Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Groningen is gewoon heel erg wit"

Water is nat. Beren schijten in het bos. Timmermans is dik.

De universiteit Groningen is 450 jaar oud en hoe dat beter te vieren met 'een feestje over diversiteit en inclusiviteit'. Groningen, een uit de kluiten gegroeid dorp in een boerenommeland waar de aaierbal volksvoer is, waar trekkers over de Grote Markt rijden, waar de huizenprijzen nog normaal zijn, waar koffie nog koffie is en waar Sylvana een vage bekende is van TMF, in plaats van die wacke madam die gemeenteraden op stelten zet met rabiate rassentheorieën. Maar hé, de universiteit. De universiteit interviewt zes mensen voor de universiteitskrant en die mensen mogen allemaal oreren over het gebrek aan diversiteit en inclusiviteit in Groningen.

"Groningen is gewoon heel, héél erg wit. Het was een van de eerste dingen die me hier opvielen. Als ik op straat een andere zwarte man zie, dan kijk ik twee keer om. Ik ben trots op het feit dat ik zwart ben, maar het kan ook moeilijk zijn. Er zijn hier gewoon niet veel andere gekleurde mensen." Heel frappant is dat, want de laatste keer dat wij in Lagos waren, was dat heel erg zwart en de laatste keer in Incheon was dat heel erg Koreaans. Een van de eerste dingen die ons opvielen. Als je daar op straat een andere blanke man ziet, dan kijkt men twee keer om. Die mensen zijn trots op het feit dat ze blank zijn, maar het kan ook moeilijk zijn. Er zijn daar gewoon niet veel andere blanke mensen. Gek, dat mensen die moeite hebben met diversiteit altijd zo veel nadruk leggen op verschillen van rassen en kleurtjes. Hiero Groningen, een bindende leestip, met je verziekte diversiteitsdebat.

Reaguursels

Inloggen

Ach wat hebben ze het me toch zwaar he mensen, tranen springen me in de ogen.
En ik, mag ik nu als blanke vertellen wat ik allemaal meegemaakt heb in Rotterdam? Is wel wat meer dan dat ze aan mijn haar willen zitten.
PFFFF, zeker weer bedacht door van die sjw blanke deugers.

Muissolini | 21-02-19 | 13:18

Viva Vindicat, viva Vindicat! Zwembad op het dak, piano in de tuin!

NACademicus | 21-02-19 | 13:14

En Amsterdam is heeeeel erg zwart. Dat noemen bij de sosiale wetenschappen (lol) het intersubjectief waarnemingsstandpunt geloof ik

GormSuil | 21-02-19 | 12:37

Graag zou ik meneer willen verzoeken het eerste de beste vliegtuig naar elders te pakken indien het hem hier niet zint. Je komt naar een van oorsprong blank land alwaar je gebruik wilt maken van een universiteit. Dan ga je dus lopen janken dat de mensen in dat land/ die stad allemaal wel èrg blank zijn. Juist. Als ik naar China migreer moet ik ook niet vreemd opkijken als alles daar nogal Chinees is en er voornamelijk Chinese mensen lopen. Dan zeur ik niet, maar pas me aan en ben dankbaar voor de kansen die ik daar krijg.

Meneer had er ook voor kunnen kiezen om ergens in Afrika een universiteit te bezoeken. Of in zijn eigen land. Ik weet niet hoe het met u is, maar dit soort gezwats komt me mijlenver de strot uit. Nederland is van oorsprong blank, haar inheemse inwoners zijn blank. Kun je je daar niet mee vereenzelvigen, dan is dáár het gat van de timmerman, rap die plank erin en toedels dan maar. Het is wel een keer klaar met die onzin.

PS: Zouden mijn mede-Guurders a.u.b. willen stoppen met dat afgrijselijke jeukwoord "witte" wanneer men het over de blanke Nederlander heeft? De A4-tjes op mijn bureau zijn wit. De inheemse Nederlander is blánk. Laten we die sjw speak laten waar deze thuishoort. In de vuilnisbak van de historie.

Sjefke7807 | 21-02-19 | 10:34 | 2

Blank betekent toch gewoon wit? Kijk maar in het Franse woordenboek. Als aanduiding voor de huidskleur vind ik beide fout, ik ben gewoon roze.

quigg | 21-02-19 | 11:16

@quigg | 21-02-19 | 11:16 |
Dat mag in Frankrijk zo zijn, in het Nederlands maken we onderscheid tussen de twee woorden en is dit geen correct taalgebruik. Hier hebben we het over witte sneeuw en niet over blanke sneeuw. Of over een gewitte muur en niet een geblankte muur. Snap u? Het gaat ook om de intentie. En het gebruik van "wit" als aanduiding voor een blanke (inheemse Europeaan zo u wilt) wordt gedaan in een negatieve connotatie en is perfide te noemen. Vergelijkt u het met het "N"-woord voor Afrikanen. Beiden zéér ongewenst. Daarom gewoon niet doen.

Sjefke7807 | 21-02-19 | 12:14

Den Helder is gewoon heel erg zwart.

Turbulentie? | 21-02-19 | 10:10

Het Koningshuis is eigenlijk ook wel heel erg wit.

Schoorsteenveger | 21-02-19 | 09:31

Uit de UK: 'Ik zal nooit vergeten dat ik in 2006 in de Korreweg woonde. Er werd me gezegd dat ik de eerste buitenlander in de hele straat was. Voor lange tijd praatte niemand met me. '
Wat een onzin weer. Kan me niet voorstellen dat het hem is gezegd. Ik woonde er in 1990 en er woonden zat buitenlanders. Ook dat geidentificeer obv huidskleur. Hou toch eens op. Vooral gek word je van die Indiers. Moet je ze eens vragen wat ze van negers vinden... Daar kijken ze toch een partij op neer. Zegt die gast dat er 10 andere Indiase studenten waren in 2003. Ja, en? Hoeveel NLse studenten zijn er in Kerala University? Lopen ze daar ook te zeiken dat er te weinig diversiteit is?? Wanneer houdt deze terreur eens op??

feiten_en _cijfers | 21-02-19 | 09:31 | 1

Inderdaad een raar verhaal. In die buurt wonen al heel lang veel streepje-Nederlanders dus deze student heeft zijn ogen in zijn broek gehad. Zo wit is Groningen ook nbiet, tenzij je dus steeds in je eigen studentenhuisje en studentenclubje blijft hangen, dan wel ja. Gek he?

Beste_Landgenoten | 21-02-19 | 10:02

De nieuwbouwwijk waar ik woon is ook erg wit. Verderop in de straat wonen ergens Turken met een goede baan (neem ik aan tenminste), ergens in de wijk zit nog een Somalische familie verstopt. Dat was het wel zo'n beetje. In de rest van het dorp ook enkel van Germaanse afkomst.

Wil ik diversiteit ga ik wel naar de stad. Maar dan vooral omdat Eindhoven veel internationals aantrekt en er daarom veel Franse lekkertjes rondlopen, Iraanse mooie dames rondparaderen en Spaanse vurige mevrouwen te vinden zijn.

Draak uit Brabant | 21-02-19 | 09:22

Die diversiteitsdrang en -dwang komt uiteindelijk als een boemerang terug. Met behoorlijke impact.
Als je mensen zo tegen elkaar blijft opzetten dan ontstaat er uiteindelijk een kloof zo breed als het achterwerk van Timmerfrans.
Daarom vraag ik me geregeld af: Wat is het doel van deze heksenjacht op alles wat blank is? Wat drijft deze mensen?

welkom01 | 21-02-19 | 09:07 | 4

@Pelforth | 21-02-19 | 09:09:
Dat speelt vast een rol.
Ik vind het evolutie-technisch gezien heel opmerkelijk dat een soort zich min of meer tegen de eigen soort keert. Wie heeft daar voordeel bij?

welkom01 | 21-02-19 | 09:17

Geeft niks door dit gezeur krijgen steeds meer witte een hekel aan ze. Nog even van een oude generatie af en de meerderheid stemt rechts. Dan kunnen we doei zeggen, oprotten door je racisme kaart te spelen.

peetjoh | 21-02-19 | 10:15

Soros’ OSF is het enige grote buitenlandse fonds dat het geld ook inzet op gevoelige maatschappelijke thema’s als etnisch profileren door de politie en de discussie rond Zwarte Piet. www.nrc.nl/nieuws/2019/02/15/de-strij...

PlintEastwood | 21-02-19 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

Toen ik geboren werd vroeg de dokter of ik een zwarte of een blanke wilde zijn. Ik heb toen voor blank gekozen. Daar heb ik nog steeds geen spijt van.

artie | 21-02-19 | 08:51 | 2

ik wel, je kan tegenwoordig makkelijker van kleur veranderen als zwarte dan als blanke.

Zyprexa20mg | 21-02-19 | 09:22
-weggejorist-
Willy Keutel | 21-02-19 | 08:45

Maar waarom maakt iemand die zelf zwart is dan toch constant dat onderscheid! Dat onderscheid op kleur dat niet ter zake zou moeten zijn, dat onderscheid dat ze "discriminatie" noemen?!

pjisonline | 21-02-19 | 08:24 | 2

Omdat zwarten echte rasisten zijn. Wij blanke echt niet (nog niet nog ff meer zeuren)

peetjoh | 21-02-19 | 10:16

- Amsterdam is heel erg links
- Het onderwijs is heel erg verwijfd
- De Katholieke Kerk is heel erg gay
- Opsporing Verzocht is heel erg “lichtgetint”
- De rechterlijke macht is heel erg D666
- De EU is heel erg corrupt
Etc, etc

Mark zit te Dutten | 21-02-19 | 08:16

Ik fietste eens op de hoorsedijk en haalde een van origine typische lekkere negerin in. Haar vriend ook typsich neger zeg maar fietste een stjkje voor haar. Terwijl ik haar in haalde riep ze naar haar vriend " ey mjonge most nait zo hard fietsn" kijk dit Groningen. Zwart is wit en wit is zwart en dat precies in balans. Reden er is van niks teveel en dat vinden alle partijen fijn.

van Balen | 21-02-19 | 07:55 | 2

Nou nog fatsoenlijk Nederlands leren spreken.

Gulliver | 21-02-19 | 08:27

Groningen erg wit? Nu ja zeg, misschien in de safe space van de RUG. Stap ik echter mijn deur uit dan zijn grof geschat van de eerste 10 mensen die ik tegen kom 3 mensen negroïde, 2 Aziatisch en 2 Arabisch. De rest is misschien blank.
Is dit verdomme nog te blank? Compleet van de pot gerukt en veel te ver door gedraven dit diversiteitsgezwets. Ga maar naar Mogadishu als je nóg meer Biggie bana boys wilt tegen komen pik.

Phuq_Mitou | 21-02-19 | 07:11 | 1

20 jaar geleden was Groningen al 40% buitenlander.

peetjoh | 21-02-19 | 10:17

Ik vind het apart om trots te zijn op iets waar geen invloed op uitgeoefend kan worden.

Kale Gerrit | 21-02-19 | 06:54

Dat diversiteitsgedram is om mensen tegen elkaar op te zetten. De mens in hokjes van onderscheid en diverse te duwen in het denkbeeld van gender ras kleur cultuur godsdienst en afkomst en dan gaan schreeuwen over discriminatie racisme en diversiteiten. Deze student heeft enge denkbeelden.

jitro | 21-02-19 | 06:33

Er gaan weken voorbij waarin ik negers zie. Aziaten wel, Turken zelden. Ook in Oostenrijk moet je naar de grote steden voor een neger en dan nog moet je ze zoeken met een lampje. Zelfs in toeristenplaatsen zie je ze zelden, op campings volgepakt met Nederlandse caravans eigenlijk nooit, in wintersportgebieden eigenlijk ook niet.

Misschien is het een onderzoek waard, maar ik heb het gevoel dat negers (en Marokkanen, Turken en asielzoekers) consequent op vakantie gaan naar het land waar ze oorspronkelijk vandaan komen. zit ik er naast of gaan BLANKE Nederlanders op vakantie naar landen die ze niet kennen (of naar Terschelling) en gekleurden naar Suriname, Antillen of een of ander mohammedaans conflictgebied.

bergsbeklimmer | 21-02-19 | 06:19

En waarom moet ik deze geilneef geloven?

HoerieHarry | 21-02-19 | 04:32

Mijn Russisch / Oekraïense collega’s zijn ronduit geshockeerd hoe zwart steden als Rotterdam en Amsterdam zijn , en begrijpen niet dat wij daar geen probleem mee hebben ..
maar goed Groningen dus .. eerst heel het landschap naar de klote geholpen door aardgaswinning waarvan weinig geld terugvloeide .. nu willen ze de met het geld gefinancierde niksuitvoerende / (op criminele activiteiten na dan ), zwarten exporteren naar de provincie .
Wordt echt tijd dat in eerste instantie Amsterdam een allinclusif stadstaat wordt volledig gescheiden van Nederland .

sparrow | 21-02-19 | 04:05 | 2

Ehhh waarvan weinig geld terugvloeide? Beetje meer leren Groningers leven van uitkeringen en subsidies (boeren) en van studie financieringen. Er is zoveel staatsgeld heen gegaan als ze nog 500 jaar gas pompen zijn we nog niet kiet.

peetjoh | 21-02-19 | 10:20

Groningen kan het toch niet helpen dat anders gepigmenteerde mensen daar niet willen studeren, en witte mensen die bestaan niet die leven alleen in het brein van "foute" mensen.

Umberto die trotzoni | 21-02-19 | 04:02

Schuldhandel = emotionele chantage en daarom ongewenst.

Veluwse-Eikel | 21-02-19 | 03:15

Ik zou in deze tijd niet publiekelijk durven zeggen dat ik trots ben een blanke man te zijn. Niet dat ik daar daadwerkelijk trots op ben, want wat maakt mij kleur nou uit. Als een gekleurde of zwarte (mag ik dat eigenlijk wel zeggen?) roept dat ie trots is op zijn zwart-zijn dan is dat prima en heel divers en inclusief.........

nee_toch? | 21-02-19 | 01:47 | 2

Lees nu het boek van Martin Bosma over het ANC. Als je dan ziet wat die negers doen, snap ik niet dat je kunt zeggen dat je trots bent op het feit dat je een neger bent, zeker omdat zuid Afrika niet het enige land is in donker Afrika waar dit soort dingen aan de orde van de dag zijn

Afrikanerhart | 21-02-19 | 05:36

Ik wel, het is fijn om blank te zijn. En negers zijn zwart

peetjoh | 21-02-19 | 10:21

Naast erg wit vind ik Groningen ook vrij decentraal liggen, de zee niet meegerekend. Dat wilde ik even kwijt.

Willem_Oltmans | 21-02-19 | 01:29 | 1

Ja Willem, maar dáár hoor je niemand over! Ik kan me er ook vreselijk over opwinden.

NeedIsaymore? | 21-02-19 | 07:46

Van binnen zijn we allemaal blank.

Willem_Oltmans | 21-02-19 | 01:21 | 1

Ik dacht roodhuid

Afrikanerhart | 21-02-19 | 05:37

Ik kreeg deze kop inderdaad al in m'n mailbox, moest even 2x lezen of ik het wel goed las. Die universiteitskrant heeft zo vaak zulke linkse artikelen, is gewoon pure linkse indoctrinatie op en rond de RuG...

vloris | 21-02-19 | 01:13

pikzwart/geel/rood/wit/... allemaal ok hoorrrrr.!
lichtgetint...??!

grapjasz | 21-02-19 | 00:53 | 1

Dat is slechts voor opsporing verzocht

Afrikanerhart | 21-02-19 | 05:37

"ik ben trots op het feit dat ik zwart ben". De nazi's waren ook trots op hun huidskleur. Diversiteit is een eufemisme voor anti-blank racisme en afro-nazisme.

D.A.A.R. | 21-02-19 | 00:29 | 2

Toch triest als iemand dat als een prestatie beschouwt? Dat is nu zo ongeveer het enige waar je dus echt helemaal niks noppes nada voor hebt hoeven doen.

Graaisnaaiert | 21-02-19 | 01:00

Als er een zwarte ook maar een propje opraapt is elke negert heel trots. Alles wat zwart is hemelen ze op kinderverkrachter jakson, opra , die lampekap obama. Het gaat ze nergens om alleen die poepkleur van ze.

peetjoh | 21-02-19 | 10:23

Goed artikel zeg in dat laatste linkie!

Gen. Maximus | 20-02-19 | 23:56
-weggejorist-
Kop Kaaz | 20-02-19 | 23:50 | 3

Volgens dezelfde logica mag ik naar Afrika reizen, laten we zeggen Zuid-Afrika, en daar klagen dat het te zwart is.

SaintNick | 20-02-19 | 23:41 | 3

Ik heb dat in China geprobeert, stikte gvd van de chineesen.

Het leven is zwaar | 20-02-19 | 23:45

@Het leven is zwaar | 20-02-19 | 23:45:

bitch67 | 21-02-19 | 00:56

De term "wit" voor een mens is een negatieve connotatie, op basis van ras. Wie deze term zo gebruikt is een racist. Punt. Klaar mee.

Schmalz | 20-02-19 | 23:34 | 3

En de negerzoen moet terug.

Het leven is zwaar | 20-02-19 | 23:45

Ja ik voel het ook zo, geldt trouwens ook voor "zwart". Grappig vind ik wel dat Nederlands zo ongeveer de enige taal is waarin mensen blank zijn en niet wit. Laat onverlet dat ik het zo wil houden.

bergsbeklimmer | 21-02-19 | 06:23

Zo ik heb net een negert verzopen. Ik ben weer lichter.

peetjoh | 21-02-19 | 10:24

'Nigeria is gewoon heel erg zwart. Het was een van de eerste dingen die me hier opvielen. Als ik op straat een andere blanke man zie, dan kijk ik twee keer om. Ik ben trots op het feit dat ik blank ben, maar het kan ook moeilijk zijn. Er zijn hier gewoon niet veel andere blanke mensen.'

Braboblanke | 20-02-19 | 23:21

In Groningen integreren de negers zo goed dat ze wit worden.. echt waar..

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 23:10 | 1

Komt de menig Surinamer tegen die plat proat. Gezeik steeds over kleur. Bah.

sparka | 21-02-19 | 10:32

Het verbaast mij vooral dat studenten / afgestudeerden op universitair niveau kennelijk zo weinig over Nederland weten dat ze er niet van op de hoogte zijn dat mensen met een donkere huidskleur hoofdzakelijk wonen in de grote steden in de Randstad. Dat ze kennelijk werkelijk denken dat een stad als Assen of Zwolle een bevolkingssamenstelling heeft die overeenkomt met Amsterdam.

Het valt op dat huidskleur nogal een obsessie is voor sommige mensen. En volgens mij ontlenen sommigen er ook een zekere status aan: kijk mij eens "van kleur" zijn. Eén simpele klik op Google wijst bijvoorbeeld uit dat de eerst geïnterviewde jongen een donkere vader en een blanke moeder heeft: een halfbloedje dus. Dus zo "zwart" is hij helemaal niet.

stefanboy78 | 20-02-19 | 23:08 | 3

Niet alleen een obsessie, voor sommigen is/wordt het een verdienmodel. En een manier om hun zin te krijgen en als argument te gebruiken in een discussie. Op de school waar ik werk kreeg een collega laatst een telefoontje van iemand die in het gesprek de slavernij erbij haalde, terwijl hij gewoon zijn collegegeld niet betaald had. Bewondering voor de collega die uitermate kalm en beheerst bleef tijdens dit gesprek.

Braboblanke | 20-02-19 | 23:25

Dat sommigen er een status aan ontlenen is een open deur, kijk maar naar Sylvana, als blanke zou ze onzichtbaar zijn.

bergsbeklimmer | 21-02-19 | 06:26

En zelfs een halfbloed heeft een naam, mulat (wat van mule afkomstig is, alleen muilezels (kruising tussen ezel en paard) kunnen zich niet voortplanten. Maar ik denk dat als het woord mulat gebruikt gaat worden dat we dan weer een hoop boze kleurlingen krijgen die vinden dat het woord mulat niet goed is.

brie-de-penis | 21-02-19 | 06:58

8600 buitenlandse studenten op 30.000 die *in* de stad wonen..
koop een bril...

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 23:01

Diversiteit.. als we allemaal gelijk zijn (de mens).. dan is er toch geen diversiteit? Pleur op met diversiteit van geloven en culturen. Die leveren alleen maar oorlogen op. De linksche kerk snapt haar eigen boodschap niet. Het is maar een act waarvan ze de gevolgen niet snappen. Two faced zombies.

Ton8695 | 20-02-19 | 22:48

Ik zou me ook heel ongemakkelijk voelen wanneer ik in Marokko zou wonen en alleen maar Marokkanen om mij heen zou zien. Daarom ga ik daar ook niet wonen. Sterker nog, ik pieker er niet over om daar naartoe op vakantie te gaan. Heel Afrika staat op mijn no-go lijstje. Een tijger heb ik in de dierentuin al gezien.

klowiepowie | 20-02-19 | 22:46 | 4

@g00f | 20-02-19 | 22:49: Al die beesten heb ik ook al gezien. Hoef ik ook niet meer naar Azië. Behalve Japan en Hong Kong. Daar werken ze tenminste.

klowiepowie | 20-02-19 | 22:57

@klowiepowie | 20-02-19 | 22:57:
BeschrijvingHongkong is een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China.
En daar zitten niet de echte harde werkers. Dan moet je toch echt op het vaste land zijn.

Het leven is zwaar | 21-02-19 | 00:19
▼ 1 antwoord verborgen

De gemiddelde kleurling woonachtig in Grunn is gewoon te stom om aan de Rug te studeren.
Ja ik zeg het maar gewoon.

knutsel_ | 20-02-19 | 22:43 | 3

Klopt wel. Je herkent ze aan de niet onderhouden tuintjes en het enige woord dat ze kennen is "contactperson".

klowiepowie | 20-02-19 | 23:02

@de honden blaffen... | 21-02-19 | 00:32:
Wat ik nog het meest opvallend vind aan uw link is het feit dat de meest intelligente Antillianen zonder behoorlijke voorbereiding op hun HBO opleiding toch aan die opleiding beginnen.
Uit gepresenteerde cijfers blijkt dat een op de tien een diploma behaalt.
Misschien toch niet zo intelligent?

F. Jacobse | 21-02-19 | 09:53

Wordt een beetje moe van dat diversiteitsgezeik. Ik heb nog nooit iemand horen klagen dat Ghana te zwart is. Nederland was een blank land en als jezelf of je ouders besloten hebben daarheen te emigreren moet je niet zeiken dat je tussen blanken woont. De enige die recht hebben om te zeiken, zijn de blanke Nederlanders die nooit iets is gevraagd toen de halve wereld uit shit hole countries hier werden toegelaten.

Franker | 20-02-19 | 22:42 | 2

Dank u.

letopuwzaak | 20-02-19 | 23:13

Bingo, BAM, streep eronder.

Willem_Oltmans | 21-02-19 | 01:23

Het is echt onvoorstelbaar en bizar dat een Nederlandse universiteit zich moet verantwoorden dat er grotendeels Nederlanders aan studeren. Onvoorstelbaar. Ze lopen achter in het omvolkingsproces. Nederlanders moeten hoe dan ook verdwijnen, en in Groningen is dat blijkbaar nog niet zichtbaar genoeg.

du Roi Soleil | 20-02-19 | 22:39

Uit het één na laatste huilverhaal: 'Oude, witte vrouwen zijn het ergst'. Waarom vindt dat meisje dat het prima is om zoiets te beweren? Ik vind het schandalig.

Maar het kind is waarschijnlijk zwaar in de war: 'Ik heb niet het gevoel dat de universiteit etnische diversiteit stimuleert. Ik probeerde een gemeenschap met mijn zwarte medestudenten op te zetten, maar er zijn uitdagingen. Ik denk dat we het allemaal in ons achterhoofd hadden toen we elkaar ontmoetten: we beseffen dat we anders zijn hier.'

Ik kom hier echt niet uit.
- De universiteit zou dus etnische diversiteit moeten stimuleren? Waarom precies? Is dat echt het doel van een universiteit?
- Ondanks dat er dus geen etnische diversiteit is, probeert ze een gemeenschap met zwarte medestudenten op te zetten. Waarom? En is dat dan etnisch divers?
- Er zijn uitdagingen. Betekent dat dat ze de enige was die een eigen zwarte mensenclubje wilde? Of waren er meer mensen die het nut er niet van in zagen?
- Ja, jullie zijn anders. Het is vreselijk. Maar het lijkt me een gevolg van etnische diversiteit.

Uit ervaring meld ik nogmaals: Nederland is niet racistisch! Alleen mensen van kleur beginnen binnen vier minuten met uitvissen waar ik vandaan kom of waar mijn ouders vandaan zijn gekomen. Nederlandse mensen beginnen er nooit over. Of pas na een jaar of elf. Misschien is dat ook wel weer een beetje krampachtig, maar dat het goed bedoeld is, staat voor mij vast.

Ik wil graag af van dat kleuren tellen en vergelijken en dat gejank erover. Het helpt niet. Integendeel. En het is totaal beneden mijn waardigheid.

Poesmobiel | 20-02-19 | 22:34 | 1

Ze vindt waarschijnlijk geen aansluiting bij de alhier in overvloede aanwezige qat-kauwende Somaliërs. En dat is dan onze schuld zeg maar.

knutsel_ | 20-02-19 | 22:46

Trots? Dat ben je op een prestatie. Blank of zwart zijn is geen prestatie.

Jasper293 | 20-02-19 | 22:32 | 1

Domme trots bedoelt ze. Trots is idd op een prestatie.

Willem_Oltmans | 21-02-19 | 01:24

Groningen bevalt mij uitstekend. Geen gram spijt dat ik uit de randstad weg ben.

metdedag | 20-02-19 | 22:27

Waarom is die man trots dat ie zwart is? Wat een racist.

burgertime | 20-02-19 | 22:25

Deel zoveel in haat naar blanken.

witdusracist | 20-02-19 | 22:21

Spijkers op laag water zoeken, noemen we zoiets. Wat een gezeik weer. Moet ik de RAL-kleurenkaart soms meenemen en op straat turven welke kleurtjes ik allemaal tegenkom?
Echt, debiel geneuzel van mensen die niets beter te doen hebben.

Graaisnaaiert | 20-02-19 | 22:20

BS meer dan genoeg "kleur" in Groningen. Vindt maar eens een blanke in 020 of 010 dat is andere koek idd.

monkey_boy | 20-02-19 | 22:20

Ik kan zelf wat ervaringen delen met jullie als PhD-student. Mijn ervaring is dat alle internationale PhD-studenten nieuw in het Westen (te denken aan Afrika, Iran, China), behoorlijk lovend en enthousiast zijn over de Benelux. Ze zijn erg blij en dankbaar voor de mogelijkheden en achten de samenleving hier als veel fijner dan diegene waar ze vandaan komen. In de meeste opzichten vinden ze het leven leuker en de mensen zien ze als vriendelijk. Ikzelf ben qua poltiek gezien uiterst rechts, maar spreek deze nieuwe mensen altijd graag aan en ben zo vriendelijk tegen ze als het maar zijn kan. Ik zie ze als prima collega's en zou ze nooit mijden vanwege huidskleur. Daarentegen zijn het in mijn ervaring vaak de 'half-bruine' meisjes/ jongens die hier opgegroeid zijn, die ontevreden zijn en zich ergeren aan de witte medemens. Hebben we deze mensen soms te veel verwend? Deze mensen brengen maar al te graag naar boven dat ze verschillend zijn en dat maakt een vriendschap met deze mensen erg moeilijk. In het gehele publiek van PhD collega's was er een zo'n meisje die het zo nodig lang wilde hebben over micro-agressies in een presentatie die ging over stress management voor PhD'ers. Dat is toch ontzettend zielig? Dit meisje stond in schril contrast met een ander zwart persoon uit Zimbambwe die erg gelaten en vrolijk was.
p.s. : Ook nogal apart: een andere collega uit Zuid-Afrika (zelf wit) was in shock omdat zijn collega's allemaal wit zijn!

g00f | 20-02-19 | 22:17 | 4

Waarom denk jij dat andere mensen het iets interesseert dat jij een Phd studentje bent?
Ga een vak leren als je indruk wilt maken.

Gulliver | 21-02-19 | 01:14

Als PhD kandidaat (haha prutser) zou je toch moeten weten wanneer iets blank is en niet wit.

lieverdeauddanreaud | 21-02-19 | 01:45

Dan hebben jullie mijn verhaal niet begrepen, want dit past goed bij het ondewerp. Het gaat om het contrast tussen de nieuwe hoogopgeleide import en de oude group hoogopgeleide import. De eerste groep (die de taal niet spreekt) is zeer dankbaar, maar de tweede groep (die hier is opgegroeid en de taal niet spreekt) zeurt over micro-agressies.

g00f | 21-02-19 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, huidskleur is niet belangrijk. Als je hartje maar blank is en je poepertje mooi roze.

JvanDeventer | 20-02-19 | 22:14

Mooi wit laten.Bij os in het dorp hebben we een excuus neger, maar die spreekt ook dialect.
En de mensen die snelle treinen naar het Noorden willen, Nein bitte nicht. Laat e boel bij Zwolle maar lekker stoppen.

Vonkentrekker | 20-02-19 | 22:10 | 2

Sorry , toetsenbord is beetje gaar

Vonkentrekker | 20-02-19 | 22:10

De Friezen en Drenthen willen die snelle trein helemaal niet! Krijg je al dat uitschot uit de Randstad hierheen! Lekker wegblijven!

BaldEagle | 21-02-19 | 12:11

Wat een ongelooflijk stel jankerds in dat krantje. Niet te filmen. Ondankbaar tuig. Je kunt hier studeren. Je kan je ten volle ontplooien. Onderdak. Geld. Toekomstperspectief. Tjonge jonge. De jeugd van tegenwoordig. Klagen Klagen KLagen.

canis lupus | 20-02-19 | 22:06

GVD ! afz. een stadjer.

Acidstain | 20-02-19 | 21:56

Grunn zit vol met mafkezen, onrendabelen en huichelaars.

van Oeffelen | 20-02-19 | 21:30 | 1

Je bent er nog niet rijk genoeg van geworden mister NAM?

knutsel_ | 20-02-19 | 21:32

Mosterd als je iets wil schrijven doe het dan goed, zeker als het de Universiteit van Groningen betreft. Deze is namelijk niet 450 jaar oud maar 405 jaar. Dat is 39 jaar later dan de Leidse Universiteit. Die is dus de eerste en daarom de oudste in Nederland. Wel je huiswerk doen hoor Mosterd, anders word het mosterd na de maaltijd!!!!

gratias | 20-02-19 | 21:26 | 1

WordT, qua huiswerk dan he.

Willem_Oltmans | 21-02-19 | 01:26

Waarom lees ik nou nooit een artikel over de MBO scholen die te zwart zijn? Ik snap het allemaal niet meer.

Blanke_Vlaai | 20-02-19 | 21:20 | 2

Ja, dat is niet gedacht vanuit de juiste diversiteit.

canis lupus | 20-02-19 | 22:07

Je bedoelt MOB-1 en 2 niveau door de politiek in het leven geroepen anders zouden maar weinig allochtonen een mbo diploma halen. Dat zou niet fijn zijn voor de statistieken.

metdedag | 20-02-19 | 22:24

Wanneer dit zwart volk geen zeikerige aanleiding krijgt aangereikt dan verzinnen ze er ter plekke wel eentje. Elke incompetentie iedere tekortkoming waardoor zij niet aan de -blanke- norm kunnen voldoen is de schuld van de ander in dit geval de racistische blanke.
Telkens opnieuw hetzelfde jankverhaal hoe zielig het wel niet is om zwart te zijn.
Wanneer zou 't eindelijk eens doordringen in die bovenkamers dat wanneer je als neger in de spiegel kijkt en je ziet daar een neger dat dit niet de schuld van de blanke is maar van diegene die jou op de wereld heeft gepoept.
't Moment dat zij dat snappen, weten ze ook waar ze moeten klagen.

Daarbij, het constante afdwingen door deze groep van 'acceptatie' werkt sinds jaar en dag compleet averechts.
Niemand gaat op bevel geaccepteerd worden.
En op het moment dat je daarover gaat lopen 'zeiken', is het op zeker, helemaal verkeken!

@xel | 20-02-19 | 21:18

Wat een onzin ja. In sommige wijken is het behoorlijk gekleurd. Een Groningse grap was 25 jaar geleden al: Wat is geel en zwart? De bus naar Beijum.

Oh maar het gaat over de RuG? Daar kan ik dan ook niets aan doen. Dat daar minder donkere mensen rondhangen dan op een zomeravond op straat in de west-Indische buurt.

knutsel_ | 20-02-19 | 21:18

En Seoul is heel erg geel en Addis Abbeba is heel erg zwart. Ik voel me daarom daar niet zo op me gemak.
Oh, ben ik nu een racist?

g00f | 20-02-19 | 21:16

Groningen erg blank bedoelt de goede man. En niemand die hem corrigeert.

BlowingBubbles | 20-02-19 | 21:16

Vorig jaar maakte ik een fietstocht in het buitengebied van Groningen... mooi tussen weilanden en oude boerderijen - het is net of de tijd daar heeft stilgestaan.
Wat mij opviel - zag daar veel bruine en witte katten.
Honden ook veel bruin en wit... zwarte honden zie je daar opvallend weinig.

sociaal_econoom | 20-02-19 | 21:12

Als het centrum van Groningen niet voornamelijk eenrichtingsverkeer zou zijn....
Dat kan het wel wat worden daar.

HoerieHarry | 20-02-19 | 21:05 | 3

Ja het moet wel een beetje van twee kanten komen.

Hollende_Kleurling | 20-02-19 | 21:06

Dat zuigt inderdaad hard.

knutsel_ | 20-02-19 | 21:21

Daar zou je als Amsterdammer toch aan gewend moeten zijn!

BaldEagle | 21-02-19 | 12:12

Misschien was het nog ochtend...

IAKSAKKAK | 20-02-19 | 21:03

Ja, en waarom zou dat een probleem zijn? De witte beschaving is de beschaving die ons wetenschap, kapitalisme, iedere dag een goed gevulde buik, moreel denken (afschaffen slavernij!) en nog heel veel meer heeft opgeleverd.

HoogToontje | 20-02-19 | 21:01 | 3

@HoogToontje
Ik moest grinniken, zo waar!

toetssteen | 20-02-19 | 21:13

Blanke beschaving.....

BlowingBubbles | 20-02-19 | 21:16

@toetssteen | 20-02-19 | 21:13:

Zover zijn we al van het padje dat dit soort open deuren intrappen als een verzetsdaad gezien kan worden. De erfzonde kome over ons.

Het is natuurlijk niet voor niets dat die PoC in Groningen rondstruinen, en niet in Kinshasa. En dan kan men in Kinshasa tegenwoordig nog lezen en schrijven ook! Allemaal met dank aan het kolonialisme, dus met dank aan de witte beschaving. Kan je nagaan hoe het daar was in de donkere middeleeuwen!

HoogToontje | 20-02-19 | 21:53

Nederland is een historisch blank land, in een historisch blank werelddeel. Waarom maken sommige mensen daar een probleem van. Wordt het niet eens tijd dat die mensen hun gekke kop houden?

Jahowiseffe | 20-02-19 | 20:59

Niets veiliger voor een neger dan een volledig blanke leefomgeving. niets irritanter dan ex katoenplukkers die op kersen overschakelen.

De Briemusketier | 20-02-19 | 20:56

Nederland kent vele steden, maar er is slechts één 'Stad'.
En misschien wel de mooiste stad van het land (na Haarlem en Maastricht).

Hollende_Kleurling | 20-02-19 | 20:53 | 2

Bronkhorst?

Knisperende_Tissue | 20-02-19 | 21:10

Niet in Beijum/ korrewegwijk/ Indische buurt/ de Hoogte geweest zeker?

vincent uit groninge | 20-02-19 | 20:51 | 7

@minderweter | 20-02-19 | 20:55: De Hoogte inderdaad volledig vergeten.. Selwerd/ Paddepoel zijn wij echter (nog) in de meerderheid. Of althans de keren dat ik er ben dan.

vincent uit groninge | 20-02-19 | 22:45

@vincent uit groninge | 20-02-19 | 22:45:
Ik ben echt fucking scheel, De Hoogte heb ik al benoemd. Beter lezen Vincent.

vincent uit groninge | 20-02-19 | 22:46

@vincent uit groninge | 20-02-19 | 22:45: ja paddepoel dat is alleen voor blanke Tokkies

Epistulae_Morales | 20-02-19 | 23:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een stuitende onzin weer! En dan nu de realiteit: (cijfers van De RUG 2018)
In totaal studeren nu 7.081 studenten uit 120 landen aan de RUG, zij vormen 22,8% (was 19,6) van het totaal aantal ingeschrevenen. University College Groningen, Campus Fryslân en Gedrags- en Maatschappijwetenschappen kennen het grootste aandeel internationale studenten. Van de ruim 7.000 internationals zijn er 2.286 afkomstig uit Duitsland. Hun aantal stijgt maar minder snel dan de andere Europeanen en niet-EER studenten. Op de tweede plek staat wederom Groot-Brittannië (462), gevolgd door Italië (354), China (350), Roemenië (325), en dan Griekenland, Bulgarije, Indonesië, Spanje, Ierland en India (allen >150 studenten).

Hawk-eye | 20-02-19 | 20:46 | 1

Hanzehogeschool heeft ook 2.068 internationals. Zoon 13 % volgens mij.

hassangenghis | 20-02-19 | 21:44

Diversiteit van denken moeten we hebben, al het andere streven naar diversiteit is racistisch.

osolemio | 20-02-19 | 20:45 | 1

Mooi verwoord.

DebraCadabra | 20-02-19 | 21:02

Een zwarte mag trots zijn op zijn huidskleur. Een blanke is dan een nazi. Ik heb niet zoveel met huidskleur, maar het valt mij wel op dat een minder vaak last heeft van de minderheid (zichzelf). Terwijl je ook uit je slachtofferrol kunt kruipen en gewoon is mee doet. Ipv het jezelf en de rest gewoon verdomde moeilijk te maken.

upbeat | 20-02-19 | 20:45 | 1

Hoe harder ze mij voor nazi uitmaken als ik trots ben op mijn blanke huidskleur, hoe trotser ik word.

Jan_van_Staatribune | 20-02-19 | 21:00

Ik weet niet waar deze schrijver woont, maar niet in Groningen-stad, want het stikt hier van de mohammedanen, waarvan er velen een zwarte huidskleur hebben.

Ik snap het twee keer omkijken wel.

minderweter | 20-02-19 | 20:44

Dorpje in oost Groningen met 1000 inwoners waarvan 3 (drie! haha) zwart.
Dan maar af en toe krakende balken en schuddende muren, alles liever dan die idioterie uit het westen!

GuusHetSchaapje | 20-02-19 | 20:43 | 3

Mooi toch iedereen blij met zijn/haar plekje.
Het is hier vol genoeg dus we zitten ook niet te wachten op boertjes uit het noorden.

Berbaar | 20-02-19 | 20:49

@Berbaar | 20-02-19 | 20:49:
Weet u waar Nederland de welvaart aan dankt? De Hanzesteden. Mjah, dat dus.

toetssteen | 20-02-19 | 21:16

Woon als nuchtere Groninger in een klein dorp met 3 huizen en een kippenhok, als d'r hier een kleurling in de straat loopt gaat de deur op slot en de hond naar buiten.........

slipsniffer | 20-02-19 | 20:40 | 4

Je kan ook beter je schaap ook binnenhalen. Zeker als het personage op laarzen loopt

Rotterdammert1965 | 20-02-19 | 21:34

Ik hou hier mijn honden ook binnen! Je weet maar nooit!

BaldEagle | 21-02-19 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Er gaat dan ook niets boven Groningen.

Ramsesz | 20-02-19 | 20:39

-"Groningen is vooral heel erg wit".
-"Wen er maar aan. Anders rot je toch op?"
-"Ma.. ma.. maar dat is 'onze' leus!"
-"Hier niet. Het is hier 1959 North by Northwest, motherfucker."
-"Eh ok, dan ga ik wennen, eh, daaraan."
-Goed zo braaf. En nou je muil houden want je werk lijdt eronder."
-"Jajaja ik ga al..."

chicago river | 20-02-19 | 20:37 | 1

Hahaha, no nonsense +1!

De Briemusketier | 20-02-19 | 20:52

Het is namelijk heel erg slecht dat er veel Nederlanders wonen in een Nederlandse plaats. Niet meer van deze tijd.

Ramsesz | 20-02-19 | 20:34 | 1

Het is nog niet eens verboden.

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:50

Witte steden zijn betere steden, want minder multiKul. Met de K van ontzettend veel en soms akelige flauweKul.
Overigens is dat "wit", als racistische aanduiding, een van de kwalijke woordspelletjes van de nieuwe fascisten om de samenleving te verdelen en te beheersen. Schoftentuig.

Jan Passant mk2 | 20-02-19 | 20:33

Indien opgewonden worden wij rood, zonnebadend bakken wij bruin, groen zien wij van jaloezie en geel van ergenis, lijkwit wie ziek is en blauw van de drank.

En dan noemen ze ons wit.

padbuffel | 20-02-19 | 20:33 | 1

Eigenlijk zijn wij kleurlingen en hun zwart zeg maar.

peetjoh | 21-02-19 | 13:13

Nou, ik weet het goed gemaakt. Kom in het weekend maar hier naar toe dan. Hier is het precies andersom.
Dan vraag ik na het weekend of het weer beter met je gaat, zwarte Groningse man. En of het minder moeilijk voor je is geworden.

Poesmobiel | 20-02-19 | 20:33

Als er staat in een stuk dat het mogelijk is dat dan kun je er van uit gaan dat iemand van zijn eigen aannames uitgegaan is. Vervolgens even kijken wie de auteur is en ik weet genoeg. Aan gesloten bij het wetenschappelijk bureau van Groen Links dus ik ben gestopt met lessen. Waarom krijgt zon knurft hier een podium GeenStijl? Maak dan een een stuk over het institutioneel anti semitisme bij GL. BDS en zo. Zelfs de telegraaf heeft er een stuk over staan van Leon de Winter.

exqueeseme | 20-02-19 | 20:32 | 3

Echt klinkklare onzin dit, afkomstig van een stel minderheid klagers (Zoals bij de zeurpieten). Ik was vorige week nog in Groningen .. Je struikelt letterlijk er over de internationale studenten uit Spanje, Duitsland, Scandinavië, de VS, etc. etc. ...
Verder is Groningen zelf al aardig 'gekleurd'.

Nederlandop1 | 20-02-19 | 20:31

Welkom beste mensen, in in het tijdperk van het slachtofferschap.

Manstein | 20-02-19 | 20:29 | 3

Hehe. Ik lijk Frank Tieskens wel...

Manstein | 20-02-19 | 20:40

Ik las: slacht-offer-schaap.

kweethetooknietbeter | 20-02-19 | 20:43

Heb zojuist de foto bekeken van de selectie van FC Groningen.
Van de 23 spelers zijn er maar 3 donker - de rest is allemaal wit.
Van de trainers en verzorgers is iedereen wit.

sociaal_econoom | 20-02-19 | 20:28 | 1

Blank. Niet wit, blank. Ga u meehelpen Mark_D_NL...

Deksmaat | 20-02-19 | 20:50

Wat een gezeik

edo2018 | 20-02-19 | 20:27

Ik snap het wel dat hij zegt dat hij er trots op is om zwart te zijn. Als je de TV aanzet, dag in dag uit wordt er gezegd dat zwart iets is om je voor te schamen. Sla een krant open. Zelfde verhaal. Elke blanke hoogleraar zegt in de collegezaal: ik ben zo ver gekomen dankzij mijn blanke huidskleur!

Sitting_targets | 20-02-19 | 20:26

Het interesseert de meeste blanken echt geen ene reet of je een neger bent of niet, maar veel negers zitten met een minderwaardigheidscomplex dat ze afreageren door elke blanke bij voorbaat racist te noemen. (Ik zeg 'blank' en 'neger' omdat ik mij gekwetst voel bij binaire begrippen als 'wit' en 'zwart').

Punksmurf | 20-02-19 | 20:26 | 3

Dit is de reden waarom in de Tweede Kamer de woorden autochtoon en allochtoon niet meer gebruikt mogen worden.

sociaal_econoom | 20-02-19 | 20:32

Precies dat.
Wanneer dit zwart volk geen zeikerige aanleiding krijgt aangereikt dan verzinnen ze er ter plekke wel eentje. Elke incompetentie iedere tekortkoming waardoor zij niet aan de -blanke- norm kunnen voldoen is de schuld van de ander in dit geval de racistische blanke.
Telkens opnieuw hetzelfde jankverhaal hoe zielig het wel niet is om zwart te zijn.
Wanneer zou 't eindelijk eens doordringen in die bovenkamers dat wanneer je als neger in de spiegel kijkt en je ziet daar een neger dat dit niet de schuld van de blanke is maar van diegene die jou op de wereld heeft gepoept.
't Moment dat zij dat snappen, weten ze ook waar ze moeten klagen.

Daarbij, het constante afdwingen door deze groep van 'acceptatie' werkt sinds jaar en dag compleet averechts.
Niemand gaat op bevel geaccepteerd worden.
En op het moment dat je daarover gaat lopen 'zeiken', is het al helemaal verkeken!

@xel | 20-02-19 | 21:13

@@xel | 20-02-19 | 21:13: Laten we eerlijk zijn het is toch ook zielig als je zwart bent. Ik mot dr niet aan denken. Dadelijk denkt Sylvana nog dat je dr broeder bent.

peetjoh | 21-02-19 | 13:16

Maar andersom is het racisme. Hypocriet gelul over rassen. Gevaar komt altijd van links. Pas maar op alvorens u oversteekt

Sprinkhaan | 20-02-19 | 20:26 | 1

Racisme is geherdefinieerd in linkse kringen. Het begrip machtsverhouding is erbij gesleept (aan de haren). Alleen als je minder macht hebt kun je slachtoffer zijn van racisme. En gezien white privilege hebben blanken altijd meer macht dan zwarten. Aldus links.

Als je in een discussie niet kunt overtuigen, dan is er het flauwe truukje van herdefinitie van woorden.

Sitting_targets | 20-02-19 | 20:34

Links is overgenomen door diversiteitsdrammers, gelukkig weet de SP nog een beetje redelijk te blijven.

lingo star | 20-02-19 | 20:23

Klopt niets van mensen, het stikt hier boven de grote rivieren van de zwarten/gekleurden/getintiërs.
U kunt dus allemaal gewoon in de randstad/het westen blijven wonen.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 20-02-19 | 20:23

Ik word hier kotsmisselijk van...
Moet ik mij straks ook schamen omdat ik wit ben?

De harige happer | 20-02-19 | 20:22 | 2

Blank, dat je blank bent.

Mark_D_NL | 20-02-19 | 20:26

Pas na je dood word je wit.

Sitting_targets | 20-02-19 | 20:36

Ben blij dat sneeuwpoppen wit zijn.

Reaaalist | 20-02-19 | 20:22
-weggejorist-
Badcoin | 20-02-19 | 20:22

Haha, serieus? Een stukje over een krantje van de universiteit? Lol. Morgen het weekblad van de Alblasserdamse schaakclub? Schijnt ook een wit bolwerk te zijn.

Ggroengras | 20-02-19 | 20:21 | 1

Als dat blad racistische propaganda zou verspreiden is dat wat mij betreft inderdaad weer een post waard.

OverdaanDerOnderheid | 20-02-19 | 21:56

''Groningen is gewoon heel, héél erg wit''

... Dan moeten we dus dáár naartoe.

1 & 1 = 2, simpel

HypoPseudo | 20-02-19 | 20:20 | 2

Het eerste wat ik dacht!

pibasso | 20-02-19 | 20:22

Groningen is heel erg blank.

Mark_D_NL | 20-02-19 | 20:27

70% van de leerkrachten zijn links... zij indoctrineren kinderen op school met linkse ideeën omtrent het klimaat en migratie.
Dit wetende is het begrijpelijk waarom Kamerleden als Rob Jetten (31) en Jesse Klaver (32) zo uitgesproken links zijn.
Thierry Baudet (36) - is hierop een uitzondering.... denk dat hij in Groningen op school heeft gezeten?

sociaal_econoom | 20-02-19 | 20:19 | 1

Grunn is een links bolwerk. 40 jaar al helemaal rood en we hebben hier ook nog wat communisten.

hassangenghis | 20-02-19 | 21:53

Ik geniet altijd van een witte kerst.

Rudolph_Hesje | 20-02-19 | 20:19

Mijn tenen zijn niet zo lang maar. Hoe klinkt als ik dingen zou zeggen als. " er zijn te veel gekleurde mensen en ik ben er trots op dat ik blank ben"

Reaaalist | 20-02-19 | 20:18 | 1

Oei! Maar dat kan niet hoor! Het werkt namelijk maar één kant op en wij weten wel welke.

NeedIsaymore? | 20-02-19 | 20:20

Vooral oppleuren als het je niet bevalt.

Fijnstoffer | 20-02-19 | 20:17

Voor het ‘Toen was geluk heel normaal’ gevoel moet je dus tegenwoordig helemaal naar Groningen...

JI-HAAT | 20-02-19 | 20:15 | 3

Ah, ja. Met onder andere Mouna Goeman Borgesius. Nu weet ik niet of ze familie is van Hendrik Goeman Borgesius die ter wereld kwam in Schildwolde (Gr.) en gestudeerd heeft aan de Rijksuniversiteit Groningen.

kweethetooknietbeter | 20-02-19 | 20:38

@kweethetooknietbeter | 20-02-19 | 20:38:
Zie het blauwe boekje, onder Borgesius. Hendriks vader heette gewoon Jacob Borgesius, maar Hendrik en zijn kinderen kregen allemaal als laatste voornaam Goeman. Mouna's vader was Henny Goeman Borgesius, dus waarschijnlijk is de afstamming wel.

Synecdoche | 20-02-19 | 21:00

Ik raak aan de schijt van diversiteit.

Montgomery Burns | 20-02-19 | 20:12

Ik was laatst in China, en een van de eerste dingen die me opvielen, was dat er heel, heel veel Chinezen waren.

Deksmaat | 20-02-19 | 20:12 | 2

Waar in China was dat dan????

NeedIsaymore? | 20-02-19 | 20:21

Ow ja joh? tMoet niet gekker worden...

Dr_antonickx | 20-02-19 | 20:27

"Groningen is gewoon heel erg wit"
Inderdaad, gewoon, niks bijzonders, het is wat het is.

Schoorsteenveger | 20-02-19 | 20:12 | 3

Eigenlijk is Groningen normaal. De rest van Nederland is abnormaal verkleurt in 50 jaar. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

Graaier | 20-02-19 | 20:13

Met de roep om diversiteit werd al gespeeld toen ik studeerde in 2001. Alsof mensen met een andere kleur huid geen individuen kunnen zijn met een individuele kijk op de wereld, maar mensen een voorgeslepen bril opgezet krijgen door, juist, die mensen.

Anyway: dat van die beren die schijten in het bos, daar is het laatste woord nog niet over gezegd. Eat shit, naast je schoenen stiefelende universitaire moeilijke bril-dragerTs van de RUG.

chicago river | 20-02-19 | 20:11

Misschien moet Groningen op de werelderfgoed lijst. Als een soort laatste oer-Hollandse witte enclave. Iets van vroeger, een open museum. Goed voor het toerisme uit Japan en China. Die inkomsten kunnen dan weer gebruikt worden voor het herbouwen van de woningen en het behouden van het oer-Hollandse karakter van Groningen.

Mark_D_NL | 20-02-19 | 20:09 | 3

Zoiets als Volendam, geen Auslander te zien, Overdag busladingen toeristen, die misschien wel denken dat NL er echt zo leuk uitziet, de bustours gaan nog niet naar A'dam Gaza of Kanaleneiland.

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:15

@Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:15:
L*lkoek Marokkanen en statushouders hebben tegenwoordig ook plek gevonden in Volendam.
Gaat verrassend goed trouwens.

Berbaar | 20-02-19 | 20:44

Zijn er in Nederland geen belangrijker zaken dan kleur of ras om je druk over te maken?

ArieR68 | 20-02-19 | 20:09 | 1

- edit - de u-kunt-alles-vragentopic is twee weken geleden reeds gesloten.

kaasfondue | 20-02-19 | 20:14

Nou gewoon lekekrs PvdA/GL en Rutte (VVD) en nog wat haagse Hippies Clubs stemmen .
Dan komen al die geimporteerde achterbuurt klanten van zelf snel naar Grun toe .
veel succes
Daaaaaaaaaaaaaag hoor

liegende lippen | 20-02-19 | 20:07

Wat is uw beroep? Zwart zijn.

Sitting_targets | 20-02-19 | 20:07 | 1

O, dan heeft u een mooi inkomen.

Deksmaat | 20-02-19 | 20:19

Nu we dit lezen... kunnen we beter begrijpen waarom de Blokkeerfriezen--> zwarte Piet in bescherming hebben genomen.
Ze vinden het prettig wanneer ze in november en begin december mensen in Friesland en Groningen zien... die niet wit zijn.

sociaal_econoom | 20-02-19 | 20:07 | 2

"God moak uut het golden koren, de Grunnegers, Friezen en Drentenoaren.
Uut 't kaf en aandere nait te bruuk'n resten, moak Ie die stakkers uut 't westen."

VanBukkem | 20-02-19 | 20:23

Singapore is gewoon heel, heel erg geel

BASinnic | 20-02-19 | 20:06 | 1

minder geel dan Beijing.

Glasgow Argus | 20-02-19 | 20:09
-weggejorist-
eikenloof | 20-02-19 | 20:05

Onderwijs is een ongelovelijk links bolwerk om kinderhersentjes te manipuleren. Dit wordt ieder jaar erger.

Pislinq | 20-02-19 | 20:04

Ik ben ooit wel eens in Groningen geweest en wat mij direct opviel was dat de mensen er verschrikkelijk lelijk zijn. Grote dikke vrouwen en kleine kale mannetje. Heel wit inderdaad en lachen lijkt er verboden te zijn.

Gulliver | 20-02-19 | 20:01 | 9

@Synecdoche | 20-02-19 | 20:38:
Groninger zijn te eerlijk om vriendelijk te zijn. Drenten zijn te vriendelijk om eerlijk te zijn, en Friezen slapen altijd in een tweepersoons bed opdat ze ook 's nachts dwars kunnen liggen.

VanBukkem | 20-02-19 | 20:46

@VanBukkem | 20-02-19 | 20:46:
'Uit turf, jenever en achterdocht zijn bij nacht en ontij de Drenthen gewrocht'. 'Vriendelijk' is een understatement!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:47

Gewoon lekker uit het Noorden wegblijven!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:50
▼ 6 antwoorden verborgen

De Martinitoren laat zich niet shaken of stirren.

Mr_Natural | 20-02-19 | 20:01 | 1

Waarom moest de gaskraan dan dicht?

Shoarmamasutra | 20-02-19 | 20:03

(Mooiste Stad van Nederland ook trouwens. Maar dit terzijde.)

VanBukkem | 20-02-19 | 20:00 | 3

Utreg!!

overVecht | 20-02-19 | 20:00

@overVecht
Utrecht is inderdaad ook een mooie stad. Met ook een mooie toren. Bijna net zo mooi als de Martinitoren.
Maar, om toch maar een beetje ontopic te blijven, Groningeeeeen is wel veel witter dan Utrecht.
En volgens mij hebben we twee moskees hier. Maar die zijn dan weer lang niet zo mooi als die van jullie.

VanBukkem | 20-02-19 | 20:06

Te wit is net zoiets als te gelukkig, te rijk, te tevreden.

Mr_Natural | 20-02-19 | 19:59

Gaan we echt door met dat “wit, witte”?

Parel van het Zuiden | 20-02-19 | 19:59 | 1

Vroeger had je nog blanken. Als ik nu een blanke op straat zie dan draai ik me twee keer om. Maar die witten. Dat clubje groeit hard man. Bij de NPO hebben ze het constant over die witten. Waar komen die allemaal ineens vandaan ?? Vooral die witte mannen schijnen nogal een gevaar te zijn. Die schijnen de macht te hebben ten koste van blanken denk ik. Want die hadden het eerst. Het wordt tijd dat de regering er wat aan doet. En ons blanken gaat beschermen tegen het witte gevaar.

Graaier | 20-02-19 | 20:06

Wit is het nieuwe zwart!

overVecht | 20-02-19 | 19:59 | 2

Briljant. En dat op de dag dat Karl Lagerfeld niet meer onder ons is.

kaasfondue | 20-02-19 | 20:02

Ben nu in Breda en wat ontzettend veel Brabanders hier.

NeedIsaymore? | 20-02-19 | 19:59 | 3

Rij dan nog even door naar Tilburg.

kaasfondue | 20-02-19 | 20:02

@kaasfondue | 20-02-19 | 20:02:
En dan naar Tilburg Noord. Onze huisLakota @Sjefke7807 weet van de hoed en de rand daar.

chicago river | 20-02-19 | 20:23

Ga de andere kant op, naar Zeeland. Daar verwacht ik ontzettend veel ...... Duitsers

NeedIsaymore? | 20-02-19 | 20:25

Groningers maakt het niet uit wat voor kleur je hebt. Gedraag je fatsoenlijk en pas je aan. Probeer niet als import meteen de boel te veranderen. Daar hebben we een hekel aan. En zeg gewoon 'Moi' als je de buurman tegenkomt.

MacMiep.nl | 20-02-19 | 19:59 | 3

'Moi' zeg je in Finland als je de buurman tegen komt

BASinnic | 20-02-19 | 20:03

'moi' zeg je als je weg gaat van een feestje.

hassangenghis | 20-02-19 | 21:57

Maar het klopt wel dat Groningen relatief wit is. Zoiets als Kanaleneiland of Slotervaart heb je hier niet. De achterbuurten hier worden nog altijd overheerst door blank tokkievolk.

VanBukkem | 20-02-19 | 19:58 | 1

Dat is ook niet alles maar het is wel ONS tokkievolk!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:52

Maar het klopt wel dat Groningen relatief wit is. Zoiets als Kanaleneiland of Slotervaart heb je hier niet. De achterbuurten hier worden nog altijd overheerst door blank tokkievolk.

VanBukkem | 20-02-19 | 19:58 | 2

"Witte Tokkies", ja daar heb je wat aan.

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:09

@Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:09:
Nee, daar heb je ook niks aan. Klopt.

VanBukkem | 20-02-19 | 20:14

Ik heb er niet zo veel bezwaar tegen als een stad volgens de diversiteitsdrammers "veel te wit" is.
Integendeel..

Wijze uit het Oosten | 20-02-19 | 19:56

"Waar de huizenprijzen nog normaal zijn..."
Schrijver heeft het dan waarschijnlijk niet over de Stad. Want de huizenprijzen hier in de Stad zijn gewoon niveau randstad: exorbitant hoog. Eigenlijk gewoon belachelijk.
In de Ommelanden, ja, daar kun nog voor een relatief prikkie een huis kopen. Maar ja, dan moet je niet vallen over een paar scheurtjes in de muur.

VanBukkem | 20-02-19 | 19:55

Groningen is wit. No shit!

LiniaalRectaal | 20-02-19 | 19:54

Dus wat Groningen eigenlijk nodig heeft is wat weer cultuur verrijking van Afrikaanse origine!?
Want dan weet ik nog wel een paar plaatsnamen waar je dat in grote getale kan wegtrekken.

Halul gebakken | 20-02-19 | 19:54 | 2

Stuur al die Syriëgangers daar dan maar heen.

2voor12 | 20-02-19 | 20:04

Dat heeft Groningen helemaal niet nodig hoor, lekker zelf houden die allochtonenmeuk!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:53

Kom net uut Stad voor de boodschapjes. Was inderdaad vrij donker buiten.

Abudabie | 20-02-19 | 19:53

Was laatst nog even op de Noordpool, alles was daar wit.... moeten we daar niet iets mee doen? [boink boink op Monitor]

Keyboardspeler | 20-02-19 | 19:53 | 1

Dat doen we al, want opwarming van de aarde, dus afnemend wit!. "Slingert acht cilinders maar weer eens aan, en droomt van meisjes in rieten rokjes onder palmbomen op Terschelling"

Leeuwarder | 21-02-19 | 07:45

Extra leuk is nog dat de termen diversiteit en inclusiviteit lineaal rectaal zijn geimporteerd uit de VS, de grote duivel. Inconsistentie aan alle kanten, zo erg dat men er racistisch van wordt ("k ben trots op het feit dat ik zwart ben")

skoftig | 20-02-19 | 19:51

Zo rond 1990 was ik zo naïef om te denken dat het racisme gelukkig een aflopende zaak was in Nederland.
Helaas. Het 'bloeit' weer als nooit tevoren, het (be)oordelen van mensen op grond van hun huidskleur.

* zucht *

EefjeWentelteefje | 20-02-19 | 19:51 | 2

Klopt, blanken worden met de dag meer en meer gediscrimineerd.

2voor12 | 20-02-19 | 20:08

Precies. We worden juist gedwongen zwart/wit te gaan denken. Had bij zwarte piet niemals het idee van een gekleurd medemens. Sinds enkele jaren dus wel. De primaire gedachten worden ons opgedrongen.

A.S. Perien | 20-02-19 | 20:35

Trots op dat je zwart bent maar het kan ook moeilijk zijn? Vreemd.

Peter_la_Selie | 20-02-19 | 19:51 | 6

@kaasfondue | 20-02-19 | 19:52:
Maar ben je dan nog trots vraag ik me af. Want dan ben je een van allen geworden en steek je niet meer af. Hebben ze zeker niet aan gedacht hè.

Deksmaat | 20-02-19 | 20:35

Moet je als blanke eens zeggen. Dat je trots bent op je huidskleur. Ben je meteen een vieze neonazistische raxist.

medusa324 | 20-02-19 | 21:36
▼ 3 antwoorden verborgen

"De Groningse Universiteitskrant..."
Gelukkig kan dankzij Mosterd nu heel Nederland van dat gezeur meegenieten.

kotelet | 20-02-19 | 19:49

Vermoeiend en sneu mensen die in kleurtjes en/of etniciteit denken.

Berbaar | 20-02-19 | 19:49 | 7

@kaasfondue | 20-02-19 | 19:55:
Ik kan me zo snel geen racistische (niet rasistische) uitlating van U voor de geest halen heur.

Berbaar | 20-02-19 | 20:21

Geinig, toch wat zelfinzicht van de trol met een nick die direct refereert aan etniciteit.

OverdaanDerOnderheid | 20-02-19 | 21:31

Ja, je kunt beter PVV-stemmers en mensen in de Bijstand afzeiken hè? Over SNEU gesproken! Sukkel!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Toen ik nog in het noorden van Kenia woonde en het zat vol bij de kapper, werden er gewoon een paar zwarten uitgetrapt en ik kon plaatsnemen en werd meteen geknipt voor 50 eurocent. Ik was daar soms de enige mzungu op straat waar het zwart zag van het volk.

Hebbiehemookweer | 20-02-19 | 19:49 | 3

Aha! In Kenia moet ik zijn!

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:05

Wees blij dat ze je niet voor een albino aanzagen en in stukjes hakten om de boze geesten af te weren.

2voor12 | 20-02-19 | 20:07

@Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:05:
Heb je nog haar dan?

VictimaDelAmor | 20-02-19 | 20:08

Blijkbaar moet ik naar Groningen verhuizen.

Shalalieshalala | 20-02-19 | 19:48 | 2

Nee! Doe het niet!
Geen ruk te doen hier, de wijven zijn oerlelijk en de huizen staan op instorten. Blijf alstublieft waar u bent. (Niet persoonlijk bedoeld hoor.)

VanBukkem | 20-02-19 | 20:20

Doe maar niet! Ga je eigen stad maar opbouwen!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:56

Waarom zou je trots moeten zijn omdat je zwart bent?
Het is toch geen verdienste. Het enige wat je ervoor hebt hoeven doen is uit de kut van een negerin zien te komen.

leo de pejo | 20-02-19 | 19:47 | 5

Het is een makkelijke manier om iets te doen te hebben, aandacht te krijgen, wat geld te verdienen. Iedereen heeft een kleur, velen hebben een handicap, of hebben iets anders vervelens lichamelijks, geestelijks. Dus iedereen kan dat gebruiken in deze tijd. Dat is tegenwoordig een makkelijk weg naar faam. Ik ben zwart, ik ben dik, ik ben whatever. Allemaal geen verdienste want je hebt er niets voor hoeven doen, maar je kan het wel lekker uit buiten in deze tijd van het recht van de slapsten.
--
En tevens zijn er hele volksstammen van vooral vrouwen die graag helpen. Is er niets te helpen dan verzinnen ze wel een groep die geholpen moet worden. Vaak zelf geen kindren of kinderen het huis uit... Die hebben geen reet te doen dus gaan maar mensen helpen. Vaak zijn dat vrouwen die zelf hulp nodig hebben, maar door de afleiding van hulp geven hebben ze tenminste geen tijd om zelf nog gekker te worden.

Mark_D_NL | 20-02-19 | 20:01

@lingo star | 20-02-19 | 19:49: sssstttt. straks willen ze (malle Sylvana en co) nog een Black Pride Canal-Parade.

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 20:06

Huh, gaat dat bij negerinnen ook zo?

Pedronegro | 20-02-19 | 20:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo naiëf-links als de neten met al die universteitsvrouwtjes, wel.
De stad heeft wat meer Azim A'tjes nodig om het gezond verstand te doen wederkeren.

Slogra | 20-02-19 | 19:47

Als zelfs de beren wit zijn weet je dat 't veel te wit is.

Slogra | 20-02-19 | 19:46

'Ik ben trots op het feit dat ik zwart ben'
Je bent niet alleen zielig, je bent een racist.

Zoltan | 20-02-19 | 19:45 | 5

Exact.

EefjeWentelteefje | 20-02-19 | 19:52

@Mark_D_NL | 20-02-19 | 20:15:
Ach vulva, mijn excuus. U ziet, ik ben wel aan het oefenen. Gewoon voor de zekerheid. Want mij bekruipt langzaam doch steeds vaster het gevoel dat ratio de slag gaat verliezen van complete waanzin. En het feit dat over 30 jaar mijn luiers verwisseld gaan worden door nazaad uh nazaat.

Deksmaat | 20-02-19 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Over Groningen gesproken.
nu: plenair debat over de oproep van de Amerikaanse ambassadeur om Russisch gas te boycotten.

kweethetooknietbeter | 20-02-19 | 19:44 | 1

En Rusland probeert het nou juist zo leuk met hun zwarte sneeuw. Weer niet goed.

Deksmaat | 20-02-19 | 19:54

Als ik door mijn dorpje loop kom ik nooit witte mensen tegen. Kinderen staren mij na en roepen "Hey mister!". Als ik een flesje bier koop betaal ik 50 cent meer dan de lokalen ik noem dat Gringotax. Blanken kom ik alleen tegen in een toeristenstadje in de buurt. Ik loop dan snel door want meestal zijn ze doorgesnoven en bezopen.

Gulliver | 20-02-19 | 19:44 | 5

Zit je under the volcano?

kaasfondue | 20-02-19 | 20:00

Op een vulkaan maar ze houdt zich al een tijdje rustig. Ze is gelukkig gestopt met roken want dat is erg slecht voor mijn longen.

Gulliver | 20-02-19 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Aan het perceptievermogen scheelt het in ieder geval niet. Wat de hersenen er daarna mee gaan vogelen kunnen we weer zat vraagtekens bij plaatsen.

NiCeY | 20-02-19 | 19:44

Tja, en is er eens een allochtoon (zo noemen ze dat daar nog) dan schiet ie zo'n student overhoop. Syd-ney mee daar.

mozaard | 20-02-19 | 19:42

Kijk eens in Ter Apel, dat is ook Groningen.

ZZP-er | 20-02-19 | 19:42 | 2

Of in Delfzijl! Op het Vennenplein, Molenbergplein en op de Wending zie je na 19.00 uur enkel nog zwart.

GuusHetSchaapje | 20-02-19 | 20:29

Die gaan op termijn weer weg! Toch?

BaldEagle | 21-02-19 | 12:00

"Groningen is gewoon heel, héél erg wit. Het was een van de eerste dingen die me hier opvielen."
Hahahahaha mij kun je wegdragen hahaha

Deksmaat | 20-02-19 | 19:40 | 3

Wegdragen ? Ik hoop niet door vier inlanders op zo'n stoel

Shoarmamasutra | 20-02-19 | 20:08

Op welk uur van de dag is dit geconstateerd? Lagen de meesten nog in bed.

Madamjanet | 20-02-19 | 23:47

De bindende leestip lijkt me net even te concreet en te feitelijk onderbouwd voor de willekeurige deugmens.

de Voorzittert | 20-02-19 | 19:37

Maar Vindicat had al heel vroeg heel diverse rectoren

Hemmenaar7 | 20-02-19 | 19:37

Daar is het UWV waarschijnlijk niet zo barmhartig als in de Randstad.

Ommezwaai | 20-02-19 | 19:37 | 1

Dan heb je gisteren RTL Nieuws niet gezien. De UWV in Groningen heeft duizenden zieken ongezien een levenslange WIA uitkering gegeven, om de wachtlijsten weg te werken.

quigg | 21-02-19 | 11:07

Ik woon in een dorp van 1500 zielen waar geen zwarten wonen. Ben ik nu ook een rascist?

prutsclown | 20-02-19 | 19:37 | 10

Lekker belangrijk.

medusa324 | 20-02-19 | 21:32

Zeker, ga maar gauw op cursus!

canis lupus | 20-02-19 | 22:01

Nee, een geluksvogel!

BaldEagle | 21-02-19 | 11:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Er gaat dus niets boven Groningen

Hemmenaar7 | 20-02-19 | 19:36 | 1

Er gaat ook nauwelijks een zon boven groningen langs. Heel snel bruin ga je daar niet worden. Je kan beter op de wadden goed bont regelen.(/sarcasmemode, zeehonden zijn lievv)

Shoarmamasutra | 20-02-19 | 20:09

Yes let's talk about skincolorrrr!

keestelpro | 20-02-19 | 19:35

Je zou bijna denken dat je in een plek vol met Nederlands woont, joh.

negerinnenzoenen | 20-02-19 | 19:35

Gelukkig, het bestaat nog:-)

Wienerschnitzel mit | 20-02-19 | 19:34 | 2

maar hoe lang nog..?

telelezer | 20-02-19 | 19:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken