Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wel Foto. EU-Brexitpaus Barnier bezoekt Rutte

Oh ja de Brexit

anp bitches

Dat schiet ook maar niet op, die Brexit. Het Britse parlement stemde de deal van May weg en nou is het wachten op een nieuwe deal. De EU zei dat er geen nieuwe deal onderhandeld kan worden, dus vandaar dat EU-onderhandelaar Michel Barnier vandaag niet op bezoek is gegaan bij niet Mark Rutte om het helemaal niet te hebben over een nieuwe deal die niet bestaat waar ook zeker niet over onderhandeld gaat worden, waar geen pers bij aanwezich mocht zijn. De Nederlandse boeren moeten zich volgens onze overheid klaarmaken voor problemen een uitdaging. Gelukkig hebben we de tekeningen nog.
UPDATE: Toch een foto! Dat was reuze gezellig.

Social

Groeten van Nigel

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Hannah_Stevens | 05-02-19 | 10:48
-weggejorist-
Amelie_Alston | 05-02-19 | 09:14

Rutte schaadt zijn eigen zaak.

De Brexit onderhandelingen vlotten niet, omdat er in het VK een gebrek aan vertrouwen is in de EU. Het kan uitdraaien op een tweede referendum. In dat geval kan het wantrouwen flink worden opgeklopt en de betrokkenheid van Rutte (Vacuumbom, inlegvelletje en afschaffen referendum) kan dan dan worden uitgemolken. Met zijn bedenkelijke reputatie had bij zich het beste buiten de publiciteit rondom Brexit kunnen houden.

Niet dat ik tegen Brexit zou zijn, ik zeg alleen maar dat Rutte politiek niet handig bezig is.

Munchhausen | 05-02-19 | 05:50 | 1

Rutte ligt niet lekker in NL maar in EU en VK is dat heel anders. Daarbij heeft NL actief op een no-deal, bedrijven gelokt investinholland.com/ en Douane ambtenaren aangenomen. Dus je kan Rutte met van alles beschuldigen, maar niet dat hij politiek ten nadeel van Nederland met de Brexit omgaat.

Mr.mc2 | 05-02-19 | 08:54

Rutte,zak! , jonguh, Als je een kutkabinet hebt.... kijk er dan op ,n minst een beetje lullig bij ....... Nee.. die eeuwige nepsmile op die smoel..... ik kan me dr zo over opfokken hé?...

lilluke halve hoan | 05-02-19 | 03:36

Madame Tussauds vestiging Den Hagistan.

Watching the Wheels | 04-02-19 | 23:39

Die tekening van Guy's Verho stad's mond had niet gehoeven voor mij...

BenPakdee | 04-02-19 | 22:59

Hij kwam voor de vissers, niet voor de boeren.

PresidenteDeConjovia | 04-02-19 | 22:53

#Nexit

EUrofoob | 04-02-19 | 21:53 | 1

Waarom? Rede?

Mr.mc2 | 05-02-19 | 08:55

De UK heeft een veel sterkere positie dan menigeen denkt. Het grote probleem van de Britten is a) hun interne verdeeldheid en b) het ontstellend zwakke optreden van Theresa May. De positie van de EU is zwak om een aantal redenen :
1) Italië, maar ook het Italiaanse bankwezen staat op het punt te imploderen. Ditmaal kan de ECB niet helpen, want de maximale hoeveelheid Italiaans staatspapier staat al op de balans van de ECB. Een redding met belastinggeld is uitgesloten, want de Italiaanse schuld (een 2, een 5, en daarachter 11(!) nullen) is daar simpelweg te groot voor. Bovendien zou een Italiaans default betekenen dat een hele trits Franse en Duitse banken gered moet worden, en ook daarvoor dekken de landen zich in. Werkelijk niemand wil hier met goed geld naar kwaad geld smijten.
2) De handel van UK met EU is te beperkt om de UK-economie helemaal onderuit te trekken, mocht er een no-deal Brexit komen. Bovendien is de Duitse industrie nu al nerveus aan het lobbyen om een verzachting van de deal, de UK markt is namelijk nog altijd groot en lucratief. Daarnaast hebben de Engelsen nog een troef in handen : ze kunnen het pond devalueren, en daarmee hun handel verdedigen. Bedenk dat toetreding tot de Eurozone betekent, dat je dat wapen als land uit handen geeft. (als je een kwartiertje over hebt : www.youtube.com/watch?v=vnRDiDeZ22M)
3) Deutsche Bank is al jaren en jaren zeer krikkel en instabiel, zeg maar ronduit ondergekapitaliseerd, en dreigt kopje onder te gaan. Achter de schermen is al maanden een stille-trom-operatie bezig om een gigantisch noodverband aan te leggen : www.businessinsider.nl/germany-ramps-...
4) zonder de UK als netto bijdrager zullen de andere landen hun belastingdruk moeten opvoeren om de geldsmijterij (bv de belachelijke, al 50 jaar niets uithalende landbouwsubsidiepolitiek) vol te blijven houden. De gele hesjes zullen dan in heel Europa wel uitverkocht zijn.

Kortom : de britten moeten hun moed verzamelen en gewoon een no-deal Brexit afkondigen, zodat ze met opgeheven hoofd de rokende puinhoop van de democratie- en economie vernietigende federalistische EU kunnen verlaten.

CeesCloosd | 04-02-19 | 21:39 | 3

1 en 3, hebben niets met VK te maken. Die hebben namelijk nog altijd de pond en geen Euro. De redding moet dan komen van de Euro landen niet van de VK. 2). Buiten economische redenen is het probleem dat je een harde grens krijgt tussen noord Ierland. Daar loopt nog altijd een Berlijnse muur door de stad. De kans is groot om door dit gedoe een oorlog te krijgen in je land. 4). EU is niet ideaal, maar door elke handelsovereenkomst die je sluit met een ander land verlies je zeggenschap. Als een Duitser geen kip wil die door een chloorbaden is gehaald, kan Nederland in de EU als soeverein land geen kippen kopen uit de USA. Zouden we dat wel willen komt er dus weer een harde grens om die import tegen te gaan.

Mr.mc2 | 05-02-19 | 09:15

Het enige wat Brexit doet is handelsbelemmeringen opwerpen, meer doet het niet. GB zal voortaan via WTO regels moeten handelen dat betekend dus tarieven betalen. De pond zal dus uit zichzelf devalueren, mag jij mij uitleggen waarom dat een goed iets is voor een land wat meer importeert als exporteert.

Stijlloze nick | 05-02-19 | 10:59

Die vlag met het verrotte paardengebid van Guy, precies waar EU voor staat.

revolte | 04-02-19 | 20:25 | 3

Tsja... klagen tegen zaken die ver weg zijn is altijd makkelijk. Als we de EU niet hadden, hadden we nog meer geklaagd over Rutte. En als we de NL regering niet hadden gingen we klagen over de provincie of gemeente. Mensen werken nou eenmaal moeilijk samen. Toch kan je niet alles oplossen op het niveau van de voetbalclub of het gezin. En zelfs daar gaat veel mis, zie het grote aantal scheidingen of ruzies binnen vrijwilligersorganisaties. Juist daarom moet je vooral lokaal doen wat lokaal kan, maar alles wat handiger werkt op een hogere schaal lekker uitbesteden. Waarom hebben we als EU in elk land buiten Europa 28 ambassades... daar kan je ook 1 mooie EU ambassade van maken.

Scapos | 04-02-19 | 20:29

GB is niet zo gecharmeerd van Europese samenwerking. GB wil competitie. Een gemeenschappelijke markt, OK, maar geen federale Europese staat.

Als je kijkt naar de historie van Europa. De competitie tussen de landen is een belangrijke motor geweest voor de opkomst van Europa. China had die interne competitie tussen staten niet, en daar is de vooruitgang gaan stagneren.

Ik denk dat competitie tussen Europese landen nog steeds goed kan zijn voor Europa. Geen ever closer union dus. De belangrijkste en bijna enige rol van een Europese Unie is de competitie gezond te houden. Geen oorlogen meer, geen ongezonde competitie.

Sitting_targets | 04-02-19 | 20:12 | 6

@Scapos | 04-02-19 | 20:24:
Ja, dat laatste is een goed punt. We hebben een markteconomie met concurrentie tussen bedrijven. Er is concurrentie tussen wereldmachten en de EU zou daar 1 van kunnen zijn. Hebben we dan ook nog concurrentie tussen Europese landen nodig?

Ik denk het wel, en het kan ons ook een voordeel geven op andere wereldmachten. De Europese landen verschillen in onderwijsbeleid, zorgsystemen, innovatiebeleid... De verschillende landen verschillen in allerlei overheidsbeleid. En wat is het beste? Het land dat het succesvolst is heeft het beste beleid. Je komt erachter door competitie. Landen kunnen zo van elkaar leren.

Een gevaar van een EU superstaat is dat zwakke landen onder 1 hoedje spelen om sterkere landen te beteugelen en voor hun karretje te spannen. Aanpassen aan de zwakste en niet aan de sterkste. Denk aan de transferunie en het verbod op pulsvissen. We doen te veel samen, we regelen te veel samen. Het verband moet losser.

Verder, de Europese Unie is niet coherent. Het verschil in mentaliteit tussen de landen kan enorm zijn. Het is een bij elkaar geraapt zooitje. Er zitten wel tamelijk coherente delen in, bijv. Noord-West Europa of de Balkan. Maar het geheel is niet coherent. Hoe kun je daar ooit een coherente staat uit boetseren? Alleen met geweld.

De Europese Unie moet vooral naar buiten gericht zijn. Samen sterk tegen de rest.

En de Europese Unie moet niet groter worden. Dat corrupte Oekraïne moet buiten de deur blijven. En, Roemenië en Bulgarije moeten eruit. Geen Karpatenkoppen in Brussel. Begin zelf maar een Balkanunie.

Sitting_targets | 04-02-19 | 21:00

@Sitting_targets | 04-02-19 | 21:00: Helemaal eens dat er concurrentie tussen landen moet blijven. Daarom is Zwitserland een mooi voorbeeld voor de EU. Net als de EU is Zwitserland een federatie van verschillende staten. Echter op belasting en sociale zekerheid kunnen zij met elkaar concurreren waardoor er een kleine efficiënte overheid blijft. Dus ik ben zeker niet voor een centraal bepaald bijstandsniveau etc. Wel lijkt het mij logisch dat net als in Zwitserland er steun is van rijke gebieden aan armere gebieden (net als trouwens in NL) al moet dit natuurlijk wel gaan op afspraakbasis.

Scapos | 04-02-19 | 21:09
▼ 3 antwoorden verborgen

De EU is niet in staat een 'standplaats' te kiezen. Iedere maand het verhuiscircus van Brussel naar Straatsburg en vice versa. Op die manier per jaar zo'n EUR 200.000.000,- gemeenschapsgeld verbrassen. Is makkelijk met geld van een ander. (Ook goed voor het klimaat!)

otjemans | 04-02-19 | 19:12 | 3

Die verplaatsing is inderdaad kwalijk maar ach 200 miljoen op 500 miljoen leden. Het kan echt erger. Bijvoorbeeld bij de voetbalclub of muziekschool van uw kinderen.

Langshetrandje | 04-02-19 | 19:24

Ja, ze weten wel hoe ze zichzelf goed voor het voetlicht kunnen krijgen. Then again: Politics is showbizz for ugly people, en voeg er maar "talentloos" bij van ondergetekende. De EU heeft echt geen vijanden nodig, met deze arrogantie worden ze in de toekomst vanzelf uitgescheten door hun kiezers.

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 19:43

De EU is absoluut geen voorstander van deze verhuizing. Echter de meeste slechte onderdelen van de EU zijn tot stand gekomen door vasthouden/veto's door bepaalde landen. Frankrijk wil de zetel in Straatsburg dus niet loslaten, heeft niet zoveel te maken met wat de EU wil. De EU heeft als oplossing wel eens voorgesteld om een aaneengesloten periode in Brussel te zitten voor naar Straatsburg te gaan, zodat er maar 2 verhuizingen per jaar zijn. Ook daarmee ging Frankrijk niet akkoord. Zo hebben veel landen hun heilige huisjes waardoor de EU niet kan zijn wat het moet zijn.

Scapos | 04-02-19 | 20:26

Blijf denken dat het een vooropgezet plan is. De UK heeft als een malloot geld lopen bijprinten, nog veel erger dan Draghi. De staatsschuld is in korte tijd verdubbeld t.o.v. 2008 als percentage van het BBP dus in absolute zin helemaal een enorme explosie van de staatsschuld. en.wikipedia.org/wiki/United_Kingdom_...
.
Zou het kunnen dat al die biljonairs hun vermogens in dollars in belastingparadijzen hebben staan en dat ze straks de mogelijkheid krijgen om die gelden terug te brengen naar het VK , wat de UK binnen de EU nooit had mogen doen. Let maar op wat er m.i. gaat gebeuren ... eerst devaluatie van de pond en daarmee devaluatie van alle schulden, daarna een zogenaamd Trumpiaans gebaar aan alle miljardairs ... "u mag uw geld belastingvrij terug brengen naar de UK" en daarna kopen ze met hun harde dollars alle assets in de VK voor de helft van de huidige prijs ... and they world will live as one. De elite is het even aan het regelen voor zichzelf. May was ook getrouwd met een bankier toch? Toeval.

Watching the Wheels | 04-02-19 | 19:03 | 3

Niet georganiseerd door, maar gebruik maken van..

Kim-Jung-Un | 04-02-19 | 19:05

Wheels,
Het is niets anders dan dit.
De gewone Brit is het lul.

Langshetrandje | 04-02-19 | 19:25

the-y

Watching the Wheels | 04-02-19 | 23:38

We gaan straks zoveel belasting betalen bij een no-deal dat we voor de helft in NL blut raken. Maar die idioten uit Brussel interesseert het geen ene reet. Sterker nog: ze vegen hun reet met u en mij af door niet meer te willen onderhandelen met GB. Schandalig !

Jan, Leiden | 04-02-19 | 18:53 | 2

Jij gelooft alle doemscenario’s die je voorgeschoteld krijgt door de MSM ? Hou toch op. Niks aan het handje. We worden nu al hard en droog genaaid, heeft niets met Brexit te maken...

random_roadkill | 04-02-19 | 19:01

random_roadkill | 04-02-19 | 19:01 |
U heeft uw aars goed preventief gevet?

Langshetrandje | 04-02-19 | 19:03

Deze puinhoop hebben de Britten geheel aan zichzelf te danken. Ruim 2 jaar lang hebben een stel amateurs de onderhandelingen gevoerd, die geen enkel idee hebben hoe in elkaar steekt. De eerste zogenaamde Brexit minister, die met Barnier verantwoordelijk was om de scheidingsovereenkomst vast te stellen, verkondigde een paar weken voordat hij Brexit minister werd nog dat Brexit geen nadelen had, en Engeland er alleen maar sterker uit zo komen. Zo zou Engeland bijna onmiddellijk een handelsovereenkomst met Duitsland kunnen sluiten die de Duitse auto industrie zou beschermen, vervolgens een overeenkomst met de Italianen inzake hun mode industrie, met de Fransen inzake agrarische sector etc etc.... Geen benul, ondanks dat hij 1 van Engelands meest ervaren politici was, dat 1 van de belangrijkste voorwaarden van de EU is dat je als lidstaat niet zelfstandig handelsovereenkomsten kan sluiten. Nota bene een van de redenen dat de Britten weg willen, omdat ze denken zelf betere overeenkomsten met 3rd world countries kunnen onderhandelen dan als onderdeel van 1 vd grootste handelsblokken van de wereld.

Davis, die toen hij eenmaal Brexit minister was, verkondigde dat het VK binnen 12 tot 18 maanden handelsovereenkomsten klaar zou hebben ter ondertekening met het merendeel van de big players in de wereld. De teller na ruim 2 jaar. Een handelsovereenkomst met de SACU landen, 5 stuks, waaronder Lesetho en Swaziland, and Mozambique... goed voor 0,7% van de Engelse export, en niet eens een nieuwe handelsovereenkomst, maar een roll over van de overeenkomst die de EU heeft met deze landen.

Dan wordt Raab Brexit minister.... een Brexit minister die aangeeft na zijn benoeming dat hij niet besefte hoe essentieel de verbinding Dover - Calais is om voorraden in Engeland te krijgen…….Raab dus, die met Barnier een voorstel tot een Brexit overeenkomst tussen de EU en UK samenstelt, deze aan May overhandigt, en als May de overeenkomst in het parlement naar voren brengt ter goedkeuring gvd tegen stemt, onder de bewering dat deze overeenkomst te slecht is voor de UK....

Affijn, May houdt vol dat deze overeenkomst de beste is die Engeland kan krijgen, en de enige die mogelijk is, en vervolgens bij de 2e stemming (de eerste stemming hield een historische nederlaag in voor een Engelse premier) ZELF tegen haar eigen overeenkomst stemt om de Tories bij elkaar te houden.... en dan verwacht dat binnen 2! weken de EU met een oplossing komt, want zelf kunnen ze niet aangeven wat er veranderd moet worden anders dan een alternatief voor de backstop.

Echt, Monty Python had dit niet niet absurder kunnen bedenken.

En ondertussen loopt een Rees Mogg op tv dingen te verkondigen die niet waar zijn, zoals 2 jaar geleden beweren dat onder WTO regels er een transitieperiode van 10 jaar komt tussen de EU en UK in welke de vrije markt gegarandeerd blijft tussen beiden, en ze alle tijd hebben om aan een nieuwe overeenkomst te werken. Dit is al lang debunked, maar de Engelse Brexiteers gebruiken dit nog steeds als voorbeeld van hoe flexibel de WTO is....

Of een David Davis (ja, David, de gift that keeps giving), die onlangs nog beweerde dat de UK tegen de overeenkomst van May moet stemmen, onder een zogenaamde hard brexit uit de EU gaan, en dan de transitie periode gebruiken om - als de EU wanhopiger wordt - een nieuwe betere overeenkomst af te sluiten..... Terwijl een transitie periode (waarbij de handel vooralsnog blijft zoals hij is) alleen gaat gelden als er een voorlopige overeenkomst is over de toekomstige handels relatie, waarvoor wat extra tijd nodig is om hem definitief te maken.

Ondertussen lopen de Engelse Brexit tokkies te schreeuwen dat ze de EU helemaal niet nodig hebben mocht er bij een hard Brexit problemen komen bij de toevoer van levensmiddelen, omdat ze net als in WO2 weer hun eigen voedsel gaan verbouwen in de achtertuin... Echt waar, zelfs "kwaliteits" kranten als de Daily Mail roepen hiertoe op onder de noemer Digging for Victory, google maar.....

Carlitros | 04-02-19 | 18:49 | 8

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 19:47:

En wat de gemiddelde Brexiteer nog niet beseft, indien het tot een harde Brexit komt is het VK - tezamen met Mauritanie - het enige land ter wereld zonder een handelsovereenkomst. Alle WTO landen hebben handelsverdragen beter dan de default tarieven waar Engeland onder gaat vallen. Nieuwe WTO verdragen afsluiten duurt ca 5 jaar, en alle 161 leden (kan er 3 naast zitten) moeten consensus geven. Als eerste moet Engeland een schema met goederen opstellen die ze willen verhandelen onder WTO regels, met voorgestelde tarieven. Ze dachten slim te zijn door die van de EU te kopieeren (Engeland is tenslotte via de EU al een WTO lid met goederen schema) maar zo'n 20 landen, waaronder hun goede vrienden USA, Australie, Canada en Nieuw Zeeland, hebben hier al bezwaar tegen aangetekend. Maar goed, stel dat over een aantal jaar dat goederen schema is goedgekeurd door ELK wto lid, dan kan Engeland na gaan denken om wto verdragen af te sluiten. Tot dat moment gelden de default tarieven voor import en export, welke niet best voor de Britse industrie en consumenten zal zijn. Een land zonder een enkele overeenkomst, handelend onder default tarieven, zal wanhopig zijn voor een betere deal, en elk land in de wereld zal dat weten. Bovendien stelt Engeland alleen niet zoveel voor qua inwoners en economie (zo'n 66 miljoen inwoners tegenover 512miljoen in de EU incl UK), dus dezelfde gunstige voorwaarden die de EU heeft kunnen regelen in de WTO overeenkomsten kan je vergeten. Sterker nog, India heeft al aangegeven wel interesse te hebben in een toekomstige handelsovereenkomst, maar dan moeten de beperkingen voor hun burgers om Engeland binnen te komen wel opgeheven worden. Dus je stemt om uit de EU te gaan omdat je bang bent dat je misschien wel 440.000 Europeanen binnen te moeten laten, en wordt vervolgens gedwongen om de deur te openen voor zo'n 1,2 miljard Indiers. Brexit logic.

Carlitros | 04-02-19 | 20:04

@John9oo9 | 04-02-19 | 19:49: Natuurlijk is politiek handel. En het is wel meer als extra scannen. Er komen iedere dag 10000 vrachtwagens binnen in Dover, die rijden nu zo door. Die moeten straks allemaal gecontroleerd worden..

Stijlloze nick | 04-02-19 | 20:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarschijnlijk een stukje overdracht. Rutte wordt de nieuwe onderhandelaar namens de EU. Pas nadat de verkiezingen verloren zijn natuurlijk, dus nog even wachten op het nieuws dat Rutte toch (met spijt in het hart, maar het landsbelang roept) naar de EU vertrekt.

Kiwi45 | 04-02-19 | 18:48

Reken maar, de belastingen moeten nog verder omhoog in Nederland.

JohnWalker | 04-02-19 | 18:40 | 2

Ja maar dan kan Fokker wel de vleugels maken voor Airbus, want die wil dan weg uit VK

Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:44

De belastingen moeten *altijd* omhoog in NL, maakt echt niet zoveel uit wie er regeert. Is het niet de IB, dan is het wel energie of een andere verkapte verhoging. Probleem is simpelweg de grote hoeveelheid amper-te -onslane overheidsambtenaren, starend uit hun ramen, geld aan het opsouperend dat eigenlijk naar de zorg, onderwijs of militairen zou moeten gaan. Ik zeg het al jaren: als ik in de kroeg een ambtenaar tegenkom zeg ik niks maar draai ik gewoon om.

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 19:52

Ik blijf me verbazen over het grote aantal reaguurders dat de kant van de EU kiest in deze kwestie. Ik zie een hoop wrokkig leedvermaak in de panelen en dit doet mij het ergste vrezen voor de toekomst. Kennelijk zien veel mensen het construct EU niet als een ongevraagde, ongekozen buitenlandse regering die met de door haar opgelegde wetten en regels onze nationale soevereiniteit -en daarmee ons land- langzaam vernietigt, maar als een soort onvermijdelijke stap naar een betere toekomst.
Het is bijna angstwekkend om te zien hoe goed de EU propaganda blijkbaar werkt.

Lefty-Messup | 04-02-19 | 18:37 | 18

@therealbraindump | 04-02-19 | 20:20:
Btw diezelfde WTO duidt 35 landen in de wereld als ontwikkelde economieën, daarvan bevinden zich er 28 in Europa. De overig zijn letterlijk aan de andere kant van de wereld. De economie van het VK draait op diensten en luxe artikelen dus met wie wil je handelen als VK zijnde

Stijlloze nick | 04-02-19 | 20:35

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 20:30 | wat heeft vrijhandel te maken met democratie? Het betreft hier toch handelsvoorwaarden? De britten willen de EU niet verlaten vanwege de vrijhandel maar juist vanwege de ever closing union op weg naar een politieke unie..

therealbraindump | 04-02-19 | 20:45
▼ 15 antwoorden verborgen

Hard brexit of soft brexit, het maakt geen moer uit omdat de handel altijd een creatieve weg vindt. Ik denk aan de koude oorlog, toen je in nederland gewoon een russische -helaas slechte- motorfiets (ural) of prima camera (zenith) kon kopen.

John9oo9 | 04-02-19 | 18:37 | 5

@Mr.mc2 | 04-02-19 | 19:47: leuke link, maar, wacht gewoon af wat er in het echt gebeurt, dan zien we verder. Ik ben niet onder deindruk van de haantjes verhalen.

John9oo9 | 04-02-19 | 20:03
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU is fucked anyway. Maffe jolige Brittons. Wat gaan ze doen? Hun ouwe foute vrienden in de west aandikken? Matties met ons blijven? Of gaan ze over ons heen naar de oost loeren? Hallo roerige tijden. Crises. China lacht. Wereld voorlopig wel veilig. Maar de bakkers in de tent maken er momenteel een zooitje van.

Shareholder II | 04-02-19 | 18:33

Wat mij in die hele discussie rond brexit steeds opvalt is dat er getouwtrek is over wie de regulatuur voor zijn rekening zou moeten nemen, terwijl het ondernemerschap van de man in de straat niet wordt genoemd. Innovatie en vooruitgang komt uit de bevolking, en niet van overheden. Ik verwacht veel van het ondernemerschap van de britse bevolking, en daarom denk ik dat een harde brexit wel mee zal valken.

nsprokkel | 04-02-19 | 18:23 | 2

April/mei u hoge import groente en fruit omdat Britse boeren nog geen oogst hebben. Geen landbouw subside voor boerenmeer. Vanuit EU - 25% quota voor doorvoer trucks met medicijnen en groente en fruit. Geen Polen meer om oogst van de velden te halen. Engelse in de luchtvaart die hun paspoort omzetten naar een EU land omdat ze anders hun baan kwijt raken....

Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:42

Grappig ik verwacht heel weinig van het ondernemerschap van de Britten. Hun economie draait voor 80% op diensten maar er zal ongetwijfeld veel vraag zijn naar financieel advies in landen als Vietnam en Tjaad.

Stijlloze nick | 04-02-19 | 19:08

Hebben ze de bijeenkomst in Fawlty Towers gehouden, want wat doet John Cleese daar links op de foto?

gestoptmetroken | 04-02-19 | 19:12

Als de EU weigert om Engelse luchtvaartmaatschappijen over de EU te laten vliegen dan kan Nederland vast gaan denken hoe ze vanaf Schiphol om Engeland heen gaan vliegen. Natuurlijk wordt er onderhandeld.
Vergeet ook niet dat de deal over de eindafrekening van het VK rond was, maar wel op voorwaarde dat er over de rest ook een deal komt. Als er geen deal komt dan moet Juncker zijn begroting 60 miljard laten krimpen wat ondenkbaar zou zijn.
Kijk eens hoeveel Duitse auto's naar het VK gaan. De Duitse auto industrie wil echt geen handelsoorlog. Er zijn op dit moment 3 scheepsladingen Tesla's onderweg naar Europa, die met een een beetje bijsturen het VK van importvrije auto's kunnen voorzien.

De huidige brexit deal is voor het VK niet veel beter dan een harde exit, en na een harde exit zijn ze in een veel betere onderhandelingspositie.

W_F | 04-02-19 | 18:02 | 5

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 18:40: Dat gaat die Japanse markt nooit opvangen, aandeel import-auto's is daar minder dan 10%.

warflame | 04-02-19 | 19:05

@warflame | 04-02-19 | 19:05:
Dat gaat omhoog nu ze een vrijhandelsverdrag met de EU hebben afgesloten, Duitse autobedrijven verwachten 10%+ meer af te zetten in Japan.

Stijlloze nick | 04-02-19 | 19:10
▼ 2 antwoorden verborgen

De EU valt toch binnen 10 jaar dood neer. Griekenland, Italië, Spanje, Portugal en Frankrijk zijn effectief zo failliet als de pest. Dat kan de EU niet blijven dragen.... ook niet mét GB erbij. De geldpers kan niet straffeloos blijven draaien.

Oepsie1234 | 04-02-19 | 17:59 | 9

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 18:43: VK kan straks vrij kiezen waarvandaan het allerlei producten importeert. Mercedes te duur? kopen we toch gewoon een Tesla of een Lexus.. En bij harde Brexit besparen ze 40 miljard pond aan EU contributie.

echt_links | 04-02-19 | 19:22

@echt_links | 04-02-19 | 19:22:
Het zal eerder Tata worden. De kost gaat voor de baat uit, ken jij die uitdrukking?

Stijlloze nick | 04-02-19 | 19:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Wij hadden ook veel gas, maar door den Uyl verkocht voor een spotprijs aan het buitenland. Kernenergie was de toekomst. Als hij nog zou leven, kon hij zo aan de klimaattafel aanschuiven. Hij had visie.

Predeker | 04-02-19 | 17:57

Nigel Farage: "that's the only constructive way forward" nou ... dan zullen die ongekozen dronken EU-lijers dat ongetwijfeld niet doen.

Watching the Wheels | 04-02-19 | 17:37 | 21

@Langshetrandje | 04-02-19 | 18:05:
nos.nl/artikel/2254939-brexit-doorbra... het zou wel eens kunnen dat ze allebei dubbelspel spelen. Blijkbaar is er ooit afgesproken dat er nooit meer een grens tussen Noord-Ierland en Ierland zou komen. Dan is het dus een onoplosbaar probleem en dat wisten ze dus bij de start van de Brexit al. Waarom diepen journalisten zo'n onderwerp nou niet eens helemaal uit? Ik denk dat meer dan de helft van de mensen geen idee heeft waar het over gaat.

Watching the Wheels | 04-02-19 | 18:46

Watching the Wheels | 04-02-19 | 18:46
Snapte er niet veel van en ben er ingedoken. Meest stuitende is de debatwijze van house of commons. Men komt daar echt niet tot een gesprek. Na 2.5 jaar "praten" is er nog niets bereikt daar. Dubbelspel kan heel goed mogelijk zijn. May is remainer en borrelt er gewoon met druncker op los.

Langshetrandje | 04-02-19 | 19:00

@Watching the Wheels | 04-02-19 | 18:18: kijk dat is info waar je wat aan hebt. Feiten ipv al dat napraten

Mr.mc2 | 04-02-19 | 19:15
▼ 18 antwoorden verborgen

Voor de EU is het essentieel dat Engeland blijft. Bij een succesvolle exit gaan meer landen volgen. Met Mark wordt alvast de strategie doorgesproken omdat hij Druncker binnenkort gaat vervangen.

BozePaarseMan | 04-02-19 | 17:37 | 7

@MAURIK | 04-02-19 | 17:56:
Te verdanken? Onzin de Britten denken alleen aan zichzelf en dat hebben ze altijd al gedaan.
Eu gerelateerde initiatieven als? Kom eens met voorbeelden ipv vage termen.

Stijlloze nick | 04-02-19 | 18:09

@Mr.mc2 | 04-02-19 | 17:52 | reageer | favorietblock
Ook landen die niet voldoen aan de afspraken kunnen lid worden, kijk naar Griekenland.
En als ze er eenmaal inzitten krijg je ze er niet meer uit.
Vergeet niet dat de mensen in het stemhokje hebben gestemd voor Brexit, die waren toen niet bezig met jou complottheorieën.
Het enige waar men mee bezig was dat ze minder zinloze EU regelgeving wilden hebben.

Bon-sens | 04-02-19 | 18:32

@Bon-sens | 04-02-19 | 18:32: wanneer lidstaten deelnemen aan een ever closing union worden regels ruim geïnterpreteerd, wanneer lidstaten de unie willen verlaten wordt er strikt naar de letter gehandeld, simple as that.

therealbraindump | 04-02-19 | 20:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Een goed voorbeeld is Noorwegen... zij doen niet met EU-Brussel en zijn een van de welvarendste landen van Europa.

sociaal_econoom | 04-02-19 | 17:27 | 14

@Predeker | 04-02-19 | 17:55:
Den Uijl was imho een wereldvreemde gek. Helaas is met hem de ellende begonnen. Ik denk daarbij aan uitkeringsfraude. 'Ach dat komt natuurlijk voor, maar dat is minimaal' mijn vader wist beter.

John9oo9 | 04-02-19 | 18:48

Klopt: zittend op het grootste olieveld in dit deel van de wereld goede sier maken door met de opbrengst het hele volk Tesla's laten rijden. Over kop-in-het-zand politiek gesproken...

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 19:56
▼ 11 antwoorden verborgen

Over 10 jaar zullen de Britten lachend staan toekijken hoe in Europa de ene naar de andere economische crisis volgd. De EU is een failliet orgaan dat teert op de zak van een paar rijke lidstaten. Vandaar dat de geldpersen van de ECB overuren draaien. Kunstmatig in leven houden van de Europese economie, en dat terwijl al een aantal Europese landen terminaal ziek zijn en bijna al overleden. Wij Nederlanders zijn er mooi ingetrapt, net als de Titanic zinkend naar de bodem terwijl het orkest rustig door blijft spelen.

Indoneesje | 04-02-19 | 17:25 | 14

@Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:08: Poeh poeh, die paar bedrijven. En als Airbus nog iets wil moeten ze opschieten! Er was eten en bedrijvigheid voor de EU en het zal er ook zijn na de EU.

Indoneesje | 04-02-19 | 18:21

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 17:47: Sony is alleen een papieren verhuizing, veel plezier met je brievenbus! Panasonic sluit haar kantoor in het VK niet en behoudt gewoon werkgelegenheid in het VK. Airbus? Boeing heeft in Oktober vorig jaar hun eerste fabriek geopend in u raadt het al... het VK.

warflame | 04-02-19 | 19:14

@Indoneesje | 04-02-19 | Crisis door banken veroorzaakt en landen in de EU hebben zich niet aan afspraken gehouden qua begroting en hervormingen. Dus het is allemaal schuld EU?

Mr.mc2 | 04-02-19 | 19:33
▼ 11 antwoorden verborgen

Het zou mij niets verbazen als er binnenkort een grote machtswissel in de eu gaat plaatsvinden. Iets met een nieuwe leider die altijd heeft aangegeven dat hij nooit naar Brussel zal gaan. Nieuwe hoofdkwartier in Genève? mmm daar heeft i niet over gesproken. Zijn we ook meteen van dat heen en weer reizen af en persoonlijk vind ik Genève ook meer uitstraling hebben.

Olieboer | 04-02-19 | 17:23 | 3

Genève ligt niet in de EU.

laatste_waarschuwing | 04-02-19 | 17:29

Geneve ligt er wel in. Maar is er geen lid van.

Langshetrandje | 04-02-19 | 17:30

De 'Varkens vn Brussel blijven GB met opzet saboteren en weigeren keihard om een normale deal te sluiten, puur uit laffe rancune en tevens om andere landen te waarschuwen dat ze nooit meer uit de EU kunnen komen, en alle smerige dictatuur van Das Vierte EU Reich moeten blijven slikken
Kafka ten top!

telelezer | 04-02-19 | 17:22 | 4

Deal is gevolg van EU regelgeving heeft niets met pesten te maken. Geef maar 1 reden wat er slecht is aan de Deal.

Mr.mc2 | 04-02-19 | 17:57
▼ 1 antwoord verborgen

Jee, wat een slecht gebit, lijkt Guy Verafstoot wel.

Osdorpertje | 04-02-19 | 17:22 | 1

Had hij maar hersens zoals mijn gebit! Niet om aan te zien. Alleen de hersens kloppen niet, vermoed ik.

John9oo9 | 04-02-19 | 19:34

Slechts enkele jaren terug was het volgens Eurofielen onmogelijk om uit de EU te treden. Wat nog maar eens bewijst dat het meeste nepnieuws door overheden wordt verspreid. Hopelijk is de totale implosie van de EU nakende. Het gedrocht dat uitsluitend verliezers kent.

padbuffel | 04-02-19 | 17:21 | 2

Staat gewoon in regelement van EU dat je er uit kan stappen en dat je dan 2 jaar de tijd voor hebt.

Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:16

Tja, toch is dat niet waar: Op de lange termijn (25-100 jaar) kun je een aantal machtsblokken (groepen belastingbetalers die sneller dan de ander wapens kopen) ontwaren: China (veruit de grootste), India (goede nummer 2) en dan Europa en (hopelijk) de VS. Rusland komt in dit verhaal met z'n 100 miljoen (vooral arme) inwoners niet voor en zal moeten slikken, no way dat ze kunnen opboksen tegen de militaire uitgeven van de anderen. Aansluiten bij een groot blok dus en in geval van Rusland is de meest logische dan de NATO... Vwb de UK: die zullen nu richting de VS gaan hangen, benieuwd wat dat gaat betekenen. Zou nog wel eens een soort van opstand kunnen opleveren dit, als de volle omvang van deze catastrofe tot het -niet al te slimme- brexitvolk doordringt...

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 20:03

Top tekening. Jammer van die 16 sterren. 6 boven en 6 onder had toch gekund?

Zoltan | 04-02-19 | 17:21

Haha die Farage. Hij wil een twee jarige periode waarbij alles bij hetzelfde blijft om lekker op zijn gemak de zaakjes te regelen met de WTO en ondertussen zijn achterban uit de wind te houden voor de gevolgen van de no deal Brexit.

Overigens weer een fraai staaltje omkering. De Britten hebben op geen enkele manier helder gemaakt met welke deal zij akkoord zouden willen gaan, de chaos is wegens intern Engels-politiek opportunisme totaal, en hij verwijt de EU geen compromis te zoeken. Dat is echt absurd.

Beste_Landgenoten | 04-02-19 | 17:18 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij is bijna niemand tegen een sterk verenigd Europa, waar krijgt wel iedereen diarree van Brussel.

Dutch_Holland | 04-02-19 | 17:13 | 5

@Bertus Balhaar | 04-02-19 | 19:26: Vergelijking, associatie met WW2 slaat nergens op. Is gewoon zielig.

Mr.mc2 | 04-02-19 | 19:44

@Bertus Balhaar | 04-02-19 | 19:26: Godwin. En nog een alle-Jezus trieste ook.

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 20:05

Ik ben tegen een sterk verenigd Europa en vóór een zwak verenigd Europa.
Ik ben wel voor een sterke Benelux, als de Luxemburgers Juncker arresteren en uitleveren tenminste. En de Belgen moeten Guy V. oppakken en hem een stekeltjeskapsel geven. Het kunstgebit mag door de Benelux gesubsidieerd worden.

JvanDeventer | 04-02-19 | 20:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Ze missen in Engeland nu een man als Sir Winston Churchill.
Iemand die Adolf Hitler en Hermann Göring Berlijn kan verslaan... kan ook Jean Claude Juncker en Franz Timmermans Brussel verslaan.

sociaal_econoom | 04-02-19 | 17:12 | 5

Legt u mij dat maar even uit zeurpiet.

Langshetrandje | 04-02-19 | 17:19

Wat is de overeenkomst tussen het Derde Rijk en het Vierde Rijk?
... aan alles komt een eind... de geschiedenisboeken zullen dit duidelijk maken.

sociaal_econoom | 04-02-19 | 17:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Cortés mond is nog vrij gelijkmatig als je het afzet tegen de grafkelder van gekke Guy maar ook deze had eens een orthodontist moeten bezoeken.

bwanabanjo | 04-02-19 | 17:10

Mijn moeder verdient $ 8437 per week op de computer. Ze heeft drie maanden geen werk gehad, maar vorige maand was haar cheque $ 34852 en werkte ze slechts een paar uur per dag op de computer. bekijk meer informatie volg deze website ... >>>>>>>>>>>>>>>>>>

-edit: MUAHAHAHAHAHA, WERKT JE LINKIE NIET MEER?!-

DonnaDesilva57 | 04-02-19 | 17:06 | 5

Hehe

SterF... | 04-02-19 | 17:18

Mijn computer is defect, ik mis nu helaas 20.000 euro deze week. Maar ach, vorige week stond ik 100k positief, dus het gaat wel. Joris?

John9oo9 | 04-02-19 | 18:56

Je moeder werkt zeker voor die zakkenvullende technocraten in Brussel. Doe zorgen zeker goed voor elkaars salarissen. Haar werk op de computer was zeker een Pro-EU geluid laten horen in de reaguurders panelen?

Bertus Balhaar | 04-02-19 | 19:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Nigel Farage die zich als verdediger van Theresa May opwerpt; het soort van gotspe dat zelfs Monty Python zich nooit had kunnen voorstellen.

Zelf alle ellende veroorzaken en dan in plaats van constructieve voorstellen voor een realistische Brexit (mocht zoiets al bestaan) doodleuk roepen dat je het de EU verwijt dat je geen geld toe krijgt voor je zelf verklaarde stierenstront.

Nigel Farage: zoals de Britten het zo mooi zeggen, een Wanker met een hoofdletter W.

Hetkanverkeren | 04-02-19 | 17:06 | 2

.. alleen de Britten die liever meteen het briefje van Chamberlain hadden aangepakt

Jan Passant mk2 | 04-02-19 | 17:07

Jan Passant mk2 | 04-02-19 | 17:07 | Normaliter heb ik je best hoog zitten, maar wat je nu doet is Theresa May met Chamberlain vergelijken, terwijl het toch echt de conservatieve krachten achter UKIP c.s. zijn die denken dat ze een financieel slaatje uit dit debacle kunnen slaan. Vast via de nodige derivaten met behulp van de "City".

Ik las overigens dat Dickensiaanse armoedeziektes het tegenwoordig ook weer goed doen op Albion. Tijd voor een tweede Glorious Revolution, maar wie moeten we deze reis sturen? Alexander Pechtold? Die kan vanuit zijn penthouse op een heldere dag het Verenigde Koninkrijk zien liggen.

Hetkanverkeren | 04-02-19 | 17:17

De grootste angst van Brussel is dat de UK eruit stapt zonder deal, en vervolgens door de VS, Canada, en zeg maar alle niet-EU naties gepaaid wordt met lucratieve handelscontracten. En er per saldo beter uitkomt.

Dat zou een akelig precedent scheppen voor de landen die met hun morrende, uitgeknepen bevolking en hun genivelleerde economieën nog steeds achter het continentale ijzeren gordijn zitten.

De weigering van Brussel om de deal met Londen open te breken is dus een vrij doorzichtig toneelspelletje. Men wil niet de indruk wekken dat er aan deserteurs bijzondere gunsten verleend worden. Maar informeel is alles al lang in kannen en kruiken en er ligt een kant en klaar akkoord waar alleen de handtekeningen nog onder moeten. Nu het nog even spannend maken, en eind maart kan May voor de deur van Nummer 10 hypocriet verklaren dat het op het laatste moment toch nog gelukt is. Dat de beste deal voor de poorten van de hel is weggesleept.

Tot opluchting van de grote meerderheid van de Britse politici die helemaal geen Brexit wilden, maar een soort van membership-all-but-in-name als beste optie eruit hebben weten te slepen.

En tot verdriet van de echte Brexiteers die weten dat het beste uittredingsverdrag géén uittredingsverdrag is.

Leipniz | 04-02-19 | 16:57 | 5

> De grootste angst van Brussel is dat de UK eruit stapt zonder deal, en vervolgens door de VS, Canada, en zeg maar alle niet-EU naties gepaaid wordt met lucratieve handelscontracten. En er per saldo beter uitkomt.

Dat zou inderdaad een heel slecht scenario zijn voor Brussel, maar ook niet erg waarschijnlijk. Waarom zou de VS het VK een (voor het VK) lucratief handelsovereenkomst aanbieden als het ook een slikken-of-stikken voorstel kan doen wat vooral erg goed is voor de VS? Het is niet alsof het VK erg veel keus heeft wanneer het na maart geen enkel handelsverdrag meer heeft.

koeberg | 04-02-19 | 17:19

De US maakt geen deals, dat doet de US-industrie. Die laatste heeft de keus snel gemaakt tussen een middeleeuws gemanaged 3e-wereld-eiland of een welvarend economisch blok met meer dan 300 miljoen inwoners.

bdn01 | 04-02-19 | 17:51

Veel gehoorde praatjes, echter waarom EU nog geen deal met deze landen heeft gesloten is dat je op voedsel gebied met usa of bv Australië naar een lager niveau gaat, hormoon ingespoten vlees, kippen door chloorbaden, gmo. De goedkope inkoop deal maakt je tevens eigen boeren kapot.

Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Farage is cool.

ger1306 | 04-02-19 | 16:55

Tja Rutte, hoe is het om bij de club van de bullies te horen. Accepteer dat Groot Brittannië vertrekt uit de EU. Zeg ervan dat je het jammer vindt, dat je goede vrienden blijft en handel daarnaar.
Als je je vriendjes van de EU niet meekrijgt, zeg zoiets dan publiekelijk.

Dit gedrag van de EU is heel wel de reden dat mensen bedenkingen krijgen, voor zover die er niet waren, bij de EU. Het is gewoonweg tiranniek gedrag van Juncker, Verhofstadt (en waarschijnlijk ook Van Baalen).

El Rico Grande | 04-02-19 | 16:55 | 1

Van Baalen? Die is één keer in Oekraïne geweest en daar heeft-ie geroepen dat de ene dictator moest worden vervangen door de andere. Verder zit hij alleen maar te dommelen in zijn bankje. Die is echt niet de architect van een EU-strategie of iets dat daarop lijkt.

MAD1950 | 04-02-19 | 17:18

De Brexit.
Oh jee! Doom and Gloom!
Feitelijk gezien nog niks aan de hand, maar spoken en angst!

Is dit nog nieuws? | 04-02-19 | 16:49 | 3

Feitelijk gezien is er nog geen Brexit.

Stijlloze nick | 04-02-19 | 16:51

Feitelijk suist de waarde van vastgoed naar beneden in VK. Zoefffffffff.....

Langshetrandje | 04-02-19 | 17:21

LOL @ Cortes

Stormageddon | 04-02-19 | 16:49 | 3

Prachtige cartoon. I.i.g. veel beter dan Gregorius Nekschot. Kan Cortes niet een wekelijkse topic verzorgen?

zwartzondersuiker | 04-02-19 | 17:15

@ zwartzondersuiker :
Dat stelde Overvecht ook al voor, en ik ben voor..

Wijze uit het Oosten | 04-02-19 | 17:41

voor +1

W_F | 04-02-19 | 18:13

Ze weten Prutte eerder te vinden dan Merkel of Macron. Dat zegt wel iets over de verhoudingen.

Trumme | 04-02-19 | 16:48 | 3

Scherp. Maar Rutte liet Cameron ook gewoon als een baksteen vallen. De EU is totaal geen unie meer. De Fruitsers bepalen alles en de rest moet zijn bek houden.

Mammeloe | 04-02-19 | 16:52

@Mammeloe | 04-02-19 | 16:52: Feitelijk bepalen de Fransen alles. De Duitsers mogen de Fransen volgen. De Fransen willen nog steeds wisselgeld voor het feit dat ze uiteindelijk toelieten dat Duitsland weer 1 land werd.

El Rico Grande | 04-02-19 | 16:58

De Fransen bepalen alles omdat Merkel uitgedirecteurd is. Hadden de Duitsers ook anders kunnen oplossen. Fransen springen met grote grijns de beschikbare ruimte in.

Langshetrandje | 04-02-19 | 17:10

bla.

Joris von Loghausen | 04-02-19 | 16:43 | 1

Kroontjes aan het zoeken? Die staan uit.

Is dit nog nieuws? | 04-02-19 | 16:49

Je moet dit land niet willen knechten. Dit land wil vrij zijn. Rule, Britannia! Britannia, rule the waves! Britons never, never, never shall be slaves.
Ze versloegen de machtswellustelingen uit Parijs en Berlijn! Napoleon en Hitler, tot hier en niet verder of…
Tegenwoordig wordt Europa alsnog bestuurd vanuit die twee hoofdsteden vol arrogantie en eigendunk. Zeker, ze zullen het zwaar te verduren krijgen want Brussel is een gevaarlijke opponent maar als je Napoleon, der Kaiser und der Führer terug kunt sturen naar de hel waar ze vandaan zijn gekomen, moeten Druncker en Verhofstadt een peulenschilletje zijn! May is geen Churchill maar Albion is still the same:
www.youtube.com/watch?v=H_chlZd3x40

Angélica de Sancé | 04-02-19 | 16:43 | 13

@Angélica de Sancé | 04-02-19 | 18:40: Wat een ontzettend gelul zeg, knap gewoon om zoveel onzin uit te braken. De Grieken en Italianen hebben 20 jaar ruim bovun hun stand geleefd en janken nu dat wij het gedaan hebben. Op een manier die jij misschien wel begrijpt: alsof jij met je hongerloontje maximaal leent van een bank, daar een auto, TV en te groot huis van koopt en vervolgens boos op de bank wordt omdat ze hun geld uiteindelijk terug willen hebben. Joh, pak je mop en ga aan je werk.

Homer P. Simpson | 04-02-19 | 20:17

@Homer P. Simpson | 04-02-19 | 20:17:
De gewone Griek kan er niets aan doen dat ze een corrupte regering hebben. Ze hadden nooit bij de EU moeten komen of de Euro moeten invoeren. Nu zijn ze de dupe en is de bevolking straatarm. Voor de EU ging het de Grieken veel beter. Dat is waar ik op doel. Ipv de Grieken uit de EU te laten vertrekken, is er geld in gestoken dat ze niet kunnen terug betalen. Met de Drachme als munt en onafhankelijkheid, hadden ze het land beetje bij beetje kunnen opbouwen. De EU is een gevangenis waar je niet meer uit kunt ook al stik je zoals de Grieken. Verder is uw opmerking dat een vrouw alleen met een bezem kan werken volstrekt belachelijk. Verder begrijp ik heel goed hoe je met zeer weinig geld moet rondkomen. Ik leen geld voor mijn studie en huur. Als ik klaar ben zal ik gemakkelijk alle schulden kunnen aflossen. De Grieken zullen geknecht blijven.

Angélica de Sancé | 04-02-19 | 22:08
▼ 10 antwoorden verborgen

Ohhwwwww behaaave!

ikdenkwat | 04-02-19 | 16:42

Farage heeft volgens mij de afgelopen 4 debatten terzake in zijn eigen house of commons niet gevolgd.

Langshetrandje | 04-02-19 | 16:42

Farage heeft weer gelijk. Het zijn de anti-democraten in Brussel die hoe dan ook een voorbeeld willen stellen dat geen ander land het aandurft ook uit de EU te stappen.

2voor12 | 04-02-19 | 16:40 | 12

@El Rico Grande | 04-02-19 | 17:05: Of jij de standpunten van de EU redelijk vindt of niet is niet relevant. De standpunten van de EU stonden voor de aangekondigde uittreding al vast en het VK heeft er als EU-lid zelf aan meegeschreven. Het VK wist dus vooraf (of kon weten) waar het aan toe was. Het VK gokte erop de EU uit elkaar te kunnen spelen. Tot op heden is dat een verkeerde inschatting gebleken.

koeberg | 04-02-19 | 17:43

De Britten hebben er een handje van dit als een scheiding van partners te presenteren. Niets is minder waar, het is één lid dat een club van achtentwintig wil verlaten, maar wel gebruik wil blijven maken van de voordelen van het lidmaatschap. En ook geen contributie meer betalen. Dat is de juiste vergelijking.

Beste_Landgenoten | 04-02-19 | 18:08

@Beste_Landgenoten | 04-02-19 | 18:08:
Welke voordelen? Niet uit zuivere misgunst kapotbelast en economisch getergd worden? Voor een 'vrijhandelsorganisatie' grijpen die despoten wel erg snel naar invoerbelastingen. Dit is niet te vergelijken met een club, maar met een sekte. Van afvalligen wordt een voorbeeld gemaakt. Straf er één, disciplineer er honderd.

Renkum0317 | 04-02-19 | 18:26
▼ 9 antwoorden verborgen

Zal me niet verbazen als er last minute toch nog iets uit komt rollen. Net wat ome Nigel zegt, al die shit die we van jullie kopen word een stukje duurder en je mist een boel taxpoet zo vlak voor de verkiezingen.

jip_86 | 04-02-19 | 16:39 | 3

En Farage zijn pensioen.

Stijlloze nick | 04-02-19 | 16:53

Farage stelt zich gewoon herkiesbaar voor EU parlement bij uitstel. Hij slurpt gewoon nog even door.

Langshetrandje | 04-02-19 | 17:15

@Stijlloze nick | 04-02-19 | 16:53: ja wie gaat zijn pensioen eigenlijk betalen VK of EU

Mr.mc2 | 04-02-19 | 18:34

Cortes is een held.

superjan | 04-02-19 | 16:39 | 4

Prachtig in zijn eenvoud weer.

Ray69 | 04-02-19 | 16:48

Zet inderdaad na Bandirah ook gewoon neqschot op de transferlijst en geef Cortes een opschaling.

overVecht | 04-02-19 | 17:10

@ Overvecht :
Doe daar maar eens een Stijlloze Poll over, ik stem direct voor.

Wijze uit het Oosten | 04-02-19 | 17:24
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken