Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hiero. Dit is waarom de natuur in NL verdwijnt

Het zjin niet De Boeren die de boel verkloten, maar...

Vogeltjes foetsie? Schuld van boeren. Insecten foetsie? Schuld van boeren. Weideplantjes foetsie? Schuld van boeren. Zwaluwen, bijen, vlinders foetsie? Schuld van boeren. Het zijn weer de Nationale Schuld van De Boeren Weken in de Mediaas en Politiek, want er is veels te veel vieze lucht en veels te veel vee (hoe dan? waar dan?) in Nederland, volgens schreeuwmensen op links. En dat is allemaal de schuld van de agrariërs, die ook nog eens de schuld krijgen van stalbranden, prutsers in slachthuizen en hagelstenen zo groot als grapefruits. Maar is dat eigenlijk wel zo? Welnee uiteraard. Want er heeft er maar 1 iemand schuld aan het verdwijnen van de natuur in NL. En dat is de..... tromgeroffel.... de nieuwbouwwijk ten behoeve des omvolkings. Zelf checken hoeveel nieuwe buren je in 40 jaar tijd hebt gekregen? Het kan op TopoTijdreis.nl Dag vogels. Dag bloemen.

Maar er is hoop!

Social

Groningen

Eindhoven

ZOUTELANDUH

blij dat je hier bent (2x)

blij dat je hier bent

Reaguursels

Inloggen

Bevolkingsgroei en verstedelijking spelen ook in de rest van de wereld. En de natuur trekt zich niets aan van grenzen. Dus het ligt niet alleen aan boeren en niet alleen aan immigranten.

mijnstijl987 | 09-11-18 | 17:26

Net als met 'climate change' in 1970 was het 3,7 miljard en in 2018 is het 7,6 miljard, dus meer dan een verdubbeling. En die moeten allemaal eten, schijten, wonen, etc.

EnNouJijWeer | 09-11-18 | 14:50

wie durft er nog te genieten

Plukjemoment | 09-11-18 | 09:09

Spijker op de kop! Allemaal janken in de media dat de files toenemen. De volgende dag janken dat er te weinig huizen in aanbouw zijn. Weer een dag later halen we de terugdringing van de CO2 uitstoot niet op tijd, en vandaag het nieuws dat de wijken met sociale woningbouw verpauperen. En nooit leggen we het verband met de bevolkingsgroei die zonder grenzen maar door en door gaat. Grenzen DICHT!

joost3001 | 08-11-18 | 23:06

De Nederlandse natuur neemt graag twee graden opwarming voor lief in ruil voor een algehele bouwstop.

canis lupus | 08-11-18 | 21:17

Wow, 5 miljoen mensen in 1900 in Nederland.
Stel je eens voor; 2 van 3 mensen zijn er niet, 2 van de die auto's zijn er niet in de spits, 2 van de 3 huizen zijn er niet. Wat een ruimte.

kloopindeslootjijook | 08-11-18 | 19:27

ik kan t je nog sterker vertellen, 3 van 3 mensen uit 1900 zijn er niet meer! Er zijn al meer mensen dood dan er leven..

Padre Grassi | 08-11-18 | 21:00

186 van de 279 reaguursels niet...…..

D-Fens_1963 | 09-11-18 | 00:06

Padre Grassi | 08-11-18 | 21:00
Interessant punt. De bevolking groeit exponentieel, tamelijk snel en de menselijke soort wordt ook nog eens behoorlijk oud. Heb er aan zitten rekenen en ik denk toch echt dat er meer levenden dan doden zijn.

Joris Beltsin | 09-11-18 | 00:40

Minder mensen is goed, heel goed! Zeer positief nieuw dit. Toen er minder mensen in Nederland woonden, was het hier veel beter en gezelliger. Veel en veel beter ook voor de wereld en het milieu. Een paar miljard minder zou de aarde heel heel erg veel goed doen en ons ook.

Rheia | 08-11-18 | 18:16

Totdat er een ambtenaar uw huis binnen stapt met de mededeling dat u uw tweede kindje dient te aborteren. Of dat de ambtenaar als hoge priester van de linkse kerk zich gaat bemoeien met uw gezinsbeleid om u te bestraffen voor uw tweede kind.
Oude priesters, nieuwe priesters.

marjen | 08-11-18 | 18:23

inderdaad. dus weg met de kinderbijslag en op naar de kinderbelasting.

mark1487 | 08-11-18 | 18:28

Mijn huis is midden jaren 70 geboren, maar verschijnt pas in 1981 op de kaart. Zal wel komen doordat mijn huis in een klein kudtgat woont.

Antigoog | 08-11-18 | 17:33

Jouw huis is waarschijnlijk een nageboorte.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 17:36

Als er eens per vijf jaar een nieuwe kaart wordt gemaakt dan heb je dat.

Analia von Solmsch | 08-11-18 | 18:07

Kijk, dat is weer eens een ander verhaal.
Want dat voortdurende gescheld op onze voedselproducenten loopt de spuigaten uit. Ons land heeft zoveel prachtige zeer vruchtbare grond, dat we gewoon verplicht zijn deze te benutten voor de voedselproductie, waarbij we dus tevens kunnen leveren aan andere landen. Het is totaal verruukt om die zeer vruchtbare gronden onbenut te laten!
Boeren, blijf erin geloven! Laat je niet kisten door die stadse fratsen van salonbiologen.

marjen | 08-11-18 | 17:14

Dankje, afgelopen dagen zakt de moed mij wel weer in de klompen.... RTL en NOS lijken wel een hetze te voeren tegen landbouwend Nederland. Gelukkig kunnen koeien niet praten, ga weer fijn 3 uurtjes in de melkput staan om te genieten van m'n koeien!

Pelikaanduif | 08-11-18 | 17:21

Pelikaanduif,
Je doet gewoon heel goed werk, maar dat beseffen de verwende consumenten niet meer. Die denken dat de supermarkt helemaal vanzelf vol staat met voedsel.
Helaas lijkt de vriendelijke minister geheel aan de leiband van Brussel te lopen en dat is een tegenvaller.

marjen | 08-11-18 | 17:35

Melk is racistisch! melk is racistisch!

.. iemand een puntje Hedwigepolder?

Joost2B | 08-11-18 | 17:42

Prachtige site, dat Topotijdreis! Goed bestede belastingcentjes.

Wel deprimerend, zo hard als die groei gaat.. :-(

naamvangebruiker | 08-11-18 | 17:14

Onze natuur is nu ook een afvoerputje geworden van drugsafval, maar gelukkig doen ze er wat tegen.

Jan Onbewoond | 08-11-18 | 17:06

De mens is ook natuur, ook wil men dat niet graag geloven.
En als je bevolking aan het uitsterven is, dan doe als politiek en elite iets fout. Misschien zelfs heel erg fout.
Ik zou dan ook tegen de El-ites willen zeggen, succes straks met je inteltgenen en robotgesellschap ergens in een medogenloze cosmos. Enjoy.

MistaRazista | 08-11-18 | 17:02

Stel dat wij alle allochtonen en mensen die hier ook niet thuishoren, even wegmoffelden, en de vergrijzing door lieten gaan, het land voor de helft onder is gelopen door de smeltende Polen, dan heb je pas natuur.

Jan Onbewoond | 08-11-18 | 16:55

Nederland moet eigenlijk ook aan een maagverkleining geopereerd worden.

Jan Onbewoond | 08-11-18 | 16:43

En in Amsterdam is het sinds Rembrandt veel bijgekomen.

Jan Onbewoond | 08-11-18 | 16:40

Pak de vos en roofvogels eerst maar aan . Dan weer weidevogels genoeg. Die natuurlui met hun onzin. Net zoals die Oostvaardersplassen, koekoek.

Mart6037 | 08-11-18 | 16:26

@marjen | 08-11-18 | 17:24
Voor veel planten en diersoorten is er geen keus. Die zijn per wet beschermd en vereisen directe beschermingsmaatregelen en dus een strigent rijksbeleid. Er is dus geen democratische inspraak mogelijk.

En ga er maar gewoon van uit dat Nederland verreweg onvoldoende doet!

Boris Poepnagel | 08-11-18 | 17:50

@Mart6037 | 08-11-18 | 17:47

Wormen?

Boris Poepnagel | 08-11-18 | 17:51

Boris Poep,
Nederland heeft altijd een beperkt ecologisch klimaat gehad. Stadsontwikkeling beperkt de ecologische wereld ook. Toch zien we intussen roofvogels langs de wegen en reigers langs onze huizen vliegen. En aalscholvers overal. Witte reigers langs de provinciale weg. Konijnen en hazen op de gekste plekken. Vossen in de stad. Steeds is er een wisselwerking en echt begrepen wordt het niet. Daarom: Geef NIET de boeren de schuld!!
En verder erger ik mij enorm aan de beschermde status van de kraai-achtigen, want deze vreten elk ei dat ze maar kunnen vinden! Want ze zijn slim, ook dat nog. Dat dieren elkaar kunnen uitroeien, schijnt niet in beeld bij de linkse bioloog.

marjen | 08-11-18 | 18:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Mensen die pleiten voor meer kinderen (i.i.g. meer dan 2,1), zijn vast niet heel tuk op het vak wiskunde. Ook een konijnenhol is op een gegeven moment te vol.

Een beperkt aantal kinderen politiek mag wat mij betreft wereldwijd worden ingevoerd. Als de paus nu even condooms uit gaat delen in Afrika en gezinnen met 43 kinderen niet meer worden toegelaten binnen onze landsgrenzen, krijgen we vanzelf die wereldbevolking naar fatsoenlijke aantallen.

Jan_Folter | 08-11-18 | 16:17

Hmm, zal ik dit anders even onder het juiste topic plaatsen...

Jan_Folter | 08-11-18 | 16:19

De Chinezen geven het goede voorbeeld: één nieuw Chineesje per gezinnetje. En nog altijd met héél veel teveel, vindt hun baas Xi.

cyrieltje | 08-11-18 | 17:22

Maar zo lang er zo veel Chinezen emigreren naar bijv. Amsterdam, of Afrika, helpt zo'n maatregel natuurlijk niet.

cyrieltje | 08-11-18 | 17:29

En maar allochtonen binnen halen al die linkse idioten en dan zeuren dat er steeds meer groen verdwijnt. Als we nu al die illegalen zo pak weg 1 miljoen nou naar huis toesturen, en stoppen met er nog meer binnen laten en dan ook alle werkloze allochtonen die hier nog nooit langer dan een paar maanden helft gewerkt, er ook gelijk uitgooit dan hebben we er nog 3 miljoen mensen minder in NL. Natuurlijk mogen ook al die lui die vinden dat deze allochtonen een aanvulling en verbetering zijn voor de BV Nederland, die kunnen natuurlijk al die allochtonen achter na gaan, kijken of ze daar net zo vriendelijk en begripvol worden behandeld als ze hier worden behandeld en bij diefstal, verkrachting, fraude, god beledigen en dat dan alles wordt vergeven met de mantel der liefde zoals alles hier, waar alles wordt geseponeerd voor al die criminelen allochtonen.

Niet links | 08-11-18 | 16:10

Ik vind dat jullie hier maar uitermate ingewikkelde constructies verzinnen. Als het je om criminaliteit te doen is zou ik gewoon alle mannen een enkeltje Verweggistan doen. 8,5 miljoen mensen minder, woningnood meteen opgelost en heel heel veel minder criminelen. Het kan zo simpel zijn mensen

Zegtnietzoveel | 08-11-18 | 16:19

Werkt niet, Zegtnietzoveel. Mannen zijn netto bijdrager aan alle positieve zaken. Voor iedere mannelijke crimineel meerdere politieagenten, advocaten, forensisch ITers die orde op zaken stellen. Haal je hen weg dan geef je de overgebleven criminele vrouwen eindelijk de kans om een enorme inhaalslag te maken.

MichaelS | 08-11-18 | 17:12

Ja man. Echt een verrijking die mannen. Waar heb ik dat eerder gehoord?

Zegtnietzoveel | 09-11-18 | 11:03

Met de volgende maatregelen zou de overbevoking snel opgelost zijn:
- Grenzen dicht. Immigratie alleen tijdelijk toelaten voor werk. Geen werk, wegwezen, net als strafbaar feit plegen.
- Duur AOW uitkering afhankelijk maken van jaren echt gewerkt (niet bijstandsuitkering genoten)
- Bijstand afschaffen, alsmede het minimumloon
- Scholen privatiseren, ouders moeten zelf betalen (kosten aftrekken belasting) en geen geld meer naar het onderwijs.
- WIA privatiseren.
- NPO afschaffen
- Uit EU en euro
- Huur- en zorgtoeslag afschaffen
- Geen geld meer naar zorg. Maar wel de belasting fors verlagen.
- Ontslagrecht wordt echt ontslagrecht voor elke ondernemer, zonder extra kosten voor de ondernemer.

Tronald_dump | 08-11-18 | 15:35

ik zie meer oplossingen aan de bejaardenkant voor dit probleem:
stoppen AOW
Pensioenen belasten als loon
Zorguitgaven maximeren
Euthanasieregels vereenvoudigen.
Voorrang in ziekenhuizen koppelen aan resterende levensverwachting. Hoe jonger hoe meer voorrang bedoel ik.
Met onmiddellijke ingang iedereen laten doorwerken tot 67. Babyboomers, Vutters en zelfbenoemde landopbouwers tot 80
Extra belasting op overwaarde voor huizen het laatst verhandeld/gebouwd voor 1990
Pensioneren doe je in nederland, anders geen enkele voorziening of uitkering

moet je opletten hoe snel de boel verjongt.

maar zie je zelf ook in hoe suf dit soort voorstellen eigenlijk zijn?

zeiksmurf | 08-11-18 | 16:06

@zeiksmurf
Je komt met zelfe ideeën als die blok snor.
Laat je nakijken!

Roger-Rabbit | 08-11-18 | 16:26

Roger-Rabbit | 08-11-18 | 16:26
laatste regel in mijn betoog ook tot je genomen?

zeiksmurf | 08-11-18 | 16:47
▼ 4 antwoorden verborgen

de boer is troef

zeiksmurf | 08-11-18 | 15:18

Heeft groen links wel door dat voor elke immigrant die wij naar binnen halen een stukje natuurgroen moeten opofferen en elk vluchtelinggezin wil natuurlijk ook een ouwe golf/mercedes/bmw/opel diesel...

steekmug | 08-11-18 | 15:17

Gisteren bij Pauw zat een bioloog en boswachter doe wisten prima uit te leggen waar het aan lag. Idd niet de boeren! Maar her verdwijnen van leefgebied! Dus Idd door ons allen!

Zuma | 08-11-18 | 15:15

Haha, nee. Niet door ons allen.

jemagookniksmeer | 08-11-18 | 15:40

Haha, nee. Niet door ons allen.
jemagookniksmeer | 08-11-18 | 15:40

Hihi, jawel. Ook door jou gekkie.

dexter_morgan | 08-11-18 | 15:59

Dit krijg je als je geen visie hebt, en alle beslissingen van het gevoel laat afhangen.

Peter_K | 08-11-18 | 15:04

u bedoeld de feminiene kant in u, laten prevaleren...

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 16:34

Alle industrie en andere grote bedrijven verplicht in de randstad, en de rest van Nederland een grote groene oase. Distributiecentra aan de grens, en spoorlijn om dingen van en naar de randstad te brengen.

captainobvious | 08-11-18 | 15:02

Insecten en vogels gedijen beter in een woonwijk (tuinen/parken) dan op boeren land. Wisten jullie niet he?

hoejeheette | 08-11-18 | 14:55

Mediterrane zwembadschimmel zie je ook steeds vaker. Het klimaat is er dan ook erg geschikt voor. Maar dat is vogel noch insect. Net zomin als de blauwzwarte Bontkraag. Die behoort tot de tak van de Rattus Rattus.

zeiksmurf | 08-11-18 | 15:13

Zie hier veel muggen....

steekmug | 08-11-18 | 15:18

Nou Frank, moet je kuif en berbaar er weer bijhalen...

Bill le Koek | 08-11-18 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Als we nou gewoon alle linkse schreeuwmensen die klachten hebben deporteren naar een mooie Afrikaanse savanne met veel ruimte en een grote populatie van de oorspronkelijke fauna is het probleem toch ook opgelost? Iedereen blij.

The2Amendment | 08-11-18 | 14:53

Natuur in Nederland. Dat is er niet.

azijnseikerT | 08-11-18 | 14:44

Den mensch moet op eens houden met het spelen van God.
De natuur laat zich nooit en te never beheersen.

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 14:42

Maar goed, ik woon aan zee, en heb heilig ontzag voor de stormen die hier soms door het dorp razen. De dakpannen vliegen je dan letterlijk om de oren...

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 14:46

Zet @azijnseikerT even een etmaal op het wad?
.. die is er volgens haar niet
:-)

Joost2B | 08-11-18 | 14:52

Ben niet zo van de omvolking maar die topotijdreis.nl is harstikke nep!

aero911 | 08-11-18 | 14:30

Ja, dat had ik ook wel kunnen vertellen.

gato | 08-11-18 | 14:27

Vroeger was alles beter, inclusief ikzelf. en hoe ouder ik word, hoe beter ik was.

zeiksmurf | 08-11-18 | 14:26

In de jaren 1950-1960 zei de koningin (lees=regering) dat we allemaal moesten emigreren naar Canada, Australie, NwZealand, Zuid Afrika, enz, omdat Nederland TE VOL was met c. 10 miljoen inwoners.
Maar nu in 2018 hebben we er al 18 miljoen en halen er steeds meer-meer-meer binnen en houden onze grenzen (auf Befehl van de Brusselse bezettingsmacht) wagenwijd open voor steeds meer handophouders, uitvreters, misdadigers, verkrachters, moordenaaars, enz. En wij maar dokken.
Ik ben Nederlander; Ik ben gek!

telelezer | 08-11-18 | 14:21

Nee u bent niet gek, u bent een ziener. U ziet de waarheid. Niet dat je daar iets mee opschiet, maar toch.

Nivelleermarionet | 08-11-18 | 14:52

Bezorgdheid over het lage geboortecijfer in Nederland wordt wel verwoord door Jan Latten, bijzonder hoogleraar sociale demografie aan de Universiteit van Amsterdam en tot recent hoofddemograaf bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). www.nrc.nl/nieuws/2018/09/21/we-ligge...
Jan Latten: „Een samenleving bestaat bij de gratie van nakomelingen. Tot medio deze eeuw zien we een krimp van de autochtone bevolking met een miljoen inwoners".
Ja en? Wat zou dat? Is het zo erg wanneer een samenleving numeriek krimpt? Als Latten mij niet uitlegt waarom krimp zo erg is, veronderstel ik ideologische vooringenomenheid. Krimp kan je ook toejuichen, politiek op inspelen ipv het pyramide spelletje te blijven spelen van meer, meer, meer.

Zoltan | 08-11-18 | 14:20

Onze economie leeft op de pof en om de aflossingen in de toekomst draaglijk te houden moeten we meer gaan verdienen. Als ons dat vervolgens lukt gaan we nog meer schulden aan en herhaalt het verhaal zich. Dit werkt in ieder geval op overheidsniveau zo maar ook bij veel bedrijven en huishoudens.

Sinds 1800 zijn bevolkingsomvang en output per persoon beide met factor 7 gegroeid. Onze economie is nu dus ca. 50x zo groot en voor de helft verklaard door onze aantallen.

Als we niet meer in aantallen groeien moet onze productiviteit dat opvangen. Dat kan misschien met robotisering maar niet als de influx onrendabelen te hoog wordt.

Joris Beltsin | 08-11-18 | 14:42

Als je niet meer bakken met geld naar uitkeringen in binnen en buitenland hoeft te brengen,als je stopt met asielopvang (alleen tijdelijke) als je stopt met ontwikkelingshulp aan dictaturen,als je stopt met subsidies voor cultuur en kunst hou je best veel geld over om je schulden te betalen.

pejoar | 08-11-18 | 15:04

In Hongarije pakken ze het beter aan. Geen steeds meer import van IQ beperkten, maar gewoon incentives voor de eigen bevolking.
En wat denk je?
Het werkt!!!

watergeus | 08-11-18 | 15:16

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?

JTKDM | 08-11-18 | 14:16

Overigens heeft Nederland helemaal geen natuur. Alles is park, aangelegd cultuurlandschap. Misschien dat er ergens op de Veluwe nog een boom van 1000 jaar oud staat, maar verder is geen are land van het Nederlands grondgebied waar de mens niet heeft ingegrepen. We hebben dan wel een paar stukjes park aangewezen waar “de natuur” zogenaamd haar gang kan gaan, maar dat is geen natuur. Hier vlakbij zijn twee van die parkjes, helemaal gereguleerd met dammen, sluizen en stuwen op het waterpeil constant te houden, want als je de natuur werkelijk haar gang zou laten gaan dan verdroogt het enemies en wordt bos, en het andere komt onder water. En dat mag niet van Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. So much for “natuur”.

Stormageddon | 08-11-18 | 14:11

Ah, mijn autocorrect stond op nog “Engels”. “Ene” is “enemies” geworden. Grappig.

Stormageddon | 08-11-18 | 14:56

Idd Zelda het bos is aangeharkt

Roger-Rabbit | 08-11-18 | 15:04

@HD50 | 08-11-18 | 14:53
Weet ik. De Veluwe was een grote kale woestenij, met stukjes hoogveen, zandverstuivingen en heidevelden. Maar ook in dat landschap groeiden her en der wel wat bomen. En wellicht dat daar nog steeds eentje van staat, maar het bos van nu is volledig aangelegd.

Stormageddon | 08-11-18 | 15:06
▼ 1 antwoord verborgen

Verzorgingsstaat direct afschaffen. Lost het probleem zichzelf wel op denk ik.

Tupsah | 08-11-18 | 14:10

We kunnen u doorstrepen voor de AOW ?

daytripper | 08-11-18 | 14:15

Ja, dat vergeten mensen altijd gemakshalve, stoer hoor, verzorgingsstaat afschaffen, maar wel hard roepen dat er meer geld moet naar de gezondheidszorg en “onze oudern”, wedden?

captainobvious | 08-11-18 | 15:04

De enige manier om dit onheil te stoppen is een actieve en stringente remigratiepolitiek. Geef ze wat geld, kraaltjes en spiegeltjes mee en Nederland is van heel, heel veel ellende verlost.

Stratum | 08-11-18 | 14:09

De tijd van kraaltjes en siegeltjes is voorbij goede vriend ... ze hebben nu internet en weten verdomd goed waar de oetkeringen het beste zijn

daytripper | 08-11-18 | 14:14

@daytripper | 08-11-18
Zo is het, en niét anders!

demaup | 08-11-18 | 14:53

Wat de uitkering betreft, simpele oplossing is uitkering alleen met een Nederlandse nationaliteit in combinatie met een dubbele nationaliteitentax.

Musashi | 08-11-18 | 17:20

Ik woon al 40 jaar naast een polder waar de weidevogels inmiddels zijn gedecimeerd. Niet door de boeren of woningbouw, maar wel door het "natuurbeheer". Het stikt inmiddels van de beschermde kraaien, eksters, gaaien en kauwen, buizerds, valken en ganzen. De vossen zitten er ook zat. die lopen 's nachts door de woonwijk. Gelukkig nog geen ooievaars die de laatste pulletjes opeten. Natuurbeherend Nederland: U moet zich schamen!

WillemWordtWakker | 08-11-18 | 14:08

Wat is het economisch nut van weidevogels behalve de boel onderschijten en ziektes verspreiden?

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:17

En Laura heeft teveel melk gedronken...
Teveel vee. Haha. De donkerrode vlekken van pollutie liggen op Londen, Ruhrgebied, Randstad, Parijs. Plattelandsgebieden zijn keurig groen. Ik wist niet dat alle koeien van de weidegebieden naar de metropolen zijn gemigreerd...

einStina | 08-11-18 | 14:08

Dus stop met kinderbijslag.
Geef "asielzoekers" ,"vluchtelingen" alleen een tijdelijk verblijf met geen mogelijkheid tot het verkrijgen van een paspoort.
Vervolgens krimpt de bevolking,wordt het leefbaarder,minder vervuiling,minder criminaliteit en meer kans op groene plekken.
Als we dan 30 jaar vooruit kijken zien we eventjes een hausse in vergrijzing en vervolgens een land waar het prettig wonen en leven is.

pejoar | 08-11-18 | 14:07

Hier in ons dorp wordt er trouwens hard gewerkt die vergrijzing tegen te gaan. Zit er net één in een buggy, loopt moeders er alweer met de volgende in de baarmoeder.

Muuke | 08-11-18 | 14:16

T.a.v. uw eerste regel :dan zouden wij zelf moeten beslissen en dat willen we niet meer . Doet Brussel voor ons . Juridisch en zo ... braafste jongetje in de klas .

daytripper | 08-11-18 | 14:17

Hoe eerder de omvolking zich voltrekt hoe beter .. met een beetje progressie kan die robot van D66 de wrake des volks , eindelijk wakker geworden , nog meemaken .. en vraag niet hoe...

daytripper | 08-11-18 | 14:07

GS weer eens (te) scherp in de bocht.
Boeren zijn inderdaad niet het probleem, echter het probleem ligt wel degelijk bij het huidige landgebruik door de agrarische sector. Als geheel.

Wie door de bossen en heides (die nog over zijn) loopt ziet grote massa's gras, braam en brandnetel. De leek ziet alleen maar groen met wat boom erboven, de ecologen onder ons zien een monocultuur van onkruiden en een dramatische achteruitgang van de biodiversiteit aan plantensoorten. In dat kielzog delven insekten en ander mooi gespuis eveneens het onderspit. Geloof me, het is plaatselijk dramatisch. En een mooie Rembrandt aan de muur is op het intrinsiek-juridische niveau geen spat meer waard dan een vleermuis, bijvoorbeeld. Het is allebei erfgoed dat juridisch beschermd behoort te worden én waar we als samenleving dus een aanmerkelijke opdracht toe hebben!

Nu lokt bovenstaande epistel van de Geenstijl wellicht enige onverschilligheid uit, want de bevolkingsgroei beteugelen is zo moeilijk als je niemand kunt verbieden te ketsneuken. De groei van de bevolking is inderdaad een groot issue, maar er kan wel degelijk op relatief snelle termijn aan één knop worden gedraaid waardoor de natuur zich weer enigszins kan herstellen; en dat is het (fors) beperken van de uitstoot van stikstofhoudende mest(materie), waaronder ammoniak en sterk stikstofhoudende kunstmesten. Voorts zou mest van boeren kunnen worden verwerkt tot brandbare materie en worden opgestookt in biogascentrales. Onvermijdelijk is inderdaad ook dat menig boerenbedrijfje (weer) kan inpakken en zijn/haar verlies moet nemen. Dat laatste is triest en vraagt om meer consistentie en hardere en strengere beleidslijnen voor de toekomst!

Boris Poepnagel | 08-11-18 | 14:06

U haalt oorzaak en gevolg door elkaar. Meer vissen en roofdieren geeft meer kans dat een weidevogel het haasje is. En al die vossen en roofvogels kijken echt niet naar hoe groot een perceel is en wie de eigenaar is. Kortom totale onzin.

Mart6037 | 08-11-18 | 16:19

En wat stikstof betreft: tegenwoordig wordt er veel stikstofarmer gewerkt, dus we zouden om moeten komen in de heide. Droogte heeft veel schade berokkend. Feiten tellen inderdaad. Onzin blijkbaar bij u ook.

Mart6037 | 08-11-18 | 16:22

@Mart6037
Het gaat dan ook om de platgespoten, immense woestijnakkers van dikwijls tientallen hectaren waar vrijwel helemaal niets meer leeft. Daar vinden vossen en ander roofdierspul geen voedsel, dus wijken ze uit naar natuurgebieden (met weidevogels).
Nederlandse boeren zijn de laatste jaren NIET stikstofarmer gaan werken. Wel is de mestuitgifte OP PAPIER gelijk gebleven. In de praktijk is door de opschorting van de melkquota in 2010 de mestproductie vrijelijk de lucht in geknald met een extreem surplus tot gevolg. Dat leidde in o.a. Oost-Nederland tot nachtelijke mestdumps van boeren zelf in het buitengebied en clandestiene mestverwerkingsbedrijfjes die de drijfmest gefaseerd 'verdeelden' over dumpplekjes in (oost-)Nederland. Allemaal heimelijk, zwaar illegaal en zéér vervuilend voor water en natuur. Facts matter.

Boris Poepnagel | 08-11-18 | 16:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Zodra het gaat over 'natuur', gaat het negatief over het verdwijnen ervan. Het is een substituut voor religie, janken over 'de natuur'.

Eeuwig..Op..Vakantie | 08-11-18 | 14:04

ademt u geen zuurstof?
(hint: bomen)

Joost2B | 08-11-18 | 14:18

Gelukkig weten we ons samenleven met elkaar op de vierkante centimeter goed te organiseren met strikte regulatie en controle. Handhaven is ons doel.

mozaard | 08-11-18 | 14:03

Best een goed artikel van Jan Latten. En dat in het NRC...
„Een samenleving bestaat bij de gratie van nakomelingen. Van dat feit moeten mensen zich bewust worden”, zegt hij. „We liggen op een uitsterfkoers, een krimpkoers. Tot medio deze eeuw zien we een krimp van de autochtone bevolking met een miljoen inwoners en dan zijn de kinderen van hier geboren migranten van de tweede generatie als autochtoon geteld.”
Inderdaad iets om over na te denken.

einStina | 08-11-18 | 14:02

Wanneer de reproductiegraad net als in Italie op 1,4 nakomelingen per vrouw komt te liggen, dan is er van de 17.000.000 bewoners na 45 generaties nog maar 1 koppel over om 1,4 kind te produceren. 45 x 25 jaar is dan wel een lange tijd voor ons: 1.125 jaar, maar evolutionaair een flits

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:15

Precies. 45 generaties tot nul. En doordat er wel import is van andere groepen, die bovendien wel groeien, ontstaat er verdringing en is het sneller dan dat. En omdat een kleine groep vaak slecht cultuur handhaaft, is dat nog sneller verdwenen dan de bevolkingsgroep.

einStina | 08-11-18 | 14:22

Wat ik helaas nooit terug zie in de discussie over klimaatverandering is het element veranderend landgebruik op temperatuur, wind en luchtvochtigheid. Bekend is dat grote steden een heat island effect hebben van enkele graden (betonwoestijn), en dat in 100 jaar er veel land is omgezet in stad. Daarnaast heeft het omzetten van bosgronden in landbouwgrond ook grote effecten. Maar helemaal niets daarover in de klimaatmodellen. Of zie ik het verkeerd?

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:02

Stormageddon | 08-11-18 | 17:09
Die link had te maken met de oorspronkelijk vraag (invloed van bodem en vegetatie).

Nu het antwoord op uw linkverzoek: solar forcing CMIP6
www.geosci-model-dev.net/10/2247/2017...

Verder ken ik de uitleg van Feynman over statistical mechanics. Hij legt volgens mij uit hoe je de verdeling van moleculen in de ruimte en snelheid kunt afleiden en hoe dit generiek is voor potential field. Ik zou er niet uit kunnen afleiden dat je zo de temperatuur van de atmosfeer kunt berekenen?

Ik zou zeggen, lees dit dan van Feynman: 31.4 aborption
www.feynmanlectures.caltech.edu/I_31.h...

Joris Beltsin | 08-11-18 | 18:14

@Joris Beltsin | 08-11-18 | 18:14
Dank. Het eerste wat me opvalt is dat alleen de zonnevlek cyclus wordt meegenomen (en in de uitwerking ook meteen gebagatelliseerd) en er zijn veel meer.
Maar die aanpassing gaat andere problemen van de zon als constante in CMIP5 niet oplossen. agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/f...

En wat betreft Feynman: dat gaat over absorptie en reflectie van alle EM straling door atomen/moleculen. Wat heeft dat er verder mee te maken?
Wat Feynman aantoont is dat Maxwell’s theorie klopt. (Die overigens door talloze onafhankelijke onderzoeken is bevestigd). Welnu, als Maxwell klopt, dan kan Arrhenius niet gelijktijdig waar zijn. Als Arrhenius niet waar is, speelt CO2 geen significante rol.
Zo simpel is het. hockeyschtick.blogspot.com/2010/06/gre...

Stormageddon | 08-11-18 | 19:16

Stormageddon | 08-11-18 | 19:16
Ik verwees u naar Feynman's beschrijving over absorptie omdat die minstens zo relevant is als zijn uitleg over statistical mechanics. In dat laatste leidt hij namelijk alleen af hoe de kinetische energie van moleculen verdeeld is maar hieruit volgt geenszins dat het gemiddelde (de temperatuur) noodzakelijk volgt uit g of m. Of heb ik iets gemist?

Afijn, ik heb inmiddels de link van de paper (uit 2009, dat wel...) bekeken en dat ziet er wel interessant uit! Daar ben ik wel even zoet mee.

Joris Beltsin | 08-11-18 | 19:50
▼ 14 antwoorden verborgen

De natuur in Nederland zijn de Oostvaardersplassen, het persoonlijke terrarium van Frans Vera en Harm Niessen.
Alleen kijken en niet aankomen.

Eppo | 08-11-18 | 14:00

Oostvaardersplassen zijn geen natuur maar een strak (en slecht) georchestreerd, op natuur lijkend, park.

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:03

Eerst moest de Vos met rust gelaten worden. Gevolg enorme toename van de populatie. En nu klagen over de achteruitgang van de weidevogels. Idem met roofvogels. Die plukken nu zelfs de duiven van de duivenmelkers massaal uit de lucht. Maar de boer heeft het gedaan natuurlijk. Nee diegenen die de vos wilden laten gedijen hebben alle schuld.

Mart6037 | 08-11-18 | 13:59

Onzin, alleen jagers geven de vossen de schuld van de achteruitgang van de weidevogels, jagen op deze prachtige dieren geeft blijkbaar een kick. De werkelijke schuld ligt bij het injecteren van de mest, kraaien, eksters, Vlaamse gaaien en andere roofvogels.

Maris v.d Hof5393 | 08-11-18 | 19:17

Met excuses, maar deze 15 jaar oude cijfers geven een goed idee wat er echt aan schort: www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2003/25/meer-... . Let u s.v.p. op de term benutting van bouwgrond, oftewel hoe je huizenprijzen bewust hoog houdt.

Hetkanverkeren | 08-11-18 | 13:56

Ik heb er zelf vooral een tiefushekel aan dat alle bedrijven maar menen in 010, 020, 030, 040 of 070 te moeten gaan zitten. Het is verdomme al stampvol in die grafsteden!

Mastermattie | 08-11-18 | 13:53

Dikke prima. Des te verder van het oosten des te beter.

Knisperende_Tissue | 08-11-18 | 13:59

Ik las iets over iemand die het delen van auto's verplicht wil stellen; wellicht ook dan maar voor woningen invoeren?

Flipside | 08-11-18 | 13:52

@ Bisbis :
Angstig scenario.
Maar niet ondenkbaar...

Wijze uit het Oosten | 08-11-18 | 14:15

Bisbisbis/ ben er ook bang voor.

Muuke | 08-11-18 | 14:22

@bis
tegen die tijd hebben uiteraard alle GL-stemmers en -leden, PvdA'ers en alle andere linkse idealisten natuurlijk al zo'n kansengezin in huis. Toch?
Vrees echter inderdaad ook dat de dag gaat komen dat zoiets realiteit wordt.

Flipside | 08-11-18 | 15:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja en?. Dit is al 100.000 jaar aan de gang. Jagers werden boeren, industriële revo, verstedelijking en over een 10/20 jaar een nieuw planeetje ontginnen.
Zielig voor de diertjes maar ze hebben de strijd ( evolutie) verloren.
Verder heb je er ook helemaal niks aan. Next

frank4444 | 08-11-18 | 13:46

mwah, diertjes genoeg tussen de naden van de stenen hoor! Mammoeten dan weer wat minder, maar die kosten ook teveel aan wegenbelasting & onderhoud.

Jan Passant mk2 | 08-11-18 | 13:49

lol. Stel je voor dat een mammoet zich in je spauw nestelt...

einStina | 08-11-18 | 14:10

De mensheid sterft vanzelf wel uit, door klimaatverandering, door weinig selectiedruk bij de voortplanting, etc. De vraag is alleen wanneer het gebeurt, ik zet in op tussen de 150 tot 5000 jaar in de toekomst.

RandomAct | 08-11-18 | 13:46

Er is in de geschiedenis maar één diersoort die van droge hete woestijn (40 C) tot ijskoude arctische vlaktes (-40 C) leeft: de mens. De mens is de enige diersoort die op grote schaal haar lokale klimaat (huis, kleding) aanpast aan zijn beperkingen (geen vacht en zo).
Een paar graden anders zou dan geen enkel probleem moeten zijn voor de soort.

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:06

Nee joh!
Er wordt keihard aan gewerkt
Eerst plemp je Europa vol met Afrikanen en moslims, die fokken als konijnen MAAR zijn totaal niet in staat om zelfstandig in leven te blijven

Dan is het 'even' wachten totdat de inheemse Europese bevolking de ruif ook niet meer vol krijgt, en dan breekt er vanzelf een allesvernietigende oorlog uit
D.w.z. in Europa, in het midden oosten en Afrika zijn ze daar al een poosje mee bezig

De elite zal zich tijdelijk terugtrekken in Australië
En als de rook is opgetrokken is er weer volop ruimte

Joost2B | 08-11-18 | 14:06

Joost2B | 08-11-18 | 14:06 | Inderdaad.. zoiets . maar voorlopig zijn de zegeltjes bij AH nog veel belangrijker en 50/60% van het stemvee ronkt rustig door .. Totdat!!

daytripper | 08-11-18 | 14:21
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens onze Deugridders in hun paleizen bovenop de Fatsoensheuvel is er in Nederland nog wel plaats voor ongeveer een vierde van alle arme & zielige mensen van deze planeet. Om dat te realiseren komt de grens van de bebouwde kom van Maastricht tegen die van Den Helder te liggen.
Wel uw klimaatbelastingen betalen, allemaal. Nou ja, "allemaal" zou racistisch zijn. Alle witte mannen dan maar.
Had ik al een complimentje aan de varkentjes van George Orwell te Brussel gegven voor dit beleid?

Jan Passant mk2 | 08-11-18 | 13:42

Zie je het voor je? Nederland van Maastricht tot Groningen, van Terneuzen tot Den Helder een groot vinex distopia met allerhande no-go zones. De rivieren vergelijkbaar met die van India, het ijselmeer totaal verzuurd en levenloos.
Brrrr.

Steakduboeuff | 08-11-18 | 13:57

Wegwezen uit dit land. In Hongarije koop je al een woning vanaf 7000 euries. Lieve menesen, alleen de taal is een bitch.

Manneke Pislam | 08-11-18 | 13:42

Niet alleen het politieke klimaat is daar gezonder, heer Pislam. Dat van die taal en een ouderwetsche verbondenheid met dit door links tuig (met opzet) verknoeide landje doet mij aarzelen.

Jan Passant mk2 | 08-11-18 | 13:45

Ik wees niet weg uit dit land. Ik heb hier familiegrond en dat mag ik best proberen te beschermen. Denkt u dan dat de Hongaren op ons zitten te wachten? Als het bij een paar honderd blijft, misschien.

zwarte_weduwe | 08-11-18 | 13:58

Meer Sta-caravans bouwen, dan creëren we meer ruimte.

Ruimedenker | 08-11-18 | 13:40

Natuur is het gebied dat door de mensheid op natuurlijke wijze verkloot kan worden. Het woord 'natuur' is niet voor niets een verbastering van het gezegde 'natuurlijk kan ik het verkloten'.

Koos Knak | 08-11-18 | 13:38

Ik ben eens gaan kijken naar de buurt waar ik opgegroeid ben. Toen ik jong was, waren er aan de overkant van de straat weilanden, ik woonde echt aan het eind van het dorp. Tijdens mijn lagere school periode werd aan de overkant van de straat gebouwd en stonden was het eerste deel van de wijk al afgebouwd. Ik ben in '83 naar de middelbare school gegaan. Terwijl pas in 1993 de wijk op de kaarten van het kadaster verschijnt.

Gegevens van het kadaster, lekker betrouwbaar, NOT!!!

large4e4 | 08-11-18 | 13:35

Grondpolitiek: een zeer interessant Nederlands fenomeen. Bijvoorbeeld: www.youtube.com/watch?v=Bz81SAacTBA Wat u binnen de bebouwde kom wilt zien is een norm voor het aantal inwoners per vierkante kilometer. Alleen op die manier is bij gelijkblijvende ruimte nog plek voor bevolkingsaanwas. Zolang als die inderdaad duurt.

Hetkanverkeren | 08-11-18 | 13:35

Als de autochtone Nederlanders nou eens naar pek hem beet Botswana gaan verhuizen ?
Hebben we binnen 10 jaar een welvarend Botswana (en het lekker warm).
En mogen die importïers Nederland hebben..
Eens kijken wat ze er van maken..

Wijze uit het Oosten | 08-11-18 | 13:35

En dan komen ze weer daarnaartoe... We moeten ze eens goed leren vissen.

Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:37

Na de eerste de beste stormvloed is alles weggespoeld

Lt-Kol Kilgore | 08-11-18 | 13:56

Vlak voor de vakantie grote advertenties plaatsen in Rhodesie of zo dat je zonder visum naar Nederland kunt. Iedereen snel naar Nederland en wij stiekum naar Rhodesie. Mogen zij de dijken gaan onderhouden (succes) en wij olifantjes schieten.
Win-win

Winter_is_coming | 08-11-18 | 14:10

Er zijn genoeg strontvliegen hier heen gekomen .

liegende lippen | 08-11-18 | 13:35

Snel. De flitsspuit erop, anders krijg je ze nooit meer weg.

Nivelleermarionet | 08-11-18 | 14:46

Dus, laten we ons gelukkig prijzen dat zoveel uitheemse dieren de weg deze kant op weten te vinden en goed gedijen in een stedelijke omgeving, alwaar ze heel snel hun eigen niche hebben gevonden en bezet.

Sans Comique | 08-11-18 | 13:34

Eindhoven gaat ook lekker. Maar snel de rondweg doortrekken nu er nog ruimte is...

Traag | 08-11-18 | 13:33

Niet alleen de Nederlandse Natuur maar ook de Nederlander sterft uit.
Maar hoor ik daar gejuich van al onze minderheden hier in Nederland, jammer joh er zal uw een fijne verrassing ten deel vallen.
U zult allen verzuipen als den Nederlander weg is uit Nederland.

Havenwerker | 08-11-18 | 13:32

En zelf voor je uitkering moeten zorgen...

Julianalaan | 08-11-18 | 13:42

@Schraapmaad
De Nederlander kan inmiddels ongeveer gelijkgetrokken worden met de belastingbetaler.

Mastermattie | 08-11-18 | 13:51

De gemiddelde allochtoon kan geen percentiel van een percentage onderscheiden. Laat staan dat die onze waterwerken kan beheren.

5x per dag met hun reedt omhoog bidden, maar iets onder de knie leren krijgen, homaar.

Gajus | 08-11-18 | 14:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk, dit is dus waarom het zo vaak fout gaat in discussies. Men hanteert ieder voor zich een eigen definitie van natuur. Onderzoek heeft laten zien dat bijvoorbeeld in New York, 4 keer zoveel havikken en buizerds nestelen als op het zelfde oppervlak "echte Natuur". Heel veel diersoorten doen het erg goed in de omgeving van de mens. Maar ja, dát is geen natuur. Geen knuffelfactor, men wil graag vogeltjes en konijntjes en andere zielige diertjes. En veel bomen want dat is natuur, volgens hen. Het is echter niet de bedoeling dat soorten van buiten de boel komen verzieken. (tenzij ze een hoog knuffelgehalte hebben, natuurlijk). Dat wat zich Natuurbescherming noemt is niets anders dan Parkonderhoud. Dat zagen we afgelopen winter wel in de Oostvaardersplassen.

Sans Comique | 08-11-18 | 13:31

Voor de nieuwkomers en de nakomers hebben we in 3 jaar 250.000 woningen nodig. Meestal aan de onderkant van de sociale huurmarkt. Daar valt niet tegenop te bouwen. En het is de belangrijkste oorzaak dat alle huisprijzen stijgen en er een verdringingseffect bestaat.
De enige oplossing is: omhoog bouwen, net als Hong Kong.
Of minder vraag, maar dat is politiek te explosief.

070 | 08-11-18 | 13:31

In Moskou werkt omhoog bouwen prima. Temeer omdat er geen achterstandswijken zijn.
Resultaat: 18 miljoen mensen op een oppervlakte ter grootte van de provincie Utrecht. Met korte OV-verbindingen, altijd winkels in de buurt, veel mensen op straat en daardoor relatief veel sociale controle.

Gajus | 08-11-18 | 14:02

Het is duidelijk de schuld van het roze leger.

Langshetrandje | 08-11-18 | 13:30

Het is 2018. Het is de schuld van Trump. Dat kan niet anders.

Eierbal-is-fijn | 08-11-18 | 14:09

Hoe meer koeien er in Nederland wonen, des te meer koeien er (uit)gemolken kunnen worden.
Het is 1 grote boerderij in dit geweldige gave land.

Uranus1767 | 08-11-18 | 13:30

Kappen met dat achterlijke "Dit is waarom". "Hierdoor" (50% lettergrepen minder) volstaat. Ga anders bij een Amerikaanse "Ganestile" werken "Marker"!

HogeNood | 08-11-18 | 13:30

Zo is dat. Bevolkingsgroei is, en wordt steeds meer de root of all evil. Alle problematiek is hierop terug te voeren. Het verbaast me dat geen enkele politieke partij, links noch rechts, dat durft te benoemen. Zodra dat wel zo is gaat mijn stem daarheen ongeacht de overige programmapunten.

Kalekruin | 08-11-18 | 13:29

Die rode lijnen zijn aanlooproutes van *kuch* vluchtelingen?

Tuborg øl | 08-11-18 | 13:29

Jupz de rode lopers ;)

boerk | 08-11-18 | 13:56

De oplossing ligt voor de hand ,denk aan de grote steen uit de ruimte met een harde landing .
Je kan ook ieder met een dubbel paspoort die zich niet weet te gedragen eruit trappen .
Vergroening noemen we dat dan .

iopeth | 08-11-18 | 13:26

Pfff, vertekend beeld; in Groningen bijv zit de natuur tegenwoordig in slaapkamers. Goed verzorgd, met graties stroom van Enexis

Poeha | 08-11-18 | 13:25

De meter overbruggen geeft graties stroom ja. Tot de linkerburen beginnen te klagen over dat rare luchtje dat je ook in coffeeshops ruikt.

Nivelleermarionet | 08-11-18 | 14:42

Gelukkig hebben jullie Almere niet laten zien.

Halal gehaktbal | 08-11-18 | 13:25

Lol, leuk.

Tuborg øl | 08-11-18 | 13:34

Daar moest ik toevallig van 't weekend zijn, wat een troosteloze bedoeling is het daar zeg.

Mastermattie | 08-11-18 | 13:48

Omdat je anders het gezeik krijgt van "GeenStijl overdrijft wel errug graag".

Gajus | 08-11-18 | 13:58

De schuld ligt bij ambitieuze wethouders in de provincie die maar wat graag streefcijfers in hun gemeente realiseren. Want wat te doen met een stad die af is: weilandjes volplempen maar! Vergeet daarbij ook de hinderlijke inbreidingsdrang niet: de laatste stukjes perk moeten vol. Meer, meer, meer mensen/belasting per km2.

de Voorzittert | 08-11-18 | 13:23

En wie hebben er ook al weer - zij het indirect - op die wethouders gestemd?

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 13:25

AJa, die middle-managers (bestuurdertjes dus) in die Nederlandse steden en dorpjes zijn gewoon te licht om bestuurlijke kwaliteit te leveren. Kan je wat dan ga je echt niet in de lokale politiek in NL. Te weinig geld en je bent een zetbaasje van den haag, prins pils en Brussel... Meer niet.
--
Zie je ook landelijk, het is natuurlijk al hilarisch dat zo'n Dijkhof komt bovendrijven bij het extreem linkse vvd clubje. Wanneer Dijkhof het beste is wat je hebt.. tsja... wat zit er dan achter.

Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:32

Iedere milieurakker die zijn/haar bek houdt / blijft houden over de rampzalige bevolkingsexplosie van de apensoort 'mens' is een smerige hypocriet. Klaar.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 13:23

Yep. Maar ja, welke links gekkie durft terug te komen op zijn overtuigingen van een leven lang. Das moeilijk voor links gekkies. Hoor je ooit de mensen die het ANC steunden over de situatie in het ZA van nu. Nee joh, die zijn allang weer op de volgende wagen met gratis geld en zogenaamde menselijkheid gesprongen. Schijnheiligheid is de middle name van extreem linkse clubjes zoals d66, groenlinks, cda en vvd.

Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:27

Ooit zal de bevolkingsgroei gaan stoppen. Of dat door een negative check komt (geboortenbeperking) of door een positive check (rampen, ziektes, oorlogen), daarover moet de mensheid nog beslissen.

Gajus | 08-11-18 | 13:56

Nu moet je er wel rekening mee houden dat er steeds minder mensen per vierkante kilometer wonen in die uitdijende steden. Bevolkingsgroei is niet eens de drijvende kracht.

frank87 | 08-11-18 | 13:22

Er is genoeg natuur in Nederland. Er is alleen niet genoeg kwalitatief goede natuur. Daar heeft landbouw en veeteelt wel degelijk een grote rol in.

SamV | 08-11-18 | 13:21

Een neutronenbom op Amsterdam en dan gewoon opnieuw bevolken zou in ene keer heel wat problemen oplossen.

Lafayette | 08-11-18 | 13:20

Oplossing Nederland vol bouwen met huizen, rest van het land asfalteren.
Recreëren in de Ardennen of langs de kust.

pianist | 08-11-18 | 13:20

Fortuyn zei het al, het is hier vol.

MoonBeebe | 08-11-18 | 13:20

Koningin Juliana was hem voor, al in de jaren 1950.

EefjeWentelteefje | 08-11-18 | 13:23

Wat de Koningin heeft gezegd:
De sterke bevolkingsgroei en de beperktheid van de beschikbare grond blijven krachtige bevordering der emigratie eisen.

Musset | 08-11-18 | 13:33

@Musset:
-
Dat zei zij dus (zie Teefje) al in 1950 (kabinet Drees-van Schaik) Wij wisten het dus al 68 jaar geleden. En vervolgens hebben wij een paar mensen naar Canada, Australié en nog wat verre streken laten gaan - en zijn wij met z'n allen in slaap gesukkeld.

bisbisbis | 08-11-18 | 14:16

In Afrika hebben ze heel veel natuur,maar daar wil weer niemand wonen.

van stampij | 08-11-18 | 13:18

Dat is niet waar.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 13:30

Het feit dat al die links draaiende anti’s te vreten hebben : schuld van de boeren.

B.Spiritus | 08-11-18 | 13:17

En we blijven maar doorfokken want iedereen heeft immers recht om weet ik hoeveel jong op de wereld te plempen... en alles in het kader van "wie moet anders mijn pensioen betalen"... maar dat het op den duur een keer echt overvol is: tloker.wordpress.com/2013/09/07/dan-b...

de dorstige | 08-11-18 | 13:17

Met wij doel ik ook op de mensheid in het algemeen. Als we nou eens stoppen met hup verlenen aan landen die zichzelf niet op orde kunnen houden dan reguleert de natuur dit vanzelf.

de dorstige | 08-11-18 | 13:57

U heeft toevallig een keer gelijk: Jesse Klaver kondigde vandaag de komst van zijn derde kind aan.

bisbisbis | 08-11-18 | 14:17

Oh, volgende keer pappappa-dag dus

Jos Tiebent | 08-11-18 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

De agrarische sector volgens links: een kleinschalige boer, uit afrika of nog zieliger, die met een geit in een plaggenhut woont, midden in de polder.

Papa Jones | 08-11-18 | 13:16

Een mammoet in de kamer: "Nederland is overbevolkt".

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 13:15

Dat is het al sinds de grens van 15 miljoen is overschreden
wat mij betreft al sinds 10 miljoen
0031 aan de Uitsterf dus, sommige groepen wat sneller dan andere svp

Tobi | 08-11-18 | 13:44

Wat mevrouw Juliana 'Koekoek' allemaal beweerde laat mij hoegenaamd koud, het leipe wyf
eerst wél de wereld vervuilen met 4 koters
alvorens vol = vol te proclameren
In essentie wellicht toen al een juiste constatering,
maar niet van die maffe eencellige

Tobi | 08-11-18 | 14:47

Klopt niks van die kaarten.
Gebouwen die in 1968 gebouwd zijn en een brug die in 1968 is aangelegd en nog steeds bestaat, staan niet op de kaart van 1970.

Bijtendehond | 08-11-18 | 13:14

Bij elk jaar wordt de laatste kaart op dat moment getoond. Dat kan dus een kaart van een paar jaar eerder zijn.

Leyrann | 08-11-18 | 13:40

Zie je wel, het is een complot
van wie mag je zelf uitkiezen

Tobi | 08-11-18 | 13:42
-weggejorist-
Hemmenaar7 | 08-11-18 | 13:12
▼ 5 antwoorden verborgen

"Natuur in Nederland"
Waar dan?

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 13:12

Gewoon bij jou in de tuin, of zelfs in de keuken als je de afwas laat staan
Ook zoiets van de groene lobby, natuur is alles waar we de mens uit kunnen jagen.

frank87 | 08-11-18 | 13:17

@frank87
Tuinkers doet wonderen. 's avonds de auto van de buurman bekleden met vochtig keukenpapier en er wat tuinkerszaadjes op stooien. Geeft 's ochtends een leuk resultaat.

Mastermattie | 08-11-18 | 13:31

Nederlandsze mannen neuken te weinig, maken te weinig kinderen. Watjes! Dat is het probleem. 1.2 kind.. Tsja. Beetje man maakt ene stuk of 5, 6, 7 kinderen bij 2 of 3 vrouwen. Wat dat betreft kunnen velen hier een voorbeeld nemen aan Pechtold...

Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:12

@Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:17
Er is altijd een percentage man/vrouw onvruchtbaar (nature’s way to prevent bad genes replicating) en een gedeelte zo lelijk, dom of zwakzinnig dat ze geen partner kunnen krijgen, en een stel superieure übermenschen die zich heel bewust niet willen voortplanten, dus het geboortencijfer voor een stabiele bevolking ligt op ongeveer 2,35. Dus elk derde stelletje moet 3 koters produceren in plaats van 2. Dan hou je het op peil.

Stormageddon | 08-11-18 | 13:51

@Stormageddon | 08-11-18 | 13:51
Verklaart meteen de Fermi Paradox.

bierrr | 08-11-18 | 14:54

LOL @bierrr | 08-11-18 | 14:54

Stormageddon | 08-11-18 | 15:11
▼ 5 antwoorden verborgen

vinex is dodelijk

newray | 08-11-18 | 13:10

Vinex wijken zijn libido killers.

Mark_D_NL | 08-11-18 | 13:14

Viagra helps where vinex kills..

Kanarie_Geil | 08-11-18 | 13:17

Platgooien en natuurgebieden van maken:
Eemsdelta;
Oost Groningen;
De Marne;
Parkstad Limburg;
Maastricht-Mergelland;
Westelijke Mijnstreek;
Zeeuws-Vlaanderen;
Achterhoek;
Noord-Oost Friesland.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bevo...

Ardbeg | 08-11-18 | 13:10

Wat valt er te platgooien in Noord-Oost Friesland?

Oeloeboeloe | 08-11-18 | 13:14

@Oeloeboeloe | 08-11-18 | 13:14
Dokkum.

Stormageddon | 08-11-18 | 13:46

En Amsterdam binnen de ring, plus de buitenringse probleemwijken (over problemen oplossen gesproken)

Gajus | 08-11-18 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Mooiste is altijd om op verjaardagen met veel linkse lui de stelling neer te gooien dat immigratie de Co2 vermeerdert.

Zie je ze gewoon geestelijk zichzelf uitschakelen al die deugers.

Kaas de Vies | 08-11-18 | 13:08

Niet alleen de CO2 neemt toe. Fossiele bransdtoffen nemen af en elekticiteit(sdruk) neemt toe. Om nog maar te zwijgen van andere afvalstromen die ze produceren.

Mastermattie | 08-11-18 | 13:26

Papa Jones | 08-11-18 | 13:17
De bevolking groeit wereldwijd al minder hard dan vroeger, maar zal hoe dan ook nooit afnemen. Dus we zullen toch echt wat aan ons consumptiepatroon moeten doen. Voor iedere dikke Amerikaan 10 Afrikanen.

Ardbeg | 08-11-18 | 13:26

Ardbeg | 08-11-18 | 13:26 Ieder zijn meug, doe mij die Amerikaan maar.

sockpuppet | 08-11-18 | 14:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Bij Groningen is het zelfs groener geworden. Of zie ik dat verkeerd?

kwark001 | 08-11-18 | 13:08

die hebben een nieuwe kolencentrale, dus dat klopt wel . plantjes doen het goed met wat extra co2.

newray | 08-11-18 | 13:12

En natter. Veel meer plassen en meren.

Stormageddon | 08-11-18 | 13:58

Lol @zoutelande. Komt allemaal door blof!

Jos Tiebent | 08-11-18 | 13:07

Mag ik als rechtgeaarde Zeeuw zeggen dat ik Blöf haat?
Ja dat mag ik.

Bijtendehond | 08-11-18 | 13:15

Tuurlijk. Als Nimwegenuir heb ik ook een hekel aan Sieneke. Maar daar hoef je geen Nimwegenuir voor te zijn, begreep ik.

Jos Tiebent | 08-11-18 | 13:39

@Bijtendehond: je zegt het alleen nèt iets te vaak om geloofwaardig te zijn!

BaldEagle | 08-11-18 | 15:59

Als iedereen nu naar de grote steden trekt kunnen we van Limburg en Friesland straks één groot natuurgebied maken.

Ardbeg | 08-11-18 | 13:07

En dan een hek om Limburg H.O.L.

smirmoff | 08-11-18 | 13:18

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 13:17
Mijn geit?!

Ardbeg | 08-11-18 | 13:27

Sorry, de geit van Kaas, hieronder.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 13:32
▼ 1 antwoord verborgen

Wie is dan de schuldig aan de Q-koorts? Al bijna 100 mensen aan overleden.

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 13:06

Trump neem ik aan?

Eierbal-is-fijn | 08-11-18 | 13:23

Iemand die liever anoniem wenst te blijven.

Mastermattie | 08-11-18 | 13:24

Kaas, is jouw geit alweer hersteld van z'n hoge koorts?

Kuifje-in-Afrika | 08-11-18 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Wees welkom tralalalaaaa. En stem GroenLinks.

Deflatiemonster | 08-11-18 | 13:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken