Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

D66: "Nederland heeft teveel D66-rechters"

Rechtbank? Rechtblank! Demofobe consultantsclub pleit voor meer beftuig met een migratie-achtergrond

Ongeveer 12% van de Nederlanders heeft een migratie-achtergrond (is dat zo?) en daarom pleit D66-kamerlid Maarten Groothuizen (wie?) voor meer Mensen van Kleur en Anderskokenden aan de verkeerde kant van het hekje in de RB. D66 noemt het ONBESTAANBAAR dat slechts 2% van de 2300 rechters (tering, hebben we er zoveel?) in Nederland bautenlandse wortels heeft. Rechters moeten herkenbaar zijn voor de hele samenleving, want anders komt dat vertrouwen in de rechtsstaat er never nooitniet. Tot zover de dagelijkse morele diversiteitsscheet van dat blank-elitaire clubje Nederlandvernielers & we kunnen niet wachten tot de heer Pechtold Penthouse zich eindelijk gaat verantwoorden voor edelachtbare Akitalamoewebe. All rise...

All rise...

Reaguursels

Inloggen

Fijn om te horen dat dhr. Akitalamoewebe (24) eindelijk uit het ziekenhuis is en aan een rechtenstudie is begonnen.

Kwijldraad | 14-08-18 | 22:13

Wellicht kun je een jury instellen, als willekeurige selectie van het volk, naast de professionele rechter? Zolang beiden het oordeel vellen is minder kans op een onterechte veroordeling. Zij het een grotere kans op een onterechte vrijspraak misschien.

Wol | 14-08-18 | 21:41

Het is zo simpel.-Een D66 rechter verklaart binnenkort dat D66 een ras is en dan komen er nog meer D66 rechters

kakketoe | 14-08-18 | 19:15

Graag dan ook dit doorvoeren voor uitkeringen dit moet ook een afspiegeling zijn. Niet meer dan 12% met een migratie-achtergrond kunnen aanspraak maken op een uitkering.

bots! | 14-08-18 | 18:26

D66 goes PvdA. Allochtonen aan je binden zonder eisen te stellen, en vervolgens keren ze zich van je af. En dan hebben we Denk-rechters.

Sitting_targets | 14-08-18 | 18:25

Wat een compleet achterlijke redenering dat er überhaupt wordt bijgehouden hoeveel allochtone rechters er zijn. Het moet gaan om competentie en niet om afkomst! Wanneer begrijpt dat achterlijke volk bij D66 nou eens dat het niet om afkomst draait, maar om hoe capabel iemand is. Uit eigen ervaring weet ik dat er in veel gevallen tegenwoordig geen blanke politieagenten aangenomen worden, omdat de politie multicultureler moet. Men gaat dus iemand die zeer competent is afwijzen op basis van Nederlandse afkomst . Dat het ook discriminatie D66!

cameraweg-nu | 14-08-18 | 18:10

D666 kan beter maar zwijgen, die hebben de democratie al lang geleden vaarwel gezegd. "Rechters moeten herkenbaar zijn voor de hele samenleving, want anders komt dat vertrouwen in de rechtsstaat er never nooitniet." Als autochtone Nederlander herken ik me al niet eens meer in de huidige D66 rechtspraak. Of gaat het betekenen dat autochtone Nederlanders ook met allerlei zware misdrijven wegkomen met 40 uurtjes schoffelen als deze voor een rechter komt met een buitenlandse achtergrond ? Denk het niet. men kan bij D666 willen deugen tot ze echt groen zien, maar bepaalde bevolkingsgroepen met een bepaalde achtergrond op functies zetten is niet echt een goed idee. de gevoeligheid voor omkoping, corruptie en beïnvloeding is daar toch ietsje groter. Dat hebben ze wel weer gemeen met D666,. Dat dan weer wel.

Ruikbaard | 14-08-18 | 15:49 | 1

Is er wel eens uitgerekend hoe divers de D666 is

Jacktheflipper | 14-08-18 | 19:02

De partijleider loopt met een omarmband van een Somalische tasjesmaker met een illegaal atelier en dit geachte partijlid wenst met het invoeren van diversiteitsquota de rechtspraak in Nederland om zeep te helpen. Sharia voor Holland en begrip voor eerwraak en vrouwenbesnijdenissen, culturele uiting dus niet strafbaar zoiets d666? Doe maar niet.

bwanabanjo | 14-08-18 | 15:46

Oef dit is fout om zoveel redenen dat ik dit niet eens meer ga uitleggen en beter de gevaarlijke gekken kan bestrijden die op gevaarlijke wijzen tornen aan onze rechtsstaat en rechtsprincipes.

Re:Kniftig | 14-08-18 | 15:41

Graag meer mannen. 2/3 van de rechters is vrouw. Dat is geen afspiegeling van de maatschappij. En het staat ieder vrij om te solliciteren. Maar dan moet je wel van onbvesproken gedrag zijn. Dus nog nooit, ook niet als puber, met justitie in aanraking zijn gekomen. Dn valt een heeeeele grote groep eh... dus al af.

paartjehop | 14-08-18 | 15:05 | 1

100% vrouw / getintiër = 100% diversiteit, dat weet je toch wel. Blijkbaar mist het ministerie nog 1/3 diversiteit en dat moet nu opgevuld worden. Dan zijn we eindelijk van de blanke mannen af en kunnen we onze maatschappij verlagen naar tribalisme.

StarFox | 14-08-18 | 15:15

D66, zullen we een referendum houden over het aantal rechters uit eigen partij? Ow, feck.... jullie hebben de regels veranderd, tot over twee jaar heumeaus

rattenvanger XL | 14-08-18 | 14:13

Ook hier, net als bij de politie, dient het uniform ter loskoppeling van de persoon van de functie, het doel daarvan is de beklemtoning van de onpartijdigheid. De achtergrond is daarom net als bij de politie totaal niet terzake. Wie toch op zoek gaat naar redenen waarom dat wel zo zou zijn,, zal een erg goed verhaal moeten hebben over de misstanden die die onpartijdigheid zouden hebben aangetast. Tot dusver is van een dergelijk goed verhaal niks gebleken.

Als er al sprake is van cultureel onbegrip bij rechters is er de rechtsgang voor de korte en een cursusje voor de langere termijn. Maar eerst eens aantonen waarom die achtergrond voor een andere behandeling zou moeten zorgen. Een wet voor allen blijft immers de enige juiste weg.

sockpuppet | 14-08-18 | 14:10

Volgens mij duurt het wel even voordat je het in een juridische carrière tot rechter geschopt hebt.
De 1e generatie arbeidsmigranten was allemaal laag geschoold dus hun kinderen zijn pas de 1e generatie die het uiteindelijk tot rechter zou kunnen schoppen.
Een beetje voorbarig dus om aan te top van elke carriereladder nu al volledige diversiteit te eisen

ZonderNaam | 14-08-18 | 13:33 | 1

Inderdaad! Hoorde vanmorgen voorzitter van het college en die beantwoorde ook dat men zoekt naar (aankomende) rechters in de vijver van 40/45 jarigen omdat iedere rechter minstens zo'n twintig jaar ervaring als jurist moet hebben, voordat hij/zij benoemd kan worden. Overigens bestreed de goede man ook dat het een afspiegeling van de maatschappij moet zijn. "Dat kan helemaal niet omdat de maatschappij bestaat uit ongeschoolde, laag geschoolde, normaal geschoolde en wetenschappelijk geschoolde mensen. Een rechter is per definitie een jurist en dus wetenschappelijk geschoold. De rechterlijke macht moet dus een afspiegeling zijn van de verzameling van juristen in Nederland." aldus deze man.

JayJay | 14-08-18 | 15:43

Maar dan is er straks een kans dat als ik in de RB ter veroordeling sta, ik misschien een rechter voor me krijg die níet de Nederlandse identiteit en cultuur begrijpt die mede mijn gedrag kan verklaren. Echt die gasten van D66 zijn alleen maar meer aan het segregeren en voorstander van parallele samenlevingen.
Zeg dan gewoon eerlijk dat je sharia rechtbanken wil invoeren.

Haatejaculaat | 14-08-18 | 13:19

Begin eerst maar eens met de minder rechters met een "66 als achtergrond. Misschien kan daarna aandacht geschonken worden aan deze zotheid.

Plakbakbloedworst | 14-08-18 | 12:52

Als rechter loop je de kans een 'broeder' te moeten veroordelen.
Dus kiest men voor de advocatuur; kun je 'broeders' verdedigen.

marjen | 14-08-18 | 12:49

Umm,
rechters worden vooral geacht onze democratische regels neutraal te volgen,
zonder eigen politieke of morele overtuiging.
Daarvoor worden uitgebreide screenings en testen gedaan.
.
De zware studie rechten + vervolg staat voor iedereen open te doen.
Graag alleen de slimsten en meest integere personen als rechter.
Ongezien kleur.

hotmint | 14-08-18 | 12:42 | 4

Rechten zware studie ? Wat is er zwaar aan ? Ik hoor van studenten Recht dat men de studie kiest, omdat het zo makkelijk is, een pret studie. Beetje lezen, case's bestuderen, "afstuderen" en werken.

thephysicist | 14-08-18 | 12:54

hotmint | 14-08-18 | 12:45 | favorietblock Hoezo waarom zouden er speciaal voor moslims geen shariarechtbanken kunnen zijn, in Saoedi Arabistan werkt dat uitstekend.

CleaudeSacke | 14-08-18 | 13:09

D666 kennende worden de regels aangepast

Jacktheflipper | 14-08-18 | 19:07
▼ 1 antwoord verborgen

Elke verdacht wordt dan door zijn eigen clan afgestraft. Goeie ontwikkeling waarbij de rechter begrip heeft voor diverse dingen en bij de strafoplegging rekening kan houden met dat hij (m/v//x) zelf ook dat tasje zou hebben gepikt omdat opoe zo geil met haar rollator stond te lokken, de hoer.

Breinbrouwsels | 14-08-18 | 12:39 | 1

.. en dat de advokaat dan die rechter niet mag wraken want rascisme en duidelijke discriminatie. Krijgt Geert nu een #BlondeRechter ?

Breinbrouwsels | 14-08-18 | 12:41

D66 maakt impliciet het huidige selectie- en assessmentproces voor rechters verdacht, met als mogelijk resultaat dat de standaard wordt verlaagd (voor zover dat nog kan, want rechtse rechters bestaan niet in Nederland).

Schulzie | 14-08-18 | 12:38

Zou bijvoorbeeld een lichtgetinte moslimrechter een optie zijn? Ik noem maar wat..

Pierre Lebon | 14-08-18 | 12:34

In Nederland was het toch zo dat de rechtspraak onpartijdig en onafhankelijk was? Dan maakt het toch ook niet uit wie je als rechter voor je hebt: er wordt toch gewoon recht gesproken zonder dat enige vooroordelen of wat dan ook aan de zijde van de rechter meespelen? D66 lijkt hier in elk geval altijd heilig in te geloven. Niet onbegrijpelijk want dit is ook de (theoretische) denktrant die ten grondslag ligt aan de hedendaagse rechterlijke macht. Of dit in de praktijk ook zo is en of dit ook zo wordt ervaren dat is weer een ander verhaal.

Het punt is dan nu wel dat het hoogst opmerkelijk is dat D66, met in het achterhoofd haar geloof in een onafhankelijke en onpartijdige rechtspraak, nu ineens verlangt dat de rechtspraak maar op stel en sprong "diverser" moet worden (met de nadruk op "moet": alsof het niet divers genoeg zijn van de rechtspraak een acuut probleem is dat gecorrigeerd dient te worden en ten koste gaat van de kwaliteit van de rechtspraak): als alle rechters toch geacht worden onafhankelijk en onpartijdig recht te spreken, waarom moet dat dan D66? Wat is de toegevoegde waarde hiervan? Dat het meer een afspiegeling is van de samenleving, ok, maar zal de rechtspraak daar echt aantoonbaar beter van worden en het vertrouwen toenemen in de rechtspraak? Duidelijk gevalletje van symboolpolitiek. De rechtspraak kan dan wel divers gemaakt worden, maar de taken van de rechter zullen niet anders zijn: er wordt nog steeds recht gesproken, naar ik hoop, zonder dat de persoonlijke overtuigingen van de rechter meespelen. En wat als een dader met een migratieachtergrond, ondanks een divers samengestelde rechtspraak, berecht wordt door een blanke rechter? Dan zou het, even de redenering van D66 gebruikend, toch alsnog niet goed zijn nu deze persoon zichzelf niet terugziet in de rechter? Moeten we dan de rechters maar gaan "matchen" aan de verdachten? Wellicht bedoelt D66 het niet op deze verregaande manier, maar punt is wel dat een diverser rechtersbestand nog steeds niet automatisch betekent dat het vertrouwen in de rechtspraak toeneemt.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het zelf prima als er rechters met een migratieachtergrond, andere geaardheid en noem maar op bijkomen: als men zich aanmeldt en voldoet aan de toelatingseisen, prima toch? Ze gaan hun gang maar. Maar dit krampachtige opgelegde diversiteitsstreven van D66 c.s. is behoorlijk storend: het komt allemaal zo dwingend over. Er MOET diversiteit komen (wat ook al meteen impliceert dat er dan ook maar maatregelen genomen moeten worden, denk aan "positieve discriminatie" en soepelere toegangsvoorwaarden), maar dat is nu juist een slecht signaal. Diverser rechtersbestand = prima, maar niet omdat het moet of omdat het zo leuk staat en het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit van de rechtspraak. Als er rechters met een andere achtergrond/geaardheid etc. bijkomen: geen probleem, maar laat dat gewoon zijn beloop hebben. Ga desnoods maar wat reclame maken, maar doe niet alsof het een verplichting is. De politiek zou zich sowieso al niet moeten mengen in de rechtspraak: geen goede zaak.

countus | 14-08-18 | 12:21 | 2

Goed stuk. Ik wil er nog aan toevoegen dat de oproep van D66 feitelijk gewoon racistisch is. Want als wij niet mogen denken in zwart of blank, dan mag een allochtoon dat ook niet over de kleur van de rechter.

André4711 | 14-08-18 | 12:38

Daar heeft u een goed punt. D66/Groothuizen stelt dat 12 procent van de Nederlanders van allochtone komaf is en dat daarom de rechtspraak diverser moet omdat deze geen goede afspiegeling is van de samenleving (slechts 2% van de rechtspraak is immers van allochtone komaf). Het aangehaalde cijfer van 12% is alleen niet juist: de aangehaalde 12% van de in Nederland wonende mensen van allochtone komaf betreffen mensen van NIET-WESTERSE allochtone komaf. Daarbovenop heb je echter ook nog zo'n 9-10% aan westerse allochtonen. Het totale percentage allochtonen ligt dus meer rond of boven de 21%.

Deze westerse allochtonen worden door de heer Groothuizen en zijn partij voor het gemak even genegeerd, alsof het voor hen niet belangrijk is dat zij rechters van eigen komaf terugzien in de rechtspraak. Gelet op het feit dat westerse allochtonen afkomstig zijn uit landen met een (overwegend) blanke bevolking (op Japan en Indonesië na, welke ook tot de groep westers worden gerekend, dat vergeet de partij ook even) en in de oproep worden genegeerd, kun je je toch moeilijk onttrekken aan het gevoel dat D66/Groothuizen zich in hun oproep laten leiden door de huidskleur/het ras van de betrokkenen dan wel het feit dat zij "uit een vreemde cultuur komen" en apart behandeld dienen te worden. Voor deze mensen is het belangrijk dat zij beter vertegenwoordigd worden in de rechtspraak, de rest niet ook al zijn zij ook allochtoon. Dit lijkt dan toch vooral gerelateerd te zijn aan het feit dat deze mensen ook blank zijn als autochtonen en uit vergelijkbare culturen komen en daarom maar niet meegenomen hoeven te worden. Hoe het ook zij, een nogal dubieuze verkapt racistische/discriminerende denktrant.

Groothuizen geeft zelf ook mooi blijk van deze manier van denken met de volgende opmerking: "Terwijl diezelfde rechters (= van autochtone komaf) weten dat de andere achtergrond van collega’s (= zijnde dus de niet-westerse rechters) hen kan helpen om een verdachte of een zaak beter te begrijpen als het verband houdt met, of speelt in een cultuur die anders is dan hun eigen achtergrond."

Klaarblijkelijk heeft Nederland dus behoefte aan allochtone rechters om de "andere culturen" te begrijpen. Dat er bij zaken rekening wordt gehouden met de persoonlijke achtergrond en situatie van de betrokkene is niets nieuws en ook niet iets kwalijks, maar ik zie dan toch liever dat dat beperkt blijft tot objectief bepaalbare zaken. Als iemand door zijn geestelijke toestand tot bepaalde daden gedreven wordt en dit is objectief vast te stellen dan mag men dat zeker meewegen in de beoordeling. Als iemand echter een andere culturele achtergrond heeft, zoals zo mooi wordt gezegd, lijkt mij dat niet iets wat van invloed zou moeten zijn op de uiteindelijke uitspraak. Fijn als de rechter begrijpt dat in een bepaalde cultuur men dingen anders doet, maar als dat leidt tot zaken als een lagere straf of andere strafmodaliteit of althans een gunstigere maar ook nadeligere beoordeling, dan is het hek natuurlijk helemaal van de dam. Klassenjustitie ten top. Het uitgangspunt is nog steeds: wie in Nederland woont, wordt geacht de wet te kennen en de wet dient, gelet op het verbod op discriminatie, ten aanzien van iedereen gelijkelijk toegepast te worden. Het beter begrijpen van andere culturen is een leuke bijkomstigheid, maar kan en mag geen invloed uitoefenen/hebben op het uiteindelijk te geven oordeel. Dat zou waanzin zijn en het min of meer erkennen van parallelle rechtsnormen.

countus | 14-08-18 | 13:39

Verplicht meer mensen met een kleurtje, ongeacht of ze geschikt zijn. Verplicht geen blanken aannemen omdat ze blank zijn. Dit is de status quo in Nederland. Racistisch.

witdusracist | 14-08-18 | 12:00

De partij heeft heel wat keren aan een regering deelgenomen, maar nog nooit een gekleurd persoontje geleverd. Hoezo een regering die herkenbaar is voor de hele samenleving.

Angelica | 14-08-18 | 11:58

Hoorde net bij Kockelmann een ex-officier van Justitie het voorstel verdedigen. Geen onredelijke man. Ze willen de normen niet verlagen en de rechtspraak niet veranderen, maar alleen een psychologisch effect bereiken bij degenen die voor de rechter komen.
Klinkt niet onredelijk, maar het blijft onbegonnen werk en het zal altijd tot schadelijke neveneffecten leiden.

JvanDeventer | 14-08-18 | 11:57 | 2

Een (ex) officier van Justitie is dan ook geen (ex) rechter.

HaatbaardKnipper | 14-08-18 | 12:18

Ik blijf het een non-issue vinden, dat gejank over te weinig kleur.
Bekwaamheid moet het enige zijn dat telt.
De rest is zinloos geneuzel.
'Zelf problemen maken', luidt een titel van Pieter Geenen.

marjen | 14-08-18 | 12:52

Volgens mij heeft D66 onevenredig veel rechters, net zoals de PvdA onevenredig veel burgemeesters heeft. Om over allerlei andere door de overheid gefinancierde "organisaties" (NPO) nog maar te zwijgen. Wanneer komt er een grotere afspiegeling van de groeiende groep die niet tot het kartel behoort bij dit soort instanties? Voor zover ik weet moeten we de eerste burgemeester of rechter die PVV stemt nog mee gaan maken.

Kukooo1 | 14-08-18 | 11:56

wat een zooitje hebben die Haagse Hippies en hun Clubs er voor de Toekomst van dit Land gemaakt .

liegende lippen | 14-08-18 | 11:44

Eigenlijk wil D66 het clientelisme integreren bij de rechtspraak

zimmerschwanz | 14-08-18 | 11:44

D666 de "NSB" Partij. Zal ook voor de invoering van de Sharia wetgeving zijn. Als dit een feit is, dan zal het aantal mensen dat hier naar toe komt snel verdubbelen! Het nieuwe islamitische rijk is dan een feit! Succes daar met uw assimilatie!

Daan1976 | 14-08-18 | 11:43

Zou een immigratie rechter eerlijke en onafhankelijke rechtspraak kunnen bedrijven? Stel een atheïst die homo is wordt in elkaar geslagen door een stelletje moslims......

Of andersom.....
Oh wacht....

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:38

zoals een Nigeriaanse collega expat het ooit verwoordde: in Nigeria (en omliggende landen) is het family first, dan je stam, daarna vrienden, dan collega's en daarna de rest van de wereld. Altijd en overal. of je nou baantje zoekt of iemand moet beoordelen. Nepotisme vóór eerlijkheid.

zeiksmurf | 14-08-18 | 11:36

Ideetje... stel dat we dat afspiegelen eens écht door zouden zetten:
dus 12 % van álles naar allochtonen: maar 12 % mag in de bijstand zitten (daarna is die pot 'op'). Huizen worden slechts voor 12 % toegewezen aan allochtonen. Zorg: 12 % van het budget beschikbaar voor allochtonen.
Etc. etc.
Natuurlijk wél met de eis dat zij ook minstens 12 % bijdragen aan het totaal beschikbare budget; zo niet, dan verminderen alle percentages evenredig....

Klinkt toch heel eerlijk: gelijke kansen om iets bij te dragen, leidt tot gelijke kansen om de vruchten te plukken.

Wering | 14-08-18 | 11:34 | 3

Nee dat plan kan absoluut niet. Die 12% heeft recht op herstelbetalingen voor ons slavernijverleden. We moeten nog eeuwen witte onderdrukking goedmaken. Het minste dat we kunnen doen is Europa weggegeven. We hebben tenslotte vroeger alle andere continenten gekoloniseerd.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 11:41

Reaguurder Wering, dank voor dit zeer praktische en objectieve advies. Overheid, aan de slagroom ermee!

ljcoster | 14-08-18 | 11:42

Maar waar blijft dan de "solidariteit" met de minder-bedeelden?

Dr_Johnson | 14-08-18 | 12:07

Prima plan. Vooral in Amsterdam hebben we mee Surinaamse recbters nodig. Dat gaat het vertrouwen herstellen. En vergeet de Shiara rechtbanken niet.

Yeohan | 14-08-18 | 11:29

Ik ben het er wel mee eens. Die percentages moeten gewoon gelijk worden getrokken. Dus even brainstormen hoe we het aantal migrantenachtergrondiërs gaan terugbrengen naar 2%.

Elessir | 14-08-18 | 11:27 | 1

Lol

Rest In Privacy | 14-08-18 | 11:42

We moeten ons bij Hongarije aan gaan sluiten.
Voor het te laat is.

Kijkeensaan | 14-08-18 | 11:26 | 1

Dat is een zeer terechte observatie, die ik steun.

Pierre Lebon | 14-08-18 | 12:36

La la la sharia, la la la sharia!
Weg met ons!
Stem gewoon door klootjesvolk, stem gewoon door!
La la la Sharia!

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:26

Wat ik opmaak uit het NOS artikel is dat zij het aantal immigrantenrechters omhoog willen brengen door het taalniveau te verlagen. Vaak begrijpen zij rechters ook niet, maar als zij hun zin krijgen begrijpen Nederlanders de rechters niet meer, de -z ipv -s ze laten woorden weg en gebruiken buitenlandse woorden tussendoor, en noem maar op.
Daarnaast de corruptie, niet lang geleden was er een artikel dat immigranten minder dan 5% van de politie uitmaken maar wel 40% van de corruptiezaken tegen zich hadden lopen, dat belooft niet veel goeds lijkt me.

Papierversnipperaar | 14-08-18 | 11:23 | 1

Niet zo populistisch doen hè met 5% en 40 %
Als er meer streepjes rechters komen zal het aantal veroordelingen in dit soort zaken naar beneden gaan en u ziet: immigranten zorgen niet voor meer corruptie.

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:28

Nederland is van oorsprong een blank land, dus logisch dat de meeste jobs - zeker vanaf een bepaald level, omdat we niet de creme de la creme aan migranten hebben binnengehaald destijds, maar een lage(re) klasse - door Nederlanders worden uitgevoerd. En natuurlijk gaat dat de komende decennia veranderen en zullen ook topbaantjes vaker door mensen met een niet-westerse achtergrond worden bekleed. Vind ik ook niets mis mee, zolang het maar op natuurlijke wijze gaat en de kandidaat ook wordt uitgekozen op zijn kwaliteiten, dus omdat hij/zij de beste van de sollicitanten is, niet omdat hij zittend pist, vluchteling was of zo schattig Nedercongolees brabbelt. Bij natuurlijik verloop zal je ook de maatschappelijke acceptatie krijgen, terwijl je door het proces te forceren en mensen voorkeursbehandelingen geeft gaat dat alleen maar averechts werken, nog afgezien van het feit dat je het risico loopt op ongeschikte kandidaten, en dat zou pas ONBESTAANBAAR zijn. Geef het gewoon een paar decennia en dan zal de rechterij er al een stuk gekleurder uitzien ( voor zover kleur bij rechters uberhaupt een issue is ).

Graaisnaaiert | 14-08-18 | 11:22

gelukkig komt er regelmatig een schuitje Europa binnen vol met rechters die het recht in eigen hand gaan nemen in ons werelddeel!

thepinkpainter | 14-08-18 | 11:21 | 1

@thepinkpainter | 14-08-18 | 11:21 |
Gelukkig komt er regelmatig een schuitje Europa binnen vol met rechters.
_____
.
Dat zijn voornamelijk scherprechters.
Die 'het bijltje er niet bij neergooien' als ze eenmaal hier zitten.

Kijkeensaan | 14-08-18 | 11:30

Links is obsessief bezig met de collectieve zelfmoord van westerse beschaving en de erosie van vrijheid, als cult-zombies totaal verblind en gedreven door de Marxistische waanzin waar ze mee gehersenspoeld zijn.

Amok_Run | 14-08-18 | 11:13 | 1

Coudenhoven Kalergi. Daar waar communisten en het groot kapitaal samenkomen.

HaatbaardKnipper | 14-08-18 | 12:16

Die lekke tobbe op de foto kent minstens 3 rangen. 1e klasse : zitten met reddingsvest ($5000pp), Zitten zonder reddingvest ($4000pp) en staan zonder reddingvest ($2500pp). Ook is er nog de handige kortingscode #gooimijalseersteoverboordalsdebootdreigttezinken, dit levert een korting op van $138,-

Acidbrain | 14-08-18 | 11:09 | 1

Is er ook een nareiskorting?
Ja mijn buren gingen ook dobberen en ze hebben mij deze code ge-sms-ed.
Komooknaareuropaviamohammed. 50 dollar korting zegt u?
Wow, scheelt weer een maand werken.
Mijn beroep? Rechter. Schijnt een tekort aan te zijn. Dus als je voor moet komen voor mensensmokkel......
Op naar Europa!
Op gammel vlot stappen doet.

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:32

Ik betwijfel ten zeerste of 12 % van de Nederlanders een migrantenachtergrond heeft onder de gangbare definitie (een of beide ouders komen uit het buitenland, en nog sterker: uit een niet-westers buitenland). Dat ligt eerder rond de 5 %, en dat aantal is overigens sterk afnemend, nog even (20 jaar of zo) en het percentage is 2%, afhankelijk van hoeveel migranten we nog binnen gaan laten.
Dus dit is een probleem wat zichzelf links- of rechtsom vanzelf gaat opheffen.

BenPakdee | 14-08-18 | 11:08 | 2

Sure, dream on.

Goldfinger | 14-08-18 | 11:25

"de gangbare definitie (een of beide ouders komen uit het buitenland, en nog sterker: uit een niet-westers buitenland)."

Jij hebt het hier volgens mij over de officiële definitie van het begrip "allochtoon". Een Marokkaantje van de 3e of inmiddels soms al 4e generatie, waarvan de beide Marokkaanse ouders - 2e generatie - hier in Nederland geboren zijn, wordt officieel tot de autochtonen gerekend. Maar zo iemand blijft officieus natuurlijk wel een "Nederlander met een migratieachtergrond", zeker als zo iemand de integratie- en criminaliteitsproblemen blijft vertegenwoordigen waar we nu al ca 40 jaar mee te maken hebben.

Als we uitgaan van 1 miljoen moslims hier in Nederland plus alles wat in de tweede helft van de jaren 70 na de onafhankelijkheid van Suriname hierheen is gekomen en nog zo wat andere kleinere clubjes landverhuizers dan lijkt me 12% - 2.000.000+ mensen - een redelijke schatting.

"Dus dit is een probleem wat zichzelf links- of rechtsom vanzelf gaat opheffen."

Nou, dat lijkt me wel een heel optimistische inschatting. Ik denk eerder dat Fortuyn gelijk had toen hij zei: "Maar het probleem, meneer, dat blijft!"

Dr_Johnson | 14-08-18 | 12:01

Klotst de zelfhaat bij jou ook tegen de plinten?
Is Wegmetons ook jouw middlename?
Ben je blank en vind je dat verschrikkelijk?
Dan is D66 jouw partij!
Wordt nu lid en ontvang gratis een fles azijn of zoutzuur (zolang de voorraad strekt)

Slipsnifter | 14-08-18 | 11:08

Interessant. 1 D66 laat zich kennen als de partij van zij die achter het hekje staan.
2 geen enkele notie dat vóór het hekje een zeer gemelleerd gezelschap staat.
3 puur racisme. Rechtspraak is onpartijdig. Je wordt getoetst aan het recht. Niet aan een mening.

Nuuk | 14-08-18 | 11:08

wel goed voor het resetten van de man-vrouw relatie (not)

We weten allemaal hoe er in sommige werelddelen wordt omgegaan met broedvee c.q. kechs, gezien vanuit de testosteronbril van andersgetintiërs. Heb ik het nog niet eens over de heaumeaurechten. Enige oplossing is dan een allochtone lesbische vrouw met een handicap.

Daar gaan ze (we) spijt van krijgen.

zeiksmurf | 14-08-18 | 11:06

D666 is al heel lang bezig Nederland in de uitverkoop te zetten, nu nog wat buitenlandse rechters die hun eigen daders kunnen beoordelen en er is al weer een belangrijke stap gezet.
Moeten ze er wel meteen genoeg aanstellen anders komen ze om in het werk!!!

likdoorn | 14-08-18 | 11:03

Ook meer transgenders in de krijgsraad, vind ik.
Trouwens, als er iemand gelyncht wordt moet dat ook een beetje divers gebeuren. Als pedofiel wil je je wel kunnen herkennen in de mensen die je doodslaan.

JvanDeventer | 14-08-18 | 10:59

Als we geen problemen hebben met import van gediplomeerd en competent geachte vrachtwagenchauffeurs acht ik dat vwb rechters ook geen probleem.
Ja ach, dat de verkeersveiligheid eronder lijdt en dat de beloning ervan onder druk naar beneden komt te staan das toch alleen maar goed voor de economie.............
Toch?

D-Fens_1963 | 14-08-18 | 10:58

zullen we deze kwestie eens voorleggen aan bijvoorbeeld Erdogan, de Keuning van Marokko, Saudi Arabia en de rest van de wereld en eens kijken in hoeverre deze D66er ver van deze wereld af staat en verre van normaal kan denken.. ik vermoed dat deze man.. wie is het eigenlijk... ook graag even wat belangstelling wil en ook even zichzelf aan de Nl burgers wil voorstellen en profileren.. immers de rest van de kliek is met reces.

Had hij niets anders te doen tijdens zijn reces?

fikkieblijf! | 14-08-18 | 10:57

Er mogen ook weleens wat meer blanken de criminaliteit in dan.

JackStick | 14-08-18 | 10:54 | 2

Ja euuh blanken, blanken, blanken.....?
Wat verstaat u onder blanken dan?
Albanezen? Joegoslaven? Oost- Europeanen ook goed?

D-Fens_1963 | 14-08-18 | 11:02

@ D-Fens_1963
Ik doelde op mensen zonder migratieachtergrond (aangezien D66 vindt dat er meer rechters met een migratieachtergrond moeten worden aangesteld), en die zijn voornamelijk blank.

JackStick | 14-08-18 | 11:10

Rechters zijn het geweten van een samenleving, die moeten Nederlandse roots hebben en zeker geen dubbele nationaliteit. Ander kleurtje is geen probleem natuurlijk.

Toetsiemonster | 14-08-18 | 10:51 | 2

dan weet ik even niet hoe we de huidige rechtsstaat moeten duiden.. geweten van de samenleving.. ik noem maar even de TBS kwesties van het afgelopen jaar..

fikkieblijf! | 14-08-18 | 10:58

Zelfs als je geen kleurtje hebt, maar iedereen heeft toch een kleurtje, men is toch geen doorzichtig wezen? Het bestaat wel bij de vissen, kun ze je 2e paspoort verscheuren, zoals vele Nederlanders in het buitenland. Dat is het risico als je niet meer in je eigen land wilt wonen.

Jan Onbewoond | 14-08-18 | 11:02

Laat ze eerst eens gewoon recht spreken met een oog op de samenleving
Kunnen we daarna verder kijken

Jacktheflipper | 14-08-18 | 10:47

En de volgende stap is een “beetje” Sharia invoeren in ons rechtssysteem. De allochtonen moeten toch onze wetgeving herkennen vanuit hun cultuur? !

lammelul | 14-08-18 | 10:46

Daar gaan we weer met dat achterlijke 'afspiegeling van de samenleving'-gedram. Laten we dan ook het juiste percentage mongolen onder de rechters hebben (of hebben we dat al met al die verdwaasde D66-rechters?) en natuurlijk ook het juiste percentage Marokkaanse drugdealers en ramkrakers. En het juiste percentage ongeletterden natuurlijk, want ook die dienen zichzelf te kunnen herkennen in de rechterlijke macht.
Wat een van de realiteit losgeraakte waanzin. Het feit dat bepaalde groepen een deel vormen van de bevolking, wil nog niet zeggen dat ze in gelijke mate in alle beroepsgroepen moeten voorkomen. Die selectie dient plaats te vinden op basis van capaciteiten en niet op basis van kleur c.q. ras. Dat laatste is zelfs zuiver racisme, iets waar ze zogenaamd zo tegen strijden.

Dr. Snoepjes | 14-08-18 | 10:46

Er is geen enkele allochtoon geïntegreerd. Het voorstel is dus niet uitvoerbaar. Er is geen enkele autochtoon die respect zal hebben voor een allochtone rechter.

wieowie123 | 14-08-18 | 10:44 | 1

Volgens mij is een geintegreerde allochtoon gewoon een autochtoon. Ik zie geen kleur, ik zie Nederlanderschap.

BenPakdee | 14-08-18 | 11:00

Ik wil dat er bij Geenstijl meer stukjesschrijvers zoals van v. Rossem komen. Zelfdenkende journalisten. Het percentage stukjes rechtsreeks overgenomen uit de Telegraaf, zonder duiding, zonder bronvermelding en zonder visie is erg hoog momenteel.

LinkeLotje | 14-08-18 | 10:42

"..... de dagelijkse morele diversiteitsscheet van dat blank-elitaire clubje Nederlandvernielers"

Exact. De Maarten Groothuizens van deze wereld leggen weer veel eer in met hun om-door-een-ringetje-te-halen policor deugstandpunten. Zo kun je de wereld laten zien dat jouw hartje op de juiste plaats zit en het kost je verder geen cent of moeite.

Wij willen in het vervolg ook geen foto's meer zien van uitsluitend witte, feestvierende hockeymeisjes als ze kampioen zijn geworden; 12% moet voortaan van kleur zijn. Als ik op de Kaag aan het zeilen ben, eis ik dat ik 12% watersporters van kleur op het water zie. En een "all-white" evenement als de Bauke Mollema Tocht, die ik afgelopen zondag in Groningen reed, moet verder verboden worden indien de organisatie er niet in slaagt volgend jaar 12% wielerrecreanten van kleur te laten starten.

Dr_Johnson | 14-08-18 | 10:41

Wat een onzin wederom. Rechter word je niet zomaar, daar gaat minstens 8 tot 10 jaar studie en interne opleiding aan vooraf, en het vereist dus ook een op de studie rechten aansluitende vooropleiding en een uitstekende beheersing van het Nederlands. Dat de bevolking nu voor 12% uit mensen met een migratie-achtergrond bestaat is dus niet zo heel erg relevant, de vraag is wat was dat percentage op het moment dat mensen die nu rechter zouden kunnen worden aan het begin stonden van het noodzakelijk voortraject. Als je optelt acht jaar studie plus zes jaar middelbaar onderwijs plus een jaar of vier (want zo uit het migratieland gelijk naar het VWO is ook niet realistisch) basisonderwijs of inburgering plus een jaar of 4 tot 8 ervaring in andere functies (advocaat, officier, jurist e.d.) dan kom je uit op 22 tot 26 jaar. De vraag is dus: wat was het percentage mensen met een migratie-achtergrond zo tussen 1980 en 1990? Het antwoord daarop is vrij simpel: dat betrof de eerste generatie (toen nog gastarbeiders geheten) die hier naar toe kwamen niet als vluchteling maar als arbeidsmigrant in de relatief eenvoudiger beroepen. Dat die mensen niet binnen een jaar of twee kinderen kregen die direct naar het VWO konden is niet meer dan logisch gegeven de taalachterstand en de gedachte destijds dat de gastarbeiders maar tijdelijk zouden verblijven. De realiteit is dus simpelweg dat, om in 2018 rechter te worden, je begin jaren '80 hier op de basisschool moet hebben gezeten, en het percentage mensen met een migratieachtergrond destijds was aanzienlijk lager dan 12%. Zo vreemd is die 2% dus niet. Geef het nog 15 tot 20 jaar, dan zien we dat vanzelf en natuurlijk bijtrekken. Ook zonder inmening van virtue-signaling D66.

Jan Slot | 14-08-18 | 10:39

Oordelen op uiterlijk en afkomst mag niet, behalve als het positief is?

JackStick | 14-08-18 | 10:39

"What 're you objectifying on?"

Babirusa | 14-08-18 | 10:38 | 1

Voortaan in Nederlandse taal graag, Met dank.

Butters | 14-08-18 | 11:18

Er moeten meer allochtonen in de D66 top. Bovendien moeten meer top baantjes binnen de partij naar die zielige allochtonen.... maar dat zal wel niet zo snel gebeuren want voor Deugmensen is multiculti alleen heel mooi voor anderen.

moitambien | 14-08-18 | 10:35

Oh wat zullen wij gaan lijden. Blank zijn is een straf geworden

automaat | 14-08-18 | 10:35

Overigens komt die hele term D'66 rechters van 1 onderzoekje uit 2010 van onder aankomende (dus jonge) rechters waaruit bleek dat 30% een voorkeur heeft voor D'66.
De rechter is niet links maar wel elitair:
www.vn.nl/rechter-is-links-wel-ongelo...

Japannert | 14-08-18 | 10:33 | 1

Jaja, en dat noemen ze dan onderbouwing.
Moet je nagaan hoe de rest van de argumenten in de 2e kamer onderbouwd worden.
D66 wil iets omdat ze ergens ooit iets gelezen hebben.
Stelletje no-no's.

Die geloven nog steeds in de term: apothekers uit Aleppo.

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:35

Ik stel voor dat we beginnen met de verhoudingen (12% allochtonen) eerst op peil te brengen in de wijken waar al dat D66 en GL volk woont.
Grachtengordel, de bakfietswijk, enz. En dan niet alleen die ene succesvolle neger die het tot advocaat geschopt heeft, maar ook van die gezellige kruidenexperts uit Ethiope, wat scooter-specialisten uit Marokko en misschien nog wat zelfstandig ondernemers uit Bulgarije erbij. Zeg maar waar het goedvolk de mond van vol heeft, maar bij anderen door de strot ramt terwijl ze zelf op grote afstand blijven.

TheEgg | 14-08-18 | 10:30 | 1

"die ene succesvolle neger die het tot advocaat geschopt heeft"

Hij heet Gerald Roethof. Sympathieke vent trouwens.

Dr_Johnson | 14-08-18 | 10:44

Het aantal autochtonen dat in de bijstand of andere geldautomaat zit komt niet overeen met het aantal niet-westersen. Kunnen we de autochtonen ook niet een extra bijstand geven zodat ook dit getal de werkelijkheid weergeeft.
Wat een D66 onzin! Echt een hippie partij, die nog steeds aan de foute drugs zit.

VanGeuzen | 14-08-18 | 10:27

Gewoon altijd wraken en verder geen commentaar/antwoord geven.
Negeren en nihiliseren.

pennestront | 14-08-18 | 10:27

Als je een blinddoek op hebt, zoals Vrouwe Justitia, dan zie je geen kleurtjes.

Schoorsteenveger | 14-08-18 | 10:27 | 2

Zo dat is juist .nu je het zegt

automaat | 14-08-18 | 10:36

T is wachten op de eerste moslima rechter die met ontblote tieten en een blinddoek benoemd wordt....

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:36

Waarheid gebiedt te zeggen dat de meeste meer-gepigmenteerde medemensen die ik ken, er een veel hardere lijn voorstaan dan de D66 rechters. Ik heb echter het vermoeden dat door selectie en ballotage deze mensen nu weer niet in aanmerking komen.

Onze rechterlijk macht is een prijzenswaardig bolwerk in de scheiding der machten. Echter jarenlange selectie op bepaalde eigenschappen voor het individu en de relatieve onwrikbaarheid van jurisprudentie tegenover de snel veranderende mores van de maatschappij hebben het laten verworden tot een bolwerk van links-liberaal conservatisme, wat al jaren niet aansluit op de noden van onze samenleving, maar aansluit op haar eigen verouderde en vertroebelde inzichten.

Statler en Waldorf | 14-08-18 | 10:27 | 1

Dat eerste is niet zo vreemd. Net zoals er heel veel Mexicanen op Trump gestemd hebben. Ben je netjes legaal, voorzien van alle papierwerk, aan het werk, zit je niet op al die illegalen te wachten.
Als neger zit je er niet op te wachten dat alles met een iets donkerder huidskleurtje een voorkeursbehandeling krijgt: Dat straalt ook op jou slecht af.

TheEgg | 14-08-18 | 10:33

Niet alleen negerts en mohammedanen als rechters aanstellen, maar ook als tandarts, chirurg, AIVD'er, piloot etc. Dat laatste (piloot zijn) konden ze al goed in 2001. Ongeacht hun kennis en kunde, anders is het discrimininazi

Permakwets | 14-08-18 | 10:26

En transgenders dan, komt dat percentage van de bevolking wel overeen met het percentage van de rechters?

JackStick | 14-08-18 | 10:23

Ik wil als Christen niet door een moslim berecht worden!

moitambien | 14-08-18 | 10:21 | 4

Ik wil sowieso niet mijn zaken voorleggen aan mensen die oprecht geloven in een imaginair vriendje. In de Rechtspraak dient rede het hoogste goed te zijn

Winter_is_coming | 14-08-18 | 10:27

Een moslim mag niet oordelen?

ogeon | 14-08-18 | 10:35

ogeon | 14-08-18 | 10:35
Het geloof van deze man zegt dat ik als Christen (en alle andere niet-moslims) minderwaardig ben en vernietigd moet worden. ALLE moslimlanden laten zien dat ze hier heel serieus mee zijn. Dus NEE, een moslim mag niet in ons rechtssysteem als rechter optreden.

moitambien | 14-08-18 | 10:40
▼ 1 antwoord verborgen

Al die kansen pareltjes en Apothekers omscholen tot D66 Rechters?, de aap komt bij D66 eindelijk uit de slinkse mouw. Ik begrijp hieruit dat volgens D66 veel kansloze "immigranten" uit dreigen te worden gezet. Nou Nederland is in treinvaart onderweg richting de afgrond hoor, ook even wat meer Advocaten met immigratie achtergrond zeker?. Nou mensen, D66 maakt het mogelijk hoor.

FreeVogelaar | 14-08-18 | 10:21

Als je rechter wil worden, dan moet je daar een rechtenstudie voor doen en vervolgens een opleiding tot rechter. Zou dat de reden zijn dat er zo weinig buitenlanders rechter zijn? Of is het omdat een strafblad een carrière binnen de rechterlijke macht in de weg zit?

Stijlicoon | 14-08-18 | 10:20

Benoemd worden tot rechter moet een verdienste zijn, niet omdat je aangewezen wordt vanwege je kleurtje..

Wijze uit het Oosten | 14-08-18 | 10:19 | 2

Maar dat is nu precies wat de Deugmensen nu al jaren doen....

moitambien | 14-08-18 | 10:22

Er is toch ook niemand die dat voorstelt?

Japannert | 14-08-18 | 10:35

Dit flutstukje blijkt te zijn overgetikt van een NOS bericht van vanmorgen.

Ik vraag mij af waarom juist Geenstijl achterwege laat dat hij pleit voor processen uitzenden via internet. Ben ik 100% voor en Geenstijl had er ook voor kunnen kiezen hem in deze campagne te steunen.

LinkeLotje | 14-08-18 | 10:19
-weggejorist-
moitambien | 14-08-18 | 10:17 | 1

Je zal als atheïst voor zo'n, door islam geïnfecteerde, rechter moeten verschijnen. Ben je goed de sjaak.

Ben Hetzat | 14-08-18 | 10:16 | 1

Ja eraf met uw hoofd want ongelovig....

Is dit nog nieuws? | 14-08-18 | 11:36

Toch wat lastig als je rechten moet studeren met een taalachterstand. De meeste autochtonen komen niet eens door de enorme brij van literatuur en jurisprudentie. Daarnaast helpt het ook als je IQ wat boven het gemiddelde ligt bij de rechtenstudie en zeker bij de RAIO opleiding. Ergo, gek he dat er zo weinig allochtonen het schoppen tot rechter?

WhiteShark | 14-08-18 | 10:16

Wow, ongeveer 7 x zoveel Marokkanen als autochtonen?!

Wering | 14-08-18 | 11:16

Turkije heeft nog wel wat rechters die momenteel niks te doen hebben.

Cor Netto | 14-08-18 | 10:11

Ik gooi er toch even een Godwin tegenaan; volgens D666 zouden er in nazi Duitsland waarschijnlijk ook meer nazi worden aangenomen als rechter. Je moet immers wel een representatieve doorsnede van de bevolking aanstellen.

Wat te denken van genderneutrale rechters, rechters met het syndroom van Down, rechters die lid zijn van de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster, etc.?

Lekker gedeugd hoor Maarten, je krijgt een sticker van de juf!

benjeallanggek | 14-08-18 | 10:11

Nou dat is dus wachten op sharia wetgeving. Je moet je immers als rechter toch kunnen inleven in de gebruiken van medelanders

Kechtold | 14-08-18 | 10:10

@Cobalt 09:53
Das een kwestie van tijd.
Met hun drie volslanke roomblanke meiden en hun liberale opvattingen zal het koningshuis nog wel wat te verwerken krijgen denk ik.

D-Fens_1963 | 14-08-18 | 10:09 | 1

Hè ja, Amalia gaat trouwen met een gitzwarte ''vluchteling'' met Mohammedaanse neigingen. Heerlijk

Permakwets | 14-08-18 | 10:30

Moeten dan wel Rechters zijn die slechts één paspoort cq loyaliteit hebben en die hun hele leven in NL gewoond hebben. Maar inderdaad doet de huidskleur,de hoeveelheid pigment,niet ter zake waar het het Nederlands Recht betreft.

Eendragtmaaktmagt | 14-08-18 | 10:08

Helemaal geen slecht idee om te bekijken waarom tijdens de werving van rechters zoveel mensen met een migratie achtergrond afvallen.

Ook wil Groothuizen dat rechtbanken processen via internet uitzenden. Hij zegt dat toen hij bij het Joegoslaviëtribunaal werkte, duizenden mensen dat proces in hun thuisland niet konden volgen. Het uitzenden op internet versterkt de betrokkenheid bij de rechtspraak, stelt de politicus.

LinkeLotje | 14-08-18 | 10:07 | 2

"Helemaal geen slecht idee om te bekijken waarom tijdens de werving van rechters zoveel mensen met een migratie achtergrond afvallen."

Precies. Ik vermoed hier discriminatie. Zou het geen idee zijn om kandidaten "geanonimiseerd" te laten solliciteren op vacatures voor rechter? Dan heb je vast binnen de kortste keren 12% rechters van kleur in de rechtbanken.

Dr_Johnson | 14-08-18 | 10:28

Nee. Integendeel. Niet anoniem. Gewoon open en het liefst bloot.

LinkeLotje | 14-08-18 | 10:34

Tuurlijk, voor iedere verdachte een eigen rechter met de zelfde achtergrond. dat levert een hele objectieve rechtspraak op. maar Waar blijven al die import juristen. met een beetje bijscholing kunnen die toch zo rechter worden?

Anteros | 14-08-18 | 10:07

Hoe zorgen we dat justitie neutraal is en blind voor huidskleur... we stellen rechters aan op basis van huidskleur. Kan Demon Rats 66 niet verboden worden op basis van het gebruiken van art 1 van de grondwet om hun marxistische reed mee af te vegen?

Angel_eyes | 14-08-18 | 10:04 | 2

Alle rechters moeten gewoon een baard en boerka aan. Man vrouw neger blanke moslim atheïst, iedereen met baard en boerka. Wel zo eerlijk.

Permakwets | 14-08-18 | 10:11

Waar zegt het artikel dat rechters moeten worden aangesteld op basis van huidskleur?

Japannert | 14-08-18 | 10:34

Ik wil alleen maar pleiten voor meer politieke diversiteit bij de rechtelijke macht.
Het is onverteerbaar, dat de meerderheid van de rechters een partij aanhangt, die maar 10% van de stemmen krijgt bij verkiezingen en dat aanhangers van een politieke partij die ruim 12,5% van de stemmen krijgt, worden uitgesloten van de rechtelijke macht (dixit Houben).

Janas | 14-08-18 | 10:02

Gezien de trias politica behoort de politiek zich niet te bemoeien met de aanstelling van rechters en met gerechtelijke uitspraken. Maar aangezien de doelgroep in kwestie zo wat de volledige kaartenbak van Demagogen66 leden betreft meent men dat nu wel te moeten doen. Zoals Erdogan alle Turken in Europa meent te kunnen beinvloeden menen Penthouse en zijn makkers dat met de rechtelijke macht te kunnen doen. Ik weet niet wat ik zorgwekkender vind... Persoonlijk denk ik dat niet zo zeer het kleurtje van de rechter bepalend is voor de uitspraak, maar meer de politieke voorkeur. Dus begin maar eens met een verbod op lidmaatschap van een politieke partij voor rechters. Dan is Doeidoei66 gelijk van al zijn leden af!

Mark zit te Dutten | 14-08-18 | 10:01

.. maar goed. Zoals Dr. Martin Luther King sprak:

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will be chosen by the color of their skin and never judged by the content of their character."

Jan Passant mk2 | 14-08-18 | 10:00

Kom weer zo een Ondemocraten '66'er. Moeilijke bril op zijn hoofd. Hierbij moeilijk maar quasi interessant kijkend. Dit soort lieden zit in de politiek. Vroeger als kind konden zij niet meekomen op school als het ging om gym of gewoon kind zijn. Het enige wat overbleef, was studeren. En dat deden zij. Boeken lezen, en nog eens lezen. Afgestudeerd hadden zij de theoretische kennis in het aangestampte brein. Alleen inzicht nul, en praktische kennis ook nul. Het liefst komen zij in het geheel niet bij het gewone volk. Dit doen zij wel als er een publiciteitsmomentje is. Vlug een fotootje wat handen schudden en heel betrokken kijken. Binnen een paar uur zijn ze weer weg. Snel naar hun veilige leef- en werkbastion. Dit soort lieden leiden ons. Het volk, lijdt hier al decennia onder. Door onverschilligheid verandert er weinig. Tot dat .....

De Evangelist | 14-08-18 | 10:00

En ook hier geldt weer: de kwaliteit van een persoon is belangrijker dan zijn/haar geslacht of huidskleur.

XverderNix | 14-08-18 | 09:59

En dan, als een Nigeriaan voor de rechter moet verschijnen, wordt er dan een Nederlandse rechter met Nigeiaanse roots geregeld zodat meneer de verdachte zich meer op zijn gemak voelt? Op dat moment is vrouwe justitia niet blind meer maar dan spiekt ze stiekem onder haar binddoekje door.

BozePaarseMan | 14-08-18 | 09:58

Ik wil ook meer witte snelwegen...

Bill le Koek | 14-08-18 | 09:57

D'66 is een miniatuur van de Amerikaanse Democrats. Ze hopen misschien op een blue wave, maar hou je adem niet in. #walkaway

Angel_eyes | 14-08-18 | 09:56

Ik dacht dat ik geen vertrouwen in rechters en rechtstaat had, dat ik nog niet zo ver was werd mij wel duidelijk bij dat arme Ghanese meisje die met een stuk gember door haar vader is verkracht, gember doet al pijn aan je handen als het er aan blootgesteld wordt hoeveel pijn moet het niet gedaan hebben tussen haar benen en ook nog ergens anders. Rechters nee, welke kleur dan ook

Bokito ergo sum | 14-08-18 | 09:56

Misschien is het een beter idee om de samenleving een afspiegeling van de rechters te maken.

Lucifer | 14-08-18 | 09:55 | 2

Of gewoon kwalitatief goede rechters benoemen ipv te kijken naar man/vrouw, blank/kleurtje etc.

Kechtold | 14-08-18 | 10:07

Er wordt nu gekeken naar je partijkaart en te weinig naar kwaliteit. Benoemen geeft het probleem dat men in een eenzijdig kringetje van gelijkgestemden blijft hangen. Gekozen rechters en je problemen, ook met diversiteit voor zover dat al een probleem is, worden opgelost.

Lucifer | 14-08-18 | 10:14

Zo'n rechter met zonnebril en bling-bling, dat valt gewoon wat mee te dealen als je weer dronken achter het stuur hebt gezeten.

bodemloos | 14-08-18 | 09:55 | 1

Je weet toch, jonku klappen, lekker cruisen, Bob Marley op vol volume... BEetje van die rum erbij, gewoon chillen toch mang? No problem.
-Rechter: I feel you brada, ga lekker weg hier. Ga genieten van de zon op het strand. Peace man

Sensemilla | 14-08-18 | 10:01

Dit. Dit is precies wat Sam van Rooy in zijn nieuwste boek schrijft over hoe een onverzettelijke minderheid via de 'minderheidsregel' en 'renormalisatie' haar wil oplegt - in dit voorbeeld geholpen door een partij dat er een electoraal belang bij heeft. Of heb ik het mis en wil D66 hiermee zeggen dat er eigenlijk zwaarder gestraft moet worden, gezien het percentage taakstraffen, enkelbanden en voorwaardelijke vonnissen?

Girafzuigkap | 14-08-18 | 09:54

Polen:
De hele linkse NL- en EU-politiek, met D66 voorop, vindt dat de Poolse politiek zich niet mag bemoeien met de benoeming van rechters in Polen.

D66:
Wat wil D66: invloed op de benoeming van rechters.

Ziek links volk, zum kotsten: altijd andere regels voor anderen dan voor zichzelf.

Jan3863 | 14-08-18 | 09:54 | 1

Scherp! Kan het inderdaad nog hypocrieter,.. oh wacht we hebben de vvd nog.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 10:25

De percentages die met elkaar in verband worden gebracht, die begrijp ik niet. Sure, 2% van de rechters is van allochtone afkomst. En 12% van de bevolking. Maar, paar vraagjes: welk percentage van die 12% zit in de leeftijd dat ze rechter zouden kunnen zijn/worden? Ik heb het idee dat bij allochtonen het aantal jongeren groter is. Je bent geen rechter onder de 25, waarschijnlijk niet onder de 30. Welk percentage van de bevolking tussen 30 en 70 is allochtoon? Moet je daar die 2% niet mee vergelijken. Maar wacht! Rechter zijn vereist een academische titel. Zijn er genoeg allochtonen met een voldoende vooropleiding om uberhaupt in aanmerking te komen om rechter te kunnen worden?

Ik heb op zich niks tegen een rechterlijke macht die een betere afspiegeling is van de populatie, maar ik zou toch eerst graag een betere vergelijking zien voordat ik een conclusie kan trekken over hoe groot het probleem precies is.

dodo12321 | 14-08-18 | 09:53 | 1

Een academische titel moet je ze schenken want door racisme en discriminatie komen ze niet door het onderwijssysteem. Heeft niets met IQ te maken of zo...

Reaganmania | 14-08-18 | 09:54

Dood door d66, what a way to go.

Cobalt bomb | 14-08-18 | 09:50

De PVV bleek de laatste verkiezingen een groot aantal volgers en stemmerts te hebben op deze partij. Sterker het is de 2 na grootste partij gebleken. Het lijkt mij dat in onze rechtbanken een evenredige afspiegeling hoort van partijen waar momenteel het volk door berecht zou willen worden..

fikkieblijf! | 14-08-18 | 09:49 | 1

Waarom kiezen we de rechters niet gewoon voor een jaar of 4, dan zijn ze altijd een afspiegeling van de maatschappij op dat moment.

sprietatoom | 14-08-18 | 11:19

Waarom moet een rechter zich in mensen met een migratie-achtergrond verplaatsen? Mensen met een migratie-achtergrond moeten de Nederlandse wetten en wetgeving accepteren, punt. De gebruiken en gewoontes van hun moederland zou nooit als verzachtende omstandigheid moeten kunnen dienen.

spanarchist | 14-08-18 | 09:48 | 1

Ik was inderdaad ook in de veronderstelling dat juist de rechterlijke macht los moet staan van de maatschappij, om een deskundig en onpartijdig oordeel te kunnen vellen.

Sensemilla | 14-08-18 | 10:02

D66-kamerlid Maarten Groothuizen is een racist. Nederlanders is de poel waar rechters uit gevist worden. Niet buitenlanders, andersdenkenden, anders gekleurden en andere feestomschrijvingen.

Pedronegro | 14-08-18 | 09:48

Deugers66... he-le-maal van de pot gerukt... graag z.s.m. opheffen die club.

Paaldanseres | 14-08-18 | 09:47

Hoezo zo kan het ook ? dat zijn toch D66´s ?

cabrão | 14-08-18 | 09:47

Vroeger, heel lang geleden, werd je op het Schild getild omdat je de moeite had genomen om na te denken en zodoende te mogen oordelen over anderen. Wijsheid in Pacht nee, maar Dat durven zeggen maak een Rechter geen Scherprechter. Rechter zijn is geen baan maar een verworven recht, zuinig zijn op Rechters is mijn Credo....

hetgingperongeluk | 14-08-18 | 09:45

Ik heb niet zo veel problemen met het feit dat veel rechters D'66 stemmen. Het laatste wat je moet willen is dat de rechterlijke macht echt gepoliticeerd wordt zoals in de VS, waarmee de rechterlijke macht zijn onafhankelijk verliest.Rechters moeten niet op de stoel van politici gaan zitten, en doen dat hier doorgaans ook niet.

Een rechter MOET kleurloos zijn. Zijn baan is het zo objectief mogelijk afwegen van verschillende belangen om uiteindelijk tot een oordeel te komen. Het is dan ook helemaal niet zo vreemd dat als dat je dagelijkse baan je is, je qua politieke voorkeur ook uitkomt bij de meest kleurloze middenpartij.

Als je kijkt naar juristen is het ook niet vreemd, de meeste rechtenstudenten zijn rechtse ballen die kiezen voor het geld verdienen in de zakelijke advocatuur, een kleine minderheid van linkse studenten kiest voor meer idealistisch straf-, immigratie- en arbeidsrecht.

De mensen die kiezen voor de rechterlijke macht zijn meestal de saaie, kleurloze nerds die niets liever dan met hun neus in de boeken zitten, want rechter worden is ook nog zo'n beetje het meest saaie, stoffige en droge wat je kunt doen in de juridische wereld, waarvoor taalvaardigheid ook nog eens heel erg belangrijk (lees maar eens een uitspraak). Wat dat betreft ook niet zo vreemd overigens dat er nog niet veel mensen met een kleurtje rechter zijn.

Japannert | 14-08-18 | 09:43 | 9

@Knufter | 14-08-18 | 09:48
"En als je een rechter hebt die in het midden zit kom je bij 100 moorden op 50 vrijspraken"

Sorry, maar dat is idioot. Dat is niet hoe rechtspraak werkt. Je wil een rechter die van te voren geen partij kiest, niet vooringenomen is nog heeft voor alle relevanten aspecten, en op grond daarmee tot een uitspraak komt. Als die 100 moorden bewezen kunnen worden is dat 100 keer schuldig. Wat je niet wilt een rechtse rechter die voor een bepaalde zaak 30 jaar geeft, en een andere linkse rechter die voor een bepaalde zaak 10 jaar geeft.

" Ik wil rechters die fundamentalistisch tegen sharia en voor vvmu ziin. Compromisloos."

Dat is niet aan rechters om te bepalen maar aan de politiek. Rechters passen alleen toe wat de politiek bepaalt. Zij moeten niet op de stoel van politici gaan zitten.

Dus nogmaals, een rechter moet niet politiek zijn, hij moet -ongeacht zijn eigen politieke voorkeuren- de wetten uitvoeren zoals die door de politiek worden bepaalt. En dat is zoals het op dit moment in Nederland gewoon gebeurt.

Als jij strengere straffen wil, moet je dat de politiek kwalijk nemen, niet de rechters.

Japannert | 14-08-18 | 10:16

@nikolaos | 14-08-18 | 09:56
Wat is er politiek-ideologisch aan. Volgens mij is de scheiding der machten een redelijke fundamenteel basisprincipe. Een rechter is onafhankelijk en spreekt rechts volgens de wet zoals die bepaald wordt door de politiek. Als je daar aan wil tornen, en dus meer politieke kleur in de rechtspraak wil, torn je aan de fundamenten van de democratische rechtspraak.

Maar nogmaals, het is nauwelijks een issue in Nederland, daarom is dat gezeik over D'66 rechters ook zo krom.

Politieke kleur van rechters is in ons land geen factor van betekenis en elk probleem dat mensen hebben met bijvoorbeelden hoogten van straffen is iets dat moet worden opgelost door de politiek via wetgeving, niet door de rechtspraak.

Japannert | 14-08-18 | 10:21

Ah, ik zie het nu. Schrap hem maar Japannert.

nikolaos | 14-08-18 | 10:37
▼ 6 antwoorden verborgen

Goed idee. Meer diversiteit bij rechters. Dus ook meer mensen van diverse politieke kleur. PVV'ers bijvoorbeeld. Of geldt dit niet voor hen?

Sowieso zou het interessant kunnen zijn om te onderzoeken hoe rechters oordelen, gerangschikt naar politieke kleur. Zijn D66-rechters echt zo slap als altijd wordt beweerd? Zijn PVV-rechters echt zo bevooroordeeld en racistisch als men binnen de rechterlijke macht denkt? Misschien blijken rechters van PvdA-huize wel het meest correct en evenredig straffen op te leggen, wie zal het zeggen. Ze worden toch voor het leven benoemd, dus je schaadt er ook niet direct iemand z'n carrière mee.

Braboblanke | 14-08-18 | 09:43 | 2

HAHA een PVV rechter that Will be the Day. Maar serieus, gaat nooit gebeuren.

Omebert | 14-08-18 | 09:47

Naar mijn ervaring is de rechterlijke macht in Nederland redelijk consistent, en zijn er nauwelijks rechter die veel strenger of minder streng zijn dan anderen. Een rechter die een veel te strenge/slappe straf toekent zal doorgaans in hoger beroep worden gecorrigeerd. Maar het komt nauwelijks voor.

Rechtspraak waarbij de politieke kleur van een rechter invloed heeft op zijn uitspraak zoals in de VS is wel het laatste wat je wil, omdat dan inderdaad de willekeur in straffen zal toenemen, waardoor het vertrouwen in de rechtspraak af zal nemen.

Het is heel makkelijk om de rechters te bekritiseren zoals Wilders wel eens doet, want doorgaans zullen ze niets terugzeggen (rechters zullen zich immers niet met politiek bemoeien). Maar het slaat eigenlijk nergens op omdat rechters in dit land simpelweg heel passief zijn: Rechters passen het recht toe. Politici maken de wet.

Als mensen vinden dat straffen niet streng genoeg zijn, is dat niet een rechterlijk probleem, maar een politiek probleem dat moet worden opgelost door de rechters regels (bv. hogere minimumstraffen, betere wetten) te geven om toe te passen.

Als Wilders zeikt over rechters is dat niet meer dan frustratie dat hij zelf nog niet genoeg macht heeft om die wetten te maken en populisme: het bewust creeeren van onrust en ontevredenheid. Hij creeert dan een negatief beeld van de rechtspraak om ontevredenheid onder zijn aanhang te kweken (en daarmee zijn populariteit te verhogen) zonder dat daar echt een grond voor zin.

Hiddema van de FvD, zelf professor in de rechtswetenschappen, is daar bijvoorbeeld ook veel genuanceerder in.

Japannert | 14-08-18 | 10:00

Vrouwe Justitia dient blind te zijn. Maar rechters aannemen vanwege een kleurtje is gewoon fout. Gewoon de beste mensen op de beste plekken. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Positieve discriminatie blijft namelijk precies dat, discriminatie!
Daarom pleit ik ook voor meer rechtspraak via computers.
Nu nog een ICT bedrijf vinden, die wel werkende software kan bouwen en onze regering wel goed kan informeren. Die twee schuren nogal.
Oja, en fuk d66.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 09:43 | 2

Gewoon Skynet eindelijk lanceren. Die wil alle mensen deaud. Wel zo consequent.

Omebert | 14-08-18 | 09:46

@ Omebert | 14-08-18 | 09:46
Dan ga ik wel voor Twiki of HAL 2000.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 09:59

Het onderwijsniveau is volgens Dedain66 kennelijk nog niet ver genoeg om zeep geholpen.

EefjeWentelteefje | 14-08-18 | 09:42

We hebben niet alleen veel D66 rechters... maar ook 65% van de leerkrachten stemt op D66. Dit komt omdat Pechtold altijd roept: ''meer geld voor onderwijs''.

D66 is een partij ván en vóór ambtenaren - met linkse sympathieën.
Omdat Pechtold minder in trek is.... stapt een deel nu over naar GroenLinks.

sociaal_econoom | 14-08-18 | 09:42 | 2

Die D'66 en GL-leraren kijken niet verder dan hun neus lang is. Zonder law & order wordt het vak van leraar in NL steeds meer een crime.

Reaganmania | 14-08-18 | 10:03

Als Pechtold roep om meer geld voor onderwijs heeft hij echt volkomen gelijk. Er moet namelijk ook veel meer geld naar onderwijs. Goed onderwijs is het fundament van alles; economie, gelijkheid en zelfs integratie.

Wat je moet afvragen is waarom niet meer partijen dat roepen.

Japannert | 14-08-18 | 10:24

Rechters laten kiezen, dan is het snel gedaan met die D66 slappelingen. Het echte probleem: NL heeft een democratisch tekort. Alles wordt hier maar benoemd. Al die benoemden hoeven ook nog eens geen verantwoording af te leggen.

Tronald_dump | 14-08-18 | 09:42

Onzin. Rechter moet hun werk goed doen. Onafhankelijk volgens de letter van de wet met oog op de omstandigheden. Welk kleurtje ze hebben of geloof of op welke partij ze stemmen is TOTAAL onbelangrijk.

De Koreaanse Slet | 14-08-18 | 09:40 | 2

Nee joh. Bij D66 mensen is dat zeker van belang. Heet rascisme of zo maar als het om minderheden ( lees: niet blank) voortrekken gaat dan is het dat niet meer. Heel leip.

Omebert | 14-08-18 | 09:43

@DKS. Eens. Iedereen moet gewoon de rechtenstudie met goed gevolg afleggen. Op basis van de huidige zwaarte van de vereisten. Echter, dit soort initiatieven (quota) leidt steevast tot aanpassen (verlagen) van het niveau. En dát is waar het in dit topic om draait.

Maytheforcebewithyou | 14-08-18 | 12:05

Ja man, er moeten ook meer anders geborenen in het Gooi. Liefst uit de oorlog en in de bijstand. Het is nu veel te wit daar.

Omebert | 14-08-18 | 09:40

Ik wil eigenlijk meer blanke rechters. Dan is het goed herkenbaar voor nieuwkomers wie dit kand ooit heeft opgebouwd en wie er voor de inkomsten zorgdraagt.

BozePaarseMan | 14-08-18 | 09:39 | 1

Rechters zijn meestal al mensen die uit de elite stammen. Dus maak je daar maar geen zorgen over. Elke nieuwkomer, tokkie kan meteen zien wie dit land heeft opgebouwd.

De Koreaanse Slet | 14-08-18 | 09:42

Roflol... hulde voor de foto's die jullie steeds plaatsen.
Het lijkt me al geweldig om jullie zoekproces te volgen dat leidt tot de vondst van de foto met zwarte rechters, of is die geshopt? Lol.

Amsterdamsko | 14-08-18 | 09:39 | 2

Dit is het negatief ;)

Rest In Privacy | 14-08-18 | 09:44

@Ce ca!
Niet zo zwart wit, he? :-)

Amsterdamsko | 14-08-18 | 13:31
-weggejorist-
Jan Passant mk2 | 14-08-18 | 09:39 | 2

Hoeveel deugpunten leverd dat op, zo'n proefballonetje?

Tronald_dump | 14-08-18 | 09:39 | 1

Ja, dat was ook een eerste gedachte die bij mij opkwam. Daar moet over nagedacht zijn. Onbekend kamerlid Maarten Groothuizen dacht, kom, laat ik mij ook eens profileren. En kwam op dit onzinnig idee.

Butters | 14-08-18 | 10:01

Cliëntisme is de dreiging.

Earl_of_Doncaster | 14-08-18 | 09:38

Kan niet wachten. Rechters die zweepslagen als straf opleggen, martelingen en stenigingen.
"Jij hebt Allah beledigd en zal sterven aan de galg." En dan kijken hoe D66 dit allemaal goed zal proberen te praten.

spanarchist | 14-08-18 | 09:37 | 1

Dat zijn precies het soort straffen die je hier in de panelen leest als gewenst voor diverse criminelen. Dus dat zou men dan logischerwijze moeten toejuichen dan.

Berbaar | 14-08-18 | 09:56

Ten minste 10% van de nederlanders heeft een strafblad (of een turks/marokkans paspoort, dat is bijna het zelfde). Als rechters een afspiegeling moeten zijn van de samenleving, moeten er ook rechters komen met een strafblad!

Tronald_dump | 14-08-18 | 09:35

Dat suggereert allemaal dat je toch wat in je mars moet hebben om rechter te worden

skoftig | 14-08-18 | 09:35

Dat D'66 dan maar de taaleis lager wilt leggen lijkt me wel een dingetje. In veel zaken stelt de Hoge Raad een bepaalde formulering als eis. Neem bijvoorbeeld voorwaardelijk opzet. Daar gaat het om het willens en wetens aanvaarden van de bewuste kans. Neemt een rechter deze formulering niet op, dan bestaat de levensgrote kans dat zo'n zaak in beroep of anders cassatie over de kop gaat.

In de rechtspraak is taal het gereedschap. Juist als je die wetenschap op het allerhoogste niveau wilt beoefenen, mag nee, dien je de allerhoogste eisen aan het niveau van taalbeheersing te stellen.

Nice_Wheels | 14-08-18 | 09:34 | 6

De eisen die er gesteld worden aan beheersing der NL'se taal is één van de voornaamste redenen waarom er zo weinig allochtonen überhaupt een rechtenstudie succesvol weten af te ronden. Gezien het feit dat het juist de linkse partijen zijn geweest die het (taal-)onderwijs zo goed als afgeschaft hebben, vraag ik me af hoe deze D66'er denkt het percentage allochtone rechters toe te laten nemen zonder het niveau nog verder te laten kelderen.
Het NL van D66 is een bananenrepubliek.

EefjeWentelteefje | 14-08-18 | 09:52

@Braboblanke: Heel goed, ik twijfelde even over die wil/wilt. Foute keuze gemaakt. Zelfs iemand met VWO en universitaire bachelor (bijna) kan die fout blijkbaar maken.

Nice_Wheels | 14-08-18 | 10:44

@Nice_wheels
Door je formulering van 'voorwaardelijk opzet' had ik al zo'n vermoeden dat je iets in een juridische richting deed... Fijn om te weten dat er ook bij de huidige rechtenstudenten mensen woke zijn. Succes met je studie en hopelijk kan je straks de rechterlijke macht een beetje opfrissen. :-)

Braboblanke | 14-08-18 | 17:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoe groot is het percentage vrouwelijke rechters? Als vrouwen oververtegenwoordigd zijn dan meteen even doorpakken en meer mannen als rechter aanstellen.

spanarchist | 14-08-18 | 09:32

Zweden heeft een sharia-rechter nodig en islamitische politieagenten. Aldus D66-kamerlid Maarten Groothuizen.

Jan Passant mk2 | 14-08-18 | 09:34

Meneer Groothuizen is oikofoob! En dan mag Erik van Muiswinkel uitleggen waarom zulke moeilijke woorden gebruikt moeten worden voor in-de-war zijn.

GormSuil | 14-08-18 | 09:29

Ooit zal D66 zich moeten verantwoorden voor het slopen van onze samenleving.

LJBrinkhorst | 14-08-18 | 09:29

""Had gegokt dat het negenuurtopic op GS zou gaan over #lastnightinsweden. Komt dan ongetwijfeld straks.""
@ Road to serfdom | 14-08-18 | 09:15
""Een woordvoerder van de politie bagatelliseert de zaak in de Zweedse media door te zeggen dat het ’vaker voorkomt in de week voordat de kinderen weer naar school gaan dat auto’s in brand worden gestoken’.""
www.telegraaf.nl/nieuws/2428744/tient...
Dat is dus de reactie van hun politie op de moslimrellen met vele autobranden en vernielingen.
Ergo: als je moslim bent kun je alles ongetraft doen in Zweden

telelezer | 14-08-18 | 09:28 | 1

Niet alleen in Zweden.

Lupuslupus | 14-08-18 | 09:50

De plaatselijke rechter in ons dorpje zit ook in de gemeenteraad , en in de raad van de Rabobank.... nuf said..

Alfa 75 | 14-08-18 | 09:27

Ik ken een geval van een Heer van stand
- Is docent op een universiteit te Amsterdam.
- Curator bij zaken waar veel kapitaal in op het spel staat.
- En hulprechter bij de hoger raad in Den Haag.
Je begrijp het natuurlijk wel, een confortabele situatie voor deze man.
Laat zelfs de rechtbank in Den Haag mijneed plegen.
Kan allemaal.
Deze man maakt vele slachtoffers en rooft er op los.
Nederland 2018.

nr123456789 | 14-08-18 | 09:26 | 1

Laat de slager zijn eigen vlees keuren, of het (on)recht in dit geval.

boerk | 14-08-18 | 09:30

De teloorgang van gezond verstand, met de groeten van D66.
Wat een debielen, hoe krijg je het in je hoofd.
Gestoord.

Memek | 14-08-18 | 09:26

Ja maar over een paar jaar hebben al die D’66 stemmende hoogopgeleide Syrische apothekers een rechten diploma dus dan worden al die blanken mensen vervangen (behalve de D’66 blanken natuurlijk)

boerenvla | 14-08-18 | 09:26

Dat 12% van NL een migrantenachtergrond heeft klopt wel ongeveer. Van ongeveer de helft daarvan kan je dat van een afstandje echter helemaal niet zien en D66 kennende zal het er wel weer op neerkomen dat een Italiaan zich gerepresenteerd zou moeten voelen door een Marokkaan.

Pierre Tombal | 14-08-18 | 09:25 | 1

Blijkbaar is de groep mensen die een dergelijke studie kiezen, de capaciteiten hebben en de investering willen doen vrij homogeen, een beetje zoals je dat bijvoorbeeld bij marathon lopers ook ziet. Dan kan je eigenlijk maar twee dingen doen:

1. Ervoor zorgen dat iedereen dezelfde kans krijgt door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat de kosten voor boeken en de studie worden beperkt zodat ook minder bedeelden zonder gekke sprongen een poging kunnen wagen. Hiermee moet je waarschijnlijk wel op de koop toenemen dat je nooit een situatie gaat krijgen waarbij het exact representatief gaat worden. Maarja, dat kost ook nog eens geld en voor de politici is daar weinig eer aan te behalen.

2. Je roept heel hard dat je minder gekleurden telt en dat dat bewijs is dat we allemaal racisten zijn. Je gaat specifieke groepen matsen met bijvoorbeeld de toelatingseisen, kosten want ja, van een - minderheid hier- kan je niet verwachten dat ze dezelfde capaciteiten hebben als onze superieure arische medemens. Je maakt een tweedeling in de samenleving waarbij de ene groep zich benadeelt voelt en de andere groep met een minderwaardigheids complex komt te zitten omdat ze door huidskleur en niet door hun capaciteiten gekomen zijn waar ze zitten.

Blijkbaar vindt D66 optie 2, het Amerikaanse model aantrekkelijk. Ik voel persoonlijk meer voor optie 1

Terra | 14-08-18 | 09:25

Maarten is een dikke papzak met visseogen. Rijp voor het EU parlement. En dan achterover leunen en elke maand 4k onkosten stuk slaan. Zonder verantwoording, uiteraard. #succes

Bezorgde vader | 14-08-18 | 09:24

"Hey swa, ik ga je voorwaardelijk geven dees keer, jeweettog"

Zware Guy | 14-08-18 | 09:23 | 2

Ga toch lekker schoffelen jonge

boerk | 14-08-18 | 09:32

haha, "Wollah, iek sweer, jij hebt die meisje niet geneukt, vrijspraak, en zie je later"

skoftig | 14-08-18 | 09:37

www.bbc.com/news/uk-45180120
Lastig in de doofpot stoppen met die snelle bmws met gillende sirenes in Engeland. En die autobranden in Zweden zijn ook gefilmd helaas. Snel laten we het over rechters hebben!!

Repetitive Beats | 14-08-18 | 09:23 | 2

Meer meer meer paki's hebben ze nodig in Engeland. En softere straffen. Dat ook.

Bezorgde vader | 14-08-18 | 09:25

Meer parken! Dan kunnen er meer gaan schoffelen.

boerk | 14-08-18 | 09:35

Dit is de bekende, selectieve afspiegeling van de samenleving. De dag dat slechts 12% van de allochtonen werkloos is, in aanraking is gekomen met justitie, of vrouwen mept, is de dag dat 12% van mij rechter mag zijn.

Zeddegeizot | 14-08-18 | 09:22 | 1

Dit dus!

EefjeWentelteefje | 14-08-18 | 09:33

Taalgebruik op B1 niveau, dat is toch veel te hoog mikken. A1 ook goed, ja?

Montesquieue | 14-08-18 | 09:22

Zweden wuift het weer weg met: het komt vaker voor zo tegen einde van de vakantie. Iets zegt mij dat het moslim terroristen zijn die de hele stad in brand zetten.

ILF2 | 14-08-18 | 09:22 | 1

Zijn allemaal verwarde blanken mannen, aldus de deuggemeenschap en de msm houd al helemaal hun kaken stijf op elkaar over mogelijke achtergrond van de daders.
Terwijl het natuurlijk allang duidelijk is uit welke hoek de daders komen.

boerenvla | 14-08-18 | 09:32

Gelukkig roept GS dit al jaren. Dank voor de duiding!

pibasso | 14-08-18 | 09:21

5 tot 7% van de bevolking heeft psychische problemen, bij D66 leden is dat tien keer zo hoog denk ik .

small_town_dude | 14-08-18 | 09:19 | 2

Dan zouden er dus ook verplicht 5 to 7% aan psychopaten als rechter moeten worden aangesteld?

telelezer | 14-08-18 | 09:21

De 5% LVB norm wordt al wel in de tweede kamer gehaald.

kaasfondue | 14-08-18 | 09:38

Nu weet ik het zeker: de D staat voor deugdrammers.

Road to serfdom | 14-08-18 | 09:18 | 1

Ik dacht draaikonten.
Eerst voor dan weer tegen.
Compleet ongeloofwaardig.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 10:14

Het zou de samenleving ten goede komen wanneer mensen als D66-kamerlid Maarten Groothuizen precies dezelfde behandeling zouden krijgen als mensen als D66-kamerlid Maarten Groothuizen dolgraag zouden geven aan mannen als Tommy Robinson, Alex Jones en Geert en Thierry.

Natuurlijk is het "hate-crime" om zoiets verschrikkelijks te denken, maar wat zou de wereld er van opknappen.

Jan Passant mk2 | 14-08-18 | 09:17 | 1

Yesss

Rdock | 14-08-18 | 09:19
-weggejorist-
Rdock | 14-08-18 | 09:17

Minder minder minder D66. En in rechters met een dubbel paspoort en een dubbele (religieuze) agenda heb ik totaal geen vertrouwen. Geen zin om een stoppelbaard te laten staan alvorens voor de rechtbank te verschijnen.

Wekkertje | 14-08-18 | 09:17 | 1

Zeg maar een hangbaard van oor tot oor.

Rdock | 14-08-18 | 09:18

Even de D66-lijn doortrekkende: We hebben rechters nodig met een strafblad die zich nog beter in de dader kunnen inleven.

Beefbus | 14-08-18 | 09:16

Had gegokt dat het negenuurtopic op GS zou gaan over #lastnightinsweden. Komt dan ongetwijfeld straks.

Road to serfdom | 14-08-18 | 09:15 | 5

Pff, wat valt daar over te zeggen. Zweden is verloren. Net als het VK.
Typisch gevalletje: Je kunt als links wel stemvee importeren, maar op een gegeven moment zijn ze er in zulke aantallen, dat je er geen controle meer over hebt.
Daarom moet ik ook zo ontzettend lachen met DENK. Heb je als PvdA jarenlang je traditionele achterban geschoffeerd (en dat ook echt gewoon frontaal in de bek gespuugd), richt je stemvee een eigen partijtje op. En toen had je ineens geen stemmen meer.

TheEgg | 14-08-18 | 09:21

Ik hoop dat het nog wat erger wordt.

Cobalt bomb | 14-08-18 | 10:16
▼ 2 antwoorden verborgen

D66 is weer eens levensgevaarlijk bezig voor dit land, zo onnozel dat ze Sylvana een goede rechter zouden vinden..... In het potje met juristen zitten bijna geen allochs, laatste 25 jaar niets in veranderd... je moet namenlijk wel even.... je best doen voor die studie.
Overigens zal D66 kinderlijk blij zijn met het vooruitzicht.....75% studenten zijn vrouw.

hagelkruis | 14-08-18 | 09:15

Zweden staat in de fik !

vicecity1 | 14-08-18 | 09:15 | 1

Niets aan de hand mensen , tis een oud Zweeds volksgebruik:

Een woordvoerder van de politie bagatelliseert de zaak in de Zweedse media door te zeggen dat het ’vaker voorkomt in de week voordat de kinderen weer naar school gaan dat auto’s in brand worden gestoken’.

AntonJensen | 14-08-18 | 09:17

Never zal ik een uitspraak van een moslimrechter accepteren

Eddy67 | 14-08-18 | 09:14 | 2

Toch zijn er momenteel 6 in dit weggegeven land....

hagelkruis | 14-08-18 | 09:18

Ze zijn al niet onpartijdig.
Hun geloof, zegt ons recht, niet te accepteren.
Gewoon wraken.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 10:16

2.300 rechters.
Dat zijn inderdaad veel rechters voor een klein land.
Maar; ze hebben allemaal een ppar bijbanen hoor bij grote bedrijven.
Dus de meeste tijd zijn ze druk met belangenverstrengeling.
Jammer maar zo werkt het helaas in nl

nr123456789 | 14-08-18 | 09:14 | 1

Je bent minstens 10 jaar bezig, als je een proces begint,

gato | 14-08-18 | 10:27

Het bekende extreem-linkse wensdenken van de maakbare wereld. Vanochtend een leuk interview op BNN met de CFO van Brunel. Deze dame maakte in 2 zinnen 2 x een taalfout. Maar was gelukkig wel sterk voorstander van een vrouwenquotum. Want het ontbreken van een penis is per definitie een kwalificatie voor een topfunctie. Idem hier met de rechterlijke macht. Pijprokende joodse homofiele Surinamers met 1 been zijn schandelijk ondervertegenwoordigd. Hetzelfde gaat op voor de Roma/Sinti bevolkingsgroep. Uiteraard hoog tijd dat er wat Roma/Sinti rechters komen aangezien zij zich beter kunnen inleven in de cultuuraspecten van de vele Roma/Sinti criminelen die jaarlijks moeten voorkomen. Lang leve D666.

The2Amendment | 14-08-18 | 09:14

Zo zou de Tweede Kamer meer moeten bestaan uit mensen die geen huizen cadeau krijgen van buitenlandse diplomaten.

LibertasSimplex | 14-08-18 | 09:13 | 1

Of een baantje bij Shell en de EU hadden en/of krijgen

Rest In Privacy | 14-08-18 | 10:18

Je moet een VOG kunnen overleggen. Dus gaat dat nooit lukken of we moeten criminelen ook toelaten.

2voor12 | 14-08-18 | 09:13 | 2

Ik zie niet in waarom ze die niet zouden krijgen. De regels worden toch wel "aangepast".

Cobalt bomb | 14-08-18 | 09:57

Net zoals voor de politie de eisen voor allochtonen een stuk lager zijn.

2voor12 | 14-08-18 | 10:31

"2300 Rechters. Tering, hebben we er zoveel?!"
Dat komt omdat heel veel rechters een parttime aan hebben. Daarnaast zijn ze ernog iets anders bij. Advocaat bijvoorbeeld. En zo kan het zelfs gebeuren dat de rechter in zijn andere bijbaan bij hetzelfde advocatenkantoor werkt als de advocaat van een van de partijen. Beetje krom alsje het mij vraagt, maar het kan en mag.

VanBukkem | 14-08-18 | 09:12 | 1

Klop wat je schrijft.
En is een grote misdaad.
Hier worden met voeten het recht betreden.
Mede omdat een rechters een zaak worden toegewezen.
Dus niet per loting maar on overleg jij gaat het het doen.
Er wordt yo met belangen gespeeld: dus geen recht gesproken..

nr123456789 | 14-08-18 | 09:45

Dat je bezwaar hebt gemaakt tegen een verkeersboete, moet verschijnen voor een mocrorechter, iets over z'n moeder zegt en gelijk levenslang en TBS krijgt

rrav4 | 14-08-18 | 09:12 | 2

Als jij iets over de moeder van een rechter zegt, zeker als het gaat om een verkeersboete, dan hoor je sowieso in het cachot. Ongeacht afkomt van jou, de rechter of zijn moeder...

TheEgg | 14-08-18 | 09:15

@theegg maar als je het nu wel zegt dan kom je gelijk op vrije voeten en ben je een verward persoon, pffff.

Rdock | 14-08-18 | 09:25

Net als in de UK ook maar gelijk de sharia rechtspraak invoeren. Maarten jij vertegenwoordigd het verrot van onze samenleving!

Rdock | 14-08-18 | 09:10 | 1

O.T. Over het U.K. gesproken, daar is zojuist weer iemand op voetgangers ingereden. "At 0737hrs today, a car was in collision with barriers outside the Houses of Parliament. The male driver of the car was detained by officers at the scene. A number of pedestrians have been injured."

Lupuslupus | 14-08-18 | 09:16

Heb zo het idee dat die donkere rechters,de donkere daders dan wat harder zullen straffen dan die blanke knuffelaars die er nou zitten.

komtdatschot | 14-08-18 | 09:09 | 1

Nee juist niet. Grote kans dat die zich gaan uitleven op de blanken vanwege de zogenaamd ondervonden 'diskriminasie'. Ik zeg niet dat het zo is maar de kans is levensgroot aanwezig.

Lupuslupus | 14-08-18 | 09:17

Henk Bres wil anders eauk vast wel...

F. von Zeikhoven | 14-08-18 | 09:09 | 1

Dat zou leuk zijn.

Lupuslupus | 14-08-18 | 09:20

We hebben destijds alleen maar apothekers en hersenchirurgen van kleur binnengelaten, dus dat er nu te weinig rechters van kleur zijn is niet zo vreemd.

boebidoeibi_mehmeh | 14-08-18 | 09:08

Prima idee maar dat moet dan wel van onderaf beginnen. Leer mensen met een migratieachtergrond dat we in nederland wetten en regels hebben en dat we elkaars eigendommen respecteren door de pakkans te verhogen en te stoppen met fopstraffen. Voor de meeste allochtonen is de rechtbank een soort managers laag van de plantsoenendienst.

down | 14-08-18 | 09:08 | 3

U hebt helemaal gelijk.

Rdock | 14-08-18 | 09:12

Als je de de pakkans nog meer verhoogt, kan straks niemand er meer bij...

F. von Zeikhoven | 14-08-18 | 09:12

"de rechtbank een soort managers laag van de plantsoenendienst." ... geweldig. Hulde!
*koffie van scherm afhalen doet*

Het Licht | 14-08-18 | 09:55

Een bepaald percentage van de Nederlanders heeft een verslavingsprobleem.
Het zou daarom goed zijn voor de afspiegeling van de diversiteit als er meer verslaafden rechter worden.

Een bepaald percentage Nederlanders is dakloos.
Het zou daarom goed zijn voor de afspiegeling als er meer daklozen rechter worden.

Een bepaald percentage van de Nederlanders heeft een strafblad.
Het zou daarom goed zijn voor de afspiegeling als er meer criminelen rechter worden.

D66 zal toch niet bedoelen dat je bovengenoemde voorbeelden in 1 klap oplost met hun voorstel?

Doctor Honoris Causa | 14-08-18 | 09:07 | 1

Een bepaalde - gestaag slinkende - groep, betaald nog netto inkomstenbelasting. Wie gaat deze groep vertegenwoordigen? Nou Maarten zeg eens!

Rdock | 14-08-18 | 09:15

Dat wordt lachen, nu moeten de kwalificaties om rechter te worden rap naar beneden gesteld worden. Dat zou dus betekenen dat er ruim 276 'allochtone' rechters zouden moeten zijn. Gedwongen diversiteit is de doodsteek voor elke bedrijfsstak, overheid of service verlening. Men kijkt niet meer op kwalificatie, ervaring of kunde maar gewoon op kleur en afkomst. De enige hoop die ik heb is dat allochtone vaker voor strengere straffen zijn, die zijn doorgaans niet zo politiek correct als al die white priveledge D66'ers wiens enige allochtoon die ze kennen de schoonmaakster, de oppas of de tuinman is.

Indoneesje | 14-08-18 | 09:06 | 2

Gelijkheid van kansen, in plaats van gelijkheid van uitkomst toch... Dit krijg je dus als je kinderen allemaal medailles gaat geven 'voor het meedoen'. In plaats van gewoon het snelste kind een beker. T worden allemaal watjes. Nou, mijn dochter niet hoor. Als het goed is, is het goed, als het slecht is, is het slecht. Slappe zooi.

BBRDWR | 14-08-18 | 09:09

BBRDWR | 14-08-18 | 09:09 | Volledig gelijk, we slaan helemaal door in dit land. Kinderdagverblijven die kinderen niet meer buiten willen laten spelen om dat sterre weleens kan vallen en de GroenLinks meute vingerwapperend naar binnen komt lopen en schande spreekt. Yesse Klaver is een voorbeeld wat er gebeurt als je in een GroenLinks milieu opgroeit.

Indoneesje | 14-08-18 | 09:16

Helemaal eens. Is veel efficienter, zonder dat gezeik met tolken en alles. Gewoon de rechtsgang in de taal van herkomst. Lekker efficient. Weet je wat nog beter zou zijn, als de arme drommels gewoon volgens hun eigen -sharia- wetten berecht zouden worden. Die zouden ze moeten kennen. Je kunt toch niet verwachten dat die arme dobbernegers snappen dat je niet zomaar aan hollandse tietjes mag zitten of dat je moet betalen in de supermarkt. In het land van herkomst wordt het immers en masse uit vliegtuigen geflikkerd.

BBRDWR | 14-08-18 | 09:06

Aan de kop van het artikel te zien leek het de goede kant op te gaan. Maar helaas. Niets is minder waar.
Van die 12% achtergrondiërs spreekt minimaal 50% niet eens correct Nederlands. Wéér een idioot voorstel van (hoe kan het ook anders) D666.

Lupuslupus | 14-08-18 | 09:06

Gelijke kansen en niet een gelijke uitkomst zou leidend moeten zijn. D66 toont hiermee wederom aan dat het het onder de grote roerganger Pechtold geen liberale partij meer is. En als diversiteit dan zo belangrijk is voor de selectie van rechters, waarom zou dit dan niet gelden voor de politieke achtergrond en de bijbehorende waarden?

therealbraindump | 14-08-18 | 09:05 | 2

Over welke diversiteit hebben ze het nou precies? Iedereen was toch gelijk!?

Smeerzalf | 14-08-18 | 11:07

Nee: niet iedereen is gelijk. Iedereen is gelijkwaardig.

Maytheforcebewithyou | 14-08-18 | 11:50

Ik wil meer PVV en FvD rechters en minder, minder D66 rechters!

Frietje_Oorlog | 14-08-18 | 09:04

De blanken zijn zwaar ondervertegenwoordigd in de gevangenis en bij het hardlopen. Bij het schaatsen zie je veel te weinig negers. In de Bananenbar werken bijna geen mannen. Het Koningshuis is 100% blank. Zulke dingen zijn onaanvaardbaar

JvanDeventer | 14-08-18 | 09:04 | 3

En bij voetbal. Het nationale elftal zou het voorbeeld moeten zijn. En bij apotheken, en bij accoutants, en bij shoarmatenten, en in Amsterdam-west achter de kassa. Dat micro management met diversiteit is de doodsteek voor elke discussie. De norm, beste kwalificatie voor het werk is allang afgeschaft in Nederland. Discriminatie is de norm.

TheseDays00 | 14-08-18 | 09:09

JvanDeventer | 14-08-18 | 09:04
Precies, daar sla je de spijker op zijn kop. Het Koningshuis heeft ook meer Neg0rs nodig. En dat meen ik wel.
Als er ergens een instituut is wat diverser kan dan is het de monarchie wel. Zeker gezien het verleden.

Cobalt bomb | 14-08-18 | 09:53

Cobalt bomb | 14-08-18 | 09:53 |
En nu telt de Gouden koets zeker ineens niet mee?

TheseDays00 | 14-08-18 | 10:44

Ik lees: inleven in cultuur.
Ik denk, goh ik dacht dat rechter gedrag aan wet toetste. Waar is de blinddoek gebleven?
Ook dacht ik: Die rechters zijn dus racisten

Toen las ik: Dunner CV ..
En toen dacht ik: tumbleweed....

MarcS | 14-08-18 | 09:04

Die anderskokenden zijn beter af met de huidige rechters.

Carmelita | 14-08-18 | 09:04

Ik wil me graag kunnen herkennen in mijn land. En meer mensen met een kleurtje als rechter, dan zullen ze daar het gepaste traject voor moeten volgen, zoals rechten studeren.
Praktijk ervaring zoals veroordeeld worden voor beroving en drugshandel zijn niet de geëigende wegen om rechter te worden, in tegenstelling tot het land van oorsprong. (In Suriname kan je als veroordeeld drugscrimineel zelfs president worden)

TheEgg | 14-08-18 | 09:03 | 2

Tjsa, gek genoeg hoor je nooit een rechter met een MBO diplomaatje. Dara zijn er toch ook genoeg van? Praktisch opgeleide rechters, dat lijkt me echt lachen. Je zou bijna een bank gaan beroven, gewoon om het eens mee te maken.

BBRDWR | 14-08-18 | 09:07

Ik vind die vrije keuze zo lastig na de basisstudie. Voortaan krijgen mensen gewoon een vervolgstudie en aansluitend een baan aangewezen. Dan kan je perfect toestroom per achtergrond en sexe reguleren. (/s)

Smeerzalf | 14-08-18 | 11:05

O my God! Wat een stuitende domheid. Begin maar eerst het percentage criminelen en zwakbegaafden onder de rechterlijke macht op het gewenste nivo te brengen.
Bij de politici schijnt dat al aardig te lukken.

KeesRoeiboot | 14-08-18 | 09:03

Het percentage van mensen met een migratie achtergrond wat vóór het hekje staat is tenslotte inmens.

Rest In Privacy | 14-08-18 | 09:03

Gezien de afkomst van menige verdachte mogen rechtbanken, zeker bij strafrecht, wel voor 80 % uit allochtone rechters bestaan. What's next, D66 wil de de sharia invoeren ?

Hoe is eigenlijk met de allochtone aanwezigheid in de D66 fractie gesteld ? En dan tellen we Pechtold niet mee want kop in het zand is geen erkend land.

AntonJensen | 14-08-18 | 09:03 | 1

Stem dan 😈😈😈 op de goede partij al u verandering wil

aderkalkballenbroek | 14-08-18 | 11:41

Inderdaad Folkert van der Graaf had al lang weer vrij moeten zijn...…………….Wat zegt U ?

kees2 | 14-08-18 | 09:02 | 1

Volkert Jensma bedoel je zeker? (NRC 2002)

Keyboardspeler | 14-08-18 | 10:16

Wat is het toch een foppartij. Nu gaat het om 'de woordkeuze'. Laten we het eens over de inhoud van de uitspraken hebben lijkt me.

Reaganmania | 14-08-18 | 09:02

Daarmee bedoelen ze natuurlijk murken pusabcessen en sletvanatjes. Dat wordt lastig omdat er specifieke eisen zijn.

Musashi | 14-08-18 | 09:02 | 1

En dat werkt bij de politie ook al zo goed.
Zucht.....

J-van-de-Bontekoe | 14-08-18 | 09:44

Ik wor er zo spuugzat van. De meerderheid is van de bevolking is NOG STEEDS van Nederlandse oorsprong !! Laten we daar naar handelen.
Ja, we hebben Homo's, Lesbo's, Arabieren, Afrikanen, maar niet in de verhoudingen die we op de NPO mogen aanschouwen.

poiuytrewq | 14-08-18 | 09:01 | 4

Ik zie nooit een zwarte op de NPO. Ik kijk namelijk helemaal geen TV.

oo4load | 14-08-18 | 09:03

Homo’s en lesbo’s zijn vaak van Nederlandsche oorsprong.

Vrouwen en gehandicapten ook.

Ravissant | 14-08-18 | 09:19

Ik zie heel veel zwart op mijn tv, omdat hij nooit aan staat.

Dutch_Holland | 14-08-18 | 09:21
▼ 1 antwoord verborgen

Belachelijk idee.

van Oeffelen | 14-08-18 | 09:01

Dank u voor de typering “Anderskokenden”. *Koffie van scherm vegen doet*

J.Luns | 14-08-18 | 09:01 | 2

Komt ergens uit 2007 :).

Vanilla | 14-08-18 | 09:41

Tja, da’s voor mijn tijd .…

J.Luns | 14-08-18 | 10:29

D(obber)66 rechters

Kwetsnat | 14-08-18 | 09:01

Nederland heeft teveel D66 punt.

ZwarteDag | 14-08-18 | 09:00

Goede zaak dat het rechtse en neoliberale D66 tot inzicht komt. Nu nog in de praktijk brengen. Hup hup.

Bakito | 14-08-18 | 08:59 | 3

Ja nog minder straffen voor criminaliteit, maar die implementatie van dit idee kost natuurlijk nog wel een jaartje of 20, of wilde je de rechtenstudie en praktijk ervaring afschaffen voor rechters?

Rest In Privacy | 14-08-18 | 09:28

Ter bevordering van meer diversiteit kun je positief gaan discrimineren en gewoon een quota instellen. Hierdoor is het mogelijk om minder gekwalificeerde personen uit de doelgroep tot rechter te benoemen, in plaats van een degelijk gekwalificeerde sollicitant.

K. Letskoek | 14-08-18 | 10:48

K. Letskoek | 14-08-18 | 10:48
Die “positieve discriminatie” klinkt niet zo positief voor de blanke gekwalificeerde persoon die hier alleen op basis van uiterlijke kenmerken geweigerd wordt om plaats te maken voor een minder gekwalificeerd persoon met de juiste uiterlijke kenmerken...

Smeerzalf | 14-08-18 | 11:01

D66 heeft teveel Nederland.

Normpje | 14-08-18 | 08:58 | 1

Haha. Zo kan men het ook zeggen. In ieder geval teveel D66.

Butters | 14-08-18 | 09:09
-weggejorist-
Loodje | 14-08-18 | 08:57

Nederland heeft teveel D66.

Dr.Dude | 14-08-18 | 08:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken