Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Chauffeur creamt iedereen met prachtverhaal

burn baby burn

Belangenorganisaties van vrachtwagenchauffeurs luiden de noodklok over het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs. 

Terwijl je dan denkt: die vrachtwagenchauffeurs worden zo gigantisch vaak overdwars in de bek getuft, zou zo'n belangenorganisatie nou echt van de hoed en de rand weten inzake de situatie op de snelweg? Chauffeurs die voor een hongerloontje moeten rijden, tegen belachelijke voorwaarden, met aan boord klimmende idioten, waarbij ze in het buitenland worden afgeknepen als een hond terwijl ze nog het allerhardst genomen worden door Brussel en invasiërs uit Oost-Europa. Enfin, op Facebook legt 'Polletje' het in een heerlijk verhaal nog 1 keertje uit en de joekel van een Tarzan van tante Annie heeft ook een bijrol (verhaal ook na de klik).

Social

Het resultaat

Grappig en triest tegelijk om te zien hoe zogenaamde ‘belangenorganisaties’ over elkaar heen buitelen in de media. Allen hebben zogenaamd de wijsheid in pacht met als absoluut hoogtepunt TLN afgelopen week. Deze organisatie zette haar speerpunt voor de camera die beweerde dat de gemiddelde chauffeur òf bij moeder de vrouw tegen haar Hema-fuik aan snurkt òf super-de-luxe in een hotel de sterren aan de nachtelijke hemel ligt te tellen. Hoe zwakzinnig kun je jezelf als zogenaamde belangenorganisatie profileren?

Chauffeurstekort. Het nieuwe toverwoord in de media en zeer binnenkort ook als aangevoerde rede dat spullen niet meer op tijd geleverd worden. Alles, maar dan ook werkelijk alles en iedereen heeft haar/zijn best ervoor gedaan om ervoor te zorgen dat geen enkele ziel met een gezond brein nog uit vrije wil op de bok gaat zitten om bij tij en ontij ervoor te zorgen dat heel de meuk op tijd bij een klant op de vloer staat. Gefeliciteerd, het is gelukt.

Eerst alles op een rijtje. De gemiddelde chauffeur met 25 jaar ervaring verdient zo’n €15 bruto per uur. Toen ik in 1991 begon met rijden kreeg ik een nachtvergoeding van FL81 en 27 jaar later is dat ‘gestegen’ naar het astronomische bedrag van €49. Bij de gemiddelde klant wordt je behandeld als minderwaardig uitschot, met veel geluk kan er een goedemorgen af maar meestal wordt je niet eens aangekeken of als üntermensch behandeld. Voor de gemiddelde medeweggebruiker ben je een klootzak die in de weg rijd en dat is het dagelijks startsein tot: snijden, inhalen en na drie meter na rechts komen, communicatie via de middelvinger, uitvoegen op het allerlaatste moment en dit liefst voor een vrachtwagen. Op het moment dat het fout gaat, en dat gebeurt steeds vaker, zijn de catastrofale gevolgen vanzelfsprekend altijd de schuld van de vrachtwagenchauffeur.

Overijverige beambten in het buitenland die je zien als een rijdende portemonnee, boetes die totaal niet in verhouding staan met de overtreding, chauffeurs met 30 jaar ervaring die gepest worden om alsnog code 95 te moeten gaan halen, bij ziekte 45% in salaris terug vallen, werkdagen van 15 uur, het schrappen van uren, het flink inleveren op je sociale leven, dagelijks de wekker om 4:00, gedwongen ongezonde levensstijl en ga zomaar door.

Er is geen chauffeur meer te krijgen. Gek hè. Jarenlang is de markt kapot gemaakt door een Oost-Europese invasie onder het mom dat er geen chauffeurs meer te krijgen waren en dat is de dikste stieren-poep die er bestaat. Er waren genoeg chauffeurs maar die werden de WW ingetrapt omdat er ineens een Pools kenteken op hun auto stond en Pjotr en Boris op één auto kostte evenveel als één Henk. Dit alles werd mogelijk gemaakt door Brussel, onder strakke leiding van Rutte en zijn Europese neo-liberale vriendjes. Er moesten zakken worden gevuld en de Nederlandse chauffeur van 50? Die mocht na 30 jaar heel hard werken de spreekwoordelijke tyfus krijgen.

Na jarenlang chauffeurtje pesten op allerlei manieren begint de samenleving nu de vruchten te plukken. Het tankstation waar de doorgesnoven yup zijn lease gebakje aftankt komt nogal eens zonder peut te zitten wegens chauffeurstekort, de allerlaatste Tarzan van tante Annie blijft een paar dagen extra in de doos want geen mens te vinden die deze knots over wil rijden, lege schappen, voorraad problemen bij distri-centra en ga zomaar door.

Mensen met de grootste bek richting de vrachtwagenchauffeur, dat ze in de weg rijden, files veroorzaken, nergens naar kijken, eencellige amoebes zijn....enfin de riedel is ieder bekend, zijn meestal ook de mensen die het hardst staan te zeiken bij de plaatselijke Appie als er geen pak melk meer te krijgen is. Ik heb er veel over geschreven de afgelopen jaren en van ‘de snelle yup’ kreeg ik nogal eens te horen dat ik dan maar wat anders moest gaan doen. En dat is nou precies wat erop dit moment aan de gang is: de vergrijzing slaat toe en ieder die een mogelijkheid heeft om er uit te stappen aarzelt geen moment.

Gefeliciteerd met het resultaat. Ongelimiteerd is er decennia lang tegen de beroepschauffeur aangetrapt en eindelijk worden daar de vruchten van geplukt. Nu iedereen tevreden?

Reaguursels

Inloggen

Er is ook een groot tekort aan goede koks, bij ons zijn ze niet te krijgen. Ik sta alleen met een af en toe een hulpje die weinig kan. Ik maak werkdagen van 08:00 uur tot 00:00 uur, 6 tot 7 dagener week. En dat alles voor een salaris van 1250 per maand. Verantwoordelijk voor inkoop, verkoop, recepten, haccp etc.
Val net buiten vrijwel alle toeslagen ( 10eurp zorgtoeslag) ik moet wel een auto onderhouden, want ik moet inkopen en moet dat zelf financieren.
Ik snap heel goed dat ze geen mensen kunnen krijgen, deze voorwaarden zijn skecht, met bijstand hou je netto meer over en draai je niet zoveel uren.
De fooi levert gelukkig wel wat op, vooral omdat we veel Duitsers hebben en die geven tenminste fooi. Die weten tenminste dat je niet gratis wilt werken. Het idee dat fooi al in het loon zit klopt niet.

Bas1877 | 05-08-18 | 12:52

Chauffeurs / boeren / timmermannen .... bestuurd door stropdas . Haal die drie weg en stropdas zit zonder eten en huis. Wie zou hier het meest verdienen ? Precies.

ewout56593235 | 05-08-18 | 06:07

Aangezien Aisopos een Griek was en zo'n 2600 jaar geleden leefde, vermoed ik dat hij geen Engels heeft geproken. Waarom citeert een Nederlandse schrijver in een Nederlands artikel een klassieke Griek in het Engels? Hij zal wel iets dergelijks hebben gezegd: Ενωμένοι θα σταθούμε, διαιρεμένοι θα πέσουμε

Francisca | 04-08-18 | 21:48

Het ergste is dat zelfs de Polen te duur worden en/of bedanken voor de schoftelijke arbeidsvoorwaarden die geschept worden. Mijn meissie is van de eerste generatie arbeidsmigranten (+/- 2005) en is onder onmenselijke omstandigheden gehuisvest. Als Nederlander schaam ik mij dat schimmige uitzendbureaus 100 euro per week vragen voor een kamer in een huis zonder gas, water, licht, wasmachine laat staan een dicht dak. Het is niet toevallig dat op de Poolse TV ten zeerste afgeraden wordt naar NL af te reizen.
Nu is dit alleen nog gaande onder lager geschoolden gaande, maar de hoeveelheid hoger opgeleiden die geimporteerd wordt is enorm. Door de 30% regel prijzen ze ons nu al van bijv. de woningmarkt. Wat een kutland leven we eigenlijk he. Ik ga lekker in Polen wonen. Zijn de vrouwen nog een stuk mooier ook.

Zuigen kreng ! | 04-08-18 | 19:17 | 1

Klopt, wij nemen ook voornamelijk 30%-ers aan, dat scheelt geld, want het verschil tussen het volle pond van een lokale medewerker en 30%, daarvoor huren we een specialist die deze mensen helpt met onderdak, daarna is de rest dan netjes bespaard, zij een mooi huis en werk en wij hebben besparen op de loonkosten. Als je tien man hebt, dan scheelt het al gauw twee man personeel als je ze allemaal zo aanneemt. Wel moet je argumenten hebben waarom je personeel in aanmerking komt voor de 30%-regel, daarvoor heb je speciale bureaus en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat het ergens is geweigerd. En daarna lezen mensen die hier geboren zijn of andersinds niet in aanmerking komen voor zo'n 30%-regeling, die wel een gelijke opleiding hebben genoten, dan weer in de media dat er te weinig mensen met hun specifieke vakkennis op de arbeidsmarkt beschikbaar is als argument voor de 30%-regeling... Dit terwijl hun loon al een jaar of tien nauwelijks toeneemt en er jaarlijks geld bij komt voor ambtenaren en we ook gewoon inflatie hebben gehad, jaar op jaar.

Goed, genoeg over de zogenoemde hoogopgeleiden en de 30%-regeling, voor zogenoemde laagopgeleiden is het allemaal nog een tandje erger, want die verdienen ook nog eens een relatief lager uurloon over het algemeen genomen. Het stukje van de chauffeur is goed geschreven. Ik wens iedereen sterkte, we leven in barre tijden waarbij bijna alle niet ambtenaren of andersinds van gemeenschapsgeld afhankelijke werkenden met een Nederlandse achtergrond langzaam relatief achteruit gaan. Niet alleen door de extra kopjes koffie moeten betalen, maar ook door onze nieuwe collega's die door relatief minder belasting-premies of simpelweg op uurloon, ons loon omlaag concurreren. Gaaf, zou Prutte gezegd kunnen hebben.

O2Neutraal | 04-08-18 | 19:44

De EU 24-uurs economie draait op volle toeren.
Goederen moeten 24-7 van A naar B und so weiter.
Het internetwinkelen ("voor 21:00 besteld, morgen in huis") , heeft de druk op de goederenstroom alleen maar doen toenemen.
Heel veel Oost-Europese chauffeurs (of wat daarvoor moet doorgaan) en West- en Oost Europese transporteurs hebben hier van geprofiteerd.
De West-Europese chauffeurs en de verkeersveiligheid zijn de verliezers.

D-Fens_1963 | 04-08-18 | 15:54

Waarheid als een koe. Maar het blijft een mooi vak. Ik zou niet anders willen, qua salaris vind ik dat we niet moeten zeuren. Ik ben een zij-instromer en in de financiële dienstverlening verdien je echt veel minder in bepaalde banen en qua oplichting zijn ze nog iets bedrevener dan in de transport. Mijn laatste hersenspin, nog 10 jaar en dan is dit verhaal overbodig want robotisering. Prima, ga ik wat anders doen na een omscholing of iets. Voor het heden nogmaals spijker op de kop verhaal en zeer herkenbaar.

bertus bolderbast | 04-08-18 | 15:25

Bij een bepaalde vervoerder kwamen Litouwers maar die worden ook duurder dus nu ook Roemenen. Ik denk dat over een bepaalde tijd we ook Chinezen als chauffeur hebben.

abeltasman | 04-08-18 | 14:50

De meeste van de truckers zijn goed maar zoals in elke beroepsgroep zitten daar ook wel idioten tussen, zoals laatst reed ik bij wegwerkzaamheden keurig 70 km wat ook op de borden stond reed er zo'n idioot pal op mijn achterbumper maar die l.l niet wist maar ik wel dat de politie daar stond te controleren, zeg maar verdekt, even later wat hij van de weg gehaald door de politie wat bij mij het venster open doet en de politie een duim

Jan70 | 04-08-18 | 13:34

Aan de oplossing wordt al gewerkt: de zelfrijdende truck. En totdat die op grote schaal beschikbaar is kan er een dienstplicht worden ingesteld, iedereen rijdt 10 uur per week voor een kleine vergoeding. Het bedrijfsleven moet kunnen blijven rollen.

Mijn GS nick magnie | 04-08-18 | 13:25 | 1

ROFLMAO

poiuytrewq | 04-08-18 | 14:33

Hulde

Nietgek | 04-08-18 | 13:09

""De gemiddelde chauffeur met 25 jaar ervaring verdient zo’n €15 bruto per uur.""

Kan iemand vertellen waarom dat uurloon te laag zou zijn? Volgens mij is dat loon nog altijd hoger dan de cassiere, postbesteller, orderpicker of vakkenvuller.

theo-is-dood | 04-08-18 | 11:45 | 4

Dat ze belaagd worden door hordes vluchtelingen die allemaal aan boord willen kruipen en/of rijdende overvallen worden door Roemeense rovers

MoonBeebe | 04-08-18 | 12:42

@Tisnietanders knap dat je de moeite doet om het 'theo-is-dood' uit te leggen, maar bespaar je de moeite verder hij gaat dat nooit willen begrijpen.

Boris die Sauertopf | 04-08-18 | 12:44

U zou eens een dagje mee moeten gaan met zo'n laagbetaalde. Hoe reken ik uit hoe ik moet laden? Hoe reken ik uit hoe ik moet rijden? Lading zekeren? Wat moet en wat moet niet? Zijn de papieren in orde? Kan ik daar komen met mij truck? En dan noem ik nog niet de specifieke vaardigheden van het rijden, heeft Theo zijn caravan al op de oprit gekregen, met behulp van de buren zeker? Slaapt u wel eens overdag? Wij wel hoor, cassières niet. Na 1 dag, laat staan na 1 week piept u wel anders. Het beroep van chauffeur heeft meer inhoud dan de gemiddelde HBO medewerker communicatie/bedrijfsvoering/recht/sociaal etcetera.

heinze | 04-08-18 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Wat niet iedereen schijnt te weten: Het rijgedrag van de chauffeur wordt tot op de minuut digitaal opgeslagen op een strikt persoonlijke digitale pas. Dat betekent dat een overtreding in Nederland 20 dagen later kan worden bekeurd door de Franse politie als deze de pas uitleest. En die boetes zijn vaak meer dan helft van het netto maandloon.
Ik denk dat chauffeurs ook gaan jakkeren in de hoop nog binnen de officiele rijtijd te kunnen blijven.

marjen | 04-08-18 | 11:37 | 1

Precies, De stress op tijd te zijn en dat met al die overvolle wegen, maakt het zeker niet veiliger op de weg.. Dat ligt zeker niet aan de mannen achter het stuur, alle respect voor hun rijvaardigheid. Afschuwelijk dat de EU ook deze branche de vernieling in heeft geholpen.

Maris v.d Hof5393 | 04-08-18 | 12:23

Polleke,chapeau!
Rij zelf 34 jaar rond in voertuigen van 12,18 en 25 meter.
Ander soort vervoer,andere lading,zelfde gekut met lieden die geen sjoege hebben van gewicht,remweg etc.
En dan ook nog een wethouder van verkeer hier in 030,die volkomen van Lotje getikt is.*zucht*

LoesjeP | 04-08-18 | 11:37

@'Polletje':
Het is net iets te makkelijk om Oosteuropese chauffeurs van alle ellende de schuld te geven. Overal in het bedrijfsleven wordt geprobeerd om de kosten te drukken.
Waar ik de nadruk op wil leggen is dat uzelf OOK gebruik maakt van een bedrijfsleven dat de kosten drukt. Voorbeeld; we hadden in Nederland een bloeiende textielindustrie (Tilburg bijv.). Maar uw vrouw koopt nu ook T-shirts die in Bangla-Desh of China zijn gemaakt. Uw telefoon komt niet van Philips in Eindhoven maar uit Korea. De Nederlandse schoenenindustrie is helemaal verdwenen, de schoenen die u draagt komen uit Portugal of Vietnam. U kunt ook de enige schoen kopen die nog in Nederland wordt gemaakt, Greve uit Waalwijk. Maar die kosten 400 euro. Wat ik wil zeggen is dat we er allemaal aan meewerken dat Nederlandse arbeid wordt vervangen door buitenlandse arbeid. Dat geldt echt niet alleen voor de vrachtwagenchauffeur.

theo-is-dood | 04-08-18 | 11:23 | 1

Hou toch op met je black-on-black crime. alsof Jan Modaal een keuze heeft. Je moet kijken waar het grote geld naar toe gaat.

Stonecity | 04-08-18 | 11:46

Daar is dan nog het Brusselse verbod bijgekomen, om in de cabine te slapen. Terwijl de truck gebouwd is om erin te kunnen slapen. Het lijkt zo'n vriendelijk besluit, maar hoe moeten chauffeurs dit gaan regelen. Truck parkeren, taxi bellen, naar het hotel laten rijden en vice versa? Allemaal extra kosten. Welk hotel? Is er wel een hotel in de buurt als de rijtijd aan het maximum zit? En dan gaat dat heen en weer rijden naar het hotel ook nog eens af van de tijd om te slapen.
Zoals zo vaak bij die linksige maatregelen: ze lijken humaan maar blijken juist nadelig en zelfs averechts te werken.
En dan hangen de chauffeurs voortdurend torenhoge boetes boven het hoofd vanwege de rij- en rusttijdenwet. Die wet moet nogal eens worden overtreden vanwege onverwachte verkeerssituaties en volle parkeerplaatsen.

marjen | 04-08-18 | 10:35 | 3

Je vergeet nog dat chauffeurs verantwoordelijk gehouden worden voor binnen gekropen vluchtelingen, niet of nauwelijks beschermd worden bij o.a Calais, overvallen worden door Roemeense rijdende overvallers.

MoonBeebe | 04-08-18 | 12:40

Marjen, je mag wel in de truck slapen maar eens in de zoveel tijd moet je thuis slapen. Dit is om te voorkomen dat mensen in hun truck gaan leven. Vooral de goedkope Bulgaren en Roemenen deden dat toen het crisis was, wachtend op een nieuwe opdracht.

sprietatoom | 04-08-18 | 13:37

@sprietatoom, "toen het crisis was" ? Doen ze nu nog hoor.

hier openen | 04-08-18 | 16:03

Heb dank Balkenende. Hij is de veroorzaker van al deze ellende.Vóór 2004 sprak NL zijn veto uit tegen de uitbreiding van de EU met 10 Oost-Europese nieuwe lidstaten. Onder druk van Schröder trok Balkenende zijn initieele veto weer in. Ziedaar het resultaat na 14 jaar " integratie" met de voormalige Warschaupact landen... Polen krijgt per jaar € 80 miljard aan subsidies uit het Westen. Tel uit je winst! De communisten van weleer zijn volledig op onze kosten er weer bovenop gekomen! De Nederlandse werknemer de beroepschauffeur voorop heeft daarvoor het gelag betaald. Denk je eens in dat Oost-Europa niet was toegetreden ? Hoeveel belastinggeld had ons dat niet bespaard? Hoeveel criminaliteit had ons dat niet bespaard en in de laatste plaats; hoeveel illegale immigranten had ons dat niet bespaard omdat er dan nog grenscontrole was geweest tussen Oost-en West. Nu is er geen controle meer en kunnen alle Aziaten en Negers hier ongestraft naar toe komen om een woning met uitkering in ontvangst te nemen wanneer blijkt dat zij voor asiel in aanmerking komen.
Nogmaals dank Bakellende! Ik weet zeker dat er ooit een standbeeld voor deze "ziener" wordt opgericht.

Eendragtmaaktmagt | 04-08-18 | 09:43

Waar ik dan wel een hekel aan heb zijn die Oost-Europese chauffeurs op een wagen met Nederlands kenteken die zo nodig moeten inhalen op een weg met een inhaalverbod voor vrachtwagens.

DKP | 04-08-18 | 08:58 | 3

Of geen richting aangeven bij het afslaan - je ziet vanzelf wel waar ze heen gaan.

Goldfinger | 04-08-18 | 11:12

Vroeger gingen er duizenden Nederlandse bouwvakkers in Duitsland werken. Omdat ze daar meer verdienden. Dat vonden we met zijn allen doodgewoon.

theo-is-dood | 04-08-18 | 11:42

@theo-is-dood
Mede door de torenhoge kilometervergoeding in die jaren. Daar konden ze telkens een nieuwe Mercedes of Opel Record van kopen.

hier openen | 04-08-18 | 16:09

Ik moet wel hard lachen om de reacties die onze chauffeurs wegzetten als engeltjes en redders van de mensheid. Helaas, helaas, het zijn ook maar gewoon mensen. Ik ga er best veel mee om en ze zijn net zo verrot als ieder ander. Maar ook net zo lief als ieder ander.

Waar ze vaak wel een punt hebben is dat het loont om eens met ze te praten of een stukje mee te rijden. Is best leerzaam en je vergroot daarmee zeker ook je eigen veiligheid op de weg.
Zo stuur ik bijvoorbeeld zo weinig mogelijk berichtjes naar mensen waarvan ik weet dat ze op de weg zitten....

Promedio | 04-08-18 | 08:55

In Noord Limburg heb je mega distributie centra, ongekend zo enorm. In sommige van deze centra is iedereen Pools en kun je alleen maar met Engels jezelf redden, mind that. Er staan bussen met Pools kenteken elke dag te wachten op de Poolse medewerkers maar die rijden echt niet op en neer naar Polen. Hoezo concurrentievervalsing ? Als je niet het geluk hebt om een consultant baantje te hebben is het knokken onderaan de piramide. Maar wat kan hun dat schelen.

Ik spuug op de EU en hun import van elke keer goedkopere arbeiders.

sprietatoom | 04-08-18 | 03:16 | 2

Precies spieatoom! De uitbreiding van de EU in 2004 had geen ander doel dan de lonen in het Westen van Europa langdurig onder druk te zetten. Ja met deze Oost-Europeanen is NL echt veel opgeschoten. 500K Polen staan als ZZP'er in de KvK ingeschreven en 500K Polen werken in de landbouw/veeteelt en distributie in loondienst via schimmige uitzendbureau's( vooral Limburgers overigens).
En maar braaf VVD en CDA stemmen.... Deze partijen hebben deze ellende voor onze Nederlandse beroepsbevolking op hun geweten.
Rutte's en Buma's voorgangers... Hun motto" verneuk de massa,grijp de kassa"!!!

Eendragtmaaktmagt | 04-08-18 | 09:51

@sprietatoom:
Uw Iphone komt uit China, uw Nikes worden in Indonesie in elkaar gestikt en u gaat in Turkije op vakantie. Daarom is het toch niet raar dat er Nederlandse banen verdwijnen?

theo-is-dood | 04-08-18 | 11:29

Willen we een totaal infarctische situatie op de weg voorkomen zullen we iets anders moeten verzinnen dan alleen maar denken in termen van meer, meer, meer vrachtwagens en chauffeurs.
Deze jaargang tijdens de reis van en naar het vakantieadres van familie Fens weer hachelijke toestanden meegemaakt langs de diverse. autoroutes.
Stonden onlangs tijdens de nachtelijke uren de vrachtwagens nog tot ver buiten de daarvoor bedoelde parkeerplaatsen, deze jaargang ook al gewoon " langs de weg ".

D-Fens_1963 | 04-08-18 | 01:46 | 1

Doen ze ook niet voor de lol. Na 15 uur arbeid en/of 9-10 uur rijden, MOETEN ze aan de kant. Torenhoge boetes anders. Parkeerplaatsen overvol, dan is er soms geen andere optie dan op de aanrijstrook te gaan staan in de wetenschap dat je te laat opgemerkt kan worden.

marjen | 04-08-18 | 11:06

Stop met dit beroep. Wie doorgaat wordt dader. Vervoer. Achterlijk woord. Vervoer jezelf.

koperbij | 04-08-18 | 01:16

Kan niet beter verwoord worden. Hulde.!!

Niamh | 04-08-18 | 00:14

Goed stuk. Denk alleen niet dat de besturen de schuld zijn, maar de consument die alleen maar bij de action ze chinese troep haalt. Race to the bottom, iedereen verliest

Continuum | 04-08-18 | 00:14 | 1

Veel consumenten moeten wel naar de action omdat hun besteedbaar inkomen wordt leeggezogen door al die binnengehaalde tering parasieten e.d. En boehoehoeee wat hebben die kut vrachtwagen chauffeurs het zwaar op de weg. Zou eerst eens naar jezelf kijken.

WayneGretzky*99* | 04-08-18 | 10:30

sowieso is die vrije marktwerking en die liberale markt een race down the bottom, zeker met al die goedkope landen in oost europa. Maar het ergst vind ik de filosofie erachter. Die gasten rijden met vrachtwagenladingen met miljoenenwaarde naar bestemming. Op alles wordt alles al kapot bezuinigd; inkoop grondstoffen , de fabrieksarbeid, de logistiek, kantoor, huisvesting, ja ook de coolbleu werkt met schoolverlaters en jonge gassies. Ik bedoel allemaal bedoeld om de winstmarge te vergroten. Die grote jongens kunnen MAKKELIJK een nederlander in dienst nemen hoor die zn werk naar behoren doet en die in de maand een meiertje meer verdiend dan die pool. Het gaat om die gore besturen die aandeelhouders etc. Genoeg is genoeg

gelachewoar | 04-08-18 | 00:01

Niet alleen bij transport, maar ook in de bouw, productie en tuinbouw
Ze gillen om mensen die er een paar jaar geleden uitgeschopt werden. Te oud te duur en zg niet efficiënt

Jacktheflipper | 03-08-18 | 23:50 | 1

Verpleging ook, ik heb daar jaren gewerkt in de psychiatrie. Ca. 5 jaar geleden grote bezuiniging, heel veel goede en capabele mensen eruit ( bijv. Net een verkeerd diplomaatje). Nu zijn daar grote tekorten en kunnen ze geen mensen krijgen. Personeel daar ziek van de stress, dus nog meer tekorten.

Bas1877 | 05-08-18 | 14:03

Pjotr en Boris hebben de eer de bemande vrachtauto's het graf in te rijden met een jaar of 10 rijdt het meerdeel wel autonoom zonder chauffeur.

politiekgemotiveerd | 03-08-18 | 23:32 | 1

Dat is een even grote leugen als zure regen, een nieuwe ijstijd, zeespiegelstijging, opwarming van de aarde, 3D printers die alles printen, rijden op waterstof en elk woord van Rutte en Pechtold. Het kan niet en het zal niet gebeuren.

Frau Merkel | 03-08-18 | 23:46

Perfect omschreven. O o wat zijn we blij met al die goedkope krachten alleen ze verne*ken de hele arbeidsmarkt. Bouw idem dito.

BozePaarseMan | 03-08-18 | 23:24

De charmes van een goed draaiende economie zijn natuurlijk dat vooral degenen die het in de crisis het hardst zijn geraakt nu het hardst nodig zijn. Dit gebeurd bij chauffeurs, maar ook bij verzorgenden, schoonmakers en bij de kinderopvang. Ik gun iedereen die het neoliberale beleid de afgelopen jaren heeft toegepast een wegkwijnende bejaarde moeder, lege schappen, gore pleepotten in de trein en wachtlijsten voor de kinderopvang.

Toch kunnen we kankeren op de vakbonden wat we willen, maar als we die meer kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt nou eens wat beter zouden beschermen zou dit allemaal niet gebeurd zijn en hadden dit nog gewoon aantrekkelijke beroepen geweest.

bulk | 03-08-18 | 23:06 | 1

Vakbonden hebben een remmende werking op een gezonde arbeidsmarkt. Die kunnen we missen als kiespijn.

BozePaarseMan | 03-08-18 | 23:27

Mooi verhaal, helemaal waar. maar het is een grote cluster fuck up. Dit hele huilverhaal is de grote alibi om nu de hele NL chauffeursleger aan de kant te schuiven, en om iedere Pool of Bulgaar met een printer te verwelkomen. Alle veiligheidscertificaten zijn bij deze volkomen nutteloos geworden, want die worden binnen 5 minuten geprint door elke Oostblokker, En ze rijden voor 1/3e van de collega uit NL. En TLN en frans Timmermans lachten zich de knikkers uit de broek, Een herhaling van zetten. In de jaren 89tig werden heel veel diploma;s ongeldig verklaard en hadden we geen Middenstanddiploma's meer nodig,omdat de nieuwe nederlanders te dom waren om deze ooit te halen. Nee dan moeten de eisen maar bijgesteld worden. Nederland kennisland, laat me niet lachen.

zimmerschwanz | 03-08-18 | 22:47

Mooi stuk. En zonder meer waar. Deze verloedering zie je overal opduiken.Kijk eens in de horeca. Daar worden stagiaires ingezet ipv vaste medewerkers omdat dan de manager lekker z,n targets haalt en zo z,n bonus binnensleept. Complete chaos die de gasten steeds meer gaan zien maar waarvan extreem veel achter de schermen wordt gehouden. Het zou bij wet verboden moeten worden om stagiaires zonder begeleiding te laten werken. Een stagiaire zou overtallig moeten meelopen om het vak te leren. en niet ten kosten moeten gaan van iemand anders baan. Het grote probleem is dat de meeste bedrijven aandeelhouders hebben en die interesseert het geen fuck hoe er met personeel omgegaan zal worden.

memyzelfandai | 03-08-18 | 22:31 | 2

Gelul, zeker alleen een bijbaantje gehad bij de Mac?

JanvandeBiertent | 03-08-18 | 22:34

Geen gelul. Op middelbare scholen worden nu stagiaires (dus nog niet afgestudeerd, laat staan in deze vakken, want pabo) ingezet om Nederlands, Engels en wiskunde te geven. Puur omdat het goedkoper is....

piprecies | 03-08-18 | 22:57

Hey rijdende arbeider, geef eerst zelf het goede voorbeeld en steek je hand op als dank voor het geduld van je medeweggebruiker als je weer eens aan het keren bent en je het verkeer achter jou ophoudt. Dan zul je die middelvinger minder vaak zien.

Droop | 03-08-18 | 22:00 | 4

Wijvenpraat, laat die kerel draaien en z'n werk doen.

BozePaarseMan | 03-08-18 | 23:22

Droopy heeft ook eens moeten wachten hoor. Nou ik erger mij er gewoon niet aan, want als je je daar al aan kunt ergeren waar houdt het dan op?

IPNP | 03-08-18 | 23:39

Wij doen niet anders dan truckers de ruimte geven, seinen wanneer ze kunnen inhalen etc. Steevast worden we daarvoor bedankt met een lichtsignaal links en rechts. Wat zou het lastig worden op de weg als iedereen de mentaliteit had van figuren als Droop.

Maris v.d Hof5393 | 04-08-18 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

Polleke, groot compliment man! Voortreffelijk onder woorden gebracht, chapeau!

hoogstetijd | 03-08-18 | 21:48

Vroeger ‘viel’ er soms iets leuks uit de vrachtwagen als je geluk had, tegenwoordig vallen er alleen maar gelukszoekers uit.

Mr_Natural | 03-08-18 | 21:40

Prima stuk, ik denk echter dat de gemiddelde transporteur zich verdedigd met het argument dat op moment hij geen Oost Blokkers inzet op zijn vrachtwagens, hij failliet gaat.

En de tekorten aan personeel geldt idem dito voor andere branches zoals de zorg. En ook daar speelt voornamelijk dat men geen personeel kan vinden vanwege diploma's en het te lage salaris.

Atlantis-95 | 03-08-18 | 21:29 | 6

@vmk Maar niet alleen dat, ze zuigen ondertussen degenen die nog werkzaam zijn leeg tot op het bot. Niet vreemd dat je dan ineens voor problemen komt te staan, als werkgevert die de 1 na de ander kwijtraakt.
Ik ken zo veel mensen uit de zorg die nu schuilen onder een uitkering, ze moeten er niet aan denken om nog aan het werk te gaan, durven het niet meer. Compleet ziekgewerkt. Het is te wrang voor woorden.

Eric Newby | 03-08-18 | 22:02

Jaren in een ziekenhuis gewerkt en het is om te janken wat een werkzaamheden naar vrijwilligers geschoven werden, wat voorheen gewoon betaald werk was (en dus nog steeds gedaan werd!). Inderdaad het niveau 2 personeel wat Sinclair beschrijft. Aan de andere kant stroomt het er met bakken uit aan allerhande mislukte projecten. Uit principe gaat er geen cent van mijn geld naar ziekenhuisvrijwilligersorganisaties, ''vrienden van'' ziekenhuis-stichtingen en ik ontmoedig iedereen om vrijwilliger in een ziekenhuis te worden.

Steijn070 | 03-08-18 | 23:09

We kunnen dus stellen dat NL ziek is.

vmk | 04-08-18 | 07:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Truckers zijn helaas de avant garde in het EUSSR avontuur, want dit gaat iedere beroepsgroep treffen.

Techbanen die ge-outsourced worden naar Oost-Europa, piloten (zie de recente staking van Ryanairpiloten) die ge-outsourced worden naar Oost-Europa, mensen in de dienstverlening die ge-outsourced worden naar Oost-Europa, steeds meer vaste banen die d.m.v. een take-it-or-leave-it 'aanbod' naar een ZZP-contractje omgezet worden, enz enz.

Helaas zijn de meeste mensen dom en 'optimistisch' (lees: kop in het zand steken) en denken dat de ontslag- en bezuinigingsrondes aan hun voorbij zullen gaan.

Famous last words: "... but I thought it that this time it was going be different!"

Klassenfeind | 03-08-18 | 21:26

ik heb veel met de transportsector mogen werken.
Het is de backbone van NL's success, en dat al 500jaar.
Het ging mis toen de managers en de excel-sheet-hero's de boel gingen overnemen;
niet in denHaag, maar in de bedrijven waar ze werkten.

Dario.Maggi | 03-08-18 | 21:20 | 4

Zo zijn veel scheepswerven ook naar de haaien gegaan.

Mr_Natural | 03-08-18 | 21:36

Dat waren de vakbonden Mr. Natural.

JanvandeBiertent | 03-08-18 | 22:32

JanvandeBiertent | 03-08-18 | 22:32
Laten we zeggen dat het een combinatie van die twee is. Mijn vader vertelde me, moet begin 70-er jaren geweest zijn, dat er op de scheepswerf waar hij werkte steeds meer dure meneren rondliepen, die hij nooit sprak en waarvan hij ook niet wist wat ze deden, terwijl het werk minder werd en er aan de onderkant mensen ontslagen werden.

Mr_Natural | 04-08-18 | 09:12
▼ 1 antwoord verborgen

Waar maak je je druk over? Ga naar het strand!
Zie je meer kamelentenen in een uur dan een Egyptische veearts gedurende zijn hele carrière.

JanvandeBiertent | 03-08-18 | 21:11

In de zeevaart speelde hetzelfde zo'n jaar of 30 geleden. Ik ben er op tijd uitgestapt.

harry19612 | 03-08-18 | 21:10 | 2

En toen de ICT in gegaan...?

Muchnadt | 03-08-18 | 21:35

Nee, zo slim was ik niet. Helaas.

harry19612 | 03-08-18 | 21:56

Ik rij voor m'n werk en chauffeurs ook, maar ik ben met m'n personenauto behendiger en maak ruimte voor de beroepsrijders. Al let ik wel op de kentekenplaat.. voor NL rijders ben ik net wat hoffelijker dan voor alle Oostblokkers die hier de boel komen leegroven.

NeedIsaymore? | 03-08-18 | 21:03 | 4

je denkt leuk en slim te zijn maar je bent het zeker niet. die oostblokkers doen het werk omdat ze voor hun normen redelijk betaald worden. Als jij 4x zoveel betaald zou krijgen om met je lease autootje in Polen rond te rijden zou je immers ook een dief van je portemonnee zijn. Als je dan al leuk en bijdehand wil doen moet je de dikke leasebakken van de directeurtjes van de gewone arbeidersklasse ondermijnende bedrijven wat minder hoffelijk bejegenen. maar dat zal je wel niet durven omdat je kans hebt je manager of baas te treiteren en je dan je baantje met leaseauto kwijtraakt.

memyzelfandai | 03-08-18 | 22:15

memyzelfandai | 03-08-18 | 22:15
Wat een venijn, frustratie, misvattingen en gedateerd FNV gelul zeg. Barking at the wrong tree boy, want ik heb geen baas-manager (ben er zef één), rij niet in een leaseautootje (kan kiezen uit meerdere eigen auto's) en respecteer wat jij noemt de arbeidersklasse (beschouw mijzelf ook als arbeider, want ik wil arbeid verrichten). Mensen die een bijdrage leveren aan welvaart en welzijn in NL en dat met hun hoofd en/of handen doen, hebben bij mij een streepje voor. Daar zitten weinig Oostblokchauffeurs tussen.
Doe Jaap vd Scheur de groeten.

NeedIsaymore? | 04-08-18 | 08:04

@NeedIsaymore? | 04-08-18 | 08:04
Ah je bent zelf een baasje, vandaar dat domme neerbuigende gedrag naar oostblokkers. kom eens uit je debiele bubbel. Oostblokkers zijn namelijk hard werkende mensen die op hun manier bijdragen . Dat jij daar als discriminerende en dom half engels half nederlands lullend baasje jezelf mee voor schut wil zetten zegt eigenlijk al meer dan genoeg over je. Doe jij de groeten maar aan Barry Steven.

memyzelfandai | 04-08-18 | 17:32
▼ 1 antwoord verborgen

Creämt, kreämt, krejamt? Dit woord hoor ik niet zo vaak. Dit is zeker een sait voor intellectuelen.

HogeNood | 03-08-18 | 21:02

Hier een ex-chauffeur die om precies deze redenen is gestopt. Gewoon gedesillusioneerd doordat je van alle kanten wordt geschoffeerd door werkgever, handhaving, wetgever, klanten en medeweggebruikers. De laatste jaren heb ik als lzv-chauffeur gereden, maar omdat de cao geen woord rept over enige vorm van compensatie voor deze specialistische tak van transport met bijbehorende extra verantwoordelijkheid verdien je dus geen cent meer dan een 'gewone' CE-chauffeur. Sterker, als Pjotr en Boris met hun oostblokrijbewijs deze combinaties mochten rijden was ik al lang ingewisseld

Ridocar | 03-08-18 | 21:00 | 4

Juncker neemt lekker een borrel, ziet opeens twee vrachtwagentjes in plaats van één, en het is allemaal prima.

Mr. Squits | 03-08-18 | 21:36

Wel knap zo'n ding van 25 m kunnen rijden. Is daar een speciale aantekening voor nodig op het rijbewijs ?

sprietatoom | 03-08-18 | 22:37

sprietatoom | 03-08-18 | 22:37
Die aantekening komt op creditcardformaat, dus een extra pasje dat je bij je rijbewijs in je portemonnee steekt. Het is daarom geen aparte categorie, alleen een uitbreiding dat wel door het CBR wordt getoetst (rijles, een paar theorievraagjes en examen). An sich is het niet heel moeilijk (het grootste deel rij je toch vooruit, en het spul volgt vanzelf), maar bij de klant moet je af en toe hopen dat er genoeg ruimte is om te manoeuvreren.

Ridocar | 05-08-18 | 07:50
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stukje. Groot gelijk.

Omebert | 03-08-18 | 20:57

Nederland is gewoon niet meer het klimaat om te gaan chauffeuren. De samenleving draait bijna alleen nog maar om geld ben ik bang. Van de passie van het trucken is weinig meer over. Goed moment om te stoppen. Laat ze aub de afghaanse, poolse chauffeurs in dienst nemen. You pay for peanuts you get monkeys.

Klutskwijt | 03-08-18 | 20:54 | 1

Klutskwijt, is het niet: Pay peanuts get monkeys?

mamalookabooboothere | 03-08-18 | 21:12

Beetje glas half leeg stuk hoor.
Ik zie niet in waarom we voor het Nederlandse goederenvervoer opeens protectionistisch dure Henk moeten laten zitten. Tijden veranderen, de economie vraagt andere zaken dan 1991 en helaas is het beroep vrachtwagenchauffeur nou eenmaal stukken efficienter in te vullen met een Oost-Europese flexpool.
.
Daarnaast heeft de stukjesschrijvert behoorlijk de pech dat de gemiddelde truckert zijn hand er niet voor omdraait om even met 101 km/h een truck in te halen die 100 km/h rijdt. Dat dit dan 2,5 km duurt maakt de beroepsgroep niet superpopulair.

de Voorzittert | 03-08-18 | 20:51 | 2

Komt een flexpool bij mij op het werk om dure en hoogwaardige goederen af te leveren. Deze dienen ook nog aantoonbaar tussen de 2 en 8 graden vervoerd te worden. Ik spreek Nederlands, Duits en Engels maar kan hem desondanks niet verstaan. Toen hij niet wist de temperatuurstrook af te drukken heb ik het opgegeven. Ongeschikt. En ik heb geen hekel aan Polen an sich. Wel aan die woestijnideologie.

padbuffel | 03-08-18 | 20:56

@de voorzitter Jammer dat je zo duidelijk geen enkele notie hebt van hoe dom je brabbelt, maar het meest treurige is nog wel dat de moderne manager net zo weinig verstand heeft waar hij mee bezig is.
Mocht je trouwens zo'n manager zijn, reken dan niet meer met snelheden van 100 km/u voor een vrachtwagen. De ETA gaat niet kloppen.

harry19612 | 03-08-18 | 21:07

Over 10 jaar rijden die krengen autonoom. Best slim om een andere beroepskeuze te maken.

padbuffel | 03-08-18 | 20:47 | 1

Zal wel loslopen, ze moeten toch iemand de schuld kunnen geven als er wat misloopt.

LesPaul | 03-08-18 | 22:11

In alle sectoren is er een tekort zo'n beetje behalve bij de bankmedewerkers. Alleen met mensen van buiten kan dit opgelost worden... Hoe graag je het ook anders zou willen, de extra handen aan het bed zullen geen Nederlandse handen zijn. Dit hoeft ook niets uit te maken als de verzorger maar Nederlands spreekt en gekwalificeerd is. Er is geen andere mogelijkheid.

druif | 03-08-18 | 20:43 | 1

Mag ik dat grote onzin vinden? Ja dat mag ik. Hebt u de laatste 20 jaar soms onder een steen geleefd? Talloze Nederlandse chauffeurs en timmerlieden zijn uit hun baan getrapt ten gunste van buitenlanders. Lees anders het artikel eens!
O en aan mijn bed later géén buitenlander. En ook niet als hulp in de huishouding of zoiets. Vergeet dat maar rustig.

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:51
-weggejorist en opgerot-
Bartel-Jap | 03-08-18 | 20:38 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Ach.... ik ben hoffelijk richting vrachtwagens, de meeste zijn hoffelijk terug. Maar er rijden ook wel een paar grote idioten in die tig tonners rond, meestal Oostblokkers inderdaad. Bij laden en lossen handelen we de jongens zo snel als mogelijk af, helpen ze mee waar mogelijk, en ze krijgen koffie in de kantine waar de directeur ook gewoon zit tussen het werkvolk.

Oepsie1234 | 03-08-18 | 20:37 | 1

Wie van mijn collega's ben je?

PresidenteDeConjovia | 03-08-18 | 20:54

De EU
Daar zou iedereen beter van worden.
De enigen die er beter van worden zijn rijke stinkers die in het bedrijfsleven aan de touwtjes trekken.
goedkope oostblokkers en outsourcen is het mantra
Allemaal veel makkelijker gemaakt door de EU.

Rest In Privacy | 03-08-18 | 20:36

Als chauffeur, is het wel verdomd vermakelijk om te zien dat de slechte bazen uit de slechte jaren, nu totaal naar de klote gaan , aangezien zelfs de Polen niet meer voor ze willen rijden. Al, zo slecht is het niet op de weg, en bij de klanten.. hangt ook een beetje er vanaf hoe je er in staat. Toegegeven, heb ik de luxe positie , bij een vervelende klant hem de vinkentering te kunnen wensen en hem in z'n vuil te laten stikken. Helpt behoorlijk in "vriendelijkheid"

rammelbakje1 | 03-08-18 | 20:35 | 3

Maar u zegt het zelf al: u hebt die luxe positie. Dus dat scheelt.

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:39

Och, als de Polen op zijn voegen we toch gewoon Turkije, Afghanistan, Somalië en heel Noord-Afrika bij de EU?

obominotie | 03-08-18 | 20:40

Klopt Lupuslupus, en besef me ook goed dat op dát gebied, het makkelijker heb als sommige collega's die bij elke kans door klant / opdrachtgever / werkgever anaal gevisiteerd worden.

rammelbakje1 | 03-08-18 | 20:40

Dit is een literaire vrachtwagenschaffeur met totaalbesef.
En boodschap.

Appie raakt leeg.

Kudtkip | 03-08-18 | 20:29 | 2

Ik heb voor 3 weken eten en drinken in huis dus mij deert een lege Appie niet.

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:55

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:55
Good for you.

Kudtkip | 03-08-18 | 21:58

Nee, ik ben niet tevreden erover hoe nederlandse vrachtwagenchauffeurs zijn getreiterd. Maar zodra werkgevers goedkopere werkkrachten kunnen krijgen doen ze het. En niet alleen de nederlandse werkgevers. En niet alleen de vrachtwagenchauffeurs. De textielindustrie, de schoenenindustrie alles met goedkopere werkkrachten. En de nederlandse boeren die steeds getreiterd worden. Een enorm arrogante desinteresse van de politici.

mamalookabooboothere | 03-08-18 | 20:29 | 2

True

Kudtkip | 03-08-18 | 20:32

Elke tree naar beneden doet het. Eerst even bij de Action kijken voordat je naar de duurdere winkels gaat.

Het blijft en spelletje van wie wijst naar wie,

Kening Redbad | 04-08-18 | 11:38

enige juiste conclusie van polleke is weer dat dit een resultaat is van onze zgn liberale marktwerking. Transport ook als onderdeel van het uitkleden van de kjosten al dan niet in globaal verband. Vertel mij nou eens. De grote jongens als coolblue, wehkamp, bol com. Winkels hebben ze niet meer, fysiek veel minder kosten in de tijd van de megapools, scheer en foppens etc. De verwachte prijsdaling valt ook relatief mee. Nu de nl-se chauffeurs massaal eruit trappen om ze (door eu beleid) te vervangen door oost europese werknemers. Wakker worden mensen, weer een beroepsgroep die kapot wordt gemaakt omwille van de winstmaximalisatie

gelachewoar | 03-08-18 | 20:29 | 1

Cool blue, bol.com en Amazon word bij ons dagelijks door een Nederlandse chauffeur gereden hoor, meestal Corné of Rodney. Verder heeft polletje een goed betoog geschreven.

@cid | 03-08-18 | 23:31

Ik kan ook parallellen trekken naar andere branches die het moeten hebben van praktisch geschoolde vakmensen; hoveniers, bouw, installatie, etc

PureYak | 03-08-18 | 20:27

Goeie uiteenzetting! Spijker op de kop!

vluchtelingallergie | 03-08-18 | 20:26

De vrachtwagenchauffeurs die bij mijn bedrijf komen mogen altijd koffie of whatever drinken in de kantine met airco. Zo’n hekel aan snobs: loop ik in een oude overal, komt er zo’n manager in pak aan “is de directeur er ook” vraagt hij.
Ik zeg “ ik zal even kijken” en loop naar binnen om enkele seconden later weer naar hem terug te gaan, geef hem een hand en zeg “ik ben de directeur en nu wegwezen”.

Dutch_Holland | 03-08-18 | 20:25 | 3

Je laat jezelf aardig kennen. Wat had je van die manager verwacht dan? "Hee, iemand in een overall, dat is bij dit coole bedrijf vast de directeur". Nee, de man zoekt de directeur. En vraagt aan de eerste die hij tegenkomt of de directeur er ook is. Niks mis mee lijkt me.

De echte Stolwijker | 03-08-18 | 20:34

gelul, prutser - 'go back to your desk'

Bartel-Jap | 03-08-18 | 20:35

Haha, dat vind ik altijd zo grappig! Toen ik nog een bedrijf had, bood ik mensen bij binnenkomst een bakkie koffie aan. Maar dan denken de meesten dat je dus de koffiejuffrouw bent, zelfs als je je daarbij even voorstelt. Luisterden ze niet naar. 'Is mevrouw er al?' vroegen ze dan aan mij.

Poesmobiel | 03-08-18 | 20:37

Mooi stuk! Maar er zijn uitzonderingen,gelukkig maar. Als er een vrachtwagen wil invoegen ff seinen, krijg je een bedankje via deknipperlichten terug. Allemaal zo makkelijk

niv01 | 03-08-18 | 20:25 | 3

Zeker weten. Doe ik ook. Van mij krijgen ze gewoon de ruimte. Zelfs een enkele keer dat ze geen voorrang hebben laat ik ze voorgaan. Wat maakt dàt nou uit! en zij kunnen lekker doorrijden.
Mensen denken gewoon niet na (of het interesseert ze niet) dat zo'n truck (vaak met aanhanger) een veel grotere remweg heeft dan een luxe auto. Er zijn best idioten onder de truckers maar die zijn - tijdens een rit van 700 km) op de vingers van één hand te tellen. En dan zijn dat meestal nog Polen of andere Oostblokkers. Dat is gewoon zo.

Ik weet nog toen mijn kinderen klein waren en ik een vrachtwagen voorrang gaf. Hij bedankte door zn hand op te steken en mijn zoontje die dat zag vroeg: "mam, ken je die meneer, dat hij je gedag zegt?" Roflol.

En ook kruip ik tijdens een lange rit weleens tussen 2 vrachtwagens om even te relaxen, even gas eraf. Nee de truckers kunnen bij mij geen kwaad doen.

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:37

@Lupuslupus | 03-08-18 | 20:37 Hier idem-dito.... ze zijn wel voor ons aan het rijden (ook Niv01 een duimpje omhoog)

Keyboardspeler | 03-08-18 | 20:48

Lupuslupus, ik dacht dat ik de enige was maar als ik lange afstand rijdt en ik ben moe ga ik achter een vrachtwagenvriendje hangen. Heerlijk effe bijkomen, inderdaad.

mamalookabooboothere | 03-08-18 | 22:28

Zonder truckers en boeren is er niks te vreten.
Ik zeg: “met truck en tractor” op langzaamaandag naar Den Haag of Brussel.
Jullie verdienen meer waardering en een beter loon. Logistiek is booming, dus geld is er.

Ruimedenker | 03-08-18 | 20:24 | 2

Probeer als eerlijke Nederlandse transporteur, die zijn personeel netjes volgens CAO betaalt, maar eens op te boksen tegen die oostblokkers die hier alle prijzen van transporten naar de klote rijden.

vokjoe | 03-08-18 | 20:37

@ Vakjou, Inderdaad, dat is een onmogelijke opgave. Zelf ook na 35 jaar zelfstandig ondernemerschap in het vervoer het bijltje erbij neergegooid. Mooi vak, zonder meer maar je wordt met name door de overheid gedwongen met vastgebonden handen je werk te doen. Alleen al die belachelijke toestand op Maasvlakte 2; voor NL-kentekens alleen toegankelijk met een Euro-6 truck en willekeurig welke andere buitenlander dan ook kan -al is het met Euro 0 gewoon doorrijden want dat is niet te registreren beweert onze Roverheid. Natuurlijk is dat wel mogelijk maar dan moet de ambtenaartjes aan het werk en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn; ies discriminaasie.

leaupveaugel | 03-08-18 | 21:01

als je heel vaak (beroepsmatig) op de weg zit zoals ondergetekende en ziet wat onze asfaltridders voor stunts uithalen op de snelweg dan begrijp je niet dat er niet nog veel en veel meer ongelukken gebeuren en het maakt dit verhaal ook nog eens volkomen ongeloofwaardig. Misschien zou bijvoorbeeld het veranderen van rijbaan als er iemand gewoon naast je rijd eens wat minder populair moeten worden. Scheelt veel hartverzakkingen bij onschuldige automobilisten.

jan-lul-de-behanger | 03-08-18 | 20:24 | 3

Misschien even opletten hoe lang de betreffende truck al met zijn richtingaanwijzer aan rijdt; en dan de fatsoensnormen zelf eens in acht nemen en die hardwerkende chauffeur die ook voor u de winkels aan het bevoorraden ismaar dat zal gezien uw nickname wel geen optie zijn

leaupveaugel | 03-08-18 | 21:04

Je richtingaanwijzer geeft je niet het recht om van baan te verwisselen als je daarmee een ander weggebruiker hindert. Er zijn gewoon verkeersregels en als iedereen zich daaraan houdt is al die zgn. hoffelijkheid niet nodig. Nee, die zgn. hoffelijkheid zorgt alleen maar voor ongelukken. Ooit was het zo dat je uit hoffelijkheid een baan opschoof als dat kon voor iemand die de snelweg opkwam. Nu denken ze dat het een recht is en dat als ze met hun richtingaanwijzer aan op de invoegstrook zitten ze het recht hebben om in te voegen en dat de ander de plicht heeft een baan op te schuiven of het nou kan of niet en als je het niet doet zitten ze toeterend of met groot licht seinend achter je en als ze je inhalen proberen ze je te snijden.
Hetzelfde ook met vrachtauto's die als je weigert een noodstop te maken op de linker rijstrook en het verkeer achter je in gevaar te brengen, want dan laten ze je schrikken met hun luchthoorn als je er voor bij rijdt. Bah!

Francisca | 03-08-18 | 21:28

Vrachtwagen heeft doorgaans meer ruimte nodig dan er tussen 2 auto's beschikbaar is. Als ie richting aan geeft dan gewoon even inhouden en hem ruimte gegeven. Grootlichtsignaal als ie kan gaan. Wordt je meestal voor bedankt met zijn richtingaanwijzer. Maar jij bent natuurlijk te belangrijk en hebt teveel haast

Ben Hetzat | 04-08-18 | 00:16

En.... het is allemaal weer de schuld van de "luxe wagens". Ik ben niet van de middelvingers en al helemaal niet van de remproef (die verlies je trouwens), maar wat een verwijtbare ellende veroorzaken die vrachtwagens op de snelweg. Ach, het is bekend. "Inhalen" zonder zichtbaar snelheidsverschil, auto's daarbij de linker vangrail in duwend. Slingeren en bezig zijn met van alles behalve de weg. Het koffiezetcliché klopt. Bumperkleven op tweebaanswegen als het de "heren" allemaal net even niet snel genoeg gaat. Het bezet houden van parkeerplaatsen die voor auto's bestemd zijn. Rotondes? Daar nemen de zware jongens uiteraard altijd voorrang. Verkeer van rechts in de bebouwde kom? Ja zeg, wij zijn veel te zwaar om te stoppen en bovendien denderen we graag met 60 km/u langs spelende kinderen, toch! En inrijverboden voor vrachtwagens, daar doen we niet aan, de tegenliggers gaan maar even aan de kant.
Het zal best aan de zware omstandigheden liggen. Maar laat Polleke eerst maar eens zijn eigen collega's aanspreken voordat ie de oorzaken extern zoekt.

De echte Stolwijker | 03-08-18 | 20:21 | 9

Stolwijker, neem voor de gein eens een paar rijlessen op een vrachtwagen.
En kom dan nog eens terug.

Bijtendehond | 03-08-18 | 21:06

Ja, Stolwijker,dan sparen voor je examen groot rijbewijs en de cursus veiligheid. Dan op zaterdags, naast een drukke kantoorbaan, voor de ervaring gaan rijden voor een grote kruidenier van en af ditriebutiecentrum. Ohja, effe voetgangersgebied doen centrum Rotjeknor en een te krappe ingang voor de kruideniersopslag. Doe dat inderdaad eens en kweek dan pas een grote bek over vrachtwagenchauffeurs.

mamalookabooboothere | 03-08-18 | 21:26

>"Inhalen" zonder zichtbaar snelheidsverschil
Ja, dat kan je chauffeurs ook niet helemaal verwijten, want vrachtwagens zijn begrensd op een maximum snelheid van iets boven de 80 km/h, dus als er een gaat inhalen, duurt het even ja. Daarop moet je de wetgever aanspreken zodat deze of een inhaalverbod voor vrachtwagens kan instellen (zonder dat mag een vrachtwagen wettelijk gezien gewoon inhalen ook al vind jij dat vervelend) of de begrenzer er kan afhalen (wat geen goed idee is voor de verkeersveiligheid).

enigmafan | 04-08-18 | 08:36
▼ 6 antwoorden verborgen

¡ Heel mooi stukkie !

Niet alleen vanwege de terechte teneur ervan, maar ook vanwege zo'n pareltje als "... waar de doorgesnoven yup zijn lease gebakje aftankt ...".

De toekomst ? Ik heb geen idee, wellicht worden straks alle opleidingen (en de wegenverkeerswet) gewoon in het Pools etc. gegeven en gedrukt ?

Vesta | 03-08-18 | 20:19 | 1

We hebben nog een overschot aan apothekers en ingenieurs. Mwa, bij nader inzien toch niet zo'n goed idee om die op busjes en vrachtwagens te laten rijden.

K. Letskoek | 03-08-18 | 22:14

Weinig op aan te merken. Mijn beide ooms waren beroepschauffeur. Een ervan helaas te vroeg overleden. De ander vervroegd met pensioen gestuurd en vervangen door een Pool. Heeft uiteindelijk zijn nieuwe roeping op de streekbus gevonden, maar had graag internationaal blijven rijden. Die vakbonden roepen van alles om zelf meer geld te krijgen. Hoeveel vakbonden (in Nederland) doen echt nog iets goeds voor hun leden?

BLR | 03-08-18 | 20:19

Exact gelijk aan het vak Taxichauffeur. Als je de afgelopen decennia geen steady klantenbase hebt opgebouwd, is het niet te winnen van de Afghaanse import chauffeurs welke hun papieren en zelfs hun auto gratis van "onze" roverheid krijgen.

073Cab | 03-08-18 | 20:16 | 2

Daar kunnen we inderdaad nog wel wat boekwerken aan spenderen. Daarbij moet ik aanmerken dat ik in uw 073 - behalve rond carnaval - nog geen onvriendelijke chauffeur ben tegengekomen.

BLR | 03-08-18 | 20:21

Waar het hier om gaat is het feit dat ik in mijn loopbaan tientallen duizenden euroos heb geïnvesteerd in de toko. Elke kansloze die nu tegen het UWV aan gaat plassen krijgt alles graties, want "iedereen kan dit beroep" Zie de wantoestanden op oa Schiphol..

073Cab | 03-08-18 | 20:39

Mooi stuk!
Maar meer EU en vmbo/vakmanschap is minderwaardig.

Bon-sens | 03-08-18 | 20:14

Vervoer per boot cq trein is vele malen goedkoper en mogelijk ook efficiënter en zeker minder ongevalgevoelig.

JanBrel | 03-08-18 | 20:13 | 5

Wil je nou zeggen dat Annie haar vibrator in de Maasvlakte moet oppiken?

Pedronegro | 03-08-18 | 20:22

@JB

Ken weze maar de openbare laad- en losplaatsen op stations zijn sinds midden jaren '90 zowat geheel verdwenen. Rationalisatie en zo. Dus wagenladingvervoer of van Gend en Loos snelgoed gaat het niet worden.

SDI | 03-08-18 | 21:05

Vervoer per trein is niet goedkoper. Dat komt door de idiote tarieven van ProRail voor gebruik van het spoor. Dat er dagelijks, het hele jaar door, ijzerertstreinen rijden van de Maasvlakte naar hoogovenbedrijven in Duitsland, is om de infrastructuur in stand te houden voor als de binnenvaart, wegens te laag of te hoog water in de Rijn, dit vervoer niet kan doen. De binnenvaart is het allergoedkoopste vervoermiddel, niet vanuit energieverbruik perspectief, maar gewoon om dat het 't beroerdst gereguleerd is.

hotnot | 03-08-18 | 22:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Polleke weet het uitstekend te verwoorden. Misschien kunnen we uiteindelijk eens concluderen dat het land vol is. Dat de rek eruit is. Dat we onszelf aan het vernietigen zijn.

Vespucci | 03-08-18 | 20:13

Kan niet anders zeggen dan dat ik het 100% eens ben met deze chauffeur.

Lupuslupus | 03-08-18 | 20:11

Geweldig stuk. Een de vele prijzen die we als samenleving moeten betalen voor de rijkdom van onze politieke elite en hun vriendjes.

smdyasc | 03-08-18 | 20:08 | 1

ik ben er o zo mee eens, en het hoort niet op bij vrachtwagen chauffeurs.

Rene046 | 04-08-18 | 01:25

Hulde!

PresidenteDeConjovia | 03-08-18 | 20:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken