Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Breek. GeenPeil op 100K krabbels voor donorwet

Ja, dat is ontzettend weinig na drie weken en nee, zo gaat het natuurlijk nooit lukken.

Kijk, dat Oekraïnereferendum kwam ook heel traag van de grond. Duurde tot de laatste week tot het écht ging lopen. Maar in dit geval hebben we natuurlijk best wel wat media-aandacht gehad. Bovendien weten mensen inmiddels ook wel hoe het werkt, zo met die 10.000 handtekeningen en die 300.000 daarna. En de donorwet geniet als 'lokaal onderwerp' meer bekendheid dan het associatieverdrag. Maar toch, die teller stokt. Een parallel initiatief heeft ook zo'n 10k handtekeningen, en we weten niet hoeveel Bijbelriemers hun handtekeningen per post aan de Kiesraad gericht hebben. Maar dat we met nog krap drie weken te gaan nog ver van de meet zijn, is wel duidelijk. Waar ligt het aan? Ach, je kan wel duizend redenen bedenken, die vervolgens iedereen weer op z'n eigen wijze zal interpreteren. Verzin ze dus zelf maar, want elk argument hierover uit onze mond klinkt al snel te Calimero en zo zitten wij niet in elkaar. Als je faalt, faal je zelf. Geven we het op? Nee man, natuurlijk niet. De dikke vrouw heeft nog niet gezongen. Zo lang de teller tikt, blijven we pushen. De donorwet, of de gladiolen.

Reaguursels

Inloggen

Getekend. Maar een referendum over de referendumwet lijkt me interessanter.

BTW Ik heb mijn 'Ja' in een 'Nee' veranderd.

Yie_Ar_Kung_Fu | 29-05-18 | 13:43
-weggejorist-
Homer P. Simpson | 29-05-18 | 12:44

Het interesseert de mensen allemaal geen zak. Het referendum, de Islamisering van Nederland, mensen leiden lekker hun eigen leventje, weekend, wijntje, gezellig met vrienden borrelen, no worries.

JackStick | 29-05-18 | 11:04

Voor het merendeel geldt dat zeker. Ik vrees dat de anderen nu nog een (veel) te kleine groep vormen om daadwerkelijk het zozeer benodigde verschil te kunnen maken. En wellicht gaat dat verschil er nooit komen.
Kijk naar wat er met Tommy Robinson is gebeurd. Ja er is enorme ophef, tot in de VS toe. Maar binnenkort hoor je er niets meer over omdat het de massa's geen zak interesseert.

Dus ja, de meesten interesseert het geen zak. Ze willen NU een leuk leven hebben: Carpe Diem. 'Laat ons eten, drinken en vrolijk zijn want morgen sterven wij'. Die tekst in de Bijbel is 2000 jaar geleden opgeschreven dus het is van alle tijden. Dat gezegd hebbende ben ik wel van mening dat het veel en veel erger is geworden, het egoïsme van de mens heeft ontzaglijk grote hoogten bereikt.
Maar ook dat is voorzegd: in de eindtijd 'zal de liefde van de meesten verkoelen'. Ook dat zie je dagelijks om je heen; een land vol echtbrekers die hun beloften van trouw bij het vuilnis gooien en véle anderen die er niet eens meer aan beginnen om die beloften af te leggen maar gaan hokken want dan kun je makkelijker de benen nemen zodra het een beetje tegenzit.

Lupuslupus | 29-05-18 | 11:31

@ Lupuslupus
Ik vind het prima dat mensen zo denken hoor, niemand moet verplicht worden om zich bezig te houden met dingen die ze niets interesseren, maar dan moeten ze natuurlijk niet dezelfde verantwoordelijkheden eisen. Nu heeft ieder mens één stem, want dat is zogenaamd eerlijk, democratie, maar dat is dus helemaal niet eerlijk, want als je wèl betrokken bent, kritisch nadenkt, van dit land houdt en qua karakter iemand bent die voor gevaar waakt, en daarbij over feitenkennis beschikt waarop je je mening baseert, dan zou je stem ook zwaarder moeten wegen, en je invloed groter moeten zijn. Maar dat is theorie, in de praktijk bepalen de zich van geen kwaad bewust zijnde, kaasje prikkende, Chardonnay klinkende bon-vivants dat linkse partijen het voor het zeggen mogen hebben, met alle gevolgen van dien (zoals een nationale identiteit die helemaal verdwijnt, en een volk dat op den duur compleet vervangen gaat worden, om maar wat te noemen).

JackStick | 29-05-18 | 11:49

Sorry maar referenda zij nutteloos met dank aan D66, VVD en de EU. Geef gewoon door dat je geen donor wilt zijn als iedereen dat doet dan gaat onze elite misschien eens nadenken. Echter het is net zo als met stemmen, het Klootjesvolk stemt toch op de gevestigde partijen want de partijen die tegen de gevestigde partijen zijn zijn populisten en worden ze de 2e partij v/h land dan gewoon een cordon sanitair.
Over 10 jaar als er geen weg meer terug is wordt het klootjesvolk misschien eens wakker maar het is nu al te laat. Dijkhof begint het licht te zien maar laten we afwachten wat er met hem gebeurt.
Alleen op de alternatieve media wordt nog bericht wat er werkelijk gebeurt maar bijv. op NU.NL en NPO geen enkel bericht over bijv. Tommy Robinson dit alles onder het motto houdt het volk dom, geef ze voetbal en spelen en verspreidt alleen propaganda hoe goed het gaat met de economie en de terugloop v/d criminaliteit.

johnelec | 29-05-18 | 11:01

Grappig wel. Misschien omdat je hierin veel minder je "algemene ontvredenheid" in kwijt kan. Maar eigenlijk is dit een veel geschikter onderwerp voor emotioneel stemgedrag, alleen dan iets minder gechikt voor boosheid.

hagbard_celine | 29-05-18 | 10:13

Denk ik ook. Als je ergens deze handtekeningenactie bespreekt, verzand je al gauw in een discussie over het nut en de noodzaak van orgaandonatie.

GerardJolig | 29-05-18 | 11:01

Ja joh. Jullie hebben het zelf verpest met het Oekraïnereferendum. Die onzin had er nooit moeten komen, en daarmee hebben jullie het bij veel voorstanders van referenda verpest. Enkel voor een initiatief dat niet door jullie opgestart is, zoals het sleepwetreferendum, zijn mensen nog te porren. Als referendumvoorstander doe ik niet mee aan een initiatief dat door GeenStijl is opgezet, en enkel bedoeld is om te zieken. Heel spijtig dat jullie het enthousiasme voor dit mooie instrument verpest hebben; duurt decennia voor dat weer terug is.

klownf | 29-05-18 | 10:09

Ik denk dat er vooral weinig gestemd wordt omdat de "powers that be" besloten hebben hier weinig aandacht aan te besteden. Ik vermoed dat veel Nederlanders geen weet hebben van dit referendum. Er zijn geen debatten op tv, partijen als D66 houden zich stil, etc...

DolfWeerwolf | 29-05-18 | 10:44

"Initiatiefnemers referendum: Oekraïne kan ons niets schelen" Ja, daar heb je bij mij wel een beetje het enthousiasme voor referenda weggenomen.

dyslexieman | 29-05-18 | 10:53

dyslexieman: dat was communicatief en inhoudelijk dan ook een grote blunder destijds. Maar wijs jij jouw vrouw direct de deur als ze eens een misstap begaat of geloof je in een toekomst met heer en praat je het uit?

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 11:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit referendum is gedoemd te mislukken, dus ik zet geen handtekening. Kijk eens op deze site dan weet je waarom je geen handtekening hoeft te zetten: www.donorregister.nl/cijfers

58,3% geeft nu al toestemming.

Mans5 | 29-05-18 | 10:04

Mans5 jij snapt er echt geen bal van. Hersenen al gedoneerd?

Franciscus Borchwerf | 29-05-18 | 10:33

Mans5 | 29-05-18 | 10:29 Er zijn in Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden en 250.000 analfabeten. Wie komt er voor deze mensen op? Iets pakken zonder expliciete toestemming is in mijn optiek stelen. Als je lichaam al niet meer van jezelf is wat dan wel?

osolemio | 29-05-18 | 10:37

@Mans5
Die 58.3% is zich mogelijk niet volledig bewust van de keiharde werkelijkheid:

Lidmaatschap van de EU betekent afgedwongen donorschap van NL staatsburgers voor het Großraumkartel [*]. De taak voor de NL regering is zorg te dragen voor aanlevering van verse organen voor het Produktschap voor Bloed, weefsel en organen. Bent u vóór de EU in zijn huidige vorm; bent u overheidstrouw, voorstander van de zittende macht en progressief bovendien [**], dan zijn uw organen verzekerd van een correct tweede leven elders in het Großraum, een exotisch avontuur tegemoet in een nieuwe omgeving die u bij leven waarschijnlijk nooit hebt kunnen bezoeken vanwege torenhoge lastendruk gepaard aan doelgerichte inflatie. Deugen mag iets kosten tenslotte.

[*] Das Großraumkartel = de Europese Commissie olv de niet geheel onomstreden Martin Selmayr.
[**] Enige tegenstrijdigheid berust Echt 100% op toeval.

kindapaas | 29-05-18 | 10:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Een groot deel van de bevolking kan echt geen belangstelling opbrengen voor welk politiek onderwerp dan ook. Het is totale onverschilligheid. Als de barbecueworstjes maar in de aanbieding zijn bij de Lidl, dan is alles goed. Dat soort lamlendigheid nekt dit land. En dat weten bestuurders.

osolemio | 29-05-18 | 10:01

Ik begin er ook niet meer over. Vroeger werd er op een verjaardag nog wel eens iets politieks besproken. Nu niet meer, het gaat over de leuke dingetjes die nu weer bij de Action lagen en of die lekkere wijn nu bij de Aldi of de Lidl vandaan komt. In verband met de sfeer, zeg ik helemaal niks meer en lul stom mee.

osolemio | 29-05-18 | 10:30

In die zin klopt het beeld van de vereenzaamde reaguurder op zolder best wel: in toenemende mate afzondering in bitterheid, de impact van het "horen en zien" der dingen.

Ingnorance is bliss my friend.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 10:57

Er is iets goed mis met een systeem als degenen die het allemaal geen zak interesseert net zo veel te zeggen hebben als degenen die betrokken zijn, zich verdiepen in de materie, en hun mening vormen op basis van feitenkennis.

JackStick | 29-05-18 | 11:24
▼ 2 antwoorden verborgen

getekend
misschien moet de sgp achterban gemotiveerd worden.

2_amazing | 29-05-18 | 09:55

Wel interessant eigenlijk: zijn moslims, joden et al "out by default" of moeten ze ook actief uitschrijven? Iemand? Je kunt de roep om uitzonderingsposities op basis van geloof (ik zeg: halal slacht) al van verre zien aankomen.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 10:21

Het Reformatorisch Dagblad (achterban van de SGP) is het totaal ééns met het referendum. Dus daar ligt het niet aan.

Lupuslupus | 29-05-18 | 11:33

Doneren - in de ruimste zin van het woord - is altijd een persoonlijke keus en dat moet vooral zo blijven. Dus NIET van Staatswege worden opgedrongen zoals met de nieuwe wet het geval is.
Ik ben géén donor maar zou best - bij leven!! - een stuk(je) huid (het moet natuurlijk geen halve vierkante meter worden) willen afstaan voor transplantatie. Maar helaas, dat is niet mogelijk.

Misschien heb ik het mis hoor, maar krijg toch bij de voorstanders van deze wet sterk het gevoel dat men 'goed' wil doen na de dood. Terwijl ze bij leven gewoon over je heen stappen als je op de grond ligt. Ik zou zeggen doe eerst maar eens goed tijdens je leven. Help die oude buurman met zijn boodschapjes. Veeg bij sneeuwval eens het stoepje van je gehandicapte buurvrouw. Het land zou er zoveel beter van worden.

Lupuslupus | 29-05-18 | 11:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar blijven de organisaties die in elk geval voor referenda zijn? De mensen van Meer Democratie bijvoorbeeld. Kan aan mij liggen, maar ik kan niet eens iets vinden over de donorwet op hun site. WTF?

Poesmobiel | 29-05-18 | 09:55

Ik kreeg wel verschillende mailings van Meer Democratie in mijn emailbox met oproep om te tekenen over de donorwet en ze hebben er tientallen keren over gepost op Facebook en Twitter.

FockeWulf | 29-05-18 | 15:37

Nederlanders zijn over het algemeen een sneu en apathisch volkje.
Laat de anderen het maar doen is het motto.
Dat zie je ook bij de opkomst bij de stembureaus.
Maar wel klagen als ze het ergens niet mee eens zijn.

ttype | 29-05-18 | 09:54

Onzin, Nederland draagt altijd veel meer bij aan hulp dan andere en zelfs meer dan landen die 10-20 keer zo groot zijn.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:59

Persoonlijk vind ik het flauwekul dat hele raadgevend referendum. Heb twee keer eerder getekend en zo veel mogelijk mensen laten tekenen, maar naar mijn idee zonder resultaat. Dat mensen hier overtuigd zijn van de meerwaarde is bekend maar die mening deel ik niet meer. Geloof ook niet meer dat deze milde aanpak ons iets zal brengen. We hebben Catalonie nu gehad, we zien wat er gebeurd in Italie en vergeet natuurlijk Tommy niet. Het is tijd voor hardere actie willen wij het vrije westen vrij houden! Verder veel succes gewenst met het referendum wat helemaal niets zal uithalen ongeacht de uitslag.

ChronischeKlager | 29-05-18 | 09:53

Catalunya geeft voorlopig niet op, nu ligt Rayoj zelf onder vuur.

gato | 29-05-18 | 10:01

Misschien dat sociale media buttons toevoegen helpt voor het makkelijk verspreiden, als deze er nog niet staan bij bij of na het invullen van het formulier.

GroetenVanUrk | 29-05-18 | 09:53

Sja. De mensen hebben het nog te goed om zich druk te maken om vanzelfsprekende dingetjes als democratie en persoonlijke vrijheid.
Dat die dingetjes niet zo vanzelfsprekend zijn moet iedere keer opnieuw ervaren worden op slagvelden en in gevangenissen.

Dus helaas, een referendum te ver. Precies zoals de vijanden van onze samenleving dat wensen.
Zij krijgen weer een ongestoord speelveld tot het slachten weer begint. Engeland ligt op ons voor, daar heeft de linkse rechter Tommy Robinson ter dood veroordeeld door hem in de meest gevaarlijke gevangenis te Hull te stoppen. 13 Maanden lang opgesloten in een instituut dat van binnen gerund wordt door moslimbendes.

Hoe de fascistische linkse scherprechter daar zelf over denkt?
i.redditmedia.com/UMi7sq8uY1W7mBNLE1L...

Maar iedereen mag een persoonlijke mening over een ander hebben, alleen fascistische linkse scherprechters kunnen hun persoonlijke vijanden laten opruimen - en blijkbaar de pers verbieden daarover te schrijven. Nu hoort de BBC en de rest van de media in het kamp van de rechter, dus dat is geen probleem.

Jan Passant mk2 | 29-05-18 | 09:50

JP; geheel met je eens. Het gaat allang niet meer om de inhoud (in het kort zingeving) maar de vorm (in het kort de spullen). Vraag mij steeds weer af: why choose profit over life?

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 10:07

Ik postte inderdaad gister over die rechter die het wel best vindt als Robinson horizontaal met gesloten ogen de gevangenis verlaat. Maar het is pas echt schokkend wereldnieuws in Nederland als GTST ermee stopt. Dan komt half Nederland in het geweer. Anders niet. De mensheid, zo geavanceerd en toch zo basic.

VeelTeSteil | 29-05-18 | 10:10

Ik zag je linkje naar wat er echt rond gaat in het brein van politiek correcte Fatsoenmensen, Veeltesteil. Vond dat bevestigend- en evengoed nog schokkend genoeg om het te jatten voor hergebruik.
Hoe groter het Fatsoen dat de Gutmenschen zo luid etaleren en trompetteren, hoe harder je moet nadenken wat zulke creaturen zullen doen met wie hulpeloos in hun handen valt. Wanneer niemand kijkt of mag kijken.
Misschien daarom de hang naar kindermisbruik in die kringen.

Jan Passant mk2 | 29-05-18 | 10:44
▼ 1 antwoord verborgen

Printen, ondertekenen, zegel plakken, brievenbus is bepaald een horde. Bewust opgeworpen uiteraard. Mijn belastingshit gaat met DigiD en een muisklik en daar maakt niemand zich zorgen om mijn rechtmatigheid.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 09:50

Huh? Referendumformulier ondertekenen gaat nog sneller en makkelijker dan uw belastingshit: referendum.nl/#/voorwaarden

VP732 | 29-05-18 | 10:05

Ik heb vroeger eens geleerd dat donororganen europees geregeld zijn. Met helikopters met ijs enzo. Dat heet inmiddels eurotransplant en België, Duitsland, Kroatië, Hongarije, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Slovenië doen allemaal mee. Komen de geoogste organen is de processing van eurotransplant terecht? Weet iemand dat? Anders is het wel wat onterecht dat zij allemaal niet zo'n wet hebben.

Alquest | 29-05-18 | 09:49

@DeAnalyse: bah de een zijn dood is de ander zijn brood. Want het leven van jezelf/bekenden is belangrijker dan dat van een vreemde. Als iemand niet wil doneren, heb je gewoon pech. Je hebt geen recht op het orgaan van een ander. En niemand heeft het eeuwige leven. Ben blij dat ik niemand ken die een orgaan zou willen ontvangen, geen zin in die poppenkast en drama. Ben het wel met je eens dat niet doneren ook geen orgaan betekent. Maargoed dat had natuurlijk ook het geval kunnen zijn, dan hadden we nu geen referendum nodig en waren er al een stuk meer orgaandonoren bij.

Halveneger | 29-05-18 | 10:49

Wij krijgen meer omdat andere landen een opt-out regeling hebben? Mij niet begrijpen. Mijn tegel is feit, feit, vraag. Zit geen mening in. Kan wel specifieker: Als de meeste geschikte ontvanger in Slovenie woont, krijgt die dan van Eurotransplant het orgaan?

Alquest | 29-05-18 | 11:10

@Alquest
> Als de meeste geschikte ontvanger in Slovenie woont, krijgt die dan van Eurotransplant het orgaan?
Ja
> Wij krijgen meer omdat andere landen een opt-out regeling hebben? Mij niet begrijpen.
Als een donor in Kroatië overlijdt en de meeste geschikte ontvanger in Nederland woont, dan krijgt die van Eurotransplant het orgaan.
Kroatië heeft 40,2 orgaandonoren per miljoen inwoners, Nederland Nederland er 15,8. (cijfers uit 2015. Het gaat om daadwerkelijke donoren (overleden mensen), niet over potentiële donoren). Er is dus een grotere kans dat een Kroatisch orgaan naar Nederland gaat dan andersom.

koeberg | 29-05-18 | 17:05
▼ 1 antwoord verborgen

Tjah, weet je, het is een correctief referendum. Dat is bedoeld als noodstop om een regering een halt toe te roepen als ze hun mandaat te buiten gaan.
Dat deden ze met Oekraïne. Dat deden ze met de sleepwet. In dit geval... niet zozeer. Het is niet alsof het nooit onderdeel is geweest van de campagne.
En nogmaals, het is correctief. Maar ik wil het helemaal niet corrigeren.

Ik heb getekend, want hé, referendum, maar ik snap het heel goed als voorstanders van de wet niet tekenen.

TheEgg | 29-05-18 | 09:49

Jammer zo door de mand te vallen. Het is raadgevend en niet van belang. Bovendien is ieder zinnig mens voor opt-out donorregelingen. En niet donoreren wil zeggen dat er ook niet ontvangen wordt, buiten de kindjes en ongeschikten.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:56

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:56
Ik hoef u hopelijk niet te vertellen dat 'ieder zinnig mens' een drogreden is van hier tot Tokio.

VeelTeSteil | 29-05-18 | 10:15

@Kees Maf | 29-05-18 | 09:52
Het is beide. correctief raadgevend.
Correctief: Kan aangevraagd worden door de kiezer om een reeds door 1e en 2e kamer aangenomen wet een halt toe te roepen.
Raadgevend: Wij vegen er onze reet mee af. Overigens, iemand die er aan twijfelt dat als het bindend was geweest, Rutte dezelfde truc zou hebben geflikt met een inlegvelletje? Nee? Dat dacht ik al.

TheEgg | 29-05-18 | 10:27
▼ 1 antwoord verborgen

Het referendum en ook de verkiezingen waren de schilden die altijd de dorsvlegels, de hooivorken, de guillotines en de stroppen van het woedende volk bij de strot van de Heersers weg hielden. Die schilden zijn weg. Het Volk weet nu dat verkiezingen gemanipuleerd worden, referenda getraineerd en zelfs eenvoudige aangiften van een strafbaar feit niet worden opgevolgd en zelfs niet-aangiftewaardig worden verklaard, met gekruiste armen en opgetrokken schouders in uniform, achter een buro. Het Volk Weet, dus Wee O Wee!

Breinbrouwsels | 29-05-18 | 09:43

Ik heb mij ook ingezet voor het vorige en dit referendum. In de hoop dat de 300.000 handtekeningen worden gehaald. Meer kan ik echt niet doen.

Lupuslupus | 29-05-18 | 11:58

"Na me te hebben ingezet voor de vorige twee referenda ben ik zo langzaamaan uitgestreden."
@ Eduardo- | 29-05-18 | 09:11
Dat is nou precies wat de overheid (lees=Brussel) wil: ons uitputten met allerlei psychologische truukjes, zoals nep inlegvelletjes, vele maanden lang laten wachten, referendum advies niet opvolgen en nog veel meer sluwe truukjes. Helaas blijkt ze daarin te slagen.
Daarnaast is een (te) groot percentage van het kiesvolkje gewoon ongeinteresseerd
youtu.be/eYRcnRxmjAM?t=43

telelezer | 29-05-18 | 09:43

Mijn papieren krabbel is onderweg maar mogelijk dat de postduif er wat langer over doet als ie vanuit het buitenland moet komen.

spoilerfreak | 29-05-18 | 09:41

Ik heb al getekend. De vorige keren heb ik familie en vrienden ook gepusht om te tekenen. Nu heb ik er geen zin meer in. Misschien krijg ik alsnog een hekel aan mezelf en begin ik er alsnog mee. De mensen overtuigen is zo vermoeiend, ze zijn zo onzeker en zo bang en kruipen weg in het midden van de kudde. Ze knikken ja naar me en doen nee. Alsof ik ze van het masturberen af wil helpen.
Gelukkig wil Rob Hoogland ook graag een referendum. Dat helpt, wanneer een echte B-enner zijn medewerking geeft.
Zoek de juiste B-enners, geef een piek aan het kankerfonds voor elke handtekening of zeg dat ze kans maken op een midweek aan het Uddelermeer.
Verzin iets..

bolletje kaas. | 29-05-18 | 09:40

Misschien zitten hier niet meer zoveel "reaguurders" (minder stemvee) als voorheen, door de linksche_ & booslimtrollen (en Jorissen), die deze panelen (incl. powned) geïnfiltreerd hebben en aan het saboteren zijn.

Hallalieheliaal | 29-05-18 | 09:40

De meeste reacties zijn vrienden van de site of werknemers bij voorheen TMG. Die geven het een beetje op en de St Petersburg trollenfabriek heeft ook geen belangstelling. Daarbij gaat het niet om de 200 reactieschrijvers, at best, maar om de lezers. En dat zijn er ook niet zoveel als er altijd werd voorgegeven. In ieder geval niet genoeg om de 300.000 te halen.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:54

@DeAnalyse | 29-05-18 | 09:54
Is dit nou de volgende complot-wappie theorie?

TeeJee | 29-05-18 | 13:06

Simpel, als de teller blijft hangen, zal ik definitief donor af blijven. En ik zal dat in mijn omgeving ook duidelijk maken. Tenzij de tegenstanders van het referendum nu toch het online formulier gaan invullen. Weet de D66- aanhang onder deze groep gelijk hoe het voelt ergens in gedrukt te worden.

Deflatiemonster | 29-05-18 | 09:37

Misschien had je moeten zorgen dat die online app niet meeschuift als ik een handtekening probeer te zetten op m'n mobiel. Ik heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen maar ik moest het wel héél graag willen. Hoe zit het met bezoekers vs. tekenaars? En anders moet je zoeken naar meer engagerende motieven om te tekenen.

Upendo | 29-05-18 | 09:33

Er was veel commentaar, maar niet door mij, laat Jan R. terugkomen, het andere referendum heeft hij uitstekend gedaan.

gato | 29-05-18 | 09:32
-weggejorist-
Kritisch_avrolid | 29-05-18 | 09:28

Ik heb mijn best gedaan maar zoals altijd met politieke onderwerpen is het roepen in de woestijn. Ik heb hele leuke vrienden hoor, maar mijn god, wat blijken ze iedere keer toch weer oppervlakkig en ongeinteresseerd. Naja.. ik blijf proberen

deministerpresident | 29-05-18 | 09:28

ik maak precies hetzelfde mee: ongeinteresseerde en politiek volkomen onwetende vrienden en familie; om te huilen

telelezer | 29-05-18 | 10:38

Er is maar één manier om die teller vooruit te jagen: stoppen met zo verdomd correct te zijn, met de neutrale positie over het donorschap zelf uit blijven dragen.

Horrorstories. Die helpen! Een man die bij het uitnemen net op tijd 'au' riep en nu profvoetballer is. De arts die zich bekeerd heeft tot kloostermonnik na het zien van gruwelijke dingen bij uitname. Dat soort werk.

Play dirty, damnit!

Knufter | 29-05-18 | 09:27

Een aardig inzicht hoe men zich normaal gedraagt en er mee weg komt.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:52


zwellevertje | 29-05-18 | 09:42
Annet Wood's onderzoek wordt onderschreven door artsen in binnen en buitenland. En daarbij komt dat zij lang, lang, lang niet de enige is die hetzelfde zeggen.

Het is weer een ouderwetse kwestie van niet met de waarheid om kunnen gaan, deze te gruwelijk vinden en daarom maar hevig voorzetten. Dat kunt u doen maar daarmee verandert de waarheid niet.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 09:47 & Kees Maf | 29-05-18 | 09:49

Klopt. De vergelijking klopt niet geheel maar komt wel aardig in de buurt.

VeelTeSteil | 29-05-18 | 09:56

Veeltesteil
Als je één geflipte neuroloog, een Duitse arts die al twintig jaar dood is die verkeerd is geïnterpreteerd en een paar Christengekkies meer serieus neemt als de gehele NL medische wereld heb je gelijk idd, het is allemaal één groot complot tegen gewone volk het natuurlijk!

zwellevertje | 29-05-18 | 11:50
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb iemand gewezen op het donorreferendum, en gevraagd de handtekening te zetten. Ging ze niet doen; ze vindt de nieuwe wet prima (dat mag uiteraard) en voelt daarom niet te behoefte te tekenen voor een referendum dat de wet mogelijk gaat tegenhouden. Natuurlijk heb ik gezegd dat je ook voor het referendum kan tekenen en dan vervolgens vóór kunt stemmen, maar daar zag ze het nut niet van in omdat de wet zonder referendum ook doorgaat.

Verder ben ik de discussie niet aangegaan, het betrof mijn vrouw en daar heb ik wel betere dingen mee te doen

Kees Maf | 29-05-18 | 09:27

Ze heeft natuurlijk wel gelijk, zoals vrouwen vaker hebben. Dat het bij een voorstem breder gedragen zou zijn in de maatschappij is natuurlijk kul, want er zou nog steeds een fiks percentage tegen zijn. Die mensen zijn dan niet zomaar ineens overtuigd, alleen maar omdat de ‘meerderheid’ het vindt.

TyrionLannister | 29-05-18 | 09:35

@Kees Maf
Herkenbaar. Als ik het onderwerp ter sprake brengt loop ik tegen een muur van desinteresse aan. Of het interesseert ze niet omdat ze voor de wet zijn, of ze wuiven het weg want GS, of het interesseert ze niet omdat de overheid toch doet waar ze zin in heeft, of "politiek" interesseert ze sowieso niet.

atheïstisch stemvee | 29-05-18 | 09:46

Begrijpelijke redenatie van je vrouw. Ik heb alleen maar getekend omdat ik meer voor het middel referendum ben (laatste kans!) dan voor de donorwet.

koeberg | 29-05-18 | 11:03

Kan misschien geen kwaad de propaganda om te tekenen te switchen van de inhoud naar de vorm: Laat D66 is een keer een referendum winnen. Misschien bedenken ze zich dan nog.

VictorReijkersz | 29-05-18 | 09:26

Ik zou het fantastisch vinden als eerst die 300.000 handtekeningen gehaald worden, dan de opkomstdrempel gehaald en een meerderheid voor de wet stemt. Een democratische verantwoording van de wet.
Maar ja, de eerste hobbel lijkt niet eens gehaald te gaan worden.

koeberg | 29-05-18 | 11:16

Zoek een pro-referendum partner die niets met GS heeft maar wel achter de actie gaat staan om een nieuwe groep aan te boren. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar dit gaat alleen nog lukken als de cirkel groter wordt.

JamesMurphy | 29-05-18 | 09:26

Heeft voornamelijk te maken met dat veel mensen voor de donorwet zijn, of op zijn minst niet met enthousiasme tegen. Zoals wel het geval was bij rechts op Oekraine en bij links op de sleepwet.

VictorReijkersz | 29-05-18 | 09:25

Misschien is de server van referendum.nl wel gehackt en worden de handtekeningen onderschept door anti-referenda-hackers? Kan iemand daar even een onderzoek naar instellen?

kweethetooknietbeter | 29-05-18 | 09:25

Waar is die bus? Reclames op TV? Advertenties op internet? Brieven en folders? Aandacht in radiospotjes, radioreclame of op mijn part bij die Giel in de show? Veel mensen weten nog van niks, die lezen geen Geenstijl. Die lezen het AD of de Telegraaf.

Koekkeloere | 29-05-18 | 09:24

Misschien kan iemand een berichtje achterlaten bij De Rode Hoed. Dat schijnt een goede plek te zijn, want dat genereert ontzettend veel aandacht. ;)

kweethetooknietbeter | 29-05-18 | 09:28

Tenzij er spontaan druk gedoneerd gaat worden, zou ik daar niet op wachten.

Joris von Loghausen | 29-05-18 | 10:28

Het hoeft niet direct vanuit Geenpijl te komen, ik zie ook niets qua berichtgeving in kranten vanuit de krant zelf. Ook niets van politieke partijen. Maar toen ze de Oekraïne referendum konden blokkeren, dan waren ze er snel bij met potjes geld.

Koekkeloere | 29-05-18 | 11:07

Het feit sommige normaal uitziende mensen nu nog steeds niet weten waar die wet over gaat geeft al aan wat een desinteresse er leeft over dit onderwerp en als je dan die antwoorden ziet... Ik weet niet hoor maar heb maar weinig medelijden met dit soort, ieder normaal mens heeft ook de verantwoordelijkheid een beetje op de hoogte te blijven wat er gaande is, er is geen enkel excuus om dit niet te weten en ik kan het ook nauwelijks geloven dat dit straat interview een representatief beeld schetst.

zwellevertje | 29-05-18 | 09:20

In dit licht bezien, erg benieuwd naar Italië. Zou maar zo een referendum over de Euro kunnen komen. Na de Brexit zou dit zomaar de tweede regeringsleider kunnen zijn die een volk de gordijnen in jaagt. EU is een kaartenhuis, het gaat plat.

Verder getekend uiteraard. We gaan het niet redden, vergeet medezeggenschap waarde vrienden, die zal samen met onze spaarcentjes, welvaart, veiligheid en fatsoen naar afvoerputje Brussel stromen.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 09:19

De regeringsvorming in Italië is voorlopig getorpedeerd door de EU-gezinde president van dat land. Of de vijfsterrenbeweging en Lega daadwerkelijk gaan regeren is nog maar zeer de vraag.

Kees Maf | 29-05-18 | 09:30

De beoogde coalitie had geen exit-items op de agenda staan. Wel hervormingen (wel of niet slim laat ik buiten beschouwing). Nu de president het bord onder de stukken wegtrekt kon dat wel eens gaan veranderen. Je moet een hond niet blijven prikken met een stok.

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 09:43

Ik hoop het. Italië verdient waar het voor heeft gekozen, zoals het hoort in een democratie.

Kees Maf | 29-05-18 | 09:53

Tja. De tactiek van de regering, al sinds 2005, om referenda bikkelhard te negeren werpt zijn vruchten af. Mensen verliezen hun interesse, geven geen zier om hun grondrechten, en/of worden moedeloos.

Benieuwd waar het schip dan uiteindelijk zal stranden.

Que sera, sera.

TeeJee | 29-05-18 | 09:17

Iets te veel 'Cry Wolf' geroepen. Nu zou er een echt bruikbaar referendum onderwerp zijn en lukt het juist niet om het geactiveerd te krijgen. De mensen geloven het wel na de zomerdingetjes van eerdere jaren waar men vooral uit baldadigheid gevraagd werd mee te doen over een onderwerp wat niemand interesseerde. Belasting en buitenlandbeleid zijn normaal geen referendumabele onderwerpen. Overigens is ook nog steeds raadgevend.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:16

spinseltje, Het Oekraïne referendum ging nergens over en was gewoon een activiteit om de organisatoren leuk bezig te laten zijn, ook kwam men leuk in the picture terwijl het al een tijd niet zo goed ging/gaat.
Buitenlandse zaken is normaal nooit referendabel. In geen enkel land en helemaal niet met een raadgevend referendum.

DeAnalyse | 29-05-18 | 09:50

Zelfingenomen zwitsal, je hoeft het niet met mij eens te zijn maar we gaan elkaar hier niet denigrerend aanspreken. Daar ben ik niet van gediend. Verder veel plezier met je plofkippen uit dit door-en-door corrupte land kerel. You pay the bill!

spinselsinjehoofd | 29-05-18 | 09:54

Nee, het is puur de angst dat de gevraagde personalia in handen vallen van
"de overheid". Men zou zomaar op het stapeltje dissidenten terecht kunnen komen..
"De overheid" heeft immers al jaren bewezen schijt te hebben aan democratie, aan het land, en aan alle domme stemmertjes die toch wel blijven toestemmen.

hallevvezool | 29-05-18 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Kruit te vroeg verschoten.
Referendum moeheid.

Dit hadden jullie niet zien aankomen?

Dubz | 29-05-18 | 09:16

Ja referendum moeheid zou het kunnen verklaren. Maar ook het onderwerp. Als de vraag was: wilt u dat standaard de landsgrenzen dicht gaan voor migranten, tenzij de bevolking anders aangeeft (ja) (nee) dan zou dit binnen een week een miljoen handtekeningen krijgen

Rest In Privacy | 29-05-18 | 09:25

Het feit dat ik in staat gesteld ben om met een middelvinger te reageren op deze donor wetgeving, door mezelf uit te schrijven van de donorregistratie, is voor mij voldoende om 'minder gemotiveerd' te zijn. Heb zojuist wel getekend.

Net zoals toen ik nog voor KPN Consulting werkte. De CEO ging even op de foto met kankerpatiëntjes met z'n neppe plastic grijns en verwachtte vervolgens dat wij ons kerstpakket omwille van kankerfondsen wel zouden afstaan, maar je kon wel laten registreren dat je toch je kerstpakket wilde houden.

Was het een vraag geweest, had ik m'n pakket afgestaan, maar nu werd ik moreel verplicht door deze lapzwans, die even makkelijk kosten wilde besparen over de ruggen van kankerpatiënten, en dan ga ik in de ankers.

Dubz | 29-05-18 | 09:36

Het nederlandse volk geeft gewoon zonder slag of stoot een grondrecht weg aan een allesbepalende overheid. Net zoals al vele malen eerder gebeurd is en we nu in een EU-dictatuur zitten. Het is blijkbaar niet anders.

2voor12 | 29-05-18 | 09:15

Ik ben bang dat u gelijk heeft. Het NL volkje van trieste ongeinteresseerde makke schapen slappelingen heeft het allang opgegeven. Immers, de a.s. zomervakantie, het foebballuh, Verstappen en het dartstoernooi zijn allemaal veel belangrijker

telelezer | 29-05-18 | 09:22

Eens telelezer! Schapen vind ik nog een compliment, meer zombies tegenwoordig. Een normaal gesprek voeren is er niet meer bij. Een beetje basis kennis is ver te zoeken.

Rallywally | 29-05-18 | 09:34

Nederlanders zijn makke schapen. Die willen helemaal geen inspraak want 'teveel moeite'. Maar dan wel lekker blijven klagen over hoe je genaaid wordt. Een gezapig volk dat het te goed heeft.

Zzzzooooffff | 29-05-18 | 09:14

En zo is het; hier op GS zijn we behoorlijk betrokken bij het openbaar bestuur, maar 'in den lande' valt dat echt ontzettend tegen.

Kees Maf | 29-05-18 | 09:33

@Kees Maf
Inderdaad, dat zie je in de clip al aan die vetklep met kort grijs pittig kapsel.

Basil Fawlty | 29-05-18 | 10:22

Of in dit geval maakt het ze geen moer uit??

miko | 29-05-18 | 12:50

Organiseer liever een grote demo in Den Haag tegen de algehele uitverkoop van NL.

RichardBandler | 29-05-18 | 09:12

Referenda hebben VEEL meer impact. En no way dat wij een demo gaan organiseren, waar dan een zooi halfgare debielen op afkomt omdat demo's voor domme tokkies zijn, waar wij dan weer de schuld van krijgen als ze zich niet gedragen.

Van Rossem | 29-05-18 | 09:19

Waarom zou je niet tekenen voor iets vrijblijvends als een referendum?
Die teller zou al lang op 3 miljoen moeten staan.

keestelpro | 29-05-18 | 09:12

Juist.

GerardJolig | 29-05-18 | 09:21

Het feit dat de uitslag als wc-papier wordt gebruikt ondermijnt wel het enthousiasme denk ik. Slimme taktiek regering. Sneu voor de goedwillende initiatiefnemers.

de Voorzittert | 29-05-18 | 09:12

Vraag me af, kun je nog wel spreken van een 'slimme taktiek' van die roverheid, zou het woord 'laf' niet meer op z'n plaats zijn?

watmagjenogwel | 29-05-18 | 09:18

@ watmagjenogwel | 29-05-18 | 09:18
niet alleen laf maar vooral ook sluw, achterbaks, laaghartig en met name ondemocratisch. Maar wat kun je verwachten van een regering die slaafs gehoorzaamt aan de bevelen van Brussel.
Zie maar eens wat er momenteel gebeurt in Italie, waar de president slaafs de bevelen van Brussel opvolgt, dat heeft bepaald dat de EU-kritische democratisch gekozen(!) meerderheid geen regering mag vormen omdat dat ""gevaar zou opleveren voor de EU stabiliteit"".
Een uitermate bangstigende toestand. Maar als ik daarover spreek in mijn kennissen/familie- kring dan kijkt men schaapachtig en niemand schijnt zich de beangstigende ernstige enormiteit van dat feit te realiseren.
Het is niets minder dan een laffe dictatoriale staatsgreep door Brussel tegen de EU-kritische nog te vormen regering in Italie

telelezer | 29-05-18 | 09:34

Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen.. het heeft toch geen zin. Na me te hebben ingezet voor de vorige twee referenda ben ik zo langzaamaan uitgestreden.

Eduardo- | 29-05-18 | 09:11

"Never give up!" - Hans van Baalen :p

Upendo | 29-05-18 | 09:29

En de politiek zag dat het goed was.....

Rallywally | 29-05-18 | 09:37

Naja, heb reedsch weken terug de foremeliere besteld in 070. Waarschijnlijk is een plotselinge aanval van inertie oorzaak dat ik nog niet tekenen kan. Komplot!!1!

Pferdefotze | 29-05-18 | 09:11
-weggejorist-
TDB | 29-05-18 | 09:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken