Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terugkijk0n. Noortje tegen neoliberaal Nederland

Best wel erg, Rutte III. Rutte III zit er niet voor u, maar voor de Shell, het grootkapitaal en de werkgevers. Met open grenzen, bizarre belastingvrijheden voor bedrijven en een op "liberalisering" gericht arbeidsbeleid maken de boeven in blauwe pakken het in Nederland steeds stommer voor mensen met een baan en steeds leuker voor mensen met aandelen en een vastgoedportefeuille. Dubbel genaaid: mensen die het al niet zo makkelijk het in leven hebben door een handicap, maar die nu ook nog eens minder gaan verdienen door Rutte III, en die ook nog eens van hun pensioen beroofd worden. Gelukkig stond de 21-jarige Noortje van Lith uit Roosendaal op tegen deze daylight robbery van de vvd c.s. Bij Pauw deed ze haar verhaal. Kijk0n en niet meer op de vvd stemmen! 

Reaguursels

Inloggen

Ik hoop dat je snel weer van je taakstraf af bent. Hoeveel uur moet je nog?

Cinemaniak | 10-04-18 | 16:28

Ben je er bij tegen Ajax?

Rest In Privacy | 10-04-18 | 18:49

Ik heb zelf ook een paar behoorlijke handicaps, oa autisme die komt uit NF1 en een behoorlijk traumatisch verleden. Ik heb altijd gewoon moeten werken ondanks dat het mij erg veel moeite kostte. Werd vaak uitgelachen door
wa-jongers die vrijwel het zelfd in geld kregen voor niets.
Een overheid die tegen je zegt bij vragen dat gestoorden ook niets hoefden te verdienen (dat was het voormalig arbeidsbureau) zonder ook maar iets van onderzoek met mij gedaan te hebben.
Maar ik ging altijd door, nu ik door een lichamelijke beperking ( misschien kanker, wacht op uitslagen ziekenhuis) slecht kan ademhalen ( longen willen niet uitzetten, diafragma werk niet goed etc) word ik hard aan gepakt door het uwv, gewoon werken, terwijl de eerder genoemde nog steeds, terwijl daar een grote groep tussen zit die net als ik gewoon kan werken.
Ik doe dat dan ook, praten en bewegen kost mij erg veel energie, word dan duizelig, gelijk buiten adem als of ik hard gelopen heb en word misselijk.
Misschien binnenkort einde verhaal voor mij, misschien ook niet, afwachten.

Bas1877 | 10-04-18 | 16:09 | 1

Was je beter af geweest als je thuis had gezeten? Wat denk je.

Rest In Privacy | 10-04-18 | 18:51

En dan als politicus niet eens tegenover ze plaats durven nemen bij Pauw.
Het geeft allemaal weer haarfijn aan wat bedoeld wordt met participatie: het moet allemaal van 1 kant komen.
Getekend!

LuckyGirl | 10-04-18 | 13:40

1 miljard Euro per jaar voor de zogenaamde Mali-missie.
Nuf said.

linus | 10-04-18 | 13:13

vvd ? Wat is dat ? Vereniging Voor Dikbetaalde baantjes ?

Kamervraag | 10-04-18 | 12:58

Terechte aandacht voor dit probleem.
maar ben ik nu de enige die toch wat raar opkijkt als de Minister President vanuit China per direct reageert omdat er iemand een brief heeft geschreven over een voorstel en dat heel Nederland dan op diezelfde dag in rep en roer is?

Gaat er ooit einige structuur en visie op langere termijn komen of blijft dat zo dat iedereen elke scheet naar boven kan delegeren totdat de MP vanuit een ver land de taakjes onder zijn ministers en staatssecretarissen uitdeelt.
Ik bedoel, is dit wat we werken met al die 'hoogopgeleide mensen' noemen?

Wering | 10-04-18 | 12:42 | 2

Ja, 'tis in het bedrijfsleven niet anders: we rennen van brandje naar brandje.

Tripps | 10-04-18 | 12:56

de reactie van Rutte ook gelezen.. dat hij het wel begrijpt dat Noortje voor haar droombaan knokt??? die man spreekt, hoort en luistert Chinees geen Nederlands! deze man gaat hand in hand met het grootkapitaal en de werkmieren zijn met zoveel... die kunnen best wat minder op de boterham doen.

fikkieblijf! | 10-04-18 | 16:35

Petitie getekend. Dat de werkgever minder betaald en de gemeente aanvult tot het minimumloon daar kan ik nog mee leven, maar dat men vervolgens totaal geen rechten opbouwt is in mijn ogen belachelijk.

Verzet | 10-04-18 | 12:14 | 6

Zeg Verzet, je zal vast een aardig kereltje zijn. Maar je kan natuurlijk niet je Master Business Administration halen met een Bachelor opleiding, dat zal vast anders heten.

TyrionLannister | 10-04-18 | 13:14

Haha,TyrionLannister. Als eerste ben ik een vrouw :) en MBA is ook de afkorting van Moderne Bedrijfsadministratie. Het is dezelfde afkorting, is voor sommige mensen nogal verwarrend, lol.

Verzet | 10-04-18 | 13:32

hoho.. de Gemeente legt bij vanuit de participatiewet mits.. geen vermogen, geen partner met inkomen, geen samenwoning met meerdere (zorgwoningen) dus de Gemeenten van uw en mijn geld mogen bijleggen omdat werkgevers niet tot minimum hoeven te betalen deze arbeid die voor hen wordt verricht. Je spreekt overigens niet alleen over 'de verstandelijke gehandicapten maar zeer zeker ook over lichamelijk gehandicapten met een prima verstand.. zoals een Jette Klijnsma bijvoorbeeld.. al twijfel ik bij haar wel degelijk aan haar verstand!

fikkieblijf! | 10-04-18 | 16:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Wel werken, maar voor de maatschappij, voor degenen die niet kunnen.

SlimmeBelg | 10-04-18 | 14:39

Sorry, kan het niet volgen.

Koffiemokje | 10-04-18 | 11:52

Ik zal er vast overheen gelezen hebben... Maar waar is het linkje naar de petitie?
www.wijstaanop.nl

Louis_de_Funes | 10-04-18 | 11:44

Het zou me echt niets verbazen als Rutte eens spontaan van zijn fiets afdondert en er geen beweging meer in zit. Maar dan wordt Ollongren interimmer en dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen. Dictatuur nog sneller geïmplementeerd.

MareJane | 10-04-18 | 11:26

Ik mis de oldskool reaguurders! Wat een walgelijk tuig zit er tussen de commentatoren tegenwoordig zeg. Gehandicapten kunnen ook hun hele leven gezond geweest zijn en fijn €50.000 per jaar verdient hebben hoor. En netjes al die jaren hun premies afgedragen. En dat je dan opeens ziek word en blijkt dat UWV sommen heeft bedacht waar de Babyloniërs bloedgeil van zouden worden, maar die betekenen dat je als zieke zomaar opeens slechts een bruto inkomen kan hebben van €600pm. Waar dan natuurlijk ook een toeslag voor is, die je wel de helft van je vakantiegeld kost. Een toeslag in dit verhaal kost dus niet alleen WW rechten, pensioen én gewoon salaris maar ook wéér vakantiegeld (net zoals Jetta's moestuin wetjes ook ruim €400 minder vakantiegeld betekende) en arbeidsheffingskorting. Ik wens al die grote bekken hier heel veel gezondheid. Niet Rutte laat zien waar een klein land groot in is - zij liegen en bestelen toch iedereen), maar jullie! Degene die iedere zieke of gehandicapte in z'n smoel uitlacht totdat jullie rechten net zo hard zullen worden afgepakt. Dit soort sj*t proberen ze eerst uit bij de zwaksten - die zijn in de minderheid en vechten toch niet zo hard. Gelukkig kan jullie niks gebeuren en oud worden doe je maar in je eigen tijd!

Sandronique | 10-04-18 | 11:26 | 3

Hulde voor deze bijdrage! Spijker en kop.

laagvliegert | 10-04-18 | 11:53

Dank! Komt overeen met wat ik om 12:00 schreef (voor ik uw tegel las): Komt het vermoeden bij mij op dat dit voorstel alleen een eerste stap is in het meten van de arbeidsproductiviteit van letterlijk alle werknemers, om iedereen een salarisverlaging te kunnen geven. Zal uiteraard niet gelden binnen het baantjes carrousel, het bankwezen, en nog wat sectoren.

Ik ben blij dat iemand anders hier het ook ziet.

VreemdEend | 10-04-18 | 12:30

Hulde aan Noortje en alle doorzetters die vechten voor een beter leven. Helaas zijn ook jullie slachtoffers van de zieligheidsindustrie waar jaarlijks meer dan 50 miljard via de AWBZ wordt weggepist aan opgeklopte zieligheid waar hele generaties kansenparels en alle asieleisers en hun gehoofddoekte moeder worden plat gepamperd door dikke vette bestuurslagen die gevuld worden met baantjesjagend politiek afval uit de partijen waar u al die jaren op gestemd heeft.

Sgt. Pepper Spray | 10-04-18 | 20:10
-weggejorist-
Zoltan | 10-04-18 | 11:25

Rutte ging 1000 euro geven aan alle werkenden
Door zijn redding van de terminale ING bank hebben ALLE Nederlanders, werkend en niet werkend, 1300 euro gedoneerd aan de ING bank.
En waarom moest de DSB bank, die helemaal niet failliet was kapot, en moest de ING zonodig worden gered met astronomische bedragen?
Hadden bepaalde mensen soms grote hoeveelheden achtergesteld kapitaal geparkeerd bij ING? Tijd voor een parlementair onderzoek Markie?

oplichter | 10-04-18 | 11:18 | 1

ING heeft het geld ondertussen allang met rente terugbetaald. Dus wat is punt? SNS bank ging ook kapot, bankrun is het einde van een bank vaak. geen reserves meer/ iets op terug te vallen. Daar heeft ING geen last van gehad.

TyrionLannister | 10-04-18 | 11:31

Waarom willen wij de hele wereld met ons belastinggeld helpen. Terwijl er binnen onze eigen landsgrenzen nog zoveel mis is... #opendeur

number668 | 10-04-18 | 11:16

> Ben je, net als Wij Staan Op!, voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt? Teken de petitie!
En in de petitie staat:
> verzoeken een eerlijke oplossing voor gelijkwaardige behandeling met salaris, pensioen en/of uitkering
Als je een mindere arbeidsproductiviteit hebt en toch een gelijk salaris eist, dan heb je juist kleinere kansen op de arbeidsmarkt.
Het is mij eerlijk gezegd niet duidelijk wat de petitie wil. 'een eerlijke oplossing'. Hoe dan?

koeberg | 10-04-18 | 11:15 | 10

@einStina | 10-04-18 | 11:38
Eh, jij begon er over dat er mensen zijn die gewoon 100% productie kunnen leveren. En nu zeg je dat die niet worden aangenomen. Waar wil je heen?
Ik meld gewoon dat als de overheid niks doet, werkgevers mensen zonder beperking prefereren boven mensen zonder. Dat mag je discriminatie noemen maar toon dat maar eens aan. Wil je als overheid arbeidsparticipatie onder mensen met een beperking verhogen dan moet je iets doen om het voor werkgevers aantrekkelijk te maken deze mensen aan te nemen. Of deze wet daar het beste voor is of iets anders, daar is over te twisten. Maar niks doen en er van uit gaan dat mensen met een beperking wel een baan vinden die niet met hun ziekte/beperking interfereert is naif. Dan blijven mensen als Noortje zonder baan.

koeberg | 10-04-18 | 12:50

Moet zijn: werkgevers mensen zonder beperking prefereren boven mensen met

koeberg | 10-04-18 | 12:54

@Koeberg natuurlijk moet er beleid komen tegen discriminatie op handicap/ziekte waar dat niet interfereert met de baan die men najaagt. De petitie wil alleen dat dit op een eerlijkere manier gebeurt dan 'iedereen met een handicap/ziekte minder betalen dan gezonde werknemers'. Aangezien velen gewoon productie draaien, en die gewoon een normaal leven op willen bouwen en zouden kunnen bouwen als ze eerlijke kansen kregen. Voor een uitgebreidere toelichting, nogmaals, zie mijn eerdere tegel van 10:40.

einStina | 10-04-18 | 13:59
▼ 7 antwoorden verborgen

Autisten en borderline-klanten dwingen om onder het minimum te werken en hun daarmee overduidelijk het gevoel geven dat hen onrecht wordt aangedaan lijkt mij ook niet al te gezond voor de samenleving, dat gaat weer een hoop Volkertjes opleveren wat ik je brom.

Abject | 10-04-18 | 11:12 | 1

ja, sure. Overwerkte papa's die een mooie baan hebben en het geluk voor het oprapen zijn kerngezond en kunnen niet spontaan knappen. Doe normaal man.

CopyCat | 10-04-18 | 11:33

OT Even een vraagje aan slimme reaguurders. Niet altijd maar wel vaak zie ik een heel klein felgroen stipje. Dacht aanvankelijk aan een beeldschermprobleem maar het stipje blijkt clickable. Het geeft dan de volgende medeling: Van www.geenstijl.nl 13703643
Iemand?

bixiers | 10-04-18 | 11:12 | 3

Dat is het aantal mensen dat ergens op klikt zonder te weten waarop. Een groot deel van hen is tegen de sleepwet.

DrumPiet | 10-04-18 | 11:13

Noortje, respect. Zal te hoog gegrepen zijn om voor de hele groep verandering te bewerkstelligen maar ik hoop dat er een goed bedrijf is met mensen die door jouw beperking heen willen kijken en je talent,potentie en mogelijkheden zien en je een eerlijke kans geven.

bwanabanjo | 10-04-18 | 11:12

Volgens mij was de participatiewet net zo goed een PvdA-dingetje. Jubelende Jet reisde stad en land af om het ding te verkopen. Renteniert nu in Drenthe

batvoca2 | 10-04-18 | 11:12

Ok, goed, dan laten we het aan de bedrijven over zonder prikkel. Eens zien hoeveel pensioen er dan opgebouwd wordt.

En geen enkele partij doet dit voor de lol. Denk je dat de spindokter van de VVD heeft gezegd dat dit lekker gaat vallen?

De verzorgingsstaat wordt al decennia uitgehold. Mede door achterlijke subsidies en migratie. Mensen zoals Noortje zijn de dupe, maar we deugen wel verder.

Bvdb | 10-04-18 | 11:10

iedereen wilt gelijk zijn, maar ze willen er niet hetzelfde voor doen. Ik ben gehandicapt/zwart/allochtoon dus wil hetzelfde als die andere, maar wel met voorrang en een simpele route naar die gelijkheid anders niet eerlijk/discriminatie.

Mark_D_NL | 10-04-18 | 11:07 | 1

Een simpele route naar gelijkheid lijkt me logisch toch? Waarom zou iemand die werkt geen recht moeten hebben op pensioenopbouw?

appeltje2010 | 10-04-18 | 11:38

Noortje heeft gelijk. Er is toch de participatiewet? De overheid schiet zelf tekort bij het aannemen van arbeidsgehandicapten. En de rekening voor dit falend beleid komt bij de Noortjes van dit land terecht.

de visser | 10-04-18 | 11:05 | 1

Niet helemaal waar, de regering bevat veel mensen die echt geestelijk volledig beperkt zijn!!!

mrXL | 10-04-18 | 11:09

Eigen verantwoordeijkheid eerst is een uitgangspunt wat ik vrijwel altijd voorop stel. Wat kun je zelf doen en dragen om je bestaan in stand te houden c.q. te verbeteren, voordat je aanklopt bij een "regeling".
Maar er zijn grenzen. Daar waar regelingen en wetten de onrechtvaardigheid benaderen is het een ander verhaal. Ik heb het gevoel dat hier inderdaad mensen genaaid worden en dat is onverkoopbaar. Je ziet aan de ene kant dat figuren die hier nog nooit een klauw hebben uitgestoken, en geen sou hebben bijgedragen aan onze economie/samenleving met Mieles en onderdak worden beloond, terwijl er ook reeële mistanden zijn zoals hier met arbeids-gehandicapten. En dat is inderdaad gewoon niet eerlijk.
Wat de VVD betreft, heb er nooit op gestemd, wel eens over getwijfeld maar ik heb die partij inmiddels voorgoed afgeschreven.
Rutte is de man die dat voor eens en altijd heeft gerealiseerd, wat een gore leugenaar is die vent en zijn MH17 en Oekraïne referendum trucjes, daar kots ik op.

Memek | 10-04-18 | 11:03

Even off-topic (voor de liefhebbers):
Algemene Europese beschouwingen (aanvang eerste termijn Kamer).
bron/livestream: www.eerstekamer.nl/live_plenaire_zaal...

kweethetooknietbeter | 10-04-18 | 11:01

VVD aan de macht is een paar jaar leuk geweest en misschien wel nodig maar nou is het wel weer mooi geweest. Helaas zitten we er de komende jaren nog mee opgescheept........

Hobbykip | 10-04-18 | 10:58

En wat is het alternatief dan? Bedrijven verplichten minder productieven in dienst te nemen tegen een gelijke vergoeding? Je zou maar een bedrijf hebben... manmanman

Neerlandschbloed | 10-04-18 | 10:57 | 6

Wat is er zo moeilijk te begrijpen eekeek? Deze maatregel is bedoeld voor mensen die NIET volledig productief zijn. Als je wel volledig productief bent, dan staat het iedereen vrij zoveel te verdienen als een werknemer zónder handicap.

Neerlandschbloed | 10-04-18 | 11:36

Het alternatief is dat die bedrijven vergoed worden voor het gemis aan productiviteit. De werknemer krijgt dan dus een normaal salaris en het bedrijf is niet meer kwijt omdat ze het elders vergoed krijgen
.

appeltje2010 | 10-04-18 | 11:40

appeltje2010, dat is het plan toch...

Neerlandschbloed | 10-04-18 | 12:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Er komt een quotum aan voor bedrijven om mensen met een beperking aan te nemen. Leuk als je wel volledig kan meedoen, maar dat is natuurlijk helemaal niet het geval voor een grote groep hiervan. Voor die groep die niet volledig kan meedoen voor een minimumloon en nu werkloos thuiszit is deze oplossing dunkt mij. Anders gaan bedrijven straks met onnodig veel extra kosten opgezadeld worden. Het komt wellicht alleen een beetje cru over en dat van het pensioen kan je niet maken natuurlijk.

TyrionLannister | 10-04-18 | 10:55

Welkom bij het Nederland van de VVD. De belastingen gaan omhoog, uitkeringen worden gekort en verkort. Steeds meer ambtenaren, steeds meer controleurs, Geen moreel gezag en alleen vriendjes en zij die weg kunnen krijgen kortingen.

i-Wonder | 10-04-18 | 10:52

Waar mag ik dan nog wel op stemmen ô grote en almachtige Zentgraeff?
De vinex-spenglertjes?
De anti-islam tokkies?
De christendemohaters?
De Successie Partij?
Partij tegen de Mensen (maar voor de dieren)?
D'66? GL? PvdA?
Als vvd stemmen al niet meer mag wat dan nog wel, in Cthulhu's naam?

Barre_de_k | 10-04-18 | 10:49 | 1

Van mij mag je op de PVV stemmen.

hustler01 | 10-04-18 | 10:54

Er moet meer geld naar Zorg, onderwijs, politie en Defensie. Dat geld moet komen uit de begroting van ontwikkelingswerk, 'vluchtelingen' opvang, uitkeringen buitenland, bijdrage EU, staatsomroep en een kritisch subsidiebeleid. Hoe moeilijk kan het zijn.

BozePaarseMan | 10-04-18 | 10:47

Ik snap Noortje wel, maar ik snap Rutte ook wel. Lastige materie tussen hart en verstand.

DrumPiet | 10-04-18 | 10:45 | 2

Anders zet je iemand met terechte kritiek even weg als een emotionele troela terwijl je de vvd verstand toedicht. Zet dan ook even 'vvd' in je reaguurdersnaam. Dan ziet tenminste iedereen de wc-eend.

hustler01 | 10-04-18 | 10:59

hustler01 | 10-04-18 | 10:59
Tja, als dat je conclusie is zie ik weinig reden om hier verder op in te gaan.

DrumPiet | 10-04-18 | 11:08

Je kan minder met een beperking, hard maar waar

Bokito ergo sum | 10-04-18 | 10:45 | 3

Daarom hadden de sociale werkplaatsen niet opgeheven mogen worden. Daar hadden de mensen het naar hun zin en na een goede afspraak met de bonden zou er geen vuiltje aan de lucht zijn geweest.
Maar wat hebben de regeringen Rutte nou eigenlijk *niet* verpest voor de 'gewone man/vrouw'.

De VVD is altijd al de partij van het grote geld geweest. Heel vroeger ook voor Defensie totdat Rutte aan het bewind kwam. Vanaf die tijd mag het leger pang pang roepen i.p.v. schieten.

Wim Kan zei tientallen jaren geleden in een van zijn oudejaarsconferenties: "Wiegel sloeg op school de lagere klassen al over". Tja dat was een doordenkertje. Dus er is helemaal niets veranderd in àl die jaren.

Lupuslupus | 10-04-18 | 10:53

Bokito ergo sum | 10-04-18 | 10:45 | reageer Stephen Hawking? Ik ben heel benieuwd hoe u zijn arbeidsproductiviteit definieert, laat staan zou willen meten. Niet iedere werknemer staat aan de lopende band.

Het motto bij de invoering van de WIA was: niet kijken naar wat je niet kunt, maar naar wat je wel kunt. Jaja, zie hier de wrange vruchten. Slowmotiongenocide: vervang het huidige zorgstelsel dan meteen door een landelijke keten van levenseindeklinieken.

Wel zo efficiënt (en de nodige carrousselbaantjes).

Hetkanverkeren | 10-04-18 | 11:07

Lupuslupus | 10-04-18 | 10:53
Daar hebben we de gemeenplaats "gewone man". Het socialistische tegenargument op alles.
Definieer maar even de "gewone man" en vervolgens waar de "gewone man" tekort wordt gedaan.

DrumPiet | 10-04-18 | 11:10

Wellicht een idee dat Noortje eens langs het hoofdkantoor van SHELL gaat, en met de directrice gaat praten over hoe je geld loskrijgt bij Mark Rutte. Dat is de SHELL ook prima gelukt en sinds kort betalen ze bij de SHELL geen dividendbelasting meer.

De Briemusketier | 10-04-18 | 10:44

Politici en ambtenaren die anderen de maat nemen qua arbeidsproductiviteit. De gotspe voorbij.

Hetkanverkeren | 10-04-18 | 10:42 | 1

+ veel

VreemdEend | 10-04-18 | 12:13

10:08 "op gelijke voet met anderen [betaald worden]"
Maar wat is dan het initiatief voor werkgevers om jou aan te nemen?

koeberg | 10-04-18 | 10:41 | 1

Hele goede vraag. In principe is het minimum loon een concurrentienadeel voor mensen die onderpresteren, dat zal de gedachte zijn hierachter...

Maar ja, lieve meid, zou niet weten wat ze zou moeten doen idd...

mrXL | 10-04-18 | 10:45

Arbeidsgehandicapten worden dan niet 2x genaaid, door onder het minimumloon betaald te krijgen en je sociale voorzieningen zoals ww/pensioen te verliezen, maar 3x want de wajong (uitkering jonggehandicapten) gaat er bovendien volledig uit. Als deze mensen dan geen werkgever hebben gevonden die hun talent ziet, door hun aandoening heen kijkt, hebben ze domweg niets meer.
Het is nu al zo dat mensen met een beperking het minimumloon mogen krijgen ipv cao-loon en dat hen 2 maanden gratis arbeid afgedwongen mag worden voordat er een contract komt. In die twee maanden krijgen ze zelfs hun reiskosten niet vergoed en worden ze geacht 'zich te bewijzen' (diploma, werkervaring, soort aandoening etc maakt daarbij niet uit) maar zelfs als ze hun werk goed doen zijn werkgevers niet verplicht hen een contract te geven. Volgens de wet moet de werkgever enkel 'een intentie tot een contract' hebben, maar niemand controleert die intentie/het werkniveau/het proces en er is ook geen plek waar de arbeidskracht een klacht in kan dienen. Velen staan dan ook na 2 maanden zwoegen met lege handen op straat. Pure uitbuiting. Pure discriminatie op gezondheid.
Dus zelfs als deze zieke mensen hun eigen boontjes willen en zouden kunnen doppen, wordt het dan schier onmogelijk gemaakt. Wat een fijn land. :(

einStina | 10-04-18 | 10:40 | 2

Uiterst vervelend voor een werkgever die subsidie op arbeid ontvangt is de enorme vloed van formulieren die met zo'n gehandicapte werknemer meekomt. Het lijkt wel of de ambtenaren telkens meer willen weten van het reilen en zeilen van zo'n bedrijf. De gehandicapte ontslaan vanwege de vragenlijsten en bedrijfsbezoek lawine gaat ook niet want dat is volgens de rechter niet de schuld van de gehandicapte.

TriestGeval | 10-04-18 | 10:53

Lang niet iedere arbeidsgehandicate krijgt subsidie hoor, dat is alleen als je je werk niet voor 100% kunt doen. Maar er zijn tal van aandoeningen die werk 0% beinvloeden, denk aan rolstoelzitters die prima kantoorwerk kunnen doen, doven die allerlei werk prima kunnen, etc.
Maar inderdaad, als je participatie van zieken/gehandicapten wilt bevorderen, stimuleer dan werkgevers door het aannemen/afronden ervan makkelijker en gewoner te maken, doe het niet door de werkzoekers/nemers op voorhand te straffen.

einStina | 10-04-18 | 11:00

Ik raadt iedereen aan, die intentie heeft 'm te smeren, het gewoon te gaan doen! Ik heb het onlangs gedaan, en voel me VEEL gelukkiger dan onder het juk dat NL heet.

Klutskwijt | 10-04-18 | 10:37 | 4

Bent u heen dan?

TyrionLannister | 10-04-18 | 10:47

Zodat de Nederlander het elders ook kan verpesten met het neo-liberale 'sosjaale' feministisch gejank van ze? Nee dank.

Shezmu | 10-04-18 | 13:11

Ik wil niet vervelend doen, Klutskwijt, of tegen anderen zeggen dat ze niet uit NL moeten vertrekken, maar elders komt u ook draken tegen; vooral als u zich gaat mengen met de locals want u moet toch ergens uw boodschappen etc. doen, nietwaar? Ik heb ook niet meer met het nederlandse juk te maken. Wij wonen en werken in Frankrijk; betalen hier belasting en zijn hier verzekerd voor ziektekosten etc.. Ik zal het maar niet hebben over de ongezonde afkeer voor werk van de franse jongeren, anderzijds de uitbuiting door familiekartels want iedereen blijkt familie te zijn van iedereen op het prachtige franse platteland. Dus zeg maar niets als deze of gene aannemer je een poot uitdraait. Voor je het weet sta je tegen zijn volle nicht te praten met alle conseqenties vandien. Het is dat wij hier wel de ruimte hebben die wij in NL niet konden vinden en ook de rust. Er zijn zoals overal ook schatten van mensen en die staan soms echt helemaal klaar om je te helpen. Een aardige buurman die af en toe maar 1 glaasje bier bij ons komt drinken om urenlang gezellig te blijven babbelen. Zodra ik in Nederland ben herken ik het weer, de vriendelijke vrolijke gezichten in de supermarkt, op straat, al die fietsers, niemand die anderen beloert want ze zijn met hun eigen dingen bezig. Ik dompel me erin en geniet van elke minuut. Maar zodra ik hier voor de deur van ons huisje stop en mijn man en onze drie honden komen me begroeten weet ik dat ik niet terug wil naar Nederland.

mamalookabooboothere | 10-04-18 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen

Wellicht te simpel gesteld maar wat was het idee van een Sociale Werkplaats? Dat bedrijven eenvoudige productiewerkzaamheden goedkoop konden laten uitvoeren. Win-Win waar niks mis mee was. Toch moesten die werkplaatsen sluiten.

DhrFukalla | 10-04-18 | 10:37 | 1

Wat ik begrepen heb hebben de vakbonden bedongen dat de werknemers 130% van het minimumloon betaald werden en werd dat te duur.

koeberg | 10-04-18 | 10:41

Voor Noortje was er vroeger een potje, dat potje is door slinks tuig helemaal leeg gesnaaid en aan jan en alleman zonder uitspreekbare naam uitgedeeld

Rest In Privacy | 10-04-18 | 10:35

De VVD is al altijd voor belastingverlaging, Elsevier vond uit dat de belastingen, welke dan ook, onder Rutte elk jaar omhoog gaan. De ene keer het bijzonder tarief, dan weer de BTW, maar omhoog gaat het. Ondanks het feit dat het geld bij de grote bedrijven en ook bij de overheid over de plinten stroomt. Welke journalist vraagt hier eens naar bij Rutte cs.?

Ruud5 | 10-04-18 | 10:35 | 3

Niet voor iedereen. De dividendbelasting is toch mooi afgeschaft. En Nederland heeft er 50 arbeidsplaatsen voor teruggekregen.
Rutte is een belangenbehartiger, alleen zijn dat helaas niet de belangen van de Nederlandse bevolking.

spanarchist | 10-04-18 | 10:43

De journalisten zitten zo goed als allemaal in de zak van de zittende politici.
Kijk maar naar het gekwijl op het Staatsjournaal. Geen kritiek, zo houden ze het gezellig met elkaar en het volk dom. Politici die journalisten fêteren op kosten van de belastingbetaler.
Van de media hoef je niets te verwachten.

2voor12 | 10-04-18 | 11:10

Journalisten zitten alleen op clickbaits te wachten. Kunnen ze lang uitsmeren kijk maar naar FvD met Yernaz gedoe. De dooie bomen media heeft geen adverteerders meer anders dan wat reisorganisaties en meubel giganten die het ook zwaar hebben, ergo men kan geen fatsoenlijke onderzoek journalisten meer betalen. Dus het moet ophef veroorzaken of de mensen direct treffen anders verkoopt het niet. Nou dan even dan doorsnee Nederland, de winkels liggen nog vol, ik drink elke avond mijn biertje en er is boer zoekt vrouw op de televee, het zal me een zorg zijn.

Snertjong | 10-04-18 | 11:56

Heb 4 jaar een Wajong gehad, wat een verschrikking is dat! Op het moment dat ik het kreeg had ik het ook nodig om mij weer terug de arbeidsmarkt te krijgen, eerst met re-integratie waarbij je dus inderdaad werkt zoals het uitgelegd wordt. Helaas als je overuren maakt wordt dat weer gecompenseerd, zo krijg je dus nooit extra betaald maar heb je eerder kans dat je de volgende maand weer geld moet inleveren. Je wordt misbruikt door werkgevers die eerder een duidelijk financieel plaatje zien in plaats van het stimuleren om volledig betaald te krijgen. Het is een oneerlijke markt waarvan het kabinet zegt: Joh! Beste beentje voor en gewoon werken met die hap. Ja voor mij werkte dat inderdaad zo, maar voor velen die om verschillende redenen in deze situatie zitten is dat praktisch onmogelijk, ook omdat dus de werkgevers zwaar tegenwerken en je liefst jaren in de wajong zien zitten. Is er een kans dat je er uit komt wordt je ontslagen. Noortje, ik wens je veel succes met je strijd!

CopyCat | 10-04-18 | 10:35

Ik heb hier zoveel meer empathie voor dan dat gejank van Sylvana's en de Denk's van deze wereld.

Mensen die zich inzetten moeten gestimuleerd / beloond worden ipv diegene die niet willen te belonen voor slecht gedrag.

Ervaringsdeskundige | 10-04-18 | 10:34

Ik ben de zielige mensen moe. Allochtonen, vluchtelingen, mensen die een orgaan nodig hebben, chronisch zieken, islamieten, álle negers (schijnbaar), kinderen met ADHD, vrouwen in de overgang, seksueel geïntimideerde vrouwen, ongelijkheid in de maatschappij tussen mensen (duh), geestelijk gehandicapte mensen, lichamelijk gehandicapte mensen, iedereen die niét in Nederland woont is ook zielig, iedereen die in het midden-oosten en afrika woont; zielig, Palestijnen, Syriërs, Eritreeërs, mensen die in Zweden wonen, mensen die last hebben van houtkachel rook, niet genderneutraal opgevoede kinderen, mensen die in een verkeerd lichaam zitten, homo's, lesbiennes, bisexuelen, krakers in klimaatvluchtelingen, klimaatracisme, mensen die zich gekwetst voelen, vluchtelingen krakers in Amsterdam, en weet ik veel wie ik nog méér zielig moet vinden. Dop allemaal maar lekker je eigen boontjes. Prettige wedstrijd, happy goings! Het word tijd dat mensen, iederéén, eens leert om op eigen benen te staan ipv met 10 vingers tegelijk naar vadertje staat staan te wijzen voor hulp. Die dat vervolgens weer afwentelt op iedereen die wél iets van zijn/haar leven wil maken. We zijn nou eenmaal niet allemaal gelijk,en dat moeten we ook helemaal niet willen. De één heeft pech, de ander heeft geluk. It's the way of the world. Loop maar eens over een kerkhof, kijk naar de leeftijden, en tel je zegeningen. Dan heb je maar niet die topbaan, dan krijg je maar minder geld als de buurman, wees eens blij dat je leeft ipv alleen maar te klagen. Je moet er gvd ook wel geestelijk gehandicapt voor zijn om dat allemaal niet te snappen.

Dutchbeaurouge | 10-04-18 | 10:34 | 5

Hear hear!

Vanilla | 10-04-18 | 10:52

De sores van deze groep past toevallig niet in het rijtje voornamelijk triviliateiten en nep-problemen die u opnoemt. Er wordt over de rug van deze mensen de import van de arbeidsgehandicapte halve derde wereld gefinancieerd.

VreemdEend | 10-04-18 | 12:07

Ik denk Dutch, dat jij ook nog eens aan de beurt komt, net als de meeste mensen.

nikolaos | 10-04-18 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

> niet meer op de vvd stemmen
Oke, PvdA dan maar? Of D66?

koeberg | 10-04-18 | 10:29 | 1

Ik zie wel een beter alternatief..

DhrFukalla | 10-04-18 | 10:35

Nou, rutte/de VVD kreeg naar mijn beeld een veel te mooi podium om dit recht te zetten. Ff een 'inlevende' en 'persoonlijke' aanpak van een individueel geval om de werkelijke oorzaak en oplossing te camoufleren.

GrijzeContainer | 10-04-18 | 10:29

15 jaar en dan is het eerstvolgende artikel wat geplempt wordt ook meteen één die zo bij 'Joop!' erop kan. Huilliehuillie hunnie zijn groot en wij zijn klein.

TyrionLannister | 10-04-18 | 10:28 | 7

Nou, het grootste deel van (bv) de Noord Afrikanen hier hebben ook een arbeidshandicap, bijvoorbeeld nauwelijks normaal nederlands spreken, geen arbeidsethos, en nog wat handicaps. Ook neemt meer dan de helft van dat volk geen deel aan het arbeidsproces. Wat dacht men ervan om ook van die populatie de arbeidsproductiviteit te meten en dezelfde voorwaarden voor hen te laten gelden? Dan pas ben je niet discriminerend bezig.

Komt het vermoeden bij mij op dat dit voorstel alleen een eerste stap is in het meten van de arbeidsproductiviteit van letterlijk alle werknemers, om iedereen een salarisverlaging te kunnen geven. Zal uiteraard niet gelden binnen het baantjes carrousel, het bankwezen, en nog wat sectoren.

VreemdEend | 10-04-18 | 12:00

lol je snapt er echt geen kut van, ook last van een beperking?

Tripps | 10-04-18 | 13:05

@TyrionLannister | 10-04-18 | 10:38
Hoezo is ze af omdat ze filosofie studeert? Al gaat ze bij de Aldi achter de kassa zitten, dan nog hoort ze gewoon beloond te worden zoals ieder ander. En niet "minimumloon - bedrag x" waarmee ze geen volledige WW-rechten- en pensioenopbouw heeft. Dat deugt niet.

Kameroudste | 10-04-18 | 16:01
▼ 4 antwoorden verborgen

De wijze waarop een land met zijn sociaal zwakkeren omgaat tekent de mate van beschaving.
Maar goed, er gaat nu heel veel geld van Nederland naar Brussel dat vervolgens weer netjes verdeeld wordt onder banken en corrupte landen, dat is toch wel iets belangrijker.

spanarchist | 10-04-18 | 10:24 | 7

Zelfs Marokko krijgt steungeld van de EU.

Klutskwijt | 10-04-18 | 10:34

@Beste_Landgenoten
"Met dit initiatief hoopt staatssecretaris Van Ark volgend jaar al €10 miljoen euro te hebben bespaard, oplopend tot €40 miljoen in 2021..."
10 Miljoen euro. Er wordt jaarlijks aan mislukte ICT-projectjes al een veelvoud van dit bedrag door de overheid weggegooid.

spanarchist | 10-04-18 | 10:36

@Klutskwijt | 10-04-18 | 10:34
Dat is als dank voor het "waardevolle" volk dat ze hierheen hebben gestuurd

2voor12 | 10-04-18 | 11:04
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een gaaf land! Noortje heeft geen recht op ww. Maar elke criminele marokkaan zit lekker in de wajong met z'n gratis kickbox lessen.
Kan allemaal maar, in dit land dan. Want anders racisme!1!!

Botte Hork | 10-04-18 | 10:24

Wijstaanop.nl

Tekenen!

Boris Poepnagel | 10-04-18 | 10:24

Omdat Zentgraaff het schrijft, is half GS sowieso al op de hand van wie hij bekritiseert.

Prze***walski | 10-04-18 | 10:23

Er is nog zat onrecht en shit op te ruimen in NL voordat we iedereen buiten de Europese grenzen "moeten" gaan helpen.
Petitie getekend.

datzouzomaarkunnen | 10-04-18 | 10:23

Deze mensen willen graag werken, die mentale instelling heb je bij een heleboel medelanders niet...

king of my own world | 10-04-18 | 10:22

We hebben allemaal dezelfde, gelijke kansen. Ook de kansenparels die zomaar binnen komen wandelen. Oh, wacht...

kwark001 | 10-04-18 | 10:22

Alsof de PvdA haar sociale gezicht ooit heeft laten zien jegens arbeidsgehandicapten met ereleden als William Moorlag en Jetta Klijnsma. Volgens mij is de huidige Participatiewet regelgeving door Klijnsma ingevoerd.

Beroep = Boerenlul | 10-04-18 | 10:19 | 2

Dank u dat u Moorlag noemt. Ik scrollde door de comments, om te zien of iemand hem noemt. Als ik goed luister naar mevrouw van Ark, hoor ik ongeveer hetzelfde waar Moorlag voor is afgebrand. Raar

hotnot | 10-04-18 | 10:54

Die Moorlag (PvdA) is helemaal niet afgebrand, toen hij met het meenemen van zijn zetel ging dreigen mocht hij mooi blijven zitten van de PvdA. Hypocriet tot op het bot.
Moorlag heeft als oud Vakbondsbestuurder niet opgetreden tegen arbeidscontracten die niet deugdelijk (buiten de CAO om) waren toen hij Directeur bij een sociale werkplaats was. Dat had juist hij wel moeten doen, waarom vind je jezelf immers goed genoeg om in de directie plaats te nemen? De man is net zo schuldig als Alex Penthouse!

Beroep = Boerenlul | 10-04-18 | 11:55

Rutte spreekt over gelijke kansen. Noortje wil gelijke uitkomsten.

Godsammekraken | 10-04-18 | 10:18

Het zal Rutte ana zijn zak jeuken of die mensen creperen of niet. En mij ook. Nederland heeft jarenlang de verhaaltjes van Rutte cs (dus de eu club) geloofd, ze hebben niet verder gekeken dan de neus lang is.. Dus eigen schuld dikke bult. U zit nu met EU beleid.

Mark_D_NL | 10-04-18 | 10:17

Breek me de bek niet open.

Meiosis | 10-04-18 | 10:15

Misschien minder subsidie voor sociale manipulatie en meer geld voor onze rollende medemens. Gewoon een idee

menage | 10-04-18 | 10:15

Van Zentgraaff mogen we straks nergens meer op stemmen, maar wel hard democratie blijven roepen. Verder: Gelijkheid van kansen is natuurlijk idioot. Gelijkheid voor de wet is gelijkheid genoeg.

mr. exp. | 10-04-18 | 10:15 | 2

Hoezo is gelijkheid van kansen idioot?

barryvantiggele | 10-04-18 | 10:52

Omdat teneinde dit te realiseren de staat ver buiten zijn klassieke bevoegdheden gaat, en veel groter en machtiger wordt. Het moet zelfs de klassieke grondrechten (die wij hebben om de staat op afstand te houden) met voeten treden.

Vanzelfsprekend en bovenal gaat dit ten koste van zowel onze politieke als individuele vrijheid. Als u het mij vraagt is vrijheid van veel groter belang dan gelijkheid.

Om nog maar niet te spreken van gelijkheid van uitkomst die volgt op de gelijkheid van kansen. Ook de gelijkheid van kansen zal uiteindelijke niet afdoende zijn noch tevreden stellen. U mag zelf bedenken wat er wel niet nodig is om de gelijkheid van uitkomst te bewerkstelligen.

mr. exp. | 10-04-18 | 12:06

Ik vraag mij af wat voor mensen er nog op de VVD stemmen.

Mahatma | 10-04-18 | 10:12 | 2

De afgelopen tweedekamer verkiezingen was FvD nog onbekend, VNL (met een uitstekend verkiezingsprogramma) had een clown met matrozenpakje aan het roer, er was een wild experiment van GeenStijl en verder had je PVV (voor als je niet van buitenlanders houdt), 50+ (voor als je babyboomer bent) en een paar christelijken. De rest is links.
Tja. Dan lijkt de VVD zo'n gekke keus nog niet.

koeberg | 10-04-18 | 10:26

mensen met een baantje bij de crypto-, semi- en echte overheden die dus van de staat afhankelijk zijn voor hun baantje. Kijk eens naar VVD-congressen daar zit niet 1 figuur die niet uit de staatsruif harkt.

wlodek | 10-04-18 | 10:34

Tuurlijk, Zent. Maar ook niet op de PVV en het FvD stemmen wat jou betreft, toch?

vanBarchum | 10-04-18 | 10:12 | 1

De Zent is gewoon Didi Samsom. Wist je dat niet?

Mahatma | 10-04-18 | 10:14

Mark Rutte is in China aan China (en de rest van de wereld) aan het uitleggen hoe het allemaal moet, dat handelen op wereldniveau.

kweethetooknietbeter | 10-04-18 | 10:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken