Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant over Buma: 'Gewoon gezellig een paar eeuwen wachten op verlichting van islam'

nee joh we wachten wel

Hè wat flauw Sybrand Buma met je HJ Schoo lezing en je VPRO-constatering dat het met de verlichte islam in Europa nou niet echt lekker gaat. Je mag dan wel een vrijheidshatende symboolpolitieke flapdrol zijn, de echte schande is dat je de islam niet even de tijd gunt. Wij dachten aan een paar eeuwen of zo. Dat lijkt de Volkskrant ook een goed idee. Het christendom had immers ook een paar eeuwen (even nazoeken, red.) nodig om aan gelijkheid tussen man & vrouw & hetero & homo te wennen. Dus hop een paar eeuwen op je tanden bijten Sybrand Buma en niet op een onderdrukte vrouw, in elkaar gemepte homo of opgeblazen concertzaal meer of minder kijken. Zeurkous.

OORDEEL ZELF

Reaguursels

Inloggen

Om even olie op het vuur te gooien:
Vrij Nederland( fuck deze naam) roept Buma tot de orde: hij moet eens ophouden Nederlanders te pleasen.

Het kan namelijk volgens VN niet zo zijn dat je de autochtone bevolking belangrijker vindt dan de niksnutterige import.

Het is zo( volgens VRIJ Nederland) dat Nederlanders eens een beetje
moeten dimmen en indikken om plaats te maken voor onze moslimbroeders die hier met de beste bedoelingen( ontwrichten, kritiseren, terroriseren, aanranden en homo's bedreigen) zijn gekomen, om hun hand op te houden ten koste van de autochtonen.

(Want heeft iemand al bedacht waarom wij straks meer eigen risico en ziektekostenverzekering moeten betalen, terwijl onze nieuwingestroomde broeders en zusters dat allemaal graties krijgen??).

Maar ja, DIE zijn lievvv want zeer religieus en, voor zover de VN kennen, is VN dat ook....Altijd al stiekum geweest ook al deden ze net alsof ze nogal vrijgevochten waren.

Wat ben ik blij dat ik al enige tijd geleden mijn veel te dure abonnement op VN heb opgezegd.
Je krijgt nu voor een bom geld alleen nog maar - vooral - lelijke foto's, en verder de rotzooi die ik hierboven al heb vermeld.
Ik wou het even kwijt.

mallekater | 06-09-17 | 18:00

Pfffff..... de azijnbode weer.
"Ja maar de christenen deden X Y Z ook!"
|
.......500 jaar geleden, maar dat mag de pret niet drukken. Want het christendom is per definitie k*t. Dat de islam nog veel vijandiger staat tegenover vrouwen, homo's en niet-religieuzen doet er niet toe, dat is "cultuur" en een "verrijking" waar wij respect voor moeten hebben.
Heeft de azijnbode afgelopen 20 jaar bericht over "verwarde mannen" die het "onze vader" citerend zichzelf opbliezen / mensen platreden / kelen doorhakten / homo's van daken gooiden / andersgelovige vrouwen stelselmatig verkrachten ???
Nee.... want die waren er niet, en reken maar dat de azijnbode hier bovenop zou zijn gedoken; vette hoofdletters op de voorpagina en de vier daarop volgende pagina's.
|
Of wacht... Trump!! Jaaaa! Trump heeft "God bless America" gezegd, en noemt zichzelf een christen. -> christendom = Trump = evil.

klimgek | 06-09-17 | 14:24

Aan iets wennen? Gewoon een stuk zelfreflectie cq verlichting en een beetje gaan nadenken. Het voorwerk is al gedaan, je hoeft alleen maar een paar boekjes te lezen.

kloopindeslootjijook | 05-09-17 | 20:27

De christelijke cultuur had eeuwen nodig voor de emancipatie van homosexualiteit? Wat een flauwekul! De acceptatie van homosexualiteit in de Westerse wereld is iets van de laatste vijf decennia en dat geldt trouwens ook voor de emancipatie van homo's in andere culturen. De basis van de emancipatie werd gelegd door nieuwe kennis over homosexualiteit, een grotere bekendheid over homosexualiteit onder het publiek (en evenzeer binnen kerkelijke gemeenschappen) en de toegenomen openheid van homo's zelf.

Het verschil met de positie van homo's in de islamitische wereld is dat kennis niet aan de islamitische cultuur is besteed. Men maakt daar dus geen ontwikkeling mee die elders wel heeft plaatsgevonden. Een cultuur moet openstaan voor nieuwe inzichten en dat maakt hier het verschil.

jochum1980 | 05-09-17 | 19:36 | 1

Vreemd, homoseksualiteit was nooit een probleem in Europa, tot een nieuwe religie een grote haathut openden in Rome en haat predikten. Ergens kort na de val van het Romeinse rijk.

Analia von Solmsch | 05-09-17 | 21:40

Het probleem ligt in het misplaatste elitaire gevoel van superioriteit dat Europa denkt te hebben over de Islam. Wanneer onze lijders het hebben over 'zielige' moslimminderheden hebben, denken ze daarmee sympathie te tonen voor een groep die dat helemaal niet verdient omdat het ons naar het leven staat.

Haatejaculaat | 05-09-17 | 15:27

In de Imamschule te Babelsberg tijdens het derde Rijk zijn middels intensieve trainingen van slechts enkele maanden diverse prominente Islamitische leiders opgeleid in een pasklare Euro-Islam, met als bekendste student toch wel Hadj Amin al Husseini. Grote aantallen Bosniacs en Krim Tataren traden vervolgens met groot enthousiasme toe tot SS divisies waaronder de beruchte Handschar.

Het kan dus wel korter bedoel ik maar te zeggen; het zit hem in het verwachtingspatroon. De Euro-Islam van het Derde Rijk lag kennelijk dichter bij de belevingswereld van menig Moslim dan de tegenwordig zo vurig gewenste "verlichte" Islam.

kindapaas | 05-09-17 | 15:19

Ze gaan even voorbij aan het feit dat de emancipatie van moslims juist de laatste decennia de verkeerde kant op gaat, Libanon, Iran. Egypte en natuurlijk de moslims in de westerse landen worden steeds conservatiever en vooral achterlijker.

Ben Hetzat | 05-09-17 | 14:28

'Moderner' dan onder de régimes van Saddam, Khadaffi, Sadat, Zia-ul-Haq, Ben Ali, al-Bashir en Soeharto zal islam nooit meer worden.
-
En ze zijn dus nu weer gezellig aan het terugboeren, geheel gesponsord door zeloten in Saudia, Quatar en Koeweit.

bisbisbis | 05-09-17 | 14:22

Buma heeft het boekie van Pim eindelijk een keer gelezen en heeft het er nu verdomd moeilijk mee want hoe klim je in godsnaam weer helemaal uit die put zonder gezichtsverlies en is het niet al te laat ?

Castor12 | 05-09-17 | 14:00

Ik denk dat het Westen vooral gemoderniseerd is door de toegenomen welvaart.
Daardoor bv beter onderwijs, waardoor vrouwen ook meer gingen deelnemen aan het leven buiten de deur. Meer ruimte voor vrijere denkbeelden. Men was niet meer alleen bezig met overleven.
Enfin. Dat zie ik in de Islam niet gebeuren. Het 'alles staat vast' uitgangspunt biedt geen vrijheid, geen vooruitgang en men is vooral bang voor Allah.
Zolang er geen voordelen zitten aan het loslaten van die ideologie verandert er niks.

Carmelita | 05-09-17 | 13:42

Als Buma deze lezing in 1990 had gehouden, dan was het een goede lezing geweest. Nu is hij meer dan 25 jaar te laat. Hij stelt dat gelijkheid geen doel op zich is, maar in zijn context gezien moet worden. Irritant is, dat hij niet 'gelijkwaardigheid' zegt, maar 'gelijkheid'. Daarmee bouwt hij een stropop. Nog irritanter is het, als hij degenen die de Koran willen verbieden voor de voeten werpt dat dit geen vrijheid van meningsuiting is. Waarbij Buma de context even weglaat. Want wat doe je met een boek, dat de vrijheid van meningsuiting wil opheffen voor iedereen die het een sadistische filosofie vind? Dat de vrijheid van godsdienst wil opheffen, iig voor moslims en anders kop er af. Dat de gelijkwaardigheid voor de wet van man en vrouw al bij de erfwetgeving vernietigt. Okay, je kunt de Koran ook niet verbieden, maar dan in ieder geval de islam als zodanig als ongewenst verklaren in Nederland. Buma doet dat niet. En dat is levensgevaarlijk.

tipo | 05-09-17 | 12:50 | 1

Dat boekje van de bloksnor uit Oosterijk is toch ook verboten.

OT: las net dat een student in Schotland gezeur heeft met zijn Universiteit omdat hij op twitter aangaf blij te zijn met de ondergang van IS. Was stigmatiserend voor andere mossels Kan je nagaan.

HaatbaardKnipper | 05-09-17 | 12:56

Mooi verhaal over de 'boze burgers', maar ondertussen wel de partij bij uitstek voor deze categorie burgers, uitsluiten van regeringsdeelname..

echt_links | 05-09-17 | 12:48

Er staat: "Van de Islam is daarbij wat Bruma betreft weinig te verwachten" Hier zijn de meesten hier het wel mee eens denk ik!

Verder staat er :"Daarbij gunt hij de Islam aanzienlijk minder tijd om te emanciperen dan het christendom, dat eeuwen nodig had......"

Er staat daar dus wat vele hier ook denken! Maar de woorden worden door Geenstijl weer eens anders uitgelegd! Hier wordt weer het wensdenken van geenstijl duidelijk zichtbaar, het begint steeds meer op joop.nl te lijken hier!

Drunken_Pumpkins | 05-09-17 | 12:41 | 3

Aanzienlijk minder tijd dan eeuwen, suggereert iig dat het wél 1 eeuw of zo mag duren, dat we apathisch nederig geduld moeten betrachten met die nieuwe dominante militaire ideologie, wat onze kartel-democraten betreft. Welke uitleg geeft u daar aan ? Inderdaad, probeert het hier op Joop.nl te laten lijken...

pivo1 | 05-09-17 | 13:04

Voor geruchten , roddels en insinuaties moet je denk ik bij je buurvrouw zijn.

Drunken_Pumpkins | 05-09-17 | 13:16

@ Drunken_Pumpkins, Jouw reactie raakt kant noch wal, zelfs als pivo het je uitlegt snap je het nog niet. Op z'n minst kun je toelichten welke uitleg jij er aan geeft. Of denk je net zoals de Volkskrant dat de islamproblemen vanzelf oplossen als je het de tijd geeft? Dan ben je wel heel erg dom en naïef.

BluRay | 05-09-17 | 13:34

Vrijheid en gelijkheid. Met vrijheid ontstaat juist ongelijkheid omdat er altijd mensen zullen zijn die vrijheid zullen gebruiken om hoger op te komen, meer geld en weelde te verzamelen, meer macht. Intelligente is niet universeel. Er zal dus altijd een ongelijkheid ontstaan tussen mensen. Niemand is gelijk. Gelijkwaardig ja, maar dat laatste is alleen een politiek thema. Voor mij als burger vind ik niet iedereen gelijkwaardig, laat staan gelijk omdat ik dagelijks geconfronteerd wordt in de samenleving met die ander die overduidelijk niet gelijkwaardig, gelijk is aan mij naar mijn normen. Zou ik dat wel doen dan zou ik mij omdat ik mijzelf daarmee te kort doen.

forecastle | 05-09-17 | 12:31 | 1

Die gelijkwaardigheid voor de wet geldt van oorsprong ook alleen in de wijze waarop de overheid elke burger afzonderlijk benadert gezien binnen de context - in gelijke situaties. Tussen burgers onderling zou dit principe niet moeten mogen gelden. Doordat Buma het over 'gelijkheid' heeft maakt hij een nog grotere karikatuur van dat principe, om het een beetje af te kunnen fikken. Dat is een doorzichtige drogreden.

tipo | 05-09-17 | 13:12

Impliciet zegt de Volkskrant dus dat islam achterlijk is en het Westen superieur. Tot zover: Eensch. Maar als moslims echt een paar eeuwen de tijd nodig te hebben om ons niveau te bereiken, dan gun ik ze dat van harte. In het Midden-Oosten. Ga lekker thuis aan je identiteitscrisis werken.

His Lordship | 05-09-17 | 12:29 | 1

De Volkskrant zegt nu letterlijk wat Fortuyn destijds niet mocht zeggen.

Schoorsteenveger | 05-09-17 | 14:37

Ik gun de islam al tijden helemaal niets meer, dat gunningseffect is wel verbruikt.

Nuchternederland | 05-09-17 | 12:29

Volgens mij heeft dat Christendom pas de laatste decennia knarsetandend moeten toezien hoe de westerse wereld de gelijkheid tussen man en vrouw, hetero en homo, Christen en andersgelovige begon na te streven. En dat Christendom heeft die gelijkheid nog lang niet geaccepteerd, laat staan omarmd. Dus dat is lulkoek, wat de Volkskrant stelt.
Sterker nog, de mensheid is nog maar net begonnen om zich de vraag te stellen of het niet beter zou zijn om machtsongelijkheid die enkel is gebaseerd op geslacht, ras, kleur, seksuele voorkeur of geloof kritisch te ondervragen. En die mensheid is daarbij behoorlijk aan het doorschieten, ziet het verschil niet meer tussen gelijke kansen en gelijkheid, en wil ook alles wat ongelijk zal blijven gelijk maken..
Laat ik de boel omdraaien. We hebben dat Christendom niet eens plat weten te krijgen, dus is het wat pretentieus om te menen dat we dat met die Islam op korte termijn wel voor mekaar krijgen.
Buma zou zich maar eens af moeten vragen of zijn geloof nou wel zo verlicht is, en voor zover dat het geval is, hoe dat zo heeft kunnen lopen. Niet als gevolg van zelfinzicht, nee als gevolg van het constant op die door God gegeven normen en waarden inbeuken.

Schoorsteenveger | 05-09-17 | 12:22

Overigens is het merkwaardig: Ze houden niet van varkens - want ze vereren hun voorvaderen - maar doden verder zo ongeveer alles wat beweegt om op te eten.
De varkens mogen blijven leven.
Wat aardig van ze, hé?
Nou ja, je familie opeten is niet erg netjes, natuurlijk.

mallekater | 05-09-17 | 12:19

Buma ziet eruit als iemand die continu wordt overdonderd door feiten.

Beefbus | 05-09-17 | 12:16

Prachtig verwoord. Ik zie Hans Spekman niet iets op dit niveau voordragen.

Paljas | 05-09-17 | 12:15

Dus ook in de politiek begint men te beseffen dat men aan die islam import 500 jaar te vroeg begonnen is? Mooi! Nu de regelgeving met gezwinde spoed aanpassen...

Undefined_variable | 05-09-17 | 12:13

Hij had toch ook beloofd iets aan die dubbele paspoorten te doen,!!!!
Ben benieuwd, U ook.??

rexm | 05-09-17 | 12:12

Enge vent. Met de handjes boven de deken slapen is voor hem de oplossing voor alles.

Geert Linkers | 05-09-17 | 12:12 | 1

Kom op, joh, niet projecteren.
Wat jou goed doet is niet altijd van toepassing op anderen.

mallekater | 05-09-17 | 12:20

De hoop dat christenen allemaal eens een keer het licht gaan zien, is net zo ijdel. Die Buma gelooft zelf nog steeds in zo'n sprookjesgod! Hoezo oordeelt hij dan over moslims? Alleen omdat ze gewelddagier zijn wil nog niet zeggen dat een ander geloof wel de waarheid is. Die Buma is echt op z'n achterhoofd gevallen. Duidelijk verhaal van de pot verwijt de ketel... Onbetrouwbare politicus die zegt te geloven in een of andere god. Duurt waarschijnlijk nog wel een paar generaties voordat we hier ook eindelijk eens van dat christendom af zijn. Er zijn nogal wat religekkies in Nederland.

BluRay | 05-09-17 | 12:12 | 1

De oorzaak ligt in de mens zelf. De overgrote meerderheid gelooft in een of ander sprookjesfiguur en/of astrologie, magnetiseren, mediums. homeopathie, ingestraald water en noem maar op. En ik ken velen van deze die dan ook nog eens een "wetenschappelijke" opleiding hebben.

Ben Hetzat | 05-09-17 | 14:50

De islam moet zelf eerst zelf nog een periode van verlichting/renaissance gaan doormaken , ze lopen nog zo'n 350 a 400 jaar uit de pas.
Voorlopig is het zwetend machoïsme , dominantie en vergaande barbarij betreffende de islam.
De islam brengt niks anders dan duisternis en ellende.

pontius | 05-09-17 | 12:10

Stel voor dat moslims buiten onze grenzen wachten. En dat mag dan best een paar eeuwen duren.

metagod | 05-09-17 | 12:06 | 1

Vijf eeuwen, totdat ze gewend zijn aan onze vorm van beschaving.
Dan mogen ze er wel in. ;))

mallekater | 05-09-17 | 12:08

We hebben in krap 50 jaar de dogma's van christelijke religie uit onze samenleving gepeuterd. Waarom dan islam eeuwen de tijd geven? Als ze zo lang nodig hebben, dan gaan ze er maar elders over nadenken. Niet hier!

marcoplarco | 05-09-17 | 12:05

Wat een onzin op meerdere gebieden, VK. Ten eerste is aanpassing veel makkelijker als het voorbeeld al gegeven is. Japan maakte een ontwikkeling door naar een geïndustrialiseerde samenleving in enkele decennia, waar Europa daar enkele eeuwen over deed.

En bovendien hoeven we helemaal niet te wachten op islamitische verlichting. We hoeven alleen maar te zeggen dat onze cultuur in onze ogen veruit superieur is, en dat iedereen zich aan de daaruit voortvloeiende wetten en normen dient te houden. Ook als je het er niet mee eens bent. Kun je je daar niet in vinden, dan staat het je vrij om te vertrekken.

raskol | 05-09-17 | 12:04 | 1

Juist. En zelfs al vindt je zelf dat de westerse cultuur minderwaardig, duivels en heidens is, dan nog heb je je eraan aan te passen als je je als ISlamiet hier wil vestigen of geboren bent. ISlam is strijdig met ieder punt van artikel 1 van onze Grondwet en daarnaast bestaat scheiding tussen religie en staat niet binnen de ISlam, dus de ISlam hoort niet in het westen thuis, en ISlamieten die zich aan de strakke regels van de ISlam willen houden dus ook niet. Zo simpel ligt het. Vrijheid en tolerantie werkt namelijk niet als het slechts van 1 kant komt...

Graaisnaaiert | 05-09-17 | 12:51

Buma had tijdens de campagne ook al zo'n mening. Vertrouw er echter niet op dat hij er iets mee doet als het puntje bij het paaltje komt. Kijk maar hoe hij reageerde op die 5 moties van het FvD. Dat staat haaks op wat hij hier roept en tijdens de campagne riep.

zwarte_weduwe | 05-09-17 | 12:02 | 1

Het blijft natuurlijk een christenidioot

BluRay | 05-09-17 | 12:03

Dus volgens de Volkskrant moeten we dan ook niet druk maken over de arbeidsomstandigheden in derde wereldlanden want bij ons heeft dat ook eeuwen geduurd. Idem voor voedselzekerheid, gezondheidszorg enzovoorts.
Maar los daarvan slaat de redenatie nergens op; waarom moeten we iets wat we in eeuwen hebben opgebouwd door migranten eeuwen terug laten zetten. En daarnaast is er in het Christendom een veranderingsdrang die te islam ontbeert en zal er nooit een islamitische verlichting komen.

Franker | 05-09-17 | 12:01

Buma maakt een denkfout.
Het duurt geen eeuwen voor de moslims zich aan normale regels hebben gewend.
Ze WILLEN er niet aan wennen, want wat in de Koran staat blijft wet en regel.

mallekater | 05-09-17 | 11:58 | 2

En jij maakt een leesfout want dat is natuurlijk precies wat Buma zegt...

BluRay | 05-09-17 | 12:02

Sterker nog: Hoe strikter islamieten zich aan hun islamitische regels gaan houden - en dat is de richting waarin het grootste deel der moslims beweegt, des te verder lopen zij de duisternis is, van de verlichting af ipv er naar toe.

tipo | 05-09-17 | 13:16

Ik vind het wel bemoedigend dat main-stream islam over een jaar of vijfhonderd het ook niet meer noodzakelijk zal vinden om joden, ongelovigen en homo's te doden.
Dat schept hoop voor de toekomst van iedere vorm van multiKul, binnen het frame van de stricte monoKul van de islam. Goed idee van de linkse mensen, om deze armoedige cultuur binnen te laten zodat wij van dichtbij er van kunnen genieten terwijl wij de armoede ondersteunen.

Jan Passant mk2 | 05-09-17 | 11:55

De verlichting heeft Europa ook veel positiefs gebracht. Zoals 2 wereldoorlogen, genociden, verkrachting en uitbating in Afrika en de rest vd wereld, slavernij, discriminatie en PVV.

Kaan78 | 05-09-17 | 11:53 | 8

onverkwikkelijk ... mooi woord van Mallekater, een schier vergeten woord en dat is ook weer onverkwikkelijk.

Openbaar Mysterie | 05-09-17 | 12:25

Kaan78 | 05-09-17 | 11:53 | reageer
En voor de verlichting werden er natuurlijk geen oorlogen gevoerd en vrouwen verkracht? En wat is er mis met de PVV? Andere mening dan die van jou?

SnartBlirdetRagnarok | 05-09-17 | 13:37

Werkelijk, de slavernij is na de verlichting uitgevonden? Jij bent echt af.

Ben Hetzat | 05-09-17 | 14:43
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vind het helemaal geen verwarde of verwarrende tijden. Er zijn wel een hoop mensen in de war, maar dat schrijf ik op het conto van de bezuinigingen op de gezondheidzorg en indoctrinatie van religies. (vaak gaat dit hand in hand)

manke_ooievaar | 05-09-17 | 11:48

Er mag niet opnieuw een onbeschaafd geloof een kans worden geboden. Het christendom leeft hier ook nog maar amper en daar is iedereen blij mee. Alleen de wetten die we gezamenlijk hebben ingevoerd zijn geldig. Alle mallote regeltjes uit de geloven, moeten worden verboden.

wieowie123 | 05-09-17 | 11:47

Zal die Buma al een aflaat hebben gekocht voor boven ?

Jimmy Mc Clure | 05-09-17 | 11:46

De misvatting is natuurlijk dat men moderniseren van de islam van binnenuit in een islamitisch land verwart met moderniseren van een exoot in een een modern land. De islam staat haaks op seculiere samenlevingen en is meer dan een religie alleen.
Je moet geen water bij de wijn doen, maar die nieuwe druiven laten fermenteren.

datzouzomaarkunnen | 05-09-17 | 11:46

Hij benoemt (en veroordeelt) de islam nu toch? Beetje suggestief een beeldvormend verwoord stukje wat mij betreft

skoennie | 05-09-17 | 11:45 | 1

Ik vind het inderdaad bemoedigend dat een toekomstige regeringspartij langzaamaan gaan benoemen en veroordelen in plaats van wegkijken en vergoeilijken. Voordat D666 gaat benoemen, zijn we wel een paar jaar verder. Maar ook zij zullen de realiteit een keer onder ogen gaan zien.

Word er zo moe van.. | 05-09-17 | 12:09

Steeds minder mensen gaan naar de kerk en zeggen niet te geloven. Toch vinden de meeste Nederlanders de christelijke identiteit van ons land belangrijk. Veel moslims gaan nog wel trouw naar de moskee en leven voor hun geloof. Logisch dat daardoor een andere samenleving ontstaat.

Mannes | 05-09-17 | 11:45


Het principe van uitkering/ welvaartsstaat had de Islam populatie wel bijzonder snel onder de knie

Ervaringsdeskundige | 05-09-17 | 11:40 | 2

Ook de uitvinding van het wiel is niet aan ze voorbijgegaan.

Rest In Privacy | 05-09-17 | 11:47

En voor alle kwaaltjes natuurlijk kamelen zeik drinken en inwrijven , nog steeds !

Castor12 | 05-09-17 | 13:56

Het duurt even maar dan komen onze al vele jaren prutsende politici er achter dat de islam niet past in onze samenleving waarin wij kunnen doen wat we willen zolang we ons maar aan de Nederlandse wet houden.

Tiltetapper | 05-09-17 | 11:38 | 1

De politici weten al dat de islam niet in onze samenleving past. Daarom word de samenleving aangepast aan de islam door middel van wetgeving die de islam voordelen en speciale rechten toekent ten opzichtte van niet-moslims.

2voor12 | 05-09-17 | 11:47

De Volkskrant - 'nuff said.

Goldfinger | 05-09-17 | 11:38 | 2

Overigens sloeg ik laatst weer eens een zaterdagexemplaar van de azijnbode open; drie (grote) artikelen over hoe kut Trump wel niet is, plus een spotprent. Laat ze dus niet zuur doen over mensen die over moslims en de Islam klagen.

Goldfinger | 05-09-17 | 11:40

En gisteren een verslaggever op tv die Trump erger vond dan Kim. Hoe ver weg ben je dan. Bovendien alles wat Trump in deze doet afkraken en uiteenzetten waarom het fout is maar ook maar het begin van een oplossing aandragen ho maar.

Ben Hetzat | 05-09-17 | 14:39

Joh.... iedereen zit met die islam in zn haar... het past niet, maar zit er nu eenmaal.... zeg er maar wat aardigs over want dan ben je geen slecht mens en misschien komt het ooit weer goed...
/ sarcasm off

Bali Lovert | 05-09-17 | 11:35

Buma benoemt het tenminste zoals het is. De christelijke waarden zijn wij met het kind en het badwater, tegelijk aan het weggooien. Lijkt mij behoorlijk veelzeggend. Weg met ons is al tijden aan de gang. En nee, het christendom is niet te vergelijken met de islam, maar ik weet wel waar in voor kies. Dat is minder (x3) islam.
Helaas zijn wij al verkocht door onze politici voor hun verborgen agenda om Europa te verjongen (door eerst Europa te overspoelen) met vluchtelingen. Over 40 jaar zijn wij als christenen in de minderheid. Ik zal mijn zoon melden dat ie zich over 30/40 jaar ff moet laten besnijden. Want wij gaan het tij niet keren, ben ik bang.

pibasso | 05-09-17 | 11:31

There is more hope for the second dark ages in christianity, than for a first enlightenment in islam...

wezen | 05-09-17 | 11:30

Mooi gezwets van Buma in de Zuurpruimenklapper, maar niet origineel.

Immers zette Pim Fortuyn deze bevindingen al in 1995 uitgebreid uiteen in zijn boek De Verweesde Samenleving.

Maarja, hergeen híj zei was natuurlijk allemaal niet waar en daarbij; zijn intrede in de politiek mocht (helaas) niet zo zijn.

HypoPseudo | 05-09-17 | 11:29

Buma is een optimist.

bambi1970 | 05-09-17 | 11:28

die verlichting gaat men dan maar in eigen land onderzoeken!

bArAbAts | 05-09-17 | 11:26

Hel verschil is dat het christendom zichzelf van binnenuit heeft moeten bevrijden. Degenen die uit islamitische landen hier naartoe komen HOEVEN niet in hun 'geloof' te volharden. Ze komen in een seculiere samenleving terecht. Maar die wil moet er wel zijn.

Wekkertje | 05-09-17 | 11:26 | 1

De vraag die gesteld moet worden: hoe behandelen 'wij' de seculiere allochtoon met een niet westerse achtergrond? Is die welkom? Moedigen we die personen aan zich te laten horen? Bieden wij die een podium en garanderen zijn veiligheid?
Of toch maar liever niet. Want het moet wel gezellig blijven. Beter die mensen negeren en verdacht maken. Dan houden ze zich wel stil. De-escaleren. Lekker rustig.

Law of the Land | 05-09-17 | 11:46

Ja, alsof het de kerk was die er nog even 'aan moest wennen'. Alsof de kerk na die gewenningsperiode zei: kom, we gaan het vanaf nu helemaal anders doen! Liberalen en feministen strubbelden nog wat tegen, maar nee, de kerk zelf vond dat het tijd werd om te stoppen met de religieuze rolpatroontjes.

Dus vooral niet benoemen. Vooral niet pushen. Niets afdwingen met wetgeving. Geen breed maatschappelijk debat, want dat is maar kwetsend. De islam moet er gewoon nog even aan wennen! Of niet @Volkskrant?

Law of the Land | 05-09-17 | 11:23

De islam is zelfs een periode van regressie doorgegaan, en zit nu nog steeds op het liberale dieptepunt.

Het idee dat ze eeuwen nodig hebben, hangt samen met (het gebrek aan) mobiliteit. Vliegtuigen, dobberbootjes en interwebs hebben dat veranderd. Als ze porno kunnen surfen, dan kunnen ze ook de wiki-pagina over de Renaissance bezoeken.

Sjors W. | 05-09-17 | 11:23

We kunnen wel aan de gang blijven met dit geleuter, maar het is weer de Volkskrant, die heeft een bepaalde agenda en wat je ook zegt, het maakt niets uit. Dit vod hoort nu eenmaal bij de beroeps-verontwaardigden, die als stelregel hebben 'een dag niet gedramd is een dag niet geleefd'.

DearMud | 05-09-17 | 11:23 | 1

De VK stopt vanzelf als haar redacteuren en journalisten als kafurs aan de hijskranen worden opgehangen op het Mohammedplein (voorheen de Dam) in Amsterdam.

2voor12 | 05-09-17 | 11:27

Waarheid als een koe. Wanneer je de geschiedenis doorspit leer je dat er steeds circa 500 jaar tussen zit voor dat een religie evolueert. Ironisch genoeg is De Verlichting derhalve niet meer dan evolutie waarbij geschifte praktijken zich aanpassen aan de leefomgeving. Na de industriele revoluitie is kennis en info rap gegroeid en werd de invloed van religie tanend. Vanuit dat perspectief mag je hopen dat de Islam er korter over doet dan die vijfhonderd jaar. .
Desalniettemin: Religie is het allerslechtste product van de mens, ooit. Religie is kilometers ver voorbij de uiterste houdbaarheidsdatum. Niets van wat een maatschappij zorgvuldig kan opbouwen wordt door religie naar de tering geholpen. Religie is misplaatste pikdrift gebezigd op een vrijplaats voor parasieten die weigeren onder hun steen vandaan te komen, die weigeren na te denken, die weigeren zich in de werkelijkheid te begeven. Religie is voor hen die onbaatzuchtigheid maar wat graag verwarren met hun eigen tekortkomingen. Religie is onder de mantel der liefde jezelf beroepen op achterhaalde ideeën ver voor de steentijd en vertikken dat toe te geven. Religie is een vuig masker met daarop een vieze tronie van waarachter men enkel op zoek is naar macht, rijkdom en wellust. Religie is voor bange mensen die te laf zijn hun eigen onzekerheid onder ogen te zien, een karakterloze sekte die zonder enige vorm van empirisch bewijs zichzelf de ultieme waarheid toedicht en daarmee elke actie tegen de mensheid weet te billijken. Religie is het rot dat de aarde uitholt. Religie is het schuim der aarde, de as van al het kwade.

Rollins | 05-09-17 | 11:23 | 9

Jouw redenering dat, kort door de bocht, religie het kwaad is dat mensen bezield is beredeneerd vanuit deze tijd met alle kennis die wij nu hebben. Je vergeet (?) dat religie, het geloof in god(en) al zo oud is als de mensheid zelf. 10.000 jaar geleden trachtte de mens b.v. bliksem te duiden dat overduidelijk dodelijk was. Begrepen werd het niet en dus moest het wel buitenaards zijn. Zo ook hadden zij de watervalgoden, de regengoden, de stormgoden en ga zo maar die je moest dienen dacht men, om niet het slachtoffer te worden van het natuurgeweld. Er stond een zekere beloning tegenover hoopte men door die goden te aanbidden. De groep, de stam was belangrijk om als individu te overleven. De leiders, stamhoofden zagen dat in en gebruikten die goden om leefregels af te dwingen die het individu zo goed mogelijk in leven hield en waarmee zij, de stamhoofden hun macht konden behouden. In die oude tijd leefden die eerste mensen in stammen met hun eigen verzonnen goden geïsoleerd van elkaar. Daar kwam een einde aan doordat men ging lopen, mobieler werd en werden de verschillen stammen geconfronteerd met andere goden waarin die anderen geloofden en welke werden gebruikt door de stamhoofden om de macht te behouden. “Er is namelijk maar één God en dat is die van ons. Kom niet aan onze God, twijfel niet aan onze God”. Of te wel, de strijd om de macht barste los en dan komen wij bij jouw tegel uit.

forecastle | 05-09-17 | 12:09

"steeds 500 jaar tussen zit"

Noem eens twee voorbeelden? Is het boedisme ooit geevolueerd? Het hindoeisme? het shintoisme? de islam?

Opslag Medium | 05-09-17 | 15:04

@Ce ca! | 05-09-17 | 11:52
Een samenleving zonder religie ? Hoe wil je dat bereiken ? Heropvoedingskampen zoals bij Stalin ?

elevator | 05-09-17 | 15:53
▼ 6 antwoorden verborgen

De islam heeft al eeuwen de tijd gehad om toleranter te worden. Het tegendeel gebeurd echter, de islam word met de eeuwen steeds intoleranter en daar is geen enkele kentering van in zicht

2voor12 | 05-09-17 | 11:22 | 1

Het verschil: De bijbel predikt liefde en vrede( het NT) en lulhannes Mohammed predikt oorlog en geweld,.

mallekater | 05-09-17 | 12:14

volgens mij is de Islam inmiddels ook al wat eeuwen oud en is het er wat betreft gelijkheid niet beter op geworden. Sterker nog de Islam is al eeuwen bezig om anderen in de ganse wereld zich te laten aanpassen aan de Islam. En dat gaat nog eeuwen nu door. Alhoewel, de war of religions staat momenteel in het voordeel van deze Godsdienst waar Allah de profeet is en zijn verkondiging in de Koran de wet is..Het westen is wat lastig te overtuigen, het wemelt ook van de ongelovige vooral die Christenhonden, het Islamleger breidt zich prima uit door de baarmoeders van de vrouwen al jong te laten produceren. Een deel van de Moslims opofferen (Irak, Syrie) om de stroom Moslims als vluchteling naar het Westen heen te stuwen. Nu zelfs een Christelijke politicus wijst naar de War of Religions..maar ach, een roepende in de woestijn. Ben erg benieuwd naar de kamervragen van DENK over deze uitspraak..

fikkieblijf! | 05-09-17 | 11:21

Zolang de hardwerkende, boze, blanke man geen (bekeerd) moslim is valt tie toch net zo hard in de doelgroep joden/vrouwen/heaumeaus? Zie niet precies hoe deze groep er straks beter afkomt onder democratisch ingevoerde shariawetgeving...

de Voorzittert | 05-09-17 | 11:18

Iedereen die islam en Christendom wil vergelijken is sowieso een weinig ingelezen sneue lul. Andere wang Jezus is het voorbeeld voor de Christen, de koppensnellende oorlogsmisdadiger Mo is het voorbeeld voor de moslim.

Lood om oud ijzer | 05-09-17 | 11:17 | 7

Ce ca! | 05-09-17 | 11:34

Het Christendom draait vooral om het Nieuwe Testament, in de leer is het Oude Testament eigenlijk vooral een "Previously On" als verklaring van waarom de Heer het nodig vond zijn Zoon te sturen met een boodschap van vrede en liefde.

Dat er door de geschiedenis heen heel wat christenen zijn geweest (nog steeds, overigens) die de boodschap niet helemaal begrepen en te pas en te onpas het Nieuwe Testament links lieten liggen ten faveure van het Oude is de grootste oorzaak van de ellende die uit het Christendom is ontsprongen.

Wie zich echt aan de leer houdt en dus vooral & bovenal de boodschap van Christus naleeft in plaats van het bloederige proloog, zal niet zo snel geneigd zijn met een bomgordel om naar de markt te gaan.

IntegereVoorzitter | 05-09-17 | 12:16

Wie zich echt aan de leer houdt en dus vooral & bovenal de boodschap van Christus naleeft in plaats van het bloederige proloog, zal niet zo snel geneigd zijn met een bomgordel om naar de markt te gaan.
IntegereVoorzitter | 05-09-17 | 12:16
-
Nee, men schiet een paar abortus artsen neer.
Feit is dat de gehele bijbel staat voor het cristen en jodendom. De pislam is hiervan een mutant.
En "Gods woord" serieus? Hoe weet jij wat hij wel en niet heeft gezegd. Dit klinkt als blasfemie ;) Ken je wel de oorsprong van het gehele jezus verhaal? Dit is al zeker 9 keer eerder in de geschiedenisboeken voorgekomen. Kortom de kerk is goed in het jatten en omvormen van de toen bestaande religie,s.

Rest In Privacy | 05-09-17 | 13:15

Joh, het is allemaal hetzelfde. Het jodendom, christendom en islam leiden allemaal terug naar dezelfde flapdrol die in de zandbak zijn volk aan leefregels onderwierp welke hij ophing aan een fictief opperwezen. Vervolgens kwamen daar nog wat nieuwe interpretaties overheen en als hun ideeën er niet voor zorgden dat ze achter een paard door die zandbak werden gesleept waren het profeten. Jezus was de eerste die twijfel zaaide en degenen die in hem geloofden gingen sindsdien door als christenen, totdat er nieuwe twijfel ontstond. Het christendom ging volgens een deel namelijk te vrijzinnig om met de basisregels van het geloof (denk aan het inkapselen van heidense gebruiken als het midwinterfeest) en zie daar de geboorte van islam: een ultraorthodoxe versie van het christendom die terugkeert naar het oorspronkelijke doel van het geloof: onderdrukking en conditionering die de onderdrukten zelf elkaar onderling laat bewaken en corrigeren.

Pierre Tombal | 05-09-17 | 14:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit heeft Fatima Elastik hierover te zeggen op twitter:

'Hollandse 'migratie' naar Indonesië, Suriname en Zuid Afrika heeft meer verwoest dan welke migratiegolf in Nederland dan ook. #zwartepagina'

keestelpro | 05-09-17 | 11:16 | 9

Verrek, ik dacht dat die Indonesiers en Surinamers allemaal HIERHEEN waren gekomen??

mallekater | 05-09-17 | 12:07

Goldfinger...zonder de migratie naar Suriname zat men daar nog gezellig onder zijn/haar vuuilniszak te genieten van Boko Haram.

mallekater | 05-09-17 | 12:13

Fatima kan beter haar grote mond houden over Indonesië, daar weet ze echt he-le-maal niks van. Komt natuurlijk ook een beetje omdat de Nederlandse overheid liever niet teveel ervan terugziet in de geschiedenisboekjes en het korte hoofdstuk dat er wel in staat veelal niet wordt bekeken op school, maar voor eenieder die WEL bekend is met de rijke geschiedenis in den Oost is duidelijk dat het veel complexer ligt dan "de grote boze blanke overheerser".

Voor wat betreft Zuid-Afrika weet ze zo mogelijk nog minder. Ze lijkt het hoofdstuk "apartheid" bij Nederland in de schoenen te willen schuiven, maar anders dan de herkomst van het woord hadden Nederlandse migranten er niet zoveel mee te maken. Apartheid werd pas echt mode en wet rond de jaren 40 van de 20e eeuw, enige tijd na de Boer Wars dus en ver nadat er vanuit de polder nog echte invloed bestond. De Britten hadden in die tijd een veel grotere vinger in de pap, dus als we dan toch een koloniale zwarte Piet gaan uitdelen... doe het dan goed.

Overigens was het hatelijke klimaat in Zuid-Afrika een directe aanleiding voor mijn grootmoeder om toch in Nederland te blijven wonen na de "vrijwillige" verhuizing uit haar geboorteland. In het Zuid-Afrika van toen was ze in het beste geval een tweederangs burger en mocht ze niet met mijn grootvader trouwen. In het Nederland van toen was ze welkom, ook als haar "anders" zijn soms voor de locals even wennen was, en was haar huwelijk geen issue.

Kusjes, een Indomeisje

IntegereVoorzitter | 05-09-17 | 12:31
▼ 6 antwoorden verborgen

Dus namens de Volkskrant aan alle Joden, homo's, lesbiennes en andere minderheden :

Gewoon een paar eeuwen onderduiken, dan komt het vanzelf goed. Iemand nog een kamer over achter een boekenkast oid?

DMaN | 05-09-17 | 11:14 | 2

Hield die gezalfde bevolking bedonderende zeikstem wel tien sec uit,daarna kon ik weer mijn toetsenbord zuiveren .

gelukzoeker | 05-09-17 | 11:30

Gelukzoeker, dat de man, zalvig of niet, gelijk heeft maakt niks uit??

mallekater | 05-09-17 | 12:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken