Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Duitsen bloed! Wilhelmus zingen wordt verplicht

Wilhemus van Nassouwe komt het toch nog allemaal goed met Nederland ons vaderland. In het bejaardentehuis verdrinkt opa in zijn eigen pis, papa betaalt zich scheel aan belastingen en krijgt zijn medicijnen niet meer vergoed, maar onze kinderen gaan een liedje uit hun hoofd leren. Leerlingen moeten les gaan krijgen "in de tekst, betekenis en melodie van het Wilhelmus". Lekje uit de formatie naar de krant van Jan Hoaxman vandaag. En laat dit nou net zijn wat er scheelt met Nederland. Misdadigers rukken nu namelijk gouden kettingen van 93-jarige omaatjes d'r nek omdat ze niet weten wat 'Mijn schild ende betrouwen' betekent. Van de weeromstuit worden alle tuigvloggers opeens vrije, onverveerde bejaardenbillenwassers. Alle kelderboxboys gaan nu in Godes vrees leven. Niemand vindt het meer een probleem dat den koning van Hispanje in Brussel huist. Nee. Alles komt goed hoor. Superknap dat de onderhandelende partijen met deze maatregel in een keer de totale ideeënarmoe die de Nederlandse politiek kenmerkend weten te illustreren. Snel DEZE vijftien coupletten uit uw vaderlandslievende bolletje leren dus. Ondertussen zijn wij de tirannie aan het verdrijven. Voor zolang het nog kan.

Reaguursels

Inloggen

Nadat men Nederland heeft verkwanseld aan Brussel etc., en land noch politiek iets voorstellen zonder de oekazes vanuit de EU, ineens aan komen kakken met een volkomen belachelijke tekst in een volkslied dat men uit het hoofd moet kunnen zingen.Dan kunnen alleen gekkies als CDA-ers en CU-ers bedenken.

mallekater | 17-08-17 | 06:40

Balkenende = normen en waarde, bedroog ons door ons uit te leveren aan brussel (bewust met kleine letter)
Opstelten = Zero Tolerance, de VVD waar hij uitkomt heeft de meeste witteborden criminelen.
Rutte 3 = het Wilhelmus, de Nederlander heeft hier niets meer te vertellen, brussel (ook hier weer een kleine letter) schrijft de wet voor en de overheid buigt voor een intolerante ideologie, tja dan rest alleen nog maar zingen. Of zullen we ............

eentweehuppekee | 16-08-17 | 19:15 | 1

Schrijf balkenende dan ook met een kleine letter.

Watching the Wheels | 17-08-17 | 00:07

Lekker samen een lied zingen terwijl de vlag in de mast kan wapperen. Heerlijk. Wat is het toch goed om een .... te zijn (vul het nationaliteit van toepassing in) en laten we dat andere mensen die daar anders over denken omdat die bij een andere vlag staan goed inpeperen. Happy to be Dutch, maar met een vokslied en een vlag is het een kunstmatige groepering van mensen die eigenlijk betekenisloos is omdat landsgrenzen een resultaat is van een geschiedenis van geld en macht waar Henk en Ingrid altijd al de klos waren. Het zou moeten gaan over hoe dit land in elkaar zit. En daarmee is overlap met andere landen. Maar dat is bij gebrek aan inhoud blijkbaar moeilijk voor het CDA. Laat vlagvertoon en liederen maar over aan Noord-Korea.

kloopindeslootjijook | 16-08-17 | 19:14

Niets mis mee dat men zich bewust wordt van het Nederlandse volkslied, de ontstaansgeschiedenis hiervan die nauw verweven is met het ontstaan van de Nederlandse staat in 1572. Menig onbenul maakt regelmatig opmerkingen over 'van Duitschen bloet' en 'den koning van Hispanjen' en toont hiermee aan hoezeer het Nederlandse onderwijs is afgezakt naar niveau lachwekkend.
Cultureel marxisten zullen niet juichen, want bewustwording van je geschiedenis, je identiteit, wat de bouwstenen zijn geweest voor dit land, is voor hen een verschrikking. Zij hebben onnozelaars nodig, hoe meer hoe beter, want alleen dan kan dit vreselijke systeem omgekiept worden om plaats te maken voor de nieuwe cosmopolitische identiteit. Nederlanders weten nauwelijks iets van hun geschiedenis, zijn daarom heel makkelijk te misleiden als het gaat om zaken als slavernij en bezetting. De gemiddelde Amerikaan weet meer van zijn eigen geschiedenis en grondwet dan de Nederlander. Wel mag ik dagelijks hier op de panelen meemaken hoe ingenomen de Nederlander met zichzelf is, en hoe gek de rest van de wereld is.
Het is een begin, meer niet, maar hard nodig, omdat er teveel idioten zijn die stukjes samplen van geschiedenis en er hun eigen politieke draai aan geven. Desinteresse voor geschiedenis gaat samen met een desinteresse voor cultuur en beschaving. En dan komen de valse profeten vanonder het tapijt en herschrijven voor jouw ogen feiten naar wat zij ervan willen maken. En de onnozelaar heeft geen weerwoord want weet niets af van zijn oorsprong. He, Anne Fleur?
Dus, prima initiatief, en dat zeg ik als niet-Nederlander.

Rest In Privacy | 16-08-17 | 19:02 | 1

Bliift de vraag of je voor die bewustwording van wat de westerse cq nederlandse identiteit is een volkslied moet gaan zingen, al of niet bij een vlag. Een keer een goed boek over geschiedenis lezen (of luisteren) levert je dan meer op. Of een docu kijken. Of goed onderwijs inderdaad.

kloopindeslootjijook | 16-08-17 | 19:19

Het Wilhelmus hoeft wat mij betreft ook niet meteen maar we mogen wel trotser en nationalistischer worden. Zwaaien met de Nederlandse vlag is prima. Net zoals de Zwitsers, Italianen en de Denen. Gewoon trots op je kleuren. En verder; leve de Republiek.

ristretto | 16-08-17 | 19:00

Ben het eens dat het volkslied op school miet worden geleerd maar dan wel eerst een nieuw volkslied graag. En dan niet een lied geschreven door een een pc lefty maar iemand met een nationalistische imborst.

Ben Hetzat | 16-08-17 | 18:27

Niks mis mee om het volkslied te kunnen als Nederlander. Ik heb dat in de jaren 70 ook geleerd op de lagere school. Oké, niet alle 15 coupletten maar de eerste 2.
Ik irriteer mij er ook aan dat bij bijvoorbeeld het Nederlands elftal slechts 3 voetballers het meezingen en de rest dom voor zich uit kijkt en wat aan zijn zak zit te krabben.

Eshek | 16-08-17 | 17:25

Die Buma is echt krankzinnig met zijn ouderwetse ideeën. Noord-Koreaanse toestanden. Het is toch nog nooit verplicht geweest of 100 jaar geleden wel? Mafklapper.

Watching the Wheels | 16-08-17 | 16:02

Nooit! Zingen voor dat gore zooitje dieven. Never..... nooit niet.

Mark_D_NL | 16-08-17 | 15:10 | 1

Dat zingen doe je voor jezelf en je landgenoten. Als al uw landgenoten dieven zijn bent u misschien van uitheemse komaf.

JvanDeventer | 16-08-17 | 17:23

Dit is gewoon een afleidingsmaneuver. Ze zitten daar nog steeds over zware zaken te discussiëren, maar ze moeten toch iets naar de pers laten lekken zodat ze daarna voor de camera kunnen zeggen dat ze nog niks willen zeggen. En daar kiezen ze dan een onbelangrijk, nietszeggend onderwerp voor. Het had net zo goed een verbod op herenfietsen kunnen zijn. Of hoe krom de komkommers mogen zijn als het kabinet Rutte 3 er komt.

Osdorpertje | 16-08-17 | 14:43

Als men denkt middels een propa krantje dit te kunnen verplichten, hebben ze het wel mis..
Ik ben de middenklasser die al decennia lang genaaid word, flikker toch op.
Heb me strot allang vol van die halfgare zogenaamde wereldverbeteraars.
Zolang de media i.c.m. deze zwakke en zielige bestuurders op psychisch niveau bezig blijft, erken ik geen 1 regel en wet meer.

Trek123 | 16-08-17 | 14:30

De melodie is prachtig, de tekst is aan vervanging toe.

BonVoyage | 16-08-17 | 14:23 | 1

Laten we die kerel van het Koningslied vragen ...

Watching the Wheels | 16-08-17 | 16:04

Het punt is niet dat volkslied, maar waar het voor staat. Wat verplicht in de canon van de geschiedenis zou moeten is de afscheiding van de Nederlanden van het Spaans-Habsburgse rijk. De voorgeschiedenis daarvan de uiteindelijke Acte van Verlatinghe waarin staatsrechtelijke principes worden neergelegd, principes die later mede een bouwsteen van de grondwet van de VS zouden worden, het belang van het eerste volk op Europese bodem dat zich losmaakte van het middeleeuwse leenstelsel en het belang van de gewetensvrijheid en geloofsvrijheid vastlegde.
En tja, dat liedje is er een uiting van. Maar om dat liedje zonder verdere duiding verplicht te laten aanleren is een beetje stompzinnig. Als het historische verhaal er bij wordt verplicht in het curriculum: prima. Zonder dat: zinloos.

Stormageddon | 16-08-17 | 14:12

En D66 pleit natuurlijk voor meer onderwijs over kolonialisme en slavernij.

Rest In Privacy | 16-08-17 | 14:04

Ik zing dat kutliedje nooit mee. Ik ben niet van duitse bloed en de koning van spanje is mijn grootste vijand. Dit liedje is evenwel volledig van toepassing op de oranjes. Ik stel voor om de tekst voortaan niet meer te zingen maar alleen de melodie te spelen. Is wellicht ook nog genderneutraal. Weg met het wilhelmus en op naar de NEXIT.

Frans Bierings | 16-08-17 | 13:55

Ge-schie-de-nis-on-der-wijs.
-
ZONDER dat Nedernoordafrikaansturkse k**pubers die alleen maar naar Gazaanse haatzenders kijken de kans krijgen om daarbij hun bék open te trekken.

bisbisbis | 16-08-17 | 13:42 | 1

Was Jij maar leraar

Moeimaker | 16-08-17 | 13:58

Lang leve de republiek! Oh wacht effe.,.

P-unit | 16-08-17 | 13:04

Duitsers, Argentijnen, Italianen, Koreanen, Spanjaarden, Engelsen zingen altijd uit volle borst mee. Als dan het Nederlands elftal in beeld komt dan kom je van een koude kermis thuis. Tenenkrommend altijd om te zien dat ruim de helft niet meezingt.

mohammmedtriplem | 16-08-17 | 12:56 | 2

Helemaal mee eens. Niet mee zingen met het volkslied is ook niet spelen.

DerkArie-ut-de-Achte | 16-08-17 | 17:02

Eens met de ironie maar een beetje patriottisme kan toch ook geen kwaad.

mohammmedtriplem | 16-08-17 | 20:11

Tja een liedje zingen heeft ergens iets infantiels... Maar goed het is ook op een school. Anderzijds als ik dan Rieu het Wilhelmus zie spelen dan doet het ook wel weer wat.

Wellicht gaat het niet zozeer om het 'liedje' en de tekst er van... we dreigen opgeslokt te worden in een grote EU die het liefst alle nationale elementen de nek omdraait (want slecht!!1!), migranten komen uit alle hoeken en gaten het land binnen gebruik maken van voorzieningen die we in eeuwen hebben opgebouwd. En daar bar weinig tegen over stellen als tegenprestatie. Zelfs liever onze cultuur, normen en waarden beschimpen en het eigene opdringen.
Denk in zo'n tijd kan een nationaal liedje toch wel meerwaarde bieden!

Wat is het dat ons nog bindt als mensen? Als volk? Wat eigenaardigheden, in normen en waarden, sinterklaas, koek happen, wilhelmus?
Diep van binnen wil iedereen uiteindelijk wel ergens bij horen, iets met gemeenschapszin en op komt voor elkaar, waar aan je (deels) indentiteit kunt ontlenen naast het individuele.

Te meer door dat nu alles een vieze grijze gender neutrale blurrige massa moet worden waar elk uniek kenmerk of uiting als racisme wordt bestempeld...

iustus | 16-08-17 | 12:10

Wag the Dog
When something of secondary importance improperly takes on the role of something of primary importance.

BASinnic | 16-08-17 | 12:10

Als NL het niet voor elkaar krijgt om de tihihihihirannie te verdrijven die EU / PC / SJW / links heet is het binnenkort einde oefening.

Poekieman | 16-08-17 | 12:09

Het geeft in ieder geval aan, dat er thans ook eindelijk eens wordt nagedacht over het vooral door links gepromote verval van onze cultuur en geschiedenis.

Alleen al het vak vaderlandse geschiedenis moest bijna op de basis scholen niet meer onderwezen worden. Ja, een soort slappe canon, wat niks voorstelt.
Over de 2e wereldoorlog, met al haar verschrikkingen, de moord op miljoenen joden, en vooral maar niet onderwijzen over de holocaust , omdat er moslimkinderen in de klas zitten en moslim organisatie er bezwaar tegen maakten. Ik heb dat altijd een grote nederlaag voor onze democratie ervaren.
Bepalen moslims onze geschiedenis te vervalsen of te negeren??
Daarom juich ik het toe, ook voor al die buitenlanders die hier op school zitten dat men onze geschiedenis kent, inclusief het Wilhelmus en dat ook zij weten wat onze cultuur en identiteit, geschiedenis ,normen en waarden zijn, waardoor we een welvarend land zijn geworden.

Als je in Amerika genaturaliseerd worden, moet je met de hand op je hart het volkslied zingen , Je hoort er dan bij!

outdoor | 16-08-17 | 12:08

Wat is dit nu weer voor onzin ? Dit stond toch al gewoon al op het curriculum, of is het soms geschrapt tbv van dat bezoekje aan de moskee?

Mubbenschonster | 16-08-17 | 12:02

Er komt vast een uitzondering voor allochtonen.

boccelullus | 16-08-17 | 12:00

En als er dan toch wat extra vaderlandse geschiedenis wordt onderwezen, leer de jeugd dan meteen dat de Oranjes de hand hadden in de moord op enkele van de grootste staatslieden die Nederland heeft gekend, te weten Johan van Oldenbarnevelt en de gebroeders De Witt.

bintang | 16-08-17 | 12:00

Beter dit dan verplicht moskee bezoek. En als mossels weigeren mee te zingen: prima.

funkyd | 16-08-17 | 11:55

Het surrogaat van vaderlandsliefde. Ernstig, wanneer het échte verdwijnt en dergelijke bepalingen ons als een fopspeen in de mond wordt gedouwd.

wingload | 16-08-17 | 11:51

Er is veel mis met de Nederlandse politiek maar dit voorstel juich ik toe en dat zouden jullie ook moeten doen. Elke dag zitten we hier met zijn allen te zeiken dat Den Haag steeds meer op Marrakesh begint te lijken en dat we onze Nederlandse identiteit verliezen. Nou nog de Wet Bescherming van Nederlandse Waarden van Thierry er doorheen en we doen een stap in de goede richting...

Dickk | 16-08-17 | 11:42

Doe mij het oude weggejoriste volkslied maar terug:
Wien Neerlands bloed in d' aders vloeit
Van vreemde smetten vrij
Wiens hart voor land en koning gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij zett' met ons, vereend van zin
Met onbeklemde borst
Het godgevallig feestlied in
Voor vaderland en vorst (2x)
... Of voor nu, de gekuiste versie:
Wien Neêrlands bloed in de ad'ren vloeit
Wien 't hart klopt fier en vrij
Wie voor zijn volk van liefde gloeit
Verheff' de zang als wij:
Hij roem' met allen, welgezind
Den onverbreekb're band
Die Neêrland en Oranje bindt
Vorstin en vaderland (2x)

Hendrikaatje | 16-08-17 | 11:35 | 1

Ook een mooi oud-Nederlands Volkslied:

Alle man van Neerlands stam,
Voelen zich der vad'ren zonen;
Willen wij op 't plekje wonen,
Dat hun tot een erfdeel kwam.
Eigen meester, niemands knecht,
Recht en slecht.
Stalen vuist en rappe hand,
Zo is 't volk van Nederland.

Zo zal 't zijn door d'eeuwen heen,
Vrije Friezen, ronde Zeeuwen,
Gelres helden, Hollands leeuwen,
Eén voor allen, allen één,
Aan Wilhelmus van Nassau,
Hou en trouw !
Zo klinkt het luid langs beemd en strand,
Vrij is 't volk van Nederland.

Eendragtmaaktmagt | 16-08-17 | 11:45

@Teleo | 16-08-17 | 11:18
U heeft geen liedje nodig, anderen hebben geen vlag nodig, geen geschiedenis nodig, geen Sinterklaas nodig, geen schaatsen nodig, geen stamppot nodig, geen Nederlandse taal nodig, geen gulden nodig, geen eigen parlement nodig om zich Nederlander te voelen. Opgeteld hebben al die mensen Nederland eigenlijk helemaal niet nodig (denken ze) om zich Nederlander te voelen. Een buitenlander zal dan denken dat Nederland helemaal niet bestaat. En geef hem eens ongelijk.

JvanDeventer | 16-08-17 | 11:34 | 1

Daar heb je dan weer gelijk in.

Okay, ik ben gecorrigeerd.

Teleo | 16-08-17 | 11:49

In Noord-Korea zou het misschien helpen al heb ik zelfs daar mijn twijfels over.

SlimmeBelg | 16-08-17 | 11:34

Toch wel bijzonder dat dit voorstel dan moet komen van een partij die juist helemaal niet met een dergelijk schandelijk nationalistisch vertoon geassocieerd wenst te worden. Gelukkig hebben we dan nog D66 die kolonialisme op de scholen verplicht wil stellen. Ik kan bijna niet wachten om over Soekarno en zijn moordenaarsbende te lezen als "die dappere strijders tegen de bezetter".

Loopt die mevrouw met de Morgenster nog rondjes over het Malieveld? Het lijkt me beter dat we die Minister President maken.

Pierre Tombal | 16-08-17 | 11:30

De meeste reaguurders hebben de zin van het Wilhelmus niet begrepen.Het is een lied geschreven door Marnix van St.Aldegonde om toch vooral aan de buitenwereld te laten weten dat de Duitse Graaf Wilhelm von Nassau als voormalig raadsheer aan het hof van Keizer Karel V ( Habsburgse Keizer) tevens koning van Spanje trouw gebleven was,wat natuurlijk volstrekte onzin is want de Lage Landen bij de Noordzee kwamen in opstand tegen de katholieke regering in Brussel ( Protestanten) en Graaf Wilhelm hier Willem genoemd heeft zijn laatste centen gestoken in een Duits/Zwitsers huurlingen leger om het katholieke " Brussel" te bestrijden. De uitkomst is bekend.Gelukkig hebben wij,de Protestanten dus,gezegevierd!
Wellicht kunnen wij deze aktie nog een keer herhalen en ons " Brussel" van het lijf houden.
Het zingen van ons Volkslied is een hele goede zaak.Wij zijn maar een héél klein kikkerlandje en mogen best trots zijn op onze geschiedenis en de Duitse Graaf Wilhelm von Nassau,onze Willem,die aan de wieg heeft gestaan van de uiterst succesvolle Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden.
Zijn nazaat Koning Willem Alexander is een prima vertegenwoordiger van ons Nederlandse Volk naar mijn bescheiddn mening.In ieder geval 10 x beter dan zijn hooghartige en arrogante moeder.

Eendragtmaaktmagt | 16-08-17 | 11:27 | 2

Historisch besef is bij velen helaas niet meer aanwezig. Wel janken dat Nederland wordt verkwanseld aan de EU en aan hordes migranten uit de Halvemaangordel maar vervolgens gaan lopen katten & kutten op het Koningshuis en op de eigen geschiedenis. In plaats van dat je nou blij bent dat wij zo'n rijke geschiedenis hebben en je hier in principe alles mag zeggen wat je wilt en majesteitsschennis eigenlijk alleen nog symbolisch strafbaar is. Moet je eens kijken wat er in 90% van de wereld gebeurt als je daar je staatshoofd gaat lopen uitkafferen of niet meedoet met nationale feestdagen/herdenkingen, dan loop je niet lang meer vrij rond ( als je uberhaupt nog kan lopen ).

Graaisnaaiert | 16-08-17 | 11:33

Laten we nou de intenties van de Nassaus niet overdrijven. Het is niet dat William Wallace koning werd gemaakt. Willem van Oranje was adel en de enige verandering was de titel die de nazaten van zijn jongste broer (die helemaal niets met de strijd in de Nederlanden te maken had gehad) verkregen. De vrijheid en democratie zoals wij die op dit moment ervaren is het gevolg van de Franse Revolutie die het adelijke hiërarchische stelsel sloopte, hoewel in een absurde samenloop van omstandigheden Nederland daarbij van een republiek (waar alleen mensen met grond - i.e. edelen - stemrecht hadden) in een monarchie veranderde. Op wat kleine nukken en grillen in de 19e eeuw na is ons koningshuis echter altijd een tandeloze leeuw geweest, hetgeen de vraag rechtvaardigt wat dan de toegevoegde waarde is van het risico tientallen jaren met een slechte vorst opgescheept te zitten. Dan blijkt dat altijd toch weer neer te komen op dat monarchieën het liefst met monarchieën praten en zo blijven we dus in de middeleeuwse gedachte hangen omdat het bos ons meer angst aanjaagt dan de soldaten van Jan zonder Land.

Pierre Tombal | 16-08-17 | 13:34

Iedereen weet dat ons koningshuis voor 99% Duits is, en de rest is binnen gedruppeld van enerzijds Nederlandse gedienstig personeel, ( de Ranitz) of Argentijnse criminele rommel.
Maar voordat ze mij laten zingen dat ik de koning van Hispanje altijd heb geëerd omdat ik van Duitschen bloet ben, forget it.

Er is echt helemaal geen enkele reden waarom ik dit koningshuis trouw zou moeten zweren.
Enge inteelt, enge figuren waarmee het spul gen.... heeft, en dus heel enge mensen die hier ons land vertegenwoordigen.
Met één uitzondering:
Er was slechts één neukpatroon van de Oranjes die wel fatsoenlijk was:
Claus von Amsberg.
De enige integere man die zich in de troonsopvolging als fokstier heeft aangediend.

mallekater | 16-08-17 | 11:25 | 1

Fatsoenlijk houdt in dat je met twee woorden spreekt. Verder is het een vrijbrief voor allerlei vuiligheid. Vergeet niet dat Claus een Nazi was. Ik heb ook gelezen dat Hitler hem naar Noord-Afrika had verbannen omdat hij bepaalde voorkeuren had.

boccelullus | 16-08-17 | 12:46

Ach, het onderwijs is toch al grotendeels naar de klote, dit kan er ook nog wel bij.

Er wordt weer iets extra geleerd waar je praktisch gezien helemaal niets aan hebt.

Laten wij vooral even stil staan waarom dit verplicht wordt: een eindeloze stroom immigranten die zeer geïnteresseerd zijn in onze welvaartsstaat, maar kotsen op onze cultuur. Deze maatregel gaat dat echt niet oplossen, net zoals al die eerdere maatregelen.

Het opdringen van Nederlandse paspoorten aan immigranten was destijds óók al zo'n maatregel: zij zouden zich er Nederlander door gaan voelen en zich zo gaan gedragen. Wij weten nu allemaal hoe dat is afgelopen.

Peter_K | 16-08-17 | 11:20 | 1

Ja, wel de lusten maar niet de lasten.

Lyin Ted | 16-08-17 | 11:55

Er komt dus ook "les in de grondwet". Jeetje. Er is een tijd geweest, voordat maatschappijleer en vogue werd, dat je "staatsinrichting" kreeg. Dat werd ook nog onderwezen. Voor wie de ijdele hoop heeft dat dit nu terugkomt: De bedoeling is dat er ‘op samenhangende wijze’ aandacht wordt besteed ‘aan elementen die van belang zijn voor de nationale identiteit'. Geen onderwijs maar een poging de kolonisten in te kapselen dus.

omanders | 16-08-17 | 11:18

Ik heb de laatste tijd vrij weinig van Sybrand Buma gehoord of gezien, maar nu begrijp ik waarom: Hij was het Wilhelmus uit z'n hoofd aan het leren.

Brulboei_61SB | 16-08-17 | 11:17

En ondertussen gaat het demoniseren verder... hoe lang zal zijn baard worden?

Laurens_Reael | 16-08-17 | 11:10

Misschien kan er een uitzondering gemaakt worden voor Islamitische scholen?

Gags Beasley | 16-08-17 | 11:09

Flauw verhaal van Ronaldo. Ik vind het een goed idee. Of je vindt Nederland een land, of je vindt het een gebied waar om het even iedereen kan wonen. Als Nederland een land is, mogen we ook een volkslied hebben en moeten we daar ook een beetje respect voor hebben. Wie zichzelf niet serieus neemt, kan ook niet verwachten dat anderen dat doen. Het wordt hoog tijd dat Nederland eens wat zelfbewustzijn ontwikkelt. Natuurlijk helpt zo'n volkslied niet tegen misdaad of overweldigers. Maar het is wel een teken van nationaal bewustzijn en dat bewustzijn ontbreekt vrijwel geheel en dat is een belangrijke reden waarom Turken en andere binnendringers denken dat ze hier de baas kunnen spelen.

JvanDeventer | 16-08-17 | 11:09 | 1


Ik heb geen liedje nodig om Nederlander te zijn. Volksliedjes zijn voor landen en leiders (ja, zelfs bedrijven) met weinig vertrouwen in hun eigen capaciteiten.

Teleo | 16-08-17 | 11:18

Zou dit niet iets voor De Mol zijn, op sbs6 een programma : the best wilhelmus singer ever??
Kinderen het wilhelms laten zingen en wie het het beste doet verdient een platencontract en een rondleiding voor de hele familie op paleis soestdijk tegen gereduceerd tarief.
Het laten presenteren door Beau van Erven Doorens en Matthijs van Nieuwkerk.
Gaat vast een succes worden.

LK1964 | 16-08-17 | 11:07

Wat wij nodig hebben is minder managers, minder regels, meer politie, meer verpleegkundigen en vooral minder, minder, minder softies. Optreden van politie moet duidelijk, hard en repressief worden richting tuig. We moeten een nieuw systeem bedenken waarbij we het rechtssysteem ontlinksen of in ieder geval minder gefixeerd op resocialisatie. De werkelijke misdaadcijfers moeten weer gepresenteerd worden, niet de huidige onjuiste voorstelling. Minder geld naar migranten, meer naar ouderen. Sexueel geweld kei en keihard aanpakken. Hatecrime aanpakken. Minder toeslagen, minder ambtenaren. vereenvoudigd belastingstelsel. Hardere koers tegen de EU. Stop de geldtransfer naar het zuiden. Geen migranten binnen halen voor opengevallen arbeidsplaatsen, maar werkloze Spanjaarden en Grieken een kans geven, voor een normaal loon. Sterk leger. Minder ontwikkelingshulp, minder verdragen om de markt te "beschermen". Verbod op windmolens. Keihard inzetten op zonne-energie door contracten af te sluiten met Afrikaanse landen. Dus niet geld over de muur keeperen, maar daadwerkelijk ontwikkelen en stabiliseren. We hebben politici met lef, durf en visie nodig. Niet die slappe, aan bureaucratie geketende EU-huggers. Maar echte leiders. Durf... durf... durf. Mensen met durf.

Statler en Waldorf | 16-08-17 | 11:05

Welke Nederlander kent het volkslied niet? Dit geeft prima weer de toestand van het land. Het is gevuld met egoïstische narcistische mensen. En de rest? Die kent gelukkig wel het Turkse of Marokkaanse volkslied.

Misschien is het tijd voor een Europees volkslied? Wir werden weiter integrieren, heute Deutschland und morgen die ganze EU.

Mokum Kosher | 16-08-17 | 11:03

Dit had met GL in de coalitie tot een breekpunt en ruzie geleid.

van Oeffelen | 16-08-17 | 11:00

Ze zijn met uiterst belangrijke zaken bezig, dat zie je wel, ik krijg weer vertrouwen in de politiek, het gaat helemaal goedkomen.

Hypocriete simpele zielen.

Gags Beasley | 16-08-17 | 10:59

Ik ben weer bijzonder verrast door deze non-issue maatregel van de (toekomstige) regering. Hoe lang zouden ze hier over hebben vergaderd en was een een breek-punt Je weet het niet hè. Om weer wat leven in het Nederlandse straatbeeld te krijgen zou ik voorstellen het zingen van het Wilhelmus te combineren met (bruine) schooluniformen en een een verplichte cursus vaandel zwaaien. Maar wat werkelijk geen (toekomstige) pluchezitter/ambtenaar nu gewoon niet wil zien of in staat is om te zien, is dat dit plan nu al faalt. Op gemengde scholen zingt de helft niet, mee want dubbel paspoort dus niet hun volkslied. De enige keer dat vader en moeder mocro in actie komen is een gang naar het buurthuis om via de daar aanwezige geitenwollensok-advocaat een schadevergoeding te gaan eisen wegens verplicht zingen van een volkslied dat niet passend is bij hun paspoort. De voornamelijk door allochtonen bevolkte scholen beginnen er al helemaal niet aan, die leraren zijn wel wijzer om het überhaupt te noemen. Die worden gelijk door 30 bontkraagjes op hun muil gebeukt, dus die beginnen er niet eens aan. De scholen (alle kleuren) zullen ook niet staan te springen om dit plan.. Dit gaat ten koste van een halve ochtend lesgeven aangezien een derde van een klas bestaat uit leerlingen met een "rugzakje" die nauwelijks 3 zinnen achter elkaar weten uit te spreken. D666-rechters krijgen het weer druk met toekennen van schadeloosstellingen van verongelijkte medelanders.

Ruikbaard | 16-08-17 | 10:58 | 1

En toont het door u geschetste scenario nou niet net aan dat integratie van een hoop nieuwkomers - met name laag opgeleid - deels of grotendeels mislukt is en dat we op zijn minst iets moeten doen om ze erbij te trekken. Je kunt namelijk hopen en dromen dat we ze kwijt kunnen maar dat gaat sowieso niet voor mensen die hier geboren zijn en bij genaturaliseerden is dat ook zeer moeilijk tot vrijwel onmogelijk, nog los van het feit dat ons economisch en politiek beleid erop gericht is mensen massaal binnen te hengelen in plaats van selectief mensen te werven waar we meteen al wat gaan hebben?
En laat het maar misgaan in de klas, misschien dat dan de oogjes van meer partijen opengaan niet verblijfsstatussen en naturalisaties niet meer zo massaal worden verstrekt en dat we misschien dan eindelijk meer paal en perk aan buitenlandse invloeden gaan stellen ( de lijntjes Rabat/Ankara/ISlam met Nederlandse staatsburgers met een migratieachtergrond bijvoorbeeld vind ik een zeer groot probleem waar we 60 jaar geleden al op hadden moeten anticiperen ).

Graaisnaaiert | 16-08-17 | 11:16

Das vaderland is door pakweg 80%van de kiezers verkwanseld aan Brussel en Mekka.
Kortom,ze kunnen de pot op met dat achterlijke liedje over duitsers en spanjaarden

komtdatschot | 16-08-17 | 10:57

Verdere indoctrinatie van de oranje gezinden, nooit zal ik hun volkslied zingen.

Ali d | 16-08-17 | 10:57

En dat van een premier die er alles aan doet om Nederland als soevereine staat in over te doen aan Brussel als wingewest. Nederland bestaat defacto al niet meer sinds dit land geen grenzen meer heeft en de meeste wetten die dit gewest besturen uit Brussel komen. Een land wordt toch bepaald door haar grenzen? Er wordt een mistgordijn opgetrokken door Rutte. Zelf reaguurders hier trappen er in. Het volkslied (welk volk? Welke Nederlander die volgens "onze" koningin niet bestaat?) kan in het museum zoals binnenkort ook het koningklijk huis kan. Want waar ben je nog koning over als het land niet meer soeverein is? Als miljoenen nieuwkomers zich geen nederlander voelen. Voor wie religie en afkomst hun identiteit bepaald. Diegenen die zich al wereldburger noemen. De één volk één rijk aanbidders. Het is één grote farce geworden.

forecastle | 16-08-17 | 10:55

Niks mis met meer les in vaderlandse geschiedenis, zeker niet als je nog iets gemeenschappelijks in deze tijd van massamigratie wilt behouden. We janken toch altijd dat Turken en Marokkanen zich Turk en Marokkaan voelen, ook al zijn ze hier de 3e generatie? Als je ze dan ook niets van hier aanreikt terwijl de nationalistische input wel vanuit de landen van hun ouders en grootouders blijft komen ( + Imams etc. ) zullen een hoop zich sowieso nooit Nederlander voelen.
is dat een probleem dan, Graaisnaaiert? Ja, vind ik wel. De basis van een samenleving is dat je toch samen leeft, willekeurig je ras, afkomst, religie, geslacht of geaardheid. Een hoop mensen doen dat sowieso, maar er zijn er ook een hoop die een beetje een zetje in de juiste richting moeten hebben. Er is namelijk niemand die baat heeft bij verschillende groepen Feuderatii ( Google dat maar ) in ons land die uiteindelijk zo talrijk zijn dat ze onze cultuu, mores en gebruiken dusdanig veranderen ( of erger, overnemen ) dat eigenlijk niemand meer happy is in dit land.

Graaisnaaiert | 16-08-17 | 10:54

Wat een slap gelul en symbool politiek. Gek van blijdschap werd ik net, er is gelekt dat werkenden er 0,5 % op vooruit gaan. We hebben hier staan dansen op de tafel en de slingers opgehangen. Totdat de verhogingen van alle kosten binnenkomen natuurlijk en blijkt dat die 0,5 plus een -3 wordt of zo iets. Maar tot die tijd, feest!

osolemio | 16-08-17 | 10:52 | 1

De economie groeit met 3,3% in 2017 en de koopkracht stijgt met 0,5%. De overheid groeit dus met 2,8% vh bbp. Communisten zijn het, die VVD-ers, D66-ers, CDA-ers en CU-ers.

tipo | 16-08-17 | 11:11

Wilhelmus en Maxima
Ben ik van Argentijnse bloed
Lalalala......

Plukkiehaar | 16-08-17 | 10:44

Agentenschule West laat een ballonnetje op.

Teleo | 16-08-17 | 10:42

Dit moet vanuit het CDA komen... het ruikt nogal surrogaat gggristelijk

litebyte | 16-08-17 | 10:41

Het is een begin.

Braboblanke | 16-08-17 | 10:41

Elke Nederlander moet toch het volkslied een beetje kennen... In mijn basisschool tijd zat hij gewoon in het curiculum, dus ik snap de "verplichting" en dat dit een "issue" aan de onderhandelingstafel is niet helemaal.
En dan nu: Marcel Coenen - www.youtube.com/watch?v=DB1aK12SMuM en Normaal - www.youtube.com/watch?v=ViltDPO5Vks

Den Heerscher | 16-08-17 | 10:39

Dit is een achterhaalde zaak. Je kunt beter koranverzen uit je hoofd leren als overlevingstechniek.

miss error | 16-08-17 | 10:38 | 3

Ook van achter naar voren , is nog veiliger en je baard natuurlijk laten groeien.

blauwe zander | 16-08-17 | 10:53

Sorry miss error ,dat van die baard.

blauwe zander | 16-08-17 | 10:54

Succes daarmee! Capituleer-ze. Ik hoef dat haatboek niet, dan onthoofden ze me maar mocht het daarop aankomen. Maar dat zal niet gebeuren hoor. Moslims zijn niet zo goed in organiseren. Die pakken dit land echt niet af.

vanBarchum | 16-08-17 | 10:57

Dus de formatie heeft al miljoenen gekost en tot nu toe hebben we een Wilhelmus-akkoord en een euthanasie-regeling?! De grenzen staan open, de arbeidsmarkt heeft een versoepeling van wetgeving bezig, de economische crisis van 2018 komt al dichtbij (ja, heel de boel pleurt weer ineen), IS strijders krijgen nog steeds huizen, gevangenissen staan leeg en de verzorgingshuizen zitten vol. Dure diploma's en een dubbele achternaam zorgt er niet voor dat je een goede politicus bent..

Bobdesloper | 16-08-17 | 10:38

Ze kunnen beter werk maken van overnemen van het Australische model in de Grondwet: geen politieke bestuursfuncties voor mensen met meer dan één paspoort.

Rest In Privacy | 16-08-17 | 10:38

Ze hoeven waarschijnlijk alleen het eerste en het zesde couplet te zingen. An sich ben ik er niet tegen, prima dat inwoners van een land hun eigen volkslied kennen, maar het mocht ook best kanttekening zijn.

decadent degeneraat | 16-08-17 | 10:37 | 1

Raar toch dat je het verplicht moet stellen? Sowieso, als het een verplichting wordt, heeft het geen waarde meer. Iemand die het tegen de zin moet doen, voelt er niks bij.
Sowieso werkt nationalisme niet echt voor Nederlanders, denk ik. Slaafse trouw aan een vlag.. kan ik ook niet opbrengen. Mooi hoor, Amerikaans decorum tijdens evenementen, maar dat is ook veel slaafs en ongeinformeerd gereutel.

Sjors W. | 16-08-17 | 10:43

Veel zure reacties hier. Wordt er een pro-EU regel ingevoerd, dan zijn de "weg met ons" - commentaar niet v as 'n de lucht. Krijgen wij nu eindelijk onderwijs over onze eigen geschiedenis, is het weer niet goed. Werd tijd dat er meer aandacht aan onze geschiedenis wordt gegeven.

loser | 16-08-17 | 10:35 | 8

Die regel ergens diep weg gestopt is.. meh, prima, ik zal er niet wakker van liggen. Maar dat dit afgehamerd is en gelekt wordt - er dus prioriteit van wordt gemaakt - zegt wel genoeg over het kabinet dat we kunnen verwachten. Nog geen nieuws over zaken die er toe doen, wel symbolische luchtfietserij.

Dat het AD zich er voor leent zegt ook wel genoeg over dat vodje. 'concepttekst die we hebben ingezien', mijn reedt. Als ze een concept hebben ingezien en dit het nieuws is.. Ze hebben deze passage gevoerd gekregen, en drukken het netjes af, als de bukslaven die ze zijn.

Sjors W. | 16-08-17 | 10:52

Zit niets van 'ons' bij dit is pure oranje verering, een familie die geen reet om het volk geeft maar alleen om zichzelf..

Ali d | 16-08-17 | 11:06

@Sjors W.
In het buitenland zeiken de mensen nooit?

Ali d | 16-08-17 | 11:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Prima idee, net als die maatschappelijke dienstplicht. Nee, het zal niet op wonderbaarlijke wijze alle problemen in het land oplossen, maar je neemt wel duidelijk stelling in wat betreft onze cultuur. Dat is minstens zo belangrijk.

His Lordship | 16-08-17 | 10:33 | 1

Onze cultuur verandert alleen ieder jaar. Ik ben heel blij dat we niet in de cultuur van de jaren 50 zijn blijven hangen. Het Wilhelmus is gewoon een stukje basiskennis, handig als je ooit in de finale van 1 tegen 100 staat, maar maak het niet groter dan het is.

Ardbeg | 16-08-17 | 10:51

Het Wilhelmus is wel echt een kut nummer. Hebben we niks beters?

Ardbeg | 16-08-17 | 10:33 | 2

Wien Neêrlands bloed, dat was ons volkslied tot 1933.

sastro | 16-08-17 | 11:00

Wien Neerlands bloed ligt ook een stuk aangenamer in het gehoor. Op YouTube na te luisteren. Bizar dat dit volkslied ooit is vervangen.

Stijlicoon | 16-08-17 | 11:06

Mooi rookgordijn, die onbenullige lekjes over de formatie.

priks | 16-08-17 | 10:31

Frysk bloed tsjoch op!

JTKDM | 16-08-17 | 10:30

Een fopspeen van Mark.

Fijnstoffer | 16-08-17 | 10:26

Mag dit wel van de feminazi's? Dit lied is toch meer mangeorïenteerd.

Wolkbreuk | 16-08-17 | 10:25

Zou het echt helpen tegen de mocro-maffia?

Nelis SplitBloes | 16-08-17 | 10:25

Het lied wordt ook verplicht bij het ophalen van uw documenten.
Rijbewijs 1 couplet Paspoort 3 coupletten.

rechtsdwalendeautist | 16-08-17 | 10:24

NL gaat zingend ten onder.

maar toch | 16-08-17 | 10:24

En ze denken echt dat de getinte lieverdjes in de klas dit gaan doen? Leraren durven nu al niet over varkens te praten uit angst 's middags hun auto met 4 lekke banden terug te vinden.

sinar2 | 16-08-17 | 10:23

Kansloos, te veel kindertjes in de gemiddelde klas die zich niet mogen identificeren met dit lied of de bijbehorende grondwet. Tijdens de volgende les maatschappijleer leren de andere kindertjes wel waarom dat zo hoort.

Jan Passant mk2 | 16-08-17 | 10:22 | 2

Ik denk dat het van alle tijdens is, dat als men verplicht het Wilhelmus moet gaan leren dat men het dan tegelijk aanleert met het Friese volkslied, Brongroen Eikenhout (Limburgs volkslied) - niet dat daar iets mis mee is, maar het geeft ook aan dat het nationale volkslied niet het enige is waarmee mensen zich identificeren.. - en misschien zijn er nog wel plekken waar dan ook de internationale geleerd zal worden. Ik weet het niet.. ik heb op een gegeven moment ook een aantal coupletten geleerd in een iets lossere setting, tekst was voorhanden en we hadden met een aantal mensen zoiets van die kunnen we wel even leren - ken ze dus nog steeds.. en dat is toch de beste manier denk ik. En tegenwoordig is het inderdaad makkelijker om aan die tekst te komen dan ooit tevoren als een goede gelegenheid zich een keer voordoet.. reserveer dan inderdaad desnoods wilhelmus.nl en maak daar een mooie site van die nog iets uitlegt over de context van die teksten, etc.

nickolaas | 16-08-17 | 10:40

Sowieso komt er binnen een paar jaar een omslagpunt, waarna collectief onderwijs iets heel onlogisch zal blijken (en het aantal jaren waarschijnlijk nogal teruggeschroefd zal gaan worden,, alhoewel dan waarschijnlijk het element van gemeenschappelijke vorming in wat er overblijft belangrijker zal worden, maar dus ook anders ingevuld zal gaan worden). Sowieso zal kennis tot je nemen veel meer iets worden wat je individueel doet en op een manier die het beste bij een persoon past (techniek is ook zover dat dit heel erg voor de hand ligt) en het moment waarop men dat leert kan ook variabel zijn (just-in-time), dus net voor een gelegenheid dat je het nodig hebt.. werkt ook het best qua motivatie en lesstof en praktijk versterken elkaar zo.
Nog dus een argument om het als een elektronisch stukje stof aan te bieden (en misschien wel voor meer dingen daar naartoe te werken, zoals staatsinrichting, wetten en misschien zelfs verkeersregels, etc).

nickolaas | 16-08-17 | 11:02

het is overigens geen Duitsen bloed maar Dietsen bloed. Diets/Duits/Deutsch/Dutch zijn allemaal vertalingen voor hetzelfde begrip waarmee het 'middelnederlandse taalgebied' wordt aangeduid. Grofweg NL/BE en een stukje langs de NL/DE grens. Duitsers noemen zichzelf dus eigenlijk Dietsers, dus Middelnederlanders. En ze noemen hun land dus onterecht Duitsland/Dietsland/Middelnederland. Iets wat ze niet zijn. Ze zijn Germanen, en ze leven in Germanië. Iets wat de overige Europese volken wél begrijpen: Germany (EN), Germania (IT), Allemagne (FR), Alemania (SP).

AsEl | 16-08-17 | 10:22 | 2

Eindelijk een antwoord op een vraag die me al jaren bezighoud en ik vermoedde al dat het zo zat. Het Diets (Nederlands) als taal is ook veel ouder dan het Hoogduits heb ik weleens gehoord.

Brou Is Back | 16-08-17 | 10:51

Nederlands is een West-Germaanse taal, net zoals Engels, Duits, Fries en Jiddisch. Onze taal is niet ouder maar heeft van al deze West-Germaanse wel veel kenmerken die nog hetzelfde gebleven zijn, terwijl bij de anderen het erg gemoderniseerd is. Wel jammer dat wij onze naamvallen hebben laten vallen, de Duitsers overigens beginnen in spreekstaal dit nu ook te doen (zeggen van 'de' en 'ein' ipv der die das enzo).

Lyin Ted | 16-08-17 | 12:06

Het Amerikaanse volkslied hield de boel ook mooi bij elkaar in Charlottesville...., je kunt je taxpoet net zo goed in de sloot flikkeren

Rest In Privacy | 16-08-17 | 10:21 | 2

Bij die geschiedenisboeken die elke achttienjarige gaat krijgen?

Petrus Poortwachter | 16-08-17 | 10:23

Mwah, na 8 jaar diversiteitsleer en onderscheid/sortering op huidskleur en gender en afkomst kan je het resultaat daarvan in Charlottesville moeilijk op het volkslied afschuiven.
Hier in Nederland ligt dat anders, hier poepen wij al twee generaties op onze afkomst.

Jan Passant mk2 | 16-08-17 | 10:27

Het Wilhelmus is niet Genderneutraal. Ik voel mij ernstig gekwetst door dit lied van een boze witte man.

Vespucci | 16-08-17 | 10:20

Het jodenhoofdstuk in de tweede wereldoorlog wordt op een bepaald soort scholen gewoon niet behandeld vanwege de reacties van de leerlingen. Dit samenzang zal wel eenzelfde lot worden beschoren.
Trouwens in november 2016 stemde het CDA nog tegen een soortgelijk voorstel van de PVV omdat het een pvv-voorstel was.

BP Richfield | 16-08-17 | 10:19

Nog ff en we hebben een nationaalsocialistische Nederlandse arbeiders partij oftewel de NSDAP gaat toch wel weer eng worden.

Jowy13 | 16-08-17 | 10:19 | 1

Ja, duurt dat niet lang meer denk je? Koekoek!

vanBarchum | 16-08-17 | 10:50

"
Als David moeste vluchten
voor Sauel den tiran,
zo heb ik moeten zuchten
als menig edelman.
Maar God heeft hem verheven,
verlost uit alder nood,
een koninkrijk gegeven
in Israël zeer groot"
*
KONINKRIJK ISRAËL: Nou............ geen moslim die er eraan begint hoor!
Daar komt weer dikke ellende van hoor. Dat u 't weet!

demaup | 16-08-17 | 10:19

Wij moesten iedere woensdag een half uur klasikaal een paar liedjes zingen. Dat was dan het zogenaamde muziekonderwijs (omdat het moet) Breidt het liedjesrepertoire uit met Het Wilhelmus en je bent klaar.

solcama | 16-08-17 | 10:19

Vive la republique!

wezen | 16-08-17 | 10:16

Mogen we nu ook weer de Nederlandse Driekleur op onze jasjes dragen?

Petrus Poortwachter | 16-08-17 | 10:15 | 2

Ja!

vanBarchum | 16-08-17 | 10:49

Liefst het Oranje-Blanje-Bleu, zoals in de tijd van de VOC

Brou Is Back | 16-08-17 | 10:53

Het CDA, voor al uw symboolpolitiek.

Cor Netto | 16-08-17 | 10:15

Nederlandse vlaggetjes op de jas, mogen die dan ook weer? Of misschien moeten ze straks wel, van het regeerakkoord.

simpelman | 16-08-17 | 10:14 | 2

Moet dat vlaggetje naast of onder het roze driehoekje / de jodenster?

Koos Knak | 16-08-17 | 10:19

@Koos Knak | 16-08-17 | 10:19
De onderhandelingen over die kweste staan gepland voor de eerste week van september, maar de standpunten liggen niet mijlenver uit elkaar en er is bereidheid om tot een compromis te komen, dus we houden vertrouwen in de goede afloop.

simpelman | 16-08-17 | 10:29

Mooi. Lichtgetinde kettingrukkers hebben van huis uit nooit geleerd dat "Mijn schild ende betrouwen zijt Gij, o God mijn Heer"
Nu ze dat wel gaan leren komt alles goed.

koeberg | 16-08-17 | 10:13

Mark van Leeuwen | 16-08-17 | 10:09 |

Waarom geen herenfiets. Ik zeg: discriminatie!

kwark001 | 16-08-17 | 10:11

Toch weer een mooie reden gevonden om niets concreets te hoeven doen.
Kijken over een jaar of tien wel of het geholpen heeft.
Het meest slagvaardige kabinet van na de tweede wereldoorlog...

Petrus Poortwachter | 16-08-17 | 10:11

Ik neem aan dat ze ook les krijgen in de onzin van alle geloven zoals het christelijke en islamitische.

wieowie123 | 16-08-17 | 10:10

Laat de Oranjes eerst maar eens bewijzen met DNA dat ze afstammelingen zijn van die Willem van Oranje.

kwark001 | 16-08-17 | 10:10 | 2

De SOA's en DNA gaan niet echt goed samen.

am*dam | 16-08-17 | 10:14

Dat zijn ze nooit geweest. Ken uw geschiedenis. Stammen af van Willems broer Jan, de Friese tak.

Synecdoche | 16-08-17 | 12:10

Het volgende ding wordt iedereen verplichten op een damesfiets te rijden. Lijkt het toch net of er regeerd wordt met keiharde maatregelen

Mark van Leeuwen | 16-08-17 | 10:09 | 1

Zozo gaan de laven eindelijk breken met de traditie om alleen de Europese identiteit te pushen? Mag er weer nationalisme in lidstaten? Wat symboolpolitiek. Het voelt mij een beetje als het orkest dat netjes bleef spelen terwijl de Titanic zonk.

Feynman | 16-08-17 | 10:08 | 1

Heel goed geschreven!

Vespucci | 16-08-17 | 10:19

Typisch voorbeeldje van de onzinnige werking van onze politiek.
Het oorspronkelijk idee was om wat Amerikaanse trots en vaderlandsliefde in onze jeugd (van alle kleur en afkomst) te brengen door ze 's ochtends gezamenlijk het Wilhelmus te laten zingen. Lijkt mij geen verkeerd idee, velen weten hoe ik over verbroedering denk...
Maar uiteindelijk gaat dat idee in de politieke gehaktmolen en volgt deze natte scheet.

Lood om oud ijzer | 16-08-17 | 10:08

Nieuwe verkiezingen maar want als ze hier al een half jaar over moeten doen.

van stampij | 16-08-17 | 10:07

Als het niet zo bedroevend was zou je het belachelijk kunnen noemen.. Dit wordt onze regering. lekker belangrijk.

Therapietje | 16-08-17 | 10:07

Wie dat verzint in 's lands beleid is wat mij betreft af.

D-Fens_1963 | 16-08-17 | 10:07

Ja hoor. Dat helpt

Moeimaker | 16-08-17 | 10:06

Achja, wat is een lesuurtje op een schooljaar. Ik snap alleen niet waarom dit aan de onderhandelingstafel besproken moet worden. Ofja, eigenlijk wel, de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen wordt ook aan de onderhandelingstafel gevoerd en staat blijkbaar boven het landsbelang. Slechte zaak.

Ardbeg | 16-08-17 | 10:06

Niest mis met een beetje kennis van de Nederlandse historie. Alleen jammer dat er voor de islamitische scholen waarschijnlijk weer een uitzonderingsregel zal gelden.

spanarchist | 16-08-17 | 10:05 | 1

Waarom? Dit soort geneuzel is er vooral juist om de PVV-gevoelige achterban van de VVD en het CDA te pleasen.

Ardbeg | 16-08-17 | 10:13

Het kwaad is al geschied. Ook deze drog-maatregel doet daar niets aan.

CynicalBastard | 16-08-17 | 10:04

En binnenkort ook voor elke sportwedstrijd (ja, ook al bij de F'jes) hand op het hart en zingen maar. Make Holland great again...

Petrus Poortwachter | 16-08-17 | 10:04

Wordt de kindertjes dan ook geleerd dat het Wilhelmus pas sinds 1932 ons volkslied is, en dat het daarvoor was: "Wien Neêrlandsch bloed door d'aderen vloeit, Van vreemde smetten vrij,"?

bintang | 16-08-17 | 10:04 | 3

U mag niet teveel geschiedkundige kennis verwachten van onze genderneutrale & regenboog kleurige kabinetskandidaten.

am*dam | 16-08-17 | 10:11

Dat is met de "kennis' van nu dusdanig rascistisch, dat het strafbaar zou moeten zijn. Aldus sommigen.

Nuchternederland | 16-08-17 | 10:21

Dat komt omdat het Wilhelmus iets is wat de achterban van het CDA(voor de naamswijziging) niet wilde hebben. Maar toen wat splintertjes zich aansloten hebben die de boel overgenomen, en die vinden het toppie-joppie.

frank87 | 16-08-17 | 10:32

Ik zing alleen maar voor een echte Oranje en niet voor bastaards.

von Amsberg | 16-08-17 | 10:03

Wat is een kettingrukker trouwens? Is dat hetzelfde als een kettingroker? Of toch anders?

De Koreaanse Slet | 16-08-17 | 10:02 | 4

Een ketting roker rookt toch geen ketting?

Nuchternederland | 16-08-17 | 10:20

Iemand die aan een stuk door vol is van zijn eigen gelijk is ook een kettingrukker. In de spiegel vind je een mooi voorbeeld, DKS.

vanBarchum | 16-08-17 | 10:46

Zoiets als een zadelsnifteraar, verkneusde mannetjes die aan dameszadels ruiken en daar helemaal blij van worden?

mallekater | 16-08-17 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Niets mis mee. Ik zie het probleem in ieder geval niet.

De Koreaanse Slet | 16-08-17 | 10:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland