Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hobbydetective Jimmy F. gaf informatie die leidde tot aanhouding AK-jihadi in 010

Hier op de GeenStijl las je het als eerste: volgens de vrienden van Jimmy Farla, is Jimmy Farla onschuldig aan de terreurdreiging in Rotterdam van 23 augustus. Steeds meer media schrijven dat nu ook.

Hij en zijn vrienden doen zich op de veel door ISIS-fanboys gebruikte chat-app Telegram slechts voor als moslimradicalen, en proberen op die manier aan informatie van en over rebellen in Syrië en IS-aanhangers in Europa los te krijgen. Jimmy's aanhouding volgde uit een Spaanse tip, omdat iemand aldaar niet goed begrepen zou hebben dat Jamie undercover aan het amateur-speurneuzen was. Inmiddels hebben zijn vrienden zo'n beetje alle media opgezocht die maar wilde luisteren. NRC bevestigde het verhaal van GS nadat ook zij mensen achter de 'Syrian Generals' hebben gesproken. De Staatsomroep ontving screenshots van de Telegramberichten. En vanmorgen gaat de Volkskrant nog een stap verder: 'AIVD had heisa Rotterdam kunnen voorkomen', kopt de krant op gezag van zijn advocaat boven een fragmentatiebom aan onthullingen: Jimmy zou in december de AIVD getipt hebben over Jaoud A., die in Rotterdam werd gepakt met een AK in zijn huis, dozen vuurwerk en ISIS-vlaggen. Jimmy zou bovendien telefonisch en fysiek contact met de AIVD hebben, volgens zijn advocaat. Het OM ontkent, maar inmiddels zit Jimmy alleen nog vast voor opruiing, dus in Rotterdam zijn ze er kennelijk ook achter dat ze mogelijk een vergissing hebben gemaakt. Toch zit hij nog zeker twee weken vast. De overheid wil nou eenmaal niet dat je je met haar werk bemoeit en/of neemt liever het zekere voor het onzekere. En zijn onderkoffer identiteit is natuurlijk ook om zeep geholpen door zijn aanhouding. Dus wie weet zit ie wel vast voor zijn eigen veiligheid omdat hij nu gevaar loopt - met dank aan wat steeds meer lijkt op een overdreven reactie na een verkeerde inschatting van de politie/OM/burgemeesters-driehoek in 010. Dus vermoedelijk moeten we hier eindigen met een luidkeels: Free Jimmy!
Update: JImmy moet misschien wel een nieuwe school zoeken na zijn vrijlating. Avans gaat 'm niet zomaar meer binnen laten.

Reaguursels

Inloggen

Jimmy is een held. Hij zal de beste bedoelingen hebben gehad. Maar als 2 undercovers agentje provocateur tegenover elkaar gaan spelen, dan gaat het mis. Die Spanjaard heeft nog geluk dat hij Jimmy er eerder bij lapte, dan dat Jimmy de Spanjaard er bij lapte. In Spanje was die andere undercover anders doodgeschoten. Want ja, zo zijn Spaanse polities nu eenmaal.

tipo | 01-09-17 | 13:16

Iemand die 8 mensen omverrijdt zit 4 dagen vast. Iemand die de AIVD tipt om Jaoud A. op te pakken en met de goede bedoelingen inlichtingendiensten helpt om aanslagen te voorkomen, zit nog steeds vast.
Iets klopt hier niet!

mohammmedtriplem | 01-09-17 | 12:28

Als je in het centrum van Amsterdam een aantal mensen overhoop rijdt, dan wordt je als moslim zó vrij gelaten. Doe je als blanke wat chatten, dan zit je lange tijd vast, waarschijnlijk zonder enige materieel bewijs.

Peter_K | 01-09-17 | 11:55

Inderdaad je was mij voor!

mohammmedtriplem | 01-09-17 | 12:29

Stelling: als Jimmy een dikke baard en hij een soepjurk had gedragen, dan was hij vorige week vrijdag weer thuis geweest, mét z'n computers en het verzoek van het OM, of hij er alsjeblieft niet te veel verdere mediaaandacht aan wilde schenken.
-
Maar er gelden nu eenmaal twee 'rechts' systemen in dit land...

bisbisbis | 01-09-17 | 11:43

We hebben in 13 jaar geen islamterrorisme gehad. Punt. Dat is een feit. Verder is in die 13 jaar Els Borst vermoord door een Christenfundamentalist. Karsten Tates heeft op een haar na de hele Koninklijke familie aan gort gereden. Arjan van der Vlis ging te keer in Alphen. etc etc etc. Allemaal Hollandse koorknaapjes.
En nou is de vraag over Jimmy ( (c) Boude wijn de Groot)
Hoe sterk is de eenzame Brabo die kromgebogen over het toetsenbord een aanslag verzint. Of wellicht begint.???
We weten het niet. Elke keer is het weer zogenaamd Abdul zus en Achmed zo. Ik denk dat we de Jimmy's in Europa die op een gegeven moment waan en werkelijkheid niet meer kunnen onderscheiden en wellicht zelf achter het stuur van een truck stappen, om zodoende hun eigen (fake)news in het leven te roepen. In hoeverre heeft het allemaal met de islam te maken, of met de gecreeerde angst voor de islam. Vragen vragen vragen.....

TB2318 | 01-09-17 | 11:35

Ik heb me beperkt tot NL omdat hier onze AIVD bezig is (en niet in het buitenland). En de AIVD heeft schijnbaar goed werk geleverd. Dus laat de AIVD dan ook zelf oordelen of Jimmy vast moet blijven. We moeten het gevaar van de Jimmy's niet bagatelliseren. Dat zou wegkijken zijn, en daar hebben we natuurlijk allemaal een hekel aan.

TB2318 | 01-09-17 | 12:06

"Tevens zijn er in die 13 jaar een aantal aanslagen voorkomen [..]"
@Varende_Reaguurder | 01-09-17 | 11:59
Ook 'false flag'-aanslagen vermoedelijk trouwens: "German soldier 'posed as Syrian asylum-seeker to carry out terror attack and blame it on refugees' " www.telegraph.co.uk/news/2017/04/27/ge...
Er zijn mensen die toch graag een 'gevoel' dat ze hebben als het ware wensen bevestigd te zien (en het verschilt dan hoe ver ze daar in proberen te gaan). Ik meende bij sommige reaguurders gisteren ook te bespeuren een soort van teleurstelling dat men het aantal oversteken vanuit Libië kennelijk succesvol had weten terug te dringen (en dit zijn dus de maanden waarin als men niets doet het grootste aantal mensen de oversteek maken). Weg narratief en argument dat dus een kennelijk gevoel zou bevestigen (in plaats van dat men dan dat gevoel dat er niets gedaan wordt zou bijstellen.. ) - sommigen zien kennelijk zo'n vluchtelingenstroom toch misschien als iets dat racisme of discriminatie acceptabel maakt of een ideologie waar ze affiniteit mee hebben net iets meer kansrijk bij de volgende verkiezingen of zo.. en sommigen geven ook gewoon toe in de panelen dat ze hopen op een aanslag. Op zijn minst spreekt daar een soort persoonlijke onmacht als mens uit, maar kennelijk de wens zo'n gevoel bevestigt te zien dan zo overheersend - dat het al bevestigd is als een ander dat gevoel ook (lijkt) te hebben of dat alles dat niet bijdraagt aan dat gevoel (zelfs een oplossing) bij een ander al 'slecht' zou zijn (laat staan hopen op een aanslag of zoals in dat artikel zelf een 'false flag' op touw proberen te zetten.. er is wel degelijk wel waanzin als het gaat om dit soort zaken en ook hier in de panelen hoef je niet ver te zoeken soms).

nickolaas | 01-09-17 | 12:33

Ik blijf hameren op het feit dat na "van Gogh" er geen islamitische aanslag is geweest. 13 jaar... En dan constant dat gezeur van "we kijken weg", de AIVD is niet bij machte... Het kan ieder moment gebeuren.... bla die bla. 13 jaar niks gebeurd. Count your blessings en kweek eens wat vertrouwen in het doen en laten van Justitie en AIVD. En zit niet overal bovenop de jeremiëren. ..................13 jaar.....

TB2318 | 01-09-17 | 13:08
▼ 1 antwoord verborgen

Als dit klus werk van deze jongen met dezelfde effectiviteit als het gemiddelde 4chan track-a-douchebag type online detectiveje spelen gaat zal het naar alle waarschijnlijkheid meer opleveren dan onze hele AIVD bij elkaar sprokkelt. Beejte jammer, dat onze AIvD niet in staat blijkt hem op zijn minst uit de publiciteit te houden. En over Avans moeten we het maar niet hebben denk ik

F#ckingAwesome | 01-09-17 | 11:01

Het bericht van Avans is nog best wel evenwichtig en ze zeggen met hem in gesprek te gaan in tegelijkertijd nemen ze hun studenten tegen oa de media in bescherming. Universiteit waar ik studeerde had toch structureel een heel wat minder solide opstelling - zelden dat daar een student gedekt werd en het uitzoeken betekende vrijwel nooit dat men de waarheid wilde vinden (altijd leidend het beschermen van de reputatie van de instelling - ook al zouden ze zelf fout hebben gezeten). Op dezelfde manier ging men met eigen regels en statuten om, losjes - liet men zich in ieder geval niet door inperken. Ik vind het een heel net statement.. misschien dat ie het toch uiteindelijk nog getroffen zou kunnen hebben qua instelling.

nickolaas | 01-09-17 | 11:11

Feitelijk heeft ie wel een (voorlopige) schorsing te pakken - maar dat is vaak ook wel de procedure, maar ze verwoorden het dus hoffelijk en met het nodige voorbehoud - dat vind ik voorzichtig bemoedigend ;) (in de zin dat er iets van behoedzaamheid uit spreekt of voor mijn part competentie, dan heb je het helaas dus al getroffen soms in die sector ;) ).

nickolaas | 01-09-17 | 12:02

Als dit klus werk van deze jongen met dezelfde effectiviteit als het gemiddelde 4chan track-a-douchebag type online detectiveje spelen gaat zal het naar alle waarschijnlijkheid meer opleveren dan onze hele AIVD bij elkaar sprokkelt. Beejte jammer, dat onze AIvD niet in staat blijkt hem op zijn minst uit de publiciteit te houden. En over Avans moeten we het maar niet hebben denk ik

F#ckingAwesome | 01-09-17 | 11:01

Geef die knul een baan bij de AIVD en laat het rusten. Hij was dom, maar wilde goed doen.

GS410 | 01-09-17 | 10:39

Het viel me wel op dat de pliesie/om wel heel snel naar buiten kwam met de identiteit van Jimmy weet ik veel.
Gaat het om een moslim doet de pliesie/om werkelijk alles om de identiteit geheim te houden.

komtdatschot | 01-09-17 | 10:38

Het heeft allemaal een heel hoog: "Maar niet moslims plegen ook aanslagen" gehalte. Als ie Achmed had geheten, had het allemaal niet zo op straat gelegen.

Dit even ongeacht of ie wel of niet fout bezig was.

TheEgg | 01-09-17 | 10:45

We hebben 13 jaar geen islamitische aanslag gehad. Itt omringende landen. Els Borst is ook vermoord door een Christenfundamentalist. Dus we moeten niet wegkijken van blanke terroristen. Laat Jimmy nog maar even vast.

TB2318 | 01-09-17 | 11:47

Tja, verkeerd kleurtje/ geloof en geen lage bloedsuiker spiegel, dan ben je al snel een verdacht iemand als je een ietwat afwijkend gedrag vertoond.

zwellevertje | 01-09-17 | 10:22

De 'undercover' kosten voor het hobby prutswerk zullen in de vele tonnen, zoniet vele miljoenen lopen als die 'lalalalala' band ook nog een schadevergoeding gaat vragen.

litebyte | 01-09-17 | 10:15

"Feds called me"..... Hebben we die in Nederland?

batvoca2 | 01-09-17 | 10:14

Zijn we een federatie?

Bobdesloper | 01-09-17 | 10:46

Er zou direct contact geweest zijn tussen de FBI en Jimmy.

Acces39 | 01-09-17 | 11:20

Toch niets an het handje? Waarom zou Avans hem moeten weigeren? Wat heeft die de school aangedaan dat die geweigerd wordt? *Het begint een beetje muf te ruiken, dit zaakje!

Mr_Pikibelly | 01-09-17 | 10:12

Media is meervoud, van Rossum.

"beetje alle media opgezocht die maar wilde luisteren."

Media wilden luisteren moet dat dus zijn.

Tapu | 01-09-17 | 10:12

Wauw, wat een goede bijdrage. Ik zat hier al op mijn vingers te bijten of iemand dit zou opvallen. Gelukkig was jij wel wakker

MarcS | 01-09-17 | 10:32

Iemand wijzen op een typo en dan de naam van de schrijver zelf niet goed vermelden. Dat is vout!

Vout | 01-09-17 | 12:33

Een burger mag veel meer dan een ambtenaar (politie/AIVD) als het om "infiltratie" gaat. Voordoen alsof je een aanslag gaat plegen, om daarmee een uitspraak of aktie te ontlokken aan de ander, zal gekwalificeerd worden als gerichte uitlokking. Rechters hebben zich hier al meermaals over uitgesproken: gerichte uitlokking is voor de politie geen toegestaande opsporingstechniek.

DutchMountain | 01-09-17 | 10:08

Je mag je als burger niet zomaar lid/aanhanger worden van een in de EU verboden organisatie danwel terroristische groepering. Ook niet undercover om allerlei ranzige islamfascisten te ontmaskeren.

litebyte | 01-09-17 | 10:22

Ja joh, lidmaatschapskaarten, daar kun je de strafbaarheid mooi aan afmeten.

F#ckingAwesome | 01-09-17 | 11:03

Tja, onze overheid en politie. Het is net als met MH17, als het er een keer op aankomt dat ze attent en wakker zijn, zijn ze er niet. Het zou toch leuk zijn als ons belastinggeld ook eens zinvol resultaat opleverde en niet alleen als aanwezigheidspremie werd uitbetaald.

Wachtmeester R | 01-09-17 | 10:06

Tegen Avans:
Gewoon doorleven,doorleren,doorwerken wij zijn met meer.
Aldus de minister-president.
Anders buig je (Avans) voor terrorrisme die uw student probeert bij de wortel aan te pakken.
Avans moet zijn naam omzetten in
Jimmy F. Hogeschool wegens verdiensten voor de samenleving!!

steekmug | 01-09-17 | 10:00

Wat Wil zegt. Volgens mij zijn het twee undercover partijen die elkaar gevonden hebben. Op die manier kan ik alleen maar een Spaanse lokbus i. Rotterdam verklaren.

Jos Tiebent | 01-09-17 | 09:59

Wil = Wol

Jos Tiebent | 01-09-17 | 10:01

Gelukkig heeft de overheid o.a. in Amsterdam hun eigen anti Jihad experts ingehuurd van Marokkaanse afkomst, dus die hebben een amateur die uiteindelijk wel verdachten opspoort en aandraagt helegaar niet nodig ....toch ?

Castor12 | 01-09-17 | 09:55

Vermoedelijk wordt door 1984 diversiteitpolitici druk uitgeoefend om Jimmy K te gebruiken om; Zie zij namen zich de boodschapper als oorzaak ramp! Je weet tog braaf meehuppelen met den autoriteiten.

william7055 | 01-09-17 | 09:53

Mag ik het bizar vinden dat "jihadisten" hun plannen openlijk op internet of een chatplatform bespreken? Dan ben je toch lichtelijk debiel of minstens amateuristisch en onvoorzichtig om aan te nemen dat geheime diensten en hackers je niet kunnen volgen en opsporen? Maar goed, als je denkt dat God je oproept tot afslachten van zijn eigen schepping en meer begaan is met damesmode tot aan de enkels en wimpers in plaats van hongersnood, armoede, ziekte en oorlog ben je al niet bijster snugger.

Had het verhaal net zitten lezen via de NOS\teletekst site. Leest als een raar jongensboek. Zou het niet hilarisch zijn als blijkt dat die "Ayoub" en\of "Aghmed" zelf die Spaanse geheime dienstmedewerkers of amateurs waren die juist probeerden om "jihadist" Jimmy uit te horen en uit de tent te lokken? Twee geheime diensten die via kanalen die ze zelf kunnen aftappen zitten te ouwehoeren met elkaar en vervolgens een loos terreuralarm laten afgaan van eigen makelij...

Maar ja, beter dit dan een echte aanslag... Doet je alleen wel afvragen waarom we volgens sommigen al onze privacy moeten opgeven aan de overheid en haar geheime diensten uit naam van de één op een miljoen kans om te komen bij een aanslag. Niet alleen is het uiterst gevaarlijk om feilbare, corrumpeerbare mensen zoveel macht over andere mensen te geven, maar ze zijn niet eens in staat hun eigen nepterroristen uit de brij van informatie te filteren...

Wol | 01-09-17 | 09:52

Klopt, ze zijn imbeciel. De enige reden dat er soms nog een aanslag lukt is dat er zo ontzettend veel imbecielen rondlopen.

Haatgenerator | 01-09-17 | 10:30

Waarschijnlijk zijn ze bang dat Jimmy straks een heel netwerk bloot legt inclusief aivd undercovers.

MogeWijEveOvergeve | 01-09-17 | 09:48

Een vergunning om te doden gaat misschien wat ver, maar kan de AIVD voor freelance-medewerkers niet een soort detectivepenning uitgeven?

JvanDeventer | 01-09-17 | 09:41

Doorzoek iemand zijn huis. Vindt bommen, AK's, IS vlaggen. Die laat je 2 dagen later na verhoor weer vrij, en die mag zich over 4 maanden vrijwillig melden bij justitie.
Doorzoek iemand zijn huis. Blijkt iemand te zijn die samenwerkt met de AIVD. Die zetten we fijn een paar maanden vast, want je weet maar nooit...

TheEgg | 01-09-17 | 09:41

@TheEgg | 01-09-17 | 09:41
In theorie kan er ook nog een element van uitlokking ingezeten hebben.. je weet dus niet of zo iemand alle principes van de rechtstaat begrijpt en ondersteunt bijvoorbeeld ook. Ik wil niet te vroeg conclusies trekken.. en trouwens in Zuid-Afrika is het door de officiële diensten ook wel gebeurd, uitlokking. Dat kwam boven tijdens de verhoren van de waarheidscommissie: "Using a s k a r i s posing as MK operatives, the security forces of f e red young men arms, training and transport out of South Africa. The a s k a r i s then lured them into ambushes or gave them zero-timed explosive devices with which they blew themselves up. Arrest was not r e g a r ded as an option in any of these operations:
the intention was always to kill" www1.essex.ac.uk/armedcon/themes/inte... Agenten van dus de toenmalige dienst konden gewoon plannetjes indienen bij hun superieuren om dus jonge zwarte teenagers uit de town ships, die vatbaar waren voor radicalisering onder valse voorwendselen dus te lokken en vervolgens te doden.. maar de vraag is dus of ze zelfstandig tot die radicalisering gekomen waren (al waren er dus wel de omstandigheden voor, maar als het zo'n dienst zelf is die ze vervolgens over de streep gaat trekken is het wel bedenkelijk - die agenten 'scoren' door zo iemand er in te luizen, feitelijk is het uitlokking waar genoeg materiaal over is om te concluderen dat het niet is wat je zou willen dat een opsporingsdienst doet - en meestal is dat binnen die organisaties wel gewaarborgd, maar in het Zuid-Afrikaanse apartheidsregime dus kennelijk niet, etc).
Als het uiteindelijk uitlokking zou blijken door dus zo'n amateur speurder (die misschien ook nog niet de volwassenheid heeft om dat soort rechtsstatelijke dwalingen te kunnen doorgronden - zo iemand is ook geen del van de rechtstaat), dan zou het toch wel bedenkelijk kunnen zijn (speculatie hier dus - je kan zo iemand bij wijze van spreken al die materialen laten toesturen of andere weer aanzetten dat te doen).

nickolaas | 01-09-17 | 10:10

@nickolaas | 01-09-17 | 10:10
In principe zijn we het ook niet oneens. De vraag blijft hoe goed of fout Jimmy bezig is geweest.
Wat wel opvallend is, is hoe lang deze Jimmy nu ineens vastgehouden kan worden, terwijl in veel andere gevallen de verdachten sneller op straat staan, dan dat de politie de formulieren kan invullen. Zie bijvoorbeeld: www.nu.nl/binnenland/4899704/meisje-14... , en dan met name de slotzin: "De andere verdachte wordt beschuldigd van verboden wapenbezit en witwassen. Hij is inmiddels weer vrijgelaten." Bij verboden wapenbezit? Met een vuurwapen. Daar staat 4 jaar cel op.
En in dit geval kan iemand makkelijk weken vast gehouden worden. Zonder er wat achter te willen zoeken, roept dit wel vragen op. Zoals waarom hier wel?

TheEgg | 01-09-17 | 10:23

@The Egg
Rechter stelt zo iemand voorlopig dus in vrijheid en die weegt dus allerlei zaken - niet alleen de potentiële straf mits bewezen. Dan zou je dus de hele overweging moeten kunnen lezen.. het zijn wel op zich inderdaad wel ernstige feiten qua verdenking - maar zorgvuldige afweging zit ook wel weer vaak in meer dingen.

nickolaas | 01-09-17 | 10:37

Misschien niet zo handig van jimmy in de 'explosieve' tijden waar we in leven.

Hartloos | 01-09-17 | 09:38

Nou goed, hij kan altijd nog privé detective worden om overspelende echtelieden en frauduleuze magazijnmedewerkers te onderzoeken.
Next!

Teleo | 01-09-17 | 09:36

Opvallend veel 'amateurs' tegenwoordig 'aan de slag' in dit soort kwesties.. kaarten in Syrië worden bijgehouden door een Nederlander, destijds middelbare scholier.. slachtoffers geteld door het 'observatorium voor de mensenrechten' (iemand die van boven zijn kledingzaak in London dat runt - niet het Rode Kruis of de VN.. ). Tanja Nijmeijer is ergens ook als outsider in zo'n conflict gerold om uiteindelijk zelfs een bijdrage te leveren het zo lijkt duurzaam op te lossen.. nu dit weer - alhoewel er denk ik dus ook risico's aanzitten, voor hetzelfde geld zetten ze mensen tot een aanslag aan (en 'friend or foe' is dus lang niet altijd duidelijk als er heel veel infiltratie is - als iedereen zijn dossiers opvraagt tegen de tijd dat die worden vrijgekomen, blijkt soms dat bijna iedereen in zo'n groep informant was en ze het niet van elkaar wisten - waaronder soms de meest militante mensen, die proberen geforceerd een soort geloofwaardigheid te creëren zonder dus feitelijk oprechte ideologische motieven te hebben). Teken dat het allemaal redelijk vertroebeld is - ik geloof dat het in oorlog wel 'the fog of war' heet. Nou ja, ik had het gevoel al wel een beetje toen ze zijn omgeving schetsten en dat ie toch ambities in die wereld had.

nickolaas | 01-09-17 | 09:35

Nou ja, ik kan mij levendig voorstellen dat het OM niet blij is met aandacht voor jihadisten die nog geen aanslag pleegden - en de AIVD niet met hobbydetectives die hen voor zijn. Past niet in de ambtelijke territoriumdrift en/of het politieke inzicht van "niks aan de hand met de islam".
Dus dat kan best wat huiszoekingen en andere driften oproepen.

Jan Passant mk2 | 01-09-17 | 09:35

En dat is dus precies zoals het in de praktijk werkt. Polletiek gevoelig....

basweetutwel | 01-09-17 | 18:57

Je kan eigenlijk twee soorten fouten maken. marginalrevolution.com/marginalrevolut... Eerst worden er bij diverse aanslagen niet ingegrepen, en nu wordt er bij een niet-aanslag wel ingegrepen. Het geeft een inkijkje in het niveau van amateurisme.

Niet zozeer alleen dat de uitspraak van Jimmy een butterfly effect heeft in Rotterdam, maar ook de aanname van de veiligheidsdiensten, dat als er iets in Rotterdam die dag zou gebeuren, dat het automatisch moet gaan om een band die Allah in de naam heeft, in plaats van de duizenden andere doelen in Rotterdam.

Wie bewaakt onze bewakers?

Feynman | 01-09-17 | 09:35

De verzetsstrijders in WO2 waren ook 'hobbyisten' en waarschijnlijk werden ze toen ook door de meerderheid van de bevolking die meeliep met de bezetter of zich koest hield ook voor 'dom' en 'onverstandig' versleten.

BASinnic | 01-09-17 | 09:32

Ik denk dat we kunnen concluderen dat Jimmy een heleboel excuses en een goedbetaalde baan bij de AIVD aangeboden moet worden. Wat een stelletje ongelofelijke klungels zijn het ook weer. En nu proberen het recht te breien of wachten totdat men het vergeten is...

Upendo | 01-09-17 | 09:30

Jimmy is stuk(bekend) dus dat van dat baantje kan je vergeten. Aangezien zijn volledige naam bekend is en de kans bestaat dat mensen nu foto's van hem hebben gezien op internet is het niet heel logisch dat hij een baan aangeboden zal krijgen.

pruisjetschaamluisje | 01-09-17 | 10:00

Als je in NL je kop boven het maaiveld uitsteekt ben jij de Sjaak! Gewoon blijven bank hangen blowen en zware shag en je kostje is gekocht

Het handelen van Politie, veiligheidsdiensten en justitie doet je in geit hopen dat er opzet achter zit en geen inherente incompetentie.

Glasgow Argus | 01-09-17 | 09:24

Waakzaam en Dienstbaar.

Mr_Pikibelly | 01-09-17 | 09:24

Natuurlijk geeft het OM niet toe, want daarmee wordt impliciet toegegeven dat een burger die amper de pubertijd voorbij is zaken voor elkaar krijgt wat de AIVD niet lukt. Iets wat in deze tijden niet al te best is voor de reputatie van inlichtingen diensten (in zowel binnen- als buitenland) die na een aanslag toch net te vaak moet toegeven dat de daders op een of andere manier al in beeld waren.

error503 | 01-09-17 | 09:23

Gezelschapsspel scenario's fantaseren hoe het echt in elkaar steekt!

Teleo | 01-09-17 | 09:22

Ik merk dat ik kwaad word van de onkunde van onze politediensten. Als hij echt geholpen heeft bij eerdere zaken zou hij wat krediet moeten hebben. Nu is hij uitgespeeld terwijl hij gratis nog veel meer goed werk had kunnen doen.

hustler01 | 01-09-17 | 09:20

Naieve comment. Het is treurig dat mensen gratis blijkbaar wel voor elkaar krijgen wat de veiligheidsdienst niet eens kan bedenken, maar nog steeds moet dit goed uitgezocht worden. Wat betreft dat krediet: ongelieerde mensen, die ongesanctioneerd werk doen, op manieren die wellicht niet 100% legaal zijn, moet je gewoon goed in de gaten houden. Jimmy leert nu dat spionnetje spelen niet zonder risico is.

Goed uitzoeken dit. Ook omdat je niet weet wat Jimmy's einddoel is - nu wil je het verhaal graag geloven maar in een ander topic wordt hier op GS vaak Taqqiya geroepen..

Ik hoop dat het beeld dat oa GS van Jimmy schetst klopt, en dan gun ik hem het beste en hoop ik dat het allemaal goed komt. Maar nog steeds moet de politie dit gewoon goed uitzoeken. En helaas duurt dat altijd wel heel erg lang, ja.

Sjors W. | 01-09-17 | 09:27

Het is niet zo zeer onkunde van de dienst als geheel. De politie is gepolitiseerd, waardoor je geen goede inhoudelijken meer hebt op belangrijke posten maar slippendragers van Den Haag. (Hallo, NPO).

BASinnic | 01-09-17 | 09:27

Die veiligheidsinstanties in Nederland werken nog steeds niet naar behoren. Is communiceren nu zo moeilijk???

chrisjuh | 01-09-17 | 09:19

Hoe weet je nu hoe veiligheidsinstaties werken? Iig hebben we na "van Gogh" (2004) geen islamitische aanslag hier gehad. Wel een Christelijke aanslag (Els Borst) en een aanslag op de Koninklijke familie (Karst Tates).

TB2318 | 01-09-17 | 13:56

En het OM maar volhouden dat hij een terrorist is. Kunnen die amateurs niet een keer echte jihadisten die terugkeren oppakken en opsluiten?

chrisjuh | 01-09-17 | 09:16

Er mag wel wat meer begrip komen voor Jimmy. In plaats van langs de zijlijn te lopen klagen dat de reeks aanslagen alsmaar langer wordt en jihadisten nog altijd vrij spel hebben in Europa, onderneemt Jimmy wel actie.

grancolombiano | 01-09-17 | 09:15

Totdat hij in zijn bast wordt gestoken door een moslim. Of zijn huis onder vuur gemolotovcocktailed. Dan zijn er andere rapen gaar.

Teleo | 01-09-17 | 09:25

Ja, er van uitgaande dat het verhaal klopt vind ik Jimmy ook wel stoer. Niet erg slim, maar wel stoer.

sarcastro | 01-09-17 | 17:43

Ik probeer informatie te vergaren en credibiliteit op te bouwen door te zeggen dat ik dan en dan, daar een aanslag ga plegen.......

Einde van de Domheid | 01-09-17 | 09:13

Ja en? Onze politie wist toch wie hij was en waar hij mee bezig was? Dit had met één telefoontje naar Jimmy opgehelderd kunnen worden. Maar in plaats daarvan gaan liever een halve stad ontruimen.

hustler01 | 01-09-17 | 09:25

@ hustler01: Die Amsterdamse Jihadronselaar turned jongerenwerker zegt ook dat hij niet meer JIhadronselt. Dat helderde een simpel belletje op, en sinds we blijkbaar verwachten van onze popo dat iedereen op de blauwe/bruine/groene ogen wordt geloofd...

Jimmy is geen werknemer noch AIVD topspion, maar een zolderkamer Telegram-apper. Zelfs als hij contact had met de AIVD, alsof iedere Rotterdamse politieman weet wie hij is... De Rotterdamse popo kan echt niet in het AIVD-systeem kijken waar de informanten zitten*

* Vermoedelijk kan dat door overheid-ICT falen wel, maar dat laten we even buiten beschouwing.

Sjors W. | 01-09-17 | 09:31

reactie burgemeester en politie was op dat moment prima. Geeft me vertrouwen dat er bij een dreiging adequaat wordt gehandeld. Achteraf kijk je een koe in de kont ( of in dit geval Jimmy) Voor hem geldt als je met de grote jongens mee wil spelen moet je de gevolgen accepteren. dat wordt dus verhuizen naar een safe huis want alle wannabee ackbars zullen wel een eitje met hem te pellen hebben.

Drkildare | 01-09-17 | 09:13

Nee hoor. Dat mag niet eens. Dat is tegen de wet. Dat ligt ook niet in de lijn van de Islam. En we hebben al 13 jaar geen Islamitisch terreur gehad.
Gewoon laten zitten waar die zit. Gebeurt niets. Zeker niet als hij geen aangifte gaat of mag doen. Cijfers liegen niet.

Promedio | 01-09-17 | 14:53

Klinklare nonsens, Jimmy Farla was als wellicht al infiltrant/spion in dienst van AIVD en is door miscommunicatie opgepakt door eigen dienst. Die dienst probeert nu eigen falen recht te breien met groot onzinverhaal. Lijkt alsof NSA/Snowden inmiddels is vergeten. Slaap rustig verder.

2Schwanz | 01-09-17 | 09:12

Lekker dan om Jimmy met achternaam zo voor de islamitische bus te gooien.

Doemaareennaampje | 01-09-17 | 09:27

Die sneuneuzen van het kalifaat hebben inmiddels wel z'n hele naam en genoeg foto's van het huis en straat van Jimmy z'n ouders.... dus zelfs nadat de politie door het stof gaat om deze "communicatie" fout tussen 2 instanties.. heeft Jimmy nog wel paar jaar over z'n schouder te kijken

selous_scout | 01-09-17 | 09:12

'Maar liever dat nog
dan het bord voor zijn kop
van de zakenman,
want daar wordt hij alleen maar slechter van.'

Croxifoxio | 01-09-17 | 09:12

Verwacht maar niet dat de boven ons gestelden het er zo maar bij laten zitten. Dat is alleen als je een dreigende isis-vlaggenzwaaiende jihadist uit de schilderswijk bent.Dan staan ze na een dag op straat. Goedbedoelende knul uit Zevenbergen is lekker makkelijk scoren voor OM

darius | 01-09-17 | 09:09

Hij zit vast voor opruiing?
Dan kunnen we toch elke Erdogan fanboy en ISIS-fanboy oppakken als hij vastzit voor opruiing?

Kaas de Vies | 01-09-17 | 09:09

Give yourself to the dark side

witte geit? | 01-09-17 | 09:07

Dag Jimmy,
Domme, domme, Jimmy
Kijkt niet om zich heen,
Doet alles alleen...

Dr_Prepper | 01-09-17 | 09:06

Ik vind het nogal warrig allemaal.

Kunnen telegram berichten onderschept worden eigenlijk?

Oeloeboeloe | 01-09-17 | 09:06

De meest eenvoudige manier om Telegram berichten te onderscheppen is door de groep of kanaal te joinen. Daar is geen encryptie tegen opgewassen.

error503 | 01-09-17 | 10:15

Geen vergissing. Als hij zich voordoet als terrorist, wordt hij simpelweg behandeld als terrorist. Logisch toch? Daarnaast is dit(undercover) politie werk, en niet iets wat individuen als hobby moeten uitvoeren. Dat is vragen om problemen.

skoennie | 01-09-17 | 09:05

Alleen denkrn ze bij de AIVD dat undercover "onder de lakens" betekent. Verder slapen dus. Niks aan de hand.

Bijtendehond | 01-09-17 | 09:37

Amateur 007 spelen en dan tegen de echte spionnen aanlopen. Niet echt heel slim van Jimmy in de eerste plaats.

TheseDays00 | 01-09-17 | 09:04

Hij had nog beter een waxinelichtje naar een passerende koets kunnen gooien.

uninvited guest | 01-09-17 | 09:04

Nou dat betwijfel ik, de waxinelicht gooier eindigde geloof ik met een half jaar straf + TBS. Er zijn mensen die er meer voor moeten doen om voor TBS in aanmerking te komen.

Beroep = Boerenlul | 01-09-17 | 10:32

REAGEER OOK