Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant: 'Alleen progressieve linksmuppets kunnen schrijven'

Verontwaardigd door een boek. Dan ben je echt een hele kleine geest

Ah, De Volkskrant. Ergens op internet vonden we een paar knipsels uit een interessant interview met literatuurrecensent Persis Bekkering (ja, achter die aanstellerige voornaam gaat uiteraard een gymnasiummeisje met een tik van de UvA-molen schuil, je verwacht het gewoon niet). Volgens mevrouw is het heel erg als literatuur seksisties en reaktionair is. De jaren '70 zijn terug hoor! Jammer, alleen, dat de beste boeken worden geschreven door reactionaire seksisten die niet bang zijn voor de rechterkant van het intellectuele leven: Houellebecq, Celine, Nabokov - allemaal boze brompotten met foute sympathieën en incorrecte meningen over mensen met een kleurtje en schaamteloos wit en man. Waarom? Omdat het mensen zijn, die niet bang zijn om de mens in zijn volheid te aanschouwen. Ja, religie is kut, achterlijke slaafse culturen zijn kut, sociale normen zijn kut maar een gebrek aan sociale normen is pas echt erg, de biologische wetten van erfelijkheid en geslacht gelden ook voor de mens: dit zijn een aantal ongemakkelijke waarheden die men onder ogen moet zijn om mooie boeken te kunnen schrijven. Erger nog: mensen zijn lelijk, (seksuele) harmonie is niet te bereiken, geweld en vernietiging drijven de mens. 

De  grote schrijver Dostojewski (foei, witte man) schreef dat zelfs al zou de mens in een kristallen paleis wonen, zonder noden en zonder zorgen, op een zeker moment de mens toch een steen door de ruiten van het paleis zou keilen, omdat de mens nu eenmaal niet gemaakt is voor harmonie. Het probleem van linkse mensen is, is dat ze nog steeds geloven in dat kristallen paleis: een wereld zonder verschillen waarin iedereen harmonieuze seks heeft zonder spanning en er genoeg  quinoa aan de bomen groeit om iedereen te voeden. Het is - ook niet toevallig dat veel van dat volk boeddhaat en yogaat - zoeken naar statische harmonie in een universum dat dynamisch en destructief is. Klinkt lief en vrolijk, maar jammer genoeg werkt het allemaal niet zo. 

Laat dat onverstoorde rooskleurige beeld van de maakbare mens nou juist het kenmerk zijn van de linkse debiel! Alleen mensen die met een religieuze intensiteit het progressieve aanhangen kunnen met droge ogen zeggen dat mannen en vrouwen niet bestaan, hordes schuifelende kopvodden een verrijking voor de samenleving zijn en dat de intellektuele voorhoede de taak heeft om het grauw op te voeden met prachtige progressieve boekjes. Daar krijg je gedrochten van. Eerlijkheid, stijl en inzicht laten zich immers slecht verenigen met slaafse devotie. Lees bijvoorbeeld de werkjes van grote lichten als Lieke Marsman en Moontje van Sfeerloos: drammerig proza vol namedrops van andere Belangrijke Linkse Mensen waarin ineens de islam een positieve feministiese kracht is en een paar afvalscheidende quinoakauwende lesbiënnes uit Amsterdam de klimaatverandering kunnen tegenhouden. 

Die progressieve pathologie komt voort uit het feit dat de mentale verdedigingsmechanismen die de niet-kunstzinnige massa dagelijks de gang naar de fabrieken en de warenhuizen laat maken nog niet helemaal zijn uitgeschakeld in de middelmatige literettes. Nee, de duisternis van het bestaan wordt vermeden, omdat de linkse schrijver het bestaan van de leegte ontkent en de illusie nog koestert dat de mens voor verbetering vatbaar is. Net als dat de jezusmens gelooft dat de beloning wel in het hiernamaals komen gaat en de fans van NEC ook nog hopen op een landstitel koesteren linkse mensen de ijdele illusie dat de betonrot in het fundament van de mens op te lossen is als iedereen maar meegaat in de cultus van het vooruitgangsideaal.  Nouja, bang? De linkse schrijver weet de duistere kant van de mens heel goed te externaliseren: het zijn altijd de reaktionairen die het gedaan hebben, of de imperialisten, of eigenlijk gewoon alle boze witte mannen. Geestig genoeg is juist al die opgekropte rancune, al dat gif en al dat venijn, al die kleine literaire ruzies tussen verlichte, harmonieuze en progressieve geesten bij uitstek het bewijs dat de duistere kant van de mens universeel is. Het zou alleen een stuk schelen als de progressieve schrijver dat ook eens zou inzien, in plaats van het alleen maar op te hangen aan een paar geijkte stropopjes. 

Deze progressieve boeken - als Rode Boekjes omhooggehouden door recensenten en uitgevers die allemaal in on it zijn - gaan niet over mensen, maar over de illusies van maakbaarheid die mensen koesteren. In plaats van inzicht en vervoering brengen deze boeken alleen maar een dieper inzicht in de pathologie van de grootstedelijke cultus rond semi-literaire typjes die vooral bezig zijn met het groepsgevoel van de linkse kerk. Het is tekenend dat de Nederlandse kranten de literatuur laten ordenen en beschouwen door mensen als Persis, die ook in deze linkse schijnwereld van maakbaarheid en progressivisme lezen. Dat er vier ballen voor een transgenderkinderboek in een serieuze krant staan heeft niet zoveel te maken met kunst, schoonheid en de ondoorgrondelijkheid van de duistere mens, maar alles met een verstikkende cultuur van illusionair progressivisme. 

Nee, zolang de linksprogressieve ideologie de kunst domineert zal er niet snel meer een grote Nederlandse schrijver opstaan. Neem nou de grote twee (Mulisch is geen schrijver): Hermans was een reactionaire brompot en fan van de Apartheid en een Reve was al helemaal een foute racist. Desondanks grote schrijvers die met grote zekerheid hun karakters wisten neer te zetten, omdat het geen bordkartonnen schaakstukken in  ideologische leerdichten zijn. Nee, de schrijvers van Nederland zouden er eens goed aan doen om eens wat minder bezig te zijn met de Jessias en het verketteren van alles wat niet binnen de hyperreligieuze reinheidswetten van Modern Links valt, en eens wat meer met de universele duisternis van de menselijke ziel. 

Met empathie en vakmanschap afdalen in alle registers van de menselijke ziel - dat is literatuur. Linksig propaganda voeren voor de maakbare mens, dat is kitsch.

Reaguursels

Inloggen

"Dood op krediet" van Louis Fernández Celine.
Ik heb boek gelezen en gelezen, tot ik me een nieuw exemplaar moest aanschaffen omdat het helemaal kapot gelezen was.
Een geweldig boek.
Céline was fout in de Tweede Wereldoorlog. Maar wat een boek heeft hij achter gelaten.

FCDenBosch | 28-08-17 | 22:38

"Een lammetje dat eigenlijk een varkentje wilde zijn".
Da's dan weer niet halal. Waarom worden de moslimkindertjes nou weer uitgesloten?

FCDenBosch | 28-08-17 | 22:30

Die Persis zal het vast wel een goed idee vinden om al die boeken van schrijvers die niet deugen in het openbaar te gaan verbranden, nietwaar Persis?

Argyronauta | 28-08-17 | 14:23

Met interesse gelezen. Alle onprettige waarheden weer eens op een rijtje gezet op literaire wijze. Mooi en duidelijk geschreven... Helemaal mee eens.

Goedzo | 28-08-17 | 13:19

Overigens was Mulisch tegen het einde van z'n leven een fan van blonde Greet, dit tot groot genoegen van de andere aanwezigen bij dat intellectuele eetclubje (o.a. biefstuk-SPer Marcel van Dam). Dus ook Mulisch is zeer politiek incorrect geworden, na zijn eerdere Cuba liefde.

Zware Guy | 28-08-17 | 11:24

Deze linkstruthola is er bewijs van: neosexisme!
Laat je gewoon nemen door wat allo's en vooral door 3x gescheiden impotente paarse broeken en schrijf vervolgens op dat diversiteit gewoon móet.
Waarbij de capaciteiten vooral in het broekje zitten en niet tussen de oren.
Zie oa. De fietsenstallingtopics van de pvdafgang.

pennestront | 28-08-17 | 10:50

Valt me nog mee dat ze die boeken niet verbrand heeft.

komtdatschot | 28-08-17 | 10:05

Die steen door de ruit van het kristallen paleis wordt gegooid omdat de gooier in de perfecte wereld nooit de zin van het leven kan vinden en daardoor gefrustreerd raakt.

me,myself and IK | 28-08-17 | 09:43

Ik snap wel waarom Persis zo huiverig is voor seksisme, de halve grachtengordel weet dat ze niet op haar literaire kennis en leeservaring is aangenomen, maar omdat er geklaagd werd dat recensenten te vaak man waren + oud. Met als gevolg deze kongsi van pas afgestudeerde uva meisjes. Komt en leest niet buiten de A10, verdeelt de sterren binnen de schrijvende vriendinnenkring - enkele jaren geleden bejubelde Danielle Serdijn een boek van een vriendin dat nog niet eens was geschreven, Opzij ontsloeg haar terecht, maar ze mocht fijn verder bij Volkskrant. De enige ster van Persis die uitgevers serieus nemen zit in haar broekje en verder zal deze exposure haar ego strelen.

kapoerewiet | 28-08-17 | 09:33

"Nee, de duisternis van het bestaan wordt vermeden, omdat de linkse schrijver het bestaan van de leegte ontkent en de illusie nog koestert dat de mens voor verbetering vatbaar is."
Nou, Zentgraff, beweer jij hier dan dat die mens niet voor verbetering vatbaar is? Je kunt vechten over de vraag wat je nou een verbetering vindt en wat niet, maar de geschiede3nis van de mensheid is er een van verbeteren, verbeteren en nog eens verbeteren, van temmen, domesticeren, leren om te internaliseren.
Hier op GS wordt bij voortduring gesteld en bekrachtigd dat de Islam zich nog in de Middeleeuwen zou bevinden, terwijl wij, Westerlingen het tot de moderne of reeds postmoderne tijd hebben geschopt. Kun je niet volhouden als je stelt dat de mens niet voor verbetering vatbaar is.
Het probleem met dat mens is dat zij de kunst in dienst van wat anders wil zien, dat zij, in navolging van haar vriendje de esthetiek wil afleiden uit iets anders. Dat hebben zowel linksen als rechtsen al te vaak geprobeerd.
Maar als de kunst zich laat temmen, dan gaat het met de kunst meteen fout.

Schoorsteenveger | 28-08-17 | 09:23

om van linkse humor nog maar te zwijgen!

Bert Konterman | 28-08-17 | 09:13

Zentgraaff, prachtig onderbouwde uiteenzetting van wat er mis is met het linkse gedachtegoed en hun drang om te kneden. Het leest heerlijk weg bij een eerste bak koffie!

De waard zijn gast | 28-08-17 | 09:03

Weer eens heel blij met Geen Stijl!
Nadat ik steeds vaker het idee had in 'Een samenzwering van idioten' van Toole beland te zijn is dit weer eens een heerlijk stuk. De reacties zijn soms nog beter (Netniet). Dit, ondanks de wat puberaal aandoende, 'mijn schrijver is de beste'.

Petrus Poortwachter | 28-08-17 | 08:48 | 1

Eensch! Iedereen bedankt voor het reaguren - ik heb geweldige noten!

Gajus | 28-08-17 | 09:32

Schuimbekkend hijst hysterisch rechts zich weer op het podium. Nee, Leon de Winter, Jessica Durlacher. Dat is pas eersteklas wereldliteratuur.

dezenicknameisbezet | 28-08-17 | 08:45 | 1

Lol. Het gaat niet aan of je links of rechts bent lutser, het gaat er om dat een mevrouw alle literatuur langs haar linkse meetlat legt.

ristretto | 28-08-17 | 08:53

Hoe kan een fictief boek nu seksistisch zijn? Een personage in een boek kan seksistisch zijn, maar dit zegt uiteraard niets over de auteur.
Of je je kan inleven in een seksistische hoofdpersoon is een andere vraag. Maar dan lees je het boek niet.

frank123 | 28-08-17 | 08:39

Nog een groot Nederlands schrijver wiens werken Bekkerings goedkeuring vast en zeker niet kunnen wegdragen: Hafid Bouazza.

JTKDM | 28-08-17 | 08:33

Geniaal

Geoffrey, Giovanni, Thomas, Erasmus en Dante hadden het niet veel beter kunnen zeggen nog er iets aan toe te voegen. Misschien nog een itempje over consequent gedrag en linkiewinkies.

Lt-Kol Kilgore | 28-08-17 | 08:33

Van vliegende boeken op weg naar boekontkenningen. Nog een stap samen met de EU naar boekverbrandingen en dan is het fascistische cirkeltje weer rond. Das vierte Reich en de line up vindt al plaats.

Jammer voor hun dat steeds meer mensen zien wat er gebeurt en dat het niet doorgaat. Vanuit het oosten schuift de realiteitszin al behoorlijk op, geen Kaiserin Merkel op mijn Gulden en de foto van de populisten Juncker en Timmermans alleen op mijn WC-papier..

bergsbeklimmer | 28-08-17 | 08:08 | 1

Internet speelt daar een beslissende rol in, zonder internet hadden we al in dat vierde rijk gezeten. Vandaar ook dat Links internet tot op het bot wil gaan censureren en beheersen want die zien met lede ogen toe hoe mensen op internet onafhankelijk hun mening kunnen vormen en niet de mening van Links zullen slikken.

2voor12 | 28-08-17 | 08:22

Erg hè dat zo'n dame dat schrijft en denkt dat dat goed is.

Alles wat zij doet is veilig, niet je kop boven het maaiveld uitsteken. Ze leeft in een warme veilige bubbel waarin iedereen met je mee praat, je kan er zo lekker wegdommelen.

Meid word wakker!

Munchhausen | 28-08-17 | 08:03 | 1

Alhier ten huize een boek door de lucht vliegen doet,efff kijken welke invloed dat heeft op mijn gestel.

gelukzoeker | 28-08-17 | 08:07

Dus volgens Persis is een boek van een verrader over een verzetsheld een beter boek dan een van een verzetsheld over een verrader. Persis doorziet niet het verschil tussen feit en fictie en dat is zowel moreel als esthetisch een vergissing van de Volkskrant.

overdrijfnietzo | 28-08-17 | 07:52 | 1

Het is vooral een vergissing van de volkskrant een boek te beoordelen by looking at the cover, (waar de naam van de schrijver staat) en het oordeel daarop te beoordelen / veroordelen. En dat dan nog door iemand die haar beroep daar van gemaakt heeft, en vermoedelijk daarvoor ook nog eens gestudeerd heeft. Wij als gewone stervelingen /lezers mogen daar net dat ietsje meer van verwachten.

Lt-Kol Kilgore | 28-08-17 | 09:38

Literatuur is fictie, en dus tijdverspilling. Waarom zou je een boek lezen waarin de schrijver zijn boodschap verstopt achter zelfbedachte gebeurtenissen? Ik lees alleen non-fictie. Het werk van prof. Swaab kan ik aanbevelen.

Ivoren Toren | 28-08-17 | 07:51 | 2

Ik lees boeken als ontspanning; gewoon even weg van de werkelijkheid. Wanneer ik de werkelijkheid wil zien kijk ik wel om mij heen. Daar heb ik geen hoogdravende literatuur voor nodig van lieden die ook maar hun eigen mening verkondigen.

Lupuslupus | 28-08-17 | 08:12

Ha. Professor Swaab? Echt waar? Als je alle fictie over één kam scheert zul je echt met iets beters moeten komen dan die rommel.

Isaac_Newton | 28-08-17 | 10:52

RAMEN!

razwanzel | 28-08-17 | 07:51

Niet tussen realiteit en fictie kunnen onderscheiden. Dan ben je recensente op het niveau van een kleuter.

Vandaan alle trigger warnings voor de sneeuwvlokjes.

redanx | 28-08-17 | 07:45

En gooien met een boek uit frustratie is helemaal sneue coping. Hef jezelf alsjeblieft op met je betweterige toontje.

Fiasco | 28-08-17 | 07:25

IJzersterke samenvatting van de klassieker "Lolita" van Nabokov door Persis!

batvoca2 | 28-08-17 | 07:24

Gelukkig weer een stuk waarop fantastische reacties te lezen zijn. Soms lijkt het alsof zelfs het recht op denken of het hebben van een mening slechts voorbehouden is aan het linkse smaldeel.

ristretto | 28-08-17 | 07:23

Als je een vriend hebt die zegt dat seksisme in esthetische zin een afknapper is moet je eens heel hard op zoek gaan naar nieuwe vrienden. Wat een pretentieus geblaat! Titel had beter kunnen zijn "UVA meisje vindt zichzelf interessanter en relevanter dan Nabokov. Vlieg op gekkie.

Fiasco | 28-08-17 | 07:22

Gisteravond het laatste stukje zomergasten gezien met Claudia de Breij en wat mij opviel na een pownieuws stukje, was dat beide dames echt het idee hadden dat het tegenwoordig politiek correcter is om "vluchtelingen stom te vinden" dan dat je ze omarmt. Is mijn werkelijkheid nou zo vertroebelt, of die van hen?

Franque | 28-08-17 | 07:19 | 2

Vertroebeld met een d, en Zentgraaf, waanzinnig mooi stuk.

Franque | 28-08-17 | 07:20

Ze komen aan op gevaarlijk kleine bootjes en dus zijn ze zielig en vluchteling. Het totaal a-sceptische (gebrek aan) waarnemingsvermogen bij dergelijke maakbaarheidswaandenkers is nog het meest stuitende.

CynicalBastard | 28-08-17 | 08:42

Tering! Doe mij die mening ook maar.

McSnor | 28-08-17 | 06:55

Friedrich Nietzsche zei het in Wille zur Macht wat bondiger: "Man täuscht sich jedesmal, wenn man einen Fortschritt von einem Ideal erwartet; der Sieg des Ideals war jedesmal bisher eine retrograde Bewegung."

Takki Yah | 28-08-17 | 06:18

Kijk Zentgraaf, dit is heerlijke slagroom! En bedankt @netniet | 27-08-17 | 23:07 | voor de verrassend mooi geplaatste kers ook.. Links Nederland : eet u smakelijk!

VP732 | 28-08-17 | 02:43

Nou dan zal Persisje wel heel blij zijn met het idee van Wilders om al die discriminerende, haatzaaiende en vrouwenonderdrukkende bladzijden uit de Koran te schreuren. O nee, wacht....

medusa324 | 28-08-17 | 02:39

Zentgraaff is goed op dreef vandaag.
En wat ik overigens het meest ergerlijke - en gevaarlijke - vind: 'links' is de laatste tijd bezig alles, maar dan ook alles te politiseren; of het nou gaat om een kinderfeest, om de Nederlands taal, om de omgangsvormen, om opvoeding & onderwijs, om cultuur, om eetgewoontes, om het klimaat, om het kerstfeest, het paasfeest of om literatuur, alles moet in dat hondsbenauwde politiek correcte straatje gedouwd worden.

Peter Emile | 28-08-17 | 02:30 | 1

Wat het pas eng maakt is de linkse houding dat alles wat niet in dat straatje past fout is en daarom het beste verboden kan worden. Geen "Agree to disagree" meer, maar "You're a fascist and you have no right to be heard". Dat zie je ook bij meisje Bekkering die boeken van niet-SJW-auteurs van zich af gooit. De deugmens zingt zich steeds meer af van de realiteit en verwerpt wat met hun kunstmatig geconstrueerde wereldbeeld in tegenspraak is.

mirvink3478 | 28-08-17 | 05:12

Deze Persis Bekkering is een hele slechte, lees heel matig onderlegde literatuur-recente. Dat heeft niets met mijn mening, of een tegenovergestelde maatschappijvisie te maken. Nee, er is gewoon gebrek aan kwaliteit, door niette weten waar je het over hebt, en ja, dan echo je maar wat termen vanuit je studieboeken. Zodat de indruk ontstaat, dat je toch wel iets betekenisvol te melden hebt.
Deze dame-van-de-schone-schijn werpt eerst de academische vraag op, of de Chinese Nobelprijswinnaar Mo Wan wel een prijs zou worden gegund, als een 'Westerse boekenrecensent als zij', (zo leerde zij van Leenhouts - blijkbaar een naam als autoriteit om mee te strooien; ze meldt 't zelf), als zij bij de klassieke Chinese roman zou blijven zoeken naar 'ronde' personages'.
Hé, wat gek is deze logica.
Want 'de roman' is een Westerse uitvinding, waarbij de 'round persons' worden onderscheiden van de 'flat persons'.
Ofwel, dat de 'round characters' een duidelijke diepte hebben in hun karakter, met karakter-ontwikkeling in reactie op wat beschreven wordt. Terwijl 'flat characters' natuurlijk gewoon platte cliché-poppetjes blijven, die niet veranderen, en gewoon volgens hun beschrijving blijven doen wat ze altijd al deden. Ofwel, flat characters vertonen géén persoonlijke ontwikkeling.
Tot zover 't eenvoudige literaire onderscheid, waardoor de roman zoveel meer is dan gewoon maar 'n spannend verhaal.
Maar deze Persis Bekkering verwijst naar een 'round character' met '"Een argument staat nooit op zichzelf - wie altijd op zoek is naar 'ronde' personages zou Yan nooit de Nobelprijs gunnen.
Sorry, maar door deze vertaling van een literair kwaliteitsvereiste; 'vertoont iemand een karakterontwikkeling', met 'op zoek naar een rond personage', ontmaskert deze Persis als een Nitwit. Ze weet gewoon niet waar ze het over heeft. Niemand met enige kennis over literatuur zal spreken over 'ronde personages' (wat zijn dat (?), waarom zou 'n rond personage iets betekenen).
Deze Persis 'snapt' echt niet wat 'n round character inhoudt; ze echoot slechts een letterlijke vertaling en mist daardoor de kwintessens van waarover 't gaat.
Een lekke band van jewelste. Ai. En die dame mag boeken recenseren? Wat een afgang. Wat een sneeuwvlokje. (vergelijkbaar met iemand die in de garage werkt, en zegt, dat in de dieselmotor de bougies vervangen moesten worden; dan weet je zeker; die weet niet waar 't over gaat, 'help, dit is een echte zwetser')

Der Paulie | 28-08-17 | 02:16

@Jan Dribbel | 28-08-17 | 00:55
Het valt toch allemaal wel mee met die nare woorden?
Het is niet zo dat iemand geschreven heeft:

De gedicht Persis Bekkering

Direct de pik erin
in Persis Bekkering

Dat gedigt heeft niemand hier geschreven.

Lewis Lewinsky | 28-08-17 | 01:05 | 2

Oepsie.

Lewis Lewinsky | 28-08-17 | 01:06

De wijze woorden van haar vriendje zijn niet: schat, staat de pruim op sap.
Nee, dat zou haar wijze vriendje nooit zeggen.

Jan Dribbel | 28-08-17 | 01:11

Nu is Persis Bekkering heel verdrietig na zoveel nare woorden van evenveel nare witte mannen.
En nu moet haar vriendje haar weer troosten met wijze woorden.
Wat een akelige rancuneuze site is GS eigenlijk.
Om zo'n weerloos grachtengordel-deug-meisje en haar deug-identiteit zo te grabbel te gooien.

Jan Dribbel | 28-08-17 | 00:55

Het kan verkeren. Bij de ware socialisten stond vroeger https://nl.wikipedia.org/wiki/Mieke_Maaike%27s_obscene_jeugd in de kast.

hhmariavanempel | 28-08-17 | 00:50

Super, dit stuk van Zentgraaf
En nog een geheimtip voor liefhebbers van grote nederlandse schrijvers: Slauerhoff!

Androkles | 28-08-17 | 00:49 | 1

Absoluut.
Varen op brakke coasters.

de honden blaffen... | 28-08-17 | 00:55

"Ik was een paar jaar later naar Brussel gegaan (…). Vooral de goorheid en de triestheid van de stad hadden me getroffen, en ook de voelbare haat tussen de bevolkingsgroepen, meer nog dan in Parijs of Londen: in Brussel voelde je je meer dan in enige andere Europese hoofdstad op de rand van een burgeroorlog." Michel Houellebecq submision

P-unit | 28-08-17 | 00:46 | 1

Ho ho, het is fictie hoor.

ristretto | 28-08-17 | 06:54

En wat Mulisch betreft, dat is inderdaad een zwaar overgewaardeerde figuur. Ik heb ooit eens vanwege juichende recensies de Ontdekking van de Hemel gelezen. Mijn hemel wat een waardeloos flutboek, pretentieus en modieus gekakel met een plot vol gaten. Toen Ronald Plasterk nog niet dement was, heeft hij een werkelijk aardig boek geschreven, Leven uit het Lab, waarin hij o.a. op prachtige wijze de pretenties van Mulisch als schrijver genadeloos onderuit haalt. Onbegrijpelijk dat die man later zo aan lager wal is geraakt.

Argyronauta | 28-08-17 | 00:39 | 1

"Het werk van Mullis is vullis, majesteit, dat van Reve is het echte leven."
Aldus de grote volksschrijver.

de honden blaffen... | 28-08-17 | 00:51

Blue Lagoon is nog steeds the fapfilm in dat Saoudie Arabië waar dat op net 5 zit het pedofielenzendertje. Verder heet mijn ene kip ook Lolita.

caravaggio | 28-08-17 | 00:37

Ik ben aangenaam verrast: Zentgraaff heeft dit keer zowaar een uitstekend stukje geschreven.

Argyronauta | 28-08-17 | 00:29

De gedigt Per se Persis

Ik moet je hebben, Persis
Ja jou, Persis. Per se jou.

Lekker stuk blond geluk.

Jou moet ik hebben, Persis.
Per se jou.

Noem me seksist.
Noem me racist.
Noem me reactionair.

Plak nog een etiket.

Maar ik moet je hebben.
Jou, Persis. Ja jou.
Per se jou, Persis.

Lewis Lewinsky | 28-08-17 | 00:23 | 1

Haha lekker op dreef jij.

Fiasco | 28-08-17 | 07:31

Klopt, alleen Grunberg kan schrijven. Geen idee waar het over gaat (iets met de Nederlandse bevolking vervangen volgens mij), maar als PVV-tokkie-populist zal ik dat nooit begrijpen.

skoftig | 28-08-17 | 00:15

@netniet | 27-08-17 | 23:07
Comment van de draad. Schit-te-rend.

Lewis Lewinsky | 28-08-17 | 00:11

@zentgraaff
complimenten voor dit korte doch lezenwaardige literaire stukje.

Overigens: den Linkschmensch (als zijnde de orthodox-gelovige van den Linksche Kerk) heeft een vreemde gedachtenkronkel.
Een normaal mens krijgt een idee, denkt na, en komt tenslotte tot een hypothese. Deze toetst ie aan de geconstateerde werkelijkheid. Verschillen de hypothese en de werkelijkheid dan gaat ie terug naar de tekentafel om tot een nieuwe hypothese te kunnen komen. Dit proces gaat net zo lang door tot hypothese en werkelijkheid overeenkomen. De werkelijkheid is dus de norm.
Linkschmenschen daarentegen doen het omgekeerd: ook zij denken, ook zij komen tot een hypothese, ook zij toetsen deze aan de werkelijkheid. Doch als hypothese en werkelijkheid niet overeenkomen, dan krijgt de werkelijkheid de schuld, de linksche hypothese is nl. maatstaf, fundament en absolute waarheid in één. En dus probeert den linkschmensch de waarheid te verdraaien.
Vandaar ook het absurde geloof in den maakbare mensch, de maakbare samenleving en het maakbare klimaat.

FW Ta-183 Huckebein | 28-08-17 | 00:08

Weet je welke pedofiel ook een boek schreef Persis?
Zo ja, dan weet je wat je te doen staat.

de honden blaffen... | 28-08-17 | 00:05

Ik wacht nog even af tot de tijd komt dat elke school, fabriek, kantoor of welke werkplek dan ook, onder toezicht komt te staan van een volkscommissaris.
Je weet wel, zo iemand die de Duitsers in Polen en Rusland er meteen uitpikten om te gaan hemelen.

Graaf van Egmont | 27-08-17 | 23:49 | 1

In Polen waren geen volkscommissarissen. Die zaten alleen in de Sovjet-Unie (waar Rusland een onderdeel van was).

FW Ta-183 Huckebein | 28-08-17 | 00:09

LINKS. - Redeloos , Radeloos , Reddeloos

enorme sukkelzak | 27-08-17 | 23:42

Soms zit er een pareltje van je tussen hoor @Zentgraaff. Well done.

vanBarchum | 27-08-17 | 23:42

Een groot deel van de Nederlandse literatuur gaat over de tweede wereld oorlog. Daarna krijg je een golf die zich ontworstelen aan de kerk en een golf sexuele revolutie schrijvers. Wat daarna volgt is absurdisme a la Grunberg waar je niet heel veel mee kan.
Wil je wijzer worden dan moet je gewoon over de grens lezen want Nederland is maar klein.

Dirk III | 27-08-17 | 23:20

De conventionele maatschappelijke problemen zijn blijkbaar niet interessant genoeg, of niet oplosbaar. Dat De Samenleving inmiddels langs politieke financiele, etnische, religieuze, ruraal en stedelijke scheidslijnen desintegreert dat het een aard heeft boeit De Grachtengordel inmiddels niet meer.
Men paddelt door de grachten op een afkalvende ijsschots van het Eigen GrachtengordelGelijk kunstig om alle bovengenoemde zaken heen, onder het slaken van diepe zuchten over de opwarming van de aarde.
Bij voorkeur in gelijkgestemd gezelschap, want dat is wel zo gezellig.

De Briemusketier | 27-08-17 | 23:19 | 3

De groep GreenDay vat het goed samen:.. "I walk alone on the boulevard of broken dreams" https://youtu.be/r5EXKDlf44M?t=12

telelezer | 27-08-17 | 23:29

Ha, de Brie! Goed gezegd, jongen!

Lewis Lewinsky | 27-08-17 | 23:38

Doe dat paddelen op de ijsschots maar veranderen in een motorsloep met witte wijn in de hand.

ristretto | 28-08-17 | 07:04

Literatuur is een links woord voor waardeloos saaie boeken waar niemand interesse in heeft behalve je lerares Nederlands. Meestal voorzien van donkere sexuele gedachten zoals sex met je broer (Wolkers), aan pedofiele grenzende homo erotiek (surrogaten voor murk tuinstra, vestdijk) en meer van dat soort rommel.

Links heeft geen cultuur, links maakt afgoden van mensen die hun krankzinnige sexuele uitspattingen en depressies op papier zetten.

Links en de islam is 1 en dezelfde cultus van waanzin dood en verderf.

GerMonster | 27-08-17 | 23:17 | 3

Zo zo ik lees mijzelf even terug na de <enter> en zie dat ik vanavond wel bijzonder klaar ben met links. Tijd om te verhuizen naar Thailand.

GerMonster | 27-08-17 | 23:19

Ook voor al uw sexuele uitspattingen.

skoftig | 28-08-17 | 00:09

skoftig | 28-08-17 | 00:09
Hoezo heeft thailand altijd dat imago ? Ik heb daar nog nooit iets sexueels beleeft... O wacht.

GerMonster | 28-08-17 | 06:48

Plak me dan nog een etiket op.

Als het je niet interesseert dat vrouwen onderdrukt worden, dat hun genitaliën gemutileerd worden en hun gezichten overgoten worden met zuur. Als het je niet interesseert dat minderjarige meisjes verkracht worden in gedwongen huwelijken. Als het je niet interesseert dat er steeds meer plekken zijn waar poltie niet durft te komen. Als het je niet interesseert dat brandweermensen afgewogen routes nemen naar brand omdat ze onder weg met stenen bekogeld worden. Als het je jiet interesseert dat ambulancepersoneel mishandeld wordt. Als het je niet interesseert dat vrachtwagenchauffeurs belaagd en mishandeld worden. Als het je niet interesseert dat er in één nacht, honderden vrouwen misbruikt worden en politie daags erna spreekt van een rustig verlopen nacht. Als hetnje niet interesseert dat dochters niet meer naar een zwembad kunnen zonder identificatie plicht. Als het je niet interesseert hoe de toekomt voor jouw kinderen en kleinkinderen eruit ziet. Als het je niet interesseert dat er actief zoveel kogelijk van dergelijk gedrag onder het tapijt geveegd wordt. Plak me dan nog een etiket op.

Pagina 3 voor islamitische terreur is een perfect idee. Pagina 5,7 of 9 is eveneens gerechtvaardigd, dan kunnen we alle pagina's ervoor gebruiken om aandacht te besteden aan allemutingen namens een religie van vrede die dagelijks onze maatschappij op Europese schaal verder ontwrichten. Je noemt mij een racistisch terwijl je me afkamt op mijn huidkleur. Je noemt mij boos terwijl jij staat te schreeuwen. Bij gebrek aan inhoud en argumenten besmeur jij mij met jij-bakken en verwijt jij mij vervolgens beperkt te zijn. Plak me nog een etiket op.

Mensen die onderbouwde kritische kanttekeningen plaatsen worden acuut ondergekotst met fatsoenskanker (dixit Jan). Maar hoeveel interessanter ben je nu eigenlijk als je eenw uit je eigen angst stapt en zegt wat je denkt i.p.v.te zeggen wat je denkt wat er van je verwacht wordt ? Gewoon een gezond publiek debat gevoerd op inhoud en argumenten ? Zonder moraalridders die menen dat zij degene zijn die ongevraagd bepalen wat er welmen niet gezegd mag worden ? Elke vorm van logica ontbreekt, het getuigt van een complete massahysterie.

Maar plak me nog een etiket op. De slagkracht gaat met elke sticker steeds verder verloren en inmiddels leg ik die sticker naast me neer, net als vele anderen die zich vrij voelen om zich ln alle menswaardigheid, te bedienen van gezond verstand. Ik feliciteer je hartelijk met je gruizige broekgevoel, je opgestreken subsidie en je warrige vriendenclub. Maar de actieve manier waarop je dit land, het leefklimaat en de toekomst kapot maakt, die zal ik nooit vergeten.

Nou kom, plak me nog een etiket op.

netniet | 27-08-17 | 23:07 | 5

Wat een schitterende tekst. Hulde, netniet. Hulde, hulde, hulde.

Lewis Lewinsky | 27-08-17 | 23:53

Ik zou het niet beter kunnen verwoorden. Onderbouwde kritiek wordt hysterisch weggewuifd door een hoop ismen te schreeuwen om maar niet de realiteit onder ogen te hoeven zien. De meeste linkse kliek tegenwoordig staat niet eens meer voor het linkse gedachtegoed maar zijn kinderachtige doordrammers die de werkelijkheid niet kunnen bevatten in hunzelf gecreëerde utopische bubbels.

SchichtigeSpicht | 28-08-17 | 01:49

Complimenten van een boze witte vrouw.

MickeyGouda | 28-08-17 | 03:59
▼ 2 antwoorden verborgen

En weer een leuk artikel van Zentgraaff. Leuke reaguursels bovendien.

hustler01 | 27-08-17 | 23:07

In Moedervlekken, de nieuwe roman van Arnon Grunberg, wordt hoofdpersoon Kadoke betrapt door zijn bejaarde moeder, terwijl hij seks heeft met haar Nepalese verzorger. Moeder zegt tegen haar zoon: 'Wat deed je met dat meisje? Je weet dat ze van mij is.' Kadoke, psychiater van beroep, is gerustgesteld door de reactie. Als zijn moeder nog jaloers kan zijn, komt alles goed, concludeert hij.

'Als je alles in het leven maar gelaten accepteert, sta je heel dicht bij de dood', zegt Arnon Grunberg.

P-unit | 27-08-17 | 22:57

De Vervalsers van Theo Kars, Een nagelaten bekentenis van Marcellus Emants, Op weg naar het Einde van Reve en Ik Jan Cremer hebben mij door de pubertijd gesleept. Ik heb daar nog steeds veel plezier van.

Reviaan | 27-08-17 | 22:53

Pure oer nederlandse "literatuur": en (gelukkig) heerlijk sexistisch
.
O Nederland, o Nederland
Mijn klein koud kaal kolereland
O kloteland, o kloteland
Jij lullig rot en stiekem land
Ik hou van jou en blijf je trouw
Mijn Nederland, mijn Nederland
Ik hou van jou en blijf je trouw
Mijn Ne-e-e-derland

Jij bent en blijft mijn vaders land
Een vuil, vies, stiekem teringland
Ik hou van jou mijn knollenland
Ik hou van jou mijn knollenland
O Nederland

Als ik hier in den vreemde lig
Met onder mij een mooie vrouw
Dan denk ik nog steeds rood wit blauw
Dan denk ik nog steeds rood wit blauw
O Nederland

En dat mijn Nederland, mijn vaderland
Nou, dat dank ik aan jou

Tekst: Jan Cremer

telelezer | 27-08-17 | 22:50 | 1

Op de melodie van het Wilhelmus ... wie weet

P-unit | 27-08-17 | 23:02

Goed stuk! Met aandacht voor kunst en literatuur in het bijzonder is niets mis. Geen Stijl wordt steeds beter. Over Hermans en Reve: Hermans was zeker geen bewonderaar van het Apartheidsregime. Maar hij zag geen alternatief voor Zuid-Afrika en vreesde chaos als het Apartheidsregime zou verdwijnen. Aan de culturele boycot van de VN had hij geen enkele boodschap. Hij heeft Zuid-Afrika verschillende keren bezocht. Reve heeft zich vanaf de jaren zestig steeds bozer gemaakt op modieus links. Hij had veel kritiek op het immigratiebeleid van Den Uyl (zie bv. de geweldige brievenbundel 'Brieven aan Simon C.'). Reve was geen racist, maar een pestkop die uit ergernis aan links soms te ver ging in zijn opvattingen over de gekleurde medemens en zijn reputatie daarmee schade heeft berokkend. Over de islam was hij glashelder: daar kon niets goed van komen.

Rosaturbinata | 27-08-17 | 22:45

Jan Wolkers wist wel raad met dit soort meisjes. Anders Herman Brusselmans wel.

watergeus | 27-08-17 | 22:36 | 1

Hans Teeuwen weet er ook raad mee https://youtu.be/nqaKRjSyTLA?t=43

telelezer | 27-08-17 | 22:55

Tjah,
de *schijn* van jounalistieke onafhankelijkheid
had de azijnbode toch al lang niet meer?
Het is gewoon een propaganda blaadje voor een bepaalde linksdraaiende denkwijze.

hotmint | 27-08-17 | 22:32 | 1

Mag wel hoor.., zolang je er maar eerlijk over bent.

hotmint | 27-08-17 | 22:32

Je zou toch alleen maar bevestigende en gekuisde literatuur willen lezen, wat een armoede.

P-unit | 27-08-17 | 22:31

Kan iemand 'ongeblust kalknageltje' een complimentje geven?
(maakt niet uit waarover, waarmee, waardoor)
Hij heeft die aai over z'n bolletje zo nodig.
En zoekt bij iedereen ruzie, om maar mee te mogen doen.
Telkens denk ik, 'ha, daar is ongeblust kalknageltje weer, ik moet telkens toch zo om hem lachen'.

Der Paulie | 27-08-17 | 22:28 | 2

Ja stom, ik had op de heer Kalk willen reageren, meneer Paulie, omdat Kalk zo prachtig aangaf dat de werkelijkheid prima zonder grootheden te beleven valt. Zijn advies om vaker in de spiegel te kijken leek me nogal beperkt. Maar ja, ik heb een sensuurban en doe het dus rustig aan.

bodemloos | 27-08-17 | 22:42

Als je je zo blijft gedragen, wil geen man je hebben.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 22:44

Zie doe worsteling. Ik wil zooooo graag deugen, maar kom er niet uit, omdat er ook realiteit bestaat, die literair goed beschreven kan worden. Gelukkig kon mijn goede vriend een drogreden bedenken waardoor mijn wereldbeeld weer klopt en ik dit aan mijzelf kan verkopen in mijn functie. Cunt.

gewoondoorlopen | 27-08-17 | 22:25

Ik word verteerd door levenstwijfel omdat ik niet zou weten waarover je anders moet twijfelen dan over het leven en ik word verteerd door doodsverachting omdat ik niet weet wat je anders zou moeten verachten dan de dood.
Herman Brusselmans, Ex-drummer

P-unit | 27-08-17 | 22:23

Ondertussen loopt het in de United States of Trump ook aardig vol met water. In Texas wordt mogelijk een verdubbeling van de inmiddels gevallen 1500 mm (!!!) regenval verwacht in de komende 24h. http://www.telegraaf.nl/buitenland/29051935/___Er_komt_nog_veel_meer_regen___.html

Ik ben benieuwd of de lieden in Texas dit niet ook érg abnormaal vinden. Je hoeft jezelf geen links, rechts of gecentreerd te noemen om in te zien dat er iets abnormaals op deze aardkloot aan de hand is...

Billy Ocean | 27-08-17 | 22:22 | 1

Ach, in 1953 was er abnormaal veel water in Zeeland, in 1456 stroomde Luik over. Altijd is er wel iets abnormaals aan hut weer dat gaat al miljoenen jaren zo. Maak je niet druk.

Mark_D_NL | 27-08-17 | 22:33

Bekkerings bekering tot linksfasciste. Daar zijn we getuige van.

Lewis Lewinsky | 27-08-17 | 22:20

De grote drie. Alsof "Hallo witte mensen" geen nieuwe kwaliteitsstandaard heeft gezet en geschiedenis heeft geschreven. Er is een Nederland vóór en na Hallo witte mensen.
Typisch dat juist GeenStijl dat niet wil erkennen. Racisten.

spanarchist | 27-08-17 | 22:20

Goed dat het eens keer over literatuur gaat aangezien de meeste reaguurders hun opinies uit de tweets van Donald Trump halen.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 22:18 | 1

Waarvan akte, in iede geval minde dan 140 tekens pik.

netniet | 27-08-17 | 23:11

Kwam laatst een boek tegen van een duidelijk links-feministische schrijfster: www.boekwinkeltjes.nl/b/173670007/De_... . Ben benieuwd hoe deze dame dat in haar wereldbeeld past( Verhaal over vrouwenonderdrukking, zo'n besnijdenis, bijna zo erg als verplicht in een rok)

frank87 | 27-08-17 | 22:11 | 2

Je link werkt niet.

Der Paulie | 27-08-17 | 22:23

idd, boek niet gevonden, wie, wat?

Androkles | 28-08-17 | 00:55

"De grote schrijver Dostojewski (foei, witte man) schreef dat zelfs al zou de mens in een kristallen paleis wonen, zonder noden en zonder zorgen, op een zeker moment de mens toch een steen door de ruiten van het paleis zou keilen, omdat de mens nu eenmaal niet gemaakt is voor harmonie."

Zo groot is die schrijver niet want dat is dikke bullshit, heel die alinea is bullshit.

De mens is niet gemaakt om in harmonie te leven? Natuurlijk wel! De mens leeft niet in harmonie met de omgeving, omdat het niet natuurlijk leeft en in zekere zin zijn eigen natuurlijke geaardheid met de omgeving en de realiteitszin is kwijtgeraakt. De mens is een beetje het padje van de natuur afgegaan de laatste paar duizend jaar (afhankelijk van geo locatie) en is onderworpen aan een materialistisch systeem van ongelimiteerde hebzucht, het heeft de mens verblind en gecorrumpeerd aan zijn eigen natuur. Het werkelijke probleem is dat in de gecreëerde realiteitsbubbel waarin de mens leeft de meest primitieve verblinde personen eeuw na eeuw met de scepter zwaaien en de mensheid leiden op het verkeerde pad in plaats van de verlichten die het juiste 'natuurlijke' pad zien. De schapen hebben slechte herders, dat is het probleem.

XaleX_2 | 27-08-17 | 22:07 | 6

Toetssteen. Zoals ik al zei, de schapen hebben verkeerde herders tot de vroegste geschriften aan toe. En verder is ieder 'natuurlijk' conflict te herleiden naar overlevingsdrang, niet naar overvloedige weelde en individualisme (egocentrisme). Zo hebben de verkeerde herders het menselijk soort verkeerd geconditioneerd/geprogrammeerd, zo is het zelf/ander concept gegroeid tot de realiteit die we nu beleven, zo is de menselijke staat van destructie ontstaan, zo zijn we van het padje afgegaan.

XaleX_2 | 27-08-17 | 23:00

@bodemloos, de kosmos zelf is perceptie en bestaat alleen als zodanig binnen de menselijke perceptie van 'realiteit'.

XaleX_2 | 27-08-17 | 23:05

@Xalex
Als het niet in de aard zou zitten, zaten we al eeuwen in een ongekende welvaartsstaat en kenden we alle planeten (ik zeg maar wat, maar ik doel op de wetenschap).
En ja breder denken kan heel goed, maar dan zonder religie of Marxistische ideologie!

toetssteen | 27-08-17 | 23:35
▼ 3 antwoorden verborgen

De Westerse Samenleving begin steeds engere trekjes te krijgen.

Like it or not, maar multiculti is een gepasseerd station.

De slag die nu gaande is is de slag om een totalitaire samenleving vol met camera's, alles elektronisch afrekenen (altijd een paper trail), sleepnetten op de zeeën van het internet, trajectcontroles die je overal kunnen volgen, RFID chips die je overal volgen, mobiele telefoons die je overal kunnen volgen enz enz.

Maar de gemiddelde Nederlanders en reaguurder hebben nog steeds niks door en vinden dat ik wat minder azijn moet drinken.

Ik zou willen zeggen: "neem eens wat minder blauwe pilletjes en doe die oogkleppen af."

Xirdalan | 27-08-17 | 22:06

Wauw. Hulde. Mooie reactie op "het gekut" van de (mannen en) vrouwen (wat anders) die maar één enkel beeld voor ogen hebben. Ik zou er wat voor over hebben om het moment mee te maken waarop dit beeld, door een dame zoals hierboven, moet worden bijgesteld (tenzij dat in de slaapkamer gebeurt).

Elendur | 27-08-17 | 22:00

Een van de mooiste boeken: het Mussolinikanaal door Antonio Pennacchi. Hij heeft wel prijzen gewonnen maar wordt ook met de nek aangekeken omdat hij met teveel sympathie schreef over drie generaties van de familie Peruzzi ten tijde van het fascistische tijdperk van Italië.

ristretto | 27-08-17 | 21:59 | 1

Inderdaad, een prachtig boek, waarvan het me verbaast dat haast niemand (die ik ken in ieder geval) het heeft gelezen.

B. Randnetel | 28-08-17 | 07:50

Wel een beetje erg "barokke" tekst van Zentgraaff, maar au fond heeft hij zeker een punt. Paar opmerkingen/kanttekeningen mijnerzijds:

"Houellebecq, Celine, Nabokov - allemaal boze brompotten met foute sympathieën en incorrecte meningen over mensen met een kleurtje en schaamteloos wit en man."

Maar vergeet niet: Gerard Reve, zijn "geleerde broer" Karel; Gerrit Komrij; Paul Cliteur; Theodore Dalrymple; Christopher Hitchens, etc

"Neem nou de grote twee (Mulisch is geen schrijver)"

Nee, totale onzin. Mulisch behoort zonder twijfel tot de "Grote Drie" - zelf heb ik het altijd over de Grote Drie + Jan Wolkers (hoort er eigenlijk ook toe, zodat we eigenlijk zouden moeten spreken over de Grote Vier) - anyway, Mulisch had weliswaar verderfelijke politieke opvattingen (het bewieroken van totalitaire, bloedige, communistische regimes - Cuba), maar was wél een begenadigd schrijver (De Aanslag; De Ontdekking van de Hemel). Als opvolger van die Grote Vier heb je eigenlijk alleen A.F.Th. Van andere hedendaagse "grootheden" heb ik Connie Palmens De Vriendschap niet kunnen uitlezen, zo slecht vond ik het; idem dito bij Marion Bloems Lange Reizen, Korte Liefdes; en Kluuns De Weduwnaar heb ik uitgelezen (want een dunnetje), maar man, wat een slecht onovertuigend kudtboek.

Tot slot: "Persis Bekkering (ja, achter die aanstellerige voornaam gaat uiteraard een gymnasiummeisje met een tik van de UvA-molen schuil". Ondanks dat ikzelf ook gymnasiast ben, doet Persis me aan een leuke limerick denken:

Een gymnasiaste uit Epe,
Had het voltooid deelwoord niet begrepe...

Dr_Johnson | 27-08-17 | 21:59 | 9

Nog een Bomans:

Er was eens een dame in Zweden
Die viel van tweehoog naar beneden
Zij is opgestaan
Naar boven gegaan
En daar in bed overleden

Lewis Lewinsky | 28-08-17 | 00:30
-weggejorist-
Al met pensioen | 28-08-17 | 01:16

Er was eens een dame in Horen,
Die wou eens een wind laten horen,
maar oh wat een spijt
ze was aan de schijt
nu zit de stront tot in haar oren!

Al met pensioen | 28-08-17 | 01:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Zentgraaff, mag ik u een glimlach aanbevelen? Dat brengt meer vreugde in je leven dan dit semi-intellectueel gebral.

Koos Knak | 27-08-17 | 21:58

Schrijven ,..schrijven .
Weet je eigenlijk wel hoe je een pen vast moet houden muts ?

medelmo | 27-08-17 | 21:53

"Onlangs hielp een vriend me in theoretisch opzicht uit de brand. Seksisme is niet alleen in morele, maar ook in esthetische zin een afknapper"
Deze 'vriend' spraak mevrouw gewoon naar de mond uiteraard, hoogstwaarschijnlijk hopende op een seksuele wederdienst. Het malle mokkeltje had dat uiteraard niet door. Later wanneer ze oud en lelijk is geworden (dat laatste veel eerder dan ze zelf denkt) en alle 'vrienden' overgestapt zijn op jongere en knappere exemplaren, zal ze veranderd zijn in een wrokkig kattenvrouwtje.

echt_links | 27-08-17 | 21:53


Hell is a Lonely Place by Charles Bukowski

he was 65, his wife was 66, had
Alzheimer’s disease.

he had cancer of the
mouth.
there were
operations, radiation
treatments
which decayed the bones in his
jaw
which then had to be
wired.

daily he put his wife in
rubber diapers
like a
baby.

unable to drive in his
condition
he had to take a taxi to
the medical
center,
had difficulty speaking,
had to
write the directions
down.

on his last visit
they informed him
there would be another
operation: a bit more
left
cheek and a bit more
tongue.

when he returned
he changed his wife’s
diapers
put on the tv
dinners, watched the
evening news
then went to the bedroom, got the
gun, put it to her
temple, fired.

she fell to the
left, he sat upon the
couch
put the gun into his
mouth, pulled the
trigger.

the shots didn’t arouse
the neighbors.

later
the burning tv dinners
did.

somebody arrived, pushed
the door open, saw
it.

soon
the police arrived and
went through their
routine, found
some items:

a closed savings
account and
a checkbook with a
balance of
$1.14
suicide, they
deduced.

in three weeks
there were two
new tenants:
a computer engineer
named
Ross
and his wife
Anatana
who studied
ballet.

they looked like another
upwardly mobile
pair.

King of the Oneliner | 27-08-17 | 21:49 | 2

Charles Bukowski, nooit kopen mensen!

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 22:12

Lange oneliner dit...

gewoondoorlopen | 27-08-17 | 22:21

Over literatuur gesproken, ik zit samen met mijn vriendin Claudia de Breij te kijken bij zomergasten, met een licht opgezwollen klit, maar wat is dat een mooi mens. Hoe zij in het leven staat, met al die humor en levensdingetjes en opinies. Schrijft zij ook?
Claudia is echt een rolemodel.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 21:49 | 4

Sorry, ik wil een koffie terug. We kunnen het niet meer oneens dan nu worden. Jij schrijft in ieder geval niet. Mijn vriendin Claudia de Breij? En wie heeft nou die opgezwollen klit?
Jij, je vriendin of Claudia?

ristretto | 27-08-17 | 22:09

@ristretto | 27-08-17 | 22:09
Alledrie, denk ik.

Lewis Lewinsky | 27-08-17 | 22:16

ristretto | 27-08-17 | 22:09
Nee.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 22:34
▼ 1 antwoord verborgen

Er Worden miljoenen boeken per jaar uitgebracht. Dus ze heef een ruime keus aan boeken zonder seks(isme) of andere zaken die haar weke zieltje niet aankan.

Mark_D_NL | 27-08-17 | 21:46

Hulde, @Zentgraaf, zowel inhoudelijk als stilistisch een prachtstuk.

henkvaningrid | 27-08-17 | 21:45

by Charles Bukowski:

Alone With Everybody
the flesh covers the bone
and they put a mind
in there and
sometimes a soul,
and the women break
vases against the walls
and the men drink too
much
and nobody finds the
one
but keep
looking
crawling in and out
of beds.
flesh covers
the bone and the
flesh searches
for more than
flesh.

there's no chance
at all:
we are all trapped
by a singular
fate.

nobody ever finds
the one.

the city dumps fill
the junkyards fill
the madhouses fill
the hospitals fill
the graveyards fill

nothing else
fills.

King of the Oneliner | 27-08-17 | 21:41 | 1

maar verder alles ok?

ger1306 | 27-08-17 | 21:50

Ik moest een beetje giechelen om 'theoretisch' in "een vriend hielp me in theoretisch opzicht uit de brand".

DebraCadabra | 27-08-17 | 21:41

Het enige boek wat ik ooit door de kamer heb gepleurd is er één van Connie Palmen. Twintig pagina's over het fucking bloemetjes behang.
Ik dacht dat ik een misdruk in handen had, maar zoveel had ik nou ook weer niet gezopen.

Teleo | 27-08-17 | 21:40 | 1

CP is volgeblaft door HAFMO en is daarom intellectueel onaantastbaar. Heeft ongetwijfeld met gevaar voor eigen leven de jaren 60 meegemaakt en 37.3 jaar over haar studie gedaan. Dit alles in cubverband, onder het rithmisch omhoogwerpen van hoepels en/of knotsen, terwijl de Rinse Appelstroop van hand tot hand gaat.

skoftig | 27-08-17 | 22:49

Dus een boek wat dit mens niet door de kamer gaat gooien heeft een vrouwelijk én een mannelijk hoofdpersoon met evenveel tekst. Elke aanduiding of verwijzing naar biologisch verschillen wordt helemaal weggelaten en voor de zekerheid staat er maar helemaal geen letter seks in het boek. De bijfiguren bestaan uit alle denkbare genders en rassen, maar dat wordt natuurlijk helemaal niet verder aangeduid of beschreven. Deze mensen zijn vervolgens allemaal boos, angstig, gekwetst en verontwaardigd en vallen ten prooi aan morele verwarring en terminale gekrenktheid naar aanleiding van alles wat er bestaat in de wereld. En dat gaan ze dan allemaal melden aan elkaar. En misschien gooien ze ook met allerlei spullen, zowel individueel als samen. Het boek heet: 2017. Flaptekst: schokkend relaas van de duistere tijd waarin een groot deel van de mensheid ten prooi viel aan de hersenworm en dat zelf niet besefte.

Poesmobiel | 27-08-17 | 21:40

Mevrouw heeft dus dagelijks last van vliegende korans in haar kamer?

Kapitein Stijlvol | 27-08-17 | 21:33

De seksistische complimentjes van Kudzak zullen ook jou niet koud laten, Persisje.

Kudzak | 27-08-17 | 21:33

feminisme is vaginaal autisme

kopprol | 27-08-17 | 21:24

Ik kwam vroeg in aanraking met andere talen. Zodra je in de rijke diepten van de wereldwijde literatuur bent gedoken kan de laatste vijftig jaar Nederlandse literatuur maar matig bekoren. Uitzonderingen daargelaten.
.
Jammer wel. Nederlands kan een mooie taal zijn.

Parel van het Zuiden | 27-08-17 | 21:24 | 1

Wereldwijde literatuur als zijnde de koran, Thora en Bijbel. Ik heb er niets mee, ieder zijn ding.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 21:40

Dus mevrouw wil eigenlijk alleen datgene lezen wat een echo van haar eigen opvattingen is? Lekker intellectueel stimulerend. Ziet ze literatuur voornamelijk als entertainment en tijdverdrijf of mag een boek ook prikkelen en tot nadenken aanzetten? Maar goed, gevolg van het verplicht moeten lezen van "literatuur" op school was voor mij ook vooral een reden om met het vele lezen dat ik daarvoor deed te stoppen. Deze dame is kennelijk het resultaat als je daarmee doorgaat en het dan alleen bij "literatuur" te houden van de politiek correcte soort...

Verder is het "echte" boeddhisme (zoals een ander al aangaf) en yoga, hoewel populair gemaakt onder New Age zwevers om andere, materialistische redenen, juist de antithese van SJW-gewauwel en gedram. Die scholen staan juist voor onthechting, je niet meer laten opnaaien door aantrekking en afstoting. Dus niet je laten triggeren en met boeken gaan smijten die je niet aanstaan. En daardoor verlichting bereiken. Boeddha zei (volgens overlevering) iets van: wie verlichting wil bereiken moet een huid zo dik als een neushoorn hebben.

Boeddhisme en yoga hebben geen ideaal, behalve bevrijd worden uit het rad van wedergeboorte en van het leven, dat letterlijk door Boeddha werd gezien als "lijden". Geboren worden, opgroeien, ziek worden en sterven, het is allemaal "dukkha" (niet te verwarren met doekoe). Maar ja, als je in een luxe bubbel bent opgegroeid en nog zelden werkelijk nare dingen hebt meegemaakt of gezien, noch je ermee wilt laten confronteren door boeken te lezen en media te raadplegen die je de onaangename kanten van het leven laten zien (behalve ver van je bed grootogige kindjes met eeuwigdurende honger door jouw grote, grootste blanke "schuld"), klinkt het vast juist heel aantrekkelijk om oneindig herboren te worden, door een zilveren lepel gevoed met prettig aanvoelende onwaarheden en dan even onwetend weer het graf in te gaan.

Wol | 27-08-17 | 21:21 | 6

Dit dus. Vergankelijkheid is nota bene een van de drie karakteristieken van het bestaan in de leer van het wat je best zonder aanhalingstekens 'echte boeddhisme" mag noemen.

boeddhaat | 28-08-17 | 01:55

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 22:05
Ik denk dat sommigen, zeker politiek correcte typjes en allerhande fundamentalisten, in literatuur en boeken vooral bevestiging van hun eigen vooroordelen en ideeën zoeken die aangenaam klinken. Misschien wel de meeste mensen. Misschien ik zelf ook wel. We vinden het nooit leuk als iemand onze geruststellende gedachtes of wereldbeeld omver blaast. Maar we kunnen minstens proberen om open te staan voor de mogelijkheid dat iets wat we denken niet klopt. Anders zijn we niet veel anders dan de gek in het gesticht die zich vasthoudt aan de waan dat hij God, Jezus of Napoleon is.

Wol | 28-08-17 | 09:07

boeddhaat | 28-08-17 | 01:55
"Wie schrijft die blijft"
Boeddha: "Nope..."

Wol | 28-08-17 | 09:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Literatuur kan je tegenwoordig downloaden. Een boek kopen is voor snobs die aan hun elitaire passanten willen tonen dat de boekenkast gevuld is met intellectuele ideeën en daar hun identiteit aan ontlenen. Hang liever een spiegel op.
Mensen die literatuur lezen twijfelen aan hun intellect en willen dat lenen van een schrijver.
Sneue mensen zijn dat.

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 21:19 | 5

JvanDeventer | 27-08-17 | 21:23
Dan kan, plezier daar is niks mis mee, voetbal is ook een idee van een ander.
Je hoeft niet te schreeuwen, of ga je zo met de ipad smijten soms?
Trut!

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 21:35

Teleo | 27-08-17 | 21:28
Jij zegt ook maar gewoon wat he. Waar slaat dit nu op?

Ongeblustekalk | 27-08-17 | 21:51
-weggejorist-
JvanDeventer | 27-08-17 | 23:03
▼ 2 antwoorden verborgen

"Some people never go crazy. What truly horrible lives they must lead."
-Henry Chinasky

Law of the Land | 27-08-17 | 21:17 | 2

Ha, een mede Charles Bukowski fan! Heb hierboven een paar gedichten van hem gewoon op GS gepleurd, misschien als kennismaking voor sommigen.

King of the Oneliner | 27-08-17 | 21:55

@King of the Oneliner. Bukowski, ik kan er geen genoeg van krijgen.

hersenlosetante | 28-08-17 | 13:23

Leave NEC funs alone!

wezen | 27-08-17 | 21:14

Mevrouw is weleens moreel verontwaardigd, als een boek seksistisch, racistisch of reactionair is. Kennelijk houdt ze meer van het soort hypercorrecte gemalen poppenstront, waarmee de nieuwe reactionairen (die immers niets accepteren, dat van hun eigen bekrompen visie afwijkt) tegenwoordig -tevergeefs- als Jehova getuigen lopen te leuren.

echt_links | 27-08-17 | 21:11

In mijn schooltijd (1965-1970) leerde ik dat Multatuli een groot schrijver was, en wat zo leuk was: hij nam het zo mooi op voor de Javaan, dus hij was anti-koloniaal! En dat al 100 jaar geleden! Geweldig!
Nou, dat is echt niet zo. In Max Havelaar neemt de hoofdfiguur het vooral op TEGEN een Javaan, die andere Javanen besteelt. Hij is gewoon voor goed bestuur, maar niet anti-koloniaal. Uit Multatuli's eigen brieven kun je hetzelfde opmaken. En een overtuigde democraat was hij ook al niet, getuige een ander boek van hem wat ik momenteel lees. Eigenlijk vond hij dat ze HEM gouverneur van Indië moesten maken.
Jammer voor mijn leraar Nederlands van destijds. Maar dat boeit allemaal niet, want hij kon inderdaad heel goed schrijven.
Maar laat die progressieve meisjes van de VK maar lekker geloven wat ze willen. Mij storen ze niet, net zo min als het linkse stelletje in mijn eigen schooltijd mijn smaak heeft beïnvloed.

JvanDeventer | 27-08-17 | 21:11 | 1

Ja en? , je heb notabene maar vijf jaar op school gezeten.

pegaje | 28-08-17 | 00:25

Heere Heeresma en Gerard Reve: echte calvinistische schrijvers, die het menselijk tekort op schrijnend humoristische wijze gestalte gaven.
Joe Speedboot schrijver Tommy Wieringa is een typisch aan links schurende politiek correcte schrijver, die zijn verdienmodel dus richt op de smaak van het boekkopende publiek, en dat is helaas niet Jan de Loodgieter of Ingrid de schoonmaakster.

King of the Oneliner | 27-08-17 | 21:04

Als Persis "Het Oog" van Georges Battaille gelezen had, dan wist ze hoe ongelooflijk esthetisch seksisme te beschrijven is. Maar blijkbaar leest ze nooit boeken.

tipo | 27-08-17 | 20:59

"[...]geef ik geen vijf sterren."
Daarom geven wij reedten, om dit soort problemen te voorkomen.

"Ik ben ook wel eens moreel verontwaardigd".
Waar moet ik beginnen met deze statement. Ten eerste, boeken die prikkelen zijn juist werken waarover nagedacht kan worden - en niet met de (SJW) stroom meegaan. Ten tweede, werken van anderen beoordelen vergt ook het in context plaatsen in de tijd waar de auteur leefde en wat de geldende mores waren. Ten derde, dit interview gaat over de dikke ik (dixit Marx Rutte). Wat de geïnterviewde er allemaal van vindt. Welke boekjes er wel of niet door de kamer vliegen. Los van of dit interessant is, het is maar een (s)linkse mening. Het zal zowel de facto als de jure weinig invloed hebben op de literaire geschiedenis.

Maar goed straks met de Sovjet Unie 0.5 (Brussel, Berlijn) zullen er sowieso boekverbrandingen weer plaatsvinden en een zwarte (sorry Silly Syl) lijst komen van boekjes die niet mogen.

Graaf_van_Hogendorp | 27-08-17 | 20:59

Cynisme is het teleurgestelde ego dat het gebrek aan vertrouwen in de goede afloop viert. Om cynisch te zijn heb je het onvermogen nodig om in te zien dat het niet de wereld is die jou teleurstelt maar slechts jouw definitie van die wereld.

Axelvon | 27-08-17 | 20:56 | 5

Een pessimist is een teleurgestelde optimist...

King of the Oneliner | 27-08-17 | 21:20

Uhh, je zal maar een dikke week geleden te barsten zijn gereden op de Ramblas in Barcelona. Dan wordt dit nog een gedachtenkronkel

Ulle Ruttelflut | 27-08-17 | 21:45

Een optimist is iemand die gelooft in de 4e wereldoorlog (Komrij)

skoftig | 27-08-17 | 22:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Die vriend van Persis, die haar de indruk wilde wekken dat hij haar wel theoretisch uit de brand wilde helpen met zijn gelogen opmerking dat hij seksisme niet esthetisch vindt, die wilde dus gewoon in haar broekje.

tipo | 27-08-17 | 20:54 | 1

ook mijn eerste gedachte, hij wil neuken, platgaan met iets wat door de alcohol lijkt op een lekker wijf.

swapper | 27-08-17 | 21:42

Houellebecq en Limonov zijn mijn favorieten maar ik denk dat als ik toevallig met ze zou spreken het geen aangenaam gesprek zou zijn. Het lijken mij tamelijk ongeleide projectielen in het dagelijks leven.

lingo star | 27-08-17 | 20:49 | 1

"Literary critics have labeled Michel Houellebecq's novels "vulgar", "pamphlet literature" and "pornography"; he has been accused of obscenity, racism, misogyny and Islamophobia."
Dus, dus, dus, die man beschrijft al mijn hobbies in 1 boek?
#vast voor boekenwinkel liggen gaat#

skoftig | 27-08-17 | 22:41

In een opzicht geeft Zentgraaff een scherp inzicht. Kunst wordt gegijzeld door de linkse deugmaffia. Moderne kunst is niet om aan te gluren (helaas is dat internationaal ook zo) en dat verandert niet als je er op de kunstacademie al ingepompt krijgt hoe het "heurt".
P.S. Toch een kritisch noot. Ik vind wel degelijk dat er sprake is van een top-drie. Alleen dan inderdaad niet met Mulisch, maar met Vestdijk.
Mulisch heb ik weliswaar gelezen, maar mijn beeld van hem wordt danig verpest doordat hij iedere keer weer met zijn enorme reukorgaan het boekenbal verpestte. Gelukkig heeft hij tegenwoordig een mooie tuin op zijn buik.

Gajus | 27-08-17 | 20:49 | 3

Hella Haasse hoort eigenlijk ook bij de grote drie.

lingo star | 27-08-17 | 20:51

Die duizenden linkse meisjes waarmee hij het bed heeft gedeeld, en waar ie tot vervelens toe over opschepte, kan ik als reaguurder in mijn krakende en onder de korsten zittende fapbunker natuurlijk ook maar moeilijk waarderen.

skoftig | 27-08-17 | 22:37

Hee! Ze bestaan nog, Vestdijk-fans, ook een sexist/vrouwenhatert natuurlijk, ik zag in een boek van hem dat ie de lezer aansprak met 'mijne heren". Mooi!

drastic | 28-08-17 | 09:14

@Zentgraaff | 27-08-17 | 20:05
Volkomen terecht dat u Mulisch niet als groot schrijver erkent – der Harry vond vooral zichzelf fan-tas-tisch, hetgeen hij zelf, oh ironie, nog het beste tot uitdrukking bracht in zijn laatste roman, Siegfried. Het opgeblazen zelfbeeld van de autobiografische hoofdpersoon en gezever over Wittgenstein – ik zal het niet licht vergeten.

tectonicos | 27-08-17 | 20:47

OT ik maak me zorgen over necrocis.
Weet iemand wat?

botbot | 27-08-17 | 20:46 | 2

ze houden necrosis nog een paar dagen vast denk ik , riep de man in de regenjas die onverrichte zake huiswaarts keerde van mijn adres....

medelmo | 27-08-17 | 21:35

Maak me ook zorgen.

gato | 27-08-17 | 23:19

Dus... Zentgraaf kan wel degelijk goede stukjes schrijven!

ZwarteDag | 27-08-17 | 20:41 | 1

Ja vind ik ook. Vooral zijn kleurstelling.

Kaas de Vies | 27-08-17 | 20:45

Goed stuk. Begrijp alleen de Boeddha opmerking niet. Die stelt per definitie juist dat niets (in het universum) statisch is maar alles constant veranderd. Dat inzicht in combinatie met de illusie van dualiteit en een afgescheiden ik kan je daarvan bevrijden...

Beeropdeweg | 27-08-17 | 20:36

En dat is literatuurrecensent, inderdaad de drammerige jaren 70 zijn terug, alleen economische rechtvaardigheid zal er niet van komen. Het blijft links lullen en rechts zakkenvullen.

lingo star | 27-08-17 | 20:30

Lees Post Office van Bukowsky of als je niet wil of kan lezen, kijk Bar fly met Mickey Rourke

Sgt. Pepper Spray | 27-08-17 | 20:30 | 1

Dat las ik toe ik veertien was, maakte enorme indruk op me. Barfly trouwens ook leuke film.

lingo star | 27-08-17 | 20:32

Moest ooit eens voor een vak 'genderstudies' aan de uni (keuzevak, gratis studiepunten want het stelde geen drol voor qua niveau) een verslag van de film Antonia van fanatiek feministe Marleen Gorris maken. Docente was helemaal lyrisch over de film, wát een prachtig staaltje kunst met een Boodschap.

Zelden zulke betweterige, drammerige en tergend slecht gefilmde bagger gezien.

raskol | 27-08-17 | 20:28 | 3

Je kan er vanavond van genieten dankzij de bij GeenStijl immens populaire zomergast Claudia De Breij

lingo star | 27-08-17 | 20:41

@Lingo
U bent serieus?

toetssteen | 27-08-17 | 20:56

Zie de tv gids dan wel het onvolprezen teletekst.

lingo star | 27-08-17 | 20:59

Socialistische menschen houden niet van een onoverzichtelijke wereld waarin mensen zomaar dingen denken die niet onderwezen worden door een bevoegd volksvoorlichter. Zeker niet als zulke zorgwekkende personen ook nog boeken schrijven.

Jan Passant mk2 | 27-08-17 | 20:28 | 2

Socialistische mensen houden vooral van macht, die ze vergaren door zoveel mogelijk mensen afhankelijk van hen te maken. Daarom houden ze zo veel van kansarme figuren die hen nodig hebben om overeind te blijven.

du Roi Soleil | 27-08-17 | 20:33

Klopt, als ik een ideologie moest kiezen om mijzelf en honderd naaste familieleden en vriendjes miljonair te laten zijn, badend in alle maar denkbare luxe, dan zou ik denk ik socialisme kiezen als instrument.

skoftig | 27-08-17 | 21:55

Fijne zondag rant. Lekkere reactionaire hel en verdoemenis preek. Top!

Tourette | 27-08-17 | 20:27

Dostojevski werd dan ook door progressieve dood-aan-onze-cultuur-schreeuwers als Maarten 't Hart gehaat.

raskol | 27-08-17 | 20:26

Jezus. Die muts denkt dat Lolita een boek over een pedofiel is en moraalloos is?

omanders | 27-08-17 | 20:25

Overigens vind ik Willem Elschot dan weer wel een goede schrijver en die was ook socialist. Maar dat was in een tijd waarin het socialisme nog als doel had de levensomstandigheden van arbeiders te verbeteren (of tenminste nog niet bewezen had exact het tegendeel te bewerkstelligen). Dus het zij hem vergeten. In deze eeuw geboren zou Elschot waarschijnlijk ook rechts zijn.

du Roi Soleil | 27-08-17 | 20:23 | 6

Op de radio werd een biografie over Elsschot besproken (wel een tijd geleden) en daaruit bleek dat zijn kinderen hem een moeilijke man vonden. Dat verbaasde mij want hij kan zo empathisch schrijven.

lingo star | 27-08-17 | 21:05

Over de socialistische inborst van Elsschot werd nogal eens getwijfeld. Hij was als student lid van de NSK (Nationale Studenten Kring), een clubje dat nu niet bepald bekend stond om haar socialistische levensopvatting en hij nam het op voor Vlaamse ultranationalisten die tijdens de bezetting met de Duitsers hadden gecollaboreerd en daarom ter dood werden veroordeeld. Er werd destijds fijntjes gesteld, dat de directe nasleep van oorlog Elsschot tot een ultranationalist 'aprés la lettre' had gevormd.

bisbisbis | 27-08-17 | 22:14

Hij is mijn lievelingsschrijver, sozi of geen sozi. Het heeft mij nooit geïnteresseerd wat de politieke denkbeelden van een schrijver zijn. Hij schrijft over de mensen hoe ze zijn, zonder commentaar, en niet over hoe ze zouden moeten zijn.

JvanDeventer | 27-08-17 | 23:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja, iedereen die intelligent genoeg is om te kunnen schrijven is min-of-meer automatisch dus ook reactionair. Ik heb ooit wel eens een boekje van een linkse schrijver gelezen (de Wandelaar) en dat was gewoon een kut-boek dat enkel en alleen wegens het voortdurend propageren van het Linkse Multicul-ideaal in de boekenlijsten gekomen. Gekocht door Deugvolk om het op de salontafel te laten slingeren als ander Deugvolk op bezoek kwam. Verder volstrekt onleesbaar, kanker op papier als het ware. Nee, dan inderdaad Reve, Houellebecq, Hermans c.s. Prachtig werk.

du Roi Soleil | 27-08-17 | 20:21

Kaan, je mag niet liegen!

Heinzz | 27-08-17 | 20:20

Ik ben gelukkig Turk. Wij brengen vrede en gerechtigheid.

Kaan78 | 27-08-17 | 20:17 | 1

De Turkse wrede hebben de Grieken (1821-1829), Bulgaren (1876) en Armeniers (1914-1923) zeker ondervonden!

Graaf_van_Hogendorp | 27-08-17 | 20:49
-weggejorist-
Kaas de Vies | 27-08-17 | 20:17 | 1

Turks fruit is in deze dagen wel weer actueel. In andere context, maar toch.

Croxifoxio | 27-08-17 | 20:17

"De postmoderne idee"? Back to school, bitch........

Godnondejusdorange | 27-08-17 | 20:16 | 3

@Tobi: nee. Jij en Onze Taal zitten ernaast.
"Het idee" = een idee
"De idee" = "ik ben een pretentieuze lul m/v, wat we vandaag de dag een intellectueel noemen".

Muxje | 27-08-17 | 20:32

@ Muxje
Kijk, dat je mij op m'n falie geeft is best, en mogelijk gewoon terecht\
maar Onze Taal corrigeren, die lui zijn - naar iki mag aannemen - toch niet van gisteren
Wat 'pretentieuze lui' met bepaalde uitdrukkingen doen moete zij weten
en ik begrijp de frustratie
maar dat maakt het nog niet taalkundig incorrect, n'est-ce pas

Tobi | 27-08-17 | 20:40

Bij 'postmodern' verging me terstond de lust tot verder lezen van Persis' stukkie

Tobi | 27-08-17 | 20:14
-weggejorist-
Kaas de Vies | 27-08-17 | 20:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken