Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PANIEK. EIEREN DES DOODS TERRORISEREN NL

Social
Social

Landgenoten. Hier volgt een bericht van algemeen en levensreddend nut. U moet subiet stoppen met het eten van eieren. Omeletje. Roerei. Spiegelei. Broodje ei met ui. Rauw met tabasco en wodka. Hardgekookt op een huzarensalaatje met een toefje paprikapoeder. What-ei-ver. DOE. HET. NIET.  U sterft de vliegende bloedmijt tiefusdood en u komt rochelend aan uw einde terwij het bloed uit uw ogen spuit. Uw overheid deelt thans codenummers van moordeieren. Maar GEWOON NIET meedoen met die X-NL 666 666 666 Staatsloterij. De Nederlandse eierhandel is fucked. U bent gewaarschuwd.

Reaguursels

Inloggen

Mijn kippen leggen altijd eieren zonder code. En ik heb last van luizen. Wat nu?

MultiPlex | 03-08-17 | 11:34
-weggejorist-
Dick123 | 02-08-17 | 19:49

NVWA fout of niet, maar beschuldigen van paniekzaaierij door een partij die verantwoordelijk is voor de paniek, dat is straf. En dan wel weer slap de keutel intrekken, terwijl ze die geldbeluste kloothommels harder zouden moeten aanpakken.

GVD ons vergiftigen en de meneer van de NVWA beschuldigen van paniek zaaien. Verkoop ons geen rotzooi, dan is er ook geen reden om paniek te zaaien, stelletje kippenboeren. En ja, ik weet, er zijn ook eerlijke kippenboeren, die ons niet voor een paar rotcenten willen vergiftigen.

Peerkeoud | 02-08-17 | 19:07

Wel last van die bloedzuigers van de belastingdienst, maar dat zijn dan technisch weer geen luizen.

LibertasSimplex | 02-08-17 | 15:22

Nu eet ik er sinds een maand of drie, uit sportieve overwegingen, acht tot tien per dag. En ik moet zeggen, ik heb geen luizen.

LibertasSimplex | 02-08-17 | 15:20

Eén van mijn twee kinderen heeft regelmatig last van luizen... iemand een adresje waar ik dat Fipronil kan krijgen??? Schijnen de luizen lekker lang weg te blijven...

Jantina_Hagelslag | 02-08-17 | 15:05

Wat een zuig interview! Ze was op jacht naar deze uitspraak. En dan nu groot uitspelen. Bah! Man had nooit op tv gemogen, geen enkele media training gehad. Wat een prutser!

denhaagvandaag | 02-08-17 | 14:47

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 14:08
Nou gezien de argumenten vind ik dat niet: de meneer van NVWA vertelde dat het onderzoek nog niet is afgerond. En ik denk niet dat pluimveehouderijen een vlag op het dak zetten om aan te geven dat ze het middel ook gebruikt hebben.

Simon_GS | 02-08-17 | 14:42

De NVWA gaat al rectificeren, de LTO had gelijk zoals ik al aangaf.
Doe maar een update.

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 14:08

Gewoon eigen eitjes van eigen kipjes in de eigen achtertuin. Eigenlijk geinig, zeker in de maand mei zein jei en ik blei als we dichterbei keiken naar de partei eieren op de boerderei. Het is toch wat in deze maatschappei met de muggenzifterei op deze lekkernei.

klevert | 02-08-17 | 13:28

Maar dus nu gaat dat Bayer-Monsanto eindelijk ook eens aangepakt worden?
Zal wel niet hè aangezien de belangrijke poppetjes nu ff op het strand liggen en/of in de zak van de lobbyisten van dat bedrijf zitten...

Gazzerop | 02-08-17 | 13:25

Je moet ook helemaal geen 'scharreleieren' kopen (dat zijn deze, code begint met 2) maar biologische (code begint met 0) of desnoods vrije uitloop (1) - enkele dubbeltjes duurder maar dan hebben die beesten ook wat.

kapoerewiet | 02-08-17 | 13:25 | 1

Ai, te vroeg gejuicht, lees ik hierboven...

kapoerewiet | 02-08-17 | 13:47

Ah, ben ik daardoor zo aan de schijterEI?

Gazzerop | 02-08-17 | 13:20

Volgens Martijn Katan ga je er niet dood van.

Carmelita | 02-08-17 | 12:53

Bij de groothandel kun je gewoon nog emmerTs eieren kopen. Valt wel mee dus!

Billy Ocean | 02-08-17 | 12:44

Hahaha hoorde er net ook weer een... "daarom koop ik altijd biologische eieren" sommige mensen snappen ook echt niet hoe de wereld in elkaar zit he.

brammetaalman | 02-08-17 | 12:04

Ja, maar dan moet je ook heel veel producten die met eiren verwerkt zijn, ook niet eten, dan eet ik maar alleen vlees en groenten.

Wonderful-Life | 02-08-17 | 11:36
-weggejorist-
Dick123 | 02-08-17 | 11:33

Gisteren lekker alle eieren opgemaakt voor een heerlijke eiersalade. Ik had niks van de paniek meegekregen. En nu zijn de eieren dus op. Hoe betrouwbaar zijn de biologiese?

Schaaldier | 02-08-17 | 11:22

Mijn terroreieren des doods hebben het vrouwtje vannacht nog ff geterroriseerd

kleine bob | 02-08-17 | 11:13

BREKEND Foodwacht eist rectificatie op website NVWA. Daar staat diep in de FAQ dat je nog eieren kan eten, zo lang het maar niet een fout nummer heeft. Dat is onzin aangezien de NVWA nog bezig is met meten, en de helft van de verdachte bedrijven nog moet beoordelen. Nu is zo`n 10% van de productie afgekeurd en zijn de nummers van gepubliceerd en zo`n 10% is verdacht omdat het foute pesticide bedrijf is langsgeweest, maar het lab nog geen resultaten geeft. Dit betekend dat de kans dat je een nu een fout ei koopt dat nog niet is afgekeurd ongeveer 1 op 9 is.

Feynman | 02-08-17 | 11:09 | 1

www.foodwatch.org/nl/pers/voedsel-in-d... Scharreleieren en Biologische eieren hebben een verhoogde kans om daaronder te vallen. Die bedrijven hebben meer problemen met bloedluis. Het pesticidebedrijf had belooft een biologisch bestrijdingsmiddel tegen bloedluis te leveren op basis van onder andere eucalyptus. Nu weten we dat er Bayer rotzooi inzat.

Feynman | 02-08-17 | 11:10

Beter aan mn eind door een lekker eitje 🍳 dan uitgewoond kapot gaan door Rutte's Vleeschkoker.

Rest In Privacy | 02-08-17 | 11:09
-weggejorist-
ikke69 | 02-08-17 | 11:08

Worden de griepvacinaties op deze eieren geënt? Weet iemand dit??

ikke69 | 02-08-17 | 11:08

Misschien een gat in de markt voor de auto-omkatters die het de laatste tijd al zo lastig hebben? Een levendige handel in ei-schalen van goedgekeurde eieren om het stukje schaal met de stempel van een afgekeurd ei te vervangen door een stukje van een goede schaal lijkt me dan weer wat lastiger, zeker als het ene ei wit en het andere bruin is. Dat valt dan weer erg op hé. Makkelijker lijkt me om afgekeurde eieren naar een duister afrikaans land sturen, daar worden de stempels er afgewassen in een acetonbadje. Nieuwe stempel erop en terugsturen.

pa_niek | 02-08-17 | 10:56

En de uilskuikens van het ministerie, verantwoordelijk voor de voedselketen zijn even op vakantie en blijven onzichtbaar en stinken naar geklutse eieren.
De PvdA staatssecretaris van Dam houd zich rustig is al met zijn nieuwe job bezig bij de NPO

Goedverdoemme | 02-08-17 | 10:50

O ja ot
Als ik weer terug ben uit warzawa (13-8) wordt het weer lekker zomers in nl

steekmug | 02-08-17 | 10:45

Zeg nu gewoon in welke winkels en onder welk label de eieren zijn verkocht, enkel die nummers geven is onvoldoende. Het gaat om de volksgezondheid, dan moet je de mensen zo goed mogelijk voorlichten en beschermen. Zesjescultuur!

Mark Bouwman | 02-08-17 | 10:40

Zeg nu gewoon in welke winkels en onder welk label de eieren zijn verkocht, enkel die nummers geven is onvoldoende. Het gaat om de volksgezondheid, dan moet je de mensen zo goed mogelijk voorlichten en beschermen. Zesjescultuur!

Mark Bouwman | 02-08-17 | 10:40

@necrosis | 02-08-17 | 09:46
Omdat uieren voorbehouden zijn voor tieten:)

steekmug | 02-08-17 | 10:35

breek de dag, tik een eitje!!!

natas74 | 02-08-17 | 10:33

Dat bewijst nog eens de clubjes zoals NVWA en andere die onze voedsel moeten controleren niks doen alleen met hun baantje de zakken goed vullen
Na een jaar komen ze er achter .
De milieu clubjes hebben nu een grote bek ,wat doen ze met hun geld???????

gerrit5042 | 02-08-17 | 10:33

Ik hoef alleen maar de krant open te slaan om te zien waarom ik veganist ben. Zei ik 'open slaan'? Bedoelde natuurlijk 'aan te klikken'.

WernerT | 02-08-17 | 10:27

En wat met ei- ingrediënten zoals verse cake,pannenkoeken, koffiekoeken,enz,enz
Zijn daar ook de stalnummers van te herleiden?
Lijkt mij zeer sterk dat het alleen gekookte of gebakken eitjes zijn van de super

steekmug | 02-08-17 | 10:24

"Traceerbaarheid, dat is goed voor het vertrouwen van de consument" zeggen ze dan. En is het traceerbaar dan zeggen ze "ja maar we weten nog niet alle nummers".
Zit je jarenlang stempels te zetten op de eieren (en alle eieren weg te gooien, waar de stempel niet gelukt is), om te voorkomen dat er een algemene eier-boycot komt ale er ergens iets mis gaat, komt zo'n joker van de NVWA oproepen tot een eierboycot, omdat ze een week nodig hebben om de foute bedrijven te vinden.
Eet gewoon de eieren van mijn eigen kippen. Zie wel of ze gif-vrij zijn.

frank87 | 02-08-17 | 10:18

X-NL-40446XX X-NL-42775XX
X-NL-40534XX X-NL-43154XX
X-NL-40709XX X-NL-43224XX
X-NL-41176XX X-NL-43425XX
X-NL-41205XX X-NL-43434XX
X-NL-41437XX X-NL-43780XX
X-NL-42068XX X-NL-43925XX
X-NL-42206XX X-NL-46351XX
X-NL-42736XX Dit zijn de nummers van de eieren van 1 augustus. Ik heb ze alle 13 goed!

knerf | 02-08-17 | 10:14

@Slet 09:03
Volgende keer PvdD dan maar?

D-Fens_1963 | 02-08-17 | 10:10

@Kwark 08:57
Welja en dan ook nog een beetje aceton erbij

D-Fens_1963 | 02-08-17 | 10:04

Simon_GS | 02-08-17 | 09:54
Ja, maar je zou mogelijk op grond van het gif dat in die eieren zit,een analyse kunnen maken of zie ik dit verkeerd?

knerf | 02-08-17 | 09:58

knerf | 02-08-17 | 09:41
Ga er maar vanuit dat ze veel niet weten want dat test men niet en al zeker niet op mensen.

Simon_GS | 02-08-17 | 09:54

@ Feynman | 02-08-17 | 09:40
Oh, ik maak me geen illusies over regels waaran Oekraïne zich volgens de EU moet gaan houden
nog los van dat ze in de tussentijd, zoals je al stelt, alle tijd hebben om de sector hier uit te schakelen
Zoal jij ook weet stellen die regels en vooral de gevolgen bij niet naleven geen ene fluit voor
zie Bulgarije en Roemenië, die voordat ze bij de EU mochte, tijdens de toedreding en daarna te horen hadden gekregen om oa corruptie aan te pakken
en dat -surprise!- niet deden, waarna er .. helemaal niets gebeurde vanuit Brussel
Nee, helemaal Tóp die EU

Tobi | 02-08-17 | 09:53

@banlieue | 02-08-17 | 09:19

Homeopathie is gewoon een miljoen keer verdund waar je veel voor betaald. Natuurlijke producten zijn mits puur gewoon goed.

Dutch_Holland | 02-08-17 | 09:50

Die boeren van tegenwoordig ,verraden elke leverancier voor een lagere prijs.Waren vroeger anders vertrouwden ze alleen bewezen producten en diensten.nou proberen ze alles als het maar meer winst oplevert,En dat moeten ze ook wel onder de liberale denkwijze,concurrentie tegen lage lonen landen,vrijhandel, controle weg .op de duur gaan we kapot

pedro300 | 02-08-17 | 09:47

Ik zie een groot Brussels complot om de Nederlandse pluimveesector de nek om te draaien, ten gunste van die rotzooi uit Oekraïne.
Die stoppen plofkippen levend in een vrachtwagen naar Nederland, waar ze geslacht/ verpakt worden.
Dat zet je op je etiket, zonder te vermelden dat ze uit Oekraïne komen.
En gelukkig lust ik geen chocola, aan mij zal die Pornoshanker niets verdienen.
En nog even een taaltechnisch dingetje.
Een ui, twee uien
Een ei, twee eien, waarom heten ze hier dan eieren?
Ik eisch dat dit wordt rechtgetrokken in het groene boekje

necrosis | 02-08-17 | 09:46

En hoe zit het met het eten van kip. Als in nuggets, filet, gebraden haantjes en schnitzels?

r@face | 02-08-17 | 09:45 | 1

Sorry, antwoord was al gegeven.

r@face | 02-08-17 | 09:50

Zijn er ook genderneutrale eieren?

knerf | 02-08-17 | 09:42

Allemaal goed en wel maar wat zijn de symptomen als je die eieren hebt gegeten en je wordt ziek? En hoeveel eieren zou je gegeten moeten hebben om ziek te worden?

knerf | 02-08-17 | 09:41

Tobi | 02-08-17 | 09:30
Oekraïne krijgt in het associatieverdrag een overgangsperiode van tien jaar voordat ze aan Europese regels moeten voldoen. Die mogen dus eerst hele sectoren binnen Europa met Sovjet meuk kapot concurreren, voordat er een vrij speelveld komt. Als men echt voor voedselveiligheid en tegen uitbuiting van personeel is, importeren we niets meer, wat niet volgens onze eigen binnenlandse regels geproduceerd is.

Feynman | 02-08-17 | 09:40

Code oranje voor de Neukpatronen, . . Dacht 't niet, ze willen de sector de nek omdraaien net zoals de landbouw en de veeteelt. En dan alles importeren uit Oekraïne en andere boevenstaten. Dit moeten Thierry weten en oom Theo.

Hebbiehemookweer | 02-08-17 | 09:38

@ JanBrel | 02-08-17 | 09:30
Reken maar dat dat een van de redenen is
kijk oa ook maar naar de politie en tal van andere overheidsdiensten
Alles ten gevolge van bezuinigingen, het 'effectiever werken' cq de kaasschaafmethode, waar je de politie jaarlijk over hoort;
al twintig jaar ieder jaar te horen krijgen dat de politie effectiever moet werken, dat is toch bezopen.
Een paar keer een dienst effectiever laten werken, prima, maar twintig jaar dat jaarlijks moeten aanhoren
Als gevolg daarvan moet een dienst prioriteiten stellen; dat moet men altijd doen, wat op zich niet slecht is,
maar ten gevolge van telkens maar weer bezuinigen, heeft dat op termijn een uitholling van de dienst tot gevolg
Dat geldt voor de politie, voor de NVWA, en voor tal van andere overheidsorganen

Tobi | 02-08-17 | 09:37

Fuck you. Een ei hoort erbij. Over fuck gesproken, waar is fuckje gebleven?

IndoFortuyn | 02-08-17 | 09:31

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 09:29

Ik geleuf ze allemaol nie!

kwark001 | 02-08-17 | 09:31

@ De Koreaanse Slet / 09:08
Ja, waarom. Moeilijk om een simpel antwoord op te vinden
een soort Gelegenheid maakt de dief wellicht?
Zoals met nogal wat andere overtredingen hier is de pakkans en sanctie het waard om het te proberen
Waarom een bedrijf dit middel in de eerste plaats gebruikt?
uit winstoogmerk, en daarmee de gezondheid van de consument op de tweede plaats stellend
Waarom van die Oost-Europese meuk hier laten verkopen waar gezondheidsrisico's aan verboden zijn
de EU vindt het prima, maar de Nederlandse overheid -vanzelfsprekend- ook
Alles voor de internationale handel, ongeacht de mogelijke gevolgen
En let wel; we hebben het hier over een 'incident', zegt men
reken maar dat er jaarlijks plenty andere incidenten zijn, niet alleen bij de pluimvee industrie, waar we, 'het publiek', niets over horen
Er wordt al zo lang gerommeld met voedsel, deels doordat alles grootschaliger moet en zal
als voordeel wordt vast gesteld dat het dan overzichtelijker is voor toezicht (kleiner aantal mega-bedrijven itt heel veel kleine bedrijven)
maar dan moet er op de eerste plaats natuurlijk wél toezicht en controle zijn, niet ten gevolge van bezuinigen (onder het mom van 'effectiever werken') dat de controle te kort schiet, omdat de dienst al het werk niet aan kan, zoals nu het geval schijnt te zijn

Tobi | 02-08-17 | 09:30

Ik hoorde bij het nieuws dat de NVWA niet genoeg controleurs heeft en dus(?) meer geld zouden moeten hebben. Zou dat er achter zitten?

JanBrel | 02-08-17 | 09:30

Dus die kip gaat er niet dood aan, maar voor ons zou het schadelijk zijn als we een eitje eten. Ja, natuurlijk.

Stonecity | 02-08-17 | 09:29

kwark001 | 02-08-17 | 09:19
Volgens de LTO niet.

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 09:29

Kunnen we nu ook cake van de bakker eten of een advocaatje kopen. want producten die zijn gemaakt van deze eieren zijn ook al in de omloop.

Rest In Privacy | 02-08-17 | 09:28

1 ei is geen ei, 2 eieren is een half ei, met 3 eieren staat u op uit den dood, q.e.d.

Hebbiehemookweer | 02-08-17 | 09:28

sinar2 | 02-08-17 | 09:15
"De pluimveesector beklemtoont ook dat het om zeer lage gehaltes fipronil gaat die in de eieren zouden zitten. "Het is goed dat in Nederland streng wordt toegezien op de voedselveiligheid. Maar je moet echt honderden eieren eten wil je enig gezondheidsrisico lopen", aldus Hubers." www.nu.nl/binnenland/4865279/pluimvees...

Dat is de sector zelf die dat roept, maar ik heb liever zelf de afweging.

Feynman | 02-08-17 | 09:28

Ik heb al 12 jaar kippen en een haan {niets steeds dezelfde natuurlijk soms komt de vos langs of een grote roofvogel of sterven zij een natuurlijke dood ] Zij lopen vrij rond over een groot terrein.Soms zie ik ze lopen met een grote rups in hun bek of een salamandertje of zelfs een kleine muis maar over het algemeen eten ze graantjes sla , groente en natuurlijk graszaadjes. Ze komen keurig naar hun huis om een ei te leggen en komen iedere avond voor het schemeren naar binnen.Echte scharrel kippen dus met een superrrr leven en de eitjes zijn echt overheerlijk. Zo ik moest het even kwijt.Sommige kippen hebben een mooi leven!

xiuxiu | 02-08-17 | 09:27 | 1

Liev! Lijkt me superleuk, heb momenteel helaas geen tuin maar wie weet in de toekomst.

Rest In Privacy | 02-08-17 | 09:31

Sinds de opkomst van de fastfood ketens/supermarkt ketens enz is de hele landbouw en veeteelt letterlijk en figuurlijk verziekt.

komtdatschot | 02-08-17 | 09:27

Door veel eieren te eten.

Normpje | 02-08-17 | 09:26

Zo, weer een mooi aandachtsmomentje voor de NVWA. Weer even de belangrijkheid van ambtenaren opgepoetst!

Ulle Ruttelflut | 02-08-17 | 09:25

GVD. Ik gisteren die codes checken op mijn 2 eitjes maar dat dit weinig zin heeft hoor ik nu pas. Had echt niet meegekregen dat men pas aan het begin staat van een groot onderzoek naar maffiapraktijken waarvan zondag de voorlopige uitslag waarschijnlijk nog niks zegt.

Simon_GS | 02-08-17 | 09:23

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 09:03
Mensen zijn ook een stuk gezonder geworden sinds we huizen zonder al te veel andere dieren en stof hebben, sanitair hebben aangelegd en stromend water gebruiken.

Scharrel en biologisch hebben inmiddels een goede commerciële naam. Dat is iets anders dan een technisch of gezonde naam. Scharrel en vrije uitloop biedt kippen een stofbad aan. Wat de kippen niet alleen heel leuk vinden, maar te veel fijnstof geeft voor de menselijke buren, en een cocktail van gewenste en ongewenste stoffen en insecten geeft.

Kippen eten alleen insecten vanaf een bepaalde grootte. Bloedluis heeft vrij spel. Als je minder kippen hebt, kunnen er natuurlijk minder kippen bloedluis krijgen en aan elkaar doorgeven, maar zelfs een kleine woonboerderij heeft een restrisico, en helaas doordat men helemaal religieus gelooft in het concept, weinig controle.

Feynman | 02-08-17 | 09:23

@Bytemaster | 02-08-17 | 08:54
Daar hebben ze geen eieren, alleen giftig vlees.

necrosis | 02-08-17 | 09:22

En hoeveel jaar denkt u dat dit al gebeurt allemaal? Wie denken ze voor de gek te houden?

marcoplarco | 02-08-17 | 09:21

@Zeepvrij | 02-08-17 | 09:19

Hoe doe je dat op jezelf reaguuren?

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 09:21 | 6

Het werkt?

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 10:39

Wow! Het lijkt wel tovenarij! ;-)

Peter_K | 02-08-17 | 10:42

Hey wat handig! Jammer dat GeenStijl dit zelf niet implementeert. Zou het reaguren zeer zeker ten goede komen.

2Little2Late | 02-08-17 | 10:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 09:17

Nee! Er liggen nu alleen nog eieren in de winkel waarvan de uitslag nog niet bekend is.

kwark001 | 02-08-17 | 09:19

zonder mijn dagelijkse eitje krijg ik dat vingerhoedje niet meer vol.

Bennie Boos | 02-08-17 | 09:19

Jammer dat de pluimveesector de zwarte piet toegewezen krijgt. Het is in Nederland een prachtige sector waarbij dierenwelzijn vooraan staat. Dit in tegenstelling tot de legbatterijen waar GroenLinks zo graag over rept.
.
Het schandalige aan dit hele verhaal is dat medicijnen zijn gebruikt op basis van etherische oliën. Dus geen antibiotica. Omdat iedereen weet dat homeopatische middeltjes niet werken heeft de fabrikant er dus een chemisch middel bijgedaan wat slecht is voor de menselijke gezondheid. Homeopatie zit tussen de oren, ook bij de mens (dus ga geen geld weggooien aan rommel van VSM of Dr Vogel).

banlieue | 02-08-17 | 09:19

Als kippenboer, zou ik wel een contraexpertise laten uitvoeren.

de honden blaffen... | 02-08-17 | 09:19

Net als in de film (stukkie gejadt van filmsite.org)
"The "highly intelligent, emotionally unstable" Joker also began a deadly scheme of product tampering -- chemically altering beauty parlor, cosmetic and common hygiene products (also foods and alcohol) with poisonous Smylex, causing a grinning death ("So remember, put on a happy face"), causing a "shopping nightmare" in Gotham."
Marktwerking en wc-eend toezichtorganen van uw overheid.
Niet vergeten:
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen

hallevvezool | 02-08-17 | 09:19

Er liggen nu alleen maar eieren in de winkel die niet geblokkeerd zijn, dus er is niets aan de hand.
Dit is een incident omdat 1 bedrijf een fout heeft gemaakt. Dat zal in de toekomst wel vaker gebeuren.
Mensenwerk heet dat.

Ongeblustekalk | 02-08-17 | 09:17

Roerei zonder eieren: stevig blok soja in stukjes hakken, beetje kurkumapoeder voor de gele kleur en zwart himalayazout voor de eiersmaak. Even kort bakken in wat olijfolie en klaar.

Rest In Privacy | 02-08-17 | 09:17 | 1

PS met soja bedoel ik natuurlijk tofu.

Rest In Privacy | 02-08-17 | 09:19

Heerlijke eieren, niets mis mee. Heb alleen geen baardgroei meer.

priks | 02-08-17 | 09:16

@ Feynman | 02-08-17 | 09:04
Was gisteren op Radio 1 te horen. Je moest wel erg veel van die besmette eieren eten om op een gevaarlijke dosis van dat gif uit te komen.
En elke dag 10 eieren naar binnen schuiven lijkt me sowieso niet een evenwichtige voedselinname.

sinar2 | 02-08-17 | 09:15 | 1

De maximale residulimiet (MRL) voor fipronil op basis van de pesticiderichtlijn (verordening (EG) nr. 396/2005), is 0,005 mg/kg product. & rat LD50 of 97 mg/kg dier. LD50 is de waarde dat 50% van de ratten acuut overlijdt.

Een mens eet geen kg`s eieren, en bestaat uit rond de honderd kg. Daar zit ook een factor honderd tot duizend.

Op zich kunnen we aannemen dat er meer dan 5 microgram per kilogram in de betrokken eieren zit, bij de acuut gezondheidsgevaar een veelvoud van 5 microgram per kilogram. Dan is er an sich nog ruimte voor de uitspraak dat er nog een factor honderd ruimte is voordat er gezondheidsschade is. Zeker niet als je ook gedeeltelijke gezondheidsschade, of gezondheidsschade op de lange termijn of door stapeling in overweging neemt.

Hoeveel ruimte er daadwerkelijk is zou je de ondergrens voor schadelijke effect bij mensen moeten weten, samen met de meetwaardes uit het laboratorium en de normale consumptie van eieren.

Feynman | 02-08-17 | 10:00

Kan ik nog wel mijn over gebleven Paaseieren eten?

ditotje | 02-08-17 | 09:14

Ik wou die NVWA rookwaren wel 's zien keuren, maar dat kost de staat 2½ miljard dus dat zal niet gebeuren. Trouwens, de NVWA wist er minstens in juni al van, dus we hebben al een goeie 2 maanden proef mogen draaien, kent u iemand die omgevallen is ?

Vesta | 02-08-17 | 09:13

Er is toch iets voor te zeggen, hè, dat biologische eten?

wingload | 02-08-17 | 09:10

Tobi | 02-08-17 | 08:58

Oké zal best. Maar waarom? Ik begrijp dit niet zo. Je legbatterijeieren haal je uit Oost-Europa waar ze retegoedkoop geproduceerd kunnen worden. Kwaliteits spul dient hier verbouwd te worden. Dat lijkt me veel handiger. Ik vind dit soort gedoe echt jaren tachtig.

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 09:08

@ happyfamilyman | 02-08-17 | 08:49
.
Er zijn waarschijnlijk meer kleinere kippenhouders die hun hokken behandeld hebben met fipronil dan houders uit de bio-industrie.

Bytemaster | 02-08-17 | 09:07

Ik vervang de eieren wel voor kipburgers of kippenpootjes.

born2killn00bs | 02-08-17 | 09:07

Als luizenmoeder laat je de kinderen nu gewoon een eitje eten, hoef je niet meer te kammen.

Dutch_Holland | 02-08-17 | 09:06

@ De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 08:48
.
Het wordt gebruikt om bloedluis tegen te gaan, een hardnekkig insect in kippenhokken. Het mag eigenlijk niet.

Bytemaster | 02-08-17 | 09:05

Oké, de eerste journalist die een tweetfoto van een lullig klutseitje met verse bieslook op wit brood tweet is een ei.

Conan de Rabarber | 02-08-17 | 09:04

@ happyfamilyman | 02-08-17 | 08:49
Ja, vroeger brandde er nooit wat af, was iedereen gezond en gelukkig. Je eigen verhaal is brandhout. Geld maakt overal corrupt, vraag maar aan GL (hoi windmolens en hybride auto's) en pvda (hoi, ... nou ja, iedereen daar). Heeft niks met politiek te maken

TheseDays00 | 02-08-17 | 09:04

Exporteren naar Afrika! Er schijnt daar hongersnood te zijn!
We MOETEN helpen!
Anders deugen we niet!
Actie! Nu!

pennestront | 02-08-17 | 09:04

sinar2 | 02-08-17 | 08:58
Ik kon nergens vinden welke concentratie er in de meest besmette eieren zat. Heb jij daar wel een bron bij? Heb je ook een bron wat de maximale hoeveelheid is die een mens binnen mag krijgen? Ik zou graag willen weten hoe je op de conclusie komt dat je 10 van de "acute gezondheidsgevaar" eieren per dag kunt eten. Alvast bedankt.

Feynman | 02-08-17 | 09:04

Feynman | 02-08-17 | 08:56

Mja ik ben geen boer maar dat snap ik dus niet. Wij gingen vroeger vaak op visite bij vrienden van de familie die een prachtige woonboerderij hadden. Flink stuk land. Fikse moestuin en er liepen tientallen kippen rond. Die beesten vraten alle 'schadelijke' insecten op. Kippen vreten letterlijk alles. Het resultaat? Verse groenten. Eieren met een dieprode dooier. Heerlijk kippenvlees. En rete lekker. Komt bij dat scharrel commercieel het gewoon doet. Men weet toch inmiddels decennia lang al dat als je de juiste balans hebt in je boerderij dat je al die giftige rommel helemaal niet nodig hebt. Het is vooral lui want je kan je biologisch troep prima voor een paar centjes meer verkopen.

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 09:03

Geen last van dit al. Ik eet alleen de schil.

NerdAlert | 02-08-17 | 09:01

De NVWA. Een meer incompetentere organisatie kan ik me niet bedenken. Controle op etiketten voor export naar 3e landen is 100% en kost bedrijven honderden euro's per container, maar de turk op de hoek en in dit geval de eierhandel die voor de eigen mensen gevaar op kunnen leveren pakken ze niet aan. Deze organisatie is total verziekt, gaat ten onder aan bureaucratie en is levensgevaarlijk voor de burger.

Waakvlam | 02-08-17 | 08:59

happyfamilyman | 02-08-17 | 08:49
Het gaat hier om een middel wat al jaren geleden op Europees niveau verboden is, ter bescherming van bijen. Dat het voor mensen gevaarlijk is, heb ik nog geen bron bij. Hier heeft de producent in België een strafbaar feit gepleegd. Je hele rant over "zomaar" klopt niet.

Feynman | 02-08-17 | 08:59

24 duizend varkens in een stal. Of een miljoen kippen. Fikt wel eens af. Jammer dan. Als de boer maar rijk wordt en dan is alles toegestaan. Ook ziek maken van de consument. En het trio CDA/Boer/Rabobank stond erbij en zag dat het goed was. Intens ziek wereldje maar onaantastbaar door de onderlinge belangenverstrengeling.

jan-lul-de-behanger | 02-08-17 | 08:59

Paniek om niks. Je moet al elke dag 10 eieren eten om ook maar enig effect te hebben.

sinar2 | 02-08-17 | 08:58

Ben direct overgeschakeld op Ijeren die zein wel goed , geen gif en vol met eizer.

Texacoballletje | 02-08-17 | 08:58

@ De Koreaanse Slet / 08:48
Ik begreep van een boer op tv (1vandaag/RTL?) dat het middel door firma Chickfriend in aangeleverd voedsel gestopt was
zonder de boeren te informeren
Ik ga er even voor het gemak van uit dat dit klopt, omdat er met oa voedsel voor dieren al decennia gerotzooid wordt

Tobi | 02-08-17 | 08:58 | 2

www.chickfriend.nl/ 'Website niet bereikbaar' Google cache: "De droom van elke kippenboer: Een stal zonder bloedluis. (..) Bloedluis is uitermate vervelend voor uw pluimvee, maar ook voor uw bedrijfsvoering. "

WernerT | 02-08-17 | 11:42

",,In het 'circuit' ging al ruim een jaar het verhaal rond dat de stallen die Chickfriend behandelde, meer dan zes maanden vrij van bloedluis bleven. Een soort wondermiddel dus. En Chickfriend was altijd erg geheimzinnig over welke stoffen ze precies gebruikten. " barneveldsekrant.nl/lokaal/chickfriend...

WernerT | 02-08-17 | 12:03

Kan er een lintje naar de man die het op durft te nemen tegen de ZLTO die altijd
het boerenbelang boven de volksgezondheid verkiest. Tijdens de Q-koorts vielen er doden maar we mochten niet weten welke bedrijven besmet waren vanwege de privacy van de boeren.
Nu weer wordt het woord ramp gebezigd vanwege bedrijfseconomische motieven voor de kippenboeren, maar als er in een megastal 20.000 varkens levend verbranden dan zijn ze oorverdovend stil.

marie furie | 02-08-17 | 08:58

Veeg die code er gewoon af met aceton. Kun je ze gewoon gebruiken.

kwark001 | 02-08-17 | 08:57

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 08:48
Er zijn ook scharrel en biologische eieren besmet. Als dieren meer in contact komen met de natuur, komen ze ook meer in contact met bloedluizen die je moet bestrijden om de doorvoer van ernstige ziektes te voorkomen. De meeste besmetting met insecticide en anti biotica zit onder de vrij lopende kippen, de minste in de schone legbatterij. De legbatterij is ook schoner qua fijnstof. Onze idealen over een mooi kippenleven klopt niet als je kijkt naar het aantal zieke kippen in verschillende productiesystemen.

Feynman | 02-08-17 | 08:56

@happen_maar | 02-08-17 | 08:42
Gewoon nu kopen tegen bodemprijzen en straks gebruiken als Miezerig Mannetje en Trutte weer terug zijn van vakantie.
Gewoon verkopen aan oproerkraaiers voor slechts €1,00 per doosje van 10 stuks.
Zij doen het vuile werk en ik ga 's avonds lekker mijn geld tellen.

necrosis | 02-08-17 | 08:55

Alles voor geld, gooi de gezondheid van mens en dier maar te grabbel. Ach zo zijn we nu eenmaal. Had Darwin wel gelijk?

bigs | 02-08-17 | 08:54

Feynman | 02-08-17 | 08:52

Precies hetzelfde met toevoegingen. Een kleine hoeveelheid is niet schadelijk maar ondertussen eet je een tiental verschillende producten waar die hoeveelheid ook in zit.

kwark001 | 02-08-17 | 08:54

@Weet iemand een adresje voor struisvogeleieren?
necrosis | 02-08-17 | 08:37
.
Binnenhof 1 te Den Haag.

Bytemaster | 02-08-17 | 08:54

@ StayRichorDieTrying | 02-08-17 | 08:38
Kommertijd. Ik heb nog niks gelezen over Madeleine McCann, gespot, nieuwe informatie, waarzeggers zoeken, niks dit jaar. Als zij in het nieuws komt is het pas echt komkommertijd (wel erg en ik hoop dat het opgelost wordt).

TheseDays00 | 02-08-17 | 08:54

Kan ik nog kippenvlees eten?
Ja, leghennen worden wel geconsumeerd maar vrijwel nooit als kipfilet of kippenbout. Door de verwerking in kleine stukjes is de blootstelling aan fipronil waarschijnlijk zeer beperkt. Bron NVWA FAQ consumenten.

Er zou iets meer aandacht mogen komen voor het gevaar vanuit de vleesstroom. Veel kleine stukjes kunnen samen prima een hoge dosis geven. Ook zal het gemiddeld vleesverwerkend bedrijf alle kippen van een productie sessie bij dezelfde boer vandaan halen. Dan heb je kleine stukjes van meerdere kippen die allemaal besmet zijn.

Die kippen leven te kort om er echt ziek van te worden, wij leven hopelijk langer.

Feynman | 02-08-17 | 08:52

Gooien ermee, kan dat wel?

TheseDays00 | 02-08-17 | 08:51

bio-industrie en " medicijnen" voor dieren in megastallen. Hoe vaak blijkt dat niet errug slecht te zijn voor de gezondheid van de consument, maar het gaat.maar.door. Nu zitten die eierboeren dan met de gebakken peren, triest natuurlijk, maar ik begrijp niet dat het toepassen van een willekeurig medicijn dat wordt geadviseerd door een of andere louche handelaar, zo maar kan, zonder het onderzoeken van de effecten. We eten dus soms bedorven vlees, soms paardenvlees dat voor koeienvlees doorgaat, hormonenvlees, gemodificeerd vlees, vlees waaraan water en of kleurstof is toegevoegd, dieren die nog levend gevild worden, nog niet dood zijn voordat ze geslacht worden, megastallen die afbranden, eieren die vergiftigd zijn, vlees waarvan de herkomst niet duidelijk is. Stallen die de omgeving vergiftigen, verzuren, ondragelijke stankoverlast veroorzaken. Eens in de zoveel jaar moeten er stallen " geruimd" worden... Het is een grote t*r*ngbende bij die vleesindustrie en pluimveehouderij. Met dank vooral aan de RABObank en het CDA, SGP, VVD en consorten die dit maar door laten gaan. Alles voor het geld, fuck de gezondheid van mens en dier.

happyfamilyman | 02-08-17 | 08:49

Ei in een glas water

Snap je!? | 02-08-17 | 08:49

Wacht eventjes Fipronil is een insecticide... waarom gebruikt zo'n boer dat? Kippen vreten insecten. Kippen zijn insecten verdelgers. Daarom dus alles scharrel. Scharrelvlees, scharreleieren. Een beetje dwaas dit.

De Koreaanse Slet | 02-08-17 | 08:48

Ach na het weekend is alles weer koek en ei.

DrumPiet | 02-08-17 | 08:46

Gewoon niks kopen in de supermarkt. Zijn genoeg mensen buiten de stad die 20 kippen in hun achtertuin houden waarbij ze enkele dozen eieren aan de voordeur hebben staan die je voor 1€ mee kan nemen. Alhoewel dat ook steeds meer uitzondering wordt ivm toestroom van mensen met een jat cultuur.

dk-- | 02-08-17 | 08:46

Niet alleen de Nederlandse eierhandel is fucked hoor. De gezondheid van de Nederlandse burger is koehandel geworden. Gewetenloze Nederlanders vergiftigen hun eigen volk en steken de zaak in de fik zodra ze ontdekt worden. Oh nee dat waren varkens.

Nivelleermarionet | 02-08-17 | 08:45

De hele voedselketen is verpest door de grootschaligheid. We moeten terug naar zelfvoorzienende leefgemeenschappen van maximaal duizend personen.

kwark001 | 02-08-17 | 08:44

En dat op 'Earth Overshoot Day'...

happen_maar | 02-08-17 | 08:42

Het is precies wat Mariëlle Tweebeeke aan het einde concludeerde: We weten dus wél wel eieren slecht zijn maar niet welke goed zijn.

leo de pejo | 02-08-17 | 08:40

Wat zijn we toch een ongelofelijk goed land, als het op fraude aankomt.

priks | 02-08-17 | 08:39

Eieren in komkommertijd. Is er niets interessants te melden? Bijvoorbeeld afschaffen 'trouw je verkrachter wet' in Jordanië (en waar dit dus niet afgeschaft is etc)

StayRichorDieTrying | 02-08-17 | 08:38

Ome Reintje kookt z'n gifeieren altijd in zure regen op een door global warming gestookt fornuis. Dé manier om de echte originele hoaxeieren te bereiden!

Reinaert | 02-08-17 | 08:38

Vanavond dan maar roerei met gerookte salmonella zalm, jummie
bloedspuitende ogen komen daarna prima van pas, bij het invullen van de belastingpapieren

Tobi | 02-08-17 | 08:38

Weet iemand een adresje voor struisvogeleieren?

necrosis | 02-08-17 | 08:37

Ik eet rustig mijn eitjes. Kan geen enkel kwaad want ik heb ze al voor de kerst gekocht.

kwark001 | 02-08-17 | 08:36

Vanochtend twee prima eitjes gehad. Met spek. Heaven!

Accident_Prone | 02-08-17 | 08:35

We gaan steeds dooier.

Normpje | 02-08-17 | 08:34

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland