Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rutte's MooiWeerBuro trapt VVD-campagne af

Mensen. Het is hier fantastisch! De zon schijnt. Er is natuurijs. In de ovens gloren appeltaarten. De krantenjongen zwaait. Evenals de buurman die glimlachend de autoruiten krabt. Met Radio2 meezingende bouwvakkers op de steigers. In de haven klinken scheepshoorns. Geschrobde stoepjes glimmen in het ochtendlicht. Ruige rijp op stronken boerenkool in de polder. In de verte lacht een reiger. Oh, én morgen is de peiling van Maurice de Hond. Bijna weekend.

Reaguursels

Inloggen

... effe navraag bij Boer Koekoek doen.
imgur.com/NK1pY0m

Herbert_von_Caravan | 19-01-17 | 21:21

Ik zag een zeemeeuw met een stijve lul.

hallevvezool | 19-01-17 | 19:29

-weggejorist-

ja hoor ! | 19-01-17 | 19:25

en vooral roeptoeteren dat de grootste bedreiging de Russennn zijn met de aankomende verkiezingen..

fikkieblijf! | 19-01-17 | 18:14

Vandaag met wat VMBO-er op een tochtje geweest. Dan is dit soort nieuws wel fijn om te lezen.
Want met die kids gaan we het niet redden (Let op, CBS, die werkloosheidscijfers gaan weer omhoog als deze gasten van school komen.

EEnzame SchizofrEEN | 19-01-17 | 17:13

ZO,Zo, de pinokkio club gaat op leugenaars saffari.
Succes Rutte, ja zal niet ver komen, hoop dat je het s'nacht wakker wordt,door een nachtmerrie van Wilders.

rexm | 19-01-17 | 16:52

bakoenin | 19-01-17 | 16:20
=
Plusss, hogere huren, hogere zorgkosten, hogere energierekeningen enz.
We gaan er gemiddeld 20 euro per maand op achteruit.
De leugen regeert.

meneer Q | 19-01-17 | 16:50

Het is weer verkiezingstijd. De economie is booming, u bent allemaal stinkend rijk, de banen liggen voor het opscheppen en het gaat beter en beter. Jawel. Met wat gegoochel met cijfers en niet te controleren modellen van een bureautje met cijferaars die als spreekbuis van de zittende macht dient zal het me niet verbazen als een week voor de verkiezingen 99% van de Nederlanders miljonair is.
Hoepel toch eens op met die leugens.
Bijstandsgerechtigden worden niet meegenomen in het plaatje, ZZPers die veel te weinig opdrachten krijgen ook niet en als u 1 uur in de week werkt bent u niet meer werkloos. Walgelijke staatspropaganda. En o ja, ik (wij) gaan er dit jaar buiten de stijging van de gemeentelijke lasten 5 Euro per maand op achteruit.
Koop dat huis, koop die auto.
Iedere verkiezing weer dat zelfde slappe geouwehoer waar drommen mensen instinken.

bakoenin | 19-01-17 | 16:20

www.valuta.nl/dollar_euro Omdat we toch voornamelijk dankzij de VVD geen soeverein land meer zijn lijkt het me beter om te kijken hoe we er als geheel voor staan. En wat blijkt, als je even verder kijkt dan staatspropaganda staan we tot ons knieën in de shit.

metalj | 19-01-17 | 15:10

Schweinchen Dick | 19-01-17 | 11:00
Chapeau voor de duiding, wetten die in de uitvoering een averechts effect hebben dan beoogd. Wat andere invalshoek dan hosanna propaganda verhalen die nu voor de verkiezingen in de MSM worden gelanceerd o.a. NRC

HetOorAakel | 19-01-17 | 15:05

Aldus het zoveelste ''gemanipuleerde ''feel good news in verkiezingstijd ,van het centraal bureau voor de staatspropaganda.

Want feiten zijn feiten bij dit kabinet ;ook als ze gemanipuleerd zijn.

alphapapatango | 19-01-17 | 15:01

Was dat trouwens niet in België waar de economie floreerde tijdens de lange formatieperiode? In hoeverre kun je economische groei op conto van de vvd schrijven? Dankzij of desondanks.

Van Urk | 19-01-17 | 14:48

Dit heet nou de Premier bonus. De zittende premier stuurt het CBS aan. Of de cijfertjes niet wat positiever kunnen? Graag, dankjewel.

Graaf van Egmont | 19-01-17 | 14:45

ik dacht dat fake nieuws niet meer mocht. het is inderdaad zo dat er wsl in juli een coorrectie zijn vergeten kolumn mee te tellen of zoiets.

dolffie | 19-01-17 | 14:36

Flatuleerder | 19-01-17 | 12:48
5 dagen in de week 3 minuten per dag?

Jos Tiebent | 19-01-17 | 14:33

Hallo lief stemvee, Mark hier,

Ik garandeer jullie voor 100% dat we uit de crises zijn, maar ik sluit niet uit dat we er nog vol inzitten.
Tot 15 Maart!

pannekoekgezicht | 19-01-17 | 14:25

Ach, wie die CBS-cijfers nog gelooft...
En de tegenvallers/gecorrigeerde cijfers komen natuurlijk pas in september, nadat Rutte 3 is gesetteld. Beetje vroeg trouwens om met die cijfers te komen, want per 1-1 is er weer het nodige veranderd, en dan houden mensen altijd de hand op de knip om te kijken wat ze uiteindelijk van hun loon in die eerste maand van het jaar overhouden in hun handje.

Graaisnaaiert | 19-01-17 | 13:53

Totaal grappig om te lezen, dat er velen van uit gaan dat de cijfers niet kloppen, of dat de regering ze heeft geproduceerd hetzij aangepast. Leuk ook straks met een GP stemkastje in de hand. omfg.

deEerlijkeLeugenaar | 19-01-17 | 13:52

Voor zover er verbeteringen zijn, is dat niet dankzij maar ondanks de VVD/PvdA.

Rest In Privacy | 19-01-17 | 13:36

Vallen premies zorgverzekering en afvalstoffenheffing tegenwoordig onder consumptieve uitgaven dan?

squadra | 19-01-17 | 13:16

Het gaat fantastisch in dit land. Oh ja?. Maar, oudere en oude werklozen dan? Natuurlijk, je moet doorwerken tot je 67e. Maar bij wie en wat dan als je na 40 jaar hard te hebben gewerkt als ouwe lul wegens reorganisatie bent ontslagen? Je solliciteert en je wordt direct afgewezen. Je past natuurlijk (net) niet in het profiel. Te oud en afgeschreven ben je. Kom op met dat deltaplan voor werkloze ouderen geachte regering!!!!!!

jetztgehtslos | 19-01-17 | 13:07


JanvanderLinden | 19-01-17 | 12:48 dapper om dat toe te geven, het is de eerste stap op weg naar genezing!

BokoHalal | 19-01-17 | 12:54

Het CBS is natuurlijk een volledig zelfstandige non-politieke organisatie. Ze hebben weliswaar een groot belang bij behoud van de status quo, maar ze zijn gewoon onbevooroordeeld en betrouwbaar. Omdat ze dat zelf zeggen. Net als de CIA...

Statistieken kun je zo makkelijk manipuleren: 1. tel een aantal werklozen gewoon een tijdje als 'niet-werkzoekend'; 2. Meet inflatie gewoon net een stukje lager door het te koppelen aan gunstige producten. 3. Prik BNP gewoon net een tandje hoger door bepaalde specifieke overheidsuitgaven wat te verhogen. En KLABAM: vlak voor de verkiezingen heb je precies de 'economische voorspoed' die je wilt om de heersende klasse te laten heersen.

stampertje85 | 19-01-17 | 12:51

-weggejorist-

JanvanderLinden | 19-01-17 | 12:48

Mijn Buurman 27 heeft ook zijn eerste baan al die jaren scholing en werkloos, hij heeft een riante baan bij postNL 5 dagen per week vrachtauto"s lossen, tussen 00:06 en 00:09 wel 15uur per week, UWV en CBS streepte hem af als zijnde werkloos.
Hij is nog steeds werkzoekende voor meer uren, wil ook wel eens uit ouderlijk huis, helaas niets mee te maken je hebt werk en werkzoekenden worden niet geteld.
Inmiddels weet je dat CBS ook gekaapt is door liberale leugenaars, en ineens snap je ook waarom directeur Teulings spoorslags weg moest bij CBS.
Wat zou dat nu kosten steeds een goed nieuwsshow, zo voor de verkiezingen?

Flatuleerder | 19-01-17 | 12:48

Als je nu nog op CDA, Pvda of VVD stemt ben je knettergek.

Admiraal Balthasar | 19-01-17 | 12:29

@ditotje | 19-01-17 | 09:03

En als je hem weghaalt dondert het hele gebouw in?

Pieter V | 19-01-17 | 12:29

Daar sta je als boze witte man, 5 jaar lang klagen dat de VVD en PvdA het slecht doen en nu blijkt dat deze partijen welvaart gebracht hebben, moet niet gekker worden.
Advies, stem PVV dan weet je zeker dat er niet van de vervelende vooruitgang geboekt wordt door de partij waar je op stemt.

Nathan R Jessup | 19-01-17 | 12:26

@Zwizalletju | 19-01-17 | 10:57
Precies, zie ook de url van deze draad.

Kaft | 19-01-17 | 12:09

@Zwizalletju | 19-01-17 | 10:57
Zie ook de URL dezes.

Kaft | 19-01-17 | 12:06

-weggejorist-

JanvanderLinden | 19-01-17 | 11:54

Het CBS presenteert deze gegevens als feiten. Zijn die gegevens daarom ook als waarheid aan te merken en betrouwbaar? Feit is in ieder geval dat gegevens op allerlei wijzen te presenteren zijn. Kijk eens naar iets simpels als:

1+1=2

Dit is waar en lijkt simpel, maar we kunnen ook stellen:

“De kans dat 1+1 kleiner is dan 3 is groter dan 99%”.

Dit is ook waar, maar hier wordt al een soort van diffuusheid geintroduceerd. Erger wordt het als we stellen:

“De kans dat 1+1 kleiner is dan 3 is groter dan 1%”.

Dit is nogmaals waar, maar hier is de relatieve onzekerheid veel groter (99 absolute procentpunten ten opzichte van 1 absolute procentpunt) dan in het hiervoor genoemde geval.

Als het om getallen sec gaat dan kunnen we iets voorstellen bij dit soort beweringen, maar als het gaat om andere zaken dan kan een simpele optelling wel eens heel anders gaan uitpakken.

Beschouw eens een appel, dwz zomaar een appel, waarvan we zegge 10 gram appelmoes kunnen maken. Is de bewering dan waar dat we van 2 appels ook gegarandeerd 20 gram appelmoes kunnen maken? Nee, die kans is zeer klein, omdat (1) 2 appels nooit hetzelfde gewicht hebben, en (2) bij het verappelmoesen we ook nooit 2 keer dezelfde hoeveelheid appelmoes uit een appel kunnen produceren.

Bij kwalitatieve zaken zoals “consumentenvertrouwen” rekent het CBS blijkbaar met indicatoren (parameters) die na wiskundige bewerkingen een getal opleveren die een indicatie geeft over het “vertrouwen”. De grootheid “vertrouwen” is zowiezo geen wiskundige parameter, en bovendien zegt het iets over de insteek waarmee de CSB-statistici hun data bewerken. Wanneer de insteek “wantrouwen” zou zijn geweest, dan is de uitkomst zeer waarschijnlijk anders dan de bewerking “neutraal minus vertrouwen” zou opleveren. Daarnaast is het onduidelijk welke invoerwaarden het CBS gebruikt voor de niet nader gespecificeerde statistische bewerkingen.
Concluderend: de CBS feiten zijn geen feiten maar op te vatten als een kwalitatieve overweging die meer iets heeft van “De wens is de vader van de gedachte”.

jacobh | 19-01-17 | 11:38

VVD = HRA

VVD blijft groot zolang er HRA is.

Poekieman | 19-01-17 | 11:38

CBS = fake news!

dutcherrt | 19-01-17 | 11:21

Vanavond weer niet te horen in het staatsjournaal.

Watching the Wheels | 19-01-17 | 11:19

Mooie cijfers. Vraag is of het bij de daling allemaal om vaste banen gaat of dit hier veel tijdelijke banen in zitten. Natuurlijk wordt hier door een aantal mensen het CBS weer in twijfel getrokken, maar ik ga er vanuit dat de cijfers kloppen. Kennelijk heeft dit kabinet toch ook nog wel wat goede dingen gedaan. In de peilingen komt in ieder geval de VVD dichter bij de PVV. Het is dan ook nog maar de vraag of Wilders na 15 maart echt de grootste is.

Mannes | 19-01-17 | 11:19

Wat is het toch een tuig! Ze hebben de WW-wet toch aangepast? Als je werkloos wordt ga je toch eerder de bijstand in? Die gast van GeenPeil is goed wakker, 40.000 man extra richting bijstand twitter.com/AhmedAarad/status/8220048... !

Watching the Wheels | 19-01-17 | 11:17

TB2318 | 19-01-17 | 11:01
Gescript negatief nieuws. En daarbij komt dat prestaties uit het verleden geen garanties geven voor de toekomst.

Mark_D_NL | 19-01-17 | 11:17

Een ding moet je van die leugenachtige gladjakker zeggen.Hij krijgt het keurig voor elkaar om al die (kuch) onafhankelijke instituten precies op het juiste moment de door hem bedachte leugens uit te kramen.
Trap er niet in stem PVV. Strategische stemmen of juist niet stemmen levert alleen maar ellende op weten we nu allemaal.

Lichtstadfan | 19-01-17 | 11:15

TB2318 | 19-01-17 | 10:59
Ik pleit of voor privatisering (maar dan ook volledig), of doe anders maar wat de SP zegt, dat is nog altijd beter dan deze ongelukkige tussenvorm.

Voor goedkopere en ongeveer gelijkwaardige zorg (soms zelfs zonder lange wachttijden) kunt u gewoon bij onze zuider- of oosterburen terecht.

Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 11:10

LOL! Ik las: in de verte lacht een neger.
Ik heb ook nog geen koffie op. Bijna weekend.
postmodernismisdead | 19-01-17 | 09:08
Nee, dat heb je goed gelezen. Als de kiezer dit gelooft en wederom op de huidige regeringspartijen stemt, dan lacht in de verte inderdaad een neger.

kadoendra | 19-01-17 | 11:03

CBS staat in dienst van het Kartel. Idem aan NOS medewerkers zijn deze mensen te vergelijken met de NSB'ers tijdens 40-45. Ook treurig dat je voor die paar euro bloedgeld, ook salaris genoemd, je medelanders een dolk in de rug steekt.
Mark_D_NL | 19-01-17 | 10:58
Ah, het Godwinnetje van vandaag. CBS in dienst van "Het Kartel". Welaan: het CBS heeft ook het negatieve nieuws wel gepresenteerd jaren achter elkaar.

TB2318 | 19-01-17 | 11:01

Donkersloot | 19-01-17 | 09:34
Ik ga hier niet allerlei bronvermeldingen doen, dan wordt het wat saai, maar google een beetje en de bronnen zijn klip en klaar. M.b.t. de WWZ was het de bedoeling van het kabinet dat er meer vaste banen kwamen en makkelijker ontslag. Het tegenovergestelde is echter het geval in de praktijk, namelijk minder vaste banen en minder makkelijk ontslag, met name op grond van disfunctioneren. Minder vaste banen omdat de werkgever onder andere bij ziekte van de werknemer twee lang moet doorbetalen en daarbovenop nog een transitievergoeding moet meegeven. Minder makkelijk ontslag, met name o.g.v disfunctioneren, omdat de rechter met name naar een goede dossiervorming kijkt. Is een dossier niet op orde dan wijst de rechter het ontslag af (meer dan 60% van de ontslagaanvragen o.g.v. disfunctioneren wordt afgewezen wat met name het MKB treft, kwestie van even googelen). Daarnaast mag je niet meer zoals vroeger ontslaggronden stapelen, bijvoorbeeld disfunctioneren en ernstig verwijtbaar gedrag. Vroeger had je de kantonrechtersformule, dit was 'smeerolie'. Als de werkgever meer schuld had kreeg de werknemer meer geld en vice versa. Met betrekking tot de wet DBA als opvolger van de VAR was er een ronduit negatief advies van de RvST. Deze wet is er echter in een paar maanden door heen gejast omdat de fiscus te weinig geld kreeg uit de VAR. Maar bij de VAR had je als zzp-er in ieder geval van te voren een jaar lang zekerheid. Nu is er bij de wet DBA, waarbij de overeenkomst van opdracht achteraf wordt goedgekeurd door de Fiscus middels modelcontracten 5 jaar lang onzekerheid, met name bij opdrachtgevers. Deze laatste kunnen namelijk 5 jaar lang worden aangesproken door zowel de fiscus (loonheffingen) als door de UWV (sociale premies) als ze een millimeter buiten het modelcontract gaan. Gevolg: veel opdrachtgevers zijn kopschuw geworden en nemen geen zzp-ers meer aan, maar uitsluitend flexwerkers. Het kabinet is van te voren gewezen op de risico's en Asscher/Wiebes willen ook niet bijsturen, ondanks veel kritiek in het veld. Dat de wet DBA nu is opgeschort is een paniekreactie van Wiebes en is alleen gedaan vanwege de aanstaande verkiezingen. Waar het om gaat is dat de VVD, als ondernemerspartij twee wetten heeft gecreëerd die slecht uitpakken voor hun kiezers, namelijk de werkgevers, zzp'ers en opdrachtgevers en dat ze het daarom verdienen om zwaar te verliezen bij de komende verkiezingen.

Schweinchen Dick | 19-01-17 | 11:00

Ik meen enige ironie op te mogen maken. Maar de gezondheidszorg in Nederland mag kwalitatief van een behoorlijk niveau zijn, de manier waarop het georganiseerd is, is uiterst zorgwekkend.
Waarom kunnen andere landen met een fractie van de kosten nagenoeg dezelfde kwaliteit leveren?
En wat is dat voor privatisering waarin we administratiebureaus reserves laten aanleggen zonder dat enig risico lopen of winstoogmerk hebben? Dat heet dan geprivatiseerde zorg?
Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 09:45
Pleit u (net als de SP) voor een Zorgfonds?
Dat kan. Het is het onderzoeken waard. Maar: waar is de zorg beter en met minder geld.
Iig niet in de VS. Wellicht in Israel, Chili en Japan. In Japan eten ze meer vis. In Israel geen (varkens)vlees. Wellicht dat dat speelt.
De VS echter heeft gigantische zorgkosten, maar resultaat 0,0. Daar gaan ze eerst naar de shrink (psych) en daarna naar een peperdure kuur, en daarna weer naar KFC of de Mac.

TB2318 | 19-01-17 | 10:59

CBS staat in dienst van het Kartel. Idem aan NOS medewerkers zijn deze mensen te vergelijken met de NSB'ers tijdens 40-45. Ook treurig dat je voor die paar euro bloedgeld, ook salaris genoemd, je medelanders een dolk in de rug steekt.

Mark_D_NL | 19-01-17 | 10:58

Economie is niet belangrijkste item voor de stem op 15 maart. Dat is Islam, immigratie, Asiel, vluchtelingen, misdaad, Kut marokkanen etc etc.

Zwizalletju | 19-01-17 | 10:57

Wat zij er verder niet bijvertellen is dat een veel middenklassebanen zijn vervallen. Daarvoor in de plaats is er niets of slechts minimumloonbanen met de bijbehorende werkzaamheden.

Een trend, die je in de VS nog meer ziet.

ProAsfalt | 19-01-17 | 10:54

Ik mag aannemen dat de tewerkgestelden bijstandsgerechtigden wel worden meegenomen in de werkloosheidsstatistieken.

ProAsfalt | 19-01-17 | 10:53

Haha "in de verte lacht een reiger", heerlijk.

Makro777 | 19-01-17 | 10:51

@Maya de Bijna, goed lezen! Onder GP topics.
roze_bril | 19-01-17 | 09:55
.
Ja, je hebt gelijk, excuses.
Maar mijn geheugen werkte gelukkig prima!

Maya de Blij | 19-01-17 | 10:47

"Blonde Geert op bezoek bij koning Willie... ja, dat zou mooi zijn."
Ing. Van der Pik | 19-01-17 | 10:15

De foto is er al:
images0.tcdn.nl/binnenland/article2164...

Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 10:46

CBS sponsored by VVD(Pinokkio)en PVDA(FlexAscher).

Winky | 19-01-17 | 10:44

Peilingen kunnen de drekbak in. Laat je niks wijsmaken over de VVD die zgn gelijk staat aan de PVV in de peilingen. De VVD verkeert in deplorabele staat, mensen. Hillary Clinton was gezegend met 98% kans op het presidentschap. Mensen gingen er al in geloven. We weten allemaal hoe dat afliep. En terecht. Mensen worden wakker. Denk Trump, denk brexit.
Denk Geert Wilders.

Accident_Prone | 19-01-17 | 10:44

@Astroturfer | 19-01-17 | 10:18
Het CBS zou ook even de cijfertjes van mensen die dakloos zijn geworden tussen 2012 tot en met 2016 moeten geven. Evenals mensen die als NUG (Niet Uitkerings Gerechtigd) zijn geworden in die tijd. Misschien begrijpen ze bij de VVD dan ook waarom de werkloosheidscijfers dalen.

Beroep = Boerenlul | 19-01-17 | 10:28

dit socialistische VVD=PvdA=D66=CDA=GL-CU=SGP regime werkt zoals alle andere socialistische regimes voornamelijk voor de statistieken, zie de bekende 5-jaren plannen van de oude Sovjet Unie die altijd geslaagd waren ook al was er niks te eten. Voor socialisten aller tijden geldt dat als de statistieken maar kloppen de werkelijkheid er niet toe doet en als ze niet kloppen dan maakt men ze wel kloppend.

wlodek | 19-01-17 | 10:21

Het aantal verkeersdoden is met tientallen gestegen, ook hier faalt het kabinet met mensenlevens tot gevolg.
Meer flitsen gebeurt al, dus dat is niet de oplossing. En waar komt men mee, inderdaad meer flitsen.
.
En Onder VVDer Gerrit Zal. Is het aantal Indiërs bij de ABN enorm toegenomen. Ondertussen worden de blanke mannen van ABN en IBM de tent uit geflikkert. ZZPers worden ook de payrol ingedrukt om zo het kabinet aan betere werkloosheidscijfers te helpen. U wordt nog steeds door de banken genaaid!
* Trap er niet in *

Astroturfer | 19-01-17 | 10:18

Blonde Geert op bezoek bij koning Willie... ja, dat zou mooi zijn.

Ing. Van der Pik | 19-01-17 | 10:15

@Chatbot.
Die kondigen de aanstaande Arabiche lente op het Europesche vasteland aan.
Heeft iemand NRC al op de hoogte gebracht?

Andersdenkend | 19-01-17 | 10:15

*stuurt mailtje met link VVD site, naar NRC*

Rest In Privacy | 19-01-17 | 10:15

Denk dat er gewoon 's massaal op de PVV gestemd moet gaan worden. Het land zou echt op z'n kop staan. En koning Willie aan de valium...

Ing. Van der Pik | 19-01-17 | 10:14

Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
Ja, die goeie oude journalistiek waarbij journalisten nog niet alles wat ze door de staatsorganen voorgelepeld kregen als zoete koek aannamen, en zelf onderzoek pleegden.
Daar zijn ze nu helaas te lui/te onbekwaam voor.
Het feiten / meningen verhaal van u komt me overigens bekend voor.
Werd dat in Amerika ook niet door de democraten als de zoveelste reden gebruikt om de verkiezing van Trump te verklaren?
De zogenaamde nep-nieuws uitleg?

En wordt dit nu niet door de mainstream media gebruikt

Roadblock | 19-01-17 | 10:14

En geen cent naar Griekenland... dat was ook zo'n mooie.

Ing. Van der Pik | 19-01-17 | 10:13

@Watching the Wheels | 19-01-17 | 09:46
En die regels hebben ze natuurlijk heel toevallig het jaar voor nieuwe verkiezingen ingevoerd. Hoezo is het CBS geen politiek instrument ...

sinar2 | 19-01-17 | 10:12

Bij een parttime werk van 12 uur wordt iemand al tot een werkende gerekend. Dat betekent dus dat van 3 zulke parttimers er opgeteld slechts 1 werkt. Wat een versluierde werkloosheid! Kom je nooit in de media tegen voor wat betreft de werkloosheids cijfers.

ALLESANDERSSHOW | 19-01-17 | 10:06

Ik mis een 100.000 of meer werkeloze ZZP 'ers in de cijfers. Tellen die niet mee voor Pinokkio ?

Observer1961 | 19-01-17 | 10:06

Ik kijk naar mijn eigen portemonnee en weet genoeg. Ik kijk naar het alternatieve nieuws en weet het zeker. Never nooit ga ik nog in die leugens geloven.

dalskog | 19-01-17 | 10:05

Afgelopen jaar was goed voor de visserij. Vrijwel over de hele linie werd er goed verdiend, en dat zie je gelijk terug in onze lokale economie. Maar er rijzen donkere wolken aan de horizon. Ik voorzie uitgemergelde meeuwen en kannibalisme zegevieren als ze tot wanhoop gedreven hun kuikens moeten eten. Ik heb het over de anti-discardban. Waar het eerst beleid was jonge en levensvatbare vis overboord te zetten is nu door EU regelzucht de koers 180 graden gedraaid. Geen grap. Jonge voor consumptie onbruikbare vis moet nu aangevoerd worden. Vissers willen natuurlijk niet mee doen aan deze zelfdestructie.

Van Urk | 19-01-17 | 10:01

keestelpro | 19-01-17 | 09:20
Dat bedoelde ik ook totaal onbetrouwbaar die cijfers. Net zo als die van gedaalde criminaliteit cijfers waarvan kenners allang wisten dat het gelul van de bovenste plank was.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-01-17 | 09:55

@Maya de Bijna, goed lezen! Onder GP topics.

roze_bril | 19-01-17 | 09:55

CBS het verlengstuk van het kabinet. Van firma list en bedrog.

Brainder | 19-01-17 | 09:53

En jongens? waar hebben jullie al die extra poen aan uitgegeven?

fukallahalhollandi | 19-01-17 | 09:50

Trap er niet in, het percentage mensen met een vaste baan en een arbeidscontract voor onbepaalde tijd is heel zeker afgenomen, maar die statistiek krijgen we niet te zien.

Trap er niet in, de zaken worden mooi voorgesteld, maar het aantal mensen met een vast kontrakt is afgenomen, dat weten we allemaal, maar dat komt in geen enkele statistiek van het CBS mooi weer buro naar voren.

Trap er niet in!

High-Roller | 19-01-17 | 09:50

Nepnieuws, betaald met belastinggeld.

maar toch | 19-01-17 | 09:49

@sinar2 | 19-01-17 | 09:39
Dat kan natuurlijk ook, slim van ze.

Watching the Wheels | 19-01-17 | 09:46

TB2318 | 19-01-17 | 09:38
Ik meen enige ironie op te mogen maken. Maar de gezondheidszorg in Nederland mag kwalitatief van een behoorlijk niveau zijn, de manier waarop het georganiseerd is, is uiterst zorgwekkend.
Waarom kunnen andere landen met een fractie van de kosten nagenoeg dezelfde kwaliteit leveren?
En wat is dat voor privatisering waarin we administratiebureaus reserves laten aanleggen zonder dat enig risico lopen of winstoogmerk hebben? Dat heet dan geprivatiseerde zorg?

Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 09:45

Na steeds een VVD'er als ombudsman, als minister van Justitie, als Kamervoorzitter, als president van Oekraïne, als voorzitter van de OVV, als woordvoerder van de nabestaanden MH17, nu ook een VVD'er aan de leiding bij het onafhankelijk Staatstiekenbureau?

Watching the Wheels | 19-01-17 | 09:44

Als liegen en bedriegen een Olympisch nummer was , dan had Rutte zeker een gouden plak behaalt.

blauwe zander | 19-01-17 | 09:42

@Mika6101 | 19-01-17 | 09:12
Dat kan nog steeds hoor, met dezelfde levensstandaard als in die tijd, dus geen of een gedeeltelijk onverwarmd huis (trek maar een extra borstrok aan) met een inboedel die een leven lang mee ging, een heel eenvoudig autootje, niet of heel sober met vakantie, simpel en weinig afwisselend eten, met slechts af en toe vlees, enz. Toen was geluk heel gewoon, omdat men gelukkig was zonder alle luxe waar we nu aan gewend zijn geraakt, en waar we voor werken.

JTKDM | 19-01-17 | 09:40

@Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
De cijfers kloppen wel maar de onderliggende regels zijn veranderd. Zelfs al werk je maar 1 uur per week dan ben je al meteen niet meer werkeloos. En dat was 12 uur per week.
Ook als je als ZZP'er bent ingeschreven zonder ook maar een uur werk te hebben dan ben je niet meer werkeloos volgens de regels.
Maar het feit blijft dat je in de praktijk echt nog steeds werkeloos bent.

sinar2 | 19-01-17 | 09:39

Allemaal onzin. Dat positieve gedoe.
Het gaat hartstikke slecht met Nederland.
We hebben bijvoorbeeld de allerslechtste zorg ter wereld bijvoorbeeld. Nergens is de zorg zo slecht als in Nederland. En de zorg is ook nog nooit zo slecht geweest als vandaag.
Verder stijgt het aantal verkeersdoden steeds maar verder omhoog. (zie een van de vorige artikelen van GS) Volgens mij is het nog nooit zo hoog geweest als vandaag de dag. En nergens vallen zo veel verkeersdoden als vandaag.
En... ieder moment kan er een terreuraanslag plaatsvinden in NL. Het wordt steeds gekker. Eerst Pim Fortuyn, daarna Theo van Gogh.
O o o, waar moet dat heen met ons land.

TB2318 | 19-01-17 | 09:38

Hoog, heel hoog in de blauwe lucht vliegt een meeuw.

Jos Tiebent | 19-01-17 | 09:38

Zodra geenstijl-reaguurders optimistisch worden weet je dat er een recessie op de loer ligt!

#contra-indicatie

Teleo | 19-01-17 | 09:36

@Schweinchen Dick | 19-01-17 | 09:26

Heeft u bronnen voor deze bewering. Of is het meer een mening?

Donkersloot | 19-01-17 | 09:34

@Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
Als de feiten je niet bevallen dan noem je het gewoon een mening. Je kan zo bij de VVD.

Rest In Privacy | 19-01-17 | 09:33

Heb het gisteren al in een topic gezegd en kan het alleen maar herhalen: het verbaast mij dat de mooi-weer strategie nog altijd van stal wordt gehaald, terwijl we in 2016 minstens 3 gelegenheden hadden die aangetoond hebben dat het niet meer funktioneert (Oekraine, Brexit & US-Elections). Los natuurlijk van het feit dat het allemaal niet klopt of tenminste selectieve berichtgeving is.

Maar ja, als je alleen een hamer hebt, ziet elk probleem uit als een spijker.

Gladiator Fap | 19-01-17 | 09:32

Met iemand als Rutte aam het hoofd kun je er zeker van zijn dat mooie resultaten gebaseerd zijn op gesjoemel met definities van de uitgangspunten. De beurs is gestegen, mogelijk ten onrechte, omdat Trump gekozen is als president en niet vanwege het gepruts van het kabinet.

watazooi | 19-01-17 | 09:31

Eerst (officieel) ruim 350.000 banen slopen en ieder jaar de effectieve koopkracht verlagen, en dan toch stijgende consumptie? Vergeet Harry Potter, er kan er maar een de beste zijn Mark (www.youtube.com/watch?v=rUBfgfBrwrI )!

Rest In Privacy | 19-01-17 | 09:30

Niet dankzij maar ondanks dit kabinet. Zonder al die belastingverhogingen hadden we überhaupt nauwelijks of niet een crisis gehad.

Gewinflipt | 19-01-17 | 09:30

Ding dong dingeling, sprookjes in de efteling...

Arknow | 19-01-17 | 09:30

Hoe vaak is daarvoor de definitie van werkeloos daarvoor aangepast en wanneer is een zzp'er werkeloos? Trap er niet in.

bijna_raak | 19-01-17 | 09:29

Consumenten hebben dus vooral meer uitgegeven aan aardgas. Dat voor tweederde uit belasting bestaat. En bovendien niet echt een keuze is van de mensen. Paar slappe winters betekent minder gas verbruiken. 1 koude maand en de consumentenbestedingen stijgen. Jaja.

tractorband | 19-01-17 | 09:29

Rutte dear subjects potjandorie verspreking sorrie geachte EU consumenten, u krijgt weer wat vleesch op den botten, jammie jammie dat wordt weer heerlijk benen eh belastingtechnisch uitbenen grijns.

william7055 | 19-01-17 | 09:28

Het is overigens een geflatteerd verhaal dat de werkeloosheid daalt. Vanwege de volkomen mislukte Wet Werk en Zekerheid, waarbij werkgevers nauwelijks personeel kunnen ontslaan op disfunctioneren, worden nu verreweg de meeste werknemers via uitzendbureaus en payrolling aangenomen (geen vaste banen dus). Daarnaast durven opdrachtgevers door de eveneens mislukte en inmiddels opgeschorte wet DBA geen zzp-ers meer aan te nemen vanwege de zware negatieve fiscale en civiele consequenties welke de opdrachtgever vijf jaar lang kan achtervolgen, gaat hier om bijna een miljoen zzp-ers. Twee mislukte wetten waarvoor de VVD 100% verantwoordelijk is en snel door het parlement gedrukt, ondanks 2 negatieve adviezen van de Raad van State.

Schweinchen Dick | 19-01-17 | 09:26

En nu maar snel naar bed... en oogjes dicht en snaveltjes toe! Uw regering waakt!

benjeallanggek | 19-01-17 | 09:24

Dus tóch het beste kabinet sinds WOI muhahahaha...

Pi Mol | 19-01-17 | 09:23

Dus 10% meer positieve antwoorden t.o.v. negatieve bij consumenten vertrouwen? Hoger misschien, maar nog steeds niet echt hoog.

Hans Gruber | 19-01-17 | 09:23

Nagedacht over hoe je de laatste 15 jaar moet archiveren. Onder Mentirisme? Inversisme?

Poesmobiel | 19-01-17 | 09:23

Raar hoor, ik lees juist overal over massaontslagen en in mijn omgeving word ook de één na de ander op straat geschopt omdat het werk richting oostblok gaat.

sinar2 | 19-01-17 | 09:23

Als er iemand is, echt eentje maar, in deze panelen, die verkeert in een omgeving waarin volop gejuicht wordt door verbeterde economische omstandigheden, als in het artikel omschreven, wil die zich dan kenbaar maken alstublieft ?

netniet | 19-01-17 | 09:21

Mooi! Kan ik eindelijk beginnen met mijn handel in touwtjes met treklus in diverse bij uw voordeur passende (of contrasterende) kleuren. Uit elke brievenbus een lus.

metzonderzijwieltjes | 19-01-17 | 09:21

Ik ga het touwtje maar weer eens uit de brievenbus hangen.

bisbisbis | 19-01-17 | 09:20

@ necrosis | 19-01-17 | 09:12

Rutte heaumeau? Jouw woorden! *grijns*

yamahaha | 19-01-17 | 09:19

Dalende werkeloosheid. Te danken aan meer gesubsidieerde baantjes zeker. Trap. Er. Niet. In!

DerFoehrer | 19-01-17 | 09:17

Nepnieuws

Burpppp(sorry) | 19-01-17 | 09:17

"Waar hebben de consumenten meer aan besteed?"
Nou, zorgverzekering, huur en het vastrecht van je energierekening.
Niet aan wasmachines of andere consumentengoederen.

Osdorpertje | 19-01-17 | 09:16

Het probleem is niet dat we elke vier jaar weer op dezelfde manier besodemieterd worden. Het probleem is dat we dat in de loop der tijd lekker zijn gaan vinden en het steeds weer willen.

Nivelleermarionet | 19-01-17 | 09:15

Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
Niet geneukt gisteren?

Freddie Stobart | 19-01-17 | 09:15

Meer uitgeven, zonder meer (netto) te krijgen. Dat ik heb ik in 2007 ook gezien, het resultaat zal dan ook hetzelfde zijn. Hebben zo ook de schulden van consumenten erbij gezet? Vast niet want dan heb je door....

ZwarteDag | 19-01-17 | 09:15

Toch goed van de PVDA

gestopt | 19-01-17 | 09:14

Wie gelooft er nog in een regering die zijn eigen burgers misleid door list en bedrog.Stelletje globalisten .Conservatief protectionisme moeten we willen.Nog goed voor t milieu ook.

Vliegendtapijtje | 19-01-17 | 09:14

Verkapte werkeloosheid in ZZP-land, mooi gedaan met die regels.
Prachtig, die nieuwe rekenregels, corrigeer het BBP met een fictief percentage voor drugshandel. Leuk ook voor de naheffingen uit Brussel.
Teruglopende aardgasbaten.
Onze brievenbus-bv-business zal binnenkort ook wel opgedoekt worden.
Banken nog altijd aan het infuus.
Grote faillissementen in de retail.
Autoverkopen worden nooit meer wat het geweest is.
Verkapte lastenverzwaringen resulteren nu in verhoging van de lonen inn publieke sector; dat geeft even tijdelijk een boost. Maar met de lage inflatie op langere termijn tot verlammende zuid-Europese toestanden; een overheid die ten opzichte van de belastingslaaf veel te groot, log en duur is.
Het is niet alleen cosmetica, er zullen in het hele scala ook echt wel plusjes zijn (huizenmarkt)...
Toch is het een beetje raar om daar trots op te zijn nadat je de mondiale crisis hebt aangegrepen om met overdreven braaf EU-onzinbeleid Nederland naar het randje van de afgrond te leiden.

Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 09:14

Verdomme, ik vergeet elke keer dat GeenStijl geen drol met journalistiek te maken heeft... alleen maar méningen! Niks feiten!

Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
Gisteren was het nog nieuws dat de koopkracht in de portemonnee "achterbleef" bij de stijging van de lonen.
Dat was geen mening, maar een feit. Wordt hier in feite aan gerefereerd door reaguurders, ga je het opeens een mening noemen. Daarmee draai je iedere discussie de nek om...

Nuchternederland | 19-01-17 | 09:14

De voedselbanken groeien sneller dan ooit sinds 2003.

daytripper | 19-01-17 | 09:14

@Feynman | 19-01-17 | 09:01
Ben niet in cbs-persbericht gedoken maar zitten zzp'ers hier niet bij in? En wat als een werkloze in 2016 verder gegaan is als zzp'er zonder opdracht, is er dan een werkloze minder?

de Voorzittert | 19-01-17 | 09:14

De kans is groter dat een kameel door het oog van de naald kruipt dan dat ik op de partij van gladjakker en liegebeest Rutte stem!

Schweinchen Dick | 19-01-17 | 09:13

Werkloosheid daalt. Of zijn er een hele lading ZZP'ers bij zodat het UWV dit kan aangeven? Wacht maar tot al die bankmedewerkers op straat komen te staan na weer een bezuinigings ronde. En de stijging van consumenten (uitgave) is logisch, alles wordt steeds duurder! Maar laten we voorla Rutte zijn beloftes vergeten die hij waar heeft gemaakt zoals de MH17 steen, de €1000, minder ambtenaren, geen zorgkosten stijging en ga maar door.

Super Grover | 19-01-17 | 09:13

Donkersloot | 19-01-17 | 08:55
Het begint natuurlijk al fout te gaan bij de suggestie dat deze cijfers echt serieus beïnvloed zijn door het huidige kabinet (en dat dat de VVD is)

frank87 | 19-01-17 | 09:13

@yamahaha | 19-01-17 | 08:49
Dat zou een stunt zijn als heel Nederland daags voor de verkiezingen opeens een belastingtoeslag van duizend euro op de mat vindt. #smeergeld

keestelpro | 19-01-17 | 09:13

@yamahaha | 19-01-17 | 08:49
Pinky promise?
Dat klinkt nogal homosueel.
Al denk ik niet dat Rutte heterosueel is.

necrosis | 19-01-17 | 09:12

Het leuke is dat toen ik dat stukje las, ik me herinnerde dat het vroeger nog echt zo was ook. De man kon als eenverdiener genoeg over houden om een heel gezin te verzorgen. En de stoepjes waren geschrobd. Kortom, Toen was geluk nog heel gewoon. Wat zijn we met zijn allen toch enorm naar beneden gedonderd zonder het werkelijk te beseffen.

Mika6101 | 19-01-17 | 09:12

Sinds 1 januari 2016 word je als je een paar uur in de week een baantje heeft , niet meer als werkeloos in de kaartenbak van het UWV gevonden , je bent er dus uitgegooid.
Velen hebben zo baantje met een salaris aangevuld met de voedselbank ga je net niet dood en ben je voor de rest uitgesloten van het maatschappelijk leven.

Chinook Elsevier | 19-01-17 | 09:12

Deze groei is ondanks het huidige kabinet, absoluut niet dankzij. Zonder maatregelen van het kabinet hadden we deze situatie al een jaar of 2 eerder gehad.

Energya | 19-01-17 | 09:11

@roze_bril | 19-01-17 | 09:06
Ik dacht dat gisteren u laatste reaguursel was?

Maya de Blij | 19-01-17 | 09:11

Zal mij benieuwen hoeveel kiezers strategisch op de vvd zullen gaan stemmen om Wilders buiten het torentje te houden.

komtdatschot | 19-01-17 | 09:10

Jesus weet je wat ik straks uit de deur ga hangen?? Nee daar is tie te klein voor en het is te koud, maar anders!

miachel2003 | 19-01-17 | 09:09

LOL! Ik las: in de verte lacht een neger.
Ik heb ook nog geen koffie op. Bijna weekend.

postmodernismisdead | 19-01-17 | 09:08

Leuk die cijfers maar ik hoor alleen maar ontslagen regenen bij banken, scheepsbouwers, offshore. Winkelcentra verpauperen, de ene na de andere winkel duvelt om. Kijk maar naar de criminaliteitscijfers, men verdraait ze waar je bijstaat.
Verkiezingstijd is de tijd waarin het hardste gelogen wordt. Op de VVD na dan, want die liegen constant.

Eppo | 19-01-17 | 09:08

Kan je nagaan hoe we ervoor hadden gestaan zònder PVVDA. CBS beter omdopen in RPB: Rutte's Propaganda Bureau.

Maar weet je wat nog het ergst is? Hele volkssttammen trappen er helaas opnieuw in. Steeds. Maar. Weer.

Robin Hood | 19-01-17 | 09:08

Ze hebben ons de laatste 4 jaar belazerd en dan zullen ze het nu niet doen .

gerrie de perrie | 19-01-17 | 09:07

Criminaliteit ook lager dan ooit.

de honden blaffen... | 19-01-17 | 09:06

En nu de Nederlandse autoverkopen! Ghe ghe.. over lelijke eendjes gesproken.

roze_bril | 19-01-17 | 09:06

Het is allemaal wondowdressing. De Europese Centrakr Bank heeft de afgelopen jaren 2500 miljard euro aan staatsobligaties opgekocht waardoor de rente naar 0 ging en er met veel pijn en moeite 1-2 procent groei is gekocht.

Ook de immigranten die de afgelopen 2 jaar hiernaartoe zijn gelokt (zo'n 120.000) hebben direct en indirect zo'n 40.000 banen opgeleverd.

90% gaat de bijstand in en die zullen wel buiten de werkloosheid statistiekjes gehouden zijn.

Neem daarbij nog de staatsschuld die de afgelopen 6 jaar is verdubbeld waardoor er maar 1 conclusie kan zijn.

Gekochte groei, gekochte banen en met de 300.000 die er nog middels gezinshereniging bij gaan komen een enorme uitholling van onze economie en welvaart.

mottuj | 19-01-17 | 09:05

En nog meer goed nieuws.......... ik vond net een steen,hij lag onderop.

ditotje | 19-01-17 | 09:03

Zover ik weet tellen de mensen in de bijstand niet mee voor het werkeloosheidcijfer. Je gaat eerder de bijstand in tegenwoordig dus tel je niet mee als werkeloze. Het aantal mensen in de bijstand is gestegen. Dus het is gegoochel met cijfers.

Teminste zo heb ik het altijd begrepen.
Misschien iemand met meer verstand van cijfertjes die hier meer duiding aan kan geven?

General Dripple | 19-01-17 | 09:02

Economisch herstel dankzij, of ondanks het kabinet. Ik houd het op aantrekken van de wereld economie. Doeeeei Rutte cs.

Janneus | 19-01-17 | 09:02

Al deze grafieken beginnen halverwege Rutte I & II. Hier wordt hooguit zijn eigen puinhopen gerepareerd. En dan niet door zijn geniale DBA om ZZP-ers van hun werk te krijgen of flexibilisering arbeidsmarkt waardoor starters geen vaste aanstelling, derde arbeidsjaar of hypotheek krijgen.

Nee deze stijgende lijn is vanwege buitenlandse economische groei. VK doet het ondanks of dankzij de brexit ongekend goed en Duitsland is zo ongeveer het enige land dat profiteert van de unie. Ruim 90% van het geld voor Griekse reddingen eindigde bij de bankmoffen. Hun piramidespel met junkbonds kende een gunstige eindfase met de Europese belastingbetaler die als laatste instapte.

Een echt plan om bijvoorbeeld te voorkomen dat de helft van de samenleving die niet meekomt in de kenniseconomie niet eindigt in de bijstand dankzij industrialisatie en automatisering ontbreekt. Die mensen hebben stemrecht, kozen voor de droom van een baan en dus op Trump.

Goed regeren is veel meer dan macro-economische kwartaalresultaten of pronken met andermans veren.

Feynman | 19-01-17 | 09:01

Dankzij of ondanks dit kabinet !!!

Twerb | 19-01-17 | 09:01

ChatBot | 19-01-17 | 08:58

Die bij ons zijn inmiddels aan het nestmaken begonnen.

eerstneukendanpraten | 19-01-17 | 09:01

ProAsfalt, kom er maar in!

eerstneukendanpraten | 19-01-17 | 08:59

Ik heb (en zal ) niet op vvd op PvdA gestemd, maar het is mooi dat ze vier jaar hebben afgemaakt. Dat heeft voor rust gezorgd. Deze mooie cijfers hadden er ook geweest als een ander kabinet de volledige periode hadden afgemaakt en waren misschien nog beter geweest zonder o.a. BTW, accijns- en huurverhogingen.
Nu de economie weer oké is, graag een kabinet dat niet verder bezuinigd, maar ook niet te veel uitgeeft en de grenzen dichtgooit.

Rest In Privacy | 19-01-17 | 08:58

Ik zag net 2 zwaluwen ook.

ChatBot | 19-01-17 | 08:58

Oh wat lekker, alleen maar positief nieuws de komende 2 maanden,
Maar kijkende naar mezelf heeft dit geen betrekking op mij, maar ik zal wel de enige zijn.

Titje | 19-01-17 | 08:58

CBS en cijfertjes, dan krijg ik direct overal jeuk.
Kwamen die positieve criminaliteitscijfers ook niet van het CBS??
Totaal onbetrouwbaar.

DerkArie-ut-de-Achte | 19-01-17 | 08:57

-weggejorist-

Donkersloot | 19-01-17 | 08:55

De souffle rijst mooi... Totdat Ruttes opvolger op 16 maart het oneetbare kreng uit de oven moeten halen. Gebakken lucht.

Rommelende Onderbuik | 19-01-17 | 08:55

Ik geloof er een geen ene KUT van.

Der Wilbert | 19-01-17 | 08:52

Man,man,man, wat een vrolijkheid allemaal, ga straks mijn touwtje weer uit de brievenbus hangen hoor.....

Oetiohnegentechnik | 19-01-17 | 08:52

Tegen zoveel onomstootbare feiten kan ik niet op. Nu weet ik het zeker. Ik stem deze keer VVD.
Echt.waar.
Wedden voor 1000 Euro?

jemagookniksmeer | 19-01-17 | 08:52

En iedereen 1000 euro! Echt waar! Pinky promise!

yamahaha | 19-01-17 | 08:49

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland