Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dashcam. Politie bewaakt Merwedebrug met leven

Stukje Gevaar voor Eigen Leven TV bij de VID (zie ook hun liveblog). KLPD-agenten die bussen en vrachtwagens van de Merwedebrug bij Gorinchem proberen te houden. Want daarin zijn haarscheurtjes ontdekt en je weet hoe dat gaat in Nederland: onmiddellijk de boel op slot want elke vrachtwagen die nu nog de brug oversteekt, kan de laatste zijn qua instortingsgevaar des doods. Gevolg = lange files. En agenten die aankomende achttienwielers en overig zwaar tonnage met alle macht naar de uitvoegstrook staan te dirigeren. Dat levert, zoals in de gif hieronder te zien is, levensgevaarlijke situaties op. Kan dat nou niet anders worden opgelost? Want dit is een voorsprong nemen op de staatseuthanasieplannen bij voltooid leven. Update 12u00: Autoplay embed kills the video stream. Dus ff weggehaald (sorry VID-vloggers!). Maar: "Inmiddels zijn de (juiste) verbodsborden geplaatst."

Reaguursels

Inloggen

allejezus, blij dat ik er niet meer dagelijks overheen hoef. Ik stond daar in 1982 !!! al dagelijks stil vanuit Rotterdam naar Brabant. Er wordt al 40 jaar over geouwehoerd en niemand heeft er ooit ene fuck mee gedaan.
Zo, dat moest er ff uit

ikweethetzeker | 13-10-16 | 19:25

Haarscheurtjes van 2,5 cm. Tamelijk dikke haren, lijkt me zo. Bovendien ontstaan die niet van de ene dag op de andere; er moet al veel langer iets aan deze brug gemankeerd hebben. Ergens in de 60-er jaren is men de Nederlandse bruggen anders gaan bouwen: pisbakkenstaal en een veiligheidsfaktor van 1,5-2,5 terwijl voor die tijd een veiligheidsfaktor 5 gebruikelijk was. Er is de laatste tijd trouwens toch veel aan de hand bij Rijkswaterstaat: sluisdeuren die losraken en 40 meter naar beneden kukelen. De bruggen over de sluizen bij Kornwerderzand die niet meer dicht kunnen. Een nieuwe Botlekbrug die sinds de bouw van ruim een jaar geleden al 100 keer in storing is geweest; zo maar een kleine bloemlezing uit het rariteitenkabinet van Waterstaat. Kennelijk hebben de boekhouders de regie van de de ingenieurs overgenomen.
Misschien tijd om mevrouw Schulz van Hagen aan de tand te voelen?

oliebolletje123 | 13-10-16 | 15:18

Er schijnen ook haarscheurtjes te zitten in onze landsgrenzen.

XaleX_2 | 13-10-16 | 13:55

Dat er nu pas scheurtjes in die brug worden ontdekt is wel eigenaardig. Toen de brug werd opengesteld, werd ontdekt dat de brug beweegt als er zwaar verkeer overgaat. Nu beweegt elke brug wel een beetje, maar bij deze brug is dat altijd nogal extreem geweest. Komt door de gekozen constructie, zeiden de ingenieurs destijds, niets aan de hand. Datzelfde zeiden ze ook van die bruggen bij Deventer en Zwolle, die hangen in het midden extreem door. Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat ook daar defecten worden ontdekt. Maar: niets aan de hand.
Er was ook iets met die brug in Rotterdam, de Zwaan, ook wel de Erasmusbrug. Die zwaaide nogal, niet goed gekozen schokdempers. Het lijstje is vast wel langer.

hotnot | 13-10-16 | 13:31

Ik kopieer de verkeerde nickname. Voorgaande bericht moet @quigg | 13-10-16 | 12:51 en niet @Godwint.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 13:00

@Godwint | 13-10-16 | 12:53
Simpel: Het verkeer komt te hard aanrijden. De rijwind zorgt voor teveel trillingen in de balken waardoor het betrekkelijk moeilijk is om die balken goed vast te zetten.

Daarnaast is de ravage niet te overzien als er iemand die per ongeluk te hoog is toch doorheen rijdt.

U moet wel blijven nadenken.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 12:58

@ Feynman | 13-10-16 | 11:06
Correct. Dat die weg is afgesloten staat bij elke op en afrit vanaf de grens. T zijn voornamelijk Oostblokkers die alles negeren en maar doorknorren.

Verder is deze brug al jaren toe aan vervanging. Maar ja, uitstellen om maar een paar centen te besparen tot je problemen krijgt die uiteindelijk alleen maar meer geld kosten lijkt de strategie van onze overheid.

Godwint | 13-10-16 | 12:53

Ik las dat de brug verboden is voor alles wat zwaarder is dan 3500 kg. Waarom dan niet van die hoogtebalken gemaakt zoals die ook bij tunnels staan? Ik ken maar weinig personenauto's en busjes die hoger dan 2,5 meter zijn.

quigg | 13-10-16 | 12:51

@Gerard Leeflang | 13-10-16 | 11:58
Het is inderdaad mensenwerk, maar wel dat van ingenieurs en dat zijn mensen die weten dat er doden vallen als zij een foutje maken. Het is niet voor niets dat die lui een bepaald aantal inspecties in een bepaalde periode voorschrijven. Het is namelijk mensenwerk waarbij alles MOET gaan zoals het hoort en de kosten zijn dan net even iets minder belangrijk.

Rest In Privacy | 13-10-16 | 12:49

Alexander des Burgus | 13-10-16 | 12:39
Dat zeg ik toch, hou je aan de feiten, niet voor een ander gaan denken, dat is niet jouw ding.

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 12:44

@Gerard Leeflang | 13-10-16 | 12:22
Misschien moet je eens de reacties lezen onder de artikels van je link. Het meerendeel van de "nutteloze" werken (behalve in Amsterdam natuurlijk) hebben nog steeds een nuttige functie.

Alexander des Burgus | 13-10-16 | 12:39

@Gerard Leeflang | 13-10-16 | 12:22
Nu weet ik waar je werkt Gerard!

Openbaar Mysterie | 13-10-16 | 12:35

Openbaar Mysterie | 13-10-16 | 12:11
Ze hebben gelukkig wel ingegrepen zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan zoals het instorten van die brug.
En laten we wel eerlijk zijn, er worden heel veel mooie goede bruggen gebouwd op aangeven van het ambtenaren corps.
www.nuttelozewerken.nl/category/nederl...

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 12:22

Doodsverachting of gewoon dom? Las gisteren deze provocatie politiek.tpo.nl/2016/10/12/reactie-op-... Het gaat om het voorafgaande artikel maar windows10 is weer eens slimmer dan ik. LSZaDRST!

Rest In Privacy | 13-10-16 | 12:21

@Gerard Leeflang | 13-10-16 | 11:58
Geen mensenwerk Gerard, Ambtenarenwerk!

Openbaar Mysterie | 13-10-16 | 12:11

Wat een land

Kaltsnautzige | 13-10-16 | 12:05

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 11:58
Je piept wel anders, als je er dagelijks gebruik van moet maken, maar dat is met zoveel.

watmagjenogwel | 13-10-16 | 12:04

Heb meer dan 40 jaar in de direkte omgeving gewoond, en in die tijd veel van de brug gebruik gemaakt.
En toen al burgertje pesten met bijvoorbeeld de opritten aan de zuidkant op te heffen, onder het mom van veiligheid.
30 jaar geleden begon men te zeuren bij RWS dat er een nieuwe bij moest komen, en tot heden is men er over aan het ouwehoeren.
Hoogst kwalijk weer, dat het zo moet lopen, weer zo'n voorbeeld van de Roverheid, hoe het niet moet.

watmagjenogwel | 13-10-16 | 12:03

Het Merwedekanaal is overigens (deels) de oude naam voor het huidige Amsterdam-Rijnkanaal. Voor uitbreiding en verbetering van de uit 1825 daterende Keulse Vaart, die was namelijk veel te smal, te ondiep en de bruggen waren veel te laag, diende in 1879 Minister Tak van Poortvliet de Kanalenwet in, die ook vaarverbeteringen elders in het land beloofde. De wet werd verworpen, waarna de Regering aftrad. Dat gebeurde toen nog bij falen. Uiteindelijk werd veel later het zogeheten 'plan-Mussert' gekozen, dat naar voren was gebracht door hoofdingenieur van de Utrechtse waterstaat, ene Anton Mussert. nl.wikipedia.org/wiki/Amsterdam-Rijnk... De bemoeienissen van Mussert zijn nog terug te vinden in de zogenaamde Mussert-palen. www.google.nl/search?q=mussert+palen&...

Piet Karbiet | 13-10-16 | 12:02

Feynman | 13-10-16 | 11:28
Is er eigenlijk nog wel iets goed aan dit land, wat een negativiteit!
Het blijft allemaal mensenwerk, en dan loopt het soms niet zoals gewenst. Thats life!

Gerard Leeflang | 13-10-16 | 11:58

Daarom zeg ik: méér asfalt, altijd maar méér. En o ja, 130 óp dat asfalt. Overal.

Zenzeo | 13-10-16 | 11:54

Automobilisten (weet niet of dat inclusief de vrachtwagenchauffeurs is) betalen 18 miljard per jaar en je hebt niet eens een fatsoenlijk functionerende brug.

ProAsfalt | 13-10-16 | 11:52

Het lijkt Calais wel.

Piet Karbiet | 13-10-16 | 11:46

Wegenbelasting weer omhoog zeker ,of beter ,het geld gewoon gebruiken waar voor het bedoeld is ,en niet voor bedenksels van Wiebus en co om de pot even leeg te stelen .

fleurtje | 13-10-16 | 11:40

@Feynman | 13-10-16 | 11:28
benodigd; Een bord, palen en bevestigingsmaterialen, een auto met TomTom om bord op locatie te gaan plaatsen, Ducttape, lagere school.
Bord kan er dus binnen 2 1/2 uur staan.

Oh fuck wacht even, verplaatsbaar electronisch bord uitvinden.

fuck wacht even, denken denken denken

Openbaar Mysterie | 13-10-16 | 11:35

Maak een paar chicanen met pionen/borden om de snelheid eruit te halen voor vrachtwagens, zo kan je ze makkelijker de weg af dirigeren. Dit is gewoon dom bezig zijn... En ja ik weet het beter.

K. Letskoek | 13-10-16 | 11:30

Die zijn al lang blij dat ze weer een excuus hebben om geen boeven te vangen.

Fridtjof | 13-10-16 | 11:30

General McAuliffe | 13-10-16 | 11:21
Experimenten met later inspecteren zodat je minder inspecties hoeft te doen en dus geld bespaart.

Experimenten met later onderhoud doen en later bruggen vervangen omdat het geld bespaart.

Assetmanagement noemen ze het. Spelletjes die binnen het ministerie geld oplevert, omdat sluitingen onvoldoende pijn doen bij de dienst. Hollywood accounting.

En dat in een wereld waar van alle accijns, wegenbelasting, BTW, BPM, bijtelling en alle andere melkkoe elementen slechts een fractie aan wegen besteed wordt.

De economie is een beetje aan het aantrekken, en we zien nu al een compleet infarct in en buiten de spits, achterstallig onderhoud en parkeerfiasco. Hoe zal het toch gaan als nog een miljoen mensen een nieuw baantje vinden?!?

Zwizalletju | 13-10-16 | 11:19
Ging mij er vooral om dat RWS die borden niet op reserve heeft liggen. We proberen de levensduur van een brug op papier op te rekken, je weet dat dit een zeer reëel scenario wordt, en als het dan fout gaat heb je niet eens een paar honderd euro aan borden klaar liggen. Mogen agenten zich laten platrijden omdat RWS gierig is én zijn draaiboeken en spullen niet klaar heeft liggen.

Feynman | 13-10-16 | 11:28

Ik begrijp het niet.
We geven een bekeuring bij iedere Oeh en Ah.
.
Maar die truckers die de boel willens en wetens in "gevaar" brengen die dirigeren ze weg met gevaar voor eigen leven.
Geef die gasten een Envirimentele boete (paar duizend euro) en dan komen ze echt niet meer. Gewoon een busje neerzetten die kentekens controleert.

GateKeeperNL | 13-10-16 | 11:26

Ik snap niet waarom ze de snelheid niet gewoon teruggooien naar 30 km/u.
Dit soort paniekbeleid lijkt schiet niemand iets mee op.
We weten ook dat als je grote infrastructurele werken doet je maanden van te voren aan moet geven dat een brug/weg dicht gaat.
.
Wat ik mij verder verbaas, hoe kun je scheurtjes des doods nu pas ontdekken.
Stuurt het VVD bewind er bewust op aan om nu als verkiezingen uit te roepen door zogenaamd Wiebes en Smit naar huis te sturen?

General McAuliffe | 13-10-16 | 11:21

@Feynman | 13-10-16 | 11:16
Juiste bebording is klaar :
"Afgelopen dinsdag werd de Merwedebrug in de A27 tot nader afgesloten voor vrachtverkeer. Inmiddels zijn de (juiste) verbodsborden geplaatst. "
-
bron: Vid.nl

Zwizalletju | 13-10-16 | 11:19

Hopelijk hangen ze er een bordje naast met maximale aslast. "Een weg gebruiken met voertuigen waarvan de aslast meer dan 50% hoger is dan aangegeven (bord C20)" Feitcode R567F - € 1.000

Feynman | 13-10-16 | 11:19

Even een paar voorbeelden stellen bij de heren Roemenen, Polen, Turken, Litouwers en niet te vergeten: de Spaanse en Portugese visrijders.
-
Eén combinatie gezellig een paar uurtjes langs de weg zetten en tegen borgbetaling bij de OvJ laten gaan. Die gasten zitten allemaal op urengeld. Dan is diezelfde morgen het gedonder voorbij.

bisbisbis | 13-10-16 | 11:17

Vrachtwagens die ondanks het verbod toch over de Merwedebrug in de A27 bij Gorinchem rijden, krijgen voorlopig nog geen boete. Die krijgen ze pas als er officiële borden staan. Maar die zijn nog niet klaar, zegt Rijkswaterstaat. www.rijnmond.nl/nieuws/147311/Nog-geen... Prutsers.

Feynman | 13-10-16 | 11:16

Drama daar, gisterenavond rond 20.00 daar nog steeds een uur file. Blij dat ik daar niet elke dag over heen hoef.

jip_86 | 13-10-16 | 11:16

Je kunt er toch ook gewoon wat betonblokken neerzetten waar geen vrachtwagen tussendoor past?

Maxx! | 13-10-16 | 11:11

@meso1 | 13-10-16 | 11:07
Het is het huidige jaar + 1. Waarom kijk je nog steeds naar de scheve tanden meneer.

ironpill | 13-10-16 | 11:10

Autostart van een webcam op GS... Die server rookt nu.

Honorificabilitas | 13-10-16 | 11:09

Maak de borden ook in het Engels, Pools en Roemeens.
Dan gaat 't misschien werken.

Zwizalletju | 13-10-16 | 11:06

Zo`n vrachtwagenchauffeur die borden negeert, agenten negeert en daarna naast het puntstuk gaat denken de overtreding alsnog te plegen moet je gewoon artikel vijf meegeven voor het bijna platrijden, boete voor het niet opvolgen aanwijzing politie en het foutief voorsorteren. Gewoon laten uitstappen, rijbewijs innemen, combinatie laten staan en even laten aftikken.

Dan gaat dit als lopend vuurtje door de buitenlandse branche heen en probeert niemand het meer.

Feynman | 13-10-16 | 11:06

En je kan er nog wel zoveel borden neerzetten maar die oostblokkers die hier het complete wegvervoer hebben overgenomen kunnen het toch niet lezen of hebben er schijt aan.

sinar2 | 13-10-16 | 11:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl