Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ProRail wordt staatsbedrijf, treinkaartjes duurder

lolcrusselge.jpgIs de NS nou een privaat- of staatsbedrijf? Filosofen breken zich er al sinds Plato het hoofd over, en zelfs de zegel der filosofen, Bob Rijndwerg, weet zich er geen raad mee. Het antwoord is natuurlijk dat het zowel een staats- als privaat bedrijf is, waardoor er uiteindelijk zowel iedereen en niemand verantwoordelijk is voor alles en helemaal niets. Een bij naam privaat bedrijf met de overheid als enige aandeelhouder, ja dan kun je natuurlijk verwachten dat er een keertje 11 miljard euro aan belastinggeld vergooid wordt aan een faaltrein. Dezelfde status geldt voor ProRail, dat in de dirty nineties kunstmatig van de NS losgezongen werd. Maar nu zijn regenten er klaar mee, en besluiten in al hun wijsheid ProRail eens gewoon ouderwets te nationaliseren, zoals een vijandige overname door het enige bedrijf met een geweldsmonopolie heet. En ja, hoe meer overheid, hoe meer onrendabele ambtenarensalarissen er afgetikt moeten worden, dus hoe hoger de kosten. "Treinkaartjes worden vele euro’s duurder door de omvorming van spoorbeheerder ProRail van zelfstandige BV naar publieke organisatie direct onder het ministerie van Infrastructuur. Daarvoor waarschuwen vakbonden, ondernemingsraad, reizigersclubs en politici. „Vervoerders als NS betalen nu een gebruiksvergoeding voor het rijden over Nederlands spoor zonder 21% BTW. Dat is straks afgelopen. Die extra kosten worden dan doorberekend aan de reiziger." Ach ja, het spoor. Kunnen we ons natuurlijk allemaal wel weer boos om maken, maar is de nationale ergernis jegens de nationale spoorwegen niet ergens ook gewoon cultureel erfgoed? Met z'n allen ergens op kunnen zeiken, zonder dat het ooit terminaal faalt, dat is best knus en geborgen toch? Bedankt, Vadertje Staat, voor nog jaren klaagpret over de gele rups!

Reaguursels

Inloggen

Doe maar wel nationaliseren, want concurrentie is niet (goed) mogelijk.
Wel strak aansturen: Blunderende bestuurders en directeuren gewoon wegsturen.

hotmint | 05-10-16 | 21:28

Nee, de trein is niet rendabel. Volgens mij sinds de jaren '50 (opkomst auto voor de massa) nooit meer geweest. Toch wil ik dat er een dekkend ov-net is in Nederland, al is het alleen maar om te zorgen dat ik zelf in mijn auto een beetje door kan rijden. En net als andere onrendabele maar zeer nuttige dingen kan dit het beste door de staat gedaan worden.

ECLP | 05-10-16 | 11:32

Dat zou een leuk onderzoekje zijn met grafiekjes. De NS versus Reizigersrealiteit.
Hoeveel treinen rijden er op tijd volgens de NS en hoeveel passagiers reizen er op tijd, bij voorkeur van deur-tot-deur en anders van aankomst perron tot vertrek eindperron. Dus een half uur op het perron staan vernikkelen omdat je eerste trein vertraging heeft, en als ie langskomt zo vol zit dat er niemand bijkan, zit daar dan ook bij.

kloopindeslootjijook | 04-10-16 | 18:56

Die vermarkting, winst moeten maken, heeft anders alleen maar voor uitgesteld onderhoud gezorgd. O ja, en nog wat bonussen voor de mensen die dat hebben lopen regelen. Want hebben dat goed gedaan zeg, winst maken. Maar het doel van het hele opsplitscircus is niet winst maken, maar verbetering van het spoor. Dat moet je dus niet met korte termijn bonussen oplossen, maar met laaaaaange termijn oplossingen.

En o ja, stop nou eens met het meten hoeveel treinen er op tijd rijden, en ga kijken hoeveel passagiers er hun traject van A naar B normaal afleggen en op tijd zijn.

kloopindeslootjijook | 04-10-16 | 18:51

@ Osdorpertje | 04-10-16 | 12:02

"Dus jij bent het die altijd zijn bout op de bielzen legt op Rotterdam Centraal."

Je komt overal mee weg als je het maar kunst noemt

Mark van Leeuwen | 04-10-16 | 17:43

Piet Karbiet | 04-10-16 | 12:58
Commentaar leveren is zoooooo makkelijk mijnheer Karbiet.

Goatboy2014 | 04-10-16 | 15:43

@Bytemaster | 04-10-16 | 12:57
Asfalteren dat spoor, en dan lekker bussen laten rijden. Minibusjes, luxe touringcars met massageservice en alles er tussenin. Voor de verandering eens van waar je bent naar waar je wilt zijn. Zo moeilijk is het niet.
www.vrijspreker.nl/wp/2006/06/de-trein...

Kiwi45 | 04-10-16 | 15:37

NS lijdt nu door storingen die hoofdzakelijk door Prorail worden veroorzaakt. Toen het spoor nog onder staatstoezicht viel was dit veel minder het geval. Begrijp dus de stap om de regie terug te pakken. Maar dat het dan duurder moet worden begrijp ik niet. Tijdelijk vanwege de overgang naar staatsbedrijf wel, maar op zeer lange termijn zou, na veel herstel aan de spoorinfrastructuur, het weer goedkoper moeten worden, niet nog weer duurder.

Jan, Leiden | 04-10-16 | 15:27

@Heer Hugo de Waard | 04-10-16 | 13:25
In Luxemburg noemen ze dat een "Oeko Biljee". Dit landelijke tarief werd in 1990 (!) ingevoerd om de mensen uit de auto in de trein te krijgen. Het is jammer dat de dienstregeling van de trein pas een paar jaar later werd verbeterd, hetgeen tot (bijna) een mislukking van het tariefsysteem leidde. In de eerste jaren was ook meer het idee om de binnenstad van Luxemburg te ontlasten van het autoverkeer door het parkeren min of meer Amsterdamse tarieven in het centrum te geven, in de ring buiten het centrum maximaal 2 uur gratis parkeren met parkeerschijf en in de buitenwijken grote P&R terreinen aan te leggen met frequente (iedere 10 min) busdiensten naar het centrum. Met name in de ring om het Centrum leidde dit tot de kolderieke situatie dat de daar werkende mensen iedere 2 uur naar buiten renden om hun auto ten minste 10 m te verplaatsen om zo parkeerboetes te ontlopen.
Levensles hier uit:
Je kunt echt wel dmv. een betaalbaar/goedkoop tarief mensen uit de auto in de trein krijgen, maar je moet het niet te gecompliceerd maken en de frequentie van het OV moet hoog genoeg zijn om te kunnen concurreren met de auto.

Brulboei_61SB | 04-10-16 | 14:35

De PvdA zit vanaf maart met een sloot werkeloze ex-Tweede Kamerleden. Daarvoor worden nu baantjes gecreeerd. We gaan Mansveld ook zeker weer terugzien in één van die functies. Want ze heeft de NS steeds de hand boven het hoofd gehouden. Daarvoor zal ze rijkelijk beloond worden.

van heinde en verre | 04-10-16 | 14:33

Nou niet zo lastig doen en je niet aanstellen, de treinkaartjes worden al sinds mensenheugenis elk jaar fors duurder.
De service daarentegen wordt elk jaar beroerder.
Zodat de firma Mallekater al jaren de auto weer neemt, zelfs wanneer er iemand alleen in de kar zit.

mallekater | 04-10-16 | 13:54

Prachtig toch een reiziger extra laten betalen voor rijden op een spoor dat dmv belastingen al door hemzelf is betaald, wie kan zoiets bedenken ja hoor de roverheid.

Umberto die trotzoni | 04-10-16 | 13:53

@Goatboy2014 | 04-10-16 | 12:41

De sprong van 6 naar 21 moet omdat ze anders in de pers hun FUD kannon niet kunnen leegschieten om dit tegen te gaan... Niet meer niet minder, het is een lobby-tool, een opzichtige lobby-tool.

peterdh | 04-10-16 | 13:44

Finale oplossing voor het spoor:
- Prorail en NS weer samenvoegen
- Raad van bestuur benoemen die voor het merendeel bestaat uit Civiel/Werktuigbouwkundig/Electrotechnisch Ir's
- Alle zogenaamde "Managers" en softe wetenschap Drs-en de tent uit trappen. Er mag nog wel een goede econoom in de RvB blijven als CFO.
- Onderzoeksraad voor Leefmilieu & Transport adviezen niet meer klakkeloos opvolgen.
- Iedere overgebleven manager een cursus laten volgen om te leren waarom de treinen in Zwitserland WEL op tijd rijden zonder last van sneeuw, blaadjes etc..
Misschien wordt het dan nog wat met die toko...

Brulboei_61SB | 04-10-16 | 13:43

Vakbondsmensen zijn doorgaans ook niet de allerslimsten. Wat boeit het nou of er BTW op je inkoop wordt geheven, die trek je gewoon weer af.

Supporter | 04-10-16 | 13:29

Van de zomer heerlijk in Clervaux, Luxemburg. Een ritje met de trein van Clervaux naar Luxemburg stad; een Romantische rit van een uur (60 kilometer) door schilderachtig terrein en tunneltjes, kostte vier euro per volwassene. Mijn kinderen reden gratis. Had ik al gezegd dat het om een retourtje ging?

Heer Hugo de Waard | 04-10-16 | 13:25

dus het gaat van staatsbedrijf naar privaat, alles wordt jaar op jaar duurder. dan gaan we weer nationaliseren, met als gevolg dat het weer jaar op jaar duurder wordt? volgens mij weet niemand waar hij het over heeft wat OV betreft. niet alleen ik niet, maar ook de experts niet. en de economen al helemaal niet

aight.. | 04-10-16 | 13:22

Je privatiseert de winst die je onder elkaar verdeelt in de vorm van o.a. bonussen en socialiseer het verlies
Pinocchio | 04-10-16
kijk, iemand die het heel goed begrijpt!

Moonwarrior | 04-10-16 | 13:21

Het ministerie gaat dit nog eerst onderzoeken. Dat is altijd een geruststellende gedachte. Kijk maar eens hoe efficiënt de invoering van de Nationale Politie is gegaan... Voor het spoor moet weer 1 dienst verantwoordelijk zijn, dus naast Pro-Rail moet je dan ook NS-Reizigers (of hoe dat tegenwoordig ook heet) gaan omvormen. Dus maar weer terug naar de ouderwetse NS? Jammer dat van dit jojobeleid de werknemers en de reizigers straks weer de dupe worden.

Mannes | 04-10-16 | 13:16

Als ik met de trein wil dan moet ik eerst met de tram naar Utrecht CS en vandaar met de trein verder. Dus ik zou dubbel betalen, wat ik heb opgelost door de auto te nemen.

Nivelleermarionet | 04-10-16 | 13:01

@Goatboy2014 | 04-10-16 | 12:41
Je snapt het niet maar je uitleg komt ook niet verder dan nescio. Briljard.

Piet Karbiet | 04-10-16 | 12:58

@bisbisbis | 04-10-16 | 11:15
.
Concurrentie in het beheer van het spoorwegennet? Hoe ga je dat doen?

Bytemaster | 04-10-16 | 12:57

Neo-liberale fail van het decennium. Spoorwegen zijn een overheidstaak. Otto von Bismarck wist dat. Donder nu maar eens op met die liberale dwaalleer. Een sterke, autoritaire, nationalistische staat. Dat is wat we nodig hebben. Een een sterk groot leger. Dat ook.

Bigi Bana Boy | 04-10-16 | 12:54

"We moeten de mensen meer in de treinen zien te krijgen..." Of "mensen moeten vaker met het ov en de auto laten staan" nou dit helpt vast fantastisch...

Sceptic | 04-10-16 | 12:43

Veel lezers snappen btw niet. Als bedrijf leg namens de fiscus btw ( belasting toegevoegde waarde of zoiets) bovenop je prijs. Die BTW moet je afstaan aan de belastingdienst
Alle btw die je zelf betaalt bij inkoop mag je aftrekken van de BTW die ja al moet overdragen aan de fiscus. Sommige diensten ( zoals medische activiteiten en lesgeven onder voorwaarden) hebben een 0 tarief btw en sommige branches 6 procent ( kappers , schoenmakers en taxi)
Waarom dan de Sprong van 6 procent naar 21 procent omdat het een staatsbedrijf wordt ineens toepassing wordt begrijp ik weer niet

Goatboy2014 | 04-10-16 | 12:41

De trein wordt dus volgend jaar weer vele malen duurder? D66 heeft alvast de oplossing gepresenteerd: Autorijden duurder maken. www.ad.nl/economie/gezinnen-toch-gespa...

Alexander des Burgus | 04-10-16 | 12:40

We zullen het gaan zien. Toen de zorg zo nodig commercieel moest worden i.v.m. gunstige marktwerking voor de bevolking hebben we het geweten. Ieder jaar 10% verhoging.

hadiknietaangedacht | 04-10-16 | 12:39

Ik vraag me af of het echt veel duurder gaat worden.

De gebruikersvergoeding van Prorail over 2015 bedraagt 314 miljoen euro. De BTW wordt dan 66 miljoen euro.

Op een treinkaartje zit een btw van 6%. De omzet van de NS Reizigers in 2015 bedraagt 2,3 miljard Euro. Mochten dit enkel treinkaartjes betreffen, dan bedraagt de BTW 138 miljoen euro.

De Spoorwegen mag de aan hen berekende BTW volledig aftrekken van die 138 miljoen. Dat zal al voor een deel gebeuren. Of die 66 miljoen ook volledig kan worden afgetrokken, kan ik uit het jaarverslag niet opmaken. Waarschijnlijk wel voor een groot deel.

Hoen | 04-10-16 | 12:39

Waarom denken zoveel reageerders dat het om NS gaat? Prorail = de rails met toebehoren worden weer staatsbedrijf, net als vroeger. Asfalt is toch ook niet van een particuliere onderneming? En die BTW is onzin. Kan NS als indirect staatsbedrijf ontduiken of terugvorderen. De reden voor de hernationalisatie is dat ProRail de neiging heeft om te roepen dat de (enige!) aandeelhouder zich niet met de bedrijfspolitiek moet bemoeien. Daar hebben ze formeel gelijk in maar dat werkt dus niet.

Synecdoche | 04-10-16 | 12:35

De enige reizigers die er overblijven zijn studenten met een OV kaart. Als die ook moeten gaan betalen kun je er snelfietspaden van maken.

General McAuliffe | 04-10-16 | 12:32

@Markvanleeuwen de wc's in de trein zijn zo ontzettend smerig.Je staat meestal in een plas urine.

Lilia2 | 04-10-16 | 12:31

Roger van Boxtel, de geestelijk beperkte hoofdlakei werd daar niet voor niets geplaatst. Goed gedaan Roger, je bent je jaarinkomen van 480.000 euries waard hoor. Bea zal tevreden zijn.

beau van rtl | 04-10-16 | 12:28

Bonus, als het daar over gaat weten ze plots hoe het in elkaar steekt .

fleurtje | 04-10-16 | 12:26

Zogenaamde bedrijven zoals ProRail maar ook Liander (elektriciteit netwerk) alle ziekenhuizen en nog veel meer, zijn natuurlijk gewoon overheidsinstellingen. Het enige wat ze gemeen hebben met het echte bedrijfslevens is het hoge salaris voor de top. Wel de lusten niet de lasten.

Dutch_Holland | 04-10-16 | 12:20

Als ik dan dan toch mede-eigenaar ben, stel ik als eerste voor om de hoge heren van de NS en prorail de deur uit te zetten. Hoeven we die kosten in ieder geval niet meer te betalen.

Voor-de-5e-keer | 04-10-16 | 12:20

Kan mijn moeder van 81 jaar nog steeds een treinkaartje kopen?

Qua overheid en privatisering en zo, het is belangrijk dat de overheidsdiensten falen, dan krijgen ze namelijk meer budget. Het spoor faalt keer op keer, dus er moet meer geld naar toe.

Hetzelfde geldt voor de IT systemen van de politie en defensie, het werkt niet dus er moet meer geld naartoe. Gouden business voor IT bedrijven en andere leveranciers, zorgen dat het niet werkt.

Lang leve de overheid, anders zouden we allemaal werkeloos zijn!

Hersenspray | 04-10-16 | 12:19

Onbegrijpelijk verhaal. Maar ja, liever zo de ether in geslingerd dan iets uitzoeken want te moeilijk voor copy-paste-kneuzen.

Koos Knak | 04-10-16 | 12:16

18konijn | 04-10-16 | 11:30
Inderdaad. Dus die 21% krijgt de NS toch gewoon terug? Wat willen ze doorbelasten dan?

Mahatma | 04-10-16 | 12:12

Het eigenlijke probleem is dus dat het spoorbedrijf (+ die paar dwergen) geen BTW hoeven te betalen aan ProRail. Waarom nu niet en straks wel?

Guido | 04-10-16 | 12:10

Die 21% btw die de treinreiziger dan extra mag betalen hoort ten goede te komen aan een belastingverlaging voor iedereen.
Henkiemaardannietgek | 04-10-16 | 11:16
Zo werkt het niet gekke Henkie.

hurenisvoorpaupers | 04-10-16 | 12:09

@Ci Ty33 | 04-10-16 | 11:23
€0,70 om te pissen?
Dan pak ik wel ergens een muurtje, buiten het feit dat ik niet in Rotterdam kom, en ook geen OV gebruik.

necrosis | 04-10-16 | 12:09

Gouden Tinder-regel, drie categorieën om te mijden als de pest: massamoordenaars, ProRail-medewerkers en iedereen werkzaam bij de Belastingdienst.

Kapitein Stijlvol | 04-10-16 | 12:04

@Osdorpertje | 04-10-16 | 12:02
Ze schieten tegenwoordig in Osdorp ook al bijna mensen dood op klaarlichte dag op een schoolplein vol kinderen, lees ik: http://www.telegraaf.nl/binnenland/26735469/__Schietpartij_A_dam_Osdorp__.html En de Politie weet weer eens geen daders te vinden.

Piet Karbiet | 04-10-16 | 12:04

@Mark van Leeuwen | 04-10-16 | 11:34
Dus jij bent het die altijd zijn bout op de bielzen legt op Rotterdam Centraal. En als die trein dan wegrijdt kan iedereen op het perron je productie bewonderen.

Osdorpertje | 04-10-16 | 12:02

Wat is dit nu weer voorn onzin? NS heeft nog nooit van btw terugvragen gehoord? Complete NS top ongezien eruit donderen aub, stelletje oplichters.

Rest In Privacy | 04-10-16 | 11:59

@Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:47
Waarom flikkeren ze niet ALLE managers eruit en laten ze het uitvoerend personeel hun eigen management kiezen. Daar worden ze heel goedkoop, efficient en productief van.

van heinde en verre | 04-10-16 | 11:59

@Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:47
Topzwaar. Daar gaan de treinen langzamer van.

van heinde en verre | 04-10-16 | 11:58

Mooi hoor, de trein !
Helaas kan ik het niet betalen en zal ik met de auto moeten reizen want dat is namelijk veel sneller en goedkoper .

Castor12 | 04-10-16 | 11:54

Plato?
To Grab or Not to Grab. That's the Question.

Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:53

Dat de onzichtbare hand van de markt een efficiënter mechanisme voor het verdelen van middelen, producten en diensten is een sprookje dat alleen Ayn Rand, Reagan en Thatcher fanboys nog geloven. Hallo, herinnert iemand zich 2008 nog?

De markt, noch de staat zijn perfect. Maar prijzen worden niet lager door concurrentie. De kwaliteit wordt niet beter. De markt levert op zijn hoogst middelmatige producten, geproduceerd op de goedkoopste manier tegen de maximaal haalbare prijs. Daarom liggen de schappen vol met surrogaat-voer dat bestaat uit palmolie, gist, emulgator en mononatriumglutamaat, overbranded suikerwater en door kinderhandjes gemaakte t-shirts, de stationshal staat vol met poortjes die een slachterij niet zouden misstaan ter waarde een paar honderd miljoen en voor het privilege annexeren adverteerders je denkvlees elke paar minuten hun zielige paarse broeken promotie.

dezenicknameisbezet | 04-10-16 | 11:52

@Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:47
-
Dat hele nieuwe 'bedrij' krijgt dan een zelfde 'marktpositie'als (bijvoorbeeld) een 'Jeugdzorg'- een monopolist op een vakgebied, een quango met politieke rugdekking.

bisbisbis | 04-10-16 | 11:51

@van heinde en verre | 04-10-16 | 11:24
Denk dat je er nier ver naast zit. Men maakt er een echt bedrijf van, zonder concurrenten maar wel met een heuse President of Director, een Board of Directors, een Raad van Advies en een Raad van Commissarissen. Die laatste controleert natuurlijk niet echt maar wordt gevuld met oud-politici en ambtenaren die nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien. Dat werk. En natuurlijk een Toezichthouder ("De Rail Autoriteit") in een duur grachtenpand. Dat kost allemaal wat.

Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:47

Wat te denken van de pensioenen, die gaan van het spoorweg pensioenfonds (1 van de weinige stabiele en goede fondsen) naar het ABP, wat driewerf ruk is...

Gezwelgje | 04-10-16 | 11:44

Sinds Joost Ravoo weg is is het snel bergafwaarts gegaan met de NS.

Conan de Rabarber | 04-10-16 | 11:43

Mark van Leeuwen | 04-10-16 | 11:34
Dat had ik ook al bedacht. En tegenwoordig is het sanitair van de NS net zo modern als in de nabuurlanden, en hangt er een afgesloten tank onder.
Maar in de buurlanden is het meestal nagenoeg gratis, daar heeft men wel oog voor de gewone man/vrouw.

Ci Ty33 | 04-10-16 | 11:43

DIt is natuurlijk pure FUD van de NS... Waarom zou er ineens 21% btw geheven moeten worden en de treinkaartjes dus 21% duurder moeten worden? Als degene die de BTW heft zelf de eigenaar gaat worden. Dan kunnen zij dat toch wel zelf bepalen... En kom niet dat dat niet kan, als een (semi) particuliere instelling vrijstelling kan krijgen voor BTW afdracht, dan kan dat ook als het (weer) staatseigendom word.

peterdh | 04-10-16 | 11:43

Er zou ook een einde moeten komen aan doen als of er concurrentie is met dochterondernemingen. NS die als NS, QBuzz en Abellio rijdt. Deutsche Bahn die in Nederland als ICE International en Arriva rijdt. Veolia als dochteronderneming van Connexxion

Conner | 04-10-16 | 11:41

@Mark van Leeuwen: 'gratis'? Inbegrepen in de prijs van je treinkaartje bedoel je.

De_Rokjesman | 04-10-16 | 11:40

Nu schelen de auto en het OV al zeer weinig in prijs, en is de auto bijna altijd goedkoper wanneer je ten minste met 2 op reis bent. Dus wat doen we? Het OV nog wat duurder maken. Dat maakt het ook weer makkelijker, kun je al die kleine stations weg laten want dan is het alleen nog maar rendabel wanneer je van de ene drukke binnenstad naar de andere drukke binnenstad moet reizen.

Flapuidt | 04-10-16 | 11:38

Een privaat staatsbedrijf betekent niets meer dan risicoloos ondernemen. Je privatiseert de winst die je onder elkaar verdeelt in de vorm van o.a. bonussen en socialiseer het verlies. In de vorm van het extra belasten van burgers. Dit gebeurt in alle sectoren die geprivatiseerd zijn en waarbij de overheid wel een vinger in de pap wil houden omdat we het met zijn allen niet kwijt willen raken.

Pinocchio | 04-10-16 | 11:36

@ Ci Ty33 | 04-10-16 | 11:23

De prijs voor w.c. in Rotterdam-CS is momenteel E 0,70.

De prijs voor de wc in een stilstaande Intercity is gratis. Wel even opletten dat je het haalt voor het moment van vertrek.

Mark van Leeuwen | 04-10-16 | 11:34

@Air van Boven Dorens | 04-10-16 | 11:30
Er van uit gaande dat je uberhaupt aankomt en niet onderweg zonder aanleiding door een halvegare overhoop gestoken of in elkaar geslagen word.

sinar2 | 04-10-16 | 11:33

Hee, twee weken geleden gingen 'we' er zogenaamd toch met z'n allen op vooruit qua pecuniae?

- ziektekostenpremie: + 10%
- NS/Profail: + 20% ?

*and counting...*

EefjeWentelteefje | 04-10-16 | 11:33

@18konijn | 04-10-16 | 11:30
Sorry, bovenstaande reactie was voor Mahatma.

18konijn | 04-10-16 | 11:31

Ik hoor nergens meer de kreet "terugtrekkende overheid". Wellicht ook een jaren negentig dingetje

Mark van Leeuwen | 04-10-16 | 11:31

De trein haalt je op van waar je niet komt, brengt je naar waar je niet heen wilt op een tijdstip dat jou niet schikt en dat alles voor een veel te hoge prijs...

Air van Boven Dorens | 04-10-16 | 11:30

NS moet die btw wel doorbelasten natuurlijk. Op een treinkaartje zit momenteel trouwens al 6% btw.

18konijn | 04-10-16 | 11:30

Met nep-vervoer naar een nepbaan forensen.

orca | 04-10-16 | 11:29

Staats bedrijf. De minister let als 100% aandeelhouder niet op. Materiaal van de NS wordt ondergebracht in een buitenlands bedrijf en vervolgens terug gehuurd.

nos.nl/artikel/413312-ns-drukt-belasti...

Conner | 04-10-16 | 11:29

Dat moment dat je realiseert dat een auto huren is goedkoper dan met de trein reizen..

fukallahalhollandi | 04-10-16 | 11:26

@boudemaniak | 04-10-16 | 11:13
Als je buiten de spits reist met een kortingkaart is het een stuk goedkoper. En vrijwel iedereen die een paar maal per jaar met de trein reist, heeft zo'n kortingkaart.

18konijn | 04-10-16 | 11:25

@van heinde en verre | 04-10-16 | 11:24
Ach nee natuurlijk. Marketingkosten! Nieuwe eigenaar: nieuw logo, nieuwe huisstijl natuurlijk. Nieuwe PR afdeling (om recht te lullen waarom de treinen niet op tijd komen).

van heinde en verre | 04-10-16 | 11:25

Waarom kost het geld als de eigenaar (niet eens) wisselt? Dat slaat helemaal nergens op. Gaan de treinen ineens sneller ofzo? Of moeten er mega bonussen betaald worden aan incompetente bestuurders voor dit ingenieuze plan?

van heinde en verre | 04-10-16 | 11:24

De prijs voor w.c. in Rotterdam-CS is momenteel E 0,70. Schandelijk om vanuit een monopolistische machtspositie oude van dagen e.a. zoveel geld uit de zak te kloppen. Stel dat 10 van de w.c.'s permanent worden gebruikt (en de andere helft wordt schoongemaakt of kapot is) dan is dat 10 x E.40 per uur x 20 uren = E 8000,- winst per dag. Of nog meer.

Ci Ty33 | 04-10-16 | 11:23

Ik begrijp het niet. Die 21% is toch gewoon aftrekbaar voor de NS?

Mahatma | 04-10-16 | 11:19

Liever dat het meer geld kost dan dat het constant prut is en men naar elkaar blijft wijzen.

@boudemaniak: omdat niet iedereen een auto heeft?

De_Rokjesman | 04-10-16 | 11:17

De trein brengt je van waar je niet bent naar waar je niet moet zijn, op een moment dat het je niet uitkomt, tegen hele hoge kosten, tussen allemaal andere mensen. Met afstand de minst aantrekkelijke vorm van vervoer. Ik mijd het als de pest.

très cool | 04-10-16 | 11:17

Het wordt een staatstbedrijf en nu moet er ineens BTW geheven worden? Het wordt een staatstbedrijf en ineens moet er meer en duurder personeel worden aangetrokken.
Dit ruikt lobby praat van privaat Nederland.

Hiesjes | 04-10-16 | 11:16

Die 21% btw die de treinreiziger dan extra mag betalen hoort ten goede te komen aan een belastingverlaging voor iedereen.
Lijkt mij meer dan redelijk om de lasten ook te leggen bij degene die er de lusten van hebben en niet bij iedereen die belasting betaald.

Henkiemaardannietgek | 04-10-16 | 11:16

Heerlijke volksmennerij. Als die organisatiewijziging een beetje slim wordt doorgevoerd (wat ik betwijfel) kun je een boel overhead wegsnijden.

Spinal Fap | 04-10-16 | 11:16

Toverwoord: concurrentie.
-
Maar dan wél ECHTE concurrentie, zonder dat er ooit nog een politicus of bestuurder in dit land iets te zeggen heeft of krijgt over het spoor - of überhaupt over hoe de burgers in ons land zich wensen te verplaatsen.

bisbisbis | 04-10-16 | 11:15

Ik vind het persoonlijk helemaal niet zo erg dat er ooit eens een keer een trein uit valt of een paar minuten vertraging heeft. Waar ik een graftyfushekel aan heb is dat de prijzen voor het OV ieder jaar maar weer stijgen... Willen ze mensen nou aan- of ontmoedigen om met het OV te gaan?

DerFoehrer | 04-10-16 | 11:14

-weggejorist-

boudemaniak | 04-10-16 | 11:13

Normaal voorspelt eerst het SCP dat het OV netto goedkoper wordt want er komen meer stations en infozuilen of andere onzin. Hier gaat duidelijk iets mis in de communicatie.

Piet Karbiet | 04-10-16 | 11:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl