achtergrond

Geenstijl

ProRail wordt staatsbedrijf, treinkaartjes duurder

lolcrusselge.jpgIs de NS nou een privaat- of staatsbedrijf? Filosofen breken zich er al sinds Plato het hoofd over, en zelfs de zegel der filosofen, Bob Rijndwerg, weet zich er geen raad mee. Het antwoord is natuurlijk dat het zowel een staats- als privaat bedrijf is, waardoor er uiteindelijk zowel iedereen en niemand verantwoordelijk is voor alles en helemaal niets. Een bij naam privaat bedrijf met de overheid als enige aandeelhouder, ja dan kun je natuurlijk verwachten dat er een keertje 11 miljard euro aan belastinggeld vergooid wordt aan een faaltrein. Dezelfde status geldt voor ProRail, dat in de dirty nineties kunstmatig van de NS losgezongen werd. Maar nu zijn regenten er klaar mee, en besluiten in al hun wijsheid ProRail eens gewoon ouderwets te nationaliseren, zoals een vijandige overname door het enige bedrijf met een geweldsmonopolie heet. En ja, hoe meer overheid, hoe meer onrendabele ambtenarensalarissen er afgetikt moeten worden, dus hoe hoger de kosten. "Treinkaartjes worden vele euro’s duurder door de omvorming van spoorbeheerder ProRail van zelfstandige BV naar publieke organisatie direct onder het ministerie van Infrastructuur. Daarvoor waarschuwen vakbonden, ondernemingsraad, reizigersclubs en politici. „Vervoerders als NS betalen nu een gebruiksvergoeding voor het rijden over Nederlands spoor zonder 21% BTW. Dat is straks afgelopen. Die extra kosten worden dan doorberekend aan de reiziger." Ach ja, het spoor. Kunnen we ons natuurlijk allemaal wel weer boos om maken, maar is de nationale ergernis jegens de nationale spoorwegen niet ergens ook gewoon cultureel erfgoed? Met z'n allen ergens op kunnen zeiken, zonder dat het ooit terminaal faalt, dat is best knus en geborgen toch? Bedankt, Vadertje Staat, voor nog jaren klaagpret over de gele rups!

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.