Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Henk Krol groter gevaar voor VVD alsdan Wilders

landhuisjeboomgaarddikkebmw.png Voorpagina Volkskrant vandaag: 'Toorn ouderen beheerst Binnenhof'. Met daarin bovenstaand grafiekje, en het citaat "Gemiddeld heeft een 65-plusser 244 duizend euro. Bij de groep van 45 tot 65 jaar is dat 192 duizend euro." Oudere Azijnbode-abonnees zullen best eens gegrinnikt kunnen hebben bij het gemiddelde van 244.000 euro vermogen, want die zitten in een huis dat tijdens hun eigendom verveelvoudigd is in waarde en nu vier, vijf, zes ton waard is - hypotheekvrij. Hun huisje/boompje/beestje is meer een landhuisje, boomgaard, dikke BMW. Het zijn de oudjes die minder opwaartse mobiliteit hebben beleefd in hun adelende arbeidsdagen die het gemiddelde omlaag trekken in de balans tussen 65+ers met een huis van 500k, en sociale huur-oudjes met 0 euro eigen vermogen, of misschien een klein persoonlijk spaarpotje. Hoeveel weging iedere groep in de tabel heeft, dat vertelt het VK/CBS-grafiekje er niet bij. Maar het zijn die lagere sociale klassen van geriatrisch gekreukelden waar het kabinet voor vreest. Zij leverden het meest in tijdens Rutte I en II (pensioen, AOW, thuiszorg) en moeten het meest bijleggen tijdens het doorliggen (eigen risico zorg). Niet gek dat 50PLUS vandaag, met dank aan Sjuul Paradijs en Klaas Wilting, met een partijprogramma (pdf) komt dat in behapbare bullet points zonder lange zinnen hengelt naar de bloedende bejaarden die hun belofte van een warme oude dag met de jaren zagen verdampen. Slotzin van het beloftenboekje voor bejaarden: "In dat land, in dat mooie land, ons Nederland, moet het een voorrecht zijn om oud te worden" - en daar zeggen de Krollators eigenlijk helemaal niks raars mee. Logisch dat VVD en PvdA vrezen voor hun toorn, want die groep oudjes is groter dan de vlotbejaarde, nordic walkende wittewijndrinkers met een abonnement op de Volkskrant en een oudedagvoorziening in de vorm van een huis van een half miljoen plus.

Reaguursels

Inloggen

Vreemd dat iemand die 40 jaar gewerkt heeft gemiddeld meer vermogen heeft opgebouwd dan iemand die net op de arbeidsmarkt komt kijken. Toch...? Van Rossem ??

Lichtstadfan | 24-08-16 | 12:18

Een huis, ook al is het afbetaald, kost gewoon behoorlijk wat geld, maar een ouderenflat of aanleunwoning huren kost je je hele AOW.
Gelukkig heeft deze regering ervoor gekozen mensen langer verplicht thuis te laten wonen en vervolgens de zorg die je dan nodig hebt zelf te laten betalen.
De zorg kost je als oudere 1500 premie +380 eigen risico = 150 per maand.

Mocht je toch besluiten je huis te verkopen, dan krijg je er misschien wel wat geld voor, maar een fors deel gaat naar de belasting, daarna heb je belastbaar vermogen, dus neemt de staat er nog wat af...... en wanneer je dood gaat blijft er nog net een beetje over voor je kinderen, na aftrek van belastingen.
Het geld wat mensen op de bank hebben staan, meestal niet meer dan 20.000, is net genoeg om nodige grotere aankopen te betalen...... maar om dát nou een vermogen te noemen, lijkt me wat overdreven.

mallekater | 24-08-16 | 08:19

Olieboer, 23.18
Dat zou inderdaad een gave oplossing zijn, maar ja, die camping hebben we voor asielzoekers.

mallekater | 24-08-16 | 08:08

Maar ik begrijp het wel, onze pensioenen, onze AOW, onze zorg en onze welvaart dienen we eerlijk te delen met al die zielige moslimeisers die het land binnenstrompelen...

mallekater | 24-08-16 | 08:06

Rene046
Dat pensioen heb je zelf in al die jaren bij elkaar gespaard, hoor.

mallekater | 24-08-16 | 08:04

Miko.15.,01
Strak plan., En ook zo aardig voor je ouders en grootouders.... Alleen jammer voor jou, want dan blijft er niets voor je over.... en als ik een ouder of grootouder van je was kreeg je geen ene drol uit de erfenis.
Zelfs je legitieme portie niet.
Ik maak het allemaal lekker zelf op.
Je redt je zelf maar, deden wij vroeger ook.

mallekater | 24-08-16 | 08:03

Ach die PVV, die nog geen uur na de verkiezingsuitslag het
"breekpunt" omtrent de pensioenleeftijd liet vallen.
Ja, daarvan moet je het hebben.

mallekater | 24-08-16 | 08:01

Met die aanvulling als 50 + zich opsluit in een "cordon sanitaire" tegen de PVV ; altijd PVV stemmen, want dan is 50 + een bijwagen van de pvda en volstrekt onbetrouwbaar. Laat de toekomst het dan maar uitwijzen.

oostermoer | 24-08-16 | 01:18

@oostermoer
Met je eens , maar welke politieke partij komt op voor onze belangen ?

elevator | 23-08-16 | 21:47

Hele goede vraag! Omdat u deze vraag stelt geef ik mijn antwoord.

Als u werkt en als u zich Nederlander voelt; stem PVV.

Indien u een uitkering ontvangt en als u zich ook Nederlander voelt en u bent boven de 50 , stem 50 +.

oostermoer | 24-08-16 | 01:08

Waar halen die CBS mensen die 2 ton vandaan, denk dat ik iets vergeten ben op te pikken ....?

Of zit die ruime 2,5 ton in het pensioen wat ik heb opgebouwd ?

Rene046 | 24-08-16 | 00:16

Dat zg vermogen betreft in 99% van de gevallen een eigen huis. Meestal ook gewoon een simpel rijtjeshuis. Doordat dit is afgelost blijft er naast het karige AOW nog een paar centjes over om wat leuks te doen. Stel dat je dit huis nu zou verkopen dan kom je terecht in een van die onbetaalbare huurwoningen. Beetje leuke huurwoning in een fatsoenlijke buurt in de randstad kost je bijna je hele AOW.
Maar de oplossing is simpel. Sta ouderen toe op een camping te gaan wonen en in die gemeente in te schrijven. Vinden de meesten zelf heel leuk, zie boven, en er komen meteen honderdduizenden goedkope koopwoningen beschikbaar. Maar waarom zouden ze dat nu niet willen denken jullie? Suggesties hieronder graag. ;)

Olieboer | 23-08-16 | 23:18

Ik overweeg toch maar om weer eens te gaan stemmen.
gheghe, op Henkie krol dan maar?

Ben5570 | 23-08-16 | 22:29

ik vind het altijd fout om maar uit te gaan van percentuele veranderingen jaar op jaar. en als die dan meer dan 1% verschillend zijn dan is de boot aan.

kijk naar wat een rechtvaardige eindsituatie is, of dit nou -10% of +10% anders is voor bepaalde groepen of niet.

Ir. Wilhelmus | 23-08-16 | 22:06

@oostermoer
Met je eens , maar welke politieke partij komt op voor onze belangen ?

elevator | 23-08-16 | 21:47

De huidige aow-generatie heeft de aow op moeten brengen voor de generatie aow-ers die na de oorlog Nederland hebben opgebouwd maar zelf nooit aow-premie hebben betaald. En we worden flink gekort. Steeds meer Aow-ers kunnen hun boete niet betalen en kiezen maar voor een paar dagen gevangenisstraf.
.
Mijn ouders konden nog in een bejaardensoos wonen, voor ons is die er niet eens. Je mag in een stacaravan in de achtertuin van je schoondochter.
.
Alle reaguurders bij elkaar gaan toch niet kunnen realiseren dat de PvdA op 8 zetels blijft staan, die halen toch echt wel weer meer dan 30 zetels ook al staan ze nu op 8 in de peilingen.

DitjaarkrijgikAOW | 23-08-16 | 21:43

De Volkskrant, een soort papieren versie van Alexander Pechtold. Dus dat weet je wel hoe betrouwbaar ik de VolksverradersKrant vind.

Uw Psychiater | 23-08-16 | 21:36

Niet alle nederlandse ouderen zijn grijze muizen en rijk. Ik ben voor AOW op 65 en ziekenfonds weer terug.
In plaats van "participatie" en dwangarbeid tot 68 (of 71)

Zelfs toen het duitsland van snorremans instortte werden deze leeftijds groepen met rust gelaten. De Volkssturm maximaal 60 jaar voor de duitsers eind 1944. Dwangarbeid bij razzia in Nederland voor nederlanders eind 1944 tot 40 jaar. Allemaal na te googlen of na te kijken in de orginele archieven.

Leest u mee mevrouw Klijnsma?

oostermoer | 23-08-16 | 20:12

Ik heb deze maand mijn eerste AOW ontvangen, jeuj. Het voelt hetzelfde aan als toen ik mijn eerste Mecanodoos kreeg . . .

DitjaarkrijgikAOW | 23-08-16 | 20:10

Wit machten Musik, 16.32

Hartgrondig mee eens.. voor de volle 100 procent.
Veel ouderen, de zo beschimpte babyboomers, hebben zich te pletter gewerkt om iets te bereiken.
Mijn partner en ik hebben in tien jaar tijd, naast onze banen, dag en nacht, alle weekeinden en vakanties een redelijk groot oud huis opgeknapt, en wanneer een of andere pas beginnende nitwit me nu die "weelde" van dat eigen huis benijdt kan hij of zij wat mij betreft de vliegende vinkentering krijgen.
Wanneer hij hetzelfde doet, 45 jaar werkt , net als ik samen met levensgezel, en dan tien jaar in zijn vrije tijd de blaren op zijn handen werkt om een fatsoenlijk huis te hebben en het DAN minder goed heeft dan wij nu, dan mag hij klagen.
Voor die tijd niet.

mallekater | 23-08-16 | 19:20

Sinds de Brexit sidderen alle politici voor de macht van de oudjes. Jongeren zijn te besodemieterd om te gaan stemmen. De ouderen zijn een machtsfactor van belang geworden. Met dank aan de labbekak-generatie.

medusa324 | 23-08-16 | 19:04

Bubsby, en kijk eens aan , je bewijst hiermee dat generaliseren ontzettend stigmatiserend is.
Daarvoor mijn excuses.
Mijn reactie was niet gericht tegen enkelingen die tussen de raderen van "modern times"
zijn geplet, maar gewoon kijkend naar de generaties van nu, tussen 25 en de 45 jaar die tien keer losser omgaan met geld dan de generatie van hun ouders, en dus meestal vinden dat ze te weinig geld hebben.
Want internet, laptop, merkschoenen, merkkleding, wilde muziekfestivals en lallende, ronkende reizen over de hele wereld.
"Jongeren" die daarvoor niet genoeg geld hebben nemen dat hun ouders en grootouders kwalijk.
Ouders en grootouders die dat allemaal HELEMAAL NOOIT HADDEN.

De gedachte over whizzkids. Is dat ze met handig opereren op het internet miljoenen kunnen verdienen op joetjoep en met vloggen.

Ik zit ook uren achter mijn pc en word dan door wanhoop gedreven,
Maar ja, dat is dan inherent aan mijn leeftijd...... ;))

mallekater | 23-08-16 | 18:49

-weggejorist-

loekdeleeuw | 23-08-16 | 18:39

Bubsy | 23-08-16 | 18:28
2005, neem me niet kwalijk.

Bubsy | 23-08-16 | 18:30

In de vijftiger jaren waren veel oudere arbeiders die op het platteland woonden, ook verhoudingsgewijs rijk. Dit vooral omdat ze als keuterboer zelf varkens, kippen konijnen, of zelfs een koe in de 'huiswei' hielden en met liefde en verstand van zaken een moestuin bestierden. En daarnaast ook nog eens spaarzaam geleefd hadden.

WirMachenMusik | 23-08-16 | 18:29

mallekater | 23-08-16 | 17:42
Ik zit met me bolle reedt constant achter de pc en heb me de burnout in gewerkt, aangezien alles in 40 uur moet terwijl ik opeens 3 functies had; mijn normale functie + nog 2 functies van een dag. En denk maar niet dat ik 1 uur meer op mocht schrijven. Ik heb in de afgelopen 3 jaar geen stuiver extra gehad. Ik verdien nu, als project manager, evenveel als mijn baantje als verkoper voor een bandenproducent in 2002.
Tegenwoordig is het wel 4 weken vakantie. Whooptidoo!

Bubsy | 23-08-16 | 18:28

Leuk verhaal hoor, maar niet alle ouderen hebben dat....

Jan, Leiden | 23-08-16 | 18:22

Gij zult niks bezitten.

WernerT | 23-08-16 | 18:22

Huis verkopen en lekker in een luxe camper gaan wonen.
Zie het steeds meer zitten met die graaiers.

Endoxa | 23-08-16 | 18:18

mallekater | 23-08-16 | 17:42
In de zestiger jaren 15 verlofdagen, die door de meesten als snipperdagen opgenomen werden. En niks te vakantiën toen voor de meeste arbeidersgezinnen.
In de mijn werkten we toen ondergronds slechts 8 uur per dag, maar inderdaad de meesten werkten zo'n 9 uur per dag. En vonden desalniettemin nog tijd om naar een avondschool te gaan en velen om zelfs, met hulp van vrienden/familie zelf een huis te bouwen.
Maar toegegeven het was in die tijd makkelijker om werk te vinden dan nu.

WirMachenMusik | 23-08-16 | 18:16

Goed plan om naar 65 jaar terug te gaan. Er zijn genoeg werkloze jongeren die dan aan het werk kunnen en een cv opbouwen. Ik stemde lang VVD maar met die partij ben ik klaar. Eigen bijdrages steeds omhoog, JSF-faaljager, alles voor de EU, weg ermee.

Ruud5 | 23-08-16 | 18:16

De politieke strijd om jongeren tegen ouderen op te zetten, dat ze 'te veel' zouden hebben, is gelukt. Trap daar niet in. Het is namelijk niet zo gek dat je, als je ouder wordt, meer tijd hebt om iets op te bouwen. Dus jongeren: doe dat ook en dan wordt je later ook kwaad als het stelselmatig wordt afgeroomd.
Erger is nog dat de 'werkende' politieke partijen niet accepteren als een bank of een beleggingsfirma te hoge rendementen voorspiegelt (misleiding, dus strafbaar), maar dat dat niet geldt voor de op een kunstmatige manier te laag gehouden vermogens van de pensioenfondsen waar het reële geld over de plinten klotst.

weeseensnuchter | 23-08-16 | 17:54

Verder, een eigen huis van ongeveer 250.000 kost OZB 500 per jaar, plus ongeveer 5000-10000 onderhoud per jaar.
In het geld dat dat huis waard is kun je niet wonen, huurwoningen voor ouderen zijn er nauwelijks, je zult die kosten moeten opbrengen.
Met een niet al te fors pensioen ben je dan mooi de lul.
Benijd die mensjes nou maar niet, maar ga eerst ook maar eens een jaar of 45 -50 werken, en dan niet met je bolle reet achter je PC, maar gewoon keihard met je handen, de hele dag, toen ze begonnen was 50 uur in de week.... En 3weken -maximaal-vakantie.

mallekater | 23-08-16 | 17:42

Iedereen die met een goed pensioen en evt een huis heeft afbetaald, of nog flink hypotheek betaalt heeft hard gewerkt en aan goede planning gedaan.
De opmerkingen alsof de ouderen alles opvreten wat de jongere toekomt, is te absurd voor woorden.
Ik proef veel kinnesinne hier, ik niet rijk, dan jij ook niet, typisch een socialisten gedachte.
Links gaat nu grof nivelleren (dus stelen van de ouderen) om de migranten te kunnen huisvesten en pamperen.

lanexx | 23-08-16 | 17:37

Wat een onzin allemaal, om uit gaan van een gemiddelde.
Ga er maar van uit dat het grootste deel van de ouderen het helemaal niet breed heeft, zekere niet wanneer ze geen eigen koophuis hebben, en een krakkemikkige gezondheid.
Aan de grotere behoefte aan zorg wordt niet gedacht, mensen moeten langer thuis blijven wonen, maar hebben hulp in huis en eventueel extra zorg nodig.
Dat werd vroeger voor het grootste deel vergoed of men kwam in een verzorgd wonen projekt, nu ,iet men dat allemaal zelf betalen.
Deze statistieken en vergelijkingen gaan dus mank.

mallekater | 23-08-16 | 17:34

-weggejorist-

Uters | 23-08-16 | 17:34

Waar kan ik die 244.000 ophalen ik heb ze niet ben 63 maar ik kan die tonnen niet vinden.Voorlopig is mijn toekomst de laatste 10 jaar 4 keer verandert.

Uters | 23-08-16 | 17:34

De werkelijkheid achter het echte gemiddelde komt eerder in de buurt van de verhouding in dit voorbeeld: 10 personen bezitten 28.000 (2800 elk), 2 personen bezitten 2.900.00 (1.450.000 elk). Opgeteld bezitten 12 personen 2.928.000 en dat is 244.000 gemiddeld, niet elk.
Overigens, het steeds maar rijker worden van een kleine groep gaat ten koste van de overgrote meerderheid. Net als bij monopoly eindigt het spel als 1 speler alles heeft (lees het kleine aantal super rijken stikt letterlijk in het eigen - nooit echt - verdiende geld en sleurt alles en iedereen mee).

Musset | 23-08-16 | 17:16

@catomar | 23-08-16 | 16:03
Beter zoek je een prive verzorgingstehuis, vooral de zuidelijke landen hebben prima plaatsen. Kost wel wat meer centen maar dan zit je ook aanzienlijk beter. En beter dan dat geld aan echte zorg dan dat het in de grote belastingpot verdwijnt.

sinar2 | 23-08-16 | 17:07

Haha 244000 € gemiddeld .Na 47 jaar werken heb ik nu een pensioen van 455 € en betaal 620 € huur lekkere vetpot ,maar ik klaag niet onze 14 jaar oude autootje doet het nog steeds. Maar als hij het begeeft dan blijven wij maar thuis zitten ,want gratis O.V buiten de spits zoals in veel E.U landen voor 65 plussers daar hoor je niemand over .

blauwe zander | 23-08-16 | 16:59

James Lastig | 23-08-16 | 15:09
...waarvan elk jaar weer per huishouden zo'n 6000 euro mag worden afgetikt voor Wallonië. Ik zal ophouden met u te plagen door te vragen of u wel netjes blijft betalen. Ik vind het al tragisch genoeg voor u nou iedereen kan zien dat België zowel financieel als staatkundig volledig aan de grond zit. U zult als rechtgeaarde economische vluchteling uw boeltje dus weer bij elkaar moeten pakken voordat u moet gaan meebetalen aan het faillissement van België.

De echte Stolwijker | 23-08-16 | 16:50

Ach, die miljoenmiljard privézwembaden in dit land, moeten toch ergens van gefinancierd worden. Opzouten die ouderen, gewoon Taro Aso-en, en ook de bejaarden vragen of ze willen stoppen met leven, oud worden is te duur en zeker helemaal geen voorrecht meer in dit grafland tjokvol onderste stenen.

Sweetlakecity | 23-08-16 | 16:50

-weggejorist-

dutchdj | 23-08-16 | 16:47

Mee eens met voorgaande conclusies. Het is logisch dat ouderen meer vermogen hebben dan jongeren want die hebben al hun hele leven lang gewerkt. Zou raar zijn als mijn zwaar minderjarige kinderen zomaar meer vermogen hebben als ik. Geen medelijden met de babyboomers die eindeloos konden doorstuderen, hun huis voor een appel en een ei hebben gekocht en met hun 55e met de prevut zijn gegaan maar wel met ouderen die vanaf hun dertiende zijn gaan werken, alleen een huurhuis hebben en geen vermogen. Die kunnen het inderdaad niet over een andere boeg gooien en staan dus met hun rug tegen de muur.

Ofzo2 | 23-08-16 | 16:42

Ik ben bijna 70, dus een echte babyboomer die nog met zo'n 45 andere jongens in de klas zat.
Op m'n veertiende ging ik naar de Ondergrondse Vakschool (OVS) en was tot mijn negentiende mijnwerker. Heb later naast een fulltime baan in de reclame, gestudeerd (na zelfstudie toegelaten via colloqium doctum. Veel van mijn generatiegenoten sjeesden in die tijd twee tot drie keer per week per (brom)fiets door weer en wind, naar avondscholen.)
Heb goed verdiend (vooral ook in de tijd dat ik free lance werkte) niet slecht geleefd en pas met 42 een onderkomen oud boerderijtje gekocht dat ik zelf met hulp van mijn vrouw, mijn broer en twee zwagers in drie jaar gerestaureerd heb.
Ben sinds 5 jaar gepensioneerd en een naar verhouding goed inkomen (waarvan trouwens het pensioengedeelte al jaren slinkt).
En toegegeven ik geef minder uit aan kleding, auto's, gadgets, telefoneren enz. dan jongeren.
Maar mijn afbetaalde huis en mijn spaargeld geven mij (voor zolang het nog duurt)een veilig gevoel in een levensfase waarin ik merk dat mijn zelfredzaamheid gestaag afneemt.
En zo'n gevoel, waar ik bovendien bewust naar toegewerkt heb, mag dan misschien wel egoïstisch zijn, maar is toch zeker ook een legaal economisch goed, toch?

WirMachenMusik | 23-08-16 | 16:37

@Piet Karbiet | 23-08-16 | 16:02
Mag ik je er even op wijzen dat GU-de-Almachtige (net als ongetekende) fan is van Kreator, een Teutoonse band?
*geen gebbetje ;)*

necrosis | 23-08-16 | 16:24

elevator | 23-08-16 | 16:10
Ik zeg ook niet dat je mensen die niet gespaard hebben moet laten creperen. Ik zeg alleen dat je beter niet spaarzaam kunt leven en dat je er beter aan doet om alles op te maken. Waarom zou je sparen als je het toch weer in moet leveren? Kun je er beter van genieten.

catomar | 23-08-16 | 16:24

-weggejorist-

elevator | 23-08-16 | 16:10

@catomar
Als ik in een verzorgingshuis zou worden opgenomen zou ik niet weten waar ik dan nog geld voor nodig zou hebben .
En dat iemands die niet gespaard heeft ook een goede verzorging krijgt heeft te maken dat wij geen mensen laten creperen omdat ze geen geld meer hebben . ( nu nog niet tenminste )

elevator | 23-08-16 | 16:10

@meneer Q | 23-08-16 | 16:04
En zo is het, een grove schande. Kabinet met zich schamen. Blok voorop.

Piet Karbiet | 23-08-16 | 16:10

Vergeten wordt het GROS van de ouderen met nauwelijks geld op de bank, met een klein pensioentje wat al 12 jaar niet meer is geindexeerd en die nu in onbetaalbare huurwoningen wonen.

meneer Q | 23-08-16 | 16:04

@roze_bril | 23-08-16 | 15:52
Waar ik woon staat een flat leeg en moet ongeveer €140.000 opbrengen (100 m2).
Twee gipsen wandjes, een paar stapelbedden en €500 per huurder is genoeg voor mij om riant te kunnen leven.
En dan heb ik ook mijn uitkering nog.
*negeert tandengeknars op de achtergrond*

necrosis | 23-08-16 | 16:04

watazooi | 23-08-16 | 15:41
Mijn schoonvader in het verpleeghuis is zijn hele AOW kwijt + zijn hele pensioen en mag 8% van zijn vermogen per jaar interen. Iemand die bij wijze van spreken in de kamer naast hem ligt en die nooit een dubbeltje heeft gespaard krijgt exact dezelfde verzorging. Hij heeft 45 jaar in een fabriek gewerkt. Nieuwkomers krijgen 10.000 om een huis in te richten en krijgen gratis levenslang bijstand. Maar als je hier je hele leven hebt gewerkt, worden die paar spaarcenten je misgund. Geld wat je zelf hebt verdient en waar je al belasting over hebt betaald.
Mijn tip, hanteer voordat je slecht van gezondheid wordt een nul euro beleid. Ga reizen, ga zuipen, ga feesten en geef alles uit wat je hebt, zorg dat je niks overhoudt.

catomar | 23-08-16 | 16:03

Het gemiddelde is zwaar opgekrikt door de Quote-500 Endemols, de mediaan is een stuk minder hoog maar dat past natuurlijk niet in de demagogie van de Volkskrant.

Lies, damn lies and Statistics.

Dr. Ka wo lo | 23-08-16 | 16:02

@necrosis | 23-08-16 | 15:59
gebbetje. Verhuur die leegstaande kamers van je aan dames.

Piet Karbiet | 23-08-16 | 16:02

Hoezo moet het een voorrecht zijn om oud te worden? En wat is daar niks raars aan?
Ik ga er maar vanuit dat dit een tikfout is.
Het is tenslotte een conceptverkiezingsprogramma.

brughslurph | 23-08-16 | 16:01

Niet voor halfkale, alleenstaande skinheads met een voorliefde voor teutonenmuzak.
@Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:53

Gaan we lelijk doen?
Wil je soms weer een paar weken 'verkansie'?
*gnehehehe*

necrosis | 23-08-16 | 15:59

Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:53
Keuken is helemaal niet nodig. Somaliërs stoken gewoon op het kale beton.

Glasgow Argus | 23-08-16 | 15:59

@Synecdoche | 23-08-16 | 15:23
Joh,...
*notities maakt*

miko | 23-08-16 | 15:59

@Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:47
Je moet de huur cash af laten tikken. Duh. En geen, ik herhaal GEEN contracten.
lekker sjoemelen met illegalen.

miko | 23-08-16 | 15:57

@De Geus | 23-08-16 | 15:50
Nu geven ze alles uit aan die smartphones, want zonder zo'n ding hebben ze geen leven.....

necrosis | 23-08-16 | 15:56

Als je het aan die maffe oudjes vraagt heeft dat alles te maken met het geldverkwistende leven van de jongere generaties. Mooi dat eindelijk eens de werkelijkheid wordt getoond aan de generatie die daadwerkelijk alles zelf opvreet en nakomende generaties met de gebakken peren laat zitten!

Lood om oud ijzer | 23-08-16 | 15:55

@Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:47
Je moet niet gek opkijken als ik in plaats van WOZ betalen, een flinke smak geld van COA krijg voor het huisvesten van illegalen.
Die bulken van het geld (Coa, niet de illegalen).
*Gaat vast Bugatti Sirion bestellen*

necrosis | 23-08-16 | 15:55

@necrosis | 23-08-16 | 15:49
Die keuken moet je er nog zelf in plempen. Het was een voorbeeld hoe een voormalige appartement is 3-en is gesplitst. En verder hebben we hier al genoeg werkelozen. Het is een 'studio voor starters'. Niet voor halfkale, alleenstaande skinheads met een voorliefde voor teutonenmuzak.

Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:53

@necrosis, een huis van 5 ton met tien kamers een badkamer , keuken en douche in Den Haag. Ik zal zo eens checken op Funda.

roze_bril | 23-08-16 | 15:52

Logisch, ouderen hebben hun hypotheek afgelost en langer gespaard. Jongeren hebben ook meer geld als ze ouder zijn.

De Geus | 23-08-16 | 15:50

@Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:38
Ik zag toch echt een keuken op de tekening, ware het niet dat ik weiger om in 020 te gaan wonen!

necrosis | 23-08-16 | 15:49

Vind het niet fair om voor de 65plussers nu veel dingen anders te doen. De meeste zijn niet meer in staat om iets te veranderen aan hun situatie. Juist die groep die zwaar fysiek werk heeft uitgevoerd. Die verdiende weinig, maar wel de lichamelijke consequenties.

Net als dat huizen "probleem", het lost zich vanzelf op. Mensen gaan een keertje dood.

En ja, deze groep kan verkiezingen nog eens doen kantelen. Een groot 50plus partij, daar zit ook niemand op te wachten.

Maar ja, politieke partijen strooien graag met andermans geld. Ze halen het weg bij een kleine groep en verdelen het over een andere (grotere) groep. Zo winnen ze stemmen.

Libertarianism | 23-08-16 | 15:49

@Lupuslupus | 23-08-16 | 15:34
Je hebt de steun en liefde van ondergetekende, en dat is onbetaalbaar!
*puppie-ogen opzetten doet*

necrosis | 23-08-16 | 15:48

Toen ik 50 was kreeg ik stond op mijn UPO dat ik met 62 kon stoppen , nu ben ik 61 en moet doorwerken tot ik 67 ben . De politieke partijen die dit hebben laten gebeuren zullen dus nooit onze stem meer krijgen .

elevator | 23-08-16 | 15:48

@necrosis | 23-08-16 | 15:44
De roverheid weet je wel te vinden; 5 x Woz, belasting dit en dat maar inderdaad, een buurman hier leeft er goed van.

Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:47

@roze_bril | 23-08-16 | 15:30
Een paar tussenwandjes plaatsen van gipsplaat kost geen drol, onderhoud pleeg je niet als huisjesmelker en als ze klagen, pleur je ze eruit en huisvest de volgende Syriërs.
Zo gaat dat in die wereld.
In een huis van vijf ton kun je makkelijk tien kamers realiseren, dus €5000 huur per maand.
Zelf huur je een flatje van €800 in de maand en * Katsjing *
Een maat van mij heeft in zo'n herenhuis in Den Haag gewoond, gedeelde douche en keuken.
En de eigenaar van het pand reed rond in een nieuwe Jaguar....

necrosis | 23-08-16 | 15:44

Tja die paar oude miljardairs gooien het snel wat hoger ja.

Brainder | 23-08-16 | 15:41


Tja, de spaarder moet weer worden bestraft. Bij vererving gaat overigens al een groot deel van dat vermogen naar de staat. En naar de eigenbijdrage voor verzorging. Het onderstaande fabeltje leerde ons vroeger dat je met vrijheid blijheid in de problemen kan komen.

"De krekel en de Mieren
Het was winter en een hongerige krekel vraagt de mieren, die bezig waren hun natgeworden graanvoorraad te drogen, om iets te eten. De mieren vroegen op hun beurt waarom hij in de zomer geen voedselvoorraad had aangelegd zodat hij ‘s winters geen honger hoefde te lijden. De krekel antwoordde dat al zijn tijd opging aan het zingen. De mieren lachten en zeiden: ‘heb je ‘s zomers gezongen? Dan zul je ‘s winters dansen!"

watazooi | 23-08-16 | 15:41

@necrosis | 23-08-16 | 15:20
Zeker. Hier een mooi voorbeeld. Voor een dikke ton woon je in hip Amsterdam:

www.funda.nl/koop/amsterdam/appartemen...
In een veredelde gang zonder keuken, maar soit.

Piet Karbiet | 23-08-16 | 15:38

Beter bekend als f 1.2 miljoen plus

EatSleepSlaveRepeat | 23-08-16 | 15:35

Nederland stevent gewoon af op een grote armoedeval. je kan dit nog voor spek en bonen even bespreken. Maar de seinen van de EU staan op groen. En er is niets meer aan te doen. Nederland is het uitverkoren land om als eerste een echte EU provincie te worden. Its over, Wanneer je nu geen geld hebt, dan ben je voor de rest van je leven een EU slaaf.

Mark_D_NL | 23-08-16 | 15:34

AOW-ers verloren in 2016 al de "ouderentoeslag".
www.belastingdienst.nl...
nederburger | 23-08-16 | 15:25
.
Nou ik niet hoor. :

.
"U betaalt in 2015 geen inkomstenbelasting over uw vermogen. Daarom heeft voor u het afschaffen van de extra verhoging van het heffingvrij vermogen voor ouderen (de ouderentoeslag) geen gevolgen. (Pagina opent in een nieuw venster.)"
.
Niet zo moeilijk wanneer je geen vermogen hebt.

Lupuslupus | 23-08-16 | 15:34

Het is maar oneerlijk verdeeld in deze wereld. De ouderen hebben na een leven lang sparen meer geld als de jongeren. Vreemd genoeg was dat altijd al zo, daar heb je geen onderzoek voor nodig. Natuurlijk is het niet eerlijk dat een twintigjarige, die nog steeds geen moer heeft uitgevoerd geen 2 ton waard is en meteen met pensioen kan gaan, toch zit er ergens wel een logica achter.

toen ik twintig was kon ik met geen mogelijkheid een paar miljoen per jaar als tennisser, topvoetballer of autocoureur worden, zelfs al had ik daar het talent voor gehad. Het talent om slappe ouwehoer bij de VARA te worden voor 6 ton per jaar had ik wel, maar helaas was de televisie net uitgevonden toen ik geboren werd. Mischien was ik wel BN-er geweest, die al zijn domheden in het openbaar had mogen slijten iets als Peter R of zo. Of beroemde rapper, een klap voor mijn kop van de meester had ik kunnen krijgen als ik dat tijdens "zingen" (zo heette dat op het rooster) had geproduceerd. Misschien een witte Quinsy met subsidie.

Laten we allemaal eens huiliehuilie doen omdat niet iedereen genivelleerd is. Allemaal leven van ome Roon, dat zou het toch wezen

bergsbeklimmer | 23-08-16 | 15:33

henk7492 | 23-08-16 | 15:27
Als ze in deze grafiekjes de waarde van huizen niet hebben meegenomen, dan geloof ik er helemaal niets van.
Ouderen met een spaarbankboekje van 2 ton? Gemiddeld?
Nah.

OudeNederlander | 23-08-16 | 15:33

@Roadblock | 23-08-16 | 15:17
Dat doen ze allang. Waarom denk je dat die rente zo laag staat momenteel? De pensioenfondsen die nog goed renderen worden steeds zeldzamer.

Peter_K | 23-08-16 | 15:32

Een pro euro kritisch programma? 1ste kamer afschaffen? de zorgindustrie de macht ontnemen? mooi programma met een kritisch dementerend voetnootje. Succes gewenst heer Krol. had wel een paar tandjes hoger ingezet kunnen worden.

hakbarry | 23-08-16 | 15:32

@Frans Bierings:
Gaat hem niet worden ben ik bang. De overheid wil te graag regelen en controleren, en rondpompen van geld is daarnaast werkverschaffend dus dat is een Utopie. Wel een mooie, trouwens, van Annemarie van Gaal.

Graaisnaaiert | 23-08-16 | 15:31

Logisch dat 65 plusser meer vermogen hebben. Als je tussen je 30ste en 35ste een huis koopt ga je met pensioen tegen de tijd dat het is afbetaald. En dat is vermogen. Komt goed uit als je huis is afbetaald want je pensioen is fors minder dan je laatste loon. En daarna ga je dood en mogen je kinderen erfbelasting betalen over je huis.

Osdorpertje | 23-08-16 | 15:30

@necrosis | 23-08-16 | 15:20

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. 1. Verbouwen kost geld. 2. Hoeveel moet je er in huis hebben om het rendabel te maken 3. Ze breken je huis af en je bent veel geld kwijt aan onderhoud 4. Waar moet je zelf wonen. 5.... en 6..

roze_bril | 23-08-16 | 15:30

@Tostiman | 23-08-16 | 15:19
Mooi toch voor de EUSSR dictators. Kunnen ze ongestoord doorgaan met hun bezopen idioterie. De zombies hebben dan toch te druk met zichzelf en geen tijd om de EUSSR politiek in de gaten te houden.

Frans Bierings | 23-08-16 | 15:29

Martinspire | 23-08-16 | 15:21
Voor het eenvoudig houden van de discussie kun je stellen dat het vermogen van ouderen bestaat uit de waarde van hun huis en het pensioen wat ze krijgen.
Beide zullen de komende tijd flink onder druk komen te staan.

OudeNederlander | 23-08-16 | 15:28

Vermogen = Spaargeld en contanten.
Niet het onbesteedbaar bezit. Dat valt veelal zelfs onder lasten/schulden.

henk7492 | 23-08-16 | 15:27

@DasNouJammer | 23-08-16 | 15:18
Met het huidige monetaire beleid is sparen niet echt een optie is het wel?
Wat als die spaghetti vreters het niet redden?
Dan kukelt de euro naar beneden en is je spaargeld geen fuck meer waard. De hoop stenen waar je inwoont zal misschien nog redelijk waardevast blijven maar die kun je niet ten gelde maken.
uk.businessinsider.com/joseph-stiglitz...

miko | 23-08-16 | 15:27

@Pompenkoning | 23-08-16 | 15:12
Pas je je op met wat je zegt?
Straks staat @Graaf van Egmont ineens voor je neus....

necrosis | 23-08-16 | 15:24

miko | 23-08-16 | 15:01
Vermogen is niet hetzelfde als het zwembad van Dagobert Duck vol met gouden munten. Het is in de meeste gevallen gewoon een huis, voor 250.000 niet eens groot (k huur overigens). Bakstenen kun je niet eten en je kunt er ook niet mee betalen. Ze kosten wel allejezus veel aan belasting en heffingen. En als je pensioen dan ook nog gekort gaat worden ondanks de uitstekende rendementen die de fondsen maken (10 tot 15 procent) blijft er weinig over om uit te geven.

Synecdoche | 23-08-16 | 15:23

Alles leuk en aardig, maar kijk dan naar 25 tot 45! Daarvan moet een significant deel een huis kopen, maar dat gaat ze zo niet lukken. Terwijl die oudjes dus wel geld inleveren, maar nog allemaal in een redelijk huis wonen en verder ook niks meer nodig hebben.
Ik vind dat een zorgwekkendere ontwikkeling dan van die bejaarden. Daar is vooral de zorg belabberd, maar zolang je niet ziek bent, zit je nog veilig. De rest zit echter nu al elke cent om te draaien, laat staan dat ze uberhaupt een vermogen op kunnen bouwen. Het toont dat ze gewoon niet verder komen dan huren of instapwoning

Martinspire | 23-08-16 | 15:21

@roze_bril | 23-08-16 | 15:09
Huizen van 5 ton verbouw je gewoon tot studio's die €500 per maand moeten kosten.
Die Syrische bijstandstrekkers krijgen toch wel hoersoepsidie en de nieuwe eigenaar van het pand wordt slapend rijk.

necrosis | 23-08-16 | 15:20

Keyboardspeler | 23-08-16 | 15:15
"en zie dan een kabinet PVV - 50+ en SP wel zitten, hopelijk halen die 3 partijen de 76 zetels."

Niet genoeg zetels in de Eerste Kamer dus dat gaat niet gebeuren. Maak je maar op voor Rutte 3 in maart 2017 als Mark tenminste in Nederland blijft en niet vertrekt naar Brussel.

the Jackdawn | 23-08-16 | 15:19

@Frans Bierings | 23-08-16 | 15:12
Klinkt leuk, maar je krijgt alleen maar heel veel groepjes die elkaar het licht niet in de ogen gunnen. Kijk nu maar hoe de ene Turk de andere Turk bedreigt. Dus ipv een makkelijk volgzaam volk, krijgen we nu dus duizenden groepjes die elkaar allemaal afmaken

Tostiman | 23-08-16 | 15:19

Dus zullen VVD en PVDA op dezelfde trom gaan slaan, in iets andere bewoordingen, met net andere accenten. En het maakt allemaal geen klap uit, want na de verkiezingen worden alle beloften, van welke partij dan ook, weer razendsnel ingetrokken. Gelukkig heb ik zo'n huis en genoeg centjes om het tot mijn einde redelijk comfortabel uit te zingen, dus zal het me een rotzorg zijn wat ze allemaal beloven. Bovendien: geloof nooit een ouwe vent die zijn snor heeft afgeschoren om jonger te lijken/knaapjes te verleiden.

Huupke | 23-08-16 | 15:18

Maar moeten die oudjes dan wel bloeden als ze door een leven werken en oppassen wat vermogen hebben? Overigens zie ik de patat- en achterbankgeneratie dat nog niet voor elkaar krijgen. Vooruitzien, sparen en minder dan drie keer per jaar op vakantie zijn begrippen die bij die groep op minder enthousiasme mogen rekenen.

DasNouJammer | 23-08-16 | 15:18

Van de plannen van Henk Krol zal alleen de grootschalige verspreiding van de zelfmoordpil gerealiseerd worden. De PvdA gaat daarna scoren met de opbrengst successierechten.die uitkeringen voor immigranten moeten toch ergens uit betaald worden.

Glasgow Argus | 23-08-16 | 15:18

Een gemiddeld vermogen van 50/200/500k...
Laat me raden, volledig gebaseerd op de waarde van huizen.
Eén keer raden wat er zou gebeuren als we allemaal tegelijk ons huis te koop zouden aanbieden. Juist. Oftewel, gebakken lucht.

OudeNederlander | 23-08-16 | 15:17

Wacht maar tot de EU aan de pensioenen gaat trekken.
Frankrijk kan wel wat van onze 1200 miljard gebruiken.

Roadblock | 23-08-16 | 15:17

Maar Nederland is de goeiste ... in alles !!!
@James Lastig | 23-08-16 | 15:09

Dat klopt want Jetta Klijnsma (PvdA) heeft de goede oude tijd van de slavernij weer ingevoerd.

ProAsfalt | 23-08-16 | 15:16

@miko | 23-08-16 | 15:01
Hoezo, het is papieren vermogen! Stenen kan je niet opeten en bij verkopen is de enige die lacht de overheid. Je moet toch wonen. En daarbij zeur niet zo, als ze dood zijn komt het geld weer vrij en de fiscus is dan ook weer blij. Jij kan ook voortijdig aflossen in plaats van allerlei "leuke" dingen te doen.

Tostiman | 23-08-16 | 15:15

Als 65-plusser en PVV-stemmer ben ik niet bang voor de partij 50+, ik neem aan dat de PVV en SP dit plan van harte zullen ondersteunen... en zie dan een kabinet PVV - 50+ en SP wel zitten, hopelijk halen die 3 partijen de 76 zetels.

Keyboardspeler | 23-08-16 | 15:15

De Brexit heeft er hard in gehakt bij die oudjes zodat ze met een Nexit verder geplukt kunnen worden.

the Jackdawn | 23-08-16 | 15:15

Alsof je de waarde van de woning per steen kunt verkopen.

De Volkskrant is weer eens lekker bezig.

ProAsfalt | 23-08-16 | 15:15

Wat een kansloze levensstijl van veel van die oudjes. Je hele leven als een zure calvinist alles sparen, want 'plezier hebben doe je wel als je later met pensioen gaat', en vervolgens vet klagen als je eenmaal met pensioen bent. Het is nooit goed. Die mensen kunnen gewoon niet genieten, no matter what. Ook al wonen ze in een dik huis en checken een riant pensioen. Kansloos en zielig tegelijk.

De jongeren doen het beter, gewoon genieten van het leven wanneer het kan. Later zie je dan wel, maar dan heb je in elk geval de max uit je leven gehaald.

martymcfly | 23-08-16 | 15:14

50-pus.

ja,diedus! | 23-08-16 | 15:14

Laat je niets wijsmaken, ze zijn alleen uit op je geld. Door pure indoctrinatie met leugens en bedrog probeert de overheid ons "klaar te stomen" om ons geld en zelfs meer dan dat afhandig te gaan maken om daarmee hun megalomane idioterie te kunnen uitvoeren.
Denk daarbij aan het creëren van de tsunami van z.g. "vluchtingen" waarmee de Nederlandse bevolking moet worden vermengd zodat er uiteindelijk geen Nederlandse bevolking meer overblijft maar een volledig gemengd ras van makke schapen die door de EUSSR-overheid gemakkelijk in toom kan worden gehouden, want geen geschiedenis meer, geen cultuur, geen eigen taal, gewoon een zombie-ras.
Denk ook aan het laten vloeien van geld van noord naar zuid.
Denk eens aan het overeind houden van de grootste oplichtersbende die de wereld ooit heeft gekend, de banken.
Denk ook eens aan de eurofielen die uit zijn op de belastingvrije super-betaalde baantjes.
Of wat denk je van de EUSSR-politiemacht die de zombies in toom moet gaan houden.
Of het EUSSR-leger dat naast de NAVO ervoor moet zorgen dat conflicten tussen de natiestaten met geweld kunnen worden neergeslagen.
Wat denkt u van .........?
Ja wat denkt u eigenlijk, of is u het denken al lang vergaan en denkt u: "Ik kan er toch niks aan doen het zal mijn tijd wel duren ..".
Maar wat denkt u dan van uw kinderen en kleinkinderen enz. Mogen dat de zombies worden die de "elite" voor ogen heeft?
Stem PVV, de enige uitweg uit deze rit naar de afgrond.

www.ed.nl/mening/opinie-argeloze-burge...

Frans Bierings | 23-08-16 | 15:12

Ja!!1!! Die calvinistische levensstijl keihard afstraffen. Beetje sparen en zuinig aan doen i.v.m. de wederopbouw. Lijken verdomme wel Oost-Europeanen die oudjes hierzo. Straks gaan ze nog hun eigen groente en fruit verbouwen als hun gestel dat zou toe laten.

Met terugwerkende kracht spartaans ruimen die fossielen.

Pompenkoning | 23-08-16 | 15:12

En die oudjes strompelen grotendeels nog trouw naar het stemhokje

Ravissant | 23-08-16 | 15:11

En vergelijk die vermogens eens met de omringende landen.
In BE heeft een huishouden van rond de 40 een gemiddeld vermogen van 250 kEUR.

Maar Nederland is de goeiste ... in alles !!!
ALs je het maar vaak genoeg roept, ga je het zelf geloven.

James Lastig | 23-08-16 | 15:09

Nu even nadenken. Wie koopt die huizen van die oudere generatie? Juist, niemand. Dus die huizen gaan in waarde zakken. Maar lekker nu de huizenprijzen weer laten stijgen hoor. Die vergrijzing houdt niet op of zo. Of dacht je dat Syrische bijstandstrekkers straks je huis kopen van 5 ton, onbenul.

roze_bril | 23-08-16 | 15:09

pensioen op 65 klinkt mee goed in de oren, zorgstelsel terug klinkt me ook als muziek in de oren.

Liever een miljard minder naar de EU....

Ik word ooit ook oud hoop ik, anders moet ik tot me 98 doorwerken.... zie ik ook niet zitten.

CyberFreak | 23-08-16 | 15:08

Je eigen huis is ook vermogen. En dat kost alleen maar geld: onderhoud, fucking WOZ belasting.

Dutch_Holland | 23-08-16 | 15:07

Trouwens die Noorse lopers hun oude dag voorziening is binnenkort ook geen reedt meer waard.

miko | 23-08-16 | 15:06

Gratis bier voor iedereen, aldus de valse profeet die stal van zijn personeel en sjoemelde met subsidies.

Prof. Pim Pam Pet | 23-08-16 | 15:02

Te gierig om uit te geven en alles oppotten dat schaadt de economie!! Meer belasten die grijze muizen!

miko | 23-08-16 | 15:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken