Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek: Extreemrechts enger dan extreemislam

youfailedme.jpeg De moordenaar van MP Jo Cox was een extreemrechtse eenling. (Dat is, als je niet meteen achter online complottheorieën aan wil lopen.) Dus dan volgt er altijd wel weer een ANP'tje met een kop als "Rechtse eenling is gevaarlijkste terrorist". Zo ook vandaag. Nou willen we het gevaar van gewelddadige rechtse eenlingen niet te veel downplayen (hoi Anders Breivik), maar het ANP maakt een propagandistische puinhoop van het berichtje. Zo erg, dat bijna geen enkele abonnee van de nationale Deugtelex het bericht overneemt (alleen de refo's en de Türksmensen van Zaman trappen er wel in.) Desalniettemin gaan we ff kloosrieden, om ergere uitzaaiing van deze rabiate wegmetonzin te voorkomen. ANP: Rechtse eenling is gevaarlijkste terrorist GS: *Zet enorm sceptische bril op* Oh ja joh? ANP: Van alle terroristen die alleen handelen, blijken de ultrarechtse eenlingen de grootste bedreiging voor de veiligheid van burgers te zijn. GS:: Alle ultrarechtse eenlingen bij elkaar, dan heb je het over een handjevol mensen in de gemeten periode, waarvan er eigenlijk maar eentje écht grootschalig "succesvol" was. Hoe die eenlingen ‘de grootste bedreiging vormen’, in verhouding tot bijvoorbeeld de permanente dreiging van islamitische terreur, is ons een raadsel, maar dat gaat ANP hieronder vast heel goed uitleggen. Of niet? ANP: Het aantal slachtoffers die deze zogenoemde 'lone wolves' maken, is veel groter dan van religieuze terroristen die solitair handelen. GS:: Oei. Het gaat nu al helemaal mis. Lone wolves maken meer slachtoffers dan religieuze terroristen die solitair handelen, schrijft ANP op basis van een onderzoek. Religieuze terroristen handelen echter meestal niet solitair, maar georganiseerd en in groepjes. Niet echt een eerlijk vergelijk dan, als je doden wil tellen om ze te kunnen turven op lijstjes als 'extreemrechts' en 'religieus terrorisme'. Bovendien weten we dat de meeste ‘religieuze terroristen’ aanhangers van islam zijn, en in hoeverre is een daad van een ‘solitaire religieuze terrorist’ überhaupt nog solitair als hij handelt volgens dezelfde geschriften en overtuigingen als zijn religieuze terreurcollega’s van dezelfde persuasie? ANP: De Britse denktank voor veiligheid Royal United Services Institute (RUSI) bracht woensdag een overzicht uit met aanslagen die eenlingen in de periode 2000-2014 in Europa pleegden. GS:: 2000-2014. Da’s dus zonder Charlie Hebdo, zonder Bataclan en zonder Brussel. OK, dat waren groepjes daders, maar ook de aanslag in Kopenhagen (februari 2015) en de mislukte poging in de Thalys (augustus 2015) blijven zo buiten schot. Evenals de tientallen, zo niet honderden solitaire bomgordelbooslims die op een markt in Irak, Afghanistan, Jemen of elders buiten Europa op het klapknopje drukte. Kennelijk leven er volgens dit onderzoek alleen in Europa ‘burgers’. ANP: Extreemrechtse terroristen doodden in die jaren 94 mensen en verwondden er 260. Religieuze aanslagplegers wisten zestien mensen om te brengen en 65 te verwonden. GS:: Islamitische eenlingen zijn heel vaak enorme prutsers ja. Ze zijn effectiever in groepen. ANP: Bij de cijfers is het aandeel van de Noor Anders Breivik, die in 2011 77 mensen doodde en 242 verwondde, aanzienlijk. GS:: Eh ja, hij zorgt bijna in zijn eentje voor het totaal aantal doden en gewonden in dit onderzoek. Als je hem uit de meting haalt, hou je 17 doden en 18 gewonden over die door andere extreemrechtse eenlingen zijn veroorzaakt. Da’s nog steeds te veel maar wel een behoorlijk stuk minder. Leg daar deze lijst met aanslagen eens naast en tel het verschil tussen ‘extreemrechtse eenling’ en ‘religieus terrorisme’ en je onderzoek kan de prullenbak in - om over de absurde conclusies van ANP nog maar te zwijgen. Wat probeert het persbureau hier in vredesnaam te bewijzen? ANP: In het rapport staat dat de lone wolves verantwoordelijk zijn voor 98 samenzweringen en 72 aanvallen in dertig Europese landen in de onderzochte periode. De denktank vermeldt dat aanslagen die door eenlingen worden beraamd voor veiligheidsdiensten het moeilijkst zijn op te sporen. Extreemrechtse terroristen werden in 40 procent bij toeval ontdekt. Religieuze terroristen worden vaker ontmaskerd door een gericht onderzoek. GS:: 98 samenzweringen en 72 aanvallen in 30 landen in 15 jaar. En dan (als je Breivik er niet bij telt) maar 17 doden en 18 gewonden? Wat een prutsers. Nee, dan de groepsgewijs opererende moslims. 9/11 is geen Europa, maar Madrid, London, Parijs, Brussel, nog een keer Parijs en nog een keer Brussel en de lijkenstapel groeit en groeit. En dan telt het onderzoek de VS ook nog eens niet mee (9/11, San Bernardino, Orlando). Goed dat er gericht onderzoek tegen religieuze terroristen wordt gedaan dus - hoeveel samenzweringen en aanvallen zijn er daardoor ontdekt en dus gelukkig voorkomen? Dat staat er dan weer niet bij. Ook het aantal doden die uitgereisde Eurojihadi’s buiten Europa hebben veroorzaakt (zoals de zelfmoordaanslag van deze Nederlandse “eenling”), wordt door ANP en/of RUSI doodleuk genegeerd in hun frame om marginaal extreemrechts af te schilderen als een groter gevaar dan ideologisch collectivistisch religieus terrorisme. Serieus, wat ís dit voor een idioot onderzoek en hoe serieus nemen die onderzoekers hun eigen functie? ANP: Media en burgers hebben de neiging de islamitische terreurdreiging als de grootste te zien, maar de praktijk wijst dus anders uit, zo constateert de RUSI. GS:: Nee, de dagelijkse praktijk die we allemaal zien, staaft aan alle kanten die “neiging” van media en burgers, maar omdat RUSI een uitermate selectieve set voorwaarden heeft toegepast, komt er een volstrekt vertekend beeld van de realiteit uit het foponderzoek. En/of ANP leest selectief, want het onderzoek erkent bijvoorbeeld ook dat religieuze eenlingen minder vaak in een sociaal isolement zaten (9%) dan lone wolf rechtsextremisten (33%) en dat religieuze eenlingen hun denkbeelden en plannen in 45% (!) van de gevallen met hun (religieus gelijkgestemde) omgeving deelden - en dus daarmee min of meer medeplichtig maakten. Bij rechtsextremisten is dit 18%. De ene eenling is de andere niet, en de andere is zelfs als eenling dus heel vaak überhaupt niet alleen. Nog een leuke zin uit het onderzoek: "Of the perpetrators, 33 per cent were classified as right-wing extremists, while 38 per cent were religiously inspired, accounting for approximately three out of four lone-actor terrorists during this study period." Rechtsextremistische eenlingen komen dus wel degelijk minder vaak voor dan religieuze eenlingen, maar dankzij de afschuwelijke doelgerichtheid van Anders Breivik, is hun "succesratio" hoger dan dat van eenzame explosieve prutslims. En dan nu de uitsmijter: Het onderzoek werd helemaal niet deze woensdag uitgebracht, zoals ANP letterlijk stelt, het stamt al van 28 april (zie ook de url van de onderzoeks-PDF), en werd trouwens gesponsord door de Europese Unie. Hebben de onderzoekers gewacht op een 'goed persmoment'? TPO belde ff met de onderzoekers en die bevestigen dat inderdaad, waarbij ze zonder al te veel omhaal erkennen dat ze willen dat de veiligheidsdiensten zich meer op extreemrechts richten. Nou ja prima. Terreurgekken in de gaten houden altijd +1. Maar doe dan niet of het eenzame kaalkopje gevaarlijker is dan de radicaalkantjes van een ideologisch regressieve, licht ontvlambare wereldreligie. Want ANP maakt iets te dankbaar gebruik van die suggestie.

Reaguursels

Inloggen

Alsof het ene erger is dan het andere. Tis allemaal even erg. Tis alleen grappig dat de rechtse kant vaak denkt dat ze een eigen wil en mening en die luidkeels etaleren vooral op fora als deze terwijl die net zovaak van alle kanten gebrainwashed worden. in de volgende docu is het erg duidelijk maar we worden met ze allen zowel door rechts als links in de maling genomen. check dit enge filmpje.
Deze kinderen worden zgn niet opgeleid tot terrorist maar om een plaats te nemen in de regering van Amerika om zo het christelijke geloof aan de rest vand e wereld op te dringen, desnoods met gepast geweld.

www.youtube.com/watch?v=tFpDFsguIdc

godhimself | 23-06-16 | 20:28

foutje van het ANP:
Van alle terroristen zijn het de Extreem Linksen die het meest in gewelddadige groepen opereren, vooral om wettig andere aanwezigen (Pegida demonstranten) aan te vallen.

Raider Twix | 23-06-16 | 16:05

"Hier is meer aan 't handje..."
@ Schwanz | 22-06-16 | 19:35
.
Soms vraag ik me af, zou die "verwarde echtreem rechtse terrorist" die een paar dagen geleden de dame van het Bremain kamp “naar de andere wereld vermoordde” soms een huurmoordenaar van Brussel zijn, want dat kwam hen verdomd goed uit: Immers, veel mensen winden zich daardoor af van het Brexit kamp; dit ofwel uit “meelijden en solidariteit” ofwel omdat ze niet geassocieerd willen worden met een "club van moordenaars";
We hebben immers overduidelijk zien gebeuren dat de ruime voorprong van Brexit onmiddellijk omsloeg naar een voorsprong van de Bremain kant.
Mark my words!

telelezer | 23-06-16 | 14:36

In mijn tijd maakte het vak methodolgie en statistieken deel uit van elke academische studie.... een nuttig en onmisbaar onderdeel van de wetenschappelijke methode maar het is natuurlijk een tweezijdig tooltje. Je kunt de boel ook fantastisch verneuken. Hier gaat 't ANP dan schandalig de fout in. Tja.... Mark Twain zei al:"there are lies, damned lies and statistics." En dat individueel geweldscriterium slaat sowieso nergens op.Het gaat hier toch om dreiging? En als je dan alle religieuze en stammentwisten en ander primitief gedrag uit de wereldgeschiedenis even weglaat denk ik toch dat "rechts" geweld, moord en doodslag (zoals Hitler) getalsmatig onderdoet voor "links"(Stalin, Mao etc.) Niet dat 't voor de slachtoffers wat uitmaakt.... of je nu door de kat of de hond gebeten wordt....

drs kwenie | 23-06-16 | 13:51

"De denktank vermeldt dat aanslagen die door eenlingen worden beraamd voor veiligheidsdiensten het moeilijkst zijn op te sporen."

Denktank is een synoniem voor pionnetjes van de politiek of multinationals. Het woord denktank zou moeten worden geschrapt uit het woordenboek, omdat het niets met 'denken' te maken heeft.

XaleX_2 | 23-06-16 | 13:42

Oh, een wat-is-erger-extreem-links-of-extreem-rechts-discussie...

In de jaren 1970-1980 was er een minister van OCW, die keihard beweerde dat een "linkse dictatuur beter was dan een rechtse". Irene Vorrink heette dat rare mens. De ouderen alhier kunnen zich die troela misschien nog wel herinneren... tsja.

EefjeWentelteefje | 23-06-16 | 13:29

Nederlandse score

Islamitische terrorist 1. (mo b)
Linksextremistische terrorist 1 (Van der G)
Rechtsextremistische terroris 0
Wappiewappie figuur met vuurwapen (tristan) 7
Christelijke terrorist 1 (Bart van U)

TheStef | 23-06-16 | 13:21

In de USA vinden sommige politici de patriotten en terugkerende soldaten ook al veel gevaarlijker dan ISIS gekkies.
Ja dat wil je als globalist niet hebben, mensen die voor hun rechten en hun land opkomen en niet op willen gaan in de communistische New World Order.

endofdays | 23-06-16 | 13:14

Hier is maar een reactie: Het ANP is dommer dan dom.

wallenberg | 23-06-16 | 13:03

Volgend onderzoek: Blonde westerse terroristen zijn véél gevaarlijker dan blonde moslims, want door blonde terroristen (Eigenlijk 1: Breivik) zijn 70 mensen vermoord en 224 verwond. Door blonde moslims: 0

peers | 23-06-16 | 12:55

Jaja, over één kam scheren. Dat doet de linkse rat maar al te graag als het niet om hun eigen bruinhemden gaat.

Piet van het Padje | 23-06-16 | 12:36

Sowieso een flutonderzoek: religieus extremisme is per definitie extreem rechts.

ZKH EénOog | 23-06-16 | 12:36

Hoe kunnen 'lone wolfs' bij 'n samenzwering betrokken zijn? Ze opereren immers alleen. Dat is 't hele punt van 'lone wolf' zijn. Bij 'n samenzwering zijn per definitie meerdere personen betrokken. Het begrip 'samen' geeft dat al vrij duidelijk aan.

Mike_DB | 23-06-16 | 11:29

Een "lone wolf" die opereert vanuit een ideologie die door miljoenen andere "lone wolves" gedeeld wordt is geen lone wolf, maar gewoon een wolf die iets verder van zijn roedel verwijderd is.

Volleerd_Leegloper | 23-06-16 | 12:30

Een geslaagde moslim-aanslag op het binnenhof zou waarschijnlijk de enige reden zijn om het gezond verstand weer eens op te roepen. Tot die tijd zullen de totale gekkies de overhand houden in de media.

ReligionSucks | 23-06-16 | 11:31

Hoe kunnen 'lone wolfs' bij 'n samenzwering betrokken zijn? Ze opereren immers alleen. Dat is 't hele punt van 'lone wolf' zijn. Bij 'n samenzwering zijn per definitie meerdere personen betrokken. Het begrip 'samen' geeft dat al vrij duidelijk aan.

Mike_DB | 23-06-16 | 11:29

dr Rechts | 23-06-16 | 10:14 U vraagt: ”Wat is gevaarlijker?“ De islam wordt geschat op 270 miljoen vermoorde andersdenkenden in 14 eeuwen, het nazisme op ik meen 20 miljoen in enkele decennia. Gevaarlijk vind ik vooral die hardnekkige weigering om een gevaar te zien, ook al is het bezig met moorden en verkrachten en ook al wordt het steeds groter. Naar verwachting volgt er in de komende jaren een verdubbeling van het aantal moskeeën. Die ook allemaal de ANBI-status krijgen: die dus gezien worden als Algemeen Nut Beogende Instelling, met belastingvoordelen en ook de suggestie dat er met die moskeeën een Algemeen Nut gediend wordt. In Frankrijk, de V.S. en ook de U.K. heeft men ontdekt dat die moskeeën centra zijn van indoctrinatie in haat jegens de westerse cultuur en dat ze gebruikt worden voor de opslag van wapens als voorbereiding op de oorlog tegen die westerse cultuur. En toch zie je de heersende politiek volharden in het uit de wind houden van de islam wat betreft kritiek. Islamcritici worden zelfs gezien als islamofoob en racist. Er zijn inmiddels heel wat ex-moslims die zich verbazen over de grenzenloze naïviteit van westerse regeringen en algemeen de Linkse Kerk. Dat het gevaar van extreemrechtse ‘lone wolfs’ wel gezien wordt en breed wordt uitgemeten, maar dat dat andere en steeds maar groeiende gevaar, dat van de extreem intolerante en gewelddadige islam, niet gezien wordt. Je vraagt je dan af hoeveel aanslagen er nog nodig zijn voordat begrepen wordt, dat het niet maar daden betreft van geïsoleerde gekken en geradicaliseerde clubjes, maar dat er een duidelijke relatie is tussen de doctrine van de islam en de terreur die ervan uitgaat, en dat het daarom als een misdaad tegen de mensheid is, om maar achteloos toe te staan dat er een uitgebreide subcultuur komt van miljoenen moslims en hun vele duizenden moskeeën, middenin de westerse cultuur.

notamused | 23-06-16 | 11:21

Wat is dit voor GroenLinks-onderzoek?

Uw Psychiater | 23-06-16 | 10:58

Wel eng dat het ANP bewust probeert het gevaar van de extreme Islam te bagatelliseren.

dr Rechts | 23-06-16 | 10:47

Is het heel erg aluhoedje als je de optie ziet dat dit is wat ze willen? Divide and conquer. Zorg dat groeperingen een hekel aan elkaar krijgen door ongelijke behandeling. Laat mensen zelf vragen of witte mensen ook als terrorist aangemerkt kunnen worden. & let the witch hunt begin. May the odds be in your favor. Handig voor alles wat in de weg zit. Ik ga niet mee in die engnekkerij. Geen enkele kant op.

Ohja | 23-06-16 | 10:45

-weggejorist-

d`n eddy | 23-06-16 | 10:40

-weggejorist-

d`n eddy | 23-06-16 | 10:33

Benieuwd naar het commentaar van de neutrale objectieve 'journalisten' van het ANP. Dat voorziet de massa dan dagelijks van nieuws. Zo gekleurd als wat. Schandalig. Moeten er geen mensen ontslagen worden daar?

Tijl U | 23-06-16 | 10:28

De éénpersoonssamenzwering. Weer wat geleerd.

wingload | 23-06-16 | 10:24

Het doel heiligt de middelen.

protonplof | 23-06-16 | 10:21

De sharia-islam is een georganiseerde beweging die al meer dan 1000 jaar bestaat. Extreem-rechts is ongeorganiseerd en toen het wel georganiseerd was (hoi Adolf) ging het na 20 jaar de pijp uit. Wat is gevaarlijker?

dr Rechts | 23-06-16 | 10:14

Gemakshalve wordt de periode 40-45 maar niet vernoemd.

Ko Ranzig | 23-06-16 | 09:37

volkertje... linksch of rechts?

meneer Q | 23-06-16 | 09:18

Ronnie uit Helmond | 23-06-16 | 09:02

Zo geredeneerd is Rutte ook een linkschmensch en eigenlijke de hele VVD idem dito.

Nelis SplitBloes | 23-06-16 | 09:18

Dus als ik het goed begrijp is het doel van een "denktank" hoofdzakelijk om een gewenst verhaal te produceren en daar een passende set van waarnemingen bij te selecteren zodat de werkelijkheid gespind kan worden? Goh, je zou het niet verwachten.
Wat betekent dit voor alle andere verhalen, bewijzen en opinies die we tot ons krijgen, wie kunnen we in godsnaam wel vertrouwen?

Homer P. Simpson | 23-06-16 | 09:18

In de Sovjet tijd werd een tweekamp tussen een Rus en een Amerikaan, indien de Amerikaan won, als volgt beschreven in de Pravda: De Rus werd tweede en de Amerikaan werd één na laatst.
Sovjet-dubbeldunk; geen speld tussen te krijgen.

Herr Vorragend | 23-06-16 | 09:11

Wat is links, wat is rechts?
Volgens mij is de Islam ook extreem rechts.

noorderling | 23-06-16 | 09:10

Nazi's waren socialisten. NSB-ers die van gekkigheid niet wisten hoeveel Joden ze moesten verraden waren socialisten. Het tuig in Brussel heeft socialistisch gedachtengoed. Hoe goed gaat het? Juist de linksche gutmensch is de as van het kwaad.

Ronnie uit Helmond | 23-06-16 | 09:02

Enige vooruitgang is toch zichtbaar; het ANP spreekt van 'religieuze terroristen' en van 'islamitische terreurdreiging'.
Vind ik al heel wat.

robW | 23-06-16 | 09:00

Idioten en wereldvreemd dat ANP, de rechtse extremist ontstaat juist door de islamterrorist en islam knuffelaars.

pedro300 | 23-06-16 | 08:43

Misschien iets voor DENK om zich in vast te bijten!

Een onderzoek van lik me vessie, dus.
Zoals gewoonlijk bepaalde de opdrachtgever de uitkomst al bij de opdracht.

mallekater | 23-06-16 | 07:31

Zo ken ik er nog een paar, linkse eenlingen die door groepen gevolgd worden zijn de grootste veroorzakers van doden en ellende : Mao, Lenin, Stalin, Pol Pot, Hitler, Ja hitler was links zijn partij de DAP in zijn partij de NSDAP stond immers voor Deutsche Arbeiders Partei, en nu alweer een linkse totaal vernietiger : Merkel, alle dode dobbernegers zijn haar schuld, met een Australisch beleid was er niemand verdronken.
.
Maar goed voorzover de ANP nog wat te melden had is het na dit bericht wel duidelijk dat ook daar alleen maar linkse propaganda vandaan komt. We hebben dringend een FOX europe nodig.

GerMonster | 23-06-16 | 06:55

voor het gemak is 9/11 ook maar uit het onderzoek gehouden. El Quada is toch echt een Islamterreur organisatie. Derhalve tenminste door de USA aangemerkt en is de leider ook ver weg en heel diep de oceaan in getransporteerd. Al dit gebash naar rechts dat meteen ook extreemrechts wordt genoemd is blijkbaar heel erg nodig om geen WOIII te ontketende tussen de Islam en de rest van de 'óngelovige' wereldburgers.En ja, als je kijkt naar 1993 of 23 jaar later zit er een groot verschil. De wereld is ook na 2000 enorm veranderd. Dat er nog steeds met wetten en verdragen uit 1950 wordt gewerkt is gewoon misdadig en ver van de realiteit.

fikkieblijf! | 23-06-16 | 06:54

Ik dacht al gemerkt te hebben dat extreemrechts zich te buiten ging aan massa-executies, aanslagen en terreurdaden waarbij liefst zoveel mogelijk doden vallen.Ook slachten ze elkaar onderling regelmatig de moeder af.
Ja, ja, die rechtschen toch.

mallekater | 23-06-16 | 06:32

Die hele moord kan me echt geen flikker schelen. Pech, mens minder. Goed voor de natuur. En laat alle linksche poliknorknorretjes lekker juichen. Morgen gaat het nieuws weer over een achtergestelde teleurgestelde te kort gedane zeer verwarde man met baard maar zonder stageplek die plof doet uit naam van alles behalve de allah ahkbar die ie rochelend nog weet uit te brengen. Oftewel ik ben murw. Over twee weken mist alleen de kat haar nog. Boeien.

verbanden | 23-06-16 | 01:59

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:51
Fijn dat je vindt dat religieus geinspireerden extremisten zijn. Dan kan die ixtreemlam ook eens gestoken worden waar het hoort.

Cobalt bomb | 23-06-16 | 01:48

@tsarion | 22-06-16 | 22:47
De terminologie is dan ook volkomen rijp voor de vuilnisbak. Links/rechts bedoel ik.
Wellicht is het zaaks om een andere parameter te maken.

Zelf ben ik behoorlijk rechts; meer Hayek dan Keynes; meer Rand dan Marx. Ik ben voor wapenbezit, maar zo ongeveer als de Zwitsers.

toetssteen | 23-06-16 | 01:10

"If you torture the data enough, nature will always confess." R.H. Coase

_ILT_ | 23-06-16 | 01:10

Orakel1958 | 22-06-16 | 22:47

Vrij correct; de man kan ook zijn medicatie in het geheel niet hebben genomen, iets dat meer regel dan uitzondering is. Controle is er niet, dus succes samenleving!

toetssteen | 23-06-16 | 01:02

@Dandruff | 22-06-16 | 22:10
Breivik haalde in zijn 'manifest' voor ongeveer 2/3 teksten aan van anderen. Hij sprak die niet zelf. Er zijn er maar weinig die dit weten.

@Tipo heeft er indertijd eens een best gedegen onderzoek naar gedaan en daaruit bleek dat van al die aanhalingen waarin de naam Wilders viel,deze man slechts drie maal werd aangehaald door Breivik zelf. Mja, even samengevat vond hij Wilders een watje. Breivik voelde meer voor de lijn Al Qaida. Nou, me dunt dat hij dat vrij gruwelijk gedemonstreerd heeft.

toetssteen | 23-06-16 | 00:59

Ik vraag me af wie dit soort onzin nog gelooft….. Vast een heleboel mensen met blauw haar en een kekke bril op.

Arie_R | 23-06-16 | 00:59

"In het rapport staat dat de lone wolves verantwoordelijk zijn voor 98 samenzweringen"

Eenlingen die aan samenzweringen doen. Hoe moet ik dat begrijpen? Ik kan me daar werkelijk geen voorstelling van maken. Lekker in eentje samenzweren...
Zijn dat de schizofrenen? "Ik wou dat ik twee terroristen was, dan ik kon fijn samenzweren", dat idee? Zoiets moet het toch het zijn.

Stormageddon | 23-06-16 | 00:53

matrixbluepill | 22-06-16 | 21:56

Thanx! +veel.

toetssteen | 23-06-16 | 00:52

Ja maarrrrrrr...... eigenlijk zijn die moslimterroristen gewoon extreem rechts: ze volgen één leider en zoeken een zondebok (andersgelovigen, ongelovigen, vrouwen, lhbt-ers) en schuwen geweld niet. Ergo: extreem rechts is het gevaarlijkst.

Weer zelfgenoegzaam in de roze/rode gutmenschbubble zitten gaat.

klimgek | 23-06-16 | 00:49

Ik heb me wel eens laten vertellen, dat in de Sovjet Unie de feiten op een vergelijkbare wijze werden gemodificeerd. Groen links, policor, EU, NPO, Staatsmedia, Joop, etc, etc, het is in essentie gelijk aan elkaar en de Goelag Van Het Westen Anno 2016.

j.m.de graaff | 23-06-16 | 00:49

@pluk-87 | 23-06-16 | 00:46
Geloofd u dat werkelijk? Ok 1 tegen 938 dan..

Batavi Magistralis | 23-06-16 | 00:48

@Batavi Magistralis | 23-06-16 | 00:35
Zou de moordenaar van Cox niet bij de 'islamophobes' geplaatst kunnen worden?

pluk-87 | 23-06-16 | 00:46

Meer dan dit! Het meten met twee maten is zum kotzen. Kijk hoe links scheel kijkend van opwinding wereldkundig maakte hoe rechts de moordenaar van Cox wel niet was. Horen we de vermeende ideologische beweegredenen van moslims voortaan ook zo snel van ze? Nee. Want moslims zijn zielig en blanken zijn slecht, aldus het policor deel van de wereld.

pluk-87 | 22-06-16 | 23:49

@tostimaker | 22-06-16 | 23:26:
Je bent GroenLinks vergeten te noemen.
Zijn voor oorlogje voeren in Mali.
Hoor je ook niks meer van, laatste bericht dat ik hoorde ging over 2 neergestorte helikopters tijdens oefening.
Zucht.

LuckyGirl | 22-06-16 | 23:37

-weggejorist-

d`n eddy | 22-06-16 | 23:36

Dit krijg je wanneer moslims de redactiezalen gaan bevolken en van een onzin rapport een nog grotere onzin maken. Bij het ANP blijkt dat het geval.

jaap932057795966 | 22-06-16 | 23:29

Extreem links, extreemrechts en moslimterrorisme zijn allemaal het gevolg van gematigde politiek. Moslims zien het westen als bemoeizuchtige heidenen die verantwoordelijk zijn voor burgerslachtoffers in het middenoosten. Linksextremisten zien in iedere rechtse politicus de nieuwe Hitler. Rechtsextremisten zien in linkse politici landveraders die hun land weggeven aan minderwaardige culturen.
Het zijn de slappe middenpartijen die meedoen aan olieoorlogen, multicultigedoe en het schrappen van soevereiniteit en natiolisme. Yup, partijen als CDA,vvd,pvda en d66 creëren de voedingsbodem voor exremisme

Rest In Privacy | 22-06-16 | 23:26

Hoe komt men erbij dat Islam zon linkse cultuur is?
Integendeel, Islam is juist extreem conservatief, egoïstisch, eist totale vrijheid en is anti overheidsbemoeienis.
Technisch gezien is Islam dus extreem rechts, dus waarom die linkse idioten zich als nuttige idioten voor het Islamitische karretje laten spannen is mijn raadsel, Islam gaat namelijk die gunst niet retourneren wanneer zij aan de macht komen.

PrachtigeHorizon | 22-06-16 | 23:18

Wetenschap en onderzoeken voor een politieke doelstelling.
-
Precies net voor het engelse referendum.

elcidisback | 22-06-16 | 23:16

Het NOS-journaal is er niet om nieuwsfeiten te brengen, maar om de publieke opinie zodanig te beïnvloeden dat deze in overeenstemming wordt gebracht met de idealen van het ambtenarenapparaat. Daarom wordt dag in dag uit de waarheid geweld aangedaan, met als resultaat dat een uitzending van het NOS-journaal op de gemiddelde Nederlander het effect heeft als van een rode lap op een stier.

Zenzeo | 22-06-16 | 23:13

-weggejorist-

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 23:03

@Zoon van Boer | 22-06-16 | 20:25
Nooit? Nooit? Je hoort mij elke keer klagen over die 'huisvrouwtjes' met teveel te besteden van mijn gestolen geld die smerige losers (allochtoon en autochtoon) in leven willen houden omdat dit 'lief' is.

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 23:00

Na elke aanslag gewoon drie miljard strafregels laten schrijven. Bijvoorbeeld: Vriendelijke, vrolijke Frans vrat vet veel, vieze, vette, varkensfrikandellen.

Zal ze leren.

Koreaanse slet: Anders Blijf-ik. (lol +20)

Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 23:00

Wat moet ik mij voorstellen bij 'lone wolves' die samenzweren? Zijn die allemaal schizofreen?

Guido | 22-06-16 | 22:59

@Peter Emile | 22-06-16 | 22:06:
Zou het voor de objectiviteit toch iets uitmaken dat alle landelijke bladen vanuit België geregisseerd worden?

LuckyGirl | 22-06-16 | 22:58

@Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 22:12


Mooi!

tsarion | 22-06-16 | 22:53

-weggejorist-

Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 22:48

donjon | 22-06-16 | 22:39,

Welnee; ook als alle niet-moslims dood zijn komt er geen vrede.
Kijk maar naar landen waar de niet-moslims al min of meer zijn uitgeroeid; Somalië, Pakistan, Irak, etc.
Is daar vrede?
Welnee.
Als de niet-moslims op zijn gaan moslims elkaar uitroeien, altijd.
Vanwege de verkeerde huidskleur; verkeerde afkomst; verkeerde taal; verkeerde sekte; verkeerde koranuitleg; etc.

Dat is nou eenmaal een van de miljoenen nadelen van een religie die is gebaseerd op plundertochten, slavenjachten en genocides. Wie wil leven zoals de Plunderende Pedo-Proleet Mohammed kan niet anders dan moordend en plunderend zijn omgeving terroriseren. Moslim of niet; er is altijd wel een excuus om je buurman te doden, en zijn kinderen tot slaaf te maken.
Aldus de islamitische theologie.

Dandruff | 22-06-16 | 22:48

Je hebt: A.H. te B., NSDAP, PvdA, Mussolini, Anti-fa (die dus eigenlijk tegen zichzelf zijn, vandaar die vreemde gedragingen), RAF, ETA, alles wat zich progressief links noemt en misschien ook wel Volkert.
En niet te vergeten de eu en moslims. Alle zijn extreem-links en fascistisch, ofwel ondersteunen een systeem dat de natie boven het individu stelt, met als uitvloeisel een in zo'n systeem legitiem gebruik van geweld, moderne propagandatechnieken en censuur om politieke tegenstand de kop in te drukken en daarmee het bestaan van het systeem te waarborgen.

Laat mij dan maar vallen onder extreem-rechts, wat ik opvat als een soort van libertalisme.

p.s. wat al is gezegd, maar kan niet genoeg gezegd worden: kijk religionofpeace.com

tsarion | 22-06-16 | 22:47

Thomas Mair, de moordenaar van Jo Cox lijdt aan Obsessive–Compulsive Disorder. Nu is iedere psychiatrisch patiënt enigszins uniek, maar in essentie is dit een angststoornis die ziek fysiek uit in dwanghandelingen.
De behandeling met medicijnen kan variëren van Prozac tot tamelijk complexe samenstellingen van Neuroleptica die in de regel vloeibaar (druppels) wordt toegediend. En hierbij komt het de laatste jaren veelvuldig voor dat er op de behandeling wordt "bezuinigd". Hetgeen uiteraard niets te maken heeft met bezuinigen maar met dweilen met de kraan open.
En zelfs als het effect van een dergelijke overgang naar veel goedkopere medicatie puur psychisch zou zijn, dan nog worden mensen als Thomas Mair hier "heel erg niet blij van"
Het is zeer wel mogelijk dat dit bij Thomas "de stoppen heeft doen doorslaan".

Orakel1958 | 22-06-16 | 22:47

mrXL | 22-06-16 | 22:15,

Een Keulse agent twitterde die oudejaarsnacht; "ik heb nog nooit zoiets verschrikkelijks meegemaakt".
Maar gemeente, politietop en media deden of er niks aan de hand was.

Pas dagen later drong de werkelijkheid door, en bleek bovendien dat er naast de 1200 aangiftes in Keulen (van één nacht) vele honderden aangiftes waren in diverse andere steden. Ook in Finland, Zweden en andere landen was het misgegaan.
Overal bleek de belangrijkste strategie van zowel overheid als media "de doofpot".

Dandruff | 22-06-16 | 22:40

www.thereligionofpeace.com/TROP.jpg

De verijdelde en mislukte aanslagen niet meegeteld.
.
Religie van vrede zegt men.
Vergetend dat die vrede pas ingaat als je je aangesloten hebt of als je niet wilt geëlimineerd bent.

donjon | 22-06-16 | 22:39

Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 22:12,

Foei, racist!

Laat me raden; je werkt zeker ook nog voor je geld?
Betaalt netjes al je belastingen, heffingen, vaste lasten en premies?
En je verwacht daarom van asieleisers dat die óók gaan werken?
En dezelfde lasten gaan betalen?
Nazi; je bent erger dan Hitler!

*groen links modus afzet*

Dandruff | 22-06-16 | 22:33

Eigenlijk zou de conclusie moeten zijn: er is statistisch geen aantoonbaar verschil tussen het gevaar door rechts-extremistische lone-wolfs en islamitische lone-wolfs. Bij dit soort aantallen en de enorme bijdrage van die Noor , kan je echt geen significante conclusies uit die cijfers trekken.

Controllos | 22-06-16 | 22:31

Extreemislam bestaat niet

Ockham | 22-06-16 | 22:31

-weggejorist-

Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 22:31

Noem mij één rechts extremistische aanslag in Nederland? Kunt u niet.

Mo het varken | 22-06-16 | 22:27

De verkrachtingen in Duitsland zijn er ook buiten gelaten. IS doet ook niet mee zie ik. Tsja, op die manier kom je er wel...

Duitsland kende de grootste massaverkrachting sinds vele honderden jaren... Laat dat maar lkkr buiten beschouwing!

mrXL | 22-06-16 | 22:15

Als ze nu gewoon de lichtgetintiërs bij de blanken scharen kunnen ze helemaal een mooi lijstje fabriceren met, vrouwenonderdrukking criminaliteit, aanslagen en agressie van voornamelijk de blanke man .

Castor12 | 22-06-16 | 22:13

-weggejorist-

Volleerd_Leegloper | 22-06-16 | 22:12

matrixbluepill | 22-06-16 | 21:56,

Je gooit van alles door elkaar, maar eigenlijk is niks relevant.
Was Breivik lid van de padvinderij, de staatsloterij en de vrijmetselarij?
Vast, maar dat maakt die organisaties nog niet medeverantwoordelijk voor Breiviks daden. Anders gezegd; de vrijmetselarij roept niet op tot geweld en haar aanhang gebruikt dus ook geen geweld. Dat in tegenstelling tot, bijvoorbeeld, de islam en het (nationaal-) socialisme.
Breivik was een bewonderaar van Churchill en Max Manus, een anti-nazistische verzetsstrijder; acht jij Churchill en Manus nu ook medeverantwoordelijk?

Ik ben het overigens wel met je eens dat vrijwel elke dictatoriale beweging de vrijmetselarij beschuldigde van "occultisme"; zowel de katholieke inquisiteurs als stalinistische, hitleristische, saddamistische en natuurlijk islamitische massamoordenaars zijn net zo uitgesproken als jij.
In mijn ogen bewijst dat echter niet jouw gelijk, maar juist jouw ongelijk.

Dandruff | 22-06-16 | 22:10

*gekuist tevens excuses*
Rechtsextremisme of islamextremisme; iedereen met een objectieve blik en maling aan verwijten van islamofobie weet dat islamextremisme op het moment buitenproportioneel veel prangender en ernstiger is dan het extremisme van rechts. Maar dat iedere aanslag uit rechtse hoek bijzonder goed gebruikt kan worden in het winkeltje van de islamapologeten, staat natuurlijk buiten kijf. Elke aanslag, elke rechtse solowolf vormt een ideale bliksemafleider. Zoals ook meisjes met anorexia een mooie bliksemafleider vormen binnen het debat over meisjes met hoofddoeken. Zoals binnen een discussie over moslim kindbruidjes de bliksemafleider wordt gevormd door westerse mannen die het als sextoerist in Thailand met minderjarige meisjes aanleggen. En zo blijven we het even voorspelbare als doorzichtige spel spelen waarbij de onhebbelijkheden van de islam stelselmatig aan het zicht ontrokken worden middels een scala aan bliksemafleiders. Nee, de trukendoos der islamapologeten is nog lang niet leeg.

fehlschluss | 22-06-16 | 22:10

Ook wel een leuk datasetje over wereldwijde aanslagen. "Mooi" om de extreme stijging na 2004 in zelfmoord dan wel religeuze aanslagen te zien. Database wel even door een echt datasysteem als SAS te halen om het goed te analyseren en niet zoals dit flut onderzoek.

www.start.umd.edu/gtd/

Helaas die van mij verloren..

Tank89 | 22-06-16 | 22:08

Het ANP is van exact de zelfde politiek correcte persuasie als alle andere titels in de dode-bomen-media; NRC Handelsblad, De Volkskrant, Trouw, Het Parool, Vrij Nederland, Algemeen Dagblad, en - jazeker - in toenemende mate zelfs De Telegraaf. En verder vrijwel alle regionale dagbladen en uiteraard de NPO.

De medewerkers en vooral de sleutelpost-figuren van de MSM zijn geschoold door de bloemetjesgeneratie, of door de directe erven ervan. Het zijn de afgestudeerden van "Het Schooltje" (School voor de journalistiek te Utrecht), of van de in de jaren '70 en '80 zo intens populaire faculteiten als politicologie, sociale geografie, sociologie en alle andere afstudeervakken met het woord 'sociaal' ervoor.

Het is een continu proces van kruisbestuiving. En vooral van recht lullen wat krom is, en verzwijgen wat recht is.

Ik heb er 35 jaar lang middenin gezeten, dus ik weet wel een beetje waarover ik het heb.

Vroeger had je rechtse kranten (Telegraaf, NRC, Trouw) en linkse (Volkskrant, Parool, De Waarheid en de weekbladen De Groene Amsterdammer en Vrij Nederland). Nu heb je alleen nog maar politiek correcte kranten. Politiek correct geworden door veertig jaar collectieve hersenspoeling door Links. Want links was de morele maatstaf.

In hun streven zo netjes mogelijk over te komen en hun lezertjes, resp. hun kijkertjes deelgenoot te maken van hun maatschappelijke ideaalbeelden, hebben de meeste medewerkers van deze instituties het zicht op de werkelijkheid verloren.

Peter Emile | 22-06-16 | 22:06

Extreemrechts en extreemislam? Bij welke club zouden ze de grijze wolven hebben meegeteld?

a1a2a3 | 22-06-16 | 22:02

Breivik was lid van de Noorse vrijmetselarij. nl.wikipedia.org/wiki/Anders_Behring_...
Maar de loge wist zich direct buiten de mediastorm te houden door hem als ‘lone wolf’ rechtsextremist neer te zetten.
Maar helaas was hij geen goede maçonniek: www.standaard.be/cnt/dmf20120201_009 en wist men een pr ramp te voorkomen. De loge blijft liever in de schaduw en schuift graag de schuld in andermans schoenen. Aangezien de loge geborgen werd vanuit vrijzinnig christelijke milieus en naderhand via de Franse Revolutie uitgroeide - naar de mate van initiëring - tot occulte genootschappen, is het gemakkelijk de onwetende buitenstaander zand in de ogen te strooien.
www.refdag.nl/kerkplein/kerknieuws/bre...
www.trouw.nl/tr/nl/6970/Aanslagen-Noor...
---
De vrijmetselarij - en met haar al haar gevarieerde organen - worden in bibliotheken vol onderzoeken aangemerkt als initiator van semi occulte verlichtingsideeën die vandaag de dag beleid bepalen.
Op internet wordt zoveel onzin verteld dat je als onwetende al gauw verdwaald in de onzin die op zijn beurt de waarheid overschaduwt.
Maar ja, in complotten geloven we niet meer in deze tijd. Wij zijn immers verstandig en verlicht en…gebrainwashed. En…”laten we vooral nuchter blijven”, die doet het ook altijd goed.
---
Buiten de stortvloed aan onzin die men tegenwoordig op internet vindt zijn er ook betrouwbare werken uit tijden dat de leugen nog geen algemeen goed was.
In wetenschappelijke onderzoekswerken, stammend uit de periode 1919- 1932 (vernoemd als een wetenschappelijke onderzoeksbron van katholieke zijde, Winkler Prins Encyclopedie, editie jaren ’50 – W. Prins was trouwens zelf vrijmetselaar) staan de talrijke maçonnieke citaten uit periode 1850-1900 vermeld dat de Verlichten Europa wilden omvormen tot:
1. Een Europese superstaat.
2. Religies en rassen dienden te worden vermengd.
3. Nationale grenzen moesten verdwijnen.
4. Brussel als de ideale regeringsplaats werd gezien voor de EU superstaat.
5. Het christendom (mn de macht van de katholieke kerk) moest gebroken worden.
6. De EU een opstap tot een wereldrepubliek zou worden.
7. Een wereldpresident zou worden aangesteld.
---
Knappe extrapolatie van gegevens 100 jaar geleden! Gelukkig scherpen wij onze intelligentie aan het proces van ‘t ‘voortschrijdend inzicht’. Pff. Gelukkig maar, anders waren we eraan!
Oh, ja, en de loges vinden toevallig islam ook een geweldige leuke uitdaging! Project voor wereldvrede. De hoogste graden van de Engelse vrijmetselarij op bezoek bij de Turkse vrijmetselarij:
Veel plezier en aan de Verlichten inshallah gewenst.
harunyahya.tv/en/watch/32993/Adnan-Okt...)
harunyahya.tv/en/watch/33080/Adnan-Okt...)

matrixbluepill | 22-06-16 | 21:56

Nog een vergeten aspectje.

In West Europa maken moslimterroristen dus vele malen meer slachtoffers per jaar, dan blankenextremisten de afgelopen 50 jaar maakten.
Er zijn hier kennelijk veel meer moslimextremisten dan blankenextremisten.

Dat zou al heel opmerkelijk zijn als er hier ongeveer evenveel moslims als blanken zouden wonen. Maar de werkelijkheid is natuurlijk dat er in NL pakweg 14 x meer blanken dan moslims wonen. In de rest van Europa liggen die verhoudingen ongeveer net zo.
Toch zijn het niet de blankenextremisten die 14 x zoveel slachtoffers maken als moslimterroristen; het zijn de moslimterroristen die de top 50 van bloedbaden domineren.

En dan heb ik het nog niet eens over de miljoenen andere "incidentjes" van niet-islamitische bejaarden die total loss geslagen worden; massa-aanrandingen en racistisch geweld tegen autochtone agenten, hulpverleners, buspassagiers, leraren, vuilnisdiensten, etc. Ook daar is vaak sprake van "islamitisch racisme" bij het kiezen van slachtoffers. En je hoeft maar een willekeurige gevangenis in te lopen om te zien dat ook bij alle andere geweldsmisdrijven dan terrorisme de islam oververtegenwoordigd is.

Het is jammer dat deze "onderzoekers" om religieuze redenen het beruik van concrete feiten, controleerbare cijfers en logische argumenten verwerpen. Socialistische wetenschappers zijn hierdoor al decennialang bijna half zo ongeloofwaardig als christelijke creationisten.

Dandruff | 22-06-16 | 21:52

@Maaiveld | 22-06-16 | 21:31
Glazenbol.com

Mark_D_NL | 22-06-16 | 21:44

Ik vond extreem links vele malen erger dan extreem rechts.
Kijk maar naar de gevolgen van het klimafaat.

ProAsfalt | 22-06-16 | 21:43

Gaslighting is what politicians are trying to do, by telling people that extreem islam is not the problem , they tell them that right wing extremist is the big problem.
Despite the perception people have.
Politicians (and co) tell people what they want them to believe.
.
.

(Gaslighting or gas-lighting is a form of mental abuse in which a victim is manipulated into doubting their own memory, perception, and sanity.)
.
en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

donjon | 22-06-16 | 21:42

-weggejorist-

fehlschluss | 22-06-16 | 21:40

@Maaiveld | 22-06-16 | 21:31

Analyse is niet hetzelfde als een kristallen bol. Er valt heel wat uit iemand's teksten en algehele gedrag te halen. Gaat u maar even googlen wat voor een soorten gedragsanalyses er allemaal zijn.
.
U hoeft me overigens niet te valideren, hoor. Onderdeel van mijn metier en werkt in de praktijk heel goed, mensen en zwijnen inschatten.
.
Ik ben heden ten dage ook niet meer zo tolerant naar reaguurders die zitten te nitpicken in een tekst maar het vertikken om de hele tekst te behandelen. Mensen die zich bedienen van dat soort goedkope debattrucjes zijn mijn tijd niet waard.
.
Hop, hop, terug naar de policor trog, gaarne.

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 21:39

Mooi onderzoeksvoorbeeld waarbij de data zich aan het vooropgestelde model moet aanpassen i.p.v. andersom. Maar dat heeft gewoon alles met de opdrachtgever te maken.

ad melkert | 22-06-16 | 21:39

@Anjin Mohammed | 22-06-16 | 21:18:
Dat heet 'Backwards engineering".
Je zoekt de, voor jouw doel, beste statistieken en rommelt er een onderzoek aan vast.

LuckyGirl | 22-06-16 | 21:35

Wil ik toch wel even weten hoeveel geld de EU door de wc heeft gespoeld met dit "onderzoek"?
.
Vragen, vragen, vragen

LaatmaarLu? | 22-06-16 | 21:34

Extreem rechts = extreem/extremistische islam. Ze kunnen het godverdomme bij het ANP nog niet eens correct benoemen.

litebyte | 22-06-16 | 21:34

Lul maar raak, ik loop een blokje om als ik zo'n moslim fanaat zie.

Asimov6 | 22-06-16 | 21:32

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 21:03
Ik wil ook zo'n kristallen bol die precies beschrijft wat iedereen denkt en doet. Waar heb jij de jouwe vandaan? Bol.com?

Maaiveld | 22-06-16 | 21:31

Het linkje naar "deze lijst" is deaud. Slachtoffer van extreem-linkse eenlin(g)(k)?

Steinway | 22-06-16 | 21:27

Kom er nu achter toen "Nederland zijn onschuld verloor", quote Ad Melkert bij de moord op Pim Fortuijn. Volkert dus extreem rechts was, lees ik achteraf. Tja.

ikdenkwat | 22-06-16 | 21:21

Extreem links moord er ook aardig op los. Noem een Volkert van de Graaf. Die klootzak loopt ook weer rond.

voldemort | 22-06-16 | 21:21

Haha, de resultaten van een "wensonderzoek" waarvan de opdrachtgevers de resultaten al hadden vastgelegd, al voordat er ook maar iets onderzocht was.
Maar nu, laten we elkaar geen mietje noemen, al het linkse gespuis, heeft de laatste eeuw, meer moorden op haar geweten dan al het rechtse gespuis. Ow wacht, bekijken we alleen de laatste paar decenia, zou ik bijna alle moslim moorden vergeten. Die moordmoslims voeren dan de lijst aan, maar dat mag je niet zeggen, want dat is niet politiek correct.
Wat een waardeloos onderzoek !

Anjin Mohammed | 22-06-16 | 21:18

De fascistische islam is het ergste wat een mens kan hebben, erger bestaat niet. Extreem rechts is natuurlijk ook heel erg, net zo erg als extreem links, maar de fascistische islam is het ergste, de islam is eeuwige ellende, terreur, onderdrukking en zware achterlijkheid.

Wonderful-Life | 22-06-16 | 21:14

@kloopindeslootjijook | 22-06-16 | 21:06

Wisten we eigenlijk al zie [slachtoffer], [slachtoffer], [dader]...?
.
Virusscanner says "ping"

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 21:13

Kan best zijn dat mensen een mentaal virus hebben opgelopen en rare dingen gaan doen, voor sommige dingen zijn we allemaal vatbaar misschien. Wisten we eigenlijk al zie Fortuyn, van Gogh, Breivik. Tot zover de symptomen en het virus.
Maar wat is een goede virusscanner? Of hoe kun je je inenten tegen zoiets?

kloopindeslootjijook | 22-06-16 | 21:06

Bah. het liegen en bedriegen door links begint bijzonder ernstige vorm aan te nemen.

kaplaarzenverkoper | 22-06-16 | 21:04

@Maaiveld | 22-06-16 | 20:51

Je kunt niet tolerant zijn naar intoleranten die stelselmatig schuldig zijn aan (verbaal) geweld.
.
Wapens? Dat is het handelsmerk van de mensen waar u lippendienst aan bewijst. U weet wel, dat politiekcorrecte slijk der aarde dat wil dwingen, wil demoniseren, wil moorden om het eigen gelijk door te drukken. Het feit dat u meteen aan wapens denkt bij die tegel zegt genoeg over uw mindset. Tsja, politiekcorrecte zwijnen, hè. Geen diepte te laag.
.
Het is overigens verstandig om nou niet meteen met uw "vrinden" wat geweld jegens mij te gaan inplannen want ik ben geen pacifist. Ik leef bij het mantra "never start a fight, always finish it." Zelfverdediging heet dat, helaas nodig omdat er mensen zoals u en de uwen op deze wereld zijn.

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 21:03

LieberLiber | 22-06-16 | 20:43,

"Lone wolves zijn verantwoordelijk voor 98 samenzweringen"...

Die viel mij ook gelijk op ja.
Het treurige is dat dat de minst belachelijke stelling uit dat foponderzoek is.

Dandruff | 22-06-16 | 21:00

@Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 20:50:
ik scoor ongeveer 50-50, 50% gelooft door statistieken dat ik teveel rood vlees eet, Gna!).

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:55

@hotnot | 22-06-16 | 20:47:
Sommigen geloven in "safety in numbers".
Dat zijn ze dan ook: numbers.

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:52

Als moslimlone wolf kan je altijd je aanslag doen in naam van Al Quada of IS ofzo. Die zullen ook direct beamen. Als je het vooraf vraagt mag je ook zonder meer in hun naam handelen.

Extreem rechts zijn er minder logische dedicationtargets.

Maar eigenlijk zijn het altijd verkniptr personen. Vaak beetje slimm gefaalde personen die idealogien en andere soorten sprookjes net te serieus nemen.
Als er dan ook nog calimeroeffectrn bij kunnen omdat je als Bask, noordier, moslim, hillbilly, gekleineerde nazi, veganist je in verdringibg voelt tegen Het Gevaar, De Ander, dan gaat het nog sneller. Helemaal vlot kan het zijn als de idealogie van je keuze of geboorte jou eigenlijk ontkent omdat je geen heaumeau mag zijn. Dat hebben we in Parijs, Brussel en Florida kunnen zien.
Dus mij lijkt een extreem rechtse niet gevaarlijker.
Je moet ook op statistiek letten, de steekproef is niet erg significant qua aantalle .Oklahoma en Breivik telden lekker door. Als zij ipv een paar Manneke Pissen tijdig, zeg naar rustig laattijdig, van hun bed gelicht zouden zijn was de balans mogelijk heel anders uitgevallen.
En dan heb je nog de opsporing he, iemand die gebekd wordt uit ISstan, in een Djelleba loopt en eens naar Syrie ging gaat sneller door allerlei databanken heen dan een stille jongen in een bomberjack zonder contacten 3 hoog achter. Een autochtone lone wolf kan je moeilijker met je internettap en moskeemicrofoontje vatten.

Shoarmamasutra | 22-06-16 | 20:52

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 20:18
Klinkt heel open en tolerant. Zijn de wapens gepoetst?

Maaiveld | 22-06-16 | 20:51

@Roderick Random | 22-06-16 | 20:20 "Jo Cox zat in de hoek van Oxfam en BDS (boycot van Israel)."
.
Haar echtgenoot Brendan Cox was ook behoorlijk fanatiek en demonstreerde "greenpeace-style", in het gevolg van de schuimbekkende miljonair Geldoff, op de Thames tegen de Brexit-vloot. Hier is hij in zijn motorbootje: www.telegraph.co.uk/content/dam/news/2...

ben kokhals | 22-06-16 | 20:51

@LuckyGirl | 22-06-16 | 20:25

Meewarigheid? Neuh, once more into the breach. En waar een tandje harder. Want wat een zwijn kan, kan ik beter. Zo zijn we de afgelopen jaren van redelijk rustig debateren naar hard en villein terugschoppen gegaan. Op GS maar ook in het echte leven. Een politiekcorrecte opent zijn muil, ik brand hem of haar verbaal volledig af. Ridiculiseren, minachten, de grond in trappen. Want ik kan redelijk schrijven, maar u moet mij maar eens op de spreekstoel zien. It works...

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 20:50

Is het tijd voor een wet:"Misbruik van wetenschappelijke methoden"?
Vingers?
*Wel allemaal ogen dicht doen!*

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:50

Kan je na gaan wat er gebeurd als maat echt vol is.! Als hij dat eigenlijk al niet is.
Hoor ze nou al roepen. ( iek heb nieks gedaan)

XaaD666 | 22-06-16 | 20:48

Het spul wat hier kak aanjaagt, komt uit Afrika. Daar worden in de bush heel informatieve wildlife filmpjes gemaakt. Het lijkt wel of dat volk wat hier narigheid uithaalt daar hun inspiratie heeft opgedaan. Je ziet een vrouwtjesleeuw jagen, een groep buffels gaat bewegen, ze zoekt er een uit en trekt die ene na een paar minuten tegen de grond. De rest gaat eromheen staan en staan kijken. Die buffels zouden, als ze hun krachten bundelen, die leeuw kunnen doodtrappen op het moment dat ze alle aandacht voor haar prooi heeft.
Het zijn net mensen.
De fout die de lefties hier maken, is dat ze denken dat ze gespaard worden. Dat is een misvatting. Vroeg of laat komen ze ook aan de beurt.

hotnot | 22-06-16 | 20:47

Lekker geloven in een sprookje dat is wetenschappelijk

franck7020 | 22-06-16 | 20:47

ANP, NPO, GroenLInks, PvdA, Joop en ga zomaar door... jullie ogen gaan pas open als er een vent in een jurk een hele grote Jodenster op je huis komt schilderen en een paar dagen later de hoofden van jullie gezinnen eraf gezakmest worden op chop-chopsquare... dát geknuffel van de islam, vreselijk. Alles wordt vergoelijkt en met de hand der liefde bedekt. Dieven, aanranders, verkrachters, jankerts, discrimi-kaarttrekkers, messentrekkers, oplichters, vervalsers... mag allemaal. En Jan de gewone man? Die moet zijn muil houden en elke dag maar zien hoe hij rond komt. Ik begrijp niet dat Nederlanders het zover laten komen.

Corrie-Corky | 22-06-16 | 20:46

Wie betaald bepaald, dit is de uitslag van het onderzoek die de EU wil horen. Of hadden we iets anders kunnen verwachten, nee toch.
.
En gaat over tot de orde van de dag.

elcidisback | 22-06-16 | 20:46

@De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:47
En ik wil niet bij jouw groepje horen. rechtse lul of niet.

Tostiman | 22-06-16 | 20:45

Benieuwd of ANP met een reactie komt.

Verder een duidelijk verhaal met dank aan GS voor het steeds weer de moeite nemen om de Linkse pers van antwoord te dienen.

Guiermo | 22-06-16 | 20:45

@Mark_D_NL | 22-06-16 | 20:43
verkeerde topic. sorry.

Mark_D_NL | 22-06-16 | 20:45

Alleen al tijdens de Ramadan dit jaar (de afgelopen 16 dagen) zijn er 938 mensen in de naam van islam vermoord.

 

Die konden zeker net niet meer mee in de statistieken van het ANP.

 

thereligionofpeace.com/images/Ramadan-...

hallootje kadootje | 22-06-16 | 20:44

Een samenzwering door lone wolves? Die hoeven helemaal niet samen te zweren. Ze werken immers alleen.

Graaf van Egmont | 22-06-16 | 20:43

-weggejorist-

Mark_D_NL | 22-06-16 | 20:43

@Spittertje | 22-06-16 | 19:38
Ja dat las ik ook. begreep het niet helemaal maar zal wel goedpraat logica zijn.
Moslims zijn lief en vreedzaam. Als je niet moslims doodt dan telt dat niet, dat is namelijk goed. En als een moslim een moslim doodt dan is die moslim geen moslim. Logisch toch

Tostiman | 22-06-16 | 20:43

Eenlingen die samenzweren vind ik erg boeiend!

LieberLiber | 22-06-16 | 20:43

@Lupuslupus | 22-06-16 | 20:38:
Danm, is het al godwin-tijd?
We willen nog spelen!

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:40

Madrid aanslagen 2004: 191 doden, 1.450 slachtoffers. Londen 2005: 52 doden (daders tellen we even niet mee), Bataclan en Charlie Hebdo. Man, man, man. Diegene dit dit zo op het ANP heeft gezet is wat mij betreft hoofdelijk aansprakelijk voor het niet tegenwerken van een moorddadige ideologie. Zo'n beetje te vergelijken met strafrechtelijke vervolging op het moment dat je iemand in nood niet helpt. In oorlogstijd zouden ze dat soort lieden tegen de muur zetten. O wacht.

Kolbjorn Varmann | 22-06-16 | 20:38

Ieder jaar worden 20 mensen vermoord door eerwraak..... ieder jaar! Maar dat heeft uiteraard niets met een religie te maken.... toch??

sallandstrots | 22-06-16 | 20:38

Ik zie geen verschil. Islam is joden haat =extreem rechts = nazi 2.0.
endtotrolling | 22-06-16 | 20:35
.
Hitler en zijn club waren nationaal SOCIALISTEN!!

Lupuslupus | 22-06-16 | 20:38

Rechtextremisten zijn over het algemeen wel een stuk slimmer alsdan die islamgekkies.

VanBukkem | 22-06-16 | 20:36

Ik zie dat zelfs de lichtgeraakte alarmbellen van Joop niet afgaan, helemaal geen bericht over deze onzin, gelukkig hebben we geenstijl nog.

lingo star | 22-06-16 | 20:35

Ik zie geen verschil. Islam is joden haat =extreem rechts = nazi 2.0.

endtotrolling | 22-06-16 | 20:35

De term "trend" hebben ze ook niet meegenomen.

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:35

NAVObommen op Syrië en binnenkort op Libië tellen we natuurlijk niet mee..

compitaal | 22-06-16 | 20:35

We hebben nog de echtgenote van wijlen Janmaat.

Duarte | 22-06-16 | 20:34

@Hobbykip | 22-06-16 | 20:05 "Misschien omdat het "rechts-extremistische" (wat dat ook zou moeten zijn...... Nazism misschien?) simpelweg maar een handje vol aanhangers heeft?"
.
Inderdaad is het zo dat het maar kleine groepjes blijken te zijn en "het aantal actieve aanhangers daalt". Hoewel de dreiging voor de "democratische rechtsorde" maar gering is, wordt dat "extreemrechts" vooral opgeklopt door extreemlinks: "Ze [antifa cs] ontlenen hun bestaansrecht aan de dreiging die hiervan kan uitgaan en cultiveren het beeld dat deze groot is en groeit". (AIVD 2010)

ben kokhals | 22-06-16 | 20:34

Of je nu vermoord wordt door een moslimterrorist of door een extreme rechtse terrorist, maakt niet zoveel uit. Dood ben je tocht.

Wat erontrustender is, dat in beide groepen dus mensen zijn die willen moorden voor hun overtuiging.

jezusisonzin | 22-06-16 | 20:33

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:51 Dat lijkt me een gezondere analyse. Er is maar 1 radicale groep nodig om een tegenstander te creëeren en daar ontstaan weer afsplitsingen en verschillende smaken extreem van. Hoe bedreigder men zich voelt hoe meer reactie en los het op als het zo ver is, vrijwel onmogelijk. Dat mensen iets voelen bij wat er aan grote dingen aan de hand zijn is nogal logisch. Dat ga je dan ook merken. Er hoeft niemand verdedigd te worden of de schuld te krijgen maar een slechte ontwikkeling is het zeker.

Ohja | 22-06-16 | 20:30

ohhh en 9/11 dan? Volgens mij valt al dat 'rechtse extremisme' in het niet bij alleen die aanslag al...

Afrikanerhart | 22-06-16 | 20:30

@La Bailaora | 22-06-16 | 20:27
Dat weten we dus niet. Want de lijst met aanslagen is geheim gehouden.

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:30

Dit is anders inderdaad een zeer gedegen onderzoek en klopt dus echt!! Gedaan door, hoe heet die ook al weer. Ik kom er even niet op. Oh wacht: Mohammed...... dinges, hoe heet hij nu ook al weer verder!! Irritant dat ik er niet op kom. In ieder geval van de universiteit van Mekka. of was het Medina??....? OH JA! Mohammed el........ nee toch niet.

Nuuk | 22-06-16 | 20:30

@Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:09
Gebeurt wel vaker dat artikelen die duidelijk als doel hebben te downplayen door mensen geschreven worden van on-Westers pluimage. En dan wordt het ook nog geplugd op een grote nieuwsfeed als yahoo. Niet om nou achter elke boom een beer te zien, maar het valt wel op.

Slogra | 22-06-16 | 20:27

@Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 20:18:
Angst, lafheid met een suikerlaagje dooddoeners die verrassend goed werkt, tot nu toe.
Maar alleen predikend voor eigen parochie.
Verwacht geen debat met deze mensen, meewarigheid is meer op zijn plaats.
Intelligentie en waarheid zijn helaas geen logische opvolgers van elkaar.

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:25

@De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:44
Ik hoor jou nooit klagen over de internationale socialisten, die zijn hetzelfde maar een andere naam.

Zoon van Boer | 22-06-16 | 20:25

Logisch dat de heersende elite met hun intimiderend multicultureel nihilisme de ¨rechtse eenling¨ vooral vreest. Zijn verzet is namelijk verzet in zijn puurste vorm, hoe gruwelijk ook, maar juist daarom zo zuiver naar motief. De Noor Breivik, ultra extreem rechtse terrorist enz., is in dier voege het duivelskind dat de politiek correcte elite ter wereld bracht. Terwijl voor anderen hij juist de volksheld is, die opkwam voor de Noorse waarden. De geschiedenis zal haar definitieve oordeel nog vellen.

squadra | 22-06-16 | 20:24

Ooit, toen ik nog een jonge Scream was kreeg ik geschiedenisles, vooral de lessen over de 2de wereldoorlog vond ik intrigerend. Kon op die jonge leeftijd niet bevroeden waarom een compleet volk achter een persoon als AH ging staan.

Met de kennis van toen zet ik de hedendaagse gebeurtenissen in een ander perspectief, en begrijp ik dat AH alleen aan de macht kon komen door de grote onvrede onder het Duitse volk.

Misschien zijn wij in '45 helemaal niet bevrijd, ondanks de vele miljoenen slachtoffers die gevallen zijn voor diezelfde vrijheid, wij hebben er alleen maar een andere dictatuur voor in de plaats gekregen.

‘De geschiedenis leert ons uiteindelijk alleen dit, dat de mensen niets uit haar willen leren’.
Friedrich Hegel, Duits filosoof (1770-1831)

of:

‘Wij moeten het verleden wel bestuderen om te herkennen wie ons zand in de ogen strooit’.
Hans Kudszus, Duits essayist (1901-1977)

Terugkomend op het onderwerp, de linkse propaganda werkt alleen als bovenstaande citaten niet ter harte genomen worden.

Silent Scream | 22-06-16 | 20:24

Mja.
Als het onderzoek echt eerlijk geweest was, zou er bij het extreemrechts geweld alle ongecoordineerde incidenten mbt vreemdelingenhaat (zoals bijvoorbeeld kloppartijen bij een asielzoekerscentrum) meegeteld worden - maar ook alle religieus gemotiveerde kloppartijen tussen bijvoorbeeld homos, joden, christenen en moslims. Want dat zijn ook geweldsdelicten.
En let dan maar n's op waar de statistieken op uitslaan. Juist ja. De kansenparels, de toekomstige plofbarren.

Aetje | 22-06-16 | 20:23

98 samenzweringen? Het waren toch eenlingen? Of gaat dit over de samenzwering die ze beramen met stemmetjes in hun hoofd?

LeQuin | 22-06-16 | 20:23

Deze linke journalisten halen zelf uitschieters er uit via statistiek als het niet in hun voordeel is. Zelf een statistiek hater als ik begrijp dat je Breivik niet meetelt omdat het een enorme uitschieter is.

Zoon van Boer | 22-06-16 | 20:23

Komop, nepwetenschappers, doe dat lijstje van 72 aanslagen alsnog publiceren!
*kamervragen dienen gesteld te worden, want deze onzin is betaald met Nederlands belastinggeld*

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:23

De gevaarlijkste terroristen zitten in Brussel. Zij nodigen religieuze terroristen uit om naar Europa te komen en faciliteren de religieuze ondermijning van het continent.
De Europese belastingbetaler financiert niet alleen haar eigen ondergang, maar betaalt hen die deze ondergang faciliteren, ook buitensporig royaal.
Eigenlijk verdien je dan ook niet beter.

jemagookniksmeer | 22-06-16 | 20:22

Dat wijf van die Lange :-)

padbuffel | 22-06-16 | 20:21

Gelukkig vallen de tientallen (continentaal Europa; we mogen west-Rusland meerekenen dus 385+ alleen al voor Beslan) aanslagen in de naam van Mo de Pedo allemaal zorgvuldig buiten beeld door een portie statistisch precisie-fistfucken op 'eenlingen'.

dlseth_ | 22-06-16 | 20:21

Ja maar ja maar... nazis... extreem rechts...6 miljoen... voor altijd schuldig west europese blanke man...

moonshiner3519 | 22-06-16 | 20:20

Hahaha. Wat een onderzoek. Extreem rechts. Alsof dat nog enigzins bestaat.
Er is geen extreem rechts. Er is links - totaal wanhopig vastklampend aan de "dit nooit meer mentaliteit" . Een mix van bange babyboomers en buitenlanders die alles racisme vinden en er zijn de mensen die nog rationeel nadenken en kijken naar feiten. Dat noemen de linksjes dan "extreem rechts". De media is voor een groot deel gekaapt door links. Niet bewust natuurlijk, maar geen schrijver, media maker of bekende nederlander wil in die inmiddels vieze, vieze hoek geduwd kunnen worden door de rest van hun vriendjes met name... zodat ze hun eigen laffe houding kunnen vereenzelfigen. Eigen belang. Maar de nederlander op straat ook... De religie die niet genoemd mag worden.
Maar de policor linkse minderheid is een luchtbel van eigen belang met een camouflage van "komt allen tezamen" en de moslims lachen zich een ongeluk.

It's far easier to act as if critics of Islam have a problem with Muslims as people than it is to accept the uncomfortable truth that Islam is different.
- thereligionofpiece.

nenny | 22-06-16 | 20:20

Prinses Mabel van Oranje-Nassau (aka Martine Wisse Smit, van drugslord K. Bruinsma) was goede vriendin en is vandaag spreker op begrafenis van Cox. Hier is meer aan 't handje...
Schwanz | 22-06-16 | 19:35

Jo Cox zat in de hoek van Oxfam en BDS (boycot van Israel). Het soort dat ervan droomt de democratie zoals wij die kennen af te schaffen, en dus heel erg pro EU. (Wat de zak stront genaamd Thomas Mair natuurlijk niet het recht gaf haar te vermoorden.)

Roderick Random | 22-06-16 | 20:20

Het roze volk schiet in de kramp. Voelt men zich aangevallen? Ieder warhoofd die gaat rondschieten spoort niet. Het grootste deel, moslim of nazi, kan je psychiatrisch diagnoseren.

Maaiveld | 22-06-16 | 20:19

Als bevestiging, stel ik een Amerikaanse steekproef voor om eens 'onderzoek' te doen in de herfst van 2001.

Decibyte | 22-06-16 | 20:18

Kwestie van tijd alvorens deze uitnodiging van ANP binnengekopt wordt.

padbuffel | 22-06-16 | 20:18

Ik snap de uitkomsten wel. Inmiddels is de definitie van extreem-rechts, alsmede racist, nazi, tokkie, fascist, opgerekt tot iedereen die niet akkoord gaat met het evangelie van dat politiekcorrecte slijk der aarde.
.
We zijn er bijna jongens en meisjes. Nog even volhouden. Elke dag schreeuwen die politiekcorrecte zwijnen harder, lelijker, villeiner, en weten ze zich meer mensen tegen zich in het harnas te jagen. De kritische massa onder volk krijgt er steeds meer aversie tegen. Ze schreeuwen zichzelf nog wel op het schavot.
.
En tot die tijd wil ik iedere politiekcorrecte uitnodigen om dat evangelie eens recht in mijn gezicht te komen prediken. Kom maar zwijntjes. Kom het maar vertellen. U leert dan vanzelf hoe men in de echte wereld reageert wanneer je zulke laag-bij-grondse aantijgingen en beledigingen tegen iemand uit die slechts een andere mening is toegedaan.
.
Ik denk dat het rustig blijft want als er een definierend kenmerk van een politiekcorrecte is, dan is dat intense lafheid. Te laf om de wereld te zien, te laf om na te denken, te laf om normaal te discussieren, en zeker te laf om zelf de consequenties van eigen mening te ondergaan.

Parel van het Zuiden | 22-06-16 | 20:18

Het zal wel aan mij liggen, en dat zal ook wel, maar wanneer ben je rechts extreem? Als je opkomt voor je kleuren? Is dan iedereen niet tijdens een EK/WK rechts extreem?

Wanneer je tegen buitenlanders bent? Is dan inmiddels meer dan de helft van NL dan niet al rechts extreem?

Want rechts extremen hangen geen geloof aan, tenminste, niet echt (Breivik na dan). Dus zijn dan alle niet gelovigen dan rechts extreem?

Wanneer ben je in fuckingsnaam rechts extreem? Laat me raden? Wanneer je niet met de gedachten gang van links kan leven. Dan ben je een rechts extreem. En hoe zielig is die conclusie?

Yzord | 22-06-16 | 20:17

Een taartdiagram werkte zeker niet, heren?

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:16

Uit onderzoek van mijn hersenen is gebleken dat 40% van dit soort onderzoeken: "Bullshit" is en 60%: "Fucking Bullshit".
Wat er al eerder gesuggereerd werd, de (aanstaande) slachtoffers kan het niet interesseren wie hen ombrengt.

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:15

Met wetenschap heeft dit niets te maken. Zelfs het lijstje van de 72 aanslagen is niet gepubliceerd.
*onvoldoende uitdeelt aan de nepwetenschappers*

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:13

Een steekproef is geen onderzoek.

Decibyte | 22-06-16 | 20:13

Het ANP wordt blijkbaar ook al gefinancierd vanuit Saoedi-Arabië.

HoogToontje | 22-06-16 | 20:13

Ook blijkt Harm van Uppelschoten, pointguard van Dodewaard Dunkers 3, dus meer driepunters te hebben gemaakt dan Lionel Messi.
Conclusie: Messi kan niet zo goed voetballen.

Cuyahoga | 22-06-16 | 20:12

-weggejorist en opgerot-

retweeted | 22-06-16 | 20:12

Uit de jaarverslagen van Europol die ik in die periode weleens las, kwam juist doorgaans naar voren dat de meeste terreurdaden door extreemlinks werden gepleegd, gevolgd door moslimterroristen. Het gewelds-aandeel van "extreemrechts" was altijd bijzonder klein en werd door Europol, anders dan bij die andere groepen, geen "terreur" genoemd, maar "extremisme".
Dat "extreemrechts" is trouwens ideologisch gezien niet "rechts", maar eigenlijk "links". Citaat AIVD: "…het overgrote deel van de rechts-extremisten [is] te beschouwen... als traditionele Hitleristen (nationaal-socialisten)," en daarnaast is er nog een kleine "sociaal-revolutionaire minderheid (nationale socialisten)". Zie "Afkalvend front, blijvend beladen", AIVD 2010.

ben kokhals | 22-06-16 | 20:11

Zeven auteurs waarvan twee Nederlands: Jeanine de Roy van Zuijdewijn en Edwin Bakker.

Effe op het matje roepen.

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:09

Volgende week komen ze met een onderzoek waaruit blijkt dat Nederlandse boeren méér varkens onverdoofd slachten, dan dat moslims dat doen.
Conclusie: halalvlees is helemaal mooi.
Ja, zo,lust ik er nog wel een paar.

(Spareribs en beenhammetjes, graag)

Cuyahoga | 22-06-16 | 20:08

@Munchhausen | 22-06-16 | 20:02:
Wanneer je dit niet "begrijpt" heeft het systeem gewerkt.
Ik denk dat je begrijpt wat ik bedoel.

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:08

Gewoon opheffen die "kuch" DENKtank.

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:07

De vraag zou moeten zijn waarom "rechts-extremistische" aanslagen veelal door eenlingen worden gepleegd.
Misschien omdat het "rechts-extremistische" (wat dat ook zou moeten zijn...... Nazism misschien?) simpelweg maar een handje vol aanhangers heeft? Kijk je de andere kant op dan zie je een "unholy alliance" van links-extremisten en islamofascisten die als het ware de ideologische wind in de rug hebben. Mede dankzij het falende EU beleid overigens.

Hobbykip | 22-06-16 | 20:05

@Boer in 020 | 22-06-16 | 19:41
Dat waren "incidenten". Die tellen niet..

Wijze uit het Oosten | 22-06-16 | 20:05

@La Bailaora | 22-06-16 | 19:57
De meerderheid van de Tweede Kamer gelooft dit.

Lewis Lewinsky | 22-06-16 | 20:05

Volgens mij vallen de meeste "lonewolf"/eenlingen per definitie onder wat men "rechts" noemt, dus dat is niet zo vreemd. Mooi geframed dus.

DaJonkel | 22-06-16 | 20:04

Iemand die compulsief z'n huid schuurt met Brillo Pads en medicijnen nodig heeft voor normale gedachtegangen is ontoerekeningsvatbaar. En dan miljoenen weldenkenden met zoiets gaan lopen framen, zeker. Die vlieger gaat niet op.

Gister werden internetforumbezoekers al weggecijferd door de NOS met behulp van een oude koe in vorm van Hoflands uitspraken van 7 jaar terug. Prima timing; ze worden daar steeds rancuneuzer.
http://nos.nl/artikel/2112636-herinneringen-aan-hofland-van-de-hongerwinter-tot-reaguurders.html

Slogra | 22-06-16 | 20:03

Aaahhhh... Ja ja!
Dus de extreem-rechtsen zijn beter in de voorbereiding en uitvoer,
de Extreem-religieuzen zijn dommer en dus makkelijker tegen te houden en
de Extreem-linksen en Extreem-rechtse-religieuzen moeten aan hun P.R. werken?

LuckyGirl | 22-06-16 | 20:02

Ik begrijp het onderscheid niet goed. Extreem islam is toch extreem rechts?

Munchhausen | 22-06-16 | 20:02

-weggejorist-

Astroturfer | 22-06-16 | 20:02

Weer een heerlijk links leugen stukje gelukkig weten de mensen hier wel beter

Poldergek | 22-06-16 | 19:57

Fascinerend. Zijn er echt mensen die zoiets geloven?

La Bailaora | 22-06-16 | 19:57

@Schwanz | 22-06-16 | 19:35
En Mabel werkt voor Soros, enzovoorts. Aluhoedje maar weer af.

Mark_D_NL | 22-06-16 | 19:56

Man man man, links trekt echt alles uit de kast om het islamitische geweld jegens onschuldige burgers te bagatelliseren. "Ja maar rechtse lone wolves zijn gevaarlijker". Kom op zeg.

Old_Spice | 22-06-16 | 19:56

Voor het gemak is een 'lone actor' in dit onderzoek een groep van een tot drie personen. De terroristische aanvallen in Madrid en London in 2004 en 2005 zijn gedaan door vier personen. Scheelt toch mooi 247 doden en 2750 gewonden.

StraatSchoffie | 22-06-16 | 19:55

Ga eens kijken naar het aantal doden dat door extreem links geweld is gevallen en de aantallen lopen in de duizenden. Vooral in de jaren 70tig pleegden ze veel moorden en aanslagen, denk aan de Rote Armee Fraktion en de Bader Meinhof Gruppe, maar ook de ETA en vele andere groepen.
Extreem links is een groter gevaar dan extreem rechts.

Osdorpertje | 22-06-16 | 19:53

@De Koreaanse Slet
Maar hij is geen moskee ingelopen.

RickTheDick | 22-06-16 | 19:52

Wat mij overigens het 'MEEST' verbaast is dat men het 'Gevoel' heeft dat men de 'rechtse' gek moet verdedigen? Het status quo zou moeten zijn dat 'EXTREMISTEN' (linksom, 'rechtsom', of religieus) het grootste gevaar zijn en vooral de grootste gekken. Gelukkig komen veel extremisten niet verder dan 'fappend' op extremistisch gedachtegoed maar het is een angstige ontwikkeling. Enerzijds hebben we religieuze gekken die radicaliseren, anderzijds hebben we linkse (AFA incluis nazi's) idioten die radicaliseren, en elders hebben we zelfs (je zou toch denken) rechtse idioten die radicaliseren. Niet gezond.

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:51

Hoi Volkert vd Graaff. Of valt die ook buiten de onderzochte periode. En geen woord over de impact van aanslagen behalve de doden.

Niek1582 | 22-06-16 | 19:49

Zoals de filosoof Woody Allen opperde: "80% van de statistieken is fout."

incompetente bels | 22-06-16 | 19:37

Zelf was die ook fout, die neukte zijn dochter.

swapper | 22-06-16 | 19:49

Zo is waarschijnlijk ook wetenschappelijk te bewijzen dat blanke mannen die terrorist zijn, gemiddeld veel meer doden per terrorist op hun conto hebben dan hun islamitische collega's. De conclusie moet dan zijn dat blanke terroristen het gevaarlijkst zijn en dat opsoringsdiensten zich hoofdzakelijk moeten focussen op het opsporen van blanke terroristen. Maar dat wist iedereen eigenlijk ook wel al.

jemagookniksmeer | 22-06-16 | 19:47

@datzouzomaarkunnen | 22-06-16 | 19:44
Ik vind het onzin. Ik zou ze eerder bestempelen als Extreem-Links. Feit is dat alle nazi's uit de EU willen. Anti-Fa en dat soort tuig zijn het vrijwel met ze eens. Nu kunnen we lang en kort discussiëren over wat 'RECHTS' dan is. Maar als rechtse lul weiger ik me te mengen tussen nazi's. Dat zijn gewoon socialisten. Met een 'eigen volk eerst' geurtje.

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:47

Het ANP zet mij aan tot rechts-extremisme. Had ik vroeger nooit kunnen dromen. In de tijd dat we nog 1 volk waren.

padbuffel | 22-06-16 | 19:45

@RickTheDick | 22-06-16 | 19:44
JA.

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:45

@halfvolle glas.
Ja, daar had ik ook last van. Dit was wel een van de meest onhandig geformuleerde onderzoeken die ik sinds lang heb gelezen.

Fall | 22-06-16 | 19:44

Beetje bullshit-verhaal. Nu de zaken er steeds extremer voor gaan staan kunnen we dus steeds extremere zaken verwachten. Van moslims, van links-gekkies, en ook van nazi's. Vooral omdat een groot deel van de bevolking meer en meer begint te neigen naar nationaal-socialisme dan 'socialisme' kan je dus ook meer gevaar vinden vanuit deze hoek binnenkort. Dat is gewoon cijfers leren interpreteren. Het nationalisme, en daar de meeste nationalisten nu niet het stereotype 'succesvol mens' is, dus ook het socialisme gaat keihard stijgen.

Let op mijn woorden. De PVV en SP gaan keihard winnen in 2017. Maar willen we dat?

De Koreaanse Slet | 22-06-16 | 19:44

Waarom wil men anti-EU argumenten en meningen bestempelen als Extreem-rechts trouwens?
En inderdaad is de timing weer lekker.
Ik hoop toch echt dat dit een soort doodskreten zijn van de elite die door heeft dat het volk het gewoon niet meer pikt om elke dag voor de gek gehouden te worden.
Een Brexit betekent wel degelijk een exit van een ander land op zeer korte termijn.
Het viel mij ook enorm mee dat 1 vandaag even lekker er in wreef dat het grootste deel Nederlanders een Nexit ook wel zien zitten.
Heerlijk.

datzouzomaarkunnen | 22-06-16 | 19:44

Zo'n religieuze terrorist is per definitie extreem rechts.
Heeft Breivik ook islamitische mensen gedood?

RickTheDick | 22-06-16 | 19:44

Het staat er, dus is het waar..... toch?

Pauperbende | 22-06-16 | 19:43

Altijd leuk, zo'n Roos Vonk onderzoek.
Lekker naar de vooraf gewenste uitkomst redeneren.
De wegkijk-ziekte zit diep in alle haarvaten van de samenleving, zeer gevaarlijk.

Jackanders | 22-06-16 | 19:43

Als je de parameters zorgvuldig selecteert (ex 9-11, ex Parijs en Brussel) kom je er wel met je flutrapport.

Van alle daders die met kistjes en Lonsdale kleren lopen zijn de extremisten het gevaarlijkst. ZIE JE WEL!

Dr.Dexter | 22-06-16 | 19:42

Breivik is dus een witte raaf als je naar de statistieken kijkt, of druk ik me nou verkeerd uit?

compitaal | 22-06-16 | 19:42

Misschien dat gelovigen juist extremer worden door elkaar, ze steken elkaar aan. Dus plegen ze samen aanslagen. Terwijl als een clubje rechts-extremisten ergens een scheet laat zitten de veiligheidsdiensten er direct bovenop. Een eenling ontsnapt aan die aandacht. Misschien radicaliseert een extreem-rechtse eenling makkelijker uit zichzelf. De islam richt zich sowieso veel meer op een gemeenschap, ze zoeken eerder gelijkgestemden op.

De Europese veiligheidsdiensten zijn dan ook met name ontwerpen voor extreem-linkse/rechtse clubjes. Hun know/how wat betreft religieus extremisme is een stuk slechter, daar zal de komende jaren hard aan gewerkt moeten worden, voorwaarde wel is dat het gevaar gewoon benoemd wordt, namelijk: extreem puriteinse islam (salafisten en wahabieten).

Kortom, als dit onderzoek waar zou zijn, is de enige conclusie dat extreme religieuze groepen door veiligheidsdiensten niet genoeg in de gaten worden gehouden.

Meeroever | 22-06-16 | 19:42

Dit is toch geen onderzoek, maar heel selectief turven om de gewenste politiek-correcte uitkomst te krijgen. Het zal wel uitgevoerd zijn door sociologen, die hebben al moeite met net niet frauduleus hanteren van statistiek.

Fushichou | 22-06-16 | 19:42

Maar goed, hier lacht iedereen zich een breuk om, behalve het sprookjesvolk en de gelovige lezertjes.

Crufty | 22-06-16 | 19:41

Waarom de periode 2010-2014? En alleen Europa? Zijn we de Twin Towers vergeten? Madrid? Londen? Nigeria? Irak? Parijs? Brussel? Nog een keer Parijs? De extra beveiligde synagogen en politiepost bij het Anne Frank Huis? Jemen? Indonesië? Enz? Enz? Enz? Enz?

Boer in 020 | 22-06-16 | 19:41

Waarom wordt RAF eigenlijk niet meegenomen?

Kaas de Vies | 22-06-16 | 19:41

Knap stukje confirmation bias inderdaad, deze kan de tekstboeken in.

Thies | 22-06-16 | 19:41

Ziek verhaal van/via het ANP, als de Islam er maar iets beter vanaf kan komen vinden ze het al weer goed, zolang de waarheid maar niet aan het schaapachtige volk verteld hoeft te worden via de LameStreamMedia.

Zwizalletju | 22-06-16 | 19:41

Statistiek bewijst anders en waarom geen linkse terroristen toegevoegd?
Zo'n groen miliuetype doodt zelfs een homo.

Crufty | 22-06-16 | 19:40

Gooi er een muntje in en u krijgt de gewenste uitkomst. Nog wat extra geld en een gerenommeerd persbureau brengt het als feit.

padbuffel | 22-06-16 | 19:40

doe de google-test. Vergelijk de uitkomsten van de volgende zoektermen:
"extreem links" site:npo.nl
"extreem rechts"site:npo.nl

Pimp my Voortuin | 22-06-16 | 19:40

Naar het schijnt is het ook erger als je gedood wordt door een extreem-rechtse terrorist dan door een Jihad gekkie.

Roeieber | 22-06-16 | 19:39

Veel mensen verwarren extreem-links met links-extremist (en dito voor rechts). De Britten hebben een betere terminologie nl 'far right/left', en zij reserveren het woord extremist voor de agressievelingen. Wij Nederlanders zouden n.m.m. wat aan onze terminologie moeten sleutelen.

Ci Ty33 | 22-06-16 | 19:39

Als je niet kan tellen klopt dit.

Kaas de Vies | 22-06-16 | 19:38

98 eenlingen die samenzweren?

Spittertje | 22-06-16 | 19:38

Ik had het artikel vanochtend al gelezen en begreep er niet zo veel van. Wel een mooi voorbeeld hoe je met cijfertjes kan spelen, zodat je de realiteit kan veranderen. *zucht*

halfvolle glas | 22-06-16 | 19:38

Zoals de filosoof Woody Allen opperde: "80% van de statistieken is fout."

incompetente bels | 22-06-16 | 19:37

WC-Eend heeft ook weer een project toegewezen gekregen...

Mastermattie | 22-06-16 | 19:36

Mensen die iets van statistieken afweten gaan denk ik uitleggen dat Breivik niet in het rijtje thuishoort, want te grote afwijking.

En wat betreft de timing, extreem rechts is natuurlijk anti EU, en er hangt natuurlijk het nodige anti EU in de lucht.
Morgen weten we meer #BREXIT.

General McAuliffe | 22-06-16 | 19:36

Ok eenlingen dus. Dan doen we nu de groepen. En graag de getallen er bij.

roze_bril | 22-06-16 | 19:36

Ach, ze spinnen maar waar ze zin in hebben. Het gros weet gelukkig wel beter.

alexbl | 22-06-16 | 19:35

Koren op de mallemolen van kereltje Peggold. Die gaat dit 'onderzoek' in de aanloop naar 15 maart nog vele malen aanhalen.

Prof. D.A.H. Vintik | 22-06-16 | 19:35

Prinses Mabel van Oranje-Nassau (aka Martine Wisse Smit, van drugslord K. Bruinsma) was goede vriendin en is vandaag spreker op begrafenis van Cox. Hier is meer aan 't handje...

Schwanz | 22-06-16 | 19:35

Ik mis de extreem-linkse daders.

Petrus de Rewa | 22-06-16 | 19:33

"Fascinerend voorbeeld van hoe sommige mensen (gelovigen, UvA-wetenschappers, GroenLinksers) de data net zo lang verhapstukken met de botte bijl tot de gegevens keurig in het heilig verklaarde wereldbeeld passen."

weggooi | 22-06-16 | 19:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken