Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD: '30% opkomst niet genoeg voor geldige uitslag'

halbezijlstrahaatkiezers.png Citaat van Halbe Zijlstra uit NRC van vandaag (paywall). Wat de huispopulist van de VVD betreft, kan de uitslag van het referendum op 6 april ook een béétje geldig zijn. Onder de 30% is de uitslag wettelijk ongeldig, maar daarboven hanteren de directe democratiehaters van 's lands "liberale" regeringspartij een compleet eigen meetmethode. "Hoe hoger de opkomst, hoe zwaarder we de uitslag laten wegen", zegt Zijlstra. Dat kan dus niet Halbe. 30% is de wettelijke norm voor een geldige uitslag. Er zit géén gradatie in het gewicht van de uitslag. Boven de 30% is de uitslag 100% geldig. Bovendien heeft een Kamermeerderheid - inclusief regeringspartner PvdA - al gezegd de uitslag te zullen respecteren. Bonusgeinigheidje: Toen bij de laatste Europese verkiezingen de landelijke opkomst op een tragisch lage 37,3% bleef steken, hoorde je ook geen enkele VVD'er twijfelen aan de democratische legitimiteit van het Europese Parlement. Dus stop je stomme politieke spelletjes maar fijn waar de zon niet schijnt, Zijlstra. In het bonnetjesboekje van Pechtold of zo.

Reaguursels

Inloggen

Volstrekt idioot plan om UA bij EU te halen. Dit wordt een enorme ruzie met RU die veel meer gaat kosten en ons alle business verliest die nooit meer terugkomt want RU zal wat ze nodig hebben uit BR IN CN halen.

53 n.o. | 21-03-16 | 23:36

Nee jongens, jullie snappen het niet, Halbe heeft gewoon gelijk. Die Nee stem is een middelvinger naar Brussel. Maar het is een RAADGEVEND referendum. Wat Halbe dus bedoelt is dat wanneer 90% van het volk NEE zegt ze dit wel erg serieus nemen. Maar bij een opkomst van 31% waarbij slechts 16% van het volk NEE zegt dan denken ze, die overige 84% is dus of voor of boeit het niet. Raadgevend, maar we nemen de raad niet aan. Jammer joh.

Flapuidt | 21-03-16 | 10:56

tostimaker | 19-03-16 | 22:39
Ik begrijp het prima eerst werd er gesproken van een opkomst percentage van 30%.
Nu moet minimaal 30% van de (niet de stemmen)Nederlandse bevolking een ja of nee afgeven.
Het is nu zo'n beetje 50-50 dus zal 60% op moeten komen draven.
In een vorig tegel gaf ik aan hoe 30% door de nee stemmers zou worden uitgelegd.
Dus de ene politieke partij zegt opkomst en voor de andere partij is het aantal stemmen de norm.

botbot | 20-03-16 | 08:44

@ ErIstWIederDa | 19-03-16 | 11:13
T*ft eens lekker op met je mongeaulenduits? Duits is de tweede voertaal op GS, maar wat jij er van maakt ist zum kotzen...

F. von Zeikhoven | 20-03-16 | 07:19

Halbe Zijlstra verdient vanaf 2001 aan Shell via zijn bedrijf Improvex www.parlement.com/id/vhdm1hcid9z1/h_ha... , in het bijzijn van Rutte tekende Shell een schaliegasdeal van 10 miljard met Yanukovych of Janoekovytsj of hoe je het ook schrijft. Logisch dat ze de uitslag aan hun laars proberen te lappen. Volkspartij Vrijheid Democratie.

Watching the Wheels | 20-03-16 | 03:25

parmezan oregano | 19-03-16 | 19:09
Dan stel ik voor dat jij een korte samenvatting geeft van alle voors en tegens.
Speciaal voor de laaggeletterde reaguurders.
Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 20:07

www.npo.nl/oog-in-oog/19-10-2015/KN_16...
Kijk deze nog maar eens terug. Zoals Sven hier goed laat zien zijn er niet echt gegronde redenen om tegen dit verdrag te zijn. Waar ze overigens niet aan toe komen in dit interview is het vraagstuk van de geopolitiek. Ik weet hier zelf niet zo veel van af. Ik heb wel een aantal keer gesproken met twee heren van Clingendael. Zij zijn hier wel bekend mee en hebben me verteld dat geopolitiek gezien dit handelsverdrag geen probleem levert. Ik geloof dit dan maar aangezien dit instituut wel autoriteit heeft op dit gebied.

parmezan oregano | 20-03-16 | 02:26

Is het feit dat de huidige regenten-coalitie nog geen 20% van de bevolking vertegenwoordigt qua stemgedrag, wel voldoende om van alles en nog wat door het parlement te jassen ??

daytripper | 20-03-16 | 02:26

@flame_me
Blijf gerust thuis. Dan stemmen wij wel nee.

De Geus | 20-03-16 | 02:01

De verwachting is toch dat de uitslag een Nee wordt en dat de overheid dit vrolijk negeert? Ik ging er vanaf het begin van uit dat GS alleen maar wil aantonen dat de gewone burger steeds minder te vertellen heeft. De Europese kiezers zijn voor Europese politici maar wat gemur op de achtergrond. GS toont de kloof tussen politiek en 'het gepeupel' weer eens duidelijk aan.

Vergeet niet dat in 27 vd 28 landen dit verdrag er al doorgedrukt terwijl de meeste Europese burgers helemaal niet weten wat er allemaal in dit verdrag staat. Het is 'maar een handelsverdrag', wat een doorzichtig rookgordijn!

Ay_Caramba | 19-03-16 | 23:35

botbot | 19-03-16 | 21:32
Je begrijpt het niet. Er zijn twee verschillende dingen. 1 opkomstpercentage. 2 ja,nee en Blanco percentage.
Nog een keer: stel er wonen 10 miljoen mensen in Nederland die mogen stemmen en 5 miljoen mensen gaan stemmen, is het opkomstpercentage 50%. Stel dat nu 2 miljoen mensen "ja" stemmen, stemt 20% van alle mensen die mogen stemmen "ja". Dit is hoe jouw hersenen werken. Alleen gebruik je twee keer het woord "waarvan"
Dit is onjuist, omdat het nu 40% is. Ik hou er niet van om mensen achterlijk te noemen, maar jij noemt andere mensen dom terwijl je zelf iets Doms zegt.

Rest In Privacy | 19-03-16 | 22:39

@Johanvb | 19-03-16 | 13:13
Als het opkomstpercentage 30% zou zijn en 51% daarvan stemt tegen, dan is dat een heel klein percentage van de bevolking dat tegen is.
----

Nee. Fout. Als de opkomst 30% is en 51% is tegen, dan hebben wij wettelijk zo bepaald dat *dus* 51% van de Nederlanders tegen is.

Daarom hebben wij een kiesdrempel. Wij, de Nederlanders, hebben in onze wetgeving vastgelegd dat een opkomst van 30% genoeg is om te bepalen dat de uitkomst duidelijk genoeg is om te kunnen spreken van een voor of tegen bij het tellen van de stembiljetten.

Ik snap je argumentatie, dat maar iets meer dan 15% van alle Nederlanders dan een stembiljet met NEE heeft ingevuld, maar dat doet niet terzake. In het geheel niet. Anders moet je de kiesdrempel op 100% zetten of een stemplicht invoeren. Zo niet, dan is een opkomst van 30% voldoende om te zeggen dat 'de Nederlander' heeft gesproken.

peterdh | 19-03-16 | 22:26

tostimaker | 19-03-16
Wie is hier een achterlijke?
Ik zal het voor u even herhalen maar dit stond toch echt in de kop tekst
.
"Onder de 30% is de uitslag wettelijk ongeldig, maar daarboven hanteren de directe democratiehaters van 's lands "liberale" regeringspartij een compleet eigen meetmethode."
.
Ik zeg toch ook stel,.... maar waarschijnlijk gaat u dit de pet te boven,

botbot | 19-03-16 | 21:32

Stel de opkomst 40% is waarvan 19% nee en 21% ja dan komt het door de staatstelevisie en dat er te weinig stem bureaus waren,dus kan men deze uitslag niet serieus nemen.
Stel dat de opkomst 40% is waarvan 21% nee en 19% ja is
Dan maakt de staatstelevisie en de te weinig stembureaus niets meer uit maar moet men deze uitslag uiterst serieus nemen.
Over democratie en intellect gesproken,man,man,man.
botbot | 19-03-16 | 20:35
Hahah jij bent hier de achterlijke. Doe groep 3 nog maar een keer. Je mist namelijk 60%. Laat ik het uitleggen. Als er 100 mensen zouden mogen stemmen en er komen 40 opdagen, waarvan 20% ja stemt, hebben er totaal 8 mensen ja gestemd

Rest In Privacy | 19-03-16 | 21:19

Red shirt | 19-03-16 | 20:37
Je weet toch dat de VVD voor de rijken en het bedrijfsleven op komt zodat de arbeiders ook mee kunnen profiteren of is dat nog steeds niet tot je doorgedrongen.

botbot | 19-03-16 | 20:43

Halbe Zijlstra is voor mij een rechts-conservatieve opportunist. Met een uitermate gebrekkig moreel besef. De VVD die zichzelf graag 'liberaal' noemt vaart in werkelijkheid onder valse vlag. Hoogst onbetrouwbaar, als je het mij vraagt.

Red shirt | 19-03-16 | 20:37

Ik zit met verbazing te lezen wat sommige reaguurders hier ten tonele brengen.
Zijn ze nu echt zes of zeventien?
Kom op,.. lees je stembiljet eens het is een raadgevend referendum,
Maar het kan nog gekker met onze reaguurders!!!!
Stel de opkomst 40% is waarvan 19% nee en 21% ja dan komt het door de staatstelevisie en dat er te weinig stem bureaus waren,dus kan men deze uitslag niet serieus nemen.
Stel dat de opkomst 40% is waarvan 21% nee en 19% ja is
Dan maakt de staatstelevisie en de te weinig stembureaus niets meer uit maar moet men deze uitslag uiterst serieus nemen.
Over democratie en intellect gesproken,man,man,man.

botbot | 19-03-16 | 20:35

parmezan oregano | 19-03-16 | 19:09
Dan stel ik voor dat jij een korte samenvatting geeft van alle voors en tegens.
Speciaal voor de laaggeletterde reaguurders.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 20:07

parmezan oregano | 19-03-16 | 19:09
Dan stel ik voor dat jij een korte samenvatting geeft van alle voors en tegens.
Speciaal voor de laaggeletterde reaguurders.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 20:07

Sjefke7807 | 19-03-16 | 19:54

*de "e" uitgummen doet*

Sjefke7807 | 19-03-16 | 19:56

Wat onze Halve Zoolstra even vergeet: Je kunt halverwege het spel niet de regels gaan veranderen omdat de uitslag je niet bevalt. Ik heb de moeite genoemen de 300 zoveel pagina's te lezen en dat heeft mijn "NEEN" alleen nog maar versterkt. Het hele verdrag is een flagrante schending van de afspraken uit de jaren 90 na de val van het WarchauPact tussen de NAVO en Rusland. Geen wonder dat Putin pissed is. Afgezien van het feit dat de Oekraine een 2e Griekenland is qua bodemloze put. Om nog maar te zwijgen van de verregaande militaire samenwerking en visumvrij reizen...

Sjefke7807 | 19-03-16 | 19:54

@Van Rossem | 19-03-16 | 11:11

ik blijf het artikel maar lezen en hoe vaker ik het lees hoe meer ik de toegepaste stijl (al dan niet bewust) afkeur. De titel duidt op een citaat met de enkele aanhalingstekens. Het artikel beginnen met het woord "citaat" stuurt alleen nog maar meer in die richting. En het werkelijke citaat staat alleen maar in de afbeelding. Heel handig voor de herpublicaties van dit bericht via geautomatiseerde systemen, maar smerig zoals jullie het zelf zouden beoordelen...

Neemt niet weg dat ik die posters wel ga opplakken :D

robbah | 19-03-16 | 19:15

Wat is de gemiddelde reaguurder toch een verschrikkelijke loser. Tegen tegen tegen roepen zonder enig idee waar je tegen bent.

parmezan oregano | 19-03-16 | 19:09

Ik vind het heel erg dat we hier in Katwijk nog steeds geen stempas hebben ontvangen. Nu kan ik geen machtiging afgeven i.v.m. buitenlandse reis. Velen schijnen wel al een pas te hebben, lijkt op sabotage zo

chieffe | 19-03-16 | 19:04

En terecht. Domme mensen laten meepraten over dingen die ze toch niet snappen. Dat is zoiets als je debiele zusje laten praten over de toekomst van je bedrijf. Doe maar niet.

De Koreaanse Slet | 19-03-16 | 18:39

Halbe Zijlstra, de grootste viezerik die de vvd heeft voortgebracht. Maar ja, de D van de vvd staat dan ook voor Dictatuur.

eu=shit | 19-03-16 | 17:42

Een steeds groter megalomaan Europa, dat is wat ze willen; een Europese superstaat.
In 1994 zei de duitse kanselier Kohl al: We willen een Verenigde Staten van Europa
youtu.be/4auAu4Rvjeo?t=71

telelezer | 19-03-16 | 17:39

Al is de opkomst 60% en stemt de meerderheid NEE dan gaat het evengoed door. De regering, ingegeven door spelregels vanuit Brussel, wil helemaal geen stemrecht en al helemaal niet rechtstreeks door het volk. Regenteske volmalloten!

Sliptong | 19-03-16 | 17:28

VVD is goed in democratische rechten saboteren.

Raider Twix | 19-03-16 | 17:26

Als ze eerdaags met veel geweld uit die glazen paleizen worden getrokken, staan ze vast weer stomverbaasd. Goh, waarom dan toch.

Arnold9638 | 19-03-16 | 16:13

Tha Man | 19-03-16 | 15:42
"Ergo, kabinetscrisis waarna bij de volgende verkiezingen zowel PvdA als VVD genadeloos worden afgestraft."

Dan hebben we verkiezingen in jan 2017 ipv mrt 2017, het zal ze door de broek lopen.

the Jackdawn | 19-03-16 | 16:10

Stemmen is zinloos.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de regering haar koers zal wijzigen, ongeacht de uitslag van het referendum.
Democratie is nog slechts een illusie in stand gehouden door een organisatie, waarvan de leden tot zonnekoningen van een Groot-Europa strekkend tot aan de Tigris zijn benoemd voor het leven.

En u? U wordt geacht uw muil te houden en voor de maatschappelijke-, sociale- en financiële schade van deze misdadigers op te draaien.

OT. Persoonlijk kan ik wel begrijpen dat Breivik afgelopen week de nazi-groet bracht in de rechtbank.
Hij probeerde slechts een wit voetje te halen bij de bezetter die het gebaar van overgave wel kon waarderen.
Buiten de vraag of hij 'dat niet meer wilde doen'(voor de vorm) is hem verder geen strobreed in de weg gelegd.

Gelijk hoe Nederlanders met overlevingsdrang in '40-'45 de vijand met gestrekte arm tegemoet traden.

Mike2054 | 19-03-16 | 15:51

flame_me | 19-03-16 | 15:07
Als je regelmatig bezoeker van GS bent of een kléin beetje moeite doet om je in te lezen zul je zien dat het helemaal niet zo complex is. Dus kom uit je luie stoel en ga stemmen (bij voorkeur tegen!).

Tha Man | 19-03-16 | 15:44

Vooral lekker negeren, de PVDA kan zich namelijk niet veroorloven om de belofte (van acceptatie van de uitslag) te breken. Ergo, kabinetscrisis waarna bij de volgende verkiezingen zowel PvdA als VVD genadeloos worden afgestraft.

Tha Man | 19-03-16 | 15:42

Ongeacht hoe groot de opkomst zal zijn, wordt bij een "Nee" toch de kont afgeveegd met de uitkomst.
Juist dat gegeven motiveert mij juist om tegen het verdrag te stemmen.

Duul Jeelder | 19-03-16 | 15:41

Ik gok dat de gemiddelde 'nee'-kiezer eerder gaat stemmen dan de 'ja'-kiezer. Als er 30% gaat stemmen zullen er dus relatief meer 'nee'-kiezers komen. Pas als de aantallen richting de 70-80% opkomst gaan zal dit een beetje in balans zijn.

De VVD (in dit geval) wint dus altijd:
- <30%; ongeldig,
- 30-60%; geldig, nee wint, maar te weinig, dus gaan we lekker door,
- >60%: geldig, ja wint, substantieel, dus gaan we lekker door...

Schepijs14 | 19-03-16 | 15:08

Halbe Zijlstra heeft een te grote broek aan, we krijgen hem wel op het schavot.

succesvol | 19-03-16 | 15:07

Geheel tegen mijn principes blijf ik thuis. Ben namelijk tegen referenda over dit soort complexe dingen.

flame_me | 19-03-16 | 15:07

Het loopt ze daar in 070 (en in brussel) nu al dun langs de slappe knieen.
Nog een paar weekjes markje, dan lachen wij jou uit!
Omgekeerde wereld.
Leuk. Dat dan weer wel.

pennestront | 19-03-16 | 14:58

Zelfs ik heb via het social media sleepnet al zo'n 1000 tegenstemmers weten te vangen.
Dus er is hoop.

pennestront | 19-03-16 | 14:56

De opkomst bij tweede kamerverkiezingen en gemeenteraad verkiezingen is nou ook niet bepaald overtuigend.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 14:54

-weggejorist-

pomtiedom | 19-03-16 | 14:51

tostimaker | 19-03-16 | 14:35

Onzin. Het betekent dat de mensen die het wel interesseert en de moeite hebben genomen, serieus genomen moeten worden.

Tuborg øl | 19-03-16 | 14:36

Ik ben een tegen stemmer, maar ik vind er niets mis met wat Zijlstra zegt. Een hoge opkomst met 80% tegen moet je toch serieuzer nemen dan bijvoorbeeld 31% opkomst - 53% tegen. Dat betekent bijna half om half en dat veel mensen het niet kan schelen. Is technisch ook een tegen meerderheid, maar veel minder overtuigend

Rest In Privacy | 19-03-16 | 14:35

HO.
WACHT effe.
Volgens mij staat het in die nieuwe wet op de vokksraadpleging dat een opkomst van 30+% geldig is.
Wat gaanuhmuh doen, VVD?

mallekater | 19-03-16 | 14:22

ben kokhals | 19-03-16 | 13:54
Inderdaad. Het aangewezen stembureau ligt op een kwartier loopafstand van mijn woning. Het dichts bijzijnde op 6 minuten. Met name voor ouderen kan afstand een belangrijk beletsel vormen om te gaan stemmen.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 14:17

roze_bril | 19-03-16 | 11:16

*zonnebrand Smeert*

Laat de pers roken, ik sta te popelen. Zeer positieve reacties van mensen die niet zouden gaan stemmen maar na het zien van de NEE feiten op de folder onthutst toezegde te gaan stemmen.
Daar doen we het voor

Tuborg øl | 19-03-16 | 14:11

Maakt niet uit, de r-overheid heeft toch al de uitslag binnen.

Te weinig opkomst, en daarom hoeven we niet te mededelen wat er precies gestemd is. Stelletje kut burgers!

flaskk2.0 | 19-03-16 | 14:09

Helemaal voor die Afterparty op Het Plein:)
ben kokhals | 19-03-16 | 13:48

YES!

6 April is het Plein van Ons!

guurderdanguur | 19-03-16 | 14:03

koeberg | 19-03-16 | 11:22
Laat mij raden u ben een van die diehard VVD-stemmers, die maar blijft geloven in de 'mooie' praatjes van de VVD?

Halbe Zijlstra hint (lees; geeft het advies) hier alleen naar de mogelijkheid om thuis te blijven in de hoop dat 'mensen' naar hem luisteren en dit ook daadwerkelijk gaan doen.

Boris die Sauertopf | 19-03-16 | 14:00

Iedereen die 6 april NIET gaat stemmen, gaarne daarna ook nooit meer zeuren dat je het slecht hebt of dat je verneukt wordt.

VanBukkem | 19-03-16 | 11:22

Hoor, hoor.
Wil die 50% die bij de vorige verkiezingen niet de moeite nam om überhaupt te komen opdagen, deze keer verdorie eens wèl uit de luie stoel komen? Anders voortaan bek houden bij de TeleKlaag aub.

EefjeWentelteefje | 19-03-16 | 13:58

@Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:14
Dus ze sturen u niet eens naar het dichtstbijzijnde stembureau!? Het zou interessant zijn om te weten of ook anderen met deze truc zijn opgezadeld, ook in andere gemeenten...

ben kokhals | 19-03-16 | 13:54

@guurderdanguur | 19-03-16 | 13:42
Helemaal voor die Afterparty op Het Plein:)

ben kokhals | 19-03-16 | 13:48

Zijn de folders voor de Afzetparty trouwens al gedrukt?

guurderdanguur | 19-03-16 | 13:46

@Andreas B. | 19-03-16 | 13:20 "Oekraîne WAS toch altijd een buffer tussen Europa en de SU?"
.
Klopt. Daar was het Boekarest Memorandum voor, om die neutraliteit te waarborgen zodat de Russen de bases konden ontruimen en kernraketten weghalen. Alleen de Krim-bases zou Rusland behouden en daar huur voor betalen. Dat memorandum is met voeten getreden door de VS en EU. Denk aan de oranje-revolutie www.mintpressnews.com/leaked-george-so... het associatieverdrag en de staatsgreep van 2014. Iets dergelijks geldt ook voor Duitsland: Hereniging op voorwaarde dat de NAVO niet naar het oosten zal uitbreiden www.youtube.com/watch?v=dW3DWgMAwz0 Inmiddels staat de NAVO aan de Russische grens.

ben kokhals | 19-03-16 | 13:44

Laten we een verrassing voor Halfie Zijlstra in petto hebben: als we op 6 April winnen dan zal nog dezelfde avond een, jawel,
.Referendum Afterparty X op het Binnenhof plaatsvinden, waar de huidige Supra Nationaalsocialisten Mark, Didi en Halbe zelf op de platte mestkar buiten de stad worden gereden.

Bij een NEE moet de regering binnen 24 uur aftreden en er verkiezingen worden uitgeschreven.

guurderdanguur | 19-03-16 | 13:42

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:25
Ik zie (als geboren en getogen Eindhovense) het punt niet.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:30

Paars IV vertegenwoordigd nog geen 10% van de kiezers maar dat mag wel?

voldemort | 19-03-16 | 13:28

@Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:20
Goede suggestie. Dat is vooral handig als er in de spitsuren stemfiles ontstaan, met name in gemeenten waar het aantal stembureaus is gedecimeerd.

ben kokhals | 19-03-16 | 13:26

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:23
Alles natuurlijk in the eye of the beholder. Maar zo noemden wij dat nou eenmaal. En niet ten onrechte blijkt nu.

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:25

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:20
Dan is Graaf van Egmond toch echt van het padje af.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:23

@ProAsfalt | 19-03-16 | 12:57
Mee eens. Degenen die nog werk hebben worden door de staat leeggezogen, waardoor de economie inzakt en banen op de tocht komen, en wanneer ze dan geen werk meer hebben worden ze door de handenwrijvende staat uitgebuit. Socialisme is nu eenmaal Feodalisme in schaapskleren, en het heerst. Op de keper beschouwd is de ruimte tussen de veeveedee en groen+rood=bruin inmiddels flinterdun. Die ouwe Marx en zijn Rothschild neefjes kunnen tevreden zijn.

ben kokhals | 19-03-16 | 13:21

Wellicht wil Geen Peil mog even duidelijk onder de aandacht brengen dat mensen ook naar andere stembureaus mogen gaan, dit kan absoluut stemmen opleveren!

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:20

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:14
Ik snap ook helemaal niet dat je daar wilt wonen. Wij in Eindhoven noemden dat dorp altijd Tjechoslovanuenen.

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:20

Misschien dat ik iets niet goed begrepen heb, maar Oekraîne WAS toch altijd een buffer tussen Europa en de SU?

Andreas B. | 19-03-16 | 13:20

Hoppa, weer 250 flyers bezorgd!

Zoon van Boer | 19-03-16 | 13:16

De retoriek zoals je wist dat die er zou komen. Zo voorspelbaar allemaal.

politiekincorrect | 19-03-16 | 13:16

Als de uitslag nee is, en ze doen toch ja. Denk ik dat de rapen gaar zijn, en de poppen aan het dansen! Waar een klein landje groot in kan zijn...

R2Dbag | 19-03-16 | 13:16

De gemeente Nuenen kan er ook wat van qua advies stemlokatie. Ik mag volgens de stempas gaan stemmen ergens in het buitenbegied van Nuenen. Op de de website van de gemeente Nuenen staan echter meerdere stembureaus die voor mij veel dichterbij zijn. Voor mensen die niet weten dat ze ook naar een ander stembureau mogen gaan, kan dit een reden zijn om niet te gaan stemmen. Ouderen die in het verzorgingstehuis "de Akkers" wonen, zijn ook de klos. Ze mogen met hun rollator naar het gemeentehuis.
Schande!

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 13:14

""Hoe hoger de opkomst, hoe zwaarder we de uitslag laten wegen", zegt Zijlstra. Dat kan dus niet Halbe. "
Dat kan dus wel. Het is een raadgevend referendum. Een opkomst van 30% maakt de uitslag dan wel geldig en de overheid moet er wat mee maar dat betekent niet dat ze de gegeven raad ook over moeten nemen.
.
Als het opkomstpercentage 30% zou zijn en 51% daarvan stemt tegen, dan is dat een heel klein percentage van de bevolking dat tegen is.
Het is dan logisch om te beargumenteren dat er zo'n klein deel van de bevolking tegen is dat de overheid met zijn besluit toch de meerderheid van het volk vertegenwoordigd en daarom doorgaat op de ingeslagen weg.
.
Helaas is het met het raadgevend referendum ook zo dat, als de opkomst 100% is en 100% procent stemt tegen het verdrag, de overheid nog steeds kan zeggen dat ze hun reet met de raad van het volk afvegen.
.
Wat ik niet snap is dat GeenStijl niet valt over de laatste opmerking van Halbe "strategisch thuisblijven zodat de drempel niet gehaald wordt daar zie ik niets in".
Hij heeft het namelijk wel maar mooi uitgelegd aan hen die het tegen-kamp in de wielen willen rijden maar niet wisten hoe.
Halbe roept hiermee verkapt op tot het traineren van het democratisch proces.
En dat is hoe de VVD rolt. Kan je het niet winnen op een correcte manier dan laat je je matties even iets regelen waardoor je alsnog je zin krijgt.
Een krantenartikeltje met daarin een verkapt (niet) stem(men) advies bijvoorbeeld.

Johanvb | 19-03-16 | 13:13

Na 6 april zal NL nooit meer hetzelfde zijn.
Gelukkig.

pennestront | 19-03-16 | 13:13

Deze Liber Anguilla anguilla oftewel Liber-Aal is jarenlang lid van de VVD geweest en een blauwe maandag lokaal nog voorzitter voor deze club. Gaandeweg is de huidige partij behoorlijk het liberale spoor bijster en volgt steeds meer de socialisten in hun idee van een "maakbare samenleving". Rutte c.s. noemen zich liberaal maar zijn zo Left Wing als het maar zijn kan. Veel liberalen die ik ken kunnen dan ook de met gebrek aan leiderschap lijdende partij niet meer volgen. Gelijk de Conservative Party van David Cameron met hun Brexit zijn ook VVD'ers fifty-fifty verdeeld in hun voor/tegen het associatieverdrag met de Oekraïne. Deze liberaal is mordicus "TEUGEN", zoals langzamerhand genoegzaam bekend mag zijn. Echte liberaal democraten verfoeien het huidige (achterbakse) beleid en wensen een terugkeer naar de EEG. Kortom wij Vrije Palingen stemmen dus op 6 april "TEGEN". U ook?

Een vrije paling | 19-03-16 | 13:09

@SapperDeFlap2166 | 19-03-16 | 11:36

... en soms zit je dronken achter het stuur.

Opslag Medium | 19-03-16 | 13:07

bakoenin | 19-03-16 | 13:02
Mijn oranje enveloppen zijn vorige week al verstuurd. En raadt eens wat wij gestemd hebben?

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:04

Piet Karbiet | 19-03-16 | 12:37
Prachtige speech en geen woord gelogen. Daarom vraag ik me af, waarom de Turkendeal zo snel kon worden besloten. Gewoon omdat er over de herverdeling van al die "vluchtelingen" nog steeds geen deal is in de EU? Dat gaat er dan slecht uitzien voor Duitsland en Nederland.

Graaf van Egmont | 19-03-16 | 13:03

Dat verdrag is allang in werking getreden, en gaat ook gewoon door ook al stemmen wij nee.
De EU elite heeft echt geen enkel oor naar wat wij vinden.
Dat gezegd hebbend, stelt het onze Haagse elite wel weer voor een groot probleem als er een nee uitkomt.
Immers, ze zullen dat nee nooit kunnen honoreren, en alweer komt dan naar voren wat voor leugenachtige bedriegers het zijn. En dat met verkiezingen binnen een jaar is geen leuk vooruitzicht.
Daarom, (ik moet nog een uurtje flyeren) kom allemaal stemmen en natuurlijk het liefste nee.
Al is het alleen maar om het leugenachtige kliekje daar in den Haag zich weer in allerhande bochten te zien wringen met het journaille erbij.

bakoenin | 19-03-16 | 13:02

@Glasgow Argus | 19-03-16 | 12:08
De hoogste bieders dat zijn de bazen en de multinationals vandaar dat de grenzen wagenwijd openblijven staan, want zij zijn verslaafd aan gratis arbeiders net zoals junks aan drugs.

ProAsfalt | 19-03-16 | 13:00

waarzeggertje | 19-03-16 | 12:45

Dus ik ben benieuwd of mensen kiezen voor Vrijheid of voor de Dictatuur van de Overheid.

Vertel jij het maar..

barrypaffert | 19-03-16 | 12:59

Ahja... Dus de wettelijke regeling is ter interpretatie vatbaar. Ok, maximum snelheden van 120 zijn ook maar zozo, als ik de boete krijg dan vind ik 138 ook een beetje 'moet wel kunnen'. En 3% loonbelasting vind ik meer dan schappelijk. Fuck de wettelijk bepaalde regelingen. Hoeven we ons he-le-maal niets van aan te trekken? Waarom zouden we ook in vredesnaam een drempel hebben dan? Godverdomme! Stelletje landverraders!

peterdh | 19-03-16 | 12:57

Dankzij de VVD hebben wij Corruptie 2.0 daar zij tegen correctief bindend referenda zijn.
Het boeiende hierbij is, is dat de Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van dwangArbeid) hier maar al te graag uitvoering aangeeft door bijstandsgerechtigden voor nop te werk te stellen waarbij de bazen er met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler en de meeste reaguurders vinden het goed met name die van Das Kapital. www.npo.nl/de-monitor/11-10-2015/KN_16... (11 okt 2015)

Vergeet niet dat naast de VVD ook het CDA tegen referenda zijn en nog meer partijen.
Een stem op het CDA omdat Omzigt het zo goed doet zal uiteindelijk niets opleveren behalve dat corruptie 2.0 wordt doorgezet.

ProAsfalt | 19-03-16 | 12:57

Fuck de EU. Dus ik ga nu WEL stemmen

Ronnie uit Helmond | 19-03-16 | 12:54

@Janloel7282 | 19-03-16 | 12:49
Hij zegt het gewoon fout inderdaad. Objectief vast te stellen.

pluk-87 | 19-03-16 | 12:52

Wat Halve Zoolstra hier doet is een verkapte oproep aan de voorstander om thuis te blijven zodat de kiesdrempel niet wordt gehaald. "Ook een ja-stem kan het nee-kamp aan een overwinning helpen".
De opkomst moet gewoon zo laag mogelijk worden gehouden, dat zie je ook terug in het lage aantal stemlokalen. Ja-stemmers kunnen gewoon thuis blijven en nee-stemmers zullen er moeite voor moeten doen.
En uiteindelijk zal Rutte een Balkenende doen door het associatieverdrag toch aan te nemen, maar dan onder een andere naam.

Osdorpertje | 19-03-16 | 12:52

@Lupuslupus | 19-03-16 | 12:38
Klopt. Moeten we maar afwachten welke geheime afspraken er nog meer zijn gemaakt.

Piet Karbiet | 19-03-16 | 12:52

@Janloel7282 | 19-03-16 | 12:49
Opkomst zal ongeveer 65% procent bedragen, met 71,8% voor de NEE.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:51

@Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:44
Dit is nu eenmaal een raadgevend referendum, jij beschouwt het als een bindend referendum. En ik ga helemaal nergens in mee, in kijk alleen objectief naar de zaak. Het is een feit dat de regering het referendum de waarde kan geven die het maar wil.

pluk-87 | 19-03-16 | 12:51

Terwijl de mensen in de eurolanden steeds minder in te brengen hebben in hun politiek correcte wassen neus-democratieën, lopen mensen daarbuiten het risico een humanitaire bom op hun kop te krijgen als ze niet democratisch genoeg zijn in de ogen van de euroleiders. Die staan dan op hun achterste kippenpootjes met hun volgevreten vingertjes te zwaaien. Bizarre tijden...
Maar we hebben zes april nog. Kans om even terug te zwaaien.

ben kokhals | 19-03-16 | 12:51

@pennestront | 19-03-16 | 12:37
hahahah. Reetvegend Referendum +1

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:50

Jammer dat van Rossem de uitleg van het gewicht van de opkomst verdraaid. Niet dat het uitmaakt aangezien die 30% zeker niet gehaald gaat worden. Gezien de opkomst bij tweede kamer verkiezingen lijken Nederlanders weinig te geven om hun stemrecht.

Janloel7282 | 19-03-16 | 12:49

@waskuip-admiraal
Dat moment was al eerder, namelijk in de Nacht van Wiegel.
Waar deze VVd senator NEE stemde tegen de invoering van bindende referendums.
En daarbij inspraak van het gepeupel blokkeerde.
Wiegel, een man met teveel invloed en macht.

Noobster | 19-03-16 | 12:46

Wij zullen op 6 April zien hoe verstandig de Kiezers zijn. Stemmen Voor is absurd. Stemmen Tegen verstandig.
Maar de Overheid heeft zijn uiterste best gedaan om via de media de Kiezers te manipuleren.
Dus ik ben benieuwd of mensen kiezen voor Vrijheid of voor de Dictatuur van de Overheid.

waarzeggertje | 19-03-16 | 12:45

@pluk-87 | 19-03-16 | 12:12
Dus er zijn regels of wetten die gradatis aan brengen. En dus maken politici die gradaties zelf En hebben geen enkele waarde. Volksverlakkerij. Hautain nep parlement gedrag. Walgelijk. En jij gaat er gewoon in mee. Jammer.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:44

De laatste kerel in de VVD was Rita Verdonk. Na de frauduleuze verkiezing van Mark Rutte tot partijleider heb je alleen nog maar Neelie Kut-Smoes en de zeven dwergen. Met Halbe Zijlstra als Dopey.

Glasgow Argus | 19-03-16 | 12:39

Klare taal.
Piet Karbiet | 19-03-16 | 12:37
.
En daarom verbaast het mij dat óók Hongarije voor de turken-deal heeft gestemd.

Lupuslupus | 19-03-16 | 12:38

Raadgevend referendum?
Neehee, volgens Halve Zijkstra is het een reetvegend referendum.

pennestront | 19-03-16 | 12:37

President Orban van Hongarije legt even uit dat de bevolking het niet pikt dat de EU zich boven de wet plaatst.
www.youtube.com/watch?v=EbINrdyAXlE

En dat Hongarije zelf wel bepaalt wie er het land in mogen en dat ze niet zitten te wachten op hordes islamitische, homofobe en antisemitische mannen.
Klare taal.

Piet Karbiet | 19-03-16 | 12:37

@Botte Hork | 19-03-16 | 12:11
Ik ook !
*Beseffen doet dat dat een D666 standpunt is...*

Wijze uit het Oosten | 19-03-16 | 12:37

... en de rest van de flyers is er ook weer uit.

Man op straat was op de hoogte en vroeg "is het wel een contra-flyer die je daar hebt?" - "Zeker! 'Pro' motte we niet, meneer!" - "Mooi, dan ga ik stemmen."

Nut van de niet-neutrale flyert bij deze bewezen.

Driewerf Hoezee | 19-03-16 | 12:36

EU krijgt de Hollanditis, Let's get ready to Rumble.

hovawart | 19-03-16 | 12:33

Ach, geldig of ongeldig.. Wat maakt het uit? De uitslag beland toch in de prullenbak. Wat mij overigens niet zal weerhouden om te gaan stemmen.

Wasbakplasser | 19-03-16 | 12:29

De democratie is al lang ziek in Nederland / EU en het duurt niet echt lang meer voor de democratie een zachte dood sterft als het volk niet opstaat tegen de waanzin en de abjecte incompetentie, om nog maar te zwijgen over de corruptie en vriendjes politiek.
.
Elke dag achter het keyboard klagen, zoals ik overigens ook doe, brengt heel weinig, vooral gezien we hier schrijven voor gelijkgestemden.
.
We moeten de straat op in elk land van de EU, of in ieder geval in het noorden waar we uitgekleed worden door een absurd monetair beleid, een slappe munt en de import van bergen profiteurs.
.
Ik heb vanochtend hier hard geroepen dat Merkel moet oprotten, maar buiten 2 duiven die daardoor wegvlogen was er verder geen aandacht voor.
.
Tijd om Europa te verlaten ?

GerMonster | 19-03-16 | 12:28

Democratie is zo vreselijk overrated. Dat zie je na élke verkiezing.

zeg maar jansen | 19-03-16 | 12:27

@Vagitanus | 19-03-16 | 11:39

Succes! Enne, mijn steun heb je.

SapperDeFlap2166 | 19-03-16 | 12:27

Raadgevend referendum.. Uitslag: Nee. Jammer dan, het gaat door. Uitslag Ja; zie je wel, het volk steunt ons!

Seemann | 19-03-16 | 12:26

De uitslag is u bent 57% zwanger en 43% dood.
Wie neemt zo'n arts serieus?

hakbarry | 19-03-16 | 12:24

Halbe begint stront te ruiken en weet dat hij straks wat uit te leggen heeft in Brussel. Daarom begint hij nu al vast met vieze spelletjes om de democratie om te buigen in zijn eigen voordeel.

miff | 19-03-16 | 12:23

-weggejorist-

sadeyes | 19-03-16 | 12:22

Eurocraten en Eurofielen haten en vrezen democratie. Het liefst zouden ze de rest van de bevolking tot proles verklaren en hun geliefde Oceanië door militaire kisten door de strot van die proles laten trappen. Iedere dag weer. Proles heten heden ten dage trouwens tokkies en omvatten zo ongeveer iedereen die niet inlikt of papier schuift als kernactiviteit.
.
De aanval op vrijheid, rechtstaat, en democratie wordt geleid door degenen die zich hoogopgeleid en fatsoenlijk wanende dwaallichten.
.
Burger let op uw saek!

Parel van het Zuiden | 19-03-16 | 12:20

@Duifmans | 19-03-16 | 12:17
En de gigantische tegen-campagne moet nog goed loskomen. Ik heb hier een grote stapel TEGENflyers die stuk voor stuk in PVV-gebied belanden.

pluk-87 | 19-03-16 | 12:20

Een ander citaat uit het artikel: "Op het bureau van Halbe Zijlstra staat een vilten paashaas, gevuld met paaseitjes. Die kreeg hij van de Hema."

Dr. Frambozenjam | 19-03-16 | 12:17

Binnen een jaar zijn er verkiezingen, lijkt mij niet verstandig om de uitslag naast je neer te leggen.
Als ik een beetje rondkijk en reacties van gewone mensen lees, dan zie ik eerder een uitslag van 70% tegen.

Duifmans | 19-03-16 | 12:17

@mok | 19-03-16 | 12:14
Regel dan een paar volmachten. Hup ronselen!

Botte Hork | 19-03-16 | 12:16

Ik wil de pret niet drukken, maar in mijn omgeving, zowel op mijn werk als bij mij familie, is er vrijwel niemand die gaat stemmen. En het zijn toch mensen die trouw stemmen bij verkiezingen. Ik vraag mij dan ook af of het opkomstpercentage gehaald gaat worden. Ik ga zelf wel, maar het zal in omgeving Meppel niet druk worden bij de stemhokjes.

mok | 19-03-16 | 12:14

louis6227 | 19-03-16 | 12:09
Dan nog vrees ik dat een kamermeerderheid het verdrag gewoon zal ratificeren, het zou mooi zijn maar ik zie het niet gebeuren dat de tegenstanders na verkiezingen in de meerderheid zijn.

harbi | 19-03-16 | 12:14

De VVD slaat het raadgevend referendum in de wind. Deze partij is geen knip voor de neus waard.

dogbitedog | 19-03-16 | 12:13

@Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:08
Het referendum is er om de regering raad te geven. 70% opkomst met 80% NEE, geeft een ander signaal dan 31% opkomst met 51% NEE. Is dit tweede geval 100% geldig? ja. Is het toch een zwakker signaal dan het eerste geval? ja. Zijn er dus gradaties in het gewicht van de uitslag? ja.

pluk-87 | 19-03-16 | 12:12

Ik wil minder minder minder VVD en meer meer meer bindende referendums!

Botte Hork | 19-03-16 | 12:11

Dan laat de VVD het kabinet struikelen in de wetenschap dat zij terugkeert
@harbi | 19-03-16 | 12:06
Er moet een verdrag geratificeerd worden en daar heb je een meerderheid voor nodig in de kamers. kabinet doet er niet toe.

louis6227 | 19-03-16 | 12:09

@Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:08
sorry.. triggerhappy.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:09

@pluk-87 | 19-03-16 | 12:05
Waar staan die gradaties dan, en wie beslist dat? Staat dat ergens in een wetje? Jij slaat de plank volledig mis, kerel.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:08

@pluk-87 | 19-03-16 | 12:05
Waar staan die gradaties dan, en wie beslist dat? Staat dat ergens in een wetje? Jij slaat de plank volledig mis, kerel.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:08

@pluk-87 | 19-03-16 | 12:05
Waar staan die gradaties dan, en wie beslist dat? Staat dat ergens in een wetje? Jij slaat de plank volledig mis, kerel.

Mark_D_NL | 19-03-16 | 12:08

Halbe Zijlstra. Deze man is lachwekkend slecht. De leiding van de VVD bestaat uit een collectie principeloze glibbers. De opperglibber, zoals we door schade en schande meemaken, is natuurlijk de Unilever personeelschef Rutte.
.
Zijlstra is een meeloper. Een rat die schuilt achter de rug van Rutte en in diens schaduw soms net doet alsof hij de kritisch noot heeft. Om dan vervolgens zijn rattenkoning links in te halen.
.
Voor de VVD is niks belangrijker dan het pluche. Niet omdat zij in dienst van het volk en geheel onbaatzuchtig het belang van het land willen dienen. Dat land is al lang uitverkocht. Het gaat halbe zijlstra alleen maar om de hoogste bieder. En dat bent u niet, mocht u die illusie nog koesteren.

Glasgow Argus | 19-03-16 | 12:08

Zo zie je maar dat Halbe Zeilstra net zo erg is als Rutte en de rest van de VVD-kliek. Af en toe zegt hij iets zinnigs en meteen daarna boort hij het met een andere uitspraak weer de grond in. De vos verliest wel zijn haren maar nóóit zijn VVD-streken.
.
De VVD is de vertegenwoordiger van het grootkapitaal: de multinationals en de banken.
Heel vroeger waren ze o.a. voor een sterk leger maar ook dat hebben ze helpen afbreken.
Onbegrijpelijk dat er nog iemand op die flutpartij stemt. De "gewone man/vrouw in de straat" heeft daar helemaal niets te zoeken.
Ook die rampzalige ziektekostenverzekering waarbij een miljonair net zoveel premie betaalt als een minimumloner komt mede uit hun koker. Toen er vorig jaar stemmen opgingen om de premie inkomensafhankelijk te maken, zegden honderden VVD-ers hun lidmaatschap op waardoor het plannetje binnen 3 dagen van tafel was.
.
Mijn OekraïNEE staat als een huis en ik ga zo meteen een poosje flyeren. Fuck you Zeilstra.

Lupuslupus | 19-03-16 | 12:07

Dat de PvdA een Nee wel wil respecteren als de opkomst boven de 30% uitkomt is niet relevant. Dan laat de VVD het kabinet struikelen in de wetenschap dat zij terugkeert in een volgend kabinet samen met andere eurofiele partijen die ook bereid zijn om de uitslag te negeren.

harbi | 19-03-16 | 12:06

Dit is een lastige tactiek. (De spelregels respecteren maar voor de werkelijke waarde een nieuw definitie formuleren.)
Flink campagne voeren dan maar!

Einde van de Domheid | 19-03-16 | 12:05

@Van Rossem
Het is een raadgevend referendum, Van Rossem. De regering kan dus wel degelijk gradaties aanbrengen in het gewicht van de uitslag. Je slaat de plank mis.

pluk-87 | 19-03-16 | 12:05

Het negeren van een stevig TEGEN zal moeilijk worden voor VVD, want zal gefrustreerde tegenstemmers bij komende verkiezingen naar PVV doen gaan en dan is de EU verder van huis.

louis6227 | 19-03-16 | 12:02

Afgelopen week ergens gelezen in de panelen: Halve Zoolstra
Vond ik wel bij hem passen.

swassannuf | 19-03-16 | 11:59

Als bij de volgende verkiezingen voor het EP de opkomst onder de 50% blijf stappen we er uit. Akkoord?

Piet Karbiet | 19-03-16 | 11:55

@Doing | 19-03-16 | 11:44
injebekgescheten & ondergekotst?

Botte Hork | 19-03-16 | 11:54

VVD dat staat toch voor Volksverlakkers, Vrijheidsontnemers en Dictators???

ZwarteDag | 19-03-16 | 11:53

Hij keurt strategisch thuisblijven af, dus dan is er NIETS aan de hand.

Petskast | 19-03-16 | 11:52

Er moet een raadgevend referendum komen over de invoering van een bindend referendum. Volgens Zwitsers model. Ook daarom Wilders.
Ik vrees dat het anders dweilen met de kraan open blijft.
www.ad.nl/ad/nl/30561/Geert-Wilders/ar...

Botte Hork | 19-03-16 | 11:51

100% druk vanuit de rest van Europa telt voor de VVD vast veel zwaarder mee dan 30+% opkomst en een "nee" van dat kleine Nederland. Heeft met mondialisering, afzetmarkten en dus met geld verdienen te maken.

soldier-of-fortuyn | 19-03-16 | 11:48

wel apart bij de aangifte tegen wilders lagen de voorgedrukte formulieren al klaar,had nu ook wel een voorgedrukt stemformulier verwacht eigenlijk gheghe

arretje | 19-03-16 | 11:47

Dit gekronkel past geheel binnen de slangen pit. Daarom klampen de elite ook zo hard vast aan de islam, die is een goede leeraar als je manipulatief bezig wilt. Soort zoekt soort. Wanneer gooien we de slangenkuil dicht?

tattooboer | 19-03-16 | 11:47

Het referendum is 'Raadgevend'. Iedereen kan dus zijn eigen criteria hanteren in hoe verre de raad opgevolgd moet worden. #fopspeen #wassenneus

Maaiveld | 19-03-16 | 11:46

@bergsbeklimmer | 19-03-16 | 11:32
Die Turkendeal is -wellicht- zeker weten nog erger dan het Oekraïne verdrag.
Op naar het volgende referendum!

Botte Hork | 19-03-16 | 11:46

Zijn er trouwens al vluchtelingen vanuit Griekenland teruggestuurd naar Turkenland?

eerstneukendanpraten | 19-03-16 | 11:45

Wat betekent I&O? (Poll)

Doing | 19-03-16 | 11:44

Na een dik vet NEE op 6 april snel naar het volgende referendum: NEXIT!

Ide | 19-03-16 | 11:43

De wet maakt het voor het parlement nu eenmaal mogelijk om de uitslag van een raadgevend referendum te negeren. Ongeacht de hoogte van de opkomst. Politiek gezien zal een Nee als uitslag bij een opkomst van 60% moeilijker aan de kant te schuiven zijn dan bij een opkomst van 31%.

Standpunt van de VVD in deze is dus eigenlijk zuiverder. Ik durf namelijk te wedden dat de PvdA een Nee-uitslag bij een opkomst van 31% gewoon aan de kant schuift. Ondanks de huidige toezegging dat ze een Nee-uitslag bij een opkomst van meer dan 30% zouden respecteren.

balustrade | 19-03-16 | 11:42

Als er een motie komt waarin bepaald wordt dat het Kabinet de nee-stem moet uitvoeren en het haalt een meerderheid met behulp van de PvdA dan nog kan het Kabinet weigeren die motie uit te voeren. Is in het verleden al vaker gebeurd. Dan is het vervolgens aan de PvdA om het Kabinet wel of niet te laten vallen. En dat zullen ze denk ik niet doen.

mr. coffee | 19-03-16 | 11:40

Adversary | 19-03-16 | 11:21

die Grieken stemden dan ook over iets waar ze niets te zeggen over hadden: nl. over ons geld...

FW Ta-183 Huckebein | 19-03-16 | 11:40

@SapperDeFlap2166 | 19-03-16 | 11:36
Vagitanus: "Democratie gaat in de bus". *Lekker flyeren gaat*

Vagitanus | 19-03-16 | 11:39

In 2005, toen 2/3 nee stemde tegen verdere uitbreiding van de EU, heb ik de VVD ook niet gehoord.

Apollo | 19-03-16 | 11:39

In het huis van de democratie zitten sluwe dictatortjes die hun agenda uitvoeren zoals eerder besloten , hetzij met de EU , hetzij met de Amerikanen en beide . We zijn een bananenrepubliek waarbij de burgers met brood en spelen worden zoet gehouden. Kom voor jezelf op en doe het beste voor jezelf hetzij legaal of illegaal of schurend legaal .., vooral dat laatste kan je leren van politici in Nederland.

destructief | 19-03-16 | 11:38

Juncker: "Democratie is als een bus. Soms spring je er op, soms spring je er van af en soms lig je er onder."

SapperDeFlap2166 | 19-03-16 | 11:36

Maak je maar lekker druk over Oekraïne. Gister is Turkije volgens mij al de EU binnengeloodst.
We leven in een plutocratische schijndemocratie die steeds meer totalitaire trekken vertoont. De wanvertoning gisteren van wat een ouwerwets schijnproces gaat worden was daar weer een voorbeeld van.
Fascisme kende in de tijd vele verschijningsvormen. Wij leren nu de nieuwste variant. De meest valse totnutoe: die van de fluwelen handschoenen. Maar steeds is de waarheid het eerste slachtoffer.

squadra | 19-03-16 | 11:35

Democratie ver te zoeken in asieleisers deal met Turkije.
De Turkije chantage Deal schijnt door de 28 regeringsleiders te zijn aan genomen maar moeten door de 2e en 1e kamer geratificeerd worden voor het wet kan worden. Alle verdragen (zie associatie verdrag Oekraine) worden referendabel zodra ze door de 1e en 2e kamer zijn aangenomen dus GEENPEIL: Referendum. Volgens opinie peilers is 69% van de mensen tegen deze bijeen gechanteerde koehandel dus dan kunnen we de elitaire multi-kul elite weer een lesje leren.

Johan1737 | 19-03-16 | 11:35

Dat smerige laatste zinnetje ook, alsof je thuis moet blijven wanneer je tegen bent.

whitechocolateface | 19-03-16 | 11:32

Gisteren mijn stembiljet op de post gedaan. 2x nee is onderweg naar Den Haag. Dagelijks zie ik meer redenen met deze EU af te rekenen. Gisteren het Wildersproces en het akkoord met Turkije. Zij hebben schijt aan ons, dus heb ik schijt aan hun.

Ook inhoudelijk ben ik het oneens met het associatieverdrag, maaer mijn nee in zwart staat.

Trouwens heel kleurrijk dat biljet, je mag het invullen in zwart, rood, groen en blauw, als dat niet feestelijk wordt bij de uitslag weet ik het niet. Dan ook nog in een oranje retourenvelop, die kleurtjes, ik moest meteen aan Frank govers denken.

bergsbeklimmer | 19-03-16 | 11:32

@necrosis | 19-03-16 | 11:17
Nu al? Proost dan maar!
Ars Vivendi | 19-03-16 | 11:29
tsss.., een echte vent is al uren dronken en stoned.

hurenisvoorpaupers | 19-03-16 | 11:31

Stempas gisteren in de bus gehad.
Moet ik aan de andere kant van het dorp gaan stemmen terwijl ik bij de landelijke verkiezingen tegenover mijn woning in de RK kerk terecht kan. Beetje vreemd.

Eshek | 19-03-16 | 11:31

@necrosis | 19-03-16 | 11:17
Nu al? Proost dan maar!

Ars Vivendi | 19-03-16 | 11:29

"Raadgevend referendum", het zwaarder laten meewegen bij een hogere opkomst lijkt mij een valide standpunt. Niet overdrijven Van Rossem...

robbah | 19-03-16 | 11:29

6 april massaal: NEE.
Wat een heerlijk signaal naar de rest van de wereld...
"Fuck Brussel hard & deep".

R.B.Scott | 19-03-16 | 11:27

'Poetin trekt champagne open bij blokkade associatieverdrag Oekraïne'
aldus Bertje 'frame' Koenders, dus daarom mensuh mot je JA stemmen, want anders drinkt Vlad champagne.. goede argumenten Bertje !
- www.nu.nl/politiek/4233000/poetin-trek...

(c)ZWITSUL | 19-03-16 | 11:27

En zo iemand is dus democratisch gelegitimeerd om beslissingen namens de kiezer te nemen. Diep triest!

Toetsiemonster | 19-03-16 | 11:26

waskuip-admiraal | 19-03-16 | 11:24
Denk het ook niet, misschien De hoekse en Kabeljauwse twisten?

hurenisvoorpaupers | 19-03-16 | 11:26

Wat een kwaadaardige uitspraak. Roepen dat voorstanders niet thuis moeten blijven, en tegelijkertijd zeggen dat hij zich bij een lage opkomst minder aan een NEE-stem gelegen laat liggen. Ik denk dat er in de Nederlandse parlementaire geschiedenis geen moment is aan te wijzen dat de politiek verder van de burgers af staat dan hier en nu in 2016.

waskuip-admiraal | 19-03-16 | 11:24

@wapster | 19-03-16 | 11:20
In 2005 was een ruime meerheid TEGEN de grondwet van de EU.
Wat de politici met de toenmalige stem van die lastige kutburgers hebben gedaan, is ondertussen bekend!

necrosis | 19-03-16 | 11:23

Democratie is geen reet waard in NL, wat een apenland dit

toerbaas | 19-03-16 | 11:23

Van Rossen maakt er nog wat grappigs van maar het is dieptreurig. Waar halen die varkens toch de legitimiteit vandaan? Visioenen van de guillotine.

hurenisvoorpaupers | 19-03-16 | 11:23

Hij roept op tegen het strategisch boycotten van het referendum. Dat moet GeenStijl toch aanspreken.

koeberg | 19-03-16 | 11:22

Iedereen die 6 april NIET gaat stemmen, gaarne daarna ook nooit meer zeuren dat je het slecht hebt of dat je verneukt wordt.

VanBukkem | 19-03-16 | 11:22

Draaideurpolitiek van de bovenste plank.
Vandaag staat in het Eindhovens Dagblad een paginagroot idioot artikel over dit onderwerp. Minister buza Koenders denkt zelfs dat de ramp met de MH17 Oekraïne en Nederland dichter bij elkaar heeft gebracht.
Gezond verstand ontbreekt geheel bij deze trekpop.Bij de rest van dit rariteitenkabinet trouwens ook.

Gravin v Kippenbouth | 19-03-16 | 11:22

Strategisch thuisblijven is een bug in de wet.

Geert Linkers | 19-03-16 | 11:22

-weggejorist-

Adversary | 19-03-16 | 11:21

Wat hij werkelijk bedoelt: "Hoe hoger de opkomst, des te groter staan wij regeringspartijen voor lul op het moment dat we de uitslag compleet negeren. Als de uitslag heel hoog is wordt negeren politiek gezien heel lasting." Jammer genoeg weten we nog wat het laatste referendum heeft opgeleverd. Het verdrag van fucking Lissabon. Oh, en lest we forget, ik zie nog steeds de dansende Grieken voor me die toch echt TEGEN het EU-packet stemden en daar een veel zwaarder hervormingspakket voor terug kregen. We zijn er nog LANG niet.

Adversary | 19-03-16 | 11:21

In 1998 was de opkomst voor het europese fopparlement elfs MINDER dan 30%. Geen VVDer over gehoord.

wapster | 19-03-16 | 11:20

60 procent opkomst en 60 procent tegen.
hoop ik.....

gestopt | 19-03-16 | 11:19

Kan Jan niet een ook een video maken met wat er positief is aan de VVD?
Die wordt bijna net zo lastig als islam.

Botte Hork | 19-03-16 | 11:19

Net als in de middeleeuwen met veren en pek de stad uitdrijven ALLEMAAL!
We hebben ze gekozen als volksvertegenwoordigers en ze naaien ons gewoon een oor aan.
Deruit met die geldverslindende plucheklevers.

John nie | 19-03-16 | 11:19

Zijlstra's is ook voor of misschien wel vooral, vanwege de nobele overweging dat de Oekrainers als buffer gebruikt kunnen worden tegen Rusland, ofwel gebruikt kunnen worden als kanonnenvlees. Daarom vindt hij dit verdrag zo goed voor de Oekrainers.

louis6227 | 19-03-16 | 11:19

Al is er een opkomst van 90% waarbij 80% 'Nee' stemt, zullen de Eurocraten er alles aan doen om Oekraïne 'binnen te halen'.
En al die linkjes die ik heb geplempt waren schijnbaar voor de kat zijn viool.
*gaat tripeltje kraken*

necrosis | 19-03-16 | 11:17

*alvast alle vrijwilligers in het zonnetje zet*

roze_bril | 19-03-16 | 11:16

-weggejorist-

ErIstWIederDa | 19-03-16 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken