Komen een moslim en een atheist in een talkshow...
Kijk, Leo Lucassen, Maurits Berger, Janny al-Hollandi, Dr. Kromzwaard, Joop-redactie, NPO, PvdA, D66, GroenLinks en al die andere Het Heeft Niks Met Islam Te Maken / Islam is Vrede / Het Is De Schuld Van Het Westen-boelsjitters. Een atheïst (Sam Harris) en een moslim (Maajid Nawaz) praten op de Australische televisie over Waarover Men Niet Spreekt. De heerschappen hebben hun respectievelijke ongeloof & geloof opzij gezet om samen een boek te schrijven: Islam and the Future of Tolerance: A Dialogue (koop dat boek). Deze heren willen islam niet uitbannen. Willen niet tornen aan de vrijheid van godsdienst. Willen geen enkele moslim bekeren tot het atheïsme. Wat ze wél willen, is een maatschappelijke beweging waarin 1.6 miljard moslims erop worden aangesproken dat je een geloof kan belijden zónder hoofden af te hakken, cartoonisten te vermoorden of openlijke jodenhaat te etaleren. Gewoon een kwestie van een scheutje democratie er overheen, een beetje rationalisme er doorheen roeren en dan in een grote stoofpot van onderbouwde redelijkheid alle middeleeuwse achterlijkheid er uit laten stomen. Want islam gaat niet weg. Niet als je het aanvalt. Ook niet als je het doodzwijgt. Beter snijden we het onderwerp eindelijk eens écht aan. Wanneer krijgen deze twee uiterst redelijke, welbespraakte en intelligente heren een uurtje de tafel bij Jeroen Pauw?
September 17, 2015. Panelists Sam Harris, Co-founder and Chief Executive of Project Reason and Maajid Nawaz Founding Chairman of Quilliam, joined moderator Juliette Kayyem, Lecturer in Public Policy at the Harvard Kennedy School, for a panel discussion to reflect on the future of Islam and tolerance regarding it. The panelists discussed many topics regarding Islam in modern society, such as Islam's place in modern culture, the events leading up to the modern public perception of Islam, and Islamic extremism. These topics were put forth with the final goal of collaborating to ensure a stable future of tolerance in the world. Lecture by Maajid Nawaz in English. Wat het Midden-Oosten op dit moment nodig heeft, is een seculiere kracht die een seculiere droom koestert. Nu is de enige droom het kalifaat. Maar die mag niet zonder concurrentie blijven, dat is de kern van de Socrateslezing door Maajid Nawaz. Nawaz analyseert de aantrekkingskracht van islamisten en geeft handvatten om het te bestrijden. Lezing afgelopen april gehouden in de Rode Hoed, Amsterdam, op uitnodiging van het Humanistisch Verbond van Boris van der Ham.
September 17, 2015. Panelists Sam Harris, Co-founder and Chief Executive of Project Reason and Maajid Nawaz Founding Chairman of Quilliam, joined moderator Juliette Kayyem, Lecturer in Public Policy at the Harvard Kennedy School, for a panel discussion to reflect on the future of Islam and tolerance regarding it. The panelists discussed many topics regarding Islam in modern society, such as Islam's place in modern culture, the events leading up to the modern public perception of Islam, and Islamic extremism. These topics were put forth with the final goal of collaborating to ensure a stable future of tolerance in the world. Lecture by Maajid Nawaz in English. Wat het Midden-Oosten op dit moment nodig heeft, is een seculiere kracht die een seculiere droom koestert. Nu is de enige droom het kalifaat. Maar die mag niet zonder concurrentie blijven, dat is de kern van de Socrateslezing door Maajid Nawaz. Nawaz analyseert de aantrekkingskracht van islamisten en geeft handvatten om het te bestrijden. Lezing afgelopen april gehouden in de Rode Hoed, Amsterdam, op uitnodiging van het Humanistisch Verbond van Boris van der Ham.
Reaguursels
InloggenZowel Sam Harris als Maajid Nawaz zijn intellectuelen aan wie de wereld nog heel veel kan hebben in de komende jaren. Al moet ik wel zeggen dat ik -vergeleken bij Nawaz- bij Harris af en toe in slaap viel. Uitstekende argumenten, maar hij zal vast een beter schrijver dan spreker zijn. Nawaz daarentegen zou een tour als spreker door het Midden-Oosten moeten doen. 's Werelds hoop in bange dagen.
Goed verhaal. Het viel me op dat Nawaz een zelfde visie op Islam heeft als Ayaan. Ook Ayaan stelt dat de hervorming van de Islam juist in volle gang is en dat dat een onderdeel is van al het geweld in de Islamitische wereld. Food for thought.
-weggejorist-
Super dat geenstijl dit effe promoot! Hun nieuwe boek ''Islam and the Future of Tolerance'' is een absolute aanrader, kort boek, leest makkelijk weg en eindelijk eens een inhoudelijke discussie over de islam waarbij gewoon geen blad voor de mond wordt genomen en geen onderwerp ontweken wordt. Aan mensen als Sam Harris, Maajid Nawaz en Ayaan Hirsi Ali kunnen politiek correcte en visieloze Nederlandse politici, media en ''intellectuelen'' een voorbeeld nemen!!
-weggejorist-
Ik ben ook atheïst, maar alleen doe ik er niks meer aan...
@ rode peper | 02-11-15 | 13:53
en die komen dan ook allemaal weer hierheen sufferd!
@Dionah Carlinton Hou | 02-11-15 | 13:09
Hij, Nawaz is nog moslim om 1 simpele reden: op afvalligheid van de Islam staat de doodstraf.
-----
Ik verwoordde het net iets anders:
Immers een afvallige is per definitie een slecht mens in moslim ogen.
----
Vooral een bekende moslim die de heilige tekst voor een gedeelte met een korreltje zout neemt.
Er zijn natuurlijk best jongeren die zich afzetten tegen de islam terwijl ze uit die cultuur komen, maar gezien het risico er erg voorzichtig mee zijn om uit uit kast te komen. De vrijheid om NIET te geloven wordt ook zelden genoemd door de overheid of politici. Of het expliciet in het pamflet staat wat de islam invasie wordt overhandigd weet ik niet. Meestal wordt alleen godsdienst vrijheid genoemd wat weer sancties tegen afvalligen eigenlijk goedpraat. Onze vrijheid om niet te geloven, homo's, vrouwen rechten en nog wat meer regels en wetten zoals het recht om religie te bekritiseren in welke vorm dan ook is onderdeel van vrijheid van mening wat gelijk bij binnenkomst duidelijk gemaakt moet worden. Iets wat belachelijk weinig gebeurd is in het verleden. Dan gaan de religie fundamentalisten gewoon doen wat ze altijd doen: Eigen regels opleggen, onderdrukken en psychisch dan wel fysiek martelen.
@dijkbewaker | 02-11-15 | 12:28
Hij, Nawaz is nog moslim om 1 simpele reden: op afvalligheid van de Islam staat de doodstraf.
.
Exactomundo. De radicalen zijn ook niet in staat om andere opvattingen binnen diezelfde islam te tolereren, laat staan te accepteren. In genoeg landen zijn gematigde stromingen verboden wegens "staatsgevaarlijk". Wij zouden daar uit principe niet aan mee moeten werken vanuit het democratische principe.
@rode peper | 02-11-15 | 12:41,
Om mekka en medina te nuken hoef je natuurlijk niemand te vermoorden, je kan ook een waarschuwing geven en iedereen de kans geven de stad te ontvluchten
@dijkbewaker | 02-11-15 | 12:28
Hij, Nawaz is nog moslim om 1 simpele reden: op afvalligheid van de Islam staat de doodstraf.
En gegarandeerd dat iemand hem weet te vinden om dat in praktijk te brengen.
Het doden van een afvallige breng t de moordende islamiet namelijk meer dan goeds in t paradijs.
Islam = Mohammed
Mohammed = Koppensnellende slavenhandelaar.
Veel succes met het opzetten van een gematigd, tolerant verheerlijken van de oorspronkelijke middeleeuwse IS-terrorist nr.1. Laat me weten hoe het afloopt.
@dijkbewaker | 02-11-15 | 12:28
het jodendom is onherkenbaar en heel plotseling hervormd door gebeurtenissen van buitenaf (vernietiging van de Tempel, door de romeinen), ik denk dat iets dergelijks ook de enige mogelijkheid zal zijn om het mohammedanisme te hervormen, nuke Mekka en Medina en het mohammedisme zal nooit meer hetzelfde zijn...
Sam Harris bekent van de Four Horseman: Dawkins, Hitchens, Dennett en Harris die " Het probleem" religie bespreken. Waarbij de islam doctrine toch wel er uit springt wat betreft wreedheid en onderdrukking.
De islam kent geen verlichting zoals het christendom waardoor kerk en staat gescheiden zijn. Deze weg in versnelde pas er door jagen zal nog een hele opgave worden, maar je moet ergens beginnen. Wel vraag ik me af waar de wil toch vandaan komt om lid te zijn van deze wrede ideologie die door een legerleider met bloed aan zijn handen is uitgevonden. Misschien blijft Maajid Nawaz nog lid van de club om beter andere moslims te overtuigen van zijn goed wil. Immers een afvallige is per definitie een slecht mens in moslim ogen.
Het streven naar een milde vorm van de islam is natuurlijk een nobel streven. Dan is de stap naar geen islam ook gemakkelijker. Maar religie blijft een hardnekkig fenomeen waarvoor ik eigenlijk geen verklaring heb waarom zoveel mensen in al die sprookjes willen blijven geloven.
oliebolletje123 | 02-11-15 | 12:22
Ik kan dat van die uitgeverij bevestigen. De uitgeverij die z'n poot terugtrok is Pelckmans, die wél 'De stad is van ons' van stokebrand Abou Jahjah heeft uitgegeven. Van Rooy is moeten uitwijken naar 'De Blauwe Tijger'. Als dat al geen bedreigde diersoort was, is ze dat bij deze.
In het laatste nummer (28/10) van het Vlaamse weekblad
Knack: 'Een Europeaan leest gemiddeld 36 uur per jaar, een doorsneemoslim zes minuten.' Wie o wie zal dat boek gaan lezen?
Hoewel off-topic, maar veel dichter bij huis, had ik hier liever een relevant commentaar gezien op de "Buitenhof" uitzending van gisteren, waarin Leo Lucassen, daarin bijgestaan door Maurits Berger het anti-islam boek "Waarover men niet spreekt" van de Vlaming Wim van Rooy, probeerde onschadelijk te maken. Typisch NPO opzetje: twee "getalenteerde wetenschappers", die een anti-islamschrijver in de hoek probeerden te zetten. Het beroerde is dat die "getalenteerde wetenschappers" niet in die buurten wonen waar veel moslims huizen, hun kinderen niet op scholen gaan waar veel moslimkinderen op zitten en als ze al colleges aan moslims geven, ze te maken hebben met een buitencategorie. Voor Wim de Rooy is het precies andersom; alleen de door hem besproken populatie is vele malen talrijker, dan de "buitencategorie" en legt een veel grotere druk op onze samenleving. Ik vond dat hij het hoofd heel aardig boven water hield, de NPO en de anderen een bloedneus bezorgde en ik hoop het boek op korte termijn te lezen. Als ik het wel heb, moest de schrijver van uitgever wisselen, omdat de eerste de publikatie niet aandurfde. In België bestaat dus ook een groot politiek correct establishment
"Islam and the Future of Tolerance: A Dialogue"... Hoeveel pagina's telt dat boek? Drie? Kan niet veel meer zijn; een boek met de woorden "Islam", "Tolerance", en "Dialogue" in de titel is volgens mij snel klaar:
.
Prologue: "We could not find any Muslims to discuss the subject."
Content: "Islam and tolerance: never the twain shall meet."
Bottom line: "Talking to/with Muslims is utterly pointless."
.
Zo. Nu even publiceren, en klaar!
Kan powned dit debat niet uitlokken? Of moet pauw alles oplossen? Of past een volwassen debat niet in het oorlogje tussen de partijen...
ze gaan er dus van uit dat het gros van de mossels enige vorm van rationaliteit bezitten. als dat het geval zou zijn hadden we wereldwijd geen probleem. dan hadden we alleen te maken met een deel van de wereldbevolking die een ietwat vreemde ideologie aanhangt. ze (generaliserend) hebben maar een doel en dat is een wereldwijd kalifaat waar geen plaats is voor andersdenkenden.
Dionah Carlinton Hou
Precies wat hij/zij zegt.
Verlichting binnen de Islam is mooi, maar ze moeten het zelf doen. Ze gaan echt niet luisteren naar een Amerikaans reform programma.
Het heeft geen zin Westers grondgebied prijs te geven, wij zijn al verlicht.
De onverlichte Islam moet binnen het Westen dan ook genadeloos hard worden aangepakt.
Dutchmen32 | 02-11-15 | 09:09 De islam is de grote boeman in het multiculturele sprookje. En mogelijk dat dit besef langzaam maar zeker doordringt in de politiek correcte gemeente. De islam is onredelijk, onaanspreekbaar voor kritiek, ook goed onderbouwde kritiek. Het is immuun voor redelijkheid. Maar op het moment dat het daartoe de kans ziet, dan zal het met veel geweld die islam aan iedereen opdringen. Waarvoor wapens worden gezet als vluchtelingen, snelle demografische groei en oliegeld. We hebben dus te maken met een wezenlijk gevaar voor de moderne open samenleving. Zoals de kleinpraters van dit gevaar, de politiek correcte relativeerders en bagatelliseerders en wegkijkers, deel zijn van dit probleem. De islam brengt alleen maar wreedheid en achterlijkheid. Als de islam helemaal los kan in Nederland, dan staat Nederland na enige tijd weer voor de helft onder water, dan is betrouwbare medische zorg non-existent, en dan is Nederland niet meer 2e voedselexporteur maar moeten we voedsel importeren om te overleven. En dat voedsel gaat uiteraard vooral naar de bazen, de psychopaten, de wrede tirannen. Ik hoop dat er een breed gedragen beweging komt in de trant van VOOR het behoud van de moderne open samenleving en TEGEN de afbraak ervan door de islam en de islamgoedpraterij.
Zo'n gesprek is niet mogelijk in EUropa. Of bij "onze" NPO.
De islam is daar de komende 500 jaar nog niet klaar voor en houdt zich liever vast aan vertrouwde normen en waarden, zoals hoofden afsnijden en eisen stellen zonder daar ooit iets terug te doen, qua concessies. Waarom zouden zij ook anders willen, want:
"Onze"morele leiders; de regentenklasse en de Gutmenschen, zijn het roerend eens met deze stelling en vinden ook dat hoofden afsnijden, jihad, jodenhaat en onderdrukking van andersdenkenen prima bij hun versie van de moderniteit passen. Want hebben niets met de islam te maken. Catch22.
Zoals altijd: het probleem is niet islam.
Het probleem is Gutmenschen.
Islam is slechts een primitieve ziekte uit een duister verleden.
De Gutmenschen en alle regenten van de westerse wereld zijn het AIDS. Het AIDS dat ons immuunsysteem afbreekt. Tot op de grond.
De westerse beschaving zal sterven aan verkoudheid. Jammer Rousseau, Voltaire, Descartes en Erasmus, u heeft voor niets geleefd. Allah weet het immers beter.
Je kunt van poep geen lekkere ijsje maken. Islam is islam, ideologie van terreur, dood en verderf. Dus er wordt nooit vrede zolang er islam is. Oplossing: Islam verbieden, alle moskeeën en islamitische scholen dicht. Nazi is toch ook verboden, nu de islam nog.
@bodemloos | 01-11-15 | 22:26
Kijk eens naar de beelden in Zweden en UK. Misschien is kansloos niet het goede woord, maar ik denk dat we moeten erkennen dat ze niet zomaar hun waanideeen loslaten. Er moet iets gebeuren .....
MarcS | 02-11-15 | 09:01
Dat er iets moet gebeuren is meer dan duidelijk. Hoeveel politieke correctheid je ook hanteert, hoeveel welvaart je ze in het westen ook gratis geeft, hoe extreem je ze ook beschermd en voorziet van allerlei voordeeltjes, ze blijven allemaal een zwak hebben voor fundamentalisme. Ook diegene die Nederlands spreken, ook diegene die goed geleerd hebben, ook diegene die een fatsoenlijke baan hebben. Als ze de keus krijgen voor de sharia en een islamitische staat in het westen, dan zal voor de ruime meerderheid de keus snel ja zijn... En dat is meer dan zorgwekkend, maar anderzijds is het geen verassing wel?
@bodemloos | 01-11-15 | 22:26
Kijk eens naar de beelden in Zweden en UK. Misschien is kansloos niet het goede woord, maar ik denk dat we moeten erkennen dat ze niet zomaar hun waanideeen loslaten. Er moet iets gebeuren .....
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 22:27
Het idee????????
Er worden echt afvalligen afgeslacht hoor, enkel en alleen omdat ze afvallig zijn. Dus we moeten niet, zoals jij zegt, het waanidee aanpakken maar de realiteit.
En dan komt er een Moslim en die verwijst naar Soera 9:5 en vele anderen en zegt: Allah heeft ons dit letterlijk zo opgedragen, daar ben jij het niet mee eens? Dan ben je een ongelovige en er staat exact vermeld wat je moet doen met ongelovigen... Vicieuze cirkel dit. Je krijgt dit niet eruit.
Barazite heeft homo.
RobberenRukkie | 02-11-15 | 08:05
Pechtold vindt dit héél normaal en als het aan hem lag werd zo snel mogelijk de sharia ingevoerd in bepaalde delen van het land als de mossels daarom zouden vragen. En Barazite: ga eens snel deaud en ga anders in Qatar voetballen, achterlijke randmongool. En sterph, maar dat spreekt voor zich...
Verstandige mannen... wat een verademing.
Ondertussen was het in Utrecht ook heel gezellig; m.ad.nl/ad/m/nl/10444/Offside/article/...
Als je intelligent bent, geloof je niet. Van Rossem, echt, je hebt je weer een rad voor ogen laten draaien. "Een beetje rationalisme er doorheen roeren" -- dan zou de Islam op houden te bestaan.
Het probleem is alleen dat Mo in de koran heeft verteld dat alles wat er in staat letterlijk is, compleet en de waarheid en er niets mag worden toegevoegd of weggelaten .
Het probleem is alleen dat de koppensnellers, ploflims, kinderverkrachters en andere achterlijke middeleeuwers een dergelijk boek -als ze uberhaupt al kunnen lezen- ooit zullen lezen, laat staan serieus nemen, laat staan toepassen op hun wereldbeeld. De mensen die het boek wel ter harte nemen hadden dat boek in de eerste instantie al niet nodig.
-
Wat dan wel helpt? Heel simpel, het volledig uitbannen van de achterlijke moslimcultuur uit de westerse cutuur. Het een is simpelweg onverenigbaar met het ander.
Wij zijn individuen terwijl al onze vijanden in groepen denken. Geen stamverband, geen geloof en zonder nationalisme is er niets wat ons bindt! Julius Evola een denker voor eenieder met een hekel aan defaitisme in deze bange dagen. Onze ziekte heet Marx en echt rechts is het geneesmiddel. Voedt uw brein.
www.youtube.com/watch?v=4YqKf3v2aPs
alshetware | 02-11-15 | 06:22
Religies zijn inderdaad voor domme en simpele mensen.
-weggejorist-
-weggejorist-
Leuk, maar wel in Utopia. En de een andere leidraad als het haatboek. Met de islam gaat en kan het niet gebeuren.
Ik kom uit op transgender? Doe is goeie link.
INH.30CL | 02-11-15 | 02:50
@INH.30CL
Mijn excuses. Er ging kennelijk iets mis: www.npo.nl...
daytripper | 02-11-15 | 06:20
Nog een toevoeging : vanaf 26 min.
Domme en simpele mensen zullen er altijd zijn , religies geven houvast aan deze geestelijk zwakkeren in de samenleving . De predikers die dood en haat prediken zullen uit de weg geruimd moeten worden om de wereld niet te laten ontploffen.
Ik kom uit op transgender? Doe is goeie link.
INH.30CL | 02-11-15 | 02:50
@INH.30CL
Mijn excuses. Er ging kennelijk iets mis: www.npo.nl/buitenhof/01-11-2015/VPWON_...
Zou die z.g. moslim uit dat interview werkelijk vijf keer zijn gat de 'juiste' richting indraaien om haatdragende verzen te reciteren?
Islam is het probleem niet, de linksgeoriënteerde gutmenschen die hen de ruimte geven om Europa te overspoelen met hun verderfelijke gedachtengoed zijn het probleem.
@INH.30CL | 02-11-15 | 02:51
Ja, hoor....
Om er te komen, moet ik eerst door de mist des doods.
En de vruchten van de eerste twee-en-een-halve dag werken steekt Dijsselbloem in zijn zak.
*vloekt en out*
@INH.30CL | 02-11-15 | 02:50
Ik heb ook naar willekeurige dingen zitten kijken.
@necrosis | 02-11-15 | 02:48
Ben je gek, werken is leuk man! Suc6
@daytripper | 02-11-15 | 02:16
Ik kom uit op transgender? Doe is goeie link.
@INH.30CL | 02-11-15 | 02:42
Dergelijke theaters mijd ik als de pest.
Ik moet zo weer naar mijn werk, vind ik veel erger....
@necrosis | 02-11-15 | 01:43
Het is maar hoe je dat bekijkt en in welke situatie je zit. Crisis is er altijd.... ergens..... en binnenkort ook in uw theater!
Welnu,beste van Rossem, u wordt op uw wenken bediend: eindelijk iemand die de gave van het woord heeft.. zie :http://www.npo.nl/live/npo-2
Wim van Rooy in debat/gesprek met twee gutmensch/intellectuelen. Geen Farage, geen Pimmetje, maar iemand die hout weet te snijden desondanks!
Mag hopen dat over een uurtje of 10 dit het openingsartikel wordt.
@tripledutch | 02-11-15 | 00:06
Oh dit zal nog wel eens gebeuren ja. Zo'n redelijke geschoolde jongen helemaal into islam die ook even Duits of Nederlands heeft geleerd en even tv kijkt en ziet dat mensen hem vertellen dat blanke mensen fout zijn en dat hij goed is en wat hem alleen maar verder is zijn zaak zal versterken.
@INH.30CL | 02-11-15 | 01:28
Crisis, da's lang geleden.
Komen een moslim en een atheist in een talkshow... en nog een keer en nog een keer en nog een keer en er zal nooit iets veranderen tot dat de bom valt! youtu.be/Jw9i0bu7PyQ
Ik mis Hans Jansen eigenlijk best wel heel erg! Altijd van zijn artikels genoten en uiteraard ook op gestemd! Hans Jansen! Wat een topper toch!!!
@francisca van jole | 01-11-15 | 23:25
Was het maar een woestijn-ideologie, hadden we er nooit zoveel in Europa gehad bij gebrek aan woestijn.
@koter | 01-11-15 | 22:10
Dat komt omdat alleen de islam zo uitgebreid is in zijn geschriften. Ze hebben godverdomme voor bijna alles regels in de geschriften. Ik heb de Koran ook gelezen en de teksten eromheen. Wist u? Dat ten tijde van nood. Mohammed gewoon vlees mag eten of het nou halal of niet is. Die jongen was gewoon uiterst slim in de Arabische Wereld ten tijde van zijn bloedoorlog. En zo heeft hij zijn geschriften ook geschreven.
Daarom springt de islam er ook zo uit als wereldveroverende ideologie.
Zou dit filmpje graag om mijn nek dragen.
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 22:23
De eerste link deed me bloeddruk opbloeien. Maar de tweede link geeft me even wat om te horen. Thanks!
Van Duyvenbode | 01-11-15 | 23:09 De Deense psycholoog Nicolai Sennels zegt dat de moslim nogal breekbaar is en snel instort bij weerstand. Omdat heel zn ideologie eigenlijk niks voorstelt, en omdat hij dat ergens diep van binnen ook wel weet. De moslim heeft een hoofd vol met geïndoctrineerde frasen en is nauwelijks in staat tot zelfstandig denken. Maar die moslim voelt zich wel sterker worden bij begripvolle bejegening en neiging tot aanpassing aan al zn eisen en eigenaardigheden. Als dus zon moslim zegt: Wij gaan de wereld beheersen, en als je dan antwoord: Echt niet, dan zit er al een kras in zn Absolute Waarheid. Zie dit interview met Robert Spencer: www.youtube.com/watch?v=XasKz9axKrc
@HoogToontje | 01-11-15 | 22:12
Huh??? Of onderwijs helpt? Zonder onderwijs leefde jij nu nog in een grot en zat je dat rare stukje tekst in beeld op een rotswand te tekenen terwijl iedere generatie het wiel opnieuw uit zou moeten vinden.
-
Onderwijs, het overbrengen van kennis, is wat ons net dat tikkeltje 'beter' maakt als dieren.
Alleen tot nu toe is onderwijs altijd een mix geweest van waarheid en religie. Stel je voor dat onderwijs zich alleen bezig houdt met bewezen stof en vrij denken bij leerlingen zouden stimuleren. Dan hadden we nu niet een lullig karretje rondrijden op mars maar ging ik er vanavond stappen.
Sam Harris heeft helemaal niet het doel om een gematigde islam bespreekbaar te maken. Ja, misschien als tussendoel, zodat het beter bestreden kan worden zonder dat zijn hoofd er af gaat.
francisca van jole | 01-11-15 | 23:37
Ze komt uit Syrie, psychiater, woont nu in de USA.
Ik had een nachtmerrie.. een nachtmerrie dat wanneer de oorspronkelijke 'blanke' bewoners straks in de minderheid raken ten opzichte van de 'nieuwkomers'. Dat we dan niet op de sympathie van de nieuwkomers hoeven te rekenen, daar zij ons als schuldigen zullen zien voor hun decennia lange uitbuiting en platbombarderen. Gevoed door bepaalde media dat wij allemaal racisten zijn gooit extra olie op het vuur. En zodoende zij hun wraak zullen nemen. Weltrusten allemaal.
Maajid Nawaz komt met het oude sprookje dat er slechte moslims zijn, die noemt hij islamisten. Die moeten volgens hem aangepakt worden. Alle andere moslims zijn prima, zegt hij.
Islamist is een andere naam voor geradicaliseerde moslim, de tegenpool van de gematigde moslim.
Allang geleden gedebunked. Er is geen gematigde islam. Hele groepen gematigde moslims steunen radicale moslims. Gematigde moslims veranderen overnight in geradicaliseerde moslims. Het is derhalve een zinloos onderscheid waar je niets aan hebt.
Waar je wel wat aan hebt is de eenvoudige constatering dat de islam niet deugt. Dat is een leer die telkens weer leidt tot terreur, en dus verboden moet worden. Want terreur kunnen we niet tolereren.
Leuk. Dat vleugje idealistisch gefantaseer over best case scenario's. Zal wel de zondag zijn die dat doet ontspruiten. Morgen wordt u echter ook weer wakker met o.a. de nieuwsmededeling dat die Russische Boeing daadwerkelijk door IS uit de lucht geRPG'ed is. Dat is al een beetje op de achtergrond geraakt, omdat het een vliegtuig vol SharmELSjeik allinners is van het origine land die hetzelfde (per ongeluk) bij ons flikte. En omdat het morgen mistig is, is dat nou het hoofdnieuws. Maar het zal nooit eindigen met deze religie en haar ellende. Ik ken er genoeg. Zij zijn bij uitstek niet geschikt en bereid tot waterdewijn polderen omtrent hun ideologie. Dat daar nu na alle wijze woorden en stukjes op deze site aan getwijfeld wordt met luchtfietserij verbaasd me. Een sekte komt doorgaans nevernooit tot inkeer. Die zijn hardnekkig in hun principes, tot de dood aan toe. Het eindigt alleen als je ze daadwerkelijk opruimt. Ik geloof niet in een Islam-light. Tuurlijk zijn er hele grote getalen moslims wel toe in staat, maar het gaat om de enorme groep die dat niet is. Zij zijn een enorm geïsoleerde groep waar geen tegengeluid gehoord wordt, waar nauwelijks vrouwen hun verzachtende invloed kunnen laten gelden, waar westerse dialoog per definitie afgewezen wordt. Je wordt niet eens in staat gesteld een saus van democratie en tolerantie erin te mixen. Deze mensen eten aan een andere tafel met hun eigen kok en kijken je met de nek aan. Verspil nou geen tijd daaraan, en verspreid liever idealistische filmpjes over Ein Volkes, Ein Reich Ein Religie, namelijk een religieloze wereld. Dat is de enige redding en sleutel tot vooruitgang. Elke advocaat die dat ideaalbeeld bepleit, is fighting the good cause. Jullie bepleiten een polderversie met teveel concessie's aan dit enige juiste uitgangspunt. Religie moet gewoon verboten worden. En zo is het, en niet anders, zou Jaap zeggen.
@de honden blaffen... | 01-11-15 | 22:38
Die gaat helemaal los inderdaad. Goeie link.
Van Duyvenbode | 01-11-15 | 23:09
Demografie is a bitch:
www.breitbart.com/london/2015/10/30/ni...
@Min-of-meer | 01-11-15 | 23:17
Ja maar de gemiddelede Nederlander heeft dan ook een buitengewoon uitzonderlijke kudtmentaliteit vergeleken bij ... nou ja bijna alles!
@de honden blaffen... | 01-11-15 | 22:38
Deze dame kan maar beter niet op vakantie naar het midden-oosten gaan.
Nu zal ze daar ook niet veel behoefte aan hebben.
@Jesaja | 01-11-15 | 23:32
Jij kan zo naar Amerika toe, en meedoen aan de radioshows die dezelfde onzin uitkramen als jij, echt letterlijk hetzelfde, elke avond opnieuw.
Nee er zal geen grote oorlog tussen het atheïsme en de islam komen, ook al omdat ze beiden dezelfde heer dienen. De grote oorlog die nu wel aan de gang is, feitelijk, is de oorlog tegen de christenen. Over 10 jaar zal het christendom voor het grootste deel uit het MO verdwenen zijn. Ook in het zogenaamde seculiere westen heeft het Christendom, ondanks de grote schare aanhangers geen betekenis meer. In het verleden is het Christendom de enige kracht geweest die de islam buiten Europa heeft gehouden of weer heeft verdreven. Jezus leeft namelijk wel, Hij heeft geen mens nodig om te bestaan. Hij is de Schepper.
Sinds de humanisten (atheïsten/humanisten/socialisten/liberalen/humanisten die zichzelf christen noemen, 1 pot droog dus) aan de macht zijn (volgens hunzelf zijn ze intellectueel superieur, ondanks dat zeer veel zeer grote namen in de wetenschap, crev.info/?scientists=index, belijdend christen waren/zijn)komen de stormtroepers van de heer van deze wereld binnen. Dit is wat iedereen graag gewild heeft. Een wereld zonder religie. Dat gaat gebeuren, natuurlijk met veel doden en geweld tot gevolg, alleen dat vind de heer van deze wereld niet erg. En gelukkig is het handig dat de islam door velen wordt beschouwd als een ideologie.
Jullie zijn dan mooi af van de Bijbelvaste christenen en jullie krijgen er voor terug wat jullie graag willen. Domheid en achterlijkheid.
En atheïsten wanneer jullie heel eerlijk tegen jezelf zijn: vergeet Stalin en Mao (en meer van die atheïstische idioten) niet, die vonden religie ook zo achterlijk. Kunnen jullie trots op zijn.
@Botte Hork | 01-11-15 | 22:31
Het Wetboek van de Nederlandse EUSSR zal hier inderdaad op worden gepast. Sharia wetgeving.
@Stormageddon | 01-11-15 | 22:12
Eigenlijk zegt hij niet veel anders dan Geert Wilders, alleen op een veel meer overwogen manier.
Hij zou ook vast veel makkelijker kunnen aanschuiven bij VVD of CDA als het moest.
Echter denk ik niet dat deze manier van doen de massa aan zou spreken, die horen toch liever iemand die het wat duidelijker en fanatieker brengt en het benoemt als woestijn-ideologie.
@Fatwabuster | 01-11-15 | 23:18
.
misbruiken=gebruiken.... scuzi
Het vervelende is dat van die 1.6 miljard moslims er tussen de 10 a 15 procent radicaal zijn en bereid zijn geweld te misbruiken.... dus je zal eerst dit 'leger' moeten verslaan om überhaupt aan een discussie te beginnen over democratie in relatie tot de islam.... kortom, leuke theorie maar in de praktijk helaas niet haalbaar, hoe mooi de poging van deze 2 welbespraakte heren ook is.
@speash | 01-11-15 | 22:31
TY! :)
@wakkere_nederlander | 01-11-15 | 22:31
Toen Ayaan hier datzelfde probeerde schreeuwde iedereen moord en brand.
@prakkie | 01-11-15 | 23:00,
Eerder een geval van cognitieve dissonantie. Ik denk zelfs dat dit voor de meeste mohammedanen geldt, die willen graag echt goede vriendelijke aardige mensen zijn tot een dag, als ze genoeg theologische kennis hebben , dat ze beseffen dat ze of zichzelf of god loochenen en dus een keuze moeten maken...
Wilders is een zegen en vloek. Ja, hij benoemt de olifant in de kamer. Maar tegelijkertijd is hij niet degene die deze olifant op de juiste manier uit de kamer kan begeleiden. Zowel Maajid Nawaz als Sam Harris zijn zoveel sterker qua argumentatie en volledigheid.
Dit project is gedoemd te falen. De islam wint het in demografisch opzicht van het westen. Er zijn nu al zulke grote groepen moslims in Europa dat elke vorm van integratie of assimilatie stukloopt.
Eerder het omgekeerde zal plaatsvinden, nl. dat deze allochtone gemeenschappen steeds meer rechten voor hun eigen cultuur zullen opeisen. Laten we nou eens snappen dat het hele idee dat religies achterhaald zijn en dat ze zich moeten neerleggen bij de zgn. liberale samenleving typisch westers is. En het westen komt steeds minder in een positie te verkeren waarin zij anderen zijn wil kan opleggen. De tijd van het westerse universalisme is voorbij.
@Kaas de Vies | 01-11-15 | 21:47
Ik wil het in die uitzending graag tegen je opnemen met de kreet "wij ergeren ons groen en geel aan Kaas de Vies, Zwarte Piet moet blijven!!!"
Om hun geloof te verspreiden en te verdedigen en andere ongelovigen te onderwerpen op enig moment mogen alle moslims liegen. Dat gebeurt in dit gesprek toch niet ? toch ??
@speash | 01-11-15 | 23:03
Chomsky was toen een nitwit en is dat gebleven. Hij viel alleen toen met zijn gebazel precies in de juiste zeitgeist. Inhoudelijk is het pseudo-intellectueel geneuzel. Toen en nu.
@prakkie | 01-11-15 | 23:00 - weten we toch, had Hans al ettelijke keren uitgelegd. Ja Hans Jansen.
@WML | 01-11-15 | 22:39
Ik ben bang dat jij van het 'Chomsky ongezien +1' kamp bent?
Chomsky is zeker iemand om nog steeds af en toe serieus te nemen maar hij is sinds vietnam over zijn top heen.
1 woord: Taqiyya
Google maar.
Diverse experts zeggen dat de islam puur is ontwikkeld vanuit delen Bijbel en andere mythen tot een middel voor verovering, onderwerping en exploitatie. En het enorm destructieve potentieel van de islam verdwijnt pas als dit massaal beseft wordt en als deze destructieve islam massaal verlaten wordt. Met mogelijk het redden van nog wat mooie aspecten ervan, wat betreft architectuur, mystiek en het sociale. Maar als die kritische zelfreflectie niet plaats vindt, en als de nihilistische ramkoers van de islam op de mensheid gewoon maar doorgaat, dan geeft dit steeds meer oorlog, van steeds meer delen van de mensheid tegen de islam. Wat waarschijnlijk resulteert in een meedogenloze vernietigingsoorlog tegen die islam. Zie althans de geschiedenis van de mensheid. En hoe culturen en beschavingen uiteindelijk altijd gevaarlijke gekten bejegend hebben.
@WML | 01-11-15 | 22:39
Hahahahahahahaaaaa.... Jij neemt het serieus op voor de uber politiek correcten Chomsky en die mafketel van Greenwald? Manmanman... Dat zijn de amartijn de Koning en Fransisco van Jole van Amerika. Hou toch op.
Sam maakt beiden met boter en suiker in. Zelfs die idioot van een Ben Affleck laat zich influisteren door Greenwald, en dan krig je dus idiotie als dit:
www.youtube.com/watch?v=vln9D81eO60
Uiterst vermakelijk verder, maar Affleck liet szich gebruiken als sokpop van Greenwald. En Sam legt hier precies uit hoe die politiek correcte krankzinnigheid in zijn werk gaat.
www.samharris.org/blog/item/can-libera...
Twee weldenkende heren. Zo zou het moeten. Helaas blijkt vandaag in de praktijk weer dat een mohammedaanse voetballer zijn interviewster geen hand wil geven.
We kopen weinig voor mooie praatjes.
De westerse militaire interventies in het Wilde Oosten o.a. en het westerse streven naar een multiculturele samenleving zijn twee zijden van dezelfde medaille. En dat is de imperialistische idee dat iedereen volgens westerse normen en waarden moet en zal leven.
Deze bekeringsdrang komt voor in twee vormen. In de eerste plaats, zoals gezegd, militaire interventie in het buitenland, economische interventies middels omkoping ("steun" van het imf, directe subsidies aan andere landen, "ontwikkelingshulp"). In de tweede plaats: immigratie van n-westerse bevolkingsgroepen die vervolgens moeten worden verwesterd. Deze immigratie wordt door het westen zelf georganiseerd en in stand gehouden middels wederom subsidies (uitkeringen, sociale woningen, positieve discriminatie e.d.).
Echter, nu het westen veel van zijn militaire en economische superioriteit heeft verloren, bestaat de kans dat het culturele superioriteitsdenken verdwijnt en dat het westen zich meer gaat richten om bescherming en behoud van de eigen cultuur.
De onderwijswet is van.. wat is het 1917?
Laten we daar ten ere van de 100-e verjaardag maar een eind aan maken en overstappen op religie-vrij onderwijs.
Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 22:15
Mee eensch!
Snap ook je punt dat je maakt mbt linksch en religie. Niet voor niets zei Marx dat religie het Opium voor het Volk is ;)
@rode peper | 01-11-15 | 22:13
na het filmpje helemaal gekeken te hebben ben ik ook niet veel wijzer geworden behalve dan dat het de schuld is van linkse malloten (altijd wel leuk om te horen daar niet van) en itjihad. Maar de mohammedaanse wereld zegt dat de deuren van intjihad al zo'n 800 jaar gesloten zijn, ook wel logisch want uiteindelijk is het mohamemdanisme het werk van een primitieve barbaar en wat er is opgeschreven over het leven van deze primitieve barbaar door een kleine selecte groep betrouwbare bronnen (de sira, biografie van Mo en de hadiths) en daar uiteindelijk is maar een beperkte hoeveelheid van beschikbaar. Stel nou dat over 1000 jaar nazisme een godsdienst is en Hitler een profeet en mensen het nazisme willen gaan hervormen tot een humane religie maar wel alle bronnen en teksten wil blijven eerbiedigen, dat is toch onmogelijk? Dat kan je alleen maar als je heel oneerlijk tegenover jezelf bent en tegenstrijdige waarheden als beide waar kan accepteren. Stel nou dat ze over 1000 jaar bedenken dat Hitler eigenlijk de joden lief had en probeerde te helpen door ze vergassen want zo kwamen ze tot god, hoe verklaar je dan alle virulente jodenhaat in andere teksten van hem?
@Botte Hork | 01-11-15 | 22:19 > Eens, ik weet wel een oplossing, maar als ik die hier neer kalk heeft Joris weer een goede avond en dat laat ik dus maar.
Wellicht dat die oplossing er vanzelf wel komt zodra WO-III is uitgebroken, want die komt er geheid.
wat een enorm verschil met die kneusjes (Maurits Berger, Leo Lucassen ) die vanochtend bij Buitenhof te zien waren. En dat zijn dan docenten aan een uni.
Er bestaat in deze wereld een weinig fanatiekere geloofsbelijder in het verdoemen van de mens en het ophemelen van de onderdrukker dan Sam Harris. Die gelooft dat als land A uit goede intenties een land B aanvalt, dit land A nooit valt kwalijk te nemen. Want goede intenties zijn alles voor Sam Harris. Iemand die er dergelijke oppervlakkige gedachten op nahoudt kan naar mijn mening niet intelligent zijn (hier stond wat anders, maar dat vond ik onaardig).
Zie ook het volgende "debat" tussen Chomsky en Harris waar je zelf kunt oordelen over de intellectuele gaven van Harris (en Chomsky).
www.samharris.org/blog/item/the-limits...
En over het feit dat Harris een enge Islamafoob is die bv in sommige gevallen waterboarding (van een moslim) ethisch aanvaardbaar vindt, lees Greenwald
www.theguardian.com/commentisfree/2013...
Of is dit een slechte en verlate 1 april grap: zeggen dat Harris intelligent is en bij Pauw moet uitgenodigd worden? Maar dan kan ik er nog steeds niet om lachen.
Deze klassieker zegt eigenlijk alles wat er over te zeggen is:
Wafa Sultan: www.youtube.com/watch?v=ISNpOkpcWqg
Het gaat niet eens zo zeer om de moslims.
Een klein aantal moslims uitgenodigd door bedrijven om te komen werken was geen probleem, zij moesten zich wel aanpassen aan de rest van Nederland.
Het grote probleem is het enorme aantal moslims dat we nu hebben en procentueel enorm snel toeneemt.
Dit in combinatie met de PvdA mentaliteit dat je die mensen geen strobreed in de weg mag leggen om aan dat extreme geloof te voldoen, betekent dat we steeds meer last van die mensen krijgt en het gevaar er zelfs in zit dat wij, die er tijden over gedaan hebben om onder het juk van de (zwaar)christelijke leer uit te komen en nu een maatschappij hebben met behoorlijk veel vrijheden en gelijkheid, al die verworven vrijheden binnenkort weer in moeten leveren.
Volgens de opvattingen van islam, dienen beiden, of in ieder geval de moslim, ter dood gebracht te worden: Immers het woord van allah, zoals neergelegd in de koran mag niet worden veranderd of geïnterpreteerd. Iedere vorm van aanpassing is blasfemie.
Ach, Moslims plunderen tenminste hun eigen ras ook, en niet alleen flora en fauna..
@koter | 01-11-15 | 22:21
Hele slimme legerleiders hebben duizenden jaren geleden al gezegd dat het verslaan van een vijand vereist dat je de vijand kent. Anno nu wordt níet onderkend dat de islam niet gelijk is aan andere religies (islam betekent onderwerping i.p.v. vrede), wordt níet onderkend dat moslims hun religie ver boven de Westerse manier van samenleven plaatsen en wordt níet onderkend dat iedere moslim de expliciete opdracht krijgt de hele wereld onder heerschappij van de islam te brengen.
In het Westen koesteren we een adder aan de borst.
+1@Botte Hork | 01-11-15 | 22:31
Hulde Botte Hork, hulde!
@wakkere_nederlander | 01-11-15 | 22:31
(agdnv) = awesome gast daar niet van.
Maar het kan vanalles betekenen.
En samem wil ik niet verbeteren maar weghalen.
Dat kan nl ook.
Ja, ook Boeddhisten... kijk maar naar Myanmar/Burma. Daar houden Boeddhisten al jarenlang verschrikkelijk huis, vaak aangemoedigd tot massale moord en verkrachting door nationalistische monniken. Of telt het niet wanneer de slachtoffers moslim zijn?
koter | 01-11-15 | 22:26
Er zijn zeker boeddhisten die niet deugen, maar dan begrijp je je geloof niet want tenzij het voorzelfverdediging is, is zoiets niet normaal in het boeddhisme en zulke daden zullen je na je dood late reincarneren tot een demoon of iets anders laags. Dit in tegenstelling tot de islam waar als je massamoord begaat onder de ongelovigen je plaats in het paradijs zeker gesteld is compleet met eeuwige maagden en jongetjes zo wonderschoon als parels.
Gautama Buddha heeft nergens opgeroepen tot geweld of geweld gebruikt en zei dat haat niet overwonnen kon worden door meer haat, maar door liefde. Mohammed liet dichters en ongetrouwde vrouwen met kinderen vermoordden, liet een hele stam afmoordden en hield de vrouwen en kinderen als slaaf en veroverde het hele land met geweld en beloofde diverse malen in de koran dat als jij dat ook doet het apradijs op je wacht.
Dat zijn toch heel verschillende opvattingen en dat zie je terug in de daden van moslims wereldwijd, Er zijn zeker boeddhisten die vanalles flikken maar als die eens goed over hun geloof nadenken zouden ze in moeten zijn dat het fout is.
@koter | 01-11-15 | 22:26
Een wereldwijde epidemie idd... NOT.
Heldere boodschap, en nu maar duimen.
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 22:23
Spread the word ;)
Hier mooi kanaaltje voor Krauss fans
www.youtube.com/channel/UCgSlWFwG9zKp...
@ MarcS / 22:25
Gelijk heb je, velen van ons missen hem ook nog dagelijks
De islam is het ebola onder de religie. Tuurlijk joh, daar gaat een boek wel even verandering in brengen. *headdesken doet *
De straffen voor het beledigen van de pedoprofeet (de typhus zij met hem), homofilie, kleine vergrijpen zijn anno 2015 nog steeds als volgt:
www.middleeasteye.net/sites/default/fi...
Nog ff kotsen? Klik dan op onderstaande links (NSFW)
www.google.nl/search?q=islam+punishme...
www.google.nl/search?q=islam+punishme...
Welterusten.
@Nietvoordekat | 01-11-15 | 21:08
'Sam Harris, held.'
Wat Sam Harris voor heeft op Geert (agdnv) is dat hij zijn strijd tegen de radicale islam voert samem met een moslim, en met respect voor moslims.
Vergeet niet dat vooral moslims slachtoffer zijn van islam.
@Peter Emile | 01-11-15 | 22:12
Helemaal eens. Zouden mijn woorden kunnen zijn als ik me zo goed uit kon drukken als jij. Alleen zou ik ze richten aan alle geloof op aarde. Alle sprookjes die te serieus genomen worden zitten ons als mensheid ontzettend in de weg.
De meeste islamitische landen hebben een gemiddeld iq van 70(Afrika) tot 85 (Azië). Volgens West-Europese normen is dat zwakbegaafd. Daar kun je geen rationalisme van verwachten.
@MarcS | 01-11-15 | 22:11
nee aboutaleb is geïndoctrineerd, als kind al, stelselmatig.
dat zou verboden moeten worden; kinderen op scholen ook nog die onzin verkopen, op scholen moet het tegendeel en de onzin van al dat gelul wat ze thuis met de paplepel ingegoten krijgen keihard worden aangetoond, elke dag opnieuw, met aantoonbare feiten.
het is kindermishandeling om je kind op te voeden met het idee dat als jij afvallige bent van de islam, jij gedood zult worden door desnoods je eigen ouders of familieleden.
Botte Hork | 01-11-15 | 22:19
Ja, ook Boeddhisten... kijk maar naar Myanmar/Burma. Daar houden Boeddhisten al jarenlang verschrikkelijk huis, vaak aangemoedigd tot massale moord en verkrachting door nationalistische monniken. Of telt het niet wanneer de slachtoffers moslim zijn?
MarcS | 01-11-15 | 22:18
Kansloos is geheel zonder kans en daar houd ik niet zo van. Maar ik zal me moeten schikken in het drama als het daar op uitdraait.
@MarcS | 01-11-15 | 22:23 Jansen, sukkel, Jansen
@tipo | 01-11-15 | 22:15
Het schijnt dat Al Shabaab en Boko Haram dwarsliggen, om nog maar te zwijgen over de Tjetsjenen en de Oeigoeren en hun vrouwen, de Oeihoeren.
@Tobi | 01-11-15 | 22:22 - kansen uiteraard. Maar moest ik kiezen dan van Mierlo, die had kereltje pechgold zo weer op zijn plaats.
@speash | 01-11-15 | 22:13
Krauss vind ik echt super!!! Al zijn boeken ook!
Hier een beetje de verhouding van de wetenschap, Kraus, versus de moslim zoals geknuffeld door het westen, dat toontje... dat gejank, zo erg en echt.. Peggold en Klaver knuffelen dat type idioten gewoon, blindelings;
www.youtube.com/watch?v=Kue3D71rLAM
En dan na (vermoedelijk) dit superdebat (want hij heeft er meer zo gedaan) wat hij 100% won van een andere zwatelmoslim, in de leeuwenkuil, als enige atheïst tussen de moslims;
www.youtube.com/watch?v=uSwJuOPG4FI
Zou iedereen moeten zien, die laatste link dan, die eerste is om een hartaanval van te krijgen.
Meer wat voor Joop.nl, past er prima.
Heb ooit een hele lijst met die feitelijke onwaarheden gehad maar helaas kwijtgeraakt bij een pc-crash.
Lupuslupus | 01-11-15 | 21:39
Dan raad ik je de site Answering Islam aan, daar hebben ze een heel gedeelte met essays hierover.
In de eerste video maakt ie vent zo'n prachtige vergelijking tussen Jezus en Mohammed. "He wasn't a hippie that got crucified..." Mwuhahaha!
Nee, maar Mohammed die op een vliegend paard (met vleugels -belangrijk, want hoe vliegt ie anders gekkie), naar de Islamitische hemel gaat, waar je dus niet vliegend kunt komen. Logisch toch...
Oh man die boeken zijn zo freaky om te lezen als je stoned bent.. Whoaaa...
@ MarcS / 22:19
Spekman of Van Mierlo?
@Peter Emile | 01-11-15 | 22:12
Comment van de draad.
Dat dit een mogelijk fatale insteek is hoef ik vast niet uit leggen.
BenBinnen | 01-11-15 | 22:18
leg aub uit.
Gewoon even een vraag aan 'intelletueel' links Nederland. Dit zijn twee bijzonder intelligente mensen die beide veel hooggeleerd en welbespraakt zijn. Waarom kan zoiets wel op de tv in Australie en niet in Nederland op DWDD die zichzelf voordurend pijpen omdat ze zo geweldig moralistisch alsook intelligent zijn?
@koter | 01-11-15 | 22:10
Bedoel je die dominante boeddhisten wereldwijd? Die overal aanslagen en terreur plegen om hun ideologie door te drukken? Die?
Hou toch op. Islam is totalitair, achterlijk en niet te veranderen. Het islam probleem behoeft een speciale aanpak.
Ik mis Hans ......
@koter | 01-11-15 | 22:10
Dat klopt, maar het terugdringen van de invloed van de christelijke geloven op het dagelijkse leven heeft al een half millennium gekost. Dit is redelijk succesvol geweest, hoewel het nog steeds een onvoltooid project is.
De islam als gepraktiseerde religie is relatief nieuw binnen onze grenzen, althans sinds eind 17e eeuw dan. Deze verdient dan ook alle tegenstand en weerstand die maar te vinden is. Helaas verkeren we in een verstandsverbijsterend post-hippie-tijdperk waarin iedereen èn alle geloven als gelijkwaardig worden beschouwd. Dat dit een mogelijk fatale insteek is hoef ik vast niet uit leggen.
@bodemloos | 01-11-15 | 22:15 - kansloos. Aboutaleb, had een begin kunnen maken met bekende haat predikers niet toe te laten, deed hij niet. Dus heet hij ze welkom. Ja bleren voor de Bühne, dat ze niet welkom zijn, maar geen verbod. APV en klaar, maar nee, geen actie. Dat zegt genoeg.
Gaat allen gewoon een wérkelijk interessante discussie bekijken, uit 2007 met toen nog Christopher Hitchens rip & Richard Dawkins
www.youtube.com/watch?v=n7IHU28aR2E
Mooi zo een boek. Nu de Salafisten, Wahabisten, Takfiri, Jihadisten, Moslimbroederschap, Ottomanen, Al Nusra, Hezbollah, Islamic State en Al Quaida nog op 1 lijn krijgen met het aldaar geschrevene. Dat zal geen probleem zijn, want de ratio wint altijd, toch?
@ultraman | 01-11-15 | 21:49
Ja, ik dat is zo, ach ik doelde erop dat links altijd tegen de kerk en het christendom in ging en nu met de islam... pakken ze het tegenovergesteld aan, van partijen als het CDA en de SGP hoef je ook niets te verwachten, die zien er alleen voordeel voor zichzelf in.
D66 doet er trouwens net zo hard aan mee, en de VVD.. zolang ze in een 'colalitie' ( Rutte's hobby wegrennen en zaken doen i.p.v. regeren ) zitten met de PvdA levert dat liberalisme ook niets op, dat zien we dagelijks.
Macht corrumpeert, ze zitten er en willen blijven zitten. Ten koste van alles en iedereen.
De onderwijswet is van.. wat is het 1917?
Laten we daar ten ere van de 100-e verjaardag maar een eind aan maken en overstappen op religie-vrij onderwijs.
MarcS | 01-11-15 | 22:08
Tja, als al die hoger-opgeleiden nou eens versneld realistisch worden dan is er vast nog wel een uitweg.
De cognitieve dissonantie staat huizenhoog in de weg.
Mochten de islamkenners namelijk in de buurt van de waarheid zitten dan stort de wereld in, in al die koppen van goedmensen. Dat kunnen ze niet behappen.
@Peter Emile | 01-11-15 | 22:12
Hulde, Peter. Goed gezegd!
Met andere woorden, Wilders heeft gelijk als hij spreekt over de islamitische ideologie, en is de enige politicus die dit erkent en daarmee dus ook veel verder is in een oplossing dan welke andere politicus dan ook.
Laten we een begin maken met dit idee
louterspunt.blogspot.nl/2015/10/de-eur...
@koter | 01-11-15 | 22:10 - nou, men vond ook iets van de poging van Hitler hoor. Wegkijker.
Tja met zo'n moslim valt te praten idd. Mensenrechten en vrijheid staan voorop, het geloof is persoonlijk. Maar dat is niet wat de Islam predikt. Islam predikt totale onderwerping aan Allah en wat er zogenaamd aan de profeten is overgeleverd. De Islam moet zijn eigen reformatie ondergaan maar ik vrees dat dat een reformatie is die teruggaat tot de kern van het geloof. En de kern van dit geloof is politiek, fundamentalistisch en absoluut.
Mohammedanisme is niet te hervormen zonder dat de geschriften worden aangepast of om het voor elkaar te krijgen om 1.6 mohammedanen volstrekt schizofrene denkbeelden te laten accepteren
Sam Harris vind ik een beetje hetzelfde als Neil Degrasse Tyson. Grote denkers, actief atheisten, maar tegelijk ontzettend veel ruimte geven aan gelovigen. Als ik als atheist zou strijden tegen geloof zou ik het doen als Richard Dawkins of Lawrence Krauss. Pas rusten als geloof er gewoon niet meer is. We hebben het niet nodig. Het zit in de weg om vooruit te komen met ons en de wereld. Er is geen enkele aantoonbare reden de 'heilige' boeken niet als fictie te zien.
-
www.youtube.com/watch?v=tP4FDLegX9s
Citaatje:
"Want islam gaat niet weg. Niet als je het aanvalt."
Van Rossem is een niet onbelangrijk woordje vergeten tussen 'het' en 'aanvalt' aan het eind van dit zinnetje. Daar had het woordje 'niet' moeten staan.
Het fascisme van Hitler en Mussolini is ook niet weggegaan door het NIET aan te vallen.
De islam zit maakt haar aanhangers volstrekt ongeschikt voor enige vorm van dialoog, laat staan voor enige vorm van inschikkelijkheid of toegeeflijkheid. Islamieten hebben nooit geleerd te vrágen; ze hebben slechts geleerd te éisen.
De islam is een lelijk blok beton dat in de weg ligt en mensen het uitzicht ontneemt op ruimte en licht, en dat bovendien mensen hun vrije doorloop belemmert, zo niet geheel onmogelijk maakt.
Dat blok beton kun je opblazen of anderszins verpulveren, maar dat geeft zo'n rotzooi.
Je kunt dat blok beton dus beter verwijderen; door zwaar materieel in te zetten waarmee je het optakelt en ergens anders dumpt, bij voorkeur zo ver mogelijk weg. Bijvoorbeeld in een gebied waar ruimte en licht sowieso al niet aanwezig zijn en waar mensen een vrije doorloop niet aandurven vanwege zware sancties of verstikkende groepsdruk.
De islam kan niet genoeg worden aangevallen en / of belachelijk gemaakt. Zo hebben we in Europa ook ooit afgerekend met het nazisme en fascisme. Naast de inzet van heel veel zwaar materieel.
De islam krijg je niet veranderd door een boekje vol goede bedoelingen. Degenen die dat denken, zijn dromers. Er is maar één manier om de islam - de vijand van de vrijheid - in onze westerse wereld tegemoet te treden: uitbanning.
In een open, vrije en democratische samenleving hoort geen plaats te zijn voor barbaarse ideologieën die gericht zijn op totalitarisme. Dus uitbanning van die vreselijke ideologie, en als consequentie desnoods uitbanning van haar aanhangers. Er zijn immers plaatsen genoeg in de islamitische wereld waar men die aanhang goed kan gebruiken voor (weder)opbouw, en waar die mensen onder elkaars gelijken met gepaste gedrevenheid hun zo geliefde voor-middeleeuwse ideologie in de praktijk kunnen brengen.
Dat dat enige zichtbare (weder)opbouw tot gevolg zal hebben moet overigens worden betwijfeld, maar dan is het in ieder geval hun eigen probleem en hoeven wij in het westen tenminste geen last meer te ondervinden van de gevolgen van de islamitische modderstroom: morele rotting, gepaard gaande met scheuringen en conflicten overal in de samenleving, tot burgeroorlog aan toe, en een terugval in de geschiedenis.
Sam praat daar wel een beetje met meel in de mond hoor... Hier wat hij echt vindt:
www.youtube.com/watch?v=kMFsO58hXVM
@ Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 21:57
We hebben helemaal geen onderwijs nodig. Dat hebben we nu al (en de moslims ook), en helpt het? Nee... Wat we nodig hebben is geloof, geloof in eigen normen en waarden en ideeën. Zonder dat geloof maken we geen schijn van kans tegen een groep die nog wel ergens in gelooft.
Ik weet het niet. Het is me teveel een triomfalisme van de liberale samenleving. Erg idealistisch. Maar goed, je kan het altijd proberen.
En wat ook gezegd moet worden is dat geweld toepassen zogenaamd in naam van de democratie en de vrijheid ook helemaal fout is.
Laten we het democratisme noemen, het geloof dat democratie altijd op alles het antwoord is.
Bovendien is het probleem niet louter en alleen de islam. In grote gebieden buiten het westen heb je te maken met het ontbreken van een staat. Daar heerst tribalisme, clientelisme. De clash of civilisations is niet alleenmaar een clash tussen religies. Het is ook een antroplogische clash: de moderne staat tegen andere, meer informele vormen van samenleven.
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 22:07 - wel geholpen? Dus Aboutaleb is een ongeletterde?
Balaverde | 01-11-15 | 21:24
Raar dat alleen de Islam daarop afgerekend lijkt te worden. Elk geloof/ideologie streeft naar dominantie, daarin is de Islam echt niet uniek.
Het is dadelijk zo warm daar, daarom doen ze alvast een volksmigratie of twee: www.powned.tv/nieuws/tech/2015/11/golf...
@bodemloos | 01-11-15 | 22:04 - ja, 'we' hadden ons er niet mee moeten bemoeien. Dat hele democratische freedom ingrijpen in die regio bijt ons aardig in de kont. En in plaats van ten halve gekeerd, rommelen ze ons tot het einde erin.
@MarcS | 01-11-15 | 22:04
Zeker wel, maar er zijn nog heel veel mensen die nooit met de wetenschap in aanraking komen omdat ze voortduren met hun geloof worden opgevoed door andere gelovige onwetenden.
Kennis is de enige weg uit de fantasie naar de realiteit.
@ Lagonda | 01-11-15 | 21:54
Sorry betoog was niet voor jou bedoeld maar voor
Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 21:21
Ging wat mis met copy & paste
@squadra | 01-11-15 | 21:50
Es gibt keine Alternative. Of je moet een derde wereldoorlog willen, maar zelfs dat gaat je niet lukken omdat wij ons in het Westen eerder overgeven dan dat we vechten waar we voor staan. Eh, stonden.
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 21:57 - alles is al weerlegd, heeft niet geholpen.
Die anderhalf miljard moslims passen makkelijk in het midden-oosten. Laat ze daar dan het wiel van beschaving opnieuw uitvinden.
We horen er wel van tegen de tijd dat ze vorderingen maken. STOP die schreeuwpartijen, marsen en konten omhoog in ONZE straten.
Botte Hork | 01-11-15 | 21:52
Het beoogde publiek voor dit boek zijn ook niet de moslims. Het boek is geschreven voor autochtone Westerlingen, met name voor het volk aan de rechterzijde van het debat. Rond het tweede minuut heeft Nawaz het expliciet over "the regressive left". Jammer dat beide heren niet erg eerlijk waren maar dat is een ander punt.
@ultraman | 01-11-15 | 21:49 - hey! Welcome Back! Maar het is inmiddels 2015, en daardoor alweer zo'n 15-20 jaar geleden dat de VVD rechts was. D66 heeft zelfs de democratie in hun naam verloochend . Misschien moet je eerst even bijlezen na jouw winterslaap?
@ BenBinnen | 01-11-15 | 21:53
Tsja, treurig is het. Kennis is onderbuik he? En dat mag niet. Er is niet alleen sprake van newspeak, maar ook van newthink.
Outsider-Inside | 01-11-15 | 21:43
Men polariseert de hele discussie omdat men imo gewoon geen debat wil. Over de redenen hiervan kan je natuurlijk slechts speculeren. Ik denk dat de belangrijkste is dat we hier toch met een cultuur zitten die al heel lang niet meer heeft hoeven vechten om haar eigen overleven. Dus geef maar toe en verwacht dat mensen die naar Nld immigreren de Nldse waarden en normen overnemen.
We moeten van religieuze indoctrinatie af, alleen dat heeft zin.
Wij zijn onszelf aan het afschaffen. DAT is het probleem. Zelfs zonder migratiestromen - die het probleem alleen maar uitvergroten door de urgentie aan te stippen, van maatregelen die nooit genomen gaan worden - was er een enorm probleem met de Westerse cultuur. Waarvan Europa toch de spil zou moeten zijn.
omanders | 01-11-15 | 21:46
Mee eens Omanders. En onze huidige politieke leiders vinden het feit dat we onszelf afschaffen vooruitgang. Dat is wat er mis is. In dat opzicht is er geen alternatief voor Geert Wilders.
De bijbel is een verzameling verhalen geschreven door mensen, de koran is het ware woord van Allah, blijft toch lastiger aan te passen, want 'mag niet'.
Ik denk dat de enige effectieve aanpak die is dat de wetenschap al die lulkoek weerlegt.
De domme, alles gelovende massa bereiken met kennis i.p.v. gelul kan alleen via het onderwijs.
@ultraman | 01-11-15 | 21:49
Leuk betoog, maar ik kan met de beste wil van de wereld niet zien waar in ik in mijn eerste opmerking "links teveel eer geef"...?
Twee uur van je tijd. Meer dan waard. www.samharris.org/blog/item/welcome-to...
@HoogToontje | 01-11-15 | 21:50
Laten we wel wezen: het is toch treurig dat Europese burgers individueel inmiddels meer weten van de islam dan onze "leiders". Het antwoord op de vraag waarom we weinig weten van het boeddhisme en de Zevendedagadventisten (dixit Wim van Rooy) zegt al genoeg.
Islam gaat niet weg en je kan het ook niet veranderen...
Ja joh. Let's make a book! Alsof die islamitische middeleeuwers überhaupt kunnen lezen.
Ongeletterde anafalbeten met een passie voor oorlog, haat, onderdrukking, en wreedheid.
Goed plan man!
Huh? Islam zonder geweldssausje voor ongevlovigen, afvalligen, homo`s vrouwen... eh lijkt op Hans en Grietje.
Wie denkt dat we er samen wel uitkomen begrijpt het wezen van islam niet.
Angstaanjagend dom dit verhaal.
Islam kan niet herzien worden. Dat zou namelijk betekenen dat de weters het altijd verkeerd hebben gezien. En zoals men weet: waar Mohammeds gemeenschap het over eens is moet waar zijn. Voor de liefhebbers, de technische term waar we het hier over hebben is 'ijma'. Overigens is vernieuwing ook verder überhaupt niet toegestaan, er staat - het zal niet verbazen - natuurlijk de doodstraf op. Allah is wijs, alwetend. (De vakterm hier: 'bidah')
Lagonda | 01-11-15 | 21:28
Ik denk dat je links teveel eer geeft. Benevens de PVV (niet ik zelf niet een duidelijk linkse of rechtse partij vind, eerder een nationalistische) ondersteunen alle Nldse partijen van links tot rechts het Moslim pamperen. De verschillende partijen doen dit uit verschillende overwegingen. De confessionele partijen steunen de Islam vnl omdat de macht van hun eigen religies aan het verdwijnen is. Linkse partijen als PvdA of Groen Links doen het vooral omdat ze vanuit hun achtergrond opkomen voor de zwakkeren. Een rechtse partij als de VVD voert gewoon de politieke agenda uit van Brussel. Wat ook geldt voor D66.
Verder eensch met het feit dat emancipatie iets is dat je zelf doet. Emancipatie van buiten aangelevert verdwijnt meteen weer zodra de geldstromen ervoor verdwijnen.
@Madame Poitiers | 01-11-15 | 21:45
Malta is een eiland dat al sinds de kruistochten Christelijk is. Het is een etnisch Arabisch land.
@Lupuslupus | 01-11-15 | 21:39
En dat is juist het probleem. De gozer heeft zo slim geschreven dat het lage IQ volk het helemaal blijft opeten alsof het niets is. Helaas zal dit Nederlands en de wereld voor altijd veranderen.
Zwarte Piet moet weg!!!
Ik ga alvast op uitnodiging wachten voor DWDD en Pauw.
Wat ik onthouden heb aan Maajid Nawas is een debat met een engelse professor in Oxfort. Het begon allemaal mooi tot Maajid de prof begon te schofferen door op de persoon te spelen. De wetenschapper was daar zo beduusd van dat hij geen weerwoord kon vinden. Blijkbaar hele andere normen in debatcultuur.
Nawas zou gematigd kunnen zijn maar dat is dan vast omdat hij ook weet dat de islamisering zonder geweld opgedrongen kan worden. Kwestie van tijd.
Maajid Nawaz is een interesante vent. Maar het is niet zozeer met de Islam, of zelfs met religie. Het is dat we het Midden-Oosten importeren. En eigenlijk is dat het ook niet.
Wij zijn onszelf aan het afschaffen. DAT is het probleem. Zelfs zonder migratiestromen - die het probleem alleen maar uitvergroten door de urgentie aan te stippen, van maatregelen die nooit genomen gaan worden - was er een enorm probleem met de Westerse cultuur. Waarvan Europa toch de spil zou moeten zijn.
Sorry, volksaard.
Er zit te veel woestenij bij de Arabische volkeren.
@Dionah Carlinton Hou | 01-11-15 | 21:21
Die verlichting is er al 1400 jaar niet dus die gaat nooit komen. Dat er een paar handjes afvallige moslims zijn zegt op het gehele aantal totaal niets.
Zolang er landen zoals Qatar, SA, Iran etc zijn die het gif dat wordt rondgestrooid bv. in moskeeën over de hele wereld, gaat er niets veranderen. Helemaal niets.
Het zou mij dan ook totaal niet verbazen wanneer al die duizenden "vluchtelingen" met hun dure telefoontjes worden gesponsord door de genoemde landen en natuurlijk Turkije.
Waarom horen we dit soort geluiden nooit in de Nederlandse media? Dit zou integraal met Nederlandse ondertiteling op de NPO uitgezonden moeten worden.
Weer eens wat anders dan die hysterische en super-vermoeiende "Je bent voor of tegen Wilders" keuze die je in Nederland blijkbaar continu verplicht 25x per dag moet maken.
Maajd Nawaz heeft groot gelijk (vanaf 1:35) met zijn constatering dat "regressive left" het opneemt voor islamisten en nu regressieve waarden verdedigt onder het mom van culturele tolerantie. Dat is ook het kernprobleem in Nederland, de opkomst van Wilders is slechts een symptoom van deze onmogelijkheid om een normale discussie te voeren over dit onderwerp omdat links Nederland (inclusief de media) alles continu en bewust in een goed/fout kader plaatst en zo elke discussie in de kiem smoort. Daar schieten we dus echt geen millimeter mee op. Laten we het eindelijk eens hebben over de feiten.
Een goed, zonodig lang, gesprek tussen intelligente mensen op de kijkbuis
dat had je nog wel eens op de BBC, maar ik meen zoiets nog nooit op de Nederlandersche televee gezien te hebben
Enfin, een vrij lange discussie op de Ausiie tube, ik ga daar binnenkort eens goed voor zitten
en doe het voorlopig even met de plempsels van mijn gewaardeerde mede-reaguurders
@Ultraman: Ook dat. En het gemiddelde IQ en ontwikkelingsniveau in de moslimwereld ligt, eh, nogal laag. Ook al een probleem. Er zijn er vast nog meer.
*dat je een geloof kan belijden zónder hoofden af te hakken*.
In Pakistan hebben de laatste jaren drie politici, alledrie moslims, voorgesteld om de wet te wijzigen en voortaan niet meer de doodstraf te stellen op afvalligheid van de islam.
Ze zijn alledrie enkele weken later vermoord.
Tot zover de mogelijkheden van een rationele discussie over islam in Pakistan.
@Balaverde | 01-11-15 | 21:24
Hij heeft helemaal geen soort geloof geschreven maar naar het hem beliefde delen uit de Thora en Bijbel gejat en die overgoten met woestijn-stammen-godsdienst. En zelfs de delen die hij heeft gejat, zijn verdraaid. Zo beweert de koran bv. dat de Farao van Egypte Joden liet kruisigen. Terwijl dit marteltuig pas eeuwen (!!) later voor het eerst gebruikt werd.
Heb ooit een hele lijst met die feitelijke onwaarheden gehad maar helaas kwijtgeraakt bij een pc-crash.
Lagonda | 01-11-15 | 21:28
Daarbij zijn de enige grote sponsors van de Islam (SA, Quatar) de grote promotors van uitbreiding van het geloof dmv geweld.
Maajid Nawaz is veel te liev, een afvallige moslim dus.
De IS boys hebben ook voor Maajid Nawaz een gepaste straf.
Komen een moslim en een atheist in een talkshow, zegt Bram tegen Moos: zullen we maar opstappen?
*Beter snijden we het onderwerp eindelijk eens écht aan*.
O jee. Piemel besnijden, kop afsnijden, zomaar twee moslimgewoontes waar je dan aan denkt.
Onbegonnen werk.
Er is geen plaats voor islam in een moderne cultuur.
Nobel streven. Twee problemen: 1) de Islam kent geen centraal gezag. En 2) de Islamitische wereld zit grotendeels aan de armoedegrens. Dus succes ermee!
Naar mijn idee was Mohammed gewoon heel slim een schreef een soort geloof om zo snel mogelijk alle stammen om hem heen te veroveren. En daarom zal het ook altijd een veroveringsideologie blijven.
Ze moeten het inderdaad zelf doen, probleem is dat de linkse elite die zichzelf als übermenschen ziet en altijd de kerk en het christendom bestreden heeft, juist diezelfde mensenrechten gebruikt om de islam hoe dan ook goed te keuren en de moslims die rechten te laten gebruiken hier in het westen die in feite boven de nationale wetten waar ook ter wereld staan.
I.p.v. die wetten in hun islamitische landen te schrijven en uit te gaan voeren, geven we islamieten die mensenrechten hier in óns land en waar volgens onze nationale wet Vrijheid van Meningsuiting opgetekend staat, moet er ineens 'respect' komen voor de islam, die niet beledigt mag worden, dan krijg je namelijk een mes in je ribben, of schieten ze je dood a la Charlie Hebdo (door de moslims).
Of wordt je, vaker voorkomend, afgeschilderd als xenofobe, islamofobe racist (door Linksch).
Ineens komt Linksch wél voor de islam op; 'respect', , beledigen hoeft niet, dus dim ff met die vrijheid van meningsuiting.
Daar zit het gevaar, i.p.v. de moslims te verlichten, doet Linksch voor ons het licht uit in het westen.
De moslims moeten het dus zelf doen; hun verlichting, maar ze moeten wel opschieten...
Pfff... hoe lang nog tot de volgende Vrmibo? Ben zo moe van al dat islam bla bla.
Jullie denken toch niet dat dit boekje indruk zal maken op de beroeps moslims en hun broederschap?
Het doel is immers heroveren en islamisering van het middenoosten en Europa!?
Kijk maar naar Erdogan.....
Sam Harris is inderdaad een held! Aangezien de islam niet een verlichting of wat dan ook heeft gehad blijft het dan steeds een cultuur van barbarisme.
De mooie dingen in het leven zijn de moeite waard omdat je weet dat er een einde aan komt. Als aan iets moois nooit een einde komt dan verliest het op een gegeven moment hun waarde en betekent het niets meer. Daarom is een leven na de dood compleet onzinnig en zijn alle religies alleen maar hersenspoelacties om volk te onderdrukken en om achter een leger te scharen. Zeg het voort!
Ik heb even "koppen gesneld" zoals dit in gegoede moslimkringen gebruikelijk is.
Duidelijk verhaal, geen zin om het tot op de letter te gaan volgen, maar de boodschap is helder.
Sam Harris heeft een portie geduld en intellect waar ik van achterover sla. Een tijd geleden zijn boek The end of Faith gelezen. Absolute aanrader.
Sam Harris, held. Voor zover mijn inhoudelijk bijdrage aan deze verder zeer gecompliceerde discussie.
REAGEER OOK