Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Marietje Schaake (D66) over EU Referendum 2005

Gevonden in het archief: een deleted scene uit Euromania, waarin documentairemaker Peter Vlemmix aan Marietje Schaake van de voormalige referendumpartij D66 vraagt of ze het er mee eens is dat de Europese Grondwet in 2005 door de achterdeur naar binnen is gerommeld. Iedereen en z'n ouwe moedertje zei 'nee ga weg', maar het Verdrag van Lissabon kwam er toch. Omdat fuck you burger, Brussel is er niet voor jullie. Tien jaar na dato lukt het Marietje Schaake nog stééds niet om eerlijk te bekennen dat de kritische burger in het euroblauwe pak genaaid is. "Achterdeur, achterdeur, ach, dat is maar net hoe je een referendum bekijkt natuurlijk", stamelt het gansje. Nou, wat ons betreft bij voorkeur door de kille cijfers er bij te pakken. En die laten ook tien jaar later nog steeds zien dat heel Nederland - op een paar puissant rijke babyboomenclaves na - overduidelijk OXI zei tegen de EU Grondwet. En tien jaar later heeft D66 noch de ballen om enige zelfreflectie toe te passen, noch het antwoord dat we willen horen: Meer Europese democratie. Voor het te laat is. DOE MEE. GeenPeil.nl. ANP_1853963.jpg

Reaguursels

Inloggen

Vrouwtje; Mevrouwtje; Voornaampje;
Wikipedia: Marietje Schaake 28-10-1978 is een Nederlands politicusje.
Sinds juli 2009 is zij namens Democraatjes 66 (D66) en binnen dat Partijtje van de Alliantie van Liberaaltjes en Democraatjes voor Europa (ALDE) lidje van het Europees Parlementje.

Ella | 31-07-15 | 06:54

Wel potverdomme, ik heb destijds BLANCO gestemd, net als hiel viel menschen! Waarom staat dat niet verwerkt in de uitslag!

Ik wil verdomme recht hebben op twijfelen

perfecto | 30-07-15 | 11:00

Even vooraf en laat mij duidelijk zijn. Ik ben nooit pro dat EU geweest. Doorzag van meet af aan alle leugens. Maareh.. Die referendum zou nooit bindend zijn geweest. Dit heeft minpres Praatellende destijds toch duidelijk gemaakt voorafgaande aan die nep-democratische schouwspel ?. De boeven van Oranjebilderberg waren toen al zo zelfzeker dat zij toen al durfden meededelen dat ' u de ham-burger nep stemrecht krijgt' en toch mag U 'stemmen'

Aan alle d66-pvv-pvda-cda-gl-vvd-stemmende tokkielijers van Nederigland. Whats the big ophef dan ?

Poppenkastdenhaag | 30-07-15 | 10:58

Hitler nam ook zijn eigen verantwoordelijkheid.

mindless | 30-07-15 | 09:53

Kaas 15.45
Simpel, printer is stuk en ik moet nog even wachten met een nieuwe.

mallekater | 30-07-15 | 08:46

D66 is als oprecht democratische partij natuurlijk voor referenda als democratisch inspraakmiddel( kuch) maar dan moet de uitkomst natuurlijk niet een andere zijn dan wat D666 graag wil.

mallekater | 30-07-15 | 08:45

Zeefert.15.58
Tjonge, je hebt weer op topniveau gepresteerd met deze reractie.

mallekater | 30-07-15 | 08:43

Ze had ook gewoon kunnen zeggen: ik en mijn collegae poliegici weten het gewoon beter dan jullie klootjesvolk.

Rest In Privacy | 30-07-15 | 06:31

Bij veel politici denk ik dat ik een veel beter inhoudelijk verhaal kan afsteken. Voornamelijk bij dit soort jonge politici die eigenlijk nog nooit iets voor de maatschappij betekend hebben, oftewel echt gewerkt voor hun geld hebben, dus verantwoordelijk voor het verkopen van een product of dienst of het maken van iets.
Deze dame is weer zo'n type die in dat rijtje past waar je beter niet in kan staan, net als Dijksma en die nieuwe Groenlinksert.
Referendum, zie je het al voor je bij Shell dat de directievoorzitter dingen aan al zijn personeel voor gaat leggen? Weg met D66. Dan pleit ik ook voor een leeftijdsgrens en een aantal jaren echt werk op je CV om in de politiek te mogen komen.
En tot slot, nu ik toch bezig ben, ook een drempel van een minimum aantal zetels inbouwen, zodat je geen "partijen" met 1 of 2 zetels hebt, die het democratische proces alleen maar stroperiger maken.
Eigenlijk moet ik me er niet meer druk om maken; ik woon gelukkig elders.

Gele Beer | 30-07-15 | 04:51

Marietje, Marietje, wat hebt ge toch een gigantisch bord voor uwen kop.

Flashback_nl | 30-07-15 | 02:44

Als politicus, ook dit vrouwtje, leef je niet in een wereld van mensen of democratie. Je hebt het niet over de belangen van de bevolking of over de zorg hiervoor. Je leeft in dossiers, in abstracte vergaderingen en alles wat je doet is punten binnen halen voor het partijtje waar je lid van bent. Want je wilt het partijtjebestuur tevreden stellen om de volgende keer weer hoog op de kieslijst terecht te komen. Het is goddomme wél je baan ja! En dit vrouwtje weet dat het partijtjebestuur meekijkt!
En als het partijtje bestuur af wil van democratische beginselen, hier niks mee heeft en de macht naar Brussel wil dan staat hun politiek hielenlikkende voetvolk hoog op de lijst, heeft aldus een goed betaalde baan en worden echte democraten en dissidenten onverkiesbaar opgesteld. Want partijpolitiek regeert en tijdens de verkiezingen is het toegestaan om zoveel te leugens te vertellen als je maar verzinnen kunt. Zo was het, zo is het en zo zal het altijd zijn.
Waarom steeds "partijtje"? D66 heeft 27.400 leden en alle partijen bij elkaar minder 300.000. Dat is 0,017% van NL dat uiteindelijk de dienst uitmaakt! Niet u en ik of de 16.700.000 overige mensen in ons land.

Thorolf | 30-07-15 | 01:24

€Cuyahoga | 29-07-15 | 16:27
Heel fraai, heel fraai.
†
Het kloterige is natuurlijk dat het gespuis, pardon kamerleden zonder last of ruggespraak hun metier (sic) uit mogen voeren.
†
Het aardige van haar antwoorden is de toon die ze aanslaat. Ze weet verdomd goed wat de interviewer bedoelt en weet, naar haar idee dan, verdomd goed hoe ze dat moet pareren. Alleen die ondertoon van arrogantie en betweterigheid maakt dat ze uiteindelijk op verlies staat.
†
Het niet willen ontlopen van de verantwoordlijkheid is niet anders dan onversneden machtswellust.
Ah! Ça ira, ca ira, ca ira!
Les politiciens à la laternes!
Les politiciens on les pendra!
Salut! Evocatus

Evocatus | 30-07-15 | 00:48

Volledige docu van Vlemmix bekeken.Deze docu bevestigd maar weer eens de stappen die ondernomen worden naar een
NWO New World Order.
Wat mij zeer verbaasd zijn de reacties van mijn mede reaguurders. Hoop loze kreten, geen notie nemen van de inhoud van de docu, met het verstand van een fruitvlieg.
Met zoveel "domme " burgers heb je wel een EU nodig.
STA OP EN DOE IETS.....

laatmaarlekkerwaaien | 29-07-15 | 23:15

Nederlanders.. Echte Oranje Nederlanders. Ik sta pal achter u. Formulier de deur uit. Vrouw ook erbij natuurlijk...

Het is genoeg ! Genoeg EU ! Genoeg vluchtelingen/asielzoekers ! Het 'fiat' geld is op ! Alleen maar schulden voor mij en mijn kinderen etc.

Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen. Halfbloed dus een kleurtje. Maar wel met zelfspot, zelfkritiek en .. humor!

Tha Analyzer | 29-07-15 | 22:10

Cuyahoga | 29-07-15 | 16:27
Duimpje

Cidiood | 29-07-15 | 21:55

Wat 'n arrogante kut is die Marietje Schaake. Typisch D66. Politici weten alles beter. Nou kijk maar eens hoe goed ze het allemaal voor mekaar hebben. We tollen nog steeds rond in de crisis, hoewel de politici ons proberen wijs te maken dat het allemaal weer beter gaat.

Frans Bierings | 29-07-15 | 21:51

Ach, ten tijde van het referendum waren juist een heleboel mensen inhoudelijk met het onderwerp bezig. Men koos bewust voor een Nee.

Men kan wel veronderstellen dat als men nog exacter wist wat een Ja was hadden nog meer mensen Nee gestemt, wellicht wel 70/75%.

Het heeft allemaal weinig met nationalisme maken, wat pro Eu mensen graag suggereren.

Wat de mensen niet willen is dat, waar we eeuwen en oorlogen voor gestreden hebben, we alles maar gratis weggeven en alles voor niks hier op laten halen. Onder het mom van solidariteit zijn we arm genivelleerd.

Nog belangrijker is dat het begrip Europeanen geen realiteit is, het zijn namelijk allemaal Brusselianen geworden die voorstanders. De voorstanders zijn feitelijk afhankelijk van Brussels geld of Brusselse baantjes.

Wat ze ook moeten begrijpen is dat de mensen die het de laatste 10 jaar verprutst hebben in Brussel. Die mensen moeten weg, weg en nog eens weg. Die gaan nooit de meerderheid van de bevolkingen mee krijgen.

De Eu is alleen te redden met nieuwe en realistische mensen met een beperkte mandaad.

Tee Of Cup | 29-07-15 | 20:45

Hahaha wie had vroeger ooit gedacht dat het Nederlands nationale gevoel de Nederlandse cultuur en democratie verdedigd zou moeten gaan worden door een ongefundeerde onnodig kwetsende nieuws site die poep en kudt roept en het woord dobbernegers introduceerde!?

JeWeetToch!? | 29-07-15 | 20:05

Ik kan het niet meer aanzien. Ik doe ook mee. Mijn vriendin ook.
Even chanteren:
Als tegenprestatie zou ik graag nog eens een filmpje willen zien hier op Geenstijl van Nigel Farage die Verhofstad op zijn nummer zet.
Hahahaha

luto | 29-07-15 | 19:58

Ik heb 4 handtekeningen verstuurd, ik vond het tegenvallen om al die gebrainwashte mensen er warm voor te krijgen. Van een hoop mensen waarvan ik dacht nou die doen mee blijken er zelfs een paar op d66 te stemmen Man man man die krijg je nooit meer de goeie kant op. Geïndoctrineerd en gebrainwashed door de met belasting betaalde npo enerzijds en anderzijds boeit het ze niet. Misschien kon ik het niet goed genoeg verwoorden. Naja Hoe dan ook gelukkig hier op geenstijl.nl wel een hoop medestrijders. Dat maakt weer een hoop goed en geeft vertrouwen voor de toekomst.

JeWeetToch!? | 29-07-15 | 19:56

Ze spreekt goed Engels, ik erger me kapot aan Nederlanders die Engels denken te spreken. Jammer dat ze verder europees spreekt.

Bokito ergo sum | 29-07-15 | 19:51

Jongens ik vind wel dat als je hier bent gekomen met comments lezen dat je wel even zon formuliertje op de bus moet doen. Daarna heb je pas een echt schoon geweten. Kom op guys!

een maffiabaas | 29-07-15 | 19:48

Potje democratie waar we u tegen mogen zeggen.
De meerderheid was tegen, maar er waren toch ook best veel mensen voor. We zijn voor een referendum, maar als we denken dat de uitslag ons niet bevalt, is het niet bindend.

warre | 29-07-15 | 19:45

Boeijond, ik wil haar neukon. In haar kont. Veelvuldig. <sperma klodders vliegen rond>

Mr.Red | 29-07-15 | 19:45

Als politici menen "de verantwoording" te moeten nemen, tegen de wil in van het electoraat, dan moeten ze ook de consequenties daarvan dragen. Misschien tijd voor een "pluk ze" regeling voor miskleunende politici?

ben kokhals | 29-07-15 | 19:36

Een hek om Rozendaal, wat kost dat zo ongeveer?

Rest In Privacy | 29-07-15 | 19:23

Net 3 op de bus gedaan. #weesnietzofuckinglui

een maffiabaas | 29-07-15 | 19:14

Ik ga ff kijken op funda , zoekopdracht. Urk

XaaD666 | 29-07-15 | 18:59

Οχι is het nieuwe JA, get with the program.

dugo | 29-07-15 | 18:55

De uitslag is nee toch. 61,6% is volgens mij meer dan 50%. Tenminste dat heb ik op school geleerd. Bij D66 is dat volgens mij niet zo. Dat begrijp ik dan niet. Vooral omdat D66 bekend staat als de partij waarvan de aanhang hoog opgeleid is.
In een democratie is het toch dat de meeste stemmen tellen ??
Bij D66 dus niet. Met andere woorden met de uitslag van het referendum wordt de spreekwoordelijke reet mee afgeveegd. Wat heeft zo,n referendum dan voor zin ???
Naast euthanasie, abortus, gekozen burgemeester, meer onderwijs of zoiets en het homo huwelijk is het referendum een van haar kroonjuwelen. Eerst jaren over liggen zeiken dat er een referendum moest komen. Ik doe nooit meer mee aan een referendum.

luto | 29-07-15 | 18:53

Wie heeft eigenlijk die scene gedeleted?

2_amazing | 29-07-15 | 18:30

@Mike Oxlong | 29-07-15 | 18:20
Mij lukt het wel!

Kaas de Vies | 29-07-15 | 18:23

@ joris van dienst

Ja een beetje vervelio was ik wel. Ik geeft toe.
Maar het is ook niet makkelijk om steeds een nieuwe invalshoek te vinden wanneer dagelijks hetzelfde topic wordt opgediend.
Overigens, de evenzo vervelio medestanders komen ook allang niet meer met iets nieuws.
Ideetje; plaats gewoon een banner!

Mike Oxlong | 29-07-15 | 18:20

"Dat is zo'n majeure beslissing, die moet je niet aan burgers overlaten."
Aldus D66-fractievoorzitter Rob van Eijkelenburg 10-10-2014

2_amazing | 29-07-15 | 18:12

Domme gans. Rechtpraten wat krom is. De burger negeren. De burger te stom en dom achten. Als je D66 stemt, verdien je dat er op deze manier op je neergekeken wordt. Ik red me prima de komende tientallen jaren en daarna: I don't fucking care. Want als mensen willen slopen, dan slopen ze maar want geen kinderen gelukkig. Dat is mijn vorm van socialisme.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 18:07

Mag ik mevrouw Schagen een euro-temeijer vinden?
Ja, dat mag ik.

gentle giant | 29-07-15 | 17:43

De " Marietjes " in de politiek maken meer kapot dan je lief is.

Uw Verzekeringsadvis | 29-07-15 | 17:36

@Tarak | 29-07-15 | 17:18
Het is ook heel erg eng. Daarom verbaast het mij dat ik er niets over in kranten heb gelezen. Maar je weet hoe dat gaat met de EU: in het kader van transparantie plaatsen ze zulke ver rijkende stukken op een achteraf obscuur plekje op de internets.

Hans Hillen | 29-07-15 | 17:23

Als de EU-elite en de EU-instituties beter zouden functioneren, was er nooit zoveel weerstand tegen de EU ontstaan. Weerstand tegen of afkeer van de EU heeft niets met herlevend nationalisme om het nationalisme zelf te maken. Maar alles met het slechte functioneren van de EU en de zich zelf verrijkende EU-elite.

Hans Hillen | 29-07-15 | 17:21

@Hans Hillen | 29-07-15 | 16:53

Het is doodeng die EU-fascisten met hun anti-democratische megalomanie. Het doet mij nog het meest denken aan communistische landen in de jaren zeventig/ tachtig... miljoenen doden tot gevolg, totale destabilisatie van samenlevingen... maar de ideologie, de ideologie moest volbracht worden.

Tarak | 29-07-15 | 17:18

EU: "Mogen wij uw land overnemen?"
Volk "NEEN"
EU: "Dank u, all your bases are belong"

Het stijlloos referendumverzoek is even sympathiek als futiel. Resultaten behaald in het verleden bieden slechts een indicatie voor de toekomst.
Daarbij gaat het referendumverzoek niet eens over de capitulatie en ontbinding van de EU, het teruggeven van voormalig bezette gebieden aan de bevolking (en uitzwaaien van Willem bij Scheveningen) en de netto herstelbetalingen.
De bescheiden zijn aan het dossier toegevoegd.

hallevvezool | 29-07-15 | 17:16

@Mike Oxlong | 29-07-15 | 17:09
Inderdaad, de 21 eeuw inderdaad. De tijd van het kolonialisme en de megalomane rijken als het Ottomaanse Rijk, Oostenrijk-Hongaarse monarchie en USSR ligt achter ons. Nu hopen dat D66 daar nog eens achterkomt.

Tarak | 29-07-15 | 17:15

-weggejorist-

- Edit: We zijn je aanhoudende gejank een beetje beu aan het worden -

Mike Oxlong | 29-07-15 | 17:09

Ze lachen ons allemaal uit .

glaswasser | 29-07-15 | 16:58

Over 10-20 jaar bestaat D66 niet meer en ze zullen niet de enige blijken.

neemjemoederindemali | 29-07-15 | 16:53

Eind juni besloten door de vijf voorzitters van de EU: Draghi, Tusk, Dijsselbloem, Schulz en Juncker. "Er moet op vier terreinen vooruitgang worden geboekt: ten eerste in de richting van een echte economische unie die ervoor zorgt dat iedere economie de structurele kenmerken bezit om in de monetaire unie te kunnen gedijen. Ten tweede in de richting van een financiële unie die de integriteit van onze munt in de gehele monetaire unie waarborgt en risicodeling met de particuliere sector versterkt. Dit betekent voltooiing van de bankenunie en versnelde totstandbrenging van de kapitaal-marktenunie. Ten derde in de richting van een begrotingsunie die zowel voor een houdbare begroting als voor begrotingsstabilisatie zorgt. En ten slotte in de richting van een politieke unie die het fundament vormt van alle bovengenoemde elementen dankzij werkelijke democratische verantwoording, legitimiteit en institutionele versterking. Deze vier unies zijn allemaal afhankelijk van elkaar. Daarom moeten zij tegelijkertijd tot stand worden gebracht en moeten alle lidstaten van de eurozone aan elke unie deelnemen."
.
Uiterlijk 2025 moet er een politieke unie in elkaar geflanst zijn. Een begrotingsunie moet er al veel eerder zijn, te beginnen met een 'adviescommissie begroting' in 2017. En daar heeft Jeroen Dijsselbloem zich aan gecommiteerd. Jeroen Dijsselbloem die tijdens de verkiezingen nog was voor 'minder Europa'. Democratische verantwoording wordt wel genoemd in het rapport, maar daarover is men - zoals dat gaat binnen de EU - uiterst vaag. Bovendien moet 'democratische verantwoording' samengaan met 'institutionele versterking' - en zoals we weten staat 'meer instititionele macht' binnen de EU haaks op democratie. Als je de stukken leest, dan rest mij één conclusie: geschreven door een stel megalomane gekken die Europa wel even opnieuw in zullen richten. En die niet in willen zien dat de EU en de Euro juist faalt door hén. Meer, meer, meer Euro en meer, meer, meer EU is niet de oplossing. En toch gaat het gewoon door. Want de vijf voorzitters zijn reuze blij met hun belangrijkheid, daar valt de wil van het volk en de welvaart van het volk bij in het niet. ec.europa.eu/priorities/economic-monet...

Hans Hillen | 29-07-15 | 16:53

Ze weet na 10 jaar denktijd dus nog niet hoe ze zich er uit moet lullen. Schaamteloos.

Angelica | 29-07-15 | 16:53

Eigenlijk zegt ze fuck you all. Ik wil mijn baantje houden en ik krijg belastinggeld om te kunnen leven.

franck7020 | 29-07-15 | 16:47

Politiek en de democratie is leugens, list en bedrog. Dagelijks bevestigt door het handelen van de politici zelf.

XaleX_2 | 29-07-15 | 16:46

Maar als IS haar zin krijgt komt er een derde wereldoorlog waarna Mohammed de geyteneuqer zelf uit de hemel zal wederkeren om op aarde het paradijs te scheppen!

eerstneukendanpraten | 29-07-15 | 16:41

NB-Stb|16:34| Inderdaad.

Jee-dee | 29-07-15 | 16:40

@accijnstoerist | 29-07-15 | 16:16
Moet jij zeggen. Als het aan jouw ligt verkoop je vandaag nog voor een grijpstuiver heel Nederland en de democratie aan je vriendje Poetin.

plaszak | 29-07-15 | 16:38

@BeunDeHaas | 29-07-15 | 16:27

Waarschijnlijk de rest van de PVV-fractie, de gehele SP-fractie, de gehele SGP fractie, de gehele VNL fractie, ieder oud-lid van de LPF, de gehele PvdD-fractie, zeg maar alle partijen die niet VVD, D66, PvdA, CDA en GL zijn.
.
Breng deze laatste 5 partijen samen onder de 75 zetels in de Kamer en je kan daadwerkelijk bouwen aan of laten we beter zeggen afbreken van Europa.

Bart de Gelovige | 29-07-15 | 16:38

J.R.Thorbecke|16:30| Juist vandaar geen refurendum.

Jee-dee | 29-07-15 | 16:36

Iets met New World Order enzo.

dutchdj | 29-07-15 | 16:35

Vuile huichelaar.
Politici nemen geen enkele verantwoordelijkheid, kudt.
Waar zit Jan Cees de Jager, waar zit Gerrit Zalm?
Ze nemen nog een Chablis, that's it.

gentle giant | 29-07-15 | 16:34

Lekker Van Rossem, toch een zinnetje met het zoveelste gezanik over Babyboomers mee kunnen pakken. Origineel zijn jullie wel hè?

DeNieuweRegisseur | 29-07-15 | 16:34

Als de gemiddelde stemmer de mogelijkheid had om langer te onthouden dan de gemiddelde goudvis waren we deze Miep en haar club allang vergeten..........!

NB-Stb | 29-07-15 | 16:33

Met deze uitslag is het wel duidelijk, dat de grefo's nog niet zo achterlijk zijn, zoals hier vaak gesuggereerd wordt.

mom van avezaath | 29-07-15 | 16:32

Denk dat meer mensen nu tegen een EU Grondwet zouden stemmen dan 10 jaar geleden.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 16:30

Moest er nog even een nieuw paspoort a € 138 en nog wat centen voor regelen, maar het formulier is verstuurd.

Febofiel | 29-07-15 | 16:28

Is er überhaupt een politicus, buiten Wilders en co. om, die toegeeft dat het vedrag van Lissabon ons in den poepert is geduwd door dezelfde Nederlandse politici?

BeunDeHaas | 29-07-15 | 16:27

Als karma het voor het zeggen zou hebben:

*wobbel wobbel wobbel* (dat is het geluid van een overgang naar een cutaway)

"Goedemiddag mevrouw Schaake, wat mag het zijn?"
"Nou doet u mij maar een halfje brood, bakker"
"alstublieft, 12 krentenbollen en een mokkataart, 16,95 alstublieft"
"Maar dat had ik toch niet besteld?"
"Maar mevrouwtje, ik ben bakker, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid en bepaal wat voor u het beste is, wie is er dan?"

"Goedemiddag mevrouw Schaake, gaat u maar liggen, wat kan ik voor u doen?"
"Dag dokter, even bloeddruk opmeten graag, ik voel me wat gespannen"
"Prima, daar komt het prikje"
2 uur later:
"Hé waar ben ik, waar is mijn linkerbeen en mijn rechterborst gebleven?"
"Tja mevrouwtje, ik ben dokter, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid en bepaal wat voor u het beste is, let u op het afstapje, goedemiddag"

*wobbel wobbel wobbel* (dat is het geluid van het einde van de cutaway, hmm, nog maar een paar keer oefenen, gaat nog niet helemaal lekker)

Cuyahoga | 29-07-15 | 16:27

D66 komt gewoon op voor haar kiezers. Mensen die D66 stemmen zijn vaak ambtenaar of werkzaam in het middlemanagement van multinationals. Beide hebben voordeel bij een extra bestuurslaag. De ambtenaar direct omdat de EU tal van nieuwe bureaucratie betekent. De EU zelf, maar ook lokaal, zo kent de EU tegenwoordig eigen ambassades, zie serviesgoedhype onlangs. Dat zijn goedbetaalde banen in de luwte vh ambtenarenbestaan. De manager heeft ook veel te winnen, immers een interne markt betekent schaalvergroting en dat betekent meer managementlagen noodzakelijk om de werkvloer aan te sturen. Wat een toko met 10 man kent maar een baas, maar een toko met 100 man kent een topmanager er en tien middlemamagers. Das al 1 manager meer dan bij 10 losse lokale toko's. Denk dan even aan toko's met 1000 of 10000 man. Elke laag extra is weer meer managers en nog niet genoemd, veel ondersteunende bureaucratie. Natuurlijk gaan deze banen ten koste van de productiviteit, er werken immers meer mensen buiten de feitelijke productie en deze mensen kosten nog geld ook, en flink ook, want elke laag is meer mrnsen onder je, dus meer loon, maar dat lost men op door de productie goedkoop en efficiënter te laten werken. Ford had daar ideeën over, specialisatie. Laat ze een ding doen. Wel saaier, maar goed je kan ze daardoor ook minder betalen. Schaalvergroting is eigenlijk de sturende kracht achter het oplopen van de loonverschillen tussen top en vloer, maar het zal nog wel decennia duren voor de SP dat snapt. Schaalvergroting is ook het einde van veel ondernemingen, immers 1 wallmart vaagt tig mkbers weg. Maar goed, het zal nog jaren duren voordat de VVD dat snapt. Uiteindelijk resultaat, een paar mefgtoko's en megabestuur en uniforme monopolisten die 99% van de markt beheersen. Kortom, iedereen loonslaaf en een handvol topmanagers ipv vele duizenden bedtijfjes met even zovele ondernemers.

seven | 29-07-15 | 16:23

Filmpje toch maar bekeken.

Daarom Zwitserland!!!!!

ProAsfalt | 29-07-15 | 16:22

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik en mijn vrienden en de meeste mensen die ik kende niet eens precies wisten voor of wat we stemden. Mensen praatten elkaar toen een beetje na dat ze geen bemoeienis uit brussel wouden.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 16:22

Het Nederlandse Volk vindt het goed daar D'66 flink heeft gewonnen de laatste jaren.

ProAsfalt | 29-07-15 | 16:19

@doskabouter | 29-07-15 | 16:05
Politieke partijen hebben vaker een naam die het volkomen tegenovergestelde is van waar ze voor staan.
Neem bijvoorbeeld de A van Arbeid in de PvdA.
Of de V van Vrijheid in zowel de VVD als de PVV.

koeberg | 29-07-15 | 16:18

@Kamervraag | 29-07-15 | 16:12
Omdat de schapen denken dat D'66 liberaal en een softe/nette variant VVD is. Daarom heulen ze zowel met de VVD als met links als hun dat uitkomt. D'66 stemmers en politici komen er daarom altijd mee weg. De ultieme policor.
De enige partij die in hun vaarwater neigt te komen is de CDA. Maar die claimen altijd nog 'God' aan hun zijde te hebben. En die keuze kan allemansvriend D'66 niet maken (want is niet policor).

Lafayette | 29-07-15 | 16:17

Mooi dat die donkere band nee stemmers precies overeenkomt met de "bible belt". Precies alle gemeentes waar de christelijke extremisten van ons land wonen.

bob de boarder | 29-07-15 | 16:17

D'66? Verzameling van engnekken! Demagogen'66 lijkt me meer van toepassing.

Arnold9638 | 29-07-15 | 16:16

Marietje Schaake, vijand van democratie en het Nederlandse volk.

accijnstoerist | 29-07-15 | 16:16

Ze moet dit wel zeggen, ondanks dat ze weet dat er niets van klopt. Maar als ze niet zegt wat Pechtold wil dat ze zegt, dreigt er slaag. Letterlijk. Het schijnt dat Pechtold zichzelf niet zo in de hand heeft.

Thunderbird | 29-07-15 | 16:16

Tarak | 29-07-15 | 16:12
Ze willen blijkbaar niet bij Urk of Staphorst horen.

kutsmurf | 29-07-15 | 16:15

Hoe komt het dan dat D66 en VVD zo hoog staan in de peilingen ? Manipulatie door de aloude media of is het klapvee "heen en weer aan het vliegen" ? Onvoorstelbaar. Blijkbaar hebben de dominees de macht. Wijzen ons op de duivels en vertellen ons hoe we wel in de hemel komen. En NL wil in sprookjes blijven geloven.

Kamervraag | 29-07-15 | 16:12

In vervolg op mijn eerdere reactie: Het is natuurlijk ook zo dat gemeentes als Bloemendaal, Oegstgeest, Wassenaar, Naarden, Rozendaal etc. een bepaald publiek aantrekken dat er graag "bij" wil horen. Dat gun ik iedereen van harte en dat begrijp ik ook goed, maar wellicht dat je dan ook eerder een soort 'Nou, nou, zie mij eens progressief zijn' sfeertje krijgt.

Tarak | 29-07-15 | 16:12

Kaas de Vies is een anagram voor Mark Rutte!

Bolder | 29-07-15 | 16:11

@Pastor Sippenhaft | 29-07-15 | 16:04
Ik bezuinig nog liever op mijn levensstijl dan dat ik....
*teiltje pakken doet*

necrosis | 29-07-15 | 16:09

D'66... hypocrieter en huichelachtiger kan je politici niet krijgen. Nog erger dan Groen Links (net iets).
D'66 = Dictatoriaal '66.

Lafayette | 29-07-15 | 16:09

Niet zo opvallend: de gemeentes met de meeste neestemmers zijn overwegend SGP/CU/PVV de gemeentes met de meeste Ja stemmers zijn overwegend VVD/D66
Maar ja, bij de EU zitten ze net zo min te wachten op een Bible Belt als op een kalifaat.
Waarvan akte.

Brulboei_61SB | 29-07-15 | 16:08

Waarom wappert er een EU-vlag op het stadhuis van Rotterdam.

Kaas de Vies | 29-07-15 | 16:08

@Bats | 29-07-15 | 16:02

Als de "Nee-stemmers" in achterstandsgebieden wonen, dan is 95% van Nederland achterstandsgebied, dat is immers ongeveer de verhouding van de gebieden waar de "NEE-stemmers' in de meerderheid zijn.

Er zit bij een bepaald deel van de elite een enorme hang naar anti-democratisme en voorstander zijn van een (gematigde) dictatuur ("we bedoelen het allemaal zo goed"). Ik heb geen idee wat daar de oorzaak van is, het is wel iets wat je keer-op-keer ziet. Wellicht is een soort kokerdenken dat hun visie beter is en een soort maakbaarheidsgedachte erachter dat ze anderen kunnen overtuigen, wellicht is het een bepaalde hang naar autoriteit. Ik sta open voor elke andere suggestie waarom de elite van een willekeurige samenleving inclusief de Nederlandse samenleving demcoratie in essentie verwerpt.

Tarak | 29-07-15 | 16:07

@je suis bier | 29-07-15 | 16:02
Je zegt het zelf: ze is van D'66.
Dus niet komen janken als je straks pijn in je aars hebt.
*gnehehe*

necrosis | 29-07-15 | 16:07

Ik blijf het toch raar vinden dat al die eurofielen blijven beweren dat die grondwet niet hetzelfde is als het verdrag van Lissabon. Terwijl het toch bijna exact hetzelfde is. Krijg er altijd een naar gevoel bij, keer op keer word je gewoon belazerd.

je suis bier | 29-07-15 | 16:07

Maar het kan nog erger ...... Sophie in t Veld. Oh ... wacht! ook D66.

doskabouter | 29-07-15 | 16:06

Waarom is je nick dan niet gerontosis?

kutsmurf | 29-07-15 | 16:06

Dat die partij het LEF heeft om de D van Democraten te gebruiken. Het is meer misleidend dan de grootste woekerpolis die er is. Je moet echt gek in je hoofd zijn om zo bezeten te zijn van de EU.

doskabouter | 29-07-15 | 16:05

Dat was nog in de tijd dat Hafmo de partij regeerde. Na diens dood heeft d666 z'n idealen ?? gehapsnapt bij VVD,PvdA en GL. Sinds A.P de uberfuhrer speelt, bestaat het slechts bij het bashen van de PVV.

warre | 29-07-15 | 16:05

necrosis | 29-07-15 | 16:03
hahaha, voor het geld dan maar ;-)

Pastor Sippenhaft | 29-07-15 | 16:04

@Pastor Sippenhaft | 29-07-15 | 15:58
Daar vergis je je in, ik hou van oudere vrouwen, geen bejaarden!
En 89 is meer dan 'iets ouder'....

necrosis | 29-07-15 | 16:03

Grappig om te zien dat de meeste nee-stemmers in achterstandsgebieden wonen (groningen, zeeland, biblebelt en rotjeknor)

Bats | 29-07-15 | 16:02

Ondanks dat ze lid is van de D66 zou ik haar keihard doen.

je suis bier | 29-07-15 | 16:02

Geloofde er niet in maar inderdaad dus een dom blondje.

Simpele Drenth | 29-07-15 | 16:00

als je het partij programma van de D66 ook leest kom je er snel achter dat de D niet voor democratie staat maar voor politieke dictatuur .

rukkieduck | 29-07-15 | 15:59

Ik bespeur in de geografische stemgebieden toch enig verschil aan ontwikkeling.

Rollins | 29-07-15 | 15:59

@LangeTijdGeleden | 29-07-15 | 15:57

Ik hoop dat Marietje Schaake ook haar verantwoording neemt als er nog eens een Neurenberg-2 komt waarin zij zich moet verantwoorden voor haar collaboratie met de vijandelijke EU en het verraden van Nederland.

Tarak | 29-07-15 | 15:58

We hebben gewoon schijt aan wat iedereen vindt in een heleboel woorden.

Nilfisk | 29-07-15 | 15:58

necrosis | 29-07-15 | 15:55
Moet jij zeggen. Jij zou de Engelse koningin nog een veeg geven, al was ze dood.

Pastor Sippenhaft | 29-07-15 | 15:58

Marietje Schaake, Marietje Schaake, wat een onnozele en stupide dame van die visieloze maar vreselijk opportunistische partij. Hun plotselinge wending om nu naar de allochtoon en asielzoeker te kijken zegt alles over die misselijkmakende club oplichters, die koste wat kost aan de macht willen.

lanexx | 29-07-15 | 15:58

Vieze kut verraadster ik hoop dat je een ernstige ziekte krijgt.

zeefert | 29-07-15 | 15:58

Waarom zijn uitsluitend de rijkste gemeentes voor de Europese Grondwet? En waarom zijn de linkse partijen dan niet automatisch tegen, alleen al vanuit electoraal draagvlak ed?

van heinde en verre | 29-07-15 | 15:57

"Politici moeten hun verantwoording nemen." ze zegt het zo'n 3 keer in dat interview. Maar sinds 2005 (dus 10 jaar lang) is er door D66 geen verantwoording genomen over de pleuris die uit is gebroken sinds dat verdrag van Lissabon is aangenomen.

Hypocriet spel je met een? Juist, Politicus.

LangeTijdGeleden | 29-07-15 | 15:57

@plaszak | 29-07-15 | 15:51
Jouw principes gaan niet verder dan je hormonen?
*boeoeoeoe*

necrosis | 29-07-15 | 15:55

Wat een vreselijke antwoorden, en maar om de hete brij heen draaien. Van ons geld.

Apollo | 29-07-15 | 15:54

@plaszak | 29-07-15 | 15:51

Natuurlijk Eva von Brown was ook redelijk aantrekkelijk: www.history.ucsb.edu/faculty/marcuse/c... dus ik kan mij best voorstellen dat u Marietje Schaake - het hedendaagse equivalent van Ans van Dijk - ook zou doen.

Tarak | 29-07-15 | 15:53

@Drackhorn | 29-07-15 | 15:46
Ik herinner me nog een D'66 minister van Binnenlandse zaken (Thom de Graaf) die voorstander was van de gekozen burgemeester en later stuivertje wisselde met burgemeester Guusje Nadorst.
Het woord van een D'66 politicus is net zoveel waard als dat van een verslaafde aan welk goedje dan ook.....
D'66 zal NOOIT mijn stem krijgen!

necrosis | 29-07-15 | 15:52

@plaszak | 29-07-15 | 15:51
Maar dan wel met de Nederlandse vlag in je hand.

Mark_D_NL | 29-07-15 | 15:52

Niet dat ik haar niet zou doen overigens.

plaszak | 29-07-15 | 15:51

Marietje Schaake, een ander woord voor een fervent anti-democrate.

Tarak | 29-07-15 | 15:50

D66, dat is toch die inhoudsloze gedoog-partij die wegloopt zodra ze in de peilingen iets voor staan?

Pastor Sippenhaft | 29-07-15 | 15:47

Naam: Marietje Schaake. Funtietitel: "Corporate Fluffer".

Godsammekraken | 29-07-15 | 15:47

Schijndemocratie op een policor manier verwoord, dat is wat mevrouw hier doet.
Oprotten met de D66 muts, of eigenlijk, doe maar oprotten met heel die partij.

Mastermattie | 29-07-15 | 15:46

D66 heeft het kroonjuweel 'referendum' als een baksteen laten vallen toen ze erachter kwamen dat het niet zo lekker strookt met hun ongelimiteerde eurofilie. Alleen zullen ze dat niet toegeven maar je ziet het terug in de ongemakkelijkheid die er van af straalt als de EU in combinatie met referenda ter sprake komt.

Drackhorn | 29-07-15 | 15:46

Populisme is als democratie niet de door politici gewenste antwoorden levert.

Godsammekraken | 29-07-15 | 15:45

Hallo ik doe een onderzoek naar het aantal geenpeil verzoekschrift verzoekers. Onder de respondenten verloot ik 12 blikken pilsch.

1.Waarom heb je nog niet zo'n formulier opgestuurd?
2.Jullie voorbeeld Kaas de Vies heeft het al wel gedaan, hoe voelen jullie hieronder?
twitter.com/KaasdeVies/status/6263321...
3.Iedereen die kans wil maken op die 12 blikken pilsch per stuk moet een verzoekschrift naar de Kiesraad sturen voor een referendum. Ik werk bij de Kiesraad (naast piloot ben ik ook tandarts) en beloof ik dat ik jullie pilsch opstuur, eerlijk waar. En 1000 euro. + rente. Veel rente.

Kaas de Vies | 29-07-15 | 15:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken