Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

K. Regenjas - Singapore, land zonder uitkeringen

noneshallpass.gif Daar is K. Regenjas weer. De vorige keer was hij in Japan, ditmaal doet hij Singapore aan voor zijn triptiek over Aziatisch economisme. Komt-ie weer met een leerzaam stukje sociaal-geografisch rendementsdenken: In Nederland betaal je veel belasting. Dat is niet zo gek, als je kijkt wat er allemaal van dat belastinggeld moet gebeuren. Van je bruto salaris wordt niet alleen geld ingehouden om wegen aan te leggen en bejaarden te verzorgen, maar ook om asielzoekers op te vissen à 36k per stuk, faaltreinen te kopen, antisemitisme te subsidiëren en ruim 800.000 werkloosheidsuitkeringen op te hoesten. Als je geluk hebt, blijft er onderaan de streep nog wat wisselgeld over voor een paar biertjes en je Netflix-abonnement. Dat de belasting in Nederland zo hoog is, ligt voor een belangrijk deel aan de verzorggingsstaat. Die heeft een cultuur van totale afhankelijkheid gecreëerd, waar de inwoners dankbaar gebruik van maken. Wie zonder werk zit, klopt direct aan bij de overheid om een uitkering aan te vragen. Wie eenmaal een uitkering ontvangt, wordt er niet per se beter van als hij snel weer aan het werk gaat. Wat als de nieuwe baan minder betaalt dan je WW-uitkering? En waarom zou je je 40 uur per week een hernia werken voor een minimumloon dat nauwelijks hoger ligt dan je bijstandsuitkering met toeslagen? Als je kan kiezen is het vaak verleidelijk een paar weken langer met je slappe lul in je hand op de bank te liggen terwijl je met je vrije hand Call of Duty speelt. Het land zonder uitkeringen In Singapore is dat handiger geregeld. Ze kennen daar geen enkele vorm van bijstand of WW. Zelfs AOW vinden ze er niet nodig. Er is wat kleinschalige liefdadigheid en er zijn wat gaarkeukens, maar zoals minister president Lee Hsien Loong het in 2005 zei: “We must not breed a culture of entitlement, encouraging Singaporeans to seek Government support as a matter of right, whether or not they need it. … The state will provide a safety net, but it should be a last resort, not a first resort, and should focus on the minority who need help the most. We thus avoid state welfare, which will erode our incentive to achieve and sap our will to strive. Our social compact enables us to keep taxes low, and lets people keep the fruits of their labour and businesses the rewards of their enterprise.” Iets met spijkers en koppen. Er bestaat dus een land zonder uitkeringen, maar is dit een land waar je graag zou willen wonen? Nou en of! Singapore is één van de rijkste en veiligste landen ter wereld. Het is bijna 75% rijker dan Nederland. Maar liefst één op de vijf Singaporezen is miljonair. Best knap voor een land zonder noemenswaardige natuurlijke rijkdommen, met nauwelijks vruchtbare landbouwgrond en ver verwijderd van welvarende afzetmarkten. De werkloosheid schommelt al decennia rond een benijdenswaardig lage 2% en je betaalt hooguit 20% loonbelasting. De kans om vermoord te worden is alleen in Liechtenstein en Monaco kleiner. Veiliger, rijker en moderner dan Singapore is niet mogelijk. Een circus van toeslagen en uitkeringen is dus bepaald geen noodzakelijke voorwaarde om een beschaafd land te runnen. Dit systeem zonder uitkeringen wordt mogelijk gemaakt door twee zaken. De eerste is het Central Provident Fund (CPF). Dit is een verplichte persoonlijke beleggingsrekening voor iedere inwoner van Singapore. Iedereen stort een percentage van zijn inkomen op deze rekening, die tot 5% rendement per jaar genereert. Als je in een situatie komt waar je financiële ondersteuning nodig hebt, bijvoorbeeld vanwege pensionering , medische redenen, studie van kinderen of zelfs voor het kopen van een huis, kan je geld opnemen uit je eigen fonds. Een elegant systeem. Iedereen heeft wat reserves, waardoor schrijnende toestanden worden voorkomen, maar niemand graait uit de grote pot. CPF-gelden mogen momenteel nog niet opgenomen worden bij werkloosheid, al gaan daar wel stemmen voor op. Daarnaast maakt de Aziatische familiecultuur uitkeringen minder noodzakelijk. Waar in Nederland iedere 18-jarige puistenkop al een eigen kamer of appartement wil hebben om zijn Tindermatches naartoe te lokken, woont men in Singapore doorgaans wat langer bij de familie. Je vindt daar dus geen 22-jarige bijstandsmoeders die met 3 kinderen op een flatje gemeenschapsgeld zitten weg te paffen. Een verschijnsel dat onder met name de minder Nederlandse Nederlanders nogal eens voorkomt. Nu Nederland nog Helemaal vergelijkbaar zijn Singapore en Nederland dus niet. Toch zou het arrogant zijn te beweren dat we helemaal niets kunnen leren van een land dat ons in een paar decennia economisch compleet voorbij heeft gestreefd en bovendien bevolkt wordt door Asians die bekendstaan om hun algehele kontschopperij. Een variant van het CPF is ook in Nederland denkbaar. Open voor iedere Nederlander een persoonlijke beleggingsrekening waardoor hij een vast percentage van zijn inkomen spaart en een goed rendement ontvangt. Met deze rekening spaar je gunstig voor je eigen pensioen of, zo nodig, een korte werkloosheidsuitkering. Zo heeft iedereen een financiële buffer, maar is er direct na ontslag de impuls om weer als de sodemieter aan de arbeid te gaan. Hoe langer je namelijk in je uitkering blijft hangen, hoe leger je rekening zal raken en hoe minder geld er overblijft voor een groter huis of een vet pensioen in de Playboy Mansion. Alle idiote re-integratieclubjes, job coaches en tandenborstel tellende betuttelaars kunnen dan meteen geschrapt worden. Natuurlijk, er zal een kleine groep mensen overblijven die hun beleggingsrekening te snel uitputten omdat ze om de haverklap werkloos zijn of omdat ze een totaal nutteloze hippiestudie hebben gedaan en geen subsidie kunnen vinden voor hun derderangs kunstexposities. Wees gerust, we leven in een sociaal land. Voor die faalhazen is er altijd nog de basisbaan. Met buiging, K. Regenjas

Reaguursels

Inloggen

Onze verzorgingsstaat wordt niet alleen verziekt door grote groepen beroepsprofiteurs.
We worden dankzij de EU ook met open grenzen opgezadeld, waardoor tienduizenden jonge Polen, en straks ook jonge Roemenen, Bulgaren etc onze "ouderen" (35+) van hun baan af helpen.

Natuurlijk moet er flink gesnoeid worden in alle overheidsuitgaven, met name in alle sectoren die zijn gebaseerd op het subsidiëren van nutteloosheid en luiheid.
Maar wanbeleid moet net zo hard aangepakt worden; er zijn ook zat mensen die tegen hun wil thuis zitten door de principieel immer falende EU.

Dandruff | 07-06-15 | 18:58

@toetssteen | 07-06-15 | 00:54
Ik ken de feiten uitstekend. Ik overdrijf alleen soms een beetje, maar zoveel overdrijf ik niet. En tja, in elke ex-pat compound is het prima toeven. Zelfs in Saoedi-Arabië en Iran kun je als buitenlander in een gated community prima leven. Als je je maar niet bemoeit met de binnenlandse aangelegenheden, geen politieke invloed eist, geen kritiek hebt op de autoriteiten: dan heb je nergens last van. Zelfs niet in de meest achterlijke kutlanden. Maar het zijn en blijven wel kutlanden, daar verandert verder niks aan.
www.hrw.org/asia/singapore


@toetssteen | 07-06-15 | 00:55
(Godwin-alert) En weet je wie ook gekozen is?

Stormageddon | 07-06-15 | 18:17

Het klinkt wel een beetje als communisme daar in Singapore, niet?
Maar goed dat we het hier wat beter hebben.

Piet_Snot | 07-06-15 | 17:55

Als Nederland een land zonder uitkeringen zou zijn zou het er niet veiliger op worden. Bovendien drukt het de lagere lonen naar beneden vanwege de dreiging in het niets te vallen. Onderbetaalde banen kennen we uit de 19e eeuw,
de wantoestanden in de textielindustrie in Twente zijn een afschrikwekkend voorbeeld. Mannen kregen hun weinige loon contant uitbetaald in de kroeg, eigendom van de textielbaas. Protest tegen de lage lonen of beroerde arbeidsomstandigheden? Dan kon je vertrekken.

Klagen over uitkeringstrekkers, meh, de grootste graaiers zitten bij de banken die van ons belastinggeld tonnen opstrijken met de smoes dat dat de marktprijzen zijn.

PPT | 07-06-15 | 17:48

"Als je kan kiezen is het vaak verleidelijk een paar weken langer met je slappe lul in je hand op de bank te liggen terwijl je met je vrije hand Call of Duty speelt."
-
Daar kan ik me dus niets bij voorstellen, duidend op de zinsnede: "met je slappe lul in de hand op de bank te liggen." "Op de bank liggen" Jà, dat moet kunnen! Maar "met een slappe lul" en dan óók nog "IN DE HAND", Nou, dáár kan ik me dus echt, niets bij voorstellen(!), wat u ...?

Laagopg,dramnegertd | 07-06-15 | 14:55

@ BSE rundfunk: mensen die het woordje "neoliberalisme" als stopwoordje gebruiken zijn geen knip voor hun neus waard. Hup, naar Joop.nl. Kan je gezellig met je socialistische en antisemitische vriendjes het woord neoliberalisme zo vaak gebruiken als je wilt.

derKaiser31 | 07-06-15 | 14:14

@beetjemoe | 07-06-15 | 12:38 "…waar je dus niet even op straat met vrienden een biertje drinkt"
.
... of een sigaretje rookt. Jij bedoelt dus ook zoiets als Amsterdam. Die gezellige EU-stad (waar via het Lissabonverdrag indertijd de doodstraf is heringevoerd, maar dan voor opstandelingen enzo).
Kewl!:)

ben kokhals | 07-06-15 | 13:41

@BSE rundfunk | 07-06-15 | 04:03 :
Wat is dat neoliberalisme waar jij mee zwaait als met een goedendag? Als je daarmee de internationalisten, globalisten, banksters en quasi sociale uitbuiters enzo bedoelt, dan mag je ze houden voor eigen gebruik.
Maar een mentaliteit zoals jij die kennelijk aanhangt (ovb) heeft juist de arbeider gedurende de afgelopen vijftig jaar van een economische motor tot een uitgeknepen halve citroen gemaakt. Toen de arbeider welvarend dreigde te worden moest die met alles en iedereen tot in Afrika aan toe solidair gaan worden, ten koste van zichzelf, zijn gezin, -familie en -buurt. Zie jij écht niet hoe jouw "sociale"-bobo's de arbeiders hebben verraden en leeggeplundeerd, tot en met de AOW aan toe? Dat wanneer die arbeider een beroep moet doen op die verzorgingsstaat waar hij al die jaren voor heeft kromgelegen, er ineens niks is behalve volgevreten "sociale"-bobo's en gelul over participatie?
Maar goed, zo je niet hebt willen lezen pleit ik er niet voor om het singaporese systeem in te voeren. Zeker niet waar de mensen al wegzappend nog eens het mekkanese systeem of dat van pyongyang opgelegd gaan krijgen.

ben kokhals | 07-06-15 | 13:30

Haha.. Wat een onzin. Singapore is niks anders dan Monaco in het groot. Een zeer duur belastingparadijs voor het schorem der aarde. Daarnaast is het een zeer repressief land waar je dus inderdaad enorme boetes krijgt voor een papiertje op de grond, gewelddadige games verboden zijn en waar je dus niet even op straat met vrienden een biertje drinkt, om maar te zwijgen van een pilletje of jointje.

Er is echt helemaal niks leuks aan dat land. Behalve als je een overbetaalde expat bent in de olie of het bankwezen.

beetjemoe | 07-06-15 | 12:38

En dat met 14,7% moslims

StijlSchrijver | 07-06-15 | 12:36

Ga lekker naar singapore dan...
Waar de doodstraf geldt voor een zakje wiet hebben en voor vanalles en nog wat.

baard van troje | 07-06-15 | 12:30

@Stormageddon | 06-06-15 | 17:38
-
Jij vergelijkt Singapore met Nederland en zeg dan dat is een kutland, ja natuurlijk, de rest van de wereld zij ook kutlanden want nergens is er geen grotere klerezooi als in Nederland.

behangtafel | 07-06-15 | 12:07

Veel te veel mensen en veel te kleine economie. Arbeid veel te duur en uitkeringen veel te hoog.
Zie daar, Nederland is kapot.
Voor de werkenden een spaarpot, is hard nodig zij staan elke werkdag om 6.00 uur op, te beginnen de verplichte pensioenpremie elke maand op je geblokkeerde rekening storten net zo als het Spaarloon in het verleden. Mede daardoor kunnen cao's veel eenvoudiger en de lasten minderen.

behangtafel | 07-06-15 | 11:44

Paul de Vries 9779 08:16
.
Alsof je in een libertarische samenleving ook niet gewoon een verzekering voor ziekte en arbeidsongeschiktheid kunt afsluiten... LOL.
.
Ik heb het u al zeker twee keer eerder uitgelegd. Volksverzekeringen zijn exact dat... Verzekeringen.
.
Episch dat u blijft volharden in de nonsens dat je in een libertarische een probleem hebt bij ziekte of werkeloosheid. Het toont wat mij betreft aan dat u volstrekt vanuit emotie reaguurt (absurde angstbeelden) en niet vanuit gewoon gezond verstand, waar u ongetwijfeld wel gewoon over beschikt.
.
Zet even een kopje thee, haal adem en schakel uw onderbuik even uit. Welnu: Als de overheidverzekeringen voor ziekte en werkeloosheid biedt, dan kan een private verzekeraar het ook wel, denkt u niet?
.
Het is allemaal niet zo ingewikkeld... ;-)

De Libertariër | 07-06-15 | 10:50

De WW is een uitkering van een verzekering waar je als werknemer premie voor afgedragen hebt.
Het is op zicht wel interessant hoe mensen zich uitleven op inwoners die (vaak na jaren betalen van belasting) in moeilijkere tijden beroep doen op hulp, terwijl de schuldige van de hele shit nog eens de boel ophitst.

ET007 | 07-06-15 | 10:29

CBS peiling 2013:
"
Van de eenoudergezinnen van Marokkaanse herkomst ontving een op de twee bijstand. Het ging eind 2011 om 5 duizend uitkeringen. Sinds 2008 is het aandeel Marokkaanse eenoudergezinnen met bijstand vrijwel gelijk gebleven. Bij eenoudergezinnen van Turkse herkomst is de bijstandsafhankelijkheid ook hoog, namelijk 47 procent. Alleenstaande ouders met herkomst Suriname, en de Nederlandse Antillen en Aruba hadden eind 2011 in respectievelijk 27 en 37 procent van de gevallen bijstand. In deze groepen is het aandeel met bijstand sinds 2008 licht gestegen. Van de autochtone alleenstaande ouders ontving eind 2011 ruim 15 procent een bijstandsuitkering.
"
Waar geen wil is, is geen weg.

nomuslims4staphorst | 07-06-15 | 09:29

Prima. Het zal nooit gebeuren, hoe zinnig het idee ook is: het betekent het einde van alle linkse partijen, links "gedachtegoed", linkse pers, etc.
En dan zaag je aan de onbetaalbare en verkeerd gekozen idealen van de 'goedmensen'.
De staat als 'bankier'.
De tijd zal het leren. Als alle geld op is. Als iedereen werkloos is.

nomuslims4staphorst | 07-06-15 | 09:21

Momenteel betalen we al in z'n beleggingspot ... dat heet Griekenland, alleen het heeft een rendement van -50% waardoor we steeds moeten aanvullen.....

FapMaster | 07-06-15 | 08:45

Het grootste probleem is dat de bijstand veel te hoog is en verkeerd wordt gebruikt.

Als je maar 1 voorbeeld kan vinden in Nederland waarbij een bijstandstrekker netto meer verdiend dan iemand die, laten we schappelijk zijn, 32 uur full time minimumloon heeft dan weet je dat het systeem niet werkt en er direct ingegrepen moet worden.

Bijstand is bedoeld als TIJDELIJK vangnet, het is niet bedoeld om shag, Schultenbrau, weed van te kopen en tv te kijken. Dat zijn nml luxe artikelen.
Na de hongerwinter leefde er in Nederland een schuldgevoel dat hier mensen zijn omgekomen van de honger en de bijstand is een middel om dat te voorkomen. Laten we gewoon terug gaan naar dat grondbeginsel:"Nederland is een heel welvarend land, niemand gaat hier om van de honger" Geef voedselbonnen ipv geld en creeer soort van hostels verspreid over het land waar men gratis bivakkeren mag. Zul je zien dat de bijstandstrekkers een stuk lager zijn plus we hebben hiermee niet het grondbeginsel van de verzorgingsstaat verloochend.

zhirek | 07-06-15 | 08:39

Libertarisme is net als al die andere -ismes : het is leuk voor een beperkte groep mensen. Zodra je buiten de boot valt, heb je een probleem. Bij het libertarisme zit dat in ziek worden, werkloos worden of gewoon niet gezegend zijn met veel talent of intellect. Daar denken al die borreltafelaars met hun gejoel over uitkeringstrekkers nooit bij na. Die gaan er van uit dat alles zo blijft als het nu is en dat ze nooit arbeidsongeschikt of werkloos zullen worden. Of misschien wel kinderen hebben die niet zo goed kunnen meekomen in de samenleving.

Geloof me, alles kan in één klap veranderen. En dan ben je heel erg blij dat we hier veel belasting en premies betalen en je een vangnet hebt zodat je gezin nog eten heeft, een huis en medische zorg krijgt.

paul de vries9779 | 07-06-15 | 08:16

Eagle_Eye | 07-06-15 | 07:43
Als dit 'bewijs' is heb je poep in je eagle eye.

Koos Knak | 07-06-15 | 08:16

Eagle_Eye | 07-06-15 | 07:43
Zoek de verschillen met de onderstaande definitie:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Libertarisme
Hoofdprijs 2 doosjes empirisch onderzoek

Zatkniss | 07-06-15 | 08:03

Libertarisme bewezen met 1 artikel van Geenstijl.

Eagle_Eye | 07-06-15 | 07:43

Nederland is prima voor mensen die hulp nodig hebben en er geen geen plaats op aarde waar je beter kunt zijn dan nl. Wanneer je veel wilt werken in loondienst is nl kudt. Toen ik nog in nl zat werkte mijn vrouw en ik 100% en hielden niks over. Oké er werd niet op de kleintjes gelet maar dat doen we in Ch ook niet. Nu werken allebei de zelfde uren en we sparen 3500 chf per maand. Zal wel het verschil in belasting zijn. Zoals een Indiër eens tegen mij zei: Holland best communistic experiment in the world. Alleen is dat met de dobber negerts niet meer vol te houden, want die krijgen dezelfde rechten als degenen die er al jaren voorbetaald hebben. En das gek, als ik een autoverzekering neem als beginnend bestuurder krijg ik toch ook niet meten de hoogste no-claim ?

Zatkniss | 07-06-15 | 07:42

@Ceristmo : Fijn dat u opgeduveld bent. Dat scheelt weer een domrechtse-borreltafelaar, waar we er al veel te veel van hebben.
Oh wat is het toch slecht in dit land ! Oh wat een armoede toch, u lag hier vast aan de geeuwhonger !

Feit is wel dat de meeste andere landen, die door de neoliberale schreeuwers hier zo worden bewierookt een flinke lijst met forse nadelen kennen, die men pas gaat ontdekken als men in dat andere land woont en daar ziek of werkloos wordt. Maar beste Ceristmo, dat kan u natuurlijk nóóit overkomen ! U bent immers een hardwerkende, liberale borreltafelaar die altijd werk en geld zal hebben :)

paul de vries9779 | 07-06-15 | 06:56

@Puntkin71
Werkelijk? Ik ben jaren geleden geëmigreerd en heb Nederland nog geen seconde gemist. Ik ga nog eens een keer op jaar op safari naar Nederland om familie te bezoeken, en alhoewel afscheid altijd vervelend is ben ik blij dat ik weer mag vertrekken.
Over 3 maanden kan ik mijn nieuwe nationaliteit aanvragen, en daarna gaat het Nederlandse paspoort schaterlachend door de papierversnipperaar.
De "doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg" mentaliteit. Jezelf de pleuris werken waarna de helft van je centen worden afgejat, zodat er niet veel meer overblijft dan een lelijk rijtjeshuis met een klein kut-autootje voor de deur en een postzegel-tuintje. En rij met je autootje absoluut geen kilometer te hard, want dan ploffen de brieven met bekeuringen alweer op de mat. Het lijkt wel alsof het er in Nederland alleen maar om gaat hoeveel mogelijk centen er van de werkenden afgepakt kunnen worden. Nee, daar mis ik weinig aan.

Ceristimo | 07-06-15 | 06:26

Te veel onwetendheid en uit de nek geblaat. Woon hier al 13 jaar, en ik voel geen behoefte om anderen te overtuigen dat het hier goed gaat.

toenwasgelukheelgewo | 07-06-15 | 05:36

Weten te weinig van Singapore: ik woon er nu 3 jaar.

Pewima | 07-06-15 | 05:18

@Daniel37

Excuses voor haar vs stro. Dat doet 12 jaar buitenland met je.

Ik ben en blijf Nederlander en zal m'n paspoort nooit opgeven. Nederlands is het mooiste land ter wereld (op een zomerse dag, dat dan weer wel ;). Ik kom er elk jaar voor familie bezoek en voel me altijd meteen weer thuis. Super! Kan niet anders zeggen.

Waarom dan Singapore? Simpel. Bijna alles is hier beter geregeld. Pensioen, belasting, scholing, veiligheid, sociaal beleid, het weer, huisvesting. Ten koste van wat? Een streng regime misschien. Maar wel rechtvaardig. Geen vangnet. Klopt maar voor locals is er de familie en voor buitenlanders als ik is het jammer dan; land uit. Streng maar rechtvaardig. Waarom zou Singapore mij moeten onderhouden als ik m'n baan verlies?!? M'n opgebouwde pensioen (CPF) krijg ik gewoon cash mee.

Monddode bevolking? Geen creativiteit. Misschien een beetje bij bepaalde groepen. Maar denk je nu echt dat 1/5 van de bevolking hier miljonair wordt door een suffe hersenloze idioot te zijn? Tuurlijk niet. Veel slimme hardwerkende mensen hier.

De mensen met kritiek hier weten gewoon te weinig van Singapore.

Puntkin71 | 07-06-15 | 05:10

Jaja, makkelijk gezegd allemaal. Die miljonairs en dat hoge GDP per Capita is makkelijk te bereiken met een subjectief immigratie-beleid waarmee je iedereen naar buiten kunt schoppen wanneer ze je niet bevallen. Inequality op dit eiland is verder torenhoog (Giles index). Alle rotklusjes mogen vervolgens opgeknapt worden door tijdelijke werkers uit India (die voor ong. 10 euro per dag werken en leven onder bijna erbarmelijke omstandigheden) en lokale gehandicapte bejaarden kunnen altijd nog de etensresten van de jongeren opvegen in de lokale foodcourt.

Zijn er lessen die we van Singapore kunnen leren? Absoluut, maar in mate: in NL is het tenenkroemd om te zien dat kennismigranten met een salaris van 80k+ gelijk worden behandeld als gelukszoekers; dat mensen het normaal vinden om niet te hoeven werken omdat de staat wel betaalt, straffen veel te laag zijn en geen afschrikkend effect meer hebben, etc..

Maar Singapore als droomeiland: voor een paar jaar met een goede baan zeker, daarna blijkt het allemaal toch niet zo ideaal te zijn.

Pewima | 07-06-15 | 05:08

@ben kokhals | 07-06-15 | 01:54
Ook dat is de rasechte neoliberale moraal. Of eigenlijk, een gebrek aan moraal.
De zichzelf roemende en zelfgenoegzame "no nonsense mentaliteit", die je hier "een meer volwassen zelfredzame en sociale mentaliteit" noemt, bombardeert iemand die het neoliberalisme niet aanhangt gelijk tot "nonsense mentaliteit" en ook niet "sociaal".
Nee, neoliberaal claimt elke deugd voor zichzelf, want hij is namelijk "de hardwerkende burger", of de zgn. "belastingbetaler".
Naar boven likken en naar beneden trappen.
-
Heel het neoliberalisme gaat over het privatiseren van de markt. Waaronder banken, zorgverzekeraars, woningcorporaties, en openbaar vervoer.
Banken flessen de boel voor honderden miljarden, verzekeringen en huren zijn niet meer op te brengen.
Zelfverrijking aan de top, en een overheid die de staatsinrichting op de schop gooit omdat het grootkapitaal van de EU gespekt moet worden... dáár heb je het zogenaamde sociale gezicht van neoliberaal.
Het maakt de samenleving kapot met miljarden tegelijk.
Maar hey, de "asociale bankhanger" heeft het natuurlijk allemaal gedaan. Ideologie über alles!
-
Nu het fout loopt mag de verzorgingsstaat natuurlijk niet meer bestaan omdat het niet genoeg rendeert.
Het rendeert namelijk nooit genoeg voor neoliberaal.
-
En kom nu niet aan dat Singapore nu zoveel verschilt van Nederland, de EU, de UK, of de VS.
Mondialisering in politieke ideologie weetjewel... zo werkt het postmoderne grootkapitalisme.
Maar ik begrijp wel waarom je zo graag zou willen dat Singapore zou verschillen... dat zou namelijk je neoliberale ideologie vrijpleiten, en dus: Ideologie über alles! HEERSCHEN!
Helaas, helaas...

BSE rundfunk | 07-06-15 | 04:03

Prachtig hoe goed opgeleide degelijke Hollanders je verontrust nakijken als je door rood fiets,of als je bij de kassa in de Supermarkt er anders uitziet als de Doorsnee Hollander.
En ondertussen wordt het land overstroomt door Parasieten,die enkel komen halen ,terwij de Kassa al jaaaaren leeg is voor de hulpbehoevende (mooi woord hé)Nederlander.
En geenstijl loopt mee als Moraal Ridder van de meest biedende....
Japan weert al Decennia lang Gelukszoekers die ZOGENAAMD asiel zoeken,gek genoeg hoor je een Rutte of Koenders daar NOOIT over.
Nederland heeft jarenlang moedwillig meegeholpen aan ongewenste uithuwelijking,en daarna ook nog eens de hele familie,die deze SLAVERNIJ goedkeurt ook nog eens binnengehaald,onder het mom van Gezinshereniging.
Ook heeft onze Overheid toegekeken terwijl Afrikanen(somaliers) vreemde kinderen uit afrika haalden ,om daar vervolgens kinderbijslag voor op te eisen.
En zodra de kinderen te oud waren voor bijslag werden die gewoon weer terug getrapt naar Afrika.

Torquemada | 07-06-15 | 04:02

Scuzy voor de dubbelpost Joris.

Fuck-a-duck | 07-06-15 | 03:19

-weggejorist-

Fuck-a-duck | 07-06-15 | 03:16

En in Singapore heb je de "four floors of whores". Moet je in NLD niet meer mee aankomen.

Fuck-a-duck | 07-06-15 | 03:15

Goed verhaal van de regenjas. Het is niet alleen veel beter geregeld daaro, er heerst ook een meer volwassen zelfredzame en sociale mentaliteit. Zoiets als "voor... faalhazen is er altijd nog de basisbaan," is op de keper beschouwd helemaal niet sociaal, en heeft meteen weer de kiem van een verzorgingsstaat in zich waar wij nu net aan ten onder gaan. Maar goed, Singapore heeft dan ook geen parasitaire regering die de mensen achter hun rug om onteigent en uitverkoopt, zoals Nederland. Dat scheelt.

ben kokhals | 07-06-15 | 01:54

Jawel, hier hebben we het VVD argument van Geenstijl weer.
Ook in Singapore is het heerlijk neoliberaal, te merken aan de verdraaiing die tevens een beschuldigende moralistische vingerwijzing geeft aan het adres van degene die gebruik zou kunnen maken van het sociale vangnet.
-
Het verlies van de prikkel om te presteren ligt in het feit dat werkloosheid een van de grootste aanleidingen is bij het ontstaan van sociaal-maatschappelijke marginalisering.
Dus NIET in het feit dat deze mensen inherent bankhangers zijn zoals de VVD dat zo graag op die manier invult.
-
Verder gaat ook hier het rendementsdenken weer op.
En dan zit een sociale samenleving in de weg, dus moet dat weggewerkt worden. Wie afvalt is immers een loser, die heeft maar pech, want eigen verantwoordelijkheid enzo.
Dus worden mensen bestempeld als "probleem" en de plek waar ze wonen als "probleemwijk". De minstbedeelden vormen dus een "probleem" in de neoliberale ideologie.
Meer nadruk op tweedeling in plaats van het wegwerken ervan.
-
Geen nood hoor Geenstijl. De middenklasse wordt lekker uitgehold en straks mogen jullie ook naar het gemeenteloket. Mag je de rol spelen van lastpak, die voor elke "hardwerkende" burger een "probleem" is.
Heb je ook niets meer aan al die bruine hemden die je in de kast hebt liggen, want dan hoor je er niet meer bij. Helaas, helaas, helaas...

BSE rundfunk | 07-06-15 | 01:51

@checkmate123 | 06-06-15 | 22:53
Bijlmerflats
Serieus? De enige flats in die stijl komt u tegen van en naar Changi. Niet veel mensen willen er wonen, behalve personeel dat werkt op de luchthaven.
Zielloze burgers, ik weet echt niet waar u uw hoofd had zitten, maar u ijlt.
Mijn kleindochters zijn in mei samen met pa en ma naar Singapore geweest. Nou ik verzeker u dat de jeugd allerminst monddood is! De jeugd is juist heel mondig.
Sociale regels, u bedoelt dat het not done is om elkaar te pesten? Ja, dat zou........ Maar verder heeft u van uw vakantie uitje op Orchard Road niets meer te melden?

toetssteen | 07-06-15 | 01:25

@Rajputana | 06-06-15 | 21:07

U bent van mening dat de akker zichzelf bebouwd? De gebraden hanen vanzelf uw mond in vliegen?

toetssteen | 07-06-15 | 01:16

@paul de vries9779 | 06-06-15 | 19:35

Hoe vaak heeft u boodschappen gedaan in Singapore?

toetssteen | 07-06-15 | 01:12

@Xirdalan | 06-06-15 | 19:33

Ow vandaar dat ik gewoon alles binnen kan halen op het internet. Het is net zoals Noord Korea.... Right. Nog meer kolder?
Ongelooflijk de lulkoek die ik hier lees. Blijkbaar zit men met nagels en tanden vast aan die afbrokkelende socialisme dat men echt niet ziet hoe onhoudbaar dat systeem is.

toetssteen | 07-06-15 | 01:11

@Puntkin71 | 06-06-15 | 19:22

Ik was bang dat ik alleen iets aan het verdedigen was waar blijkbaar weinigen enig verstand van hebben, lees daar lagere tijd vertoefd en zich hebben ingeleefd in de daar heersende economische cultuur.
Ik kan me 100% vinden in uw comment.

toetssteen | 07-06-15 | 01:06

@Slim Pickens | 06-06-15 | 19:10
Welk een gezwatel! Graffiti spuiten, ja, dat kan 1 stroke opleveren. Voor de rest is het een boete.

toetssteen | 07-06-15 | 01:01

@Ben5570 | 06-06-15 | 18:29

Dictator, de man is gewoon gekozen hoor!

toetssteen | 07-06-15 | 00:55

@Stormageddon | 06-06-15 | 18:27

Elk tropisch land kent moessons. Inzake Singapore, november tot maart is gekend om vochtige hitte die een gemiddelde Europeaan die hier niet op voor is bereid de adem. Maar de gevoelswarmte is niet de echte gemeten temperatuur.
Uw vergelijking met Oost Berlijn is te bizar om op te antwoorden.
De bevolking houdt u in de gaten, ow my, u is werkelijk los.

Moslims in Singapore, wat ik al zei, ze moeten echt geen heisa maken. De rellen in Little India (waar nota bene een heel politieverslag van is per minuut, kom daar maar eens om in Nederland)ligt de Singaporees nog vers in het geheugen. Ja, moslims die de boel op stelten zetten. Na hotel Changi gaan die de grens over, eruit wel te verstaan.

Een weekje of wat, ik zou een kwartaal niet een weekje of wat willen noemen. Mijn zoon woont er overigens al vele jaren. Krijgt u van dat globetrotten.

Mijn vrouw en haar vriendinnen vinden het trouwens prima toeven in Singapore, veilig bij nacht en ontij over straat.

Waar u wilt wonen, mag u geheel zelf weten.

O ja, de basis van het artikel ging over de andere mogelijkheden dan ons totaal strandend socialistische idealisme.
O ja, u verwart net zoals nog een aantal reaguurders, bruto loon met netto loon. Ik zal u even helpen. Mijn oudste zoon elektrotechnisch ingenieur verdient 85.000 per jaar, zijn zieluge broertje in Singapore slechts (omgerekend naar dezelfde maatstaven)65.000. Drie keer raden wie er netto meer over houdt en dan is er ook nog eens ruim ingelegd voor eigen pensioen, wat dus ook al gaat u eerder hemelen, gewoon in de familie blijft.
Serieus, u hebt alleen een heel grote mond, maar kent de feiten niet.

toetssteen | 07-06-15 | 00:54

"Mensen die zich gewoon gedragen wordt geen haar in de weg gelegd", aldus Puntkin71, die daarmee haarfijn aangeeft hoe mooi het zou zijn als we ons allemaal maar gewoon gedragen zoals Oom Agent en Vadertje Staat het willen. Want 'gewoon gedragen' wordt in Singapore *niet* bepaald door de bevolking; dat wordt opgelegd door die twee (en waarschijnlijk nog wel wat meer) instanties. De uitdrukking is overigens 'wordt geen strobreed in de weg gelegd', maar dat terzijde. Het is nogal eng dat elementaire democratie wordt gezien als iets lastigs en vervelends; en dus ook dat, gelijk aan het kijken van een videootje van het uiknijpen van een dikke puist (te goor voor worden, maar fascinerend in goorheid), je je maar moeilijk kunt weerhouden om niet door te vragen hoe iemand ertoe gekomen is om willens en wetens in een politiestaat te gaan wonen. Daarom de ultieme vraag voor Puntkin71: 'Heb je al een verklaring van afstand ingediend?'

Los hiervan vind ik het *ook* altijd weer mooi om te zien hoe makkelijk mensen die Nederland maar niets vinden, zeer selectief omgaan met de voors en tegens van hun droomland. Steevast wordt het lage belastingtarief, lage werkloosheid, en de eigen zelfredzaamheid genoemd. En dat is het dan. Je hoort nooit over mensen die het ondanks goede intenties *niet* redden. Je hoort al helemaal niet over het democratisch gehalte van het droomland. Vrijheid van meningsuiting? Ach, we hebben Internet, toch? Rechtstaat is niet nodig want mensen 'gedragen zich', en uitwassen krijgen simpelweg de kogel. Goedkoop & doeltreffend, op meer dan een manier. Het zijn de karakteristieken van egoïstisch libertarisch gegeil, en als je goed luistert hoor je zelfs nog de zachte verlekkerde kreunen als belastingtarieven en groeicijfers worden genoemd. Nu noch even 'John Galt' noemen en snel wegduiken voor de klodders dan wel stromen excreties van sexuele aard.

Kom op, Van Rossem: vind je het niet een beetje raar om by proxy een landje te promoten waar jouw huidige job als redacteur bij een ongezouten vrij & blij weblog letterlijk ondenkbaar zou zijn? Gewoon wegens totaal, want ongewenst, gebrek aan ondersteuning voor persvrijheid en basale mensenrechten?

daniel37 | 07-06-15 | 00:05

Binnenkort verschijnen er robots die iedereen werkloos maken die niet direct of indirect betrokken is bij de productie van robots. Ook verwacht men hele generaties van met technologie verbeterde mensen. En met de islamisering zal er wel een politiestaat en robotleger verschijnen, om de drang tot onthoofden van de islam binnen de perken te houden. Verder moeten mensen zich maar zien te vermaken met moestuintjes en coaching en kunst en zo meer. Als althans de robotelite dat financieren wil. Of mogelijk dat de mens gestaag opgaat in die robotwereld.

Benedict Broere | 06-06-15 | 23:01

Ben er vorige maand nog geweest. Bevolking bestaat uit zielloze burgers zonder een greintje creativiteit of eigen inbreng. Mondige burgers worden vanaf kindsafaan monddood gemaakt met een scala aan sociale gedragsregels. Veel luxe in het centrum maar de gemiddelde burger is boos en de armoede zit volop aan de rand volgepropt in bijlmerflats, Nederlandse verzorgingsstaat is verrot maar daar is het zeker geen paradijs.

checkmate123 | 06-06-15 | 22:53

In de jaren 60-70 was de ,verzorgingsstaat, nog betaalbaar, omdat de premiebetaling en afdracht, nog in balans was. Toen bedacht iemand om ""goedkope"" arbeid te importeren, en daar is het misgegaan. De ""goedkope"" import bleek een miskoop, ze werkten gemiddeld niet langer dan 10-15-20 jaar, en leefden de rest van hun ""arbeidzame"" leven van een wao uitkering. De goedkope ""arbeid"" was zo,n groot succes, dat de Nederlandse werknemer verdrongen werd op de arbeidsmarkt. Die geraakte hierdoor ook in een uitkeringssituatie, en velen werden door de ,dankbare, werkgevers in de wao gedumpt. Zij werden ineens de outlaws en tokkies van onze maatschappij, want ,ze wilden, niet werken. Deze drogreden werd nog versterkt, door de aankomst van 100dzn oostblokkers, die nog goedkoper werkten, en waardoor allerlei belastingconstructies, en schimmige uitzenders goud te verdienen was. Was al dat geouwehoer achterwege gebleven, waren wij ook Singapore geworden. Maar de ,geleerden, in hun ""oneindige wijsheden"" beslisten anders. En nu zijn we verdoemd, mede door ons stemgedag, om tot het einde onzer tijden, een marginaal bestaan te lijden, aan de buitenranden van wat eens welvarend Nederland was. Gefeliciteerd, en geniet er van.

Archy Bunker | 06-06-15 | 22:25

Toen wij eenmaal het gas vonden zijn we in Nederland gek geworden. Alles kon en dat is de fout geweest. Na de oorlog was er nog die werklust om het land op te bouwen, dat ging goed, maar de vondst van het gas, toen kon het niet op. Mijnen dicht, allemaal makkelijk geld krijgen, niet of nauwelijks meer verdienen.
Het weinige zware werk door gastarbeiders laten doen, nu zit je met die sukkels met hun achterlijke cultuur.
Ga het maar terugdraaien.........

Oja, ik ben al 8 jaar weg.

Gele Beer | 06-06-15 | 22:13

Ik heb lang genoeg in Singapura gewoond, om te weten dat 't daar ook geen rozegeur & manenschijn is.
Werkloos door ziekte en je hebt een serieus probleem. Je koters blijven tot hun huwelijk bij je wonen en geloof me:"Dat wil je écht niet ! "
Geen ziektekostenverzekering, of een totaal uitgeklede verzekering, waarbij je bij diagnose kanker, gewoon doodgaat.
Kritiek mag je hebben, maar niet op de gevestigde orde, dat is vragen om moeilijkheden. "Geenstijl" is ondenkbaar in Singapura.
Kougompje eten is nog wel eens een probleem en je 'peukie' op straat dumpen ook.
Internet is standaard voorzien van een familyfilter maar de huishoudelijkehulp doet bijna alles voor "weinig".
Nee, het is niet geweldig maar het weer is in ieder geval 100% beter dan in nl, maar ja, dat is op heel veel plaatsen zo.

Anjin Mohammed | 06-06-15 | 22:11

wij zijn besmet met het socialisme en dat leidt altijd naar Noord-Korea

wlodek | 06-06-15 | 21:51

@Vuurwezel | 06-06-15 | 17:19

Heeeerlijk. Echt alles is daar beter!

nelson | 06-06-15 | 21:26

Je hebt arme landen waar de mensen relatief gelukkig zijn en je hebt rijke landen waar de mensen relatief ongelukkig zijn. Japan en Singapore zijn zulke landen. Het mag dan welvarend zijn, maar je hebt geen idee hoeveel vrijheid die mensen moeten inleveren om tot die welvaart te komen. Het leven draait daar voornamelijk om presteren, presteren en nog eens presteren.

Rajputana | 06-06-15 | 21:07

Singapore is ook heel schoon. Er staat bijkans de doodstraf op als je iets op straat gooit. Dat dan weer wel.

Dhr. de Wit | 06-06-15 | 21:01

Regenjas (aka Quid?)
Xirdalan | 06-06-15 | 19:33
Nee, Quid is niet Jas.

knuffedol | 06-06-15 | 20:55

Onze verzorgingsstaat wordt op dit moment ondermijnd door Afrikanen en Aziaten.
Dus om nu een klote derde wereld land als heilstaat te zien gaat mij ietsje te ver.
En als je het normaal vindt dat de helft van je landgenoten op een vuilnisbelt moet leven omdat zonodig één op de vijf spleetogen miljonair moet zijn moet je gewoon oprotten naar jouw rijke heilstaatje ...

Loebas | 06-06-15 | 20:15

Als je zo'n onzin verhaal opschrijft ben je dan nog functioneel voor deze maatschappij. Nee dus. Het doet mij denken aan Rutte, hard blèren maar zelf niks presteren. En onderwijl wel wat geld opstrijken zonder tegenprestatie.

Toetsiemonster | 06-06-15 | 20:05

Man, man, een beetje onderzoek doet toch snel het tegendeel bewijzen. Onderzoek gedaan onder een parasolletje??

diek | 06-06-15 | 20:00

Last but not least wonen er veel sexy Chinese meisjes in Singapore...

Pimol | 06-06-15 | 19:58

Jim Lovell | 06-06-15 | 17:46
Je hebt gelijk, daarom is de grootste familie van incompetente lafbekken en vluchters in NL ook gelijk de grootste graaifamilie wat betreft uitkeringstrekken. En dan hoeven ze ook nog eens geen belasting te betalen.
O.T. Leuk idee zo'n persoonsgebonden spaarpot, maar in NL weten we daar voor zeker een negatief rendement aan te koppelen, en als een of andere megalomane politikert weer eens geld tekort komt, is alles ineens verdampt.

LesPaul | 06-06-15 | 19:57

"is dit een land waar je graag zou willen wonen? Nou en of!"
GA DAN!

anigroove | 06-06-15 | 19:48

@Stormageddon | 06-06-15 | 18:27
Ik kan zo lezen dat u er veel bent geweest.

uberdude | 06-06-15 | 19:45

Een totaal onzinverhaal. Singapore is op geen enkele wijze met Nederland te vergelijken. Het land is piepklein en kent weinig van de problemen waar grotere landen mee te maken hebben. Daarnaast is het land een dictatuur en kent het een enorm laag geboortecijfer, wat weer de lage werkloosheid verklaart.

Zoals in het artikel al gezegd wordt : men mag niet aan de reserveringsrekening komen ingeval van werkloosheid.
Wat moet je dan ? Van de wind leven ? De straat op ? Daar lees ik dus niets over.

Doorgaans zijn landen als Singapore leuk als je werk hebt, maar een hel als je werkloos raakt of ziek wordt.

Even over die reserves. Stel dat je 10 % per jaar verplicht moet sparen op die rekening. Iemand met een minimumloon spaart dan
EUR 150 per maand. Ofwel EUR 1.800 per jaar. Dat is dus amper genoeg om één maand te overleven. Zelfs na 10 jaar hard werken is er nog maar net genoeg om het een jaar uit te zingen.
Als je dan weet dat in landen als Singapore de zorgkosten enorm hoog zijn en het algemeen levensonderhoud ook erg duur is, dan snap je wel dat je mooi klaar bent als het mis gaat en je van die reserverekening moet leven.

In Nederland is de verzorgingsstaat niet het probleem. Het probleem is de enorme import die een beroep doet op die verzorgingsstaat. Als de grenzen dicht gebleven waren, zou de AOW, de WW, de WAO en de bijstand makkelijk betaaldbaar geweest zijn en hoefden uitkeringstrekkers nu niet afgeknepen te worden.
Het is een van de smoesjes van de neoliberalen (die Singapore prachtig vinden uiteraard) om stemming te maken tegen uitkeringstrekkers.

Geef mij maar Nederland in plaats van enge distopiën als Singapore en Japan.

paul de vries9779 | 06-06-15 | 19:35

Flikker toch op man. Singapore is helemaal niet libertarisch. De overheid daar grijpt nog meer in het persoonlijke leven dan in Noord-Korea. Persoonlijke vrijheid bestaat niet in Singapore. Alles is gereguleerd.
Stormageddon | 06-06-15 | 19:28

Precies, maar de Regenjas (aka Quid?) is waarschijnlijk niet verder geweest dan de bovenste verdieping van Orchard Towers.

Xirdalan | 06-06-15 | 19:33

@Bharata

Ik ken zelf maar weinig mensen die blij in de bijstand zitten en die niet veel liever werkten aan een toekomst en een carriere.

Eigen observaties zeggen natuurlijk wel weinig, maar dat zeggen die van u dus ook niet. Er zou een onderzoek naar moeten worden opgezet, maar Nederlanders zijn vrij vlijtig en als sollicitatiebrieven enige indicatie zijn: zelfs mindere functies ontvangen honderden.

Werk is meer dan alleen geld ontvangen. Het is ook een sociaal netwerk, en vervulling van de wens om bij te dragen aan een betere wereld en als alles een beetje wil doen waarvoor je geleerd hebt, en hier ook beter in worden en uiteindelijk misschien ook nog wat extra geld te krijgen.

Thuis op je gat zitten is echt drie keer niks.

Anoniem5k | 06-06-15 | 19:32

Is er al vermeld dat buitenlanders in Singapore geen huis kunnen kopen?
Dat je dus verplicht bent elke maand 60% van je netto salaris voor je flatje moet aftikken?
Tot in het oneindige?

jemagookniksmeer | 06-06-15 | 19:29

@De Libertariër | 06-06-15 | 19:14
Flikker toch op man. Singapore is helemaal niet libertarisch. De overheid daar grijpt nog meer in het persoonlijke leven dan in Noord-Korea. Persoonlijke vrijheid bestaat niet in Singapore. Alles is gereguleerd.

Stormageddon | 06-06-15 | 19:28

Goed stukje. Spijker en kop. En ik kan het weten. Woon al 12 jaar in Singapore.

Alleen Stormageddon zit er grotendeels naast. Inderdaad geen seizoenen. Klopt. Alleen twee maanden regenseizoen met iets meer regen. Gemiddeld 30-33 graden.

Maar gridlock?!?! Nooit niet. Zelfs in de ochtend spits rijdt alles door. In NL is er nooit ruimte voor meer snelwegen (of er woont een rare kikker die niet wil verhuizen). Hier zijn veel snelwegen gewoon 5 banen breed! Nooit file. Hooguit langzaam rijdend verkeer.

En huisvesting? Yep. Vrij duur. Maar er is hier ook veel geld. Meeste buitenlanders wonen in een condo met facilities. Zwembaden, tennisbanen, barbeque pit. Allemaal prima geregeld. En de lokale bevolking doet prima mee. Ook veel geld.

Ik rij altijd te hard. Boetes zijn lager dan in NL. Ik ben twee keer betrapt. Met 10-20 km te hard. Kreeg twee keer een waarschuwing. Stiekeme flitsers zijn er niet. De flitspalen op de snelweg worden aangekondigd met borden. Allemaal heel redelijk.

Politiestaat ook onzin. Je ziet nauwelijks politie op straat. Zware straffen zijn er wel. Maar da's prima. Misdadigers worden aangepakt. Klaar. Mensen die zich gewoon gedragen wordt geen haar in de weg gelegd.

Nu ga je vast zeggen; blijf dan maar lekker daar! Doe ik ook :) Met plezier. Elk weekend aan het zwembad, bijna geen belasting, lekker weer, nooit in de file, veilig en ga zo maar door.

Puntkin71 | 06-06-15 | 19:22

Singapore is een stadstaat. Zet een hek om de randstad en het gaat hier net zo goed.

Rätselhaft | 06-06-15 | 19:21

Haha ja, waarom is niet heel de wereld zoals Singapore. Opstel voor groep 8? Nou, goed gedaan je mag een keer corvee overslaan.

omeharm | 06-06-15 | 19:21

Dat hele reïntegratie circus, daar moet inderdaad wat aan gedaan worden. Voor de rest een nogal wereldvreemd verhaal dit, wat vooral veroorzaakt wordt door het impliciete jaren 90 dogma wat eraan ten grondslag ligt: wie wil werken, kan werken. Er zijn simpelweg niet genoeg banen. Kun je op een bierviltje uitrekenen. Daarom werkt reïntegratie niet, dat is er (in het beste geval) op gericht de positie van de werkloze te verbeteren. Help je echter de ene aan een baan, dan staat een ander buitenspel. Anders gesteld:als iedereen zijn stinkende best doet om een baan te vinden, dan zijn er nog 800000 tekort. moet dus veel meer naar de aanbodkant van de economie worden gekeken.

Dan nog een gratis tip:als je werkelijk goede bedoelingen hebt en wat wilt veranderen, dan zou ik mijn toontje aanpassen. Dat dedain doet mij vermoeden dat de heer regenjas vooral wil aantonen hoe geweldig hij zelf is, hij staat ver boven al die sukkelaars die het lastig hebben op de arbeidsmarkt. Daarmee preekt hij alleen maar voor eigen parochie en toont hij aan geen flauw benul te hebben van de omstandigheden op de arbeidsmarkt.

harry pikkel | 06-06-15 | 19:21

Quid? Ben jij dat in die regenjas?

Xirdalan | 06-06-15 | 19:20

Maar... maar... maar... Ik lees hier op Geenstijl onder reaguurders altijd dat een klassiek liberale samenleving honger, chaos en sociale ellende oplevert... LOL!
.
Moet je nagaan hoe welvarend, kalm, sociaal en ronduit aangenaam het wel niet leven zal zijn in een libertarisch Singapore!
.
Het kan hier ook. Schaf de overheid GEHEEL af en we zijn in twee jaar tijd het rijkste land ter wereld.

De Libertariër | 06-06-15 | 19:14

Trek je regenjas aan en ga dan, naar dat mooie land waar je stokslagen krijgt als je een propje naast de prullenbak gooit.

Slim Pickens | 06-06-15 | 19:10

Welnee joh, waarom een vangnet? Totdat je zelf je baan kwijt raakt of dreigt kwijt te raken, en even geen inkomen hebben heeft direct grote gevolgen. In plaats van te brallen over problemen die alleen andere mensen (lijken) te hebben, kan de redactie zijn zuur beter gieten op geldverslindende Fyra-faalprojecten of mensen die anderen een poot draaien.

Life_Of_Slice | 06-06-15 | 19:09

@jawor36 | 06-06-15 | 17:27
De praktijk laat anders zien dat je in Nederland met een gezin van vier in de bijstand meer te verteren hebt dan als je minimumloon verdient met regulier werk. En als modaal is de toegang tot alle toeslagen afgesneden zodat je per saldo niet veel meer te besteden hebt dan iemand op minimum loon. Dat stimuleert niet. Spekman heeft zijn doel allang bereikt, Nederland is naar de klote genivelleerd.

marcoplarco | 06-06-15 | 19:08

Singapore is het duurste land in Azie.
Dan zou ik voor Thailand gaan.
Hoef je met eigen zaak tot een bepaald bedrag helemaal geen belasting te betalen.
Thaise kapster reed met haar scooter naar het dorpje om haarverf voor mijn dochtertje te kopen.
Kwam gelijk met T-shirts terug voor haar kinderen waar het prijsstickertje nog opzat.
Gids die ons drie dagen door de jungle vergezelde was getrouwd met een Thaise en kon er prima rondkomen.Hij vertelde over het belastingsysteem en dat is heel wat prettiger dan in Nederland.Klimaat is overigens wel te benauwd naar mijn zin.

Lilia2 | 06-06-15 | 19:05

klaas.heitinga | 06-06-15 | 18:53
Als je het boek echt gelezen zou hebben zou je weten dat het "The New Prophets of Capital" heet. En als iets in een boek staat, betekent dit niet meteen dat dit de absolute waarheid is.

FlitsPool | 06-06-15 | 19:02

Ik wil best betalen voor een sociaal vangnet, zodat je niet op iedere hoek van de straat over een bedelaar zonder benen struikelt. Ik wil alleen niet betalen voor faalfyra's, uit de hand gelopen Betuwe- en Noord-Zuidlijnen, bodemloze EU-putten en Euro-Gulden wisseltrucs. En ook niet voor alle steekpenningen en bonussen die er in de semi-publieke sector worden betaald. Maar blijkbaar is in Nederland het ene zonder het andere niet mogelijk.

medusa324 | 06-06-15 | 18:58

@Bharata | 06-06-15 | 18:47
Aangezien Singapore deel uitmaakt van Azië, ligt het in de lijn der verwachting dat er veel Aziaten wonen. Net als buurland Thailand, Maleisië, Indonesië, Cambodja etc

De Veerboot | 06-06-15 | 18:57

Er is een aardig boekje van Nicole Aschof (The New Prophets of Capitalism) waarin je kunt lezen dat wat jullie hier beweren flagrante nonsens is, maar ga vooral zo door.

klaas.heitinga | 06-06-15 | 18:53

Pantheist | 06-06-15 | 17:21
Al jankend een doemsenario fantaseren. Man, wees toch eens positief en propageer dat een ieder de schouders onder zijn leven zet, eventueel met hulp van de staat. Wat is daar mis mee?

Chiefmate | 06-06-15 | 18:52

Singapore heeft veel Asians en Indiërs. Die hebben over het algemeen een andere mentaliteit en instelling in het leven. Al zou je daar gratis geld kunnen krijgen, dan nog zul je zien dat de mensen liever een goede baan prefereren ipv thuis te zitten. School en carrière zijn daar heel belangrijk in het leven.

In Westerse landen gaat dit gewoon niet werken. Dat heeft de geschiedenis allang bewezen. Zonder verzorgingsstaat krijg je weer mensen die op straat moeten leven of gaan bedelen.

Bharata | 06-06-15 | 18:47

Als je daar laag geschoold werk doet zijn er beslist niet tien Polen die hetzelfde werk voor de helft doen. Kans dat je de pot niet moet opsnoepen omdat je werkeloos raakt.

Het eerste wat we moeten doen is dus de grens dichtgooien voor iedereen behalve toeristen, totdat de werkeloosheid opgelost is. Asielzoekers beperken tot Japanse maatstaven, 12 per jaar of zo. Van daaruit kunnen we de belastingen naar beneden gooien, WW opheffen, bijstand opheffen en zelf gaan sparen voor ons pensioen.

Ik durf te wedden dat elke bankier of beheerder van de pot voor jaren de bak in gaat als hij zichzelf een bonus toekent die niet in verhouding staat tot het rendement. Laten we dus beginnen Gerrit Zalm op te heffen.

Een groot deel van NL is afhankelijk van de zieligheidsindustrie, gaat dus niet werken.

bergsbeklimmer | 06-06-15 | 18:45

Doe mij maar een systeem zoals in Singapore. Dan ben je dus ook zelf verantwoordelijk voor het, óf zelf verzorgen van een verzekering tegen werkeloosheid (inkomensverzekering of zo), óf zelf verantwoordelijk voor het opbouwen van een buffer om eventuele werkeloosheid op te vangen. Luie mensen straffen op die manier alleen zichzelf als ze te belazerd zijn om te werken.

Ik zou 't in ieder geval niet erg vinden om verplicht 5% van m'n inkomen in een privé "oh shit" potje te moeten stoppen met ±5% rente, als dat betekent dat m'n loonbelasting bijna gehalveerd wordt. Dan zorg ik zelf wel voor een extra opvangnet voor het kopen van een huis. Al die 100.000 opvangnetten die we hier hebben zorgt er alleen maar voor dat de mensen die makkelijk beïnvloedbaar zijn, zichzelf continue zieliger vinden en minder willen werken.

kanon0503 | 06-06-15 | 18:36

Kijk ook eens naar www.youtube.com/watch?v=6JqLm1kXqvo
Wel grappig dat GeenStijl een staatje promoot waar GeenStijl redactieleden direct aangeklaagd en geruïneerd zouden worden omdat degene die je aanklaagt ook degene is die de wetten naar zijn hand zet. Waarom altijd zo'n grote mond over vrijheid van meningsuiting en dan een land promoten waar geen vrijheid van meningsuiting is?
Beetje dom hoor Van Rossem

De Veerboot | 06-06-15 | 18:34

die aow snap ik wel, het is daar vrij normaal om je ouders te verzorgen, die wonen vaak zelfs gewoon in. Dat deden we hier vroeger ook en an sich is dat niet zo verkeerd, dat scheelt je een hoop extra kosten mits je ze niet hoeft te verzorgen want zo kunnen zij eten bereiden en voor de kinderen zorgen. En qua werk, tsjah inderdaad, dat is heel anders dan hier. Daar is werk zo belangrijk dat als je het niet hebt je haast zelfmoord zou plegen uit schaamte (wat zeg ik, dat doen ze)
en.wikipedia.org/wiki/Suicide_in_Japan...
als je dat leest zie je dat ze het zo belangrijk vinden dat ze ook teveel werken en daarom zelfmoord plegen. Ik weet niet of die instelling wel een goed idee is.

sufkut | 06-06-15 | 18:34

IK ben direct voor.Ook dit soort dictatoriale landjes hebben hun goede dingen.Maarja, Gadaffi had dat ook en meer nog dan singapore.Dus minister president Lee Hsien Loong, kijk maar uit.
FF serieus: Bankliggers hebben wij arbeiders cq alles mogelijkmakers in dit land toch niet nodig??

Ben5570 | 06-06-15 | 18:29

@toetssteen | 06-06-15 | 17:51
Seizoen? Het ligt op de fokking evenaar: er zijn geen seizoenen. Het is er altijd bijna even warm en klam. Voor het gevoel zeker 40 graden. Als je het geklaag hier hoort over de hitte zoals gisteren, dan zou de meerderheid van de Nederlanders daar gillend gek worden.
En wat betreft de doodstraf: minimaal de helft van de GS-reaguurders blowt, snuift of slikt wel eens wat dus dat klopt uitstekend. Over de politie: tja, ook in de DDR zag je die niet voortdurend. En in Oost-Berlijn was de VOPO ook erg vriendelijk en hulpvaardig. De halve bevolking was stasi-informant dus met zo'n controle apparaat hoefde er ook niet veel politie op straat te zijn. Dat zegt dus allemaal niet zo veel als de helft van de bevolking je in de gaten houdt en bij het minste of geringste de politie belt.
En van moslims heb je altijd last. En als je zoals jij af en aan eens een weekje of wat daar bent dan heb je daar natuurlijk allemaal veel minder last van: je kunt altijd zo weer weg en het zijn je buren niet. Nou ja, dikke prima allemaal: het is en blijft een kutland waar ik voor geen goud zou willen wonen.

Stormageddon | 06-06-15 | 18:27

@ Naberus | 06-06-15 | 18:05

Ik kan me niet herinneren dat het voor 1950 zo'n chaos was in Nederland. Weet u zeker dat de bron in dit geval niet uw rijke (in dit geval meer arme) fantasie is?

HoogToontje | 06-06-15 | 18:25

@Naberus | 06-06-15 | 18:05
Jij weet duidelijk wel waarover je praat?

Claude_Vieaul | 06-06-15 | 18:25

Naberus | 06-06-15 | 18:05

Nederland heeft geen vangnet maar een hangmat

FW Ta-183 Huckebein | 06-06-15 | 18:23

Dat gaat dus in Nederland niet gebeuren, want anders moeten dan al die zogenaamd socialisten hard voor hun boterham gaan werken en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, al die linkse luie rakkers in dit land, die willen liever van de hardwerkende stelen en om hun diefstal te rechtvaardigen noemen ze dat "eerlijk delen". Welkom in Nederland.

Wonderful-Life | 06-06-15 | 18:22

Tja,....... Het probleem begint bij de open grenzen van ons land. Als iedere Oost-Europeaan nou eens vervangen zou worden door een WW'er of WWB'er heb je een stuk minder uitkeringen te betalen van ons belastinggeld. Dan kan die 21% ook weer eens terug naar 19 of beter nog 17% !!!

Digitaal Smoelwerk | 06-06-15 | 18:06

Zeer dom en naïef artikel. De schrijver heeft echt geen idee waar hij over praat. In Nederland was het vroeger precies zo. En weet je wat je toen zag? Mensen die elkaar gingen uitbuiten als het ging om werk, mensen die op straat moesten leven, omdat niemand naar hun omkeek en mensen die van het ene op het andere moment in de goot belandden en er niet meer uit konden komen. Daarom is er zoiets als een verzorgingsstaat gekomen in Nederland.

De reden dat het in Singapore werkt ligt aan de heersende cultuur en mentaliteit daar. In Nederland gaat het nooit, maar dan ook nooit werken, simpelweg omdat Nederlanders er niet mee om kunnen gaan. Er MOET een door de overheid geregelde vangnet zijn, anders wordt het een chaos in dit land.

Naberus | 06-06-15 | 18:05

@Fijnstoffer | 06-06-15 | 17:34
dat wilde ik schrijven, maar dank dat jij het hebt gedaan. Ik ga bier drinken

deluiegriek | 06-06-15 | 18:01

Een voorstel om alle Nederlanders naast hun inkomstenbelasting ook nog eens 20% van hun inkomen te laten storten in een spaarfonds waarvan de opbrengst niet vrij besteedbaar is, zou hier weinig kans maken.

simpelman | 06-06-15 | 18:00

@lijn5

En wat zouden deze mensen anders doen als ze hier niet van kunnen profiteren? Waarschijnlijk is het nog steeds goedkoop voor de samenleving.

Probleem is meer dat er nu bootladingen bij komen.

Anoniem5k | 06-06-15 | 17:58

Behalve dat je in Nederland direct op straat komt te staan en dan echt helemaal geen kant meer op kan.

Anoniem5k | 06-06-15 | 17:53

IQmin100 | 06-06-15 | 17:46
je haalt meteen de onrendabelen eruit onder het artikel. Kssst... naar Joop jullie.

FlitsPool | 06-06-15 | 17:51

@Stormageddon | 06-06-15 | 17:38

Veertig graden? Overdrijven is ook een vak. Afhankelijk van het seizoen is het er tussen de 26 en 33 graden.
Ter dood word je er voor drugssmokkel.Die politie zie je eigenlijk alleen als er iets aan de hand is (aanrijding of winkeldiefstal) of bij verhoogde dreiging. Maar u kunt ze gewoon aanspreken hoor, ze zien er nors uit, maar indien nodig (weg kwijt bijvoorbeeld) zijn ze ontzettend vriendelijk en hulpvaardig.
Van die moslims bemerkt u alleen wat op vrijdagmiddag als ze naar de moskee gaan en weer terug. Ze moeten zich natuurlijk wel aan de regels houden want ze hebben niet meer rechten dan anderen.
Per jaar vertoef ik bij elkaar zo'n drie maanden in Singapore, dus ik zit dit niet bij elkaar te verzinnen.

toetssteen | 06-06-15 | 17:51

@Fijnstoffer | 06-06-15 | 17:34
En zelfs als een jaar lang meteen aan het begin van het 20 uur journaal, elk sbs-programma en op flyers in de grachtengordel deze conclusie plus stemadvies getoond wordt stemt Nederland in meerderheid Weg-met-ons.

de Voorzittert | 06-06-15 | 17:47

Nou dan rot je maar lekker naar dictatoriaal Singapore meneer Regenjas en aanhangers.

IQmin100 | 06-06-15 | 17:46

Een vluchteling is iemand die zich niet staande kon houden wanneer de omstandigheden in het thuisland zwaar werden en het hazenpad koos naar betere oorden. Vluchtelingen zijn dus lafbekken en incompetent. Wij vangen al eeuwen lang vluchtelingen op en vermenging van de oorspronkelijke bevolking met vluchtelingen heeft geleid tot een nieuw type nederlander. De egoïstische jankbal die het allemaal beter weet, maar niet presteert en d66, GL of pvda stemt, een soort wereldverbeteraar die een lemming als huisdier houdt.
Kortom, een amsterdammer.

Jim Lovell | 06-06-15 | 17:46

@raskol | 06-06-15 | 17:20
Hier moet je iemand 6 keer vermoorden, tussendoor verschrikkelijk verkrachten en vervolgens gaan rondlopen in haar huid om diezelfde straf te krijgen. Ook niet echt een veilig gevoel, die draconische maatregelen die je moet nemen om nog enigszins straf te krijgen.

MarcS | 06-06-15 | 17:45

Singapore is een saai kut eiland. Leuk voor een paar jaar om als expat te werken, de omgeving te zien, maar daarna wil je echt weer terug naar Europa.

aap-noot-mies | 06-06-15 | 17:43

Ja joh, we laten gewoon iedereen verkommeren. Er zijn meer werklozen dan vacatures dus laten we dat eerst eens oplossen.
Verder is de AOW afschaffen een facistisch plan.

KlaasVaakStrooit | 06-06-15 | 17:39

In Nederland zou het CPF meteen vanaf het begin besprongen worden door de baantjescarrouselhorde met een politiek paspoort in de hand en een gaatje in het hoofd. Die zouden het geld beleggen in een Noord-Zuidlijn, in een Betuwelijn, in een al dan niet vliegende Fyra. En het percentage van je inkomen dat je moet storten zal snel "eerlijker" en progressief worden, oplopend tot een voorlopig maximum van 52 %.

Morgenhout | 06-06-15 | 17:39

Nederlandse twens (ouderwets woord) zijn het huis niet uit te slaan. Moeders doet immers de was en kookt voor ze. Dat is al zo sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Jan de Schot | 06-06-15 | 17:38

Meneer Regenjas gaat voor alles of niets. Er bestaat ook nog zoiets als de middenweg.

XaleX_2 | 06-06-15 | 17:38

Miljonair zijn klinkt leuk, totdat je de vierkante meter prijs van de gemiddelde woning (zonder al te veel luxe) in Singapore ziet. Het klinkt fijn dat je makkelijk een Porsche of een Aston kan kopen, totdat je bedenkt dat je in Singapore geen wegen hebt waar je die even lekker op toeren kan laten komen en de hele goede wegen die er wel zijn, staan 24/7 gridlocked met verkeer. Je zit altijd in de stad en wil je eruit, naar het vaste land van Maleisië, blijken de wegen kut (en je Porsche is niet gebouwd voor 70km/u die je daar maximaal haalt, maar 200.) Wij zeiken over de A2 en de flitsers.... In Singapore kun je voor 1 kilometer per uur te hard (als je dat haalt als er eventjes geen file is) een half jaarinkomen in boete inleveren.

Singapore is een kutland. Daar wil je echt niet wonen. Het klimaat is kut (altijd 40 graden, klam, tropisch, nooit seizoenen), de sociale controle is net zo beklemmend, de strafwet is draconisch (de helft van de reaguurders zou er voor minstens 20 jaar in de bak zitten, de andere helft was al ter dood veroordeeld), kortom: het klinkt allemaal leuk, maar de keerzijde is wel dat Singapore een politiestaat is. Met als extra handicap: 20% moslims binnen de muren en 100% daarbuiten. Daar word een mens ook niet blij van. Maar goed, het staat de Regenjas natuurlijk vrij om te vertrekken naar zijn heilstaat. Ben benieuwd hoe lang hij het volhoudt.

Stormageddon | 06-06-15 | 17:38

Onze kansen om zo'n model te introduceren zijn zo goed als nul ... met qat-kauwers, allah-aanbidders, import-kanslozen, aan subsidieverslaafde organisaties, open grenzen, tokkies die handophouden in de genen is gaan zitten, en een EU-bezetter die heerst op basis van corrupte politici en volksvertegenwoordigers die onze belangen niet op de eerste plaats wensen te zetten.

Fijnstoffer | 06-06-15 | 17:34

@FW Ta-183 Huckebein | 06-06-15 | 17:28
Voornaamste reden naast uiteraard corruptie: plots gingen in Afrika niet 9 v/d 10 kids dood maar zeg 6 v/d 10. Gevolg: 4x zoveel eten nodig en dus nog meer honger, ziektes, oorlogen, boskapping etc. Waardoor nog méér hulp nodig was enz. En dat gaat door tot de dag van vandaag.

de Voorzittert | 06-06-15 | 17:34

Betalen wellicht veel belasting maar netto houden we nog zo'n beetje het meeste ter wereld over als je kijkt wat we er van kunnen kopen. Jammer dat zulke scherpe schrijvers hier dat helaas keer op keer schijnen te vergeten.

Verplicht beleggen? Heel leuk in goede jaren een stuk minder leuk als het economisch tegenzit(vaak de tijd dat je het geld graag zou willen gebruiken)

Boredzor | 06-06-15 | 17:31

jawor36 | 06-06-15 | 17:27
Sociale zekerheid zoals we het nu kennen is iets waar hard voor gewerkt is en naar mijn mening van groot belang voor een beschaafde wereld.

Tuurlijk: de geimporteerden hebben heel hard gewerkt voor hun Miele wasmachines, huizen, meubels, en kleding.

lijn5 | 06-06-15 | 17:31

Ha ha ha! Meteen uit de eerste reactie blijkt dat Nederlanders niet van de overheidstiet af willen.

Ja maar...

Ja maar...

Neo-Cicero | 06-06-15 | 17:30

Houd wel rekening met de enorme big brother cultuur van totale controle van je wieg tot je graf en totaal gebrek aan persoonlijke vrijheid. Sites zoals GS zijn daar absoluut onmogelijk.
We zien alleen de rijkdom in het centrum van de stad maar in de troosteloze buitenwijken schreeuwt de armoede je tegemoet.
Een middenweg tussen daar en hier zou mijn inziens de beste oplossing zijn.

sinar2 | 06-06-15 | 17:29

singapore is dus een land waar autorijden nog duurder is dan in nederland.

sennholz | 06-06-15 | 17:29

nog iets van Rossem (v = kleine v geen grote):

begin jaren '60 van de vorige eeuw was Singapore straatarm, net onafhankelijk.
Vergelijkbaar met grote delen van Afrika (ook straatarm en net onafhankelijk).
vervolgens gingen er honderden miljarden aan ontwikkelingshulp naar Afrika.
En guess what: Singapore is rijk, en Afrika is nog steeds arm.
= ontwikkelingshulp is geld door de plee spoelen.

iedereen die zo'n warm gevoel krijgt van ontwikkelingshulp kan ik aanraden: plas eens in je broek ! Geeft net zo'n warm gevoel maar is veel goedkoper.

FW Ta-183 Huckebein | 06-06-15 | 17:28

@jawor36 | 06-06-15 | 17:27
De aanname dat het creëren van een sociaal vangnet ertoe leidt dat grote groepen mensen daar vrijwillig inspringen om vervolgens "met hun slappe lul in hun hand op te bank te gaan zitten" is onzinnig.

Dat is geen aanname, het is de dagelijkse praktijk.

lijn5 | 06-06-15 | 17:28

Zo had vadertje Drees (PvdA-van-vóór-Marcel-van-Dam) het destijds voor ogen: een vangnet voor als het écht nodig is - zoals in Singapore dus.

colonnecinco | 06-06-15 | 17:27

De aanname dat het creëren van een sociaal vangnet ertoe leidt dat grote groepen mensen daar vrijwillig inspringen om vervolgens "met hun slappe lul in hun hand op te bank te gaan zitten" is onzinnig. Sociale zekerheid zoals we het nu kennen is iets waar hard voor gewerkt is en naar mijn mening van groot belang voor een beschaafde wereld. Ik ben het er wel mee eens dat we dringend eens moeten gaan bekijken of we dit sociale vangnet niet anders kunnen inrichten. Dat geldt overigens ook voor ons compleet achterhaalde belastingstelsel.

jawor36 | 06-06-15 | 17:27

In Singapore krijg je extra kinderbijslag indien vader en moeder hebben gestudeerd. Kom daar eens om in ons parlement.

lijn5 | 06-06-15 | 17:26

alles is relatief....

Onze man in Mockba | 06-06-15 | 17:25

In NL is volksgezondheid een grote kostenpost. In S'pore leveren de artsen, Raffles Hospital, veel deviezen op daar vooral rijke moslims uit Indonesie zich in S'pore laten behandelen.

lijn5 | 06-06-15 | 17:25

Eindelijk iemand die het juist zegt. Je betaalt geen inkomstenbelasting in Nederland, het wordt genomen.

Bad Karma | 06-06-15 | 17:24

In Singapore kwamen ze nooit op het illustere idee om 100.000 booslims uit het Rifgebergte te importeren die vervolgens 40 jaar lang gepamperd door vrijwel ALLE politieke partijen vrijbaan kregen om gezinnen te herenigen en weg te kijken bij de opvoeding van de bijzondere generaties booslims na hen. Dit verklaart ook één en ander.

de Voorzittert | 06-06-15 | 17:23

We kunnen Nederland niet in een keer omgooien, maar waarom niet regio voor regio? Begin met locaties waar mensen niet graag weggaan (bijvoorbeeld Zeeland, Groningen, Friesland). Probeer daar nieuwe dingen uit en rol dat verder uit als het goed blijkt te werken. De eerste paar jaar zullen er nog wat extra vangnetten nodig zijn, maar uiteindelijk wil iedereen weer werken. Bijna iedereen dan.

BLR | 06-06-15 | 17:21

Of alleen mensen die al rijk zijn verhuizen er naartoe vanwege de lage belastingen. Niet iedereen heeft de capaciteiten om miljonair te worden. Wat moet er dan gebeuren met die mensen? Moeten die verhongeren op straat omdat niemand ze wil aannemen? Overigens is er in Japan veel onzichtbare armoede, omdat arme mensen geen gezichtsverlies willen lijden en het nooit zullen toegeven. Dit zeg ik als iemand die de Japanse taal spreekt/leest/schrijft. Als je uitkeringen totaal aanschaft dan belanden we terug in de middeleeuwen met een klasse van bedelaars en dieven die je de strot doorsnijden in steegjes om te overleven. Nee, het ideaal zou zijn om langdurig in een uitkering zitten onaantrekkelijk te maken, waardoor alleen mensen die niet anders kunnen het gebruiken.

Pantheist | 06-06-15 | 17:21

En als je er een peuk op de grond gooit ga je 5 jaar de cel in. Niet dat ik rook, maar het voelt toch niet lekker, zulke draconische strafmaatregelen.

raskol | 06-06-15 | 17:20

Wat heeft veertig jaar PVDA ons toch een mooie dingen gebracht..
Compleet voorbijgestreefd in die veertig jaar door een stadsstaatje wat veertig jaar geleden een provinciedorpje was..
*Snik..*

Wijze uit het Oosten | 06-06-15 | 17:19

Veel geluk in Singapore met je regenjas... Het is daar altijd een graad of 35 met 100% luchtvochtigheid. Doei...

Vuurwezel | 06-06-15 | 17:19

Geen AOW is niet ok. Bijstand en WW zijn nog steeds discutabel.

Hans Gruber | 06-06-15 | 17:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken