Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

In Memoriam - Hans Jansen

magnificantbastard.jpgNormaal verscheen rond deze tijd de column van onze huisarabist, prof. dr. Johannes Juliaan Gijsbert Jansen. Nu niet, want Hans is uitgecheckt. Voortijdig, maar zonder lijdensweg. Jammer, de dood. Zo definitief enz. Maar waar hij was, was de dood niet, en waar de dood is, is hij niet. Veel meer troost hebben wij niet te bieden, maar gelukkig was hij zelf een belijdend katholiek, net als Pim, dus wat hen betreft zitten ze nu sigaren te zuigen met Theo. Die ketter werd vast ook toegelaten, gewoon, om het een beetje spannend te houden. Voor een prof. hadden zijn stukken, zoals zijn zoon dat zei, een hoge grapdichtheid. Geen dijenkletsers, maar wel van die vragende sneren waarvan de lezer iets harder door zijn neus uitademt. We kennen hem natuurlijk primair als islamcriticus, of eigenlijk als iemand die de islam gewoon bijzonder goed kende, en er vervolgens het zijne over dacht. Maar zijn zorgen beperkten zich niet tot het woord van Mohammed. "Nivellering maakt de sterken zwakker, maar de zwakken niet sterker," bijvoorbeeld, is een dixit Jansen. Hij had een grote afkeer van de bemoeizuchtige overheid. Zo vond hij Mark Rutte een "zuivere sociaal-democraat die meer bij de PvdA of D66 thuis hoort" en zelfs Bolkestein bleek "elke keer toch wel heel etatistisch te zijn, voor iemand die als conservatief geldt." Velen hebben zich afgevraagd waarom hij zich bij de PVV-fractie van het Europese Parlement voegde. Niemand heeft hier ooit een sluitend antwoord op kunnen geven, en het is zeer de vraag of hij dit zelf wel had. Hij was gevoelig voor de suggestie of perceptie dat hij in Brussel belastinggeld zat te verteren. En zoals dit werkt bij de mens, werd die gevoeligheid vooral ingegeven door de waarheid die in die suggestie berustte. Hij wist dat zijn rol en invloed niet in verhouding stonden tot zijn vergoedingen, zoals dat voor elke EP'er geldt, aangezien het EP Juncker's fopspeen is. Ook dat wist hij. Tijdens een lezing in maart jl te Parijs opende hij met: "The European parliament. It's not European, and it's not a parliament. It's a museum, in which various forms of socialism are being preserved. Green socialism, Vegan socialism, Trotskist socialism," en nog een hele lijst. Het publiek was geamuseerd als vanouds. Bovenal voelde zijn EU-move in het contact met Hans aan als een leap of faith van een gedesillusioneerde pensionado die zich na een leven lang in de skybox van het maatschappelijke debat, nog één keer op het veld wilde wagen. Hij was een leraar, een professor, in de breedste zin van het woord. Zelfs zijn studenten die uitgroeiden tot zijn ideologische tegenpolen, getuigen hiervan. Maar na zijn pensionering heeft hij zijn overdrachtelijke professoren-gewaad niet in de kast gehangen. Zo stuurde hij jonge en onzekere scribbelaars jaren geleden al, uit zichzelf, bemoedigende mailtjes die de burger moed gaven. Hij was ideologisch gezien lang niet altijd de Hans die onze zaterdagen onveilig maakte. Iedereen is bekend met het fragment waar hij met Pim aan de discussietafel zat, en hem op bijna elk punt tegensprak. Opvallend was dat dit op een kenmerkend respectvolle, en bij vlagen zelfs vragende manier gebeurde. Bepaald een zeldzaamheid tijdens de opkomst van Fortuyn. Beide heren waren het overigens eens over de subversieve aard en het potentiële gevaar van de radicale islam, alleen zag Hans hier toen nog geen vruchtbare Europese bodem voor. Hij was een gedegen academicus en sprak zowel vloeiend Arabisch als (oud-)Hebreeuws. Maar wat maakte Hans nou tot de Rogue Academic die hij na de moord op Theo werd? Het was iemand die zijn meest fundamentele opvattingen aanpaste omdat de realiteit hem daartoe dwong. Dat zou integriteit mogen heten. De academische faculteiten waar hij werkte zien het als hun bestaansrecht islam- integratie- en radicaliseringskwesties te portretteren als eindeloos complexe fenomenen, die zich door hun talloze dimensies en facetten onmogelijk in minder dan 48 uur uit laat legen. Deze vaststelling gaat, nog altijd, steevast gepaard met een soort moeilijk te duiden postmodern-enthousiaste fascinatie voor die zelfverzonnen complexiteit. Tegen deze achtergrond ontwikkelde hij zich tot een simpele man. Volgens hem werd radicalisering namelijk simpelweg veroorzaakt door het feit dat de sharia letterlijk voorschrijft dat moslims alles dat niet islamitisch is moeten veroveren, en dat een aantal moslims deze instructies serieus neemt. Gewoon Occam's Razor toepassen, noemde hij dat. Deze simpliciteit leidde soms tot de meest heldere inzichten. Volgens hem schreef de sharia voor dat beroepsmoslims ervoor moesten zorgen dat de islam gevreesd werd. Hoe frappant was het dan dat diezelfde beroepsmoslims vooraan stonden om te klagen over "islamofobie"? Of bijvoorbeeld de opvatting dat islamofobie eigenlijk de geprojecteerde angst van moslims voor het westen is, omdat moslims zich niet voor kunnen stellen dat het westen niet dezelfde subversieve intenties jegens hen koestert, als zij jegens het westen. Theodor Holman schreef een mooi stukje over hem, waaronder: "Hij had, om eerlijk te zijn, soms iets tragisch over zich, iets treurigs. Ik weet niet wat dat was. Miskenning? Zou kunnen. Rancune? Misschien." Afshin Ellian wees warmtevol op Hans' "enigszins paniekerige aard". Beiden hebben gelijk. Hans' academische 'excommunicatie' deed hem pijn, maar nog meer pijn deed het hem te zien hoe de academie bijdraagt aan de weerloosheid van onze cultuur. En zijn precaire maatschappelijke positie had hem geleerd dat het misschien toch beter was kwade trouw te durven vermoeden, dan verrast te worden. De manier waarop hij zijn correspondenties afsloot is inmiddels welbekend. Maar hij was niet altijd hoopvol. In een van zijn laatste berichten aan ons week hij er bijvoorbeeld van af. "Strijd de goede de strijd, zelfs als we hem verliezen. Hans Jansen". Een begrijpelijke zorg, die droevig stemt. Maar we gaan niet verliezen. De hooiberg smeult, daar kan niemand meer omheen. Het begrip van de situatie begint wortel te schieten. Langzaamaan, en steeds breder. En dat komt mede door Hans. See you on the flipside, you magnificent bastard. We gaan je missen ouwe. Onderstaand het schilderijtje van Kurt Westergaard dat op de rouwkaart stond afgedrukt: "Spreek Vrijuit." KurtrouwkaartHansgoed.jpg

Reaguursels

Inloggen

wil van reem-talma | 10-05-15 | 20:29
U zit anders zelf behoorlijk vol van wrok zie ik.
Dat is echter niet uw grootste probleem.
Vertelt u me eens; 'landverrader', is dat een keuze of wordt je zo zelf-destructief geboren?

PowerTransistor | 11-05-15 | 01:17

Prachtig verwoord, Spartacus!

Fransg | 11-05-15 | 00:02

"Over de doden niets dan goeds" is waarschijnlijk een verkeerd begrepen vertaling uit het Latijn. Dit ophemelen van deze overledene heeft weinig tot niets te maken met zijn wrokkige, rancuneuze stukjes, hier of elders. Benepen uitdrager van de onheilspellende PVV-ideologie; laten we ons ook postuum verre van hem houden.

wil van reem-talma | 10-05-15 | 20:29

@hansjansen: het ga je goed ouwe stomp, vaarwel.

griffin peterson | 10-05-15 | 19:08

Ik lees niks over Moslims. Waarom zou ik?

Jan Gordelroos | 10-05-15 | 13:07

Volkskrant: Terwijl Hans nog niet begraven is schrijft Janny Groen al "nar der arabisten". Heel beschaafd.
Op de site wijblijvenhier.nl (niet op klikken, verdienen ze niet) staat "In het riool van Geenstijl is er kennelijk nog plaats voor de stank van Hans Jansen." Erg net om dat over iemand die overleden is te schrijven.

Maar wat is er hier eigenlijk aan de hand? De laatste truc in discussies. Schoolstof: als je het echt verliest en ongelijk hebt pak dan mensen op persoonlijke eigenschappen.

Het is erg jammer dat mensen uit Links zo walgelijk onfatsoenlijk zijn om dergelijke dingen over overledenen te schrijven. De nabestaanden nog een extra natrappen. En dan ondertussen vinden dat ze moreel verheven zijn boven het volk.

Rest In Privacy | 10-05-15 | 12:44

Een mooi stuk dit

Mark van Leeuwen | 10-05-15 | 12:02

Overigens zien sommigen in @Leo Sar een potentiële opvolger van Jansen.
Dat gaat denk ik niet gebeuren omdat Sar ooit onder z'n echte naam een "rechtsextremistische staatsdebiel en haatopa" werd genoemd door Quid.
Eerder noemde Sar de redacteuren van dit blog "de lasterende ratten van GeenStijl en Powned".
Niet echt een vruchtbare bodem voor samenwerking, lijkt me.

Peyronie | 10-05-15 | 11:36

Mooi geschreven Spartacus!
Je bent een waardig opvolger van Annabel ook al hanteer je een andere, meer zakelijke, bijna academische stijl.
Misschien wordt het tijd om uit de anonimiteit te treden en onder je eigen naam te gaan publiceren.

Peyronie | 10-05-15 | 11:05

Een heel goed stuk. Dank daarvoor.

RayHolland | 10-05-15 | 10:27

Een briljant analyticus is heengegaan.
We missen hem nu al.

aceton47 | 10-05-15 | 10:10

Hans is er niet meer, maar zijn woorden blijven.
De marginalisering die hem trof laat zien wat er fout gaat. De waarheid zeggen over de islam levert je maatschappelijk en sociaal nadeel op. Zover is de islamisering al zichtbaar.
Hans aanvaardde de consequenties en bewaarde zo zijn integriteit te midden van verguizing.
'Fout' zijn terwijl je aan de goede kant staat. Zelfs de nazi's is het hier nooit gelukt dat voor elkaar te krijgen. Hans zat in het verzet, zo wil ik hem graag herinneren.

Islamofiel | 10-05-15 | 10:03

Een zo nu en dan geinige en respectvolle memoriam over de professor en mens Hans Jansen. Een eer die hem toekomt. Met mijn volledige instemming.
Een troostrijke herinnering/gedachte aan de Heer Hans Jansen!

Goedzo | 10-05-15 | 08:29

@Kudtkip | 09-05-15 | 19:06 "Jihad betekent in de puurste vorm: de innerlijke strijd tussen goed en kwaad."
.
Neen, het betekent heilige oorlog. Uw variant is om de mense zand in de ogen te strooien. Citaat van de grote oriëntalist Snouck Hurgronje, in zeker opzicht de voorganger van de eminente islamkenner Hans Jansen: "Wanneer we het woord jihâd vertalen met “heilige oorlog” is dit gerechtvaardigd, omdat een dergelijke oorlog voor de mohammedanen een heilig, religieus karakter heeft. Maar het is een vergissing te denken dat er daarnaast nog een niet-heilige of seculiere oorlog bestaat."

ben kokhals | 10-05-15 | 06:57

... op de vraag "Of die miljoenen islamitische veroveraars het verkeerd begrepen zouden hebben" rees me overigens de vraag waar dit nou weer vandaan komt.

Miljoenen islamitische 'veroveraars', vanuit jihad?
Er zijn geen miljoenen islamitische veroveraars.
Wel deze aantallen die deze religie, de complete ideologie, aanhangen.

Dat maakt ze nog niet tot veroveraars. Ookal neuqen ze demografisch hele gebieden bij elkaar als konijnen om hetzelfde principe te volgen: verovering is zulks niet. Nog niet althans.

En daar wist Hans Jansen goed op te duiden. Voor te waarschuwen.
Het Paard van Troje, het Turfschip, de invasie is reeds binnen de Poort van Europa - doch niet als verovering. Hoe graag de zich jihadi's noemende types dat zouden willen opeisen.

Net als dat het Ottomaanse Rijk (ter hoogte van Italië) eerder eens werd afgestopt, zal het ook nu niet lukken om de valse meuk van de Islam in Europa fundament te laten krijgen.

Mede dankzij grootleraren zoals Hans Jansen. Dus...

Kudtkip | 10-05-15 | 05:41

PrinsesStoepje | 09-05-15 | 19:49

Jihad in oorsprong, geestelijk bedoeld, gaat over het dilemma of iets wat je zal doen goed of niet zon best plan is (slecht, dus maar beter te laten).

Ik ben verre van een goedprater des Islam. Kan me totaal gestolen worden, net als de andere twee monotheïstische godsdiensten.
Net als Wiki als het op bepaalde 'onomstotelijke' waarheden zou gaan.

"Of zouden die miljoenen islamitische veroveraars toen en nu dat allemaal "verkeerd" begrepen hebben?"

Neen, geen miljoenen. Echter wel de domme beulen die het begrip jihad fysiek opvatten. En dan niet eens hun persoonlijke jihad (innerlijke strijd), maar de uitrichting op anderen. Op wat zij verkeerd zouden doen volgens hun oordeel en daarom iedere straf naar welbelieven mogen ondergaan. Met het liefst zoveel mogelijk medeslachtoffers of tenminste getuigen - zie o.a. IS.

Oh, was Hans Jansen er nog maar om dit nog eens te onderwijzen...

Op de vraag

Kudtkip | 10-05-15 | 05:17

-weggejorist-

Friedrich Frayek | 10-05-15 | 03:47

Dank Spartacus. We nemen afscheid van een zeer groot mens. Vooral dat "Hans' academische 'excommunicatie' hem pijn deed, maar nog meer pijn deed het hem te zien hoe de academie bijdraagt aan de weerloosheid van onze cultuur" is helemaal raak. Overigens denk ik niet dat de goede strijd verloren is. Voor een groot deel dankzij Hans is er nog hoop.

Friedrich Frayek | 10-05-15 | 03:42

Mooi artikel, dat des te duidelijker maakt hoe enorm dit gemis is.

Slipsnifter | 10-05-15 | 03:25

Je zal maar onderbouwd iets te zeiken hebben r.i.p...

Neut | 10-05-15 | 03:20

Hans heeft dit verdiend!

Cabana Boy | 10-05-15 | 02:41

Hans Jansen, typisch zo'n man die nergens meer terecht kon, omdat zijn duiding van de islam moeilijk te weerleggen was. Zag je hem een jaar of 5 geleden nog wel eens aan de NPO tafels zitten, ze moeten op een gegeven moment toch met z'n allen gedacht hebben. 'die Jansen, die moeten we niet meer'. Het zelfde zal binnenkort ook wel gebeuren met A.Karskens. Het is duidelijk dat de gevestigde orde er niet op zit te wachten om met de feiten om de oren geslagen te worden. Gelukkig is er nog GS.

Bedankt voor je inzichten Hans, het ga je goed!

entiteit | 10-05-15 | 02:26

Een bepaald kil gevoel dat me ook bekroop toen Fortuyn werd geschoten en van Gogh werd geprikt. Heb een paar boekjes van hem, maar ik had toch een bepaalde hoop op hem gevestigd. Hij was kritisch op een geleerde en beschaafde manier. Hetgeen ik mis bij bijvoorbeeld Wilders...
Dan zijn er nog een aantal grote namen over in het buitenland zoals Bat Ya'or en Rushdie. Maar wie hebben we nu nog in Nederland?
Meneer Jansen laat op meerdere manieren een leegte achter. Mijn gedachte gaat uit naar zijn familie en vrienden...

Goed-hardt | 10-05-15 | 02:23

Kunnen de werken van Hans niet gebundeld worden? Met voorwoord van Spartacus...
Mooi kadootje voor Peggold ook.

R. E. Calcitrant | 10-05-15 | 00:59

Ik had geen tijd om onder zijn overlijdensbericht hier op GS te antwoorden. Wel gezien en diagonaal gelezen.

RIP Hans Jansen

We zullen je missen; je heldere analyses, je kennis en je wijsheid.

En zoals Spartacus schrijft: de hooiberg smeult en dat is mede dankzij u, meneer Jansen! Dank u wel, daarvoor!


Moge u rusten in vrede, en mocht u de goddelijke kale daarboven - waarschijnlijk inderdaad met Theo van Gogh aan zijn zijde, al sigaarrokend - zien, vertel hen dat het vuurtje smeult en bijtijds tot een uitslaande brand zal uitgroeien!

Dank Spartacus voor dit In Memoriam!

De Droit | 09-05-15 | 23:32

Bedankt Hans voor je woorden.. Rust in vrede mijn vriend.

Wasbakplasser | 09-05-15 | 23:04

Bedankt Spartacus voor jouw o zo treffende "In Memoriam".
Heb al die jaren veel geleerd van Hans Jansen. Hij gaf me regelmatig andere invalshoeken dan de algemeen geldende opvattingen. Hij had het vermogen om spraakmakende zaken terug te brengen tot het werkelijke niveau. Hij blijft bij mij in de herinnering als een groots en wijs man. Ik hoop dat GS zijn columns zal bundelen en in boekvorm uit zal geven. De titel? "Ik denk dat het een diner was want er stond ook wijn op tafel!".

De Laureaat | 09-05-15 | 22:59

R.i.p.

Gewoon is al heel no | 09-05-15 | 22:48

Slimme man, die jammer genoeg vooral in de herinnering zal blijven als die PVV bekeerling die voor de poen in het Europese parlement zat.
Het grote merendeel hier kent hem alleen omdat hij lekker anti-islam was, en had vast niets begrepen van de vroegere Hans Jansen voor hij in geerts poppenkraam te pas kwam. zo jammer.

captainobvious | 09-05-15 | 22:21

Leo Sar als vaste columnist lijkt mij idd een uitstekend idee.

Maarten VB | 09-05-15 | 22:20

Mooi geschreven! Wat een waardige man was Hans Jansen. Bewonderenswaardig....

T2000 | 09-05-15 | 22:20

@Godsammekraken | 09-05-15 | 16:32
Ik zou er heel wat voor over hebben om de gesprekken die ze nu samen kunnen voeren te kunnen horen.

Suerte Piet | 09-05-15 | 21:57

Dank Hans,
Dank voor je moed.
Dank voor je eruditie.
Spartacus vraagt zich af waarom je een PVVer bent geworden. Wel omdat de evolutie van je kennis je wereldbeeld synchroon heeft gemaakt met die van Pim en Geert.
Bedankt Spartacus voor je schrijven over Hans

Rob 9935 | 09-05-15 | 21:48

Dank Hans,
Dank voor je moed.
Dank voor je eruditie.
Spartacus vraagt zich af waarom je een PVVer bent geworden. Wel omdat de evolutie van je kennis je wereldbeeld synchroon heeft gemaakt met die van Pim en Geert.
Bedankt Spartacus voor je schrijven over Hans

Rob 9935 | 09-05-15 | 21:48

Zaterdagen zijn nooit meer het zelfde.

Sjaak uit Dordt | 09-05-15 | 21:39

nerugaer | 09-05-15 | 21:02
Wel eens van de drie-eenheid gehoord: Jezus = God = De Heilige Geest?
God heeft in de 'Zondvloed' de mensheid m.u.v. Noach c.s. uitgemoord.
God = Jezus. Dus was Jezus ook partij in de massamoord van de Zondvloed.
Jezus mag blij zijn dat ik niet degene was die de spijkers door z'n polsen joeg bij de kruisiging. Want ik had 'm voor die 'Zondvloed' ook nog een schop onder z'n ballen gegeven.
(Als al die sprookjes dus waar waren geweest. Hi hi...)

Aristotalloss | 09-05-15 | 21:09

@Aristotalloss
Waarin is de boodschap van Jezus kwaadaardig? Jij bent een fundamentalistische atheist van het ergste soort of niet?

nerugaer | 09-05-15 | 21:02

Hans was een man met een boodschap die gehoord moet worden. Ik zou graag zijn 'best of' willen lezen op zaterdag.

nerugaer | 09-05-15 | 20:59

Misschien kan Brammetje Moskofiets wel leuke stukkies schrijven - als hij inderdaad niet meer religieus is zoals hij een keer vertelde.
Hij is in zijn islam-standpunt geloof ik ook net iets genuanceerder dan Wilders.
En met Moskofiets valt er toch regelmatig wat te lachen.

Aristotalloss | 09-05-15 | 20:22

Hans Jansen heeft de Islam discussie in Nederland op de kaart weten te zetten.
Het eerst hoorde ik van hem toen hij door Geert Wilders werd opgeroepen als getuige tijdens zijn proces.

King of the Oneliner | 09-05-15 | 20:17

Heer, geef hem de eeuwige rust en het eeuwige licht verlichte hem.

Heisessie | 09-05-15 | 20:10

Paus Johannes moet zijn: Paus Franciscus.

Aristotalloss | 09-05-15 | 20:09

Ik kijk al uit naar je stukje volgende week zaterdag.
kaasfondue | 09-05-15 | 19:22
Met alle respect maar ik hoop het niet.
Iemand die hier een beetje de Bijbel gaat aanhalen daar zitten we echt niet op te wachten. Een atheïst is wat we willen.
Dat Hans Jansen katholiek was, soit, het zij hem vergeven; vanwege zijn grote deskundigheid van de islam.
Maar het Christendom is ook gebaseerd op een kwaadaardige leer: alle Abrahamitische religies maar ook het socialisme hebben de structuur van een oorlogsverklaring. Je verdeelt de wereld op in 'Goed' en 'Kwaad' (c.q. Jahweh/God/Allah/proletariaat vs. Satan/Bourgeoisie) en vervolgens is de opdracht de ander te vernietigen. (in een Zondvloed, door vuur in Sodom en Gomorra danwel middels de 'Revolutie' welke in de praktijk ook praktisch altijd op een massamoord uitdraait.)
Ik hoor het Paus Johannes nog zo zeggen: "Als wij niet bidden tot Jezus dienen wij de Satan." Daarmee zet hij driekwart of viervijfde van de wereldbevolking maar even weg als 'Dienaars van Satan'. Over de-humaniseren gesproken.........
In de democratie (als levensbeschouwing c.q. het liberalisme) zeggen we van niemand dat hij bezeten is door Satan. Iedereen op deze planeet heeft een eigen mening en dat is GOED.

Aristotalloss | 09-05-15 | 20:05

Deze zin: "Hij wist dat zijn rol en invloed niet in verhouding stonden tot zijn vergoedingen" zegt alles.
Nomen | 09-05-15 | 19:53
=====
Nou na het schrijven van 17 boeken lijkt het mij niet dat hij het geld van Brussel nodig had. Hij heeft gewoon uit overtuiging de PVV willen steunen. Zoals hij ook Wilders al steunde - en op een prachtige manier! - tijdens de rechtszaak.

Lupuslupus | 09-05-15 | 20:01

Deze zin: "Hij wist dat zijn rol en invloed niet in verhouding stonden tot zijn vergoedingen" zegt alles.

Nomen | 09-05-15 | 19:53

Oja, het zou leuk zijn als zijn GS-columnplek wordt overgenomen door iemand uit Hans' straatje. Jammer dat er alleen maar politiek correcte arabisten over zijn. Sommigen van hen zijn desondanks ook interessant, maar hebben gewoon niet het juiste elan.

Ellian heeft al een column, anders zou ik hem voordragen. Hoe is het eigenlijk met Pinto?

Driewerf Hoezee | 09-05-15 | 19:50

@Kudtkip | 09-05-15 | 19:06
Die "verkeerde" interpretatie van jihad is een rookgordijn van islam-goedpraters. Er bestaat behalve de geestelijke jihad in de vorm van geloofsverdieping wel degelijk een fysieke jihad. Daar is zelfs Wiki het over eens. Of zouden die miljoenen islamitische veroveraars toen en nu dat allemaal "verkeerd" begrepen hebben?

PrinsesStoepje | 09-05-15 | 19:49

Mooi geschreven over een buitengewone man

claro | 09-05-15 | 19:49

Rust in Vrede Hans.

Dirk III | 09-05-15 | 19:48

Mooi geschreven en waardig stuk.

Een geschreven versie van zijn oratie in 2004, waarin hij (al) spreekt over de radicale islam (werd genoemd in column van Afshin Ellian) ligt bij mij op het bureau en het lezen voel nu al anders.

Echt zonde dat hij is heengegaan. Er is veel lof voor hem, en hopelijk bereikt dit zijn familie.

Driewerf Hoezee | 09-05-15 | 19:47

Take care Hans. RIP.

Affirmativeaction | 09-05-15 | 19:44

Jezus, en ik had je nog zo graag rijk willen zien worden in Brussel.

Rien7847 | 09-05-15 | 19:38

@XaleX_2 | 09-05-15 | 16:39
Daar zit dan ook het bekende gat, de leegte, het vacuüm, der atheïsten.

hfakker | 09-05-15 | 19:37

Spartacus je bent een prima 'Speaker of the Dead' . Goede In Memoriam.

Chicken George | 09-05-15 | 19:37

Quote du lol:
"Geen dijenkletsers, maar wel van die vragende sneren waarvan de lezer iets harder door zijn neus uitademt."

hfakker | 09-05-15 | 19:36

Leo Sar | 09-05-15 | 18:50
Ik weet niet of Hans tevreden is. Ik wel. Dank voor je stuk & empathie.

paridae | 09-05-15 | 19:24

waarbij iedere rechtschapen Nederlander zou moeten denken: stem PVV, ook al is het niet je partij. Een stem op de PVV is een stem voor een Nederland 'van vreemde smetten vrij'
Yoshidepossi | 09-05-15 | 19:20
=====
Precies. En daarom schreef ik vorige week ook dat het mooiste eerbetoon aan Prof. Jansen zou zijn (m.i.) als iedereen die het met hem eens was en is, op de PVV zou gaan stemmen.

Lupuslupus | 09-05-15 | 19:24

Hans Jansen bestreed de islam op de enige juiste manier. Je hoeft geen flauwe beledigingen te verzinnen als je door grondige kennis van de koran de ware aard van de islam kunt aantonen. Dat is de grootste angst van moslims. Vandaar dat debatten met Hans Jansen altijd eindigden in jij-bakken omdat moslims de soera's niet kunnen weerleggen.

PrinsesStoepje | 09-05-15 | 19:22

Goed stuk Spartacus... Hulde aan de man die het verdiend, Hans Jansen.... we zullen hem nimmer vergeten en gelukkig laat hij ons veel werk na!
Fatwabuster | 09-05-15 | 16:37

.

(c)ZWITSUL | 09-05-15 | 19:22

Leo Sar | 09-05-15 | 18:50
Ik kijk al uit naar je stukje volgende week zaterdag.

kaasfondue | 09-05-15 | 19:22

Velen hebben zich afgevraagd waarom hij zich bij de PVV-fractie van het Europese Parlement voegde. Niemand heeft hier ooit een sluitend antwoord op kunnen geven, en het is zeer de vraag of hij dit zelf wel had:

Wellicht omdat hij terdege de negatieve invloed onderkende van de islam ten opzichte van de westerse samenleving, zeker in combinatie met de agrarische inteelt cultuur, waar dit land mee geïnfecteerd is: (lees 'overbevolkt") . We hebben het over iemand die gepokt en gemazeld was qua islam en als je dan kiest voor de PVV dan maak je volgens mij een statement, waarbij iedere rechtschapen Nederlander zou moeten denken: stem PVV, ook al is het niet je partij. Een stem op de PVV is een stem voor een Nederland 'van vreemde smetten vrij'

Yoshidepossi | 09-05-15 | 19:20

Volgens mij is het passend om het volgende op te merken: het feit dat in Nederland de vrijheid van meningsuiting geldt en dat het Openbaar Ministerie onlangs heeft afzien van een strafrechtelijke procedure tegen de fuck-schreeuwer maakt de weg vrij voor het roepen van 'Fuck Mohammed' in de publieke ruimte. Als je tijdens een demonstratie je ongenoegen mag uiten door over de levende koning te roepen 'Fuck de koning', dan geldt nog eens dubbel en dwars dat je over een morsdode profeet 'Fuck Mohammed' mag roepen uit woede over de wandaden die wereldwijd en ook in Nederland door diens volgelingen worden gepleegd. Fuck hen die zich misschien gekwetst zullen voelen: dit is Nederland.

uruandimi | 09-05-15 | 19:08

Leo Sar | 09-05-15 | 18:50

Jihad betekent in de puurste vorm: de innerlijke strijd tussen goed en kwaad.

Kortom, een dilemma waar ieder mens vroeg of laat mee worstelt.
Hoe klein of groot het onderwerp dan ook.

Jihad wordt heden (verkeerd) benoemd als dat het een collectieve oorlogsstrijd zou zijn. Gelegitimeerd en al door zichzelf opperbevoegde slachters des Islam.

Rest me jou een schouderklopppie (met halve wc rol - m'n tissues zijn echt op nu) te geven. Jammer dat je het nooit met Meneer Jansen heb bij kunnen leggen, jullie bonje.

Kudtkip | 09-05-15 | 19:06

Een waardig In Memoriam voor Hans Jansen.
Wat vreselijk jammer dat hij er niet meer is.

B. Randnetel | 09-05-15 | 19:05

Mooi stuk.

Nilfisk | 09-05-15 | 19:03

Zeer mooi eerbetoon, met geweldige top-pica.

Is het gek om een traan te laten hierbij?
Is het gek dat je het gevoel hebt dat 'iemand' die je zoveel leerde, niet in de laatste plaats de manier waarop, je niet zomaar had mogen verlaten?

Ik vind het wel gek. Heel vreemd zelfs.
De beste man nooit ontmoet, hij mij dus ook niet, en toch zat ie 'binnen', onder m'n huid.

Het doet werkelijk pijn dat zijn diepe inzichten (en grapdichtheid) voor de toekomst - speciaal op zijn expertise - weg zijn gevallen.

Smoke your cigar forever...

Kudtkip | 09-05-15 | 18:51

Een wijs en erudiet mens is van ons heengegaan.
Waarde heer, mijn onmetelijke dank voor de vele malen, IRL, en op dit weblog waar u mij van teksten voorzag die mij moesten laten nadenken. Pas na nadenken heb je een gefundeerde mening.
Dank daarvoor.
Het ga u goed.

Wijze uit het Oosten | 09-05-15 | 18:51

Hans Jansen is dood en ik heb hem goed gekend. We hadden ruzie en dat is nooit meer goed gekomen. Dat is nog steeds erg jammer voor mij, maar niet meer voor hem.

Hans is ook herdacht op de site van E. J. Bron. Onder die herdenking schreef “Jan Wandelaar” een commentaar. Hij bracht in herinnering wat Hans had gezegd in het Europese “parlement” over het vernielen van cultureel erfgoed door “Islamitische Staat” (IS) in Syrië en Irak. “Jan Wandelaar” vindt die tekst van Hans blijkbaar zo essentieel dat-ie ‘m helemaal uitschrijft en ik ben het met hem eens:

“In het jaar 832 heeft de toenmalige Kalief van Baghdad Egypte bezocht en de opdracht gegeven de grote piramide van Gizeh af te breken. De inspanningen van zijn soldaten hadden na maanden nog nauwelijks enig zichtbaar resultaat uitgehaald. De pogingen dit pre-islamitische monument af te breken werden dan ook gestaakt. Dit illustreert dat de islam alle zichtbare herinnering aan wat voorafging probeert uit te wissen. De islam heeft dat altijd gewild. Niet alleen nu in Noord-Irak en Noord Syrie. Bij genocide hoort de ontkenning van de genocide en bij de jihad hoort het uitwissen van alles dat herinnert aan de slachtoffers van de jihad. Ik wil dan ook de Commissie en ieder die dit hoort of leest vragen niet alleen die slachtoffers te gedenken, maar ook uit alle macht te bevorderen, dat Europa hetzelfde lot bespaard blijft, want de vijand is al binnen de poorten.”

Hans had maar één minuut spreektijd, anders zou hij misschien Heinrich Himmler hebben aangehaald die in zijn Posener Rede van oktober 1943 over de moord op 6 miljoen Joden het volgende zei:

„Ich meine jetzt die Judenevakuierung, die Ausrottung des jüdischen Volkes. Es gehört zu den Dingen, die man leicht ausspricht. – ‚Das jüdische Volk wird ausgerottet’, sagt ein jeder Parteigenosse‚ ‘ganz klar, steht in unserem Programm, Ausschaltung der Juden, Ausrottung, machen wir.’ […] Von allen, die so reden, hat keiner zugesehen, keiner hat es durchgestanden. Von Euch werden die meisten wissen, was es heißt, wenn 100 Leichen beisammen liegen, wenn 500 daliegen oder wenn 1000 daliegen. Dies durchgehalten zu haben, und dabei – abgesehen von Ausnahmen menschlicher Schwächen – anständig geblieben zu sein, das hat uns hart gemacht und ist ein niemals geschriebenes und niemals zu schreibendes Ruhmesblatt unserer Geschichte ( . . .).”

“Bij genocide hoort de ontkenning van de genocide en bij de jihad hoort het uitwissen van alles dat herinnert aan de slachtoffers van de jihad.”

Ja, de islam en het nazisme, dat is één geest en vooral wat betreft de Joden. Dat had ook Hans begrepen. Aan ons de taak om dat gegeven alsnog in de feitenresistente koppen van onze quasi-elite te laten doordringen. Daarom besloot Hans zijn mailtjes vaak met: “Strijd de Goede Strijd.” Dat gaan we dus blijven doen. En ik voeg het daad bij het woord. Of misschien moet ik zeggen: ik ga het Woord in de Goede Strijd maar weer eens als Daad hanteren. Al wordt door sommigen betwijfeld of in deze strijd tegen de islam een “debatcultuur” wel enige kans maakt of relevantie heeft.

Ik heb al héél vaak uitgelegd, zowel in korte als lange versies, en soms ook in zéér korte versies dat de islam een nazisme avant pendant et après la lettre is. De islam is puur nazistisch in de Jodenhaat, in de expansieve oorlogszucht (Jihad-principe) compleet met Blut-und-Boden-Prinzip (grond die eenmaal islamitisch is geweest moet altijd islamitisch blijven), in het Führer-Prinzip (Mohammed, een massamoordenaar, sluipmoordenaar, roofmoordenaar, slavenhaler en kinderverkrachter geldt als dé voorbeeldige mens die nagevolgd moet worden), in het racisme tegen vrouwen, in de principiële gewelddadigheid, in de superioriteitswaan (Übermenschen-waan) die net als in het nazisme gepaard gaat met ziekelijke angst in de vorm van xenofobie, conspirisme (verslaving aan complotdenken) en slachtoffergedrag en rancunisme, dus het voortdurend wijzen naar een externe “vijand” als oorzaak van de eigen ellende.

Er is nog een tekst van Hans Jansen die ik essentieel vindt en die gaat over een onderwerp waarover ik zelf ook een paar keer heb geschreven: over de uniciteit van de Joods-Christelijk-Verlichte traditie. In dat stukje op GeenStijl van april 2014 waarin de betreffende alinea stond, liet Hans jammer genoeg impliciet dat hier de kern van het verschil tussen die traditie en de islam ligt:

“Het christendom heeft een prachtig succes behaald: in de maatschappijen waar het domineert, of heeft gedomineerd, heeft het iedereen weten te overtuigen van de vanzelfsprekendheid van drie stellingen: ‘De schepper is redelijk en de schepping zit redelijk in elkaar.’ Zonder dat laatste geen wetenschap en techniek. ‘Behandel de mensen zoals je wilt dat zij jou behandelen.’ Zonder dat gebod geen democratie of rechtszekerheid, en geen vertrouwen in de handelspartners op de markt. ‘Fouten en schuld bekennen, daar knap je van op.’ Dat helpt te zoeken naar fouten van welke aard ook, en de verbeteringen aan te brengen die vooruitgang mogelijk maken.”

Ik zou het aldus op zijn Bijbels willen samenvatten:

Zo blijven dan deze drie: Rede, Empathie en Schuldbesef, maar de grootste van deze drie is de Rede.

Tevreden, Hans?

Rest In Privacy | 09-05-15 | 18:50

miko | 09-05-15 | 17:55

er was anders wel weer eens een uitzending van P&W waarin het ging over de vervolging van Wilders. Er werd alle ruimte gegeven aan een getinte moslima welke huilie huilie mocht doen: als mensen iets naars tegen haar zeiden dan was dat omdat Wilders dat ook zei. Oftewel: Wilders beledigde de moslims en iedere belediging naar hun toe was dus Wilders aan te rekenen, dus Wilders moest gestopt worden met vrijuit praten. Geen enkele kritische vraag van beide heren, b.v. over dat dan ook alle imans aangeklaagd zouden moeten worden, die immers homo's/joden/ongelovigen beledigen waarna de toehoorders dat in het echt ook doen. Ook bij P&W, en nu bij P, zie je heel vaak een niet-kritische blik naar alles wat NL moslim is, voor de vorm wat zgn kritische vragen maar dan een lach en men gaat vrolijk verder; zodra er echter iemand islam-kritisch is (zie die journalist pas, hoe heet ie ook al weer? karstens of zo?) zie je de verbaasde linkschmensch weer opstaan...

FW Ta-183 Huckebein | 09-05-15 | 18:50

Jammer. Ik las zijn teksten altijd met veel genoegen, instemming en hier en daar een glimlach. Zal het missen, dat puntige getik van deze intelligente reus.

Reykjavik | 09-05-15 | 18:49

Even hier gebladerd en tot het besef gekomen, dat we eigenlijk niemand hebben die hem kan evenaren.
www.geenstijl.nl/fastsearch?query=hans...
Jammer.
Toch ben ik blij dat ik op hem kon stemmen. Dat gaf me een goed gevoel.
De beste man verdient een standbeeld.

Schietmijmaarlek | 09-05-15 | 18:45

Prof. Jansen heeft (tijdens z'n progressieve jaren) in Egypte de Ikhwan (Muslim Brotherhood) van nabij mogen aanschouwen.
Waarschijnlijk heeft hij hier ervaren dat de 1001 sprookjes niet alleen-ende-puur de amusementswaarde diende..
Ergo, hij kwam tot inzicht.. iets wat 90% van onze judeo-christo-agno-atheii nog moet doorgaan.

Een vacuüm rest ons dat niet eenvoudig is op te vullen.

RickH | 09-05-15 | 18:43

Knap stuk Spartacus. Eervol stuk voor een mens die alle eer verdiende.
Dank je.

paridae | 09-05-15 | 18:39

Ik heb er een brok van in mn keel gekregen. Rust in vrede ouwe.......................

microsphere | 09-05-15 | 18:38

Goed stuk Spartacus. Complimenten!

Tiberius | 09-05-15 | 18:37

Naar dat hij dood is. Een groot gemis, vooral natuurlijk omdat er een uniek, aimabel mens dood is, maar ook omdat hij zeer belangrijk was in de discussie over de islam in het Westen, en specifiek in Nederland.
Fijn om te weten dat hij zelf de zekerheid had dat hij in de hemel zou komen. Hij heeft het daar vast al heerlijk.

Lewis | 09-05-15 | 18:32

Ik keur dit memoriam goed. Bedankt Spartacus, en bedankt Hans!

Vrije Nator | 09-05-15 | 18:32

Overigens: leuke foto van Hans. Echter, roken is slecht voor de gezondheid. Met name voor hart en bloedvaten. Vergroot onder meer de kans op het krijgen van een herseninfarct.
Sorry.

Aristotalloss | 09-05-15 | 18:27

"Nivellering maakt de sterken zwakker, maar de zwakken niet sterker"
Wijze woorden, de voorbeelden hiervan zien we zo vaak dat we het niet eens meer zien.

Slipsnifter | 09-05-15 | 18:27

Eeuwig jammer dat meneer Jansen’s stukje er vandaag niet staat, en ook niet meer terugkomt.
Heb hem 1x ontmoet op een demonstratie in Den Haag waar ik op dat moment werkzaam was als persfotograaf. Vroeg hem netjes of hij het ok vond dat ik even een portretje schoot. “Nou, u kunt mijn foto’s gewoon vinden op de website hoor...” reageerde meneer Jansen.
Hij vond het geen probleem dat ik alsnog wat plaatjes van hem nam.

Ik ga zijn kennis en zijn tegengeluid missen.

basweetutwel | 09-05-15 | 18:26

-weggejorist-

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 18:24

@istawa | 09-05-15 | 17:00
Jullie wel.

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 18:24

En wat ik van de EU tot nu toe voornamelijk heb gezien is de liberale agenda. Privatiseren, openen van markten, gedwongen liberalisaties, quantitative easing en ga zo maar door. Waar Jansen en jullie toch steeds dat socialistische in zien is mij wederom een Godsraadsel.

Bigi Bana Boy | 09-05-15 | 18:22

@miko
Denk je werkelijk dat het gelul op de sosiale media's enig effect heeft gehad? De meeste mensen lezen dat niet eens.
Het enige dat de zogenaamde wegbereiders hebben gedaan is een spandoek ophouden.
En mensen die als Spitfire piloten zijn tijdens de battle of britain zien dat het spugende socialisten zijn.
En die kunnen hippies missen als kiespijn.
Foute keuzes in de privésfeer en een seksualiteitscrisis uitventen is geen verzet, maar een sneue roep om aandacht.

Jim Lovell | 09-05-15 | 18:21

Ja, miste vandaag echt zijn stukje. Iets waar ik elke zaterdag naar uitkeek.

disney star | 09-05-15 | 18:19

Denkfoutje van de, overigens onvolprezen Jansen. Een echte conservatief IS etatisch, ondergetekende incluis. Het zijn neo-cons en liberalen die weliswaar conservatieve trekjes hebben, maar in aanleg anti-etatisch zijn.

Bigi Bana Boy | 09-05-15 | 18:19

Bij deze toch nog even.. Rust zacht Hans... Een van de weinigen van zijn generatie die het snapte...

Shadow112 | 09-05-15 | 18:17

Onder de indruk.

_Fly66_ | 09-05-15 | 18:17

@Old_Spice | 09-05-15 | 18:08
Vraagje,hoe weet jij of dat oud hebreeuws was? Spreek jij het ook??? ;-)

miko | 09-05-15 | 18:12

@ miko | 09-05-15 | 18:01
Ben me nu ongeveer een jaar of 7 bewust van de schaduwkant van de islam. Gek genoeg trokken de verdedigers van islam me zelf over de streep; 'anti islam' noemde levensgrote, ernstige en wijdverbreide problemen (alleen al de vrouwenmishandeling, dan de hele rest nog), citaten uit geschriften die alle schijn tegen hadden enz....

De enige antwoorden waren non-committal en op de wat 'makkelijkere' of minder relevante onderwerpen. Niks werd bevredigend weerlegd, niet in het minst. De pleidooien vóór islam waren nietszeggend en inhoudsloos. Flauwe algemeenheden. Rare bochten.

Ik denk dat mensen als Jansen zeker hebben geholpen in bewustwording en educatie. Dat is op zich al een hele nalatenschap.

mejuffrouw Hoedjes | 09-05-15 | 18:12

Intelligente man. Buitengewoon kenner van de islam, en in mijn ogen één van de grootste strijders voor het vrije woord.
Ik zal nooit vergeten hoe hij Harry de Winter, en daarmee heel Gutmensch Nederland, vloerde toen Harry de Winter beweerde dat hij geen Oud-Hebreeuws kon spreken, en Hans Jansen hem van repliek diende in het Oud-Hebreeuws.
Bedankt Hans voor je mooi artikelen, voor je kennis, voor je strijd. Als ik ooit voel dat mijn mond gesnoerd wordt, dan zal ik denken aan Hans, en mijn mond niet laten snoeren!

Old_Spice | 09-05-15 | 18:08

Ik denk dat Prof Hans Jansen echt verontrust was wat betreft de toekomst van de moderne open samenleving en de Westerse cultuur. En dat is dan iets dat mij weer verontrust, omdat misschien wel inderdaad die combinatie van islam en islamgoedpraterij heel ver zal komen in de afbraak van de moderne cultuur. Als betrof het een vorm van criminaliteit die consequent niet als criminaliteit onderkend wordt en die zelfs gefaciliteerd wordt zich te verbreiden in je cultuur. Kunstenaars, politici, journalisten, schrijvers, enzovoort, worden bedreigd en soms ook daadwerkelijk vermoord, maar men zal het kleinpraten, wegpraten, sussen en zo mogelijk negeren. Of, als het niet anders kan, dan zal men zeggen dat het niets te maken heeft met die ‘religie van de vrede’. Op mij komt het over als uitermate pervers en abject.

Benedict Broere | 09-05-15 | 18:07

Verzet begint niet met grote woorden
maar met kleine daden

Domtoren | 09-05-15 | 18:04

@de drijfsijs | 09-05-15 | 17:58
Zelfspot iets van de katholieken???

miko | 09-05-15 | 18:02

@mejuffrouw Hoedjes | 09-05-15 | 17:41
Tien jaar geleden moest islamkritiek op obscure blogjes gezocht worden*zwaait naar chef* en werd de discussie gevoerd door fanatieke huisguurders *r.i.p. botte hond* nu komt er meer en meer boven tafel en de strijd word opener en kritiek op islam word steeds meer geaccepteerd (jaja)
De strijd is niet verloren hij gaat een nieuwe fase in.

miko | 09-05-15 | 18:01

Bij lange na niet alle katholieken zijn intelligent, humoristisch en moedig, maar als iemand zowel intelligentie, moed en (zelf)spot als - ondanks alles - een zeker optimisme heeft, is hij wel vaak katholiek.

de drijfsijs | 09-05-15 | 17:58

@Hoen | 09-05-15 | 17:15
Die vond ik de laatste tijd ook veel van hetzelfde.
Vod ik ook geen goed idee om hem wekelijks te laten schrijven.
beter had GS hem gevraagd bij bepaalde gebeurtenissen commentaar te leveren. Dan was hij een stuk sterker, maar dat gaat niet meer lukken. Het is geen Tu-pac

miko | 09-05-15 | 17:57

Een goede en zeer terechte herinnering aan Hans Jansen. Ik heb een moslim horen zeggen dat Hans Jansen onzin verkocht en zijn moest houden. En vooral dit laatse, hè, critici van de islam moeten vooral "hun mond houden". Dat deed Hans Jansen dus niet. Hans hield zijn mond niet en daarom heb ik diep, diep respect voor de man.

Rest In Privacy | 09-05-15 | 17:56

Mooi verwoord!

roodgrapje | 09-05-15 | 17:55

@FW Ta-183 Huckebein | 09-05-15 | 17:14
Ik had bij Pauw nooit de indruk, nog steeds niet Pauw is een van de weinige gast heren die door middel van sarcasme laat blijken helemaal niets op te hebben met religie en al zeker niet islam.
Dat het verder een zelfingenomen vrouwenbonkert is kun je hem wel verwijten.

miko | 09-05-15 | 17:55

Mooi eerbetoon. Goed gedaan.

Ergea | 09-05-15 | 17:52

Prima stuk , zeer gepast en zeer ingetogen

Corwin02 | 09-05-15 | 17:50

Mooi stuk voor deze eerlijke man RIP mijnheer Jansen.

pajans | 09-05-15 | 17:49

-t

Ars Vivendi | 09-05-15 | 17:47

Slot van Jansens' EU-toespraak:
*"... want de vijand is al binnen de poorten."*
Dat iedereen dat maar goed in zijn oren knoopt!
Leest je mee Rutte?

Ars Vivendi | 09-05-15 | 17:46

Mooi stuk.
.
Hij durfde wel toen het moest, nu maar een kaars branden dat ik ook durf.

pietvanvliet | 09-05-15 | 17:43

Een mooi stuk Spartacus. Met Hans Jansen is een bondgenoot heengegaan.

Bocherinelli | 09-05-15 | 17:42

Vreemd om me te realiseren; Jansen die het destijds blijkbaar oneens was met Fortuyn over het risico van de radicale islam (ik heb het niet gezien- ga af op hoe ik dit lees) en moet je zien waar we nu zijn. Zeker, Fortuyn is al een tijd dood, maar we hebben het globaal gezien over een 15 jaar? In feite een razendsnelle 'ontwikkeling' als je het mij vraagt. De naïeve idioten delven mijn en iedereens graf, en ik kan wel blijven roepen dat ze ermee op moeten houden, maar ze hebben oortelefoons in waar de Internationale door schalt.

Jansen is niet vermoord in naam van ongewenste meningsuiting maar toch voelt het alsof een stuk vrije mening weggenomen is. Gewoon omdat hij dacht, perspectieven bood, zijn eigen kijk had. Brulapen hebben we toch al zat.

Dag meneer Jansen.

mejuffrouw Hoedjes | 09-05-15 | 17:41

Hij was geen islamcriticus, hij was een islamkenner.
Gewoon de feiten uit heilige schriften benoemen.
Zijn rol bij het Wildersproces was om te smullen.
RIP meneer Hans.

PS We hebben Bill Warner nog.

Piet Karbiet | 09-05-15 | 17:36

Omdat mijn voorkeur op GS uitgaat naar pakkend, humoristisch en bondig was Hans niet direct mijn favoriet. Maar desalniettemin respect voor zijn kennis, intellect en bijdrage hier. R.I.P. Hans Janssen.

Opinion1970 | 09-05-15 | 17:35

Goede vent. Goede in memoriam. Hulde.

quisnix | 09-05-15 | 17:35

Een zeer verdiend eerbetoon aan Hans.
Goed geschreven.
Veel wijsheid toegewenst aan GeenStijl bij het vinden van een islam-deskundige met een vergelijkbare moed en eruditie. Want die moet moet er wel komen om dit bolwerk van het verzet te funderen.

Aristotalloss | 09-05-15 | 17:33

Mooi geschreven, memoriam aan Hans Jansen. Ik zal hem missen...

iustus | 09-05-15 | 17:32

Ik kan dat filmpje waarin Hans Jansen, Harry de Winter POWNED blijven kijken! Zo mooi!

Hobbykip | 09-05-15 | 17:32

@Skunk57 | 09-05-15 | 17:28
.
Doe zelf eens een poging.... kunnen wij ons ergeren

Fatwabuster | 09-05-15 | 17:30

Arabist jansen is niet meer. Wie zal hem vervangen en er voor zorgen dat ik mij ook op zaterdags gewoon kan blijven ergeren.

Skunk57 | 09-05-15 | 17:28

Mooi stuk Spartacus,waarvoor dank. Ik heb de tekening geprint, hangt nu boven mijn bureau.
Wat gaan we Hans Jansen missen..

Von Mutzenbacher | 09-05-15 | 17:27

Prachtig geschreven Spartacus!!!!

Jesaja | 09-05-15 | 17:25

De enige man in Nederland die we hadden met bewezen recht-van-spreken en autoriteit in een moeizaam debat. Een groot gemis dus als Strijder van de Goede Strijd. RIP

IQmin100 | 09-05-15 | 17:24

Is er al een waardig vervanger in zicht?

3Xniks | 09-05-15 | 17:19

Ongelooflijk. Vorige week op dit tijdstip nog helemaal niets aan de hand en nu een "in memoriam" voor Prof. Hans Jansen. Zijn overlijden is voor zijn familie, vrienden en collega's een zéér groot gemis maar ook voor het Nederlandse volk als geheel. Hopelijk klinken zijn woorden: "strijd de goede strijd" nog heel lang door en wordt daar invulling aan gegeven.
.
Persoonlijk heb ik door het overlijden van Prof. Hans Jansen nu hetzelfde gevoel als bij het overlijden van Pim Fortuyn. Beiden waren "enig in hun soort".
R.i.p. Hans Jansen. Hopelijk is uw goede, dappere strijd niet voor niets geweest.

Lupuslupus | 09-05-15 | 17:19

Wat een treffende en prachtige schildering van Kurt Westergaard. Heel erg mooi.

Goed geschreven Spartacus.

Jim Lovell | 09-05-15 | 17:19

Mooi In Memoriam.
Niets aan toe te voegen.

Dostranamus | 09-05-15 | 17:18

@istawa | 09-05-15 | 17:00
.
Meer bereikt dan jij ooit zal doen..... jij laat niks achter als het tijdelijke voor het eeuwige verruilt....

Fatwabuster | 09-05-15 | 17:18

@istawa | 09-05-15 | 17:00
Jij trekt volle zalen?
Lul!

Ars Vivendi | 09-05-15 | 17:17

Prachtig eerbetoon, Spartacus.
PS: Bundelen die columns, kaftje eromheen en uitgeven.

ben kokhals | 09-05-15 | 17:17

Mooi eerbetoon! Rust zacht ome Hans. Niet voor niets gestorven op bevrijdingsdag. Ik zal uw voortreffelijke topics missen.

Sliptong | 09-05-15 | 17:16

Uw columns zullen worden gemist, mijnheer Jansen.

Hoen | 09-05-15 | 17:15

Gelukkig hebben we Petra Stienen nog.

VanBukkem | 09-05-15 | 17:14

Een fraaie I.M.
Ik mis de goede man nu al :(

McPhart | 09-05-15 | 17:14

*Reaguurders tegen hun schenen schoppen gaat:*
Hans Jansen dacht met logische rede de Koran er onderuit te halen. Man oh man; hoe naief: een duiding geven aan de Koranische logica absurdum op een vermeende logische wijze. Wat Hans niet begrepen had, is dat de Koran niet is weerleggen van uit islamitisch merites - hoe dapper zijn pogingen ook waren. De duiding die hij gaf kwam enkel aan bij hen die reeds wisten hoe laat het was.
Hans was als een erudiete bijbelgeleerde en dan ook in context tot de Koran: een zinloze exercitie naar hen die er toch al niets van begrepen hadden en een open deur naar hen die het wel begrepen hadden.
Verder blijf ik erbij: hij had een afzichtelijk kudtbaardje maar dat mag ik hem niet echt aanrekenen (ieder zijn meug). Ik had het graag aan 'm gevraagd: hoe dat nou zat maar, het is er nooit van gekomen omdat ik het zelf beschamend vond om 'm dat te vragen. Het zou net zoiets zijn als Griet Titulaer vragen naar de belachelijkheid van die baard zonder snor.

Rest In Privacy | 09-05-15 | 17:14

We hebben van je genoten Hans, rust zacht.

Marc52 | 09-05-15 | 17:14

tegen Wilders is het vaak makkelijk trappen voor onze schijn-elite, is het makkelijk wapperen met de moraal-vinger.
Maar tegen onze huis-Arabist kon men dat niet doen: die schreeuwde niet, riep geen platte teksten, wist waar ie het over had; kortom, men was een beetje radeloos tegenover zoveel kennis en intellect; verpakt in een rustige, soms wat ironische dan wel sarcastische verbale uiting. En dan zag je een beetje de wanhoop in de ogen van mensen als Pauw en Witteman, hier zat iemand die geen makkelijk slachtoffer was voor hun vooringenomen linksche onderbuikgevoelens.

Een mooie tekst Spartacus, voor een mooie vent, die dat uitermate verdiend heeft. Gelukkig vergeet internet niet, en dus ook (de teksten van) dhr. Jansen zullen niet vergeten worden!

FW Ta-183 Huckebein | 09-05-15 | 17:14

Ik neem aan dat Harry nog een mooie afscheidsbrief in het Hebreeuws schrijft?/

miko | 09-05-15 | 17:12

Ja, het was waarlijk een heel bijzonder mens.

Ars Vivendi | 09-05-15 | 17:12

Prachtige ode van Spartacus aan Hans Jansen. Zijn werk mag niet verloren gaan en moet worden voortgezet. Want er valt nog heel wat te onthullen over de vroege islam, haar onstaan en expansie.

Hirsch Ballast | 09-05-15 | 17:09

Spartacus, momenteel 'de beste' van GS. Jansen was een islamrealist, geen criticus.

Reconquistador | 09-05-15 | 17:09

We leven nu in een tijd dat je geen kritiek mag hebben op de islam. Iedere wetenschapper die dat wel doet wordt verguist en zal het werken onmogelijk worden gemaakt. Hans Janssen had het geluk dat hij zijn wetenschappelijke carrière begon toen politiek correct zijn nog niet verplicht was.

Osdorpertje | 09-05-15 | 17:07

De enige column waar ik elke week naar uitkeek. Met de rechter wijsvinger de F5 knop masserend tot hij er eindelijk stond. Bedankt Hans! Rust zacht.

ParanoidAndroid | 09-05-15 | 17:06

Mijn complimenten voor dit mooie eerbetoon aan Hans Jansen.

pollodepiemel | 09-05-15 | 17:05

R.I.P. Hans Jansen, een man die bij de realiteit bleef, geen linkse dagdromer, een groot gemis nu hij er niet meer is, +31 kon vast nog wel wat aan hem hebben gehad in de strijd tegen "Sharia" en "ware" Islam.

EA 827 | 09-05-15 | 17:02

Frits Abrahams kon het niet nalaten nog even na te trappen in de NRC vrijdag.

Rest In Privacy | 09-05-15 | 17:02

We hadden hem, net als Pim, nog goed kunnen gebruiken

Ron_Paul | 09-05-15 | 17:02

Hans Jansen en Thierry Baudet samen bij de PVV, dat was mijn wens.

Eduardo- | 09-05-15 | 17:02

t

istawa | 09-05-15 | 17:01

niets bereik dat dan weer wel.

istawa | 09-05-15 | 17:00

Heel mooi. Dank.

Fijnstoffer | 09-05-15 | 17:00

Beste Hans,

Ik zag je ooit lopen met je vrouw in de Beethovenstraat te Amsterdam, samen met je vrouw. Ik liep op je af en zei: 'Meneer Jansen, dank u voor de goede strijd. Ga zo door!'

Je was geen ziener Hans. Dat pretendeerde je zelf ook niet. Je zei gewoon de waarheid en zag niet dat velen onder ons zo enorm blind konden zijn voor de oprukkende islam. Net als men in de jaren '30 dacht dat het wel mee zou vallen met de nazis.

Jij hebt het nooit begrepen, en wij hier op GeenStijl zullen het ook niet begrijpen. Maar de geschiedenis zal ons gelijk geven.

Ik heb trouwens, samen met de gehele familie op jou gestemd. En met trots!.

Dank, Hans. Dank dat je niet capituleerde voor het politiek-correcte-fascisme.

Vaarwel.

arthur4201 | 09-05-15 | 17:00

Mooi, en terecht respectvol stuk.

Contento-Limbo | 09-05-15 | 17:00

Ik hoop dat het steekt. Dat het verrekte pijn doet. Dat zo'n minderwaardig weblogje bij monde van Spartacus op de momenten dat het er toe doet een groot man de waardigheid toedicht die hij verdient. Het getuigt van fatsoen waarvan morele moordenaars als van Dam, de Volkskrant en de vara het besef nooit zullen hebben. Dat er grotere zaken zijn in het leven dan de eigen waarheid. Hulde en een diepe buiging voor een groot man, een mooie vent. Dank dat je er was Hans.

vaas klaak | 09-05-15 | 16:59

Ontzettend jammer dat deze man er niet meer is. Zelden heb ik columns gelezen die zó overtuigend waren als de zijne. R.I.P. meneer Jansen.

frankieV | 09-05-15 | 16:58

Over de PVV tegen Holman: 'Vind je dan niet dat ze iemand zoals ik kunnen gebruiken?'
Dat vind ik mooi gezegd.
Een gevoel van rancune of miskenning heb ik nooit in zijn stukken herkend.

menzo | 09-05-15 | 16:56

De zaterdag is nooit meer hetzelfde, las graag zijn stukken.

de uitbater | 09-05-15 | 16:54

Frits Abrahams trapte gisteren in de NRCnog even lekker na:
"Wat me vooral in Jansen tegenstond, waren de agressieve hoon en onverdraagzaamheid waarmee hij over andersdenkenden en minderheden sprak. Kort voor zijn dood schreef hij in zijn vaste column op GeenStijl over de elite van de Europese Unie die erop uit was de huidige Europe anen te ‘ ver­vangen’.
„De EU-bovenbazen gaan ervan uit dat de dobbernegers, of eigenlijk migranten in het algemeen, kunnen helpen bij dat vervangen.” En aan het slot: „Weinig instellingen lokken zo veel verdrinking, dood en cultuurstrijd uit als de EU. Schrijftafeldoodknuffelaars. De dobbernegers en de Europeanen zijn er het slachtoffer van.”
Dobberne gers."
Abrahams komt uit Venlo. Ik kan me zo voorstellen dat Hans Jansen zou opmerken dat geboren Venlonaren geen blad voor de mond nemen ...

Synecdoche | 09-05-15 | 16:54

Zijn geluid wordt node gemist in het publieke debat waar duiding nodig is zonder de nuance uit het oog te verliezen.
Er zijn twee grote gevaren: de linkse goedmensen die ontkennen dat er een gevaar schuilt in de islam en de gematigde Moslims die zich nooit zullen verzetten tegen de conservatieve stroming. De eerste groep geeft onze maatschappij, vrijheden en cultuur weg aan Middeleeuwse achterlijken. De tweede groep graaien uit onze uitgestoken hand, maar zullen erin spugen als dat voor hun positie beter is. Ik zie geen eenvoudige oplossing.

Boerenbrandtlul | 09-05-15 | 16:53

En Nederland wordt er weer een stuk stommer op, met Hans verdwijnt heel veel kennis over de islam, en heel veel ballen om die kennis te durven etaleren.
Hopelijk kun je vanaf je wolk zien dat er meer mensen de goede strijd gaan strijden, Hans.
See you later.

Cuyahoga | 09-05-15 | 16:48

Het moet frustrerend voor Hans Jansen geweest zijn om als echte wetenschapper verguist te worden door academici & pseudo/sociale wetenschappers die de islam zelf als 'wetenschap' behandelen.

Islam = gekte & waanzin.

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 16:48

Mooi.

o)+ | 09-05-15 | 16:46

Mooi geschreven. Niet dwepend, maar (waarschijnlijk) zoals hij echt was. Een mens.

ole guapa | 09-05-15 | 16:43

Kunnen de geenstijl columns van Prof. Jansen niet in een pdf gebundelt worden??

DubbelDibbel | 09-05-15 | 16:42

Mooi respectvol stuk! We gaan Hans Jansen missen.

Lauwe Koffie | 09-05-15 | 16:42

Een groot man.

R.I.P.

Vogelbeest | 09-05-15 | 16:41

Een groot verlies voor ons, maar een nog grotere aanwinst voor het hiernamaals. De taal spreekt hij al.

Nequebard | 09-05-15 | 16:41

RIP

Een van de weinigen die de waarheid over het islamo-facisme spraken. Een gemis voor het debat.

DubbelDibbel | 09-05-15 | 16:40

Spartacus... een 10 met een griffel voor deze in memoriam!

Twerb | 09-05-15 | 16:39

Professor zijn en Katholiek zijn, ik zal het nooit snappen.

XaleX_2 | 09-05-15 | 16:39

Dit leze men in stilte.

Bruine Beer | 09-05-15 | 16:38

Zie je wel weer terug als ik weer dood ga.

eerstneukendanpraten | 09-05-15 | 16:37

Het was iemand die geen blad voor de mond nam. Rip.

Abu al Uitkering | 09-05-15 | 16:37

Goed stuk Spartacus... Hulde aan de man die het verdiend, Hans Jansen.... we zullen hem nimmer vergeten en gelukkig laat hij ons veel werk na!

Fatwabuster | 09-05-15 | 16:37

Ik heb Hans eigenlijk nooit een islamcriticus gevonden.
Hij oordeelde niet zozeer maar duidde altijd de absurditeit van de islam. Hij vertelde gewoon de waarheid.

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 16:36

Prachtige man, nog steeds een groot gemis.

Maya de Blij | 09-05-15 | 16:36

Hetzelfde gevoel bekroop mij als bij het overlijden van Christopher Hitchens: een gemis voor de mensheid.

www.youtube.com/watch?v=SqIZFn8mvuA

Godsammekraken | 09-05-15 | 16:32

Wat vreemd inderdaad. Zaterdagmiddag zonder Hans.
Mooi eerbetoon.

wakkere_nederlander | 09-05-15 | 16:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl