Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

F1 nostalgie: Herrie & Hockenheim

Reistip. Eentje die Floortje steevast overslaat. Vergeet Parijs, Wenen of Londen. Vergeet oude Romeinse bouwwerkrestanten, neoclassicistische architectuur of (de wachtrijen in) Disneyland. Het is wel zaak om alleen te gaan. Dit is niets voor vrouwen, vriendinnen of kinderen. Sommige dingen moet een man alleen doen. Dit is er één van. Maak Maxim Hartman trots. Sluip midden in de nacht weg. Graai een krat bier mee. En een pak stroopwafels. Eindbestemming: Hockenheimring. En dan bedoel ik niet de klunzige kartbaan die er tegenwoordig ligt. Je moet voorbij het asfalt gaan. De bossen in. De hoge bomen van toen staan er nog steeds. De contouren van de oude Ostkurve zijn nog zichtbaar. Ergens is er zelfs nog een houten baanpost te vinden. Het zijn de stille getuigen van toen. Het is de plek waarin het karakter van de oude Hockenheimring verborgen lag, voordat de moderne tijd diens kille karaktermoord pleegde. Waren de karakteristieke hoge snelheid stukken van weleer achterhaald. ‘Het is niet te beveiligen,’ zei iemand. ‘Het moet allemaal moderner, anders,’ riep een tweede. Anders als synoniem voor beter.
Luistertip. Eentje die Leo Blokhuis steevast overslaat. Stuur iedereen de kamer uit, sluit een laptop aan op je geluidinstallatie, draai het volume open en luister hier eens naar. Ooit waren deze atmosferische V12, V10 en V8-motoren de symfonische begeleiding van een Grand Prix. Maar dat kon dus ook niet meer, net als dat Hockenheim-ding van zojuist. Zoals bij iedere stompzinnige regelwijziging werd er een bijpassend argument verzonnen, en hopla, weg waren de krachtpatsers van weleer. De ooit zo agressieve decibellen stierven een eenzame dood. De motoren werden vervangen door braaf kebbelende 1,6 liter V6 turbo power-units. Een Formule 1-veld dat klinkt als een stel halfgare Makita’s is net zoiets als Metallica nabootsen op een ukulele. Het is bijna niet meer te volgen hoeveel regelwijzigingen doorgewinterde racefanaten jaarlijks door de droge strot gedouwd krijgen. Het ene jaar moet er getankt worden, het andere jaar weer niet. Dan hebben we opeens banden die sneller moeten slijten, andere jaren juist weer niet. Soms mogen backmarkers de safety car inhalen, maar even zo vaak mag dat weer niet. We doen het een tijdlang met tractiecontrole, en slopen het vervolgens maar weer weg. We doen vanuit het niets ineens dubbele punten uitdelen tijdens de slotrace maar het jaar erop toch maar weer enkele. Meer aerodynamica? Of toch liever meer mechanische grip? We weten het niet. Formule 1 lijdt aan een hardnekkige vorm van bordeline. Alles moet altijd weer anders. Want anders is een synoniem voor beter. Internettip. Eentje de Alexander Klopping steevast overslaat. Saveourformula.com. Een initiatief van iemand. Een anoniem iemand. Vast iemand die het goed voor heeft met F1. Een vooraanstaand F1-journoo (verdachte nr 1, verdachte nr 2) of een oud F1-arts met de nodige frustraties (verdachte nr 3). Wie weet is het niemand in het bijzonder, gewoon een gast die op zoek is naar Warhols beroemde vijftien minuten. Strekking van het verhaal: vroeger was alles goed, nu is alles kut en straks moet alles weer anders. Je kan zelf ook nog wat zeggen. Moet je je aanmelden. Met een inlog. Kan je ergens een digitaal velletje downloaden en daarop kan je dan jouw oplossing schrijven. Of je twittert je suggestie met #savingF1 erbij en klaar ben je. Dat kan ook.
Kijktip. Eentje die Mioch steevast overslaat. Grote prijs van Maleisië. Twee weken terug. Een op-het-puntje-van-mijn-stoel-race. Zat alles op en aan. We moeten iets veranderen, zegt u? Wat dan? Waarom dan? Okee, Metallica op een ukulele. Dat kan niet langer. Dat moet anders. Voor de rest moeten we vooral eens stoppen met al dat anders. Daardoor is het oude Hockenheim overleden. Dat steeds maar alles anders doen heeft gewoon niet goed uitgepakt. We zeggen dat vroeger alles beter was maar veranderen zoveel dat we steeds meer vervreemden van toen. Borderline kan behandeld worden. Het enige dat ik mis is de herrie. Die moet terug. @JimMannaF1 UPDATE: stream van GP in China staat hierrr!) UPDATE: HAM wint voor ROS en VET. Max Verstappen reed een fantastische race met een paar geweldige inhaalacties zoals HIER. Helaas vloog zijn onbetrouwbare motor (Renault) drie ronden voor het einde in de fik.

Reaguursels

Inloggen

Stel dat je in het voetbal een ploeg laat spelen met noppen, en een zonder.
@Savanne Rotsmoel | 12-04-15 | 07:52

Erhmm, jaja, want Real Madrid-Ajax wordt ook bepaald door de noppen en niet door de pieken.
Topsport = sponsoring = de meeste centjes winnen (te) vaak

Je houd van de sport of niet, maar aub niet zo'n debiel vergelijk trekken.

@necrosis | 12-04-15 | 08:32
Waar was jij mee bezig toen je 17 was?
Ik neem aan niet met race-miljonair en wellicht F1 wereldkampioen worden?

TisNieZoMoeilijk | 13-04-15 | 20:32

Ik dacht gisteren ik ga het weer eens proberen. Om 07:30 uur voor de buis. Bijna drie uur later zat ik mij serieus af te vragen waarom ik in godsnaam mijn nest was uitgekropen. Biljarten is spannender.

datdantochweerwel | 13-04-15 | 12:28

De ring heet Nürburgring, die ligt bij Nürburg, een dorpje in de Eifel. Nürnberg (in het Nederlands ook wel Neurenberg) is een stad van een half miljoen inwoners in Bayern en heeft helemaal niets met de Ring te maken. Nurnburg zonder umlaut en met N bestaat niet. Als je geen umlaut wilt schrijven (wat op de meeste toetsenborden overigens helemaal niet moeilijk is) dan moet je Nuerburg schrijven. Voor de volledigheid: Burg betekent Burcht en Berg betekent Grote Heuvel.

Panelli | 13-04-15 | 07:55

@Jim Manna; Puik betoog, alleen leeft F1 niet meer zo hard als halverwege de 90's en daarvoor.
Bernie is net zo populair als de *kuch* gekozen EU-top.

Vandaag ben ik op de Nurnburgring geweest. Geweldig! Dikke aanrader ook als je geen fuck om auto's geeft. Zo'n stukje vrijheid op aarde zou wat mij betreft veel meer gepromoot mogen worden, alsook een Nederlandse tegenhanger mogen hebben.
Al zijn we de sport niet meester, wij Nederlanders zijn dan weer wel verdomd goed in faciliteren en creëren en geld rondpompen wat de racerij dan ook weer niet vreemd is.
En mensen die met geluidsoverlast kampen, gaan maar lekker op de Veluwe of in een schuilkelder wonen!

TP 1984 | 13-04-15 | 02:20

Schreeuwende V12's begeleidt door commentaar van Murray Walker op de BBC. Zo zal het nooit meer zijn. :-(

Jippie | 12-04-15 | 23:48

Ik kijk al jaren geen F1 meer, lees hier voor het eerst dat ze Hockenheim hebben veranderd. Wat een schande en wat een schok! Waarom moet alles groen en veilig tegenwoordig?

r04drunn3r | 12-04-15 | 19:00

Liefhebbers van geluid zullen zowieso wel afhaken binnenkort;
de eerste elektrische koppelreuzen zijn al een feit.
Accu verwisselen gaat sneller dan bijtanken.
Met een ongelimiteerde techniek zou de coureur met 'n hangend koppie aan de finish verschijnen als hij dat al haalt. (g-krachten)
Dan moeten de circuits verbouwd worden met vloeiendere lijnen.
Of er staat een operator op het champagneschavot, kan ook.
Leg u er maar bij neer;
nog even en alle vrouwen kunnen inparkeren...

Bralbert | 12-04-15 | 18:57

Formule 1 was jaren geleden leuk, nu ben ik meer fan van WEC met als hoogtepunt 24 uur of Le Mans .

MaikolNicht | 12-04-15 | 17:30

Ik ben verliefd op Formule 1, en Formule 1 voelt dat.

Jim Lovell | 12-04-15 | 16:10

@Bhagwappie:
De connectie tussen mijn gymlessen en dat zuigende Belgische Verstrapon knulletje ontgaat mij. Maarja we kunnen niet allemaal coherente tegels plempen en het houdt in Uw geval weer een verward persoon van straat.

Berbaar | 12-04-15 | 15:06

@captainobvious:;-)
Vroeger,toen honden nog uit de bek scheten en je poep met een lange oe schreef

Boris Badass | 12-04-15 | 13:58

Vroeger, toen de lucht nog schoon was en sex nog vies.
Manna, ouwe chagrijnige lul.

captainobvious | 12-04-15 | 13:43

Die oude V12 klonk echt als mechanische porno. Verder ben ik wel klaar met de F1 dat tegenwoordig achter de decoder te vinden is precies om de redenen die Jim aangaf, de hele charme en sensatie van vroeger is weg. En de commercie erom heen is niet meer te harden. FIA heeft een paar duizend man op het internet die de hele dag met DMCAs filmpjes en fragmenten verwijderd van het internet, want stel je voor dat mensen een paar seconden beeld zien zonder er voor betaald te hebben!

XaleX_2 | 12-04-15 | 13:07

Kut Android spellingscontrole: krijsende

Homer P. Simpson | 12-04-15 | 12:58

God wat mis ik die kruisende V12/10's...

Homer P. Simpson | 12-04-15 | 12:57

Erg leuk om een link naar een live stream te posten die vol malware zit........

Crash77 | 12-04-15 | 12:43

@wapster | 12-04-15 | 10:22
.
In de F1 is de Renaultmotor de beste en betrouwbaarste gebleken als je de laatste 30 jaar F1 bekijkt. Dit jaar lijken ze een probleem te hebben.
Voor een personenauto zou ik Renault inderdaad altijd overslaan.

Bytemaster | 12-04-15 | 11:33

Berbaar | 12-04-15 | 11:10
Jij werd altijd als laatste gekozen bij de gymlessen, dat kan niet missen!

Bhagwan Sri Rajneesh | 12-04-15 | 11:33

Weer een indrukwekkende race gereden door Max.Jammer van de motor maar hij heeft zich weer in de kijker gereden bij de topteams.

Crash77 | 12-04-15 | 11:30

Max zijn motor vloog niet in de fik, hij sloeg vast. Helaas.

BekiekUtMoar | 12-04-15 | 11:19

@LaPetite:
Miaaauw een Verstrapon fannetje op het pikje getrapt.
Mijn zondag begint dubbel goed!

Berbaar | 12-04-15 | 11:10

Roest En Narigheid Achtervolgen U Lange Tijd

Bhagwan Sri Rajneesh | 12-04-15 | 10:55

@Berbaar: kom weer eens reaguren als je niet meer bij je moeder woont en je bent gepromoveerd naar burgerflipper.

LaPetite | 12-04-15 | 10:36

Je bent echt blij als een Fransoos aan je motor heeft staan knutselen. Renault, alleen voor als je echt niks anders kunt betalen.

wapster | 12-04-15 | 10:22

ALs je als weblog dan toch meent om mee te moeten liften op de nieuwe nationale nieuwswaarde van F1 door de entree van max, dan zou een combinatie van begenadigd schrijver en gepassioneerd F1 volger (inclusief kennis van de sport) geen overbodige luxe zijn voor de dienstdoende stukjestypert. Dit is niveau Pinto zn autistische neefje met zn eerste odol.

vaas klaak | 12-04-15 | 10:13

Niiiceeee!!
Dat Verstrapon lulletje weer uitgevallen. :-)

Berbaar | 12-04-15 | 10:08

Nostalgie? Vroegah kon je bij Rob Slotermaker scheuren binnen de Ring van 020. En speedracen op het IJ.

Piet Karbiet | 12-04-15 | 09:45

@necrosis:Max is de F1 binnengekomen via het talentenprogramma van Red Bull,heeft dus geen sponsorgeld hoeven meebrengen.
Hij gaat wereldkampioen worden als je hem de beste auto van het veld geeft,en dat is momenteel een Mercedes.
Ondertussen kan jij van vrouwenworstelen genieten,ik ga ff in een hoekje zitten janken.
*out*

Boris Badass | 12-04-15 | 09:43

Lekker die Renault motoren. En minuten lang lekker rokend in beeld, prima reclame ....

Der Schnitzeljäger | 12-04-15 | 09:42

... ahh, zund Max volgend jaar in een Ferrari i.p.v. een Dacia?

Bhagwan Sri Rajneesh | 12-04-15 | 09:41

Max?

bolkebeer | 12-04-15 | 09:40

Renault heeft nu een heel groot probleem met Red Bull

Reppertje | 12-04-15 | 09:40

Doei Verstappen.

Number3 | 12-04-15 | 09:38

poef weg motor

bon | 12-04-15 | 09:37

Nou Renault, bedankt weer.

BLR | 12-04-15 | 09:37

NEEEEE!!!!!

Boris Badass | 12-04-15 | 09:37

@bolkebeer | 12-04-15 | 09:22
Je hebt een ban?
Ik ga GU even wakker maken met verse koggie.
*Jawel; gnehehehe*

necrosis | 12-04-15 | 09:30

Wat is deze sport toch slecht voor het milieu. Het moest verboden worden.
bolkebeer | 12-04-15 | 08:52

Bedenk dat alle efficiency verbeterende uitvindingen uitgetest zijn in de F1 stroomlijn ,aircurtains injectiemotoren digitale motorelectronica dubbele turbos en zelfs energieterugwinning en hybride technologie komt uit de kraamkamer van de racerij.....

arretje | 12-04-15 | 09:28

@Boris Badass | 12-04-15 | 09:16
Mijn vraag blijft staan: hoeveel geld heeft Max moeten neerleggen voor een stoeltje?
En ik voeg er nog een tweede vraag aan toe: wanneer word hij wereldkampioen als hij blijft steken tussen plaats zeven en negen?
*op zoek gaat naar vrouwenworstelen*

necrosis | 12-04-15 | 09:25

necrosis | 12-04-15 | 09:03
Oké. Bedankt voor de tip. Hup Max Hup! Gassen met die handel.

bolkebeer | 12-04-15 | 09:22

@necrosis | 12-04-15 | 09:10
Belachelijke sport natuurlijk, als je geld moet meebrengen om bij een team te mogen. Stel je voor dat dat in de voetballerij ook zo werkte. Dan kreeg je toestanden als Peter R. de Vries in de spits bij Ajax. Belachelijk toch?

VanBukkem | 12-04-15 | 09:22

@Boris Badass | 12-04-15 | 09:16
*plop*.....

bon | 12-04-15 | 09:20

Max rijdt als een koning, prachtige inhaalmanvoeuvres!

bwest | 12-04-15 | 09:19

Waar is de tijd gebleven dat teams konden knutselen aan hun auto's om ze de snelste op de baan te maken?
Wanneer kan ik stemmen op het aftreden van die Eikelsteen?

necrosis | 12-04-15 | 09:16

Alles was toen meer naar waarde:
de beste techniek zonder restricties
de hoogste snelheden die toen haalbaar waren (320 is niet weinig)
de beste coureurs met het grootste hart (wegligging, veiligheid)
nieuwe vindingen werden later toegepast in personenwagens
is nu alleen nog interessant als kijksport door de vele camera's
lijkt steeds meer op oval-racing (gaap)

Bralbert | 12-04-15 | 09:16

@necrosis:WOW hij ligt nu 8e!!
Kan mij het verrotten ik trek een Hertog Jan open!!
Ter info: in tegenstelling tot Guido rijdt Max daar puur op talent.

Boris Badass | 12-04-15 | 09:16

@Boris Badass | 12-04-15 | 09:07
Hoeveel sponsorgeld moet Max meebrengen om überhaupt te mogen rijden?

necrosis | 12-04-15 | 09:10

@necrosis:bedankt voor de correctie,zal beter opletten.
Hij ligt trouwens nog steeds op de 9e plaats,en hoeft denk ik niet wakker te worden gemaakt... truste!!!

Boris Badass | 12-04-15 | 09:07

@bolkebeer | 12-04-15 | 08:52
Nu klink je als een reaguurder met een ban.
Mijn advies: niet doen!

necrosis | 12-04-15 | 09:03

@VanBukkem | 12-04-15 | 08:55
Ik zou het meer respecteren als hij zijn vriendin niet gaat lopen meppen, zoals zijn vader.
Maar misschien zit er iets in Limburgs water waar ik geen verstand van heb....

necrosis | 12-04-15 | 09:02

@bolkebeer | 12-04-15 | 08:52
Je hebt coureurs die miljoenen per jaar verdienen, en hebt coureurs die geld moeten meebrengen om te mogen rijden.
En gelukkig woon ik niet naast een racebaan.
Je zal de patatbakjes maar op moeten ruimen van tokkies die speciaal komen kijken naar Max Verstappen...

necrosis | 12-04-15 | 08:59

Als je bij de Hockenheim komt op weg naar de wintersport wordt de autobahn vierbaans en gaat bij mij ook meteen het gas erop gheghe

arretje | 12-04-15 | 08:58

Als Max nou maar niet naar zijn pa luistert ("Max! Rechts van je! Ik zie een grindbak!") en gewoon op het asfalt blijft rijden, dan wordt het misschien nog wel eens wat met die jongen.

VanBukkem | 12-04-15 | 08:55

@Boris Badass | 12-04-15 | 08:49
Maak me maar wakker als hij eerste ligt!
Enne.. het is 'voor jouW info'

necrosis | 12-04-15 | 08:53

Wat is deze sport toch slecht voor het milieu. Het moest verboden worden.

bolkebeer | 12-04-15 | 08:52

@Center | 12-04-15 | 08:44
Ik drink geen koffie, en de buurvrouw moest weer terug naar haar man.
Enne... 22 comments in acht jaar tijd.
Die post ik per dag!

necrosis | 12-04-15 | 08:50

@necrosis:een F1 auto remt wel sneller!
voor jou info,hij ligt nu 9e.
Nog iets te vroeg voor *plop*

Boris Badass | 12-04-15 | 08:49

@Boris Badass | 12-04-15 | 08:23
Hopelijk doet Max het goed, anders heeft zijn vader weer een reden om 'mamma' in elkaar te beuken.
En dan te bedenken dat een Bugatti Veyron een stuk sneller kan dan een F1 bolide....
*gnehehe*

necrosis | 12-04-15 | 08:45

@necrosis | 12-04-15 | 08:32

Koffie op ? weer alleen wakker geworden ?

Center | 12-04-15 | 08:44

Die Martin Brundle krijgt geen genoeg van de jonge Verstappen. Dat zegt ook wel wat. Paar aardige inhaal acties en wederom in de punten. Nu maar hopen dat de Renault motor goed blijft draaien.

BLR | 12-04-15 | 08:39

Ik ga pas weer kijken als die bejaarde Bernie Eikelsteen definitief is weggejorist en opgerot.
Zijn dochters mogen blijven....

necrosis | 12-04-15 | 08:38

Schijnbaar was het fantastisch dat Max tijdens de laatste race 7e werd.
Als een coureur in de F1 continue 7e word, zal hij nooit winnen.

necrosis | 12-04-15 | 08:32

Max had het ff gehad met dat telefonerende vrouwtje voor hem ... beetje risicovol maar nice ..

Center | 12-04-15 | 08:24

10e,dat deed hij mooi!
En pappa zag dat het goed was...

Boris Badass | 12-04-15 | 08:23

En zo nemen ze je hobby's af.

wakkere_nederlander | 12-04-15 | 08:20

Als je nou een echte kerel bent "Jim Manna" dan kijk je full HD op je grote flatscreen en dan ga je niet naar een brakke stream kijken.

th3freeze | 12-04-15 | 08:14

@center 7:32
RTL Deutschland commentatoren misten even totaal de start. Saaie eikels, dan liever toch geleuter van Sky

de Voorzittert | 12-04-15 | 08:06

Geen lawaai geen pitspoezen geen spanning maar tog...... hup Max !!

VakkieT | 12-04-15 | 08:01

De Hockenheimring mag dan overleden zijn, in Griekenland wordt gelukkig weer een nieuw Formule 1 circuit gebouwd.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/10/...
En waarom ook niet?
Ze hebben toch geld zat, die Grieken.

VanBukkem | 12-04-15 | 08:00

Tenenkrommend slecht geschreven stuk. Los daarvan, het basisconcept van F1 deugt niet. Het materiaal geeft de doorslag, niet de coureurs. Stel dat je in het voetbal een ploeg laat spelen met noppen, en een zonder. De kans is groot dat je de uitslag dan wel kunt voorspellen. En zie daar het probleem van F1 in een notendop.

Savanne Rotsmoel | 12-04-15 | 07:52

dankjewel, Parsons

mainman | 12-04-15 | 07:42

Die baanpost is inderdaad gewoon een jachthutje.
Ik ga zo de race kijken met V12-V6 geluiden van Ferrari. Stomme Sky-geleuter over Hamilton word je ook doodziek van. Tevens : "gewoon" weer een gat van een seconde tussen Mercedes en Ferrari ....

Center | 12-04-15 | 07:32

Gewoon elektrisch gaan rijden, ben je gelijk van al die herrie af.

impy | 12-04-15 | 07:24

Die houten baanpost ziet er anders verdacht veel uit als een jachthut bij een grote oversteek / vrije ruimte.

PureYak | 12-04-15 | 07:23

Kijk zelf al jaren niet meer, is geen kudt meer aan inderdaad. Het is dat Max nu mee doet maar verder, pfhhh.

Apollo | 12-04-15 | 07:20

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken