achtergrond

Geenstijl

F1 nostalgie: Herrie & Hockenheim

Reistip. Eentje die Floortje steevast overslaat. Vergeet Parijs, Wenen of Londen. Vergeet oude Romeinse bouwwerkrestanten, neoclassicistische architectuur of (de wachtrijen in) Disneyland. Het is wel zaak om alleen te gaan. Dit is niets voor vrouwen, vriendinnen of kinderen. Sommige dingen moet een man alleen doen. Dit is er één van. Maak Maxim Hartman trots. Sluip midden in de nacht weg. Graai een krat bier mee. En een pak stroopwafels. Eindbestemming: Hockenheimring. En dan bedoel ik niet de klunzige kartbaan die er tegenwoordig ligt. Je moet voorbij het asfalt gaan. De bossen in. De hoge bomen van toen staan er nog steeds. De contouren van de oude Ostkurve zijn nog zichtbaar. Ergens is er zelfs nog een houten baanpost te vinden. Het zijn de stille getuigen van toen. Het is de plek waarin het karakter van de oude Hockenheimring verborgen lag, voordat de moderne tijd diens kille karaktermoord pleegde. Waren de karakteristieke hoge snelheid stukken van weleer achterhaald. ‘Het is niet te beveiligen,’ zei iemand. ‘Het moet allemaal moderner, anders,’ riep een tweede. Anders als synoniem voor beter.
Luistertip. Eentje die Leo Blokhuis steevast overslaat. Stuur iedereen de kamer uit, sluit een laptop aan op je geluidinstallatie, draai het volume open en luister hier eens naar. Ooit waren deze atmosferische V12, V10 en V8-motoren de symfonische begeleiding van een Grand Prix. Maar dat kon dus ook niet meer, net als dat Hockenheim-ding van zojuist. Zoals bij iedere stompzinnige regelwijziging werd er een bijpassend argument verzonnen, en hopla, weg waren de krachtpatsers van weleer. De ooit zo agressieve decibellen stierven een eenzame dood. De motoren werden vervangen door braaf kebbelende 1,6 liter V6 turbo power-units. Een Formule 1-veld dat klinkt als een stel halfgare Makita’s is net zoiets als Metallica nabootsen op een ukulele. Het is bijna niet meer te volgen hoeveel regelwijzigingen doorgewinterde racefanaten jaarlijks door de droge strot gedouwd krijgen. Het ene jaar moet er getankt worden, het andere jaar weer niet. Dan hebben we opeens banden die sneller moeten slijten, andere jaren juist weer niet. Soms mogen backmarkers de safety car inhalen, maar even zo vaak mag dat weer niet. We doen het een tijdlang met tractiecontrole, en slopen het vervolgens maar weer weg. We doen vanuit het niets ineens dubbele punten uitdelen tijdens de slotrace maar het jaar erop toch maar weer enkele. Meer aerodynamica? Of toch liever meer mechanische grip? We weten het niet. Formule 1 lijdt aan een hardnekkige vorm van bordeline. Alles moet altijd weer anders. Want anders is een synoniem voor beter. Internettip. Eentje de Alexander Klopping steevast overslaat. Saveourformula.com. Een initiatief van iemand. Een anoniem iemand. Vast iemand die het goed voor heeft met F1. Een vooraanstaand F1-journoo (verdachte nr 1, verdachte nr 2) of een oud F1-arts met de nodige frustraties (verdachte nr 3). Wie weet is het niemand in het bijzonder, gewoon een gast die op zoek is naar Warhols beroemde vijftien minuten. Strekking van het verhaal: vroeger was alles goed, nu is alles kut en straks moet alles weer anders. Je kan zelf ook nog wat zeggen. Moet je je aanmelden. Met een inlog. Kan je ergens een digitaal velletje downloaden en daarop kan je dan jouw oplossing schrijven. Of je twittert je suggestie met #savingF1 erbij en klaar ben je. Dat kan ook.
Kijktip. Eentje die Mioch steevast overslaat. Grote prijs van Maleisië. Twee weken terug. Een op-het-puntje-van-mijn-stoel-race. Zat alles op en aan. We moeten iets veranderen, zegt u? Wat dan? Waarom dan? Okee, Metallica op een ukulele. Dat kan niet langer. Dat moet anders. Voor de rest moeten we vooral eens stoppen met al dat anders. Daardoor is het oude Hockenheim overleden. Dat steeds maar alles anders doen heeft gewoon niet goed uitgepakt. We zeggen dat vroeger alles beter was maar veranderen zoveel dat we steeds meer vervreemden van toen. Borderline kan behandeld worden. Het enige dat ik mis is de herrie. Die moet terug. @JimMannaF1 UPDATE: stream van GP in China staat hierrr!) UPDATE: HAM wint voor ROS en VET. Max Verstappen reed een fantastische race met een paar geweldige inhaalacties zoals HIER. Helaas vloog zijn onbetrouwbare motor (Renault) drie ronden voor het einde in de fik.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.