Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenPeil Exitpoll: Wat hep u gestemp?

pvdatoennuenaltijd.jpg GeenPoll ExitPoll! We weten wat u zei dat u ging stemmen (lol). Nu willen we weten wat u daadwerkelijk fysiek in het echt gestempt heeft. Daarvoor gaarne gebruik maken van de Stijlloze Poll in de rechter sidebar. De tussenstand verschijnt hierrr. En omdat dit topic verder geen enkel nut dient dan alleen die exit poll, hebben we ter omlijsting een partijhistorische stemwijzer gemaakt. Voor wie nog zweeft. vvdtoennu.jpg gltoennu.jpg greettoennu.jpg tuutuutuutmetdegroetjesvansybrand.jpg sptoennu.jpg trojaansepaarden.jpg d66toennurip.jpg

Reaguursels

Inloggen

Die van Hearsma Buma is super!

Groffert | 19-03-15 | 18:24

,,Ik denk dat de media gewoon zelfvoldaan de overwinning van D66 gaat analyseren, de partij waarvan de achterban wel is komen opdagen."

Hier denk ik anders over. Ten eerste denk ik dat elke partij altijd wel een vergelijkbare achterban zal houden dat zijn stem zal uitbrengen. D66 zal niet een grotere achterban hebben dan de PVV, PVDA of VVD denk ik.

En ik ben er 100% van overtuigd dat de media de politiek graag door de mangel haalt. Bij een opkomstpercentage van ± 50% zal de media gegarandeerd massaal vraagtekens zetten bij de houdbaarheid van het politieke stelsel.

"De overheid heeft gisteren aan jou gevraagd hoe jij erover dacht. Jij hebt niet geantwoord. Hoe bizar is het dan, als je vervolgens gaat klagen dat er niet naar je geluisterd wordt?"

Ik zie het anders; de overheid stelt mij een vraag met een meerkeuzeantwoord, waar mijn antwoord niet tussen zit. En dit geldt voor vele mensen.

Het is, kinderachtig gesteld, alsof mij de vraag gesteld wordt wat mijn lievelingskleur is;
A: Geel
B: Rood
C: Blauw
D: Groen

Stel dat mijn lievelingskleur Oranje is en dan (omdat ik mijn plicht wil volbrengen) op Rood stem. Dan kun je mij toch niet altijd nadragen dat mijn lievelingskleur Rood is?

Dat is wel wat er nu gebeurt; je hebt gestemd, maar kan verder je mond niet open trekken. Ja, hier op Geenstijl wat lopen roepen, maar de partijen kunnen (terecht volgens het huidige stelsel) blijven roepen dat de stemmers hebben gesproken.

Je mag dan van jezelf vinden dat je recht van spreken hebt, je koopt er niets voor. Het enige wat je kunt doen is over 4 jaar een ander hokje in te kleuren, waarop het circus weer van voor af aan begint.

"Dat geldt voor bepaalde elitepartijen, maar voor oppositiepartijen is dat helemaal niet aan de orde, want die nemen geen deel aan de coalitie, en hebben er dus geen politiek belang bij hun beloftes te breken."

Dat komt omdat oppositiepartijen amper beloftes kúnnen breken; ze maken immers geen beleid. Ze roepen alleen vanaf de zijlijn en proberen wat punten uit te onderhandelen om vervolgens een behaald succes als een trofee naar de achterban te tonen.

Een stuk anders wordt het wanneer deze partijen alsnog in de coalitie terecht komen. Dan wordt elk besluit op de weegschaal gelegd en zie je dat je als regerende partij flink moet inleveren (normaal gezien) om een meerderheid te kunnen vormen.

Daarom ben ik ervan overtuigd dat een stem op een kleine partij bijna net zoveel zin heeft als niet gaan stemmen; op de lange termijn ga je er niet veel mee veranderen. Daar moet het systeem voor worden aangepast en ik denk eerder dat dit door druk van buitenaf (media en flinke maatschappelijke onrust) gebeurt dan intern (een kleine partij zoals Libertarische Partij).

Noem het naïef of dom; voor mijn eigen gemoedsrust is het op dit moment heerlijk om te zeggen dat geen enkele politicus kan zeggen; dit is mede mogelijk gemaakt door "absoluut niet waar" zijn stem. En dat is mij persoonlijk ook wat waard.

Absoluut niet waar | 19-03-15 | 10:11

@Geile Markeerstift | 18-03-15 | 18:32
"SGP.
Niet vanwege godsdienst (dat is het enige punt waarop ik echt met ze van mening verschil), maar omdat dit al decennia de meest eerlijke partij is die er is en momenteel de meest rechtse. Qua integratie en het beleid met allochtonen zijn ze al vele jaren duidelijk en toch menselijk."

Dus je achterban volledig in de steek laten en het land te gronde richten door als onderdeel van de Crematoriumcoalitie dit kabinet in het zadel te houden, dat vind jij eerlijk gedrag?

Ik moet zeggen, vroeger had ik op dat punt de SGP ook hoog zitten. Daarom viel het me juist van hen zo tegen dat ze hun ziel aan de duivel verkochten via de crematoriumcoalitie (om maar in christelijke termen te blijven spreken).

Russells Teapot | 19-03-15 | 09:35

@Simon_GS | 18-03-15 | 16:50
"Sjezus er wordt hier net zo gestemd als op de gemiddelde VMBO."

Ah. Hier spreekt een ervaringsdeskundige.

Dus jij stemde met je mede-VMBOertjes allemaal op de LP en PVV?

Hoe lang duurde het voor je erachter kwam dat je, als VMBOer van niet ouder dan 16, uberhaupt niet mocht stemmen, en moest wachten tot je een 2e of 3e jaars MBOer zou zijn?

Russells Teapot | 19-03-15 | 09:31

@diddley2 | 18-03-15 | 15:25
Ik stem ook niet op de LP omdat ik wil dat ze de absolute macht krijgen in dit land. Daar zou ik niet aan moeten denken.

Ik stem op ze omdat ze volledig de andere kant op willen dan de huidige elite nu op gaat: minder uitgeven, overheidsdiensten wegbezuinigen, sluitende begroting, belastingverlaging, enzovoort.

Als ik de kleine democratische invloed die mijn stem heeft zo effectief mogelijk in wil zetten, is het zaak om op de partij te stemmen die mijn mening in het extreme vertegenwoordigt, want daarmee trek ik er het hardst aan.

Russells Teapot | 19-03-15 | 09:28

@hallevvezool | 18-03-15 | 15:03
"Want je levert natuurlijk géén rechten in door te gaan stemmen op om het even welke partij die NL graag compleet aan de EU overdoet, of op de ene katvanger die is ontworpen en opgezet om stemmen van de boe-roepers op te vangen."

Natuurlijk wel. Maar er zijn meer opties dan dat. Of wou je zeggen dat op jouw stemformulier alleen de coalitiepartijen en de PVV voorkwamen?

Door niet te stemmen gooi je in ieder geval je eigen democratische recht op inspraak overboord.

Je hebt namelijk het recht om op bepaalde personen te stemmen en zo een bepaalde lijn van beleid goed te keuren, en de rest bij extensie af te keuren. Als je dat weigert te doen, heb je later niets waar je je op kunt beroepen, en heb je dus geen enkel recht van spreken meer. Je hebt immers heel bewust gezegd: "Ik laat het aan de hoge heren in de politiek over. Mijn persoonlijke mening is niet belangrijk genoeg om hen mee lastig te vallen."

"Toen er naar een mening gevraagd was gaf het electoraat aan "op te knakkeren met je EU grondwetje". Wij gaven immers aan het er niet mee eens te zijn.
Sinds Lissabon - All your base are belong."

Toen negeerde de regering het referendum. Als een democratisch referendum kan worden genegeerd, dan vindt er dus geen democratie plaats. Maar dat maakt de stem tegen de grondwet niet minder legitiem: het enige wat illegitiem was, was het verdrag van Lissabon.

""Stemmen legitimeert het systeem" Dit is correct:
Door te gaan stemmen geef je aan die krabbel van balkie eigenlijk toch wel okee te vinden, waarmee je het wel goed vindt dat NL binnen de EU niets meer vetoën of subsidiariteiten heeft."

Dus door nu te stemmen voor de PS2015 legitimeer je het verdrag van Lissabon.

Dat slaat echt he-le-maal nergens op. Echt, waar haal je het vandaan.

""geen medeplichtige willen zijn" verwarren met "de illusie niet getroffen te kunnen worden door de beslissingen van anderen" is natuurlijk altijd leuk, vooral wanneer het besef van de waarheid achter de illusie leidt tot het zichzelf dan maar medeplichtig maken."

Ik heb al uitvoerig uitgelegd dat je maar aan één ding medeplichtig bent als je gaat stemmen: het beleid dat gevoerd wordt door de persoon waar je op hebt gestemd.

Het idee dat je door te stemmen het beleid van alle anderen ook legitimeert is uitzonderlijk stompzinnig en getuigt van een compleet en fundamenteel onbegrip van de basale werking van een democratie.

"Ik vind het stuitend geen argumenten aan te treffen die de domheid van het standpunt "geen medeplichtige willen zijn" aantonen. "

Ik vind het stuitend dat jij blijkbaar zo beperkt bent in je verstandelijke vermogens dat je niet doorhebt dat ik dat al meerdere keren heb uitgelegd. Uitvoerig. En in simpele bewoordingen, zodat jij het ook kunt begrijpen.

"Ik hoon je weg tot ik of 1 cel bijgroei, of een uitleg zie waarom "geen medeplichtige willen zijn" middels een blanco of ongeldige (uitgebrachte Dus herverdeelbare stem) uitgevoerd zou moeten worden door de ontstemde stemgerechtigde. "

Die uitleg heb je zojuist gehad. Blanco stemmen maakt praktisch niet uit, maar het geeft je wél recht van spreken, want toen de politiek naar je mening vroeg, heb je die gegeven. En dat is waarom het een wereld van verschil maakt met niet stemmen.

En ik hoop inderdaad dat je 1 cel bijgroeit, want vooralsnog maakt het weinig uit of ik een uitleg geef waarom "geen medeplichtige willen zijn" een deerniswekkend dom argument is om niet te gaan stemmen.

Die uitleg heb ik immers al meerdere keren gegeven, en die heb jij volledig genegeerd, om vervolgens te brullen dat ik die uitleg nooit gegeven heb. Op die manier valt er natuurlijk niet met je te praten.

Russells Teapot | 19-03-15 | 09:19

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 15:03
"Ik besef terdege dat het wegblijven an sich niets gaat veranderen. Maar ik geloof wel dat het een aanzet kan zijn tot veranderingen, het veranderen van een vastgeroeste mindset."

Ja, dat weet ik. En zoals ik al zei denk ik dat dat buitengewoon naief is. Het is namelijk een beetje alsof je iemands mening probeert te veranderen door te zwijgen tegen die persoon.

"Wat denk jij dat er gaat gebeuren wanneer de tweede kamer verkiezingen dezelfde opkomstcijfers gaan krijgen als bij de provinciale staten? Moet jij eens opletten wat voor mediacircus daar achterweg gaat komen."

Denk je dat echt?

Ik denk dat de media gewoon zelfvoldaan de overwinning van D66 gaat analyseren, de partij waarvan de achterban wel is komen opdagen. De lage opkomst wordt hooguit zijdelings genoemd, en aangezien actie ondernemen vanwege een lage opkomst zou betekenen dat de zojuist verkozen mensen direct hun baantjes in moeten leveren, terwijl zij juist de enige mensen zijn die dat besluit kunnen nemen, is dat iets wat nóóit gaat gebeuren.

"Wanneer dat meerdere malen achter elkaar gebeurt dan ben ik ervan overtuigd dat er meer draagvlak ontstaat om de boel om te gooien dan nu op een kleine partij te stemmen."

Zoals ik ook al eerder zei, een verkiezingsoverwinning voor een partij die het systeem wil aanpassen danwel omverwerpen (zoals de LP) heeft véél meer invloed dan een lage opkomst.

Simpelweg omdat zetels voor kleine partijen ten koste gaan van de zetels van VVD en D66, terwijl thuisblijven niet in lege zetels resulteert, en deze partijen daardoor geen verlies draaien, en dus geen noodzaak zullen zien hun koers te wijzigen.

"Ten slotte je opmerking dat je niet mag zeuren als je niet hebt gestemd. Daar ben ik het compleet mee oneens. Ik vind deze opmerking overeenkomen met het vastgeroeste politieke stelsel; je mag 1x je stem uitbrengen en verder moet je je mond houden. "

Nee, je mag 1x stemmen, en vervolgens heb je de komende regeerperiode recht van spreken. Je hebt immers al je democratische macht gebruikt om het bij te sturen en hebt er zelf dus alles aan gedaan, dus als de politiek nog steeds een voor jou ongewenste kant opgaat, kun je op die basis verder protesteren.

Als je dat daarentegen hebt nagelaten, is het nogal misplaatst om waar dan ook over te zeuren, aangezien je geen gebruik hebt gemaakt van de macht die je wél hebt. Dan is het blijkbaar gewoon niet belangrijk genoeg voor je. De overheid heeft gisteren aan jou gevraagd hoe jij erover dacht. Jij hebt niet geantwoord. Hoe bizar is het dan, als je vervolgens gaat klagen dat er niet naar je geluisterd wordt?

"Ik wil mijn mening geven over individuele vraagstukken, ik wil niet per se denken in rechts of in links. Het idee dat je met een stem sturing uitoefent vind ik namelijk niet kloppen; je hebt immers geen idee in welke richting je stuurt."

Dat hangt er helemaal vanaf op welke partij je stemt. Als je op de LP stemt, weet je zeker dat de sturing die je uitoefent 100% richting een kleinere overheid is, bijvoorbeeld.

Ik ben het met je eens dat we referenda zouden moeten houden over individuele politieke vraagstukken.

"Je geeft een zwieper aan het stuur naar rechts of naar links, maar hebt geen idee waar je uiteindelijk heen gaat. Nogmaals het voorbeeld van de PVDA en VVD stemmers; zullen zij hebben gewild in welke richting het allemaal is gegaan? "

Nee, en daarom zou het ook te hopen zijn dat zij eindelijk eens hun lesje hebben geleerd.

Maar dat is iets aan het systeem dat veranderd moet worden. Verkiezingsprogramma's moeten bindend worden, en overtreding ervan strafbaar. Dan zijn de gekozenen gedwongen om te pogen hun beloftes uit te voeren.

Dat geldt voor bepaalde elitepartijen, maar voor oppositiepartijen is dat helemaal niet aan de orde, want die nemen geen deel aan de coalitie, en hebben er dus geen politiek belang bij hun beloftes te breken.

Russells Teapot | 19-03-15 | 09:05

@Russells Teapot | 18-03-15 | 13:41
Of je mag gewoon niet in NL stemmen...

Enrique C | 18-03-15 | 22:38

De piratenpartij is voor jou en voor mij.
(staat er niet tussen het is een schande)

rover2000 | 18-03-15 | 22:14

Ik wil graag een gedifferentieerde stem kunnen uitbrengen. Dat ik kan zeggen, zoveel % voor die, zoveel % voor die, en zoveel % voor die, enzovoort. Ook zou je gewoon moeten kunnen stemmen via internet. Ook zouden er meer referenda moeten komen, ook gedifferentieerd, en via internet. Er zou algemeen meer democratie moeten komen. Het moet niet zo zijn dat, zoals in Zweden, een elite van bestuurders het gewone volk de islam door de strot duwt en zelf in elitebuurten woont en voor hun kinderen elitescholen uitzoekt. Zie: www.youtube.com/watch?v=UHsXWYaTlik#t...

Benedict Broere | 18-03-15 | 20:41

@tweetybird | 18-03-15 | 19:53
U snapt er daadwerkelijk geen zak van.

De SP verrijkt zichzelf met EXTRA belastinggeld via een dubieuze belastingtruc.
VVD'rs doen het misschien individueel, de SP doet het gewoon als beleid.

3 miljoen per jaar extra belastinggeld wat de SP uit de BV Nederland trekt. Laat het even op u inwerken; 3 miljoen!

Er zijn dagen dat ik het niet in de portemonnee heb.
Ik snap zelf al helemaal niet dat de SP er mee weg komt, want de regels van de Belastingdienst stellen heel duidelijk dat de gift VRIJWILLIG dient te zijn.
Bij de SP is het echter een kwestie van afdragen of oprotten.

www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-o...
www.joop.nl/politiek/detail/artikel/13...



TeeJee | 18-03-15 | 20:35

Chiant | 18-03-15 | 19:08
Dat heb ik ook gezien. In mijn vakgebied zijn de waterschappen nog enigszins belangrijk (qua invloed uitgeoefend door hun beleid) en zodoende heb ik, zolang ze nog niet afgeschaft zijn, dus maar wel gestemd.

Geile Markeerstift | 18-03-15 | 20:18

TeeJee | 18-03-15 | 19:24

Ja maar ik vraag mij af wat is nu u punt. O vvd hebben zichzelf beschadigt en gaan dan zielig doen .Dus nu moeten de onbesproken partijen ook in een donker licht komen te staan.Nou ik ben bang dat u het punt niet maakt. Ja juist dat het nu een beetje op kinnesinne lijkt.En de SP doet er in tegenstelling tot een vvd niet schimmig over.Mocht de constructie niet kloppen zullen ze er wat aan doen. Voorlopig is er nog niks mis mee.Tot dat een rechter eventueel bepaalt dat dat wel zo is. Dus nee ze doen niks fout. Zijn er niet schimmig over en zet dus geen zoden aan de dijk. Het is niet te vergelijken met wat de corrupte vvd ers doen en de steelbertjes.En dan nog gaan roepen het is een complot.

tweetybird | 18-03-15 | 19:53

Dionne stax altijd lekker ongeacht het onderwerp

3Xniks | 18-03-15 | 19:49

SyntaxError | 18-03-15 | 18:07
Tsja dat zal dan wel. Maarre, het is niet echt een antwoord op mijn vraag, das dan wel weer jammer;)

mom van avezaath | 18-03-15 | 19:46

Vind je dat waterschappen jouw belastinggeld moeten uitgeven aan ontwikkelingshulp ?
.
Als je dat niks uitmaakt hoef je niet te stemmen
En anders --> www.stemwijzer.nl

beniknouzoslim | 18-03-15 | 19:42

Vind je dat waterschappen jouw belastinggeld moeten uitgeven ?
.
Als je dat niks uitmaakt hoef je niet te stemmen
En anders --> www.stemwijzer.nl/

beniknouzoslim | 18-03-15 | 19:41

@tweetybird | 18-03-15 | 18:35
U kunt roepen wat u wil, feit blijft dat de SP belastinggeld opsoupeer tvia een trucje.

Een trucje wat overigens nog ter discussie staat omdat het verplicht doneren van salaris helemaal niet aan te merken valt als gift voor de belastingen.

Ik kan niet wachten tot de belastingdienst hier een onderzoek naar begint.

TeeJee | 18-03-15 | 19:24

@Geile Markeerstift | 18-03-15 | 18:36
Stembiljet voor de waterschapsverkiezingen heb ik bij het oud papier gegooid: er zat er niet één kandidaat bij die ging voor het afschaffen van de waterschappen.
Ik zag op het stembureau dat ik niet de enige was.

Chiant | 18-03-15 | 19:08

PVV en SGP

Eshek | 18-03-15 | 19:05

NPO beïnvloeding
Toen het debat gisteren achter de rug was mochten VVDer van Linschoten, commissaris/wegkijker van de DSB bank en Felix Rottenberger ex PVDA voorzitter nog even zeggen hoe de uitslag van het debat moest worden gezien.
Daarna mochten Wouter Bos en minister Schippers dit nogmaals doen bij Pauw.
Wanneer stoppen we eens met Polls en dit soort manipulatie tijdens verkiezingstijd.

G.M.I.M. Pet | 18-03-15 | 19:03

@Geile Markeerstift | 18-03-15 | 18:32
Idem. Strategische stem op de SGP.
In de afgelopen maanden is duidelijk geworden dat de "constructieve drie" een dikke vinger in de pap hebben en dus veel invloed op beleid. De SGP kan daardoor dus goede voorstellen van PVVDA steunen en slechte voorstellen blokkeren.
Daarenboven acht ik de SGP, los van de refro-kul waar ik ook helemaal niets mee heb, nog de enige partij die in staat is om met enige visie op een beschaafde toon het onderbouwde debat te voeren.
De rest schaar ik onder ochlocratische, populistische, hijgerige, visieloze, opportunistische hypocrieten die zich door de waan van wat gisteren en vandaag prominent in de media is laten leiden. Allemaal.
En ik heb geen enkele vrees dat vanaf volgend jaar de koopzondagen niet meer bestaan, want voor de refro-standpunten zal er nooit een meerheid bestaan.

Chiant | 18-03-15 | 18:56

Libertarische Partij. Alle andere partijen zijn voor roof en dwang.

laudrup | 18-03-15 | 18:49

De Libertariër | 18-03-15 | 13:39
Blijf thuis, vergeef de macht aan D66, PvdA, VVD, GL, CU en CDA. Dat doet ons land, jou en je nageslacht erg goed.....

BlowingBubbles | 18-03-15 | 18:44

Meeroever | 18-03-15 | 15:23
Godverdegodverdegodverdegodver..........

BlowingBubbles | 18-03-15 | 18:42

Overigens, voor de waterschappen heb ik niet op SGP gestemd maar op een ondernemer die ik toevallig persoonlijk ken en waar ik een zeer hoge pet van op heb.

Geile Markeerstift | 18-03-15 | 18:36

TeeJee | 18-03-15 | 18:24

Nee u begrijpt het niet. Want doen ze dit rechtmatig of onrechtmatig. Niet onrechtmatig omdat het wettelijk toegestaan is.Dus ze doen niks verkeerd.Dat u het niet zo mooi vind is wat anders.Ook bent u schijnbaar niet op de hoogte wat er met dat geld gebeurt.Maar ja ik neem het u niet kwalijk.Geloof mij maar dat SP in elk geval niet zo'n foute partij is als de pvda de vvd en d666.SP de pvv en de dierenpoes partij hebben nog een echt ideaal.Dat is bij het kabinet ver te zoeken. U probeert ten onrechte de SP zwart te maken. Net als dat de pvv maar zo gedemoniseerd wordt door de heersende partijen. Ik walg daar van.Maar ja dat is de enige manier van de heersende partijen om de bevolking te naaien. Roepen dat sp communisten zijn en de pvv rassisties.Vind hetzelfs jammer dat roemer wat dat betreft soms in die tendens van demoniseren naar de pvv een beetje meeloopt daarin.Want daar zou hij zich totaal niet mee moeten inlaten.Dat is dan ook een punt die ik bij de SP dom vind.

tweetybird | 18-03-15 | 18:35

SGP.
Niet vanwege godsdienst (dat is het enige punt waarop ik echt met ze van mening verschil), maar omdat dit al decennia de meest eerlijke partij is die er is en momenteel de meest rechtse. Qua integratie en het beleid met allochtonen zijn ze al vele jaren duidelijk en toch menselijk.
De PVV is niks rechtser dan de SP maar dan met een afkeer van allochtonen. De VVD is met Rita Verdonk de rechtervleugel ook verloren en D66, GL en 50+ zijn 'gewoon' zeer links. Christenunie is GL met de Bijbel, CDA heeft het VVD-syndroom.

Geile Markeerstift | 18-03-15 | 18:32

Veel PVV stemmers zitten natuurlijk in de grote steden,
maar ook veel potentiële PVV wegblijvers zitten daar
en daardoor zullen de kleinere agrarische gemeenten
de dienst gaan uitmaken en die stemmen minder PVV
dus de PVV wegblijvers in de grote steden zullen de winst uit de handen zien glijden

Berthe | 18-03-15 | 18:32

@Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 18:14
Lol: "Iets met eieren en geld."
Wat een vreselijke ellende :(

SyntaxError | 18-03-15 | 18:28

@tweetybird | 18-03-15 | 18:19
U geeft mij nu dus eigenlijk gewoon te kennen dat u geen zak snapt van de link die ik geplaatst heb.


Laat ik het dan even simpel voor u uitleggen;
Via een belastingtrucje soupeert de SP, als partij, 3 miljoen euro belastinggeld op per jaar.


Wees er maar trots op.

TeeJee | 18-03-15 | 18:24

TeeJee | 18-03-15 | 15:44

Nee dat ziet u juist fout. Teren op andere mensen hun geld doe juist de corrupte vvd ers en de steelbertjes van de pvda.Dat hebben we bijvoorbeeld kunnen zien van 1 fles wijn van 117 euro die werd gedeclareerd en een steelbertje die de allerarmste leegroofde voor bier en vakanties. U moet de zaken niet omdraaien.Ondertussen weten vele nederlanders wie de echte boeven zijn.SP bijvoorbeeld hoort daar niet bij.

tweetybird | 18-03-15 | 18:19

Een man in het stemlokaal vanmiddag: "Ik heb net de stemwijzer ingevuld maar ik ben vergeten wat eruit kwam. Mag ik hem even opnieuw doen?" Man man man man man....

Drs. Pressure | 18-03-15 | 18:16

@ SyntaxError | 18-03-15 | 18:00
Hier in 't durp krijg je een roosje en bij de supermarkt in de straat staan de tomaten in de aanbieding op de lantaarnpalen. De gezelligste tijd, waar ging 't ook alweer over? Is 't al bijna Pasen? Iets met eieren en geld.

Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 18:14

PVV en wegens gebrek aan PVV op het andere vel ook op 50+ gestempt!

Schietmijmaarlek | 18-03-15 | 18:13

@mom van avezaath | 18-03-15 | 18:05
Dat zijn waarschijnlijk de mensen die overal van in de war raken?

SyntaxError | 18-03-15 | 18:07

Toch vraag ik me af, hoe ze nu al kunnen weten, dat de VVD aan kop gaat? De stemmen worden toch aan het eind van de dag geteld? Iemand?
En dat het tellen een rommeltje gaat worden is duidelijk, net op het nieuws dat de mensen in de war zijn betreffende welk biljet in welke kleur bak moet:)

mom van avezaath | 18-03-15 | 18:05

De poster van de PSP van toen, uit mijn jongere jaren, en dat gruwelijke Marokkannen wijf van GL dat zegt alles, maar dan ook alles.
De bevochten vrijheden van toen en de weggeven vrijheden en inperking van de meningsuiting van nu.

Banno22 | 18-03-15 | 18:05

Die ruim 10% wegblijvers hier worden alvast weer hartelijk bedankt. Het merendeel zal vermoedelijk gewoon te lui zijn om achter hun toetsenbord vandaan te komen en te stemmen. Als je een ideal hebt, kun je nooit thuis blijven. Je kunt van onze politiek zeggen wat je wilt, maar niet dat er niet voor iedereen een clubje is waar je met enig goed gevoel je stem op uit kunt brengen. Honderden miljoenen op de wereld zouden mogen willen dat ze konden stemmen...... Voor algemeen kiesrecht heeft bloed gevloeid.....

BlowingBubbles | 18-03-15 | 18:02

@Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 17:53
Volgens mij zijn er genoeg die zich niet bezig houden met het nieuws, daarom werken al die valse beloftes en die big smiles nog steeds zo goed om kiezers te trekken.
"Het land in" .. lekker in het winkelcentrum leuke dingetjes uitdelen enzo. Kleurplaatje voor de kids.
Ach wat een aardige mensen, ik denk dat ik daar maar op ga stemmen.
Wat een ellende he?

SyntaxError | 18-03-15 | 18:00

@ Driewerf Hoezee | 18-03-15 | 17:38
Waarom zou je veranderen als 't redelijk tot goed met je gaat? Niet iedereen(als 't redelijk tot goed met je gaat)leest/hoort(of wil horen van) het nieuws.

Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 17:53

Nog steeds een tiende die VVD heeft ingekleurd hier. Verbazing alom.

Driewerf Hoezee | 18-03-15 | 17:38

PVV

Mr Bad Guy | 18-03-15 | 17:32

Dubbelpost onbedoeld, Joris....

Onvoorstelbaar trouwens dat er toch nog mensen in de pvdallah vertrouwen hebben , men is blijkbaar sadomasochistisch, of een enorm nulcellig rund

hakbarry | 18-03-15 | 17:29

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58
*applaudisseert*
nemoj me jebat | 18-03-15 | 14:01

Idem!! Begrijp niet dat mensen hun stemrecht niet gebruiken. Dat is altijd in het voordeel vanhen die je het niet gunt....

BlowingBubbles | 18-03-15 | 17:28

Als iedereen en zijn luie reet, die nog niet heeft gestemd, nu eens ff van de bank af komt en "iets kleins" gaat stemmen, om "het groot" te stangen ..
Gewoon voor de pollfuck.
Kan nog tot 21.00.

SyntaxError | 18-03-15 | 17:25

PVV.. Enige partij die wat mij betreft het beste met de Nederlanders voor heeft..

ANTIet | 18-03-15 | 17:24

-weggejorist-

hakbarry | 18-03-15 | 17:19

Kiesdistrict Leiden (kan later omgedoopt worden tot kiesdestruct) hoge opkomst (ruim boven landelijk gemiddelde)
PS ging naar PVV , het water naar de partij van de tieten Eh dieren

hakbarry | 18-03-15 | 17:19

PVV en Algemene Waterschapspartij.

Cultuur.Barbaar | 18-03-15 | 17:19


supah | 18-03-15 | 16:52

Laat me raden, je werkt maar bent niet wezen stemmen? Simpele ziel.

DeGlimmendeAtheïst | 18-03-15 | 17:15

SyntaxError | 18-03-15 | 16:58

Heel geloofwaardig.

Desmoulins | 18-03-15 | 17:13

@ supah | 18-03-15 | 16:52
Yep, fout. En kortzichtig, dom, hypocriet. Mening van een werkende. Droom zacht..

Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 17:11

@Simon_GS | 18-03-15 | 16:50
Onderwijs is een 'het', VMBOert.

pruimzuur | 18-03-15 | 17:09

@Mafkees_Deluxe | 18-03-15 | 16:04
Dat ook al ja, geen Blanco, geen LP ... wat een ruk poll.

SyntaxError | 18-03-15 | 17:08

Ik kon de PSP op het stembiljet niet vinden en heb toen die koe maar nagetekend.

Eppo | 18-03-15 | 17:03

@pomtiedom | 18-03-15 | 13:44
Net een meid in het stemlokaal die op Wilders wilde stemmen, maar die kon ze niet vinden op de lijst, kwam ze vragen waar dat die stond. Moest een medewerker haar uitleggen dat Wilders in Denhaag zit en zelf niet verkiesbaar is voor de PS.
Wat moet ik dan stemmen vroeg ze :P
Mischien iemand anders van de PVV zei die man.
Ik moest me echt m'n best doen om niet in de lach te schieten.
Wat een ellende allemaal.

SyntaxError | 18-03-15 | 16:58

Stiekem vind ik dat wie niet werkt ook niet zou moeten mogen stemmen. Fout he?

supah | 18-03-15 | 16:52

Mogen we al klappen? Of is de aftieteling nog niet begonnen? Oh, slaap nog even verder..

Dr. Blechtrummel | 18-03-15 | 16:51

Sjezus er wordt hier net zo gestemd als op de gemiddelde VMBO.

Simon_GS | 18-03-15 | 16:50

@De GS
De LP staa niet als keuze in jullie poll.
Het is ook geen lokale partij dus ... ik kan niet meedoen in de poll.
PS: LP
WS: Blanco

SyntaxError | 18-03-15 | 16:48

Ik dacht dat de PVV de soevereiniteit van Nederland zo belangrijk vond? Niet dus:
twitter.com/gertjansegers/status/5778...

Oftewel wat je ook stemt, stem geen VVD, PvdA, CDA, D66 of PVV.

kicktherabbit | 18-03-15 | 16:42

op het stemlokaal waren ze weer aan het slapen, een stelletje moslims van de stemlokaal organisatie gaf gewoon de stembiljetten mee, terwijl de mevrouw het stembiljet van haar man had. De enige blanke in het stem lokaal comittee was de enige die de fout opviel en moest het corrigeren.. man man man, ze zetten daar wat van die turkse baarden neer waarvan ik me afvraag of ze wel nederlands kunnen lezen en schrijven en of ze wel de kieswet kennen... Treurig..

denoorman | 18-03-15 | 16:35

er was zelfs geloof ik een socialistische water partij of zoiets waar je op kon stemmen!!?? die waterschapsverkiezingen slaan echt helemaal nergens op. Was die nietsnut Plasterk niet aangesteld om ons bestuur wat te vernieuwen. Zit die Plasterk nog in het kabinet, al tijden niets meer van gehoord of gezien. Wat een faalhaas..

denoorman | 18-03-15 | 16:31

Voor de waterschappen toch maar SGP/ChristenUnie gestemd. Nuchtere, degelijke mensen en sinds de zondvloed hebben die lui echt iets met water.

En tja voor PS heb ik SP gestemd. Ik maak me ernstig zorgen over de gezondheidszorg dus bleef er niet veel over.

DeGlimmendeAtheïst | 18-03-15 | 16:29

Lewis Lewinsky | 18-03-15 | 16:05

In dat hok aan de oudezijds.
Ik heb zo m'n twijfels over de betrouwbaarheid van dat stemlokaal.

Desmoulins | 18-03-15 | 16:26

Meeroever | 18-03-15 | 15:23

Ga u schamen, foei!

eerstneukendanpraten | 18-03-15 | 16:21

Dikke LOL @ Buma!

Harry Turtle | 18-03-15 | 16:19

Voor een handrem in m'n auto maakt het mij niet uit
welk merk het is, zolang je er maar mee kunt remmen
.
bij de Provinciale verkiezingen maakt het me ook niet uit zolang je er dit luizen Kabinet maar mee kunt afremmen.
deze keer de handrem PVV gekozen bij de 2e kamer
verkiezingen zie ik wel verder, nu op de PVV stemmen kan weinig kwaad denk ik.

Berthe | 18-03-15 | 16:19

VVD op één; D66 op twee; SP op drie; PVV op vier; CDA op vijf en PvdA op zes. Daar gaat het denk ik op uitlopen. Natte vingerwerk natuurlijk, maar het kiesvolk kennende...

Willibald von Klúúúk | 18-03-15 | 16:18

Piratenpartij voor de provinciale.
VVD voor het water..

KauhlodieBaaz | 18-03-15 | 16:13

De tyfus ermee! D66/PvdA/VVD winnen vast weer.. PvdA misschien niet, maar meeste kaaskoppen gaan weer strategisch zitten stemmen en dan blijven we op dezelfde weg doorgaan, maar wel zitten klagen, terwijl ze er zelf op gestemd hebben.

Nieuws-Lezer | 18-03-15 | 16:12

-weggejorist-

Coyote | 18-03-15 | 16:10

Hulde voor pics on top. On topic, PVV. Wel weer bizar dat ik bij het verlaten van mijn stembureau pontificaal tegen mamma en dochter Burka aanloop. Vaarwel mooi Vaderland.

Coyote | 18-03-15 | 16:10

@Alpha Runner | 18-03-15 | 15:54
Ik ook, zinloos uiteraard, maar toch, denk overigens dat de Pvda/D 66 er prima uit gaan komen met hun harde kern van kiezers.

Uw Verzekeringsadvis | 18-03-15 | 16:06

PVV gestemp! Amsterdam Centrum. En nou maar hopen dat de telling eerlijk verloopt.

Lewis Lewinsky | 18-03-15 | 16:05

Ik stem blanco, en dat kan ik in de pol niet aangeven.

Mafkees_Deluxe | 18-03-15 | 16:04

@Kiwi45 | 18-03-15 | 14:46
Hee, de rijmmeneer van de LP! Doet u nog eens een slogantje afkraken aub.

pruimzuur | 18-03-15 | 16:02

Wel gvd GeenStijl, wel die Turkse partij in se poll opnemen maar niet de LP?

Gen. Maximus | 18-03-15 | 15:57

Libertarische partij. Voor waterschap bleek een aparte stempas nodig te zijn.... Oeps

Gen. Maximus | 18-03-15 | 15:56

Wordt het geen tijd dat hij een eigen hoekje krijgt in de burelen i.pv. bijvoorbeeld ene professor P? Met Feynman is het toch ook heel goed gegaan sinds hij ons met een eigen topic verraste.

eerstneukendanpraten | 18-03-15 | 15:54

Voor het eerst PVV gestemd

Alpha Runner | 18-03-15 | 15:54

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:38
Juist wel inhoudelijk. Ik trek uw eigen redeneertrant door middel van een vergelijking door om aan te tonen dat uw redenatie een vreemde is. Maar als u dat zelf niet ziet.. Tja.
Overigens zouden we zonder woorden nooit uit het stenen tijdperk zijn gekomen.

Igor Putkin | 18-03-15 | 15:51

@tweetybird | 18-03-15 | 15:22
De SP leden zijn idd het minst in opspraak, wat ook niet zo gek als de partij bepaalt wat jouw salaris is.

En blijkbaar is teren op geld van de gemeenschap dus standaard beleid van de SP. Dat was eigenlijk het punt van mijn tegel en het linkje.

Geen enkele partij is heilig, wat dat betreft.

TeeJee | 18-03-15 | 15:44

Wie niet stemt, hoeft later sowieso nergens over te piepen, want hij verspeelt vandaag zijn recht om zijn stem te laten horen, voor de langere termijn. Wie D66 stemt, is blijkbaar niet in staat om de vele parallellen te trekken tussen de EU en Nazi-Duitsland. Ook zij hoeven binnenkort niet aan te komen met "Wir halen es nicht gewusst". En bij gebrek aan vertrouwen in de zittende elite wegens geen compassie met de burgers die zij vertegenwoordigen, gaat mijn stem naar de tegenpartij. En dat dan weer bij gebrek aan beter.

Schaaldier | 18-03-15 | 15:35

Waar is de peiling voor de waterschapsverkiezingen?

Specy | 18-03-15 | 15:34

Waarom staan die waterdragers trouwens in een poll over Provinciale Statenverkiezingen? Die poll gaat toch niet over de waterschappen?

taxhond | 18-03-15 | 15:34

Dus ik laatst kijken op de liberblablabla site, en dan zie ik toch een slechte site.
Jesus alsof het een vehikel van de aivd is.
Totaal nietszeggende bullshit.
@ Brussels teaspot; ik had en heb jou hoog zitten maar dat je aangeeft wat jouw partij is en dat je daar op gestemd hebt valt mij weer ongeloofelijk tegen.
No hard feelings agree too dissagree und so weiter maar zo'n partij gaat het nu en nooit niet redden.
En is eigenlijk ook een beetje mede verantwoordelijk voor de teloorgang van ons politiek stelsel.
17miljoen inwoners 1000 partijen.

diddley2 | 18-03-15 | 15:25

@witwas | 18-03-15 | 14:18
Gaat lekker inderdaad :)
PVV 29,5%
Ik stem niet 18,0%
CDA 11,6%
FNP 8,8%
SP 8,3%
ChristenUnie 8,0%
PvdA 4,3%
VVD 3,3%
D66 2,1%
50Plus 2,1%
Partij voor de Dieren 1,8%
GrienLinks 0,9%
Friese Koers 0,7%
Libertarische Partij 0,4%
Verenigd Links 0,2%
Aantal stemmen: 6890

pruimzuur | 18-03-15 | 15:23

Ik had normaal voor de partij gestemd die altijd zo voor referenda is. Maar in mijn gemeente is een referendum geweest over herindeling, en daar is massaal tegen gestemd. Dus zou je denken dat het daarmee klaar is.

Echter wil die referendumpartij desnoods herindelingen opleggen.

Beetje vreemd. Grienlinks is daarnaast een hopeloze milieubeweging hier tegen alles wat economisch wel goed is. De SP idem en Dierenpoes gaat hier waarschijnlijk geen zetel halen.

Kon FNP stemmen, maar een Harlinger spreekt geen Fries.

Dus helaas... PvdA...

Meeroever | 18-03-15 | 15:23

TeeJee | 18-03-15 | 15:02

Hmmm nou moet ik toch zeggen dat de leden van de sp toch over het algemeen het minste in opspraak zijn. Mijn stem is voor de provincie wel naar de sp gegaan en voor waterschap naar de dierenpoes partij.En beide partijen hebben nog een echt ideaal.Ik hoop ook dat veel mensen kiezen voor SP,PVV of de dierenpoes partij in de verkiezing.Om te laten zien dat ze dit kudtkabinet met hun leugens zat zijn.Zo'n VVD ook. Wel altijd proberen Wilders af te stofferen en dan voor een verkiezing juist de pvv retoriek gaan gebruiken om die na de verkiezing ineens in te trekken en te duiden als niet goed begrepen door u dom gepeupel. Oeps nou heb ik net in 1 zin het hele VVD programma beschreven.Namelijk allemaal leugens. De pinokkio partij.

tweetybird | 18-03-15 | 15:22

LOL @ Dionne Stax verheerlijking
Dionne Stax = Boxmeer
Boxmeer = Emile Roemer
Emile Roemer = SP

Traag | 18-03-15 | 15:21

-weggejorist-

wahalla | 18-03-15 | 15:15

Alles verwaterd toch in ons politieke systeem, dan maar een flinke ruk aan het stuur geven: PVV.

ADNOR88 | 18-03-15 | 15:13

Als ik zo her en der eens peil, zou de PVV wel eens op 13 eerste kamer zetels kunnen komen.

Obainmarie | 18-03-15 | 15:07

@Russells Teapot | 18-03-15 | 14:52
@ @deministerpresident | 18-03-15 | 14:36 Verander je mening toch. Ik heb ook een tijdje een "niet stemmen" idee gehad. Maar ik ben daar even geleden van afgestapt o.a. door de argumenten van Russel. Het is niet zwak of raar om je mening aan te passen. Het getuigt juist van kracht.

Mark_D_NL | 18-03-15 | 15:06

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58 Moge Heil en andere goede zaken Alexander en de EU overkomen.

Over het welles of nietes moeten opdraven om je stem weg te gooien.

Want je levert natuurlijk géén rechten in door te gaan stemmen op om het even welke partij die NL graag compleet aan de EU overdoet, of op de ene katvanger die is ontworpen en opgezet om stemmen van de boe-roepers op te vangen.
(bindt kat aan spek - draagvlak gegarandeerd)

Toen er naar een mening gevraagd was gaf het electoraat aan "op te knakkeren met je EU grondwetje". Wij gaven immers aan het er niet mee eens te zijn.
Sinds Lissabon - All your base are belong.

"Stemmen legitimeert het systeem" Dit is correct:
Door te gaan stemmen geef je aan die krabbel van balkie eigenlijk toch wel okee te vinden, waarmee je het wel goed vindt dat NL binnen de EU niets meer vetoën of subsidiariteiten heeft.

"geen medeplichtige willen zijn" verwarren met "de illusie niet getroffen te kunnen worden door de beslissingen van anderen" is natuurlijk altijd leuk, vooral wanneer het besef van de waarheid achter de illusie leidt tot het zichzelf dan maar medeplichtig maken.

Ik vind het stuitend geen argumenten aan te treffen die de domheid van het standpunt "geen medeplichtige willen zijn" aantonen.

Ik hoon je weg tot ik of 1 cel bijgroei, of een uitleg zie waarom "geen medeplichtige willen zijn" middels een blanco of ongeldige (uitgebrachte Dus herverdeelbare stem) uitgevoerd zou moeten worden door de ontstemde stemgerechtigde.

*geen hoge pet opheeft*

hallevvezool | 18-03-15 | 15:03

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:46
Ik besef terdege dat het wegblijven an sich niets gaat veranderen. Maar ik geloof wel dat het een aanzet kan zijn tot veranderingen, het veranderen van een vastgeroeste mindset.

Wat denk jij dat er gaat gebeuren wanneer de tweede kamer verkiezingen dezelfde opkomstcijfers gaan krijgen als bij de provinciale staten? Moet jij eens opletten wat voor mediacircus daar achterweg gaat komen. Wanneer dat meerdere malen achter elkaar gebeurt dan ben ik ervan overtuigd dat er meer draagvlak ontstaat om de boel om te gooien dan nu op een kleine partij te stemmen.

Ten slotte je opmerking dat je niet mag zeuren als je niet hebt gestemd. Daar ben ik het compleet mee oneens. Ik vind deze opmerking overeenkomen met het vastgeroeste politieke stelsel; je mag 1x je stem uitbrengen en verder moet je je mond houden.

Ik wil mijn mening geven over individuele vraagstukken, ik wil niet per se denken in rechts of in links. Het idee dat je met een stem sturing uitoefent vind ik namelijk niet kloppen; je hebt immers geen idee in welke richting je stuurt. Je geeft een zwieper aan het stuur naar rechts of naar links, maar hebt geen idee waar je uiteindelijk heen gaat. Nogmaals het voorbeeld van de PVDA en VVD stemmers; zullen zij hebben gewild in welke richting het allemaal is gegaan?

Absoluut niet waar | 18-03-15 | 15:03

@gebrokenvleugel | 18-03-15 | 14:43
Ach ja, de SP.

Waar de kamerleden hun salaris inleveren, beetje geld van de prtij terug krijgen, en dat dan weer aanvullen bij via de belastingdienst.
Waardoor de SP eigenlijk deels gefinancierd wordt door iedereen die belasting afdraagt.


www.nu.nl/economie/1237991/spers-geven...

Wat nou eerlijk delen? Inleveren bij de partij, plebs!

TeeJee | 18-03-15 | 15:02

Als je van dit sloopkabinet af wil, zul je nu toch echt even je stem moeten laten horen, ga en stem PVV of SP.

gebrokenvleugel | 18-03-15 | 15:02

@Russels Teapot
Hierbij mijn complimenten voor uw uitstekende tegels.
(Overigens stem ik geen LP).

Vigil | 18-03-15 | 15:00

IS het mogelijk om duidelijk te krijgen hoe de NL moslims stemmen? Weer PVDAllah of toch D66? Of gaan ze niet stemmen?

Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:59

vanmorgen vroeg met de fam wezen stemmen , dat was dus 7 maal pvv , en de dame die er zat met een vuildoek op haar kop wilde mijn leg , mooi niet die heb ik vast gehouden kijken kan ook zo , voor je het weet ben je de klos met je burger nr

witchmaster | 18-03-15 | 14:58

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:49
Russel heeft u standpunt al meerdere malen door de wringer gehaald en er blijft niets van over.


U wenst u krampachtig vast te houden aan een standpunt wat al tot zinken is gebracht. Moet u vooral doen, interesseert me eigenlijk geen zak.


Kan niet wachten tot het volgened politieke artikel waar u op gaat reageren, want Russel heeft een geheugen als een olifant. Wordt lachen.

TeeJee | 18-03-15 | 14:57

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:49
"Of heeft Russel de illusie dat De Libertarische Partij Den Haag gaat opschrikken?"

Als alle mafkezen die thuis zijn gebleven vandaag Libertarische Partij hadden gestemd, dan was het vrijwel zeker geweest dat ze Den Haag zouden hebben opgeschrikt. Dat is geen illusie, dat is gewoon zoals democratie werkt.

Maar omdat al deze mensen boos thuis zijn gebleven, mogen VVD en D66 vrolijk verder gaan met het afbreken van dit land.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:55

Al bijna 1300 PVV schapen, dit land gaat naar de klote door dom rechts stemvee, en ik zie zelfs VVD stemmers, wat een dombo's.

dutchdj | 18-03-15 | 14:53

@deministerpresident | 18-03-15 | 14:36
"Ik stem niet vandaag. Want wie stemt, stemt in."

* headdesk *

"En ik wil de bestuurslagen provincie en waterschap zo snel mogelijk opgeheven zien worden."

En niet stemmen leidt op welke wijze precies tot opheffing van deze bestuurslagen?

"Dus als niemand stemt hebben ze ook geen mandaat."

Pas als letterlijk niemand op komt dagen. Al is er een opkomst van 0,1%, dan hebben ze evenveel mandaat. Zoals ik ook al tegen anderen hier zei: niet stemmen resulteert er alleen maar in dat de stemmen van die mensen die wél gaan stemmen zwaarder wegen.

"Dus voor iedereen die wel stemt: "Dikke middelvinger""

Kusjes terug van Alexander Pechtold. Die heeft zijn succes onder meer te danken aan mensen als jij die denken iets te kunnen veranderen door boos thuis te blijven, waardoor elke stem die op D66 is uitgebracht zwaarder weegt.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:52

nemoj me jebat  | 18-03-15 | 14:47

Klopt. Het valt op dat mensen die willen delen zelf niets te delen hebben.

centenkrabber | 18-03-15 | 14:51

@Benedict Broere | 18-03-15 | 14:47
Een vrouw met een hoofddoekje achter het bureau? Zijn dat niet ook de mensen die de stemmen moeten tellen zodra de stembussen gesloten zijn? Ik mag hopen dat er bij dat stembureau geen stemmen 'verdwijnen'.

Nequebard | 18-03-15 | 14:49

TeeJee | 18-03-15 | 14:40
Hij heet mij helemaal niet gefileerd, hij rechtvaardigt mijn standpunt juist.

Het standpunt volgens hem van de politiek: "Lage opkomst? Dus? Ónze achterban is gewoon op komen dagen, dus wij gaan lekker een hoop zeteltjes vullen. Dank jullie wel, thuisblijvende sukkels!"

Hier heeft Russel 100% gelijk in. Maar deze arrogante, kiezerminachtende houding is exact de reden dat ik niet stem zolang er (in mijn ogen) geen goede alternatieven zijn. Ik wil niet dat één van deze beunhazen gesteund wordt door mijn stem.

Ik besef terdege dat het niets gaat veranderen, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Of heeft Russel de illusie dat De Libertarische Partij Den Haag gaat opschrikken?

Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:49

SP, omdat Rutte (ook al) niet voor banen zorgt. Nederland staat stil, in weerwil van de mooie praatjes van Rutte. Ondertussen verliezen steeds meer mensen vanaf midden 30 hun baan. Je bent in deze economie kans.loos.

LJBrinkhorst | 18-03-15 | 14:49

Ik heb voor het eerst op die SGP gestemd. Vooruit maar 'es.
Lekker veilig rechts, niet teveel de focus op de vrouwtjes, niet teveel natuur, meer investeren op voedsel verbouw (altijd verstandig!) en doen tenminste nog waarvoor ze staan. Van alle partijen toch nog altijd meer voordelen dan nadelen.
Hup SGP!

Mac The Ripper | 18-03-15 | 14:49

Volgens mij gaat het standpunt van de PVV inzake de windmolens ook flink wat stemmen opleveren in de noordelijke provincies. Goeie zaak.

van gulder | 18-03-15 | 14:47

gebrokenvleugel | 18-03-15 | 14:43
Dat lukt me niet omdat ik te veel mensen ken die wel willen meedelen maar zelf te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken.
SP zal ik daarom nooit stemmen.

nemoj me jebat | 18-03-15 | 14:47

Ik zag daarnet bij het stemmen een hoofddoekje achter de stemtafel. Wat moet je daar nou van denken? En zeg je er iets van, dan krijg je waarschijnlijk te maken met de Groenlinkse activist naast dat hoofddoekje, die op die manier z'n Wildershaat zit uit te leven. Ik heb het maar laten zitten. Niettemin is zo'n hoofddoekje natuurlijk als een vlag met een politieke lading die haaks staat op democratie en mensenrechten en moderniteit. Maar zo gaat het dus, de gestage islamisering. Je komt het tegen en pas weer thuis dringt het werkelijk tot je door.

Benedict Broere | 18-03-15 | 14:47

HAHAHA!!! Die Buma!!!

Captain Pervert | 18-03-15 | 14:46

van gulder  | 18-03-15 | 14:42

Ja ik dacht kan mij het schelen wie op de zandzakken past. Ik maak maar een statement. Misschien lezen we het nog ergens terug.

centenkrabber | 18-03-15 | 14:46

Netjes libertarische partij gestemd. Staat niet in de poll. Stelletje Bilderbergers bij Geenstijl.

Kiwi45 | 18-03-15 | 14:46

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:35
"Bleven er maar meer mensen thuis in plaats van op een partij te stemmen waar ze niet volledig achter staan. Is dat dan democratie? Stemmen op een partij die vervolgens de standpunten die je steunde laat vallen in de onderhandelingen met een coalitiepartner? Stemmen op een partij met leden die het eigenbelang voor het partij/landsbelang hebben staan? "

Er lopen genoeg partijen rond waarvan je zeker weet dat ze geen deel uit gaan maken van coalitie. Daarom stem ik ook bij voorkeur niet op grote partijen.

Daarnaast is het natuurlijk een gebrek aan ons systeem, dat er geen controle op onze kamerleden is dat ze hun achterban vertegenwoordigen. Ik zou dat dolgraag anders zien, maar vooralsnog moeten we het doen met wat we hebben.

Daarbij, nogmaals, wat bereik je als er meer mensen thuis blijven? Precies 1 ding: dat de stem van de mensen die wél gaan stemmen zwaarder wegen. Wat volgens mij precies is wat jij niet wilt.

"Kijk naar de huidige tweede kamer; De mensen die VVD hebben gestemd zijn ontevreden en de mensen die PVDA hebben gestemd zijn ontevreden. Dat kan toch niet de bedoeling van democratie zijn?"

Nee, dat klopt. Dat is een groot gebrek aan ons systeem dat politici daarmee weg kunnen komen. Maar er zijn dus partijen die daar geen last van hebben.

Daarnaast is blanco stemmen of met je stempotlood "WEG MET DE POLITIEK!" op je stembiljet kalken ook gewoon toegestaan. Dan heb je in ieder geval je mening gevegen toen ernaar werd gevraagd.

"Door al die mensen die jarenlang maar blijven stemmen op de VVD/CDA/PVDA/ETC, dan blijft politiek Den Haag maar achter zijn eigen staart aanlopen. Wanneer we massaal wegblijven van de stembussen verandert er wellicht iets."

En dat is dus een hele naieve gedachte. Ons systeem werkt momenteel zo dat een lage opkomst op geen enkele wijze de macht van de politiek verkleint, integendeel, het betekent alleen dat de partijen waarvan de stemmers wél op komen dagen meer macht krijgen. Terwijl dat juist de gevestigde elitepartijen zijn waar de thuisblijvers niets van willen weten, die verandering uit alle macht proberen tegen te werken.

Oftewel, als je zeker wilt weten dat er NIETS veranderd, blijf dan vooral thuis.

"Óf er moet een serieuze partij komen die grootschalige hervormingen wil doorvoeren of anderzijds mijn ideeën deelt. Dan ga ik wel stemmen, eerder niet. Ook dát is het mooie van democratie; doen met het stemrecht wat je zelf wilt."

Je hebt het recht om dat te doen. Maar het is hypocriet om dan later te gaan zeuren als de politiek dingen doet die je niet aanstaan, want de mogelijkheid om sturing uit te oefenen op de politiek heb je voorbij laten gaan.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:46

@TeeJee | 18-03-15 | 14:40
Inderdaad. Ze zijn alleen maar blij als wij thuisblijven. Want dan telt een D66-stem, een VVD-stem of een GroenLinks-stem dubbel, want die hebben een veel hogere opkomst.

Ik denk dat vooral kiezers van de PVV en de SP en de kiezers die echt niet op de huidige politiek willen stemmen, thuisblijven. En dat is jammer, want juist dan blijft de huidige politiek onaangetast. Ik stem voor verkiezingen die landelijk effect hebben altijd op de partij die het meest subversief is richting de gevestigde orde van VVD, D66 en PvdA. En ik wou dat meer mensen dat deden.

Nequebard | 18-03-15 | 14:45

Gestemd op de Libertarische Partij. Waarom staat die eigenlijk niet in de poll?

dennis_rdam | 18-03-15 | 14:45

Stemde SP gewoon van eerlijk delen is nog niemand dood gegaan, bovendien het goede voorbeeld weing frauderenden en voor half geld het werk willen doen.

gebrokenvleugel | 18-03-15 | 14:43

@Gezellig! | 18-03-15 | 14:24
Ja en bij alle andere partijen is iedereen toch zo integer... oh wacht... Heeft u toevallig een klap van de (wind)molen gehad?

figuur | 18-03-15 | 14:43

centenkrabber  | 18-03-15 | 14:26
Schitterende actie, centenkrabber. :)

van gulder | 18-03-15 | 14:42

@Asmodean | 18-03-15 | 14:40
Thorbecke is het met u eens, maar helaas heeft die niet zo veel inspraak meer. ;)

TeeJee | 18-03-15 | 14:42

Ik heb zojuist PVV gestemd voor de Provinciale Staten. En voor de waterschapsverkiezing heb ik op een lokale boer/ondernemer van de SGP gestemd, omdat ik graag een waterschap wil dat opkomt voor de belangen van de boeren. Een idealistische kandidaat die verstand heeft van de dingen waar hij over zal moeten beslissen en die zijn geld al heeft verdiend als ondernemer is beter dan een beroepspoliticus die het waterschap ziet als een opstapje naar de Provinciale Staten, de Provinciale Staten als opstapje naar de Tweede Kamer en de Tweede Kamer als opstapje naar het kabinet.

Nequebard | 18-03-15 | 14:41

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:35
Russel heeft u alweer gefileerd, in een tegel nog voor de uwe. Vooruitziende blik, die Russel.


Als u de politiek en de systemen wenst te veranderen, wat ik op maak uit uw tegel, had u op de Libertarische Partij kunnen stemmen.


Er zijn namelijk maar twee manieren waarop dit systeem gaat veranderen; van binnenuit of door een grote revolutie.
Niet door thuis te blijven, wat dat interesseert de politiek geen fuck, zelfs niet bij 10% of 5% opkomst.

TeeJee | 18-03-15 | 14:40

TeeJee | 18-03-15 | 14:36
Ik stem met het oog op de Eerste Kamer, niet met het oog op de Provinciale Staten. Absurd eigenlijk dat de Eerste Kamer niet rechtstreeks gekozen wordt en de waterschappen wel.

Asmodean | 18-03-15 | 14:40

Las net over de rel in Woerden, slechtziende man mocht geen hulp in het stemhokje, enfin wat schelden en verscheuren stembiljet.Kreeg een bekeuring wegens belediging ambtenaar!!
Kom net terug van stemmen, was in bejaardenhuis vrouw was er met haar blinde Moeder, vroeg netjes of zij haar Moeder mocht helpen, antwoord was eigenlijk mag het niet maar wij snappen dat het niet anders kan, ga uw gang.
Dit was mijn laatste stembusgang, dit land is zwak ziek en misselijk van de regeltjes, iemand in Woerden een boete geven hoe gek gaan we het maken.

gebrokenvleugel | 18-03-15 | 14:40

@Russells Teapot | 18-03-15 | 14:16
Goed gezegd!
Dat van die libertarische partij vind ik dan wel weer jammer ;-)

McMarx | 18-03-15 | 14:39

@Igor Putkin
Niet inhoudelijk maar taalkundig iemand aanvallen is vrij laag, want woorden zijn slechts een middel om een idee of mening te verwoorden, dus woorden zelf doen er in principe niet toe. Wellicht dat u daarom, opnieuw, niet inhoudelijk op mijn bericht ingaat

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:38

@Gezellig! | 18-03-15 | 13:58
Ja gezellig hé.

K. Loothommel | 18-03-15 | 14:38

@Asmodean | 18-03-15 We gaan het zien. Ik heb PVV gestemd omdat die pertinent tegen windmolens zijn. Ik heb liever dat ze de poot stijf houden aan de zijlijn dan in een coalitie mee gaan werken aan (bijvoorbeeld) de helft minder windmolens. Veel stemmers op andere partijen lijken daar anders over te denken, die zijn blij met een lekke voetbal want dat is beter dan helemaal geen voetbal.

witwas | 18-03-15 | 14:37

@Asmodean | 18-03-15 | 14:32
Pssst, we hebben het hier over de Provinciale Staten!

TeeJee | 18-03-15 | 14:36

Ik stem niet vandaag. Want wie stemt, stemt in. En ik wil de bestuurslagen provincie en waterschap zo snel mogelijk opgeheven zien worden. Dus als niemand stemt hebben ze ook geen mandaat. Dus voor iedereen die wel stemt: "Dikke middelvinger"

deministerpresident | 18-03-15 | 14:36

TeeJee | 18-03-15 | 14:25
Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid en zijn eigen invulling van het begrip democratie.

Persoonlijk vind ik niet dat hij gelijk heeft.

Niet stemmen geeft in mijn optiek wel degelijk een `fuck you` signaal af.

Bleven er maar meer mensen thuis in plaats van op een partij te stemmen waar ze niet volledig achter staan. Is dat dan democratie? Stemmen op een partij die vervolgens de standpunten die je steunde laat vallen in de onderhandelingen met een coalitiepartner? Stemmen op een partij met leden die het eigenbelang voor het partij/landsbelang hebben staan?

Kijk naar de huidige tweede kamer; De mensen die VVD hebben gestemd zijn ontevreden en de mensen die PVDA hebben gestemd zijn ontevreden. Dat kan toch niet de bedoeling van democratie zijn?

Door al die mensen die jarenlang maar blijven stemmen op de VVD/CDA/PVDA/ETC, dan blijft politiek Den Haag maar achter zijn eigen staart aanlopen. Wanneer we massaal wegblijven van de stembussen verandert er wellicht iets.

Óf er moet een serieuze partij komen die grootschalige hervormingen wil doorvoeren of anderzijds mijn ideeën deelt. Dan ga ik wel stemmen, eerder niet. Ook dát is het mooie van democratie; doen met het stemrecht wat je zelf wilt.

Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:35

Overigens vind ik die laatste optie in de poll wel interessant:

"GEEN STEM. Weg met de Eerste BijBaantjesKamer en die peperdure dijkgraven"

Alsof niet stemmen op enige wijze bijdraagt aan het opheffen van de eerste kamer. Hoe dom kun je zijn?

Maar zoals ook in dit draadje blijkt lopen er hopen mensen rond die dat niet begrijpen. Die denken dat de politiek bij een lage opkomst zegt:

"Oh, wat een lage opkomst, we hebben eigenlijk geen legitimiteit meer, laten we maar ander werk gaan zoeken!"

Terwijl de politiek in werkelijkheid zegt:

"Lage opkomst? Dus? Ónze achterban is gewoon op komen dagen, dus wij gaan lekker een hoop zeteltjes vullen. Dank jullie wel, thuisblijvende sukkels!"

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:34

@CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:26
Je bent inderdaad niet goed snik als je een stemwijzer gebruikt om je keuze te maken. Je wordt zichtbaar gemanipuleerd.

Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:34

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:26
Dus als taalkundig onbenul die vindt dat taal er niet toe doet zou u eigenlijk ook niet moeten schrijven.
Prima.

Igor Putkin | 18-03-15 | 14:34

Ik ga overigens voor D66 vanavond.

Asmodean | 18-03-15 | 14:33

reade romke | 18-03-15 | 14:12
Ik vind het serieus prima als jij op de PVV stemt, juist omdat Wilders altijd achter de zijlijn blijft staan en geen enkele intentie heeft om daadwerkelijk iets te bereiken. De PVV is wat dat betreft de perfecte partij om het niet mee eens te zijn!

Asmodean | 18-03-15 | 14:32

@0591 | 18-03-15 | 14:27
Ja, leuke vrouw. Heeft zelfs wat zinnigs te zeggen kwam ik achter...

Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:32

[Correcte filering der niet-stemmers.]
Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58

Woord!

O ja, Dierenpoes voor uw Vrijlansier.
Enige clubje dat niet hersenloos meegaat in het zelfdestructieve verzinsel annex collectieve waanidee 'economische groei boven alles'.

De Vrijlansier | 18-03-15 | 14:30

Pvv. Wat anders?

1+1 | 18-03-15 | 14:28

@De Libertariër | 18-03-15 | 13:39
Maar waarom blijf jij dan thuis? Je kan toch stemmen op de Libertarische partij. Niet in alle provincies dacht ik. Dus blijf je thuis omdat je niet kan kiezen op de LP? Ik snap niet waarom je niet gaat stemmen op de partij die jouw ideaal vertegenwoordigt?

Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:28

Bij gebrek aan keuze PVV.

de uitbater | 18-03-15 | 14:28

PVV gestemd, ik laat hun is graag aanmodderen.

Autist | 18-03-15 | 14:28

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:20
Als je zo dom en inhoudsloos op mijn argumenten ingaat, is het voor mij onmogelijk om níet uit de hoogte te doen.

Het is namelijk voor mij simpelweg niet haalbaar om tot zulke diepten van totale stompzinnigheid te zinken, dat we weer op gelijke voet staan.

Kom maar terug als je iets zinnigs te melden hebt.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:27

@Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:23
Dat is een mooi vrouwtje. Toch?

0591 | 18-03-15 | 14:27

Ow ja en ik hep pievievie gestemp en op die waterschapszooi groot 'doe ook maar pvv gekalkt'.

centenkrabber | 18-03-15 | 14:26

@ Igor Putkin ?
ageren
ageren is 2 maal gevonden als trefwoord met bijbehorende synoniemen:
ageren (ww): actie voeren, campagne voeren, protesteren, strijden
ageren (ww): handelen, optreden, werken
<br>
Maar goed, taal doet er niet echt toe, ik blijf erbij dat mensen die de stemwijzer invullen er blijk van geven geen benul te hebben van waar onze politieke partijen voor staan, en dan lijkt het me een goede zaak dat die mensen (die dus de politiek niet begrijpen) ook niet gaan stemmen. Ik kan wel koken, maar ben geen kok, dus ik begin ook geen restaurant. Ik kan een aardig balletje trappen, maar het lijkt me een goede zaak dat ik niet opgeroepen ben voor Oranje.

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:26

D66

Moussie8971 | 18-03-15 | 14:25

SP, gewoon omdat het kan & het huidige kabinet wat mij betreft ongezien de roze vlektyphus kan krijgen.

Geitenwollensokjuhz | 18-03-15 | 14:25

@Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:20
Russel is misschien een lul, maar hij heeft wel gelijk.
Niet stemmen is eigenlijk tegen de politiek zeggen dat dat ze het voor je in mogen vullen zoals de rest van NL goed dunkt.

Dat even los van het feit dat verkiezingsbeloftes sneller gebroken worden dan Bolt de 100m kan rennen, uiteraard.

TeeJee | 18-03-15 | 14:25

Dus het is geworden... De Libertarische Partij.
--
Ik had even een moment van twijfel. Dat kwam dus door Joyce Kardol, van PVV Noord-Brabant. Hier is haar profiel www.pvvnoordbrabant.nl/index.php/state...

Mark_D_NL | 18-03-15 | 14:23

Stemmen is de polletiek legitimeren, nou daar heb ik geen zin in.

Klik_hier | 18-03-15 | 14:23

Ik zou graag op die kerel stemmen die het voor elkaar kreeg om voor slechts 8500 euro twee jaar een website te laten beheren.
Als die ook met belastinggeld zo omgaat als met geld uit de eigen partijkas, dan is dat de goeie vent op de goeie plek, maakt niet uit welke plek.
Ik zie zijn naam alleen niet op mijn stemformulier staan, jammer.

Cuyahoga | 18-03-15 | 14:22

@inferno | 18-03-15 | 13:37
Het is ook mooi voor mensen van Turkse afkomst dat die partij genocide zeer licht opvat. Maar ja het is dan ook de meest populistische partij die Nederland rijk is.

head_pend_jervin | 18-03-15 | 14:22

Het Trojaanse paard en Toerkie en Toerka. Ik vind hem geniaal.

centenkrabber | 18-03-15 | 14:21

Lokale Waterschaps Partij

(of bedoelde jullie dat niet)

Roodneus | 18-03-15 | 14:21

Godsammekraken | 18-03-15 | 14:10
Hou nu maar op. Iemand die "geintje" zegt als zijn woorden niet het gewenste effect hebben. Pfff.
Het begint sneu te worden.

Igor Putkin | 18-03-15 | 14:20

Sinds Sandd de stempassen bezorgt kan ik lekker thuis blijven.

mouse1 | 18-03-15 | 14:20

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:16
Ga anders nóg even wat meer uit de hoogte doen, misschien dat je dan zelf nog meer het idee krijgt dat je gelijkt hebt.

Absoluut niet waar | 18-03-15 | 14:20

@inferno | 18-03-15 | 13:37
Ik begrijp het best hoor. Trollen vinden we allemaal leuk.;)

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:20

Kan Willy die waterschappen trouwens niet gewoon zelf regelen ?
Hij heeft er tenslotte voor gestudeerd.

QBert | 18-03-15 | 14:19

12,5% op VVD zag ik net, LET OP, hij gaat echt die €1000,- euro niet meer geven, echt waar niet! Hij doet zelfs niet mee vandaag, ook al zag je dagelijks zijn kop op de tv.

Zonietoch | 18-03-15 | 14:19

Wederom D66.
Daar vind men de durf om daadwerkelijk te hervormen op een duurzame en progressieve manier.
inferno | 18-03-15 | 13:37
<br>
<br>
... en islamisering te omarmen.

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:19

Kan hier niet eens op de Piratenpartij stemmen.

Battery!!! | 18-03-15 | 14:19

En ondertussen is het in tunesie weer eens terroristisch vuurwerk.Oeps

tweetybird | 18-03-15 | 14:19

Ik heb gewoon op de nummer 1 van lijst 1 gestemd: ik houd niet zo van veranderingen.

koeberg | 18-03-15 | 14:18

Ook in het voorheen knalrode Friesland van Lutz(er) Jacobi doet de PVV het best aardig:
www.waldnet.nl/

witwas | 18-03-15 | 14:18

@de Kent | 18-03-15 | 14:05
Ik heb het zojuist voor Xirdalan nog een keer uitgelegd. Daar ga ik er dieper op in.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:17

kan ik ook op Dionne Stax stemmen?

TimmaiP | 18-03-15 | 14:17

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:14
Wat een bijzonder kortzichtig reaguursel.
Bovendien kun je niet ergens op ageren, daar is een ander woord voor. Tip: het begint met re.
Kansloos, probeert u het bij een ander.

Igor Putkin | 18-03-15 | 14:17

@Xirdalan | 18-03-15 | 14:01
Wat een trieste doch voorspelbare ééndimensionale reactie weer. Misschien dat het slim klinkt als je dat voor de spiegel hard tegen jezelf uitspreekt. Het wordt er niet minder dom en simplistisch van.

Zelf heb ik gestemd op de libertarische partij.

Dat betekent dat ik uitsluitend verantwoordelijk ben voor wat die partij uitvoert, en ook dan alleen als hun stemgedrag conform hun eigen verkiezingsbeloftes is. Wat de rest van de politiek doet, daar ben ik op geen enkele wijze medeplichtig aan, want ik heb voor ander beleid gestemd.

Dát is het mandaat dat je geeft door te stemmen, je legitimeert er geen enkel systeem mee. Dat is een verzinsel dat hele domme en onnozele mensen blijven herhalen omdat ze denken dat het slim en gevat klinkt.

Jij, daarentegen, jij bent volkomen medeplichtig aan alles wat er de komende jaren in de politiek gebeurt.

Niet stemmen is namelijk een algemeen stempel van goedkeuring voor de politiek, want als er officieel naar je mening gevraagd wordt, weiger je die te geven.

De politiek heeft derhalve geen enkele manier om uit te vogelen hoe jij over de zaken denkt, dus vullen ze voor jouw mening maar gewoon de meest waarschijnlijke in, dwz, de mening die door de Nederlandse bevolking het breedst gedragen wordt.

Als je dat niet had gewild, had je kunnen gaan stemmen, maar dat deed je niet, dus blijkbaar vind je dat best.

Als jij weigert je te laten vertegenwoordigen, moet je niet blèren als je niet vertegenwoordigd wordt. De komende jaren dien jij dus eigenlijk gewoon je klep te houden, want elk recht van spreken heb je verspeeld.

Ik heb het gevoel dat ik nu het begrip "democratie" aan een lagere schoolklas uit aan het leggen ben. Triest dat dat nodig is.

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:16

Op een partij gestempt die niet bij de regering of de ondersteunende coalitie hoort om de macht in de Eerste Kamer maar te breken. Nooit gedacht dat het ooit nog zo ver zou komen, maar het is blijkbaar nodig.
Tackle de regering in de Eerste Kamer en hopelijk valt zij in de Tweede Kamer.

Osdorpertje | 18-03-15 | 14:16

Geloof het of niet, maar ik kreeg als uitkomst van de stemwijzer Drenthe:
1. 50 plus 73%
2. Seniorenbelang 68%
3. PVV 60%
.
.
11. D'66 11%
12. SP 9%
13. GL 7%

Ik ga dus maar niet stemmen denk ik.
Igor Putkin | 18-03-15 | 13:36

<br>
<br>
Mensen die een stemwijzer invullen hebben geen mening, en bovenal geen verstand van politiek en hoe de wereld werkt en hoe je daarop moet ageren, dus het is inderdaad misschien maar beter dat je niet hebt gestemd

CrapoTheGreat | 18-03-15 | 14:14

Geweldig Femke Halsema met haar dochter

staatziegeld | 18-03-15 | 14:13

Heb me reet ermee afgeveegd , wc papier is duurder geworden.

EduardNL | 18-03-15 | 14:13

Weet je welke partij pas echt blij wordt van al die PVV-stemmen? De PvdA! PVV-stemmers zouden anders op SP of VVD stemmen. Door een stem op de PVV wordt een stem van PvdA-concurrent SP weggenomen. En door niet op de VVD te stemmen wordt de noodzaak om de PvdA te betrekken bij onderhandelingen alleen maar groter. Met andere woorden, de grootste winnaar van een grote PVV is de PvdA.
Asmodean | 18-03-15 | 13:36

Nog nooit zulke grote onzin gelezen. Alles om mensen te bewegen om niet op de pvv te stemmen. Heb Pvv gestemd en ik hoop dat meer mensen het licht hebben gezien!

reade romke | 18-03-15 | 14:12

PVV. Omdat het kan EN bij gebrek aan beter.

Aantastelijk | 18-03-15 | 14:12

VNL/Turken/dinges doen niet mee.

Driewerf Hoezee | 18-03-15 | 14:12

1.3 miljard EUro voor een bankgebouw wat symbool staat voor wat de EU is een BANKENUNIE n waar de werkelijke macht ligt. Dan nog als dom schaap massaal op de middenpartijen kiezen en hiermee het huidige EUroscisme (EUrofascisme) blijven ondersteunen.

Sumato | 18-03-15 | 14:12

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:50
Geen aanname maar een gebbetje. Overduidelijk voor iedereen behalve jou. Schoolpleinretoriek? Dat moet voor jou heel lang geleden zijn. Of komen de herinneringen juist weer allemaal terug? Hoe is het met de prostaat?

Godsammekraken | 18-03-15 | 14:10

analcharist | 18-03-15 | 13:43
Dan is het zaak op de partij te stemmen die belooft wat jij totaal niet wil, komt het allemaal goed ;-)

De waard zijn gast | 18-03-15 | 14:08

@Russ Meyer | 18-03-15 | 13:54
Ah, Nathalie Choenni dus.

head_pend_jervin | 18-03-15 | 14:07

Ik mis de Piratenpartij n de poll, of valt deze nu ook al onder de overige waterdragers?

popov | 18-03-15 | 14:06

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58

Door thuis te blijven heb je officieel je stempel van goedkeuring op je komende belastingaanslag gezet. Toen er naar je mening gevraagd werd, gaf je immers niet thuis,...

You lost me...

de Kent | 18-03-15 | 14:05

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:46
U denkt dat de werkeloze mens in NL van luie gat af komt om even ergens een vakje aan te kruisen?

Ben bang dat u, en uw vooroordelen, bedrogen uit komen.
Nederland stemt niet op de PVV als keuze, maar bij een gebrek aan keuze.
En dat mag de politiek zichzelf behoorlijk aantrekken.

TeeJee | 18-03-15 | 14:04

Provincie NH verspilt 400 miljoen euro aan prestige-projecten, die totaal overbodig zijn. Stop het verbranden van ons geld:
www.dichtbij.nl/t-gooi/regio/artikel/3...
De lokale partijen rukken op naar de provincie: Stem Hart voor Holland!

KarinWalters | 18-03-15 | 14:03

Op de plaatselijke PVVert gestemd. Waterschap regionaal. En je hoeft niet werkeloos te zijn om overdag te stemmen. Meneer Putkin vergeet dat we in een 24/7 maatschappij leven waar veel arbeiders in een 2, 3, 4 of 5 ploegen systeem werken.

van gulder | 18-03-15 | 14:02

@Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58

Tja, laat jij je dan maar door die bende beroepsleugenaars en professionele graaiers naar de stembus lokken, dan kun je over 3,5 jaar bij de volgende verkiezingen weer "ich hab's nicht gewusst" huilen.

Xirdalan | 18-03-15 | 14:01

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:46
Dan zou ik eerder verwachten dat de PvdA voor zou liggen met hun uitkeringstrekkers.

Emsarrev | 18-03-15 | 14:01

@Asmodean | 18-03-15 | 13:59
Dat is denk ik inderdaad voor het eerst ja...

Russells Teapot | 18-03-15 | 14:01

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58
*applaudisseert*

nemoj me jebat | 18-03-15 | 14:01

Zodra ik thuis ben PVV.
Hopelijk valt de opkomst mee.

Desmoulins | 18-03-15 | 14:00

PVV (PS) en VVD (WS)

Duifmans | 18-03-15 | 14:00

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58
100% eens. Voor het eerst volgens mij ;).

Asmodean | 18-03-15 | 13:59

De timejump van GroenLinks is het meest schokkend!

Marcel66664746 | 18-03-15 | 13:59

@Xirdalan | 18-03-15 | 13:36

@De Libertariër | 18-03-15 | 13:39

De enigen die hier apenballen zuigen dat zijn jullie, als jullie weer met de trots van twee peuters die allebei een drol hebben gedraaid met jullie stompzinnigheid lopen te pronken.

Want weet je wat nóg erger is dan een totale klapmongool die dom genoeg is om te denken dat hij door niet te gaan stemmen "het systeem tegenwerkt?"

Eentje die zelfvoldaan erover loopt te wauwelen en denkt dat hij slim is door niet te stemmen omdat "stemmen het systeem legitimeert." Een stuitend dom standpunt dat door alle mensen met meer dan vijf hersencellen terecht wordt weggehoond.

Als de belastingen omhoog gaan, gaan ze niet alleen omhoog voor de mensen die gestemd hebben, ze gaan omhoog voor iedereen, dus je kúnt je helemaal niet aan het systeem onttrekken. Het is deerniswekkend dom om te denken dat je enige rechten zou ontlenen aan thuisblijven; integendeel, je levert alleen maar rechten in als je dat doet.

Gefeliciteerd, "de Libertarier," enorme dwaas die je er bent. Door thuis te blijven heb je officieel je stempel van goedkeuring op je komende belastingaanslag gezet. Toen er naar je mening gevraagd werd, gaf je immers niet thuis, dus blijkbaar vind je het allemaal wel best zo. Nooit geweten dat jij belasting betalen zo plezierig vond, maar vandaag heb je duidelijk gezegd: "Goed zo, Rutte. Als jullie de belastingen verhogen, ben ik, "De Libertariër," (proest) het daar volkomen mee eens!"

Namens Pechtold moet ik jullie bedanken. Mensen als jullie zijn de voornaamste basis van zijn succes, omdat zíjn achterban wél gewoon gaat stemmen.

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:58

Crisis… wat een PVV bolwerk hier.

Gezellig! | 18-03-15 | 13:58

Lewis,
Wat heb jij uiteindelijk gedaan?

nemoj me jebat | 18-03-15 | 13:54

Wilde eerst uit piëteit op Jake Raats stemmen.
Het is echter een zonnige lentedag en dan beïnvloeden andere factoren mijn stemgedrag.
Het wordt of een exotische kandidate met parmante boezem of een blonde kandidate met mooie blauwe kijkers.

Russ Meyer | 18-03-15 | 13:54

Q: Wat hep u gestemp?
A: Muh viool.

hallevvezool | 18-03-15 | 13:54

Dierenpoes!

Watching the Wheels | 18-03-15 | 13:53

Gestempt op Faber-PVV. Gewoon omdat het kan.

Kamervraag | 18-03-15 | 13:53

Lokaal: Sociaal. Landelijk: De enige partij die tegen sharia is. Waterschap: blanco want geen idee wat ze überhaupt doen.

panadol | 18-03-15 | 13:52

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:47
Tja, eerlijkheid en authenticiteit komen bij jou niet voor. Maar dat was aan je oeverloze irrelevante geneuzel wel al te zien hoor.
Quootjesvolk ben je, en meer zul je nooit worden.

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:52

Ik stem niet want er wordt niets met mijn stem gedaan. Mijn democratisch recht om te stemmen zou ik graag gebruik van maken, maar mijn stem wordt verkwanselt door de heren op het pluche.

Daarnaast is mijn stem minder waard dan iemands stem in de provincie Flevoland (zie EditieNL 17-3-2015). Wat is dat voor een onzin.

Gaz21 | 18-03-15 | 13:52

@ pomtiedom
Datzelfde geldt natuurlijk voor de andere kiezers. Je punt is dus?

docks | 18-03-15 | 13:51

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:46
Daar heb je zeker een punt.
Daarom is het ook jammer dat er ook een hoop werkenloze niet gaan stemmen. Als dat wel zou gebeuren, dan zou er een evenwichterger beeld ontstaan.

McMarx | 18-03-15 | 13:50

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:45
Ik wist niet eens dat die poll er was. Foute aannames zijn nog een stap dichter bij debiliteit dan foute interpretaties.

Voor de rest getuigt het van geestelijke armoede om proberen terug te slaan met waar je zelf bewezen mee om de oren bent geslagen. Schoolpleinretoriek.

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:50

@analcharist | 18-03-15 | 13:43
Same here, zelfs doorscheuren was me al teveel moeite..

Slipsnifter | 18-03-15 | 13:49

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:38
50+ en Seniorenbelang? Je zou er lering uit kunnen trekken maar ik heb weinig hoop. Zat ik er met jouw vroegpoensioen toch niet heel ver naast. Tijd om je hunebed op te zoeken.

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:47

TheWriter | 18-03-15 | 13:44
De PVV scoort, gezien de relatief grote werklozenachterban, overdag altijd beter. Vanavond om 20.00, als de werkende mens ook heeft gestemd, krijg je een realistischer beeld.

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:46

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:41
Ik ben dyslectisch, dus dat is onbegonnen werk. Eigenlijk doe ik het gezien mijn aandoening verrekte goed.

McMarx | 18-03-15 | 13:46

Muxje | 18-03-15 | 13:42

Ik wilde bjna op het uitroeptekentje drukken...

DoorDraaiDeur | 18-03-15 | 13:45

Er moeten meer tieten en kutten op politieke posters, zie je nog wat lekkers wanneer je genaaid wordt

Idontgiveafunk | 18-03-15 | 13:45

Dionne Stax.
Sinds iemand riep dat ze op een neusaapje lijkt kan ik niet meer normaal naar haar kijken.
Vooral benieuwd hoe straks de verhoudingen D66 en PVV gaan liggen, die twee zijn water en vuur maar zijn straks de grootsten.

datzouzomaarkunnen | 18-03-15 | 13:45

Ik zweef nog.

Piet Karbiet | 18-03-15 | 13:45

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:38
Er staat dat jij em ingevuld hebt. Niet ik. Mijn statement over jouw debiele interpretaties behoeft aanvulling. Vaak is het niet slechts een kwestie van interpretatie maar zelfs geblaat zonder gelezen te hebben.

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:45

De Libertariër | 18-03-15 | 13:39
Die stemmen hier op Wilders maar komen er in het stemhokje pas achter wie er in die partij zitten.

pomtiedom | 18-03-15 | 13:44

@De Libertariër | 18-03-15 | 13:39
Als je niet stemt, dan ben je juist extra verantwoordlijk.
De pluchepartijen bakken er niets van. Breng dan op z'n minst een proteststem uit op de niet-pluche partijen.
Die worden dan ook pluche maar, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

McMarx | 18-03-15 | 13:44

@inferno | 18-03-15 | 13:37
LOL, was toch grappig bedoelt?

Machoclown | 18-03-15 | 13:43

Mijn biljet doorgescheurd, tis allemaal voor de buhne en zodra ze zitten dan doen ze iets totaal anders.

analcharist | 18-03-15 | 13:43

Lol @ plaatje van SP-promoteam.

VVD trouwens.

Muxje | 18-03-15 | 13:42

PVV, uiteraard.

Art Vandelay Ultor | 18-03-15 | 13:41

McMarx | 18-03-15 | 13:39
Voor Nederlands ook.

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:41

Epische faal, Van Rossem.

Ik heb libertarische partij gestemd, en ik weet zeker dat ik niet de enige ben hier. Maar die staat er dan weer niet tussen.

Vrij nietszeggende poll dus.

Russells Teapot | 18-03-15 | 13:41

Dit gaat vast een representatief beeld geven.

Capt. Iglo | 18-03-15 | 13:41

Ik heb op "18 maart" willen stemmen, maar kon dat nergens vinden op het stembiljet.

Hyppo Kriet | 18-03-15 | 13:40

Inderdaad, was Frits er nog maar. Dan zou ik met heel wat meer overtuiging stemmen.

Frans1156 | 18-03-15 | 13:40

De poll bevestigt dat Buma het gisteren prima heeft gedaan, het percentage CDA-stemmers is vooralsnog verdubbeld.

Lewis | 18-03-15 | 13:40

@Igor Putkin | 18-03-15 | 13:36
Het wordt dan toch tijd dat jij jezelf eens wat beter leert kennen. Daar zijn cursusen voor.

McMarx | 18-03-15 | 13:39

Liefst 47 procent PVV... Straks denken deze lieden nog echt ook dat de PVV in politiek opzicht ook maar het begin van een deuk in een pakje boter kan schoppen... LOL!
.
Zeer verheugend om te zien dat 10 procent een dikke vinger geeft en gewoon thuis blijft! Werk je er niet aan mee, dan ben je er ook niet verantwoordelijk voor.
.
Stem op jezelf. Blijf thuis!

De Libertariër | 18-03-15 | 13:39

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:33
Jij hebt weer als een mak schaap die poll ingevuld omdat GS dat wil?

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:38

@Godsammekraken | 18-03-15 | 13:33
Oh wacht, Bakito natuurlijk!

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:38

Heel even trapte ik erin en dacht: hoe kan zo'n mooie jonge man zo ongelooflijk lelijk worden (Asher vs v.d. Roest).
Altijd blijven opletten hier ;-)

McMarx | 18-03-15 | 13:38

Lokaal Brabant

jemagookniksmeer | 18-03-15 | 13:37

In de provincie moet je op andere thema's letten dan landelijk.
Al helemaal met waterschappen.
Wat gaat een pvv-ert waterschappen dan?
Of een PvdA'ert?
En wat gaan ze provinciaal grenzen trekken dan?
Of verherverdeleren?
Provincie is eerste kamer is staatskunde en intellect.
Waterschap is saaie stoffige lui die de boel begrijpen.
Beiden vind ik CDA-kwaliteiten.
Op deze posities heeft pluche-verleden nut.

hfakker | 18-03-15 | 13:37

Wederom D66.
Daar vind men de durf om daadwerkelijk te hervormen op een duurzame en progressieve manier.

inferno | 18-03-15 | 13:37

PVV (PS) en 50Plus (WS)

Le_Chef | 18-03-15 | 13:37

Ach wat leuk, Jan Marijnisssen als Mao.
Nog een keer (ook voor Pritt) 'Pim Fortuyn was een bewonderaar van Mao, Mao zou Nederland wel komen redden'!
Marijnissen heeft in de jaren 80 al publiekelijk afstand genomen van El Mao!

Einde van de Domheid | 18-03-15 | 13:37

Weet je welke partij pas echt blij wordt van al die PVV-stemmen? De PvdA! PVV-stemmers zouden anders op SP of VVD stemmen. Door een stem op de PVV wordt een stem van PvdA-concurrent SP weggenomen. En door niet op de VVD te stemmen wordt de noodzaak om de PvdA te betrekken bij onderhandelingen alleen maar groter. Met andere woorden, de grootste winnaar van een grote PVV is de PvdA.

Asmodean | 18-03-15 | 13:36

Frits Bolkestein, die was gewoon rechts, gewoon goed.

Dutch_Holland | 18-03-15 | 13:36

Geloof het of niet, maar ik kreeg als uitkomst van de stemwijzer Drenthe:
1. 50 plus 73%
2. Seniorenbelang 68%
3. PVV 60%
.
.
11. D'66 11%
12. SP 9%
13. GL 7%

Ik ga dus maar niet stemmen denk ik.

Igor Putkin | 18-03-15 | 13:36

www.dumpert.nl/mediabase/6645008/83c30...

En de domme PVV/VVD/PvdA/GL/D66 stemtokkies hopen dat morgen plotseling weer alles beter is. Hahahaha, garbage in, garbage out! The public sucks, sukkels!

Xirdalan | 18-03-15 | 13:36

Ik ga altijd pas tegen het einde van de dag stemmen.Lekker lang genieten van 1 dag democratie. Na 21:00 gaat de politiek weer over op de orde van de dag en dat is: Het volk belazeren en toch lekker niet doen wat ze hebben beloofd.

K. Loothommel | 18-03-15 | 13:34

De tyfus.

Wc-kip | 18-03-15 | 13:33

PVV

Blue Light | 18-03-15 | 13:33

D66 heeft nu 3 stemmen. Dat zijn Mark Smith, Igor Putkin en de derde weet ik niet.

Godsammekraken | 18-03-15 | 13:33

O, dit helpt, nu weet ik het.

Lewis | 18-03-15 | 13:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken