Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

PvdA wil levenslange gevangenisstraf afschaffen

Recourt.jpgIn Nederland is een vonnis tot levenslange gevangenisstraf ook daadwerkelijk een gevangenisstraf tot de dood u ontzet. Vanaf 1982 zijn er 34 Nederlanders tot levenslang veroordeeld. Uiteraard niet voor malse delicten. Het mag geen verrassing heten, maar een oud-rechter en zittend Kamerlid van de partij die Nederland eigenhandig met de beste bedoelingen naar de vernieling heeft geholpen, pleit nu voor het zicht op vrijlating bij een levenslange gevangenisstraf. Vanzelfsprekend stelt PvdA'er Jeroen Recourt dat "het een kwestie van humaniteit is om daders perspectief op vrijlating te bieden." Recourt neemt het in feite op voor types als de Turkse Cevdet Yilmaz, die in 1983 zes mensen dood knalde in een café te Delft, en morgen voor de derde keer voor de kortgedingrechter staat om onbegeleid verlof en uiteindelijk gratie af te dwingen. Recourt bepleit voor het inbouwen van een toets na vijfentwintig jaar in 't gevang. Op deze manier kan een levenslang gestrafte namelijk niet eerder vrijkomen dan iemand die tot de maximale tijdelijke gevangenisstraf van 30 jaar is veroordeeld, aangezien deze na twintig jaar vervroegd vrijuit zou mogen. Er is inderdaad een en ander te zeggen voor het bieden van perspectief. Aan de andere kant, hebben de dodelijke slachtoffers van deze veroordeelden niet ook levenslang gekregen? Die zijn levenslang dood, en hun nabestaanden moeten hier hun hele bestaan mee leven. Ook dat is een levenslange straf - zonder kans op vervroegde vrijlating.

Reaguursels

Inloggen

Ben laatst slachtoffer geworden van een best klein gewelds-incident maar ik kan je vertellen dat er er goed inhakt en je de dader niet veel goeds wenst.

PrinsesStoepje | 07-01-15 | 01:38

Sluitend bewijs? -> doodstraf, en meteen ten uitvoer brengen na de uitspraak. Scheelt enorm in kosten en discussies.

4nonymous | 06-01-15 | 23:33

Ooit was er een LPF en die wilde "minimale strafmaat" gelijk aan die van spanje zoals in vele europese landen hetzelfde is.

jammer dat de D66 toen tegenstemde en blijft men met een maximum gevangenis straf van 25 jaar voor enkelvoudige moord en dus na 2/3 er zonder enige vorm van protest eruit ipv minimaal 15 jaar de bak in!
wordt tijd dat we dit weer in een referendum gaan gooien,oh wacht
D66 liet die belofte ook snel vallen na het pluche hun billen verzachte.

Triple2K8 | 06-01-15 | 21:15

Vanuit Christelijk oogpunt is het goed om perspectief te bieden. Christus zei immers ook tegen de moordenaar aan het kruis naast hem: "Heden zult gij met mij in het paradijs zijn". Dat was nadat hij erkende dat zijn straf terecht was. Hij moest echter nog wel even zijn volledige straf uit hangen totdat de soldaat zijn benen brak en hij stierf.
Ik heb begrepen dat een hoop levenslang veroordeelden erg veel hebben aan hun geestelijke verzorging.
Ik ben niet helemaal tegen gratie, wat mij betreft gaat de koning over gratie en niet een burger hatende minister of wereldvreemd groepje D66 rechters en zeker geen antisemitische MP die Nazies vrij wil hebben. Ook niet op de automatsche piloot na zoveel jaar of volgens een bepaalde ambtelijk vastgestelde procedure. Wat wel moet worden vastgelegd is dat de veroordeelde erkent dat zijn straf terecht is en dat hij berouw heeft van zijn daden.

down | 06-01-15 | 21:04

Turk Cevdet Yilmaz op proefverlof? Het is sowieso retestom om iemand met levenslang op proefverlof te sturen. Wat moet hij dan kunnen proeven? Bovendien kan iemand met levenslang gratis mensen doodmaken, banken beroven, omaatjes of kleine meisjes verkrachten want wat hoe kunnen ze hem daarvoor nog straffen? Hij heeft al levenslang! Dus geen proefverlof voor levenslang veroordeelden. Punt. Maar als het dan moet omdat ene bedrijfsmongool met de naam Jeroen Recourt het nodig vindt, dan onder deze voorwaarden: hij neemt ze in huis tijdens het verlof en ze slapen bij zijn dochter(s) op de kamer en NIMBY!

Mike Gaatjeniksaan | 06-01-15 | 20:37

Wanneer gaan de PvdA en D66 fuseren ?

B. Ollie Bommel | 06-01-15 | 18:34

In typische PvdA stijl haalt meneer de rechter de dader en slachtoffer rollen door elkaar. Hij ziet de dader als slachtoffer die perspectief moet hebben en een toekomst en het echte slachtoffer mag doodvallen. Het ergste is wel dat bij veel van deze zaken het slachtoffer ook echt dood is en de familie en vrienden geen perspectief meer kunnen krijgen.

Viking69 | 06-01-15 | 18:04

Dat doen ze in belarus beter. Gewoon de doodstraf. Je zit in een cel en opeens kommen ze je ophalen, men rijdt ze naar het bos en pang. Ben er zeker van dat voor het juiste bedrag die 34 afvalzakken kunnen worden outgesourced

Zatkniss | 06-01-15 | 17:36

Er bestaat al gratieverzoek.
Nota bene in het voorbeeld wordt de kortgedingprocedure aangehaald.
Ergo voegt dit niks toe.
Rechters staan niet bekend om hun pragmatisme en realiteitszin.
Er zijn er die willens en wetens een niet uit te voeren optie/plan uit intellectualistische eigengeilheid tóch publiceren.

hfakker | 06-01-15 | 17:34

Ja joh, help het land lekker nog verder naar de kloten door langdurig gestraften te behandelen als zielepoten.
Het moet niet gekker worden.

van gummigalgen | 06-01-15 | 16:01

Ik stel voor dat we alle politieke partijen afschaffen en ons slecht nog laten besturen door direkt gekozen bestuurders waarbij we elk besluit middels een referendum kunnen terugdraaien of aanpassen. Weg met de partijenmaffia !

Glorix | 06-01-15 | 14:53

10 miljoen Nederlanders en een handvol Belgen die kunnen schrijven en dan 150 reacties op een hot (lees: uitemolken) topic als de doodstraf ('Voor!', 'Teugen!') - tempus moriendi.

Prze***walski | 06-01-15 | 14:51

Effe off-topic, beste Jeroen, maar wel relevant. Wordt jouw partijgenoot Biertje van der Roest eigenlijk nog vervolgd voor verduistering?

MAD1950 | 06-01-15 | 14:36

Bakito 11:05
Ha ha. Filmpje en dan aangifte doen?
Zelf nooit in aanraking gekomen met de andere kant vd politie. Kom gezellig in Den Haag aangifte doen tegen 'onverlaten'. ROFL
1. In Den Haag MAG je niet altijd aangifte doen. Je kunt dan volhouden en een klacht indienen die je dan erkend krijgt, maar 'so what?'.
2. Klacht over niet-handhaving (is zelfs een officiële term voor, je verzint t niet) kan je niet laten behandelen door de ombudsman. Je verzint t niet. Samengevat: Links hanhaaft alleen bij moord en doodslagbij haar achterban en dan nog als er meerdere filmpjes en getuigen van zijn. Voor VVD geldt dat voor criminele ondernemers/horeca. Drie maak raden wie de sjaak is.
3. In Den Haag worden filmpjes zo de prullenbak in gekiepert - behalve vermoedelijk moord en doodslag. Hoop ik. -
Het is heel simpel met strafrecht; de lat kan altijd lager. Scheelt weer kosten en dan hebben we weer geld voor andere 'nuttige zaken'.
Maar ik moet niet teveel oordelen. Niet iedereen heeft zo'n Burgemeester als Den Haag. Hij heeft gewoon zijn prioriteiten en communicatie (vrienden bij de media) op orde.

Haagse Tokkie | 06-01-15 | 14:23

Stel je hebt 25 jaar in de bak gezeten, bijvoorbeeld van je 30ste tot je 55ste en je wordt eruit gemikt; dan moet je solliciteren! Aaaarrrrrrggg!
"Nou meneer, vertelt u eens, hoe schetst u uw werk van de afgelopen jaren?"
"Ehhhm, ongeveer 10 jaar wasknijpers geassembleerd, 10 jaar netsnoertjes dichtgeschroefd, dingetjes gesorteerd, dat soort werk".
"Oh, dan zitten wij om mensen zoals u te springen!" Maar niet heus natuurlijk, middle-aged werklozen uit de bak kúnnen bijna niet anders dan terug naar de misdaad.

JanRap | 06-01-15 | 14:15

@jeandubois | 06-01-15 | 13:51 ,
en wat vind je van die vrijwillige euthansie in Belgie?

Ik vind het niet kunnen, beetje je straf ontlopen op die manier.

vander F | 06-01-15 | 14:08

Kunnen we een en ander niet combineren. Dus na 25 jaar kijken of het verstandig of iemand vrijkomt en anders gedwongen euthaniseren.

terazino | 06-01-15 | 13:51

Statler en Waldorf | 06-01-15 | 12:32: jij bent zelf volgens mij ook best eng (wat moet dat met dat Heil recourt???), maar wat Recourt wil is langzaam maar zeker gebruikelijk. Er zijn nog maar een paar landen die geen enkele vorm van voorbehoud op levenslang hebben, fijne landen als Turkmenistan en Egypte, maar de meeste fatsoenlijke landen wel. daarbij,dat de mogelijkheid bestaat wil niet zeggen dat iedereen automatisch na 25 jaar vrijkomt.

jeandubois | 06-01-15 | 13:51

Hoop nederlandse namen ook in je lijst Badderbeest..

HaagseSkieldah | 06-01-15 | 13:40

Ik heb hier al eerder gepleit voor een herinvoering van de dood"straf". Voor degenen die het allemaal wat lang wachten vind. gewoon een optie tot euthenasie toestaan. Formulier laten tekenen in bijzijn van advocaat en arts en dan moet het binnen een week gepiept zijn.
Voor mijn part mag die week dan ook nog voor wat extra luxe worden gezorgd. Na het voltrekken van de doodswens word er immers flink bespaart op de kosten van deze gevangene.

Hoe zeer we ook willen dat sommige criminelen spijt betuigen en modelburgers worden. Er zijn gewoon mensen die gewoon niet geschikt zijn om in een relatief normale maatschappij mee te kunnen. Vroeg of laat komt de kortsluiting er weer en zullen andere mensen met de gevolgen moeten leven. Dat moeten we hoe dan ook voorkomen.

Andersdenkend | 06-01-15 | 13:31

@Charles de Batz | 06-01-15 | 12:17 ,
hmm, stapelen dowen ze vlgs mij ook in Spanje,
maar vervroegd vrijlaten 'stapelen' ze net zo hard.
Ik las eens dat iemand die drie keer 30 jaar kreeg na een jaar of 6 alweer op straat stond.

Zo gek doen we het nog niet in Nederland, redelijk streng, straffen worden hier ook werkelijk uitgevoerd,
vervroegd vrijkomen na 1/3 uitzitten zoals in Belgie is er niet bij

vander F | 06-01-15 | 13:24

Ik ben er wel een voorstander van om korter te straffen maar wel intensiever. Dit kan door het gevangeniswezen uit te besteden aan bijvoorbeeld Rusland (siberië) of ergens in Afrika. Dan hebben de gedetineerden uitzicht op vrijlating en ons gevangeniswezen is dan een stuk goedkoper. Aan het eind van de straf zullen de gedetineerden het wel uit hun hoofd laten om in herhaling te vallen. Goed idee toch?

PowPow | 06-01-15 | 13:12

Natuurlijk, de PVDA verwacht dat er met het groeiende, Europese volksverzet tegen geloofsgerelateerde zaken steeds meer linksextremisten tot Volkertdaden zullen overgaan om de eigen linkse idealen te kunnen blijven doordrukken. Dus, gewoon eigenbelang dit, om te voorkomen dat hun eigen 'soldaatjes' straks voorgoed van het linksidealistisch-terroristisch strijdtoneel zullen verdwijnen en de subsidie-industrie, waaraan zij haar bestaansrecht voornamelijk ontleent, voorgoed in elkaar zakt.

Cosmic Traveller | 06-01-15 | 13:11

Me dunkt dat het voorstel bittere noodzaak is. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft al een aantal keer geoordeeld dat er een reëel perspectief op vrijlating moet zijn voor levenslang gestraften. Anders is de straf inhumaan.
Het argument "ja maar de slachtoffers hebben ook levenslang" maakt dat niet anders. Die pijn zouden wij ook graag wegnemen, maar dat kan niet. Dit wel. Niets rechtvaardigt inhumaan gedrag door een overheid.

Menalaus | 06-01-15 | 13:04

Hoeveel criminelen en zedendelinquenten heeft die rat in zijn carrière wel niet vrijgesproken dan wel te kort gestraft, waardoor er weer nieuwe slachtoffers te betreuren waren?

Eigenlijk zou er een prestatie-rapport van iedere rechter moeten komen, waar de rechter in kwestie zijn baan verliest als er sprake is van buitensporig recidive bij lage straffen.

Abject | 06-01-15 | 13:01

Weg met die Coornhert-Liga idioten ("dader is slachtoffer"). Genoeg ontwrichting. Eerst de criminaliteit terugbrengen met enerzijds volledige schadevergoeding, stapelstraf, uitzetstraf (bij dubbel paspoort), doodstraf (bij waterdicht bewijs, zoals heterdaad), en anderzijds schrappen van werkstraf en flitsmaniakken en de bezem door de rechtenfaculteiten en de magistratuur. Daarna lullen "we" wel verder.

ben kokhals | 06-01-15 | 12:55

@ecologiste 11:56
.
Uiteraard zijn some pigs more equal than other pigs in het socialisme... :-)
.
Dat is ook niet zo gek... Socialisme is de meest egoistische stroming die er is. Hoe rabiaat egocentrisch, stuitend arrogant en moreel verdwaasd moet je wel niet zijn als je het een goed idee vind om een complete bevolking te onderdrukken en afpersen voor JOUW idealen...?
.
Met een dergelijk megalomaan en despotisch zelfbeeld is het niet gek dat je jezelf net wat gelijker dan anderen vindt natuurlijk....

De Libertariër | 06-01-15 | 12:33

Recourt is het engste soort mens wat er is. Een verlichte geest van vergiffenis die zijn superieure morele inslag als geldend wil doen laten gelden via wetten ongeacht de pijn die hij daarmee schept bij slachtoffers en nabestaanden.

Zij zullen en moeten meegaan in de verplichte vergeving. De eeuwige pijn en straf zijn niet toegestaan. Het is een lelijk gezicht waar Recourt niet van houdt. En als Recourt er niet van houdt, dan moet worden veranderd zo is zijn wil. Recourt, Hij is de morele lat, het Kompas, aan wie we moeten meten en de koers die we varen.

Heil Recourt... Heil.

Statler en Waldorf | 06-01-15 | 12:32

eus | 06-01-15 | 12:07
Iemand met eu in zijn nick heeft meer problemen met inloggen en reaguren dan een een ander.

ristretto | 06-01-15 | 12:26

Bakito | 06-01-15 | 10:26
criminelen vervallen meestal toch weer in hun oude gedrag.
'
Wanneer je het stuk van de PvdA-ert goed gelezen hebt willen ze bij kans op oude gedrag de persoon gewoon zijn straf laten uitzitten.
.
Dus wanneer het waar is wat jij zegt betekent het dat we volgens dezelfde PvdA niets aan de levenslange gevangenisstraf hoeven te doen. Zinloze discussie die de PvdA aanzwengelt.

metdedag | 06-01-15 | 12:23

@ eus | 06-01-15 | 12:07
Ja, gut... voortaan even je tekst kopiëren. Dit gebeurt je niet nog eens.

Lewis | 06-01-15 | 12:22

En waarom doen we niet zoals in Amerika straffen stapelen?
Kun je 270 jaar gevangenisstraf krijgen. Op papier niet levenslang dus.

Charles de Batz | 06-01-15 | 12:17

wiza | 06-01-15 | 10:17
In Nederland krijg je niet levenslang voor een misdaad. Zelfs het doodschieten van een aankomend minister president levert maar 12 jaar - aftrek op. Voor een levenslange gevangenisstraf moet je als crimineel echt wel wat presteren.
Ik zeg lekker laten zitten en de sleutel weggooien. Sommigen verdienen geen tweede kans.

metdedag | 06-01-15 | 12:15

Nou ja, dan wordt het 30 jaar met TBS. In de praktijk ook levenslang.

Charles de Batz | 06-01-15 | 12:13

Bij de NPO gaan ze al vol op het orgel. Net bij het journaal op Radio 1, met advocaat Anker die betoogde dat levenslang écht niet meer van deze tijd en volledig achterhaald is.
Maak er maar een stelling van bij Stand.nl, ik wil wedden dat 85% tegen dit voorstel is.

Lewis | 06-01-15 | 12:13

Je bent ingelogd. Je hebt uitgebreid je comment ingetoetst. Je post. En dan>>>>>fout>>>eerst inloggen!!! Dat doe je dan en dan ben je je comment kwijt!!!!
Ja dàààààg

eus | 06-01-15 | 12:07

Lewis | 06-01-15 | 11:39
-
Geen dank, had het lijstje wel van de redactie verwacht. Maar we moeten allen wel even beseffen om welke gevallen het hier gaat. Het zijn er immers zo weinig dat een korte samenvatting per geval enorm verhelderend zal werken. Het zijn er en stuk of dertig. Misschien dat de PvdA ze verkiesbaar kan stellen ?

Badderbeest! | 06-01-15 | 11:55

Er is wat voor te zeggen: levenslange opsluiting is levenslang onderhoud van een vermeend asociaal individu. Ik zeg vermeend, want het moet onomstotelijk vaststaan dat de geïncarcereerde wel degelijk de pleger is van het misdrijf. Zo ja en indien deze mensen naar de verdoemnis heeft geholpen en dat op een zodanige wijze heeft gedaan die geen onweerstaanbare dw/rang doet vermoeden, dan rest mij te zeggen dat het tijd is voor un souffle frais sur la nuque! Levenslang is en blijft levenslang, da's pas perspectiefloos.

Ozon | 06-01-15 | 11:49

Bakito | 06-01-15 | 10:52

Wel nee joh sukkel. Dat noemen ze creatief met cijfertjes schuiven. Zeg maar de pvda wijze door een opsporingverzocht te dwingen om minder criminele mocro's in de hoofdrol te hebben. Ze zijn er nog wel maar je krijgt ze bij de NPO niet meer te zien. De pvda wijze. En zo doen ze dat nu ook met peilingen en statistieken. We worden gewoon belazert. Het is niet veiliger.

tweetybird | 06-01-15 | 11:46

@Bakito | 06-01-15 | 11:08
In de sauna is het net zo heet onder je voeten als op GS hoor.

DikkeLollie | 06-01-15 | 11:45

@Bakito | 06-01-15 | 11:01
Weet je wat ik nou zo eng vind.... je geloofd het zelf nog ook!! Door die linkse club van jou zitten we nu (bijvoorbeeld) met een marokkanenPROBLEEM. En van lui zoals jij, de zgn. wegkijkers, màg je het niet eens zo noemen. Jouw gedachtengoed spreekt en predikt liever over "incidenten".
Je moet eens ophouden met kontverhalen rondstrooien en het beestje (kameeltje) eens bij zijn naam durven noemen!

Zodra links de uiteindelijke macht krijgt zijn we verkocht! (Als dat inmiddels al niet gebeurt is) dus van mij mogen partijen als de PVV zo hard schreeuwen als ze kunnen, dat is het enige tegenwicht tegen slaapkoppen als jij.

DikkeLollie | 06-01-15 | 11:43

Bakito | 06-01-15 | 10:35

Jij bent ook echt blij dat je gek ben. Pfff daar helpt zelfs geen levenslang tegen. Het is maar te hopen dat je veel thuis zit achter de computer zodat je buiten weinig kwaad kan met je vreemde gedachtes.

tweetybird | 06-01-15 | 11:41

@ Badderbeest! | 06-01-15 | 11:32
Veel dank, weten we even waar we het over hebben.

Lewis | 06-01-15 | 11:39

Aandacht afleiden van de echte problemen heet dit. Zwarte Piet is het land uit en begin van de komkommertijd duurt nog lang. Dit soort nutteloze uitspraken houdt de media en de tweede kamer weer een maandje of wat bezig. Ga toch eens wat nuttig doen, besparen op de overheidsuitgaven of de euro redden ofzo... KUTSOCIALISTEN

bovenwater | 06-01-15 | 11:35

Koos Hertogs: Werd in 1982 tot levenslang veroordeeld wegens marteling, seksueel misbruik en moord op drie meisjes (11, 12 en 18 jaar oud). Het vermoeden bestaat dat hij meer slachtoffers op zijn geweten heeft
-
Cevdet Yılmaz: Was verantwoordelijk voor een zesvoudige moord in het Delftse café 't Koetsiertje, op 5 april 1983. Tot op de dag van vandaag is niet duidelijk waarom Yilmaz tot zijn daad overging. Hij werd in maart 1984 tot levenslang veroordeeld. In 2009 bleek dat hij al vanaf 31 augustus 2001 in de tbs-kliniek Dr. Henri van der Hoeven zat, vanwaaruit hij sinds september 2002 op verlof mocht om bij zijn gezin te zijn.
-
Loi Wah Chun: Moordde een Chinees gezin van vier leden uit Rotterdam uit, waaronder een baby van zes weken oud. Het motief is waarschijnlijk roof
-
Edwin Senff: Schoot in Badhoevedorp een echtpaar neer dat hem in hun huis betrapte. De man overleed en de vrouw raakte levensgevaarlijk gewond. Hij was tevens verantwoordelijk voor eerdere, soortgelijke gewelddadige overvallen.
-
Albert (Appie) Abbenhuis: Voor een reeks overvallen in Vreeland, Baarn, Bussum en Oosterbeek. Bij de overval op 14 mei 1990 op een Albert Heijn-filiaal in Oosterbeek werden twee personeelsleden in koelen bloede geëxecuteerd, een derde werd in de rug geschoten en raakte hierdoor blijvend invalide. Na een uitzending van Crime Time in 1992 kwam de politie hem op het spoor en zette die een politie-infiltrant in die hem opzocht bij kerkdiensten van de Jehova's getuigen in Bussum. Abbenhuis rook echter onraad en vluchtte naar Chili, waar hij uiteindelijk werd vastgezet. In 1994 werd hij uitgeleverd aan Nederland. Hij ging niet in hoger beroep na de uitspraak 'levenslang' van de rechtbank.
-
Frenky Peeters: Leider van de Bende van Venlo, die zich in 1993 en 1994 schuldig maakte aan ongeveer 250 geweldsdelicten, waaronder meerdere roofmoorden.
-
Harold Hong Afat: Vermoordde in 1993 zijn vriendin, voor het oog van haar twee zoontjes. Er werd aanvankelijk 12 jaar celstraf geëist, maar de rechter veroordeelde hem tot levenslang, mede omdat hij al eens eerder 8 jaar had gezeten.
-
Bennie Sopacua: Schoot in oktober 1997 de Rotterdamse hoofdagente Allegonda Gremmer dood, toen deze als lid van een arrestatieteam zijn woning wilde binnenvallen.
-
Juan Nuri: Vermoordde op 26 juni 1997 zijn 54-jarige ex-vrouw Maja Goeijen in haar kapsalon. De uit Spanje afkomstige N. had eerder in zijn geboorteland al 8 jaar gezeten voor de moord op zijn broer.
-
Jan Stoffers (het Monster van Assen): Verkrachtte en vermoordde zijn 7-jarige buurmeisje Chanel Naomi Eleveld. Had daarbij een zedenhistorie. Op 20 juli 2000 werd in hoger beroep opnieuw levenslang uitgesproken.
-
Ugur Uysal en Edwin Zandstra: Werden veroordeeld voor hun aandeel in de zogenaamde PlayStation-moorden in Dordrecht: een roofmoord op de 39-jarige Wilma van Griensven, haar 16-jarige dochter Linda en het 16-jarige vriendje van de dochter. Doel van de roof was de 35-jarige echtgenoot van de vermoorde vrouw, die in PlayStations handelde. Hij wist echter tijdig te vluchten. Een derde verdachte, Rutger Muilwijk[70], kreeg in eerste instantie eveneens levenslang, wat in hoger beroep werd omgezet tot 20 jaar cel en tbs.
-
Hüseyin Baybaşin: Koerdische bendeleider, die werd veroordeeld wegens drugshandel, opdrachten tot moord en gijzelingen. De veroordeling was omstreden, wegens gebruikmaking van telefoontaps bij het bewijs.
-
Willem van Eijk (het Beest van Harkstede): Groningse seriemoordenaar, die levenslang kreeg voor de moord op een prostituee en doodslag van twee andere prostituees. Van Eijk was in 1975 al eens veroordeeld tot 18 jaar cel en tbs, wegens de moord op twee vrouwen. Werd verdacht van meerdere moorden op jonge vrouwen in de omgeving van Groningen.
-
Louis Hagemann: Werd veroordeeld wegens de moord op 4 maart 1984 op zijn ex-vriendin Corina Bolhaar en haar twee kinderen, Sharon en Donna. De voormalige Hells Angel werd in 2002, kort voor de verjaring van de moorden, opgepakt.
-
Dawanpersad Satram: Tbs'er die in december 2002 niet terugkeerde van een proefverlof, en vervolgens een waslijst aan zware misdrijven pleegde. Werd schuldig bevonden aan onder meer de moord op en beroving van een bejaarde man en een gewelddadige overval op een juwelier.
-
Ischa Magaev en Mehmet Alkan: Kregen levenslang voor een drievoudige moord in februari 2003 in Helmond. De slachtoffers werden tijdens een ripdeal door Magaev met een nekschot om het leven gebracht. Alkan was de opdrachtgever.
-
Olaf Hamers: Vermoordde op 12 juli 2003 het Sittardse echtpaar Jo en Ine Zwakhalen. Hun 9-jarige kleindochter raakte hierbij zwaargewond. Zij fungeerde later als belangrijkste getuige tegen Hamers. Waarschijnlijk was roof het motief.
-
Birol Cicek: Werd veroordeeld voor de moord op 19 november 2001 op twee handlangers met wie hij de Postbank had opgelicht. Het OM vermoedt dat de mannen ruzie hadden over de verdeling van het geldbedrag.
-
Frans Boons: Tbs'er die omstreeks december 2003 een mede-tbs'er mishandelde en vervolgens levend begroef achter de Pompestichting in Nijmegen. Boons zat al vast wegens doodslag op een 15-jarig nichtje van hem op 5 mei 1994.
-
Sunil Manohar: Eindhovenaar die in augustus 2004 de opdracht gaf tot brandstichting bij zijn Turkse buren, waarbij twee buurjongens van 8 en 14 jaar oud omkwamen. Werd veroordeeld voor de moord op de beide jongens en poging tot moord op hun ouders.
-
Daniel Sowerby: Drugshandelaar die in november 2002 de Groninger Gerard Meesters in de deuropening van zijn woning doodschoot. Sowerby was op zoek naar de zus van Meesters, die een partij softdrugs zou hebben gestolen. Sowerby was in 1978 in Engeland al eens tot levenslang veroordeeld, maar wist in 2001 te ontsnappen.
-
Mohammed Bouyeri: Vermoordde op 2 november 2004 de regisseur en columnist Theo van Gogh
-
Rudolf Käsebier (de Beul van Twente): Vermoordde in de zomer van 2003 een zwerver in een park in Enschede. Stak in 2002 drie willekeurige mensen neer en verminkte en doodde circa twintig dieren.
-
Gerrie Musch: Vermoordde in oktober 1997 drugshandelaar Math Huren (55). Hij verbrandde vervolgens het lichaam van de man in een zelfgemaakte oven, waardoor de stoffelijke resten nooit zijn teruggevonden. Vanuit de gevangenis probeerde hij een ander te bewegen een getuige van de moord en verbranding om te brengen.
-
Hasèn Aksema: Bij verstek veroordeeld voor de in augustus 2004 gepleegde moord op zijn 25-jarige ex-vrouw Marisse van den Burg in haar woning in Goor en ontvoering van hun 2-jarige dochter Isra. Een mededader werd veroordeeld tot 16 jaar. Een vrouw die de dochter met een vervalst paspoort door de douane loodste en daarna samen met Aksema naar Libië vloog werd veroordeeld tot 3 jaar.[80] Eind 2013 werd Aksema op de Nationale Opsporingslijst geplaatst.
-
Fernando Pires, Elmer Pinto e Neto Brito en Zé Carlos Borges de Brito: Veroordeeld voor een schietpartij in het Rotterdamse café Inn & Out in 2005. Er vielen drie doden, waaronder de barman. De aanleiding was een ruzie om geld. Een vierde dader, José B., werd op 29 augustus 2008 in Kaapverdië veroordeeld tot de daar maximale straf van 25 jaar. In juli 2009 werd in hoger beroep het vonnis tegen de drie bekrachtigd door het gerechtshof in Den Haag.[83] In februari 2011 verwierp de Hoge Raad het cassatieberoep.
-
Marcel Teunissen: Veroordeeld voor de moord op Louis Sévèke en meerdere bankovervallen, bomaanslagen en pogingen daartoe. Een motivatie van de rechtbank is "het onpeilbare karakter van de man".
-
Joseph Mpambara: Voor internationale oorlogsmisdrijven gepleegd tijdens de genocide in Rwanda in april 1994. Na de genocide ontvluchtte Mpambara Rwanda en vroeg hij eind 1998 met een vals paspoort en onder een valse naam asiel aan in Nederland. In 2006 werd een onderzoek tegen hem gestart, en omdat hij toen in Nederland was, had de Nederlandse rechter rechtsmacht. Verder liep het Rwanda-tribunaal op zijn einde en kon Mpambara niet uitgeleverd worden aan Rwanda, waarop besloten werd om hem in Nederland te vervolgen.
-
Faig B. (lopende): Faig B. schiet op 12 mei 2011 te Helmond zijn ex-vriendin dood. Op 16 mei 2011 schiet hij te Zwijndrecht eerst in het portiek van de woning de zus van een andere ex-vriendin dood. Vervolgens gaat hij de woning van zijn ex-vriendin binnen en schiet haar en haar moeder daar dood. Ten slotte schiet hij op de vader van zijn ex-vriendin. Deze wordt wel geraakt, maar overleeft het.
-
Jesse Remmers, Mohammed Rasnabe en Siegfried Saez (lopende): Veroordelingen in verband met het liquidatieproces Passage. Remmers krijgt levenslang voor de liquidatie op Thomas van der Bijl op 20 april 2006 in Amsterdam en voor de moorden op Kees Houtman op 2 november 2005 in Amsterdam, Henie Shamel en Anne de Witte op 9 mei 1993 in Antwerpen, Tonnie van Maurik op 19 april 1993 in Amsterdam en op Salim Hadziselimovic en Djordje Ilic op 1 april 1993 (de zogenoemde Barbecuemoorden) in Ouderkerk aan de Amstel. Saez krijgt levenslang vanwege vakere rechtsovertredingen en vanwege het voldoen aan de strafbepalingen uit de wapen- en munitiewet. Rasnabe krijgt levenslang voor de moord op Shamel, De Witte, Van Maurik, Hadziselimovic en Ilic. De zaak wordt nogmaals in behandeling genomen in hoger beroep.
-
En dan is het lijstje helemaal af....
-
Inderdaad pareltjes die het allemaal niet zo kwaad hebben bedoeld en perspectief op vrijlating moeten hebben. Misschien dat Jeroen Recourt ze onderdak in zijn eigen huis wil aanbieden ?

Badderbeest! | 06-01-15 | 11:32

Lewis | 06-01-15 | 10:52

Amen to that.

Desmoulins | 06-01-15 | 11:29

Er is maar 1 reden waarom deze PVDA'er de meest agressieve en bloeddorstige criminelen graag weer los laat in de samenleving en deze reden is dat het de schreeuw om meer overheid doet toenemen.
.
Het is doodsimpel. Deze PVDA'er beoogt hiermee twee doelen te bereiken. Het eerste is de bevolking nerveuzer en angstiger te maken. De wetenschap dat zelfs zesvoudige moordenaars weer vrij worden gelaten is een duidelijk signaal naar de bevolking: Be afraid.
.
Het tweede doel is het genereren van meer criminaliteit. Door het signaal af te geven dat zelfs de gruwelijkste misdaden je niet het leven kosten. Door recidive waarvan deze PVDA'er uiteraard weet dat die gaat komen.
.
Beide doelen vergroten de vraag naar overheidsdiensten en dienen daarmee het ultieme doel van deze socialistische hufter: Het genereren van een totalitaire staat.
.
Daderbelangen of humanitarisme my ass. Dit is gewoon een kwaadaardige maniak.....

De Libertariër | 06-01-15 | 11:26

Bij Volkert van der Graaf was er geen kans op herhaling omdat hij spijt heeft betuigd. Woehahahahahahaha. Mag ik ff een teiltje. Mohammed Bouyeri zei dat hij precies hetzelfde zou doen als hij opnieuw de kans zou krijgen.

Je blijft toch lachen, als het tenminste niet zo treurig was.

De Canteclaer | 06-01-15 | 11:21

Moet inderdaad afgeschaft worden. Middeleeuwse praktijken.
Hoewel er hier niet veel in de media aandacht voor is:
In het buitenland levert het ons behoorlijk veel kritiek op i.v.m. mensenrechtenschendingen. Amnesty International, e.d. Wij zijn nog één van de weinige landen ter wereld waar levenslang nog bestaat ...

Piet_Snot | 06-01-15 | 11:21

Ik ben al heel mijn leven gestraft door de PvdA. Leuk dat ze dit eindelijk willen afschaffen.

Lichtstadfan | 06-01-15 | 11:19

Het is een beetje arbitrair, maar momenteel zitten er een stuk of 35 boeven levenslang vast, waarvan 20 buitenlanders. En een of twee zijn er voortvluchtig.

Ik zou me als politieke partij drukker maken om de rest van de burgers.

De Canteclaer | 06-01-15 | 11:17

Zo, na het gebruikelijke gelul van Bakito pareren het echte werk.
Er is een punt van het gratiebeleid dat in vergelijking met andere landen niet echt in de pas loopt.
Anderzijds is het vrij uitzonderlijk om in Nederland levenslang te krijgen. Heb net het lijstje doorgekeken en zie geen enkele aanleiding om iemand van deze lijst uitzicht op vrijlating of gratie te gunnen.
Of het moet Jeroen Recourt om Mohammed Bouyeri gaan. Dan heeft hij een punt. Waarom zit die nog vast en loopt Volkert van der Graaf wél vrij rond. Rechtsongelijkheid zou je zeggen. In gelijke gevallen gelijke straffen.
Inderdaad zou ik willen pleiten om dat punt aandacht te schenken. Waarom heeft Volkert geen levenslang gekregen?

ristretto | 06-01-15 | 11:17

 
Bakito | 06-01-15 | 10:26
 
"Het is daarom beter om te investeren in preventie"
 
Stoppen met import van kanslozen en opzetten anti-fokbeleid voor debielen en andere randfiguren.
  

Rebellis | 06-01-15 | 11:16

Tja, wat verwacht je van een partij waarvan de voorzitter dieven in eigen gelederen de hand boven het hoofd houdt. Dit is kennelijk het soort mensen dat nog op die partij stemt.

watazooi | 06-01-15 | 11:15

@Bakito | 06-01-15 | 11:08

Om er nog voor 12.00 uur achter te komen dat alleen in een zweetkeet ook maar alleen is. Weet dan dat, ondanks dat je inhoudelijk weinig toevoegt, we immer bereid zijn te luisteren en je passend van repliek te dienen.

vaas klaak | 06-01-15 | 11:14

@ Peter Emile | 06-01-15 | 11:05
Wat weet je het weer prachtig op te schrijven.

Lewis | 06-01-15 | 11:11

Bakito | 06-01-15 | 11:01
Wederom gelul. Zweden is een links land waar de Zweedse dames verkracht worden en daarom hun haar zwart verven. Er is een wet aangenomen die elke vorm van kritiek op de multiculturele samenleving strafbaar stelt.

Rechts of midden tegenwicht voor balans is blijkbaar nodig. Zwitserland is overwegend rechts. Stuk veiliger.

ristretto | 06-01-15 | 11:09

Een ding is zeker. Aan het levenslang van die stomme partij komt weldra een eind. Hun lijden is dan voorbij.

langzullenweleven | 06-01-15 | 11:08

Bied ze maar net als de Belgen het perspectief op vrijwillige euthanasie.http://www.nrc.nl/nieuws/2015/01/03/belgische-gevangene-mag-euthanasie-plegen/
-
lijkt me voor alle betrokkenen en belanghebbenden de meest passende oplossing.

Badderbeest! | 06-01-15 | 11:08

Zo mensen, was weer een fijne en open discussie. Helaas kan ik hier niet de hele dag blijven, er moet namelijk ook nog vakantie gevierd worden. Een ontspannen geest is namelijk de beste manier om misdaad te voorkomen. Prettige dag nog!

*sauna *

Bakito | 06-01-15 | 11:08

@wiza | 06-01-15 | 10:17
Lul niet, als je onschuldig bent kun je weer vrijkomen. Denk aan Lucia de B.

En de mensen die levenslang krijgen in dit land zijn brute verkrachters en massamoordenaars. Dat soort mensen verdient het om 75 jaar in de bak te zitten wat mij betreft. Een prima humane straf dus.

Het blijft bizar, hoeveel sympathie politiek correcte mensen hebben voor de allerslechtsten onder onze bevolking.

Russells Teapot | 06-01-15 | 11:07

Gewoon net als in België: de keuze bieden tot levenslang of een spuitje. Is uiteindelijk iedereen beter mee af.

Mastermattie | 06-01-15 | 11:05

"Iemand een leven lang perspectiefloos opsluiten, vind ik nog wel erger dan de doodstraf", zegt deze meneer Recourt in De Telegraaf. Over de 'levenslange perspectiefloosheid' van degene die door een stuk tuig naar de andere wereld wordt geholpen, zul je hem niet horen.

Ook zul je hem niet horen over de 'levenslange perspectiefloosheid' van de nabestaande die zijn of haar geliefde heeft verloren omdat die door een stuk zwerfvuil is vermoord.

Want dat past allemaal immers niet in de PvdA-traditie om van daders slachtoffers te maken.

Ze leren het nóóit meer bij die vermaledijde partij. Geen wonder dat die partij zo langzamerhand zélf begint te lijden aan de 'perspectiefloosheid' die ze zélf heeft verspreid.

Peter Emile | 06-01-15 | 11:05

Nul reedten!

eerstneukendanpraten | 06-01-15 | 11:05

necrosis | 06-01-15 | 10:59
Ja, en dan te bedenken dat aangifte doen dankzij internet stukken gemakkelijker isgeworden en er tegenwoordig overal camera's hangen. Bovendien heeft iedereen tegenwoordig een smartphone, waardoor potentiële crimininelen zich wel paar keer bedenken alvorens iets stouts te doen.

Ondanks dit alles is de misdaad tóch afgenomen.

Kijk naar de cijfers necro, de hele dag op Geenstijl, DDS of EJBRon geeft een vertekend beeld. Zelfindoctrinatie.

Bakito | 06-01-15 | 11:05

Bakito | 06-01-15 | 10:58
Sentimenten vormen nu eenmaal een deel van de rechtspraak. Dat is altijd zo geweest. Zelfs de meest pure jurist zal dat erkennen. Beantwoord liever mijn vorige vraag: bewijs graag dat de criminaliteit in NL de laatste 10 jaar aanzienlijk is afgenomen. Of kun je dat niet bewijzen omdat je het uit je duim hebt gezogen?

KlunsJohannus | 06-01-15 | 11:03

Bakito | 06-01-15 | 10:26
Grootst mogelijke gelul. De PvdA heeft de afgelopen 30 jaar de vinger, wat zeg ik, hand, wat zeg ik, arm in de pap van het onderwijs gehad op een korte VVD en CDA periode na. Er is juist teveel gepamperd in het onderwijs. Geld en kansen voor iedereen. Concurrentie is een vies woord. Discriminatie en pesten bestaat niet.

Kortom, we zitten juist opgescheept met de gevolgen van een lange termijn beleid van vooral de PvdA die alles met onderwijs wil oplossen. Eigen verantwoordelijkheid is de noodzakelijke component die vergeten is.

ristretto | 06-01-15 | 11:03

Bepaalde typen misdadigers hebben in mijn ogen hun recht om deel te nemen aan deze maatschappij voorgoed verspeeld. Er is uiteraard verschil en de ene moord is de andere niet, maar er zijn categorieën die onvergevelijk zijn. Het lijden van de dader in kwestie begrijp ik wel, maar boeit mij verder niet. Jammer dan. Ik heb geen boodschap aan het lijden van een kinderverkrachter/moordenaar. Ik herinner mij gevallen waar dat soort daders na hun vrijlating exact eenzelfde misdaad pleegden. Dat valt niet uit te leggen aan de nabestaanden en aan het publiek. Je mag de maatschappij niet blootstellen aan experimenten.

Bigi Bana Boy | 06-01-15 | 11:02

Hoppa weer stemmen erbij voor Geert. Linksch maakt het hem ook wel errug makkelijk op deze manier!!

zeefert | 06-01-15 | 11:02

Wederom simpel houden: 1e vergrijp (mits niet te zwaar) goeie tik geven. Niet te flauw, maar wel perspectief bieden. Resocialisatie als doel. Wel incluis de huishoudelijke mededeling dat bij recidive de fluwelen handschoentjes uit gaan. Mininum straffen. Geen loopholes voor rechterlijke macht. Fors. Sober detentiebeleid. De norm halen van het toelaatbare, niet veel meer dan dat. Versoepeling van regime tijdens detentie? Kan. Werken: productie/verwerken van hulpgoederen zoals tenten, water, medicatie voor vluchtelingen die inmiddels niet meer met duizenden per boot richting europa komen, maar enkel in de regio opgevangen worden. Geen extra gratis geld naar (corrupte machthebbers in) conflictgebieden, maar goederen. Made in NL. Driewerf win.

vaas klaak | 06-01-15 | 11:02

DikkeLollie | 06-01-15 | 10:57
Zoals gezegd is de misdaad de laatste jaren sterk afgenomen. We leven in een extreem veilig land, zeker als je dat vergelijkt met rechtse landen als Rusland, Mexico, Somalië of de V.S.

Die linkse politiek is zo slecht nog niet!!!!!!

Bakito | 06-01-15 | 11:01

@ Bakito | 06-01-15 | 10:58
Niemand heeft het over 'de basis'. Nee, dat zou niet goed zijn. Maar by Jove, wat zou dit land beter af zijn als rechters meer rekening hielden met emoties en gevoelens. Van slachtoffers en nabestaanden dan vooral.

Lewis | 06-01-15 | 11:00

@Bakito | 06-01-15 | 10:52
De misdaad is niet afgenomen, het aantal aangiftes is afgenomen.
Zeg eens eerlijk, je zit nu gewoon te trollen, toch?

necrosis | 06-01-15 | 10:59

@Bakito | 06-01-15 | 10:56
Ga maar effe heel snel je slippertjes halen dan...

DikkeLollie | 06-01-15 | 10:59

Kennelijk moet de PvdA haar stemvee nu bij nog minder aanspreekbare ingezetenen ronselen.

Takki Yah | 06-01-15 | 10:59

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:56
Als je wilt dat sentimenten de basis vormen voor rechtspraak, verzoek ik je te emigreren naar Afghanistan of Soedan.

Bakito | 06-01-15 | 10:58

@Bakito | 06-01-15 | 10:56

Is dat de aanklacht tegen Wilders.... of leeft dit enkel in jouw perverse fantasie?

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:57

Om levenslang te krijgen in dit land moet je iets echt verschrikkelijks hebben gedaan.

Dat de PvdA het opneemt voor het allersmerigste tuig in onze samenleving maakt weer mooi duidelijk hoe die partij in elkaar steekt. En dan het woord "humaan" in de mond durven te nemen. Hoe is vervroegde vrijlating "humaan" jegens de slachtoffers, Jeroen? Of hebben alleen verkrachters en moordenaars recht op een humane behandeling, omdat jij meer sympathie voor massamoordenaars hebt dan voor hun slachtoffers, zoals het een echte PvdA-er betaamt?

Russells Teapot | 06-01-15 | 10:57

@Bakito | 06-01-15 | 10:26
"Voor een veiliger Nederland kun je dus beter stemmen op onderwijspartij D66 of PvdA, die de lange termijn hoog in het vaandel voeren"
Die lange termijn die je noemt, vanaf wanneer is die ingegaan? Want tot de dag van vandaag is het er alleen maar slechter op geworden qua veiligheid.
Ipv zieltjes (lees: zetels) winnen met dit soort populistische gel*l zou dé PvdA ook eens iets kunnen doen met het, zoals jij het noemt:onderbuikgevoel, van de meerderheid van Nederland. En kom niet aan met het eindeloze anti-PVV geneuzel van je, vertel maar gewoon eens even aan de rest van de lezers welk goeds de PvdA (én D66) ons gebracht heeft!
Gelukkig is er een PVV, die partij verteld in ieder geval in recht voor zijn raap-taal (kan soms wat genuanceerder, ben ik met je eens) wat het "onderbuikgevoel" van de normale Nederlander is... kan de PvdA nog een voorbeeld aan nemen, draaikontenclub.

Ik ben ook voor preventie... die begint wat mij betreft óók al bij de grens! We zitten nl. niet te wachten op elders uitgekotst uitschot. Jij wel??!

DikkeLollie | 06-01-15 | 10:57

Bakito | 06-01-15 | 10:52
En dus moeten de mensen wier dochter, partner of oom wordt doodgestoken maar vrede hebben met een lagere straf? Vraag me trouwens af of jouw bewering überhaupt klopt. Bron graag. Met cijfers en feiten.

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:56

necrosis | 06-01-15 | 10:54
Aanzetten tot brandstichting in moskeeën c.q. moord is ook strafbaar. 3 tot 5 jaar in dit geval.

Bakito | 06-01-15 | 10:56

@Bakito | 06-01-15 | 10:40
Ik wist niet dat Wilders verdacht werd van marteling in combinatie met moord/ liquidaties/ mensen levend begraven.
Klik eens op het linkje '34' .....

necrosis | 06-01-15 | 10:54

Zo snel mogelijk verkiezingen en PVDA reduceren tot nul,lijkt me een beter alternatief....

arretje | 06-01-15 | 10:54

@Bakito | 06-01-15 | 10:43

Lulkoek.... Hoezo verleggen naar andere landen? Dat zijn de landen waar dat tuig oorspronkelijk vandaan komt en die ruimen maar mooi hun eigen rotzooi op!

De Overheid dient voor haar eigen burgers een zo veilig mogelijk leefklimaat te scheppen, Noorwegen begrijpt dat.... tijd dat de politiek correcte EU landen dit ook eens gaan onderkennen. Zo moeilijk is het allemaal niet.....

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:53

ben tegen de doodstraf (gerechtelijke dwalingen komen nogal eens voor en tja dan ben je te laat) maar als je het pleidooi van dhr Recourt leest zou je bijna voor zijn.

In Belgie gaan ze zondag doodstraf of verzoek toepassen misschien ook een idee om levenslang humaan te maken.

Petroselinum crispum | 06-01-15 | 10:53

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:51
De misdaad in Nederland is de laatste 10 jaar ook aanzienlijk afgenomen. Mogen we best trots op zijn met zijn allen.

Bakito | 06-01-15 | 10:52

Een kwestie van humaniteit lijkt me ook dat je rekening houdt met potentiële slachtoffers. Best rot als een dierbare aan het mes wordt geregen of op een andere manier wordt vermoord omdat je de dader per se een nieuwe kans wilde geven.
Ik geloof in nieuwe kansen, en vergeving heb ik heel hoog in het vaandel staan. Maar je hebt ook nog zoiets als realiteitszin. In bepaalde gevallen gaat de veiligheid van de samenleving boven de belangen van een individu. Je moet wel heel diep zijn blijven vastzitten in de mentaliteit van de jaren zeventig om dat niet in te zien.

Lewis | 06-01-15 | 10:52

Bakito | 06-01-15 | 10:35
Het is onjuist dat de hoogte van de straf geen invloed zou hebben op een daling van de criminaliteit. Laat staan dat een hogere strafmaat zelfs zou zorgen voor meer criminaliteit, zoals jij impliciet beweert. Dat is pertinente onzin. Volgens criminologen zijn zijn het de pakkans + gemiddelde strafmaat die bij elkaar opgeteld de criminaliteit kunnen doen dalen: het zgn. strafrisico. Dit strafrisico is in Nederland de afgelopen 10 jaar met maar liefst een kwart gedaald. Dus mensen die roepen om strengere, hogere straffen hebben wel degelijk een punt.

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:51

Tsja je kan reaguren wat je wil om de mensen te waarschuwen voor die staatsgevaarlijke pvda. Maar dat hoeft helemaal niet. De pvda zorgt zelf wel voor 0 zetels. Laat dat maar aan hun over. Wel geweldig. Eindelijk is er iets wat die pvda wel goed kan en waar ze eindelijk wel standvastig in zijn zonder ruttegraat. De partij decimeren tot 0.

tweetybird | 06-01-15 | 10:50

PvdA'ers bezitten de unieke vermogens om 1) hun partij werkelijk tot op de grond toe af te breken 2) volstrekt geen enkele voeling te hebben met wat er in de maatschappij onder gewone burgers leeft. Zo bizar dat ik het op zich weer fascinerende en ergens ook bewonderswaardige eigenschappen vind.

Bigi Bana Boy | 06-01-15 | 10:50

En als levenslang 20 jaar wordt, 18 jaar wordt 12 jaar.....
Waarom wordt mijn boete bij foutparkeren niet voor 1/3 gekort?
En als ik 10 km te hard rijd, niet gekort naar 6?
Vragen, vragen.
En ja overtreding en misdrijf is vanzelfsprekend andere koek.

B. Elangrijk | 06-01-15 | 10:48

Hoorde gisteren nog zoiets "moois". Snelrecht ivm oud en nieuw; 1 of andere mafketel uit Allochtonië had ergens 1 of meer auto's in de fik gestoken, gastje van 18. 6 maanden cel waarvan 3 voorwaardelijk. 3 maanden cel! En die Pool die laatst veroordeeld werd voor het doodrijden van 3 mensen, wat was dat ook alweer? 270 uur schoffelen? Dus, een auto in de hens zetten kost je 3 maanden cel, 3 mensen te pletter rijden kost je 270 uur in het plantsoen staan in een oranje hesje. Juist ja. Schaf dat hele rechtssysteem anders gewoon af PvdA.

Beaulefermier | 06-01-15 | 10:47

En ALS je na 25 jaar uit de van komt, zonder toekomst perspectief, wie gaat dat dan betalen?
Of heeft de PVDA al een bataljon gesubsidieerde specialisten klaar staan?

Santtulainen | 06-01-15 | 10:47

Die PvdA-malloten leven echt in een compleet andere dimensie. Misschien moeten zij zelf eerst slachtoffer worden van een zwaar misdrijf om te kunnen begrijpen dat enkel een levenslange straf voor de dader gepast is. Hoe is het toch mogelijk dat compleet wereldvreemden hier in Nederland de dienst uit mogen maken...

Obesitas Nervosa | 06-01-15 | 10:46

De groep mensen die levenslang veroordeeld is of risico loopt om dat te worden, is te klein om de PvdA aan een extra zetel te helpen. Jeroen Recourt doet dit dus niet om stemvee te pleasen, maar uit principe, en dat vind ik verbazingwekkend.

We hebben al een straf voor mensen van wie we willen dat ze na 25 jaar vrij komen, namelijk: 25 jaar cel. Next!

Martin Aceton | 06-01-15 | 10:44

voor alle mensen uit midden oosten en afrika die de zak geld willen bemachtigen die ze omhoog houden en in dat bootje stappen en verdrinken,zal toch iemand verantwoordelijk zijn. je kan maar op je voorwerk zijn.

brandewijntje | 06-01-15 | 10:44

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:39
Daarmee verleg je het probleem naar andere landen. Zoals ik al zei: domme, korte termijn oplossingen, vanuit de onderbuik.

Bakito | 06-01-15 | 10:43

Ik kan mij nog als de dag van gisteren herinneren dat een stelletje studeerkamergeleerden in al hun wijsheid hadden besloten dat het in het strafrecht van dat moment geen redelijk doel meer had om Franz Fischer en Ferdinand aus der Fünten nog langer vast te houden in Breda.

De schoften hadden in concentratiekamp Vugt de meest beestachtige streken geflikt en de nabestaanden moesten levenslang leven met de trauma's die zij uit die tijd hadden overgehouden. De kinderen van de nabestaanden moesten leven met een ernstig getraumatiseerde vader, moeder of opa of oma. Het feit dat dit tuig levenslang straf had gaf nog iets van voldoening. Helaas mocht het niet zo zijn. Recht werd gesproken en de Twee van Breda verlieten verticaal de gevangenis.

De slachtoffers werd opnieuw leed aangedaan. Gevaar voor recidive zal er niet zijn. Afschrikking leek op dat moment weinig van toepassing maar vergelding mocht wat mij betreft nog wel aanwezig zijn.

Boretti | 06-01-15 | 10:41

Levenslang is Levenslang. That's the Law.
--
In Nederland krijg je sowieso niet zo heel snel een echte straf. De rechters zijn zo social dat ze tijdens het process alle non redenen om iemand niet te straffen al hebben gebruikt. Dus lekker laten zitten de levenslang gestraften.
--
Iemand die bewust 6 mensen heeft vermoord heeft weinig argumenten voor een vervroegde vrijlating.

Mark_D_NL | 06-01-15 | 10:41

Uitstekend bezig PvdA , gooi er voor de verkiezingen nog een paar van die plannen uit graag , dan zijn de laatste gekken die nu nog op die partij stemmen ook over de brug.
Wie heeft de oppositie nodig als je het ook prima zelf kunt doen he.

Shano | 06-01-15 | 10:40

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:38
Je begrijpt dat Wilders straks dan ook strenger wordt gestraft?

Bakito | 06-01-15 | 10:40

Als je willen en wetens 1 of meerdere levens neemt, heb je geen rechten meer

HaagseSkieldah | 06-01-15 | 10:40

De maatschappij heeft het recht beschermd te worden tegen personen die bewezen ernstige schade hebben toegebracht en van wie met een zeker mate van waarschijnlijkheid moet worden verwacht dat zij in herhaling zullen/kunnen vallen. Ieder recht van de dader op een herkansing moet in mindere mate meewegen dat het algemeen belang. Jammer voor die figuur, maar die is het probleem, niet de maatschappij.

langzullenweleven | 06-01-15 | 10:40

@Bakito | 06-01-15 | 10:36

dat mag zo zijn.... maar na uitzitten straf trappen de Noren de buitenlandse criminelen het land uit, resultaat:

31% minder criminaliteit (zie link 10.36)

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:39

Oh, het gaat natuurlijk om drie dingen hierboven. Stom. Maar toch.

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:39

Het gaat bij levenslange gevangenisstraf om twee dingen:
1. Rechtvaardigheidsgevoel voor slachtoffers van totaalmalloten en nabestaanden.
2. De samenleving beschermen tegen totaalmalloten.
3. De afschrikwekkende werking die uitgaat van zo'n straf en andere totaalmalloten ervan weerhoudt om dergelijke dingen ook te doen.

Er is, kortom, geen enkele reden om levenslange straf af te schaffen. Eerder nog zou ik willen pleiten voor herinvoering van de doodstraf, voor de meest halsstarrige totaalmalloten die gruwelijke dingen hebben gedaan en waarmee het nooit meer goedkomt. Jeroen Recourt is een Gutmensch. Daarvan hebben er al veel te veel hun stempel kunnen drukken op Nederland. We zien steeds scherper tot welke ellende het Gutmenschenbeleid gaat leiden, van asielbeleid tot overheidsfinanciën, van rechtspraak tot jeugdbeleid en van Euro tot moslimextremisme. Het is genoeg geweest. Gutmenschen kunnen de pot op.

KlunsJohannus | 06-01-15 | 10:38

Quote uit interview:
Recourt benadrukt dat de toets niet is bedoeld om de levenslange straf af te schaffen. "Als iemand die buiten komt meteen een mes pakt en de volgende overhoop steekt, moet je
die nooit vrijlaten."
Walgelijk, echt om te kotsen. Gadverdamme. Wat een inkijkje in het brein van de rechters van Nederland.
Als je in NL levenslang heb gekregen moet je een behoorlijk wat gedaan hebben en mag je blij wezen dat je niet in een land woont waar de doodstraf bestaat.

Vula | 06-01-15 | 10:38

Je krijgt niet zomaar levenslang. Daar moet je echt iets heel zwaars voor hebben gedaan. Dus laat dat soort lieden maar lekker zitten. Kunnen ze het niet nog een keer doen.

Zzzzooooffff | 06-01-15 | 10:37

LangeTijdGeleden | 06-01-15 | 10:33
Helaas voor jouw obsessie wordt een misdadiger beoordeelt op zijn daad, niet op afkomst.

Bakito | 06-01-15 | 10:36

Tuurlijk. Daarna heb je weet ik veel hoeveel mensen nodig om'm in de gaten te houden. Dat zijn zgn. 'nieuwe' banen volgens de heer Recour. U mag deze betalen per belasting. B.v. de sekte, mohammedaan Bouyari. Wanneer'ie gezegd had dat deze gast een doodstraf verdiende, daar ben ik het mee eens. Maar deze vermindering is een nekslag voor de slachtoffers en extra premie voor de belasting... kortom, Recour is een klojo.
.

Thoth | 06-01-15 | 10:36

Bij extreme straffen moet je niet zozeer denken aan diegene die deze moet ondergaan, maar meer aan het effect die het heeft op de samenleving. Wanneer bekend is dat een land zwakke straffen uitdeelt op sommige delicten dan zal dit ook uitwerking hebben ik hoe vaak zo'n delict voorkomt. Wanneer bijvoorbeeld je hand afgehakt wordt wanneer je een diefstal pleegt is dat voor de dader misschien heel spijtig, maar het geeft wel een duidelijke boodschap! Je kunt er dus vanuit gaan dat zwaardere straffen ook minder vaak uitgedeeld hoeven te worden.
Hier in Nederland hebben we voor de echte criminelen zulke lage straffen dat wij hier ook een enorm aantal criminelen en recidivisten hebben.

PSYx | 06-01-15 | 10:35

koeberg | 06-01-15 | 10:29
In landen met de doodstraf en levenslange straffen is er veel en veel meer criminaliteit. In het belang van toekomstigge slachtoffers van misdaad, is het dus van belang om minder streng te straffen. Allemaal logica.

Bakito | 06-01-15 | 10:35

Het is inhumaan deze mensen levenslang vast te houden. Het is alleen NOG inhumaner om ze aan het lijntje te houden of inhumaner voor de samenleving om ze vrij te laten. Dit is een poging zonder de wetgever en de rechter te kennen, via de uitvoerende macht, deze monsters via de achterdeur de longstay van het TBS systeem in te lepelen.

TBS is verkapt levenslang, met een enorme rekening voor de detentie, aangevuld door een tweejaarlijkse gang naar de rechtbank inclusief alle rapportages die er nodig om tot verlenging over te gaan. Als op een gegeven moment de patiënt ook een beetje psycholoog wordt en lang genoeg mooi weer speelt staat ie buiten, om weer een delict te plegen.

Behandelingen waar de patiënt nooit eerlijk zal zijn, omdat dit zijn vrijlating meestal in de weg staat. "Gevaarlijk is dat vooral bij psychopathische daders, virtuozen in het om de tuin leiden van hun gesprekspartners." www.trouw.nl/tr/nl/4328/Opinie/article... Terwijl het succes van iedere psychiatische behandeling afhankelijk is van de eerlijkheid van de patiënt.

Al die jaren aanmodderen en de patiënten doorzagen door een leger van psychologen helpt alleen maar dat leger aan een salaris. TBS-ers zitten al gevangen voor een paar losse schroeven in de schedel die ze daar ook niet zelf gelegd hebben, en dan gaan de gebreide truien in onze samenleving ook nog die mensen vertellen dat ze ooit vrij komen.

Het verbaasde me ook totaal niet dat deze beroepsgroep liever niet evidence based wilde gaan werken, omdat de probleemstelling en oplossingsstrategie niet zo duidelijk is als in de curatieve zorg in de normale ziekenhuizen. Zelfs het gangbare adagium dat de patiënt eerst zelf beter moet willen worden, alvorens de behandeling te starten wordt losgelaten.

Het is ook geen eerlijke strijd voor deze beroepsgroep. Te veel patiënten en te weinig tijd om je werk goed te doen, enorme inhoudelijke uitdagingen en daarboven op de noodzaak alles tot in de puntjes te rapporteren om te voorkomen dat het door OM of advocaat volledig uit context misbruikt wordt.

Eenmaal in de TBS is meestal geen sprake van een ziektebeeld die openstaat voor een behandeling, nu je alleen bij zwaardere delicten een TBS kan krijgen.
"Men zag in dat veel tbs-gestelden chronische aandoeningen hebben en dat het moeilijk is om personen fundamenteel te veranderen. De nadruk in de behandeling verschoof: ‘no cure, but control’." Prof. B.M.C. Raes.

Verplichte dure behandelingen, die tientallen jaren duren, en waar het nuttig effect zelden is aangetoond en zelden komt. Hoe ethisch is het om iemand door de mangel te halen, zonder te weten dat wat je doet werkt? Is terugkeer wel een reëel doel? Ben je niet veel eerder bezig iemand met een kapot mentaal gestel ver boven zijn kunnen te dwingen te functioneren?

Ik zou dus graag wat meer rust in het TBS systeem willen brengen. En dus niet de rust uit het levenslang systeem willen verwijderen. Niet meer iedere keer terug naar de rechter, geen continue observatie, geen verplichte behandelingen, geen terugkeer naar de samenleving. Die mensen zijn al niet meer vrij in hun hoofd, vrijlaten in de samenleving heeft geen toegevoegde waarde.

Al wordt er al niemand beter van het ondergaan van een gevangenisstraf, er worden genoeg mensen beter van het bestaan van gevangenisstraffen. Genoeg mensen die vanwege strafdreiging minder of niet over de schreef gaan, genoeg nabestaanden en slachtoffers die niet voor eigen rechter gaan spelen door het bestaan van gevangenissen. Genoeg mensen die tijdelijk rust hebben omdat een gedetineerde niet kan recidiveren.

Als je het gevangenissysteem alleen beoordeeld op het effect op een gedetineerde heb je last van geïnstitutionaliseerde tunnelvisie.

Feynman | 06-01-15 | 10:34

@Bakito | 06-01-15 | 10:26
Maar hoe zit het dan met import tuig die zodra ze een verblijfsvergunning hebben een (onschuldig) iemands leven grondig verpesten? Zal geen preventief onderwijstrajectje tegen helpen.

Of volk bij wie een ideologie hoger in het vaandel staat humaniteit? Die denken dat Christen/Jood/Moslim/etc eerder komt dan Mens/Medemens/etc?

Of volk die wél gaat wonen in een ander (dit) land, maar zichzelf nog steeds eerder ziet en wilt zien als [buitenlandse-naam-hier] in plaats van Nederlander? Die voelt zich niet betrokken bij de regels en wetten van het land en stelt er weinig loyaliteit aan (feitelijk bewezen via onderzoek).

PvdA en D66 kunnen wel blijven roepen en streven naar lichtere/andere straffen, maar dan moeten ze éérst de bovengenoemde (door jou) preventieve maatregelen na streven en dáárna de straffen aanpassen.

Ik ben ook voor preventie van ipv oplossen met, maar dan moeten we eerst goed kijken naar Noorwegen en de preventie installeren ipv de straffen afbreken.

LangeTijdGeleden | 06-01-15 | 10:33

heel NL klaagt steen en been over de te lage, lachwekkende, 'straffen'. Bijvoorbeeld over hoe het onder invloed doodrijden van mensen aka RL GTA spelen leidt tot een paar uur schoffelen.. maar de PvdA hoort ons hoor, die weet precies wat de mensen willen: weg met levenslang, want boe, inhumaan!

AsEl | 06-01-15 | 10:33

@Kaas de Vies | 06-01-15 | 10:12
Ja en jij ook :-) #deaivdleestmetumee

wakkere_nederlander | 06-01-15 | 10:32

@bakito 10.26
Leuk bedacht... Maar het blijft een onomstreden feit, dat zolang een crimineel achter de tralies zit. Hij/zij de samenleving geen schade kan toebrengen.
Simpel rekensommetje... Des te langer de straffen worden = minder criminelen op straat = veiliger samenleving.
Het kost wat, maar dan heb je ook wat!

number668 | 06-01-15 | 10:31

@Bakito | 06-01-15 | 10:26

Jouw quote: "Straf is een achterhaald concept. Zoals hier vaak wordt gesteld: het help ook niet, criminelen vervallen meestal toch weer in hun oude gedrag"

Kortom, de goede reden gegeven om dit plan direct af te schieten....

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:31

wiza | 06-01-15 | 10:17

En nu de praktijk...
Levenslang wordt hier vrijwel nooit gegeven.
Uw voorbeeld is werkelijk tenenkrommemd omdat het uiterst uitzonderlijk is en dus niet geschikt is om beleid op te baseren.

Desmoulins | 06-01-15 | 10:31

@Bakito | 06-01-15 | 10:26

Voldoende hard straffen is de beste preventie. Ga jij maar eens een week lang kauwgommetjes op het trottoir proberen te pugen in Singapore.

vaas klaak | 06-01-15 | 10:31

@B. Elangrijk | 06-01-15 | 10:27
breng ze nou niet op gedachten... dat zouden ze wel willen, geld vangen ipv betalen om dit soort figuren vast te zetten

AsEl | 06-01-15 | 10:30

Je kunt beter de PvdA afschaffen.

Flink Ployd | 06-01-15 | 10:29

@Bakito | 06-01-15 | 10:26
Een crimineel die levenslang vast zit vervalt nooit meer in zijn oude gedrag. Dat is nou juist het punt.

koeberg | 06-01-15 | 10:29

Tot dat .... Recourt zelf in zijn familie een vreselijk misdrijf moet betreuren...... dan zal hij wel anders piepen.

edelweiss | 06-01-15 | 10:29

Niets tegen op levenslang zonder perspectief. De gestrafte was bij zijn/haar vergrijp immers niet zo humaan bezig.

natte krant | 06-01-15 | 10:29

@Bakito | 06-01-15 | 10:26
Allemaal waar. Meer inzetten op preventie, maar zolang preventie nog niet heeft geleid tot 0% nieuwe aanwas in de gevangenissen toch maar gewoon die stok achter de deur, straf, blijven handhaven.

AsEl | 06-01-15 | 10:29

De enige hoop is die op een ontsnapping.
Levenslang krijg je niet zomaar.
Straf is toch ook een afschrikmiddel.
Of gaan we straks moord beboeten, inclusief administratiekosten.

B. Elangrijk | 06-01-15 | 10:27

Hhaha weer zo'n brainfart van de Partij vd Achterlijkheid, die zó achterlijk is dat ze het zeer waarschijnlijk nog voorelkaar gaan krijgen ook... hahaha dit land is kansloos

AsEl | 06-01-15 | 10:27

Hoe gevaarlijker ons land, des te meer de gewone burger stukje bij beetje zijn vrijheid bereidt is op te geven voor veiligheid!

[x] Ongeschikt | 06-01-15 | 10:26

-weggejorist-

Bakito | 06-01-15 | 10:26

Terwijl de samenleving steeds harder wordt, handhaving op een hellend vlak zit en de samenleving juist pleit voor strengere straffen komt deze wereldvreeemde PvdA-pipo met het plan om levenslange straffen af te schaffen.
Het meest ergerlijke is nog wel dat dit soort plannen met applaus worden ontvangen door de gemiddelde goedzak. Waarom moet je iemand perspectief bieden die één of meerdere levens genomen heeft en daarbij complete families geruineerd heeft. Waarom?

Desmoulins | 06-01-15 | 10:25

Kan de PvdA eerst even een vervroegd perspectief bieden op hoop bij de slachtoffers? Misschien terugkeer van de dood, genezing van een levenslange handicap, etc.

Oh? Kan de PvdA dat niet realiseren? Maar waarom krijgt de dader van bovenstaand leed dan wél hoop en perspectief?

LangeTijdGeleden | 06-01-15 | 10:25

@necrosis | 06-01-15 | 10:21
Heb je dat bij zo'n tekst nodig dan !?

koeberg | 06-01-15 | 10:25

Schaf de gevangenissen maar gewoon af. Er zit toch al bijna niemand in.

Politie en justitie lossen 2.4% van alle misdrijven op en daarvan wordt minder dan de helft ook effectief veroordeeld (1.1%). En de veroordelingen zelf zijn om je te bescheuren: Iemand dronken doodrijden ... taakstrafje.

Dus stop er gewoon mee en laat de politie doen waarvoor ze toch al 90% van de tijd worden ingezet, nog meer belasting innen.

James Lastig | 06-01-15 | 10:25

Nee.

als je in Nederland levenslang krijgt heb je echt iets gedaan.
Toestand van de dader doet er niet toe. De maatschappij moet beschermd worden tegen deze dader.

Wat mij betreft zetten we alle levenslang gestraften in een lagelonenland weg. Daar kosten ze 5 euro per dag ipv 167,- zoals hier. Als er toch geen hoop op vrijlating is moeten de kosten gewoon zo ver mogelijk gedrukt worden. Als zo'n dader nog 60 jaar blijft leven bespaar je zo maar een miljoen of 3 - 4.

Vogelbeest | 06-01-15 | 10:25

Ik vind 25 jaar gevang op zich geen malse straf, hoor.

Jimmydepimmy | 06-01-15 | 10:24

"... staat om onbegeleid verlof en uiteindelijk gratie af te dwingen."

"Er zijn twee redenen waarom gratie kan worden verleend:
* op grond van feiten of omstandigheden waarvan de rechter niet op de hoogte was en die waarschijnlijk tot een lichtere straf of geen straf hadden geleid, als de rechter dit geweten had, bijvoorbeeld, als achteraf blijkt dat de daad door een ander was uitgelokt;
* als het ten uitvoer leggen of voortzetten van de straf geen enkel redelijk doel meer dient, bijvoorbeeld, als de veroordeelde chronisch ziek is geworden en niet meer in een gevangenis kan verblijven.

In alle gevallen geldt ook dat er sprake moet zijn van een onherroepelijke veroordeling. Dat wil zeggen dat geen hoger beroep of cassatie meer mogelijk is."

"als het ten uitvoer leggen of voortzetten van de straf geen enkel redelijk doel meer dient" geeft dan toch wel ruimte, maar levenslang dient als doel dit soort mafkezen levenslang uit de samenleving te houden omdat de daad zo'n straf vereist.

En na 25 jaar op verlof, na eerst 25 jaar vast te hebben gezeten. Als ik even 25 jaar terug in de tijd ga is het 1990, en wisten we niet eens dat we op een komeet konden landen, was een zwarte president in Amerika een gotspe, etc. etc.

BeunDeHaas | 06-01-15 | 10:24

'geen perspectief' is toch het hele idee van een levenslange gevangenisstraf? Prima, laten zo. Hooguit mogelijkheid tot een gratieverzoek na 30 jaar zitten.

Standaard een element van 'perspectief' inbouwen betekent dat iedere levenslang gestrafte standaard na 25 jaar vrijkomt, zoals standaard ook slechts 2/3 van een gevangenisstraf hoeft te worden uitgezeten.

raskol | 06-01-15 | 10:24

Er is perspectief. Zolang er leven is is er hoop. Gratie is altijd mogelijk, zij het zeldzaam.
En daarom ben ik tegen de doodstraf en voor levenslange gevangenisstraf.
Gewoon houden zo!

koeberg | 06-01-15 | 10:24

Misschien maar even de dossiers met plaats delict foto's op de pvda bureaus kwakken...

number668 | 06-01-15 | 10:24

Jeroen Recourt is een zieke man, daar ben ik van overtuigd. Elk normaal denkend en redenerend persoon wil levenslang, of anders de doodstraf, voor die enkele extreme gevallen die er bestaan. Hoe deze man in dit verknipte gedachten patroon terecht komt is mij ook een raadsel, Jan op de straat is hier zeker niet bij gebaat! Rare links-mensen.

HaatAth3ist | 06-01-15 | 10:23

@wiza | 06-01-15 | 10:17

Verdiep je eens in het lijstje (nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_tot_le...) ..... waarom zou je deze zwijnen enig perspectief geven? Ze hebben hun slachtoffers ook geen perspectief gegeven.... oog om oog, tand om tand.... Till Kingdom comes!

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:22

De PvdA gaat weer eens los op de bekende slappe manier en maakt zich zorgen over de 0,00000012 echte klootzakken in dit land.
Begin eens bij de grote hoop van de mensheid in deze verzorgingsstaat die al 25 jaar op de pof leeft en gewoon failliet is.

grindbak | 06-01-15 | 10:21

@Wees_eens_creatief | 06-01-15 | 10:19
Ik mis het sarcasmetekentje....

necrosis | 06-01-15 | 10:21

Goed plan van die Recourt! Het bieden van perspectief kan idd geen kwaad en levert de samenleving nog wat op ook! Toppie!

Wees_eens_creatief | 06-01-15 | 10:19

Zij die gaan sterven groeten u.

Er in en er uit | 06-01-15 | 10:17

@Godsammekraken | 06-01-15 | 10:12
Vergeet de kostenbesparing niet....

necrosis | 06-01-15 | 10:17

In de vroegere tijd van Spartacus hadden ze daar ook mooie oplossingen voor!

Petskast | 06-01-15 | 10:17

Nederland is zowat het enige land ter wereld waar bij een levenslange straf ook uitgevoerd kan opgelegd worden en daadwerkelijk levenslang is. In Nederland is er geen fatsoenlijk gratie beleid. Dat wil zeggen dat zo iemand dus voor de rest van zijn leven vast zit.
Stel je bent 25 en pleegt een misdaad waar je levenslang voor krijgt. Dan is het mogelijk dat iemand zo'n 75 jaar de bak in gaat. Want de kans op verkeersongelukken in gevangenissen is vrij klein ook is er een redelijke gezondheidszorg.
Er is geen rechter die die straf wil opleggen omdat het veel te inhumaan is, dan kun je nog beter de doodstraf invoeren. Dus weer een typishe VVD maatregel die zijn doel volkomen voorbij schiet.

wiza | 06-01-15 | 10:17

Populistisch stemmmen ronselen bij hun doelgroep.

zeefert | 06-01-15 | 10:17

Hoe kan het zo zijn dat er nog steeds mensen op de PVDA stemmen?

Iftert | 06-01-15 | 10:15

Het wordt zo langzamerhand tijd dat nederland die socialistische arrogantie afschaft.

vaas klaak | 06-01-15 | 10:15

Biedt ze maar perspectief op vervroegde vrijlating maar laat het gewoon nooit gebeuren.
Beetje psygologische marteling en een bijkomend voordeel is dat ze ondertussen ook niet zo zeuren.

HotPotato | 06-01-15 | 10:15

De enige die mag tekenen voor gratie, is het staatshoofd!
Zullen we dat vooral niet overlaten aan PvdA?

necrosis | 06-01-15 | 10:14

Sterf met humaniteit.... dat hadden die beesten zich moeten bedenken voordat ze hun slachtoffers inhumaan hebben afgeslacht!

PVDA kap er nu eens een keer mee.... jullie houdbaarheidsdatum is ver, heel ver overschreden!!

Fatwabuster | 06-01-15 | 10:13

Pil van Drion voor iedereen?

adminitor | 06-01-15 | 10:13

Lijkt me beter om de doodstraf weer in te voeren eigenlijk....

Onze man in Mockba | 06-01-15 | 10:13

Ah hebben ze weer een politieke moord in de planning.

Figuurlijk natuurlijk, zo slim zijn ze wel.

Kaas de Vies | 06-01-15 | 10:12

Logisch toch... anders zit over een aantal jaar 90% van hun achterban achter slot en grendel.
Gewoon verkapt zetelwinst zekerstellen!

DikkeLollie | 06-01-15 | 10:12

Hangend aan een touw verdwijnt de behoefte aan perspectief als sneeuw voor de zon. Bonusvoordeel: 0% recidive.

Godsammekraken | 06-01-15 | 10:12

Hahaha in de gevangenis ben je pas echt vrij. Daarbuiten ben je een belastinggenerator die met name de PvdA optimaal wenst te gebruiken.

FreedomFTW | 06-01-15 | 10:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken