Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenStijl stuurt kerstpresentje aan MinPres Mark

zakmetgeldvoorbrussel.jpg Gisteren wist uw aller GeenStijl op basis van een Telegraaf-Wob een reconstructie te maken over de totstandkoming van de naheffing aan Brussel. Het werd een Factcheck des Doods voor Dijsselbloem, die duidelijk aantoont dat MinFin & MinPres leugens en onwaarheden vertellen over de Brusselse naheffing. Marjolein Faber, fractievoorzitter van de PVV in de Eerste Kamer, vatte de situatie als beste samen door te zeggen 'dat de Nederlandse burger wel goed genoeg is om te betalen, maar niet goed genoeg is om geïnformeerd te worden'. [video.] Maar ons viel nog iets anders op. GeenStijl had óók een Wob-verzoek ingediend over de naheffing, maar wij ontvingen een brief van de MinPres dat hij meer tijd nodig had om te beslissen over dat verzoek. Gelul, want op hetzelfde moment werden dezelfde documenten verzameld voor de Telegraaf! Dat vinden wij raarrr, want het riekt naar willekeur (en dat mag niet). Daarom, en omdat dit dossier wat ons betreft niet automatisch gesloten mag worden zodra die 1,1 miljard euro in de drankpot van Juncker is gestopt, hebben we een kerstpresentje voor de MinPres: NOG EEN WOBVERZOEK (pdf), rond de vraag: Stuur ons ALLE correspondentie over de naheffing van, naar, in en tussen (onder andere) het Ministerie van Financiën van Dijsselbloem en het Ministerie van Algemene Zaken van Rutte. We zijn nog niet klaar. We willen alles zien, en dan vooral de inhoud van dat beruchte Document 75. En graag met spoed, dus vóór het geld is overgemaakt. Briefje is op de bus, dus dat ligt morgen onder de boom bij de MinPres. Fijne dagen, daar in Den Haag! P.S. Nog een extra presentje na de breek... We zijn niet de enigen die met kerst aan de MinPres en de MinFin denken. Pieter Omtzigt las de Factcheck des Dijs op GeenStijl en besloot er ook nog maar een setje van veertien Kamervragen tegenaan te knallen, waarin hij op tien verschillende manieren naar hetzelfde beruchte Document 75 vraagt. kertspostvoordepremier.jpg Update: Er zit punch in de Tweedekamerserver. Hier de vragen van Omtzigt: 2014Z23920 Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de minister van Financiën en aan de minister-president over de Europese naheffing die op 30 december 2014 betaald gaat worden (ingezonden 23 december 2014) 1 Herinnert u zich dat u voor de NOS-camera op 24 oktober 2014 gezegd heeft: “Blijkbaar is er een tabel op internet gezet, zonder dat er van tevoren iets over is gemeld aan de lidstaten. Dus ook in die zin zijn we verrast”? 2 Klopt het dat uit de documenten die zijn openbaar gemaakt n.a.v. het WOB-verzoek over de afdracht aan de EU, gepubliceerd op 19 december 2014 1), kan worden geconcludeerd dat u al op 17 oktober 2014 's-avonds een keer of twintig heen en weer mailde met uw ambtenaren over de heffing, maar dat die mails geheim zijn? 3 Klopt het dat u in uw besluitbrief op het WOB-verzoek van 19 december 2014 aangeeft dat stuk nummer 75, de notitie van de PV Brussel van 17 oktober 2014 aan maar liefst zeven ministeries over onder andere de naheffing, gedeeltelijke openbaarmaking toezegt, terwijl u dat stuk in de bijlagen niet verschaft, omdat dit „het belang van de betrekkingen met andere staten of internationale organisaties schaadt”? Bent u bereid om het stuk (gedeeltelijk) openbaar te maken zoals u in de besluitbrief toezegt? 4 De Kamer heeft eerder verzocht om stuk 75 en dat is toen geweigerd omdat dit de noodzakelijke vertrouwelijkheid en effectiviteit van het onderhandelingsproces schaadt; deelt u de mening dat dit een andere reden is dan waarom het nu geweigerd is onder de WOB? Deelt u de mening dat er helemaal geen onderhandelingsproces was, omdat volgens de regering deze naheffing alleen afhing van verificatie en dat er niet over onderhandeld kon worden? 5 Bent u bekend met artikel 68 van de Grondwet dat luidt: „De ministers en de staatssecretarissen geven de kamers elk afzonderlijk en in verenigde vergadering mondeling of schriftelijk de door een of meer leden verlangde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang van de staat.” 6 Deelt u de mening dat er geen enkel staatsbelang is om dit stuk niet openbaar te maken? Zo nee, kunt u dit dan toelichten? 7 Heeft u contact gehad met de Europese Commissie om hen te vragen of zij bezwaar heeft tegen het openbaar maken van stuk 75? Zo ja, kunt u dan aangeven met wie en wanneer u contact hebt gehad, en wat daar de uitkomst van was? 8 Bent u bereid om stuk 75, of tenminste het deel dat gaat over de naheffing daarin, openbaar te maken, aangezien het duidelijk in het belang van de controle op de regering is om de mededelingen over een naheffing van € 642 miljoen netto, € 1,1 miljard euro bruto, in te zien en te kunnen controleren en er geen onderhandelingsbelang was en is, omdat er volgens de regering ook niet over onderhandeld mocht worden? 9 Herinnert u zich dat u tijdens de algemene financiële beschouwingen in de Eerste Kamer gemeld heeft „Wij hebben de mogelijkheid gekregen om zelf af te wegen wanneer wij gaan betalen. De Commissie heeft wel gevraagd om dit voor 1 december door te geven. Dat zullen wij doen. Het afwegingskader voor het kabinet is de vraag wat het beste in de kas past en wat het beste past wat betreft het saldo-effect en wat betreft het uitgavenkader om het in te passen. De beslissing hierover zullen wij in de ministerraad nemen. Ik zal dit de Kamers daarna uiteraard laten weten”. 10 Wanneer heeft u de Eerste Kamer mondeling of schriftelijk op de hoogte gesteld van de betaaldatum van 30 december? 11 Kunt u aangeven met welke Nederlandse autoriteit de Europese Commissies mails gewisseld heeft die in de Eurowob naar boven komen, wat de inhoud daarvan was en hoe die zich verhouden tot de in de WOB vermelde mails (mail van Nederland aan de Commissie op 20/10, 21/10 (twee), 23/10 (twee) en mails van Nederland aan de Commissie (21/10, 22/10 en 23/10)? 12 Is er contact geweest tussen de Nederlandse regering en de Europese Commissie over de Nederlandse WOB en/of de Eurowob over de naheffing? Zo ja, kunt u dat dan toelichten? 13 Bent u bereid om ten minste stuk 75 en alle andere stukken waarvan openbaarmaking apert niet in strijd is met het staatsbelang vóór 29 december 2014 openbaar te maken? 14 Bent u bereid deze Kamervragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden?

Reaguursels

Inloggen

Wordt de post tegenwoordig bezorgd op de 1e Kerstdag?
Die envelop wordt ergens eind januari onderop een stapel gevonden, als je geluk hebt.

roepnaam1 | 24-12-14 | 08:56

Schaamteloze leugens.
En dit zijn de mensen waar wij respect voor zouden moeten hebben.
Ze verkopen ons in de hoop op ook een goed baantje in Brussel.
Dit land is door en door rot.
Ik ben bang dat dit op democratische weg neit meer geregeld kan worden.
Wanneer wordt hier ook een burgerprotest georganiseerd zoals in Dresden?
Ik loop dan gegarandeerd mee.

Roadblock | 23-12-14 | 21:35

Dank voor dit soort artikelen geenstijl. De aanleiding is zelden goed nieuws maar hier is het tenminste te lezen. Veel media zwijgt. Goed om te zien dat Omzigt ook wakker word mogen er vele burgers volgen en mogen we uiteindelijk allen achter het toetsenbord vandaan kruipen! Fijne dagen redactie en reaguurders!

saidnowomanever | 23-12-14 | 21:10

@Bernard Couperus
En daarna ze op de strontkar rondrijden door Den Haag. De toeristische route, Scheveningen, Duindorp en de Schilderwijk.

denoorman | 23-12-14 | 20:53

GEZOCHT: Minister van Financiën en Minister-President. Verantwoordelijk voor het verkwanselen en verduisteren van ruim 1 miljard euro, verkocht door keihard leugens en pure minachting van de werkelijke macht: De Burger.
Vermoedelijke reden: grote electorale schade, met het oog op de provinciale staten verkiezingen. Straf openbare schandpaal op het plein van de vrede, den haag.

Bernard Couperus | 23-12-14 | 20:41

Ik ben tegen CDA maar ga Omtzigt stemmen bij de eerstvolgende TK verkiezing. Een zeldzaam gedreven politicus.

wolffman | 23-12-14 | 20:20

we moeten die gladjakkers gewoon aanpakken met rechtsmiddelen. Welke slimme jurist verzint een mogelijkheid om Rutte voor een rechtbank te krijgen?? Het maakt me niet uit welke aanklacht. De keuze is uit list en bedrog algemeen, kiezersbedrog, betalingsachterstand van Euro 1000,- aan de mensen, gevaar voor de staatsveiligheid, gevaar voor de welvaart, ondemocratisch handelen, gevaar voor onze gezondheid, de kinderen lopen gevaar enz enz.. Kom op slimme juristen, verzin iets!!

denoorman | 23-12-14 | 20:11

Pietertje Omtzigt is de enige die weer aan het werk is, de rest van dat zooitj slampampers moet weer bijkomen in een wekenlang kerstreces. et enige wat de overige kamerleden doen is twitteren en slap ouwhoeren zonder zich in de materie te verdiepen. Ze zijn moe van het nietsdoen! Eerst hebben ze weer een paar weken vakantie en dan weer in de zomer 8 weken vakantie. Schandalig!!

denoorman | 23-12-14 | 20:07

Conclusie: Rutte is een pathologische leugenaar.
En hij en zijn makkertjes doen alles om de Nederlandse burger te naaien te gunste van Brussel.

Maar dat wisten we al.

Barani517 | 23-12-14 | 19:57

Ik blijf de roepende in de woestijn. We moeten de straat op en deze gladjakkers afzetten. Alleen dan worden we er beter van.

Stargate | 23-12-14 | 19:34

het regime = VVD +PvdA+CDA+D66+GL+CU and speelt al 70 jaar good cop - bad cop. Om de beurt zit een deel van de regime"partijen" in de regering (bad cop) en de "oppositie" (good cop).
Deze aflevering van het spel zijn VVD en PvdA de slechterikken af en toe geholpen door D66, CU en GL indien er een meerderheid nodig is om het volk weer eens een poot uit te trekken. Het CDA is hiervoor niet nodig en kan zich geheel wijden aan haar rol als good cop, in de persoon Omzicht terwijl de CDA precies hetzelfde wil en zal doen als de rest van de regime"partijen" en dat is aan de macht en de baantjes te blijven.
Iedereen trapt hier weer in en gaat massaal CDA en D66 stemmen zodat in de volgende aflevering van het spel om de macht CDA en D66 de slechterikken gaan spelen en VVD en PvdA de goeden.

wlodek | 23-12-14 | 19:31

Kunnen de voorgedrukte aangifte-formulieren tegen Mark Rutte bij de politie worden klaargelegd. Ik ga dan morgen wel even door weer en wind om aangifte te doen. Oppakken, voor de rechter, veroordelen en straf laten uitzitten. Dat zal hem leren!!

denoorman | 23-12-14 | 19:06

denoorman | 23-12-14 | 18:50 Hij heeft geen dubbelpaspoort , maar wel twee petten.

ja,diedus! | 23-12-14 | 18:53

Mijn stem gaat naar Pieter Omtzigt, de enige die wel hard werkt, de stukken leest en zijn verantwoordelijkheid neemt. De rest van dat zooitje zijn allemaal mooi praters en carriere politici. Bah! Pieter krijgt mijn stem!!

denoorman | 23-12-14 | 18:52

Als Markie Mark niet levert, dan moet hij voor een rechtbank verschijnen, hij is staatsgevaarlijk. Hij moet voor de rechter worden gedaagd en dan een proces. Oppakken, verhoren, veroordelen en zijn straf uit laten zitten. Als Markie Mark een dubbel paspoort heeft, dan bij veroordeling deze crimineel uitzetten naar zijn tweede vaderland.

denoorman | 23-12-14 | 18:50

JayJay | 23-12-14 | 17:29 Humor naar aanleiding veroorzaakt door mijn gare toetsenbord die aan vervanging toe is. Nu weet ik zeker wat ik vraag met de kerst . Maar jou toetsen blijven dus ook hangen !

ja,diedus! | 23-12-14 | 18:47

O jee, zometeen viel ik me formeel verplicht op Omzicht te stemmen

RoBD=Skullfucker | 23-12-14 | 18:44

Omtzigt en GS +100. Goed werk!

hournunsmeeop | 23-12-14 | 18:26

En daarom de stekker uit dit criminelen kabinet. Grenzen dicht spijkeren en dubbel paspoortig tuig er uit!

bosmaloot | 23-12-14 | 18:23

Sorry!

JayJay | 23-12-14 | 17:29

ja,diedus! | 23-12-14 | 15:13

Als jij maar belooft deze " aangifteformuliren niet te meken "

JayJay | 23-12-14 | 17:29

ja,diedus! | 23-12-14 | 15:13

Als jij maar belooft deze " aangifteformuliren niet te meken "

JayJay | 23-12-14 | 17:29

@LangeTijdGeleden | 23-12-14 | 14:34
Dat ligt niet eens zozeer aan de EU, maar aan onze eigen corrupte machthebbers, die de NL in de uitverkoop doen ter meerdere glorie van zichzelf.

van heinde en verre | 23-12-14 | 17:12

En vanzelfsprekend dat de Nederlandse Staatsomroep, en haar gelijkgeschakelde broertjes en zusjes, hierover zwijgen als het graf.

En ik maar denken dat ik een lucky basterd was omdat ik 36 jaar na dato geboren was.

Dus...

De Koning van EHV | 23-12-14 | 17:11

Mark en Didi hebben afgesproken dat, gezien de peilingen ,wat er ook gebeurt ze tot het eind blijven zitten. Waarbij Didi aan het kortste eind trekt en alles moet doen wat meester Mark zegt.
Sowieso zijn Asscher en Didi cum suis verkapte VVDers en plegen verraad tegenover de Pvda en hun kiezers. Wat blijkt uit de peilingen. Bij Asscher zie je het ook gewoon aan zijn harses.
Maar het gaat deze opportunisten niet om de ideologie maar de macht. Ze hadden bij welke grote partij dan ook kunnen zitten. Een soort D66ers.
En als deze regenten de stekker er wel uit trekken krijgen we een nieuwe mix van hetzelfde.
Het wordt tijd voor een nieuwe democratie, waarin we wel iets te zeggen hebben. In plaats van één keer in de vier jaar alweer misleid te worden door dezelfde, oplichters.

oplichter | 23-12-14 | 17:11

Omtzigt is goed bezig de laatste tijd.

LangeTijdGeleden | 23-12-14 | 14:34

Wacht maar tot het CDA in het kabinet zit, dan veranderd hij als sneeuw voor de zon. Omzicht zit gewoon vast aan de lijntjes van de partij net als ieder ander Kamerlid.

XaleX_2 | 23-12-14 | 16:51

Wat is het toch een incompetent zootje ongeregeld bij elkaar daar in Den Haag en Brussel. En nu GVD openheid van zaken! Het volk pikt dit niet langer!

WitteGrunneger | 23-12-14 | 16:41

Is het niet mogelijk om een kort gedingetje aan te spannen tegen de staat?

Mr Dixit | 23-12-14 | 16:39

André4711 | 23-12-14 | 16:22 "Als dit kabinet (hopelijk snel) valt, gaat bij ons de vlag uit."
.
U heeft m.i. helemaal gelijk. Maar die vlag kan dan al vlot weer halfsok zodra CDAVVD66GL aantreedt, of iets dergelijks. Want alle oude politieke partijen zijn uitwisselbaar en hun neuzen staan op de kernkwesties allemaal dezelfde kant uit: eigen gewin en ego eerst, en na ons de zondvloed. Althans, voor u, en uw kinderen.

ben kokhals | 23-12-14 | 16:36

Stom hè, dat de Volkskrant er niet mee komt.

Bad Ass Justice | 23-12-14 | 16:34

Igor Putkin | 23-12-14 | 14:37
Tuurlijk! Sterker nog, die hele Tweede Kamer heeft wat mij betreft ook een geldverslindend en zuigend karakter, dus laten we die ook opheffen. En als de TK is opgeheven heeft de EK ook helemaal geen zin meer. Sterker nog, afgelopen week hebben we gemerkt dat de EK ook een nogal zuigend karakter heeft, dus zinloos en geldverslindend. Verkiezingen, ook zoiets. Zonder TK toch al zinloos, maar mensen zouden vanuit hun dwang om degenen die ze met hun hardverdiende belastingcentjes betalen om ons land te besturen toch maar één keer in de 4 jaar ter verantwoording willen roepen. En dan ineens andere mensen gaan kiezen. Bah! Gezuig allemaal. Als er nou gewoon eens één persoon op zou staan die al die ongein op zich zou nemen? Iemand die even flink met de vuist op tafel zou slaan en vervolgens alle macht naar zich toe zou trekken? Zonder al die inmenging van volk, parlement of senaat? Hoe relaxed zou dat zijn? Zeker weten dat dat goed gaat.

Beloof je, in godsnaam, alsjeblieft, dat je nóóit meer zulke oerdomme dingen zal roepen?

Mr Dixit | 23-12-14 | 16:31

Complimnt voor Van Rossem. Goed graafwerk. Dat Den Haag niet meteen heeft gezegd dat er "uiteraard" een naheffing zou komen en dat het prima is, want de EU is een prachtig godsgeschenk, toont al dat ze er een gitzwart geweten hebben. Ze weten dus dondersgoed dat de burgers een poot of twee uitgedraaid wordt voor de EU, en hebben dat nodig voor hun eigen volgevreten onproductieve luizenleventjes. Zonder andemans uitgedraaide poten immers, zouden deze gewiekste uitbuiters geen cent te makken hebben. Wanneer grijpt het leger in en herstelt de macht van "we the people"? Oh... Wegbezuinigd...

ben kokhals | 23-12-14 | 16:25

En weer niets in de 'reguliere' of gereguleerde media over dit ondewerp?

ley007 | 23-12-14 | 16:22

Er was een tijd dat ik dacht dat je iets moest kunnen om minister te worden. Kabinet Rutte II bewijst het tegendeel. Als dit team van visie- en kennislozen klaar is met Nederland, zijn we zeker 10 jaar bezig met de heropbouw.
Dijsselbloem begrijpt weinig van Financiën, dat hebben we allemaal kunnen constateren. Opstelten wil een Nederlandse Stasi. Hennis weet niets van defensie maar is een regelnicht. Koenders heeft nog nooit iets goed afgewerkt, ook niet bij de VN. Kamp vernietigt de economie met o.a. z'n energie akkoord.

Als dit kabinet (hopelijk snel) valt, gaat bij ons de vlag uit.

André4711 | 23-12-14 | 16:22

Kan geenstijl niet middels een rechtszaak tegen Dijs en Rut, wegens onrechtmatig gedrag als bewindspersoon (liegen en achterhouden van info), proberen te voorkomen dat 1,1 miljard door onze neus wordt geboord.

donjon | 23-12-14 | 16:11

Ik hou weer van kerst bij deze...

Ffiver | 23-12-14 | 16:06

En ik maar denken dat ambtenaren alleen maar een sleutelhanger voor kerst krijgen. Mag Mark toch blij zijn met zijn kerstpakket.

hangtiet met knoop | 23-12-14 | 16:04

Dankjulliewel.

Prettige feestdagen

xxx

Rammstein | 23-12-14 | 15:58

Mooi. Keurig verzoek GS, geen woord Spaans bij lijkt me. Mark heeft wat te doen met de kerst. Benieuwd oftie zich hier op de een of andere manier weet uit te draaien, en wat dan de reactie van GS wordt.. *handenwrijft van voorpret*

Arietjuh | 23-12-14 | 15:56

Een transparante overheid zou behoudens de staatveiligheid de facto gewoon alle communicatie van het openbaar bestuur openbaar moeten maken.

Daarmee is zij controleerbaar en is er weer sprake van een gelijk speelveld tussen burgers en overheid, waarbij thans enkel de burger met de billen bloot moet, bespioneerd, gevolgd, getraceerd, en van iedere vorm van privacy, laat staan geheimhouding, gespeend is.

Deze ongelijke informatiepositie zou met een transparantere overheid gelijk worden getrokken. Daar lijkt mij inmiddels alle aanleiding toe.

Vertrouwen is goed, controle is beter.

Finn | 23-12-14 | 15:53

Wedden dat rond de jaarwisseling "opeens" de mailserver van de gehele overheid stuk is.
Daarnaast betalen zonder de vragen te beantwoorden was toch illegaal? Is het de moeite om daar achteraf nog een juridisch zaak van te maken? Of alvast dossiervorming te plegen door vooraf vragen erover te stellen met camera?

geldmoetrollen | 23-12-14 | 15:51

En die Omtzigt is gewoon een gereformeerde, maar daar komen jullie wel achter als het CDA weer in de coalitie komt.
Igor Putkin | 23-12-14 | 14:38

Check eerst even je 'feiten'. Omzigt is Rooms-Katholiek.

B. Randnetel | 23-12-14 | 15:50

bello | 23-12-14 | 14:53
Het is niet te laat want als we niets doen dan betalen we volgend jaar gewoon opnieuw

Haatgenerator | 23-12-14 | 15:45

Het gaat niet over, niet vanzelf. *wederom oproept tot hooivorken, pek en veren*

God Zelf | 23-12-14 | 15:44

@tejootje | 23-12-14 | 14:45
Triest als je ziet tot wat de Geuzen van weleer zijn verworden.

God Zelf | 23-12-14 | 15:41

@Tijl U | 23-12-14 | 14:44
Ik zou niet weten waarom. Hij laat dagelijks zien dat hij al deze middelen al ruimschoots tot zijn beschikking heeft.

God Zelf | 23-12-14 | 15:40

Brief van Adri Duivestein en zijn twee mede senatoren aan Lodewijk Asscher, met het verzoek de eerste kamer senatoren niet langer te laten schofferen door het kabinet.

www.eenvandaag.nl/uploads/doc/BriefAdr...

gebrokenvleugel | 23-12-14 | 15:35

Hulde voor deze vorm van onderzoeksjournalistiek.

Jerolimo | 23-12-14 | 15:32

MonsantoSucks | 23-12-14 | 14:56
Voor eerlijke onafhankelijke nieuwsgaring moet u zeker niet bij Nu.nl zijn. Deze nieuwssite behoort tot de Haagse propaganda-policor-machine.
De moderators op reageerderssite NuJij.nl zijn allesbehalve objectief, en hebben vaak de grootste moeite met vrijheid van meningsuiting en andere waarheden dan de hunne.
-
Goed dat GS zich vastbijt in de smerig stinkende zaken waar leugenaar Rutte en zijn arrogante partners in crime mee weg proberen te komen.

appelvink | 23-12-14 | 15:26

Rutte is een ordinaire leugenaar; met z'n huichelgrijns.

Fijnstoffer | 23-12-14 | 15:14

Misschien een idee om voorgedrukte aangifteformuliren te meken om aangifte van verduistering m.b.t gemeenschapsgeld te doen ?

ja,diedus! | 23-12-14 | 15:13

Ik voorspel totale radiostilte voor de komende 2 weken. M.a.w. een dikke middelvinger naar het WOB-verzoek. De regering hoopt ondertussen vurig op bliksemafleiders en spint nog doller dan een krolse poes die op haar rug geaaid wordt.
Over een week of twee wat halfslachtige antwoorden, gelardeerd met wat zwart gekalkte A4'tjes. GS maakt een topic, er verschijnen 368 reaguursels onder, de volgende dag wat citaten in dode bomen, een enkele politicus uit oppositie die wellicht wat Kamervragen stelt...
Na twee dagen gaat men weer over tot de orde van de dag. Glas, plas, was.

Chiant | 23-12-14 | 15:12

@ 001001001 | 23-12-14 | 15:02

Inderdaad maar belangrijker is nog wat doen wij slaven eraan om ons te bevrijden van de kettingen der regenten uit Den-Haag?? Niets, helemaal niets en zolang wij alleen kritiek geven via sites als Geenstijl gaan de regenten door. Radicale Veranderingen in de politiek waarbij bestaande machtstructuren omvergeworpen dienen te worden worden alleen op de straat bereikt en niet via internet.

sjipsknippert | 23-12-14 | 15:12

Lewis | 23-12-14 | 15:07
Hier in ons dorp is dat geen aanbeveling..

Igor Putkin | 23-12-14 | 15:10

@ Igor Putkin | 23-12-14 | 14:38
En vind je dat een pre of juist niet?

Lewis | 23-12-14 | 15:07

Antwoord Rutte: "Hahahahahahahahahahahahahahahaha enz.".

Antwoord VVD: "Het is de schuld van Die Wilders/Powned".

Antwoord VARA: "Lalalalalala. Fransje is de beste lalala".

Antwoord 1Vandaag "Moment van het jaar Minder, minder".

En allen stoppen ze de vingers in de oren, want dit kabinet moet doorleven. Vooral met de kennis over de peilingen. En de PVV mag vooral niet winnen.

Kamervraag | 23-12-14 | 15:06

Omtzig is goed geinformeerd via Geenstijl. Eindelijk een slimme politicus hahahahaha

Atlantis-95 | 23-12-14 | 15:03

Schaamteloos hoe dit afloopt
We zijn belasting slaven geworden.
Niets meer en niets minder.

001001001 | 23-12-14 | 15:02

De server van de tweede kamer is kennelijk overbelast omdat iedereen het documentje van Pieter Omtzigt wil downloaden. Of is Kim-Il Noord Korea weer bezig?

Brulboei_61SB | 23-12-14 | 14:59

Die Dijs zit aardig in de tang. Met de vragen van Omtzicht en het 2e WOB-verzoek kan hij geen kant meer op, zo lijkt het.

Ars Vivendi | 23-12-14 | 14:59

Why the fuck staat dit niet op nu.nl? Lijkt me nog steeds belangrijker nieuws dan de headlines die er nu staan..

MonsantoSucks | 23-12-14 | 14:56

Brussel..... is het hedendaagse derde Reich!

upgent | 23-12-14 | 14:54

Wie hebben die mannen toch gekozen?

tejootje | 23-12-14 | 14:54

Wat een mafia in Den Haag! En wij betalen het gelag!

upgent | 23-12-14 | 14:53

Het is al te laat. De uitlevering aan Brussel van NL is niet meer terug te draaien, niet zonder revolutie iod. De lovenswaardige acties van o.a. Omtzigt en GS gaan ( vrees ik )niet genoeg zijn. DE EU is op dit moment een onaantastbare roofspin en NL is een larf die er alleen maar toe dient financieel uitgezogen te worden.

bello | 23-12-14 | 14:53

Kunnen die mannen niet voor het gerecht?

tejootje | 23-12-14 | 14:49

Aangezien de server van de tweede kamer traaaag is...

2014Z23920
Vragen van het lid Omtzigt (CDA) aan de minister van Financiën en aan de minister-president over de Europese naheffing die op 30 december 2014 betaald gaat worden (ingezonden 23 december 2014)
1
Herinnert u zich dat u voor de NOS-camera op 24 oktober 2014 gezegd heeft: “Blijkbaar is er een tabel op internet gezet, zonder dat er van tevoren iets over is gemeld aan de lidstaten. Dus ook in die zin zijn we verrast”?

2
Klopt het dat uit de documenten die zijn openbaar gemaakt n.a.v. het WOB-verzoek over de afdracht aan de EU, gepubliceerd op 19 december 2014 1), kan worden geconcludeerd dat u al op 17 oktober 2014 's-avonds een keer of twintig heen en weer mailde met uw ambtenaren over de heffing, maar dat die mails geheim zijn?

3
Klopt het dat u in uw besluitbrief op het WOB-verzoek van 19 december 2014 aangeeft dat stuk nummer 75, de notitie van de PV Brussel van 17 oktober 2014 aan maar liefst zeven ministeries over onder andere de naheffing, gedeeltelijke openbaarmaking toezegt, terwijl u dat stuk in de bijlagen niet verschaft, omdat dit „het belang van de betrekkingen met andere staten of internationale organisaties schaadt”? Bent u bereid om het stuk (gedeeltelijk) openbaar te maken zoals u in de besluitbrief toezegt?

4
De Kamer heeft eerder verzocht om stuk 75 en dat is toen geweigerd omdat dit de noodzakelijke vertrouwelijkheid en effectiviteit van het onderhandelingsproces schaadt; deelt u de mening dat dit een andere reden is dan waarom het nu geweigerd is onder de WOB? Deelt u de mening dat er helemaal geen onderhandelingsproces was, omdat volgens de regering deze naheffing alleen afhing van verificatie en dat er niet over onderhandeld kon worden?

5
Bent u bekend met artikel 68 van de Grondwet dat luidt: „De ministers en de staatssecretarissen geven de kamers elk afzonderlijk en in verenigde vergadering mondeling of schriftelijk de door een of meer leden verlangde inlichtingen waarvan het verstrekken niet in strijd is met het belang van de staat.”

6
Deelt u de mening dat er geen enkel staatsbelang is om dit stuk niet openbaar te maken? Zo nee, kunt u dit dan toelichten?

7
Heeft u contact gehad met de Europese Commissie om hen te vragen of zij bezwaar heeft tegen het openbaar maken van stuk 75? Zo ja, kunt u dan aangeven met wie en wanneer u contact hebt gehad, en wat daar de uitkomst van was?

8
Bent u bereid om stuk 75, of tenminste het deel dat gaat over de naheffing daarin, openbaar te maken, aangezien het duidelijk in het belang van de controle op de regering is om de mededelingen over een naheffing van € 642 miljoen netto, € 1,1 miljard euro bruto, in te zien en te kunnen controleren en er geen onderhandelingsbelang was en is, omdat er volgens de regering ook niet over onderhandeld mocht worden?

9
Herinnert u zich dat u tijdens de algemene financiële beschouwingen in de Eerste Kamer gemeld heeft „Wij hebben de mogelijkheid gekregen om zelf af te wegen wanneer wij gaan betalen. De Commissie heeft wel gevraagd om dit voor 1 december door te geven. Dat zullen wij doen. Het afwegingskader voor het kabinet is de vraag wat het beste in de kas past en wat het beste past wat betreft het saldo-effect en wat betreft het uitgavenkader om het in te passen. De beslissing hierover zullen wij in de ministerraad nemen. Ik zal dit de Kamers daarna uiteraard laten weten”.

10
Wanneer heeft u de Eerste Kamer mondeling of schriftelijk op de hoogte gesteld van de betaaldatum van 30 december?

11
Kunt u aangeven met welke Nederlandse autoriteit de Europese Commissies mails gewisseld heeft die in de Eurowob naar boven komen, wat de inhoud daarvan was en hoe die zich verhouden tot de in de WOB vermelde mails (mail van Nederland aan de Commissie op 20/10, 21/10 (twee), 23/10 (twee) en mails van Nederland aan de Commissie (21/10, 22/10 en 23/10)?

12
Is er contact geweest tussen de Nederlandse regering en de Europese Commissie over de Nederlandse WOB en/of de Eurowob over de naheffing? Zo ja, kunt u dat dan toelichten?

13
Bent u bereid om ten minste stuk 75 en alle andere stukken waarvan openbaarmaking apert niet in strijd is met het staatsbelang vóór 29 december 2014 openbaar te maken?

14
Bent u bereid deze Kamervragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden?
1) www.rijksoverheid.nl/documenten-en-pub...

Spittertje | 23-12-14 | 14:48

Toppunt van democratie?
De WOBkrant.

Terpen-tijn | 23-12-14 | 14:48

De servert van de Tweede-Kamerdebat.nl is stuk......

Unievooru | 23-12-14 | 14:48

gewoon in gebreke en dwangsom doen sukkels.

Ommie de HaatMoker | 23-12-14 | 14:45

'Jongen, met de Hollanders kun je van zoveel doen. Die pikken ALLES. Er is dan wel een kleine groep die tegenwerking biedt maar die gaat ook niets klaarmaken. O, ik kan zo genieten van de macht die ik heb, daar heb ik geen partner voor nodig.' Groetjes, M. Rutte

tejootje | 23-12-14 | 14:45

Ik zou Rutte een pot vaseline sturen, een doos glijmiddel. Een paar palingen in een emmer snot. Zoiets. Glibberspul.

Tijl U | 23-12-14 | 14:44

Als de WOB heel groot en druk wordt, is dat een waarschuwing van de democratie, dat willen afschaffen zijn dictatorgedachtes.

Terpen-tijn | 23-12-14 | 14:43

Dat hele WOBben gaat nog snel verder gelimiteerd worden.

BekiekUtMoar | 23-12-14 | 14:43

Omtzigt is ook gewoon voor méér overheid, meer EU, meer immigratie, windmolens etc. etc. Ik snap echt niet dat jullie zo weglopen met die man.

witwas | 23-12-14 | 14:43

Is de server van de TK gehackt of ook met reces of zo? Het ding is in ieder geval ordinair kapot.

taxhond | 23-12-14 | 14:43

Iemand de laatste tijd nog wat gehoord van Martijn van de Bergh?

zeefert | 23-12-14 | 14:41

Dat WOB-en gaat nog wel eens heel groot worden.
Binnenkort zal EU wel ingrijpen door WOB niet rechterlijk te verklaren vrees ik. Daarmee gelijk het einde van de democratie inluidend.

Haatgenerator | 23-12-14 | 14:39

Wat zal 'ie blij zijn!!!

Ars Vivendi | 23-12-14 | 14:38

En die Omtzigt is gewoon een gereformeerde, maar daar komen jullie wel achter als het CDA weer in de coalitie komt.

Igor Putkin | 23-12-14 | 14:38

En het volgende item gaat over ambtenaren die niet tevreden zijn over hun kerstpakket.

P.A. van der Werff | 23-12-14 | 14:38

Omtzigt is een bijtertje. Goed dat hij wel zijn werk doet.

tipo | 23-12-14 | 14:38

Wobben zou alleen al om het zuigerige karakter ervan, laat staan de kosten en tijd die het met zich meebrengt, verboden moeten worden.

- EDIT: Volkomen mee eens. En dat verbod kunnen we doorvoeren, zodra de overheid al haar documenten openbaar & online beschikbaar stelt voor alle burgers, zonder dat er op omslachtige manieren (zoals via de Wob) om gevraagd hoeft te worden. -

- P.S. U is zelf ambtenaar zeker? -

Igor Putkin | 23-12-14 | 14:37

Goed werk. Zowel GS als Omtzigt.

54321 | 23-12-14 | 14:37

Lief kerstpakketje, dat dan weer wel ...

wild geraas | 23-12-14 | 14:36

Omtzigt is goed bezig de laatste tijd.
Incluis de PVV.

Conclusie? We moeten gewoon uit deze corrupte, machtsgeile en verdervende EU. Pas weer terugtreden wanneer alles is opgeschoond, maar grenzen gesloten houden.

LangeTijdGeleden | 23-12-14 | 14:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken