Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Yemen en Kobani

feynmanenoffeiten1000.jpg Met vreugde wordt gevierd dat de aanval op Kobani is afgeslagen. De veldslag is gewonnen, maar wie wint de oorlog? De Islamitische Staat heeft binnenkort een gedoneerde luchtmacht, maakt belangrijke vorderingen in Irak, een staatsgreep in Yemen vanuit Iran, Boko Haram hergroepeert zich en de missie in Mali wordt toch een gevechtsmissie. Onze Nederlandse helden hebben in de Sahel te Mali geeneens airco, in de eetzaal is het 67 graden. Het gebrek aan capaciteit uit zich niet alleen in hoogwaardige straaljagers, maar ook in basale voorzieningen zoals kleding, huisvesting en moderne computers. Destabiliserende partijen zoals jihadisten, terroristen en afvallige landen hebben nog geeneens fatsoenlijk aan hun nieuwe geldboom geschud en de snoepwinkel leeg gekocht, en nu al ontbreekt politieke consensus, financiën en mankracht. Kobani, met origineel 60.000 inwoners, was een brug te ver, maar de Irakese stad Heet met 400.000 inwoners viel deze week wel voor het kalifaat. Het front is lang, op de meeste plekken zijn geen journalisten, laat staan militairen. Om het overzicht te bewaren is het van belang een gigantische kaart erbij te pakken uit deze set. Of deze, meer databundel-vriendelijke versie - evenals de miniversie hieronder. Deze kaart geeft de wereldwijde verspreiding van de belangrijkste vier stromingen binnen de islam. Samen met rechts onderin haar belangrijkste kerksplitsingen. De twee interessante stromingen zijn de paarse Sjiieten vanuit Iran, Yemen, Nigeria, Afghanistan en de rode Wahhabisten/Salafisten vanuit Saudi Arabië. Islam_Branches_Denom_lg.png Dit zijn binnen de Islam beide minderheden. De grootste stroming is Soennitisch, in het groen. Dit lijkt allemaal volledig waardeloze non-informatie tot twee correlaties opvallen. De volledige sharia is vooral een paars & rood, respectievelijk Sjiietisch, Wahhabistisch & Salafistisch feestje, met het Arabisch schiereiland als middelpunt. Daarnaast blijkt olie & gas voornamelijk onder Sjiitische grond te zitten. Koninklijke kopzorgen Wat wereldwijd met geweld, terrorisme, jihad, sharia en onthoofdingen gebeurt, is ook een orde van grootte kleiner zichtbaar in Saudi Arabië. Alle stromingen zijn vertegenwoordigd. De Islamitische Staat is opgericht vanuit het extremere Salafistische Jihad-gedachtegoed, dat zijn thuisbasis heeft in het midden van het koninkrijk. Wat wellicht tevens de voorliefde voor het koppensnellen verklaart. Dit geeft de unieke situatie dat dit land aan de ene kant jeugd levert die voor het kalifaat strijdt, en aan de andere kant de vliegvelden, straaljagers en informatie geeft om diezelfde jeugd om te leggen. Niet alleen qua religie is het land lastig bijeen te houden, conservatieven willen vasthouden aan de sharia, terwijl de jeugd wil proeven van het vrije westerse leven. Strategische belangen Dat Yemen steeds verder in de invloedssfeer van extremere stromingen en Iran valt, treft de Saudi's bijzonder ongelukkig. Vlak naast het dichtstbevolkte deel, maximale ellende, zonder de buffer van een brede woestijn. Landen in de omgeving kenden al de ellende voor de scheepvaart door de Somalische piraten. Samen met Yemen zijn beide oevers van de Golf van Aden in onhandige handen, wat lijdt tot dezelfde strategische ellende als de Straat van Hormuz bij Iran. Gas en olie kan al niet meer via Irak en Syrië betrouwbaar aan het Westen geleverd worden. De route over zee was al discutabel door de Perzische golf, en met de aanvoerroute voor het Seuz-kanaal gaat het dezelfde kant op. Tegelijkertijd is Iran leider geworden in aangeboorde bewezen olie & gas reserves. Terwijl steeds meer productie en transport in onzekere gebieden blijkt te liggen, zorgen dalende prijzen voor het uitblijven van alternatief aanbod. Globalisatie Jihad Het is nogal gemakkelijk in het ene journaal een kaartje van Syrië en Irak te tonen, een dag later Yemen, vorige maand Mali en tijdens de kidnapping van 200 schoolmeisjes de Nigeriaanse jungle. De illusie ontstaat dat het losse incidenten zijn zonder onderlinge steun, betalingen en belangen. Zonder inmenging van Westerse jongeren, die een luxe leven verruilen voor de bloederige woestijn. De reactie dat het ons probleem niet is, dat de optie zou bestaan het te negeren snap ik ook niet. Al zou de ene groep moslims de andere uitmoorden, dan eindigt de wereld met moslims die uitblinken in goedkope, effectieve oorlogsvoering. Steeds verder weg van een wereld waar vrede, tolerantie en verlichting tot de mogelijkheden behoren. Postzegelverzameling De continue groei van conflictgebieden kost het jihadisme vrijwel niets. De kosten aan Westerse zijde stijgen echter explosief. Het leger is per militair, per dag vrij onbetaalbaar. Met een groter en sterker leger zal het Westen langdurig winnen, maar zichzelf als Bob Sapp uitputten. Na een halve ronde geen lucht meer. Er is weinig kapot te schieten, en dat geeft dit effect. De Islamitische Staat profiteerde van een verzwakte Assad, door een mislukte Arabische Lente en het gebrek aan een vertrekstrategie in Irak. Dat gebied is met een machtsvacuüm weggegeven. Stabiliteit werd onder valse voorwendselen verruild voor marginale kansen op democratie. Samen met religieuze stromingen en landen waar nog wel mee te praten valt, moet stabiliteit en vrede gevonden worden, voordat het volgende conflict uitbarst. Anders worden conflictgebieden als postzegels verzameld totdat het boek vol is.

Reaguursels

Inloggen

IS en een luchtmacht? Die kunnen onze jongens zelfs nog uit de lucht knallen, laat staan de VS. IS moet je niet onderschatten, maar alles groter dan een auto kan gebombardeerd worden.

paddy | 19-10-14 | 22:17

waar kan ik wapens kopen????

bolliebol | 19-10-14 | 20:39

www.thereligionofpeace.com/

Where Islam is "Misunderstood"
For some mysterious reason, the PERFECT religion of Islam
is routinely "misunderstood" each and every day.
Since 9/11, terrorism in the name of Allah occurs in:

India and the Sudan and Algeria and New York and Pakistan and Israel and Russia and Chechnya and the Philippines and Indonesia and Nigeria and England and Thailand and Spain and Egypt and Bangladesh and Saudi Arabia and Turkey and Morocco and Yemen and Arkansas and France and Uzbekistan and Gaza and Tunisia and Kosovo and Bosnia and Mauritania and Kenya and Eritrea and Syria and Somalia and California and Kuwait and Virginia and Ethiopia and Georgia and Jordan and United Arab Emirates and Louisiana and Texas and Tanzania and Illinois and Pennsylvania and Belgium and Denmark and East Timor and Qatar and Maryland and Tajikistan and New Jersey and the Netherlands and Afghanistan and Chad and Canada and Washington State and China and Nepal and the Maldives and Argentina and Mali and Angola and the Ukraine and Uganda and North Carolina and Germany and Arizona and Lebanon and Iran and Kazakhstan and Sweden and Azerbaijan and Iraq and Scotland and Macedonia and Bulgaria and Cameroon and Massachusetts and Djibouti and...
... and pretty much wherever Islam is taken seriously:

"O ye who believe! Fight those of the disbelievers who
are near to you, and let them find harshness in you,
and know that Allah is with those who keep their duty"
Qur'an, Sura 9:123

matrixbluepill | 19-10-14 | 18:38

Het is net alsof metastatische kanker in kaart gebracht wordt.

Spielmacher | 19-10-14 | 16:08

De ziekte van de wereld heet islam. Precies daar waar islam het hevigst is, is het leven een hel op aarde. Dus ik zou zeggen: pleur op met die islam, het is bewezen dat het niet werkt.

lekker wijf | 19-10-14 | 14:32

Als zo door gaat komt er nog een tijd dat het ons geen fuk uit maakt welke stroming is en is de enige goeie moslim een moslim ver, ver van ons vandaa (of erger). Dit leidt namelijk tot alleen maar meer zwart/wit posities en gedachten.
Overheden grijpen halfzacht in en benoemen de problemen niet. Ondertussen ettert de ellende langzaam voort..
We zagen het allemaal niet aankomen toch?

iustus | 19-10-14 | 13:54

Volgens de kaart met wereldbol zijn er gelukkig nog geen moslims in europa.

RdeFriesch | 19-10-14 | 12:55

@Feynman | 19-10-14 | 12:07
True.

Selectief zijn in het publiek waarmee je die kennis deelt, lijkt mij echter erg verstandig en daarom zou ik gekozen hebben voor het snel afserveren van een discussie partner die op de man speelt en blijkbaar alleen uit is op een exercitie op het gebied van intelligentie en daar jammerlijk in faalt.

Ik zou daar geen tijd aan verspillen.

AbleArcher13 | 19-10-14 | 12:41

@Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:48
Minder, minde... nou ja, ga niet verder: bang voor de Samsom Strijders met hun aangiftes...

Smuts | 19-10-14 | 12:30

AbleArcher13 | 19-10-14 | 12:00
Tja dat heeft te maken met een principe kwestie.

"Once I asked him to explain to me, so that I can understand it, why spin-1/2 particles obey Fermi-Dirac statistics. Gauging his audience perfectly, he said, "I'll prepare a freshman lecture on it." But a few days later he came to me and said: "You know, I couldn't do it. I couldn't reduce it to the freshman level. That means we really don't understand it.""

Je begrijpt pas iets als je het uit kunt leggen.

Feynman | 19-10-14 | 12:07

@Feynman | 19-10-14 | 11:00
Ik snap niet dat je je zo uit de tent laat lokken door een aandachtshoer die dmv een confrontatie alleen uit is op een twist en verder totaal gespeend is van enige kennis van zaken en vervolgens met een grijns op het gezicht op de bezem wegvliegt.

Fopintelligentie, daar moet je boven staan.

AbleArcher13 | 19-10-14 | 12:00

netniet | 19-10-14 | 10:31
De Twitter van twitter.com/Kurdistani is sinds 2009 dood, heb je nog betere bronnen? Link ze. Dat schiet veel meer op.

Je verheft Harold Doornbos tot bron. Prima, dan kijken we even naar de Koerden die deze Westerse man retweet. twitter.com/jenanmoussa/status/523576... De totalen van een gewonnen veldslag.

Even voor de goede orde, een veldslag is een militair treffen, en de strijd in Kobani is volgens de live feed geen continu verhaal. De vorige week heeft dus meerdere veldslagen per dag gehad, die allemaal door Koerden gewonnen zijn, aangezien de stad nog niet gevallen is. In mijn column gebruik ik er maar eentje.

De start van mijn column is trouwens dat de veldslag misschien gewonnen is, maar de oorlog verloren wordt. Dat schrijf ik nu voor de derde keer, maar komt om onduidelijke redenen niet bij jouw aan.

Als ik het goed begrijp zie je de start van een column als een losse zin, niet als een complete alinea. Ja dat is leuk, maar op die manier kan je iedere tekst fileren zonder überhaupt iets te zeggen of te leren.

Als Assad een goed strateeg was, dan was hij niet eerst een deel van zijn land kwijtgeraakt aan de Arabische lente om vervolgens de door jou geponeerde spelletjes te moeten spelen met allerlei splinter groeperingen om aan de macht te blijven.

Ik poneerde alleen maar dat IS gebruikt maakt van een verzwakte Assad. Dat hij er nog zit doet niks af dat zijn positie een stuk zwakker is, alleen al als je kijkt naar de hoeveelheid land waar Assad al drie jaar niets te vertellen heeft.

Mind you, jij was degene die de tekst "De Islamitische Staat profiteerde van een verzwakte Assad" als onjuist achtte, om vervolgens te melden dat Assad IS gebruikt om in functie te blijven. Jij hebt het over mogelijk gebruik van IS door Assad, ik hebt het over het gebruik van IS van gebieden waar Assad al drie jaar niet de baas is. Die twee hebben vrij weinig met elkaar te maken.

Sorry, maar dictators die steviger in het zadel zitten gebruiken daarvoor geen partijen die een deel van hun land bezetten. Wat is je probleem nu? Dat Assad niet verzwakt is? Dat Assad nog in Syrië is? Saddam zat ook een tijdje in een putje ten Noorden van Bagdad, zegt niets.

Daarna poneer je weer een verhandeling over mijn persoon, en jouw mening over de kwaliteit van mijn tekst. In de ik-vorm. www.carrieretijger.nl/functioneren/com... Mooie techniek, wijzigt helaas niet de inhoud en derhalve ook niet het gebrek aan informatie.

Feynman | 19-10-14 | 11:00

De grote boze wolf is Turkije. Veel beloven maar niets doen. Een voorbeeld voor taqqiya. Beloven, maar Erdogan heeft alleen maar interesse in de vernietiging van de Koerden en het creeren van een Ottomaans rijk. En dan hebben we het nog niet eens over de wegkijkers in ons land. Het slappe narcistische bestuur, dat niet bestuurt.

Rest In Privacy | 19-10-14 | 10:47

Ik dacht dat het kaartje te maken had met uitbraken van een of gevaarlijke ziekte en dan blijkt dat inderdaad zo te zijn ook, wel min of meer en helaas meer meer dan min.
Je kunt goed zien op het bacteriekaartje waar God/Allah weer heeft lopen kwijlen. Het is me de epidemie wel.

ZSU-23-4 | 19-10-14 | 10:34

@necrosis | 19-10-14 | 03:30
Dat is het fijne van onze globalisering Necro, het maakt niet uit of onze salarissen toereikend zijn betalen zullen we toch wel. Zonder dat gas uit moedertje russia krijgen wij het koud deze winter. Betalen we niet, dat heft Oekraine gewoon 20% van de doorvoer aan 'belasting'. Wij mogen dan kiezen, koud of oorlog zo rollen de poppenspelers tegenwoordig schijnbaar.

MarcS | 19-10-14 | 10:33

De Koreaanse Slet | 19-10-14 | 08:44

De "welvarendheid" die je meent te ervaren heeft niks te maken met democratie maar met het concept centraal fractioneel bankieren. Je mag je vrij voelen mij te verlichten en vertel me eens wat de door jouw geliefde democratie je dan gebracht heeft hier de afgelopen 30 jaar en in welke mate dat je vrijheid heeft verreikt ?

Herinner je het referendum nog over de Europese Grondwet hier in Nederland ? En hoe men zich in bochten heeft gewrongen om het toch door te drukken zonder herstemming ? Hoe de moeder verdwenen is uit het gezin ten bate van niks ? (Eigenlijk niks anders dan het in stand houden van het eerder genoemd systeem?) Hoe de door geliefde politici de kerst misbruikt wordt om bagger door hun kamers te loodsen en hoe in een naburig land online kritiek op het immigratieproces straks verboden wordt ? Hoe er omgegaan wordt met persvrijheid door Kamerleden de mogelijkheid te geven tot verbod op uitzending ?

Jij bent een miezerig en compleet inwisselbaar figuur en ik schud je de hand vanuit hetzelfde niveau. Wat jij en ik mogen beslissen is of we mosterd of Jopiesaus op onze frikandel willen in de snackbar.

Democratie is het op gezette tijden inkleuren van een rondje op een groot vel papier als je daar in geïnteresseerd bent. Wel met rood en binnen de lijntjes anders telt het niet.

Ik geloof in Oligarchie en haar ijzeren wetten. geeft niks, ik heb toch geen stem in de uitkomst maar benoem het dan voor wat het is.

@Feynmann

Het begin van je epistel van gisterenavond is onwaar. Be BBC is een Westerse bron. Je had ook de twitter van Kurdistani kunnen gebruiken, Youtube voor inside filmpjes in Kobani desnoods Harold Doornbos (die nb waarschuwt voor fact-checking ipv klakkeloos overtikken) en als je je enigszins verdiept had in de geschiedenis van de Engelsen in dat gebied dan had je zelf kunnen ondervinden waarom Engelse bronnen bij uitstek niet geschikt zijn. (Bespaar me svp een betoog over vrijheid van pers.)

Misschien moest je je eigen columns allemaal nog eens teruglezen, dan kun je vatten waarom je mij geen argumenten aan de voeten moest leggen over het missen van "de kunst van het samenvatten en kort & duidelijk communiceren."

Ik heb voor de volledigheid nergens beweerd dat IS een vinding is van Assad want dat is de facto onjuist. Wat ik beweer is dat Assad een politiek goed strateeg is en dat ondanks alles wat je tegen deze man op kunt werpen, al dan niet terecht, feit is dat hij er tot de dag van vandaag nog steeds zit.

Wat ik hem toedicht is dat hij poogt de splintergroeperingen teniet te doen door IS en dat hij IS tot oppositie poogt te maken om redenen zoals eerder aangegeven.

Voorts heb ik niet gezegd dat je je werk neer moest zetten op een site waar gerant wordt maar ik sta wel voor wat ik zeg. Nu in omgekeerde volgorde: ik acht je een bovenmatig intelligente gozer en heb respect voor de verdieping in zaken waar je telkens blijk van weet te geven op korte termijn maar door de tijdsdruk mis ik net de fijne aansluitingen.

@wolffman | 19-10-14 | 09:35

Je proeven leg ik met vreugde naast me neer. Ze raken kant noch wal. feynman is vrij om te typen wat hij wil en ik ben vrij om te vinden wat ik wil. gelukkig heb ik meer te doen dan te wachten tot het zaterdag is om Feynman af te kammen.

Ik ga me vervoegen. Fijne zondag allemaal.

netniet | 19-10-14 | 10:31

Zag gisteren toevallig een reportage over de Koerden. Waar gesproken werd over wat dan Koerdistan zou moeten zijn. Raar maar waar, precies de strook in Syrie en Irak waar een immense voorraad olie is. Ze zijn niet dom deze Koerden, maar verwachten dat wij onze ogen sluiten voor hun 'slimheid'.

Zodra die een eigen land of de macht hebben gaan ze ook rare en nare dingen doen.

We wachten af.

MarcS | 19-10-14 | 10:26

@wolffman | 19-10-14 | 09:35
Of de persoon die het geschreven heeft. Mooie linkse / sociale handigheidjes zijn dat.

MarcS | 19-10-14 | 10:23

@appelvink | 19-10-14 | 03:36
Heeft deze meneer kinderen? En als ja, zijn daar meisjes onder? Als ja, even afwachten hoe dat gaat met vriendjes etc. Is ze werkelijk vrij in haar keuze? Mensen radicaliseren meestal pas op het moment dat et nodig is. Natuurlijk zijn de meesten 'gematigd' tot hun dochter met de verkeerde thuis komt.

MarcS | 19-10-14 | 10:18

@bakoenin | 19-10-14 | 00:39
Gemakkelijk lullen als je de scheapen wel op het droge hebt.

MarcS | 19-10-14 | 09:48

Ik proef uit de reacties van "netniet" enige jaloezie en daaruit volgend dedain naar Feynman. Lijkt me dat hij het niet kan hebben dat hij als kennelijk gestudeerde (met een aangeboren dedain naar alles wat lager is) NET NIET aan de bak is gekomen. En ziet met lede ogen Feynman stuk op stuk schrijven die hij had willen schrijven.

Enige dat hem rest is Feynman aanvallen op de vorm (de aanval op de inhoud kun je geen serieuze poging noemen) en diens werk afdoen als werkstukjes. Dat zie je altijd: als men het niet op inhoud kan winnen dan valt men de vorm aan.

wolffman | 19-10-14 | 09:35

Ik ga even een ontbijtje happen dan zal ik zo nog wat inhoud over de schutting gooien. Fijne morgen allemaal.

netniet | 19-10-14 | 09:07

netniet | 19-10-14 | 07:47
Veldslag & Oorlog
De verwachting was dat Kobani vorige week zou vallen, dat is niet gebeurd. Het zijn de Koerden zelf die de terugtrekkende beweging van IS hebben gemeld. www.bbc.com/news/world-middle-east-296... Dan heb je een begin en eind van een veldslag, wat uiteraard niet uitsluit dat in de nabije toekomst een nieuwe plaatsvindt.

Dan kan je mij wel verwijten een Westerse bron te gebruiken, maar de BBC gebruikt "Idriss Nassan, deputy head of Kobane's foreign relations committee"

Maar goed, dat was het punt niet, en dat blijkt ook uit de eerst volgende zin. Waar precies staat wat je mij verwijt, dat het allemaal nog lang niet voorbij is. Internationaal, nationaal, regionaal en dus ook in Kobani niet aangezien de restanten van het stadje onderdeel uitmaakt van eerder genoemde verzamelingen.

Uniek
Dit politieke gekonkel houdt de strijd in stand. Aangezien een strijd op burgerlijk niveau alleen maar verliezers kent zit je eerder altijd fout, dan altijd goed.

Bizar was een betere duiding geweest, of ongewenst.

Daarna voeg je wat feiten toe die in deze column en de vorige reeds genoemd zijn. Daarmee voeg je niets toe en mis je de kunst van het samenvatten en kort & duidelijk communiceren.

Echt leuk wordt het met:
"de doelen om te bombarderen steeds kleiner worden. Wat je voornamelijk kunt bombarderen daar is zand." Iets wat in mijn column de woordkeus: "Er is weinig kapot te schieten, en dat geeft dit effect." met een filmpje omdat effect te illustreren op een kleinere schaal.

Assad
Over Assad zal ik kort zijn. Of Assad nu IS zelf bedacht heeft volgens uw lezing, of IS zelf wat weke delen heeft verorberd wat meer mijn lezing is, zijn niet beide lezingen een gevolg van een verzwakte Assad? De beste man heeft decennia controle gehouden over heel Syrië, zonder dergelijke methodes, als het al methodes zijn.

U schreef in combinatie met, maar ik zie niet in wat de ongeregeldheden boven pijpleidingen, dalende betrouwbare leveringen te maken hebben met wat u eronder schreef over de positie van Assad.

Democratie
Over democratie in het Midden Oosten schrijft u uit wat ik in eerdere columns al schreef. Ik heb er voor gekozen dat hier niet opnieuw te doen. Zie bijvoorbeeld www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/... vanaf het woord juichend.

Ad hominem
Eerst ben ik een eeuwige groep acht leerling, nu een boven gemiddeld intelligentie gozer. Fijn allemaal, ik doe geen uitspraak over jouw persoon, vertel je niet of je conclusies verkeerd of goed zijn, immers dat laatste is punt van debat. Iedere lezer mag zelf bepalen wat juist is en daarover schrijven.

Achter je eigen schrijfsel zetten dat de ander het verkeerd heeft is net zo zinloos als achter een film zetten the end. Het voegt geen argumenten toe. Verbeterd je stelling niet. Het is een trap na in lege cyberspace.

Feynman | 19-10-14 | 08:47

@netniet | 19-10-14 | 07:47
"Democratie is de illusie van vrijheid."

Hoe zou jij vrijheid dan definieren? Anargie? Want niemand heeft het beter, vrijer en meer welvarend dan wij in het vrije westen.

Ik ben in ieder geval niet bekend met een beter werkend systeem dan democratie zoals wij het kennen.

En dan over Assad "Politiek is hij uitermate slim." Man ga je schamen. Helemaal niet dus, het is de paria van de wereldgemeenschap buiten Poetin en Iran heeft hij helemaal geen vriendjes en de enige manier hoe hij in het zadel blijft is door grof geweld. Bedank hem maar voor alle vluchtelingen, burgerdoden en de opkomst van ISIS.


De Koreaanse Slet | 19-10-14 | 08:44

In de eindfase van de globalisering - een falend model - zijn het ziekte en oorlog die zich globaliseren. Globalisering is een gevolg van een autistisch economisch denken dat geen grenzen kent.

Rest In Privacy | 19-10-14 | 08:39

Het idee van Feynman dat het westen middels allianties met "gematigde" islamitische landen het tij kan keren, of de opmars van de islamisten kan stuiten, is een illusie. Het wordt tijd dat we de waarheid onder ogen zien, en dat is dat Saoedie Arabië de volgende in de rij is die valt. Toevoer van olie uit het hele M.-O. zal precair zijn, en zal binnen niet al te lange tijd ophouden. De falende economieën van de hoofdrolspelers in de wereld torpederen het model van de globalisering.
Krapte in grondstoffen, peak oil and gas, in combinatie met een economisch denken dat uitgaat van de onbeperkte beschikbaarheid daarvan, is gedoemd in het zand te bijten. Letterlijk in dit geval.

Rest In Privacy | 19-10-14 | 08:19

namensmijnhond | 19-10-14 | 00:24

"Met vreugde wordt gevierd dat de aanval op Kobani is afgeslagen. De veldslag is gewonnen,"

"Kobani, met origineel 60.000 inwoners, was een brug te ver,"

Is simpelweg niet waar. De strijd woedt voort in het Oosten en Zuiden, versterking onderweg. De roep om grondtroepen blijft onverminderd zoals deze daar al weken aan de gang is. Het vertrek van het artikel is dus onjuist en gestoeld op Westerse bronnen.

"Dit geeft de unieke situatie dat dit land aan de ene kant jeugd levert die voor het kalifaat strijdt, en aan de andere kant de vliegvelden, straaljagers en informatie geeft om diezelfde jeugd om te leggen."

Het dekken van beide kanten is helemaal geen unieke situatie. Dit gekonkel is politiek uitermate interessant en gebeurt al eeuwen. Je zit aan het eind van de rit immers altijd goed.

IS draait in ieder geval op 4 financiële peilers: Olie, belastingen, overvallen en buitenlandse donaties.

Naast manschappen vloeit er simpelweg geld naar IS ook vanuit SA. Het probleem dat reeds geschetst is door de
coalitie is dat de doelen om te bombarderen steeds kleiner worden. Wat je voornamelijk kunt bombarderen daar is zand.

"Gas en olie kan al niet meer via Irak en Syrië betrouwbaar aan het Westen geleverd worden."

In combinatie met,

"De Islamitische Staat profiteerde van een verzwakte Assad,"

Assad was de controle over zijn land al kwijt aan splintergroeperingen voor de opkomst van IS. Je mag van deze man vinden wat je wilt maar hij is de enige die in deze context nog zit. Politiek is hij uitermate slim.

Een beter en meer aannemelijke lezing is dat hij IS in moedwil in het zadel heeft willen helpen als oppositie, is om het Westen een keuze te bieden± Zij aan de macht of ik en zo steun af te dwingen en controle terug te krijgen.

Stabiliteit werd onder valse voorwendselen verruild voor marginale kansen op democratie.

Democratie is een Westerse waarde. Als je de ware waarde van democratie wil peilen, dan moest je Irakezen maar eens vragen hoe de democratie hen smaakt die onder valse voorwendselen naar hen is toegebracht onder aanvoering van Amerika en hoeveel beter de situatie is geworden sinds de val van Saddam.

Mocht je de reis niet willen maken dan kun je je ook eens verdiepen in de Europeaan en vragen hoe democratie hen smaakt in het kader van de vorming van de EU.

Democratie is de illusie van vrijheid.

Tot slot wil ik Feynman nageven dat ik hem oprecht een boven gemiddeld intelligentie gozer acht. De mate van verdieping die hij elke week over een onderwerp weet op te werpen is prijzenswaardig maar de tijdsdruk leidt net iets te vaak tot te harde maar verkeerde conclusies.

netniet | 19-10-14 | 07:47

Maar geld is er wel genoeg voor de 'asielzoekers'. In Italië wachten er 1.000.000 voor overkomst.

duitse herder | 19-10-14 | 06:08

necrosis | 19-10-14 | 03:30
Ik bedoelde, de regering van de Oekraine draait de feiten om.
Rusland, Poutin klampt zich nog steeds vast dat de vijanden uit het westen komen.
Maar ze komen uit het zuiden, de Tjetchenen vergezeld door een kolossale hoeveelheid jihadisten, die vrij door Turkije mogen reizen op weg naar de Kaukasis.

Jan Dribbel | 19-10-14 | 04:14

Ik probeerde 1 keer Fish & Chips with mushy peas, ....

DANNY3960 | 19-10-14 | 03:59

necrosis | 19-10-14 | 03:34
Geen idee, maar bovenal geen interesse wat iemand eet op welke dag van de week.
.
Ik eet op donderdag afhaalchinees, maar heb niet de illusie dat ook maar een weldenkend mens daadwerkelijk geinterresseerd is in mijn maaltijd op donderdag.

appelvink | 19-10-14 | 03:50

@miko | 19-10-14 | 03:35
Momenteel zijn Koerden 'verzetshelden' in de strijd tegen isis.
Ik trap er niet in!

necrosis | 19-10-14 | 03:45

tattooboer | 19-10-14 | 03:00
Face to face gesprekken hebben mij overtuigd van de goede bedoelingen en juiste mindset van deze meneer. Ik herhaal: deze man is GEEN moslim,

appelvink | 19-10-14 | 03:36

@bakoenin | 19-10-14 | 01:22
En te bedenken dat de koerden overwegend ook bestaan uit aanhangers van de hier zo(terecht) verfoeide religie.

miko | 19-10-14 | 03:35

@appelvink | 19-10-14 | 03:28
Atheïsten zijn toch mensen die geen vis eten op vrijdag?
*blonT kijken doet*

necrosis | 19-10-14 | 03:34

@Jan Dribbel | 19-10-14 | 03:22
Ik draai geen feiten om, ik moest even projectielkotsen na het lezen dat Europa weer mag dokken voor een conflict dat de onze niet is.
Onze salarii zijn niet toereikend om de ellende van de hele wereld te kunnen betalen.
Laat onze politici DAT eens goed in de oren knopen!
*godverdomme*

necrosis | 19-10-14 | 03:30

En hij ligt 5 x daags zijn reet naar het westen?
DANNY3960 | 19-10-14 | 02:50
Atheisten liggen nooit met hun reet richting 'n bepaalde richting. Weet u uberhaupt wel wat een atheist is?

appelvink | 19-10-14 | 03:28

necrosis | 19-10-14 | 03:11
Dit ook weer een geval van de feiten omdraaien.
Propaganda.
Maar ik begrijp dat de jeugd in de Oekraine weg wil uit de verstikkende Rusland-invloed.
Hoe voelen de bewoners van de Krim zich nu ze niets meer mogen op Internet.
Nu de Russische dictatuur/censuur doordringt bij de bewoners van de Krim.
Zijn ze nog steeds zo enthousiast?

Jan Dribbel | 19-10-14 | 03:22

necrosis | 19-10-14 | 02:49
Asha de Tuinbroek is Nederlandse en die zou zich zuurpruim noemen ipv pruimzuur.
En de trol pruimzuur vertelt dat alle Koerden barbaarse moordenaars zijn.
De trol heeft goed geluisterd naar de erdogan-propaganda.
Een infiltrant die de nutteloosheid van de turken in west-Europa bevestigd.
Als je in het dagelijks leven een nul bent noem je je pruimzuur.

Jan Dribbel | 19-10-14 | 03:13

Te veel, te laat.

DANNY3960 | 19-10-14 | 03:11

@appelvink | 19-10-14 | 02:48
Ik wil het graag vertrouwen en geloven maar mijn eigen ervaringen houden me op de hoede. Vooral als je nagaat dat het veelal de tweede generatie van alle allochtonen is die zich opeens geroepen voelt hun ouder's cultuur in ere te herstellen.

tattooboer | 19-10-14 | 03:00

appelvink | 19-10-14 | 02:48

En hij ligt 5 x daags zijn reet naar het westen?

DANNY3960 | 19-10-14 | 02:50

@Jan Dribbel | 19-10-14 | 02:45
Bij zo'n nick denk ik eerder aan Asha Tuin Broeke.

necrosis | 19-10-14 | 02:49

tattooboer | 19-10-14 | 01:25
U heeft helemaal gelijk.
Edoch: sinds drie jaar heb ik een Koerd als buurman. Een irakese Koerd. De man is atheist.. 15 jaar geleden gevlucht uit Irak. Hij is vriendelijk, zeer behulpzaam, en wil absoluut niets te maken hebben met mohammedanen.
Hij ziet Nederland daadwerkelijk als z'n nieuwe veilige vaderland, en doet alle moeite deel te nemen aan onze vrije samenleving.
Een groot contrast met import-moslims, turks of marokkaans, die weigeren zich aan te passen aan civilisatie en beschaving.

appelvink | 19-10-14 | 02:48

Iemand die zich pruimzuur noemt, hoe ver kan je je verlagen, als turk zijnde.

Jan Dribbel | 19-10-14 | 02:45

@tattooboer | 19-10-14 | 02:37
Ik heb het niet over 8-jarige meisjes, ik heb het over volwassen vrouwen.
De koerden zijn nu 'the good guys' aangezien isis 'the bad guys' zijn.
Ik loop in ieder geval niet niet met een 'hup, Koerden' vlag te zwaaien.....

necrosis | 19-10-14 | 02:42

@necrosis | 19-10-14 | 02:33
Goetspe van je een 8 jaar oud meisje een vrouw te noemen hoor! Jij durft.

tattooboer | 19-10-14 | 02:37

@tattooboer | 19-10-14 | 02:10
Hun cultuur?
Je bedoelt dat een Koerdische vrouw mag trouwen met wie ze wil zolang hij maar Koerdisch is?
Eerwraak staat hoog op hun agenda.

necrosis | 19-10-14 | 02:33

@pruimzuur | 19-10-14 | 02:21
ps: man-oman waarom komen mensen als jij naar GS als je helemaal niks over de GS weet? Ga eensch deaud.

tattooboer | 19-10-14 | 02:27

@pruimzuur | 19-10-14 | 02:21
Allemaal!

tattooboer | 19-10-14 | 02:25

@tattooboer | 19-10-14 | 02:10
Ik zou voor 'koerden' ook 'duitsers', 'molukkers', 'marokkanen', 'motorbendes' etc. kunnen invullen, maar dat verandert niks aan de drogreden dat de (lees: alle) koerden barbaarse moordenaren zijn.
 

pruimzuur | 19-10-14 | 02:21

@pruimzuur | 19-10-14 | 01:50
Niet nodig. Lees en leer zelf maar wat meer over de koerden, hun cultuur en hun acties. Kom daarna maar weer eens terug met open ogen.

tattooboer | 19-10-14 | 02:10

Graaf van Egmont | 19-10-14 | 01:48
De Turken, lees Erdogan doen niets.
IS is vanaf het ontstaan door Erdogan en Qatar gesteund.
Da Amerikaanse president moet een duidelijk statement maken. Turkije moet kiezen: voor of tegen IS.
Voor of tegen de NATO.
De VS moeten die eindeloze rijen turkse tanks eens aanvallen en dan sorry zeggen, ze leken op de tanks die IS heeft gestolen uit allerlei wapendepots in Irak.

Jan Dribbel | 19-10-14 | 02:03

@tattooboer | 19-10-14 | 01:25
Secundum quid much?

pruimzuur | 19-10-14 | 01:50

Vraag me af hoe lang het duurt voordat de Turken in Kobane ingrijpen. Vanmiddag was op de livestream te zien dat een tiental mortiergranaten op Turks grondgebied vielen nabij het spoorwegamplecement/grensovergang. De aanwezige turkse soldaten waren behoorlijk zenuwachtig en hergropeerden hun tanks en zetten zelf mortierstellingen op.

Graaf van Egmont | 19-10-14 | 01:48

AntiSoof | 19-10-14 | 00:29
Ga weg met je stammen! Dit soort ideeen is voor primaten. Kijk naar de achterlijke landen waar men nog leeft in "stammen".
Haat jegens andere stammen, haat jegens hen die hun stam verlaten, met als resultaat inteelt en achteruitgang van verstandelijk vermogen. Met vervolgresultaat afschuwelijke stammenoorlogen.
Een stamboom heeft totaal niets te maken met leven binnen een stam. Jij verwart de historie van een enkele familie met een volk/natie/religieuze stroming.
-
Eind 19e eeuw waren ook in Nederland dorpjes, achtergebleven gebied, waar mensen van buiten dat dorp eruit werden geknuppeld.
Mensen, afkomstig uit een durp vijf kilometer verderop, werden beschouwd als "indringers" van buiten, niet welkom binnen de eigen durpse inteeltclan.
De gevolgen daarvan zijn heden ten dage nog zichtbaar in die dorpen: een onevenredig hoog percentage zwakzinnigen, zwakbegaafden of fysiek gehandicapten.
.
Anno nu is er een strijd gaande tussen onze beschaving, rede, menselijkheid en vrijheid versus barbaren (moslims) die zo'n 1400 jaar geleden gestopt zijn met hun ontwikkeling wb beschaving, rede, menselijkheid en vrijheid.
Elke beschaafde ontwikkelde vredelievende wereldburger zou dit soort primaten moeten verafschuwen en bestrijden. Of die wereldburger nu in Peru, Schotland, Nieuw-Zeeland of Eindhoven woont.

appelvink | 19-10-14 | 01:46

Even voor de duidelijkheid over de koerden. Ze vielen een school vol kinderen aan in Turkije en staken die in brand, zulke lieverds zijn de koerden nou. Ze zijn geen haar beter dan Erdogan zelf:
www.liveleak.com/view?i=047_1413670647...

tattooboer | 19-10-14 | 01:25

paost712 | 19-10-14 | 00:39
En waarom zouden wij op hun moeten rekenen dan?
Kunnen we op jou rekenen?
Pak jij de wapens op en reis je af naar die zandbak om de democratie of whatever te redden?
Welnee, je mekkert over de schandalige belastingen die je moet afdragen en je droomt over die grote bak en dat lekkere wijf, allemaal voor jou omdat je zo geweldig bent.
En als je dat hebt dan wil je dat houden, en iedereen die dat niet heeft is een loser.
En moet het maar uitzoeken.
Waarom in vredesnaam verwachten mensen zoals jij, of anderen hier solidariteit om het veilige wereldje te beschermen?
Terwijl het je geen zak interesseert wat er met anderen gebeurd.
Nou mij dus ook niet, ik zie werkelijk niet in wat er nu zo waardevol is aan onze maatschappij om mezelf daar druk over te maken.
Er is geen solidariteit meer, en als je wilt dat jouw wereld veilig is dan moet je een gun pakken en er iets aan doen.
Thats it, maar niet van mijn centen.

bakoenin | 19-10-14 | 01:22

asylumstreetspanker | 19-10-14 | 01:09

Nóg vroeger dronk ik een kleintje pils voor fl. 0,75 .

DANNY3960 | 19-10-14 | 01:21

Vroeger stonden dit soort artikelen in de NRC.

asylumstreetspanker | 19-10-14 | 01:09

Nederland was nooit langer dan 70 jaar zonder oorlog.

DANNY3960 | 19-10-14 | 01:02

Feynman snapt hem niet Iran = good guys in dit conflict. Saoedi Arabië en de golfstaten zijn juist de aanstichter van alle ISIS-ellende. Kom maar lekker door met die ayatollahs in Jemen, het is nu toch al een tribale teringzooi met kindbruidjes en eerwraak en andere barbarij. De komst van Iraans gezag kan de situatie eigenlijk alleen maar verbeteren, zo'n kolerezooi is het nu in Jemen.

Ooit_huisregelneef | 19-10-14 | 00:54

@AntiSoof | 19-10-14 | 00:29
Ja oke, ik snap het. EIGEN stammen. Maar je weet het mooi in te pakken. Kon het maar, ik zit altijd hippies uit te schelden omdat zij het niet helemaal begrepen hebben met hun regenboogjes en bloemetjes in hun anus, maar toch zie ik mijzelf ook als een natuurmens. Ik ken bossen uit mijn duim. Weet van planten en soorten hout. Dieren of planten die je beter niet kunt opeten.. hoort ook een beetje bij een stam. Iedereen heeft een plek. En er is inderdaad behoorlijk wat heibel in de tent sinds misschien zelfs al honderden of duizenden jaren. Maar de focking hippies snappen dat niet.

de grote Anti | 19-10-14 | 00:40

Het is allemaal heel ernstig en heel naar, en ik weet zeker dat we allemaal heel erg dood gaan als we dit laten voortduren.
Maar voor zover ik in mijn leven kan nagaan, en dat zijn heel wat jaartjes is het altijd heel ernstig en heel naar geweest, en was de dood ons enige uitzicht.
Het meeste heb ik genoten van de empathie van mijn medemens, voor wie ik altijd heb kunnen doodvallen, echt werkelijk het zal niemand ook maar een drol interesseren of ik nu leef of dat u leeft.
En waarom zou ik me dan druk moeten maken over boze haatbaarden, of commies, of Korea, of weet ik veel wat voor ellende.
Ik leef nu, kan me aardig bedruipen, ben niet afhankelijk van de goedertierenheid van mijn o zo meelevende medemens, voor wie ik dood kan vallen als ik niet genoeg pecunia heb, dus waarom zou ik me druk moeten maken over wat er gebeurd in een woestijn, of zelfs maar een dorp verderop?
Kom jongens zelfredzaamheid, en niet jammeren.

bakoenin | 19-10-14 | 00:39

@De Geus | 19-10-14 | 00:08,
Oorlog voeren is een beetje achterlijk. Vind ik.

AntiSoof | 19-10-14 | 00:31

@de grote Anti | 18-10-14 | 23:51
Wat ik probeerde te zeggen is, dat ik denk dat wij mensen volgens mijn conclusie, met de kennis die ik tot nog toe heb, wij mensen in stammen dienen te leven. En dat er dus vuile krachten zijn (piraten) die ons leven verstoren. Meer niet.

AntiSoof | 19-10-14 | 00:29

@netniet | 18-10-14 | 23:20
Neem je kans waar. Schrijf je analyse en we kijken mee..........

namensmijnhond | 19-10-14 | 00:24

Ommezwaai | 18-10-14 | 23:55
Erdogan smult van deze videos.
Als het aan Erdogan ligt zien we deze beelden straks in Turkije.

Jan Dribbel | 19-10-14 | 00:23

Ommezwaai | 18-10-14 | 23:55
Ze roepen voortdurend Allah Akhbar, maar met de islam kan dit niets te maken hebben. Het moet en zal aan Israël en Wilders toe te schrijven zijn. Zoals die bevolkingsgroepen wegzet, afschuwelijk.
Zou een Gutmensch zeggen die vervolgens rustig gaat slapen.

Zoetwaterpanharing | 19-10-14 | 00:21

Uiteindelijk zullen we echte oorlog moeten voeren. Zonder hand op de rug.

De Geus | 19-10-14 | 00:08

Fr_08 | 18-10-14 | 23:48

WWIII is al paar jaar aan de gang, we waren er nog niet in betrokken, daar komt binnenkort ook een einde aan. Welterusten.

DANNY3960 | 19-10-14 | 00:06

Om een lang verhaal kort te maken, als ze elkaar nou allemaal uitmoorden, zijn we van alle ellende af.

The real McCoy | 19-10-14 | 00:06

De koerden zijn de palastijnen van Turkije, goed of slecht?

MoetDatNou? | 18-10-14 | 23:58

@AntiSoof | 18-10-14 | 23:43
Ojeetje soof, je zit schijnbaar met je 'stammen' vanavond. Ik weet zeker dat veel mensen die de reis konden betalen (weleens die gigantische schepen gezien?) heel bewust een nieuw land opzochten na serieuze overwegingen. Een nieuw begin, weg van de focking middeleeuwen en alle ziekten. Daar in de nieuwe wereld kwamen ze natuurlijk mensen van hun eigen stam tegen als het ware. Engels leren was een must want gebarentaal kenden ze nog niet echt. Whatever, zo hebben aardig wat van mijn voorvaderen het bekeken.

de grote Anti | 18-10-14 | 23:51

WW3 begint steeds meer vorm te krijgen.

Fr_08 | 18-10-14 | 23:48

@Baruch de Spinazie | 18-10-14 | 23:01
Stel dat ik jouw koerdenplan steun, wat doe jij dan voor mijn plannen?
1. Grenzen dicht.
2. Illegalen eruit.
3. Verbied islam.

*gelijk oversteken mompelt*

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 23:46

Parsons | 18-10-14 | 23:40

Ik mag hopen dat ze rijen dik regelrecht naar de slachtbank gaan, kunnen ze die maagd van 72 eindelijk ontmoeten.

*schenkt nog eens in*

DANNY3960 | 18-10-14 | 23:44

@de grote Anti | 18-10-14 | 23:37,
Die deportaties waren gewoon aangestuurd. Mensen verlaten hun stam in principe nooit. Of ze moeten zich gedwongen voelen.

AntiSoof | 18-10-14 | 23:43

En wij maar afvragen waarom n-europeanen honderden jaren geleden naar o.a de usa en australie/n-zeeland zijn gevlucht.. Jah, ik zei gevlucht. Was het niet de adel of andere corrupte hufters die graag met ze fuckten, dan was het wel het duistere moslim fanatisme dat vanuit spanje en turkije omhoog kroop. America, fuck yeah. Maar de ghetto's daar wordt je ook niet echt vrolijk van. Australie heeft een pakistanen probleem, het lijkt je overal te achtervolgen. Dan engeland, ik kijk graag naar jamie oliver (de chefkok) omdat hij eerlijk en direct is. Hij laat ook niet met zich fucken. Dan zie je een typisch engelse school. Hij wil de kinders gezonder laten eten want ze krijgen in elkaar gepropte seperatorvlees burgers en nuggets elke dag met een bak zout erin. Hopenloos, want de kinderen zijn eraan verslaafd. En hoe verrassend.. bijna de helft van de school komt uit donker afrika en is 'thug life'. De rest volgt. Soms snap ik niet meer wie er precies
aan de touwtjes trekt, pff..

de grote Anti | 18-10-14 | 23:37

@MarcS | 18-10-14 | 23:27
'Toch maar eens kijken hoe ik familie en haard kan beschermen binnenkort.'
Kijk, je zegt nu precies hoe de werkelijkheid zou moeten zijn. Jij in jouw stam in ik in de mijne. Maar omdat wij - mensen- verspreidt zijn over de aarde kennen we elkaars stam niet meer. Wie kent nog zijn hele familie? Ja, de rijke patsers en de 'specialen'. Want daar gaat het om. Wie is je stam. (Familie)
De bijbel besteedt niet voor niets zoveel aandacht aan de stamboom, zal ik maar zeggen.
Niet dat ik zo een familiegek ben of zo. Maar ik denk dat wij (mensen) in stamverband dienen te leven. Dat we nu op aarde verdeeld zijn is juist één van de problemen.

AntiSoof | 18-10-14 | 23:37

"Al zou de ene groep moslims de andere uitmoorden, dan eindigt de wereld met moslims die uitblinken in goedkope, effectieve oorlogsvoering. Steeds verder weg van een wereld waar vrede, tolerantie en verlichting tot de mogelijkheden behoren."
Vrede, tolerantie en wereldvrede zijn nu al ver te zoeken. Feynman maakt nog altijd niet duidelijk wat de Westerse belangen zijn in het Midden-Oosten en hoe het Westen deze kan behartigen door zich te mengen in de conflicten.

7,62x39 | 18-10-14 | 23:35

@Osdorpertje | 18-10-14 | 22:23
Ja, en?

Parsons | 18-10-14 | 23:33

@Ommezwaai | 18-10-14 | 22:21
Toen ik dat hier voorspelde was ik een nazi, een doemdenker, een fascist die demense geen vrijheid gunde...

Ik zou willen dat ik geen gelijk had gekregen.

Ook dat snappen goetmensen niet.

Parsons | 18-10-14 | 23:33

Is IS slechts afleiding? Afleiding om idd in grote getale vluchtelingen op onze stoep af te leveren? Je zou het bijna gaan denken.

Toch maar eens kijken hoe ik familie en haard kan beschermen binnenkort.

MarcS | 18-10-14 | 23:27

Grenzen dicht.
Illegalen eruit.

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 23:24

Feynman, de eeuwige groep 8 leerling, die elke week een ander werkstuk bij elkaar moet copy/pasten. Dat je kunt surfen wil ik je nageven maar je vermogen tot het trekken van juiste conclusies en je naïeve geloof in Westerse waarden is ronduit hilarisch.

netniet | 18-10-14 | 23:20

Goed nieuws uit Milaan!

Vandaag 100.000 demonstranten de straat op tegen de immigratie. Voor de Lega Noord.

*Demonstranten in Milaan zijn bootvluchtelingen zat*
nos.nl/video/711408-demonstranten-in-m...

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 23:19

Heeft dan niemand het boek The Train that Disappeared into History gelezen?

Wachtloper | 18-10-14 | 23:18

@Ommezwaai | 18-10-14 | 23:00
Wij. Organiseer je, bereid je voor, op alle mogelijke manieren.

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 23:18

@lewis lewinsky: beter nog... Een filmpje met een plattegrond! van het Haagse duo Jacobse en Van Es.
youtu.be/K0lg9KchCqQ

ie-wie-waai-weg | 18-10-14 | 23:17

@Lewis Lewinsky,

Als je orde op zaken wilt, help die Koerden met wat ze nodig hebben ipv vluchtelingen opnemen. Die gasten WILLEN strijden en vechten. Give them the tools!

Als Kobane blijft bestaan, heb je ook minder vluchtelingen. Daarnaast krijg je er hratis een hoop dode reli-gekkies bij. Tel uit je winst!

Baruch de Spinazie | 18-10-14 | 23:01

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:55
Maar Lewis, wie zou dit moeten doen dan?
Onze overheid is al jaren een absolute giller.
.
De enige mogelijk rest ons nu nog om een jaartje de politiek af te schaffen, een staat van beleg af te kondigen en een keer schoon schip te maken.
Helaas zullen we daarna weer de politiek de macht moeten teruggeven, waardoor de puinhoop weer snel terug zal zijn...

Ommezwaai | 18-10-14 | 23:00

Dit gelazer in het Midden-Oosten gaat nog tientallen jaren duren, zo niet langer. Wen maar vast aan het idee.

brutus68 | 18-10-14 | 23:00

@Publius| 18-10-14 | 22:53
Eerst orde op zaken in eigen land. We worden overspoeld door buitenlanders, waaronder mohammedaanse terroristen.
*ISIS woont om de hoek*

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:55

Wat Baruch de Spinazie | 18-10-14 | 22:38 zegt..

Rest In Privacy | 18-10-14 | 22:53

Ik heb er alle vertrouwen in dat alles volgens plan verloopt en de Grote Oorlog binnenkort vanuit het midden oosten over de wereld wordt uitgestort. Hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over de dollar en de hoogte van staatsschulden en begrotingstekorten.

Pimp my Voortuin | 18-10-14 | 22:52

@Frans1156 | 18-10-14 | 22:46
Juist.
*grenzen dicht*

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:48

Hebben jullie die duizenden strakke afrikaanse gezichten zien aankomen in Italië? De Italianen hebben gelijk. Het is geen immigratie, het is een invasie van tienduizenden kansloze mannen die Europa zullen destabiliseren en misschien veel erger. Die komen hier echt niet voor een inburgeringscursus.

Frans1156 | 18-10-14 | 22:46

In de afgelopen 1400 jaar hebben ze daar niets anders gedaan als elkaar uit proberen te moorden. Waarom moeten wij ons er nu mee bemoeien?

ZwarteKater | 18-10-14 | 22:42

@Feynman,

Veldslag gewonnen? Kobane heeft tot nu toe stand gehouden maar er staat een grootscheepse aanval van de reli-malloten gepland. Op twitter gaat het via diverse kanalen rond dat vanacht wel eens de nacht zou kunnen zijn. Ik hoop dat die Koerden het redden en zit me op te vreten hoe "wij" met z'n allen, de Koerden aan hun lot overlaten.

Telkens weer de loze kreet "nooit meer" en telkens weer laten we het gebeuren. Ik ben pissed, verdrietig en opstandig. Ik heb geen idee wat ik kan doen, ben helaas geen Ron. Het enige wat we kunnen doen is massaal ons stem laten horen op de sociale media of waar dan ook. Druk zetten op onze volksvertegenwoordigers. Want als er ergens stemmen zijn te behalen dan ineens komen de principes en de oprechtheid naar voren *kuch*.

#Kobane!!

Oja, en FCK IS

Baruch de Spinazie | 18-10-14 | 22:38

Je moet het pprobleem IS niet oplossen, maar consolideren.Zolang ze elkaar afmaken , is het goedkoper, dan wanner IS verslagen is.Want wie mag de , wederopbouw, financieren, en de miljoenen ontheemden voeden, juist europa dus wij ook.Zelde scenario als bij de palestijnen, Israel houd daar de bouwsector in stand.

Archy Bunker | 18-10-14 | 22:38

@ZKH EénOog | 18-10-14 | 22:32
En zelfs dat niet. ISIS woont naast hen, en ze blijven maar wegkijken.

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:35

En het is dus Jemen. Met de J van Jezusmina, wat een kudtlandt.
*Nederlands is van ons*

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:35

@ie-wie-waai-weg | 18-10-14 | 22:31
Haha! Zet nog even de kleuren erbij, en je hebt iets fraais.

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:33

"... De reactie dat het ons probleem niet is, dat de optie zou bestaan het te negeren snap ik ook niet..."

Makkelijk: De gemiddelde mens is pas bereid een 180 graden omslag in oplossingsgerichte gedachten te maken wanneer het probleem zijn voordeur binnen komt.

En zolang het gros van de westerse mensen het zelfs in crisistijd nog weelderig goed heeft, zullen zij met liefde hun koppen in het zand blijven steken.

ZKH EénOog | 18-10-14 | 22:32

Mohammedanen die andere mohammedanen uitmoorden in een ver land. Boeiend.

De mohammedanen in Nederland en Europa, daar zit ik wel mee. Wat gaan we daaraan doen?
*ISIS woomt naast je*

Lewis Lewinsky | 18-10-14 | 22:32

De 4 belangrijkste stromingen:
1) verkrachters/mishandelaars (geiten, paarden, vrouwen, kinderen)
2) rovers (bejaarden/juweliers/kinderen/vrouwen)
3) rondhangers (straathoek,UWV, pro-isis-demonstratie, Theehuis, voor de schotelantenne-TV)
4) moordenaars

ie-wie-waai-weg | 18-10-14 | 22:31

Los van de besnedenen, en maar te zwijgen over de Balkan en de Kaukasus en daaromheen, ZO-Azië, Midden-Amerika en enkele andere gebieden: Vanaf mijn jeugd werd mij door betrokken luitjes beloofd dat er een betere wereld zou komen. Ze logen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-14 | 22:29

@VanBukkem | 18-10-14 | 22:23
Tegenwoordig is iedereen toch van alles.

toetanchamon | 18-10-14 | 22:28

Typisch dat de kleuren paars en rood voor extra ellende zorgen...... Waar ken ik dat toch van?

Unievooru | 18-10-14 | 22:25

De wetenschap en de farmaceutische industrie zitten niet stil natuurlijk, zijn industrieën waar miljarden in omgaan en grote machten aan het werk zijn. In deze wereld is alles te koop en iedereen met geld kan alles kopen. Je hebt maar een maar man nodig en je kunt dood er verderf zaaien. Bart Knols legt het uit www.universiteitvannederland.nl/colleg...

En welk land/geloof ga je dan als dader aanwijzen? We zitten in een hele rare situatie.

toetanchamon | 18-10-14 | 22:23

Sommige problemen zijn niet met nuance op te lossen. En zolang het 'beschaafde' westen, onder leiding van de immer politiek correcte machthebbers, zich wel achter dat flinterdunne schild dat men nuance noemt blijft verschuilen, zal het voorlopig alleen maar erger worden.

ZKH EénOog | 18-10-14 | 22:23

Zonder de financiële steun uit Saoudie Arabië was al dat geweld niet mogelijk geweest. En dat geld krijgen ze van ons in ruil voor benzine.

Osdorpertje | 18-10-14 | 22:23

(Ik dacht dat Hans Jansen onze huisarabist was...)

VanBukkem | 18-10-14 | 22:23

Die Arabische lente is een islamitische herfst geworden.
Geen land is er goed onder vandaan gekomen.
Deze landen hebben eenmaal een sterke leider (lees: dictator) nodig.
Maar zoiets begrijpen linkse clubjes nu eenmaal niet.

Ommezwaai | 18-10-14 | 22:21

Een zooi dus, die ons nog wel even zal bezighouden

Islamofiel | 18-10-14 | 22:09

We moeten ook niet met duur materiaal tegen ze vechten.
smart bombs en dat soort zaken.
Met wat wel?
Beats me,maar we zouden eens bij de bron beginnen. De bankiers van de jihadisten zitten op het schiereiland.
Laat ze dan maar betalen voor hun eigen veiligheid want de door de arabieren zo gewenste Jihad zal een monster blijken dat zijn makers zal verzwelgen.

miko | 18-10-14 | 22:06

Dat word wel een erg grote parkeerplaats zeg. maar het kan niet snel genoeg gebeuren.

tattooboer | 18-10-14 | 22:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken