Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tropenmuseum presenteert nieuwe Zwarte Pieten

FAAAAAAAL.jpgMogen wij even voorstellen? Van links naar rechts: Tulband-Piet, Kermit-Piet (*), Fez-Piet en VanGogh-Piet. Terwijl in Rotterdam collecterende Zwarte Pieten uitgescholden en bespuugd werden, vond in Het Tropenmuseum te Amsterdam een peopsaaie modeshow plaats alwaar de wintermode 2014 voor Sint-helpertjes werd gepresenteerd. Mooi stukje Everyday Institutional Multiculturalism (is er al een Tumblr?) dat maar weer eens aantoont dat Amsterdam Nederland niet is, en andersom. WegMetOns-filmpje bij AT5.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

dimitrios007 | 01-12-13 | 21:19

@Synecdoche
De uniformen van de Zwitserse garde zijn grotendeels 16e eeuws en een erfenis van de 'condottiere' (huurlingen. Zwitsers waren daar beroemd om). De helmen, in Nederland bijvoorbeeld 'Spaanse helm' genoemd en de stalen curassen zijn daar een mooi voorbeeld van.

De lezing van Schenkman is ietwat eenzijdig. In de 17e eeuwe liepen al zwartgemaakte kinderen joelend door de straten rond de sterfdag van de (toen nog) heilige Nicolaas.

Hoogstwaarschijnlijk is de sinterklaasviering een gekerstende versie van het Germaanse Joelfeest. Schenkman heeft hooguit een traditie vorm gegeven die al vele eeuwen langer bestond.

Plusser | 01-12-13 | 21:00

@Synecdoche
De uniformen van de Zwitserse garde zijn grotendeels 16e eeuws en een erfenis van de 'condottiere' (huurlingen. Zwitsers waren daar beroemd om). De helmen, in Nederland bijvoorbeeld 'Spaanse helm' genoemd en de stalen curassen zijn daar een mooi voorbeeld van.

De lezing van Schenkman is ietwat eenzijdig. In de 17e eeuwe liepen al zwartgemaakte kinderen joelend door de straten rond de sterfdag van de (toen nog) heilige Nicolaas.

Hoogstwaarschijnlijk is de sinterklaasviering een gekerstende versie van het Germaanse Joelfeest. Schenkman heeft hooguit een traditie vorm gegeven die al vele eeuwen langer bestond.

Plusser | 01-12-13 | 20:59

@Synecdoche
De uniformen van de Zwitserse garde zijn grotendeels 16e eeuws en een erfenis van de 'condottiere' (huurlingen. Zwitsers waren daar beroemd om). De helmen, in Nederland bijvoorbeeld 'Spaanse helm' genoemd en de stalen curassen zijn daar een mooi voorbeeld van.

De lezing van Schenkman is ietwat eenzijdig. In de 17e eeuwe liepen al zwartgemaakte kinderen joelend door de straten rond de sterfdag van de (toen nog) heilige Nicolaas.

Hoogstwaarschijnlijk is de sinterklaasviering een gekerstende versie van het Germaanse Joelfeest. Schenkman heeft hooguit een traditie vorm gegeven die al vele eeuwen langer bestond.

Plusser | 01-12-13 | 20:58

@Plusser | 30-11-13 | 20:27 | + 24
Zwarte Piet bestond in Nederland voor ongeveer 1850 niet eens. De vormgeving van Sinterklaas en ZP is bedacht door Jan Schenkman en de Amsterdamse uitgever G.T. Bom (die een hekel had aan negers, maar dat terzijde). Sinterklaas was simpel: tenue van een katholieke bisschop. Voor Zwarte Piet is de huidskleur zwart bedacht wegens schoorsteen/exotisch (je zag ze toen nog nauwelijks, en de schoorsteen paste goed in het verhaal want er wáren nog echte smerige schoorstenen) en het pak is gebaseerd op de toen hevig in de mode zijnde, ook weer lekker exotische dracht van de zouaven: Noordafrikaanse soldaten in Franse dienst. Zelfs het Vaticaan is daarvoor gezwicht; de Zwitserse garde loopt er dagelijks in, alleen zijn ze dan niet zwart. En dat uniform dateert van na 1910, afgekeken van Zwarte Piet dus.

Synecdoche | 01-12-13 | 13:40

Als je jezelf zo voor lul moet zetten, wil je niet herkend worden om de rest van het jaar niet als risee van de buurt te boek te staan. Ik zou zeggen zwarte schmink erover heen doen en het kan net allemaal :-)

LostSandWich | 01-12-13 | 12:39

Hoe achterlijk ....

Iwmac | 01-12-13 | 10:57

-weggejorist-

wezenloze | 01-12-13 | 10:44

Hoe is dit beter? In plaats van 1 etnische minderheid worden er nu 4 op een stereotype manier afgeschilderd. Nee, dat is echt een stuk beter. En waarom is er geen vrouw bij?

The Unjorisable | 01-12-13 | 10:43

De tentoonstelling Zwart & Wit is mogelijk gemaakt met bijdragen van het Mondriaan Fonds, SNS REAAL Fonds, Stichting Herdenking Slavernijverleden 2013, AFK (Amsterdams Fonds voor de Kunst), het kfHein fonds, de Janivo Stichting en het Prins Bernhard Cultuurfonds. Het Tropenmuseum wordt structureel gesteund door de leden van de BankGiro Loterij.
-
U weet wat U te doen staat.

(c)ZWITSUL | 01-12-13 | 09:47

In het wassen-beeldenmuseum komt volgend jaar een afbeelding van zwarte piet.... dan kunnen onze kinderen straks daar gaan kijken hoe zwarte piet eruit zag.

pitabroodje | 01-12-13 | 07:51

Jezus_Boeddha | 01-12-13 | 01:02
=============
De intocht van Sinterklaas gaan veranderen in de intocht van Jezus in Jeruzalem - lijkt mij geen goed idee.
Het zou dan best zo kunnen worden dat mensen aan de kant van de weg tegen de pieten gaan roepen:
" Aan het kruis met hem"
Wat er nu gebeurt is al erg genoeg.

pitabroodje | 01-12-13 | 07:48

@Peter Emile
Chapeau voor uw commentaar. Zelf had ik woorden als bizar en hopeloos in gedachten, maar onbeschrijflijk lullig en meelijwekkend drukken beter uit wat ik ook in gedachten had bij het kijken naar dit filmpje...
Dit gebeurt dus in hetzelfde Tropenmuseum dat onlangs haar gehele bibliotheek, opgebouwd in tientallen jaren van noeste koloniale en post-koloniale arbeid in de vuilcontainer gedumpt heeft...
Ik had nooit gedacht dat ik het zou zeggen maar dit museum kan beter opgeheven worden en de collectie verdeeld worden over volkenkundige musea die hun taak wel serieus nemen... Man man man wat een aanfluiting!

ProfessorPipo | 01-12-13 | 01:21

man ma man,en ze hebben er ook echt zooo vEEEEEL zin an,NOT

lege huls | 01-12-13 | 01:15

Hoe zit het met de mijter van Sinterklaas? Daar staat ook een kruis op en dat maakt hem wel christelijk. Zouden we intocht van Sinterklaas met zwarte Piet niet kunnen veranderen in de intocht van Jezus in Jeruzalem?

Jezus_Boeddha | 01-12-13 | 01:02

Nog nooit eerder is politieke correctheid zó onbeschrijflijk lullig én treffend op de foto gezet.

Het is, dat je haast niet anders kan dan je voor dit beeld plaatsvervangend diep te schamen, als het niet zo meelijwekkend was geweest.

Peter Emile | 01-12-13 | 00:49

Het Tropenmuseum is al decennialang een bolwerk van Derde Wereld-knuffelaars, multi-culti-promotors, subsidieslurpers, 'weg met ons'-denkers en kinder-indoctrineerders.

Peter Emile | 01-12-13 | 00:44

Een reden des te meer om dat tropenmuseum nu voor altijd te sluiten.

ad melkert | 01-12-13 | 00:23

Zwarte pieten worden al jaren lastigvallen in Rotterdam, helemaal niets nieuws.

Velocity | 30-11-13 | 23:17

Kruis is trouwens al van het grote boek van Sinterklaas gehaald door de NTR; lijkt teveel op een bijbel.... MAG NIET van de weg-met ons figuren!!!

EefvanderW | 30-11-13 | 22:55

Ach nog een paar dagen en dan is Sint vertrokken naar Spanje, Maar het volgende discussiepunt is aanstaande, namelijk de Kerstboom. Let maar op, die mag in Belgie niet overal meer zo worden genoemd. Want Kerst in een christelijk feest, en ja en dat kan je de moslims niet aandoen. Vandaar heet de Kerstboom nu in bijvoorbeeld Brussel feestboom. Dus binnenkort bij de publieke omroep verongelijkte moslims die eisen dat de Kerstboom voortaan ook ons land FEESTBOOM wordt genoemd. Want anders!

Ook hier >The Red Cross bans Christmas

www.dailymail.co.uk/news/article-15236...

andjing | 30-11-13 | 22:50

Walgelijk!

MacMiep.nl | 30-11-13 | 22:46

-weggejorist-

EefvanderW | 30-11-13 | 22:43

-weggejorist-

EefvanderW | 30-11-13 | 22:41

Weet je wat discriminatie is.? : Doutzen neuken met een condoom.

newray | 30-11-13 | 22:31

-weggejorist-

EefvanderW | 30-11-13 | 22:22

In januari gaat de NTR praten met de andere Sinterklaasverenigingen. Pas op, de NTR zal een sturende vinger in de pap hebben en zorgdragen voor de beeldvorming! BEELDVORMING is bepalend voor de verdere toekomst van Zwarte Piet. Laat de NTR dit niet vernietigen. Is de NTR trouwens geen linkse omroep???

EefvanderW | 30-11-13 | 22:21

-weggejorist-

EefvanderW | 30-11-13 | 22:17

BREAKING NEWS!!!
Van een man in een regenjas; het schijnt zo te zijn dat wethouder Andree van Es Quinsy Gario heeft geadviseerd om bezwaarschriften te sturen om zo een opening te forceren om Zwarte Piet te elimineren.
Quinsy is slechts een kwartiermaker. Het is een weg-met-ons- gebeuren met een sausje (gevaarlijke ontwikkeling)weg-met-jullie. De NTR is een aantal jaren geleden al bezig geweest om met kleurpieten op de proppen te komen maar door de grote ophef zagen ze daar verder vanaf. Nu komt het uit een andere hoek en zullen ze (NTR) toe gaan slaan. Blijf waakzaam a.u.b.

EefvanderW | 30-11-13 | 22:16

Die met de fez mag bij mij wel komen als ze een man is :)

Meneer-reetkever | 30-11-13 | 22:00

.. bizar. Het is weer oorlog en de moffen winnen alweer.

Jan Passant mk2 | 30-11-13 | 21:54

@Russells Teapot | 30-11-13 | 21:33 |

Nou dan zijn we dat wel met elkaar eens. Gelukkig maar. ga ik nu even weer wat anders doen. Fijne avond nog ;)

Chow | 30-11-13 | 21:35

@Chow | 30-11-13 | 21:31
Voetbal is veel populairder dan moderne kunst, dus het is beter te verdedigen dat er geld naar voetbal gaat, dan dat er geld mnaar moderne kunst gaat. Maar ik vind persoonlijk dat geen van beiden overheidssteun behoort te krijgen.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:33

Maria.1 | 30-11-13 | 21:29 |

Komt wel voor hoor. Ik heb ooit in de Bijlmer gewoond en waren er ook zwarte zwarte pieten. Maar ik praat dan over zeker 20 jaar geleden inmiddels..
Maar goed. Maak je de buurman blauw. Ook goed.

Chow | 30-11-13 | 21:33

"Cultuur" is iets dat je als volk gemeenschappelijk met elkaar deelt, niet een hobby van een wereldvreemde linkse elite.
Russells Teapot | 30-11-13 | 21:27

Maar ik moet wel voor voetbal betalen?? Ik vrees dat ik dan niet tot dit "volk" behoor. Sterker nog ik weet het wel zeker. T'is dit bekrompen gedoe in dit land waarom ik hier ook vertrek.

Chow | 30-11-13 | 21:31

@Chow. Natuurlijk komen de kinderen er uiteindelijk achter. Maar het is niet de bedoeling dat de kleintjes er achter komen, wat wel gebeurt als ze de buurman herkennen. Heb ik nog nooit meegemaakt; een donker mens die voor piet speelde. Jij wel?

Maria.1 | 30-11-13 | 21:29

@Chow | 30-11-13 | 21:18
Ja, ik weet dat het is aangepast. Maar toen was het niet tegen de wil van 91% van de bevolking in, en toen werd ook niet als reden opgegeven dat de gewone Nederlander een naar, racistisch, minderwaardig mens was die niet genoeg respect had voor zijn medemens. Toen is het aangepast uit praktische overwegingen, in plaats van drammerige politieke correctheid.

Overigens zijn de grote lijnen zijn sowieso hetzelfde gebleven.

"Wat ik zo hilarisch vind is dat er geen cent subsidie mag naar cultuur maar van zwarte piet blijf je af als cultuur en erfgoed."

Dit is omdat de cultuur subsidies besteed worden aan dingen die alleen een hele kleine elite leuk vindt, terwijl het Sinterklaasfeest door de gehele bevolking gevierd wordt.

Wat ik zo hilarisch vindt, is dat als we de subsidies op nutteloze kunst willen korten, de zelfverklaarde culturele elite een "Mars der Beschaving" organiseert, maar als een traditioneel volksfeest onder vuur wordt genomen, is deze zelfde culturele elite er als de kippen bij om te assisteren bij de afbraak.

"Cultuur" is iets dat je als volk gemeenschappelijk met elkaar deelt, niet een hobby van een wereldvreemde linkse elite.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:27

Maria.1 | 30-11-13 | 21:21 |

Ik wil niet lastig zijn maar heb jij zelf kinderen? Want meestal komen kinderen er op school achter door de wat oudere kinderen. En wat als je buurman nou zwart is? Maar wit maken dan om herkenning te voorkomen??

Chow | 30-11-13 | 21:25

@Russels Teapot. Eindelijk ook iemand die het verhaal van het jongetje met de wolf kent!

Maria.1 | 30-11-13 | 21:22

@Chow. Dan snappen alle zoontjes en dochtertjes dat Sinterklaas nep is en dan is het afgelopen.

Maria.1 | 30-11-13 | 21:21

@Wanne | 30-11-13 | 21:12
Het is inderdaad treurig dat de term "racisme" zover gedevalueerd is. Een beetje als in het verhaal van de jongen die wolf roept. De linkse kerk heeft deze term nu zo vaak misbruikt, dat hij geen enkele waarde meer heeft.

Vroeger was racisme één van de allerergste dingen die er waren. Nu is het gewoon een toverwoord dat mensen met een kleurtje kunnen gebruiken om gratis geld te bemachtigen.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:20

Maria.1 | 30-11-13 | 21:15 |

Ja jammer dan. Dan snapt mijn zoontje dat Sinterklaas nep is. Daar komt hij toch wel een keer achter ;)

Chow | 30-11-13 | 21:19

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:13 |

Hou nou toch op.. Dit feest wordt al jaren gevierd maar de vorm waarin is constant aangepast. Of dacht je dat het 100 jaar geleden exact hetzelfde was?
Wat ik zo hilarisch vind is dat er geen cent subsidie mag naar cultuur maar van zwarte piet blijf je af als cultuur en erfgoed. Geeft wel een beetje het niveau aan van deze discussie in het algemeen. Overigens ben ik niet links en behoor ook niet tot een elite. Ik stap gewoon wat makkelijker om deze onzin heen.

Chow | 30-11-13 | 21:18

@Chow. Maar je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag van 21:04. Daar ben ik wel heel nieuwsgierig naar.

Maria.1 | 30-11-13 | 21:15

@Chow. In Nederland. Maakt niet uit waar; ik krijg er steeds meer mee te maken. Ik heb niets tegen allochtonen en wil graag samen leven. Maar als ik er rekening mee moet houden hoe met iemand om te gaan, vaak vanwege het feit dat ik een vrouw ben, dan is het klaar.

Maria.1 | 30-11-13 | 21:14

@Chow | 30-11-13 | 21:10
We vieren dit feest al eeuwen. Natuurlijk is het dan deel van ons erfgoed en onze cultuur. En omdat de linkse elite er de afgelopen decennia alles aan gedaan heeft om onze cultuur tot de grond toe af te breken, is men geneigd om met extra veel passie die paar onderdelen van onze cultuur te verdedigen, die nog over zijn gebleven.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:13

Oké, ik ben een racist. Iemand nog koffie?

Wanne | 30-11-13 | 21:12

@ Maria.1 | 30-11-13 | 21:10 |

Waar woon je precies dat je je de godganse dag loopt aan te passen??

Chow | 30-11-13 | 21:11

@ Russells Teapot | 30-11-13 | 21:06 |

Dan zijn we het oneens en dat mag. Ik vind woorden als erfgoed en cultuur best hoog gegrepen voor uiteindelijk maar een commercieel kinderfeestje.

Chow | 30-11-13 | 21:10

@Russels Teapot. Dat speelt ook mee inderdaad! Ik ben ook altijd zeer tolerant geweest, maar de tolerantiegrens is lang en breed overschreden. Nederlanders moeten zich aan alle, zich hier gevestigde culturen, aanpassen en wil je dat niet dan ben je een racist.

Maria.1 | 30-11-13 | 21:10

Van links naar rechts:

Nr. 42, wilt u daar knoflooksaus bij?
Nr. 31, Moksi Meti met rijst.
Nummertje in het park a 20 euro.
Nr. 24, Enchilada's met hete saus.

omanders | 30-11-13 | 21:08

bdw,wisten jullie al dat die kragen eigenlijk een soort vlooienbanden zijn! Schoon waren die Nederlanders op dat schilderij verre van.

Meneer-reetkever | 30-11-13 | 21:07

@Chow | 30-11-13 | 20:58
Ik heb net uitgelegd dat het daar niet om gaat. Men is het zat om zich aan te moeten passen aan de intolerantie van een kleine, schreeuwerige minderheid die geregeld aangeeft ons land te haten, en zelfs racistische taal daarin niet schuwt.

Het principe is hier heel erg belangrijk: Dit is Nederland, dit is onze cultuur, ons erfgoed, en wij gooien dat niet overboord om een stel drammerige huilebalken ter wille te zijn.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:06

@Chow. En wat nou als jouw zoontje de piet herkend als de buurman? Wat ga je hem dan zeggen?

Maria.1 | 30-11-13 | 21:04

@Chow | 30-11-13 | 20:53
In plaats van verongelijkt te raaskallen, kun je je beter inhoudelijk in de zaken verdiepen. Volgens Maurice de Hond is 91% (!) tegen het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet:

www.noties.nl/home/zwartepiet.php

Dus ja, er is hier wel degelijk sprake van een piepkleine minderheid die haar oververtegenwoordiging in de met belastinggeld betaalde staatsmedia misbruikt om op fascistische wijze de eigen benauwde moraal op te leggen aan mensen die daar niet op zitten te wachten.

Russells Teapot | 30-11-13 | 21:03

@ Maria.1 | 30-11-13 | 21:00 |

Kan toch niet zo lastig zijn? Zet er een paar witte pieten bij en klaar is kees. Denk niet dat mijn zoontje volgend jaar daarmee een traumatische ervaring opdoet..

Chow | 30-11-13 | 21:02

@Chow. Een kleine aanpassing? Welke dan zonder dat het Sinterklaasfeest de nek wordt omgedraaid?

Maria.1 | 30-11-13 | 21:00

De mensen die het felst reageren op deze pieten-discussie hebben de angst dat ze de volgende zijn wanneer de weegschaal de andere kant kiept. Ik denk dat die angst gegrond is en dat ze samen in hetzelfde bootje moeten plaatsnemen als de Quincy's. Want die angst én verontwaardiging hoort hier niet thuis.
Nederland is geen hotel.
Ga weg.

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 21:00

Ik ben een redelijk mens. Allochtonen krijgen van mij altijd hetzelfde respect voor hun cultuur, als dat ze voor mijn cultuur hebben. Over het algemeen is dat geen enkel respect dus.

Zoiets | 30-11-13 | 20:58

Eisen dat de grote meerderheid een feest aan moet passen waar ze intens veel plezier aan beleeft, puur en alleen omdat een verwaarloosbaar kleine minderheid zich extreem snel gekwetst voelt, dát is pas intolerant.
Russells Teapot | 30-11-13 | 20:54 |

Je doet nu net alsof na een kleine aanpassing er opeens geen sprake meer is van een feest. Ga je ook nog met de stoomtrein naar je werk en gebruik je dagelijks een fax?

Chow | 30-11-13 | 20:58

@Bakito | 30-11-13 | 20:48
Dat zeg ik niet, ik zeg dat de VVD beloofde een anti-Europses koers te varen. Er is namelijk een groot spectrum aan mogelijke standpunten die je in kunt nemen over Europa tussen het "Weg met ons, leve Verhofstadt!"-standpunt, en het "Onmiddelijk uit de EU!"-standpunt.

Maar ik begrijp dat jou dat ontgaat. Simpele geesten hebben immers een overzichtelijk zwart-wit wereldbeeld nodig om zichzelf het gevoel te kunnen geven dat ze weten wat er speelt in de wereld. De realiteit is tenslotte veel te complex en genuanceerd.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:58

Ik ben voor een meer demonische Piet zoals deze oorspronkelijk ook was. De zwarte Piet zoals wij die kennen is wel degelijk een negentiende eeuwse transformatie naar het beeld van een zwarte menselijke knecht. Terug naar de demon! Iedereen wint. abedeverteller.wordpress.com/2012/11/2...

GingerTed | 30-11-13 | 20:57

@Bakito. Met de minderheid die nu al probeert te onderdrukken, zie ik het zwaar in.

Maria.1 | 30-11-13 | 20:56

@Chow | 30-11-13 | 20:31
Voor iemand zoals jij, met een ruggengraat van rubber en een brein bestaande uit havermoutpap, maakt dat inderdaad geen donder uit.
Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 20:38

Klinkt stoer.. Heb je verder nog argumenten? Of kom je niet verder dan dit..

Chow | 30-11-13 | 20:55

Maria.1 | 30-11-13 | 20:50 | + 0 -
Met zo'n starre houding zul je ook moeten accepteren dat jij wellicht ooit door de meerderheid of overheid wordt onderdrukt, iets wat je zelf zegt normaal te vinden.

Succes met je kansloze strijd, mocht het zover komen.

Bakito | 30-11-13 | 20:54

@Bakito | 30-11-13 | 20:47
Oh, ze mogen best hun mening geven, maar dat geeft ons geen enkele verplichting om ons aan hun aan te passen.

Maar voor mensen als jij betekent "tolerantie" blijkbaar dat je mensen met een kleurtje in alles gelijk geeft, en je eigen cultuur en identiteit subiet overboord smijt als zij dat op hoge poten van je eisen.

Eisen dat de grote meerderheid een feest aan moet passen waar ze intens veel plezier aan beleeft, puur en alleen omdat een verwaarloosbaar kleine minderheid zich extreem snel gekwetst voelt, dát is pas intolerant.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:54

@Bakito. Rutte heeft in de verkiezingscampagne zeker ook niet geroepen dat er geen cent meer naar Griekenland ging?! En wat ging er naar Griekenland; heel veel centen!

Maria.1 | 30-11-13 | 20:54

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:39 |

Hoe weet jij nou dat de meerderheid van de bevolking zo nodig zwarte piet in ere wil houden. Op basis van een paar GS en Telegraaf polls??

Chow | 30-11-13 | 20:53

@Supermatthijs | 30-11-13 | 20:35
Als je die €5000 contant afrekent, zal ik je geen minkudo's meer geven, deal?
*gnehehe*

necrosis | 30-11-13 | 20:53

@Bakito. Iedereen mag opkomen voor haar standpunten, maar daarmee hoeft niet door de minderheid haar eisen aan de meerderheid te worden opgedrongen. Als Nederlander moet je bij iedere allochtoon nadenken hoe je met hem/haar om moet gaan tegenwoordig. Wel of geen handje geven, wel of niet naast hem gaan zitten, wel of geen zwarte piet. Ik ben het kotsbeu om altijd maar te moeten aanpassen aan andere culturen! Het zou andersom moeten zijn!

Maria.1 | 30-11-13 | 20:50

@Bakito | 30-11-13 | 20:40
Even los van de discussie, tegenwoordig hebben we die waardeloze FaalFyra's vanwege het Europese aanbestedingsbeleid.....
Stoomtreinen mogen niet meer wegens milieuvervuilend.

necrosis | 30-11-13 | 20:50

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:46 | + 0 -
Oja, toon mij dan eens iets waaruit blijkt dat de VVD uit de EU wilde stappen?

Bakito | 30-11-13 | 20:48

-weggejorist-

Commodus | 30-11-13 | 20:48

Enfin, we mogen concluderen dat de grootste schreeuwers om individuele vrijheid als puntje bij paaltje komt niet tolereren dat een minderheid opkomt voor haar afwijkende standpunten.

Tot zover Den Haag Vandaag.

Bakito | 30-11-13 | 20:47

@Bakito | 30-11-13 | 20:43
Nee. De VVD bezigde bij de verkiezingen stoere, anti-Europese taal. Dus de mensen die VVD hebben gestemd, dien je in te delen bij het anti-Europa kamp. Dan zie je dat de meerderheid van Nederland tegen verdere Europese integratie is, zoals alle onderzoeken inderdaad ook uitwijzen.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:46

+1@Russells Teapot | 30-11-13 | 20:39
Goed gezegd, t-pot!

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 20:44

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:39 | + 0 -
Een meerderheid van de Nederlandse bevolking stemde bij de laatste verkiezingen pro-Europa. Zullen we Europa-kritiek hier dan ook maar achterwege laten voortaan?

Bakito | 30-11-13 | 20:43

Maria.1 | 30-11-13 | 20:41 | + 0 -

Klopt, het gaat allemaal om niks.

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:43

spanarchist | 30-11-13 | 20:36

De kans is groot dat er met Bakito in het roer geen enkele trein meer rijdt, aangezien het hele land dan in elkaar gestort is vanwege algehele chaos en anarchie.

brutus68 | 30-11-13 | 20:43

Mij dunkt de kwestie van een AIVD die op onze fora mee kijkt belangrijker, maar ik ben dan ook maar een negert.

Bigi Bana Boy | 30-11-13 | 20:43

Bakito | 30-11-13 | 20:40 |
Geen stoomtreinen, want dan zien alle Pieten binnen de kortste keren weer zwart van de kolen!

Ik was in Haren | 30-11-13 | 20:42

Het hele punt is m.i. dat als je de pieten niet in een kleur schminkt zodat ze onherkenbaar zijn, kindjes familieleden of buren kunnen herkennen en het verhaal dat sint en zijn pieten uit Spanje zijn gekomen niet meer hard te maken is. M.a.w. je draait het hele Sintfeest de nek om. Zwart is nou eenmaal de beste kleur om onherkenbaar te schminken. De donkere kindjes die ik hier het feest zie vieren hebben er ook helemaal geen problemen mee; ze vinden het feest geweldig!

Maria.1 | 30-11-13 | 20:41

spanarchist | 30-11-13 | 20:36 | + 1 -

" Hoor ginds komt de stoomtrein uit Holland weer aan...."

Bakito | 30-11-13 | 20:40

Wat maakt het nou uit als een groep mensen zich ongemakkelijk voelt bij zwarte piet om dat dan aan te passen.
@Chow | 30-11-13 | 20:31

Er is een veel grotere groep die zich er ongemakkelijk bij voelt om het aan te passen. Dat is waarom het uitmaakt.

De tegenstanders van Zwarte Piet willen hun eigen bekrompen, dwingende, intolerante moraal opleggen aan de rest van de bevolking. En die bevolking wil dat niet.

En daardoor schiet de linkse elite weer in de gebruikelijke kramp, waarbij zonder enige inhoudelijke onderbouwing iedereen en z'n moeder voor racist wordt uitgemaakt. Als je er maar genoeg Godwins tegenaan smijt, zo redeneren de gutmenschen, dan kun je vanzelf je eigen zin doordrammen. Vaak werkt dat namelijk ook zo, omdat deze mensen nu eenmaal de media in handen hebben.

Maar men is het zat om telkens maar weer voor racist uitgemaakt te worden als je een afwijkende mening hebt. De Zwarte Pieten-discussie is gewoon de druppel voor veel mensen. Daarom loopt deze discussie zo hoog op.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:39

@spanarchist | 30-11-13 | 20:36
Wat is er mis met cabaret? Dat redde heel veel mensen hun leven in het *kuch* oosten.

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:39

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:32 | + 0 -

Tsja, het is een gave, sorry.

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:38

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:23 | + -3 -
Het gros van de figuren waarover rascistische grapjes worden gemaakt vertikken het al jaren om een woord Nederlands te leren. Geen probleem dus, ze verstaan het toch niet.

Pikkestrijder | 30-11-13 | 20:38

@Chow | 30-11-13 | 20:31
Voor iemand zoals jij, met een ruggengraat van rubber en een brein bestaande uit havermoutpap, maakt dat inderdaad geen donder uit.

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 20:38

Bakito | 30-11-13 | 20:32
Je gooit hele bevolkingsgroepen op één hoop, daar komen ongelukken van. Ik hoor de treinen al rijden.

spanarchist | 30-11-13 | 20:36

newray | 30-11-13 | 20:31 | + 2 -

Als goed socialist is er met mij altijd te praten. Ik zeg 10.000 minkuddos's of 5000 euro contant.

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:35

necrosis | 30-11-13 | 20:33 | + 0 -
Ernst Gnappel?

Bakito | 30-11-13 | 20:35

@Bakito | 30-11-13 | 20:23
Weet je wie er ook steeds *gnap* riepen?

necrosis | 30-11-13 | 20:33

@Bakito | 30-11-13 | 20:30
Dan worden ze dus door de yanks meteen weer de VS uitgeschopt, erg fijn.

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:33

@Supermatthijs | 30-11-13 | 20:23
"De voorstanders van zwarte Piet zijn eigenlijk hele bekrompen mannetjes die bang zijn dat ze straks in de kroeg niet meer aangeschoten hun racistische grapjes kunnen maken."

Kut. Je hebt me helemaal door.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:32

spanarchist | 30-11-13 | 20:30 | + 1 -
Mannetjes, miezerds, PVVers..... What's in a name...?

Bakito | 30-11-13 | 20:32

spanarchist | 30-11-13 | 20:23 |
Ja, alleen zijn hier de rollen wel omgedraaid. In dit geval werkt de blanke Sint zich de tyfus om Zwarte Piet te onderhouden.

Ik was in Haren | 30-11-13 | 20:32

Ik krijg een punthoofd van deze discussie. Wat maakt het nou uit als een groep mensen zich ongemakkelijk voelt bij zwarte piet om dat dan aan te passen. T'is net alsof de wereld dan vergaat.

Chow | 30-11-13 | 20:31

Is dat gelul nu nog steeds niet afgelopen?! Kijk eens naar de nachtwacht! iedereen die zich een beetje hip vond liep in die tijd met belachelijke plofbroekjes idiote kragen en meer als een homo rond dan huidige homo's! Dus sodemieter op met dat oeverloze gelul over zwartepiet.Ga die dwergen van de kerstman lekker lastigvallen en laat Sinterklaas godverdomme met rust!

Meneer-reetkever | 30-11-13 | 20:31

Bakito. Bushmeat.
Suppermatty, gaat in godensnaam naar de Joop,noem je prijs..

newray | 30-11-13 | 20:31

Maria.1 | 30-11-13 | 20:28 | + 0 -
Na 6 december zullen de pieten in een speciaal FBI-programma terechtkomen, waarin zij en hun familie een geheel nieuwe identiteit krijgen en een nieuw leven kunnen beginnen in Noord-Canada.

Bakito | 30-11-13 | 20:30

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:28

Ja, en de prijs is een baan/werk. Blij?

brutus68 | 30-11-13 | 20:30

Bakito | 30-11-13 | 20:26
Hij zei mannetjes, jij maakt er Nederlanders van. Waarom mogen allochtonen van jou geen racistische grapjes maken? Racist.

spanarchist | 30-11-13 | 20:30

Kunnen we het Sinterklaasfeest niet gewoon splitsen?

Dan voegen we gewoon Grachtengordel-Piet toe, die in alle kleuren van de regenboog geschminkt is en pakjes bezorgt bij kinderen in elitaire D66-enclaves, terwijl we voor de 99% van de bevolking die gewoon door wil gaan met Zwarte Piet, niets veranderen.

Dan kan iedereen Sinterklaas vieren zoals hij dat prettig vindt.

Maar daar zullen de D66-enclaves het uiteraard niet mee eens zijn. Zij hebben, als Betere Mensen, immers Groot Gelijk, en de rest van het land heeft zich daar maar naar te voegen.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:28

Heeft het Tropenmuseum er ook aan gedacht hoe de pieten onherkenbaar worden voor buurkindjes etc. of hebben ze er alleen aan gedacht hoe onze medelanders te pleasen?

Maria.1 | 30-11-13 | 20:28

Bakito | 30-11-13 | 20:26 | + 0 -

Ja, dat deed ik geloof ik. Win ik nu de Darwin- award 2013 ?

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:28

Fucking hell. Sint en Piet waren een allegorie voor de hemel en de hel. Je werd beloond als je lief was en kreeg op je donder als je stout was. Sint een heilige, Piet de (getemde) duivel.

Om te straffen had piet een roe en nam hij je mee in de zak (om je te straffen). Kijk maar in de landen om ons heen: in Duitsland wordt sint begeleid door Knecht Ruprecht: met een mand (i.p.v. een zak) en een roe was hij het dreigenment voor stoute kinderen.http://www.muensterschezeitung.de/storage/pic/mdhl/artikelbilder/lokales/mz-mlz-evz-gz/stme/3554624_1_xio-fcmsimage-20121207100636-006001-50c1b19cdd06c.4706137.jpg?version=1354871363

In Oostenrijk is hij nog duidelijker de duivel, in de vorm van Krampus. www.ripleys.com/weird/files/2011/10/Kr...

Hier zie je hoe hij kindertjes mee nam: 4.bp.blogspot.com/-c1tto6npdEo/UNgt9G_...

In polderend Nederland is Piet zijn roe afgenomen. Hij werd grappig gemaakt, niet angstaanjagend. Toen werd zijn zak gebruikt voor pepernoten, niet voor transport naar Spanje. Want kinderen zijn lief en die mag je niet bang maken. Allemaal happy samen.

Toen werd hij in Hilversum Prem-kleurig gespoten, in plaats van zwart.

En toen dat voltooid was, werden wij traditiegetrouwe Nederlanders voor racist uitgemaakt.

Ken je cultuur. Negers vergelijk je niet met de duivel. DAT is pas racisme.

Plusser | 30-11-13 | 20:27

handophoudende zeurpieten

dekogelkwamvanlinks | 30-11-13 | 20:27

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:23 | + -1 -
Suggereer jij nou dat racisme een omgangsvorm is tussen onzekere, dronken Nederlanders?

Bakito | 30-11-13 | 20:26

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:23
Waarom moet je aangeschoten zijn om racistische grapjes te maken? Wat heb jij toch tegen dronken mensen?

spanarchist | 30-11-13 | 20:25

Is dat de nieuwe dienstkleding van het UWV ?

duitse herder | 30-11-13 | 20:24

Bakito | 30-11-13 | 20:19 | + -1 -

De voorstanders van zwarte Piet zijn eigenlijk hele bekrompen mannetjes die bang zijn dat ze straks in de kroeg niet meer aangeschoten hun racistische grapjes kunnen maken ja. Daar zijn we het eens. Maar die sharia zie ik denk ik anders maar dat moet kunnen toch ?

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:23

Ik was in Haren | 30-11-13 | 20:20
Lol. En wie plegen de meeste misdaden en krijgen dus relatief het vaakst felgekleurde verf over zich heen? Precies. Dus blauwe en gele Piet zijn in feite ook zeer stigmatiserend voor een bepaalde bevolkingsgroep. Racisme!

spanarchist | 30-11-13 | 20:23

necrosis | 30-11-13 | 20:21 | + 0 -
*gniffel gnaffel gniffel gnap *

Bakito | 30-11-13 | 20:23

@Arrested Development | 30-11-13 | 20:19
*Schotse whiskey inschenkt voor AD*

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:22

@Bakito | 30-11-13 | 20:14
Die hoefijzers zitten aan de verkeerde kant van hun voeten........

necrosis | 30-11-13 | 20:21

Het valt me altijd weer op dat degenen die zeiken over rascisme, discriminatie, tolerantie en dat soort termen, zelf het ergst zijn. Goed bezig Quinsy, tot een maand terug was er maar een fractie van het aantal rascisten dat er nu is. En voor je zoals je altijd met het vingertje naar een ander wijst, dat is dankzij jou en die zeikers met jou.

Pikkestrijder | 30-11-13 | 20:20

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:15 | + -1 -
We hebben het al eerder geconstateerd: als je ja zegt tegen dit religieuze fanatisme waarmee zwarte piet wordt verdedigd, zet je in feite de deur open voor invoering van de sharia.

Het schept in ieder geval onnodige precedenten: moeten we niet willen met zijn allen anno 2013.

Bakito | 30-11-13 | 20:19

@Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:14 | + 0 -
Dat ook ja.

Arrested Development | 30-11-13 | 20:19

@spanarchist | 30-11-13 | 20:17

Waar was het Tropenmuseum toen de meerderheid van de Nederlanders tegen het EU-verdrag stemde. Geen modeshow gezien.

balustrade | 30-11-13 | 20:19

vicecity | 30-11-13 | 20:15 | + 0 -
Eens !, ik ook niet.
Supermatthijs | 30-11-13 | 20:16 | + 0 -

hahaha ok .. Ach ja Tis weekend :)

vicecity | 30-11-13 | 20:18

"Protest vanuit de samenleving". En ze zeggen het gewoon zonder daarna in lachen uit te barsten en hun middelvinger op te steken.

spanarchist | 30-11-13 | 20:17

vicecity | 30-11-13 | 20:15 | + 0 -

Eens !, ik ook niet.

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:16

@Bakito | 30-11-13 | 20:14
Wow, ik wist niet dat vrouwen in burka's zulke mooie schoenen droegen. Zalando!

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:16

@Bakito | 30-11-13 | 20:14

Nou en? Laat die mensen dat dragen als ze dat willen. Doen niemand kwaad en zijn herkenbaar voor anderen.

balustrade | 30-11-13 | 20:16

"Opmerkelijk was dat minstens de helft van de aanwezigen vond dat Piet voortaan een vrouw moet zijn."

Nou, dan weet je wel wat voor volk er rondloopt. Enge linkse correctmenschen met een rabiate haat voor alles wat Nederlands is. Bah.

Russells Teapot | 30-11-13 | 20:16

Bakito | 30-11-13 | 20:14 | + 0 -

Die hele erge orthodoxe ?

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:15

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:11 | + 0 -

Hoewel ik met je eens ben dat Agnetha een plaatje is .Begrijp ik niet echt de reden waarom je dit post

vicecity | 30-11-13 | 20:15

@Arrested Development | 30-11-13 | 20:12
Waarom zou je je druk maken over het tropenmuseum wanneer je in schotland vertoeft, is de drank soms op?

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:14

Weet je wie hun kledingstijl ook nooit zullen aanpassen...?

http://static1.trouw.nl/static/photo/2013/2/5/3/20130212092210/media_xl_1520553.jpg

Bakito | 30-11-13 | 20:14

Ik vind die blanke pieten het mooist , die meneer met die donkere huidskleur ziet er fout uit.
Doe ik het zo goed ?

nemeton | 30-11-13 | 20:13

Landelijk gezien is een overweldigende meerderheid (meer dan 91%) van de Nederlanders tegen het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet ( volgens onderzoeksbureau No Ties). Toch zal komende jaren zwarte Piet gaan veranderen. Hoeveel bewijs heb je nodig dat de overheid geen moer geeft om uw opinie en doet wat het zelf wil. Ik ben nog steeds het referendum niet vergeten waar er met een grote meerderheid tegen de Europese Grondwet werd gestemd.

ukuppes | 30-11-13 | 20:13

Het is geloof ik maar goed dat de internetverbinding er hier in de Highlands halverwege het filmpje uitklapte. En ik voel niet de behoefte het nog eens te proberen.
-
Wat is dit toch? Zijn die lui daar bij dat Tropenmuseum wel helemaal goed? Wat een ontzettend sneue vertoning is dit zeg. En zie die types er bescheten bij staan dan.
-
Wat moet een weldenkend mens nou toch met deze aaneenschakeling van kul over godvergeten Zwarte Piet. Ik word er echt niet goed van. En ik heb niet eens kinderen, moet je nagaan.
-
Een en al opgeklopte kolder in de media naar aanleiding van een mislukte kunstenaar alias de zeurpiet Quinsy. En het houdt niet op!
-
Weg met ons ja. En ik zet NOOIT meer een stap in het Tropenmuseum. Wat een totaalmalloten zijn dat zeg.

Arrested Development | 30-11-13 | 20:12

Aha, gaan ze weer een film van Floris maken? Ziet er in kleur wel sneu uit

Tsjernodebiel | 30-11-13 | 20:12

@Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 20:03
Vanwege een paar verklede mensen? Heel Amsterdam is gesubsidieerd en het tropenmuseum is niet het eerste waar de poten onder vandaan moeten worden gezaagd.

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 20:12

necrosis | 30-11-13 | 20:09 | + 0 -

Daar weet jij niks van:

youtu.be/_FlfkjRvVs4

Supermatthijs | 30-11-13 | 20:11

Maar goed, positief blijven. Gelukkig heeft het Tropenmuseum toch nog één Piet zwart geschminkt.

spanarchist | 30-11-13 | 20:11

@Supermatthijs | 30-11-13 | 19:59
Jammer voor jou dat het niet wederzijds is....
*gnehehe*

necrosis | 30-11-13 | 20:09

Echt een stap vooruit, niet 1 bevolkingsgroep beledigen, maar 4.

Feynman | 30-11-13 | 20:09

" Een podium bieden, waar iedereen zich thuis kan voelen."
Ja ja.... behalve de autochtone Nederlander, die van Zwarte Piet houdt.
En Zwarte Piet mag ook verrekken.
Weg met ons en onze geliefde traditie.
Ik wens dat hele tropenmuseum malaria toe!

Schietmijmaarlek | 30-11-13 | 20:09

Ik was vanmiddag op de markt in Hengelo. Een stuk of 15 pieten gezien; gelukkig allemaal normale zwarte pieten. Vonden de blanke, lichtgetinte en donkere kinderen fantastisch.
Maar goed, het tropenmuseum heeft onlangs vaker bewezen geen fuck om ons nationaal erfgoed te geven.
Ik snap die mensen niet.

Andy Devins | 30-11-13 | 20:09

Jammer dat er geen verborgen camera bij de Zwarte Piet-collectanten stond. Ben toch wel benieuwd welk soort volk het precies nodig vindt om dit soort vrijwilligers lastig te vallen, al verwacht ik dat mijn onderbuik weer flink gevoed zal worden.

spanarchist | 30-11-13 | 20:08

-weggejorist-

Commodus | 30-11-13 | 20:06

Met het policorpistool tegen mijn hoofd: tweede van links dan maar.

boasatlas | 30-11-13 | 20:06

Vandaag weer talloze Zwarte Pieten en mooie Sinterklaas gezien in de stad. Kinderen genoten vol teugen. Geweldig. Houden zo. Dit postmoderne gedoe van een stelletje verveelde en overgesubsidiëerde randdebielen mag mij gestolen worden.

balustrade | 30-11-13 | 20:05

ze kijken er niet al te vrolijk bij in hun clowntjepak
en ze zijn niet geschminkt en dat zal toch wel moeten
want het toneelstukje wordt toch een stuk minder leuk als kinderen piet herkennen

janneman1977 | 30-11-13 | 20:05

Het Tropenmuseum krijgt 5,5 miljoen euro soepsidie per jaar van het rijk.
*stopzetten*

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 20:03

De kermit piet is trouwens wel een goed idee. maar wel alleen in combinatie met een miss piggy piet.

lady blabla | 30-11-13 | 20:02

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 19:52
En Asscher waarschijnlijk boos dat hij niet gevraagd werd. Het is allemaal zo voorspelbaar.

spanarchist | 30-11-13 | 20:02

Het is heel simpel volgens mij, iedereen tegen Piet (Zwart durf ik al niet meer te noemen profiteert ofwel via subsidie of via een uitkering van de Nederlandse staat. Diegene die hier komen om te werken en integreren vinden het allemaal wel prima.

joyriders | 30-11-13 | 20:01

Oops, zie nu dat jullie t bericht ook al hadden :-$

dani7902 | 30-11-13 | 20:01

Impliceert het Suikerfeest geen discriminatie tegenover diabetici ?

lady blabla | 30-11-13 | 20:00

Ik zou haar doen, oh ja. Desnoods in het tropenmuseum.
youtu.be/UthEa7tYTLk

Supermatthijs | 30-11-13 | 19:59

De Roffalink doet het niet

huh, ian? | 30-11-13 | 19:59

Mark Smith | 30-11-13 | 19:50
Precies. Quinsy is een useful idiot die kort aandacht kreeg omdat hij tijdens een Sinterklaas-intocht opgepakt was en daarom perfect geschikt voor de gebruikelijke schoften: een zwarte, intellectueel beperkte "kunstenaar" met een enorme behoefte aan aandacht.

spanarchist | 30-11-13 | 19:59

HAHAHAHAHAHA!! Wat en stel sukkels bij elkaar. Is dat politicor niet gewoon cabaret 2.0?

Rest In Privacy | 30-11-13 | 19:58

Uitgerekend het Tropenmuseum ment zich in de discussie en wil met ons "oplossingsgericht denken". Is er een probleem da, dat om oplossing vraagt? En denken we dan meteen aan het Tropenmuseum? Als je even nadenkt, dan snap je het. Het Tropenmuseum heette eertijds het Koloniaal Museum en is voortgekomen uit de behoefte van een volk dat nog het gore lef had om trots te zijn op het eigen koloniale verleden. Dat kan natuurlijk niet meer vandaag de dag, die trots. Vandaar die naamsverandering en vandaar ook deze verkrampte poging om het zwarte zieltje witter dan wit te wassen. Als Zwarte Piet ergens niet thuishoort, dan is het wel in het Tropenmuseum. Dat is de thuishaven van de alachtoffers van deze wereld die de problemen scheppen die om oplossingsgericht denken van schuld bekennende daders schreeuwen. Het tropenmuseum is de boetedoening van een eens zo trots volk.

Schoorsteenveger | 30-11-13 | 19:56

Ze staan er ook bij als de leerlingen van een basisschool die verplicht vrijwillig The Wizard of Oz moeten opvoeren, maar het hele verhaal niet kennen.

Ik was in Haren | 30-11-13 | 19:56

Was met mijn dochter in de koopgoot in Rotterdam vanmiddag.Waren inderdaad pieten.Zwart geschminkt. Met roze blauwe en groene strepen.Het is dat ik met die kleine was.Maar was echt pissed.Toch een aanpassing.Voor de zekerheid toch nog even aan mijn dochter gevraagd waarom pieten zwart zijn.Door de schoorsteen pa.Gelukkig begon al aan mezelf te twijfelen.Dacht dat ik het mis had.

demeny | 30-11-13 | 19:55

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 19:52 | + 0 -
Individuele interpretatie. Zou jou moeten aanspreken, i.p.v. die van bovenaf opgelegde criteria waaraan zo'n pak moet voldoen. Met andere woorden, jij wil er een soort boerka van maken. Valt me tegen van je.

Bakito | 30-11-13 | 19:55

Het is wel afschuwelijk dat we onszelf zo erg haten. Weg met onze tradities, want anders worden de Antillianen en de Surinamers boos. Wegkijken bij geweld en criminaliteit, want anders worden de Marokkanen boos. Prenten en grappen niet meer publiceren, want anders gaan de moslims uit protest moorden plegen.

Een paar weken geleden keek ik naar Politiek24, waar op dat moment een interview werd uitgezonden met een man die een boek had geschreven over Geert Wilders. Deze man zei dat Geert Wilders in al zijn denkbeelden uitging van een 'natuurlijke situatie', een soort balans die vanaf eind jaren zestig verstoord is geraakt.

Dat is misschien iets te absoluut, maar de kern klopt helemaal: de "geest van '68", de protestgeneratie die ons heeft geleerd onszelf te haten, ligt wel aan de basis van al de ellende die we nu meemaken. Dit waren de eerste normatieve multiculturalisten. Dit waren de mensen die begin jaren negentig hebben besloten tot de oprichting van de Europese Unie zoals we die kennen en de gemeenschappelijke munt. En het zijn mensen zoals de museumbeheerder die in het filmpje te zien is - oud, en tegen beter weten in idealistisch.

Deze mensen zijn gevaarlijker voor de Nederlandse samenleving dan welke groep immigranten dan ook. Het is altijd de vijfde colonne die het gevaarlijkst is, want de vijfde colonne bereidt de intocht van de eerste vier colonnes voor.

Nequebard | 30-11-13 | 19:54

Kan die Argentijnse niet eens ingrijpen in deze onzin, En zou onze koning zijn das willen afdoen.

newray | 30-11-13 | 19:53

Vrijwilligers die collecteren voor het goede doel en vervolgens bespuugd en geslagen worden, opgestookt door een media-hetze die zijn weerga niet kent door de usual suspects.
Te triest voor woorden, beetje bij beetje wordt het typisch Nederlandse karakter afgebroken.

spanarchist | 30-11-13 | 19:53

Tobi | 30-11-13 | 19:44 | + 3 -
Waarmee het verschil tussen jou en de mafkezen uit het tweede linkje is gereduceerd tot nul.

Mark Smith | 30-11-13 | 19:53

Waarom zijn ze Rad van Fortuin aan het spelen?

Tsjernodebiel | 30-11-13 | 19:52

Subsidie intrekken van dat Tropenmuseum.

Lewis Lewinsky | 30-11-13 | 19:51

Dit land is ziek.....

Stennis | 30-11-13 | 19:50

Parsons | 30-11-13 | 19:44 | + 2 -
Quinsy is een idioot. Maar nog lang niet zo'n grote idioot als de media die uit effectbejag deze idioot een podium hebben gegeven.

Mark Smith | 30-11-13 | 19:50

Dit ziet er al een stuk beter uit dan die fantasie-loze pofpakken. Nu nog een alternatief voor de opperpedo, Sinterklaas zelf.

Is een Robert M.-pak niks?

Bakito | 30-11-13 | 19:50

Mama waarom is die zwarte piet wit?

Noiseja | 30-11-13 | 19:50

Fix aub die 2e link eens...

Alcoholic | 30-11-13 | 19:48

Die tweede van links heeft zichzelf al van een balkje voor de ogen voorzien. Dat is pas zelfkennis.

Mark Smith | 30-11-13 | 19:48

Onderschat niet de effecten van dit soort weg-met-ons acties. Moeders die bij de intocht om mij heen bazelde tegen hun kroost: "zeg maar gewoon Piet", in de hele provincie Utrecht in alle weekbladen het woord Zwarte Piet weggejorist en overal op tv, radio, internet en in de krant: "gezien de discussie rondom Zwarte Piet".
Timmerfrans publiceert 1 doodnormale foto met een goedbedoelende Sint en Zwarte Piet en volgens het AD en weet ik wie in Gutmensch medialand doet hij opeens "mee aan de discussie".
Ik word er kotsmisselijk van. Maar tegenhouden lukt niet meer...

de Voorzittert | 30-11-13 | 19:47

De vileine multikul vervolging van Zwarte Piet heeft alle kenmerken van extreem racistische haat.

smdyasc | 30-11-13 | 19:46

Is het ook echt nodig dat ze allemaal homo zijn?

Godsammekraken | 30-11-13 | 19:46

Ze zijn Hajji Firuz vergeten.
tehrandaily.files.wordpress.com/2013/0...
Is wel immaterieel werelderfgoed volgens de Verenigde Naties. Schande dat ze hem vergeten zijn! Is zeker omdat Hajji Firuz zwart is, net als Zwarte Piet?

Nequebard | 30-11-13 | 19:46

-weggejorist-

Polletje Piekhaar | 30-11-13 | 19:45

Zie je al een Mexicaan door de schouw kruipen ? Hahahahaha .

likmegaties | 30-11-13 | 19:45


Ik krijg hoofdpijn van die kleuren....

necrosis | 30-11-13 | 19:45

krampachtig gedoe weer.

codedelight | 30-11-13 | 19:45

De specialiteit van de Fez Piet is dat zijn jutezak aan het eind van de dag vol zit met portemonnees en smartphones.

Eric Blair | 30-11-13 | 19:44

Zoals ik weken geleden al heb voorspeld: dit is een vrijbrief voor, veelal mohammedaans, tuig om Pieten in elkaar te beuken.

Bedankt Quinsy, je hebt het voor elkaar gekregen om nog meer haat en tweespalt te zaaien dan de mossels hier al voor ons doen.

Mafketel.

Parsons | 30-11-13 | 19:44

Rotte eieren kunnen ze krijgen
pek en veren is me te veel werk

Tobi | 30-11-13 | 19:44

haha, de pietjes zien er ook heel blij uit in hun nieuwe outfit. De grappigste is toch wel die 3e, lijkt beetje op een nar.

Julia | 30-11-13 | 19:43

Dit is niet mijn Piet.

brutus68 | 30-11-13 | 19:43

We krijgen nu dus echte Zwarte Pieten en hulp Zwarte Pieten te onderscheiden door de huidskleur?

Ik was in Haren | 30-11-13 | 19:42

Die pakken zijn best reuze handig want voor je het weet is het weer carnaval!

eerstneukendanpraten | 30-11-13 | 19:42

Wat een doetjes.

Plukkiehaar | 30-11-13 | 19:42

Allemaal allochtonen als model. Dat vind ik dan wel weer grappig. Tevens spaart dit dieren, die anders geslacht zouden worden voor de schminck.

Mark Smith | 30-11-13 | 19:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken