Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Slag bij Hoofddorp. RIP 500 Sanoma's

sterfbomensterf100.jpgSlecht nieuws. 500 ontslagen bij dodeboomblaadjesboer Sanoma en dat is ronduit voorbips voor de oudmediale tikgeitcollegaatjes, zo met de feestdagen voor de deur. Sinds 07:45 uur staat de chef print in Hoofddorp de nare jobstijding te verkondigen aan het in alle vroegte opgetrommelde personeel. Het gaat al een tijdje stinkberoerd in de blaadjesmarkt. Dalende oplages. Opzeggingen. Losse verkoop ruk. Wegrennende adverteerders. Paarse broeken met grote bekken. Managers die managers aansturen. Ongeïnspireerd ZZP-tuig met adjectivitis dat kostbaar zitvlees in de kroeg zit te slijten. Peperdure FTE's die de godganse dag op twitter zitten te lummelen. En op internet is alles (auto's, blote vrouwen, fashion, roddels, tweedehands dingen, recepten, breipatronen, 100000001 woonideeën, plaatjes van Rihanna tot Bieber) gratis en one click away. De rubriek Anybody uit de Viva was zo'n beetje het enige nog rendabele onderdeel van het eens zo machtige Ministerie van Bladen & Leesportefeuilles. Maar de tijden zijn veranderd. Check deze ontluisterende infographic van tijdschriftenstalker Piet Bakker (tumblr). En het wordt nog veel slechter als we ABN/AMRO mogen geloven, dat zelfs spreekt van een rampjaar voor tijdschriften. Voormalig HP/deTijd-chief Ome Jan Dijkgraaf zat gisteravond bij RTL/Glossy HUMBERTO te vertellen dat ze bij Audax maar 14 euro voor een 1/1 full colour Bose-advertentie kregen. Daar ga je al... Enfin. De bodycount: Sanoma gaat zich binnen zijn Nederlandse bladendivisie richten op 17 zogenoemde focusmerken, zoals Libelle, Viva, Flair, Margriet en Donald Duck. De merken zijn onderdeel van vijf takken: Vrouwen, Parenting, Kids & Teens, Home Deco en Automotive. Bekende mannenbladen als Nieuwe Revu, Panorama en Playboy ontbreken in het overzicht van titels die blijven. Toedeledokie. Update: Het officiële persbericht. Oh noes. Ook de Grazia. Update: Geert Wilders blij met situatie Donald Duck.

Reaguursels

Inloggen

oké, de lunchtijd bij Sanoma is leuk! mooie vrouwen die uit alle hoeken en gaten lijken te komen, om je heen zwermend bij het restaurant, overal waar je kijkt strakke truitjes met korte rokjes.. maar diezelfde wijven op naaldhakken moeten ook bestuurlijke beslissingen nemen, en dáár gaat het mis.
-
zo zie je maar weer, vrouwen zijn leuk om naar te kijken.. maar mijn god, hou ze thuis.. één grote kliek rotzooi, het is high school all over again. FTE's eruit gooien terwijl het potje 'externen' niet wordt aangetast, en die factureren prima 100k-300k de neus per jaar, voor onnozel werk dat veel lijkt in de ogen van een vrouw.. 'ohh, moet dat zó'.
-
succes straks, ben benieuwd hoe deze 'hartsvriendinnen' elkaar straks afmaken op het slachtveld van de arbeidsmarkt als blijkt dat er 500 incompetente vrouwen achter dezelfde luizenbaantjes aanzitten, dan worden het pas krengen..

hugeau | 31-10-13 | 21:20

Snorry! | 31-10-13 | 08:55 |
Nivellering? Haha, dus het behouden van je winstgevende bladen en het opdoeken/verkopen/laten gaan van de rest noem jij nivelleren? Interessante uitleg, misschien een leuk idee voor Den Haag, alle paupers afschieten of het land uit en de inkomensverschillen zijn weggenivelleerd. In Den Haag misbruiken ze dat woord trouwens ook, daar bedoel ze er vooral 'de kop indrukken' mee. Maar dat klinkt minder deftig.
-
Ik vraag me bij het zien van het rek met tijdschriften regelmatig af wie al die meuk toch koopt, zeker die halve reclamefolders van sanoma. Hoe heeft bijvoorbeeld Playboy het nog zo lang volgehouden? Leuk dat ze het voor elkaar kregen om 'bn-ers' uit de kleren te krijgen, maar echt boeiend is het maar zelden. Daarnaast nog wat tieten, een smak advertenties voor patserige meuk en wat artikelen + een interview dat volgens mij geen mens wil lezen.

noerg | 31-10-13 | 17:09

Die bladen zijn net als televisieprogramma's: een aanbod-gestuurd 'marketing format', dus ellenlang uitgesponnen en opgeklopte niksigheid om 'konsjoemers' geld uit de zak te kloppen.

Stop! Wasting! My! Time!

Heinzelmann | 31-10-13 | 13:04

Een logisch gevolg van het absurde aantal bladen, bijna elke bekende Nederlander start een glossy waar hezelfde instaat als alle andere bladen, logisch deze kaalslag dus.

lanexxx | 31-10-13 | 13:01

Ook de truckstar!!! Wat zal mijn zoon van 2 balen zeg.

3Xniks | 31-10-13 | 12:42

Fijn voor Geert dat de DD blijft. Waar zou hij anders zijn toekomstvisies vandaan moeten halen?

Bungabunga | 31-10-13 | 11:32

Ik vroeg me in de supermarkt altijd af "wie koopt die bladen nou?" Niemand dus.

Osdorpertje | 31-10-13 | 11:23

Ze kunnen beter dat extreem linkse NU.nl wegbezuinigen

MichelDenHaag | 31-10-13 | 11:17

Zielig voor die mensen maar als je in 2013 per se papier wil blijven verkopen en zo weinig in online wil investeren dan verdien je het wel een beetje. Gelukkig hebben ze Nokia nog die Finnen. O wacht..

zooishettoch | 31-10-13 | 10:36

De pano en de revu waren al jaren ruk. De pdf versie van de Speeljongen lees je nu echt alleen maar voor de intervieuws. Lullig voor de medewerkers, laten ze eerst die bn'ers dumpen die voor 1 lousy columpje in de week een riante vergoeding krijgen. Niemand zit op de aambeiproblemen van Geer & Goor te wachten, toch?

Haringkoning | 31-10-13 | 10:36

Dit is dramatisch. Internet is geen alternatief voor drukwerk. Ik zoek me te pletter naar strips van Willems Wereld, die lees/las ik altijd effe gauw in de snackbar, bij de kapper of bij de bandenboer.
Hoe nu verder ?

hotnot | 31-10-13 | 10:32

Ferry_2010 | 31-10-13 | 10:12 | + 0 -

Ach wat leuk, een Seth Gaaikemaatje.

Altijd +1

LJBrinkhorst | 31-10-13 | 10:24

ik heb eens een maandje aan een sanoma website moeten sleutelen in hoofddorp, maar wat een volk :(
98% vrouw, doen niks anders dan de hele dag ouwehoeren en roddelen, werken heb ik ze niet zien doen. Zodra er beslissingen moesten worden gemaakt raakten ze in paniek en keken ze vragend naar de enkele man in de ruimte aan wie ze dan alles overlieten. Ik vermoed dat er volgend jaar opnieuw 500 vrouwen worden ontslagen.

--sql error-- | 31-10-13 | 10:22

Rijk geworden van adverteerders, Afgebroken omdat adverteren in bladen onbetaalbaar is geworden. Ik zeg eigen arrogante schuld. NEXT.....

Het leven is zwaar | 31-10-13 | 10:19

Weg met Donald Duck!
Z'n hele familie is niet NL maar Amerikaans. Donald zelf is een blanke klaplopers-eend, een mislukte, met drie tuig-eendjes als neefjes. Z'n oom is een witte boorden-criminelen-eend met graaieendekanker.
En zolang dat getolereerd wordt zitten we ook nog eens met die drie MOE uitziende zware jongens opgescheept.
Dus, nee .. dank u.

gaffelbaard | 31-10-13 | 10:19

Ik heb gehoord dat de Playboy in een uitgeklede versie toch een doorstart maakt.

Ferry_2010 | 31-10-13 | 10:12

Iemand zou die mevrouw van het plaatje moeten vertellen dat haar binnenvoering er uit hangt...

TBA | 31-10-13 | 09:52 | + 1 -

Neem van mij aan dat kinderen het verschil wel zien tussen die titels. Samenvoeging van titels is niet per se slim omdat je altijd een deel van de lezers van je vervreemd. Daar weten ze bij het Algemeen Dagblad, maar ook eerder, bijvoorbeeld bij de fusie tussen Rotterdams Nieuwsblad en Het Vrije Volk (Koop de krant!) alles van.

LJBrinkhorst | 31-10-13 | 10:04

Waarom drukken we niet alleen nog maar waardevolle teksten zoals de Quran?

Jezus_Boeddha | 31-10-13 | 10:01

Nee desjaak1000 als het wel verkoopt dan is het slecht in den linksche oog. Je moet vooral niets willen hebben dat den mensch boeit. Maakbaar is niet leukbaar. Vreemd als ik een maakbare samenleving mocht creeren dan was het hier disneyland met veel neuken.

Campinggast | 31-10-13 | 09:58

Maar als ik nou dat grafiekje bekijk... Kom op, de Donald Duck, Donald Duck Extra, Katrien en Donald Duck Junior? Dat kan toch prima samen? Net als de Kijk en de Zo Zit Dat...

TBA | 31-10-13 | 09:52

Het is toch logisch, de bevolking krimpt en GeenStijl verovert de markt. Zonder Van Leeuwen worden we niet meer wakker! De markt is overvoerd, voor elk denkbaar strominkje is een tijdschrift. Je kan ook zeggen, er waren gewoon veel teveel soorten tijdschriften. De Katholieke Illustratie met Kuifje achterop 1x/w was toch genoeg? Maar dan gaan ze Marketing doen, de schappen in de supermarkt puilen uit met allemaal glossy, alleen maar opgeklopte pulp met mooie kleurtjes, niets klopt, niets is waar. Dan zie je op een dag de oplages dalen in gelijk tempo met het aantal overlijdens in Nederland. De oude generatie verdwijnt, de nieuwe generatie pikt het niet op maar zit op internet. Internet zal ze afleren, internet is gratis, mensen laten betalen voor krant of tijdschrift lezen op internet gaat het niet worden. Grote bobo's die met kapitalen aan afkoopsommen weglopen, het publiek doet dan niet meer mee.

En gut, wat zitten er veel wijven onder de lezers, vooral die ouwe.

Brabant hier | 31-10-13 | 09:51

@ Ranja Drinker | 31-10-13 | 09:25 |
Helemaal mee eens, veel bladen hebben die digitale move niet gemaakt. Je ziet dat de sterkste bladen van Sanoma de mix van dodeboom en internet goed voor elkaar hebben.

Ik noem een Grazia, Linda en Viva.

goedverstaander | 31-10-13 | 09:48

@DeSjaak1000 | 31-10-13 | 09:39
Sanoma is Fins

lekkurlinx | 31-10-13 | 09:44

Kan iemand die bladendokter Piet Bakker ff uitleggen dat zijn grafiekje volstrekt onleesbaar is?

LJBrinkhorst | 31-10-13 | 09:42

Is er al een linkschen partij gesignaleerd die met oneindige bakken subsidie deze parel van het NL bedrijfsleven in zijn volle glorie wil behouden? Per slot van rekening maakt Sanoma de beste blaadjes van de wereld, inhoudelijk pareltjes, kwa vormgeving top, toch? Het verkoopt niet MAAR DAT IS NIET HET PUNT bij den linkschen.....

DeSjaak1000 | 31-10-13 | 09:39

Ze nemen er maar liefst 12 maanden de tijd voor om die marginale blaadjes te verkopen. Alsof we het hier over een grensoverschrijdende internationale miljardenfusie hebben. Wat een flauwekul.

Tegen die tijd zijn deze blaadjes vrijwel niks meer waard en kunnen die resterende 17 magazines ook meteen meeverkocht worden aan de hoogste bieder.

Je ziet hier hetzelfde mechanisme als bij de Rabobank LIBOR-boete: Hoe langer je doorpoldert en wacht met drastische beslissingen te nemen, hoe duurder het wordt.

In ieder geval wel heel goed nieuws voor de bomen.

Outsider-Inside | 31-10-13 | 09:37

Pollens! De KIJK dreigt ook permanent jeugdsentiment te worden.

lekkurlinx | 31-10-13 | 09:37

Ik wist niet dat Sanoma zoveel overbodige tijdschriften produceert. Gewoon stoppen met die handel als het geen geld meer oplevert.

Jezus_Boeddha | 31-10-13 | 09:32

Ranja Drinker | 31-10-13 | 09:25 | + 0 -

Klopt allemaal. Blijft staan dat de Grafische industrie van oudsher een goede werkgever was in Nederland, met een nette CAO en een goed geregeld pensioen. Vergeet overigens niet dat veel van de drukpersen uit Duitsland komen, logisch dat ze daar goedkoper kunnen produceren.

Borrelende Boris | 31-10-13 | 09:31

Je kunt het urenlang duiden, of je concludeert dat de crisis mensen noopt tot kritisch oordelen welke bladen écht de moeite zijn.

DaughtersofLot | 31-10-13 | 09:27

Het zal me zo ontzettend snoeihard aan m'n reet jeuken hoeveel mensen er bij Sanoma uitgaan. Moeten ze maar betere producten ontwikkelen.

Biff Eagleburger | 31-10-13 | 09:26

Ik heb de Grazia in handen gehad in de wachtkamer van de dokter.
Daar gaan we niets aan missen mensen.
Heb het gedrocht voor fashion-victims korend weggelegd.
.
Revu,Panorama en Playboy kunnen ook echt wel weg.
Mannen zullen altijd en overal over auto's blijven ouwehoeren; daar hebben ze geen bladen voor nodig.
En ook goede artikelen om bij te fappen halen ze al lang van internet.
So what.
Wel sneu voor de werknemers.

Merlot | 31-10-13 | 09:26

"Borrelende Boris | 31-10-13 | 09:16 | + 0 -
Die grafische industrie, te duur, overcapaciteit en niet flexibel genoeg. Sorry maar ik kan mijn drukwerk in Duitsland goedkoper, sneller en beter laten drukken als hier in Nederland. En die Duitsers werken echt niet 24/7, gewoon dicht buiten kantooruren, weekenden en feestdagen (en daar hebben ze er in Duitsland nog wel wat van), oh en ze spreken gewoon goed Nederlands als vragen en wensen hebt en geven je binnen no time een prima antwoord.
.
Sanoma had de afgelopen jaren veel meer moeten doen met digitale media met de bladen (zover deze nog levensvatbaar waren) als ondersteuning, in plaats daarvan is men zo lang mogelijk door gegaan met het melken van de koeien totdat er echt niets meer uit kwam. Voor vormgevers en DTP-ers was Sanoma al jaren een kwalitatief uitermate teleurstellend bedrijf.

Ranja Drinker | 31-10-13 | 09:25

Tsja Finnen he? Na Nokia, nu de playboy verkopen?

Hadena | 31-10-13 | 09:21

Ik vergiste me. Ik ken alleen Saroma. Die puddingpakjes van vroeger. Bladen koop ik al jaren niet meer. Te duur.

Jezus_Boeddha | 31-10-13 | 09:21

-weggejorist-

ik--+ | 31-10-13 | 09:19

Het lacherige toontje zou ik gewoon achterwege laten Pritt. Je weet nooit wanneer je zelf aan de beurt bent. Er zijn nog maar bitter weinig online initiatieven die zichzelf zelfstandig online kunnen bedruipen. Let wel, zelfstandig hè?

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk niet vreemd dat er voor typische zogenaamde mannenbladen nauwelijks meer markt is. Rukken doe je op internet, zoals ook het vormen van een ongefundeerde mening en het kijken naar de nieuwste gadgets. Special interest, dat werkt nog wel op papier.

LJBrinkhorst | 31-10-13 | 09:17

Reinaert | 31-10-13 | 08:55 | Het zijn de laatste spartelingen van een vis op het droge.

Even een duikje terug in de tijd? babynrs.nl/pdf/opkomst_en_ondergang_va... Lees de conclusie eens aan het eind van het artikel. Toen zag Jan Knaap de internet-bui nog niet hangen :)

Willianus Wortelus | 31-10-13 | 09:17

Zo verdwijnt ook langzaam de grafische industrie in Nederland, die het de afgelopen jaren toch al moeilijk had in de concurrentie met de lage lonen landen. Zonde, hoor.

Borrelende Boris | 31-10-13 | 09:16

@Jezus_Boeddha | 31-10-13 | 09:11
Dat was Saroma. Bestaat dat nog?

Ars Vivendi | 31-10-13 | 09:14

We hebben in dit kleine frutlandje ook wel een overdaad aan tijdschriften. Het lijkt wel of er voor iedere bewoner eentje is.

Grasgriezel | 31-10-13 | 09:13

Ik dach dat Sanoma een puddingfabriek was. Wat ken mij die blaadjes schelen.

Jezus_Boeddha | 31-10-13 | 09:11

Willianus Wortelus | 31-10-13 | 08:53 | + 0 -

Laat mij er even buiten, wil je?

ranzige aap | 31-10-13 | 09:10

Flow?? Nog nooit van gehoord. En dat is een focus merk?

andorra | 31-10-13 | 09:06

@Snorry!
Monopolie positie vervalt? Volgens mij begrijp je niet helemaal wat er aan de hand is...

Rest In Privacy | 31-10-13 | 09:04

Oud, maar nog steeds bijzonder dat DD altijd in zijn blote reedt loopt, behalve als hij gaat zwemmen.

Mark Smith | 31-10-13 | 09:03

@Dima Beeline | 31-10-13 | 08:53
Tettenmoe? Kom dan eens volledig uit de kast.

steven paul | 31-10-13 | 09:01

@Willianus Wortelus | 31-10-13 | 08:53

Foei Willie! Een naakte hond plempen op de vroege donderdag!

*Von Loghausen optelefoneren doet*

Reinaert | 31-10-13 | 08:58

Bij mijn oom en tante waar ik als kind kwam lag altijd de Panorama op tafel. "Tante, waarom zijn die mensen bloot?". Tante: "nee hoor, ze zijn niet bloot; ze hebben een doorzichtig broekje aan."

Ars Vivendi | 31-10-13 | 08:57

Ik begrijp dat er in ieder geval 17 van de in totaal 49 bladen over zullen blijven; 32 zullen uiteindelijk worden samengevoegd, verkocht of opgeheven. Men spreekt over 500 ontslagen op een totaal van 1600 medewerkers.

Ik stel vast dat het aantal ontslagen slechts éénderde is terwijl tweederde van de bladen de deur uit gaat. Hieruit volgt mijns inziens dat de bladen die worden opgeheven snippers zijn en het dus eigenlijk reuze meevalt.

goedverstaander | 31-10-13 | 08:56

Tragisch voor die 500 ongelukkigen. Niet echt de tijd om je baan te verliezen.

Bigi Bana Boy | 31-10-13 | 08:56

Veuls te veul blaadjes in een verzadigde markt en dan raar opkijken als je verdienmodel verlies brengt? Sorry, maar dit had 'men' natuurlijk al lang moeten zien aankomen: de moderne man van tegenwoordig fapt al jaren niet meer op de kleverige paginae van de Playboy, laat staan dat de Nieuwe Revu en de Panodrama daar nog iets aan toe te voegen hebben.

Dat deze markt kapotstuk gaat is dan ook niet meer dan logisch, de wereld heeft een vijfde versnelling gevonden en die heet breedband internet. Daar is voor een dode boom niets meer te winnen, zéker niet voor week- of nog erger maandbladen of je moet wel iets heel unieks brengen.

Geen paarse broek die hier nog in gelooft. En dat zegt alles.

Reinaert | 31-10-13 | 08:55

Het is goed dat er nivellering komt in de bladenwereld. En dat de monopolie-positie van Sanoma vervalt. Dit herdefinieert de markt.
Vervelend voor de werknemers, dat wel. Ik wens ze sterkte toe.

Snorry! | 31-10-13 | 08:55

Dag vriendjes en vriendinnetjes dat was het dan maar weer dag vriendjes en en vriendinnnetjessssssss tot nooit meer want er is geen volgende keer meer dag vriendjes en vriendinnnettjeessss dag doeiii

[G]eenstijl | 31-10-13 | 08:54

Er staan bladen bij waar ik nog nooit vaan had gehoord. Zegt niet alles omdat ik sinds 2004 niet meer buiten ben geweest ;-)

De langste thuis | 31-10-13 | 08:53

Moet wel zeggen.... Ik houd van tetten, maar die overkill aan tetten op het net heeft het toch net niet. Vroeger was het spannend. Je was jong, je wilde tetten zien. En niet die onderontwikkelde heuveltjes van 12-16 jarige meisjes via het rooster van de gekoppelde kleedkamers. Maar hoe de fuck moest je aan tettenfoto's komen als je pa ze niet onder het nachtkastje had liggen. En fuck zeg, als de buurvrouw je zou zien bij de supermarkt. Nog even los van het benodigde zakgeld.
Het was spannend om tetten op te sporen. En enorm bevredigend als je dan eindelijk een Penthouse of Playboy had gescoord in de winkel of bij het oudpapier van de overbuurman (zonder aan elkaar geplakte blaadjes). Man man, wat was ik blij toen ik een Zweeds pornoblad vond achter de spiegel bij het logeren bij oom en tante.
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar soms wordt ik wel tettenmoe. Te makkelijk te vinden. Je hoeft maar op dumpert te kijken voor tittyflashmonday. Lekker, maar niet zo veel voldoening als een speurtocht naar een magazine.
Neemt niet weg dat de Playboy de laatste 10 a 15 jaar totaal volkomen ruk was met al die Patricia Paay recycleshit en kolommen vol gezwam en slappe mannenpraat geschreven door vrouwen.

Dima Beeline | 31-10-13 | 08:53

Wat SharpEye | 31-10-13 | 08:44 zegt:
Je gaat niet 6 tot 10 Euro betalen voor een blaadje met voornamelijk advertenties.

Iknowall | 31-10-13 | 08:52

Hyves ook in verkoop bij de Televaag. LOL

Kamervraag | 31-10-13 | 08:51

Ach, de Vorsten wordt ook strategisch heroverwogen. Straks kunnen we nooit meer lezen over het vorstenhuis van Liechtenstein...

Baal Illegaal | 31-10-13 | 08:51

Ze gaan door als freelancer/ZZP'er. Daar zijn al afspraken over.

bottlebaby | 31-10-13 | 08:49

Zolang DD maar blijft, vind ik alles best.

notoire_veelpleger | 31-10-13 | 08:47

Zolang Donald Duck maar blijft. Het blad bij uitstek.

Boerenhoofd | 31-10-13 | 08:45

Sanoma geeft vrijwel alleen maar kutbladen uit: in feite zijn het reclamefolders met hier en daar een fluttekstje en een stockfoto. Kortom de ballen.

SharpEye | 31-10-13 | 08:44

Kijk, dat is nu hart hebben voor het milieu!! Geen bomen meer rooien voor niet gelezen blaadjes, niet meer heen en weer zeulen van oude informatie van en naar de winkel in grote vrachtwagens. Geen milieu-belastende inkt meer gebruiken voor stills terwijl ik de filmpjes op het net heb.
De kosten voor deze milieu-winst is natuurlijk wel 500 ontslagen en even zoveel leed thuis bij ieder. Maar ook mijn kapster gaat het merken: de enige reden dat ik mijn 5 haren laat knippen bij de kapster (afgezien van het feit dat zij met haar tetten in mijn rug staat te duwen tijdens het knippen) is het lezen van de Panorama en de Revu: 13 weken van beide in een minuut of 5...

DeSjaak1000 | 31-10-13 | 08:42

Drukken is mooi, en dode boom blijft zo zijn niches houden. Maar digitale media zijn toch echt mooier.

Lobo | 31-10-13 | 08:41

Is deze 500 man ook inclusief toeleveranciers (papier, inkt, fotografen) en drukkers?
Een hele bedrijfstak gaat naar de kl. en dat is heel jammer. Drukken is (was) een prachtig vak.

MacMiep.nl | 31-10-13 | 08:40

Gelukkig, de Viva blijft bestaan.

rara | 31-10-13 | 08:37

Tijden veranderen. Het is niet anders. We krijgen immers ook geen kolenboeren meer aan de deur.

goedverstaander | 31-10-13 | 08:37

Link tweedehands.

Iets zegt mij dat die dame haar poes ook in de uitverkoop heeft gedaan. Of haar vriend.

ZDEV | 31-10-13 | 08:34

Tweedehands dinges +1

che cazzo | 31-10-13 | 08:34

Saneernoumaar. En dan vol inzetten op de online activiteiten ;)

Lobo | 31-10-13 | 08:34

Prima toch? Wie leest er nou nog een tijdschrift? Zielig voor die mensen maar dit zag je al jaren geleden aankomen.

Calvin Candie | 31-10-13 | 08:33

Een ding is helder, we mogen nooit, nee nooit, ABN-AMRO geloven!

Einde van de Domheid | 31-10-13 | 08:33

Donald Duck is het enige blad dat van mij mag blijven, rest is bagger!

WellusNietus | 31-10-13 | 08:33

Huilen in Hoofddorp, maar feest in Duckstad!

Eric Blair | 31-10-13 | 08:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken