Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Fyra fileren tijdens het Vragenuurtje

Negen verschillende ministers, vijf staatssecretarissen en zes NS-directeuren hadden sinds 1989 de bovenleiding in de aanleg van de HSL-Zuid. Niemand voorkwam dat het monsterproject uitdraaide op een beschamende miljardenfaal met een rangeerterrein in de Watergraafsmeer vol peperdure Italiaanse faal-Fyrae. Nu dreigt volgens sommigen een 'bloedbad' in de coalitie nu er een parlementaire enquête komt naar de ontsporing van het hogesnelheidsproject. Maar ons gevoel zegt dat het woord verschoningsrecht vaker zal vallen dan in de rechtszaak van De Grens en dat iedere verantwoordelijke voor de dood van de HSL zijn of haar eigen betrokkenheid bij de momenten waarop het mis ging zal ontkennen. Bovendien zal blijken dat de goedkeuring van de Fyrae door Lloyd's Register helemaal geen doorgestoken kaart was, en NS gaat de verloren aanschafmiljoenen terughalen bij AnsaldoBreda. Met rente, als het even meezit. Kortom: het debacle zal een samenloop van uiterst vervelende tegenslagen blijken waar niemand wat aan kon doen, maar het is natuurlijk wel ontzettend spijtig voor de reiziger de belastingbetaler dat dit project zo veel tegenslag en vertraging heeft opgelopen en dat er een miljoenen kostende enquête voor nodig was om iedereen vrij te pleiten van schuld dat te kunnen concluderen. Dat moet volgende keer anders. Als er trouwens iemand is die voorgaand verhaal goed denkt te kunnen verkopen: Fyra zoekt nog een vaardige marketingstagiair (cachemirror). De rest van u kan intunen op het Vragenuurtje om Stientje van Veldhoven (D66) woedende woorden over hogesnelheidsmassagraven te horen schreeuwen poeslief 'Tsja, wat nu, kabinet?' te horen fluisteren. Live. Op KOFFIETHEE24.
Update: Mansveld ontwijkt veel vragen door een brief te beloven, die vrijdag naar de Kamer komt. Ook van de hoogte van de oprotpremie van NS-baas Bert Meerstadt heeft ze geen weet, ondanks dat NS 100% staatseigendom is.
Update: Debat over Fyra pas na 18 juni. VVD en PvdA willen 'niet overhaasten'. Na 18 juni telt de Kamerkalender nog maar twee weken tot het zomerreces begint.
Videofuck: Via het onvolprezen BlendTV.

Reaguursels

Inloggen

Laat men een parlementaire enquete houden over de rol van de publieke omroepen met name over de NOS en NTR.
Bij voorkeur worden door de NOS alle politieke partijen om hun mening over de Fyra gevraagd, maar de PVV wordt steevast voorbij gegaan. Zag zelfs vanavond de roeptoeter van Groen Links (4 zeteltjes) bij de NOS. Een linkse voorkeurbende bij de NOS met walgelijke ideeen over Democratie!

Tis nie waar! | 04-06-13 | 23:44

Het zou me niks verbazen als Fyra meer de dupe is dan verondersteld. Dat de bouten en de moeren heel ergens anders los hebben gezeten. Namelijk in de hoofden van andere betrokkenen met andere belangen.

Esprit77 | 04-06-13 | 19:56

Mwhoehaha continued. Ik hoor net op de radio dat Dijsselbloem "not amused" was over het feit dat de Belgen het nieuws eerder naar buiten brachten. Nou, dubbelbaanjagertje van me, met je krantenwijkje in Brussel en je penningmeesterrolletje in de speeltuinvereniging Nederland: dan heb ik nieuws voor je, en voor de collega staatssecretaresse "Alle Opties Open" Mansveld: die Belgen hebben een besluitvaardigheid laten zien waar wij in Nederland nog decennialang een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik denk dat die Belgen "not amused" waren dat het zo lang bleef duren in Den Haag, en daarom uiteindelijk maar zelf naar buiten zijn getreden. In januari (!!!!!) wisetn jullie al dat die trein niet deugde en ook niet van plan was op korte termijn te gaan deugen.

smoelwerk | 04-06-13 | 18:54

Even zo tussen neus en lippen door die thalys is toch iets wat op de franse TGV lijkt kan die niet op de HSL lijn? of hebben ze die zo gedowngrade dat ie de 25KV lijnspanning niet meer aankan, of ns kan eens beginnen met het kopen van een echte hoge snelheidstrein en wel de ICE3 want daar rijden ze al een aantal jaar meehoeven ze ook niet aan te besteden ze zeggen gewoon dat ze er meer willen hebben. en de kamer moet geen boehoe doen want ze hebben het zelf laten gebeuren ze zijn er allemaal schuld aan.

Umberto die trotzoni | 04-06-13 | 17:55

 
De overheid bestaat uit lieden die niet verder denken dan vier jaar en ambtenaren die zich niets aantrekken van die types met een beperkte houdbaarheid.
 
Helaas houden die zelfde ambtenaren van megalomane projecten die nooit binnen een periode van vier gemanaged kunnen worden.
 
Hoe pakken wij dit dan aan ?
 
1. Betalen bij oplevering
2. Het bestek laten controleren
3. Openbare Vragenrondes tijdens de offertefase
4. Kleine beheersbare projecten opzetten
5. EU regels negeren
6. Capabele mensen inhuren voor controle en management
7. SAMENWERKEN IPV TEGENWERKEN !
 
Zo moeilijk is het allemaal niet ...
 

Rebellis | 04-06-13 | 17:40

@Red mij niet.14.45 u.U zou ons heel veel geld voor de enquête bespaard hebben,ware het niet dat Den Haag liever doorzeurt met een "Kafka-proces" om bepaalde lieden uit de wind te houden.En de waarheid ?... die is het eerste slachtoffer in deze oorlogen.Want oorlogen zijn het,ook zonder militaire achtergrond.En de aanleiding ?:Een misplaatst chauvinisme ,dat "onze" NS een HSL ook kan optuigen.Helaas heeft de NS en zijn enige aandeelhouder,de Nederlandse staat,de boot gemist: Frankrijk,Duitsland en Japan lopen mijlenver voorop al decennia.Een achterop-loper als producent Italië kan daar niets aan veranderen.Maar o,wat een gezichtsverlies richting België.De Belgenmoppen verstommen zelfs.Daar helpt zeker geen enquête meer aan.

Dolphi | 04-06-13 | 17:38

Mansveld is geen zwaargewicht en zal dat ook nooit worden. Tot nu toe heeft ze weinig besef laten zien.

elizabeth88385416217 | 04-06-13 | 17:18

7 á 8 MILJARD euro. Weet iemand nog hoeveel we moeten bezuinigen? Weet iemand nog hoeveel geld het verhogen van de ziektekosten opbrengt? Weet iemand nog wat Griekenland ons gekost heeft?
.
Waarom wordt dit dan als normaal beschouwd?

Patatter | 04-06-13 | 16:50

Misschien kunnen ze Jan-Kees nog even inhuren voor een tonnetje of zeau; die weet precies hoe je geld mét rente terug kan krijgen.

Nestorix | 04-06-13 | 16:39

Zou Onno Hoes zich in z'n kont durven laten kijken?
Red mij niet | 04-06-13 | 16:02

Vraag het Albert even.

Geenstijlfiguur | 04-06-13 | 16:21

@seven | 04-06-13 | 14:34
Uit je link:
"We hebben ons hier vaak afgevraagd waarom in godsnaam voor Ansolda Breda is gekozen. Deze keuze blijkt te zijn opgelegd door de fineuten en accountants van NS Hispeed. In ieder geval door mensen zonder enig verstand van techniek."

Ook in de Tweede Slaapkamer en de regering zitten bijna geen techneuten. De aanstaande exbaas van de NS is een bouwkundige, dus ook geen echte techneut. De komende baas Timo Huges is bedrijfskundige, dus die heeft van alles een klein beetje verstand, behalve van techniek.

Zolang techneuten en betawetenschappers minder betaald krijgen dan managers en juristen blijven we van het ene fyrasco in het andere rollen.

André van Delft | 04-06-13 | 16:02

Waar de Fyra slow-food is kent men in Limburg fastfood onder de naam 'Maastricht Airlines'. 335k in 2 maanden er doorheen gejast. En dan is er nog niet eens een Italiaans toestel aangeschaft.

Zou Onno Hoes zich in z'n kont durven laten kijken?

Red mij niet | 04-06-13 | 16:02

Als we dit niet samen met de Belgen deden, was het rapport er misschien nooit geweest. Of slechts een enkele week voor het reces naar de Tweede Kamer gestuurd.

SamKoeman | 04-06-13 | 15:59

VVD & PvdA willen niet overhaasten? Je moet juist wél overhaasten. Er zijn hier 100'en miljoenen aan belastinggeld in gepompt, fout op fout gestapeld, en het is 't archetype "hoe dom kun je wezen als staat"-voorbeeld.

Hier moet je juist binnen afzienbare tijd alles van weten, al je geld terugtrekken van die mafioso's, en vervolgens dat geld teruggeven aan de burger. Om vervolgens jezelf, al schamend, nooit meer te bemoeien met zaken waar je toch niets van snapt (en dat is bij de staat blijkbaar ontzettend veel).

kanon0503 | 04-06-13 | 15:56

Bokito ergo sum | 04-06-13 | 14:50

Nee, nee, Mansveld mocht willen dat die undruk zou ontstaan. Je hebt het denk ik oppervlakkig gevolgd, want als er iemand is die er NIET de ballen voor had, was zij het wel. Eerst twee uur voor de persco niet eens weten wat er door de Belgen gezegd gaan worden, en daarna nog steeds "alle opties" open houden totdat de NS (die onder haar verantwoordelijkheid valt in haar rol van aandeelhouder namens de Staat der Nederlanden) zich zelf heeft moeten uitspreken. Terwijl Belgische deelname een harde voorwaarde is om een treintje van Amsterdam naar Brussel te laten rijden. De enige die ballen toonde was de Belgische bestuursvoorzitter van de NMBS, Marc Descheemaecker: nos.nl/video/512947-gehele-persconfere...

smoelwerk | 04-06-13 | 15:48

Die trein is ook zo lelijk. Het ding ziet eruit als de Fiat Mulpipla. Als leek zou ik dan denken als die van binnen net zo mooi is als van buiten, we gaan er toch nog maar eens goed naar kijken. Dat doe je ten slotte toch ook met een auto. Italië heeft daarnaast ook helemaal geen bijzondere staat van dienst met treinen. Als bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland of bijvoorbeeld zoals Zwitserland. Nederland heeft geen ervaring met het kopen van treinen uit Italië en hoe de zakelijke contacten daarmee verlopen. En dan die lelijke treinkleuren roodwit. Hoezo is dat ding niet mooi geel met een blauwe zoef erop. Vragen vragen.

Amano | 04-06-13 | 15:43

En waarom gaat het altijd mis met overheidsaanbestedingen zoals de Fyra? Andermans geld uitgeven, daar gaat men veel slordige ee op dan met eigen geld. En als het ook is namens een ander? Dan letten ambtenaren cs dus helemaal niet meer op. In schema 4.bp.blogspot.com/-v7Vv9iMtblY/UMVHH9n...
2minuten uitleg door Friedman www.youtube.com/watch?v=5RDMdc5r5z8 (via nattebever)

seven | 04-06-13 | 15:40

@seven | 04-06-13 | 15:20
Binnenkort maak ik mijn account weer onklaar, aangezien ik twitter gewoon een waardeloos medium vind.
Voor de betere opmerkingen kijk je beter op GeenStijl, veruit mijn favoriete medium!

necrosis | 04-06-13 | 15:25

necrosis | 04-06-13 | 14:40
Lol, je bent t echt, @1_necrosis dus, en je schreef ooit : 'Kijk niet naar mij, ik HEB geeneens twitter!' necrosis | 05-07-12 | 13:53
'Ik heb geen Hyves, twitter, FB of noem het maar op. En ik heb niet het gevoel dat ik iets mis. ' necrosis | 17-08-12 | 13:28
'Ik heb geen twitter en ga voor haar geen account aanmaken (voor niemand trouwens)....' necrosis | 23-10-12 | 12:24
' heb geen twitter, smoelenboek of andere ..' necrosis | 08-10-12 | 19:50 etcetera search-geenstijl.thruhere.net/#twitter...

seven | 04-06-13 | 15:20

Wie zijn de echte schuldigen. De Machthebbers van het CDA, de PvdA en de VVD. En ook de ultieme ambtenaren Partij D'66 mag niet vergeten worden.
Dit zijn de jongens en meisjes die de zaak beflikkerd hebben. Maar ze worden nooit bestraft. Leve Nederland.

waarzeggertje | 04-06-13 | 15:19

Echt waar, net als Weekers te incompetent om vragen direct te beantwoorden... Dus dan maar een laffe brief waar niets van zal kloppen sturen naar de 2e kamer, waar de steunende partij wel "ja" tegen zal knikken.

Het wordt steeds incompetenter in de 2e kamer.

LangeTijdGeleden | 04-06-13 | 15:17

Dat wordt Fyra-geld terug halen bij de Italianen, Euro-euro's bij de Grieken, bij Nederlandse graaibanken die gered moesten worden én de nodige toeslagen bij kansloze Bulgaren. Ik zie daar niks van terecht komen, de oplossing? Bezuinigen natuurlijk!

Alexander de Kleine | 04-06-13 | 15:16

Vooral heel erg zinloos zo'n enquête, de schuld moet gewoon bij ansaldobreda gelegd worden dan kan je proberen je geld terug te halen.

rode peper | 04-06-13 | 15:10

polleke745822 | 04-06-13 | 15:05 | + 0 -
Twee en Vier zijn dubbel.

Feynman | 04-06-13 | 15:07

@ Feynman
Ik tel 4 stappen, maar een kniesoor die daarop let...

polleke745822 | 04-06-13 | 15:05

@Kobus Kloothamer | 04-06-13 | 14:56 | + 0 -
hoewel ik met je eens ben dat buitenlandse partijen vaak niet de beste waar leveren na een openbare aanbesteding zijn ook de nederlandse partijen in staat om een rampzalig product te leveren.
.
de uitkomst van een aanbestedingsproject is afhankelijk van het plan van eisen en zolang wij bestuurd worden door een kaste van politieke brekebenen, professionele amateurs om maar zo te noemen, zol land blijft iedere aanbesteding een garbage in-garbage out traject.

gooi en smijtwerker | 04-06-13 | 14:59

Als het kabinet valt door Ansalnobreda gaat er echt een bos bloemen met een kaartje "grazi" die kant op....:+p

CornholioNL | 04-06-13 | 14:57

@necrosis | 04-06-13 | 14:46 | + 0 -
Wat je zegt klopt! In de bouw is hetzelfde gaande. Bij grotere aanbestedingen (Europees geregeld) kun je beter voor kwaliteit gaan als buitenlandse (onbekende) rotzooi binnen halen. Ik denk dat wij heel goed in staat zijn om zelf te beoordelen aan wie wij een bepaald werk gunnen. Daar hebben we Brussel met haar corrupte gedoe niet bij nodig!

Kobus Kloothamer | 04-06-13 | 14:56

En weer is het de politiek die het gedaan heeft. Dus lekker anoniem. Het is GVD niet de politiek, het zijn die minkukels die de tweede kamer bevolken. Maar uiteindelijk zal Wilders wel weer de schuld krijgen. Die heeft tenslotte alles gedaan wat in dit land verkeerd gaat. Oh, wacht....

Polletje Piekhaar | 04-06-13 | 14:54

Giskard Reventlov | 04-06-13 | 14:43 | + 0
Okey duidelijk. We hebben nog diesels!http://www.youtube.com/watch?v=WQFrDnO_rF8

ikdenkwat | 04-06-13 | 14:52

Red mij niet | 04-06-13 | 14:45
Klopt. De politiek is een grootmeester om zich te bemoeien met miljardenprojecten, door gaandeweg zo'n project de eisen en verlangens te gaan bijstellen. Zo bv ook met de tunnels in de A73. Op een gegeven moment moest de hele beveiliging aangepast worden ivm met de ramp in de MontBlanc tunnel. Uitkomst: jarenlange problemen met software en niet te gebruiken tunnels.

Graaf van Egmont | 04-06-13 | 14:52

Mansveld heeft wel de cojones om met dat kreng te kappen

Bokito ergo sum | 04-06-13 | 14:50

@Brou Is Back | 04-06-13 | 14:30
Overigens is het 'verschuiven' van getallen gemeengoed in bijvoorbeeld de autobranch.
In de showroom staan veelal 'kale instapmodellen' met een waslijst aan opties.
Waarom?
Omdat optiepakketten buiten de kale aanschafprijs van een auto vallen en er dus geen BPM over geheven wordt.
Gevalletje 'de overheid steelt van ons, en de autodealers stelen het namens ons weer terug'.
Machtig mooi, de mazen in de wet!

necrosis | 04-06-13 | 14:46

Ik plak hier ook maar even m'n PowNed bijdrage:

De resultaten van de enquete kan ik u nu al geven: Het is fout gegaan in de uitvoering, en de conclusie zal zijn dat de politiek daar voortaan meer grip op moet hebben.

De conclusie van alle uitvoerenden is al heel lang duidelijk en is ook talloze malen uitgesproken: de politiek heeft op dit infrastructurele project veel te veel grip gehad en veel te veel invloed kunnen uitoefenen. Zo is daar:
- Het idiote besluit een speciale lijn aan te leggen die aan Den Haag voorbij zou gaan. Idioterie omdat juist veel verkeer tussen Den Haag en de (hoofd)steden Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs plaats heeft.
- Het nog veel idiotere besluit om Breda op de lijn aan te sluiten via één of andere bizarre aftakking van de lijn. Een aansluiting die niet eens volledig/volwaardig is.
- Het krankzinnige besluit om de lijn op 300 km/u te bouwen en er vervolgens 250 km/u op te gaan rijden (let wel, de 300 km/u sloeg in dit geval nergens op).
- waardoor er een speciale trein ontwikkeld moest worden, door een bouwer die nog nooit zo'n trein had gebouwd. Dit zou geld besparen, terwijl iedere projectmanager weet dat dit nooit het geval kan zijn.
- het volstrekt gestoorde idee om halverwege de eisen voor het beveiligingssysteem te gaan wijzigen door een (opnieuw: volledig nieuw te ontwikkelen) Europees veiligheidssysteem verplicht te stellen (en dit terwijl de treinen reeds gebouwd werden.

Etcetera etcetera. En dit heb ik gewoon uit de pers.

Met al deze zaken kan iedereen op z'n vingers natellen dat dit tot kostenoverschrijdingen lijdt, de 'productie'duur verlengt en tot een langdurige testfase lijdt waarin vele kinderziektes aan het licht komen. Maar wie wilden dit allemaal: de politiek, en niemand anders. En zij hebben de producenten uitgezocht die zeiden: ja hoor, dat kan. Desnoods moesten ze er maanden extra voor zoeken, ze gingen door tot het gevonden was.

Red mij niet | 04-06-13 | 13:48 | niet ok!

Red mij niet | 04-06-13 | 14:45

"Vorige week donderdag verbood het kabinet NS om naar buiten te treden met het besluit te stoppen met de hogesnelheidstrein."
www.nrc.nl/nieuws/2013/06/04/tweede-ka...

Maar de bedrijfsvoering van de NS is schuldig. Wedden?

Red mij niet | 04-06-13 | 14:44

@ikdenkwat | 04-06-13 | 14:28

Op de bovenleiding van dat spoor staat 25kV/50Hz terwijl die geelblauwe krengen 1500V/0Hz (gelijkstroom) verwachten. Misschien moet je ook ERTMS gebruiken op de HSL-Zuid terwijl de NS treinen vooral ATB ondersteunen. Er rijden wel nog steeds "Fyra" boemeltjes Amsterdam-Rotterdam-Breda met gehuurde locomotieven. In België is het elektrische deel van het spoor vast weer anders dus mogelijk kan alleen de Thalys dat hele traject overbruggen. De NS moet nu met een alternatief komen dus hopelijk horen we hier binnenkort meer over.

Giskard Reventlov | 04-06-13 | 14:43

@seven | 04-06-13 | 14:34
Beetje OT, wat moet ik 'linken' om je te overtuigen?
*jij weet*

necrosis | 04-06-13 | 14:40

" ... Ook van de hoogte van de oprotpremie van NS-baas Bert Meerstadt heeft ze geen weet, ondanks dat NS 100% staatseigendom is."

Ja, grappig he? Mevrouw Mansveld staat met haar mondje vol melktanden, en sputterde gisteren ook nog dat het Ministerie van Financien de aandeelhouder van de NS is. Zulke prutsers besturen ons land - MinFin doet de handelingen namens de enige rechtspersoon die aandeelhouder is, namelijk de Saat der Nederlanden. Als zelfs dit stukje staatsinrichting ontbreekt bij een staatsecretaris, hoe geschikt is die dan voor zijn/haar taak? Deze klunzin moet net als de Fyra met onmiddellijke ingang worden afgeschaft, volkomen ongeschikt.

Nog afgezien van het beschamende cameramomentje waarin ze -twee uur voor de persco van de Belgische Spoorwegen- van niets bleek te weten. En bleef volhouden dat als de Belgen de stekker eruit zouden trekken, dat niet "automatisch" voor NL ook einde project zou betekenen. Wat had u gewild, Mansveld? Dat we met 250 km/u tussen Rotterdam en Roosendaal gaan pendelen met een wrak dat het Belgische spoornet niet op mag?

smoelwerk | 04-06-13 | 14:37

@Brou Is Back | 04-06-13 | 14:30
Je leest het goed, al ben ik nooit betrokken geweest bij de aankoop.
Zo kun je de aankoop goedkoper krijgen, als je bijvoorbeeld een onderhoudscontract erbij neemt.
En die onderhoudskosten staan niet vermeld in het aankoopbedrag.
Een kwestie van schuiven met getallen.
Maar daar heb ik geen moeite mee, als je gaat voor topkwaliteit.

necrosis | 04-06-13 | 14:36

Conclusie, we gaan jarenlang over die trein debatteren en uiteindelijk draait de belastingbetaler voor het fiasco op.
PS
Hoor net tussen neus en lippen door hoe Samir A aan zijn telefoon is gekomen. Fraai is dat. Bijzonder fraai zelfs.

Not Muhammad | 04-06-13 | 14:36

In 2011 liep NS veiligheidsdeskundige leeg tegen een vriend die het 1op1 optikte in een forum. Begint met opsomming problemen, maar lees iig de laatste 3 alinea. 'conform de Europese aanbestedingsregels verplicht Ansolda de opdracht te gunnen. Je mag conform deze regels een partij niet op basis van referenties (Denemarken) afwijzen. Vanuit de techniek is er veel protest geweest tegen de keuze voor Ansolda (..)De afdeling commercie eiste een speciaal voor Nederland ontworpen trein. Dit zou goed zijn voor het imago van Nederland en de NS.' meerrr www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=...

seven | 04-06-13 | 14:34

@hetluis | 04-06-13 | 14:31
Te laat. Het gaat nu over de verlenging van het telefoonabonnement van Samir A.

rara | 04-06-13 | 14:32

@Bakito | 04-06-13 | 14:28
Kun je dat ook staven met feiten?

necrosis | 04-06-13 | 14:31

Koot en Bie revisited.
.
Het Parabrella project.
.
Nee, dat was voor mijn tijd, of na mijn tijd. Maar mijn tijd was sowieso erg kort. Mocht het in mij tijd geweest zijn dan kan ik het mij niet herinneren.
.
Inderdaad, ik heb in die tijd veel stukken getekend, maar ik was destijds niet tevreden met mijn handtekening, het was een beetje een verwijfd krabbeltje, dus op ieder stuk papier op mijn bureau oefende ik mijn nieuwe handtekening.
.
Toch wel erg, dat grapjes die ooit op een LP (!) stonden (weer?) actueel zijn....

Han Fortmann | 04-06-13 | 14:31

ben ik nu te vroeg of te laat? Ik zie die dikke Teeven, ogenschijnlijk zonder kogelvrij vest - hoewel -, iets over gedetineerden ouwehoeren

hetluis | 04-06-13 | 14:31

@necrosis | 04-06-13 | 14:23 |
Als ik je verhaal zo lees, weet jij/je werkgever een truc om die vermaledijde Europese aanbesteding te omzeilen, want je werkgever wilde Liebherr en kreeg dat ook, of lees ik het verkeerd?

Brou Is Back | 04-06-13 | 14:30

Conclusie: alles wat naar Brussel gaat, gaat stuk.

BeunDeHaas | 04-06-13 | 14:29

@gentle giant | 04-06-13 | 14:18
Ik zie een kale vetvlek......

necrosis | 04-06-13 | 14:29

Het zal wel weer eindigen met de loze kreten:
"Met de wetenschap van nu" en "Ik herken mij niet hierin".

Bataaf | 04-06-13 | 14:28

Er schijnen ook steeds minder mensen voor de Fyra te willen springen, volgens een recent onderzoek .

watsinneneem | 04-06-13 | 14:28

Kunnen er nou echt niet een paar gele krengen over die rails rijden totdat we iets fatsoenlijks hebben.

ikdenkwat | 04-06-13 | 14:28

@necrosis | 04-06-13 | 14:26
Onzin.

Bakito | 04-06-13 | 14:28

Hoe jaag je in drie simpele stappen iedereen het openbaar vervoer uit.
1 ) Sloop privacy met de OV chipkaart.
2 ) Bestel een hoge snelheidstrein bij een veredelde trambouwer uit Italië met bewezen faalreeks in Noorwegen en Denemarken.
3 ) Bezuinig op spoorpolitie, conducteurs en fysieke veiligheid.
4 ) Laat je in een Europese aanbesteding volledig leiden door het prijskaartje en koop vooral geen trein die al tientallen jaren goed rijdt. (Eurostar, ICE, Thalys of TGV.

Over hoe fout het gegaan is verwijs ik naar de foto`s www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/photoalb... en de duidelijke powerpoint presentatie www.gelderlander.nl/polopoly_fs/1.3845... Hoeveel roest kan je hebben op een trein die maar een paar weken is ingezet?

Op politiek 24 even Bashier die over miljoenen euro`s schade. Nou die schade is heel veel groter, als je de kosten van ongebruikt spoor meeneemt en de schade dat we pas over jaren een andere trein wel hebben rijden.

Een vervangende trein kunnen we niet laten rijden, zolang de Fyra mag blijven testrijden door de spits heen in de normale dienstregeling. Waarom kan testen niet `s nachts, op zondag of feestdagen? Waarom testen in de spits. Het huidige testverbod is maar drie dagen geldig en is het vermelden eigenlijk niet werk.

Hoe lang blijven we nog doorkloten met dit wanproduct? We blijven nu doorpolderen over een Fyra die zichzelf letterlijk in brand steekt.

Feynman | 04-06-13 | 14:26

@Bakito | 04-06-13 | 14:22
Juist niet, de EU belemmerd ons in de aanschaf van kwaliteit.
Lees mijn 14:23 comment!

necrosis | 04-06-13 | 14:26

'Een stukje Europese wetgeving...'
Godallemachtig wat een jeuk krijg ik hiervan.

Not Muhammad | 04-06-13 | 14:24

Mevrouw de staats secretaris heeft geen tijd voor de treintjes , ze moet steeds weer haar mannen kapsel blonderen.

Oh, en nu mv. De Boer, wat heeft die nou in vredesnaam aan? * schrikt *

Lief meiske | 04-06-13 | 14:24

Mevrouw Mannelijkkapselveld komt wel heel makkelijk weg met al die halve antwoorden. Ach, het gaat de Nederlandse burger ook MAAR 600 miljoen kosten. Waar hebben we het over?

harry poster | 04-06-13 | 14:24

Stientje van Veldhoven, altijd +1. De rest van de politieke faalhazen: door de plee ermee!

Brou Is Back | 04-06-13 | 14:24

opeens heb je het, het wordt toch met de auto.

Humpf | 04-06-13 | 14:23

@miko | 04-06-13 | 14:04
De werkelijke schuld ligt bij de EU, bij projecten boven een bepaald bedrag moet er Europees aanbesteed worden.
Je dient een aankoop in, met alle specificaties waaraan het product moet voldoen, en degene met de beste levertijd/ betrouwbaarheid/ prijs krijgt doorgaans de deal.
En zo kan het gebeuren dat een duurdere leverancier buiten de boot valt omdat (in dit geval) Italianen met goedkope, maar onbetrouwbare rotzooi komen.
Ik heb het meegemaakt in de offshore, mijn toenmalige werkgever wilde absoluut een hijskraan van Liebherr op een gasproductieplatform.
En ondanks de aanbesteding kreeg dat bedrijf ook de order.....

necrosis | 04-06-13 | 14:23

Één woord. Steekpenningen. Wees eens niet zo naïef hier.

Bigi Bana Boy | 04-06-13 | 14:22

Arrogantie aan de top, Nederland, downbound train.

gentle giant | 04-06-13 | 14:22

Wederom bewijs dat projecten van dit formaat centraal gecoördineerd moeten worden ipv speelbal zijn van tijdelijke, nationale kabinetten.

Ik zeG t niet graag , maar dit debacle pleit voor de EU.

Bakito | 04-06-13 | 14:22

-We worden ondemocratisch onder de voet gelopen door kwaadwillenden in Brussel.
-De overheid gooit miljarden weg aan (toekomstige) belastinginkomsten ten behoeve van het kunstmatig opvullen van verdampte waarde op aandelenbeurs en bankbalansen.
-Mensen worden bestolen totop het bot en verder ten behoeve van de niet te stillen geldhonger van onze overheid-
-Banken doen het niet meer
-Nederland wordt gedwongen om corruptie en wanbeleid in Zuid-Europa te financieren.
-Werkloosheid neemt historische proporties aan, zeker als je de verborgen werkloosheid ook meerekent.
-De regering doet -in samenwerking met banken- alle moeite om de huizenprijzen kunstmatig hoog te houden en ontzegt zo een complete generatie de mogelijkheid om iets op te bouwen zoals dat in de rest van de wereld wel mogelijk is
Maar onze tweede kamer vindt een faaltreintje wel de moeite om een parlementaire enquête op te starten.
Mensen, hebben we wellicht niet wat belangrijkers aan ons hoofd?

jemagookniksmeer | 04-06-13 | 14:21

Faal-Fyrae. Mag ik dit woord alvast nomineren voor het woord van het jaar 2013.

Dr Rocco | 04-06-13 | 14:20

Marketingstagair lijkt me wel wat. Ik ben op het ogenblik werkloos.

Thoth | 04-06-13 | 14:20

Arrogante antwoorden van Mansveld. Op de kritische vragen duikt ze weg.

pascallo | 04-06-13 | 14:20

Ik zie een treintunnel aan het einde van het licht.

Mammeloe | 04-06-13 | 14:19

Bij een parlementaire enquête blijken veel politici te lijden aan een spontaan optredend geheugenverlies.

CoffeePatch | 04-06-13 | 14:18

Wat een peroxide hoerrrr.

gentle giant | 04-06-13 | 14:18

zoveel ellende en dat maar om een klein stukje.

ganzo | 04-06-13 | 14:15

En maar kwekken over zorgvuldigheid en juistheid. Dat had je moeten doen doen je een treintje ging kopen prutser.

pajans | 04-06-13 | 14:15

Het is op de VU al een jaar of 10 geleden onderzocht en geconcludeerd dat de NL staat in alle grote infrastructurele operaties niet in staat is geweest goed werk te leveren.

Einde van de Domheid | 04-06-13 | 14:14

ik zou niet zo optimistisch zijn over het "terughalen van de centen bij AnsaldoBreda", een bedrijf met een negatief eigen vermogen van 50%. Of bij de aandeelhouder Finmecannica, waarin de eveneens failliete Italiaanse staat een belang van 30% heeft.
Verlies nemen, nieuwe expoitant aanstellen voor HSL Zuid (Eurostar, ook makkelijk naar Londen) en de verantwoordelijke ministers vervolgen en laten berechten door de Hoge Raad. Dwangarbeid aan het spoor, lijkt me passend.

gooi en smijtwerker | 04-06-13 | 14:08

De leden van de tweede kamer zouden wat meer verantwoordelijkheden moeten krijgen. Persoonlijk wel te verstaan.

Pang Behang | 04-06-13 | 14:07

Wat mij betreft gaan we weer naar de stembus.

Eduardo- | 04-06-13 | 14:07

Laat die parlementaire enquete over de treintjes maar zitten een PA over het functioneren van de TK over de periode 1972 tot heden lijkt me nuttiger.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-13 | 14:06

kunnen ze allen betrokkenen niet persoonlijk en financieel aansprakelijk stellen?
dat voorkomt wellicht toekomstig gepruts.

According2Mark | 04-06-13 | 14:04

Van Rossem, je weet wie de schuldige is! Geen Stijl.
Zullen we eens wedden hoeveel koppen er gaan rollen?
Ik zet in, NUL.

miko | 04-06-13 | 14:04

Kijken hoeft niet, lezen hoeft niet. Glas, plas was.. Weten we allemaal. Zo rolt de NS, en met haar al dit soort faalorganisaties.

Mark Smith | 04-06-13 | 14:02

Het is de schuld van iedereen behalve de eindverantwoordelijke. Glas. Plas. Was.

Next!

Wc-kip | 04-06-13 | 14:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken