Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OV Chipfail. Kaart kapot = pech gehad (2x)

connexxxxxxxion.jpg Sinds vorig jaar worden zogenaamde 'reisproducten' (NS kortingsabo's, trajectkaarten en overige OV-abonnementen) op de OV Chipkaart geladen. Binnenkort worden de papieren kaartjes zelfs volledig afgeschaft. Bovenstaande brief is een eerste sneeuwvlok in de aanstormende lawine van klein leed die voor opstoppingen, vertraging en schreeuwende radeloosheid bij klantenservicebalies zal gaan leiden. Want die chipkaarten gaan regelmatig stuk of raken kwijt, en dan kan de klant niet bewijzen dat hij/zij heeft betaald voor een reisproduct. Dus moet de klant reisbewijzen zonder korting kopen. En daarvoor wil de gedupeerde klant een vergoeding van het vervoersbedrijf. Zoals uit de brief hierboven blijkt. Gelukkig zijn ze daar bij (in dit geval) Connexxion op voorbereid: die zeggen 'sorry, kunnen we niks aan doen' en verwijzen de klagende klant door naar de maker van het chipsysteem, Trans Link Systems. Mag u 1 keer raden wat hún antwoord op het restitutieverzoek van de gedupeerde chipkaartgebruiker was. Kastje, muur, en de tiefus.

Reaguursels

Inloggen

Dus waar is die advocaat die op durft te staan.... en een proefproces aangaat ondersteund door duizenden.

memitzi | 08-05-13 | 12:25

Kunnen we ons niet verenigen en een (gemotiveerde!!) advocaat in de arm nemen. Er zijn gedupeerden zat!

Dochter voor ruim 700 euris opgelicht door TLS....

Al vanaf het begin van de aanvraag voor een OV-studentenchipkaart ging het mis. Deze aanvraag werd door mijn dochter gedaan via de site van DUO in juni 2010. Zij had een reisrecht vanaf 16-06-2010. Niets meer gehoord dus maar eens gebeld naar de klantenservice om te vragen wanneer wij het aanvraagformulier zouden gaan ontvangen. Nog twee keer gebeld en op 26 juli kregen wij het binnen (gedateerd mei 2010)Dus ingevuld, gevraagde bescheiden erbij en terug gestuurd. En hoorden vervolgens niets meer. Dus maar weer eens gebeld naar de klantenservice. Zij konden niets terugvinden maar omdat het vakantietijd was zou het wel ergens nog in de pijplijn zitten. Op 25 augustus nog maar eens gebeld. Zij konden de aanvraag niet vinden en zouden een nieuwe opsturen. Op de vraag wie de reiskosten zou gaan betalen werd geantwoord dat wij dat middels een declaratieformulier terug konden krijgen. Daarna hebben wij vele keren gebeld, gemaild, 2x een declaratieformulier met alle reisbewijzen opgestuurd, een nieuwe aanvraag gedaan om uiteindelijk op 1 november 2010 een brief te krijgen dat zij onze aanvraag niet terug konden vinden en dat declaratie nr 1. al afgewezen was. 9 november ontvingen wij een mail met als inhoud: "U heeft op 14 juni een aanvraag gedaan voor een studenten ov-chipkaart, echter deze aanvraag is niet retour ontvangen, u dient nogmaals een aanvraag hiervoor te gaan doen (hadden we al)of de NIET RETOUR GESTUURDE AANVRAAG (waarover dus al die tijd gebeld, gemaild etc. was)alsnog te retourneren." Dan maar eens contact opgenomen met DUO, zij zijn tenslotte hoofdverantwoordelijk als zij een reisrecht uit handen geven en er kan geen gebruik van worden gemaakt. Echter, zoals gewoonlijk bij de overheid, beweren zij nergens voor aansprakelijk te zijn. M.a.w. zoek het maar uit want wij hebben ons stukje gedaan. Dan ineens op 16 december ontvangen wij een brief met ov-chipkaart (gedateerd 10 december)Eindelijk, dan maar weer proberen om de gemaakte reiskosten van (inmiddels opgelopen tot) € 700,00 te declareren. Helaas, weer niet. Volgens OV-chipkaart hebben zij de aanvraag van 14 juni 2010 op 7 december 2010 ontvangen en binnen twee weken binnen deze zogenaamde aanvraag een kaart gestuurd dus hebben wij geen reden om een declaratie in te dienen??!!!! Afijn, wij zijn nu nog bezig en het is april 2013. DUO zegt niet verantwoordelijk te zijn, OV-chipkaart oftewel Trans Link Systems zegt niet verantwoordelijk te zijn en mijn dochter is zwaar de dupe! Zij zit nog steeds met een schuld naar aanleiding van deze ongelofelijke wantoestand.

memitzi | 08-05-13 | 12:09

Niet alleen de wissels zitten vast gevroren!!

Ties75 | 07-05-13 | 13:47

Wat was er mis met de zichtkaart?

Willem van Rood | 07-05-13 | 10:08

@Orator | 06-05-13 | 20:04

Fantastisch pipo, dat maakt het een geweldig product met prachtige voorwaarden. Zupa! Gelukkig dat ze het erop zetten. Je begrijpt er echt geen zak van.

De ov chipkaart is een kut product in vergelijking met het vorige systeem. Bovendien heb ik geen keuze, het wordt opgelegd. Dat maakt altijd alles kapot.

decadent degeneraat | 07-05-13 | 09:35

Ik zie vaak dat mensen hun OV-Chipkaart tegen die ontwaarders aan rossen.
Als je dat maar vaak genoeg doet, gaat die kaart buigen en op een gegeven moment zijn de antennes/chip in de kaart stuk.
Dus 2 tips:
1. Die ontwaarders werken op afstand.
M.a.w. je hoeft die chipkaart er niet tegen aan te rossen.
2. Doe om je OV-Chipkaart zo'n hoesje die je voor bankpassen hebt.
Scheelt een hoop narigheid.

Lenco | 07-05-13 | 09:20

Dat de Connexxion in zijn voorwaarden aangeeft geen restitutie te geven voor gemaakte reiskosten ten tijde van het ontbreken van een geldig vervoersbewijs, wil natuurlijk niet zeggen dat zij al hun verantwoordelijkheden kunnen ontlopen.
Het product is gekocht bij de connexxion, en zij zijn dan verantwoordelijk als het product defect is.
zij moeten echter wel in staat worden gesteld om het probleem op te lossen, dat wil zeggen een nieuw product leveren, of het product laten repareren.

de vraag die echter blijft is of je van de vervoersbedrijven een tijdelijke oplossing mag verwachten of niet.

misschien biedt onderstaande link, wat aanknopingspunten:
www.judex.nl/rechtsgebied/consumentenr...

datisookzo | 07-05-13 | 01:07

Dus? Terug naar de strippenkaart en het kartonnen treinkaartje. Was nooit probleem mee. En nog goed voor de conducteurs-werkgelegenheid ook. Wat willen we nog meer dan? Stelletje digitale lusters...

Reykjavik | 07-05-13 | 00:34

Ik heb zo'n grondige hekel aan de standaard zin die men altijd nodig acht te plakken aan het eind van een vage eromheen draaiende brief die min of meer je probleem samenvat en bevestigt wat je al dacht/hebt gedaan;"wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd"...
Daar moet je dus niet op vertrouwen, anders zou je niet erna nog voor verdere vragen contact info erbij plakken. Dat zegt dus prettymuch dat je het hiermee gewoon moet doen en dat je echte vragen niet zullen worden beantwoord. Beefcakes.

Russkoja.zjopa | 06-05-13 | 23:52

reade romke | 06-05-13 | 21:36 |
Nee, mensen denken dat ze god zijn en dat ze alles kunnen maken en het recht op alles hebben. Dat terwijl de voorwaarden duidelijk zijn.

Orator | 06-05-13 | 22:43

NS staat weer mooi verhuftering van de maatschappij.

Jan Boel | 06-05-13 | 22:33

Orator denkt zeker dat hij God is? En nee, ik ben geen ov reiziger, maar jij slaat gewoon nergens op.

reade romke | 06-05-13 | 21:36

Wij hebben dat van de winter al gehad met de abonnementen. Twintig kilometer reizen naar het dichtstbijzijnde servicepunt. Daar werd geconstateerd dat de kaart kapot was. We kregen een formulier mee om de kaart op te sturen. Een nieuwe kaart kostte elf euro.

henriette | 06-05-13 | 20:12

Koekfabriek | 06-05-13 | 12:21 |
Jeetje, je zou maar 2 minuten te lang bezig zijn. Schandalig!

Orator | 06-05-13 | 20:04

Datzegiktoch | 06-05-13 | 16:56 |
Zeker geen domme vergelijking. Jouw opmerking raakt kant noch wal.
-
Ik leg het nog is een keer uit voor je
-
De OV chipkaart is niet in handen van het vervoersbedrijf. Het goed onderhouden van de kaart is EIGEN verantwoordelijkheid. Het zou een ander verhaal zijn als het vervoersbedrijf de OV Chipkaart als enige reisoptie heeft, hun incheck apparaat werkt niet en ze laten je er dan niet in. Dat is de verantwoordelijkheid van het vervoersbedrijf. Zo staat ook op de website en ik citeer 'Kaart echt defect. Wat te doen?
Download het formulier ‘Aanvragen vervangende persoonlijke OV-chipkaart’ (pdf), vul het volledig in, voeg je kaart bij en stuur het op. De meeste OV-balies hebben dit formulier ook liggen. Je ontvang je kaart binnen drie weken na opsturen van je formulier. In de tussentijd zijn je reiskosten voor eigen rekening.'
-
Nogmaals. Reiskosten voor eigen rekening.
-
Op de website van Connexxion staat en ik citeer:'Nee, u krijgt geen restitutie voor eventuele reiskosten die u maakt in afwachting van een vervangende kaart of voor het reisproduct (zoals abonnement) waarvan u tijdelijk geen gebruik van kunt maken. Deze informatie staat ook in de productvoorwaarden.'
-
Dus nogmaals, kan de poster en diegene die minkudo's geven wel huilie huilie gaan doen, dat zijn de voorwaarden.
-
Dat is mijn uitspraak en daar moet je het maar mee doen.

Orator | 06-05-13 | 19:29

-weggejorist-

Preußen | 06-05-13 | 19:12

Mensen die zich nog laten bedriegen door het OV zijn zo 2008.

Gewoon een gehackte kaart kopen mensen, simpel zat.

Flipus | 06-05-13 | 18:13

Het is en kut kaart! Ik denk dat ik die van mij ook maar ga laten hacken...

Glas Koning | 06-05-13 | 17:41

Ja wat wil je, als je een Russische importbruid op de klantenserviceafdeling zet.

Old_Spice | 06-05-13 | 17:40

Ik heb hier een OV-chipkaart voor mijn neus liggen, geen spatje, krasje of ook maar iets aan te ontdekken, en toch is de kaart zo dood als wat.

Geld terug of gratis nieuwe kaart? Bekijk het maar.

Wat een hoeren product en een hoeren service. Al hoewel, bij een hoer heb ik en nog plezier aan als ik genaaid wordt.

Shalalieshalala | 06-05-13 | 17:31

Mijn huisbaas laat mij ook altijd een maand in een hotel slapen als ik de sleutel weer eens afgebroken heb.....

Epibrateur | 06-05-13 | 17:23

Ik vond het woordje service in deze behoorlijk misleidend in het woord klantenservice!

Fopspeen | 06-05-13 | 17:09

Aan wie betaal je de kaart bij aanschaf? Dat is degene die voor een werkend en/of product moet zorgen. Geen reedt mee te maken waar die verkoper weer zijn producten vandaan haalt. Simpel. Dit is hetzelfde als wanneer de Mediamarkt mij doorstuurt naar bv.Siemens als mijn TV het niet doet en ik heb nog garantie. Geen zak mee te maken waar zij hun spullen van betrekken, zij verkopen mij een product, met hen heb ik een overeenkomst.

Bubba | 06-05-13 | 17:06

Orator | 06-05-13 | 16:15 |
Wat een ontzettende kromme vergelijking. Als je internet het niet doet koop je gewoon later of ergens ander iets. Als je van A naar B moet komen en een ander vervoersmiddel heb je niet tot je beschikking hebt moet je wel van de OV kaart gebruik maken. Als het vervoersbedrijf er dan vervolgens voor kiest om met OVchipkaart in zee te gaan dan zijn zij wel degelijk verantwoordelijk voor de dienstverlening van de betreffende derde partij.

Datzegiktoch | 06-05-13 | 16:56

Beetje huilie huilie doen op Geenstijl, omdat een vervoersbedrijf N.B. de klant niet tegemoet wil komen. Moet niet triester worden. Wat Connexxion zegt is helemaal terecht. Zij zijn niet verantwoordelijk voor het gebruik van de kaart, zij gaan er sowieso niet over. Hetzelfde zou zijn als ik naar de supermarkt ga om te zeuren dat ik niet meer online aankopen kan doen, omdat mijn internet het niet meer doet..

Orator | 06-05-13 | 16:15

Hyper.nl | 06-05-13 | 15:21: jij hebt helemaal gelijk. Meneer had zich niet eens weg moeten laten sturen. Ach zo gaat dat overal na de privatisering. Niks werkt fatsoenlijk en als je verhaal gaat halen word je in cirkels rondgestuurd. Ik ben uiteindelijk bij de gemeente(!) terecht gekomen. Hoe gek wil je 't hebben. Doe d'r maar snel weer staatsbedrijven van maken!

sufkut | 06-05-13 | 16:00

@Badderbeest! | 06-05-13 | 15:37
Die kaart moet je alleen opsturen ;-)

maar zou ook voor die optie gaan, boetes betaal je niet, komt het vanzelf bij de rechter en die veegt dit soort praktijken echt wel van tafel

Tim Grimback | 06-05-13 | 15:40

Overigens bij dit soort problemen altijd je klacht deponeren bij www.ovloket.nl de ombudsman van het openbaar vervoer, die doen er dan nog eens een extra sausje van treurigheid overheen

Tim Grimback | 06-05-13 | 15:39

ga je toch gewoon "zwart rijden" en laat je indien noodzakelijk je defecte kaart aan de conducteur zien.

Badderbeest! | 06-05-13 | 15:37

"Heeft u nog aanvullende vragen, neem dan gerust contact met ons op."

uiteraard voor die 10 cent per minuut kan de kassa bij translink nog eens extra rinkelen
de ns heeft hier ook een handje van om dit in iedere correspondentie toe te voegen, de patjakkers

Tim Grimback | 06-05-13 | 15:35

Als die kaart niet zo kwetsbaar zou zijn, is er niks aan de hand. Ik heb 'm zelf in zo'n plastic hoesje gestoken die voor bankpasjes gemaakt zijn. Werkt goed, maar triest dat het nodig is. De zogenaamde 'antenne' die langs de rand van de hele kaart loopt is veel te gevoelig voor kleine scheurtjes.

Bulloch | 06-05-13 | 15:22

Als je de kaart bij Connexxion gekocht hebt dan zijn zijn verantwoordelijk voor de afhandeling van de garantie en mogen ze niet verwijzen naar de fabrikant. Daar zijn al genoeg uitspraken over gedaan.

Hyper.nl | 06-05-13 | 15:21

@verpauperaar | 06-05-13 | 12:25
computer says "no"...

manmanman | 06-05-13 | 14:58

openbaar vervoer is al jammer, maar combineer dit met de nodige IT en je hebt sowieso, standaard, vanzelfsprekend problemen

point blank | 06-05-13 | 14:45

Vooral dat gratuite zinnetje "Excuses voor het ongemak". Dat zou verboden moeten worden voor monopolisten en oligopolisten. Ten eerste: niet aanvaard, ten tweede: zorg godverdomme dat jullie je rommel voor elkaar hebben.
Alsof je met dat ene zinnetje je verantwoordelijkheid kunt afschuiven en het probleem daarmee verdwijnt.

Stormageddon | 06-05-13 | 14:40

Lila met een oostelijke achternaam. *baantjesjatter*

Jos Tiebent | 06-05-13 | 14:36

Een goede buschauffeur.. ik dus... werkt natuurlijk niet bij connexxion (is namelijk de ALDI onder de OV-bedrijven) en laat de passagiers gewoon instappen als ze zeggen dat hun chipkaart kapot is. Of het nou een truuk is om gratis mee te reizen of niet....
zal me een WORST wezen. Gewoon gaan zitten en geniet van de rit.

PS In het OV wordt Connexxion ook wel ConnektiKUT genoemd.
Grapje onder buschauffeurs.

Dikke Buschauffeur | 06-05-13 | 14:35

@redactie. En wat te denken dat er een houdbaarheidsdatum op die kaarten zit en dat je na die datum een nieuwe kaart moet kopen en je geld kwijt bent. Tenminste je kan je geld van je anonieme kaart terug krijgen met een legitimatie en een formulier.

zakkewasser | 06-05-13 | 14:22

daytripper | 06-05-13 | 13:52 |

Neen, zie 12.41 uur.

Wat nou product? het is een dienst en de maken geen bouten of moeren.

Franz Jozef | 06-05-13 | 14:20

Ik had een anoniem kaart. Ik ging reizen met de NS, dus had er 50 euro opgezet.

Ik check in. Dat ging nog goed. Ik check uit. Dat ging ook nog goed. Ik check weer uit. Hahaha, dat was dom. 20 euro afgeschreven en kaart geblokkeerd.

Naar de balie: Ja meneer, dat is de dubbel uitcheck fout. Ik kan hem niet deblokkeren voor u. U kunt wel uw geld terugkrijgen. Ik krijg een formulier. Ik vul mijn naam, adres, postcode, woonplaats, geboortedatum in. Terug in de rij. Formulier ingeleverd, identiteitskaart laten zien. Krijg 30 euro terug.

Dat was jammer, want er stond 50 op.

Anonieme kaart houdt er opeens mee op. Betaal 2.80. 20 minuten in de rij en ik ben bij de balie. Ja, die is stuk. Daar kan ik niks mee. Ik vraag om een formulier, er moet een formulier zijn. Er is geen formulier. Ik flikker kaart weg.

Dat was jammer, want er was wel een formulier, maar geen kaart meer.

Meneer van de spoorwegen controlleert kaart. Kaart lijkt stuk te zijn. Ik krijg boete. Op station check ik uit.

Dat was jammer, want kaart was toch niet stuk, maar ik had toch een boete.

In het laatste geval kreeg ik het wel terug, maar leuk is toch anders. Het is gewoon een slecht product en een slechte service. Er staat op mijn kaart: Wel zo eerlijk en slim. Zo ervaar ik het helemaal niet. Ik word daar een beetje boos van.

decadent degeneraat | 06-05-13 | 14:18

-weggejorist-

Bloodzone | 06-05-13 | 14:18

Mij dunkt dat je een andere lijn van argumentatie moet aanbrengen: ik sluit een abonnement af bij uw organisatie. U bepaalt de wijze van het verstrekken van dat abonnement, dus eventuele gebreken ervan vallen in uw verantwoordelijkheid. Met andere woorden: dat u uw proces inricht rond een product dat ondeugdelijk is, ontslaat u niet van de plicht de reisovereenkomst gestand te doen.

Beau ter Ham | 06-05-13 | 14:15

Het privatiseren en zo ook de overgang naar de OV-chip kaart doen me erg denken aan de verkiezingen van het afgelopen jaar. Gouden bergen beloven, termen als; marktwerking,hogere kwaliteit,goedkoper en meer service. Dit krijg je als je mensen laat besturen die geen enkel gevoel voor realiteit hebben.

First Contact | 06-05-13 | 14:15

Zelfde gezeik gehad, ov chipkaart was gejat in het buitenland. Bij aankomst in NL aangegeven bij TLS en met 6 werkdagen (belachelijk lang) zou ik een nieuwe hebben. Drie of vier weken later nog niks ontvangen (Tja blijft semi-overheid dus had wel verwacht dat het lang zou duren) dus bel dat nummer nogmaals (90 eurocent per minuut plus de kosten voor het gebruik van de mobiele telefoon), ze hadden het ding naar het verkeerde adres gestuurd. Dus het nieuwe adres doorgegeven aan de meest onverstaanbare helpdeskmedewerker die ik ooit heb meegemaakt en vervolgens een klacht ingedient op de website, twee weken later kreeg ik er twee door de brievenbus

Ondertussen mag ik wel de veel duurdere papieren kaartjes in voor de bus kopen en mijn weekend-abonnement voor de trein kon ik ook niet gebruiken, bij NS nagevraagd en de mensen daar raadde mij aan om gewoon een (papieren) kaartje te kopen en dat op een later moment terug te claimen bij de NS. Nadat ik mijn OV chipkaart weer had kom ik bij de balie van de NS, blijkt dat ze alleen in Utrecht restitutie kunnen regelen (want: overheid moet omslachtig zijn natuurlijk) dus ik stuur een brief met kopietjes van de kaartjes, wat blijkt: ik ben te laat en krijg geen restitutie meer, dat ik ondertussen gewoon meer dan een maand heb zitten wachten op die kut-kaart doet er niet toe.

Ik heb dus lekker zo'n 150 euro bovenop mijn abonnement uitgegeven om zo'n kut kaart. Ik denk dat ik maar gewoon een auto koop zodra mijn NS abbo afloopt, veel flexibeler, geen gezeik.

Terra | 06-05-13 | 14:06

Gisteravond brandpunt gezien over vestia. Een woningvereniging die zich met bankzaken ging bemoeien.

De NS wordt met die nieuwe kaart een financiele dienstverlener. Geld vooraf sotroten een minimaal saldo eropzetten. Makkelijk opladen om produkten als ovfiets en greenwheels af te nemen. Met je ov kaart kan je binnenkort betalen in de winkels op de ns stations. Gebruik mankend van een oud rabobank systeem proberen ze hip te doen.

Het doel van de ns is, om iemand van a naar b te brengen en niet andere extra diensten te ontwikkelen. Je an al geen eten meer kopen in een trein. Dat was een zinvolle dienstverlening. De ns moet niet meer willen omdat zij de basis diensten al niet kunnen leveren.

dolffie | 06-05-13 | 14:05

Dmitri dmitrivitsj|13:56|
of naar lelijk gebruik van woorden

amin | 06-05-13 | 13:59

Een communicatiewetenschapper zou interessant onderzoek kunnen doen naar het gebruik van lelijke woorden.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-05-13 | 13:56

@daytripper | 06-05-13 | 13:52
Dat woord ook, ja.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-05-13 | 13:53

Hmm, ik heb laatst wel mijn treintickets vergoed gekregen omdat mijn ov-kaart kapot ging (weekend vrij abonnement). Maar hier moest inderdaad een uitzondering voor gemaakt worden.

truegrit | 06-05-13 | 13:53

Wat is 'aangeven' in de betekenis van te kennen geven, melden, mededelen, zeggen, schrijven etc toch een lelijk woord.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-05-13 | 13:53

Ben ik de enige die over z'n nek gaat van het woord "reisproduct" ?

daytripper | 06-05-13 | 13:52

De OV Chipkaart. Schoolvoorbeeld van een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

LastShadowPuppet | 06-05-13 | 13:49

Blowfish | 06-05-13 | 12:45 | + -14

De vergelijking met een bankpas gaat mank en wel hierom: Als mijn bankpas defect is zijn er twee opties:
1: het is mijn schuld en ik betaal 7,50
2: de kaart spoort niet/ de bank twijfelt en ze sturen een nieuwe. Daarvoor ben ik dan met mijn BANK in onderhandeling en niet met de pasjesfabriek.
In beide gevallen blijft mijn bankrekening bestaan en blijf ik eigenaar van mijn geld (of schuld). Als ik geld nodig heb kan ik bij de bank ter plekke geld opnemen.

Als de ov-chipkaart kapot gaat stuurt de verkoper (de vervoerder) je eerst naar de fabriek en verteld vervolgens dat je de opgeladen producten kwijt ben. Deze producten staan centraal geregistreerd, dus die kunnen ze gewoon op een nieuwe kaart overzetten. Daar doen ze weken over, waarin je dubbel moet betalen.

lafjes anoniem | 06-05-13 | 13:48

Zijn die faalpalen uit de hel, die kaartlezers van Satan zelve, niet te EMP-en? Zou een interessante en vooral nuttige flashmob zijn. If you can't beat them, nuke em.

o)+ | 06-05-13 | 13:46

Hoevaak gaan bankpassen of creditcards stuk of raken kwijt??
Oh.. niet, want daar bent u zuinig op?!
Precies...

amin | 06-05-13 | 13:45

basweetutwel | 06-05-13 | 12:41 |
Die anonieme kaart, die hier in ASD € 6.= duurder bij aanvang was dan een te naam gestelde, is zolang je je reistegoed kunt bijvullen met cash geld anoniem. Het moment dat je de kaart voedt met je bankpas, is hij al niet meer anoniem...

K. Metjes | 06-05-13 | 13:42

Connexxion heeft gelijk. Zij maken die chipkaarten niet en zijn er dus ook niet verantwoordelijk voor als die kaarten het begeven of kwijt raken. Daarvoor moet je echt bij de fabrikant zijn. Dat Trans Link Systems beweert dat het gebruikelijk is dat de vervoerder voor de schade opdraait als de kaart faalt is een leugen. Wat een faalbende, dat TLS.

segalkjesaljksgahbi | 06-05-13 | 13:38

Vandaag een vergelijkbaar voorbeeld:
Af en toe schijnt mijn NS Kortingskaart niet uitgelezen te kunnen worden door de scanner van de conducteur. Van het weekend was het weer zover en de conducteur raadde mij aan om naar het NS loket te gaan voor info etc.
Prima, ik naar het loket in mijn woonplaats, maar daar konden ze me niet helpen want het schijnt geen echt NS loket te zijn sinds begin dit jaar. Er worden alleen maar van die slappe saucijzenbroodjes verkocht en nog meer van dat soort herrie. In de gemeente waar ik werk hetzelfde verhaal.
Het dichtstbijzijnde loket is 20 km verderop, Amsterdam. Maar ja, dan koop je een papieren kortingskaartje en krijg je natuurlijk weer hetzelfde verhaal van de conducteur.
Ook kastje muur verhaal.

leo de pejo | 06-05-13 | 13:37

@LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:26
"Sommige mensen hebben geen keuze." vind ik zo'n zwak excuus. Verhuizen, auto/motor/fiets aanschaffen, het zijn altijd keuzes.
Als iedereen besluit met eigen vervoer te gaan reizen, zal die OFail-kaart vanzelf verdwijnen.

kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:35

Bedenk wel dat deze hufters voor de volle 100% betaald en ingedekt worden door de belastingbetaler. Hier betalen jullie belasting voor mensen, de afpersers!

Piet van Schwaffelen | 06-05-13 | 13:35

Wat is eigenlijk een OV chipknip? Ik ga nooit met de trein, pak altijd de auto.

Temazepam60milligram | 06-05-13 | 13:35

OV Chipkaart, wat een fail wat een fail.
Elke maand controleer ik nog even mijn reistransacties, en kom elke maand weer het in en uit checken tegen bij een halte waarvan ik denk wtf?
Moet ik weer terugstort formulieren invullen.
Niet iedereen controleert dit, en dit kan zomaar tonnen misschien wel miljoenen opleveren aan die mofos.

MichelDenHaag | 06-05-13 | 13:33

-weggejorist-

Bruwalda | 06-05-13 | 13:30

Hierbij nomineer ik <REISPRODUCT>
als Anti-woord van het jaar 2013.

Bruwalda | 06-05-13 | 13:29

Wie met een NS abo reist waarop chipkaart kan niet met die kaart op een andere NS route reizen. Dus als je naar Schiphol moet ben je genaaid en moet je voor veel geld een aparte OV kaart aanschaffen.
Ook voor 1e klas reizigers is het systeem niet geschikt.

spuitje11 | 06-05-13 | 13:29

@kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:19 | + 1 -

Sommige mensen hebben geen keuze. Ik heb zelf ook afgelopen December een auto gekocht en wordt ook ziek van de belasting die ik er telkens over betaal (zowel in wegenbelasting, als in accijns, als in assurantie belasting van verzekering), maar ben nog steeds gelukkiger met de extra kosten van de auto, dan dat ik was met het OV.

Het zijn graaiers bij translinksystems die het merendeel van het geld van de automobilisten in hun zakken steken ipv in de service van het OFailproduct. Je wordt verplicht om een dergelijk kaartje aan te schaffen, dat je eigenlijk helemaal niet wilt aanschaffen, daar moet je al extra voor betalen en ALS het fout gaat ook nog eens de belachelijke service voor lief nemen terwijl het zo veel beter kan.

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:26

@Parsons | 06-05-13 | 12:49

Ik ben ook wel nieuwsgierig nu...

Bruno Alaska | 06-05-13 | 13:25

Vorig jaar ging mn niet op naam staande Kkaart stuk. Bellen; moest naar dichtsbijzijnde OVloket, met OV natuurlijk: ping!.
Niet innemen en nieuwe maar terug naar huis met OV en formuliertjes invullen en opsturen:ping, ping!
Na 3 weken post; inderdaad hij was stuk, kreeg een nieuwe, en oh nee, geen vergoeding voor OV naar OVloket. Of ik nog 70 cent wilde overmaken, want dat stond ik in de min.

Tjemig | 06-05-13 | 13:24

@LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:16
Ik bepaal zelf wat ik lees.

Via MRB, opcenten, BPM, accijnzen en over dat alles BTW dragen automobilisten bij aan die OFail-kaart. Dat bij een kapotte OFail-kaart de betreffende eigenaar dan niet nog een keer op de zak van de belastingbetaler wil teren, is niets meer dan een vorm van beschaving.

kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:19

@kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:14 | + 0 -

Lees:

FrankVeer | 06-05-13 | 13:10 | + 1 -

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:16

Die chipkaart is weer zo'n project waar helemaal niemand op zat te wachten behalve een plucheklever doe zijn/haar stempel graag even wilde drukken. Jaren verder is het kennelijk nodig om mensenwegens gebrek aan belangstelling die chipkaart in te treiteren.
Als ze die aandacht nu eens staken in de kwaliteit van de "producten" en de kaart zelf zouden er al veel problemen voorkomen kunnen worden.

NiceGuysFinishLast | 06-05-13 | 13:14

@LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:11
Omdat u met die falende OV-kaart niet meebetaald aan een nieuwe band voor reaguurder Parsons, maar hij wel met zijn niet-rijdende auto aan uw OV-kaart.

kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:14

watergeus | 06-05-13 | 13:04 | + 0 -

Als ik dat glas moet gebruiken als toegangskaartje voor een bar, en hij al breekt als de maan en de sterren in de verkeerde hoek staan, dan ga ik bij de bar klagen.

Vervolgens krijg je in dit geval dan te horen dat het echt jouw schuld is. Dat je bij de glasfabriek moet zijn. Dat je twee weken moet wachten op een nieuw glas. Dat je 11 euro moet betalen voor de nieuwe. Oh, en dat je voor het wachten in de lange rij met mensen die een nieuw glas nodig hebben, 11 cent per minuut + 'de kosten voor het gebruik van uw mobiele telefoon' moet betalen.

Blasfemie | 06-05-13 | 13:13

@LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 12:42
Zou ook wel kunnen ja.

Welles! Nietes! | 06-05-13 | 13:12

als zij de kaart niet kunnen uitlezen is dat hun probleem: dat zij maar aantonen dat je zwart rijdt.

ganzo | 06-05-13 | 13:11

@kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:09 | + 0 -
Hoezo? Je betaald al meer voor een systeem dat absurd slecht werkt in tegenstelling tot kaartjes en dan gaat er iets mis, okay, kan gebeuren, maar krijg je giga waardeloze service over je broek heen gesmeerd waar jij ook nog eens voor kan betalen/dokken.

Waarom verdienen die mensen dan de deaud?

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:11

Parsons | 06-05-13 | 12:14

Banden worden vooraf uitgebreid getest en moeten aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen (daarnaast worden banden ook nog eens regelmatig in tests met elkaar vergeleken). Ik heb nergens gelezen dat dit ook voor de OV-chipkaart geldt. Ten tweede kan een lekke band gewoon vervangen worden door een willekeurige andere band, mits de maten gelijk zijn. Dat kan zelfs onderweg. Dat kan ook niet met een OV-chipkaart. Sterker nog, een OV-chipkaart kun je niet eens zelf vervangen, niet eens door een 'thuisbrenger'. Als je een lekke band hebt die door gebrekkige kwaliteit kapot is gegaan, kun je 'm bij je bandenleverancier inleveren en krijg je op basis van de garantie je geld (of een deel daarvan) terug. Dat laatste lijkt ook bij de OV-ck niet mogelijk. Mocht je ondanks alles niet tevreden zijn over de band/de fabrikant of de bandenfitter, dan kun je naar een concurrent gaan. Volgens mij is dat bij OV-ck en OV-vervoerders ook niet mogelijk.
In het geval van de OV-ck word je als reiziger/consument gewoon als een droplul behandeld. Blij dat ik geen OV-ck heb en waarschijnlijk ook nooit meer met het OV hoef te reizen.

FrankVeer | 06-05-13 | 13:10

OFail-kaart is een grote faal, maar OV-paupers die gaan klagen over hun extra falende kaart verdienen een neq[censuur].

kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 13:09

Dit zakkevul prutssysteem kent alleen maar dieptepunten.

van_de_pot_gerukt | 06-05-13 | 13:07

Het systeem klopt voor geen ene meter. Mijn OV-chipkaart is ook defect gegaan. Wat bleek, als je hem gestolen/verloren opgaf kreeg je binnen 5 werkdagen een nieuwe. Gaf je hem op als defect, moest je hem opsturen en kreeg je na 3 weken je kaart terug! In de tussentijd: alle kosten voor jezelf... Deze jongen heeft zijn kapotte kaart dus lekker als gestolen opgegeven. Krijg allemaal maar de tieves met zo'n achterlijk systeem.

Tylan | 06-05-13 | 13:06

@beetjemoe | 06-05-13 | 12:53
Omdat wij hier in Nederland natuurlijk alles beter denken te weten.

En omdat het OV in Nederland een juridisch en financieel wespennest is met verdeelsleutels, concessies, veel-te-veel dikke managers met geldingsdrang en natuurlijk een overheid met een gigantische regelfetisch.

dlseth_ | 06-05-13 | 13:05

Als je je glas uit je handen laat vallen ga je toch ook niet bij glasfabriek Leerdam lopen klagen.
Doe voorzichtiger met je spullen.
En als je iets kwijt raakt dan ga je toch zoeken en als je dat ding niet kan vinden koop je een nieuwe.
Connexxion heeft gewoon gelijk.

watergeus | 06-05-13 | 13:04

Ik heb er ook al zo'n 5 versleten. Die dingen gaan zomaar stuk. Vroeger (lees 2012) kreeg je gratis een nieuwe kaart tegenwoordig moet je er voor betalen. Je moet dan ook nog lang wachten op je nieuwe kaart waardoor je dus niet met korting kan reizen. Heel erg klote en je staat als klant weer machteloos.

ddkz | 06-05-13 | 13:01

De bus is inderdaad stuk. Ook wij vinden het vervelend dat u al een hele week moet lopen. Wij hebben deze bus niet gemaakt en zijn dus niet verantwoordelijk. Uw klacht dient u bij de leverancier van de bus in te dienen. Wij wensen u een prettige wandeling, en, vergeet vooral niet uit te checken.

Jonkheer Wttewaall | 06-05-13 | 13:01

Ik heb nog steeds de mailtjes van translink systems. Het is gewoon een constante robot dat dezelfde antwoorden terug blijft sturen, zelfs al zet je in je mail dat het niet klopt.

Ik had trouwens iets fout, het was 10c per minuut aan gesprekskosten. Nog steeds gigantisch veel voor een bedrijf dat overheidssubsidie ontvangt, dat tegenover de Microsoft (geen overheidssubsidie) helpdesk, dat volledig gratis is.

Dit is het antwoord dat ik elke keer weer kreeg, no matter hoe veel bezwaarschriften we ook toe stuurden, het werd gewoon door de helpdesk geantwoord ipv een persoon dat klachten in behandeling moet nemen:

"Beste student, (toen was ik nog student, dus al geen geld)

Onlangs ontvingen we van jou een Bezwaarschrift tegen de afwijzing van jouw verzoek om onkosten die je in relatie tot je studentenreisproduct hebt gemaakt te vergoeden.

Hierbij laten we je weten dat we jouw Bezwaarschrift helaas niet kunnen honoreren.

De reden(en) dat je geen vergoeding ontvangt is/zijn:

Je declareert kosten buiten de periode die wij vergoeden. Bij controle van jouw defecte kaart is geconstateerd dat jouw kaart fysiek defect is; hij is bijvoorbeeld gebroken of gescheurd. Kosten vanaf defectmelding worden alleen vergoed als een kaart door onbekende oorzaak niet meer functioneert en geen zichtbare schade heeft. (Kaart was niet zichtbaar defect, foto bijleveren van de toestand van de kaart vlak voor verzending was blijkbaar niet voldoende, dus had wel recht op volledig vergoeding)

Naar aanleiding van jouw declaratieverzoek zijn de reiskosten waar je recht op hebt al toegekend. Je komt daarom niet in aanmerking voor extra vergoeding. (144 euro van de 420 euro)

Je declareert kosten buiten de periode die wij vergoeden. Vanaf het moment dat je een aanvraag doet, duurt het twee weken om je vervangende kaart te produceren. (Leugens, als je het als gestolen op geeft, is de kaart binnen 3-5 werkdagen binnen.)
Wij vergoeden jouw reiskosten in de periode van 05-03-2012 (2 weken nadat we jouw aanvraag hebben ontvangen) tot en met 12-03-2012 (de dag dat je reisproduct is klaargezet op de ophaalautomaten of dat je in bezit was van een vervangende kaart waardoor je weer kon reizen). Kosten die buiten deze periode vallen worden niet vergoed.

Mocht je nog vragen hebben, kijk dan op www.studentenreisproduct.nl of bel naar de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (€ 0,10 p.m.). Kies optie 2 voor vragen over het studentenreisproduct

Met vriendelijke groet,

Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct"

Wil je eerlijk zijn en het volgens hun regels doen, wordt je gestraft en bestolen. Vuile oplichters dat het zijn.

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 13:01

"Want die chipkaarten gaan regelmatig stuk of raken kwijt, en dan kan de klant niet bewijzen dat hij/zij heeft betaald voor een reisproduct."

Ja goed, maar als je de OV chipkaart gewoon ergens kwijt raakt is het natuurlijk gewoon je eigen schuld. En daarnaast is dit ook niet iets nieuws, als je een treinkaartje kwijt raakt had je net zo goed een probleem.

buitenspeler | 06-05-13 | 12:59

Het kan gewoon ook goed gaan, in begin feb in London geweest. Oyster card, op een gegeven moment kon ik niet meer opladen. Alle grote underground stations hebben gewoon een loket met een beamte. Uitgelegd, goh doet gek. Ah u bent toen niet uitgelogd, poortje vergeten. Nou simpel waar bent u uitgestapt? Pas ik het gelijk aan. Hoeveel wilde u bij storten? zooooo and have a nice day. Geen boetes, geen gezeik, geen doorverwijzen. Klant is koning. . .

Bluto Blutarsky | 06-05-13 | 12:59

Pfff hou op. Heb me al scheel betaald aan die kaarten, loop tegen de 10 aan, denk ik... Moet wel bekennen dat service prima was nadat me saldo 2x was verdampt, terug gehad. Maar idd, die dingen raak je kwijt of gaan gewoonweg stuk... Lekker melkkkoetje.

Latrinalia | 06-05-13 | 12:56

Het product de OV chipkaart is niet het probleem.
Maar de manier hoe de service is geregeld is het probleem.
Het lijkt meer een algemeen probleem dat in Nederland niemand de schuld op zich wil nemen. Zeker in semi-publieke sector wordt alles maar uitbesteed en daarmee ook de verantwoordelijkheid en dus schuld van zich afgeschoven.
In principe is een afgesloten systeem met poortjes en een chipkaartje in het OV natuurlijk ideaal, maar dan moet je wel bij problemen binnen twee werkdagen een nieuwe persoonlijke chipkaart kunnen krijgen. Zo moeilijk moet dat toch niet zijn.

buitenspeler | 06-05-13 | 12:56

Connexxion moet dit oplossen. Er is een abonnement bij Connexxion afgesloten en de klant heeft recht op de daarbijhorende korting ongeacht het wel of niet werken van de chipkaart.

Forza | 06-05-13 | 12:54

"ik wilde heel graag betalen voor deze busreis maar mijn pinpas is kapot. Ik vind dat heel vervelend en begrijp dat dit onprettig is voor Connexion. Maar aangezien ik geen invloed heb op de werking van mijn pinpas voel ik mij niet verantwoordelijk. Ik stel voor dat u een klacht indient bij de ING bank. Ik biedt u mijn welgemeende excuses aan voor het ongemak"
.
Mwa, ik denk dat ik daar wel mee weg kom.

hysteria | 06-05-13 | 12:54

Ik begrijp nog steeds niks van dat OV chipkaart systeem. Overal in de wereld zijn er kant en klare voorbeelden die perfect werken en zo van de plank aangeschaft hadden kunnen worden voor een paar miljoen, maar wij moeten het doen met een instabiel, peperduur systeem wat ook nog eens constant fouten door de gebruiker mogelijk maakt. Wat is er bijvoorbeeld mis met een simpel 'skipas' systeem? Poortjes bij de perrons en het poortje gaat open en / of dicht als je er langs loopt. Betrouwbaar, goedkoop, efficiënt. Je kan als klant zelf kiezen voor welk traject of gebied je een pas koopt en het is waterdicht zonder dat je als klant fouten kunt maken door vergeten uit te checken.

beetjemoe | 06-05-13 | 12:53

@DeLopendeLintworm | 06-05-13 | 12:35
Dom én debiel. Zo zo, wil je er over praten, knul?

Parsons | 06-05-13 | 12:49

@hunny
Ik denk niet dat het OV in Nederland het slechtste ter wereld is. Neem bijvoorbeeld het busnetwerk in Guatemala, sluit echt totaal niet op elkaar aan.
Maar serieus in een land waar mensen niet valt aan te leren om op een roltrap rechts te staan en links te lopen, daar kan je ook niet verwachten dat het OV opeens wel super voor elkaar is.

buitenspeler | 06-05-13 | 12:48

@Parsons | 06-05-13 | 12:14
Hulde!

Het trieste is dat zelfs met een kapotte auto je nog steeds motorrijtuigenbelasting blijft betalen, waarvan de opbrengst grotendeels bij de Connexxion en andere OFail-chipbedrijven terechtkomen.

kapotte_stofzuiger | 06-05-13 | 12:46

Product? Product? TLS en vervoerbedrijven zijn zó ver de weg kwijt dat ze het verschil niet meer zien tussen een product en een dienst, maar van mening zijn dat het abonnement dat je koopt een product is. Nee stelletje debielen, jullie dienst is mensen van a naar b vervoeren, niets meer en niets minder. En dat hullie met z'n allen elk jaar in de clinch lagen over de opbrengsten en daarom ter meerdere eer en glorie van de vervoersbedrijven een chipkaart hebben bedacht is de reiziger nu de lul. Die paar keer per jaar dat ik met de tram of bus ga (net als nog honderduizenden anderen) moet je voor 7,50 een kaart kopen (bij de AH, waar vervolgens géén oplaadpunt staat), een kapitaal op genoemde kaart zetten (omdat anders je "saldo te laag" is, wtf?!) en dan maar hopen dat alles normaal werkt, want anders alsnog een boete. Maar ja, het is natuurlijk veel makkelijker om een paar miljard uit te geven om een paar miljoen mensen je wil op te leggen dan om met een paar ov-bedrijven het geld elk jaar te verdelen.

Mr Dixit | 06-05-13 | 12:45

Boeiuh! Beter op je chipkaart letten. Zelfde geldt voor je bankpas, sportschoolpas, obapas, of welke pas dan ook. Is het kapot, dan draai je zelf voor de kosten op en intussen kun je geen gebruik maken van diensten die via de pas worden geleverd. Moeilijk is het niet, hoor. Gewoon een stukje eigen verantwoordelijkheid.

Blowfish | 06-05-13 | 12:45

he Alex de ombudsman.. niks naar de EU, hop hier aan het werk !

(c)ZWITSUL | 06-05-13 | 12:45

We zouden er helemaal niet mee akkoord moeten gaan dat dit zo gebeurt. Ze zijn gegaan voor de goedkoopst mogelijke crap, maar verkopen (oh nee: verhuren, Translink blijft eigenaar van de kaart) ze aan ons voor de hoogste prijs van de wereld. De kostprijs van een OV-Chipkaart inclusief bedrukking ed is waarschijnlijk rond de 50 cent als je kijkt naar de bulkprijzen voor vergelijkbare kaarten met hetzelfde systeem. De exacte kostprijs in Nederland is niet bekend, de Christenunie heeft er vorig jaar kamervragen over gesteld, maar de vraag over de kostprijs is gewoon genegeerd. Ondertussen betaal je 7.50 euro voor een anonieme kaart. Voor dat bedrag zou je op zijn minst verwachten dat ze voor een stevig materiaal en coating zouden gaan, of zoals andere landen de optie zouden geven voor andere minder kwetsbare vormen dan een creditcard formaat. Maar niemand houdt ze verantwoordelijk, dus ze gaan natuurlijk gewoon voor de cash.
Over het achterliggende systeem met amateuristisch aan elkaar gekluste MSSQL databasejes zou je trouwens ook nog een boek kunnen schrijven wat daar mis mee is.

Blasfemie | 06-05-13 | 12:43

Srdanov? LOL

Hans Gruber | 06-05-13 | 12:43

Gelukkig heb ik een fiets.

NFC | 06-05-13 | 12:42

Welles! Nietes! | 06-05-13 | 12:37 | + 1 -
2 dagen zou al voldoende zijn als 'reizigers staking'.

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 12:42

Mifare (levcerancier van chipkaarten) heeft verschillende modellen in de verkoop. Natuurlijk heeft Translink gekozen voor de goedkoopste kaart, die inderdaad niet zo stevig is als de duurdere modellen.

Vraag maar eens aan de houders van Privium-passen of hun kaart vaak kapot gaat.

rara | 06-05-13 | 12:41

Heb een anonieme kaart en die ging stuk.
Om het saldo over te schrijven op een nieuwe kaart moet je een formulier invullen en.... je legitimeren met een geldig legitimatiebewijs!

Lekker anoniem.

basweetutwel | 06-05-13 | 12:41

Weetje waar ik ook zo'n hekel aan heb, de pinpas! Wat was er mis met Traveler's cheque? En waarom verdwijnen toch al die mooie telefooncellen van de straathoeken... en de post, straks geen post meer op maandag, schande! Nu ga ik weer verder in mijn Winkler Encyclopedie bladeren.

buitenspeler | 06-05-13 | 12:41

Als je een OV abonnement een product noemt spoor je sowieso niet.
Jaren geleden werkte ik bij een verzekeringsmaatschappij en de nieuw directeur noemde zich "directeur productie." De vraag wat er geproduceerd werd is nooit beantwoord maar was duidelijk tegen het zere been.
Man had kennelijk zo'n modern boekje gelezen.

Franz Jozef | 06-05-13 | 12:41

Nederlanders zouden een week geen OV moeten reizen door een alternatief te zoeken,om zo af te dwingen dat we weer gewoon teruggaan naar strippenkaart en papieren treinkaartje. Deze faalkaart is een nadeel voor elke reiziger. Want wat is/was er mis met het oude papieren systeem? voor mijn gevoel helemaal niks.
Maar we moeten tegenwoordig elektronisch gevold kunnen worden zo lijkt het. Onder het mom.. jawel! van veiligheid.

Welles! Nietes! | 06-05-13 | 12:37

De OV-chip kaart is bedacht door software ontwerpers die elke dag in hun lease-Prius naar het werk komen en die nooit, nooit, nooit in het OV-hebben gereisd. Want dan hadden ze geweten dat:
- uitchecken bij overstap op hetzelfde perron ondoenlijk is en door iedereen wordt vergeten
- het sturen van een nieuwe kaart niet betekent dat ALLE instellingen van je oude kaart op de web-interface zijn verdwenen
- je zo'n kaart ook zonder pinpas moet kunnen laden en kopen want mensen uit het buitenland hebben meestal een Credit Card!!
- Je bij een kapotte kaart gewoon z.s.m. een nieuwe moet verstrekken want dat is klantvriendelijk en veruit het goedkoopst

Eigenlijk had het ding er NOOIT moeten komen want het enige voordeel zou zijn minder zwartrijders door toegangspoortjes op perron en dat werkt nog nergens in Nederland

BB-pester | 06-05-13 | 12:37

-weggejorist-

DeLopendeLintworm | 06-05-13 | 12:35

Ik werd net nog gewurgd door een OV-poortje toen ik het metrostation verliet. Ik checkte gewoon uit, ik zie m'n saldo, en toch gaat het poortje al na een halve seconde dicht. Nu kan ik dat wel hebben, maar als het mijn oma met haar rollator was geweest dan kan het grotere gevolgen hebben. Hoe moeilijk is het om een klantvriendelijk en goedwerkend systeem te maken?

vindead | 06-05-13 | 12:35

Connexion dient gewoon als aanbieder van de kaart voor een oplossing te zorgen.
De klant hoeft dus niet naar de maker ervan. Les 1 consumentenbond. Ofwel ik zou gewoon lekker reizen zonder kaartje en indien problemen de afwijzende brief van Connexxion bij de hand houden dat je het probleem aangekaart hebt.
Zekers te weten dat je dan een evt. bekeuring niet hoeft te betalen!

DeLopendeLintworm | 06-05-13 | 12:34

OV in nederland de slechtste ter wereld

Waar een klein kutland groot in kan zijn.

We hebben wel de beste ministerpresident ter wereld.(Judas)

de beste ministers tet wereld.

Tenminste dat vinden vinden ze zelf.

Straks genivelleerd onder griekenland.

Waar een kutlandje groot in kan zijn.

Maar jullie stemmen op die gasten!!!!!!!!

hunny | 06-05-13 | 12:32

Ongelooflijk dat die OVbedrfijven altrijd naar iemand anders wijzen als er iets mis is

hendrikjandetuinman | 06-05-13 | 12:31

JA, dit heb ik meegemaakt anderhalf jaar geleden.
Verhaal:
- OV-chipkaart ging kapot.
- Geen fysieke schade, kaartje was al 5 jaar oud, waarschijnlijk is hij gewoon van vele reizen in portmonnee 'op geraakt' of is er iets binnen in gebroken.
- Klantenservice gebeld (goddomme 90 cent per minuut)
- Klantenservice zegt "Koop anonieme OV-chipkaart, ga daar op reizen, print om elke 10 gemaakte ACTIES (dus inchecken, uitchecken, opladen, is een actie) uit en stuur het op naar ons en je krijgt alles vergoed omdat er geen fysieke schade aan je product is.
- Stuur kaart op, krijg een nieuwe na 3 weken(!) binnen.
- Brief er bij "je krijgt niet alles vergoed omdat de kaart gebroken was". (lolwtfbbq, ik had zelfs foto gemaakt)
- Totaal gemaakte kosten van reizen: 420 euro.
- Teruggekregen kosten: 144 euro.
- Na een procedure van 6 maanden (van hun kant duurde en duurde het maar zo ongelofelijk lang, constant maar uitstellen en uitstellen) maar blijven zeuren en zeuren en bewijzen opsturen.
- Via rechtsbijstand van mijn vader maar nog een keer de hele zaak bekeken.
- Binnen een week (lees: Dit was na 11 maanden na de kapotte OV chipkaart) kreeg ik uit het niets, geen brief, geen info, 182 euro op mijn rekening gestort. 2 weken later kreeg mijn vader (??) een mail met dat de zaak is herzien en ik extra vergoeding terug kreeg. (Mis alsnog 120 euro, maar lieten het daar maar bij zitten).

Het zijn een stel oplichters daar, de klantenservice denkt anders dan de personen die het moeten vergoeden. Zelfs de conducteurs bij de NS waren zo vriendelijk om mij gewoon zelfs heen en weer te laten reizen (gratis!) om die shitzooi op te lossen.

Wat een gigantische troep maken hun er van zeg. Heb sinds kort een auto gekocht, ben eindelijk van dat OV-chipkaart gezeur af.

LangeTijdGeleden | 06-05-13 | 12:30

Zelfde probleem gehad. Kreeg uiteindelijk (tot twee keer toe voor een maand) een papieren kortingskaart waarmee ik kon reizen.

craptainzoom | 06-05-13 | 12:30

Koekfabriek | 06-05-13 | 12:21 |
De "Meerwaarde" is grote broer.
Wie straks nog steeds anoniem wil reizen gaat het dubbele betalen.

zwemverbrander | 06-05-13 | 12:29

Gaan er nog mensen met het OV dan?

thefonz | 06-05-13 | 12:29

Ik zou niemand willen aanmoedigen zwart te gaan rijden maar het lijkt er verdraaid veel op dat dat de enige oplossing is.

Vaudt Varken | 06-05-13 | 12:29

lol @ "service" in Nederland. Dat woord zou hier verboden moeten worden.

hobbit | 06-05-13 | 12:28

Waarom gaan die dingen eigenlijk zo vaak stuk? Je maakt tenslotte geen fysiek contact als je instapt. Een bankpas lijkt me daardoor veel gevoeliger.
En kwijtraken is inderdaad je eigen schuld. Er zou alleen een systeem moeten komen zodat je binnen 2 dagen ofzo een vervangende kaart met dezelfde abbonementen kan krijgen

sinar2 | 06-05-13 | 12:27

Als je OV chipkaart kapot is kun je beter je kaart opgeven als gestolen. Ten eerste krijg je binnen 7 dagen een nieuwe en als je aangeeft dat je kaart kapot is moet je dat ding opsturen en drie weken wachten. Ten tweede is het waarschijnlijk net zo duur aangezien je maar 11 euro hiervoor hoeft te betalen en een keer moet bellen naar de klantenservice. Mocht je kaart kapot zijn moet je waarschijnlijk ook die 11 euro betalen aangezien ze wel zogenaamd zullen constateren dat het hun schuld niet is dat je kaart kapot is.

Jeroen Meloen | 06-05-13 | 12:27

Bij garantieproblemen kan de klant terecht bij de verkoper van het produkt, dat is zo in de wet geregeld. De verkoper mag niet doorverwijzen naar een importeur, fabrikant of anderen. Vraag is dus waarom Connexxxxion (als verkoper van het abonnement) de wet en het consumentenrecht aan de laars lapt.

rara | 06-05-13 | 12:27

En de basis is weer een perfect geautomatiseerd systeem.

Watapatja | 06-05-13 | 12:26

Lijkt me niet meer als normaal dit. Je dient je spullen zelf heel te houden. Kan me geen oorzaak bedenken waarom de kaart niet meer werkt door overmacht.

Daarbij is niemand afhankelijk van die kaart in Nederland.

Keeper | 06-05-13 | 12:26

Heb nu al vijf jaar zo'n kaart, nog steeds niet stuk... Misschien wat beter met je spullen om gaan? Maar zelfs dan, wel karig dat je dubbel moet betalen. Typisch gevalletje van hollandse flexibiliteit: "kan niet".

verpauperaar | 06-05-13 | 12:25

Wat zou er gebeuren als dit kleinleed onze top 600 parel Diego zou treffen? Ik denk kamervragen van de PvdA.

Afgeschminkte Bassie | 06-05-13 | 12:25

Mijn kaart ging ook kapot, tijdens mijn stage.
Het duurde ongeveer een maand voordat ik een nieuwe kaart kreeg, mijn reiskosten waren opgelopen tot iets van 150 euro. Van de klantenservice kon ik wel/niet/wel/niet/wel/niet een vergoeding krijgen. Een van de damens zei letterlijk "Ja, u krijgt het bedrag vergoed als ik morgen terug belt." De volgende dag had ik ineens geen recht meer op een vergoeding en moest ik de volgende dag terugbellen en zo ging het een tijdje door.
-
Nou is 150 niet zo bizar veel geld, maar mijn stagevergoeding was maar 200 euro per maand. Dus ja.. dat was geen leuke maand.

Rattlehead | 06-05-13 | 12:24

Bij mijn wederhelft waren ze bij connexxion vergeten haar jaar-abo te verlengen, advies? neem een maand abonnement, binnen drie weken staat het jaar abonnement klaar. Zo gezegd, zo gedaan. Na twee dagen:'uw jaar-abonnement staat klaar!' Dat overbodige maand abonnement(á 130 euri) kunnen ze wel terugstorten, moeten ze wel de originele OV kaart hebben en in de tussentijd moet je op eigen kosten reizen, want een andere manier is er niet, aldus connexxion.
Waar is de GS ombudsman, als je hem noodig hebt

Gezwelgje | 06-05-13 | 12:24

Zwart reizen wordt steeds aantrekkelijker, want als je wel een kaartje koopt kun je alsnog een boete krijgen.

rara | 06-05-13 | 12:24

Ik heb geen ov kaar en zal er ook nooit 1 aanschaffen.
Ik moest vorige week met de tram in Den Haag, de ticketmachine was buiten werking, mocht van de bestuurder gewoon plaats nemen.
Natuurlijk kreeg ik die dag controle, ook de controleer liet me gaan. Ik had een pinpas, papier en muntgeld bij me aldus de controleerd genoeg bewijs dat ik bereid was te betalen. scheelde mij 2x €3,- die dag.

toetanchamon | 06-05-13 | 12:24

Het is inderdaad niet aan connexxion om te vergoeden, de OV-Chipkaart zit bij één bedrijf en daar hebben ze in Den Haag bewust voor gekozen, met dit als gevolg.

Dan mag ik wel zeggen dat het Connexxion zou sieren als ze hier geen probleem van maken

niemand specifiek | 06-05-13 | 12:23

Gelukkig kan iedereen in de inlichtingen industrie wel netjes iedereen volgens als de kaart toevallig werkt. Wat dat betreft is de OV chipkaart vrij laat ingevoerd. Het boek 1984 is immers in 1948 al geschreven door George Orwell. 65 jaar geleden.

We zien nu hoe rete makkelijk, betrouwbaar en voor iedereen inzichtelijk papier is. De politieke elite wil weer terug naar elektronisch stemmen zodat alleen echte nerds die tijd over hebben de stemming nog kunnen controleren en de rest van het gepeupel maar moet vertrouwen dat de overheid wel een keer een ICT project succesvol heeft afgerond.

Als je nu met je OV chipkaart incheckt en na het inchecken sterft je kaart weer eens af, ben je € 20 kwijt, krijg je gewoon een boete en kan je niet tegen gereduceerd tarief weer naar huis. Dat in combinatie met uren detentie op koude perrons en stilstaande vervoersmiddelen. Ze haten hun klanten.

Het is alsof de autolobby de deur plat loopt bij NS, TLS, RET, HTM, Connexxion, Arriva, Min V&W om iedereen terug de file in te treiteren.

Feynman | 06-05-13 | 12:22

Ov in Nederland is en blijft het falen van ongelooflijk eigenwijze faal-bestuurders.
De wel werkende praktijk voorbeelden zijn er te over in het buitenland.
Maak 1 partij weer de baas (overheid) en ga eens op stage in Tokyo.

datzouzomaarkunnen | 06-05-13 | 12:21

Als je kaart kapot is kan je nog beter zwart reizen dan iedere keer een kaartje kopen. Je kan sowieso naar je geld fluiten dus die eventuele boete is goedkoper dan iedere dag een kaartje te moeten kopen

Guusd | 06-05-13 | 12:21

@Parsons
Het blijft gewoon een erg fragiele kaart. Ik bewaar die van mij altijd in mijn portemonnee maar hij is toch al een keer of 3 stuk gegaan. Bankpasjes e.d. houden het makkelijk jaren uit. Daarnaast speelt nog mee dat de palen waar je in en uit checkt krachtiger zijn dan de handapparaten van de conducteurs, heb je netjes ingecheckt kunnen ze je kaart niet uitlezen in de trein.
Wat ik nog steeds niet snap is dat er nu niet een automatisch geld terug systeem ingebouwd zit, het is toch van de zotte dat je naar een balie moet om een papier te vragen om je geld terug te eisen bij grote vertragingen(NS).
Al met al is het systeem niet per definitie slecht, maar de meerwaarde in vergelijking met papierenkaartjes en strippenkaarten is naar mijn idee volstrekt afwezig.

Koekfabriek | 06-05-13 | 12:21

Tut tut tut. Netelenbos moet wel steekpenningen hebben aangenomen.

blinde kip | 06-05-13 | 12:21

Connexxion werkt ook al met Polen!

Gmt Master | 06-05-13 | 12:20

KantjilForce | 06-05-13 | 12:15
Dat was niet 'cool' meer. Niet modern, niet 2.0 en zo.
Dat het perfect werkte was niet belangrijk, er moet af en toe iets nieuws verzonnen worden om weer de nodige miljarden naar vriendjes van politici te kunnen schuiven.

NL had natuurlijk ook gewoon een perfect werkend systeem van één van die honderden steden en landen kunnen overnemen maar ... zelfde probleem.

Het moest en zou miljarden aan belastinggeld kosten om iets unieks voor NL te maken ... nou dat is in ieder geval goed gelukt.

Dat je internationaal voor lul staat en je onderhand op hetzelfde niveau als Rwanda zit doet niet terzake.

James Lastig | 06-05-13 | 12:20

Eén woord: Rechtsbijstandverzekering

Harambam | 06-05-13 | 12:20

Conexxxxxxxion stuurt klagers over kapotte bussen ook zo door naar de autofabriek. Das logisch.

très cool | 06-05-13 | 12:17

Ook al moelanders op de afdeling afscheep bij Connexxion zo te zien!

Welles! Nietes! | 06-05-13 | 12:17

Dan pak je toch gewoon de auto?

Getson | 06-05-13 | 12:15

Die van mij is ook een keer stukgegaan. Met veel pijn en moeite kon ik toen de conductrice overtuigen om me er bij de eerstvolgende halte uit te laten zonder boete. Uur vertraging en kaartje van €20 moeten kopen. Ongelofelijk, zoals die lui hun klanten haten en er mee weg komen ook.

Nietvoordekat | 06-05-13 | 12:15

Wat was er mis met een kaartje kopen? werkte naar mijn mening prima, niks meer aan doen.

KantjilForce | 06-05-13 | 12:15

Logisch dat vervoersbedrijven hier niet voor gaan betalen, zij zijn niet verantwoordelijk.

VetteMoorkop | 06-05-13 | 12:15

Als mijn band lek is kan ik toch ook de wegenbelasting niet terugvorderen?

Gewoon zorgen dat je je spullen heel houdt.

Hoe moeilijk kan het zijn?

Parsons | 06-05-13 | 12:14

Kastje &gt; muur want eens een overheidsmoloch is altijd overheidsmoloch. Je krijgt de DDR nooit meer tussen die oren vandaan.

Godsammekraken | 06-05-13 | 12:14

De Klantenservice is het spoor bijster.

pius | 06-05-13 | 12:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken