Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Woensdag, Syrië en onze Russische ‘vrienden’

bassiepica.jpegHet had een filmscript van Quentin Tarantino kunnen zijn. Afgelopen woensdag vonden verschillende gebeurtenissen plaats die allemaal verband met elkaar hielden Syrië. Eerst was daar VVD-Europarlementariër Hans van Baalen die samen met zijn liberale leider Guy Verhofstadt een oproep deed de Syrische rebellen te gaan bewapenen. Vervolgens werden woensdag 21 Filippijnse blauwhelmen op de Golan-hoogte – het grensgebied tussen Israël en Syrië – gevangen genomen door diezelfde Syrische rebellen. Onderwijl herhaalde minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans (PvdA) woensdag tijdens een vergadering met de Kamercommissie Buitenlandse Zaken in de Suze Groenewegzaal van de Tweede Kamer wederom voor wat voor ‘duivelse dilemma’s hij zich gesteld ziet inzake Syrië. En er werd woensdag een handtekening gezet. Waarover later meer. Ondertussen deed uw columnist woensdag wat hij het liefste doet: een beetje naar twitter kijken. De avond daarvoor was de gestoorde Venezolaanse dictator Hugo Chávez overleden. De Amerikaanse president Barack Obama had hem geïnjecteerd met kankercellen, zeiden zijn getrouwen de woensdag daarna. Ook daar een link met Syrië. In augustus 2012 werd namelijk bekend dat Damascus een nieuw wapen inzette tegen de opstandelingen: oliedrums gevuld met explosieven. Die werden boven woonwijken in Homs uit een helikopter gekieperd. Dat zijn geen smart bombs zoals u zult begrijpen. Dat weerhield Hugo Chávez er echter niet van in oktober - inderdaad, dat is nog geen half jaar terug - zijn onvoorwaardelijke steun uit te spreken aan het Huis van Assad. Nu ja, premier Rutte zag woensdag desondanks geen bezwaar Venezuela te condoleren met het heengaan van de heetgebakerde agressor. Maar nu to the point, want we moeten het hebben over de Russen inzake afgelopen woensdag. Het Rusland van Vladimir Poetin levert dus wapens aan Syrië. Niet aan de rebellen maar aan Chávez’ vriend Bashar Assad. Dat betekent dus dat als het aan Van Baalen ligt we een proxy war krijgen, een oorlog bij volmacht. Rebellen die van Europees geld vechten tegen de troepen van Assad op hun beurt gefinancierd door Russische roebels en dito wapens. Dat moeten de liberalen zelf weten, het is hun goed recht. Maar: volgende maand brengt president Poetin op uitnodiging van onze lieve vorstin een bezoek – op een maandag, geen woensdag helaas; column-technisch gezien - aan Nederland. Ter gelegenheid van het begin van het Nederland-Ruslandjaar. Beide landen willen – volgens de Rijksvoorlichtingsdienst - met de viering hun eeuwenlange band versterken en verdiepen. De Nederlandse band dus met het land dat in de VN-Veiligheidsraad sancties tegen Syrië blokkeert. Dat schuurt. Wat pas echt schuurt is de handtekening die Commandant der Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom woensdag in Sint Petersburg namens Defensieminister Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) zette onder een Letter of Intent met zijn Russische ambtgenoot Victor Chirkov. “Deze overeenkomst legt de basis voor een verdieping van de bilaterale maritieme samenwerking”, viel te lezen in het persbericht woensdag. Ja, het was een malle woensdag. En Harald Doornbos voegde diezelfde woensdag nog eens 103 doden toe aan zijn death count.

Reaguursels

Inloggen

Gewoon de winnende partij steunen en goedkoop wat olie overnemen.

koepak | 11-03-13 | 01:07

Ik geloof er geen fuck van dat we uberhaupt het verschil tussen assad en die rebellen helder kunnen krijgen, laat staan dat we vanaf hier een keuze moeten gaan maken tussen die twee.
bewapenen van die rebellen? Why the fuck should we? Wat maakt die lui zoveel beter dan Assad? Die is tenminste voorspelbaar gierig en op eigenbelang uit, wel zo makkelijk en stukken fijner dan een tijdelijke coalitie van mafketels met allerlei conflicterende motieven.

F#ckingAwesome | 10-03-13 | 15:40

Nee, die rebellen hebben ons zeker wat te bieden?
Weer een terroristisch land een stap dichterbij.
Bij het kiezen tussen twee kwaden heb ik toch liever Assad.

mothersfinest | 10-03-13 | 15:14

Chavez voor Assad? Das 'n beetje raar. Normaal steunt juist graag allerlei terreurgroeperingen die in opstand komen tegen de heersende macht.

Pindakees | 10-03-13 | 15:05

@Plukkiehaar | 10-03-13 | 11:42
Hier heb je ze allemaal....
Maandag - Wasdag
Dinsdag - Strijkdag
Woensdag - Gehakt-en Versteldag
Donderdag - Kuisdag
Vrijdag - Visdag/Patatdag
Zaterdag - Klusjesdag
Zondag - Kerkdag

lilluke halve hoan | 10-03-13 | 15:02

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:26

Dan zijn wìj het eens!

dubbeljoe | 10-03-13 | 13:26

En wat ik nog mis: De vorige keer dat de VS een club rebellen steunden heten die Al Qaeda en vlogen ze 12 jaar na die steun een aantal passagiersvliegtuigen in een paar torenflats en regeringsgebouwen in de VS. Misschien is het verstandig om even na te gaan hoe verstandig de keuzes zijn die de VS maakt als het om rebellen gaat. (voor de duidelijkheid, de VS steunt de rebellen. Je verwacht het niet hè)

TheEgg | 10-03-13 | 13:04

En dat allemaal in de jordaan!

Herp Derpinton | 10-03-13 | 12:59

Of we stappen gewoon over Syrie heen als zijnde totaal irrelevant en halen de banden met Rusland aan op economisch en maritiem gebied.
Hmmm... lastig hoor.

Graaisnaaiert | 10-03-13 | 12:34

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 11:19
Je angst is terecht, maar dit stukje laat zeker ruimte om Syrië in zijn sop gaar te laten koken.
Ruzie met Rusland betekent geen export die kant op (De aardappels worden nu geblokkeerd geloof ik). En niet te vergeten kunnen we dan onze status als gasknooppunt van Europa vergeten.
Het zou mij niets verbazen als 9 April de steun aan de rebellen verdwenen is.

frank87 | 10-03-13 | 12:30

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:26

@necrosis | 10-03-13 | 12:21
* hoofd schudden doet *

Ing. eslapen | 10-03-13 | 12:24

12:21 | + 0 -

Er is met het knip- en plakwerk weer eens iets fout gegaan. Het lijkt de politiek wel.

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:23

@Ing. eslapen | 10-03-13 | 12:15
Zelfreinigend effect van de islam?
Die lui reinigen zichzelf slechts van niet-islamitische invloeden.
Maar wanneer Nederland het omgekeerde zou doen, is Brussel/ Straatsburg te klein....

necrosis | 10-03-13 | 12:21


.

Van Dikhout | 10-03-13 | 12:12 | + 0 -

Wat de 'snelle groei van islamitische scholen' betreft, denk ik dat je bedoelt de (privé) imam-hatip (imam-predikers) middelbare scholen. Niet-islamieten worden daar niet toegelaten. Het meeste onderwijs is openbaar waarbij in het voortgezet onderwijs het vak (islamitische) godsdienst verboden is.

Dat is niet een constatering van mij, maar van Erasmusjournelisten.(zie link).

Wat betreft de hoofddoekjes, dat is sinds eind jaren '70 hier ook drastisch toegenomen, m.i vanwege de rap ingevoerde imams vanuit hun respectieve landen

.
Wat de 'snelle groei van islamitische scholen' betreft, denk ik dat je bedoelt de (privé) imam-hatip (imam-predikers) middelbare scholen. Niet-islamieten worden daar niet toegelaten. Het meeste onderwijs is openbaar waarbij in het voortgezet onderwijs het vak (islamitische) godsdienst verboden is.

Van Dikhout | 10-03-13 | 12:12

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:21

@vetkleppert | 10-03-13 | 11:40
Je bedoelt het zelfreinigend effect van de islam zijn werk laten doen ;)

Ing. eslapen | 10-03-13 | 12:15

@dubbeljoe | 10-03-13 | 11:52 |
'In Turkije zijn sinds Erdoğan premier is geworden meer conservatieve moslimscholen opgericht en hij moedigt dit aan.'
.
In Turkije wonend kan dat niet beamen, maar zie wel steeds meer hoofddoekjes, ook bij jonge schoolmeisjes. Buiten schooltijd natuurlijk. Maar ja, een groot deel de bevolking wil deze ontwikkeling blijkbaar zelf, anders was de Ak Parti niet zo machtig geworden.
.
Wat de 'snelle groei van islamitische scholen' betreft, denk ik dat je bedoelt de (privé) imam-hatip (imam-predikers) middelbare scholen. Niet-islamieten worden daar niet toegelaten. Het meeste onderwijs is openbaar waarbij in het voortgezet onderwijs het vak (islamitische) godsdienst verboden is.

Van Dikhout | 10-03-13 | 12:12

Dat is niet zo vreemd. Nederlandse universiteiten nodigen wel vaker moslimfundamentalisten uit.
cillitgangbang | 10-03-13 | 11:41

Ja, met als doel dat die kinderen zich dus op geen enkele manier aanpassen aan onze cultuur. Nee, dat is inderdaad hartstikke normaal, maar helaas nog waar ook!

dubbeljoe | 10-03-13 | 12:12

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:08

Goed voor de economie. Nu leveren we wapens aan beide elkaar bestrijdende partijen. Godsdienstwaanzinnigen bewapenen is zo Nederlands.

Therapietje | 10-03-13 | 12:08

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 12:05

Zou Guy Verhofstadt op de hoogte zijn dat Brussel (de stad, niet het bolwerk van de Eurofielen) barst van de no-go area's, waar zelfs de politie overdag niet eens durft te komen?
@Guy Verhofstadt
Ik veracht je!

necrosis | 10-03-13 | 12:04

Waarom zouden we godsdienstwaanzinnigen steunen, Poetin begrijpt het tenminste.

Uw Verzekeringsadvis | 10-03-13 | 12:03

@cillitgangbang | 10-03-13 | 11:49
Zover wil ik niet gaan, maar ik zou graag duidelijk maken dat ongekozen sukkels als Rompi en Verhofstadt niet namens mij spreken.

necrosis | 10-03-13 | 11:59

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:57

@Dima Beeline | 10-03-13 | 11:33
Communisten die vechten tegen een seculier regime? Volgens mij zijn het juist onze liberale vrienden die een duivelsalliantie aan zijn gegaan met religieuze fundies. Maar zo vreemd is het niet, als je met de SGP kan regeren, kan je ook samenwerken met Al-Qaida.

as-saboer | 10-03-13 | 11:57

@titwawki | 10-03-13 | 10:37
Syrië heeft een referendum gehouden en een nieuwe grondwet geïntroduceerd geheel in lijn met westerse waarden. en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_...

Verder heeft in Syrie een verkiezing plaatsgevonden en Assad werd herkozen.
en.wikipedia.org/wiki/Syrian_parliamen...

Maar goed. Democratie heeft geen enkele betekenis wanneer het volk van het desbetreffende land de 'verkeerde' leider verkiest. Net als in Iran in 1951 wanneer het Iraanse volk Muhammed Mossadeq verkoos. Besloot de VS en VK hem omver te werpen en een vriendelijke dictator er in plaats van op de troon te plaatsen.

Dat doen wij over en weer met Syrië. Degene die niet leert van de fouten in het verleden is gebonden deze te herhalen.

A1VD | 10-03-13 | 11:56

Wat mij vooral opviel was het kritiekloze item op het staatshoernaal over Chavez.

roze_bril | 10-03-13 | 11:55

@Arhedis-Varkenjaab | 10-03-13 | 11:48
Ik ken nog wel meer steden en wijken waar men de landmacht mag inzetten.
Aangezien 'de politie' aan handen en voeten gebonden is door de politiek, acht ik ze niet geschikt om orde op zaken te stellen.
En al helemaal niet omdat ze tegenwoordig fungeren als 'incassobureau' en het spekken van de staatskas, ipv de veiligheid op straat.
*met excuses aan agenten die wel willen, maar niet mogen van hun corpsleiding*

necrosis | 10-03-13 | 11:54

@BekiekUtMoar | 10-03-13 | 10:55 |
'Je moet er niet aan denken dat ook Syrië fundamentalistisch Booslim wordt.'
.
Tot nu toe zie ik niets anders dan de consequente curve van Arabische Lente(s) naar heuse shariastaat/staten. Kijk wat er nu in Egypte plaatsheeft.

Van Dikhout | 10-03-13 | 11:53


cillitgangbang | 10-03-13 | 11:41

chttp://www.erasmusjournalisten.nl/index.php/2013/03/07/turkse-premier-naar-islamitische-universiteit/
Ik zet dit er maar even bij voor de duidelijkheid:

Vice-premier Bekir Bozdag leidt de campagne die de Turkse jongeren moet ‘redden’. Parlementslid Ayhan Üstün, die ook de mensenrechtencommissie in het parlement leidt, leidt de commissie die is opgezet omtrent de Europese pleeggezinnen. Volgens Üstün probeert Europa de Turkse jongeren te assimileren en hun islamitische identiteit af te nemen. Voor het programma gaan Turkse politici in gesprek met ouders, overheidsinstellingen en andere organisaties.

De universiteit kwam recentelijk in het nieuws, omdat de rector Ahmet Akgünduz antiwesterse opvattingen zou uitdragen. Zo schreef hij in ‘Islamic Public Law’ dat islamafvalligen gevangen gezet moeten worden of zelfs tot dood veroordeeld. Volgens de PVV wordt door de universiteit een beeld uitgedragen dat in strijd is met de Westerse normen en waarden. In Turkije zijn sinds Erdoðan premier is geworden meer conservatieve moslimscholen opgericht en hij moedigt dit aan.

dubbeljoe | 10-03-13 | 11:52

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:49

Goed man, nostalgie. Gewoon zoals Staatszaken vroegah ook gingen, koningen en ander adellijk gespuis spelen onderling hun machtsspelletjes en het volk hoeft dat niet te begrijpen. Mag dat niet willen.

Jan Passant mk2 | 10-03-13 | 11:49

Greetje Duisenberg | 10-03-13 | 11:19 | + 2

Alsof Nederland ooit iets heeft bereikt met haar "Defensie". Vroeger betekende dat woord verdediging, maar tegenwoordig wordt het gebruikt om de ene bende haatbaarden tegen de andere te helpen.

Nee, wat mij betreft doeken we die bende op en vervangen haar door een Garde voor binnenlands gebruik. Als eerste tegen A'dam Nieuw-West.

Arhedis-Varkenjaab | 10-03-13 | 11:48

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:46

@Not Muhammad | 10-03-13 | 11:41
'ik weet niet met welke wapens men de derde wereldoorlog zal uitvechten, de vierde wereldoorlog zal men uitvechten met stokken en stenen'.
-Albert Einstein

necrosis | 10-03-13 | 11:45

@cillitgangbang | 10-03-13 | 11:35
Omdat Rompi en Verhofstadt dat hebben besloten!
'Europa' moet en zal zich nestelen tussen de grootmachten en zich het liefst profileren als 'god op aarde'.
En je ZAL meedoen, resistance is futile!

necrosis | 10-03-13 | 11:42

Woensdag is toch patatdag?

Plukkiehaar | 10-03-13 | 11:42

@necrosis | 10-03-13 | 11:16: Klopt, en toen kwamen de Russen op visite. Maar hoe gaat dat de volgende keer? Dankzij die 'vrijheidsbeweging' consolideert de fundamentalistische islamitische beweging tot een militair machtsblok in het MO.
Wellicht vormt dat geen militair vertoon zoals Rusland of Amerika, er is maar een atoombom nodig voor onmetelijke verwoesting. Toeval wil dat met name die fundamentalistische clubjes de laatste tijd nogal openlijk flirten met nucleaire technologie. Bijkomend toeval is dat de grootste bedreiging van de mens, nog altijd de mens zelf is. In de Drake-formula, die momenteel manifest is in de kansberekening van buitenaardse levensvormen, wordt dat gegeven meegewogen. De schattingen varieren van vier tot acht op de tien beschavingen die zichzelf uiteindelijk zullen vernietigen. Met die wetenschap in je achterhoofd kun je niet voorzichtig genoeg zijn. Helemaal niet in het kruitvat dat Midden-Oosten en politieke islam heet. Het wordt tijd dat we de rekening opvragen en vertrekken.

Not Muhammad | 10-03-13 | 11:41

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:41

Gewoon alle partijen wapens verkopen, je er verder absoluut niet mee bemoeien (afgezien van een beetje stoken), en Darwin zijn werk laten doen. Dat is goed voor de portemonnee en tegen de overbevolking.

vetkleppert | 10-03-13 | 11:40

We hadden lang geleden het hele Midden-Oosten al vol soldaten moet stoppen. Nu is het te laat, de prutsers.

Allevezoel | 10-03-13 | 11:37

@necrosis | 10-03-13 | 11:28 |

Natuurlijk zijn er geen oplossingen. Ik zoek die ook niet.

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 11:37

We verdienen nou eenmaal geld aan wapenhandel, net als Rusland. Beide landen zijn beter af als de oorlog in stand word gehouden. Er moet nou eenmaal ergens een oorlog zijn, dus die kun je dan maar het beste voeren in een nutteloze zandbak op veilige afstand van europa en rusland.

damnschreeuwer | 10-03-13 | 11:36

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:35

-weggejorist-

cillitgangbang | 10-03-13 | 11:34

Huurlingen uit omgeving Libie, Al Quaida malloten, overig fundamemtalistisch tyfusvolk en een handvol revolutionairen (nationalisten, communisten, nog meer fundamentalisten) die tekeer gaan tegen een dicatoriale nitwit. Daar moeten we vooral tussenin gaan zitten.

Dima Beeline | 10-03-13 | 11:33

*Poetin mailen doet om samen op berenjacht te gaan*

necrosis | 10-03-13 | 11:32

@Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 11:19
Heb je wel eens stilgestaan bij het feit dat er soms geen oplossing is?
En dat je in dat geval de natuur maar moet laten beslissen, omdat je met al het geld van de wereld nog steeds geen oplossing kunt forceren?
Mijn gedachte: laat Syrië het zelf maar uitzoeken.
Ik werk me niet te pletter om mijn taxpoet te zien verdwijnen naar prestige-projecten in het buitenland, terwijl de stille armoede in dit godverloren land met de dag toeneemt.
Overigens wordt de stille armoede in dit land steeds minder stil.... en de politici?
Die steken hun kop gewoon weer in hun reedt, want wat je niet ziet, is er niet!

necrosis | 10-03-13 | 11:28

Den Haag heeft definitief voor islamisme gekozen. Het staat dan een beetje raar als je Allahs strijders in lentegebieden geen Leopardtanks, DSM gifgascanisters en DutchSpace drones en Batavus soldatenfietsen levert. Van de milarden die dat oplevert kunnen we hier meer islamistische universiteiten en moskeeën en shariarechtbanken en halal stadsenclaven bouwen.

dedeurs | 10-03-13 | 11:20

Ach, die Putin is tenminste een keer geen mohammedaan, voor de verandering.

vetkleppert | 10-03-13 | 11:20

@frank87 | 10-03-13 | 10:54 |

Bij het uitspreken van zo'n moreel oordeel door een gutmensch is er geen twijfel meer mogelijk. Dat kan alleen maar resulteren in het feit dat iemand anders een prijs voor een oplossing moet betalen, in geld of in bloed.

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 11:19

@ Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 10:49 | + 5 -
Wat je zegt ... eerst defensie afbreken en afknijpen en vervolgens vanuit je luie leunstoel de geopolitiek ontgoochelde uithangen.
.
Sorry Bas, niet persoonlijk bedoeld, maar lazer toch op met je geouwehoer...

Greetje Duisenberg | 10-03-13 | 11:19

@Not Muhammad | 10-03-13 | 11:06
Ik sla de Russen ook een stuk hoger aan dan 'het Westen'.
Rusland kon het destijds niet winnen in die zandbak genaamd Afghanistan en namen hun verlies.
De VS meende dat ze die klus wél konden klaren, en sleepte Europa nog even mee om 'goed te doen'.
En wat hebben 'we' bereikt?
Helemaal niets!
Het land is nog steeds verdeeld in moslimterroristen, krijgsheren en een corrupte Karzai.
En ondertussen blijft de rekening oplopen voor het westen............

necrosis | 10-03-13 | 11:16

Wat was er woensdag?

Canis Spurcus | 10-03-13 | 11:15

De balans opgemaakt hebbend van ruim 2 jaar "Arabische lente" kunnen we stellen dat het een dorre herfst is.

Assad weg "helpen" is hetzelfde resultaat krijgen als wat er in Egypte en Libië is gebeurd. Je vervangt de ene dictatuur door een andere en krijgt er verder onderdrukking van alles wat niet islamitisch is bij.

Beter bemoeien we ons niet met die rebellen maar investeren we in ons eigen afbrokkelende defensieapparaat.

SDI | 10-03-13 | 11:14

van ballen steunt rebellen????
Steun eens de treinreiger fyraplofkop[!

lidlbier | 10-03-13 | 11:14

En op donderdag over een week komt hij:

www.erasmusjournalisten.nl/index.php/2...

De Turkse Premier Reçep Tayyip Erdoðan brengt op donderdag 21 maart een bezoek aan de Islamitische Universiteit in Rotterdam.

dubbeljoe | 10-03-13 | 11:13

Draait toch om geld allemaal.Wie en hoe
gaat de rekening betalen van de wapens.
Als de Russen nog geld krijgen blijven ze
Assad steunen.Hoe gaan de rebellen betalen?
met grondstoffen misschien?

van stampij | 10-03-13 | 11:11

assad of de rebellen. lood om oud ijzer zou ik zeggen. het is een souvereine staat, dus niet mee bemoeien.

zeeman73 | 10-03-13 | 11:07

Ere wie ere toekomt, de Russen zien het probleem in Syrie een stuk realistischer dan Europa en de VS. Assad is geen man die binnen afzienbare tijd de Nobelprijs voor de vrede kan verwachten. Afzienbare tijd, ik dek me maar in, er zijn wel gekkere winnaars uit de bus gekomen voor die prijs.
Enfin, Assad is een nare man. Het alternatief is zo mogelijk nog erger. Ongestructureerde fundamentalistische milities met theologische pikneid. De beste optie is er wellicht een van twee kwade, maar het biedt tenminste relatieve stabiliteit.
Neemt niet weg dat Poetin een roepende in de woestijn zal blijken. Westerse maakbaarheidsidealisten, zowel politiek dominant in Europa als de VS, zullen hun ideologische zin doordrammen. Binnenkort kunnen we dus de zoveelste onsmakelijke beelden van een gemutuleerde dictator, die onder luidkeels Allah Hakbahr-gejoel door de straten wordt gesleept, verwachten. Het zou van wijsheid getuigen geen enkele (goed bedoelde) invloed uit te willen oefenen in het MO. Laat de natuur haar werk doen zou ik zeggen. Niet de meest chique oplossing, maar zolang het alternatief een benadering van cultuurnivellerende feestjes zonder enig besef van de Arabische realiteit is, nog altijd de meest neutrale benadering.

Not Muhammad | 10-03-13 | 11:06

Niet mee bemoeien. Uit laten branden,stopt van zelf. Een partij kiezen is vragen of en of andere hakbar een bommetje in een bus in Londen of in een trein in Madrid te laat ontploffen.

Kertsbal | 10-03-13 | 11:05

In de 17e eeuw verscheepten wij buit gemaakte spaanse kanonnen naar Cadiz om ze aan de spanjolen te verkopen, die ze via Savoye weer naar nederland sleepten. Dat was nog eens handel.

Polletje Piekhaar | 10-03-13 | 11:05

Cuyahoga | 10-03-13 | 10:49
Het is ook mogelijk om onze luiervullende bejaarden een maand niet te verschonen en dan als munitie te leveren aan de door het Westen gefinancierde Islamitische rebellengekkies. Leveren we gelijk nog wat oude Fokkers mee waar de rebellen de luiervullers uit kunnen gooien met instructies opgesteld door de schoonpapa van onze aanstaande koning. Ik zeg winwin-situatie, want een besparing voor onze zorgbegroting en troepen van Assad zijn compleet verbijsterd door het bejaardenbombardement.

Strohond | 10-03-13 | 11:03

@Cuyahoga | 10-03-13 | 10:49
Misschien bot gezegd, maar het zal me niets verbazen als bejaarden straks een stoma krijgen ipv een luier.
Dat is een stuk goedkoper.
Maar de regering van nu, zijn de bejaarden van overmorgen......
Hopelijk lezen politici mijn bijdrage en denken ze er nog eens aan wanneer het verplegend personeel Oxazepam (oid) door de pap mengt om ze de rest van de dag kalm te houden.
Hun beurt komt nog wel!

necrosis | 10-03-13 | 11:03

Assad vervangen door een regime vol Westen-haters die constant lopen te blèren dat allah een hakbar is. Tel uit je winst wanneer dat zootje aan de macht komt.

Fijnstoffer | 10-03-13 | 10:59

Gelukkig is Rusland veel sterker en slimmer dan onze "vertegenwoordigers" in Brussel.
Je moet er niet aan denken dat ook Syrië fundamentalistisch Booslim wordt.
Als ze nou in Brussel zouden besluiten dat het hen gewoon geen reet uit maakt wie er zit, hoef je ook geen groep te steunen en geld voor wapens naartoe te sturen.

BekiekUtMoar | 10-03-13 | 10:55

Nu wapens leveren aan beide partijen in Syrië.
Dat is pas de VOC mentaliteit.

Ing. eslapen | 10-03-13 | 10:55

Woensdag gehaktdag. Vraag maar aan Assad.

henkojenko | 10-03-13 | 10:55

@Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 10:49
Ik zie hem niet pleiten voor ingrijpen. Volgens mij gaat het stukje vooral over het dubbele van het bewapenen van rebellen en samenwerken met de Russen die de regering bewapenen.

frank87 | 10-03-13 | 10:54

Hans vB doet het met Guy V.
Getver.

Fijnstoffer | 10-03-13 | 10:51

Het zijn inderdaad 'duivelse dilemma's' voor Zimmerfranz.
Geven we ons geld met bakken tegelijk weg aan het zoveelste achterlijke doel waar we eigenlijk niks mee te maken hebben, of gaan we onze bejaarden wat vaker verschonen en den hardwerkenden medelandert wat meer ontlasten?

Inderdaad, des duivels Zimmerfranz, des duivels.

Cuyahoga | 10-03-13 | 10:49

Dus zodra er een VN-resolutie ligt staat Bas P. tesamen met al die andere voorstanders van Westerse betrokkenheid gereed om ingescheept naar Syrië te worden. Of mogen Nederlandse tieners en twintigers weer de kolen uit het vuur gaan halen voor al deze zo goed geinformeerde "vinders" en "meningenmensen", Bas?
.
Ik heb het echt helemaal gehad met lutsers als Bas en hun opinie over dit soort klachten. D66, PvdA, of GL stemmen, defensie dus verder afbreken, en dan toch weer moeten bemoeien met een gevaarlijk conflict in den vreemde.
.
Wat mij betreft geen militaire inzet voor Syrië. Tenzij we een divisie Gutmensche het Syrische strand opjagen. Vanzelfsprekend zonder dekking van pantsers en luchtsteun. Die hebben onze soldaten immers ook niet nodig.

Parel van het Zuiden | 10-03-13 | 10:49

Ik hoop dat Assad stand houdt, ik moet er niet aan denken dat Syrië de volgende wordt in de rij der Grote Vergissingen.
Ik vraag me nog steeds af hoeveel mensen 'die gekke kolonel' terug zouden willen, ipv dat zooitje ongeregeld dat nu de baas is in Libië.....
Onder Daffy had Libië nul (!) staatsschuld, was er gratis onderwijs en medische zorg en heeft dat ervoor gezorgd dat Analfabetisme praktisch niet meer voorkwam.
Als Assad het veld moet ruimen, vrees ik voor het christelijk deel van de bevolking, zoals iedereen heeft kunnen zien bij de Kopten in Egypte.

necrosis | 10-03-13 | 10:48

Daar is Nederland in de 17e eeuw toch groot mee geworden: oorlog hitsen tussen andere staten. Wie de rekening betaalt, mag de wapens hebben.

frank87 | 10-03-13 | 10:47

Ziek, als je zo'n ingewikkeld stuk schrijft met allerlei veronderstelde dwarsverbanden. En het is nog zieker als je bedenkt dat Bassie maar een amateur is vergeleken bij de baasjes in de gangen van de macht. Geen wonder dat de wereld zo'n zooitje is. *omdraait en doorslaapt*

snokkertje | 10-03-13 | 10:45

als van Balen voor de rebellen is, dan moet ik wel voor Assad zijn.
Maak je geen illusies. Als het volk hier naar de ridderzaal of paleis noordeinde optrekt wordt er ook met scherp geschoten

kees1960 | 10-03-13 | 10:44

De oorlogsindustrie moet ergens zijn wapens kwijt; Dan maar de ongeorganiseerde hakbar rebellen in Syrië, een oorlog met Iran valt ook zo lastig te regelen.

Antitheïst | 10-03-13 | 10:44

Ach, in 1939 werden er nog lieden veroordeeld wegens het beledigen van een bevriend staatshoofd omdat ze Adolf Hitler een schurk noemden. Er is niets nieuws onder de zon volgens de Prediker.

Polletje Piekhaar | 10-03-13 | 10:41

"een oproep deed de Syrische rebellen te gaan bewapenen"
en
"gevangen genomen door diezelfde Syrische rebellen."

Het Westen heeft er patent op om de grootste malloten te steunen. Waar bemoeien we ons eigenlijk mee? Ik zie nou niet zo in waarom Assad weg moet. Wrede dictator? Jazeker, maar wat komt er voor terug? Waarschijnlijk een wrede dictator.
Alleen de wapenlobby heeft hier belang bij.

En nu hebben we inzage wie zij in hun zak hebben, Hans van Baalen en Guy Verhofstadt.

Kaas de Vies | 10-03-13 | 10:41

he Bassie, zo spreken we niet over een bevriend staatshoofd, kerel (Chavez).

Jopie2009 | 10-03-13 | 10:37

... en dat op zondag

titwawki | 10-03-13 | 10:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken