Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bradley Manning al 1000 dagen vast

bradleyandbutthead.jpg Wikileaks is zo goed als deleted. De diplomatieke kabels kan mensen geen bit meer schelen nu de brandende geldstapel die 'wereldeconomie' heet de aandacht opeist en Julian Assange zichzelf tot het vleesgeworden Boek van Openbaringen heeft gepromoveerd. Maar ondertussen, in het land van de progressieve president Barack Obama, zit OpperWikileaker Pfc. Bradley Manning al 1.000 dagen zonder proces in de bak, waarvan gedeeltelijk in solitary confinement. Wegens het digitaal doorpompen van duizenden teksten waarin talloze politieke leugens, oorlogsmisdaden en de mishandeling van krijgsgevangen beschreven werden. Want het internet heeft geen grenzen en absolute vrijheid van meningsuiting, maar de Amerikaanse regering heeft nog steeds de fysieke macht en het geweldsmonopolie. Win je niet van. Je moet ook geen staatsgeheimen lekken. Is gevaarlijk. Is respectloos. Is gezagondermijnend. Vinden hullie van verschillende Westerse overheden tenminste. De meeste andere mensen vinden: Free Bradley Manning! Maar echt er wat tegen doen? Dat kan het internet dan weer niet. Dus zit Bradley Manning al 1.000 dagen vast.

Reaguursels

Inloggen

Als het in de krant staat of op TV verschijnt, dan is het propaganda.

Bosgeus | 24-02-13 | 00:45

@necrosis | 23-02-13 | 09:28
Hij kan ook doden op z'n geweten hebben zonder hetzelfde te doen als Osama of Manson.

Tommygunner | 24-02-13 | 00:13

Het systeem dat werkelijk de dienst uitmaakt in de VS wil geen acties als die van Manning en Aaron Swartz.Want op het internet gaat controle en opsporing altijd voor de belangen van een vrij en toegankelijk internet. Obama dient ook het systeem en alleen in campagnes en toespraken roept hij wat over een vrij en toegankelijk internet.De Patriot-act die ook op het internet zijn werking heeft en veel verder gaat dan de opsporing van mogelijke terroristen werd door hem in 2011 met vier jaar verlengd. Wat dat betreft is er weinig verschil tussen Bush en Obama.

nadenkeniseenkunst | 23-02-13 | 23:35

die blijft voorlopig ook wel zitten voor de rest van zijn leven

teleshopper | 23-02-13 | 21:56

Als militair weet je dit. Het lijkt me dat ie op grond van zijn functie wel gescreend is en een bepaalde status had om met bepaalde info en apparatuur om te gaan. Dan is ie voorgelicht over de regels omtrent geheimhouding. Net als iedere militair in ieder land, trouwens..

Heiner | 23-02-13 | 16:04

Toepasselijk, pica lijkt op Sgt. Brody

latert! | 23-02-13 | 15:22

@A.Green | 23-02-13 | 14:29 | + 0
Vergeet nooit "ik denk" of "ik vind dat" voor een zin te plaatsen als het gaat om wat spectaculair of belangrijk is.

Dat de officiële meldingen van burgerslachtoffers aantoonbaar lager waren dan de realiteit was wel altijd een vermoeden, maar het werd bewezen door de logs van het pentagon ivm. alle slachtoffers die ze zelf gedocumenteerd hebben te leaken.

Zelfs het amerikaanse NCBI en NIH hebben na dit onderzocht te hebben niets anders kunnen concluderen.

"ik vind" dit spectaculair genoeg en belangrijk dat dit geleaked is, zoniet is het antwoord op de claim dat er gelogen wordt over burgerslachtoffers: "je lult maar wat, bewijs het"

Verder kunnen we dus aannemen dat ik met je schrijfsel totaal niet akkoord ben.

NCBI documentatie:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23388622

tyfusbelg | 23-02-13 | 15:02

2 jaar is 730 dagen voor waxinehoudertje gooien naar de gouden koets. Bradley wil graag ruilen.

behangtafel | 23-02-13 | 15:02

Van Rossem het ware interne communicaties niet geheimen. En de stilte om wat gelekt is is ook omdat er niet echt veel spectaculairs tussen zat of wat niet bekend was.

Maar toch gaat de hetze tegen de VS door inzake het veradertje Manning. Gewoon de VS bashen zonder fundament of feiten en inhoud. Het is gewoon een gevoel toch, blijf volhouden hoe Manning een beerput van leugens, martelingen en oorlogsmisdaden heeft blootgelegd. Als je het genoeg blijft herhalen dan is het toch waar!

A.Green | 23-02-13 | 14:29

Het bespottelijke aan de zaak is dat de US het hardst tegen andere naties schreeuwt dat ze mensenrechten schenden. 'One nation under God', 'The Land of the Free' en 'The Greatest Democration in the World'. Sjoer.

dedeurs | 23-02-13 | 13:43

--Militairen horen geen staatsgeheimen te lekken waar de vijand (wie dan ook) gebruik van zal maken door die info als wapen te gebruiken--
janjing | 23-02-13 | 13:04
George Bush and Dick Cheneys christelijk heilige staatsgeheimen en aanpalende personal profits moeten ten koste van alles beschermd worden, nietwaar? Triest dat je daar intrapt.

dedeurs | 23-02-13 | 13:41

@janjing | 23-02-13 | 13:04 | + -1
"Militairen horen geen staatsgeheimen te lekken"

Nou,nou... want niet-militairen hebben natuurlijk toegang tot die smeerlapperij?

Als je een eed gezworen hebt je land te verdedigen (tegen alle vijanden,van buitenaf OF intern) dan valt smeerlapperij en leugens naar buiten brengen perfect onder die eed.

tyfusbelg | 23-02-13 | 13:23

Lekker laten zitten voorlopig. Militairen horen geen staatsgeheimen te lekken waar de vijand (wie dan ook) gebruik van zal maken door die info als wapen te gebruiken.

janjing | 23-02-13 | 13:04

Walgelijk land geworden, de US of A, ik boycot het daarom ook zoveel als ik kan.

dutchdj | 23-02-13 | 12:52

Ik krijg steeds meer de indruk dat Democraat Obama niets anders is dan geraffineerde window dressing.

dedeurs | 23-02-13 | 12:43

Als er iets compleet in de soep loopt of er ronduit criminele zaken plaatsvinden, dan wordt er "staatsgeheim" op geplakt en verdwijnt het onder in de la. Bespreken is zelfs strafbaar. Zolang het daar netjes in blijft zitten bestaan dingen als executies, martelen en gitmo niet.

Zolang dat het geval is zweer je als soldaat trouw aan een organisatie waarvan je denkt dat deze deugt. Trek je per ongeluk de la open en zie je voor wat voor zwijnen je aan het werk bent en hoe je bent voorgelogen dan vervalt die eed acuut. In ons land ben je ook gewoon medeplichtig als je op de hoogte bent van misdrijven en er bij staat te kijken en niets doet. Dus deed Manning precies hetgeen ieder gezond mens zou moeten doen. Mensen laten zien hoe het echt in elkaar steekt.

Dat hier zoveel mensen het prima vinden dat hij al 1000 dagen in de bak zit zonder proces is ronduit stuitend. Blijkbaar werkt die achterlijke propaganda van de US nog steeds.

Kromst | 23-02-13 | 12:27

@Lepo | 23-02-13 | 11:56

Je bent de letter i in je nick vergeten.

omanders | 23-02-13 | 12:00

Ja?, dus?, en?
Het gewone volk kan dit soort gevoelige informatie ook helemaal niet handelen. Is niet voor niets staatsgeheim.

Krokodillentranen van gevoelige types. En die Assange is een narcistisch mannetje.

Het klootjesvolk kan de vrijheid helemaal niet aan.

postmodernismisdead | 23-02-13 | 12:00

Die zal nooit meer normaal vrij rondlopen. Als ie ooit nog buiten komt dan zit hij volgepropt met bionics en wordt hij als lokaas gebruikt.

Lepo | 23-02-13 | 11:56

@Nonkel Frituur | 23-02-13 | 11:29 | + 1

Ik bevind me aan de rechterkant van het politieke spectrum hoor, rechts is niet synoniem aan alles slikken wat de regering je voorschotelt en iedere dag de vlag groeten.

Zeker als het niet eens je eigen regering betreft, een niet-amerikaanse nationalist is natuurlijk wantrouwig t.o.v. de USA die probeert een vinger in de pap te hebben en zo de souvereniteit van de eigen natiestaat ondermijnt.

Maar daar gaat het hier niet om, als je de cables gelezen hebt dan weet je dat die "1000-en" die in gevaar zijn door de cables gewoon niet bestaan.
Is een manier om Bradley Manning onsympathiek te maken.

Gaat vooral om louche zaken tussen bvb USA en Nederland,USA en Belgïe,etc...
Waar echt gevoelige persoonlijke informatie te lezen was werd die gecensureerd.

Kan het zijn dat een deep operative of een spion plots moest vluchten?Kan het zijn dat een mol ergens tegen de lamp (kogel) liep en dat dat aantoonbaar door de leaks kwam? Mogelijk,maar net zoals wanneer een bommetje een onschuldig gezinnetje uitroeit wegens slechte coördinaten gebruiken we de zoete uitdrukking die zoals we van de amerikanen geleerd hebben alle kritiek maar moet monddood maken:

COLLATERAL DAMAGE!

tyfusbelg | 23-02-13 | 11:44

Mortimerr | 23-02-13 | 10:52 |
Assange is een immorele viezerik met een anti-Westerse obsessie.

www.guardian.co.uk/commentisfree/2011/...

""A reporter worried that Assange would risk killing Afghans who had co-operated with American forces if he put US secrets online without taking the basic precaution of removing their names. "Well, they're informants," Assange replied. "So, if they get killed, they've got it coming to them. They deserve it.""

menzo | 23-02-13 | 11:42

Nonkel Frituur | 23-02-13 | 11:29 |
waar haal je vandaan dat het duizenden mensenlevens heeft gekost? bron graag.

damnschreeuwer | 23-02-13 | 11:35

Enfin, de drone is de tank van de 21e eeuw. Het Amerikaanse leger gaat miljoenen drones maken, van die hele kleine, ter grootte van een huismus. Dat zal de wereld een stuk veiliger maken. Als we deze waanzin, ook eigen land, geen halt toeroepen, kunnen we met recht zeggen: vluchten kan niet meer.
Het is eigenlijk niet te geloven. Wat eerst nog alleen in computer games mogelijk was, wordt nu werkelijkheid.
Ze zijn bezig de werkelijkheid te modeleren naar de virtuele oorlogsgebieden van de game-industrie. May you live in interesting times.

Van Duyvenbode | 23-02-13 | 11:33

@Nonkel Frituur | 23-02-13 | 11:29

Dit is een dependance van IndyMedia geworden. Kijk maar:

i.imgur.com/vxaRVMj.jpg

omanders | 23-02-13 | 11:31

@Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 11:15 | + 0

Heb zelf nooit in zo'n kist gevlogen,nee.Als het dat is wat je bedoelt.

Maar de kritiek op de JSF komt wel degelijk van de testpiloten en van diegenen die de cheque moeten ondertekenen.

Ivm. de PAK-FA zijn de radar capabilities superieur aan de F-35 (vnl. AESA) hoe goed die kist kan vliegen is nog niet bekend maar zelfs de amerikanen geven toe dat de PAK een F35 kan detecteren vóór de F35 de PAK kan zien.Valt te bezien of die first-shot opportunity daadwerkelijk het verschil zal maken maar het is iets om over na te denken.

tyfusbelg | 23-02-13 | 11:30

De krakers van Indymedia zijn blijkbaar ingelogd om overal te minnen. Want iedere malloot die militaire gegevens te grabbel gooit is hun held. Dat het duizenden mensenlevens kan kosten zal hun een zorg zijn. Gewoon blijven blowen en stinken. Kudthippies !

Nonkel Frituur | 23-02-13 | 11:29

@Gags Beasley | 23-02-13 | 11:21

En vrouwen zouden eerlijk moet zijn en het zou altijd 20 graden moeten zijn en we zouden allemaal miljoenair moeten zijn!

En de tweede wet van de thermodynamica is ook al oneerlijk!

omanders | 23-02-13 | 11:25

Overheden zouden geen foute geheimen moeten hebben.

Gags Beasley | 23-02-13 | 11:21

@menzo | 23-02-13 | 10:04

Hier weer zo'n pareltje:

"De mening van de burger wordt in de kiem gesmoord of anderszins aangepakt en onderdrukt."

Heerlijk. Er is een tijd geweest dat ik hier als een kat met een prooi mee kon spelen. Tegen van die 911-truthers of welke plaatselijke variant dan ook zeggen dat die NWO best wel een goed idee is (Iemand moet toch de orde houden? Wie beter dan de Rothschilds..), en dan alleen maar schuimbekkende reacties oogsten.

omanders | 23-02-13 | 11:20

@tyfusbelg | 23-02-13 | 10:51 |

U weet er niet al te veel van, hè. Alle nieuwe generatie gevechtsvliegtuigen hebben grote problemen tijdens de testfase. Zo'n testfase is ook bedoeld om alle problemen te vinden en weg te nemen. Overigens hebben de Amerikanen de afgelopen 70 jaar bewezen dat ze in staat zijn hele goede gevechtsvliegtuigen te bouwen. Tijdens vrijwel elke luchtconfrontatie in de recente geschiedenis blijken gevechtsvliegtuigen van Amerikaanse hand superieur. De air-to-air verliezen van de Amerikanen zijn volgens mij op een hand te tellen terwijl er honderden MiG's, Sukhoi's, en Ilyushin's van verschillende nationaliteiten vernietigd werden.

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 11:15

@1nfidel | 23-02-13 | 10:59 | + 1

Je laat je wel erg gemakkelijk voor het karretje spannen.
Een land dat journalisten neermaait (kan gebeuren, is oorlog dus shit happens) en daar dan keihard over gaat liegen ipv. gewoon toe te geven dat er fouten gemaakt zijn.Die de burgerdodentallen systematisch en moedwillig te laag weergaf om de schone schijn op te houden..... wel...

Zo'n land MOET je even vingerwijzen,een nazi die weigerde een executie uit te voeren was OOK een landverrader.

Als je land mensverraad pleegt dan doe je er iets aan als het in je mogelijkheid ligt en als je er de ballen voor hebt.Ook als dit dan landverraad moet heten.

De anderen kunnen achteraf lekker wir haben es nicht gewusst gaan roepen.

Sommige replieken hier komen rechtstreeks copy/paste uit de persmeldingen die het pentagon na de leaks gaf.Damage control/discredit/disinform.

Shoot maar de messenger joh,hij is de echte crimineel.

tyfusbelg | 23-02-13 | 11:14

@1nfidel 10:59: Hangt wel een beetje van de geheimen af, niet? Logisiteke details over militaire missies doorspelen, waar een Taliban fijn een bommencampagne mee kan plannen, dat is wel landverraad. Maar, laten we zeggen, een briefje van Trix aan Balkje met het verzoek "om eens wat aan die vervelende Fortuyn te doen", dat soort dingen heb ik liefst wel boven water.

Muxje | 23-02-13 | 11:12

Barst hier weer van de correcte sukkeltjes.

Gags Beasley | 23-02-13 | 11:10

@poeTsBaas | 23-02-13 | 10:57
Klik even op het tweede linkje. Tekenaar is Clark Stoeckley

lekkurlinx | 23-02-13 | 11:07

@Den Meester | 23-02-13 | 10:32
Hoe kom je er bij dat die tekening van Bandirah is?
Hij is van Clark Stoeckley. Van de website achter 'al 1000 dagen' in het topic.

lekkurlinx | 23-02-13 | 11:05

@Not Muhammad 10:24: Landsbelang. Ook dat kan je op verschillende manieren uitleggen. Het onder de pet houden van allerlei onverkwikkelijke zaken waar jouw regering in verwikkeld is, is in het belang van het land: openbaring levert reputatieschade of erger op. Maar als je wat verder kijkt, dan is zorgen dat je land zich ueberhaupt niet aan dergelijke onverkwikkelijke zaken schuldig maakt ook in het landsbelang. En dat laatste vind ik net even wat belangrijker. Als je als militair, politicus, of collectief als land dingen doet die niet kunnen, dan moet je maar op de blaren zitten. Het recht moer z'n loop hebben.

Overigens heeft Wikileaks er alles aan gedaan om er voor te zorgen dat de militairen zelf geen direct gevaar lopen door de publicaties; ze hebben met hulp van anderen een zware redactie toegepast, en zelfs defensie hiervoor uitgenodigd (dat die er niet op in zijn gegaan snap ik overigens ook wel). Tja... dat militairen indirect in gevaar komen als dit soort info vrijkomt, omdat de hakbars een noch grotere teringhekel aan ze krijgen... als militair vertegenwoordig je je land, en als dat dingen doet die niet deugen, moet je ook niet huilen dat men daar achter komt. Dan kan je beter bij je bestuurders gaan klagen.

Muxje | 23-02-13 | 11:05

Duizend dagen. Of hij een waxinelichtjeshouder gegooid heeft...

MAD1950 | 23-02-13 | 11:05

@dubbeljoe | 23-02-13 | 09:30
Laat ze die gasten eens infiltreren in Moskeeën, terreurorganisaties, en buitenlandse regeringen als Egypte en Iran om de de ware vijand te ontmaskeren en bestrijden. In plaats van de Europese burgers te bespioneren. De EU is de Gestapo van de Europese melkkoeien / onschuldige burgers. Laat je je niet melken dan wordt je monddood gemaakt (censuur, geen transparantie, geheime bijeenkomsten en besluitvorming zonder enige vorm van democratische inmenging) De mening van de burger wordt in de kiem gesmoord of anderszins aangepakt en onderdrukt.
De EU is de anti-democratie. Geen wonder dat ze geld geven aan een land als Egypte waar Morsi dezelfde methodiek hanteert als de EU. De tactiek van de Moslimbroeders; doe of je gematigd bent en neem de macht langzaam over. Wanneer het Westen in de gaten krijgt dat het is bedrogen is het te laat.

doenormaal! | 23-02-13 | 11:00

Als een AIVDer en masse gevoelige staatsgeheimen doorspeelt naar de pers mag deze wat mij betreft ook heel erg lang worden opgesloten. Als je zo betrokken bent moet je niet op zo'n posaitie gaan werken. Manning is een landverrader en hij verdient de hoogst mogelijke straf.

1nfidel | 23-02-13 | 10:59

@Mortimerr | 23-02-13 | 10:52
Pilletje al ingenomen?

Che_cuevara | 23-02-13 | 10:59

@Van Duyvenbode | 23-02-13 | 10:50 |

Nee hoor. Europa kiest een eigen weg namelijk een dictatuur van apparatjiks. Hier vormen de militairen juist een bedreiging voor deze dictatuur omdat de Europese politiek heeft nagelaten zich te vergewissen van de steun van deze militairen. Het is de enige rationele verklaring die ik kan bedenken voor de snoeiharde bezuinigingen op de Europese krijgsmachten in een tijd dat verschillende lontjes richting geopolitieke kruitvaten al zijn aangestoken. Tenzij de Eurocraten echt zo dom zijn. Wat ik niet geloof gezien de doortraptheid die zij etaleren op andere terreinen. De onderweg zijnde staatsgreep 2.0 in Europa is vrij briljant bedacht...

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:58

-weggejorist-

poeTsBaas | 23-02-13 | 10:58

Wie heeft Bandirah z'n potloden terug gegeven? Jezus wat een slechte compositietekening.

poeTsBaas | 23-02-13 | 10:57

Mortimerr | 23-02-13 | 10:52 |
tuurlijk joh.

damnschreeuwer | 23-02-13 | 10:54

@Mortimerr | 23-02-13 | 10:52
Hier liggen ze op USB stick gewoon op straat.

Ing. eslapen | 23-02-13 | 10:54

Ik dacht even dat Bandirah weer terug was

irma zonderboezem | 23-02-13 | 10:52

Manning is een landverrader; hij heeft geheime stukken naar de vijand doorgesluisd waardoor veel mensen in gevaar zijn gekomen ( of misschien het leven hebben gelaten).
.
Als hij in China of Rusland zou wonen zou hij allang de doodstraf hebben gekregen.
.
Julian Assange is een linkse anti-VS activist die de VS zoveel mogelijk schade wil toebrengen. Daar heeft Manning aan meegewerkt.
.
Ieder land (ook Nederland) heeft zijn staatsgeheimen en wij zouden het ook niet accepteren als iemand die documenten zou toespelen aan iemand die Nederland zoveel mogelijk schade wil toebrengen.
.

Mortimerr | 23-02-13 | 10:52

@Grote Joop | 23-02-13 | 09:32
En dat eerlijke proces heeft hij tot dusverre niet gekregen.

lekkurlinx | 23-02-13 | 10:52

@necrosis | 23-02-13 | 10:46 | + 0

Lijkt erop dat de PAK-FA die dingen gewoon uit de lucht zal schieten, is gewoon een beter vliegtuig (wel dat valt natuurlijk te bezien, zit ook nog in de testfase)

Dan ben je beter af met 4 keer zoveel Saab Gripen of tornados voor dezelfde prijs.Dan is het namelijk niet zo erg er eentje te verliezen.

Die JSF wordt de militaire grap van de eeuw en de russen lachen hun lul uit hun broek.

tyfusbelg | 23-02-13 | 10:51

De zaak Bradley Manning laat zien dat de rechtstaat is ondermijnd. En niet alleen deze zaak. Maar er is in de VS meer aan de hand, bijvoorbeeld de drone-oorlog. Vreeswekkend is de opkomst en de verspreiding van de drone. Het is hight-tech Orwellianisme. Ook het idee dat internet tot meer vrijheid zou leiden, blijkt een een illusie. Het faciliteert juist de bewakingsstaat, die samenwerkt met bedrijven als google.
Het past in het beeld van het wegzakken in een autoritair model. Dat zien we overal terug, ook in NL, van hoog tot laag.
In ieder geval, hangende de zaak Hedges vs Obama, kunnen we gerust zeggen dat de VS op de drempel staat van een militaire dictatuur. De zaak komt nu voor de Supreme Court. En als Amerika een militaire dictatuur wordt, worden wij dat ook.

Van Duyvenbode | 23-02-13 | 10:50

@Not Muhammad | 23-02-13 | 10:24
Probleem is dat de rechter die vraag pas kan beantwoorden als het tot een zaak komt. En daar ontbreekt het nou net aan. Ook in de VS heb je als verdachte recht op behandeling van je zaak binnen een redelijke termijn. En dat recht lijkt hier met voeten getreden. Dat is waar het hier om gaat.

lekkurlinx | 23-02-13 | 10:49

Goed dat Geenstijl hier aandacht aan besteed.
Land of the free... zolang je niet constructief tegen de belangen van de elite in komt...

drollewupper | 23-02-13 | 10:48

@tyfusbelg | 23-02-13 | 10:38
De Amerikanen hebben de F-35 (JSF) inmiddels aan de grond gezet, wegens onbetrouwbaar.
www.telegraaf.nl/buitenland/21318757/_...
En de kosten voor de ontwikkeling van dat gedrocht... dat wentelt 'men' af op de belastingbetalerT.
En vergeet niet dat men van een kale kip wel degelijk kan plukken, daar hebben ze 'vleesseperatormachines' voor uitgevonden.....

necrosis | 23-02-13 | 10:46

Amerikanen hebben helemaal niets te zoeken aan de andere kant van de wereld en Manning legt gewoon wat pijnlijke zaakjes bloot die, als het aan anderen had gelegen, liever in de doofpot waren gebleven. Tenzij je natuurlijk in S.P.E.C.T.R.E... sorry, Alkajda gelooft. U weet wel, die Youtubers met een eigen briefhoofd.

CMPT | 23-02-13 | 10:44

Je eerwoord geven en dan breken is voor mij voldoende reden om eeuwige op te sluiten en dan mag hij van geluk spreken.

poli | 23-02-13 | 10:43

@damnschreeuwer | 23-02-13 | 10:31

Militairy Intelligence wordt dan ook breed gezien als een paradoxale uitdrukking...

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:41

@Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:40
*hele grote gum pakken doet*

necrosis | 23-02-13 | 10:41

@necrosis | 23-02-13 | 10:30 |

Ach, wat doet stemmen er nog toe? De politieke hydra beheerst de Nederlandse politiek en bestuur en wenst of wil het niet te begrijpen. Er was een komeetinslag nodig om de heerschappij van de dinosauriërs te beeindigen. Een ding is inmiddels duidelijk, een electorale verschuiving blijkt niet de hedendaagse equivalent van zo'n inslag te zijn. Terug naar de tekentafel dus....

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:40

@Not Muhammad | 23-02-13 | 10:24 | + 0
In het landsbelang van de US of A zeker niet, maar heeft u de cables gelezen?

Bvb. die cables over hoe de amerikanen druk gezet hebben om toch de JSF maar te nemen, daar heb jij als Nederlander wat aan omdat het je onderbuikgevoel dat er iets stinkt aan die deal bevestigt.

Kun je de JSF belastingsgeldverspil noemen en claimen dat niet alles volgens het boekje verliep zonder voor aluhoedje versleten te worden.

Kun je Bradley Manning voor bedanken.

tyfusbelg | 23-02-13 | 10:38

Eerst schande spreken van de sambalspuiters en ons dan trakteren op het zoutzuur voor je ogen van Bandirah. Brrrr

Den Meester | 23-02-13 | 10:32

@Hemelterijk | 23-02-13 | 10:07
Weet je wat kamervragen per stuk kosten?

necrosis | 23-02-13 | 10:32

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:21 | + 1 -
Meeste mensen reageren vanuit wat ze tot hen 18e is wijsgemaakt, bv, in dit topic wordt de zaak alleen bekeken vanuit het perspectief dat de USA de United States of Stupid is.
Gelukkig geldt het bovenstaande niet voor iedereen, waarvoor dank.

me,myself and IK | 23-02-13 | 10:31

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:21 |
als je 21jarige jochies toegang geeft tot staatsgeheimen dan is het een kwestie van tijd totdat ze het gaan kopieren en verspreiden. Het heeft me verbaast dat het nog zo lang heeft geduurd. (Blijkbaar zijn ze in dat leger niet zo slim om eens op het netwerk rond te kijken.)

damnschreeuwer | 23-02-13 | 10:31

@Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:21
Volgens mij lopen Teeven en Opstelten al een tijdje te ageren op ongewenst gedrag, maar van 'daadkrachtig optreden' is nog steeds geen sprake.
Wanneer gaat het stemvee eens inzien dat we met dergelijke dinosaurussen de strijd niet gaan winnen?

necrosis | 23-02-13 | 10:30

@Pastor Sippenhaft | 23-02-13 | 10:09
Dat is net de essentie van macht willen, geen verantwoordelijkheid afleggen.
Anders is het geen macht namelijk (in hub optiek dan).

Che_cuevara | 23-02-13 | 10:27

@tyfusbelg | 23-02-13 | 09:46 Quantanamo was al bekend voor de leaks en dat overheden niet altijd de waarheid spreken kan slechts een dood paard verbazen. Enfin, de vraag voor de rechter is dus; was het landsbelang (in retrospectief) danig gebaat bij het lekken van deze documenten dat hiervoor een staatsgeheim geschonden moest worden? Pittige vraag, die ik gelukkig niet hoef te beantwoorden. Toch ga ik het doen, volgens mij was dit niet het geval.

Not Muhammad | 23-02-13 | 10:24

@damnschreeuwer | 23-02-13 | 09:57 |
.
Ik constateer slechts dat we het hier over een PFC hebben en dat we ons af kunnen vragen of die zo'n keuze kan maken. Daar kan je legio conclusies of vervolgvragen aan verbinden. Moet zo'n PFC überhaupt toegang krijgen tot zulke informatie? Is een PFC in staat om goede afwegingen te maken? Kun je een PFC vertrouwen in dit soort functies?
.
Natuurlijk ligt het dus ook aan de beveiliging. Tenminste het lijkt mij niet de bedoeling dat iedereen inzage heeft, en al helemaal niet dat e.e.a. makkelijk gekopieerd kan worden. Daar zijn dus stevige fouten gemaakt en dat kan verantwoordelijkheden worden aangerekend. Misschien moet het zelfs tot ontslag leiden. Vastzetten lijkt me dan weer vreemd.
.
Onze PFC is een andere kwestie. Hij maakt een bewuste keuze, waarvan hij op voorhand weet dat er gelazer van komt. Hij breekt zijn diensteed, hij verloochent de chain of command, hij breekt de wet. Wil overigens helemaal niet zeggen dat ik de gang van zaken rond zijn persoontje goedkeur. Volgens mij hoort deze kerel gewoon een "court martial" te krijgen waaruit een vonnis volgt.
.
Ik denk echter dat we wel helder moeten blijven zien dat zulke acties van laaggeplaatste functionarissen de effectiviteit van een instituut, in dit geval de krijgsmacht, aantasten als daar niet bikkelhard tegen wordt opgetreden. Als iedereen in een leger zelf gaat bepalen wat ze doen is het leger waardeloos geworden. Dus treedt het leger hard op. Zeg nou zelf, precedenten zetten door slap te reageren op crimineel of onwenselijk gedrag heeft ons in Nederland nou niet bepaald gebracht waar we willen zijn, niet...?

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 10:21

@II hondjes | 23-02-13 | 09:51
Geef die vent dan een ere-doctoraat of iets dergelijks , maar schop hem de politiek uit.
Iets wat geldt voor meer politici, maar dat is een andere discussie......

necrosis | 23-02-13 | 10:09

@omanders | 23-02-13 | 09:55 |
Niet in zwart/wit termen uit te drukken.
Het is maar wat je "vrij" noemt, de ene verbrast miljoenen taxpoet en komt er lachend mee weg, de andere gooit een waxinelichtje en is staatsvijand nr.1.

Je kan morgen overvallen worden en voor dood achtergelaten worden, als de overvaller ingerekend wordt gaat hij een jaartje zitten + 120 uur schoffelen.Pim Fortuyn omleggen kost slechts een jaartje of 10.

Ga je echter iets in je hoofd halen dat de "top" niet zint dan ben je het haasje, al is het betrapt worden op het kopieren van muziek of het lekken van wantoestanden in de zorg... DAN moeten we dat plots niet willen met zijn allen.

Ja we zijn vrij,maar sommigen zijn vrijer dan anderen.En we zijn inderdaad veel beter af dan Mo-landjes.Maar dat wil niet zeggen dat iedere kritiek op het systeem automatisch gezeur is.

Ofwel zeg je gewoon dat we een klassensysteem hebben met een elite en een plebs, ofwel zeg je dat we een transparante en open samenleving zijn... maar dan moet je er wel naar handelen!

Als jij daarentegen

tyfusbelg | 23-02-13 | 10:09

Wat is dat toch met wel macht willen, maar geen verantwoordelijkheid willen nemen of afleggen...

Als je kijkt wat een enorm propaganda-/censuur-budget de EU heeft vrijgemaakt en dan ook weer dit vage verhaal, dan gaan de (pers)vrijheid en vrije mening zorgelijke tijden tegemoet.

Pastor Sippenhaft | 23-02-13 | 10:09

@ Stekeltje | 23-02-13 | 09:06

Stumper, reageer dan bij het schaats topic zou ik zeggen, oh is er nog niet nou komt vast wel in Powened.
Wikileaks laat zien hoe verrot het amerikaanse 'systeem' wel niet is en het is een teken aan de wand hoe de klokkenluider/verrader behandeld wordt. Is ook moeilijk dit geval want echte geheimen zijn er niet vrijgegeven wel is het een bevestiging van de wijze waarop de USA over de rest van de wereld denkt. Het was eigenlijk name and shame maar dat is taboe in het land van uiterlijkheden, marketing, en gebakken lucht.

sjipsknip | 23-02-13 | 10:08

@Stekeltje | 23-02-13 | 09:06 |

Juist ja, alles moet stil voor een collectief jankfeest natuurlijk. Een Rip-topic. Rip Rip Rip.

Bruno Alaska | 23-02-13 | 10:07

Waar blijven nu de Kamervragen van die hypocrieten in Den Haag?

Hemelterijk | 23-02-13 | 10:07

Toen de Volkskrant een dag voor de verkiezingen in een (naar achteraf bleek keihard bij elkaar verzonnen) voorpagina artikel schreef dat Nederlande soldaten in Afganistan zich bezig hielden met martelpraktijken, vonden sommige media dat daarmee de levens van 'onze jongens' in gevaar werd gebracht.
Maar duizenden geheime stukken van het Amerikaanse leger en veiligheidsdiensten naar buiten brengen moet gewoon kunnen natuurlijk.
Als er nog iemand is die dacht dat er schone oorlogen bestaan, zou zeggen, wordt eens wakker. Om dat te weten heb je die stukken niet nodig. Het feit dat er oorlog wordt gevoerd zegt genoeg.
Wiki Leaks is een vehikel voor ego van Julian Assange, meer niet. In feite is Bradley Manning daar het slachtoffer van. Hij moet toch geweten hebben dat hij iets deed wat niet mocht, die stukken zijn niet voor niets als geheim geclassificeerd.

me,myself and IK | 23-02-13 | 10:07

@menzo | 23-02-13 | 09:58
De landen waar jij op doelt staan niet echt hoog genoteerd wat betreft 'bewijs' en 'een eerlijk proces'.
En de eerlijkheid gebied me te zeggen dat je in sommige landen een enorm risico neemt door je in te laten met drugs.
Mensen die in bepaalde landen bolletjes slikken, of op pad gaan met een geprepareerde koffer zijn niet goed snik!

necrosis | 23-02-13 | 10:06

omanders | 23-02-13 | 09:55 |
Precies, je kunt geen topic over Saoedi-Arabië, Noord Korea, enz. lezen zonder reacties van mensen tegen te komen die roepen dat het hier 'eigenlijk niet beter is'. Lachwekkend.

menzo | 23-02-13 | 10:04

Bijna Nederlandse toestanden daar

Bokito ergo sum | 23-02-13 | 10:01

Hoe zou Manning momenteel zelf terugkijken op zijn daad? Goed, de Amerikaanse regering is even in verlegenheid gebracht, maar die hele storm van kritiek smolt als sneeuw voor de zon dankzij het overweldigende succes van Obama. Die ironisch genoeg martelkamp Quantanamo Bay nog steeds niet gesloten heeft.
Zou hij ten prooi zijn gevallen aan een drang naar zijn 15 minutes of fame? Ging het om hogere idealen, cashen of ordinair wraak nemen? Misschien wel een combinatie.
Hoe het ook zij, Manning zal ondertussen de balans wel opgemaakt hebben tussen de voor en nadelen van zijn handelen.
De maatschappij is geen spat veranderd, de leaks zijn onderhand voltooid verleden tijd en de regering zal hem na een ritueel juridische plechtigheid in de penitentiaire zee der vergetelheid gooien.

Not Muhammad | 23-02-13 | 10:01

@tyfusbelg | 23-02-13 | 09:46
+1 voor je plemp.
Ik vraag me namelijk af wat er was gebeurd als die beruchte foto's van dat 'stelletje' dat huisgehouden heeft in de Abu Graip gevangenis nooit waren gepubliceerd.
Ik ben geen pro-Irakees, maar 'stapeltjes' maken van gevangenen hadden ze waarschijnlijk ook liever onder de pet gehouden.
nl.wikipedia.org/wiki/Abu_Ghraib-gevan...

necrosis | 23-02-13 | 10:00

necrosis | 23-02-13 | 09:46
En hoe vaak lees je dat in een niet-Westers land iemand na 20 jaar wordt vrijgelaten door DNA-bewijs?
Ik ken geen enkel voorbeeld (maar misschien heb ik niet goed opgelet).
Dat soort zaken komen in het nieuws dankzij de mógelijkheid om na 20 jaar door DNA-bewijs vrij te komen.
Hoe verschrikkelijk dat soort zaken ook zijn, je moet het ook van die kant bekijken.

menzo | 23-02-13 | 09:58

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 09:53 |
en als zo iemand zomaar toegang heeft tot de documenten (stonden gewoon op het netwerk, toegankelijk voor iedereen), ligt het dan niet (ook) aan de beveiliging, en de personen die daarvoor verantwoordelijk zijn? Waarom zitten die verantwoordelijken niet vast?

damnschreeuwer | 23-02-13 | 09:57

@damnschreeuwer | 23-02-13 | 09:46

Het bizarre is dat mensen die in een vrije, seculiere democratie leven *verzinnen* dat ze onderdrukt en vervolgd worden. Eigenlijk is dat gewoon wentelen in de slachtofferrol, een naar trekje dat onze maatschappij volkomen verziekt heeft.

En dan de mentale capriolen die uitgehaald moeten worden om een ondrukker en vervolger te verzinnen.. Het is je reinste cabaret.

omanders | 23-02-13 | 09:55

Een Private First Class (PFC) lijkt me de aangewezen persoon om te bepalen welke geheime documenten best wel gepubliceerd kunnen worden. Zo'n jongen heeft namelijk tijd om heel goed over dit soort zaken na te denken terwijl hij een latrine staat uit te scheppen...

Parel van het Zuiden | 23-02-13 | 09:53

@ necrosis | 23-02-13 | 09:34

Daarom juist!
He makes the impossible possible!

II hondjes | 23-02-13 | 09:51

@Nonkel Frituur | 23-02-13 | 09:35 |

Ja, het begint een aardig krakersbolwerk te worden hier.

omanders | 23-02-13 | 09:47

@Not Muhammad | 23-02-13 | 09:24 | + 0

Er is een groot verschil tussen het doorspelen van technologie en kennisgeheimen en het blootleggen van leugens en mensenrechtenschendingen. Zeker als het gaat om een land dat altijd de bek vol heeft van hoe free en hoe brave ze wel niet zijn... en "democratie" gaan brengen in andere landen.

Zonder mensen zoals Manning die toch op z'n minst de KANS op betrapt worden iets vergroten had de smeerboel die de zelfverklaarde righteous in de schaduw uitvoeren nog veel groter geweest.

Dat is nou net het verschil tussen een klokkenluider en een spion.Een klokkenluider haalt het deksel van stinkende beerputjes.Spionage is meer iets tussen die kerels die op TV handjes schudden en achter de schermen mekaar naar de macht staan,is het publiek nooit beter van geworden.Het gros van de spionage zal het volk nooit weet van hebben.

Tot er een klokkenluider even een tip van de sluier oplicht natuurlijk.....

tyfusbelg | 23-02-13 | 09:46

omanders | 23-02-13 | 09:42 |
prisonplanet is wel even 100x zieliger. En die Alex *Cartman* Jones snapt zn eigen complottheorien inmiddels zelf ook niet meer.

damnschreeuwer | 23-02-13 | 09:46

@menzo | 23-02-13 | 09:38
Ik weet niet wat erger is: opgeknoopt, of jaren in afzondering zonder proces.
Regelmatig lees ik over mensen die in de VS een levenslange gevangenisstraf uitzitten wegens moord, en na een jaar of 20 (of langer) worden vrijgelaten wegens nieuw (ontlastend) DNA bewijs.
Overigens claim ik niet om de oplossing te hebben voor gerechtelijke dwalingen.
Ik kan alleen maar hopen dat ik niet het slachtoffer wordt van gerechtelijke dwalingen......

necrosis | 23-02-13 | 09:46

Overigens is de straf voor hoogverraad, en dat is het openbaar maken van geheime informatie, lange tijd de strop geweest. Bradley mag van geluk spreken.

omanders | 23-02-13 | 09:43

@necrosis | 23-02-13 | 09:11

Harry van Bommel die kamervragen stelde met een link naar prisonplanet. Dat is ongeveer net zo dodelijk voor je geloofwaardigheid als een link naar argusoog.org plempen.

*twilightzone deuntje hier*

omanders | 23-02-13 | 09:42

Wat een gelul over vrijheid van meningsuiting. In elk niet-Westers land was hij allang opgeknoopt.

menzo | 23-02-13 | 09:38

Is gevaarlijk. Is respectloos. Is gezagondermijnend,is coeltoer.

bodhisatta | 23-02-13 | 09:37

Mooie doorverwijzing naar zo'n extreem-linkse huilie huilie site. Zodra ze iemand in verband kunnen brengen met anti-militarisme wordt hij meteen tot "vrijheidsstrijder" gebombardeerd, naar aloude linkse traditie.
In werkelijkheid kan je je eigen leger en je eigen land in gevaar brengen met het doorspelen van vertrouwelijke documenten. Dat kost mensenlevens. Niet voor niets staan er dus zware straffen op. Het staat gelijk met spionage. En daar houdt voor mij de vrijheid van het internet op.

Nonkel Frituur | 23-02-13 | 09:35

@II hondjes | 23-02-13 | 09:24
Blok is in staat om piepschuim te laten zinken.
Nee dus!

necrosis | 23-02-13 | 09:34

De zaak Bradey Manning staat inmiddels bol van de mensenrechtenschendingen. Een groot aantal mennsenrechtenorganisaties heeft zich daarom bekommerd of doet dat nog steeds. Heeft helaas weinig geholpen.

Zo lang de kernfilosofie van de amerikaanse machthebbers 'utalitarianism' is ('als het nuttig voor ons is is het goed') zal men dit land mensen opsluiten, executeren en bombarderen en overklaarde en oorlogen starten zonder proces, wederhoor of internationaal overleg.

Ik vrees dat ook freebradleymanning er weinig aan gaat doen. In de vs zijn grotere veranderingen nodig. Hier ook trouwens.

Tijdreiziger | 23-02-13 | 09:34

Het gaat niet helemaal niet over vrijheid van meningsuiting. Het gaat er om dat Manning als militair staatsgeheimen heeft gelekt. Tja, en dan moet je op de blaren zitten, liefst met een eerlijk proces. Overigens kan je in Nederland ook gewoon worden vastgezet uit belang van nationale veiligheid.

Grote Joop | 23-02-13 | 09:32

Geen medelijden. Niemand heeft die knul gedwongen tot toegang tot die staatsgeheimen, heeft er zelf voor getekend, ook voor de consequenties van lekken.

dugo | 23-02-13 | 09:31

@vrijheid-van-spreken | 23-02-13 | 09:08
Zeker nog nooit de serie 'Oz' gezien?

necrosis | 23-02-13 | 09:30

Deze man is een held en verdient een standbeeld. Iedereen zou moeten doen als hij en misstanden openbaar maken en de foute mensen ontmaskeren. Alleen dan zal de wereld eerlijker en beter worden. Geef slechteriken niet de kans, laat hen niet wegkomen met hun wandaden. Hang ze aan de schandpaal. Slechtheid mag nooit lonen. Nu worden de slechteriken beschermd en lijden de goeden onder de kwaden. Het is de omgekeerde wereld. Doe er niet aan mee. Wie zwijgt stemt toe en is mede er mede verantwoordelijk voor dat slechteriken ongehinderd hun gang kunnen gaan.

doenormaal! | 23-02-13 | 09:30

Het is gewoon terecht. Hij wist wat hij deed.

R-ettertje | 23-02-13 | 09:29

@Vogelbeest | 23-02-13 | 09:28
Land of the free, home of the stupid.

necrosis | 23-02-13 | 09:29

@Tommygunner | 23-02-13 | 09:18
Wil jij Bradley vergelijken met onmensen als Osama bin Laden en Charles Manson?
Die waren brandschoon, want ze waren er niet bij gedurende de moorden......

necrosis | 23-02-13 | 09:28

"land of the free"

Als je tenminste een heterosexuele getrouwde christelijke amerikaan met 2 of 3 kinderen bent.

anders niet.

Vogelbeest | 23-02-13 | 09:28

kan Blok dit niet vlot trekken?

II hondjes | 23-02-13 | 09:24

Ingewikkeld hoor. Zijn daden hebben onderhand een cultstatus.
Manning in de bak, Assange houdt zich schuil in de ambasade van Ecuador en het publiek en de pers smult ervan.
Is Manning een onvolprezen klokkenluider of iemand die documenten heeft ontvreemd waarvan hij donders goed wist dat het staatsgeheimen waren?
Bij het stellen van die vraag moet ik aldoor aan Abdul Qadeer Khan denken. De man die lachend alle kennis en kunde van de Nederlandse kerncentrale in Petten aan Pakistan doorspeelde.
Daar had Khan, zo verklaarde hij, wellicht nobele motieven voor. Desalniettemin wist hij zeer wel dat het geheimen betrof. Nederland zou Khan onmiddellijk oppakken en opsluiten als ze kans kreeg.

Not Muhammad | 23-02-13 | 09:24

@necrosis | 23-02-13 | 09:19
Moeten ze hem wel groot genoeg maken want er zullen nog aardig wat dagen bijkomen.

Che_cuevara | 23-02-13 | 09:23

Eigen schuld. Staatsgeheimen lekken en dan verwachten dat je er mee wegkomt. Naïef kind.

Bubske | 23-02-13 | 09:22

Als Obama zijn zin krijgt dan wordt wetgeving (NDAA Indefinite Detention Clause) goedgekeurd waarmee elke Amerikaan zonder aanklacht oneindig lang kan worden vastgehouden zonder proces en zonder wettige representatie. Allemaal voor de oorlog tegen terrorisme natuurlijk. Journalisten en mensenrechtenorganisatie voeren een proces tegen deze wetgeving maar als de VS Hoge Raad dit verwerpt of niet in behandeling neemt dan zijn de rapen gaar.

Zzzzooooffff | 23-02-13 | 09:20

Is het makkelijk te zeggen dat Bradley Manning naief was?

geert trilders | 23-02-13 | 09:19

@Che_cuevara | 23-02-13 | 09:06
Met Obama als president ('change', 'Yes, we can') is Guantanamo Bay nog steeds in bedrijf.
Wellicht kan GeenStijl een Bradley Manning-meter toevoegen aan de andere 'meters'.

necrosis | 23-02-13 | 09:19

Tja, die documenten zijn dus ook gewoon bij de Taliban en andere ongure clubs terecht gekomen. Hij zal dan ook wel wat doden op z'n geweten hebben...

Tommygunner | 23-02-13 | 09:18

Waarschijnlijk dient hij als voorbeeld om anderen met gelijke ideeën als Manning af te schrikken.
De maffia vermoordt zo iemand... de staat laat ze tot in lengte van dagen in voorarrest zitten en in wezen veroordelen zonder proces...
Zo gaat dat in landen die op papier een democratische rechtstaat heten,maar in de praktijk een criminele organisatie vormen en compleet schijt aan de zg. rechtsstaat hebben.

pielewaaier | 23-02-13 | 09:18

Wie weet, heeft hij mensen in gevaar gebracht door het uitlekken van die documenten.

roze_bril | 23-02-13 | 09:15

Op het moment dat hij op "send" klikte, wist hij heel goed wat de consequenties van zijn acties zouden zijn. "Don't bite the hand that feeds you" is een gouden regel in de VS en zeker bij de overheid.

Grote Joop | 23-02-13 | 09:14

De vrijheid van meningsuiting is niet zo onbegrensd als de mogelijkheden van dat land.

Ik was in Haren | 23-02-13 | 09:12

-weggejorist-

Bertus de Waal4933 | 23-02-13 | 09:09

Tijd voor Prison Break!

vrijheid-van-spreken | 23-02-13 | 09:08

Dat David van Goliath won is ook een sprookje...

ZKH EénOog | 23-02-13 | 09:08

De Yanks kennende denk ik dat daar nog wel een paar duizend dagen bij zullen komen.

Che_cuevara | 23-02-13 | 09:06

Een van Neerlands grootste schaatsters overleden en we gaan hier over een nobody zielig doen ?

Stekeltje | 23-02-13 | 09:06

Misschien weet Superjan hoe we dit aan moeten pakken, een referendum in the States misschien.

Watapatja | 23-02-13 | 09:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken