Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Topbestuurders zijn klootzakken. Allemaal

vkscreenquote.png Nederland was tot voor niet zo lang geleden een bloeiende economie met grote financiële reserves, zowel institutioneel als individueel. Het was een land van zekerheden, vangnetten en voorzieningen, nagenoeg vrij toegankelijk voor Nederlander en Nieuwe Nederlander. Maar toen kwam de crisis en toen bleken al die voorzieningen niet zo houdbaar en vanzelfsprekend als we decennialang klakkeloos aangenomen hebben. Het schoolgebouw is een rotte keet dat door een vernisje van (duurbetaald) imagobeheer overeind gehouden wordt. De ziekenboeg blijkt een onbetaalbare illusie waar geen enkel bedrag aan eigen risico enige realiteit tegenover kan zetten. De huizenmarkt is een twijfelgeval tussen sociale sloop en particuliere renovatie. Mobiliteit is gestrand op overvolle netwerken aan de ijzeren zijde, en milieunormen en absurde accijnsdruk op de geasfalteerde route. Privatisering van voorheen publieke monopolies maakt de problemen alleen maar groter en vooral veel zichtbaarder: op sociaaldemocratische fundamenten gebouwde instituten laten zich niet plots kapitaliseren in een open markt. Maar 1 groep mensen overstijgt al dit leed: degenen die de leiding hebben over verantwoordelijkheid dragen voor al deze ellende. De - naar eigen zeggen - hardwerkende en chronisch ondergewaardeerde publieke topbestuurders. Hun salaris is 'marktconform' en daarom onaantastbaar, en hun geweten is brandschoon. "Maar misschien is de hypocrisie van deze overwegend progressieve en sociaal bevlogen mensen nog het meest stuitend en onverteerbaar. Ze zijn met hun gedrag medeverantwoordelijk voor het cynisme, de onvrede en het wantrouwen dat heerst onder een substantieel deel van de Nederlandse bevolking", aldus SCP'er Pepijn van Houwelingen in een spijker-kop-raak sloopstuk.

Reaguursels

Inloggen

Old Boys netwerk. Iedereen haat ze. Iedereen die er geen deel van uitmaakt. Totdat je er zelf.....

LaatMaarWeer | 16-01-13 | 00:18

@Stormageddon | 15-01-13 | 18:11 |
Ik ben het met je eens dat het lastig is aan te tonen wat de netto toegevoegde waarde is. Dat deze negatief is durf ik echter te betwijfelen. Ik kan me een bericht van enkele jaren geleden herinneren dat het wegbezuinigen van een deel van het middelmanagement van een zorginstelling de kosten deed stijgen vanwege een lagere efficientie. Wel eens in een (semi) publieke organisatie geweest waar het management geen controle uitoefend? Een theekransje is daar soms niks bij hoor! Helaas heeft de gemiddelde werknemer de controledruk en leiding van boven nu eenmaal nodig.
Hoogopgeleide professionals kunnen soms nog in een groep de eigen grenzen bewaken, maar de arbeidsethos van veel andere groepen in de samenleving is om te huilen.

potsenmakkert | 15-01-13 | 22:34

ecologiste | 15-01-13 | 13:39 |
Wat mij betreft mogen ze met pek en veren het land worden uitgegooid.
Deze mensen schaden Nederland, ze nemen, ze stelen en ze zijn zeker niet geïnteresseerd hoe de rest van de burgers leven. Ik heb altijd dichtbij het grote geld gewerkt maar zoals de semi overheid is ingericht zou dit nooit en te nimmer in een commercieel bedrijf kunnen werken.

lanexxx | 15-01-13 | 20:46

echt serieus, binnenkort dikke business in de guillotinebranche weer

F#ckingAwesome | 15-01-13 | 20:09

Plaßlap?

fleischer | 15-01-13 | 19:11

Toen ik nog jong was, vroeg ik me eens af waarom bv piloten en chirurgen toen toch zoveel meer verdienden tov de rest. Daarbij werd ik bekend gemaakt met het begrip afbreukrisico. Dwz dat je bij een fuck-up vaak ook meteen heel erg zwaar de lul bent (een taxichauffeur bv loopt dagelijks een groter 'gewoon' risico).

Bij onze huidige bestuurders echter, is er van zoiets als afbreukrisico totaal geen sprake. Bij conflicten trek je als burger (of als lager geplaatste) altijd aan het kortste eind en bij overduidelijk falen kunnen ze (zonder dikke oprotpremie) niet eens ontslagen worden, laat staan dat er zelfs ooit strafrechtelijke vervolging plaats vindt tegen dit soort overgewaardeerde narcistische nepregenten.

Allemaal te danken aan ons partij-politieke systeem waarbij igv benoemingen, loyaliteit (naar de partij bv) nog altijd zwaarder weegt dan iets onbenulligs als kennis, ervaring en/of competentie (nu Sharon Dijskma bv weer). En uiteraard dienen die bewezen partijbonzen elkaar ten allen tijden de hand boven het hoofd te houden. Als daar vanaf wordt geweken, zou dat het einde van ons publieke bestuur inclusief onze overheid betekenen. Daarom is bv Bos als klokkenluider in de bouwfraude-affaire als enige strafrechtelijk vervolgd en is een Annemarie Jorritsma nog steeds burgemeester.

Vroeger waren het nog wel eens studenten die in opstand kwamen tegen zulke toestanden maar met de huidige structuren & technologieën kijken ze wel uit, met het oog op hun eigen carriëre later. Staat bv iets eenmaal op het internet, dan staat dat daar voor altijd.

Ven1V1d1V1c1 | 15-01-13 | 18:34

@potsenmakkert | 15-01-13 | 17:42
Da's huisvrouwenlogica van het ergste soort. 2 jurkjes in de uitverkoop met 50% korting kopen en dan menen dat je 200 euro hebt bespaard, terwijl je gewoon 200 euro hebt uitgegeven, die je anders helemaal niet had uitgegeven voor iets waarvan het de vraag is of je het nodig hebt.

Het merkwaardige fenomeen doet zich echter voor dat geen van de ZBO's de uitvoering efficiënter of beter hebben gemaakt. Integendeel. In alle sectoren zijn de kosten gestegen, wordt er meer uitgegeven voor steeds minder dienstverlening. Of het nu gaat om thuiszorg en WMO-beleid, wooncorporaties, verpleeg- en ziekenhuizen, COA, NPO, scholen en universiteiten (en dan laten we energie en ov-bedrijven nog maar even buiten beschouwing).

Bezuinigen is volgens deze lieden niet snijden in de organisatie en overhead, maar in het uitkleden van de wettelijke taak tot het minimum tegen steeds hogere organisatiekosten en overhead. De toegevoegde waarde is negatief. Nochtans vormen deze bestuurders geen bestuurslaag, daar hebben we in dit land maar 4 van: Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.
Wat het wel zijn: koninkrijkjes met een wettelijke taak, zonder tucht van de markt en zonder democratische controle.

Stormageddon | 15-01-13 | 18:11

@Stormageddon | 15-01-13 | 16:21 |
Waarbij u vergeet dat een bezuiniging ook kan worden gezien als 'inkomsten'. Ik ben net als velen andere van mening dat de (semi) publieke sector niet bar efficient opereert. Ik ben echter bang dat als men deze 40.000 personen van hun posities af zou halen de efficientie nog verder naar beneden gaat. Het verschil tussen efficientie MET deze bestuurders en de efficientie ZONDER deze bestuurders is de toegevoegde waarde van deze bestuurslaag.
.
Deze 40000 personen hebben dus nog een zekere toegevoegde waarde. Waarmee ik niet wil ontkennen dat deze toegevoegde waarde te laag is en het mogelijk het aan lonen uitbetaalde bedrag niet rechtvaardigt.

potsenmakkert | 15-01-13 | 17:42

idopane | 15-01-13 | 14:23

De leugens zijn begonnen bij Nieuw Links en vanaf dat moment is de gewone man door de opkomende semi-intellectuel verdrongen. Die hebben nu de mooie baantjes ingepakt door hun vlotte babbel. In de jaren 60 mochten ze studeren en waren ze afgunstig op de jongens en meisjes uit de hogere stand. Ze zijn toen stelselmatig hun macht gaan gebruiken door de gewone man te verkopen aan het kapitaal, gewoon omdat ze zelf ook een dikke sigaar wilden roken net als de ondernemers destijds. En zo is het gekomen. In GB is precies hetzelfde gebeurd trouwens. Dit is moi te zien in de laatste George Gently die vorige week werd uitgezonden Gently with class.http://georgegently.kro.nl/seizoenen/5/afleveringen/gently_with_class

ecologiste | 15-01-13 | 16:30

Stormageddon | 15-01-13 | 16:00

Zo is het echt en niet anders (helaas).

ecologiste | 15-01-13 | 16:23

@potsenmakkert | 15-01-13 | 16:05
Helemaal niet lastig: die bestuurders genereren ook NUL inkomsten maar maken alleen kosten. In het beste geval van wooncorporaties weten ze net zoveel aan huur en volkshuisvestingsbijdragen van gemeenten (ook belastinggeld overigens) binnen te harken dat ze kostendekkend kunnen opereren.

Voor de rest doen alle ZBO's/quango's maar 1 ding: geld van een ministerie incasseren en daarvoor een bestuurstaak uitvoeren. Met andere woorden: belastinggeld uitgeven. Dat is hun core-business, ze genereren zelf geen inkomsten. Niets.

Stormageddon | 15-01-13 | 16:21

In 1945 is hier een boek over verschenen, Animal Farm.

We leren niks, geloven nog steeds in propaganda en mooie praatjes over solidariteit. Opgelegde solidariteit is niet verenigbaar met de menselijke natuur. Maar we hebben klaarblijkelijk nog niet genoeg historisch bewijs. Het Nederlandse volk blijft in sprookjes geloven of men denkt dat ook kan worden meegeprofiteerd van dit feest van de "unearned".

Andre1972 | 15-01-13 | 16:19

Dom stukje. Kosten is niet gelijk aan uitgaven. Kosten = uitgaven - inkomsten . Bij bijstandstrekkers weet je dat de inkomsten minimaal zijn, bij de 40000 topfuncties is dit lastig te zeggen.

potsenmakkert | 15-01-13 | 16:05

@BlitzFlicker | 15-01-13 | 11:37
Voor iedereen? Vergeet dat maar rustig. Zonder partijkaart van PvdA, CDA, VVD, D'66 of GL kom je nergens binnen, al heb je een dijk van een CV.
Er wordt ook zelden tot nooit voor dergelijke functies gezocht binnen de organisatie, mensen van de werkvloer met ervaring die weten wat er speelt, wat er daadwerkelijk moet gebeuren, maar altijd iemand van "buiten" die weinig meer kan dan vergaderen, koffiedrinken en een groot netwerk heeft van voornamelijk partijgenoten.

Stormageddon | 15-01-13 | 16:00

@klaas6523 | 15-01-13 | 11:04
Ze willen helemaal geen 'goede' bestuurders, die verpesten de boel alleen maar. Personeel wordt ontslagen, er moet harder gewerkt worden, uitjes worden afgenomen. Echt heel vervelend allemaal.

Ze leuteren over marktconform, terwijl hun sector helemaal geen concurrentie kent. Willen we marktconform, prima, afstoten en aanbesteden in de markt. Willen we grip. Ook goed, wordt maar weer ambtenaar met dito salaris.

Het huidige model is vooral de lusten van de markt, maar niet de lasten.

van heinde en verre | 15-01-13 | 15:56

"En die 40 duizend zetten daar ook een tegenprestatie voor neer, in tegenstelling tot de meerderheid van die werklozen en bijstandstrekkers"
@Admiraal Perineum | 15-01-13 | 10:40

Ja, door nog een veelvoud van hun salaris aan belastingpoet weg te pissen.

Stormageddon | 15-01-13 | 15:50

@frank87 | 15-01-13 | 11:23
Het bedrijfsleven recruteert maar weinig (ex-)politici. De meeste ex-kamerleden starten een 'adviesbureau', bij gebrek aan echte banen.

van heinde en verre | 15-01-13 | 15:44

We ontslaan ze allemaal en maak er een normale sollicitatieprocedure van met gewone salarisvoorwaarden.

Ik doe alvast de profetische uitspraak dat er genoeg competente kandidaten zich zullen aanmelden.

van heinde en verre | 15-01-13 | 15:37

@idopane | 15-01-13 | 14:23
wat hij zegt.

Rest In Privacy | 15-01-13 | 15:03

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 13:18 |

Lezen is lastig met de griep. Je hebt wel een punt, voor mij is het communisme als referentiekader de periode na 1945.

De reden voor de Holomodor in het Russische deel van de Oekraïne is echter niet zo eenduidig. Poging van Stalin om Oekraïens nationalisme te onderdrukken, falende economische planning of een combinatie van factoren. Als de actie echter tegen de koelakken, de boeren groot grondbezitters, gepland was, waarom dan alleen in de Oekraïne? Verder waren het Stalin's eigen arbeiders die stierven, niet de boeren. Ik zie het eerder als de zoveelste gruwelijke poging van Stalin om een etnische minderheid in de Sovjet-Unie onder de knie te krijgen en niet als de ultieme graaiers schoonmaakactie. Maar goed, zowel meningen als historische interpretatie kunnen verschillen.

Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 14:54

Alles leuk en wel maar dit artikel had natuurlijk al 20 jaar geleden moeten worden geschreven en net zo krom als mijn Nederlands is het feit dat nota bene een salonsocialist als Plasterk iets aan de orde stelt dat in wezen door die zelfde linkse nep intellectuelen destijds in gang is gezet. Even komisch als de plotselinge terugkeer van de LTS en MTS die zo vakkundig door dezelfde linkse dwaallichten in de jaren 80 de nek is omgedraaid omdat de linkse meute toch meer zagen in meer fop wetenschappen en het intellectueel verheffen van den domme arbeider dan een gezonde goed opgeleide technische werknemer zo broodnodig om de concurrentie uit het Oosten bij te houden. Allemaal te laat en zo typisch een staaltje van 'voortschreiend' inzicht. Het toont des te meer aan dat de huidige politieke elite voortdurend en al bijna 40 jaar lang wanhopig achter de feiten aanholt. Alles wat die linkse fop elite in de 70er jaren met zijn roeptoeter ideologie als waarheid verkondigde hebben wij dankzij de tegenstand van diezelfde linkse graai-elite slechts tergend langzaam kunnen afbreken. Een troost, het zijn nu die linkse lutsers zelf die de rotzooi mogen opruimen maar ik denk persoonlijk dat het al veel te laat is. Veel te laat.

idopane | 15-01-13 | 14:23

Mensen vooral lekker strategisch VVD en PvdA blijven stemmen! Think big vote small verdomme!

Doc Damage | 15-01-13 | 14:21

Hoera! "De 40 duizend best betaalde personen in de publieke sector, nog geen voetbalstadion vol, kosten de belastingbetaler net zoveel en waarschijnlijk meer dan alle bijstandsgerechtigden (5,2 miljard) of werklozen (6,2 miljard)."

Royal Dutch | 15-01-13 | 13:58

Pepijn van Houwelingen is technisch bedrijfskundige.
Goed artikel. Alleen als Pepijn bestuurskundige was geweest had hij het wel uit zijn hoofd gelaten onder eigen naam een dergelijk artikel te schrijven, hij zou nergens in de publieke sector nog aan het werk komen, zelfs niet als schoonmaker, want regenten zijn niet zo dol op kritiek.

ZSU-23-4 | 15-01-13 | 13:58

en nu, plasterk?

hetluis | 15-01-13 | 13:53

lanexxx | 15-01-13 | 13:31 |

Nee lanexxx het is bedoeld als schouderklopje zodat Van Rossum doorgaat met deze tegels en net zolang totdat die topbestuurders eindelijk de miljarden teruggeven die ze van jou en mij hebben gejat want iets anders kan ik het noemen als je ziet wat voor wanbeleid er is gevoerd. Totaal gebrek aan belangstelling waar het echt om moet gaan en volledig geobsedeerd door eigen netwerken en maar graaien en maar hogerop in het netwerk komen. Landsbelang volledig negerend.

ecologiste | 15-01-13 | 13:39

ecologiste | 15-01-13 | 12:35 |
Hehe, probeer jij een wit voetje te halen bij Van Rossum? LOL.

lanexxx | 15-01-13 | 13:31

@Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 13:01
lezen is een vaardigheid, ik geef het toe.
in de latere jaren na de tweede wereldoorlog was er genoeg te eten. dat klopt, en dat zal ook het referentiekader van jouw vrienden en familieleden zijn. net genoeg te vreten, maar niks bijzonders.
.
misschien heb je nog kennissen die in de jaren dertig in wat tegenwoordig de oekraiene heet hebben gewoond. tussen 1930 en 1940 - onder het communistische regiem, toch? - stierven daar tientallen miljoenen mensen van de honger. ze stierven van de honger terwijl het graan op het land stond te rotten, alleen maar omdat stalin vond dat ze koelakken waren. profiteurs, graaiers zo je wilt. en die verdienen het om te kreperen, toch?
.
stalin kreeg pas erg laat door dat de kortste weg naar een contrarevolutie ging via de lege maag. daarom, en alleen daarom werd de voedselproduktie weer aan de boeren zelf overgelaten in plaats van geforceerd in de kolchoze of sovchozes. die brachten helemaal niks voort behalve statistieken en verspilling. maar daarin waren ze dan ook echt goed.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 13:18

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:34 |

PS. Ik haat het om Wikipedia te quoten, maar ook daar geen woord over de zogenaamd hongersnood onder Brezhnev:

en.wikipedia.org/wiki/Era_of_Stagnatio...

Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 13:09

Kamerleden bewindslieden zullen wel uitkijken om hier flink in te hakken, het immers hun voorland.

Tjemig | 15-01-13 | 13:04

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:34 |

Het is een fabeltje dat mensen onder het communisme continu net niet stierven van de honger. Zelfs toen het systeem uiteindelijk in elkaar stortte in de jaren 80, verkreeg men voedsel en andere consumptiegoederen via voedselbonnen (doen ze in de VS trouwens nog steeds voor de laagste inkomens). Op de dag dat bv. vlees werd geleverd in een winkel, kwam iedereen met een bon zijn portie ophalen en waren een dag later de schappen. Dat neemt niet weg dat het voedsel in omloop werd gebracht en verder via ruilhandel verdeeld werd. Ik heb met familieleden en vrienden uitvoerig gepraat over die periode en er was niemand die aangaf honger te lijden.

Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met de handen uit de mouwen steken. Er zijn bijna geen vacatures en kapitaal om een bedrijf op te starten is onmogelijk te verkrijgen.

Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 13:01

Hey HansiePansie. We hebben een enorme hoeveelheid laaghangend fruit voor je gevonden. Kun je nog effe doorfeesten. Gaat wel ietwat ten koste van je partijgenoten, maar nivelleren hooert er toch bij?
.
Toch, Hans?

ViagraFalls | 15-01-13 | 12:59

Beste stukje van de afgelopen paar weken. Hulde!
Een kleine kanttekening: de meeste kritiek op dit soort ergerlijke misstanden wordt verwoord als "uitwassen van het kapitalisme".
De ironie wil dat onder een zuiver kapitalistisch systeem dit genre bestuurders uberhaupt niet zou bestaan.

Gootbalkoning | 15-01-13 | 12:57

Ik zeg bevrijd alle topbestuurders van hun last. Ontsla ze en laat ze hun pot goud en heil zoeken in het bedrijfsleven dat staat te springen om ze in hun armen te nemen.

A.Green | 15-01-13 | 12:50

Witte wah? Zullen we die lui van de PvdA de staatsschuld laten aflossen en wij lekker achteroverleunen?

Ikbeneenzelfbouwer | 15-01-13 | 12:45

Wacht waar heb ik die bijdrage van Pepijn al niet eerder in preview gezien? ja ik weet het weer, ruim een jaar geleden bij The Economist.
www.economist.com/node/21536873

Doet absoluut niet af aan wat hij in de Volkskrant schr4ijft. Jeetje de Volkskrant die zelf jarenlang de kaken stijf op elkaar heeft gehouden GVD.
Kunnen we nu de topbestuurders en managers in publieke en semi-publieke sectoren even gaan afromen? Daarmee kunnen we enkele tientallen miljarden die we afgelopen decennia kwijt zijn geraakt terugvorderen. het zijn GVD allemaal van die Jansen-Steurs.

ecologiste | 15-01-13 | 12:40

@Rebellis 12:17: Met ambtenaren heb ik op zich geen moeite, en topambtenaren mogen ook best een topbeloning krijgen. Het zijn er alleen een beetje veel, en een opschoonactie zou geen kwaad kunnen. Dat geldt overigens even goed voor veel grote bedrijven.

Waar het hier om gaat zijn mensen die leiding geven aan kleine organisaties. Die organisaties moet je eigenlijk zien als een kleine afdeling van een groter geheel (ministerie bv), waar de baas leiding geeft en budgetverantwoordelijk is. Functies van 80-120k hoogstens, dus. Maar omdat het geen afdelingen zijn maar aparte organisaties, semi-publieke bedrijfjes of stichtingen, kan de "directie" haar zakken vullen.

Muxje | 15-01-13 | 12:39

@Nick da Prick | 15-01-13 | 11:01

De Hoop ?
Das lang geleden.

Mammeloe | 15-01-13 | 12:37

Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 12:24 |
*zucht*
Er IS geen marktwerking in de dingen die jij opnoemt. (dit is hier al 88 keer uitgelegd trouwens)
Probeer morgen maar eens een postbedrijf of een vervoersbedrijf op te starten, in een vrije markt kan dit gewoon, nu zul je langs alle kanten worden tegengewerkt. Rara hoe komt dit...

scootah rijdert | 15-01-13 | 12:35

Van Rossem voor mij kun je het hele jaar niet meer stuk Klasse tegel! Restpec.

ecologiste | 15-01-13 | 12:35

@Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 12:24
het probleem met energie, publiek transport, de post en de zorg is juist het simuleren van marktwerking in een sterk overheidsgereguleerde omgeving.
.
in de sovjet unie van het tijdperk breznev was er aan alles gebrek maar wel op zo'n niveau dat mensen net niet stierven van de honger. stalin begreep na de bijna collaps van zijn rijk eind jaren 30 dat revolutie of contrarevolutie voortkomt uit honger. en hij begreep ook dat alleen door het toestaan van het gezonde eigenbelang er genoeg eten geproduceerd kon worden. door mensen die zelf de handen uit de mouwen wilden steken. precies dat wat ook de polen met hun gezonde afkeer van alles wat overheid is. daar hebben de polen al sinds de middeleeuwen alle reden toe gehad, lijkt me.
.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:34

@laatje Zolang er maar geen belastinggeld naartoe gaat (helaas gebeurd dat nog te vaak) mogen die voetballers van mij pakken wat ze pakken kunnen. Als je ertegen bent gewoon niet naar voetbal toegaan, niet kijken als het op TV is en geen producten van grote voetbalsponsors kopen.

witwas | 15-01-13 | 12:27

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:08 |
Ik heb daadwerkelijk onder het communisme geleefd in Polen en lege schappen waren er idd. eind jaren 80, maar het was absoluut niet zo dat mensen omkwamen van de honger. Toiletpapier en koffie waren ruilmiddelen en het voedsel kwam van het platteland. In Rusland zal het niet veel anders geweest zijn. De Staat liet je niet sterven van de honger, sterker nog, als je kijkt naar bv. de vleesconsumptie per persoon dan verschilt die niet veel met de huidige.

Niet dat ik een fan ben van het communisme, integendeel, maar hou aub. op met je "marktwerking is onze Heer" onzin. We hebben allemaal gezien hoe het uitgepakt heeft in bv. de energiesector, publiek transport of de post. De ideale combinatie zal, net zoals de waarheid, ergens in het midden liggen.

Igor.The.Horrible | 15-01-13 | 12:24

@BlitzFlicker 11:37: Goed punt. Maar vandaag de dag moet je nog steeds tot bepaalde kringen behoren om zo'n functie te krijgen; het gaat meer om kennen (van de juiste mensen) dan kunnen. En ach, soms (maar zeker niet altijd) is dat voor zo'n functie noodzakelijk. Maar de salarissen voor die functies mogen van mij de helft worden, dat is marktconform.

Muxje | 15-01-13 | 12:22

 
ik roep al heel lang dat je het beste alle ambtenaren in een managementfunctie kunt ontslaan en ze lekker thuis laat raamstaren met een uitkering. Een absolute win/win, want minder zinloze maatregelen en een enorme besparing op uitkeringen ...
 

Rebellis | 15-01-13 | 12:17

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:08,
Goed, dan heb jij meer recht van spreken. Ik was er zelf namelijk nooit.
Maar wat er in Rusland is gebeurd heeft niet zoveel te maken met werkelijke gelijkwaardigheid tussen de mensen.
Dat Rusland-argument wordt telkens van stal gehaald als ik zeg te hebben geconcludeerd dat gelijkwaardigheid tussen mensen beter zou zijn.
Als een ieder maar genoeg te eten, drinken en een dak boven het hoofd heeft, dat is al heel wat.
Maar ja.
Je ziet het of niet.

AntiSoof | 15-01-13 | 12:16

@AntiSoof | 15-01-13 | 12:03
jazeker. zowel voor de val van de sovjet unie, tijdens de jaren van jeltsin en ook recentelijk.
ik heb dus ook de lethargie onder breznjev gezien en de lege schappen van de winkels. en ook de opgang en het ondernemerschap van de huidige tijd. juist omdat het voor de bevolking de moeite loont om je duimen uit je reet te trekken.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 12:08

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 11:59
Je bevestigd precies wat ik zeg.
Ben je wel eens in Rusland geweest?
Kun je geschiedenisboeken geloven?
Waren die doden het gevolg van gelijkheid of het gevolg van brute heersers?

AntiSoof | 15-01-13 | 12:03

In het midden gelaten of de hier onder de loupe gelegde "topbestuurders" inderdaad onrealistisch betaald worden, valt mij op dat 1 andere groep van onmaatschappelijk en buitensporig betaalde functionarissen ook nu weer buiten beeld blijft! Uiteraard bedoel ik de professionele "sport"-mensen - in Nederland het treffends vertegenwoordigt door voetballers! In die groep geldt een "minimum"salaris van al gauw een ton en dat loopt op tot in de miljoenen. En dan praten we niet eens over het buitenland waar de hier opgeleide voetballers naar toe gaan om NOG meer te krijgen.

In mijn optiek is geen enkele bestuurder zo'n bedrag waard en al helemaal niet een sukkel die zich door anderen met tattoos laat volschrijven met teksten die hij zelf niet kan lezen.

Maar ja... die voetballers horen bij het "brood en spelen" die -zoals de Romeinen al wisten- het klootjesvolk stil houden. Opium van het volk!

Laatje | 15-01-13 | 12:01

@AntiSoof | 15-01-13 | 11:53
in de sovjet unie hebben ze een leerzaam experiment langs de lijnen van jouw waanidee gevolgd. als nuttig bijprodukt zijn er tientallen miljoenen mensen gestorven ter nadere adstructie dat de economie in welk systeem dan ook uiteindelijk neerkomt op een verdeling van schaars kapitaal en talent en dat de vrije markt de enig juiste verdisconteringsmechanisme van de waarde daarvan vormt. ieder andere verdelingsmechanisme leidt tot een verspilling.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 11:59

1. 40k falende graai bestuurders ontslaan zonder gouden parachute, rechtstreeks de bijstand in (we blijven beschaafde mensen toch)
2. 40k bestuursposten outsourcen naar .... voor een tiende van de prijs.
3. PROFIT!!!!

Bertus Brulbroek | 15-01-13 | 11:58

@gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 10:59
Reken ook even de publieke schade mee die topbestuurders veroorzaken. Doet die belastinginkomsten weer teniet.

blinde kip | 15-01-13 | 11:58

wanneer word de tuchtcommissie voor topbestuurders ingesteld? kan niet wachten.. moet ie wel geleid worden door mensen die maximaal modaal verdienen overigens

ennujij | 15-01-13 | 11:56

Eh, oorzaak gevolg? Misschien zou overwogen kunnen worden de volgorde in het stukje zodanig aan te passen dat het meer de realiteit benadert. Iets in de trant van "Maar toen kwam de Nieuwe Nederlander en toen bleken al die voorzieningen niet........"

Elessir | 15-01-13 | 11:54

Ieder mens met enig zelfrespect en een helder verstand zou kunnen begrijpen dat het niet slim is meer te verdienen dan een ander. Want meer geld hebben dan een ander is precies hét instrument waarmee de grootgraaiers verdeeldheid onder de mensen kunnen zaaien.
Een bewijs voor mijn stelling is het gegeven dat de kinderen op school leren dat verschil in inkomen tussen mensen goed is.
Wie beweert dat het rechtvaardig is dat er verschil verschil is tussen mensen is dus zelf dusdanig geconditioneerd. Het probleem met een conditionering echter is dat deze niet door de persoon zelf kan worden ingezien. Dat is nu eenmaal het gevolg van de conditionering.
Vergelijk het met hypnose. Als men eenmaal gehypnotiseerd is, dan weet men dat zelf niet.
Het is triest, maar het is zo, denk ik.

AntiSoof | 15-01-13 | 11:53

@Devlonir | 15-01-13 | 11:46
de voorzitter van de federal open market committee bedoel je. dat is een private bank die sinds 1913 het monopolie heeft gekregen van de amerikaanse treasury.
en daarmee heeft de VS zich aan de duivel verkocht.
de enige passende beloning voor de voorzitter daarvan is dertig zilverlingen, me dunkt

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 11:51

@dBuitenstaander | 15-01-13
Dat is hetzelfde bedrag als de voorzitter van de Amerikaanse Centrale Bank. En ik denk dat die persoon wat meer verantwoordelijkheden heeft dan een woningbouwvereniging.

Devlonir | 15-01-13 | 11:46

er moet een echte actie komen zoals de Winter: we pakken het niet meer en weigeren te betalen dan pas raken ze in paniek in den Haag

frenchy | 15-01-13 | 11:46

Wow! Spijker op z'n kop. En dat in de Volkskrant!
Jas, plas, enz. natuurlijk maar toch...

Vuulbak | 15-01-13 | 11:45

Wat nou privatisering? Neem nou de NS, wie is daar de aandeelhouder?

supah | 15-01-13 | 11:44

Hilarisch ook dat voorbeeld van Elise Hoorn, met haar woningbouwvereniging Van Alckmaer (3000 klanten), die twee keer meer verdient dan president Obama..
Oh nee, dat klopt niet, rep en roer, ze verdient maar €159.471. Toch ook al zeer ruim voor een gematteerde sigarenclub met een klantenbestand ter grootte van een vinexwijk.

dBuitenstaander | 15-01-13 | 11:41

Soortgelijks roept Filemon al jaren over de PO. De man die werd uitgelachen door zijn collega's toen hij vertelde hoeveel hij verdiende.

Latrinalia | 15-01-13 | 11:40

Ironisch dat Pepijn in zijn column begint met een verwijzing naar toen de belangrijkste publieke functies nog 'gratis' gedaan werden. In de praktijk betekende dat alleen de regenten (adel en de bovenkant van het patriciaat) toegang hadden tot die functies, die hadden namelijk genoeg bezit om dergelijke functies inderdaad gratis te doen en ook genoeg bezit om zichzelf in te kunnen kopen.

Juist door belangrijke publieke ambten voor iedereen open te stellen (ook als diegene of zijn ouders oorspronkelijk uit de arbeidersklasse komt) en er een verdienste aan te verbinden waar men zijn of haar bed voor uitkomt krijgen wij de concurrentie die wij nodig hebben. Bestuurder zijn van een ziekenhuis is geen vrijwilligerswerk, wat door het neefje van de premier gedaan wordt in zijn vrije tijd. Maar een belangrijke positie waar (zoals wij gemerkt hebben) niet elke Jan Doedel op kunnen zetten.

BlitzFlicker | 15-01-13 | 11:37

@Fiscon, die zijn terecht gezakt omdat ze verdiend in de derde persoon verbogen met een dee schreven

vanlinknaarrecht | 15-01-13 | 11:37

Amen

de beer van de meer | 15-01-13 | 11:37

topbestuurders krijgen dan misschien exorbitant veel salaris en bonussen, maar ze werken er tenminste wel voor. En topbestuurder zijn is zeker niet een gemakkelijk baantje. werkelozen en uitkeringstrekkers dragen niks bij.

t lup uit dn heand | 15-01-13 | 11:36

Het is een hele dikke nerd als je hem googled..... maar oh wat een waarheid!! Hij heeft helemaal gelijk en we kunnen er gewoon op wachten totdat de man op straat boos wordt

poepert | 15-01-13 | 11:35

+1 voor iedereen die in zijn comment verband legt met een willekeurige politieke partij, partijlidmaatschap, baantjescarrousel e.d.

AMR | 15-01-13 | 11:35

janjing | 15-01-13 | 11:00
Op de niet conventionele partijen stemmen. Dus alles behalve VVD, PvdA, CDA, D66, kleutertjes van BruinRechts, CU en SGP, is goed. PVV, SP en 50+ staan er een beetje buiten en PvdD en de LP zijn de enige die met echt andere denkwijzen proberen te komen. Ook al vind ik de LP totaal malloten, altijd nog liever dan dat politieke midden.

Pindakees | 15-01-13 | 11:33

Even een side note:
"Elise Hoorn van woningcorporatie Van Alckmaer heeft met een bruto jaarinkomen van 159.471 en een reguliere pensioenopbouw van 28.495 een inkomen dat ruim binnen de Balkenendenorm ligt, zegt Spruijt."

(Toch even de reputatieschade van mijn plaatsgenote proberen te beperken. Hoewel 160.000 per jaar voor een voorzitter van een clubje met maar 3000 'klanten' nog steeds bezopen is natuurlijk)

Kameroudste | 15-01-13 | 11:33

Waren het verdomme maar topbestuurders. Dan zou je dat soort salarissen nog enigszins kunnen verdedigen.
.
Pepijn heeft een verdomd goed punt dat het leeuwendeel van de topbestuurders volledig incompetent is. Helaas zijn ze allen lid van de politieke partijen, en dus wordt na gigantisch falen bij 1 bedrijf gewoon een nieuwe post gezocht totdat ook daar de situatie onhoudbaar wordt.
.
Doekle Terpstra, Ad Melkert, Guusje Nadorst, etc. etc. etc.
.
Zum kotsen. De burgert zou het voorbeeld van De Winter kunnen volgen en weigeren dat deel van haar belasting dat de publieke sector en dus de zakken van de 'topbestuurders' invloeit te betalen.

ViagraFalls | 15-01-13 | 11:33

Gewoon per direct 25% eraf bij alles wat boven de € 50.000 krijgt bij de (semi-)publieke overheid. En we noemen het een solidatiteitsbijdrage, daar kunnen ze nooit tegen zijn, want tegen het volk hebben ze ook de mond vol over solidariteit. En wie het er niet mee eens is neemt maar ontslag, zonder wachtgeld natuurlijk want vrijwillig werkloos.

witwas | 15-01-13 | 11:33

vanlinknaarrecht
Ja vast, en degene die hun studie niet afmaken krijgen allemaal een uitkering, worden boos en gaan stompzinnige reguursels op GS plempen.

Fisccon | 15-01-13 | 11:33

Muxje | 15-01-13 | 11:23 | + 0
De berekening bij haar klopte niet, dit is ook aangegeven maar niet gecorrigeerd op de lijst. Aldus Noord-Hollands Dagblad. In het echt bungelt te onderaan het lijstje.

zeefert | 15-01-13 | 11:31

Leuk dat geleuter over zware verantwoordelijkheden, maar wat maakt dat uit als je hier toch niet wordt op wordt afgerekend?

Rico Tampeloerus | 15-01-13 | 11:30

Als die topbestuurder bij de overheid nou ook de beste man/vrouw voor de baan was, maar nee, maar al te vaak is de functie het resultaat van nepotisme. De pvda-lidmaatschapskaart (of een andere partij) is het belangrijkste op het cv. (Ergo in de pool doet 99% al niet mee) En verder zijn er veel te veel (top)bestuurders, al die verzonnen zbo's (quango's) die vriendjes aan een baan moeten helpen, hup weg ermee, uitvoering terug naar de ministeries en die paar ministers dat zijn al meer topbestuurders dan NL in publieke functie nodig heeft. Is direct weer de democratische controle terug ipv het schemergebied. Regel dat nou eens, nu.

seven | 15-01-13 | 11:30

Zolang lidmaadschap van een politieke partij een vereiste is voor een publieke topfunctie, mag marktwerking nooit als een acceptabel excuus voor hoger inkomen gelden.

Devlonir | 15-01-13 | 11:30

Ja maar als ze hun bonus moeten missen, gaat straks Oostenrijk falliet als ze niet meer en masse op wintersport kunnen..

tweekeerdehelft | 15-01-13 | 11:28

Zo is het, Parel. Nigel Farage heeft het over cariërepolitici. Geïndoctrineerd door hun 'studie' politicologie, waar ze kritiekloos zijn klaargestoomd voor de verborgen agenda van de ISB; de Internationaal Socialistische Beweging

vanlinknaarrecht | 15-01-13 | 11:27

Ja maar. Als we ze dat salaris niet betalen dan gaan ze allemaal naar het buitenland!
*alvast zwaaien gaat*

Charles de Batz | 15-01-13 | 11:27

Koning, keizer, admiraal,
graaien doen ze allemaal.

Vix707 | 15-01-13 | 11:25

Deze bestuurders hebben ook gewoon niet het realiteitsbesef of inzicht van particuliere leidinggevenden. Kijk maar naar degene die vanuit het bedrijfsleven de politiek in gaan, binnen afzienbare tijd druipen ze af omdat het vechten is tegen de bierkaai en ze uiteindelijk niets kunnen veranderen.
Dat deze mensen dan ook het moreel en sociaal besef hebben van een pinda zou niemand moeten verbazen.

Eclipse | 15-01-13 | 11:25

Moraal en geweten bij topbestuurders in de publieke sector? Heb ik geen boodschap aan als het gaat om beloningen, en daar moet de discussie ook niet over gaan. Die dames en heren moeten gewoon marktconform worden beloond. Maar dan wel echt marktconform. De auteur van het stuk heeft goed gezien dat waar tegenover bestuursfuncties van publieke instellingen vaak een salaris van over de 150k staat, in het bedrijfsleven voor een vergelijkbare functie misschien 80k staat.

Lolquote du jour uit het artikel: "Dus Elise Hoorn van woningbouwcorporatie Van Alckmaer met welgeteld drieduizend klanten heeft blijkbaar zoveel verantwoordelijkheid en moet zulke zware beslissingen nemen dat ze tweemaal zoveel (!) behoort te verdienen als president Obama?"

Muxje | 15-01-13 | 11:23

Deze Pepijn legt voor de burger de vinger precies op de zere plek. Nu, minister Plasterk wat gaan we eraan doen? of zijn er weer allerlei obstakels waar ze zich mee ingedekt hebben om dit te voorkomen. Mijns inziens kun je als minister hier direct wat aan doen, belasting verhoging kan in een dag geregeld worden, toch?
De hele semi overheid bestuurs karavaan van Nederland deugt niet en zou per direct verwijderd moeten worden uit hun functie die ook niet meer vrijkomt.

lanexxx | 15-01-13 | 11:23

@roze_bril | 15-01-13 | 11:07 | + 0

En zij maken het mogelijk dat de overheid dat betaalt of iets anders, maar in ieder geval een aanzienlijk deel dus. Vaak wordt vergeten dat die grote bonussen voor de overheid een goede vetpot zijn.

klaas6523 | 15-01-13 | 11:23

@kneuterzak | 15-01-13 | 10:41
Ik ben bang dat het bedrijfsleven ook niet ongevoelig is voor dit soort types. Tel dus nog maar een paar miljard voor graaiende bestuursvoorzitters, die weinig toevoegen.

frank87 | 15-01-13 | 11:23

Voor de mensen die het allemaal wel mee vinden vallen (helaas zijn die er in Nederland altijd).
.
Dit zijn Miljarden die NIET aan essentiele zaken kunnen worden uitgegeven. Dit zijn Miljarden die m.n. bij modaal / middenklasse uit de portomonnee moeten worden gehaald. Dit zijn Miljarden die nodeloos worden toegevoegd aan de reeds uit de hand gelopen staatsschuld en dus door uw (klein)kinderen moeten worden betaald.
.
Linksom of rechtsom, een politicus die staat voor zijn ideologie en achterban kan dit simpelweg niet goedkeuren. Tenzij die droomt van een vergelijkbaar baantje in de toekomst, that is...

Parel van het Zuiden | 15-01-13 | 11:21

De rest van de mensen zijn te laf om het te halen dus doen die 4000(0) het.

zovoklets | 15-01-13 | 11:19

@harry poster | 15-01-13 | 10:36
Volgens mij zijn de medewerkers nog veel meer de sjaak, die moeten alle bezuinigingen slikken om de nieuwe bonus voor elkaar te krijgen.

frank87 | 15-01-13 | 11:19

Moi2 | 15-01-13 | 11:02 | + 0
Klopt. 'Heel veel zaken die in dit land fout gaan hebben te maken met leden van mijn partij' aldus Arnold Heertje, prominent lid van de pvda.
www.eo.nl/radio/ditisdedag/artikel-det...

zeefert | 15-01-13 | 11:19

@harry poster | 15-01-13 | 10:36
Volgens mij zijn de medewerkers nog veel meer de sjaak, die moeten alle bezuinigingen slikken om de nieuwe bonus voor elkaar te krijgen.

frank87 | 15-01-13 | 11:18

Leuk stukje, maar zal volkomen voorbij gaan aan de mensen voor wie het bedoeld is. De kamerleden, die zichzelf met regelmaat 30% loonsverhoging toebedelen.

phantom2 | 15-01-13 | 11:15

Hulde voor Pepijn van Houwelingen. Een van de beste opiniestukken van de laatste tijd.

de euro middenweg | 15-01-13 | 11:14

@Grasshopper66 | 15-01-13 | 11:09
Bij uitkeringsgerechtigden zitten dus ook mensen die vrijwilligerswerk e.a. zaken doen. Het aantal staatsruifeters ligt op 1,5 MILJOEN. Die krijgen dus minder dan de 40.000 bestuurders. Oftewel, elke bestuurder krijgt gemiddeld meer dan 37 á 38 uitkeringsplukkers.
Buiten de vraag of deze mensen al dan niet productief zijn, kun je je diezelfde vraag ook stellen bij deze bestuurders. Er is een verschil tussen geld verdienen en geld krijgen.

Tommygunner | 15-01-13 | 11:14

Communisme!
Vroeger zou de poen zijn verdeeld over 40 of 400 man.

zovoklets | 15-01-13 | 11:13

Goed stukje tekst. De meeste bedrijven en organisaties in Nederland worden uitgewoond en uitgezogen door de parasieten uit het management. Kijk maar eens naar de ICT bedrijven die nu allemaal over de kop gaan.

TunaTown | 15-01-13 | 11:13

5,2 en 6,2 milJARD? tikfoutje?

scootah rijdert | 15-01-13 | 11:13

@Grasshopper66 | 15-01-13 |

Zeker, maar dan is het vooral schade wat ze bijdragen.

roze_bril | 15-01-13 | 11:11

Ok .. allemaal even verontwaardigd doen en klagen ... Klaar? En dan straks weer gewoon op de regentenkliek van PvdA, VVD en D66 stemmen, OK?!

James Lastig | 15-01-13 | 11:11

Wat een goed artikel zeg. Eindelijk iemand in de serieuze pers die durft te benoemen.

1nfidel | 15-01-13 | 11:10

Toch zullen die 40.000 publieke bestuurders meer bijdragen aan de maatschappij dan de bijstandsmoeders dus deze bedragen vergelijken is als appels en peren.

Grasshopper66 | 15-01-13 | 11:09

Zeg je Lidmaatschap van de VARA op.

www.james4you.nl/opzeggen/bedrijven/va...
.
Je kunt je afvragen of Matthijs van Nieuwkerk met zijn presentatiekwaliteiten bij de Publieke Omroep bijna 500.000 euro per jaar moet verdienen?

Ella | 15-01-13 | 11:08

Verdient met een tee, Fisccon | 15-01-13 | 10:53 | + -50 -

En dat is precies het woordje waar het om draait. Wie werkt die verdient zijn salaris, het zout dus, ja in de pap ja. Het graaiers gajes daarentegen...

vanlinknaarrecht | 15-01-13 | 11:08

Er is een schrijver wakker geworden zeg bij de VK. Zou het met sneeuw te maken hebben en tijd over had om een artikeltje te tikken in een stilstaande trein?

Prins Heineken | 15-01-13 | 11:07

Nick da Prick | 15-01-13 | 11:01 | + 0 -
Tja, maar dat fortuin was niet vergaard uit publieke middelen

Gen. Maximus | 15-01-13 | 11:07

@klaas6523 | 15-01-13 | 11:04

Nee, dat klopt niet. Want het is voor de overheid broekzak vestzak. Dus zij betalen niet die uitkeringen. Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. De overheid betaald!!

roze_bril | 15-01-13 | 11:07

@poetsnoet | 15-01-13 | 11:04
ja, en de werknemers zijn wel lekker trouw aan het bedrijf. GRIJNS. voor een tientje meer zitten ze zo bij een ander.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 11:06

roze_bril | 15-01-13 | 11:01 | + 0 -

Ze moeten 'sturen, signaleren, evalueren, in de modder staan, de organisatie helicopterviewen' en van die dingen. En natuurlijk graaien, véél graaien...

eerstneukendanpraten | 15-01-13 | 11:05

Die cijfers kloppen van geen kant...
Zo vergeet hij bijvoorbeeld dat de helft van al het salaris teruggaat naar de overheid en dus die 40 000 zwaarbetaalde mensen gezamenlijk de uitkering betalen.

Sommige redenaties slaan ook de plank compleet mis. Als je goede bestuurders wilt concurreer je met de markt, dus betaal je meer of je neemt mindere mensen. Tal van semi overheids instanties concurreren op de markt, neem nu al die bouw afdelingen van de overheid of de lokale vastgoed tak van een ziekenhuis. Waardeloos stuk dus maar neemt niet weg dat sommige mensen prima een stapje terug kunnen doen.

klaas6523 | 15-01-13 | 11:04

Die topbestuurders hebben nooit hart voor een bedrijf want die verkassen na enige jaren zonder schroom naar een volgend bedrijf om weer een project met verandering door te voeren en blijven zich in deze graaimolen fors belonen en instant houden op de arbeidsmarkt.

poetsnoet | 15-01-13 | 11:04

Na alle shockdocu's over leidinggevende die de werkvloer vermomt bezochten, undercover meeliep met de "gewone man", de verbijstering de onwetendheid bij de top over hoe en wat ze LEREN over de werkvloer. Als leidinggevend het werk zelf niet eens kunnen of durven te doen. Waar zijn die docu's gebleven vol simpel bewijs dat de leiding totaal geen bezef heeft wat er op een werkvloer gebeurt.

toetanchamon | 15-01-13 | 11:03

eerstneukendanpraten | 15-01-13 | 10:57

De linkse "elite" kan niet spellen, zoveel is duidelijk.

Worstjes | 15-01-13 | 11:02

zeefert | 15-01-13 | 10:46 | + 2 -
Links roept wel van de daken dat ze "zo sociaal" zijn maar in de praktijk parasiteren juist zij op de gemeenschap via de subsidie-industrie en allerlei zeer lucratieve commissies.
Niet voor niets dat de PvdA'er Cohen tegen exorbitante beloning de gebeurtenis in Haren mag "onderzoeken".
Dit "onderzoek" kost meer dan de hele schade die Haren heeft geleden.
Linkse mensen zijn juist zeer egocentrische mensen met de lijfspreuk "IK heb recht op en JIJ hebt de plicht om."

Moi2 | 15-01-13 | 11:02

Pleur toch op, ik was al cynisch bij geboorte.

Detlev Tarnowitz | 15-01-13 | 11:01

Hoe weten jullie dat nou weer?

swassannuf | 15-01-13 | 11:01

Ik durf zelfs te stellen. Als al deze bestuurders op een dag deaud neervallen zal niemand ze missen. Ze hebben geen enkele toegvoegde waarde aan welke organisatie dan ook.

roze_bril | 15-01-13 | 11:01

Het is een leuk stuk, maar aan een belangrijk aspect wordt wel erg eenvoudig voorbijgegaan. Die oude regenten kwamen uit de rijkste families. Als je niet hoeft te werken voor je geld en op een mooi landgoed woont, is het niet de grootste opoffering om een erebaantje aan te nemen.

Als voorbeeld, bij een bekende roeivereniging in Amsterdam was het medio vorige eeuw een groot schandaal toen voor het eerst iemand lid werd die moest werken. Werken voor je geld, dat is zo ordinair, een echte heer heeft gewoon geld.

Desalniettemin, goed stuk en tijd voor een nieuwe moraal aan de top.

Nick da Prick | 15-01-13 | 11:01

Idd. meestal rood stemmende "overheidsdienaren" die de Nederlandse economie naar de afgrond voeren door de overheid te laten groeien. Wat kun je hier in vredesnaam nog tegen doen als meer dan 50% van de stemgerechtigde bevolking afhankelijk is van diezelfde overheid?

janjing | 15-01-13 | 11:00

appels en peren vergelijken gaat best, Van Rossum, je moet ze alleen tot pulp slaan en dan heb je vruchtenmoes.
.
alle werklozen samen betalen 0,000000025% van de inkomstenbelasting.
.
wanneer je appels en peren wilt vergelijken zijn er nog wel een paar:
we geven aan defensie net zoveel uit als aan de werklozen.
de zorgkosten per jaar bedragen wel 10 keer zoveel als we aan werklozen uitgeven.
het onderwijs kost per jaar 6 keer zoveel als de bijstand.
we komen per jaar drie keer de totale bijstandsuitgaven tekort en dat moeten we bijlenen.
de staatsschuld bedraagt 430 miljard ofwel 73% van ons BBP. dat is wel een keer of 80 de jaarlijkse bijstandsuitgaven.

gooi en smijtwerker | 15-01-13 | 10:59

We moeten trouwens van de term "topbestuurder" voor dit soort sujetten af. Er is geen enkel instituut in de (semi)publieke sector "top", qua efficiency, effectiviteit, en doelmatigheid. Er wordt dus ook niet "top" bestuurd en er is dan ook geen sprake van "topbestuurders". Het enige wat zij top geregeld hebben is de eigen beloning...

Parel van het Zuiden | 15-01-13 | 10:59

Ik rij al 22 jaar zonder schade, ik ben ook een topbestuurder. Waar is mijn topsalaris?

Kaas de Vies | 15-01-13 | 10:58

Admiraal Perineum

Dat is ook probleem

metdedag | 15-01-13 | 10:58

Worstjes | 15-01-13 | 10:55 | + 0 -

En het is so simpel:

Je neukT
Je verdienT
Je betaalT
Je sterfT

eerstneukendanpraten | 15-01-13 | 10:57

@Fisccon | 15-01-13 | 10:53
Over vooroordelen gesproken...

rara | 15-01-13 | 10:57

'Ik heb me tranen gelachen om de ingehouden ironie van Gerard van Westerloo's reportage over de PvdA-fractie' = Ronald Plasterk in *de Volkskrant*

:

ISBN 90-234-0064-X
Niet spreken met de bestuurder; 2003 de bezige bij, Amsterdam

vanlinknaarrecht | 15-01-13 | 10:57

Ik moet bij dit soort berichten steeds weer terugdenken aan de opmerking die zo'n 'bestuurder' (Dirk Jan Verbeek van het Groene Hart Ziekenhuis) dan maakte over het feit dat ie ook 'met z'n poten in de modder staat'.
Heel in de verte hoor ik de houten wielen van de guillotines al weer over de kinderkopjes ratelen op weg naar het dorpsplein.

FrankVeer | 15-01-13 | 10:56

Kreeg onlangs een oproep voor een donatie aan het Erasmus MC wegens een eerder genoten behandeling. Op zich niet onredelijk, ware het niet dat de brief was ondertekend door Hans Buller...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/...

HJdeT | 15-01-13 | 10:56

Fisccon | 15-01-13 | 10:53

Je opsomming klopt, je spelling niet.

Worstjes | 15-01-13 | 10:55

Fisccon | 15-01-13 | 10:53
Als een groot aantal van die "top"bestuurders niet verantwoordelijk was voor epic fails, wanbestuur, wanprestaties, foute beslissingen, beurswaardeverliezen, massa-ontslagen en soms ronduit diefstal, zou je gelijk hebben.

Bigi Bana Boy | 15-01-13 | 10:55

@Admiraal Perineum | 15-01-13 | 10:40
Hier in Leiden -mogen- moeten de werklozen en bijstandstrekkers wel degelijk een tegenprestatie leveren in de vorm van (onbetaald) werk. Dat de gemeente de echte sneuvelgevallen met rust laat is mooi, maar voor ieder ander mens geldt: wie wil eten die moet werken. Werken dus, niet graaien.

rara | 15-01-13 | 10:55

De angel zit niet alleen in de hoogte van het salaris, maar ook waar dat allemaal überhaupt voor nodig is. Het meest stuitend in de lijst zijn toch wel de uitschieters in de publieke omroep; gewoon weg ermee, 1 net met wat nieuws, voorgelezen door een ambtenaar schaal 10. Matthijs en Paul de Leeuw draaien ook nog een partij omzet buiten hun ambtenaren salaris, terwijl ze naam, faam en reklame maken op lasten van de "sterke schouders". Daar betaal je met je leaseauto toch maar mooi aan mee!

aceofspades | 15-01-13 | 10:54

Echt top zijn die topbestuurders niet natuurlijk.
Ze zijn zo top zoals Top Oss.

Strohond | 15-01-13 | 10:54

Tuurlijk, het allemaal de schuld van de topbestuurders. Het kansloze lutservolk kan weer helemaal los. Hun ellendige bestaan wordt allemaal veroorzaakt door de topbestuurders, en daarna de moslims, asielzoekers, Marocs, en de EU. (in willekeurige volgorde). In het treurige Nederland ben je al een graaier als je meer dan 2 x modaal verdiend.

Fisccon | 15-01-13 | 10:53

Er zijn nog zat pensioenen die leeg geplundert kunnen worden dus..

Kets22 | 15-01-13 | 10:52

Als we de eerste alinea nu es goed tot ons laten doordringen hoeft niemand meer af te reageren op de bijstander die vrijwel 100% van zijn uitkering terugpompt ( moet pompen)in de economie.

daytripper | 15-01-13 | 10:51

Maar godverdomme wat doen die paar mannen geweldig werk. God zegene ze allemaal. Never in the history of men was so much owed by so many to so few. They do a hell of a job.

Bigi Bana Boy | 15-01-13 | 10:51

En van Jeauleau en zijn vriendjes maar denken dat GeenStijl hiervoor verantwoordelijk is.

Strohond | 15-01-13 | 10:50

Dat stuk van Pepijn van Houwelingen, in de zuurbode nota bene die juist en masse gelezen wordt door de leidende voorwerpen. En ze zullen het lezen maar meer dan schouders ophalen en 'n beetje besmuikt lachten zal het niet tot gevolg hebben. De landelijke politiek is sowieso gegijzeld en gemuilkorfd door deze regenten laag die uiteindelijk de richting bepalen. En dat is behoorlijk kut.

de directeur | 15-01-13 | 10:50

@ BedrijfsTijgerT | 15-01-13 | 10:45 |

Of een eigen bedrijf opzetten, op eigen risico als het mis gaat en met eigen verdiensten als het goed gaat.

Kapitein Sjaak Mus | 15-01-13 | 10:49

Admiraal Perineum | 15-01-13 | 10:40 | + 0 -
Wat denk je?
Kan een bedrijf makkelijker zonder zijn overbetaalde graaidirecteur of zijn werknemers?
-
Hintje...
Zonder werknemers heeft de overbetaalde graaidirecteur helemaal niets om te verkopen en zal dus geen cent kunnen verdienen terwijl een werknemer die tijdelijk de taken van de "overbetaalde graaidirecteur" overneemt echt wel wat zal verkopen.

Moi2 | 15-01-13 | 10:49

Het wordt tijd dat er hier dezelfde acties ondernomen worden als in ijsland ( wat hier uit de media is gehouden..)

tweekeerdehelft | 15-01-13 | 10:49

Had er nooit bij stilgestaan dat het om zó veel geld ging wat die lui bij elkaar graaien. Revolutie.

prutt_stift | 15-01-13 | 10:48

Kortom, beter alle bestuurders in de bijstand.

kapotte_stofzuiger | 15-01-13 | 10:48

Bij ons in de sjoel is 'topbestuurder' een heftig scheldwoord geworden.

rara | 15-01-13 | 10:47

Nou, daar zijn jullie bij GeenStijl toch voorstander van? Snap de commotie niet echt dus.

bovenste_plank | 15-01-13 | 10:47

Tja, niet echt veel nieuws onder de zon.
Het zijn de top-cats die ons kaalvreten en roven en ze weten het zo te spinnen dat wij elkaar ervan de schuld gaan geven en erop aanvallen (Grieken, Buitenlanders, Links, Rechts etc etc)

Divide and conquer, geef ze brood en spelen etc etc etc.
Nothing ever changes.

CumGranoSalis | 15-01-13 | 10:47

Mensen die structureel zulke belachelijke bedragen innen, hebben het ethisch besef van een verrotte pinda.

Buffell | 15-01-13 | 10:47

Zou me niets verbazen als het gros van de publieke graaiers rood gekleurd is

zeefert | 15-01-13 | 10:46

"naar eigen zeggen - hardwerkende en chronisch ondergewaardeerde publieke topbestuurders."

*proest.
Het afvalbakje van mislukte en onterecht studeerders. Anders werkten ze wel echt. Als goed of briljant bestuurderT in het bedrijfsleven.

BedrijfsTijgerT | 15-01-13 | 10:45

Is toch allang bekend dat 'top'bestuurders en 'top'managers de zaak vernaggelen?

ProAsfalt | 15-01-13 | 10:45

Viva la revolucion! Lynchen die gasten!

HJdeT | 15-01-13 | 10:45

Ach, als de guillotines op de markt in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en alle andere markten, ook conform zijn, vind ik het best.

Cuyahoga | 15-01-13 | 10:45

@Simon de Danser | 15-01-13 | 10:35 | + 0 -

Zo'n valbijl lijkt mij niet nodig, naming an shaming via GS is wel afdoende. En dat zal echt geen 40.duizend GS-topicskosten. Misschien 40.

Nou 400 dan maar daarna snappen ze het

vanlinknaarrecht | 15-01-13 | 10:44

hear hear.

Worstjes | 15-01-13 | 10:43

Als dit soort bestuurders in het bedrijfsleven zouden moeten functioneren, zaten ze stuk veur stuk thuis met een burnout. Overgewaardeerde graaiers.

kneuterzak | 15-01-13 | 10:41

En die 40 duizend zetten daar ook een tegenprestatie voor neer, in tegenstelling tot de meerderheid van die werklozen en bijstandstrekkers

Admiraal Perineum | 15-01-13 | 10:40

De oplossing ligt dus voor de hand. De heertjes en dametjes meteen toevoegen aan de genoemde posten "werklozen" of "bijstandsgerechtigden".
.
De aan hen toevertrouwde operaties zullen gewoon doordraaien, wellicht moet er e.e.a. geregeld worden voor over een jaar of twee, en er zullen nog andere besparingen materialiseren.
.
Geen mooie (vastgoed) projectjes meer, geen "vrinden" in duurbetaalde "adviesrollen", geen snoepreisjes en werkbezoeken meer. waarschijnlijk zelfs een soepelere operatie vanwege achterwegen blijvende managementinterventies.

Nederland in 4 jaar tijd er weer helemaal bovenop. Het mooiste aan deze oplossing, geen afbraak essentiele overheidsdiensten, geen lastenverzwaringen, geen wanbeleid...

Parel van het Zuiden | 15-01-13 | 10:39

Goh, was er maar iemand die dit voorzien had! Oh wacht, velen riepen dat de situatie onhoudbaar zou worden als het geld op was. Hield dat de politiek tegen? Nee, die gaven nog eens extra gas, want in hun bekrompen wereld kon het geld niet op.

Merkava | 15-01-13 | 10:38

echt een goed verhaal inderdaad! Alleen de term 'belasting betalen' impliceert vrijwilligheid ...

trotse-ambtenar | 15-01-13 | 10:38

Er wordt al tientallen jaren geklaagd over de graaisalarissen in de overheid en semi-overheid (inclusief omroep, zorgverzekeraars en banken), maar er verandert niets. De belangen bij de machthebbers zijn te groot.

Laten we maar eens 100% belasting gaan heffen over dat soort salarissen boven 150.000 euro, met terugwerkende kracht vanaf 2000 (en inflatiecorrectie, dus dan beginnend bij 150.000 gulden).

André van Delft | 15-01-13 | 10:37

Soms kun je even niet op de juiste woorden komen. Van Rossum vandaag wel.

Normpje | 15-01-13 | 10:37

Weesie 2/3 van zijn salaris ingeleverd? Voor een minimale organisatie als PowNed lijkt me een salaris van 70.000 al aan de flink hoge kant.

Maar goed.. de eindgebruiker is uiteindelijk ALTIJD de sjaak. Wij mogen het lekker betalen. Is het niet in belastingen, dan is het wel door de boodschappen/diensten die we afnemen voor een te hoge prijs.

harry poster | 15-01-13 | 10:36

Dan maar weer de Bastille bestormen en een paar vlijmscherpe werktuigen op de Dam installeren.

Simon de Danser | 15-01-13 | 10:35

Gisteravond op de treurbeus toch nog maar weer even naar Pownews gekeken. Weensie moest bijna lachen toen ze het over zijn twee ton hadden...

eerstneukendanpraten | 15-01-13 | 10:33

Food for thought bij de voedselbank af te halen.

yamahaha | 15-01-13 | 10:32

waarom sta ik hier niet van te kijken ?

tissumnetniet | 15-01-13 | 10:32

Maar de vraag is, krijg je dan ook iets voor terug of is het gewoon weggegooid geld?

Je krijgt er natuurlijk altijd wat voor terug maar of je daar blij mee moet zijn?

De Koreaanse Slet | 15-01-13 | 10:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken