achtergrond

Geenstijl

EU-wetten vertalen naar Nederland(s): lukt niet

stoppolitiemotorrijbewijsbitte.jpg Uit de mailbox. Een beetje een droog verhaal. Over motorrijbewijzen, de ambtelijke molen en de totale kastjenaardemuurheid tussen Europese wetgeving, vertaalambtenaren en de piepende, krakende molen der Nederlandse bureaucratie. Lees en voel uw verbazing stijgen. Indien dat überhaupt nog mogelijk is. Beste GeenStijl. Al een tijdje loop ik met een vraag rond. Ik had gehoopt dat de overheid nu al een antwoord voor me zou hebben. Helaas hebben ze dat nog niet. Mijn probleem is het volgende: De nieuwe regeling rond de 3e Europese rijbewijsrichtlijn die op 19 januari ingaat, roept steeds meer vraagtekens bij mij op. Ik ben afgelopen zomer begonnen met mijn motorlessen na het behalen van mijn theorie (juni). In november was ik geslaagd voor mijn examen voertuigbeheersing. Alleen nu wordt het ineens heel krap voor mijn rijschool om nog vóór 19 januari een praktijkexamen verkeersdeelname te reserveren. Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk mijn (lichte = A Beperkt) rijbewijs halen. Want anders heb ik een probleem dat binnen Europa alleen voor Nederlanders geldt, vanwege een VERTAALFOUT in de wetgeving. Na 19 januari zijn er namelijk geen twee motorrijbewijzen meer (A Beperkt en A Onbeperkt), maar drie (A1 - max 11kW; A2 - max 35 kW en A Onbeperkt). Je moet dan dus van A1 via A2 naar A Onbeperkt. Dat wil ik voorkomen. Maar wat als ik het niet haal voor 19 januari? Daar begint de onduidelijkheid: niemand weet of er een coulanceregeling komt.
Géén coulanceregeling zou onterecht zijn. Mijn theorie is vóór de nieuwe regeling behaald (en anderhalf jaar geldig), evenals mijn examen voertuigbeheersing (1 jaar geldig). Maar door de nieuwe regeling verliezen ze hun geldigheid omdat het niet meer toepasselijk is voor hetzelfde categorie rijbewijzen. Mijn voorstel is dan ook de mensen in deze situatie te voorzien van een coulanceregeling en het afgifte van het A2 rijbewijs + na 2 jaar kosteloos het volledig A rijbewijs krijgen (zoals in de oude regeling). Echter: de overheid kan mijn vragen niet eens beantwoorden. Leest ende huivert. Ik ben natuurlijke geen luie flikker, ik heb mijn bovenstaande verhaal naar enkele Tweede Kamerleden gestuurd en hun reactie was als volgt: "Dank voor uw bericht! Ik weet echter niets van een coulanceregeling… misschien kunt u uw vraag bij CBR zelf neerleggen, zij moeten hier meer van weten. Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben." Natuurlijk joh! Zo heb je mij voldoende beantwoord! Ik stuur dezelfde mail dus naar het CBR, met het volgende antwoord: Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt om een coulanceregeling omtrent uw A-rijbewijs. Hierbij ontvangt u onze reactie. We begrijpen dat u graag alles in het werk wilt stellen om een coulanceregeling aan te vragen in verband met uw A-rijbewijs wanneer u de theorie en de bijzondere verrichtingen reeds gehaald heeft. Alle informatie over rijbewijzen naar aanleiding van de derde Europese Rijbewijsrichtlijn vindt u op www.rijksoverheid.nl. Wij hebben de wetgeving niet bepaald, maar wij zijn slechts de uitvoerende instantie. Voor vragen over dit onderwerp kunt terecht bij de Rijksoverheid. U kunt hen ook telefonisch bereiken op telefoonnummer 1400. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug. Puntje naar paaltje gestuurd? Nee joh! Maar goed, dan sturen we een e-mail naar de Rijksoverheid. Maar ondertussen bellen we ze ook even op. Telefonisch: Momenteel weten wij niets van een coulanceregeling. Tevens moet het wetvoorstel nog door de Eerste en Tweede kamer goedgekeurd worden! Je kunt dit bijhouden op www.officielebekendmakingen.nl En via email: Geachte heer of mevrouw, Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega. Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien. Met vriendelijke groet, Informatie Rijksoverheid Met andere woorden, ik ben incompetent en laat mijn collega het regelen. Enfin, het volgende antwoord: Geachte heer **** Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw e-mail van 29 november 2012, die wij via Informatie Rijksoverheid hebben ontvangen. Binnen vier weken na ontvangst van deze e-mail, krijgt u van ons een reactie. Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meesturen? Met vriendelijke groet, M. ****** juridisch administratief medewerker Ow nee, 4 weken wachten.... ik vraag me af waarom ze dat niet 1-2-3 kunnen beantwoorden? Ik neem aan als die regeling 13 januari ingaat, dat het al lang bekend is of een coulance regeling komt. Toch? Ondertussen ook een e-mail gestuurd naar Bovag (overkoepelende organisatie mbt rijscholen), waar het volgende antwoord op kwam: Goedemorgen ***, Uw bericht is doorgestuurd naar het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, D. **** secretaresse Je ziet dat ik van alles probeer om duidelijkheid te scheppen, maar het lukt me gewoon niet om de cirkel te doorbreken, en ik eindig precies waar ik begon. Ik heb ook de nationale ombudsman gemaild, maar ook daar nemen ze hun heerlijke tijd om iets te beantwoorden. Momenteel zit het examenrooster volgepland en lukt het mijn rijschool niet meer om een examenmoment te reserveren bij het CBR. Ik zit nu met de gebakken peren. Mijn hoop is gevestigd op een mogelijke coulanceregeling, of een uitstel van de nieuwe rijbewijzen, zoals in België. Maar niemand weet er nog iets van af.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.