Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU-wetten vertalen naar Nederland(s): lukt niet

stoppolitiemotorrijbewijsbitte.jpg Uit de mailbox. Een beetje een droog verhaal. Over motorrijbewijzen, de ambtelijke molen en de totale kastjenaardemuurheid tussen Europese wetgeving, vertaalambtenaren en de piepende, krakende molen der Nederlandse bureaucratie. Lees en voel uw verbazing stijgen. Indien dat überhaupt nog mogelijk is. Beste GeenStijl. Al een tijdje loop ik met een vraag rond. Ik had gehoopt dat de overheid nu al een antwoord voor me zou hebben. Helaas hebben ze dat nog niet. Mijn probleem is het volgende: De nieuwe regeling rond de 3e Europese rijbewijsrichtlijn die op 19 januari ingaat, roept steeds meer vraagtekens bij mij op. Ik ben afgelopen zomer begonnen met mijn motorlessen na het behalen van mijn theorie (juni). In november was ik geslaagd voor mijn examen voertuigbeheersing. Alleen nu wordt het ineens heel krap voor mijn rijschool om nog vóór 19 januari een praktijkexamen verkeersdeelname te reserveren. Natuurlijk wil ik zo snel mogelijk mijn (lichte = A Beperkt) rijbewijs halen. Want anders heb ik een probleem dat binnen Europa alleen voor Nederlanders geldt, vanwege een VERTAALFOUT in de wetgeving. Na 19 januari zijn er namelijk geen twee motorrijbewijzen meer (A Beperkt en A Onbeperkt), maar drie (A1 - max 11kW; A2 - max 35 kW en A Onbeperkt). Je moet dan dus van A1 via A2 naar A Onbeperkt. Dat wil ik voorkomen. Maar wat als ik het niet haal voor 19 januari? Daar begint de onduidelijkheid: niemand weet of er een coulanceregeling komt. Géén coulanceregeling zou onterecht zijn. Mijn theorie is vóór de nieuwe regeling behaald (en anderhalf jaar geldig), evenals mijn examen voertuigbeheersing (1 jaar geldig). Maar door de nieuwe regeling verliezen ze hun geldigheid omdat het niet meer toepasselijk is voor hetzelfde categorie rijbewijzen. Mijn voorstel is dan ook de mensen in deze situatie te voorzien van een coulanceregeling en het afgifte van het A2 rijbewijs + na 2 jaar kosteloos het volledig A rijbewijs krijgen (zoals in de oude regeling). Echter: de overheid kan mijn vragen niet eens beantwoorden. Leest ende huivert. Ik ben natuurlijke geen luie flikker, ik heb mijn bovenstaande verhaal naar enkele Tweede Kamerleden gestuurd en hun reactie was als volgt: "Dank voor uw bericht! Ik weet echter niets van een coulanceregeling… misschien kunt u uw vraag bij CBR zelf neerleggen, zij moeten hier meer van weten. Ik hoop zo uw e-mail voldoende beantwoord te hebben." Natuurlijk joh! Zo heb je mij voldoende beantwoord! Ik stuur dezelfde mail dus naar het CBR, met het volgende antwoord: Hartelijk dank voor uw e-mail waarin u vraagt om een coulanceregeling omtrent uw A-rijbewijs. Hierbij ontvangt u onze reactie. We begrijpen dat u graag alles in het werk wilt stellen om een coulanceregeling aan te vragen in verband met uw A-rijbewijs wanneer u de theorie en de bijzondere verrichtingen reeds gehaald heeft. Alle informatie over rijbewijzen naar aanleiding van de derde Europese Rijbewijsrichtlijn vindt u op www.rijksoverheid.nl. Wij hebben de wetgeving niet bepaald, maar wij zijn slechts de uitvoerende instantie. Voor vragen over dit onderwerp kunt terecht bij de Rijksoverheid. U kunt hen ook telefonisch bereiken op telefoonnummer 1400. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u hierover nog vragen hebben, stuurt u gerust een e-mail terug. Puntje naar paaltje gestuurd? Nee joh! Maar goed, dan sturen we een e-mail naar de Rijksoverheid. Maar ondertussen bellen we ze ook even op. Telefonisch: Momenteel weten wij niets van een coulanceregeling. Tevens moet het wetvoorstel nog door de Eerste en Tweede kamer goedgekeurd worden! Je kunt dit bijhouden op www.officielebekendmakingen.nl En via email: Geachte heer of mevrouw, Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden en hebben uw vraag doorgestuurd naar een collega. Afhankelijk van de aard en inhoud van uw bericht kunt u binnen drie werkdagen een reactie tegemoet zien. Met vriendelijke groet, Informatie Rijksoverheid Met andere woorden, ik ben incompetent en laat mijn collega het regelen. Enfin, het volgende antwoord: Geachte heer **** Hierbij bevestig ik de ontvangst van uw e-mail van 29 november 2012, die wij via Informatie Rijksoverheid hebben ontvangen. Binnen vier weken na ontvangst van deze e-mail, krijgt u van ons een reactie. Indien u op deze e-mail wilt reageren, dan kan dat niet via een reply, maar alleen via www.rijksoverheid.nl/contact/contactformulier. Wilt u dan eerdere correspondentie meesturen? Met vriendelijke groet, M. ****** juridisch administratief medewerker Ow nee, 4 weken wachten.... ik vraag me af waarom ze dat niet 1-2-3 kunnen beantwoorden? Ik neem aan als die regeling 13 januari ingaat, dat het al lang bekend is of een coulance regeling komt. Toch? Ondertussen ook een e-mail gestuurd naar Bovag (overkoepelende organisatie mbt rijscholen), waar het volgende antwoord op kwam: Goedemorgen ***, Uw bericht is doorgestuurd naar het ministerie van Infrastructuur & Milieu. Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, D. **** secretaresse Je ziet dat ik van alles probeer om duidelijkheid te scheppen, maar het lukt me gewoon niet om de cirkel te doorbreken, en ik eindig precies waar ik begon. Ik heb ook de nationale ombudsman gemaild, maar ook daar nemen ze hun heerlijke tijd om iets te beantwoorden. Momenteel zit het examenrooster volgepland en lukt het mijn rijschool niet meer om een examenmoment te reserveren bij het CBR. Ik zit nu met de gebakken peren. Mijn hoop is gevestigd op een mogelijke coulanceregeling, of een uitstel van de nieuwe rijbewijzen, zoals in België. Maar niemand weet er nog iets van af.

Reaguursels

Inloggen

Snap ook niet zo goed waarom nl hier geen dikke vinger tegen maakt. Ben van zomer nog op Rhodos geweest. Daar wordt het rijbewijs waarschijnlijk in ruil voor een sixpack Mythos afgegeven. Kan me in ieder geval moeilijk voorstellen dat die gyrosjongens net als ons hier een half jaar lang iedere zaterdagochtend voor een instructeur aan het toeren zijn om vervolgens drie examens te moeten afleggen. Die lui zijn maniakaal. Nl braafste jochie van de klas...

A New Today | 15-12-12 | 13:09

Coulance-regeling? Je bent Nederlander, dus dat wordt DOKKEN!

threewing | 14-12-12 | 17:25

Beste meneer,
Erg vervelend maar zodra de wet word aangepast (dat gebeurd een aantal maanden van te voren en altijd aangekondigd) Dan weet u dat er tempo op moet komen om volgens de oude regel af te kunnen rijden/uw theorie te kunnen bemachtigen. Er zullen vast en zeker mensen zijn die hetzelfde probleem hebben, maar de wet veranderd per Januari 2013, iets waar de regering het niet van interesseert dat mensen het niet zullen halen. Want net op een bepaalde maand zijn er altijd mensen die net dan even pech hebben.
Het word naar mijn mening enorm moeilijk om hier nog iets tegen te kunnen doen.

bartjeb1989 | 14-12-12 | 14:31

Goedenmorgen,

Dat je over motorrijbewijzen heb nog daar aan toe.
Maar gebruik niet mijn foto van de bmw met mij erop.

groet, John

bmw-john | 14-12-12 | 09:29

"Wij hebben de wetgeving niet bepaald, maar wij zijn slechts de uitvoerende instantie...". Die doet het altijd goed. Vonden de Duitsers ook vanaf 1946.

glimkuiken | 13-12-12 | 22:55

@Nilfisk | 13-12-12 | 16:39
Vroeger kreeg je voor zo'n plemp een vette permaban. Maar tijden verkeren. Helaas.

Chiant | 13-12-12 | 21:28

motor rijden is voor paupers - dit stukje is dus niet boeiend genoeg om te lezen. (kom maar met die - kudos: ik spaar ze !!)

dezeookalbezet | 13-12-12 | 20:39

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:59 | + 0

Ja, waarom niet? Als de wet veranderd wordt gebeurt het wel vaker dat dingen niet meer mogen die daarvoor wel mochten.
martinned | 13-12-12 | 20:07 | + 0

Het lijkt me sterk, maar als dat toch zo zou zijn. Waarom kan niemand dat van het cbr,rdw of rijksoverheid dat gewoon vertellen?

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 20:21

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:59 | + 0

Ja, waarom niet? Als de wet veranderd wordt gebeurt het wel vaker dat dingen niet meer mogen die daarvoor wel mochten.

martinned | 13-12-12 | 20:07

Euh, de helft van 72 kw = 36 kw > 35 kw, dus het mag niet. Dat is toch niet zo moeilijk?
martinned | 13-12-12 | 19:17 | + 0

Ja, zo ver was ik ook wel. Echter is het niet zo zwart wit. Want jij wil dus zeggen dat ik na 19 januari niet meer op de motor mag rijden waar ik nu al een jaar op rij?

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:59

Kaas de Vies | 13-12-12 | 19:26 | + 0

Wat heeft dat met rechtspositivisme te maken? Rechtspositivisten mogen toch wel een mening hebben over de vraag of een bepaalde wet een goed idee is?

"De regter moet volgens de wet regt spreken: hij mag in geen geval de innerlijke waarde of billijkheid der wet beoordeelen."

wetten.overheid.nl/BWBR0001833/geldigh...

martinned | 13-12-12 | 19:51

@martinned | 13-12-12 | 19:10 | + 0 -
Kijken hoe rechtspositivistisch je bent.

Kaas de Vies | 13-12-12 | 19:26

@eerlijkmaarwaar

A2 (35Kw) mogen geen terugetunede fietsen zijn als het origineel meer dan 70Kw heeft.

35Kw is sowieso beter dan de huidige 25Kw.
Kw per kilo is er ook wat beter van geworden.
Met de huidige 25Kw regeling valt zelfs een suzuki DR350 onder de zware fietsen. Kan uit ervaring melden dat dit echt geen widowmaker is.

Bo Dreksma | 13-12-12 | 19:24

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:11 | + 0

Euh, de helft van 72 kw = 36 kw > 35 kw, dus het mag niet. Dat is toch niet zo moeilijk?

martinned | 13-12-12 | 19:17

Het gekke is dat er in autoland geen enkele vermogen restricties zijn aan leeftijd en rijbewijs categorie.

Bo Dreksma | 13-12-12 | 19:13

@mezelf: 72kw, foutje

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:13

Deze regels zijn nu nog niet van toepassing maar er is geen duidelijkheid of ik nog wel begrensde motor mag rijden van origineel 72kw die ik al wel in bezit.
eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 17:42 | + 0

Ben ik nou gek of is dat niet zo'n moeilijke vraag?
martinned | 13-12-12 | 17:43 | + 0

Of je gek ben, dat kan ik niet oordelen. Maar ik zeg duidelijk BEGRENSDE motor. Origineel 71kw maar teruggevoerd naar 25kw vanwege mijn beperkte A rijbewijs.

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 19:11

EU biedt wat bouwstenen aan en Nederland maakt er het meest slechte bouwsel van.
Tip voor Melanie:
AM - vanaf 15 + bezitters B
A1 - vanaf 17 + besitters B
A2 - vanaf 18
A - vanaf 21

A2 categorie is het enige goede van de nieuwe regels, gaan een hoop leuke lichte fietsen door op de markt komen.

Bo Dreksma | 13-12-12 | 19:11

Kaas de Vies | 13-12-12 | 18:48 | + 0

Tegen. Hoezo?

martinned | 13-12-12 | 19:10

@martinned | 13-12-12 | 18:41 | + 0 -
Bent u voor of tegen minimale straffen?

Kaas de Vies | 13-12-12 | 18:48

miko | 13-12-12 | 16:37...Mag je eens proberen om een Nederlands rijbewijs om te laten schrijven naar het Spaans!!
Wil je echte ambtenaren leren kennen? Mot je dat proberen 7 maanden stress en van het kastje naar de muur gestuurd worden om een document om te laten schrijven, notabene een officieël document opgesteld door de Spaanse ambassade! Europa MY ASS.

unneJoemie pieletuut | 13-12-12 | 18:44

Kaas de Vies | 13-12-12 | 18:25 | + 0

Ambtenaar: nog niet.
Rechtspositivist: absoluut.

martinned | 13-12-12 | 18:41

@martinned | 13-12-12 | 17:03 | + 7 -
Eindelijk zeg je iets waar je iets aan hebt, alleen toont direct ook weer het Kafkaiaanse aan.

Maar dat makkelijk he. Jazeker makkelijk zeg, voor een zelf gecreeerd probleem.

Ben nog steeds van mening dat u rechtspositivist bent, of ambtenaar of allebei.

Kaas de Vies | 13-12-12 | 18:25

Emnigreren naar een land dat wel de lusten van de EU tot zich neemt, maar niet de lasten. Vrijblijvende suggesties: Frankrijk, Italië of Portugal.
kapotte_stofzuiger | 13-12-12 | 17:53 | + 0

Ja, want in die landen hebben ze helemaal geen irritante bureaucratie...

Seriously, begrijp je nou niet dat het effect van de EU op onze Mediterrane vrienden nou net is om allerlei kansloze red tape op te ruimen?

martinned | 13-12-12 | 18:01

Doet er ook wel erg lang over als je van de zomer al begonnen ben, had de mijne in 2 maandjes.

RobG | 13-12-12 | 18:01

Emnigreren naar een land dat wel de lusten van de EU tot zich neemt, maar niet de lasten. Vrijblijvende suggesties: Frankrijk, Italië of Portugal.

kapotte_stofzuiger | 13-12-12 | 17:53

Een gek in Brussel kan meer problemen veroorzaken,dan 100 wijzen kunnen oplossen.

fleurtje | 13-12-12 | 17:46

Ach,al langer dan twintig jaar is het net zich aan het sluiten wat betreft motorrijtuigen wetgeving volgens mij.Alles is duurder en een bureaucratische nachtmerrie geworden.Je rijbewijs ben je ook zo kwijt bovendien,terwijl ik iemand met een grote mond ken die al tig keer onder de meest bizarre omstandigheden is aangehouden maar het papiertje nog steeds heeft.

Ik heb zelfs meedelijden met brommerbestuurders vandaag de dag.Alleen al alle papieren rondkrijgen moeten ze een jaar voor vakkenvullen.Vroegah kocht je gewoon een brommer op je 16de,simpel.En een gemiddelde puch reed toen harder dan dat een moderne scooter nu officieel mag.Jonge bestuurders wordt het flink lastig en duur gemaakt : je gaat maar fietsen of met het ov luie donder!

Legendarisch is nog steeds het verhaal van mijn vader (een zeer bekwaam bestuurder) 'oh,mijn rijbewijs kreeg ik na de straat uit te zijn gereden en een rondje te hebben gekeerd'.Ook nooit kwijtgeraakt sindsdien.

de grote Anti | 13-12-12 | 17:46

Deze regels zijn nu nog niet van toepassing maar er is geen duidelijkheid of ik nog wel begrensde motor mag rijden van origineel 72kw die ik al wel in bezit.
eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 17:42 | + 0

Ben ik nou gek of is dat niet zo'n moeilijke vraag?

martinned | 13-12-12 | 17:43

Sorry, ik stam nog uit de vorige eeuw!
Oud brood | 13-12-12 | 17:41 | + 0

Dan heb je helemaal geen excuus. Toen werd de Staatscourant zelfs nog op papier uitgegeven. (Sinds een paar jaar afgeschaft wegens boomverspilling.)

martinned | 13-12-12 | 17:42

Hier een gelijkwaardig verhaal over de nieuwe richtlijnen van 19 januari. Echter heb ik mijn beperkte 25kw(na 19 januari 35kw) rijbewijs al wel. Echter zijn er ook nieuwe eisen voor de voertuigen die begrensd mogen worden voor 25/35kw. Namelijk dat de motor origineel niet meer dan de helft afgevoerd mag worden (dus niet meer dan 70kw origineel).
Deze regels zijn nu nog niet van toepassing maar er is geen duidelijkheid of ik nog wel begrensde motor mag rijden van origineel 72kw die ik al wel in bezit.
Ondertussen al meer dan 10 mails verder bij rijksoverheid , cbr, rdw en verzekering. Reacties daarop worden gegeven: geven totaal geen antwoord op mijn vraag, slaan nergens op of er wordt zelfs helemaal niet gereageerd.

eerlijkmaarwaar | 13-12-12 | 17:42

@martinned | 13-12-12 | 17:30
Sorry, ik stam nog uit de vorige eeuw!

Oud brood | 13-12-12 | 17:41

Mooi scenario voor Ook Dat Nog. Wèl met Hans Böhm dan.

phantom2 | 13-12-12 | 17:32

Examens zijn volgeboekt. Er kunnen geen nieuwe examens worden gereserveerd. Je had voor 25 november moeten reserveren. Mijn rijschool (een ***** rijschool) heeft dit niet gedaan, terwijl ze beloofde om dit wel te doen. Nu zit ik met de gebakken peren!

firebladex | 13-12-12 | 17:32

Oud brood | 13-12-12 | 17:25 | + 1

Correct. Alleen staatscourant /= staatsblad.

martinned | 13-12-12 | 17:30

Pfff
Moet ik dit nu echt gaan lezen?

Swedish Chef | 13-12-12 | 17:28

Zolang deze nieuwe wet niet door de 2e en 1e kamer is aangenomen en afgekondigd in de Staatscourant geld hij nog niet. Dus je hebt nog tijd genoeg om onder de "oude" wet je examen te behalen. Zo genoeg informatie?

Oud brood | 13-12-12 | 17:25

@ lilluke halve hoan | 13-12-12 | 17:14 |
U bent de oma van @ zeeman73 | 13-12-12 | 16:58 |?

goedverstaander | 13-12-12 | 17:23

Puntje, paaltje, kastje, muurtje, tangetje, varkentje, kip, ei,glas, plas.

Normpje | 13-12-12 | 17:21

EU ambtenaarmodus aan:
Misschien moeten we de vangrails voorzien van messen. Loopt de animo voor motorrijden vanzelf sterk terug en lost dit bureaucratenprobleem zich van zelf op. De EU wil zo'n initiatief vast wel financieren. Dat extra budget moet toch ergens aan op.
EU ambtenaarmodus uit.
.
Lijkt me goed passen bij de EU. Echte problemen oplossen lukt niet dus maken ze er gewoon nieuwe bij die dan weer soort van half worden opgelost met keuzebeperkende / levensvreugde vergallende voorstellen. Bij voorkeur natuurlijk door schuiven met potten geld die zijn bijeengebracht door de burger.
.
Yes we can!

Parel van het Zuiden | 13-12-12 | 17:21

Het gaat erom dat de persoon zijn tijd heeft genomen, zijn best heeft gedaan en door omstandigheden niet is gelukt. Je bent in zulke situaties heel erg afhankelijk van je rijschool en met een pakket zit je al heel gouw vast. En een normaal mens stapt niet gelijk over van rijschool mocht er 1 ding mis zijn gegaan.

Nou goed... over de regeling zelf. 11 kw is sowieso al de meest reinste onzin ooit bedacht. Zulke motoren wegen niks en hebben een gemiddeld max. van 80 km/u, niet dat ze niet harder kunnen, maar door de wind gewoon weggedrukt worden. Levensgevaarlijk op de snelweg (= meer doden i.p.v. minder). Maar goed, 3x maal examen doen kost een hoop geld... en dit wil je nooit vrijwillig doen. Wanneer iemand al vanaf augustus/september bezig is geweest om zijn rijbewijs te halen, is niet "ff op het laatste moment".

Nu wordt het over iets meer dan een maand ingevoerd. Maar ze hebben grote vertaal fouten gemaakt. Als dit wordt veranderd is het al een grote opluchting voor de kandidaat. Omdat hij dan niet meer 3 maar 2 examens hoeft te doen. Nog steeds niet de meest prettig oplossing, maar tis iets!

Echter als je 2/3 examens voor de nieuwe regeling haalt, en die zijn allemaal 1 jaar geldig, dan zou je toch verwachten dat er een coulance regeling getroffen wordt?

Nu met het slechte weer en CBR die helemaal volgeboekt is, wordt het nog heel leuk. Een ervaren motorinstructeur zal nooit aanraden om in de winter te lessen, maar nu worden ze allemaal geforceerd omdat het allemaal zo snel moet.

Het lijkt me niets meer dan gewoonlijk dat ze de vertaalfout aanpassen en er een coulance regeling treffen. Zodat de kandidaten rustig te tijd krijgen om op hun gemak te leren rijden.

firebladex | 13-12-12 | 17:20

@Polletje Piekhaar | 13-12-12 | 16:55
Juistem!
Ik heb ABCDE al heel lang,tijdje motor gereden maar ik pak ook liever t autootje hoor.
Verder kan ik me dus niet druk maken over bovenstaand topic...

lilluke halve hoan | 13-12-12 | 17:14

"Puntje naar paaltje gestuurd?"
Die uitdrukking kende ik nog niet.

feanfan | 13-12-12 | 17:10

Het compliceren van dit soort regelgeving is een prima manier om het autogebruik terug te dringen.

Kudo's @EU dus.

pius | 13-12-12 | 17:07

Wat een flauwe antwoorden als neem meer lessen en ga eerder afrijden. Je bent wel afhankelijk wanneer het CBR tijd voor je vrij wil maken en gezien die van half december tot half januari zwaar onderbezet zijn want ambtenaar zit hij er maar mee.
Kunt niet zeggen dat hij z'n best niet doet en nu maar duimen dat het de eerste keer ook lukt na al die toestanden.

Vitayalin | 13-12-12 | 17:05

Gratisch juridisch advies:

1. Alle versies van EU-recht zijn even bindend. Het is dus niet zo dat Nederland zich aan de Nederlandstalige versie moet houden, Duitsland zich aan de Duitstalige versie, enz.

2. Of de Nederlandse wet de richtlijn correct omzet wordt dus beoordeeld op basis van alle versies (= de Engelse die ze uitonderhandeld hebben, en de Franse versie). Als de Nederlandse versie een vertaalfout heeft, is dat geen excuus voor de Nederlandse regering.

3. Als de Nederlandse wet een richtlijn niet correct omzet, kan het zijn dat die wet moet worden genegeerd ten gunste van de richtlijn. Of dat hier ook zo is kan ik niet zeggen, want mijn ogen vallen dicht ergens in de buurt van de derde regel tekst.

4. In elk geval kan de Nederlandse staat worden aangeklaagd voor schade die ontstaat door het onjuist omzetten van een richtlijn. Als dit fiasco je extra geld en/of moeite kost, kun je Dijsselbloem en Schultz van Haegen dus de rekening sturen.

Makkelijk hè?

martinned | 13-12-12 | 17:03

Het lijkt me iemand die wel de nodige stappen heeft genomen om helderheid te krijgen dus helemaal een zeikerd is het niet. Wat GS er verder mee moet weet ik eigenlijk ook niet. BEHALVE! dat dit natuurlijk een duidelijk signaal is dat de 1001 regeltjes die er op ons af gaan komen door de europese bemoeienis voor één grote teringzooi gaan zorgen. Alles wat nu enigzins geregeld is gaat op de schop, we gaan het wiel opnieuw uitvinden. Een belgisch/duits/italiaans/spaans etc etc wiel. Succes met je rijbewijs kerel!

L. Rosenwaeter jr. | 13-12-12 | 17:02

@deraderendraaien | 13-12-12 | 17:00
Nou klop ik drie keer bij je aan voor die paarse krokodil, en je geeft nog steeds geen antwoord! lullig hoor! ;)

deraderendraaien | 13-12-12 | 17:02

Het is 'maar' een richtlijn. Wat wil zeggen dat NL deze richtlijn in eigen wetgeving moet omzetten, een richtlijn heeft namelijk geen rechtstreekse werking zoals een EU verordening dat wel heeft.

Dat betekent dat NL bij het implementeren van deze richtlijn een eigen sausje eroverheen kan gieten zolang ze maar minstens uitvoering geven aan de richtlijn. Ze kunnen dus ook meer doen. En dat hebben ze nu dus gedaan naar het blijkt, is geen vertaal foutje hoor. Is gewoon NL-regelzucht en werkverschaffing.

Je kan kijken of er in de wet een overgangsregeling is opgenomen maar ik vermoed van niet gezien de kastje-muur recaties

Ffiver | 13-12-12 | 17:00

-weggejorist-

deraderendraaien | 13-12-12 | 17:00

-weggejorist-

deraderendraaien | 13-12-12 | 17:00

@Zeg maarKaas_Cuevara | 13-12-12 | 16:43

deraderendraaien | 13-12-12 | 17:00

Als er in het EP zich al iemand druk maakt over het vervoer, dan is het of de espressobonen voor de Latte Macchiato in de trein van Brussel naar Straatsburg, wel 100% Arabica, zijn.

Cuyahoga | 13-12-12 | 16:59

boermetlul | 13-12-12 | 16:46 |
Ik hoor bij dat volk met enkel B, Nou ja de E er dan bij. Ruil ik een paar jaar geleden mijn NL rijbewijs in voor een Frans rijbewijs en wat denk je: ben ik de E kwijt (tenzij ik me elk jaar medisch laat keuren) en krijg er gratis kosteloos en voor niets een motorrijbewijs bij tot 125 cc. En dat terwijl de graaf de laatste keer in de jaren 60 op een tweewieler (Florett) heet rondgereden met de gravin achterop. Ik weet dus niet welk land er nou betere regels heeft.

Graaf van Egmont | 13-12-12 | 16:58

de enige reden dat dit soort onzinnige meertrapsrijbewijzen worden ingevoerd is dat het de zakken van het CBR en de rijschoolhouders vult. dit is gewoon onzinnigheid die voortkomt uit lobbywerk en cadeautjes voor de beleidsmedewerkers.
wat is er mis met gewoon een examen doen en dan je rijbewijs krijgen.
mijn oma deed een rijbewijs in de jaren 30, en die mocht zelfs een vrachtwagen besturen met haar rijbewijs, een motor trouwens ook, en een bus. en dat allemaal met 1 examen. nooit een ongeluk veroorzaakt.

zeeman73 | 13-12-12 | 16:58

Wanneer ik in mijn spiegel weer zo'n kamikaze piloot zie aanstormen die kennelijk levensmoe is of ruzie met zijn baas of vrouw (dat is trouwens hetzelfde) heeft gehad, vraag ik mij altijd af wat er nou zo leuk is aan motor rijden. In mijn koekblik zit ik ontspannen en lekker warm en droog.

Polletje Piekhaar | 13-12-12 | 16:55

We zijn het er over eens dat meneer een zeikerd is?

miko | 13-12-12 | 16:54

volgens mij is de enige die het over een coulanceregeling heeft onze briefschrijvert aka zeiksnor. ALs je niet weet hoe eea in elkaar zit, moet je er ook niet over beginnen te zaniken. Daarnaast, dat deze regeling ging veranderen is al een tijdje bekend, je had ook niet tot het allerlaatste moment kunnen wachten.

R-W | 13-12-12 | 16:54

Vraag via het Belgische consulaat aan of je daar mag afrijden, met toestemming die je bij het CBR gaat vragen of desnoods afdwingen bij onze overheid. Laat het betalen door diezelfde lakse overheid ,die dat dam maar weer in Brussel middels een regeling gaan declareren. zou ik zeggen. moet volgens mij te regelen zijn.
OW..en vraag of je dan in Brussel mag afrijden in de buurt van dat Europees parlement, wie weet welke lutser er voor je motor langs loopt!

deraderendraaien | 13-12-12 | 16:52

Maak je niet druk, OV wordt vast vast gratis in de EUSSR binnen nu en 3 jaar. (mits je de software hebt gedownload op je chipje).

Afgeschminkte Bassie | 13-12-12 | 16:51

Sjonge jonge jonge, wat een wanhoop. Kan je nou niet gewoon eens examen aanvragen, en afrijden zonder dat je denkt dat je Jezus bent op een solex?
Regeling geldt voor iedereen dus zeik niet.

glijkontbanaan | 13-12-12 | 16:49

Zoek een rijschool die wel examens heeft gereserveerd. Lijkt me soswieso een bagger rijschool als ze geen rekening hebben gehouden met veranderde wetgeving.

CoJoNes | 13-12-12 | 16:49

Tja, je wil een motorvoertuig gaan besturen in nederland. Dan gaat het geld kosten, nog voordat je mág rijden. De overheid heeft daar een soort brein voor het verkeer voor bedacht. Dat heet CBR en graait net als brein gigabedragen bij elkaar door het toepassen van volstrekte willekeur. Maar desondanks veel succes met je examens en rij veilig, ongeacht of het A1, A2 of A gaat worden. De grootste zorg moet nog komen, en dat is in leven blijven tussen al dat volk met enkel B dat de examinator in een goede bui heeft getroffen maar voor geen meter weet waarom er spiegels etc. op een koekblik zitten.

boermetlul | 13-12-12 | 16:46

Europa betekend ook dat overal wetgeving wordt gelijkgetrokken. Helaas is iedere lidstaat op zoek naar erkenning in die wetgeving. Stel dat we ooit per lidstaat 100 regeltjes hadden op een bepaald wetsgebied. Voor de hele unie waren dat er dan 2700. Nu gaat dat in elkaar geschoven worden tot de helft: zeg 1500 regeltjes. Voor de Europabreed opererende niet-innovatieve molochen met monopolistische neigingen een halvering van de bureaucratische last. Voor lokaal opererende MKB een ver15voudiging van de ellende. Meer zelfs want deze "vereenvoudiging" van de wetgeving is nogal met slordig uitgevoerd dus het gesteggel zal de komende jaren nog wel even aanhouden tot er alleen een hoop juristen erg rijk van zijn geworden. Kan hier uit 1e hand van getuigen.

Alweer een paar stappen op weg naar de totale collectivistische en corporatistische nachtmerrie.

Godsammekraken | 13-12-12 | 16:44

Voor een antwoord moet er iemand verantwoordelijkheid nemen, dat gaat te ver.

van_de_pot_gerukt | 13-12-12 | 16:43

@Prins Fontainebleau | 13-12-12 | 16:36 |U verhuist naar Noord Korea?

Dr. Plofkop | 13-12-12 | 16:43

Ik zie hier met de beste wil van de wereld niets verkeerds in. Er wordt gepoogd om de klager van een afdoend in plaats van een halfslachtig antwoord te voorzien, maar gezien de complexiteit van deze bepaalde kwestie laat dat even op zich wachten.
GS zou beroepszeikerds als deze geen podium moeten geven. Of zoals vroeger gewoon geweldig in de zeik nemen.

Zeg maarKaas_Cuevara | 13-12-12 | 16:43

Subsidiariteitsbeginsel is ook maar een woord.

Muggenmepper | 13-12-12 | 16:43

Net als de 2 mensen op nieuwsmotor.nl kan ik die vertaalfout niet vinden hoor. De tekst is wat onduidelijk, maar volgens mij staat er precies hetzelfde.

Kaaskop33 | 13-12-12 | 16:43

In plaats van al die mailtjes sturen, had je beter rijlessen kunnen nemen, dan had je nu je rijbewijs al gehad.

Avalon | 13-12-12 | 16:41

Stuur je vraag naar Wim van de Camp, hij is de europarlementarier die alles van motorrijbewijzen etc weet.

www.europarl.europa.eu/meps/en/96754/W...

Maar twitter hem met een link naar dit topic is waarschijnlijk sneller...

Tim | 13-12-12 | 16:39

Het is kastje naar de muur, niet puntje naar het paaltje...
ON: Kut voor je! Zorg gewoon dat je het voor de 19e haalt! heb je ook geen gedoe. In al die tijd die je gestoken hebt in die emails en bellen had je ook kunnen gaan lessen en op examen kunnen gaan.
Succes!

Stokkie01 | 13-12-12 | 16:39

Het is toch wat....

Nilfisk | 13-12-12 | 16:39

GeenStijl even C&P vanaf het scooter-opvoer forum????

Skunk57 | 13-12-12 | 16:39

Dat gaat een scootmobiel worden.

Uw Verzekeringsadvis | 13-12-12 | 16:39

Ach verhuis eeens naar een warm land. Dan krijg je heimwee naar de Nederlandse ambtenaar.

miko | 13-12-12 | 16:37

Bedankt, maar ik ben toch niet van plan mij aan die EU-wetten te houden, dus laat die vertalingen naar het Nederlands maar zitten.

Prins Fontainebleau | 13-12-12 | 16:36

REAGEER OOK