Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Deprimerend. De crisis in 1 alleszeggende grafiek

deprimerendetoestandhoor.jpg Zoals het Marokkanenprobleem in Nederland tot een wij/zij-discussie op de opiniepagina's is gereduceerd, zo is de wereldwijde economische crisis verworden tot sombere slides in een powerpointpresentatie: het is wel lekker duiden, maar het lost niets op. Zie hierboven, opklikken voor vier extra landengrafiekjes. MAAR WAT BETEKENT HET? Heel simpel: het is het totale verval van alles wat we in het verwende Westen gewend zijn. De grafiekjes laten zien dat de huizenprijzen op min of meer hetzelfde moment piekten als de procentuele omvang van de beroepsbevolking, en daarna allebei begonnen te dalen. Nederland staat er niet tussen. Maar ook onze vergrijzing stijgt sneller dan het aandeel Mocro's in de misdaadcijfers, en ook onze huizenprijzen kelderen harder dan de geloofwaardigheid van de KNVB. Dus ook voor ons geldt dat een steeds kleiner wordende groep actieve arbeidsparticipanten steeds minder koopkracht heeft om de economie aan te jagen, omdat die groep in toenemende mate gebukt gaat onder lastenverzwaringen om bij alle niet-werkende, gepensioneerde, zieke en Griekse medemensen het hoofd boven water te houden. En vanwege een collectieve hypotheekschuldenlast door de overuitbundige pre-bubbel stulpjes-aquisitie tegen boven-realistische prijzen. Dus net als het gedrag van jeugdige Marokkanen op 's lands volkspleintjes en voetbalvelden, is de crisis een demografisch probleem dat zich goed in grafieken laat vatten, maar de komende jaren (of zelfs decennia) alleen nog maar erger zal worden. Depressief geworden? Ah joh. Probleem voor later. 2013 of zo. Hier, een lievv filmpje van een kat die taalles geeft. (pica)

Reaguursels

Inloggen

gatver geenstijl al mijn post verwijdert? wtf

Barbaar8603 | 11-12-12 | 19:43

Het geld is gewoon verkeerd verdeeld. PUNT

Jan Gordelroos | 11-12-12 | 11:02

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 18:20 |

En na uren nog steeds een rechtstreekse discussie met mij mijden, geen enkel direct weerwoord op mijn tegels, en lafjes achteraf weer een slachtoffertegeltje bakken. Er zijn culturen die het ontlopen van een confrontatie met open vizier als oneervol betitelen. Jammer, uiteindelijk blijkt het stereotype toch weer als een huis te staan....

Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 19:43

houdt = houd

appeltjesgroeneweide | 09-12-12 | 18:51

@barbaar
Ongetwijfeld zul jij als mens op een iets hoger niveau staan dan een ander met zo'n mentaliteit en daarvoor hulde. Maar bedenk dat we ons machteloos voelen omdat problemen op nationaal niveau genegeerd worden. De reden dat er wat te zeuren valt is omdat ministers alle niet weggezinde geluiden afdoen als onderbuik. Persoonlijk heb ik weinig tot geen moeite met een moslim al zie ik ze het liefst zo min mogelijk. Niet omdat ik ze niet aardig vind, maar omdat ik vind dat ze me door de strot zijn heen geduwd. Alsof je hier 1000den en nog eens duizenden pinguïns importeert die niet voor zichzelf kunnen zorgen en daarom afhankelijk zijn van onze zorg. We zijn nu eenmaal geen immigratieland ook wil men ons dat wijsmaken. Maar goed, jij bent er en je wilt meewerken. Dan ben je welkom en zul je van mij geen lullige opmerkingen krijgen. En met mij een heleboel reageerders. Maar ik heb de pest aan moslims en een ieder ander die hier eventjes binnen worden gehaald terwijl ze onze maatschappij continu, keer na keer, op scherp zetten. Ja, en dan wordt in niet misselijke bewoording gesproken en wordt er gegeneraliseerd. Maar waar rook is, is vuur. Eerst het vuur doven en dan verdwijnt de rook vanzelf. En tot die tijd zullen de goeden moeten lijden onder de kwaden en dat ons allemaal verdriet. Oh jonge Barbaar, houdt moet en pas je aan aan onze mores en alles zal goed komen.

appeltjesgroeneweide | 09-12-12 | 18:50

er wordt werkeliijk alleen maar gezeken hier. Wel jammer dat er weer lekker wordt veralgemeniseerd hier.

Ik begrijp het allemaal niet en ik ben achterlijk etc en de andere reaguurders hebben het aan het rechte eind.

Ik snap nu waarom er geen redelijke mensen op deze site zitten, ze zijn allemaal weggejaagd door jullie hardwerkende, timmermannende azijnpissers.

Wat een neagieviteit die de mocro flavours zogenaamd allemaal hebben veroorzaakt. Haat is inherent aan de meeste mensen, ook reaguurders zijn er niet tegen opgewassen, los van een enkeling. Haat was er ook toen er geen achmeds en fatima's in Nederland waren. Haat zal ook blijven ook al zijn wij allemaal vetrokken. En ja, NSB was fout en Ja, ik vind de NSB krant lijken op wat ik hier zie. Andere tijd, andere mensen, zelfde systematiek. En Nee, hedendaagse NSB afstammelingen zijn niet verantwoordelijk voor wat de Joden is aangedaan maar het vergeten lijkt me biet zo slim. Ongecontroleerde haat liet men ook gaan en remde men niet af, gevolgen mogen helder zijn.

Ik ben best een fijne gast als je me leert kennen en niet hoogmoedig, nog vind ik mijn cultuur/geloof superieurder dan andere geloven. Ik sta open voor hoor en wederhoor maar merk dat bepaalde huilebalken hier de deur voor eeuwig gesloten lijken te hebben. Daar kan ik niks aan doen, dit komt voor eigen rekening niet de mijne. Ga eens wat meer te raden bij uzelf zou ik zeggen ipv maar altijd denken dat anderen de bron van irritatie zijn bij u, het is namelijk eerder uzelf.

Ja er zijn mocro's die het verknallen nog meer voor de Good Guys dan voor de natives. Die gasten moeten aangepakt worden en wil daar best mijn bijdrage aan leveren alleen merk ik dat ik in de verdediging schiet voor iets waar ik compleet niet verantwoordelijk ben of wil zijn.

Ik wil liever niet bij iedere NOS uitzending bang zijn dat ik mijn biezen moet pakken. Ik wens niet zo te leven, daarom ben ik hier en ga ik met jullie in gesprek. Je zou best wat aardiger mogen zijn voor de moeite die ik doe, het valt niet mee hoor dit allemaal continu aan te moeten horen. Er kan altijd wel wat geroepen worden en dan moet ik het maar oplossen. Dat is gewoon niet eerlijk, Calimero, waarom niet gewoon zeggen he Gast bepaalde dingen lopen niet zo lekker laten we samen dit aanpakken. Je zult verteld staan hoeveel mensen het hartgrondig met jullie eens zullen zijn.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 18:20

De grafiek doet me denken aan de (laatste)"golf van Nicolai Kondratieff",Russisch econoom en slachtoffer van Stalin.Er is dus al veel eerder (jaren 20) feilloos nagedacht over de ontwikkeling van de kapitalistische economie sinds de 19e eeuw tot in de 21ste eeuw.Het is in wezen een economie gebaseerd op de laissez-faire- doctrine. Dat laatste woord is een contradictio in terminus. Immers laissez faire ("laat maar gaan") is geen doctrine,terwijl het principe heilig is verklaard door volk-verlakkers (achteraf) als de econoom Milton Friedman. Mensen zijn echter zeer ambivalente wezens,die de ene keer achter de corporatieve staat aan lopen en dan weer naar vrijheid snakken via de democratische recht-staat.Eén principe blijft echter eeuwig overeind: Wie de staatsschulden onbeperkt denkt op te hogen,komt van de koude kermis thuis.Ook economie heeft ijzeren wetten: Schuld heeft tenslotte geen toekomst en eindigt zelfs in altijd onrechtvaardig verlopen oorlogen.

Dolphi | 09-12-12 | 17:26

Holland's main problem is that the public sector is larger than the private sector.
Government spending is more than 50% of GDP.
This is unhealthy.
epp.eurostat.ec.europa.eu/cache/ITY_PU...

mazarax | 09-12-12 | 16:04

@Shareholder II | 09-12-12 | 13:28
Ging het maar om de knikkers. Het gaat alleen maar om het pochen dat de één een grotere hoeveelheid virtuele knikkers heeft dan de ander.
En de bank houd bij hoeveel knikkers jij dan theoretisch zou hebben. In ruil hiervoor snoepen zij een deel van deze knikkers op. Gelukkig zijn die ook weer virtueel.

Eigenaar_IJsland | 09-12-12 | 14:18

Een zinloze terzijde:
In deze wereld gaat het om de knikkers, ongeacht hoe je het spel moet spelen.
Een politicus is louter iemand die buigt voor diegenen met de meeste knikkers.

Shareholder II | 09-12-12 | 13:28

berber8603 is een gesubsidieerde trol.

3*links=rechts | 09-12-12 | 13:23

Switchboy | 09-12-12 | 13:03 | + 0 -
.
Ik moet het nog zien, in een land waar een groot deel van de bevolking de spullen die ze maken niet eens kan betalen, kan het niet anders dan dat de klaarblijkelijk dominante internationale handel straks ineens zegt, zoek het maar uit: voor jullie iemand anders die nog goedkoper produceert.

rickie57 | 09-12-12 | 13:17

Oeps:

dit was in reactie op:
Feynman | 09-12-12 | 10:37 |

Jopie2009 | 09-12-12 | 13:17

Bravo! Goed stuk en maar 1 zin die niet lekker loopt ;)

Je hebt inderdaad een punt voor wat het doen van investeringen. Het is niet in mijn eigen belang ;), maar ik pleit hier al langer voor dat je het beste in voedsel kan investeren (en tabak en alcohol). In tegenstelling tot wat je zegt daalt voedsel niet in waarde, maar stijgen de prijzen geleidelijk aan en worden echt pas waard als de hel zou losbreken.

Maar verder eens, met je constatering om pensioenfondsen. AGP kan wel roepen dat er de komende 20 jaar niets aan het handje is, maar hun fictieve redenementsprognoses zij natuurlijk onzin. Beleggingen in vastgoed zijn onrendabel, euro's zijn al niet meer inflatiebestendig, dus beleggingen in deposito's ed zijn onrendabel. Vastgoedmarkt is een grote bubbel en beleggingen in aandelen/ obligaties uiterst volatiel.

Overigens zie ik qua crisis modellen meer overeenkomsten met de Aziatische crisissen van eind jaren '80. Er wordt altijd wel ingezoomd op Japan, maar vergeten wordt dat daar ook sprake was van een kettingreactie waarin andere landen meegesleurd werden (Korea, Indonesie ed.).

Wat 'Flair' eerder in deze draad meldde denk ik ook dat we hier de komende 20 jaar door de overheid zal worden gemeld dat er sprake is van een constante crisis/ recessie. Maar de meesten van ons (de flexibelen en kansengrijpers) zullen die crisis slechts in beperkte mate last ondervinden.

Jopie2009 | 09-12-12 | 13:16

Europa (het westen) heeft 4 eeuwen de wereld geparasiteerd. Alleen zijn we in 1 generatie onze machtsbasis kwijtgeraakt. Dus nu lukt ons dit niet meer. Daarom stort het nu om ons heen in elkaar.

Switchboy | 09-12-12 | 13:03

Switchboy | 09-12-12 | 12:38 | + 0 -
.
Dit model heet gewoon parasiteren, en houdt in dat op het moment dat een land te duur worden door opkomende vakbonden, stakende werknemers, hogere inkomens etc. we andere mogelijkheden gaan zoeken. Ineens staan alle productiemedewerkers op straat. Het is niet zo mooi als u het doet voorkomen, want de keerzijde daar van is dat een land een economische bubbelvorming vertoond.

rickie57 | 09-12-12 | 12:57

En zo worden we er weer ingeluist. "alles in 1 grafiek"... Ik zie er twee, en beiden bevatten ze twee grafieken.

Red mij niet | 09-12-12 | 12:49

We hebben ons nooit afgevraagd hoe het toch komt dat ons huis in 1 jaar tijd 50.000 gulden meer waard was.
En daar plukken we nu de wrange vruchten van.
Economie is gebaseerd op een geldstroom. Waar de een 50.000 meer krijgt, verliest een ander ze. Dan kan niet anders.

Lampelul | 09-12-12 | 12:44

MArokkanenproblemen leiden mooi af van de werkelijke problemen. De banksterproblemen. Die mensen verneuken de hele wereld alleen zitten we nu comfortabel. Een beetje als een kikker in een warm bad dat steeds heter wordt totdat ie dood gekookt is. Hij merkt het pas als het te laat is. Ik ben bij 50 graden uit de kom gesprongen. Jullie zitten er nog in nu het water op 85 graden is.. nog even en je komt er niet meer uit. Een revolutie is nodig om de vlam onder je pan uit te maken.

deministerpresident | 09-12-12 | 12:39

rickie57 | 09-12-12 | 12:23 | + 0 -
Precies díe kortzichtigheid zorgt ervoor dat we Azië de nieuwe economische machthebber van de 21ste eeuw maken. We hebben al onze productie geoutsourced omdat het goedkoper zou zijn. Wat een domme kortetermeinsvisie was dat zeg! Het zorgde voor werkeloosheid hier. Nu kúnnen we echt werkelijk níks meer produceren in Europa, want te duur. We zijn een economie van dienstverlening geworden. Dienstverlening die eigenlijk ook goedkoper ergens anders kan. De énige reden dat we nog iets van welvaart hier hebben komt doordat we erfenis hebben van generaties ervoor. Maar de bodem van die schatkist is in zicht. Europa is zijn grip op de wereldeconomie kwijt. Na 4 eeuwen economische dominantie. In één generatie zijn we al die macht kwijt.

Als er meer ingezet was op automatisering ipv outsourcing dan was op korte termein de economie inderdaad misschien wat gekrompen. Op de lange termein had het echter gezorgd voor een groei van de economie. Je hebt misschien minder/geen mensen in je productieproces nodig, maar in de ondersteunende dingen en dienstverlening zou de vraag naar arbeid toenmen. Je zou dan óók een welvarende diensten economie hebben gehad. Alleen had je nog wel lokale productie gehad. En stond je fabriek niet gevaarlijk in het buitenland, waar de lonen ook gaan stijgen, je ook een middenklasse krijgt. Waar ze langzaam beseffen dat ze het zelf ook wel kunnen en je niet nodig hebben. Zie Samsung/Toshiba/Foxconm/Kia en ga maar door.

Twee generaties was de wereld de bitch van Europa. Straks is Europa de bitch van de wereld. Let maar op.

Switchboy | 09-12-12 | 12:38

damnschreeuwer | 09-12-12 | 12:21

Goed zo, je hebt toch gelezen wat ik schreef.

ongelovigethomas | 09-12-12 | 12:35

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:54
Ben je hier nog steeds? En reageer je niet op wat de andere reaguurders hier hebben gepost, die de moeite hebben genomen om jouw raaskallen te weerleggen? Het is weer gewoon 'discriminatie' wat jouw betreft?
Kijk, daar hebben we waar het misgaat. Jou wordt duidelijk gemaakt waarom je het mis hebt, en je springt over op een ander onderwerp: je opa die ontslagen is vanwege discriminatie. Niet economy, stupid, discriminatie. Want je opa werkte gewoon kei- en keihard en toen was het werk op en de allochtonen waren de klos. Want die praatten geen Nederlands en dachten dat ze gewoon zonder aan te passen welkom waren, ook bij tegenvallende economie. Nou, valt tegen dus. Maar leermomentje? Nee hoor, want de huidige generatie Marokkanen wil nog steeds als gast behandeld worden zonder zich aan te passen. Twee paspoorten zodat ze uit 2 ruiven kunnen vreten want daar hebben ze recht op, en respect ook.
It's the economy stupid? No, it's the stupid Moroccans. Misschien wel vooral diegenen die schijnbaar trots zijn op hun berberachtergrond. Die vooral in groepjes met hun brabbeltaaltje zichzelf superieur voelen ten opzichte van westerse individuen en vooral de meisjes.

3*links=rechts | 09-12-12 | 12:31

Maar als we dan toch bezig zijn, mogen we dan ook meteen alle stufi, kinderbijslag, etc, etc afschaffen voor studenten met rijke ouders (waar het in eerste instantie niet voor bedoelt was)?

rickie57 | 09-12-12 | 12:30

Helaas hebben we hier besloten dat 3.0000.000 oudjes iedere maand lalala gratis geld moeten krijgen, ook als ze en witte villa hebben. Daar valt natuurlijk niet tegenaan te werken.
das_Freudenmädchen | 09-12-12 | 12:24 | + 0 -
.
... mompelt iets over AOW komt je niet aanwaaien meer ...

rickie57 | 09-12-12 | 12:28

Dit verhaal zegt niet zo veel.
Nederland heeft nog altijd een exportoverschot, dus per saldo worden we steeds rijker, ware het niet dat in Den Haag totaalmongolen het geld verbranden op brandstapels van stupiditeit.
Daar komt bij dat Nederland sterk afhankelijk is van Duitsland, dat het echt helemaal prima doet. Alleen de Duitse export verlaat Europa, maar wat zou dat.
Helaas hebben we hier besloten dat 3.0000.000 oudjes iedere maand lalala gratis geld moeten krijgen, ook als ze en witte villa hebben. Daar valt natuurlijk niet tegenaan te werken.

das_Freudenmädchen | 09-12-12 | 12:24

Minder mensen aan het werk hoeft niet per sé een vermindering van economische output te betekenen
@Switchboy | 09-12-12 | 11:57 | + 0 -
.
Dat is gewoonweg te vergezocht, iedere verdiener kan uitgeven en de economie op gang houden. Als echter verdieners weg vallen door automatisering en de baas meer overhoudt stijgen de uitgaven van die baas niet evenredig. Met een uitkering kost je de maatschappij meer dan je oplevert. Gelukkig is er nog wel een positieve kant, want automatisering is vaak ook een verschuiving van beroepen (van uitvoeren naar onderhouden) niet enkel het wegvallen daar van.
.
Nederlanders zitten nog teveel in een luxepositie om er daadwerkelijk iets aan te doen. Waar ik zelf overigens een deel uit maak. Je zou kunnen zeggen dat wij op grote schaal een belichaming zijn van onze eigen politiek.

rickie57 | 09-12-12 | 12:23

Leuk die die grafiekjes maar geen woord over hoe en waarom die huizenprijzen "KUNSTMATIG" om hoog zijn getoverd door de Banksters. Aardig documentaire om inzicht te krijgen in onze globale dodelijk zieke financiële systeem: "97% Owned - Monetary Reform documentary" youtu.be/mMFoJ0G-qug

Bertus Brulbroek | 09-12-12 | 12:21

ongelovigethomas | 09-12-12 | 12:16 |
Leer eerst zelf eens Nederlands schrijven, mafkees.

damnschreeuwer | 09-12-12 | 12:21

Maar laten we vooral keihard gaan bezuinigen zodat we voorkomen dat ook maar iemand nog iets kan uitgeven (hé reaguurders.)
En ook heel belangrijk, miljarden dumpen in bodemloze zakken van graaiende bankiers via een omweg Griekenland. Dat zal vast de problemen oplossen daar en hier (hé Mark Rutte en ander VVD tuig)

Pindakees | 09-12-12 | 12:18

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:54
Waarom is mijn volk rijk en jouw volk arm?

Parsons | 09-12-12 | 12:18

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21

Wij zouden willen dat jullie opgaan in ons volk? Dat nooit!
Wij willen alleen dat jullie je gedragen als beschaafde mensen en als jullie dat niet willen door jullie arrogantie omdat jullie moslim zijn (en daardoor beter dan alle anders denkenden) of niet kunnen omdat jullie onbeschaafd en onbeschaamd gewelddadig tuig zijn dan willen we dat jullie oprotten.

ongelovigethomas | 09-12-12 | 12:16

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:54 |
Allemaal leuk en aardig wat je zegt maar je hoeft toch niet te wachten totdat iemand het van je vereist om de taal van je nieuwe land te leren? Is toch common sense Stupid!? dat als je ergens naartoe verhuist je daar ook wil communiceren met de mensen? Respect voor opa en zijn discipline om te werken natuurlijk maar beetje verantwoordelijkheid afschuiven op anderen omdat de een zn taal niet in orde heeft is gewoon (weer) in die slachtoffer-rol kruipen.

Barack_Obama | 09-12-12 | 12:13

@Feynman | 09-12-12 | 10:37
´Wanneer gaan we een kenniseconomie bouwen in plaats van een waterhoofd?´

+ veel.

Ayatollah Oink-Oink | 09-12-12 | 12:07

Balkenende zei het al " eerst het zuur dan het zoet"
@chiel_labiel | 09-12-12 | 10:24 |
Het was Bos, Wouter Bos die dat zei.. Afijn, het maakt eigenlijk niet uit, het zijn/waren beide politici..

Kæskøp | 09-12-12 | 12:02

Minder mensen aan het werk hoeft niet per sé een vermindering van economische output te betekenen. Als we nu vol inzetten op volledige automatisatie van sommige productieprocessen dan kunnen we het tij nog keren. Het probleem is dat deze ontwikkeling lang impopulair zijn, omdat ze banen kosten. Nu er echter een tekort aan mensen komt wordt het interessant. Veel productieprocessen zouden volledig geautomatiseerd kunnen worden. Geen dure mensen meer nodig, productiviteit is altijd even hoog en altijd een product van dezelfde kwaliteit.

Switchboy | 09-12-12 | 11:57

necrosis | 09-12-12 | 11:15 |
alle tomaten komen hier uit de kassen (metname noord-holland). Dat maximum voor import is om onze eigen markt te beschermen. En als je het in de supermarkt te duur vind, koop het dan rechtstreeks bij de kweker, dan heb je voor een paar euro een hele kist tomaten.

damnschreeuwer | 09-12-12 | 11:55

Prima prima, late we elkaar vooral de waarheid zeggen. Misschien komen we dan wel verder.

Wisten jullie bv dat ik hier ben omdat mijn opa hier naartoe is gehaald. Er kwam een vertegenwoordiger van een Nederlands bedrijf fysiek sterke arbeidskrachten selecteren voor de fabrieken in Nederland.

Hier heeft volgens mij met nam de VVD voor gepleit daar de eigenaren van de fabrieken profiteerden van de harde laagbetaalde werkers, niet de PvdA arbeiders zal ik maar zeggen. Mijn opa werkte tot zijn pensioen, trots met opgestroopte mouwen in eenoverhemd naar zijn werk, nooit ziek.

Jaren 80 brak de oliecrises uit, als eerste werden de allochtonen ontslagen want tja spreken niet goed de taal andere cultuur, wat zou jij doen he dus ja. Vanaf toen werden allochtonen als probleem gezien, nooit werd ze gevraagd te taal te spreken of mee te doen, sterkee nog ze waren niet echt welkom bij Hollanse clubjes. Opeens gingen mensen zich afvragen, waarom spreken ze geen Nederlands? Waarom kleden ze zich anders? Nooit was dat een issue, nu wel. It's the econony stupid!

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:54

@Petrus Poortwachter | 09-12-12 | 11:39
Hij is gewoon boos nu het kouder wordt, klompen beter isoleren tegen de kou dan sandalen.

Implant | 09-12-12 | 11:53

Duidelijk toch? De enige manier om deze grafiek te verslaan is de groep inactieven zo klein als mogelijk te houden. Dus, langer doorwerken. Maarrrr.... Dan moeten de werkgevers ophouden met het discrimineren van de oudere generatie.

De Treinende Rechter | 09-12-12 | 11:49

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21

Nee hoor, nederlanders hebben zich gekeerd tegen de haat, geleerd van de geschiedenis. Wij hangen geen totalitaire ideologieën aan die haat overerven. U en uw geloofsbroeders wel daarentegen.

Verdiep u eens in uw eigen geschiedenis en de huidige staat ervan. Churchill wist al wie de nieuwe fascisten waren. Wij zijn het niet.

Bruno Alaska | 09-12-12 | 11:41

@necrosis | 09-12-12 | 11:21

2 gewone tomaten van normale afmetingen IN DECEMBER. Het tomaten seizoen is mei-augustus. Ik weet nog, dat ik in het buitenseizoen bloemkooltjes heb staan verkopen voor 6 tot 8 gulden. En die waren maar een kwart zo groot als een normale bloemkool, maar het waren wel Hollandse. En ze werden zonder gezeik verkocht.

En ja, ik durf te beweren dat de euro niet alles duurder heeft gemaakt. De euro is een dood object.

De misbruiker van de euro, onze (semi-)overheden, die hebben bijna alles duurder gemaakt. De nettoprijzen zijn daarentegen gedaald. Energie en water kosten minder dan voor de euro, maar de overhead is zoveel groter, dat het toch duurder uitvalt. Voedsel is, mede dankzij enkele 'supermarktoorlogen', en zoals ik al zei de vele subsidies, goedkoper geworden.
De overhead en andere lasten DIE zijn gestegen. Dankzij de overheid. Waardoor het misschien zwaarder voor je valt, om die 70 cent neer te tikken voor een product, dat er in natuurlijke omstandigheden niet eens zou zijn om deze tijd.

ZKH EénOog | 09-12-12 | 11:40

@kneuterzak | 09-12-12 | 11:23

"Daar gaat het dus fout, en geld kan je idd verliezen, schulden niet."

Klopt, dat is ook de reden waarom het nu fout gaat. Maar wie ben ik om daar in mijn eentje wat aan te doen. (Voor mij) is het beter en wat boeit mij de rest.

Helaas is dit het denkbeeld van velen en met name de rijken. Ik heb er zelf wel wat problemen mee.

Eigenaar_IJsland | 09-12-12 | 11:39

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:32
Als je een beetje open-minded zou lezen dan zou je gezien hebben dat veel 'kort door de bocht' reacties vaak ook heel kritisch worden beoordeelt. Of ze zijn zo stom dat er niet eens op gereageerd wordt.
Maar als het hier een 'praatgroepje OP klompen' voor je is, wat doe je hier dan?

Petrus Poortwachter | 09-12-12 | 11:39

Zoals eerder gezegd. Het einde van de middenklasse is in gang gezet. Alles en iedereen in het westen moet een stap terug doen of zorgen dat je er individueel mee om kan gaan. Het is ieder voor zich.

In dat kader een aardig artikel in Elsevier:
www.elsevier.nl/web/Artikel/169717/Oms...

Tips uit dat artikel:
• Volg de best mogelijke opleiding
• Besef: het blijft niet bij één diploma
• Kies een uniek specialisme
• Zorg voor unieke vaardigheden
• Maak uzelf door kennis onmisbaar op de lokale markt
• Maak uzelf door ambachtelijke vaardigheid onmisbaar op de lokale markt
• Word kosmopoliet, pas u aan
• En anders: word wereldberoemd

postmodernismisdead | 09-12-12 | 11:36

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:32
Probeer te begrijpen dat dat is veroorzaakt doordat de problemen nooit zijn aangepakt. Mensen ondervinden inmiddels veel overlast, mogen daar nauwelijks over praten omdat ze anders worden uitgemaakt voor racist en daardoor komen mensen in opstand. Onderdrukking en onrecht is ook ons deel.

doenormaal! | 09-12-12 | 11:35

Implant | 09-12-12 | 11:28
Barbaar z'n geschiedkundige kennis reikt helaas niet verder dan wat hem op de Middelbare school is verteld. Maar dat van die NSB, dat heeft-ie toch maar even mooi onthouden. Ha.

AshleyJ"Ash"Williams | 09-12-12 | 11:32

@ doe normaal!

Ja je hebt daar een punt, ik was/ben niet zo ver dat ik domme reacties naast me neer kan leggen. Maar dat is niet zo eenvoudig voor mij. Ik ben ook een beetje Hilbillie type. ( Zo'n tractor Berber Boer zal ik maar zeggen)

Misschien omdat zulke scherp kort door de bocht hier domineren op de site. Zelden nuance of een eerlijk verhaal te bemerken. Het is veelal een praatgroepje dat bij elkaar komt uithuilen in klompen, alsof ik hier allemaal om gevraagd heb.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:32

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21
Onzin, iedereen die zich gewoon constructief en vriendelijk gedraagt in onze maatschappij zal daar op beoordeeld worden. Kleur afkomst etc. maakt mij persoonlijk geen reed uit. Of je je gewoon positief opstelt en je best doet of juist niet, dat maakt mij daarentegen alles uit. Ik heb ook een typhushekel aan sommige landgenoten die zich misselijk gedragen en misdragen en een kleinzielige bekrompen geest hebben, net als dat ik een typhushekel heb aan kutmarokkanen die zich ook kleinzielig opstellen en zich ernstig misdragen. Daar staat tegenover dat ik waardering heb voor allochtone landgenoten die zich vriendelijk en constructief opstellen net zoals ik waardering heb voor autochtonen die dat doen. We beoordelen mensen logischerwijs meestal gewoon op hun gedrag.

doenormaal! | 09-12-12 | 11:32

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03
Tja als je het over NSB gaat hebben, dan wil ik ook een duit in het zakje doen. Die foute figuren hadden net zo'n ideaal als de moslims nu, uitroeien wat je niet kunt onderdrukken. Vroeger kwam ik nog wel 's op de markt, in Rotterdam of Den Haag, gezien de eenzijdige samenstelling daar en mijn portemonnee kom ik daar niet meer, zo verziekt is dit land geworden. NSB is nu WMO (weg met ons) geworden.

Implant | 09-12-12 | 11:28

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21
Wat een haat jegens alle lieve reaguurders zeg. Je zou je bijna kunnen afvragen wie nou precies wie meer haat.

'It is better to be hated for who you are, than to be loved for someone you are not.'

AshleyJ"Ash"Williams | 09-12-12 | 11:28

@Barbaar8603,

dat tegengeluid, DOEN. En volhouden... net als toen met dat aardbeienplukken. De vruchten kunnen wij dan samen plukken. Met een beetje suiker. Snappie?

Normpje | 09-12-12 | 11:27

roze_bril | 09-12-12 | 09:54 |
ben geen econoom, maar weet wel dat de situatie in Australie bijzonder is; de afgelopen 20 jaar hebben ze enorm verdient aan de mijnbouw. Ze hebben dan ook geen crises gehad. Hele steden leven van de mijnbouw. Ze huren/kopen dan voor een poosje een huis tegen enorme bedragen (gemiddelde koopprijs: $900.000, huurprijs $1500 p/w). na een jaartje of een zelfs een paar maanden hebben ze genoeg verdient en trekken weer weg.
Uiteraard worden dit spooksteden op het moment dat de mijn dicht gaat, maar dat kan nog een tijdje duren.

damnschreeuwer | 09-12-12 | 11:26

Niets aan de hand hier in 0031.... We hebben immers een stevig aanjongende groep immigranten?
.
Ow wacht... Dat zijn barbaren, Ottomanen en voormalig palmboomhangmatbewoners...
.
We're DOOMED!

Brou Is Back | 09-12-12 | 11:26

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21
Ik las 'mocro flavour' en toen wist ik genoeg.....
*zwaait*

necrosis | 09-12-12 | 11:26

Geniale fittie hier tussen Barbaar8603 en Parel van het Zuiden. Hij is bijna zo mooi, dat ik m niet wilde vervuilen door erop te reageren.

Onze zelfbenoemde BraboBerber alias Barbaar8603 ziet een hele duidelijke vergelijking tussen hoe Marokkanen nu bekeken worden door de maatschappij en de Holocaust. Parel van het Zuiden laat duidelijk zien waarom die vergelijking nogal mank gaat.

Dat is nog een stap simpeler. Ik kan mij niet herinneren dat 10% van de Joodse gemeenschap in de jaren twintig zich bezighield met kleine criminaliteit. Ik kan me niet herinneren dat de Joodse jeugd in die tijd een dermate verloren normbesef hadden dat ze het in hun hoofd haalden ouderen van andere bevolkingsgroepen op straat met geweld te beroven. Volgens mij worden Joden, toen en nu, WEL opgevoed door hun ouders.

De Joden werden verketterd in het Nationaal Socialisme omdat daar het grote geld zat, zonder dat de simpele arbeider zag welke inspanning daarvoor geleverd was. Een beetje dezelfde volkswoede die we nu tegen bankiers, pensioenfondsen en politici zien. Enig verschil is dat de Joodse economie het zo goed doet, is omdat deze AL hun interne afspraken nakomen. Het is ongebruikelijk overeenkomsten niet na te komen, achteraf open te willen breken of eindeloos te gaan procederen. De efficiëntie van een dergelijke houding uit zich in rijkdom.

Marokkanen van nu, samen met andere niet Westerse allochtone bevolkingsgroepen lukt het niet op hetzelfde niveau financieel haalbaar te worden als de autochtone bevolking. Dan kan je wel heel hard roepen dat 10% het voor de andere 90% verpest, maar het gaat in deze casus wel om hun eigen broers, vrienden en kinderen.

Hoe de braboberber aan slechts 10% komt is mij duister. Ruim 14% van de niet westerse allochtonen is werkloos, waar het pijnpunt zit bij de jeugd. Ruim 14% is voor hun 22ste veroordeeld voor een misdrijf. Ruim de helft is in aanraking gekomen met politie voor hun 23ste. nos.nl/artikel/167467-helft-marokkaans...

Dat de Braboberger, deze lakse houding overneemt en verdedigd legt de vinger op de zere punt. Hij bewijst daarmee de stelling van zijn opponent. Aan de ene kant vindt hij het geen probleem dat een gemeenschap een gedeelte van haar leden niet aanstuurt. Aan de andere kant vindt hij het vervelend als Marokkanen op onverwachte momenten soms terecht, soms onterecht worden gecorrigeerd op hun ongewenste gedrag. Mensen kan je alleen maar opvoeden door ze te corrigeren en hoe minder je de persoon kent, hoe slechter het gaat. Het bijna religieuze geloof in de opvoeding van de straat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar ga dan niet huilen als de straat gaat opvoeden.

Marokkanen worden in Nederland niet anders behandeld op basis van hun afkomst, maar op basis van hun gedrag.

Feynman | 09-12-12 | 11:26

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03 |

Sorry voor deze verlate reactie. Ik moest mijzelf even van de grond oprapen na de lachstuip die uw tegeltje opriep.
.
Leest u mijn tegels eens even terug. Ik omschrijf precies waar wat mij betreft de pijn zit voor wat betreft de Marokkanenproblematiek. Ik wijs op gedrag, ik wijs op trends, ik wijs op verifieerbare feiten. Ik lever kritiek op concrete punten.
.
Sterker nog, ik wijs bij die kritiek zelfs naar een vrij simpele oplossing. Een oplossing waarin u zelf een rol speelt en die geenszins onredelijk of grof te noemen valt. Namelijk verantwoordelijk nemen voor het gedrag van het tuigh en er zelf wat aan doen.
.
Natuurlijk krijgt u hard weerwoord op uw tegeltjes. U meent namelijk dat u mensen die kritiek hebben kunt wegzetten met referenties naar een donker en zwart verleden. Ik ben zelf nogal een geschiedeniskenner en sta u zulke onterechte en villeine vergelijkingen niet toe.
.
En dan komen we bij dit tegeltje, de zieligheidsreflex in optima forma. In plaats van in te gaan op de punten die ik voorleg word ik weggezet als hater. Ik moet mij zelfs schamen. Vergeet het maar. Ik heb niets om mij te schamen. Het enige wat ik voorsta is dat de Marokkaanse gemeenschap dit dertig jaar voortetterende probleem eens oppakt en kort maakt. Niets meer, niets minder.
.
Over schamen gesproken... Uw onbetamelijke, onware, en villeine aanvallen getuigen van een totaal gebrek aan respect voor uw debatopponent. U durft dit laatste tegeltje niet eens rechtstreeks te richten, legt 'm weg tussen de kakofonie in een poging een weerwoord te duiken. Wat mij betreft moet u zich schamen voor uw vertoning hier.

Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 11:25

Het kan dus niet zo zijn dat deze crisis die we niet hebben zien aankomen maar die nu meer op een self-fulfilling prophecy lijkt zichzelf ook weer oplost onderweg naar een hoog conjunctuur?

Robbie van Zon | 09-12-12 | 11:24

En ook in de Volkskrant staat dat volgens de Hond de PVV nu de grootste partij is.

fuckje | 09-12-12 | 11:23

@ Eigenaar_IJsland | 09-12-12 | 11:18
"Wijze les: zorg ervoor dat je een groot negatief getal krijg met voldoende goederen (land, voedsel) of zelfstandig verder te kunnen."

Daar gaat het dus fout, en geld kan je idd verliezen, schulden niet.

kneuterzak | 09-12-12 | 11:23


Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03 |
Klopt! Er zaten ' gewone' Nederlanders bij de NSB, ook bij het verzet, en sommigen deden niks behalve de oorlog uitzitten. Dat was in de jaren 1940/45.
Ik leefde toen niet, en voel me ook totaal niet verantwoordelijk voor wie wat toen deed. Ik hou bv van Duitsland, kom er graag voor de vakantie en ik vind Duitsers, netjes, respectvol en vriendelijk.
Maakt me geen ruk uit wat de voorouders hebben uitgespookt.
Dat was niet onze generatie en ik kan toch niet verantwoordelijkheid of schuld voelen voor iets terwijl ik nog niet eens bestond?

Ik besta nu wel, en ik schaam me soms voor de manier waarop we in de Wereld ( niet alleen Nederlan)met elkaar omgaan. Waar ik me ook voor schaam is dat je nirt meer gewoon tegen elkaar kan zeggen waar het op staat! Want als een ander zich ook maar een beetje beledigd voelt gaat het weer daarom, en niet om het probleem!
Ik heb een bloedhekel aan op de uitvretende/rovende kut tokkies die hun hand ophouden en overal mee geholpen worden in de maatschappij. Ik heb ook een bloedhekel aan uitvretende/rovende kut marokkanen die oevral mee geholpen worden in de maatschappij.

irma zonderboezem | 09-12-12 | 11:23

Gewoon heel veel jonge allochtonen binnen halen. Die miljoen die hier in de bijstand zitten zijn blijkbaar erg goed voor de economie.

Patatter | 09-12-12 | 11:21

@ZKH EénOog | 09-12-12 | 11:13
Praat zelf niet zo raar, ik heb het over twee (2!) gewone tomaten van normale afmetingen.
Of probeer je me wijs te maken dat de Euro niet alles veel duurder heeft gemaakt?

necrosis | 09-12-12 | 11:21

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50
Maar heb je ook enig idee waar dat vandaan komt? Is het ongefundeerd? Hebben we dat ook met Chinezen bijvoorbeeld?
Een beetje zelfreflectie en begrip in deze kan geen kwaad. Overigens prima dat je vroeger ook al op de velden werkte net als vele ander Brabantse kinderen. Ik ben van mening dat als je gewoon meedoet in onze maatschappij, "ons" niet veroordeelt, je niet superieur voelt en gezonde reflectie hebt, je de kortzichtige reacties, die er ongetwijfeld altijd zullen zijn (daar heb ik als autochtoon ook last van, sommige landgenoten zijn nou eenmaal ontzettend bevooroordeeld, dom en bekrompen) gewoon naast je neer kan leggen.

doenormaal! | 09-12-12 | 11:21

@ Irma je hebt een rake punt daar er is in Nederland behoefte aan een tegengeluid, ik wil daar best wat aan doen.

Wel vraag ik me af of het ooit genoeg zal zijn.

Stel dat ik erg veel mensen op de been krijg die allemaal demonstreren tegen slecht gedrag zal dit genoeg zijn om de haat weg te halen bij reaguurders?

Ik vrees van niet, het zal nooit genoeg zijn in de huidige vorm.

Pas wanneer wij opgaan in het NDLse volk, onze naam veranderen ons letterlijk etnisch wegcijferen en geloof bijna stiekum beleven worden wij door reaguursels getolereerd.

Hier heb ik geen trek ik, daarom kies ik ook voor confrontatie met hun eigen ( pre mocro flavour dynastie) haat overgeerft van NSb voorouders.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:21

of zelfstandig = om zelfstandig

Eigenaar_IJsland | 09-12-12 | 11:21

Zit er een reset aan te komen?
Wie heeft er bezit en wie heeft er schulden en wat is het eigenlijk?

Het huidige economische bestel is gebaseerd op geld wat in het geheel niet bestaat. Het is slechts een getal op de balans van de banken. Er staat al lang geen waarde meer tegenover in de vorm van echte goederen (edelmetalen, grond, voedsel). 'Rijke' mensen hebben weliswaar meer goederen (huizen, auto's etc) maar vooral een groter getal bij de bank. 'Arme' mensen hebben ook een huis en auto (iets kleiner) maar vaak een negatief getal bij de banken.
Op het moment van reset verliest dus de rijke man een groot getal (en kan daarna niets meer aanschaffen) en is de 'arme' man gebaat bij het verlies van zijn negatieve getal.
En wie beslist er nu over de reset? Juist, de man met het grote positieve getal.

Wijze les: zorg ervoor dat je een groot negatief getal krijg met voldoende goederen (land, voedsel) of zelfstandig verder te kunnen.

Eigenaar_IJsland | 09-12-12 | 11:18

In NL gaat de turbo er nog eens op vanwege de hoge financieringslast dankzij de hypotheeksubsidie. WE ARE DOOMED..,

torentje_van_spiek | 09-12-12 | 11:17

OT//Gelukkig, het heeft even geduurd maar het downplayen is inmiddels begonnen. "Dat doet hij anders nooit".
www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenlan...
En hoeveel vertegenwoordigers van al die overgesubsidieerde Marokkaanse organisaties zullen vandaag meelopen met de stille tocht?

spanarchist | 09-12-12 | 11:16

@irma zonderboezem | 09-12-12 | 11:09
Tomaten uit Marokko zijn goedkoper en beter van kwaliteit dan die Spaanse zooi.
De reden dat we geen goedkopere tomaten kunnen kopen, is de EU, die een maximum heeft gesteld aan Marokko.
Heel simpel gezegd, jij koopt wat de EU WIL dat je koopt!

necrosis | 09-12-12 | 11:15

@necrosis | 09-12-12 | 10:26

Niet zo raar praten. Als je in de gulden tijd tomaten in het buitenseizoen kocht (als het al te vinden was), hoefde je ook niet gek op te kijken dat je voor een flinke vleestomaat 1 gulden of meer neerlegde. Voedsel (en vlees in het bijzonder) is het enige dat in de loop der jaren steeds goedkoper is geworden dankzij verbeterde en grootschaliger productie technieken, en bovenal door steeds meer subsidiëring enerzijds en verbeterde uitkleedtechnieken van de Appies anderzijds.
En daarnaast kan je inmiddels alles het hele jaar door krijgen. Moet je alleen niet gek kijken, dat je er in de buitenseizoenen iets meer voor neer moet leggen.

ZKH EénOog | 09-12-12 | 11:13


necrosis | 09-12-12 | 10:43 |
Beste necrosis,
Je kunt wel blijven hangen 2002. Maar we leven over een paar weken al in 2013.
Je tomaten kosten nu 0,70 euro per 2! Fiets naar de markt, zijn ze goedkoper..:-))

irma zonderboezem | 09-12-12 | 11:09

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03
'necrosis maatje'?
*ongezien de jeuk achter je oogballen wenst*

necrosis | 09-12-12 | 11:09

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:25

Ik vind het erg onsmakelijk om de holocaust als waarschuwing te gebruiken als antisemitisme één van de kenmerken van je eigen cultuur is.

#geenschaamtecultuur

Bruno Alaska | 09-12-12 | 11:09

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03
Oow djeez. Een overdosis Tolerantie®. Zustééééér!!!1

AshleyJ"Ash"Williams | 09-12-12 | 11:06

wat is het probleem, dat de huizenprijzen dalen?
prima, toch? kan ik over 10 jaar voor hetzelfde geld een groter huis kopen.

damnschreeuwer | 09-12-12 | 11:05

Om toch nog even het economische verhaal van dit topic te adresseren. Ik denk, gelijk aan wat @Feynman stelt, er een harde reset aan zit te komen. Ik vraag en speur al tijden naar een antwoord op de vraag "waar zit het (toekomstige) geld dat de schuldenlasten kan aflossen". Ik vind daar geen antwoord op. Het geld of het potentieel lijkt er simpelweg niet zijn.
.
De Amerikanen en Europeanen zitten zo diep in de schulden dat ze er zelf niet uitkomen. De BRIC-landen hebben het niet anders hadden ze het inmiddels wel ingezet, zoals eerder de Japanners, Koreanen, en Taiwanesen dat deden. Hun opkomende economieën hebben de afzet naar Amerika en Europa namelijk nodig om een volwassen status te bereiken. Deze crisis is te vroeg voor hen gekomen om Amerika en Europa aan hun lot over te laten. Daarnaast begint de groei van een aantal van deze BRIC-landen ook al te stagneren. Het Midden-Oosten dan, die lijken te bulken van het geld. Niets is minder waar, het overgrote deel van deze landen is één olie-paycheck weg van faillissement en verkeert sowieso in een permanente staat van onrust door veel te grote arme bevolkingen en etnische en religieuze scheidslijnen. Ook daar gaat het geld niet vandaan komen.Waar is het geld of het potentieel dat de schulden moet gaan dempen?
.
Overigens denk ik dat @Feynman veel te positief is. Ik kijk namelijk naar de geschiedenis van hoe de mensheid dit soort systeemcrisissen oplost. Het wordt oorlog, hard en meedogenloos. Deze oorlog zal de balans tussen verschillende werelddelen herstellen, innovatie voortstuwen, en de feitelijke reset zijn. De Westerlingen zullen vechten omdat zij willen houden wat zij hebben. De Oosterlingen en Zuiderlingen zullen vechten omdat zij willen hebben wat zij nu verdienen, en de zandvolken zullen vechten omdat zij gewoon zijn te vechten.
.
Daarna kan het economsiche systeem er weer voor 70-100 jaar tegenaan....

Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 11:04

@ Parel v h Zuiden Je komt zeker uit Rucpen? De West Brabantse gemeente met zo goed als 0% allochtonen en hoogst aantal PVV stemmers in Olland.

Jammer dat je de naam Parel vh Zuiden gebruikt want jij bevuilt deze alleen met je intrinsieke haat, zeker met die een tweetjes hier met die necrosis maatje van je.

Verdiep je meer in de Vaderlandse geschiedenis zou ik zeggen. Er zaten hele gewone burgerlijke Nederlanders bij de NSB, gewoon leeraren en zusters in rijtjeshuizen ook genoeg bovenmodale Nederlanders hoor maak je daar maar geen zorgen over.

Dit issue heeft meer met jouwzelf te maken dan met anderen, doe daar wat mee en je leeft gelukkiger.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 11:03

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50 |

Wat een zielepiet ben je toch. Je bent het prototype van de persoon die ik eerder deze week beschreef. Als jou iets negatiefs overkomt is dat altijd omdat je je als individu identificeert met de groep Marokkanen (discriminatie) Maar als er uit die groep Marokkanen iets verkeerd wordt gedaan ben jij ineens een individu. Mogen we je er niet op aanspreken. Dat laveren tussen het behoren tot een groep en dan weer niet is het meest kwalijke omtrent dit dossier wmb.

roze_bril | 09-12-12 | 11:02

Oftewel: voor de balans is het belangrijk dat de dependancy ratio afneemt. Arbeidsparticipatie dus.

Regels van dit kabinet: we nivelleren iedereen de bijstand in, verhogen de netto kosten van kinderopvang en reduceren de arbeidskorting.
Dat getuigt van visie.

Geenstijlfiguur | 09-12-12 | 11:00

@ barbaar 10:50

Moeilijke taal nietwaar dat Nederlands...

eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 11:00

Wordt er wel rekening gehouden met bijvoorbeeld de yakuzi en het zwarte geld?
.
Als je dan toch diep wilt graven tel dat dan mee.
.
Volgens de milieutechnische wetenschap zou de mens niet kunnen leven in Calcutta wegens uitlaatgassen. Toch 'leven' daar miljoenen mensen.
.
Datzelfde geldt voor economische cijfers. Zo is de dollar nog steeds niet gevallen.
.
Een paar jaar geleden waren er doemcijfers over piekolie. Binnenkort heeft de VS het midden oosten niet meer nodig, want ze kunnen in hun eigen oliebehoefte ruimschoots voorzien.
.
Ik bedoel maar ... ook Willem Middelkoop of rtlz of al die andere wijsneuzen, kennen eigenlijk maar heel weinig feiten, omdat die feiten ook voor hen verborgen blijven.

Greetje Duisenberg | 09-12-12 | 10:59

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50 |
En toch!! Een betere wereld begint bij jezelf.

Wat let je om met jouw achtergrond een stille tocht te organiseren?
Om met een groep marokkanen die het zat zijn een positief tegen geluid te laten horen?

irma zonderboezem | 09-12-12 | 10:59

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:25

Wat een onzin komt er uit uw pen!

Ik VERDOM het een glaasje thee te drinken met een volk dat
- alle vrouwen zonder hoofddoek hoeren vindt en hun eigen vrouwvolk als handelswaar ziet en als couveuses.
- alle niet-moslims wil uitroeien, te vuur en te zwaard. De resultaten zijn in Azieë te zien waar de oorspronkelijke beschavingen zijn vernietigd.
- homo's van torens willen af gooien
- een volk dat de hand die het voedt (af)bijt
- een volk dat een profeet aanbidt die een pedofiele gewelddadige, wrede moordenaar is
- een volk dat alleen maar minachting heeft voor de westerse maatschappij

Ik kan nog wel even doorgaan maar uit beleefdheid houd ik het hier maar bij.

-

ongelovigethomas | 09-12-12 | 10:57

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50 | + 0
"Dapper melde ik mij aan toen ik 11 was met een vriend zeggend dat ik al 13 was."

Les 1 van je naturalisatie:
Belangrijk verschil, wij Nederlanders noemen dat niet dapper zijn, maar keihard bedriegen.

Robvanrubber | 09-12-12 | 10:57

Er zijn heus nog wel een aantal criminaliteisgebieden waar het aandeel van Marokkanen niet dominant of soms zelfs helemaal niet aanwezig.
Ik noem:
Overtredingen van de Arbeidstijdenwet
Eeehhh..... Ff denken, er moeten er toch meer zijn ?

zwerfpaal | 09-12-12 | 10:56

Alles gaat een keer voorbij en zo ook de bloedprop die de generatie geboren van '45-'70 is. Wanneer deze onder de groene zoden liggen (2050) begint de nieuwe groeiperiode van het Westen. Ware het niet dat er dan een achterlijk geloof alle vooruitgang zal tegengaan.

Ome Gijs | 09-12-12 | 10:56

De vergrijzing is niet het probleem. Het probleem is, dat iedereen het voelde / zag aankomen en niemand in actie gekomen is.
Iedereen heeft gefaald de politiek voorop, maar de burgers zelf zijn ook steeds alles blijven ontkennen.

Johannes D. | 09-12-12 | 10:56

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50
De hoeveelheid haat die jij ziet, is een afspiegeling van de huidige maatschappij.
Het feit dat dat jij er geen last van hebt, wil niet zeggen dat het niet bestaat!

necrosis | 09-12-12 | 10:56

We zijn op weg naar een 1930 USA scenario of Argentijnse toestanden, maar in plaats van het te erkennen er aan te werken en de landing rustig te laten verlopen kiezen politici ervoor alles te ontkennen.
Feynman | 09-12-12 | 10:37 |

Zie hier het failliet van de democratie zoals wij die kennen. In wezen hadden we natuurlijk al 30 jaar geleden maatregelen kunnen nemen. Waar wie stemt er nog op een partij die dat soort maatregelen voorstelt? Het is een vicieuze cirkel. De door u beoogde 'reset' is ook door mij al vele malen voorgesteld. Maar of het daarna veel beter zal gaan betwijfel ik. Zelfvoorzienend leven op een overzichtelijk eiland waar je verder niet lastiggevallen wordt door politici. Da's mijn streven.

Geneeskrachtig Kruit | 09-12-12 | 10:55

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50
Mooi verhaal, maar wat de ruk heeft jou plempsel met dit topic te maken.

niksdoenerT | 09-12-12 | 10:55

De babyboomer: 'De plichten zijn voor het klootjesvolk, de rechten zijn van ons'.

colonnecinco | 09-12-12 | 10:54

Wow, mag ik ook zo'n glazen bol. De helft van de grafieken spelen zich af in de toekomst. Nu maar hopen dat er genoeg losers zijn die dit geloven en van 13 hoog naar beneden springen, dan is het probleem nog eerder opgelost.

Robvanrubber | 09-12-12 | 10:54

Ben ik goffer een x een weekend vrij, krijg ik nog grafieken voor me neus.

niksdoenerT | 09-12-12 | 10:52

Er is zoveel haat hier op deze website, Irma is de een van de weinige van jullie haaters die wijsheid bezit. De rest van jullie lopen achter de feiten aan.

Jammer vroeger was alles zoveel leuker. Toen keek ik Telekids 's morgens met Carlo en Irene en speelde ik buiten op zonnige dagen op Brabantse grasvelden. De inmiddels overleden oude duivenboer die met fietstas langs kwam fietsen en altijd stopte voor een gesprek. Ons jonge mocro kids vertelde over de WO II en over Ollandse verraders. Dat hij blij was met ons omdat hij wist dat wanneer hij problemen had op ons kon vertrouwen anders dan sommige (oud) landgenoten van hem. Dat maakte ons zo trots. Glasheldere prachtige herrineringen en mooie verhalen van de duivenboer, over zijn liefjes die hij had toen hij melkboer was en langs de huizen ging. Oude Nederlanders hebben recht van spreken, van hen kan ik het hebben.

Sukkeltjes achter computers, zo klassificeer ik jullie zeikerts. Denken dat alle mocro's uitkering trekken wat een geouwehoer zeg.

Vanaf me 13 de werk ik en vele buurtgenoten van mij al de Brabantse aarbeien velden tijdens de
schoolvakanties in de zomers. Dapper melde ik mij aan toen ik 11 was met een vriend zeggend dat ik al 13 was. De boer liet mijn vriend werken, ik was te klein nog. Het jaar daarop kwam ik weer tot het lukte. En trots fietste ik met mijn kleine fietsje aan het einde van de week met 200 gulden naar huis, kocht nog een magnum ijsje bij de pomp. Liep aan eind van het werkseizoen met volle kleren tassen door de stad met kleding voor het nieuwe schooljaar.

Discriminatie dat woord kende ik wel maar ervaring niet echt, pas toen ik in 3 Havo zat bij frans. Een lieve juffrouw wilde een keer over een maatschappelijk onderwerp praten, het ging over mij, ons. Je juf kon de reacties van de autochtonen niet begrijpen en keek verschrikt naar mij met een schuldgevoel. Ik weet nog dat ik tegen haar zei dat het niet erg was, dat het vaker gebeurde. Ook merkte ik bijna intuitief dat het de ouders waren die spreekten en niet de leerlingen zelf, al met de paplepel binnen gekregen, wie ben ik dan om hier wat aan te doen. Te groot, te collectief om te veranderen, dat wist ik toen al.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:50

@Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 10:44
Spijker, kop en raak!
*En weer een plusje*

necrosis | 09-12-12 | 10:47

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:25 |

Om toch even "iets" te doen met uw dertiger jaren vergelijkingen.
.
De knokploegen van de NSB van weleer laten zich het best vergelijken met de hedendaagse Mocro Flavor straatterreurroedels die zich door ons publieke domein bewegen. De gemene delers zijn, onopgeleid en onbeschaafd jongvolk, agressief gedrag tegen de ander, en onbegrensd gewelddadig wanneer zij een zwak slachtoffer gevonden hebben.
.
Als u dan toch lelijke historische vergelijkingen wilt maken...

Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 10:44

@irma zonderboezem | 09-12-12 | 10:35
Sommige prijzen zijn na 2002 hetzelfde gebleven, alleen staat er nu € voor, ipv Dfl....

necrosis | 09-12-12 | 10:43

als je nu eens een grafiekje maakt van hoe de rijken en banken nog meer verdienen op bepaalde momenten dan zal je zien dat die grafiek precies een spiegelbeeld (negatief) is van de grafiek hierboven.
geld word niet weiniger het vloeit alleen vanuit uit de handen van de algemeenheid in de pocket van de superrijken en banken.

geld is als water, als er ergens een droogte is is er ergens anders een overstroming.

gider | 09-12-12 | 10:42

@eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 10:34
Ik probeer zo'n ding op de weegschaal te krijgen, over een uur krijg je antwoord))

necrosis | 09-12-12 | 10:41

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:25
Voor de grap zou je eens moeten kijken naar het verschil tussen Marokkanen en Berbers.

necrosis | 09-12-12 | 10:38

Volgens mij zitten we sowieso aan de vooravond van een grote reset. Niet zozeer omdat de beroepsbevolking en dus bestedingen dalen, maar omdat we zien dat de in alle haast bijgedrukte euro`s sneller de economie verlaten als ze erin komen. Geld is nu al jaren gratis. De rente van de ECB en de FED zit vast onder de procent.

Gisteren is mij door een kapotte stofzuiger gevraagd Peter Verhaal te duiden. Er was geen beginnen aan. De aflevering bij P&W had ik gemist, maar uit de eenzijdige verslaglegging van Peter zag ik al, dat zijn denkwereld stopt bij de voordeur van het pensioenfonds. Hij kijkt heel erg wat er net binnen de deuren van het pensioenfonds misgaat, om zijn nieuwe product persoonlijk pensioen of Deens model te kunnen promoten. De echte bom ligt er net buiten, waar beleggen pensioenfondsen eigenlijk in en kan dat tegen een recessie of reset?

Bovendien had ik er geen zin in, aangezien de redactie van Geenstijl tegenwoordig beter financiële duiding weet neer te zetten dan hun speciale bankiers columnist die nota bene raad van bestuur ervaring heeft. Misschien heeft de beste man het echt in zich, het komt er al ruim een jaar totaal niet uit.

Het geeft wel inzicht in een heel andere probleem. Blijkbaar mogen babyboomers van dit kaliber aan knoppen draaien van banken. Mannen die een uur lang over een heel groot probleem kunnen praten, zonder de nuancering dat de tent om een hele andere reden veel sneller ook al kapot gaat. Als piloot van een vliegtuig geldt nog het "What is going to kill me first?" theorema. Waarbij je eerst de problemen oplost, die als eerst tot je faillissement gaan leiden.

Het eerste probleem is waar belegt uw pensioen of beleggingsfonds in? In huizen? 9% eraf jaar op jaar! In kantoorpanden? Die staan leeg, zijn door hun uitstraling ook in hoogconjunctuur totaal onverhuurbaar. Op de beurs? Geen enkel bedrijf staat nu genoteerd tegen intrinsieke waarde. Er bestaat geen enkele beleggingsstrategie die bestand is tegen de val van de euro of een ECB FED geldpers die nog tien jaar aanstaat.

Mijn investeringen zijn vooral in mijn mogelijkheden om in een veranderende economie nog steeds geld te kunnen verdienen in plaats van krijgen. In een normaal huis waar je met een gezin in kunt wonen en waar niet een locatie premie van een paar ton bovenop zit. Daarnaast zullen zaken zoals rijst en graan minder hard in waarde dalen zoals goud. Niet de fictieve derivaten, maar gewoon een paar pallets bij je thuis.

Om even terug op de opening post te komen. Dit soort grafiekjes zie je eigenlijk door de hele economie heen. Mooiste voorbeeld: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/11/... Het toont aan wat ik al jaren roep, de Nederlandse economie zit niet veel beter in elkaar dan Griekenland, alleen zien we daar de problemen eerder boven tafel komen.

Als eerste probleem zie ik niet zo zeer een generatiekloof, als we te veel geven aan de baby boomers, zullen die dat of uitgeven, (goed voor de economie) of aan hun kinderen geven (probleem opgelost). Probleem is dat investeerders, banken, verzekeraars, pensioenfondsen en heel veel bedrijven verslaafd zijn aan heel veel geld verdienen zonder risico met heel weinig inspanning.

Ik zie vooral een hele kortzichtige houding dat rendement binnen een paar maanden al terug op de rekening courant moet staan. Bijna geen interesse in projecten die over een periode van dertig jaar. Terwijl ieder normaal bedrijf, waar echt een tastbare meerwaarde wordt gemaakt, eigenlijk vruchten plukt van bomen die generaties geleden al geplant zijn.

Dat soort bomen planten we nu nauwelijks. Een weeffout die in onze hele maatschappij zit. Kinderen studeren wat ze willen, commerciële scholen bieden leuke fop opleidingen aan, die het marketingtechnisch heel leuk doen. Na het diploma eindigen ze met diploma, zonder kans op werk en studieschuld. Dat is geen basis onder een economie.

We hebben een numerus fixus op geneeskunde en een extreem probleem met opleidingsplaatsen voor specialisten, we missen straks midden in een recessie / depressie alleen in Nederland al 200.000 technici. Studies zoals mediamanagement, geschiedenis, culturele antropologie, politicologie, sociologie leiden op tot banen die het BNP nauwelijks ondersteunen of op voor de bijstand. Wanneer gaan we een kenniseconomie bouwen in plaats van een waterhoofd?

Samengevat zijn we niet meer bezig geld te verdienen, het geld wat gemaakt wordt, verdwijnt waarschijnlijk in statische voorraden van virtuele euro`s bij grote beleggers. We zijn op weg naar een 1930 USA scenario of Argentijnse toestanden, maar in plaats van het te erkennen er aan te werken en de landing rustig te laten verlopen kiezen politici ervoor alles te ontkennen. De Griekse grafiek des doods liet duidelijk zien dat ze liever op basis van idiote voorspellingen enorme financiële beslissingen nemen, dan realiteit accepteren.

Geld moet weer een ruilmiddel worden. Dat de betaling klopt bij de geleverde dienst.

Feynman | 09-12-12 | 10:37

Da's inderdaad deprimerend zo op de zondagmorgen..
*Jameson in de koffie doet*

Flinders | 09-12-12 | 10:36


necrosis | 09-12-12 | 10:26 |
Want jij denkt dat je tomaten nog kan krijgen voor de prijs van net na de oorlog? Je salaris is toch ook geen 15 gulden per week meer?

irma zonderboezem | 09-12-12 | 10:35

De huizenprijzen mochten dan onrealistisch hoog zijn, maar netto betaal ik de aankomende (nog) 25 jaar ruim 200 euro netto per maand minder voor hetzelfde huis als mijn buren. Alhoewel, hetzelfde... ik heb zelfs nog een verdieping extra. Dat is dan van mij en daarna volledig afbetaald. Verder zie ik de huurprijzen niet zakken en alleen maar stijgen. Die 200 euro nu zal dus flink meer worden. Geen probleem dus, zo lang we werk hebben tenminste...

Fopspeen | 09-12-12 | 10:35

roze_bril | 09-12-12 | 09:48 | + 1 -

Ik ben dolblij met het verdwijnen van het beroep van taxichauffeur. Met uitzondering van een minderheid zitten er toch vooral patjepeeërs en randgroepfiguren tussen die als het even kan misbruik maken van de situatie door de prijzen te verdubbelen.

Arhedis-Varkenjaab | 09-12-12 | 10:34

@ necrosis 10:26

Waren die misschien een halve kilo per stuk?

eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 10:34

@Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 10:28
Als het kon, kreeg je plus miljoenmiljard, je moet het echter doen met het maximaal haalbare: +1

necrosis | 09-12-12 | 10:30

Dus een giga belastingdruk die Nederlandse werknemers te duur maakt, torenhoge hypotheekschulden, meer mensen die door de staat betaald worden dan die zelf werken voor hun geld, enorme verslinding van geld in de semi publieke sector, een miljarden verslindende EU de we eigenlijk niet nodig hebben plus de volledige productie van goederen verplaatsen naar Azie veroorzaakt een crises?
Dat niemand dat had zien aankomen is volkomen logisch. Denk dat nog hogere belastingen hier wel een halt toe zullen roepen. (VVD modus uit).

me,myself and IK | 09-12-12 | 10:30

appeltjesgroeneweide | 09-12-12 | 09:44 | + 16

Zucht. Als je "regering" en "volksvertegenwoordiging" niet uit elkaar kunt houden... misschien terug naar de brugklas.

Arhedis-Varkenjaab | 09-12-12 | 10:29

@chiel_labiel | 09-12-12 | 10:24
Ik heb ondertussen genoeg 'zuur' gehad, waar blijft het zoet?
Zelfs Sinterklaas heeft me overgeslagen........

necrosis | 09-12-12 | 10:28

@Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:07 |

De Nederlandse samenleving heeft de Marokkaanse gemeenschap dertig jaar gegeven om orde op zaken te stellen. De uitdaging was eigenlijk niet zo bijzonder groot. Voed je kinderen op zodat ze meekunnen in de vaart der volkeren, draag bij aan de samenleving (wat eigenlijk sowieso als verlicht eigen belang kan worden gezien), en neem verantwoordelijkheid voor eigen gedrag. Dertig jaar later is het tegenovergestelde gebeurd. Kinderen volledig buiten de samenleving en ontspoort, ruifvreten op kosten van de samenleving is de norm, en uw tegeltje is exemplarisch voor de staat van het verantwoordelijkheid nemen.
.
Tief even heel gauw op met de vergelijking tussen de Joden in het interbellum en de Marokkanen in het nu. Die gaat volledig mank. In niets kan de (terechte) spijkerharde kritiek die het Marokkaanse tuigh nu krijgt worden vergeleken met de aanvallen op joden. Uw reactie is dezelfde zieligheidsreflex als het eerdere racisme roepen maar dan in een nieuw rabiater jasje.
.
Als u zo begaan bent met het lot van die arme Marokkaantjes stapt u nu de straat op en begint u direct met het inhalen van de teugels van die schatjes die nu al weer buiten het gezichtsveld van u en de ouderen op straat lopen rotzooi te trappen. Spoor uw gelijken aan hetzelfde te doen. U zult zien dat de Marokkanenkritiek snel verstomd als het gedrag dat daar aanleiding toegeeft verdwijnt.
.
MvG,
Parel

Parel van het Zuiden | 09-12-12 | 10:28

@irma zonderboezem | 09-12-12 | 10:15
Over 'gezond' gesproken:
Gisteren 2 (ja, twee!) tomaten gekocht voor €0,70, dat is omgerekend bijna anderhalve florijn voor TWEE tomaten!
Ik heb nog net niet gevraagd of ik de hele plantage had gekocht.....

necrosis | 09-12-12 | 10:26

Best lastig type met een telefoon. Ik heb besloten vaker op deze Volk en Vaderland website een kijkje te nemen.

Volk en Vaderland was een krant die door de NSB werd verspreid erg veel gelijkenis vertoont met deze website.
Ook in die tijd waren er stoere helden die vonden dat ze moesten zeggen " waar het op staat " geen blad voor de mond etc. Dat is toch ook wat hier gebeurt mensen of. denken jullie soms dat jullie timmermannen " NSB proof " zijn?

Kijk problemen moeten we aanpakken, benoemen zijn we al voorbij nu is het zaak om aan de slag te gaan samen met de " good guys " van die groep. Aangezien jullie de cijfers meestal goed kennen, zoals de gemeente ambtenaren in WO II die Jews opspoorden voor de Nazi's, weten jullie ook dat meer dan 90% van de Nederlandse Mocro flavour Good Guys zijn.

Niet zo zuur zeiken achter je beeldbuis pc maar loop de trap af en leef ga op zoek naar je mede mocro mensen en drink een glaasje munt thee met hen. Je zal verstelt staan van wat je ziet en hoort. Bekijk de dingen eens van de andere kant.

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:25

Balkenende zei het al " eerst het zuur dan het zoet"

chiel_labiel | 09-12-12 | 10:24

@De Belastingdienst | 09-12-12 | 10:05
Beste belastingdienst, weet jij wel dat iets erven niet altijd een geldelijke voordeel kan zijn? stel je erft een huis van 300K waar geen hypotheek meer opzit, maar waar je het van erft hadden geen eigen groot kapitaal, nee paar spaarcenten en meer niet.
Op een gegeven moment kom jij eraan, de belastingdienst, en dient er betaald te worden voor dat huis van 300K, wat jij allang te koop hebt staan maar aan de straatstenen niet kwijt kan. Wat dan ?? Erven wil niet altijd zeggen dat je er beter van wordt.
En dan heb ik het nog over erven van een huis, anderen erven ook schulden.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 09-12-12 | 10:24

Het zal nog even duren voor het doordringt, maar degenen die de afgelopen tien jaar een huis van een miljoen hebben gekocht zijn een half miljoen kwijt, voorgoed.

mans6640 | 09-12-12 | 10:23

@[email protected] | 09-12-12 | 10:13
Je kan beter een tentje hebben in een moestuin, bakstenen verteren namelijk slecht.....

necrosis | 09-12-12 | 10:21

Er behoeft maar één ding te veranderen,onze heilig geloof in groei moet van de baan. Daarmee los je niet de kleine depressie op, er zal altijd een vorm van hoog en laag conjectuur blijven, maar je kijkt wel minder somber en angstig naar de toekomst. Het is te zot voor woorden dat iedereen maar blijft geloven in groter, grootst. Er zijn genoeg voorbeelden van hele slechte grote bedrijven waar geen kruid tegen is opgewassen. Landen die meer hebben geleend dan dat ze ooit kunnen terug betalen. Laat de recessie zijn helende werk doen en de sterken zullen overleven en nieuwe business ontwerpen. Wat slecht is zal verdwijnen, prima dus. Niets om bang voor te zijn.

E Rectus Magnificus | 09-12-12 | 10:20

roze_bril | 09-12-12 | 10:08

Economie is een conjunctuurbeweging. De facto, is zo en blijft zo. Na een top volgt een dal en v.v. ofwel na regen, bla bla bla.

Er is een zeer grote groep jammeraars die zich graag laten piepelen en simpelweg krijgen wat ze verdienen.

netniet | 09-12-12 | 10:16


mijntweecent | 09-12-12 | 09:43 |
Tuurlijk lieverd,
Ik ben gezond, en dat is echt het enige echte belangrijke in de wereld. Als je gezondheid wegvalt is er niets anders meer belangrijk, geloof me maar.
Ik ga dadelijk lekker uitwaaien op het strand en dan haal ik een zakje friet in de haven. Echt geluk hoeft niets ( niet veel) te kosten.

irma zonderboezem | 09-12-12 | 10:15

De Belastingdienst | 09-12-12 | 10:05 |

Die rijkdom zit voornamelijk in baksteen, en dat is bijna niet meer te verkopen. leuk hoor, dat je als kinderen een huis erft van een half miljoen, maar als niemand het koopt? Je miet er wel belastingen over betalen gedurende de tijd dat het te koop staat.

@netniet | 09-12-12 | 10:03 |

Jij weet ook waarom hij weer aan het groeien is? Omdat er schandalig veel overheidsgeld tegenaan wordt gegooid. Dat is dus de kern van de grafiekjes hierboven.

*kuch

PS hier nog iets leuks. Ben vd Burg in de bocht tegen de makeluegenaars www.huizenmarkt-zeepbel.nl/

roze_bril | 09-12-12 | 10:08

Voor 40 jaar terug was de instelling, eerst sparen en dan kopen, bij de huidige generatie is het, eerst kopen en het geld lenen en dan zien we wel weer hoe het verder moet.

kneuterzak | 09-12-12 | 10:08

@ Dhr van Rossem

Waarom probeer je alle ellende van het slechte weer, de crises en jouw depressie hoerdoor allemaal in de schoenen te schuiven van " de Marokkanen" ?

Glashelder zijn jouw manieren. Door het bijna misselijkmakend koppelen van alles wat niet goed gaat aan een bevolkingsgroep doe je niks anders dan wat bv Volk en Vaderland deed met de Jews. Je lijkt me verstandig genoeg om dit toe te schrijven aan " dat zijn de cijfers in dit land" of " dat vinden onze Henk en Ingrids" of " dat is toch gewoon zo".

Houd daar nou eens mee op want je lost er niks mee op je zaait alleen haat en jaagt " the good guys" weg uit dit land en die heb je juist nodig om echt te werken aan alle uitdagingen van ONS Nederland.

Groetjes,

Braboberber

Barbaar8603 | 09-12-12 | 10:07

Op basis van versimpelde visies meningen ventileren bij geëxtrapoleerde grafiekjes; altijd hachelijk.

Fijnstoffer | 09-12-12 | 10:07

De armen blijven arm omdat de kosten stijgen; deels omdat de vraag afneemt, deels omdat de kosten daadwerkelijk door diverse oorzaken stijgen, zoals milieumaatregelen bijvoorbeeld.

Die kosten worden dienen te worden opgehoest door de werkende laag van de bevolking. De lastenverzwaring voor hen wordt groter, de koopkracht daalt. Voor de armen stijgt de koopkracht niet, dus de economie krimpt.

De bevolkingsgroei gaat onverminderd door terwijl de economie krimpt en de kosten verder toenemen door de bevolkingsgroei.

Feit is en blijft dat de wereldpopulatie te hoog is voor de aarde. Geboortebeperking zou al vele structurele problemen op den duur oplossen.

Als de vergrijzing doorzet en de babyboomers komen te overlijden, dan komt er een grote groep mensen(erfgenamen) aan die behoorlijk wat eigen vermogen heeft van minimaal 300.000. Dit duurt misschien nog een jaar of 10-20, maar het gaat onherroepelijk gebeuren.

Daar tegenover staat een grote groep mensen die rond de armoede grens leeft en dan gaan we weer een links kabinet tegemoet die de rijkdom weer eerlijk wil gaan verdelen.

De Belastingdienst | 09-12-12 | 10:05

Doemdenkerij dit. Na een aantal goede jaren volgt altijd verval, en de mindere jaren worden weer opgevolgd door een periode van groei en voorspoed. We helpen onszelf alleen niet door een aantal fundamentele problemen (die die periodes overstijgen) niet te benoemen en keihard aan te pakken. Het Marokkanen probleem is volgens mij net zo aanwezig in een groeiende economie. Alleen hebben we er dan minder oog voor omdat iedereen druk is met z'n nieuwe huis, auto, baan, vakantie etc.

Jadatmagikzeggen | 09-12-12 | 10:04

Gewoon aow en collectieve pensioenen afschaffen. Dan gaat de gemiddelde leeftijd die mensen halen vanzelf wel omlaag.

Willem VanDer Decken | 09-12-12 | 10:03

Hier Chinese economie ook al bijna kapotstuk:

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/21143050/__Chinese_groei_herstelt__.html

*kuch*

netniet | 09-12-12 | 10:03

En kappen nou met het verwennen van kansloze buitenlanders.
Ik zag gisteren een vrouw van een jaar of 40, dik, gehuld in een soort boerka voorbij komen tuffen op het fietspad op een elektrische scooter.
Ondertussen lopen Marokkaanse mannen, druk pratend op straat in soepjurken met gympies eronder op weg naar de moskee.
Het was vrijdag 11.00.
Dan vraag je je toch af wie dit circus gaan de houdt.
Vroeger kon bijvoorbeeld een timmerman in zijn eentje een gezin onderhouden, een koophuisje hebben, en dan werd er ook nog gezorgd voor opa en de baby.
En nu moeten alle zeilen bijgezet worden om de hypotheek te betalen, en dan hebben we het over tweeverdieners die minder vierkante meters tot hun beschikking hebben dan een koe in Nederland, en aan alle kanten opgeslokt zijn door het systeem , namelijk afhankelijk van belastingteruggave, hypotheekrenteaftrek, reiskostenvergoeding etc.
Vroeg of laat gaat dit systeem natuurlijk klappen.
Werklozen moeten verplicht meedoen aan zinloze integratiecursussen, zoals bijv. verkeersregelaar.
Hier groeit de economie natuurlijk niet echt van, alleen re-integratiebedrijven varen hier wel bij.
Het wachten is op de volgende grote technologische doorbraak, die werk en vooruitgang zal opleveren.
Ik denk dan aan elektrische auto's, robots met A.I. voor verpleging, huishouden en allerlei "slavenarbeid", nanotechnologie (ruiten of kleding die nooit vuil worden), gentechnologie (kanker, genetische defecten verleden tijd, versnelling evolutie), kwantumcomputers, enz.

King of the Oneliner | 09-12-12 | 10:03

@mijntweecent | 09-12-12 | 09:43

Mijn glas is halfvol, ik heb er zelf echter nog geen slok van gehad.

david keel | 09-12-12 | 10:02

Politici met visie denken nu na over het enorme probleem dat ons wacht over 30 jaar als de vergrijzingsgolf voorbij is: een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten, overschotten aan medici en zorgpersoneel, op de woningmarkt grote overschotten en leegstand, veel te hoge onderhoudskosten voor overbodige infrastructuur, etc.

Maar helaas hebben wij alleen politici die naar gisteren en vandaag kijken. Een enkeling kijkt nog naar morgen. Maar overmorgen is te ver van ons bed en verkoopt ook niet lekker aan de Kuddelandse kiezer.

Nu niet nadenken over de problemen die ontstaan als de babyboomers naar de eeuwige jachtvelden zijn vertrokken zal onherroepelijk leiden tot een herhaling van dezelfde kapitale blunders die ook in het verleden zijn gemaakt. Alleen dan zullen de massa-immigranten niet uit zuid Europa, niet uit noord Afrika, maar uit centraal Afrika onze verzorgingsstaat komen uitwonen.

Chiant | 09-12-12 | 10:02

@ Petrus P. 09:56

Precies, en geen 300 000 Polen die hier continu aan het werk zijn...

eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 09:59

Ach, ik werk wel door tot m'n zeventigste dan. Dat zal sowieso moeten straks als het zo doorgaat. Zorgen dat ik gezond blijf, dan kan ik de zorgkosten van alle ongezond levende paupers blijven ophoesten. Komt allemaal goed. En anders toch maar emigreren...

Pearlyan | 09-12-12 | 09:59

Misschien maar gewoon eens accepteren dat we een rijk land zijn, dat over haar piek heen is. Er bestaat niet zoiets als oneindige economische groei.
Japan zit ook al 20 jaar in een economische recessie. Dat is ook nog steeds geen arm land.
.
Ik maak me er al lang niet meer druk over. Het maakt toch niks uit... kouwe drukte en negatieve energie waar je niks voor terugkrijgt. Tijd die je beter kunt stoppen in meer geld verdienen om te compenseren voor de steeds hogere kosten en lasten.

fail | 09-12-12 | 09:58

nog 11 nachtjes slapen.
dan is iedereen weer schulden vrij toch?

janvanballegom | 09-12-12 | 09:57

Dus als ik het goed begrijp, gaan we het nog meemaken dat een steeldief niet meer om je geld vraagt.. maar om je huis of je leven? Tjésus zeg!

*Huis verstoppen gaat achter bosjes.*

deraderendraaien | 09-12-12 | 09:56

eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 09:47

Dat zou stap 1 moeten zijn: de deur dicht en, zolang er hier nog werklozen zijn niet meer open.

Petrus Poortwachter | 09-12-12 | 09:56

Het zou me o zo blij maken om maar een keer, EEN KEER, iets positiefs te lezen op geenstijl op een zondagochtend. Nieuw olifantje geboren, lekker weertje in december, ali b verongelukt samen met Albert verlinden, gewoon iets leuks!

Barack_Obama | 09-12-12 | 09:55

@appeltjesgroeneweide | 09-12-12 | 09:44

www.bootdisk.com/usb.htm

Alsjeblieft. En op google vind je meer.

ZKH EénOog | 09-12-12 | 09:55

Typerend van Rossem dat net alle indicatoren aantrekken in Amerika inclusief huizenverkoop en -prijs. Het herstel in Europa duurt iets langer dan in Amerika, simpelweg omdat de crisis hier ook later begonnen is en Europa altijd in het voetspoor van Amerika volgt.

Het einde van het Westerse kapitalistische bestel is niet in het belang van de kleine groep die daarvan profiteert en zal derhalve niet gebeuren. De wereld loopt immers vol koeien die zich graag laten melken.

Kortom slecht artikel.

netniet | 09-12-12 | 09:53

[q]Maar ook onze vergrijzing stijgt sneller dan het aandeel Mocro's in de misdaadcijfers[/]

Kunst, dat hangt al tegen de 90% aan en een beetje autochtoon uitschot is niet te voorkomen...

paost712 | 09-12-12 | 09:52

Vergrijzing is het probleem NIET.

Ieder werkend mens is in een normale situatie in staat om 1 ouder en 1 kind te onderhouden in een land met rond de 2 kinderen per gezin. Maar die werkloze, de ambtenaar, de woonmaffioso en de corrupticus die daar nog eens bovenop komen, die maken het onbetaalbaar.

En hee, om die vergrijzing te betalen, waren die Marokkanen en de rest toch in eerste instantie binnengehaald en vergezinsherenigd?

ZKH EénOog | 09-12-12 | 09:50

Als de babyboomers met pensioen gaan stort de economie in. Die hadden geleerd om te werken en zuinig te zijn.

who cares | 09-12-12 | 09:50

Ja, de goede tijden zijn wel een beetje voorbij. Vergrijzing neemt wereldwijd toe, ook in China met haar 1 kind politiek. Alleen fokken ze in Afrika en het Midden Oosten rustig verder en gaat de wereldbevolking richting 7.1 miljard in 2100. Dat kan de planeet niet aan. De voorspellingen van de Club van Rome zitten op schema ook al vinden sommigen dat een complottheorie.

Zzzzooooffff | 09-12-12 | 09:50

naschrift: ook het verdwijnen van veel beroepen (taxichauffeur, winkelier enz), onlangs nog genoemd hier bij GS, helpt daar niet bij. Daar zouden eventueel nieuwe beroepen voor in de plaats kunnen komen. Maar het is wel een probleem.

roze_bril | 09-12-12 | 09:48

Van Rossum, men laat de banken het hoofd boven het water houden, niet de Griekse medemens, die kan de tyfus genieten.

Noepje | 09-12-12 | 09:48

En daarom moeten we nog veel meer gelukzoekers binnenlaten hier. Not!

eerstneukendanpraten | 09-12-12 | 09:47

En dat op een regenachtige zondagmorgen.
*draait zich nog een keer om*

de Bree | 09-12-12 | 09:46

Dat zeg ik al tijden. Mede door de extra instroom kanslozen gaat dit enorm versnellen. Tel daarbij de steeds hogere levensverwachting op en de autochtone groep nietsnutten, dan kun je concluderen dat de verzorgingsstaat zoals hij nu is niet meer houdbaar is.

roze_bril | 09-12-12 | 09:45

Ik wil niet langer vertegenwoordigd worden door een groep van 150 mensen die zich regering noemt. Een groepje jongens en meisjes die de afgelopen decaden hebben toegekeken en vooral hebben weggekeken bij alle grote problemen die miljoenen mensen raakten en hebben geraakt (en wereldwijd miljarden).
Jongens en meisjes die schandalig veel hebben verdiend terwijl ze alleen maar bezig waren met partijpolitiek en persoonlijke belangetjes terwijl ze hadden moeten vooruit regeren. Dit parlementaire systeem is als werken met DOS: volledig achterhaald en niet meer van deze tijd (kan niet eens usb aansturen).

appeltjesgroeneweide | 09-12-12 | 09:44

Na regen komt zonneschijn. Als iets maar lang en ver genoeg daalt, dan komt er vanzelf een moment dat alles weer zo aantrekkelijk geprijsd is dat mensen vanzelf weer gaan kopen.

Ih8yousf | 09-12-12 | 09:43

Zijn er hier ook mensen bij wie het glas halfvol is? Ik word er bijna depressief van.

mijntweecent | 09-12-12 | 09:43

*Druk bezig Chinees te leren. Geen tijd te verliezen.*

Datzegiktoch | 09-12-12 | 09:42

Het antwoord op de crisis ligt bij de wetenschap en niet God of politiek.

BaldGefkens | 09-12-12 | 09:42

Gewoonweg allemaal naar de klote.
Het kabinet doet zijn uiterste best het volk uit te persen tot op het bot, en ja dat houdt een keer op.
Mij benieuwen wanneer hier de lente begint.

pokkeland | 09-12-12 | 09:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken