Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geld fopt. De ASN van Femke Halsema

debeerputvanasn.jpgDeze week weer een nieuwe aflevering van Goede Banken, Slechte banken. ING kreeg een mega-boete van de VS omdat zij in de jaren negentig zaken deed met 'schurkenstaten' en RABO werd door tv-presentator Grimbergen van Hollandse Zaken met pek en veren besmeurd omdat de bank een huis had laten veilen na een betalingsachterstand. Gelukkig was daar de ASN Bank die vol trots aankondigde dat ex-politica Femke Halsema de voorzitter van Raad van Advies wordt. De 'goede' banken ASN en Triodos floreren. Bij ASN nam het aantal klanten in 2011 toe met 11% tot 575.000. Bij Triodos ging het nog harder: plus 24% tot 355.000 klanten. Banken met een duidelijke, 'eerlijke' en vooral duurzame boodschap vallen in de smaak. Vooral bij de consument die de buik vol heeft van de 'bonusbanken die zoveel mogelijk ingewikkelde producten willen verkopen aan onwetende klanten en het eigen belang laten voor gaan'. De banken voeren onderling hun oorlogje duurzaamheid uit. ASN noemt zich 'de grootste duurzame bank van Nederland'. Triodos noemt zich een van de duurzaamste banken ter wereld en heeft daarvoor ook een prestigieuze prijs gekregen. De grootste willen zijn, waar hebben we dat meer gehoord? De uitspraak van ASN doet wel een beetje lachwekkend aan. De groeicijfers lijken spectaculair, maar het is allemaal peanuts. ASN heeft een marktaandeel van 2,7% in de spaarmarkt. RABO, ook heel duurzaam (zeggen ze), zal er niet wakker van liggen. Maar duurzaamheid vind je niet aan de creditzijde van de balans, maar aan de debetzijde: waar gaat het geld naar toe. ASN zegt het zelf! En dan zijn de feiten toch echt wat anders dan de vele mooie woorden van het management. Van de 9 miljard spaargeld gaat 5 miljard naar doodgewone woninghypotheken en slechts 2 miljard naar 'al die bevlogen duurzame ondernemers'. Dat ligt bij Triodos echt even anders. Daar gaat van de 3,7 miljard spaargeld 2,8 miljard (75%) naar echte kredieten. Deze opmerking kwam mij op een kleine reprimande van Halsema te staan. Ik moest wel begrijpen dat er strenge duurzaamheidseisen aan de hypotheken worden gesteld: maximaal 125% executiewaarde en niet hoger dan 350.000 euro, dus voor de 'kleine beurs'. ASN beschouwt wonen als een mensenrecht. Daarmee zijn woninghypotheken het blijkbaar ook. Ik heb er geen probleem mee dat ASN feitelijk een hypotheekbank is. Zelf beschouwen zij zich vooral als een 'maatschappelijk actieve' bank. Maar wat ik niet snap is waarom de bank zo weinig transparant is over 50% van de balans. Werkelijk elk kredietje wordt gespecificeerd (de Stichting Pameijer Keerkring kreeg maar liefst 4.000 euro), maar over de grootste post, 3,2 miljard (3.200.000.000) aan SNS Bank hypotheken, wordt niets, nul komma nul, gezegd. Hiermee moet u het doen. Zijn het hypotheken voor duurzame huizen? Zijn het klimaathypotheken? Aflossingsvrij of annuïteiten? Wat is de 'Loan to Value'? Wel of niet een NHG? Geen idee. Zelfs ABN AMRO geeft meer informatie over de hypothekenportefeuille (zie hier). Ik gooi de knuppel toch maar even in het hoenderhok. De spaarcentjes van de maatschappelijk bevlogen spaarders kwam eigenaar SNS Reaal - een bank in de problemen en naarstig op zoek naar geld - heel goed uit. SNS Reaal heeft geen toegang meer tot de kapitaalmarkten en is trekker van steun bij de ECB. Het maakt de balans van ASN ook risicovol. Zowel DNB als rating agencies waarschuwen voor de Nederlandse hypotheekmarkt en dan is 250 miljoen aan eigen vermogen niet veel. Maar het verdient natuurlijk wel lekker, kun je veel leuke dingen mee doen. Het is jammer dat Femke Halsema niet voorzitter van de Raad van Commissarissen is geworden. Dan heb je namelijk iets te zeggen in plaats van dat er naar je wordt geluisterd. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl Twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Wat troelala en financieel onbenul Femke Halsema bij de bank te zoeken heeft is mij niet duidelijk. triasenergetica | 24-06-12 |
----
Alle linksmenschen zijn toch vurig links totdat ze beter kunnen verdienen? Voorbeelden te over, om er een paar te noemen: Wim Kok, Lodewijk de Waal, Eveline Herfkens, Paul Rosemuller, al die PVDA zwendelaars in stadsdeel Amsterdam Zuidoost etc. etc.

Ad337 | 24-06-12 | 23:51

Femke is de nieuwe Wim Kok.

DirkZeeman | 24-06-12 | 16:56

Grote fout geweest van ASN om zich aan te sluiten bij SNS. Waarschijnlijk worden ze binnenkort ondergebracht bij Rabobank, net als Frieslandbank.
Wat troelala en financieel onbenul Femke Halsema bij de bank te zoeken heeft is mij niet duidelijk. Met bedrijven die hotemetoten gaan aannemen alleen vanwege de naam gaat het meestal fout.

triasenergetica | 24-06-12 | 11:51

-weggejorist-

DeReaBluurder | 24-06-12 | 09:05

Misschien is dat een tip: reduceer(restanten van) de arbeidersklasse en de middenklasse tot een toestand van abolute slavernij (zeg schuldenslavernij onder de het directoraat van het groot bankenkartel ), verlaag hun levensstandaard tot subsistentie-nivo - en voilà, je hebt een duurzame economie die een zeer gering beslag legt op natuurlijke hulpbronnen en een zeer groot beslag legt op menselijke fysieke arbeid. Dat is wat je noemt een groene economie: een slavenplantage op het landgoed van de too bigs to fail.

Van Duyvenbode | 23-06-12 | 23:09

.. mensen en instellingen die het woord "duurzaam" als slogan gebruiken verdienen de grootst mogelijke achterdocht.

Jan Passant mk2 | 23-06-12 | 22:18

-weggejorist-

TisNieZoMoeilijk | 23-06-12 | 22:06

@peterverhaar: t fin dagblad vanochtend goed gelezen en perfect overgeschreven...

Tena Lady | 23-06-12 | 21:29

Als de schrijver boven dit artikel het volgende had gezet: ASN is een dochteronderneming van SNS had het artikel al 90% minder inhoud. Maar dat is mijn bescheiden mening.

HeadY` | 23-06-12 | 19:34

Hahahahahaaaahaa. Ja hoor, duurzame hypotheken. De ASN is een soort opvolger van de DSB dus. Femke heeft gewoon een commisariaatje. Nix duurzaams, wel geld in het laatje.

kaskoeskielewan | 23-06-12 | 18:27

Stijgend gebruik van het woord "Duurzaamheid" is niet duurzaam: xkcd.com/1007/

mr gaga | 23-06-12 | 16:43

Wees blij dat GL niks te zeggen heeft bij een bank voor het volk. Want meer bestuurservaring dan het plannen van acties van miljeumaffiosi hebben ze niet. Bovendien geven linksen per definitie meer en ruimschoots geld uit, alleen maar als het geld van anderen is

blaster | 23-06-12 | 16:38

-weggejorist-

micd | 23-06-12 | 16:32

Ik heb ooit naar Triodos en ASN gekeken of dat enigzins kon concurreren met de grote mafia-banken die ons hier langzaam ten gronde richten. Resultaat; niet alleen duurder maar ook gewoon slechter. Je moet wel heel principieel zijn om daar te bankieren. En bij die hele principiële club hoor ik niet. Brr..

Jean Kloot | 23-06-12 | 16:08

Warren Buffett, Brooksley Born hebben het allemaal al uitgelegd:
de derivatenhandel is een massavernietigingswapen en dat moet zsm
worden ontmanteld. Anders is het te laat. Iedere dag dat men wacht met Glass Steagall is een gok met de toekomst van de mensheid. Er zal een volgende financiële schok voor nodig zijn voordat Glass Steagall een serieuze kans maakt. En dan nog...
de mens leert maar langzaam.

Van Duyvenbode | 23-06-12 | 16:05

@ harry pikkel | 23-06-12 | 15:49

Toegegeven, natte vingerwerk gaat wat ver en ik liet me verleiden tot het woordgebruik van onze demissionair minister van Defensie dhr Hillen. De huidige koersen (aandelen, fx, rentes) worden uiteindelijk bepaald door vraag en aanbod en zijn behoorlijk representatief, er ligt immers geld op tafel. Toch zijn pure toekomstvoorspellingen (zoals AEX over 1-jaar) wat mij betreft niet meer dan 'educated guesses'.
-
Dat mijn boodschap hier niet altijd overkomt, ben ik me wel terdege van bewust.. thanks voor de tip, though.

Mick Jacker | 23-06-12 | 16:03

Mick Jacker | 23-06-12 | 15:27
Dat is niet helemaal waar. Natte vingerwerk is ergens een slag naar slaan. Het weer kun je met - laten we zeggen 80% zekerheid - voorspellen. Ook de economie kun je met een bepaald percentage aan zekerheid voorspellen. Dat is nog altijd beter dan natte vingerwerk, al is het geen exacte wetenschap.

Ik lees trouwens aandachtig mee en ben altijd blij met een tegengeluid. Maar je gebruikt inderdaad een bepaald jargon waardoor ik bang ben dat je boodschap niet overkomt.

harry pikkel | 23-06-12 | 15:49

Geld heb ik niet en verstand ervan ook niet.
Ik lees eigenlijk vooral die column van Verhaar om te zien hoe hij door een aantal wel bekwame reaguurders steevast vakkundig gefileerd wordt,dat is dan ook voor mij de enige reden dat hij mag blijven .

K.Zwellever | 23-06-12 | 15:42

Duurzaam is tegenwoordig een lege term die, puur uit PR-motieven, op werkelijk alles geplakt wordt dat verkocht of onder de aandacht gebracht moet worden. Alles is in feite duurzaam. Men beseft alleen niet dat als je zo'n term zo vaak gebruikt, het PR gehalte alleen maar afneemt. Je zou bijna kunnen stellen dat iets wat 'duurzaam' genoemd wordt, onmiddelijk niet meer te vertrouwen is. Immers, als men deze termen bezigt dan is men blijkelijk niet meer in staat om met concrete, tastbare zaken de kwaliteit en effectiviteit van een product te bewijzen.

MaxTheDragon | 23-06-12 | 15:31

@Mick Jacker | 23-06-12 | 15:27 | + 0 -

Met dit verschil dat de toekomstvoorspellingen die je nu noemt, niet gebracht worden als zijnde berekend of wetenschap.

Hans Hillen | 23-06-12 | 15:30

@ Hans Hillen | 23-06-12 | 14:49

Volgens mij mag ik hieruit opmaken dat je denkt dat ik een bankier ben? Fout. Ingelezen in de materie? Ja, dat heb ik wel zoveel mogelijk geprobeerd. Zouden anderen ook eens mogen doen.

Overigens zijn álle toekomstvoorspellingen het werk van een flink aantal natte vingers. De EUR/USD, Dow/AEXie en de rente over een jaar, het weer over een paar dagen, de toekomst van El Hamdaoui, het aantal doelpunten van Van Persie volgend jaar, bla, bla.

Mick Jacker | 23-06-12 | 15:27

@vraagstaart | 23-06-12 | 11:18
ze schijnt er 9000 euro per jaar voor te krijgen. dat zegt ook wel iets over de inhoudelijkheid en verantwoordelijkheid van zo'n baantje. Maar wel een goedkope, dat dan weer wel.

Tegenwoordig kijkt de Nederlandsche Bank veel stricter naar de benoembaarheid ("fit and proper") van de commissarissen en leden van de RvB van financiele instellingen. Ed Nijpels weet er inmiddels van: DNB wilde hem niet meer accepteren als voorzitter van het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds, vanwege zijn rol als voorzitter van de RvC bij Dirk Scheringa. Ik kan me niet voorstellen dat Onnozele Halsema wel een goedkeuring zou krijgen.

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 15:24

Oh ja, en Halsema is een hypocriete trut.

blauweleasebaklul | 23-06-12 | 15:11

Banken zijn sowieso faute instellingen, door geld uit te lenen wat men niet zelf bezit. En dan kan het mij niet schelen of een bank een mooikonijntje of eekhoorn als logo heeft.
Wat dat betreft werkte geloof ik alleen DSB met 'echt' geld. Die moest dan ook kapodt.

blauweleasebaklul | 23-06-12 | 15:10

Johan Oldenkamp van SOPN legt uit: www.pateo.nl/20120619_video.htm

oud geld systeem vervangen, de euro valt door gevestigde orde.
Graag weer echte democratie in Den Haag ipv lobby partijen

Aluhoedjuh | 23-06-12 | 14:54

@Mick Jacker | 23-06-12 | 13:02 | + 0 -
"Langjarige rentes worden gedreven door swaprentes op de kapitaalmarkt, die worden gedreven door verwachte Euribortarieven, die worden gedreven door de kortlopende rentes. De opslag bestaat uit een kredietopslag, een liquiditeitsopslag en verdere operationele en marktrisico's." Kortom, de rente wordt met een natte vinger op basis van gokken/verwachtingen vastgesteld. Maar worden door de banken gebracht als ingewikkelde reken/opslagmodellen. Je bent voor mij één van de bewijzen dat bankiers inderdaad helemaal niets toevoegen en slechts een zielig rookgordijn optrekken. Een typische kwaal van luchtverkopers: maak het zo ondoorzichtig mogelijk, smijt met zelfverzonnen ingewikkeld jargon en mensen denk al snel dat het erg complex is. De banken komen er al erg lang mee weg en waarschijnlijk duurt dat nog wel voort. Ik ben wel blij dat je er zelf nog in gelooft. Kom je vast ver mee.

Hans Hillen | 23-06-12 | 14:49

@Badderbeest! | 23-06-12 | 12:34 | + 3 -

Die Mick Jacker dacht even interessant te doen met z'n 'senior' en 'sovereign'. Krijgt even fijne repliek. *Badderbeest wel een waardevolle toevoeging vindt*

Hans Hillen | 23-06-12 | 14:34

Wie geld wil stelen begint een bank... En wie hypocriet is en geld wil stelen begint een duurzame *kots* bank.

Doc Damage | 23-06-12 | 14:28

centrale banken = monopolie nepgeld met rente.
SOPN 76+ zetels in sept 2012

Aluhoedjuh | 23-06-12 | 14:27

Ligt het aan mij of begint Peter verhaar de Bandirah van de bankartikeltjes te worden? Verband leggen tussen Triodos en ASN is gezocht; Femke dissen is zo 2009 (was niets, is niets en het zal ook nooit wat worden met ons Femmeke), invloed ASN is te verwaarlozen in grote geheel, etc....

Lacan | 23-06-12 | 14:25

Hoe is het nou om iedere week zo voor joker gezet te worden flapdrol Verhaar? Sukkel........

Nilfisk | 23-06-12 | 14:22

Goede keuze dus die ik gemaakt heb om jaren gelden al over te stappen van ING naar Triodos.

Roger Kaputnik | 23-06-12 | 14:16

@ Badderbeest! | 23-06-12 | 13:16

Dat het financiële systeem aan alle kanten wankel - en op sommige plekken verrot - is, zal ik hier ook niet ontkennen.
-
Toch worden hier teveel feiten verdraaid en jij doet hier vrolijk (nouja..) aan mee. Nog een voorbeeld: ik heb niet het idee dat er veel banken zijn die het geld voor 3-jaar ophalen om het voor 75 basispunten minder terug te brengen naar de ECB. Dat is nogal een dure verzekering, wanneer je hetzelfde geld ook wekelijks kan trekken via de MRO bij de ECB. Het zijn de perifere banken die ophalen, het geld stroomt in welke vorm dan ook naar de kernbanken en die móeten het geld, omdat het eurosysteem gesloten is, uiteindelijk wel terug storten op de depositofaciliteit (goedkoper dan overnight zelf vasthouden). Die dep.faciliteit (nu op EUR 769bn) geeft slechts de overvloedige liquiditeitspositie aan.

Mick Jacker | 23-06-12 | 14:04

mygfisbrazilian | 23-06-12 | 13:45
Virussen heersen ook, maar net als Triodos niet erg aan te bevelen. Huidige rentepercentage internet spaarrekening: 1.4 procent. Da's de helft van wat je elders ontvangt. De "goeie dingen" die ze doen gaan eveneens opkosten van de rekeninghouders. Hypocriete zakkenvullers...

Ad337 | 23-06-12 | 14:04

Alles waar Femke Halsema zogenaamd voor stond in de politiek is met deze nieuwe baan bij ASN in een klap teniet gedaan. Links lullen, rechts vullen.

lulkoekhapper | 23-06-12 | 13:50

@CoJoNes | 23-06-12 | 13:27

Komkom, de Rabobank is een goudeerlijke coöperatieve bank, ze hebben zelfs aandelen in de Rothschild bank.

www.nujij.nl/economie/rabobank-neemt-b...

U weet wel, die bank die wereldwijd regeringen *kuch* adviseert.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:47

Triodos bank heerst gewoon. Ik raad die bank een ieder aan.

mygfisbrazilian | 23-06-12 | 13:45

@Niemands Knegt | 23-06-12 | 13:19

Precies, als de regering die banksters er niet onder kan krijgen moet de bevolking het maar doen. Daarvoor moeten we wel eerst bewustzijn gaan kweken bij de massa.

Dat zal alleen lukken als we constant maar blijven wijzen naar de banken. Niet naar landen als griekenland etc. en al helemaal niet naar bevolkingsgroepen.

Alle trammelant komt door oplichters, niets meer en niets minder. De EUSSR dictators moeten we de aardkloot afschoppen, daar zal een revolutie voor nodig zijn.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:40

@Jopie2009 | 23-06-12 | 12:56 | + 6 -
Verhaar is een onetrick pony. Grappig dat hij zo op mij neerkijkt. Had ik niet verwacht van Janus.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 13:37

de dsb heeft ook weleens een bestuurder met een sterk politiek profiel binnen gehaald.
men weet hoe het afliep.

helaas zit deze lachebek nog wel bij de abn.

het incestueuze geneuq tussen de politieke en financiele elite is de schuld van deze crisis en depressie en zorgt ook weer niet voor de echte oplossing.
vermoordt de middenklassen is hun credo en pak hun spaargeld,vrijheid en toekomst af.

www.youtube.com/watch?v=1CLhqjOzoyE&am...

goed luisteren en deze speech kan men zo op europa ,ecb,bestuurders etc etc projecteren

S.Hole | 23-06-12 | 13:34

@AntiSoof | 23-06-12 | 13:06

Sorry, ik zal het piramidespel even heel snel en kort proberen uit te leggen.

De bedoeling is dat u de kettingbrief doorverkoopt aan 2 mensen die op hun beurt ook weer doorverkopen aan 2 mensen.

De berekening is als volgt. 1x2=2x2=4x2=8x2=16x2=32x2=64x2=128x2=256x2=512x2=1024x2=2048x2=4096x2=8192x2=16384x2=32768x2=65536x2=131072x2=262144x2=524288x2=1048576x2=2097152x2=4194304x2=8388608x2=16777216x2=33554432x2=67108864x2=134217728x2=268435456x2=536870912x2=1073741824x2=2.147.483.648 etc. etc.

In een stap of 25 heb je de hele wereldbevolking nodig die mee moeten doen met je spel, op enig moment stokt het dus. De mensen boven aan de lijst krijgen dus allemaal veel geld en de grote massa die als laatste instapt betaald het gelag.

Zo werkt het monetaire stelsel ook zo ongeveer. Een paar mensen worden heel erg rijk en de grote massa mag bloeden. (wij dus)

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:33

Gelukkig is Peter's geldschieter, de Rabo-bank, vreselijk transparant. Hun commercieel vastgoed portefeuille is rock solid, echt waar. Staat allemaal uit en te na beschreven in de gedetailleerde jaarcijfers van de Rabo... Oh, wacht. De Rabo is niet beursgenoteerd en een cooperatieve... Hmmmm.

Kom op Peter, de Rabo is de grootste beerput van Nederland, dat weet iedereen.

CoJoNes | 23-06-12 | 13:27

@Badderbeest! | 23-06-12 | 13:16
Vrees dat je gelijk krijgt merendeel v/d mensen weet niet wat er gaande is, interesseert ze ook geen moer, totdat ze het gaan merken.
VRaag wel eens aan bekenden wat ze van ESM/ESF vinden, antwoord ????

Uw Verzekeringsadvis | 23-06-12 | 13:25

@necrosis | 23-06-12 | 13:10

Je wou toch meedelen in de *kuch* winst van je papieren zakdoekje? De winst is dat *WE* een miljoenmiljard jaar € 7,50 aan rente moeten betalen.

Nu niet terugkrabbelen. #foei

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:21

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:16
Tuurlijk. Geestelijk rijk tenminste ;)

AntiSoof | 23-06-12 | 13:20

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:08 |
Inderdaad; een (over het algemeen) verschrikkelijk onbehouwen man, maar zijn 'Bank Veto' uit 1832 is in deze tijden eigenlijk ongelofelijk actueel.

Niemands Knegt | 23-06-12 | 13:19

@AntiSoof | 23-06-12 | 13:06

En, ben je er rijk van geworden?

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:16

Mick Jacker | 23-06-12 | 13:02 | + 0
-
Meneer is zelf doorgeleerd bankier neem ik aan. Vandaar dat u is verblind door de gouden bergen. De ECB heeft momenteel (eind 2011 + begin 2012) ruim 1000 miljard uitgeleend aan banken, ongedekt tegen ongeveer 1% voor een termijn van drie jaar. De banken mogen er mee doen wat ze willen. Sommigen weten even niets of durven niets en lenen het zelfs weer terug aan de ECB. Uiteraard om het binnenkort op een betere plek kwijt te kunnen. Die 1000 miljard is overigens het bedrag wat de publiciteit heeft gehaald. De banken die hebben geleend worden niet bij naam genoemd omdat het zou kunnen worden uitgelegd dat deze banken "op omvallen staan" misschien is er wel veeeeeeeeel meer uitgeleend. De ECB doet maar wat.
-
Hoe dan ook, ik heb niet geleerd om de peoppraat van banken en politiek te kunnen ontcijferen. Maar ik heb maar 1 snuif nodig gehad om te snappen dat het systeem door en door verrot is.
-
Het systeem gaat dan ook klappen, misschien morgen, misschien volgende week of over een maand, misschien weten ze het nog een paar jaar te rekken maar klappen zal het. Het duurt niet zo gek lang meer voordat de bevolking banken in de fik gaat steken.
-
ikzelf houd niet van zachte heelmeesters en ik hoop iedere ochtend als ik het nieuws aanzet dat de poep eindelijk de ventilator goed heeft geraakt. Kunnen we lekker een paar jaar zielig doen en dan beginnen met de wederopbouw. Wijzer geworden door een dure les.

Badderbeest! | 23-06-12 | 13:16

@Feynman | 23-06-12 | 11:42
*PROEST*

yamahaha | 23-06-12 | 13:13

@Parsons | 23-06-12 | 12:59
Tja, ik denk dat er pas wat gaat veranderen wanneer de euro inklapt en daarmee het huidige systeem op zijn grondvesten zal doen schudden.

La Bailaora | 23-06-12 | 13:13

@necrosis | 23-06-12 | 13:05
Het verhaal kun je één op één kopiëren naar Nederland.

Parsons | 23-06-12 | 13:10

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:03
Geen denken aan, als je kosten stijgen, verhoog je de kosten maar van je snert.
En als je niet wilt verhogen, probeer dan maar een lagere prijs te bedingen voor je spliterwten.
*ja, ik lees ALLES*

necrosis | 23-06-12 | 13:10

@Onderbuik | 23-06-12 | 13:03
Sorrie, ik was onduidelijk.
Met natuur bedoel ik alles. Mensen, dieren, bomen etc. Al dat leeft, zeg maar. En die natuur is perfect. Wij hebben niets nodig. Wij zijn vrij. De rest is bijzaak en berust vaak op illusies, leugens en gedoe.

AntiSoof | 23-06-12 | 13:09

Hé Peter, heb je dit al gezien? (Ik denk het niet hè?):
www.youtube.com/watch?v=64eI831eKY8&am...
Door de bankencrisis had IJsland een recordschuld, maar anno 2012 is het land verlost van schulden. Hoe? Door op te komen voor de burgers en korte metten te maken met banksters.

Niemands Knegt | 23-06-12 | 13:09

@Niemands Knegt | 23-06-12 | 12:55

100 jaar eerder was er ook al iemand die vocht tegen banken. nl.wikipedia.org/wiki/Andrew_Jackson .

Thomas Edison was wat aan de late kant zeg maar.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:08

-weggejorist-

micd | 23-06-12 | 13:08

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:01
Grappig. Ik deed wel eens mee met een brievenpiramide spel. 5 Gulden in een enveloppe doen en dan opsturen aan iemand. Dan zouden anderen dat later ook doen en zo zou ik ook rijk worden.

AntiSoof | 23-06-12 | 13:06

@Parsons | 23-06-12 | 12:59
Dat was weer onaangenaam leesvoer, maar 'the truth hurts'.
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat Canada zo'n enorme schuld heeft met hun olievoorraden.
Maar in dat deel van de wereld is schijnbaar alles mogelijk, kijk maar eens naar de staatsschuld van de VS, dat zijn pas serieuze cijfers....

necrosis | 23-06-12 | 13:05

@AntiSoof | 23-06-12 | 12:48
Of de natuur perfect is weet ik niet, doet er nu ook even niet toe.
Punt is dat er heel veel mensen zijn die niet in harmonie leven met de natuur. Belangrijkste probleem is m.i. nog steeds dat de fossiele brandstoffen aan het opraken zijn, de wereldeconomie is hierop gebaseerd.
Die co2, zure regen, is allemaal gelul in de marge.
Kernenergie is een redelijke oplossing voorlopig, maar dit mag niet van GL.

Onderbuik | 23-06-12 | 13:03

@necrosis | 23-06-12 | 12:47

Ik heb zojuist € 100,- los gepeuterd tegen slechts 15% rente, of je even € 7,50 per jaar wilt betalen de komende miljoenmiljard jaar.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:03

Badderbeest! | 23-06-12 | 12:34

We houden het 1,2,3tje even aan. Excuus voor de peop, ik zie dat het vooral in je ogen is beland.

1) Inderdaad, van de NLse banken is het alleen officieel bekend dat het al bijna failliete SNS en vLanschot direct hebben aangeklopt bij de ECB/DNB voor de herfinancieringsoperaties. In de reaguursels zie ik ook Aegon Bank staan, dat kan best, maar weet ik nergens terug te vinden. De meeste banken halen het op op de markt, waar de kortlopende rentes (min0,25% max1,75%) inderdaad worden bepaald door de ECB. Natuurlijk, op die markt rolt geld gecreëerd door de ECB, maar geldschepping is beter te meten met M3 en data laten zien dat de transformatie van basisgeld (inderdaad, het deel uitgegeven door centrale bank) naar ruimere geldhoeveelheden compleet op zn gat ligt door een gebrek aan vraag naar dat geld.

2) Je volgorde is onjuist. Er wordt eerst onderpand ingebracht, bijvoorbeeld een ABS met een minimum rating van A (wat niet zo hoog is als normaal, klopt, maar meer waard dan bierviltjes en pleepapier). Op voorhand geen onderpand? Geen toegang tot loket ECB. Dan kan een bank wel altijd nog aan de duurdere ELA-kraan gaan hangen (zie bijv. Ierland en Griekenland).

3) Dat verband is er wel: langjarige rentes worden gedreven door swaprentes op de kapitaalmarkt, die worden gedreven door verwachte Euribortarieven, die worden gedreven door de kortlopende rentes. De opslag bestaat uit een kredietopslag, een liquiditeitsopslag en verdere operationele en marktrisico's. De bank kán niet voor 10 jaar bij de ECB lenen tegen een vaste 1%. Ook niet vast voor 3 jaar: het tarief op zo'n terugkooplening is de gemiddelde MRO-rente gedurende de looptijd. En ja, het is logisch dat het sommetje positief uitpakt voor de bank, net als dat positief zou moeten uitpakken voor elk ander bedrijf. Anders ga je uiteindelijk failliet. Dat de overheid er verlies op maakt is hun eigen keuze: dan schaf je de HRA toch lekker af. Oh, en 30-jaars lenen dan tegen 2% bij de overheid? Maken ze dan geen verlies? Denk je dat ze dat kunnen financieren? Wat dacht je van de aankomende huizenbubbel als kredieten zo goedkoop aan consumenten worden weggegeven?

Mick Jacker | 23-06-12 | 13:02

@AntiSoof | 23-06-12 | 12:46

Het is indoctrinatie, pure indoctrinatie. Verzin een mooi verhaal, vertel mensen dat ze schathemeltjerijk gaan worden en iedereen stapt verblindt van hebzucht achter je aan. Kritische vragen worden niet meer gesteld, helaas.

In de financiële wereld zijn zoveel mooie en misleidende termen bedacht, puur en alleen om iedereen een rad voor ogen te draaien.

Zie het als een piramidespel, ik heb 3x in de praktijk meegemaakt hoe mensen er als idioten intrapten. De 1e keer was ruim 30 jaar geleden, mijn vader trapte er met open ogen in en kon een verlies van fl. 100,- afschrijven.

De 2e keer was 20 jaar geleden, een of ander piramidespel waarbij mensen 2 cheques van fl. 300,- moesten inleveren. De complete Gasunie in Groningen stond zo'n beetje stil, allemaal hebzuchtige idioten die dachten heel rijk te worden.

De 3e keer (15 jaar geleden) werd ik meegenomen naar een bijeenkomst in de filmstudio van Veenendaal. Een juichende en klappende massa idioten die het heerlijk vonden om fl. 5.950,- te verliezen. De praatjes waren mooi, geen gezeik, iedereen rijk. Ik denk dat ik 1 vd weinigen was die de zaal verliet zonder *kuch* fl. 5.950,- te *proest* investeren.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 13:01

Het verkiezingsprogramma van D'66:
www.powned.tv/nieuws/politiek/2012/06/...
Natuurlijk stemmen, mensen.
Tenslotte was de ongekozen burgemeester en tevens ex-minister van D'666 (Thom de Graaf) een sympathiek mens....
*teiltje zoeken doet*

necrosis | 23-06-12 | 12:58

JA ja SNS 2006 aandeel € 17,00 nu € 1,00 , tel uit je winst.

Uw Verzekeringsadvis | 23-06-12 | 12:58

@Feynman | 23-06-12 | 11:42
Verhaar is gewoon een vervelend ventje die toevallig met de verkoop van Alex zijn 'lucky break' had. Uit zijn twitter berichten kan je ook opmaken dat hij spuugt op het GeenStijl publiek. Verder kan je uit zijn twitter berichten ook overigens opmaken dat het een complete onbenul is, zoals zijn bericht gisteren over "waarom is het erg als KPN down the drain gaat, we hebben Vodafone toch nog" (of iets in dergelijke bewoordingen). Dit stukje riekt dan ook meer naar jalouzie versus Halsema (boehoehoe, zij krijgt wel een leuke functie, en ik met al mijn miljoenen en fantastisch bancair inzicht mag alleen nog maar columpjes schrijven op GS).

Jopie2009 | 23-06-12 | 12:56

Als je uit lucht geld creëert en doorgeeft met heffing van rente en met fysieke goederen als onderpand, dan is dat in werkelijkheid toch plat gezegd een model van onteigening en dus op den duur uiteindelijk pure knechting?
Thomas Edison gaf reeds uiting aan zijn onbegrip voor dit systeem in The New Times van 6 december 1921!: query.nytimes.com/mem/archive-free/pdf...

Thomas Jefferson begreep het goed: “I believe that banking institutions are more dangerous to our liberties than standing armies. Already they have raised up a monied aristocracy that has set the government at defiance. The issuing power (of money) should be taken away from the banks and restored to the people to whom it properly belongs.”

Peter Verhaar als oud geschiedenisleraar en oud bankster had ik van jou op dit gebied meer samenhang en historisch besef verwacht.

Niemands Knegt | 23-06-12 | 12:55

Bigi Bana Boy | 23-06-12 | 12:15
Ik vertaal -3 kudo's naar : Er zijn minimaal drie pathetische niet-ASN bankmedewerkers zonder enig carriereperspectief onder de reaguurders.

Bigi Bana Boy | 23-06-12 | 12:55

Halsema, was dat niet die vrouw die haar kinderen van een zwarte school haalde omdat ze geen sociaal experiment zijn? Die mentaliteit past goed bij de ASN bank. Het ideologische van die bank wordt wel verwacht van de rekeninghouders, die krijgen amper 1 procent rente op hun spaarrekening. Dus duurzaam is net als bij Eneco in werkelijkheid: duur!

Ad337 | 23-06-12 | 12:55

@AntiSoof | 23-06-12 | 12:48
De natuur is inderdaad perfect, helaas verpesten mensen het geheel door zich te gedragen als een opperwezen.
Een gedrag dat nooit geratificeerd wordt door dieren als krokodillen, haaien of Portugese oorlogsschepen...

necrosis | 23-06-12 | 12:53

@Onderbuik | 23-06-12 | 12:45
Onzin. De natuur is perfect. Als 'de mens' (d.i. sommigen) maar niet ingrijpt(en).

AntiSoof | 23-06-12 | 12:48

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:42
Jij krijgt dus nooit meer een papieren zakdoekje van mij, tenzij ik meedeel in de winst......

necrosis | 23-06-12 | 12:47

@Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:42

In dat geval raad ik u aan om asiel aan te vragen in Iran of Zuid Korea.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:47

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:43
Ja, dat is ook zo. Ik snap het ook. Maar alles gaat in tegen al dat we geleerd hebben. Ik moet telkens aan het sprookje van de wolf en de zeven geitjes denken.

AntiSoof | 23-06-12 | 12:46

@Marcus Porcius Cato | 23-06-12 | 12:34
Wat mij betreft komt Femke niet verder dan de positie van koffie-juffrouw.
Ze had haar (voormalig?) linkse muil vol van rechtvaardigheid, totdat ze haar eigen kinderen toch maar op een 'witte school' plaatste.
Geef mij een reden om vooral te klappen voor dit soort landverraders....
Wellicht een beetje kort door de bocht maar hopelijk snap je wat ik bedoel.

necrosis | 23-06-12 | 12:45

Er zijn teveel mensen op de aarde en teveel tokkies (allerlei rassen) die teveel kinderen fokken.
Femke heeft er ook al een paar dacht ik.

Onderbuik | 23-06-12 | 12:45

@AntiSoof | 23-06-12 | 12:37

Bijna goed, het probleem zit hem in de rente die betaald moet worden over verzonnen geld.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:43

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:41 | + 0 -
Zeg wel wanneer volgende week ben ik heel de week in Brussel. Kan ik vluchten.
Iets zegt mij dat de volkswoede ook mij zal raken.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:42

@necrosis | 23-06-12 | 12:35

Tnx.

*papieren zakdoekje gebruikt om tranen te drogen een vervolgens aanbieden gaat bij de bank als onderpand*

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:42

@janneman1977 | 23-06-12 | 12:34

Heel simpel, massaal met hooivorken, pek, veren, fakkels en guillotines oprukken naar Brussel/Frankfurt.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:41

Op klokkenluideronline en argusoog staan leuke items over dit onderwerp. Het probleem zit 'm in de rente.

AntiSoof | 23-06-12 | 12:37

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:29
*papieren zakdoekje aanbieden doet*

necrosis | 23-06-12 | 12:35

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:20 | + 0 -
Ik kwam dit artikel gisteren tegen bij nujij, en ja deze mensen zullen hun hypotheek wel niet meer kunnen betalen
Ik heb geen idee hoeveel kans deze mensen maken bij een rechtbank, maar mij gevoel zegt 0
maar wat neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:05 | + 1 - hier zegt is waar de banken verzinnen geld (Fractional Reserve Banking) en hoe rechtvaardig is het dat wij 30 jaar moeten werken om een paar getallen die zijn ingevoerd weer weg te werken
Het systeem is ziek maar hoe moet het anders en hoe komen we daar?

janneman1977 | 23-06-12 | 12:34

Mick Jacker | 23-06-12 | 12:17 | + 0
-
Misschien moet je minder van die "ingewikkelde" peopwoorden gebruiken.
-
1) ALLE banken lenen geld bij de centrale banken tegen ongeveer een procent heden ten dage. De centrale bank waar ze het lenen verzint dat geld. Geldcreatie dus. Dit werkt inflatie in de hand. En dus komt dit geld weg bij ALLES en IEDEREEN die geld in deze valuta bezit.
2) Het geld is pas gedekt als de bank het doorleent. Het onderpand is dan datgene wat er mee aangeschaft wordt. In het geval van een hypotheek is dit vastgoed, in het geval vaan een (staats)obligatie is dit een waardepapiertje.
3)Dat kan natuurlijk ook, ware het niet dat er eigenlijk geen verband is tussen de rente die de bank aan DNB of ECB betaalt. De toeslag is gebaseerd op "het risico" en "de winst" die de bank denkt te lopen en denkt nodig te hebben. En nee, als de rabobank nu 1 miljard leent van de ECB tegen 1% met een looptijd van 10 jaar met als doel er langlopende bankproducten als hypotheken van te maken is dat geen variabele rente. Ook doet het er niet echt toe welk percentage je in het sommetje invult. Alle percentages hoger dan het percentage dat de bank voor de lening bij de centrale bank betaalt pakt negatief uit voor burger en overheid. En positief voor de bank.

Badderbeest! | 23-06-12 | 12:34

@ Peter Verhaar
Ik begrijp niet dat jij, of wie dan ook, zich ook maar iets gelegen laat liggen aan de kritiek van Femke Onnozele Halsema. Hoewel het natuurlijk wel vermakelijk blijft. Ze is de (ex)risee van de tweede kamer met, een wat dat aangaat zeer capabele, opvolger. De archieven van Geenstijl staan bol van de artikelen waarin de spot wordt gedreven met deze tante. "Voorzitter van de raad van advies" ? Wat leuk Fem, heb je alweer marionetten-titel op je C.V. ? Wanneer wordt je eindelijk eens C.E.O. van de ASN Bank ?

Marcus Porcius Cato | 23-06-12 | 12:34

@gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 12:24

Het schijnt dat gebruikt pleepapier ook bevoorschotbaar gaat worden, gelukkig hebben die bankmijnheertjes daar genoeg van. Die dikke reten verbruiken nogal.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:32

@necrosis | 23-06-12 | 12:17

Ik had het over rente.

*Hysterische lachen vergaat en gaat janken*

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:29

@Bart_Bart | 23-06-12 | 12:25
Meer dan jij jaarlijks kan produceren, maar dat hoort erbij als je lid wilt blijven van de EU onder toezicht van Obama....

necrosis | 23-06-12 | 12:29

@Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:16

Klopt, ik zei ook, in theorie *KAN*. De 1000 miljard die onlangs is bij verzonnen is inderdaad voor een groot deel gebruikt om de balans te versterken. Al vind ik het nog steeds een belachelijk idee om te praten over een balans van oplichters.

Alsof ik met iemand ga discussiëren over de balans van het roofgoed van iemand als *kuch* heer Arie Olivier.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:27

Hoeveel miljard hebben we vandaag weer weggegeven aan Europa?

Bart_Bart | 23-06-12 | 12:25

SNS, Van Lanschot, Aegon hebben deelgenomen aan de LTRO 3

De LTRO is een repurchase agreement, de bank verkoopt onderpand aan de ECB met de afspraak deze na drie jaar terug te kopen.

Het is een balansverlengende transactie, die naar zijn aard gedekt is met het collateral dat er mee gemoeid gaat.

Onder de specifieke leningdocumentatie hebben partijen het recht om margin te eisen, bijvoorbeeld wanneer in de ogen van de ECB het onderpand minder waard wordt.

Gisteren echter, heeft de ECB verruiming van onderpandscriteria bekend gemaakt. Ik schat in dat op enige termijn ook gebruikte bierviltjes, kopieerpapier en sigarettenvloetjes bevoorschotbaar zijn.

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 12:24

@janneman1977 | 23-06-12 | 12:16 | + 0 -
Even snel geskimmed. Ik zie het meer als kat in het nauw maakt vreemde sprongen met een beetje krodillentranen. Waarom komen ze daar nu mee en niet bij het afsluiten van de Ovk.

En als de bank wil kunnen ze het gewoon direct laten zien dat ze het hebben. Als we het allemaal gaan doen, dan hebben ze een probleem.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:20

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:14
Je vergeet de rente.....
*ook hysterisch lachen doet*

necrosis | 23-06-12 | 12:17

@ Badderbeest! | 23-06-12 | 11:35

Even concreet:
- welke NLse banken lenen voor 1% bij ECB/DNB?
- die EUR100 000 die ze dan lenen, komt dat geld op de balans bij een sovereign? Of alleen de ECB?
- is die EUR100 000 gedekt met onderpand en senior t.o.v. alle andere verplichtingen van de bank?
- is een variabele rente van 1% (ja, ook de 3jaars LTRO heeft een variabele rente) vergelijkbaar met een langlopende hypotheekverplichting? Zou de variabele hyp.rente op ~3% niet beter zijn?

Mick Jacker | 23-06-12 | 12:17

@neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:05 | + 1 -
Dat is niet helemaal waar.

Toen die 1000 miljard de markt op werd gegooid is de geldhoeveelheid niet heel erg groter geworden.
Dit betekent dat banken hun balansen hebben versterkt.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:16

Ze blijft tenminste bij haar stiel. Mensen producten aansmeren die ze zelf niet wil.

WirMachenMusik | 23-06-12 | 12:16

@Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:07

Ook Petertje Verhaar zal de dans niet kunnen ontspringen, hij zal ook slachtoffer worden, alleen ziet hij dat nu (nog) niet in.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:15

Hebben jullie dat nou ook, dat je de de commentaren op zo'n Verhaar-item veel interessanter, inzichtelijker en leerzamer vind dan de column zelf?

Ik tenminste wel. Zit met plezier te lezen.

Voorzover "plezier" dan de juiste term is bij een onderwerp zo treurig als -Femke Halsema- -de ASN- het slavernij-systeem waarin we leven en waarvan we de ketenen ook nog zelf moeten betalen.

vraagstaart | 23-06-12 | 12:15

Prima verhaal Peter, en heel verhelderend. Maar ondanks de genoemde feiten is het toch één van de meest te prefereren banken, omdat ze toch de minste kwade van de kwaden zijn denk ik dan maar.

Bigi Bana Boy | 23-06-12 | 12:15

@Feynman | 23-06-12 | 12:05

Gelukkig zijn DNB en de ECB van het volk, wij krijgen dus al het geld terug dat we moeten betalen aan de oplichters (wij dus).

*hysterisch lachen gaat*

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:14

@ necrosis | 23-06-12 | 12:04 |
Bijna aanzoek dan.... ;-)

Het kan soms ook economische voordelen hebben. Energie rekening omlaag brengen met een paar maatregelen die je kan uitleggen als duurzaam is een voorbeeld. Dat doelde ik meer op. Je hoeft dus geen geflipte milieu freak te zijn om soms soort van duurzaam te doen.

solidstate | 23-06-12 | 12:09

@necrosis 11:57
Yep. De boeren lachen zich nog steeds een kriek.

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 12:09

@Feynman | 23-06-12 | 12:05 | + 0 -
Het ligt wel iets complexer dan dat. Dat inflatievraagstuk.

Vooralsnog heft de geldcreatie de ontzettende waardevernietiging op.
De ECB betaalt zelf de rente op de obligaties die zij bezitten van PIGS landen en haalt dit weer uit de markt.

Het is een moeilijke puzzel, maar als het eenmaal in kant op gaat hellen loopt het in 1 keer heel erg uit de klauwen.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:09

Feynman | 23-06-12 | 12:05 | + 0
-
Geef het beestje een naam, maar als de burger iets moet ophoesten noem ik het belasting. En of ze dat nu doen via loonbeslag, BTW's , Accijnzen of inflatie. Who the hell cares. Het komt allemaal op hetzelfde neer. De ene variant is slechts wat doortrapter dan de andere, maar betalen zal je.

Badderbeest! | 23-06-12 | 12:09

De Triodosbank een duurzame bank die het altijd voor heeft met de mensen? Ik woon in Cambodja en ik weet dat zij geld geinvesteeerd hebben in een landelijke bank die geld uitleent tegen woekerrentes. En waar de beheerder graag op de foto staat samen met de echtgenote van de huidige premier. Een voormalig Pol Pot commandant. Hun Sen. Dus hier gaat ook puur om de opbrengst, huichelaars.

brabantman | 23-06-12 | 12:08

Een autofabriek produceert auto's, een landbouwbedrijf produceert bijvoorbeeld granen, de financiële sector produceert niets. Ja, gebakken lucht.
In wezen brengen zij, zoals de sector het zelf graag zegt, vraag en aanbod bij elkaar - kapitaal, investeringen en leners, oftewel resumerend zuigen zij productieve bedrijven uit als parasieten. Doordat zij zelf tegen zeer lage rente kunnen lenen en vervolgens dat geleende geld, doorlenen tegen (woeker)rentes bouwen zij hun roofkapitaal op.
Doordat de financiële sector via zakenbanken enorme bedragen van de centrale banken kan lenen, wordt de rest van de economie totaal ontwricht en uitgezogen.
Nee, Peter, er zijn geen goede banken en jij weet dat als geen ander.
Kijk deze documentaire eens: topdocumentaryfilms.com/mayfair-set/
Of lees eens wat columns van René Tissen: www.rtl.nl/components/financien/rtlz/r...
En inderdaad @vraagstaart | 23-06-12 | 11:13 | vermijdt onze Peter al te moeilijke onderwerpen.

Niemands Knegt | 23-06-12 | 12:07

@Feynman | 23-06-12 | 11:42 | + 11 -
Hij doet hier niets mee. Het is een onetrickpony.
Vasthoudend aan zijn eigen visie en beschermheer van zijn belangen.

Hij mist de kennis en de kunde en bovenal het overzicht.

Ik heb het opgegeven.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 12:07

@gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:54

De grote vraag is waar al die poen blijft.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:07

Weer een afleidings manouvre van de echte problemen.
Je begint erg voorspelbaar te worden Verhaar.

Wayan | 23-06-12 | 12:06

@Badderbeest! | 23-06-12 | 11:56 | + 0 -
Het is door de ECB verzonnen geld, die de inkomende rente niet als belasting aan iemand afdraagt. Iets wat gesteld werd in je eerste tegel.

De mate waarin geld momenteel verzonnen en geschoven wordt werkt inderdaad inflatie in de hand. Maar ook een systeemfalen doordat de gemiddelde burger geen idee meer heeft wat de munt waard is en niet meer als betaalmiddel ziet of accepteert ligt voor de hand.

Als een land verzonnen geld niet terugbetaald, dan heeft de bemiddelde primaire bank een probleem. Een directe relatie tussen dat geld en een overheid bestaat niet. Dit was ooit verzonnen om een primaire bank of een overheid failliet te kunnen laten gaan zonder het systeem te slopen.

De enige functie van een centrale bank zoals de ECB, DNB of FED is beheer van de in omloop zijnde maatschappelijke geld hoeveelheid, de kostprijs van dat geld en de snelheid van de geldontwaarding.

Via het ESM en ESFS wordt nu geprobeerd alles aan elkaar te knoppen. Dat gaat inderdaad leiden dat burgers moeten gaan betalen voor diensten die zij nooit geleverd hebben gekregen. Dat zullen ze niet accepteren, maar nog belangrijker, niet kunnen. Het ESM1 kost al 22.000 euro per seconde volgens mijn schattingen. Die route leidt dus ook tot systeemfalen.

Feynman | 23-06-12 | 12:05

@Feynman | 23-06-12 | 11:51

Het is nog erger dan je stelt. De centrale bank verzint 1000 miljard, deze lenen ze uit aan o.a. systeem/geldscheppende banken en "spaarbanken".

De *kuch* systeembanken verzinnen er even vrolijk nog zo'n 7x zoveel geld bij. In theorie is kan het dus zo zijn dat de ECB 1000 miljard verzint en onze systeembanken verzinnen daar even vrolijk nog eens 6000 miljard bij. Uiteindelijk is er dus een 7000 miljard bij verzonnen. De gemiddelde rente zal rond de 4% liggen schat ik zo ruw in.

Op de een of andere manier zal de Europese consument/overheid (wij dus) iets van 280 miljard moeten ophoesten, per jaar dus.

Banken hebben nog nooit ene flikker bijgedragen aan de economie, hoog tijd om die oplichterszooi met wortel en tak uit te roeien. Tijdens de Russische revolutie heeft de elite kunnen leren wat er gebeurt als een volk echt kwaad wordt. Helaas hebben nog niet veel mensen in de gaten hoe we al eeuwen lang bedondert worden.

Toen mijn leraar economie me op 13 jarige leeftijd ging uitleggen hoe *kuch* geldscheppende banken werkten en dit systeem ging verdedigen begreep ik al dat het vechten tegen de bierkaai zou worden. De man begreep werkelijk niet hoe dit piramidespel werkte, waarschijnlijk nu nog niet.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 12:05

Lees ik nou goed dat Triodos 75% wel een duurzame en eerlijke bank is?

j van l | 23-06-12 | 12:05

@solidstate | 23-06-12 | 11:58
Ik schreef nadrukkelijk 'als je een vrouw was', dus niks geen aanzoek!
En qua duurzaamheid heeft het weinig zin als je op lokaal niveau goed bezig bent terwijl er een chemische fabriek op een kilometer afstand staat en de regels aan hun laars lappen.
Ik steek al een jaar of 20 geen vuurwerk meer af, denk je dat dat opweegt tegen de mensen die dat wél doen?

necrosis | 23-06-12 | 12:04

Groen sLinks maakt zijn reputatie waar.

BroodenSpelen | 23-06-12 | 12:02

@Feynman | 23-06-12 | 11:53
Weet je ook waarom die club ten onder is gegaan?

Enfin, van mij hoef je het niet aan te nemen hoor, check anders de tegels van onze eigen feitenkoning even: search-geenstijl.thruhere.net/#seven%2...

Parsons | 23-06-12 | 12:01

Feynman | 23-06-12 | 11:53
Het totale kostenplaatje van dat zonnepanelengebeuren is afschrikwekkend. Neem aan dat het rendement voor de eindgebruiker ook in jouw ogen niet alles goedmaakt.

www.klimaatfraude.info/dure-les-in-zon...

Soy yo | 23-06-12 | 12:01

@Andersom dag | 23-06-12 | 11:50
De 5-delige serie van Femke?
Hoef ik niet te zien....

necrosis | 23-06-12 | 11:58

Het politiek correcte maatachappelijk geaccepteerde goed blijkt toch wel erg vaak fout. Misschien dat de grote gelijkhebberts in Nederland maar eens een paar toontjes lager moeten gaan zingen.

Parel van het Zuiden | 23-06-12 | 11:58

@ necrosis | 23-06-12 | 11:51
LOL mijn eerste online aanzoek..

Maar het gekke is, ik heb helemaal niks tegen iemand die "duurzaam" wil leven zolang het maar zijn EIGEN keuze is en door hem of haar zelf betaald zonder er hypocriet over te doen tegen andere die dat niet doen.

Ik doe zelf ook wel rekening houden met milieu zaken en in sommige gevallen levert het mij zelfs economisch voordeel op. Maar dat is mijn zaak die ik niemand wil oplegggen.

solidstate | 23-06-12 | 11:58

@gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:52
Dus Binck heeft 300 Mio betaald voor een bank waarvan het geld eigendom is van particulieren?
Had Peter Verhaar toch een beetje meer geduld moeten hebben.....

necrosis | 23-06-12 | 11:57

Feynman | 23-06-12 | 11:51 | + 0
-
Ooooh, dus het is verzonnen geld, nee dan kost het de burger niets. Als de ECB euro's bijverzint worden de euro's in jouw en mijn portemonaiie en op onze bankrekeningen minder waard. Ze halen dus geld bij jou en mij vandaan zonder het aan te raken. Het lijkt wel toveren, maar het is wel degelijk een vorm van belasting als je het mij vraagt. En wat nou als bijvoorbeeld Griekenland dat verzonnen geld niet meer kan terugbetalen ? Dan moeten de andere landen dat verzonnen geld toch echt eventjes afdekken met belastinggelden, echte eurootjes uit de staatskassen.

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:56

Ik heb zo'n schijthekel aan bedrijven die schermen met 'duurzaamheid' en 'verantwoord ondernemen'. Gelukkig is het in de meeste gevallen bullshit voor subsidie en gekke wetjes, maar ik wil gewoon een bedrijf dat mij als klant belangrijker vindt dan islamitische homo-ijsberen met een rugzakje..

dlseth_ | 23-06-12 | 11:56

Maar er is geen maakindustrie waar iets ´zinnigs´gedaan kan worden.

Nu zijn al die mensen tenminste bezig met administreren, controleren en schuiven van digitale cijfertjes.

zovoklets | 23-06-12 | 11:55

Dikke groene cijfers ziet dus ook Femke Halsema het liefst op haar eigen bankrekening.
What else is new.

Zoetwaterpanharing | 23-06-12 | 11:54

@neemjemoederindemali

The banks' balance sheet:

On the left hand side there is nothing right

On the right hand side there is nothing left

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:54

@Parsons | 23-06-12 | 11:47 | + 0 -
Misschien heeft een van ons gelijk, maar wat heeft het faillissement van een fabrikant van zonnepanelen te maken met het rendement van zonnepanelen voor de eindgebruiker?

Feynman | 23-06-12 | 11:53

@necrosis
Alex bank is tegenwoordig onderdeel van het beursgenoteerde Binckbank.

De oorspronkelijke eigenaars hebben Alex destijds voor circa 30 miljoen verkocht aan de Rabobank, die het een jaar of twee later voor het tienvoudige aan Binckbank verkocht.

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:52

@solidstate | 23-06-12 | 11:48
Als je een vrouw was, zou ik een huwelijk niet uitsluiten.
In ieder geval +veel

necrosis | 23-06-12 | 11:51

@gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:46

U bedoeld lies vermoed ik, als in leugens, dat klopt dan weer wel bij een bank.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 11:51

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:35 | + 2 -
Op zich een hele mooie post, alleen begrijp jij het begrip centrale bank en primaire bank niet helemaal.

Het geld wat de ECB of DNB uitleent aan een primaire bank heeft nog nooit bestaan. Is nooit belasting geld geweest. Zijn slechts nummertjes die een typgeit in de computer heeft geragd. De marginale rente betalingen verdwijnen weer in hetzelfde zwarte gat bij de ECB waar de hoofdsom net uit gecreëerd was.

Laat ik in de geest van jouw betoog een ander rekensommetje maken. De ECB verzint 100 miljard en leent die tegen 1% aan primaire banken. De primaire banken lenen dat geld weer uit aan landen zoals Spanje. Die betalen 6%. Dit betekend dat de primaire bank die meewerkt een staatssubsidie geniet van 5 miljard per jaar.

Maar de kern van je betoog snijdt hout, de wereld om je heen is gewoon nog zwarter dan je al denkt.

Feynman | 23-06-12 | 11:51

Ik zit ook bij ASN 5 euro gestort en de 5delige dvd serie Live gekregen.

Andersom dag | 23-06-12 | 11:50

zovoklets | 23-06-12 | 11:44 | + 0
-
Haahah, neen, banken betalen weinig tot geen belasting, Dat doet in nederland overigens geen enkele multinational. En ten tweede; natuurlijk betaalt het personeel van de bank loonbelasting, maar als die mensen iets zinnigs voor hun geld zouden doen in een fatsoenlijke maakindustrie deden ze dat ook. Verder blijven de banken heus wel bestaan hoor als ze geen hypotheekmarkt meer hebben. Ze moeten alleen wat harder werken voor hun geld. Zijn ze niet gewend natuurlijk. De banken zijn vetgemest door de staat en te lui om te bukken.

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:49

Heeft iemand cijfers over Alex bank, opgericht door de schrijver van dit artikel?

necrosis | 23-06-12 | 11:49

Degene die altijd het hardst roepen dat ze duurzaam zijn vervuilen het meest. Omroep LLinks was daar een voorbeeld van. Die blonde presentatrice vloog de hele wereld over en had even veel Co2 de lucht ingepompt als het kappen 50km2 topisch regenwoud. En dat was er slechts eentje naast die dozijn andere reizende hypocrieten.

Veel geld word volgens mij door duurzame banken verdiend via gesubsidieerde instellingen. Dus eigenlijk geen echt geld maar afgeperst van belastingbetalers.

solidstate | 23-06-12 | 11:48

En toe ik nog boekhouden kreeg op de HBS leerde ik altijd dat de creditzijde over de beleggingen ging, en de debetzijde over de schulden en eigen vermogen.
Tegenwoordig spreken we niet zoveel meer over credit en debet, maar liever over activa en passiva en bij een bank zijn de termen assets en liabilities meer op hun plek.

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:46

Gezellig marginaal, intellectueel gezwets doet het hooguit goed op een dispuut, niet in de echte wereld.
.
We hebben politici nodig die voor en naast de mensen werken, dus niet tegen hen, zoals de meeste banken doen.
.
We hebben verder politici nodig die bescheiden hun dienende rol vervullen, en niet denken dat ze alles beter weten en het volk intimideren met arrogant gedrag.

Greetje Duisenberg | 23-06-12 | 11:45

@Parsons | 23-06-12 | 11:28

Ik heb het idee dat bankenwonder Verhaar ook geen idee heeft wat ESM is, lat staan dat hij weet dat we het over een nieuwe en nog criminelere bank hebben, 1000x erger dan welke ander flut oplichtersbank ook.

neemjemoederindemali | 23-06-12 | 11:45

Ratzing. | 23-06-12 | 11:39 |

Alles is verspilling!

zovoklets | 23-06-12 | 11:45

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:35 |

De bank draagt ook o.a. vennootschapsbelasting en premies voor personeel af.

zovoklets | 23-06-12 | 11:44

ASN is toch alleen maar winstbronnetje van het bonusuitkerende SNS. Zo duurzaam is het niet. Daarnaast dus ook nog eens onveilig...

klaas6523 | 23-06-12 | 11:43

ASN heeft geen tekort aan geld, dus wat ze over hebben lenen ze gewoon uit aan andere banken, die er vervolgens mee doen wat ze willen. ASN ontvangt daarover graag rente. (yep, net zo veel boter op hun hoofd als Femke.)

damnschreeuwer | 23-06-12 | 11:42

Nou, leuk stukkie, Verhaar.

Iemand met een beetje meer verstand van de jaarcijfers van een bank zou hebben gezien dat die hypotheekbeleggingen zitten in securitizations, en dan overwegend in de AAA tranches. Moeder SNS Bank heeft verschillende securitization programmas, onder de naam Hermes en Pearl. Meer informarie kan ke vinden op hun eigen website over de securitisatieprogrammas, inclusief informatie over prepayments, arrears, regionale samenstelling enzovoorts.

Maar hoed, je punt dat ASN Bank vooral een goed marketingidee is van de SNS is terecht.
Wat mij als klant echt de stuipen op het lijf zou jagen is het idee dat ASN zo is ingebed in systemen van SNS, en dat is niet de beste reclame!

gooi en smijtwerker | 23-06-12 | 11:42

Okay. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10. Ik heb netjes tot tien geteld. Verder lezen is op eigen risico. Joris ga even terug naar 127.0.0.1 of door naar de volgende tegel.

We hebben een bancaire crisis. We hebben een lijst van Westerse soevereine staten die er achter komen dat gratis geld niet helemaal gratis. Het grote lenen, gestart met het loslaten van de gouden standaard is voor bij. In de USA onderstrepen de het idee budgetbust met duidelijke flash games. Budget bust is als het volledige inkomen van een land nodig is om rente en aflossingen te betalen. Er is dan zelfs geen geld meer beschikbaar voor het salaris van de bode van de Tweede Kamer.

In dit licht kiest Peter Verhaal het om het over de marginale commissaris te gaan hebben met een marginale portefeuille, een symbolische functie die werkt bij een marginale bank met een marginale balans en een symbolische functie binnen de bancaire wereld van een landje met 16 miljoen inwoners.

Peter Verhaal krijgt van mij een bokaal. Hij heeft in de hele financiële wereld weer een spijker op laag water gevonden. Na een week zwoegen en zoeken is het weer gelukt.

Een bejaarde seniele chimpansee die je lukraak op een dartboard laat gooien om een willekeurig aandeel te kopen of verkopen heeft een grotere kans een fatsoenlijk onderwerp aan te snijden dan onze huiscolumnist.

Dan het onderwerp zelf. Zou het niet veel beter zijn om eens te bespreken hoe de ASN en Triodus zulke hoge rentes kunnen aanbieden? Waarom zit er zo`n risicopremie op?

Zou het niet interresant zijn om te bespreken dat duurzame investeringen zoals zonnepanelen inmiddels gewoon renderen ten opzichte van fossiele alternatieven. De makkelijke olie is op, om de moeilijke olie wordt gevochten en komt langzamer de grond uit als het verbruik. Alleen van bij zonnepaneel krijg je bij aanschaf een garantie wat jouw energie de eerste 20 jaar kost en daarna is de rest van de energie gratis. Elektra en gastarieven nu drie jaar vast zetten bij een normale leverancier levers een anti-korting op van 20%.

De ene bank krijgt hier een veeg uit de pan dat de investeringen niet netjes gespreid zijn over progressieve en conservatieve projecten. De bank loopt een risico door te niche matig te investeren. De andere bank krijgt een veeg uit de pan dat ze een fors gedeelte van de investeringen hebben verspreid over onder andere een hypotheekportefeuille. Peter Verhaal, wat wil je nou? Het is het 1 of het ander. Of je doet alleen duurzame dingen en gooit de dobbelstenen. Of je belegt ook in andere zaken als hypotheken. Een derde optie die wellicht wel jouw goedkeuring kan wegdragen bestaat niet.

Peter Verhaal, huur de film Larry Crown en kijk daarvan de stukjes Econ 1 en Econ 2 door Professor Ed Matsutani PhD. Daar zit meer coherente financiële logica in als je columns.

Feynman | 23-06-12 | 11:42

Verspillen !
Daar gaat het om .
Er moet veel meer verspild worden !

Ratzing. | 23-06-12 | 11:39

zovoklets | 23-06-12 | 11:31
Ik kan er ook geen chocola van maken..

Banana-Hollandia | 23-06-12 | 11:38

Oftwel, er wordt geld geleend om de subsidie mee aan te vullen.

me,myself and IK | 23-06-12 | 11:36

klimaathoax | 23-06-12 | 11:30
En clou 3: Who the fuck cares, gerommel in de marge van eoa flutbankje terwijl er op grote schaal zo verschrikkelijk veel aan de hand is in de financiële wereld, wat door Peter Verhaar elke week vakkundig niet aan de kaak wordt gesteld.

Dit kan maar 2 redenen hebben:
1. Hij snapt het niet
2. Het is niet in zijn belang

Van beide redenen word ik dus niet vrolijk.

Soy yo | 23-06-12 | 11:36

klimaathoax | 23-06-12 | 11:30
En clou 3: Who the fuck cares, gerommel in de marge van eoa flutbankje terwijl er op grote schaal zo verschrikkelijk veel aan de hand is in de financiële wereld, wat door Peter Verhaar elke week vakkundig niet aan de kaak wordt gesteld.

Dit kan maar 2 redenen hebben:
1. Hij snapt het niet
2. Het is niet in zijn belang

Van beide redenen word ik dus niet vrolijk.

Soy yo | 23-06-12 | 11:36

Ondertussen wordt de duurzaamheidsindustrie ons weer net zo hard door de strot gedouwd als de zieligheidsindustrie.
Je zal maar een strandtent hebben in Scheveningen, dan heb je de laatste 5 jaar in totaal 36 dagen echt mooi strandweer gehad.
Maar als er in januari een winterbloeiende boom in bloei staat, dan komen alle klimaatlutsers weer uit hun hol om te gaan janken over de opwarming van de aarde.

De aarde is een gloeiende vuurbal die al 4570 miljoen jaar aan het afkoelen is. Soms gaat dat afkoelen snel, soms langzaam, soms warmt het een beetje op maar je kan Toyota Priussen rijden zoveel je wilt, je kan biologische bananen nog een keer gaan verpakken in genetisch gemanipuleerd biologisch afbreekbaar plastic of je kan Femke 'dieselmilf' Halsema fopadviseur maken van je fopprojecten-bank, het helpt allemaal geen zier.

Cuyahoga | 23-06-12 | 11:35

HEt belachelijkste blijft nog altijd;
1) een willekeurige bank leent van een overheidsorgaan (DNB of ECB) geld tegen een verwaarloosbare rente (zegmaar 1%). Dit geld is belastinggeld, verkregen door de maatschappij uit te knijpen.
2) De bank leent dit geld weer terug aan de bevolking voor hypotheken tegen een procentje of 5. In feite leent men dus het het geld terug wat de staat uit je portemonaiie heeft gehaald.
3) De particulier mag de hypotheekrente weer aftrekken van zijn inkomstenbelasting. iets minder dan de helft (ca 45%) van de rente van 5% komt dus uit de staatskas.
-
Maak het sommetje met € 100.000,- als voorbeeld en het is als volgt;
1) Inkomsten overheid voor de (risicovolle) lening aan de bank € 1.000,- per jaar
2) Inkomsten bank voor de (risicoarme) lening aan de particulier € 4.000,- per jaar
3) Uitgaven overheid (bijdrage hypotheekrente van de particulier) € 2.250,- per jaar, verrekend met de inkomsten aan de lening aan de bank netto € 1.250,- verlies(!)
4) Uitgaven particulier (incl. aftrek hypotheekrente) € 2.750,- per jaar.
-
Ofwel; de overheid verliest, de burger verliest en de bank wint. Wat fijn dat de overheid over de belangen van haar burgers waakt.
-
Hoe moet het dan ?
-
De overheid schaft de hypotheekrenteaftrek af (hoezee!) en richt een staats-hypotheekbank op. Deze heeft als enige doel het verstrekken van hypotheken aan inwoners van Nederland, die daarmee Nederlands vastgoed aanschaffen. Dit doen ze tegen 2% rente.
-
Het sommetje wordt dan niet alleen eenvoudiger maar ook beter voor de betrokken partijen;
-
1) De overheid haalt per euroton een netto rendement van € 2.000,- per jaar. (een verbetering ten opzichte van de huidige situatie met € 3.250,- per euroton per jaar(!)
2) De particulier betaalt minder voor haar hypotheek; € 2.000,- per euroton per jaar. Een netto verbetering van €750,- per euroton per jaar(!)
3) De bank gaat maar weer eens een keer werken voor haar geld.
4) met de nieuwe inkomstenbron kan de overheid bijvoorbeeld de hypotheekrente voor de particulier verder verlagen, of de loonbelasting verlagen.
-
Banken; de kanker van de economie.

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:35

Weet je wat pas duurzaam is?

Plastic.

Parsons | 23-06-12 | 11:34

-weggejorist-

The Priest | 23-06-12 | 11:33

@Ratzing. | 23-06-12 | 11:19
O jawel hoor, het word nog véél gekker, dat kan haast niet anders...

SmegmaSmeer | 23-06-12 | 11:33

Banana-Hollandia | 23-06-12 | 11:27 |

Uit jouw bron;
--

de duurzaamheid zelfst.naamw. (v.)
Uitspraak: ['dyrzamhɛit]

1) eigenschap van lang goed te blijven of te blijven bestaan
Voorbeeld: `garantie geven op de duurzaamheid van een kozijn`

2) streven om verstandig met energiebronnen en het milieu om te gaan
Voorbeeld: `Veel bedrijven doen tegenwoordig iets aan duurzaamheid.`
---

Leuk, die sticker plakt op alles.

zovoklets | 23-06-12 | 11:31

Linksch lullen en rechts graaien.

nielsjuuh23 | 23-06-12 | 11:31

-weggejorist-

klimaathoax | 23-06-12 | 11:30

@vraagstaart | 23-06-12 | 11:13
Had ook niet gekund. Halsema weet niet wat het ESM is.

Parsons | 23-06-12 | 11:28

Ik vind eigenlijk de wedstrijd Duitsland Griekenland van gisteren een leukere en interessantere column en nauwkeurigere voorspeller van hoe het verder gaat in de financiele wereld.

Kaas de Vies | 23-06-12 | 11:28

Wat schuift zo'n baantje als 'excuusgroenert'?

Ven1V1d1V1c1 | 23-06-12 | 11:27

kon bij de asn bank nog wel een gewone rekening openen ondanks BKR registratie en schulden bij de ING dus voor mij op dit moment een goeie bank en sparen doe ik toch niet

m-kwadraat | 23-06-12 | 11:27

Halsema is ook maar een mens dat graag twee keer per jaar op vakantie gaat. Idealen zijn leuk maar ook te koop. Dat is politiek en handel in een notendop en zegt niet zoveel over het bedrijf waar een politicus werkzaam is. Nou ja, het zegt iets over het imago waar een bedrijf aan werkt. Snel nog even iets doneren aan een arm land en het geweten is weer afgekocht. Nu is het wachten op idiote reclames die doen lijken alsof het alleen maar om mensen gaat *proest*.

Rikketiktik | 23-06-12 | 11:26

Na al die jaren wil ik wel eens een keer een definitie van 'duurzaamheid' lezen.

zovoklets | 23-06-12 | 11:24

Elke zaterdag rond dit tijdstip heb ik het gevoel dat ik ergens een cursus begrijpend lezen moet gaan volgen of een touw moet gaan zoeken om ergens aan vast te knopen. Ook deze week begrijp ik de clou niet, tenzij je bedoelt dat Halsema is aangenomen bij dit flutbankje omdat ze nog beter kan liegen dan het bestuur.

Dat begrijp ik dan weer wel.

Parsons | 23-06-12 | 11:24

Goede politica, maar voor een waardeloze partij.
Misschien een goed bestuurder, maar zeker in een waardeloze branche!

de brave hendrik | 23-06-12 | 11:22

Banken beroven mensen.

Banana-Hollandia | 23-06-12 | 11:21

Sorry, er viel wat af: Al dat gelul over feiten en cijfers. Het klinkt toch gewoon leuk en warm? Kreten als "duurzaam", "maatschappelijk actief" en allermooiste: "gewetensvolle afweging".

Godsammekraken | 23-06-12 | 11:21

Ik word gek van dat vreselijke woord "Duurzaamheid".... alles moet duurzaam zijn omdat anders de wereld vergaat of zo!

Fuck the "Duurzaamheid" en ander hypocriet gelul over de ruggen van de belastingbetaler.... tief zo langzamerhand eens enorm op met al die klimaat shit en het in prenten van dat wij (degenen die zich aangesproken voelen) vooral heel erg schuldig zijn aan de ellende in de rest van de wereld!

Fatwabuster | 23-06-12 | 11:19

Uhm, Femke Halsema voorzitter raad van advies van een bank?

Dat is ongeveer hetzelfde als Tofik Dibi advies laten geven bij de opnames van Don en Ad.

Of Maarten van Rossem uitnodigen bij een praatprogramma over voetbal.

Cuyahoga | 23-06-12 | 11:19

Alsof je die kudtbanken dankbaar moet zijn dat je je eigen klotegeld mag uitgeven.
Erg veel gekker kan het niet worden.

Ratzing. | 23-06-12 | 11:19

Je verdient ook geen geld met bomenknuffelen. Hard, maar waar: olie/grondstoffenindustrie, wapenhandel en infrastructuur (iemand aandelen Franse tolwegen?) leveren geld op.

kapotte_stofzuiger | 23-06-12 | 11:18

Die laatste alinea is dan wel weer hilarisch: "Het is jammer dat Femke Halsema niet voorzitter van de Raad van Commissarissen is geworden. Dan heb je namelijk iets te zeggen in plaats van dat er naar je wordt geluisterd."

Femke heeft zich toch altijd in de rol geplaatst van het vermanend vingertje aan de zijlijn, zonder verantwoordelijkheid maar mèt het aureool van iemand die "iets te zeggen heeft"?

Past deze baan prima. Als-ie heel goed betaald wordt natuurlijk, want Prada dragen en wonen in de Amsterdamse grachtengordel is niet goedkoop, ook niet voor linkse idealisten *kuch*.

vraagstaart | 23-06-12 | 11:18

En de verkrampte pratende kaak zag dat het goed was.

bolkebeer | 23-06-12 | 11:17

banken zijn kut

Badderbeest! | 23-06-12 | 11:16

Al dat gelul over feiten en cijfers. Het klinkt toch gewoon leuk en warm?

Godsammekraken | 23-06-12 | 11:15

Het bankwezen en de politiek doen niet eens meer de moeite, om hun belangenverstrengeling te verbergen.
Zo ziek is deze wereld inmiddels al.

ZKH EénOog | 23-06-12 | 11:15

Oh, ASN. Heel, heel even dacht ik dat er ESM stond. Toen zag ik de auteur.

vraagstaart | 23-06-12 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken