Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ontwikkelingshulp is voor verliezers

bassiehofpica.jpeg Totaalpaniek op dat vermaledijde Twitter gisterenochtend. VVD-fractievoorzitter Stef Blok en Kamerlid Ingrid de Caluwé hadden in de Volkskrant geschreven dat er wat hen betreft flink gesneden mag worden in de ontwikkelingshulp. Zeventig procent mag er van de VVD’ers af, van 4,4 naar 1,4 miljard euro per jaar. Gans twitterend GroenLinks, PvdA en SP ontplofte bijkans. Eén PvdA-Kamerlid hield het hoofd echter koel: Khadija Arib. “Zo te zien wordt het in de aanloop naar 12 september een wedstrijdje 'Wie het verst kan plassen' tussen de VVD en de PVV.” En zo is het maar net. De VVD weet ook wel dat het standpunt onhaalbaar is tenzij ze samen met de PVV 76 zetels haalt. Maar Ontwikkelingssamenwerking en ontwikkelingshulp zijn buitengemeen attractieve electorale mikpunten voor de komende campagne en de VVD heeft er geen enkele moeite mee zoveel mogelijk zetels van de PVV af te snoepen. Maar na de verkiezingen hebben de liberalen andere partijen nodig om een tweede kabinet Rutte vormen en die zullen er voor zorgen dat de soep niet zo heet wordt gegeten als deze wordt opgediend. Daar komt nog bij dat het merendeel van het budget van Ontwikkelingssamenwerking is vastgelegd in contracten met de Wereldbank en de Verenigde Naties. De VVD weet ook dat het een enorme juridische toestand wordt als je dat terug wilt draaien. Is dat cynisch? Jazeker, but that’s politics, baby! Waarom denkt u dat PvdA-burgemeester Ahmed Aboutaleb nu opeens wél – twee jaar geleden was hij nog fel tegen - voor racial profiling is en de criminaliteit in Rotterdam middels selectief fouilleren wil terugdringen? Juist, het is verkiezingstijd. Maar waarom reageren de linkse partijen zo hysterisch op het VVD-voorstel? Voorwaar, de liberalen doen het niet om GroenLinks, PvdA en SP te overtuigen. Zou het kunnen dat deze partijen bang zijn dat de eigen achterban ontwikkelingshulp niet zo belangrijk vindt? En dat hun electoraat in deze tijden van crisis misschien wel oren heeft naar het in meer of mindere mate terugschroeven van ontwikkelingshulp? Op voorhand niet naar die geluiden willen luisteren, dat is pas cynisch.

Reaguursels

Inloggen

Bij de binnenlandse ontwikkelingshulp (uitkeringen, subsidies) blijft ook waanzinnig veel aan de strijkstok hangen, ook dat is een bodemloze put. Al zou 10% van dat OH geld goed terecht komen dan is er nog geen reden om het niet te doen. Rijkdom schept verplichtingen.

Fisccon | 18-06-12 | 10:44

Maar mensen wat te denken van onze "reputatie" in de rest van de wereld?
Ben Knapen begint alweer stijf van politieke correctheid te jammeren!

lanexxx | 18-06-12 | 10:37

Selectief fouilleren?
Och, een tijd terug had je op tv bij pownews 'de neger omdat het moet'. Selectief kleurtjes op tv laten zien. Vond iedereen belachelijk.
't Zelfde krijg je dan in Rotterdam.
Maar dan wat betreft het fouilleren.
'de-blanke-omdat-het-moet'.
Da's denk ik net zo belachelijk.

gaffelbaard | 17-06-12 | 22:19

Nederland is voor Zuid-Soedan een van de belangrijkste donorlanden. Vorige week in de Volkskrant: Parlementariërs en ambtenaren in Zuid-Soedan hebben voor 3,2 miljard euro uit de schatkist geroofd!!!!!!!!!!!
Vraag: Waar zouden de gekste Henkies van deze wereld wonen?

bruin1 | 17-06-12 | 20:25

@parel van het zuiden;
je vergeet: AK 47's mortieren en landmijnen, daar los je het grootste deel mee op. o.a. overbevolking!
Overigens hebben de NGO's het altijd over babysterfte, maar nooit hoeveel er geboren worden en niet sterven!
7 jaar in Africa gewoond en gewerkt zeg maar een ding er over FUCK THEM ALL!!!

the wanderer | 17-06-12 | 19:56

Ik ben zelf ondernemer en nog steeds met succes! Dus weet niet wat jou steek is met pvv stemmers die dom handwerk doen?? Volgens mij doe je jezelf tekort , een beetje doen alsof VVD stemmers slim zijn, terwijl ik zelden zon domme reactie gezien heb , ik denk dat u thuis niet veel te vertellen hebt, en in een bodemloze put zit waar je met je walnoten verstand niet uit komt! Pannenkoek

Jay1397 | 17-06-12 | 17:34

Quizvraagje: in welk riant betaald circuit denk je dat vertrekkende kamerleden zoals de stelselmatig liegende Mariko Peters (GL) en dat huichelachtige surimens van het CDA (Ferrier) terechtkomen? De vraag stellen is 'm beantwoorden.

Inhoudelijk? Ontwikkelingshulp is een goed idee, maar het is zo fucking jammer dat we er schijnbaar geen enkele eis meer aan mogen stellen omdat we dan imperialistisch overkomen. Waarom mag Nederland niet eisen dat een land zich verantwoordelijk gedraagt als wij doneren? Vanwege de politieke correctheid?

Screw Politieke Correctheid.

TM | 17-06-12 | 16:51

Zonder verder een inhoudelijke mening te geven; het is mijns inziens logisch dat ontwikkelingshulp voor verliezers is. Waren het geen verliezers dan hadden ze die hulp immers niet nodig.

TM | 17-06-12 | 16:49

In het volgende item 'Daarom: alcoholslot op internet.'herinnerde harry pikkel aan deventermaffiaclick, en wat blijkt - deze filosoof bleek ook zijn onnavolgbare gedachtes te hebben over ontwikkelingshulp: "Ontwikkeling hulp is zodat Europeanen met geld kunnen zeggen vroeger kwamen we om te roven nu lichten we jullie gewoon op kijk onze bijbel is thuis maar we hebben een mooie glimlach." Om over na te denken search-geenstijl.thruhere.net/#%22deve...

lekkurlinx | 17-06-12 | 16:09

Het is van de gekke dat we gebonden zijn aan 'Verdragen' Om met Balkie te zeggen: 'Dat is niet meer van deze tijd'
Verdragen kun je OPZEGGEN dat is niet zo moeilijk.
Het wordt de hoogste tijd dat dit bijvoorbeeld met 'Schengen' gebeurd.

meneer Q | 17-06-12 | 16:06

@Ella: Simpel, omdat we dat met z'n allen hebben afgesproken. Weet u dat dan niet meer ( en zo nee, bent u in goed gezelschap, want ik was kennelijk ook even plassen toen dit werd afgesproken ) ?

Graaisnaaiert | 17-06-12 | 15:52

Kan iemand mij uitleggen waarom ik verplicht ban om mee te betalen aan de gestolen 3,2 miljard euro door deze parlementariërs en topambtenaren van Zuid-Soedan?
.
Ambtenaren Z-Soedan geschorst na verduistering van miljarden
14/06/12

Het parlement van de jonge staat Zuid-Soedan heeft 75 parlementariërs en topambtenaren geschorst op verdenking van grootschalige corruptie.
Zij zouden een bedrag van 3,2 miljard euro hebben verduisterd.
.
Nederland behoort tot de belangrijkste donoren van het jonge Zuid-Soedan.
Dit jaar steekt de staatssecretaris van Ontwikkelingssamenwerking 38 miljoen euro in projecten ter bevordering van de veiligheid en rechtsorde.

www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/a...

Ella | 17-06-12 | 15:12

Kansloze missie van de VVD, gewoon niet haalbaar maar electoraal wel aantrekkelijk. Dat wordt na 12 september een beetje bezuinigen en nog een commissie'tje hier en daar voor een onderzoekje betreffende de efficiency.
Spastische houding van PvdA, D66, Groenlinks ook een teken van zwakte, want er mag wel degelijk iets gedaan worden aan alle bilaterale overeenkomsten met bepaalde Staten.

Deze allerarmsten zijn heel toevallig allemaal geen ingezetenen van NL. Derhalve is het ook primair niet de bedoeling dat de Nederlandse politiek en de Nederlandse belastingbetaler voor hun opkomt.
hangtiet met knoop | 17-06-12 | 14:19 | + 2
Dit is dan weer het andere uiterste en wel heel erg kortzichtig.

Weird Guilders | 17-06-12 | 15:04

Elk kontrakt kan opnieuw worden bekeken, Bassie. De juridische rompslomp is geen enkel punt, als je iets wilt veranderen ten goede, ook voor Afrikanen zelf bijvoorbeeld. Wie daar tegenop ziet, is gewoon lui en gemakzuchtig en wil dingen liever laten zoals ze zijn, terwijl het fout zit en het bovendien teveel geld kost, dat we een stuk beter kunnen besteden.
.
Argentinië heeft indertijd met succes de meningen van Wereldbank, IMF etc. als irrelevant terzijde geschoven, en dat heeft wel gewerkt. Dat is de realiteit! Punt uit.
.
Dat noem je onderhandelen. Zouden Rutte en De Jager ook eens moeten proberen.

Greetje Duisenberg | 17-06-12 | 14:26

@La Vie En Rose | 17-06-12 | 14:13
Welke overige typo's? Je hebt zo bij eerste lezing zelfs al je d's, t's en dt's goed. En dat is heden ten dage een zeldzaamheid op de webz. Helaas.

lekkurlinx | 17-06-12 | 14:26

Nog een reactie op de tweet van Alexander Pechtold:
"Je zal maar als eerste nieuwe verkiezingspunt willen brengen dat je 3 miljard wilt bezuinigen op de allerarmsten.#VVD"

Deze allerarmsten zijn heel toevallig allemaal geen ingezetenen van NL. Derhalve is het ook primair niet de bedoeling dat de Nederlandse politiek en de Nederlandse belastingbetaler voor hun opkomt.

hangtiet met knoop | 17-06-12 | 14:19

Noodhulp is voor mij prima, want de mensen kunnen er niets aan doen als er een aardbeving is.

Het probleem met noodhulp en ontwikkelingshulp is dat er door de hulporganisaties langs elkaar heen wordt gewerkt. Als je kijkt dat er al in NL zo'n 1000 liefdadigheidshulpzielegemensenbedrijfjes zijn snap je dat de hulp versnippert wordt. Gevolg is dat er geen controle plaats vindt en het geld in de zakken van lokale warlords en corrupte ambtenaren beland.

Er hangt echter ook veel (goedbetaalde) werkgelegenheid hier in NL van af. Daarom wordt het verminderen van omtwickelungshulp direct als broodroof gezien.

Mijn voorstel is heel eenvoudig. Laat een organisatie eerst EIGEN geld (wat ze dus direct van particulieren gekregen hebben) besteeden. Vooraf wordt een plan gemaakt wat er concreet moet verbeteren (doelen, kwantificeerbaar en ook kwalificeerbaar). Als deze bereikt worden - toets door een onafhankelijk bureau - dan komt er subsidie bij.

Probleem is dat geen project de toets doorstaat, omdat ze niet in staat zijn om plannen te maken, en deze dus ook nooit haalbaar zijn.

hangtiet met knoop | 17-06-12 | 14:14

@La Vie En Rose | 17-06-12 | 14:07
Moet natuurlijk Catshuis zijn, HUN borst en excuses voor de overige typo's.

*leesbril aanschaffen gaat*

La Vie En Rose | 17-06-12 | 14:13

@eerstneukendanpraten | 17-06-12 | 13:21
Volgens dit pdf(alert!) in 2010 0,17% van hun BNI (Huh?? Welk BNI?? Hebben ze dat dan?), is dus ruimschoots onder die 0,7% norm van de OESO. Volgens ditzelfde document zijn ze verplicht om het in 2015 opgevijzeld te hebben naar die 0,7%, maar is nu al zeker dat ze dit dus never-nooit-niet zullen halen. Zou lachen zijn als de OESO ze daar daadwerkelijk toe wil dwingen. Zal dus niet gebeuren.

Maar ze willen wel hun goeie wil laten zien:
“Despite the fact that Greece is facing very serious financial challenges,
we aim at providing development aid for sectors such as health, education, human resources,
the promotion of democracy, climate change and food security and thus limit drastically poverty”.
Mr. Athanasios Theodorakis, Head of HellenicAid

LOL

De rest van de pagina is ook wel humoristisch: Het meeste ontwikkelingsgeld gaat naar Albanie(!), de website van HellenicAid geeft nauwelijks informatie etc.

aidwatch.concordeurope.org/static/file...

lekkurlinx | 17-06-12 | 14:09

@triasenergetica | 17-06-12 | 13:49 |

'Punt is dat het daar helemaal niet om gaat. Als ik zeg dat ik voor afschaffing van het koningshuis ben dan weet ik ook wet dat dat niet haalbaar is, maar daarom kan ik nog wel dat standpunt innemen'
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het punt is dat ons politiek bestel er voor zorgt dat standpunten zonder consensus nooit haalbaar kunnen zijn.

Bruno Alaska | 17-06-12 | 14:08

"Gans twitterend GroenLinks, PvdA en SP ontplofte bijkans."

Je bent vergeten om het CDA te noemen Bas, en niet te vergeten D66, te beginnen met hun voorman:

@APechtold
"Je zal maar als eerste nieuwe verkiezingspunt willen brengen dat je 3 miljard wilt bezuinigen op de allerarmsten.#VVD"
twitter.com/APechtold/status/21387507...

Het misselijkmakende van bovengenoemde partijen is dat ze immer krijsen bij het idee dat er op OS bezuinigd gaat worden maar je hoort ze nooit over de al ruim tien jaar bestaande 3e wereldtoestanden in onze verpleeghuizen. Op de SP na. Die trekken al jaren aan de bel over deze wantoestanden. (mn Agnes Kant heeft dit punt keer op keer op de agenda gezet, later met steun van Fleur Agema, PVV) Die willen niet alleen bakken met geld aan OS blijven uitgeven, maar kijken ook naar misstanden in de zorg in ons eigen land, dát moet ik ze nageven.

Verder heb ik me ook verbaasd over de reactie van VVDers op den twitter. De jubelverhalen waren niet van de lucht. Die denken, net zoals Blok, dat alle kiezers achterlijk zijn, behalve zijzelf.

Nog even ter herinnering:
Tijdens het Casthuis overleg was er al een akkoord over bezuinigingen op OS bereikt, nl in 2013 500 miljoen en in de twee jaren erna 750 miljoen.
Dat was veel minder dan Wilders wilde, edoch, het CDA lag dwars. Uiteindelijk is dit een van de punten geweest die Wilders ertoe bracht om de stekker uit het casthuisoverleg te trekken. Teveel lastenverzwaringen voor de burgers, te weinig snijden in de Overheid en in OS, teveel de oren laten hangen naar Brussel, waren zaken die hij niet aan zijn kiezers kon verkopen.

Wat deed de VVD? Die ondertekende het Kunduzakkoord, waarin de bezuiniging op OS was teruggedraaid, en de forenzentaks werd opgenomen, hetgeen nog meer lastenverzwaring voor de burgers, m.n. hun eigen achterban, betekende.

Nadat er een storm van kritiek losbarstte, namen ze direct afstand van dat laatste punt, en nu toveren ze oplotsklaps 3 miljard! bezuinigingen op OS uit hun hoge hoed. Nou als ze dat echt willen, hadden ze tijdens he Catshuisoverleg de kant van Wilders moeten kiezen, dan had het CDA, de kleinste partij, die toch al ten dode is opgeschreven, en een grote weerstand tegen samenwerking met de PVV had, de stekker er waarschijnlijk uitgetrokken.

Die keus heeft de VVD niet gemaakt, en dan ook nog het lef hebben om Wilders laf te noemen omdat hij NIET zijn handtekening onder een wangedrocht heeft gezet, en de VVD en overige Kunduzparticipanten WEL, maar dit terzijde.

Ook Wiegel noemde de handtekening van de VVD onder het Kundtduzakkoord een strategische blunder van formaat, en dit is de volgende.

Natuurlijk weet iedereen, althans dat mag ik hopen, dat de VVD straks gewoon met FCKunduz in zee gaat. Als die voldoende stemmen halen dan, hetgeen ik betwijfel.
In elk geval gaat de VVD met deze luchtballon, geen stemmen bij de PVV wegtrekken. Zeker niet nu de verkiezingen over de EU en het ESM zullen gaan. Integendeel, FCKunduz en de PvdA kunnen haar borst nat maken. Dat wordt prijsschieten voor Wilders.

En nee, ook al zou de PVV de grootste partij worden, meeregeren zit er niet in. Ook niet als de VVD toch nog de grootste partij gaat worden (er gaat strategisch gestemd worden om een linkse coalitie met de SP te voorkomen) en de PVV de tweede grootste partij zou worden. De VVD gaat natuurlijk niet weer met die onbetrouwbare PVV in zee.

Ook niet met de SP, die overigens ook een strategische blunder van formaat hebben gemaakt door een lijstverbinding met de PvdA - dé partij waaraan ze hun groei in de peilingen te danken hebben - én Groenlinks aan te gaan. De SP, die NEE zei tegen de Europese Grondwet, NEE tegen het ESM, gaat een lijstverbinding aan met partijen die keihard JA tegen beide hebben gezegd. Dat wordt ook prijsschieten voor Wilders.

Wordt leuk, die verkiezingsdebatten. En op 12 september wordt het nog leuker. Dat dan weer wel.
Ondertussen blijft Pechtold roepen dat de EU ons welvaart heeft gebracht en brengt, Europa een mooie toekomst tegemoet gaat, droomt Sap van een ministerspost, en zien Roemer en Samsom zichzelf reeds als MP van een nieuw kabinet.

Bovenstaande geeft al aan wat er mis is in dit land en met politici. De realiteit is zoek, de leugen regeert, ook bij OS. Maar dat wisten al.

La Vie En Rose | 17-06-12 | 14:07

Tarak | 17-06-12 | 13:36 |
Juistem. Die overspannen reactie is meer een reflex, een nog niet te onderdrukken reflex. Links heeft niet door dat het wérkelijke, nieuwe 'links', het deel van de mensheid dat vooruit wil kijken en durft om veranderingen te bewerkstelligen, al lang niet meer de taal spreekt van de communisten en socialiste van weleer.
Afrika is één van de werelddelen die voor de toekomst der mensheid steeds belangrijker worden, maar is nog steeds een vergeten continent. omdat de oude linkse kerken nog steeds denken als missionarissen en racistischer denken en handelen dan Kuifje ooit gedaan heeft. Kolonialisme, neokolonialisme en multiculturalisme liggen in één lijn, ze gaan alle uit van één ware positie van waaruit de wereld bezien moet worden, een positie die van bovenaf dicteert dat er culturele verschillen zijn en dat die culturele verschillen er móeten zijn, een positie die van bovenaf voorschrijft waaruit die culturele verschillem moeten bestaan. Dat houdt absolute culturelle grenzen in stand, dat bouwt schuttingen tussen culturen, tussen continenten, schuttingen waar emmers geld overheen gesmeten worden, zonde dat men kan zien waar dat geld blijft. En die schuttingen houden op hun beurt een hele industrie in stand die er baat bij heeft dat ze overeind blijven, die er zelfs alles aan doet om ze in perfecte conditie te houden.

Schoorsteenveger | 17-06-12 | 14:00

@ schoorsteen vegert 13:21

Dat betalen wij toch allemaal al?

eerstneukendanpraten | 17-06-12 | 13:56

@Reinaert | 17-06-12 | 13:35 |

Misschien was het een ongelukkige formulering, ik bedoelde dat er in de ene situatie wel een poging wordt gedaan met ' dreigende ' taal die inderdaad niet aanslaat, in de andere situatie wordt geld gestort en voorzichtigere taal gebruikt waar een hardere opstelling eventueel wel zou kunnen aanslaan en misschien met acties en samenwerking makkelijker te realiseren zou zijn.

Terwijl ik het schrijf realiseer ik me dat de praktijk iets complexer is omdat het zonder actie nooit aanslaat en het dan weer simpelweg koloniseren wordt.

Bruno Alaska | 17-06-12 | 13:56

De vraag is waarom we het geld dat we aan Griekenland schenken niet als ontwikkelingshulp mogen beschouwen. Griekenland is een ergere bananenrepubliek dan Zimbabwe.
Zo bezien hebben we momenteel iets van 4% aan ontwikkelingshulp. Dat is toch een beetje te gortig. Met het VVD voorstel zitten we nog altijd op 3,5%.

lulleficatie | 17-06-12 | 13:50

@ Bruno Alaska | 17-06-12 | 13:15

* De VVD weet ook wel dat het standpunt onhaalbaar is*.
Punt is dat het daar helemaal niet om gaat. Als ik zeg dat ik voor afschaffing van het koningshuis ben dan weet ik ook wet dat dat niet haalbaar is, maar daarom kan ik nog wel dat standpunt innemen. Bas denkt dat ie een punt heeft maar hij heeft helemaal geen punt, want het doet er niet toe. Links (en vooral het CDA) reageren zo hysterisch omdat ze ergens wel weten dat ze fout zitten, maar dat niet meer kunnen toegeven. Een Bert van Marwijkje dus.

@ Morkovich | 17-06-12 | 13:02 |
Verkiezingsprogramma's bij partijen als VVD, CDA en PVDA (niet bij de PVV) komen vrij democratisch tot stand en worden over het algemeen breed gedragen door de partij. Ieder lid mag daar zijn zegje over doen. Dat er niet zoveel terecht komt heeft te maken met het coalitiemodel, maar dat is wat anders dan dat het allemaal gelogen is wat er staat.

triasenergetica | 17-06-12 | 13:49

Holle verkiezingsretoriek? Nee, er is geen partij meer met een breekpunt die wel mee wil regeren.

roze_bril | 17-06-12 | 13:43

@Graaisnaaiert | 17-06-12 | 13:16 |
Eens, maar gratis geld uitdelen, dat is net zo iets als junkies gratis coke geven, symptoombestrijding zullen we het maar noemen.

Hobbykip | 17-06-12 | 13:42

@Morkovich | 17-06-12 | 13:24
Die verslagen zijn na een beetje zoeken op hun website ook wel te vinden (de meest recente is overigens over 2010, uitgegeven in 2011) maar je weet dus inderdaad niet of en hoe die gecontroleerd zijn door een redelijk onafhankelijk iets of iemand.

lekkurlinx | 17-06-12 | 13:38

Links reageert natuurlijk zo hysterisch omdat de NGO's die al die miljarden onderling mogen verdelen onderdeel van hun baantjes machine zijn. Als alle Nedwrlanders ineens zomaar zelf gaan bepalen waar wanneer en hoeveel geld ze willen steken in 'goede doelen' (zoals het hoort dus eigenlijk) lopen die NGO's misschien niet eens zoveel geld mis, maar dan hebben ze die ex politici misschien wel ineens niet meer nodig, want linkse partijen paaien is dan ineens onnodig geworden. En waar moeten al die uitgerangeerde linkse politici dan heen aan het einde van hun riante wachtgeldregeling.

me,myself and IK | 17-06-12 | 13:38

knutsel | 17-06-12 | 13:33 | + 0 -
Waar doel je op?

M-Bozz | 17-06-12 | 13:37

Ik vraag me serieus of Ontwikkelingssamenwerking nog wel zo'n stemmentrekkend issue is. Geen idee hoe representatief het is, maar ook linkse mensen in mijn omgeving geloven niet meer dat ontwikkelingshulp zin heeft.
Het is een leuke baantjesmachine voor uitgerangeerde politici ter linkerzijde van het politieke spectrum, maar om nou te zeggen dat 50 jaar ontwikkelingtshulp iets heeft opgeleverd: Nee.

Tarak | 17-06-12 | 13:36

@Bruno Alaska | 17-06-12 | 13:23

Welke internationale druk? Landen als Iran, Noord-Korea, India en Pakistan gaan toch gewoon hun gang als het er echt op aan komt. Mensenlevens zijn bijzaak, da's altijd al zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Goed, we miepen een tijdje wanneer het ergens inderdaad echt uit de klauwen loopt maar na verloop van tijd hoor je er niemand meer over.

Internationale druk is een farce. Symboolpolitiek, meer niet. Zie landen als Somalië: feitelijk geen land want geen fatsoenlijke regering maar toch krijgen "wij" er geen grip op. Het is toch domweg belachelijk dat een dergelijk "land" nog kan bestaan, dat vanaf de kusten van een dergelijk "land" grootschalige piraterij kan worden bedreven en dat niemand in staat (b)lijkt er iets aan te doen? Wij weten het allemaal beter maar een dergelijk - relatief simpel - probleem oplossen lukt óók al niet.

Reinaert | 17-06-12 | 13:35

Het in stand houden van de welvaartsverschillen tussen Noord-en Zuid is een boemerang die we op termijn keihard in ons gezicht krijgen. Je kunt je terecht afvragen of de huidige vorm van hulp wel effectief is maar niets doen is geen optie. China investeert miljarden in Afrika en dat doen ze niet zonder reden: een monopolie op de grondstoffen.
Laten wij die landen lekker frustreren dan krijgen we de rekening een keertje terug...
Het is en blijft dom dat de VVD probeert op deze manier PVV kijkers probeert terug te winnen, het is doorzichtig en net als met de keuze tussen echt en namaak kiezen we meestal voor echt...

BB-pester | 17-06-12 | 13:34

@M-bozz. Als je 100% voor bent, vanuit welk gedachtenprincipe komt dit dan bij jou voort?

knutsel | 17-06-12 | 13:33

@Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 12:43

Niets doen is een optie, maar in het geval dat wij niets meer doen zal een ander dat ongetwijfeld weer wél doen, al was het maar om daarmee goodwill te kweken. Het niet leveren van wapens idem dito: "voor jou honderd anderen" denkt men in dergelijke landen. Wapens zijn belangrijker dan fatsoenlijk vreten voor de bevolking want wapens zijn de legitimatie voor ieder regime - hoe corrupter het regime hoe meer wapens men in huis haalt. Een kudtland als Pakistan beschikt niet voor niets over nucleaire technologie, dat de bevolking vervolgens crepeert interesseert het regime geen moer, burgers zijn vervangbaar, wanneer er een paar creperen zijn die er zó weer bijgeneuqt, so who cares?

Moraal van dit verhaal: geen. Het is kudt en het blijft kudt. Of je nu helpt of niet, het maakt allemaal *niets* uit zolang er corrupte megalomane kleaudtzakken zijn die het voor het zeggen hebben in betreffende landen. Hek er omheen en uit laten branden zou wellicht nog het beste zijn. Jammer van de burgerij maar die heeft toch al geen leven dus waar lullen we over? Allah weet er van.

Reinaert | 17-06-12 | 13:28

Ik ben 100% vóór veel geld uitgeven aan effectieve goede doelen-organisaties en -projecten, maar niet vanuit (en ter verwezelijking van) naïeve utopisch-linkse idealen en een achterhaald 'dader-slachtoffer-complex'.

Weg met die ineffectieve en inefficiënte '68-instituties en dat quasi-altruïsme van de zelfbenoemde moraal-elite!

M-Bozz | 17-06-12 | 13:28

Voordeel is ook dat er een hoop grachtengordel panden te koop komen als de OS bestuurders op de keien staan.

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 13:28

Roer | 17-06-12 | 13:04

Alle partijen zelfs ;) Concessies doen, of iets draaien kan en moet. Maar
180 graden is echt een lachertje.. ;)

Morkovich | 17-06-12 | 13:26

'Nederland moet nog eens 25 miljard bezuinigen.'
Gisteren op het journaal: Griekenland loopt in totaal met 21 miljard aan Nederlandse taxpoet te zeulen. Tel daarbij op 4 miljard aan ontwrichtingshulp en je weet weer waarom je belasting betaalt.

Auweyida | 17-06-12 | 13:25

lekkurlinx | 17-06-12 | 13:09

Het is een stichting en zijn dus verplicht om de jaarverslagen te publiceren. Of dit, gezien de rechtsvorm, ook gecontroleerd wordt, is een goede vraag. 75% van de inkomsten komen uit de potjes in Den Haag, ik mag dus hopen van wel ;)

Morkovich | 17-06-12 | 13:24

lekkurlinx | 17-06-12 | 13:09

Het is een stichting en zijn dus verplicht om de jaarverslagen te publiceren. Of dit, gezien de rechtsvorm, ook gecontroleerd wordt, is een goede vraag. 75% van de inkomsten komen uit de potjes in Den Haag, ik mag dus hopen van wel ;)

Morkovich | 17-06-12 | 13:24

@Reinaert | 17-06-12 | 12:26 |

Theoretisch gezien, mbt het laatste gedeelte van uw tegel.

Waarom kan je als internationale gemeenschap wel landen onder druk zetten te stoppen met atoomprogramma's maar andere landen niet vriendelijke doch dringend gaan verzoeken hun eigen mensen eens te vreten te geven?

Bruno Alaska | 17-06-12 | 13:23

Belangrijkste reden van het verzet van linkse politici tegen bezuinigingen op OS is dat ze daarmee hun lucratieve nevenfuncties verliezen:

www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/27...

Borakh | 17-06-12 | 13:22

eerstneukendanpraten | 17-06-12 | 13:21 |
Aan zichzelf bedoel je?

Schoorsteenveger | 17-06-12 | 13:21

Maar hoe veel OS betalen de Grieken eigenlijk?

eerstneukendanpraten | 17-06-12 | 13:21

@Hobbykip: en je rug naar Afrika keren is zo mogelijk nog stommer.
Quid pro quo, stabiliteit, ontwikkeling en een eerlijke prijs voor grondstoffen in ruil voor ons geld en onze invloed vind ik een veel beter idee om zowel hun als ook onze - gezonde - toekomst te garanderen.
Maar dat zal m.n. de Linkse en ook de Christelijke kiezer wel weer te Koloniaal in de oren klinken.

Graaisnaaiert | 17-06-12 | 13:16

@heme 13.08
Nu is China aan koloniseren.
U denkt toch niet dat een chinees begaan is met een afrikaan.
Roept al irritatie op bij de Afrikanen het werk gaat naar chinezen die ze overigens niet kunnen verstaan, ik ook niet, en zich arrogant gedragen.
Maar dat zal de afrikaanse overheid hun reet roesten, centjes krijgen ze keurig cash.
ALs ze slim zijn vangen ze 2 x , OS en Chinees.

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 13:15

@triasenergetica | 17-06-12 | 12:51 |

Ze zeggen dus echt wel dingen die ze eigenlijk of eigenlijk niet in die mate willen. Ze weten namelijk dat ze na de verkiezingen een coalitie moeten vomen. Dat is de ingebouwde veiligheid om voor verkiezingen te kunnen roepen wat 'het volk' horen wil omdat na verkiezingen het door de andere partijen uit de coalitie niet wordt geaccepteerd, al of niet op eigen initiatief.

Bruno Alaska | 17-06-12 | 13:15

"Ontwikkelingshulp is voor verliezers"

BAM!
En zo is het!

Hobbykip | 17-06-12 | 13:12

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12| 13:07

Juist. Zelfde regeling alleen nu met een strik in plaats van een glimmend laagje ;)

Morkovich | 17-06-12 | 13:10

@Morkovich | 17-06-12 | 12:38
Die SNV is niet te vinden in het Register Goede Doelen van het Centraal Bureau Fondsenwerving. Dus ook geen gecontroleerde cijfers, jaarverslagen etc. Geeft te denken.

lekkurlinx | 17-06-12 | 13:09

Roer | 17-06-12 | 13:04 |
Anders GroenLinks wel. Eerst het Kontneukaccoord, en dan zonder schroom een lijstverbinding met de SP en de PvdA, door Samsom omschreven als "een soort liefdesverklaring". Mevrouw Sap heeft er kennelijk geen moeite mee om zich tegelijk van achteren en van voren te laten nemen. Na de verkiezingen ziet ze wel weer met wie ze het bed wil delen.

Schoorsteenveger | 17-06-12 | 13:09

Mensen die denken dat er in een VVD regering bezuinigd wordt op ons ambtenarenapparaat of op OS zullen bedrogen uitkomen.

Moonwarrior | 17-06-12 | 13:08

Nood breekt wetten, trouwens China is bezig Afrika te ontwikkelen, wij hebben niets met Afrika het zijn koloniale gebieden geweest in de steek gelaten door Engeland en Frankrijk en Portugal en Spanje, Italië,

Sailor

heme | 17-06-12 | 13:08

Morkovich 12.58
IS wel weer handel al die Gouden Handdrukken omzetten in pensoen b.v. s .

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 13:07

Het afschaffen van landbouw subsidies is niet de goede oplossing. Het is te voor de hand liggend. We moeten juist meer studie groepen oprichten om dit complexe probleem te bestuderen.
En ik wil mezelf voordrager als voorzitter van het een of ander. Als het maar goed schuift.

Gavrilo | 17-06-12 | 13:06

Morkovich | 17-06-12 | 13:02
Dat geldt zeker voor de VVD de laatste anderhalf jaar. Voor mij totaal ongeloofwaardig geworden.

Roer | 17-06-12 | 13:04

triasenergetica | 17-06-12 | 12:51

Blijkbaar nooit een verkiezingsprogramma vergeleken met de daarna uitgevoerde standpunten?

Beoordelen op wat ze in de kamer doen, niet wat ze tijdens de campagne zeggen.

Morkovich | 17-06-12 | 13:02

Schept wel een precedent dat afschaffen van OS.
Als over een paar jaar China ons OS centjes moet geven zullen ze ons hier mee om de oren slaan.
Beetje voor uit denken Blok.

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 12:59

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12| 12:47

Z'n 150k, maar dat zal ex pensioen zijn. Onbegrijpelijk aangezien het niet om ontslag ging. Rechtszaak kost meer, dat wel.. ;)

Morkovich | 17-06-12 | 12:58

Die Stef Blok is een afgrijselijk figuur, maar hier heeft hij absoluut een punt.
Ontwikkelingshulp - in de vorm van het storten van geld zonder er iets voor terug te zien - is een zaak van het individu, en niet van politici die Sinterklaas willen spelen met gemeenschapsgeld ( om het nog maar niet over het strijkstokeffect en de baantjescultuur te hebben ).
Investeren in die landen ( quid pro quo ), prima, niets mis mee, mits wij de zeggenschap over die projecten - denk aan landbouw, mijnbouw, grondstoffenwinning etc. - hebben en houden en de winsten naar ons toevloeien. Wat er voor die landen overblijft? Beschaving, rust, stabiliteit, veiligheid, werkgelegenheid, een verhoogde levensstandaard met onderwijs, gezondheidszorg en ouderenzorg.
Maar dat is voor het Stamhoofd daar natuurlijk niet te verteren, want er blijft voor hem geen steekpenning meer over.
Wat dat betreft doen de Chinezen en Indiers het stuk-ken beter dan wij...

Graaisnaaiert | 17-06-12 | 12:55

Als ze die 4,4 miljard aan anticonceptie uitgeven, dan wil ik er wel nog eens over nadenken.

Zyprexa20mg | 17-06-12 | 12:54

Is het niet een beter idee om die hele ontwikkelingshulp af te schaffen? Het geld daarvan terug te geven aan het volk.... en als je dan nog steeds zo progressief bent, dan kan je dat geld lekker zelf overmaken naar Giro ZieligKijkendNegertje.

Wilde Slechtdoener | 17-06-12 | 12:53

Yowww | 17-06-12 | 12:44

Jij hebt de kloppende cijfertjes voor ons op het plankje liggen? Insinuatie? ;)

Morkovich | 17-06-12 | 12:52

Stom verhaal. Dat andere partijen andere opvattingen hebben, wil nog niet zeggen dat je dat standpunt niet kunt innemen. Zou het wellicht kunnen zijn dat VVD echt vindt dat er in ontwikkelingshulp geschrapt kan worden of komt dat niet meer in het cynische hoofd van Paternotte op? Natuurlijk hebben de verkiezingen er iets mee maken, maar je zegt niet ineens dingen die je eigenlijk niet wil. Schrappen die hap. Ontwikkelingssamenwerking is zinloos, maakt mensen en landen afhankelijk en zorgt er voor dat ontwikkeling afgeremd in plaats van gestimuleerd wordt. Bovendien, wanneer dringt het nu eens door tot de linkse elite: WE HEBBEN GEEN GELD MEER.

triasenergetica | 17-06-12 | 12:51

@Morkovich 12.38
Da s mooi een handdruk van 500 k voor Elsen.

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 12:47

Grappig - al die mensen die nog steeds zoooo druk zijn met niet kloppende getalletjes enzo, geheh;)

Geef ze een papiertje en een pen (of een pc-tje) en daar gaan ze! Je hebt geen kind aan ze;)

Yowww | 17-06-12 | 12:44

@Reinaert | 17-06-12 | 12:26 |

Natuurlijk zijn noodhulp en ontwikkelingssamenwerking verschillende dingen.
.
Mijn oplossing voor die landen is dat wij helemaal niets doen. De hele menselijke geschiedenis bestaat uit vallen en opstaan en dat is precies wat wij die landen en die bevolkingen moeten laten doen, vallen en opstaan. Daar komt echte fundamentele ontwikkeling van. Misschien moet het dodental in Pakistan wel een keer uit de hand lopen, de volkswoede zo hoog oplopen dat men de corrupte machthebbers aanpakt, of vanuit lokale initiatieven zichzelf voorbereid.
.
Die oplossing van niets doen moet wel consequent worden toegepast, dus ook geen wapenhandel meer. Een land dat niet voor zijn bevolking zorgt hoort wat mij betreft niet de beschikking te krijgen over tanks, vliegtuigen, pantserwagens. We kunnen er namelijk zeker van zijn dat ook die niet ter verdediging van het volk zullen worden ingezet.

Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 12:43

De politiek luister nooit naar het volk. Ook niet in verkiezingstijd. Dan doen ze alleen tijdelijk even alsof.

Zeeppaardje | 17-06-12 | 12:40

@Polletje Piekhaar | 17-06-12 | 11:59
lekkurlinx | 17-06-12 | 12:23

Dirk Elsen (SNV) 160k +, zelfde verhaal.

Morkovich | 17-06-12 | 12:38

Oud premier de Jong dreigde zijn lidmaatschap van het CDA op te zeggen als er extra wordt bezuinigd op ontwikellingssamenwerking:

www.nu.nl/politiek/2776789/piet-jong-d...

Er is blijkbaar ooit afgesproken dat 0,7% van het BBP wordt besteed aan ontwikkelingssamenwerking. Nederland is één van de weinig landen die zich er aan houdt. Gezien de moeilijke economische situatie lijkt het mij normaal dat je ook op ontwikkelingssamenwerking bezuinigt, over hoeveel precies moet worden onderhandeld.

Ooit was er ook afgesproken dat ieder westers land 2% van het BBP besteedt aan defensie. In de loop van de tijd is dit al lang niet meer behaald en het lijkt mij ook logisch dat ook hier op wordt bezuinigd.
Maar geen enkel (oud)-politicus die dreigt om zijn lidmaatschap op te zeggen...

Geen enkel departement ontkomt aan bezuinigingen, dus ook ontwikkelingssamenwerking. Graag geen stemmingmakerij en krokodillentranen.

Verder is de wereld natuurlijk flink verrot; vandaag bezitten de drie rijkste mensen op aarde evenveel als het gezamelijk nationaal inkomen van de 48 armste landen:

www.solidara.nl/solidara/beginselprogr...

... en wie weet winnen we vanavond van Portugal...

gasboer | 17-06-12 | 12:36

Zie het al voor me duizenden Gouden Handdrukken voor de werkloze OS peopletjes.
Gaat ff meer kosten dan 3 miljard.

Uw Verzekeringsadvis | 17-06-12 | 12:36

Slip of the tongue bij Jolande Sap in Buitenhof. Gesprek ging over Europa, mevrouw had het reeds over 'deelstaten'...

Schoorsteenveger | 17-06-12 | 12:35

@markluitzen | 17-06-12 | 12:10
Het bronzen tijdperk begon zo'n 5.500 jaar geleden in Afrika. De moderne mens is hooguit 100.000 jaar gelden ontstaan. Waar haal je die 10.000 tot 2.5 miljoen jaar vandaan, van Stormfront?

rara | 17-06-12 | 12:32

Door zulke Pavloviaanse kan-niet-gaat-niet-figuren als Paternotte heb ik gedurende zo'n veertig jaar contacten als werknemer en adviseur, heel wat organisaties zien wegkwijnen in strategische verlamming.
Vooral ook doordat die figuren ook nog eens overduidelijke strategische blunders tot in het zicht van de ondergang, halstarrig bleven verdedigen.

WirMachenMusik | 17-06-12 | 12:28

oeps ... mijn mening heb in het verkeerde topic geplaatst. Sorry.
ps nice one, die quote du jour!

appeltjesgroeneweide | 17-06-12 | 12:27

@Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 12:18

Het gaat er mij niet om hoe je noodhulp organiseert, het gaat er mij even omdat noodhulp niet hetzelfde is als ontwikkelingssamenwerking of hoe je het dan ook maar noemt. Noodhulp verleen je wanneer de situatie daartoe aanleiding geeft en dat is dus geen structureel fenomeen daar waar zogenaamde ontwikkelingssamenwerking wél een structureel (fout) karakter heeft.

Voor het overige ben ik het overigens wel eens met hetgeen je stelt - noodhulp dient inderdaad verleend te worden door lieden die daartoe geëquipeerd zijn en niet door welwillende burgers. Dat er vervolgens inderdaad ook nog landen zijn die hun infrastructuur niet op orde hebben is een probleem - maar hoe denk je dát te gaan oplossen? Veelal is dat ook een kwestie van geldgebrek en/of lokale corruptie en we kunnen als landje natuurlijk niet het gansche wereldleed al preventief op onze schouders nemen. Al is het inderdaad wel stuitend dat sommige landen op deez' aardkloot hun zaakjes niet voor elkaar hebben. Maar dat hou je toch.

Reinaert | 17-06-12 | 12:26

@Polletje Piekhaar | 17-06-12 | 11:59
Bruto loon/salaris 93.408,=
vakantiegeld 7.473,=
--------
Totaal 100.881,=

SV lasten (WG deel*) 7.879,=
pensioenlasten (WG deel*) 15.285,=
Zakelijke reiskosten
vergoeding 387,=
--------
totale bezoldiging 2011 124.432,= bruto
*WG deel = Werkgevers deel

www.cbf.nl//Uploaded_files/Jaarverslag... pagina 109
te vinden via www.cbf.nl/Instelling-documenten/3955/...

Is overigens inderdaad beetje te hoog. Maar positief: in 2010 was het totaal nog 11.00,= hoger. De directie van Oxfam Novib is accoord gegaan met een salarisverlaging.

lekkurlinx | 17-06-12 | 12:23

@appeltjesgroeneweide | 17-06-12 | 12:18 |

Mijn quote du jour:
.
"Today I'm Greek, today I stand with the Greek, today I would have the Greek take back their beloved Greece"

Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 12:22

Over corruptie, collusie en nepotisme gesproken. Het lijkt er ernstig op dat onze vriend Joris Demmink weer eens bezig is om hem ongevallige lieden, zoals (weer) Micha Kat, te grazen te nemen.

Beetje off topic, maar imo een eigen topic waard: www.argusoog.org/micha-kat-voor-90-dag...

vraagstaart | 17-06-12 | 12:20

Goedkope manier van DE elite-partij van Nederland om paupers bij de PVV weg te trekken.

Inguz | 17-06-12 | 12:20

@Reinaert | 17-06-12 | 12:07 |

Noodhulp moet vooral in natura en kan het beste door het leger geleverd worden. Schepen, helikopters, zwaar materieel, genietroepen, voedsel, water, medicijnen, MASH hospitaals, en (medisch) specialisten. Eerste nood ledigen en dan moet het land zelf aan de slag.
.
Ook hier geldt dat een surplus vermeden moet worden omdat zo'n land natuurlijk zelf ook de nodige voorbereidingen voor rampen moet regelen. Pakistan en Haiti zijn lichtende voorbeelden van landen die hun bevolkingen overleveren aan de natuurelementen door niet investeren in voorbereidingen en bij elke ramp vertrouwen op buitenlandse hulp.

Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 12:18

-weggejorist-

Gabino | 17-06-12 | 12:18

Klinkt misschien slecht, maar stiekem hoop ik dat Griekenland zijn glazen met donderend kabaal (geen gerinkel) zal gaan ingooien en of uit EU stapt met opgeheven middelvinger, of er wordt uitgegooid.
Want dan is de publieke opinie optima forma bevestigd in zijn vermoeden: politici zijn nietsnutten en wij burgers hebben het altijd al gezegd: Griekenland heeft een onbetrouwbare regering en een ondermaatse economie en bedrog moet bestraft worden. Zie je nou wel! Wat had je nou al die tijd nodig om te zien wat wij allang zagen? Waarom luisterde je je niet, managertje/ministertje? Waarom handelde je niet naar behoren managertje/ministertje?
Neemt niet weg dat de simpele Griekse burger de dupe wordt, maar deze zal ook moeten leren over oorzaak en gevolg. Maar laten we NOOIT vergeten dat het allemaal begon met de dromen van politici en niet die van de burgers. En dat geldt ook voor de buffelende Griekse burger die anaal door de EU en het Griekse parlement is uitgewoond.
PS. het is voor een ieder toch wel duidelijk dat onze en andere Eurofiele ministers al lang en breed op de hoogte waren van het gelieg en de financiële janboel in Griekenland. Maar ja, die droom he... die moest en zou doorgaan.

appeltjesgroeneweide | 17-06-12 | 12:18

Gratis graan en rijst is de doodklap voor de arme boer die nog wat probeert te verbouwen en te verkopen. Hij krijgt niets voor zijn producten! En zo houden we ze onder de duim.

zeefert | 17-06-12 | 12:13

Wellicht offtopic, alhoewel alles is met elkaar verweven.

Eurobonds zijn van de baan, of op de lange baan gechoven.
En als je wilt weten hoeveel Duitsland hier voor heeft moeten betalen. Klik de nieuwslink
www.eurobench.com/beursnieuws/10207838...

Kaas de Vies | 17-06-12 | 12:13

Er zijn de afgelopen 50 jaar meer dan $ 2000 miljard dollar aan ontwikkelingsgeld (door alle donnorlanden) uitgegeven aan Afrika. Als al dat geld daar werkelijk terecht zou zijn gekomen dan zou nu iedere negert in een vette SUV rondrijden.

stadsknurft | 17-06-12 | 12:13

grote groepen mensen in afrika leven nog rond het niveau van het stenen tijdperk mss iets verder.

deze mensen leven dus 10.000 tot 2.5 miljoen jaar in achterstand met de westerse wereld.

nu zijn er dus mensen die denken dat wij hun in een paar jaar kunnen bij trekken naar ons niveau van leven.
iets wat nooit gaat lukken in geen 200 jaar en de kosten die dat zou maken zijn minstens 4 keer de algehele wereld welvaart over die 200 jaar.
we spreken over triljoenen euro's.

wij denken dus dat wij ons ons met deze mensen moeten bemoeien. die mensen die wij als arm beschouwen die weten niet beter die leven al generaties zo en wij gaan daar heen en zeggen dat deze mensen verkeerd hebben geleefd en dat ze mensen arm zijn.
deze mensen weten niet beter en zijn gelukkig hoe ze leven.
deze mensen leven zelfvoorzienend en in ruilhandel met de omliggende stammen.
maar omdat deze mensen niets met geld hebben en dat deze mensen niet zo leven als wij.. gaan wij bepalen dat hun verkeerd leven en dat zij moeten veranderen wat zijn wij eigenlijks egoistisch.

laten we eerst ons zelf helpen om de ongelukkigen hier te helpen en de mensen die daar gelukkig leven zoals ze altijd hebben geleefd met rust laten .

markluitzen | 17-06-12 | 12:10

Als oud VVD stemmer weet ik dat de VVD hier HE-LE-MAAL niks mee gaat doen. Het is het enige ruilmiddel dat ze hebben. Ze gaan altijd met PvdA of CDA in het pluche zitten, dus als argeloze stemmer verlies je twee keer: Een stem op de VVD is een stem op de PvdA, en ze gaan geen cent ontwikkelingsgeld besparen. Los van het feit dat "Nederland" de komende jaren afspraken na moet komen uit het verleden.
12 september, stem PVV.

funkyd | 17-06-12 | 12:10

Waarom er in Afrika oorlogen zijn.
Ze worden gevoed door ontwikkelingshulp.
Waarom er geen eigen economie is.
Ze worden gestikt door EU-subsidies.
Waarom zijn er zoveel dictatoren.
Ze worden gevoed met EU-subsidies.
Moet ik doorgaan……….

ziende blind | 17-06-12 | 12:08

@Superior Bastard | 17-06-12 | 11:59

Ontwikkelingshulp zou *achteraf* betaald moeten worden. Eerst maar eens iets ontwikkelen en alle bonnetjes keurig bewaren, blijkt één en ander inderdaad iets te hebben opgeleverd krijg je je centjes. Alleen zal het in dat geval oordverdovend stil worden aan het ontwikkelingsfront vermoed ik. De bodemloze putten werken dáár natuurlijk niet aan mee - en alleen dáárom al zouden we een dergelijk systeem moeten toepassen.

Hetgeen overigens niet geldt voor noodhulp, dat moge duidelijk zijn. Noodhulp is noodhulp, een volledig andere tak van sport, al zou je ook daar een accountant met het geld mee moeten sturen. Dat dan weer wel.

Reinaert | 17-06-12 | 12:07

Rechts kan de pleures krijgen, links ook jullie zijn allemaal een stel kinderen.

ondergetekend,

een blanco stemmer.

MasthaX | 17-06-12 | 12:06

Voor uit de belastingen gefinancierde ontwikkelingshulp zijn is de goedkoopste en meest achterbakse manier om te laten zien dat je een "goed" mens bent. Maakt niet uit wat de gevolgen zijn van de "hulp" of wat het een ander kost. Het belangrijkste is dat je jezelf goed kan voelen en dat je jezelf boven de ander voelt staan voor nop. Als de grachtengordel vandaag nog in de zee zou zakken, dan zou Afrika misschien nog te redden kunnen zijn.

Merkava | 17-06-12 | 12:02

Ik zou met plezier voor anticonceptie of zelfs sterilisatie in Afrika willen betalen.
Maar niet voor nog meer kindertjes, met of zonder vliegjes.

vetkleppert | 17-06-12 | 12:02

P.S. De rijken zijn in dit land voornamelijk links. OS/ontwikkelingshulp is een onuitputtelijk banenreservoir voor afgeserveerde mislukte en uitgerangeerde politici. Daarom schreeuwen ze nu en altijd moord en brand. Uit eigenbelang.

frisenfruitig | 17-06-12 | 12:01

Salaris van mevr. Karimi (oxfam-novib) 113.038 euro Need I say more?

Polletje Piekhaar | 17-06-12 | 11:59

Ontwikkelingshulp zou conjunctuurgebonden moeten zijn. In goede tijden een fooi, in slechte tijden niets.

Superior Bastard | 17-06-12 | 11:59

@Polletje Piekhaar | 17-06-12 | 11:53

Wat zal die blij zijn, dat ie nog miljoenen jaren te leven heeft dan...

ZKH EénOog | 17-06-12 | 11:58

Die Stef Blok, eerst instemmen met 40 miljard voor het ESF en dan een grote broek aan trekken en 3 miljard bezuinigen op ontwikkelingshulp.

CoffeePatch | 17-06-12 | 11:57

Ontwikkelingshulp is voor de bune. Iedereen is vrij om aan ontwikkelingshuklp te gaan doen. Dan weet je tenminste ook waar je centen blijven. Het is een hobby van de rijken om hun schuldgevoel te dempen.

frisenfruitig | 17-06-12 | 11:57

@Fijnstoffer | 17-06-12 | 11:52
Ja dat is een mooie opsomming van Janssen. Hij heeft 100% gelijk.

Parsons | 17-06-12 | 11:57

nu even niet | 17-06-12 | 11:26

100% nee 200% met je eens. De VVD heeft het bij kiezers die uit overtuiging VVD stemden helemaal verziekt en dat vertrouwen is niet meer terug te winnen. En zeker al niet met een doorzichtig toneelspel over ontwikkelingshulp. De enige partij die dit telkens aankaart is de PVV.

doskabouter | 17-06-12 | 11:55

@Stoicist | 17-06-12 | 11:46
Nou ja, privatisering.. Vrijwel ieder bedrijf dat geprivatiseerd is, is enkel op papier een private onderneming. De staat heeft echter nog alles voor het zeggen, zij het via aandelen danwel via wet- en regelgeving.

Neem nou het OV bijvoorbeeld. Denkt u dat de reizigers de klanten zijn? Hoepel op, de provincies en grote steden zijn klanten middels concessies. Dat gepeupel dat met het OV reist is een vervelende bijwerking van het contract met de klant. En raad eens? De klant boeit het ook geen ruk.

dlseth_ | 17-06-12 | 11:55

@Bytemaster | 17-06-12 | 11:47
In geval van keuzemogelijkheid het ontwikkelingsgeld in eigen zak steekt?
Dat heet je niet laten bestelen voor andermans linkse gehobby, gristelijk gutmenschgevoel of riante subsidieslurpende positie.
Het is je eigen geld.
Fuck die Afrikanen die zich zo nodig moesten voortplanten zonder dat ze uberhaupt voor zichzelf konden zorgen.

vetkleppert | 17-06-12 | 11:54

@Neut | 17-06-12 | 11:48
Nee, dan eet hij tot de vis op is....

Polletje Piekhaar | 17-06-12 | 11:53

Aan feitelijke kennis schort het niet. Lees de schokkende conclusies van Dr.Ir. Wiet Janssen:
www.liberalemedia.nl/mens-en-maatschap...
die bevestigen wat wij allen wel wisten maar lange tijd niet durfden te stellen, vanwege de Christelijk/Sociale Linkse Kerk, die het geld pompen onder de vlag van 'ontwikkelingshulp' tot een dogma heeft gevormd, waaraan niet getwijfeld mag worden, op straffe van tranentrekkende twitter-offensieven en huilende subsidiesponzen
www.telegraaf.nl/binnenland/12367122/_...

Fijnstoffer | 17-06-12 | 11:52

Ontwikkelingsgeld is voor winnaars & geluk is een keuze!
.
Toch??

Chorizoworstje | 17-06-12 | 11:51

@Stoicist | 17-06-12 | 11:46
Was er maar geprivatiseerd. Dat is niet gebeurd namelijk.

Parsons | 17-06-12 | 11:50

Verkiezingsretoriek. Maar dat heb ik gisteren ook al geroepen dus waarom zou ik in herhaling vervallen? Rituele dansjes, holle vaten en andere accessoires worden nu van stal gehaald teneinde de potentiële kiezer zo gek te krijgen op een bepaalde partij te stemmen.

Op 13 september aanstaande doet die partij toch weer wat 'ie wil en blijft de kiezer met lege handen achter. Wederom professioneel *genaaid* door de gevestigde orde en ander regentengespuis.

Cynisch? Ja. Ik wel. Viva la revodinges!

Reinaert | 17-06-12 | 11:48

Stef en Ingrid van de VVD gooien er weer iets in wisselgeld voor de volgende kabinetsformatie te maken.

Een doorzichtige stap die makkelijk verklaard kan worden vanuit Game Theory.

Kunnen ze weer iets weggeven, waarvan ze weten dat het henzelf niks kost en door een ander als belangrijk wordt gezien.

Misschien zijn er naieve kiezers die erin trappen. Het recente verleden laat zien wat de waarde van principes bij de VVD is. Ongeveer evenveel als bij het vroegere CDA, toen dat nog een machtsfactor was. Altijd naar links en naar rechts een opening tot onderhandeling houden, geeft de beste kans op meer pluche om aan vast te kleven.

Maar met dit al is mijn dilemma voor 12 september er niet kleiner op geworden.

gooi en smijtwerker | 17-06-12 | 11:48

Als je iemand leert vissen eet die z'n hele leven..

Neut | 17-06-12 | 11:48

Een onhaalbaar punt? In je verkiezingsprogramma schrijf je je eigen standpunten op; na de verkiezingen ga je in gesloten kamertjes met de mogelijke coalitiepartners onderhandelen over een accoord. Zo moet het werken, Bassie. Als je je verkiezingsprogramma naar een eventuele coalitie toe gaat schrijven, dan speel je je onderhandelingspartner in de kaart.

Wel is het redelijk om van te voren al aan te geven wat onderhandelbaar is, en wat niet.

Muxje | 17-06-12 | 11:47

De bezuiniging komt neer op ca. 400 euro per werkende Nederlander. Gewoon bij de belastingaangifte de mogelijkheid bieden om mee te doen aan het ontwikkelingshulpprogramma. Doe je niet mee, krijg je een belastingkorting van 400 euro. Moet je dan eens opletten hoe linksstemmend Nederland deze 400 euro lekker in zijn eigen zak steekt.

Bytemaster | 17-06-12 | 11:47

@Giulianova | 17-06-12 | 11:25
Kun jij lezen?

Zo ja: lees dan.

En kom maar met inhoudelijke kritiek als je die hebt. Holle retoriek kan ik niets mee.

Parsons | 17-06-12 | 11:47

Laten we dan met dezelfde bril eens de privatiseringen in de afgelopen decennia bekijken. Heeft ook niet gewerkt en heeft het veelvoudige gekost van OS. Ergo, tijd dat we de VVD opheffen.

Stoicist | 17-06-12 | 11:46

De Nederlandse politiek en de kleren van de keizer.Met andere woorden :incompetent zootje!!

streknek | 17-06-12 | 11:46

Politici weten altijd dondersgoed wat de kiezer wil. Tot de verkiezingen. En daarna doen ze weer gewoon het tegendeel.
De partij die dat niet doet noemen ze verontwaardigd populistisch.

vetkleppert | 17-06-12 | 11:45

Hee Bas, ik snap je redenering niet helemaal. Als het electoraat der linkse partijen de neiging vertoont ontwikkelingshulp een stuk minder belangrijk te vinden dan voorheen, is het dan verstandig voor die linkse partijen om in een stuip te schieten?
Dacht van niet. Hoe meer die partijen schande spreken van het voorstel der VVD, des te meer zij het electoraat van zich vervreemden. Ik denk niet dat de linkse partijen nog zoveel mocht over hun kiezers hebben dat ze het zich kunnen veroorloven hen te kapittelen.

Schoorsteenveger | 17-06-12 | 11:43

Nederland heeft ook internationaalrechtelijke verplichtingen ten aanzien van bestedingen aan Defensie.

Aan die juridische verplichtingen tilt de politiek ook niet zo zwaar.

Jaypelsteeltje | 17-06-12 | 11:43

En vergeet niet dat het Europa standpunt van de PVV nog wel eens veel belangrijker kan gaan worden.
Als Geert dat aan Henk en Ingrid uit weet te leggen dan is ie spekkoper.

Prof. Dr von Fotze | 17-06-12 | 11:41

Dat van die contracten is natuurlijk onzin. Die kunnen we opzeggen. Of ze lopen gewoon af.

De Geus | 17-06-12 | 11:36

Zijn dat eeuwigdurende contracten dan? Er wordt wel veel uit de kast gehaald om de onhaalbaarheid te illustreren. Misschien tijd om dit allemaal te doorbreken. Wellicht krijgt de VVD en PVV samen toch maar de 75 zetels, links Nederland in in vreselijke paniek. Ik kan niet wachten!

lanexxx | 17-06-12 | 11:35

Allahzijdank is het vaderdag vandaag.

neemjemoederindemali | 17-06-12 | 11:35

Hoe durft men nog te zeuren over kindertjes in arme landen terwijl hier niemand aan kinderen durft te beginnen omdat we alleen maar tweeverdienend werken voor alles waar we niks dan last van hebben.
Nog even afgezien van het pessimisme en de zorg over onze directe leefomgeving.

vetkleppert | 17-06-12 | 11:32

Meer landen zouden gebaat zijn bij noodhulp... niet in geld maar bouw maar een paar bruggen. Daarna moeten ze het zelf gaan doenb. Zo leer je ze meer dan kansloos een grote zak geld over de schutting gooien en geyl worden van dat fijne gevoel dat je ervan krijgt...

Kingeef1975 | 17-06-12 | 11:32

Als geheel faalt de Nederlandse politiek zwaar sinds de crisis. VVD steekt er met kop en schouders bovenuit op het moment. Ze moeten nog steeds eerlijk en oprecht terugkijken op hun gekloot en onoprechtheid van de afgelopen anderhalf jaar (PVV, weigerambtenaren, verneuken van internationale relaties, leugenachtig slap verhaal over Griekenland). Tot die tijd zijn ze sowieso ongeloofwaardig en onbetrouwbaar.

Roer | 17-06-12 | 11:30

Hadden we het hier niet al over gehad? Nou goed dan.
.
Geld dat we niet hebben en dus lenen zouden we niet weg moeten geven.
.
Het geld komt sowieso zelden goed terecht en er blijft wel erg veel aan de strijkstok hangen.
.
Ontvangende landen zuchten onder de perverse effecten van dit geld en leren zo nooit op eigen benen te staan.
.
De VVD heeft de afgelopen 1,5 jaar meermaals de kans gehad daadwerkelijk dit geld te besparen en dat niet gedaan. Er is dus een gerede kans dat zij opnieuw de kluit belazeren.
.
Laat het demissionaire kabinet dit maar per ommegaande effectueren. Tientallen miljarden wegsmijten is niet controversieel dus een handvol miljarden besparen is dat ook niet.
.
Het vorige topic over dit geld was beter geschreven, beter getimed, en maakte een beter punt.
.
Dank Bassie, het was een geweldige herhaling van zetten deze zondag...

Parel van het Zuiden | 17-06-12 | 11:30

Meen je niet?! Ik wil mijn geld terug!!

En ik maar denken.

blandurego | 17-06-12 | 11:29

Wat vraagstaart | 17-06-12 | 11:22 zegt.
Partijpolitiek, 'goedmenselijkheid' en vele functies te vergeven in de baantjescaroussel. Het is deze maatschappelijke kanker waaraan we miljarden per jaar kwijt zijn, en waarvan we maar niet af weten te komen.

Fijnstoffer | 17-06-12 | 11:27

Drie miljard minder naar 'defensie' van smerige regimes (en hun grachtengordelaanhang), dat is toch pure steun aan de weerloze bevolking aldaar?

colonnecinco | 17-06-12 | 11:27

En zo nog vele dingetjes de komende maanden. Omdat de VVD er de afgelopen maanden een teringzooi van heeft gemaakt en dat probeert af te dekken. 130 kilometer, Griekenland/Europa met geld en leugens overeind helpen, gelogen, gedraaid en kudtbeleid waardoor ons vertrouwen tot een volgend dieptepunt is gedaald.
Kortom een onbetrouwbare partij zonder ruggegraat en visie.

Roer | 17-06-12 | 11:26

Er zijn voldoende Afrikanen die dat misselijkmakende morele gepamper meer dan ZAT zijn en ook de vloer aanvegen met 'ontwikkelingshulp'.
-
De enige reden waarom hulpverleners in een bepaald land worden toegelaten, is omdat de plaatselijke warlord uitermate GOED betaald wordt...

Ahasveros | 17-06-12 | 11:26

De VVD wil stemmen van de PVV afsnoepen?

Ik schat het (voormalige) VVD publiek hoger in, Blok en consorten niet. VVD-ers hebben toch meestal doorgeleerd en zijn zelden degenen die "dom" handwerk doen.

Iedereen die na alle verbroken beloften nog VVD stemt doet dat uit puur eigenbelang en die zal het worst wezen of al dan niet bezuinigd wordt op OWS

nu even niet | 17-06-12 | 11:26

@Parsons | 17-06-12 | 11:15
En omdat de linkse partijen extreem goed boeren met geld voor hongernegertjes.

Ik vraag mij af hoe dat soort untermenschen kunnen slapen, met zo veel bloedgeld op hun bankrekening..

dlseth_ | 17-06-12 | 11:25

We hebben al minstens een halve eeuw bewezen dat je met "ontwikkelings""samenwerking" alleen kindertjes in leven houdt in onmogelijke situaties die ook weer kindertjes krijgen die in leven gehouden moeten worden. Onder exact dezelfde omstandigheden.
En dat ze als het even tegenzit nog allemaal hierheen willen komen ook.
Klaar met die ongelofelijk kostbare overbevolkingsbevordering.
Laat de Chinezen zich nu maar eens een halve eeuw ontfermen over Afrika. Die zijn zelf ook niet te laf voor een 1 kind beleid.

vetkleppert | 17-06-12 | 11:25

@Parsons | 17-06-12 | 11:15: 'Ze houden niet van feiten', zeg je en je linkt naar een opiniepagina. Opmerkelijk.

Giulianova | 17-06-12 | 11:25

"... Zou het kunnen dat deze partijen bang zijn dat de eigen achterban ontwikkelingshulp niet zo belangrijk vindt?..."

Nee. Deze partijen zijn als de deaud dat er carrouselzakkenvullersbaantjes dreigen te verdwijnen door het stopzetten van die geldstromen.

ZKH EénOog | 17-06-12 | 11:24

En hoppa nog een paar miljard naar Afrika en naar bodemloze put Griekenland!, alsof het niets kost!!1

nielsjuuh23 | 17-06-12 | 11:23

De besturen van de ontwikkelingssamenwerkings-organisaties in Nederland zijn vergeven van de (ex-)toplieden van CDA en PvdA.

Die laten ècht niet toe dat hun banen in gevaar komen. Kortom: na de verkiezingen slikt de VVD ook deze belofte weer in en gaan ze gewoon verder met de uitverkoop van wat er nog rest van Nederland. Als wij ze de kans geven, natuurlijk.

vraagstaart | 17-06-12 | 11:22

De echte winst van de ontwikkelingssamenwerking zit in het aantal mensen dat er een (gesubsidieerd) baantje aan overhoudt. Het is dus een erg duur werkgelegenheidsproject. Dat er af en toe een beetje geld naar hongerende negentjes in Afrika gaat is slechts een bijkomend effect.

Dit begint langzaam door te dringen tot de bevolking, vandaar de verwarring aan alle kanten. Men is nog bezig om nieuwe standpunten te zoeken.

rara | 17-06-12 | 11:19

Wie overigens na het kunduzakkoord nòg VVD stemt, kan beter in Griekenland gaan wonen. Of Syrië. Als je je zo graag wil laten naaien door je overheid, doe het dan goed.

ZKH EénOog | 17-06-12 | 11:18

"... Ontwikkelingshulp is voor verliezers..."

De naam zou het je wel doen vermoeden, maar als je ziet, bij wie het geld blijft plakken, zijn het toch flinke winnaars...

ZKH EénOog | 17-06-12 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken