Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het nieuwe België

bassiehof2012.jpegDe komende verkiezingen gaan niet zo spannend worden. Het wordt de formatie waar het echte spektakel plaats gaat vinden. Formatiepogingen is een beter woord. Wie een blik op de peilingen werpt ziet dat het land hopeloos verdeeld is. Premier Rutte gaat vol enthousiasme de VVD-kar trekken. Het CDA lijkt in Sybrand van Haersma Buma een degelijke lijsttrekker gevonden te hebben. Geert Wilders (100 procent van de leden van zijn partij steunt hem!) gaat weer volle zalen trekken. De kale ingenieur Diederik Samsom heeft er zin in. Straks meer over de SP. Alexander Pechtold blijft echter moeilijk. In 2010 eindigde D66 ondanks hoge verwachtingen op tien zetels. Voor GroenLinks is het einde oefening. De strijd om het leiderschap heeft voorvrouw Jolande Sap onherstelbaar beschadigd en een alternatief is niet voorhanden. En de rest blijft de rest; klein maar altijd hard aan het werk om op zoveel mogelijk punten een positief saldo te bereiken. Dat moet een aangename positie zijn. Het Kunduzakkoord blijkt nu vooral een losse flodder te zijn. Het steeds meer uitdijende Europese beest diende tevreden gesteld worden en dat is gelukt. Nu valt de Kunduzcoalitie weer uiteen. En terecht. De VVD heeft zichzelf in de problemen gebracht door zich zo duidelijk te liëren aan GroenLinks. Die laatste is stervende. Het merendeel van de fractie bestaat uit uitstekende parlementariërs maar eenheid is ver te zoeken. En daar ontbreekt het binnen de partij ook aan. Een onbetrouwbare politieke partner dus. Na de verkiezingen ook nog een factor zonder betekenis. Maar het kwaad is al geschied: VVD’ers zijn boos dat de partij zaken heeft gedaan met GroenLinks. Dat zal Mark Rutte, wanneer de campagne op stoom komt, moeten repareren. Maar hoe moet Rutte verder dan? Opnieuw een samenwerking met de PVV aangaan is onmogelijk. Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond. Wilders zal het allemaal weinig uitmaken. Het is de vraag of hij zijn inmiddels 23 zetels kan evenaren maar om macht is het hem niet te doen. En terecht. De PVV belichaamt de onvrede die in een groot deel van het land heerst. Diezelfde onvrede die ook de SP aan zulke florissante peilingen helpt. Een logisch gevolg van het jarenlang onderschatten, negeren en schofferen van de stille meerderheid door de zittende macht. De stille meerderheid die werk, een huis en een keer per jaar op vakantie wil. “En een slokkie, een saffie en mijn schatje,” zei iemand uit mijn stamcafé onlangs. Dat slokkie en saffie wordt onderwijl steeds meer belast, zijn schatje ziet hij nauwelijks omdat ze beiden hard aan het werk zijn om hun hypotheek te kunnen aflossen. Dat de PVV van de islam via de Polen inmiddels bij Europa is aanbeland maakt hem weinig uit. Te lang verneukt, nu permanent boos. Onvrede kruipt waar het niet gaan kan. Wat ons brengt op de SP. De aimabele Roemer heeft een zegetocht van zo’n anderhalf jaar achter de rug maar nu de socialisten zich openlijk hebben uitgesproken voor regeringsverantwoordelijkheid zal er een immens vergrootglas boven de Baas van Boxmeer worden gehouden. Wat wil de SP nu precies met Rijks’ financiën? Roemer begint niet voor niets met de R van Ronald Reagan: immens populair, lagere belastingen voor een specifieke groep en aan het eind van de rit een torenhoge staatsschuld. Reagan wist tenminste nog de Sovjet-Unie op de knieën te dwingen, dat gaat Roemer met Europa niet lukken. En toch zou het zomaar kunnen dat op woensdag 12 september bijna iedereen wint; de VVD, de PVV, het CDA, de PvdA en de SP. Het is nog maar de vraag of daar iets levensvatbaars van 76 zetels plus van valt te destilleren. CDA en VVD moeten om hun geloofwaardigheid te behouden de PVV negeren, de SP kan niet samen met de VVD, Rutte’s rechtse lijn is weer weinig compatibel met de PvdA enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts. Wat nou als premier Rutte niet zijn ontslag had ingediend bij de vorstin? En hij met wisselende meerderheden de rit had proberen uit te zitten? Een Nationaal Crisiskabinet! Dat was voor alle betrokkenen een aangename positie geweest, ervan uitgaande dat allen de wil en dus gevoel voor verantwoordelijkheid hadden getoond. Maar helaas. Niet alleen Geert Wilders is weggelopen. Hetzelfde geldt voor de leider van de liberalen. Nu is het te laat, wat rest is het afwachten van de formatieonderhandelingen. Of tot iemand over zijn schaduw springt. We worden het nieuwe België.

Reaguursels

Inloggen

Faux pas | 03-06-12 | 11:56 | + -4
Hahaha, nee dus!

Maurice63 | 05-06-12 | 01:13

Mark van Leeuwen | 03-06-12 | 11:21 | + 7
Nee.
Het betekent "een uitzonderlijke prestatie leveren". Dat zie ik de politieke partijen die het altijd over hun schaduw hebben, nog niet doen!

Maurice63 | 05-06-12 | 01:10

@Tommygunner | 03-06-12 | 11:15
Ik bedoel een beetje ala Singapore, alleen dan wel rekening houden met het geluk van mensen.

honderddagen | 04-06-12 | 08:17

@pius | 03-06-12 | 18:15
Psies. De PVV bestaat al vanaf 2006.
Daarna werden pas de PvdA, CDA, VVD, D66, CU, SP, GL en de SGP opgericht.
*lachen doet*

La Vie En Rose | 03-06-12 | 20:39

@Supermatthijs | 03-06-12 | 18:56
Niet liegen. Die 3% was allang een eis van de EU. Na de eerste steun aan Griekenland, die zich nog nooit aan die 3% had gehouden, en bleek dat o.a. ook Portugal en Italië ruim boven die 3% zaten, heeft de Jager er bij de andere lidstaten op aangedrongen om die 3% eis streng te handhaven. Toen die 3% toentertijd in een Kamerdebat aan de orde kwam, waar ook Wilders voor heeft gestemd, stond Nederland er lang niet zo slecht voor als nu.

Wilders heeft dat Catshuisakkoord NIET ondertekend omdat het een slecht akkoord was, met teveel lastenverzwaring voor de burger en te weinig snijden in de overheid. En ja, hij vond dat Nederland, per hoofd van de bevolking de grootste nettobetaler aan de EU en altijd het netste jongetje van de klas was geweest best iets langer kon doen over het terugbrengen van het begrotingstekort tot 3%, uitsmeren tot 2015, omdat dat beter was voor de economie.

Wilders heeft dus heel goed gehandeld door dat akkoord NIET te ondertekenen. Daar heb je moed voor nodig.
Dit in tegenstelling tot de VVD, CDA, D66, Groenlinks en de CU, die allemaal WEL hun handtekening onder een slecht akkoord hebben gezet, dus daarvoor verantwoordelijk zijn en daar NU voor weglopen.

Die houden hun rug niet recht. Die hebben hun kiezers verneuqt. En niet alleen met het ondertekenen van het Kunduzakkoord maar ook door het ondertekenen van het ESM
verdrag (- de CU + de PvdA) omdat ze in hun broek schijten voor Brussel, omdat ze te laf waren om de stemming over het ESMverdrag over de verkiezingen te tillen.

Dahag Matthijs.

Op 12 september volgt de afrekening.

La Vie En Rose | 03-06-12 | 20:34

@La Vie En Rose | 03-06-12 | 16:59

Idd. Wilders heeft niet ondertekend maar had enkele weken hiervoor geen enkele moeite met die 3 % (tekende er toen zelfs voor), die ons niet door europa opgedrongen is maar waar we zelf inclusief Wilders, om hebben gevraagd. (Weet je nog wel om de grieken tot de orde te roepen). Dan nu opeens 180 graden draaien en gaan roepen dat je het niet wil kun je van alles noemen maar NIET betrouwbaar. Dan ben je gewoon weg gelopen voor je verantwoordelijkheid en heb je je rug NIET recht gehouden. Dan ben je laf geweest.

Supermatthijs | 03-06-12 | 18:56

@Desmoulins | 03-06-12 | 14:13

DE PVV is een gevestigder partij dan alle gevestigde partijen bij elkaar.

pius | 03-06-12 | 18:15

@Oltmans | 03-06-12 | 11:50
We hebben nog nooit een democratie gehad.

@Oltmans | 03-06-12 | 11:53
Belangenbehartiging is precies het systeem dat we nu 150 jaar achter de rug hebben.

Stormageddon | 03-06-12 | 18:02

Sinds het referendum over de Europese grondwet stem ik niet meer. Ik kan het iedereen aanbevelen.

Brakke Obama | 03-06-12 | 17:21

"Alexander Pechtold blijft echter moeilijk. In 2010 eindigde D66 ondanks hoge verwachtingen op tien zetels."

Heb even op de site van D66 gekeken.

"donderdag 7 juni 2012
Een Nieuw Verhaal voor Europa
Europarlementariër Sophie in 't Veld presenteert de D66-visie voor Europa. Een Nieuw Verhaal. Goed nieuws: Europa gaat een stralende toekomst tegemoet!"

www.d66.nl/europa/agenda/20120607/een_...

Ja, die Pechtold gaat hoge ogen gooien met zijn verkiezingscampagne die zal bestaan uit: Wilders, en dat Europa een stralende toekomst tegemoet gaat. *proest*

"Het Kunduzakkoord blijkt nu vooral een losse flodder te zijn. Het steeds meer uitdijende Europese beest diende tevreden gesteld worden en dat is gelukt. Nu valt de Kunduzcoalitie weer uiteen."

Juiste conclusie. Maar dan schrijft Bassie:

"Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond."

LOLOL. Wilders heeft een slecht akkoord NIET ondertekend.
De VVD, het CDA, D66, Groenlinks en de CU hebben een slecht akkoord WEL ondertekend, een akkoord waar zo ongeveer alleen Groenlinks nog achter staat, en die partijen, inclusief het napapegaaiende journaille, w.o. Bas Paternotte, blijven volhouden dat Wilders/dePVV zich een onbetrouwbare partij heeft getoond, dat hij is weggelopen voor zijn verantwoordelijkheid, dat Wilders laf is.

Daar staat je verstand bij stil.

La Vie En Rose | 03-06-12 | 16:59

Eigenlijk hoeven Roemer en Wilders er alleen maar over eens te worden, hoe we met onze cultuurverrijkers omgaan.
Voor de rest hebben ze veel dingen, waar ze het samen over eens zijn.
Heb ik niet van mezelf, hè mensen!
Dat zijn de uitslagen van meerdere stemwijzers, die ik heb gedaan.

Schietmijmaarlek | 03-06-12 | 16:46

"Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond."
------------------------------
Om die zin was het Paternotte blijkbaar te doen. Daaromheen heeft hij zoals gebruikelijk wat verkreukeld verpakkingspapier gewikkeld.

WirMachenMusik | 03-06-12 | 16:02

@rara | 03-06-12 | 15:19 |
Ik propagandeer absoluut geen 'gestuurde' revolte, verre van dat. Redelijk georganiseerd, vanuit een kern van oprechte democraten die werkelijk het beste voor hebben met de burgers, zal het wel moeten worden, mijns inziens.
In de Nederlandse geschiedenis hebben wij overigens interessante voorbeelden van 'burgerrevoltes'.
Spinoza schrijft in zijn 'Tractatus theologico-politicus' bijvoorbeeld lovend over de 'Korte Verthooninghe van het recht tot behoudenisse van de vryheden' uit 1587, waarin de directe democratie centraal staat.
Vrijheidsstrijder Van den Enden propagandeerde in zijn 'Vrye Politijcke Stellingen' uit 1665 ook de directe democratie.
Daarnaast stel ik voor om voortaan 26 juli als Nationale Feestdag te maken (26 juli 1581-'Acte van Verlatinghe').
Of 25 september (Joan Derk baron van der Capellen tot den Pol verspreidt zijn pamflet 'Aan het Volk van Nederland').

Niemands Knegt | 03-06-12 | 15:58

Niemands Knegt | 03-06-12 | 15:14
Haha, inderdaad, dat is ook waar, jammer dat we ons niet terug kunnen trekken achter de dijken en de waterlinie voor deze overmacht van financieel geweld.
Dat zou inderdaad een mooi begin zijn zo'n onderzoek, maar ik zie het niet gebeuren met de huidige gevestigde orde. Het is echt de wal die keihard het schip moet gaan keren ben ik bang. Zo'n onderzoek volgt wellicht in de verre toekomst, maar dan na 'bijltjesdag' en louter ter rechtvaardiging daarvan.

Willem Hollander | 03-06-12 | 15:33

Bas heeft gelijk, maar het niveau van zijn column is weer nu.nl/Metro. Misschien beter dat hij daarnaar verkast.

De Vijfde Colonne | 03-06-12 | 15:28

Ik wil de Belgen er wel bij hebben hoor, iets plezanter wordt het dan en er mag ineens veel meer. Verder stel ik voor om de Noren en de Zwitsers te paaien, zijn we meteen uit de financiële problemen.

pe4444 | 03-06-12 | 15:25

Leugenachtige politiek die heeeeeeeel vaak NIET doet wat ze WEL beloven, en altijd onder een hren welgevallig argument. De ene keer mag het niet Europa, de andere keer moet het van Europa, dan wweer eens komt het beter om iets wel/niet door te laten gaan met het argument dat Europa het wel/niet toelaat. Draaikonten, je eigen hachie redden en het pluchen laten plakken, en het volk verneuken, dat is poitiek

Iwmac | 03-06-12 | 15:24

@Niemands Knegt | 03-06-12 | 14:35
Op het moment dat je het hebt over 'begeleiders' heb je het over een georganiseerde of gestuurde revolutie zoals die door Marx cs. beschreven is. Vandaar mijn opmerking over Marx- en revisionisme. Het vormen van een nieuwe staat (naar Zwitsers model?) volgens een ander model gebeurt pas wanneer de revolutie over is.

De Zwitserse democratie heeft waardevolle kenmerken, dat zal ik niet ontkennen.

rara | 03-06-12 | 15:19

Oswald Spengler schreef in de jaren twintig van de vorige eeuw zijn boek "Der Untergang des Abendlandes" Ik krijg het griezelige gevoel dat hij wel eens gelijk zou kunnen krijgen. Wat verlaat misschien, maar toch....

Polletje Piekhaar | 03-06-12 | 15:18

ik wil Anschluss bij Deutschland

schendel | 03-06-12 | 15:15

@Willem Hollander | 03-06-12 | 14:53 |
Mooi dat je die periode erbij haalt.
De politici en banksters hebben inderdaad iets weg van hun 'ambtgenoten' uit het Nederlandse rampjaar 1672: redeloos, reddeloos en radeloos. Binnen hun haast autistische denkraam zijn er geen oplossingen meer.
Het volk heeft niet alleen door dat de problemen groter zijn dan politici en de msm ons willen laten geloven, het volk heeft, mede dank zij internet, ook door dat er sprake is van een steeds onrechtvaardiger wordend systeem. Er zou een (burger)onderzoek naar de feitelijke gang van zaken met betrekking tot verstrengelde belangen, geconcentreerde vermogensvorming en beïnvloeding moeten komen.

Niemands Knegt | 03-06-12 | 15:14

Het nieuwe België? Graag zonder de Belgen. Maar wel met Belgisch bier.

Eduard-Khil | 03-06-12 | 14:59

Niemands Knegt | 03-06-12 | 14:35
Onze voorouders hadden ook een sterke voorliefde voor bottom up, lokale soevereiniteit, hoewel in veel opzichten nog halfmiddeleeuws toch hun tijd vooruit. Quootje sir Temple's observations rond 1670:
"For as the States-General cannot make War or Peace, or any new Alliance, or Levies of Money, without the consent of every Province; so cannot the States-Provincial conclude of any of those points, without the consent of each of the Cities, that, by their Constitution, has a Voice in that Assembly."

Willem Hollander | 03-06-12 | 14:53

En dan die laffe pennenlikker van een Buma: decennia lang heeft hij op een stoeltje ergens achterin de kamer moeten wachten, maar nu mag hij dan eindelijk -bij gebrek aan beter- op de winkel gaan passen. Daar staat hij dan: een boekhouder als kapitein van de Titanic.

Boer-konijn | 03-06-12 | 14:53

Voor mij wordt het de Libertarische Partij.
Of er nog levensvatbare coalities gevormd kunnen worden interesseert me ondertussen helemaal niks meer. We worden toch vanuit Brussel geregeerd

ZonderNaam | 03-06-12 | 14:51

Grote schreeuwers zeggen altijd de stille meerderheid te vertegenwoordigen. In realiteit vertegenwoordigen zij alleen hun eigen geschreeuw.

ZwarteKater | 03-06-12 | 14:37

Grote schreeuwers zeggen altijd de stille meerderheid te vertegenwoordigen. In realiteit vertegenwoordigen zij alleen hun eigen geschreeuw.

ZwarteKater | 03-06-12 | 14:37

Het razend snelle Kunduz-akkoord gaf wel aan hoezeer het laffe midden erop gespitst is om de macht te grijpen. Men wil eigenlijk niets liever dan zo snel mogelijk terug naar de situatie van voor 2002. Boodschap: "Beste burgers, het waren 10 woelige jaren, maar nu is het toch echt gedaan met de polemiek. U gaat weer braaf terug in uw kooi, u bukt gewillig voor Brussel en krijgt straks gewoon een kastje in uw auto die uw kilometers (en god zij wat nog meer) registreerd. De medelanders worden weer gewoon op een voetstuk geplaatst, u ondergaat zwijgzaam alle overlast, en we willen u de komende 8 jaar niet meer horen. IS DAT DUIDELIJK?!"

Boer-konijn | 03-06-12 | 14:35

@rara | 03-06-12 | 13:56 |
Marxisme, revisionisme? Niet iedere revolte begint en eindigt volgens de principes van Karl Marx.
Vooral de directe democratie van Zwitserland spreekt mij aan; het volk kan met een initiatief of een referendum direct invloed uitoefenen op de regering van het land.
nl.wikipedia.org/wiki/Overheid_van_Zwi...
Zwitserland heeft een verplicht referendum en een facultatief referendum.
Zwitserland heeft een Volksinitiatief.
Zwitserland heeft een Landsgemeinde.
Zwitserland heeft een zeer interessante en uiterst belangrijke gemeentepolitiek, voor en door de burger. Bottom up in plaats van top down.
Heeft toch niets met Marxisme te maken?

Niemands Knegt | 03-06-12 | 14:35

@Desmoulins
Precies, zolang ze in Den Haag niet leren naar "de mensen" te luisteren blijft dit landje verdeeld en heerst Europa.

Hobbykip | 03-06-12 | 14:17

Yep...... we worden het nieuwe België en de enige winnaars zullen de mensen in Brussel zijn. *zucht*

Hobbykip | 03-06-12 | 14:14

Desmoulins | 03-06-12 | 14:13

Voordat de leider werd omgelegd, en het zooitje ongeregeld overbleef...

Desmoulins | 03-06-12 | 14:13

pius | 03-06-12 | 13:09

PVV dit, PVV dat... U bent ook al een voorstander van de status quo? De PVV is een verlengde van de LPF. De rest wil het maar niet oppakken of zelfs maar begrijpen... Lekker op gevestigde partijen blijven stemmen. Het beleid van de laatste decennia is een mooie afspiegeling van wat ons nog allemaal te wachten staat.

Desmoulins | 03-06-12 | 14:13

zeg maar jansen | 03-06-12 | 13:48

Niet zo naief. Hoe kun je de zaak nou het best ondermijnen of controleren? Door er deel van te zijn...

Desmoulins | 03-06-12 | 14:10

@Niemands Knegt | 03-06-12 | 13:50
Je hebt maar een paar 'begeleiders' nodig om het volk naar bijvoorbeeld, als eerste stap, een 'Zwitsers' model te leiden.

Gefeliciteerd, we hebben zojuist de theorie van Marx herontdekt. Inclusief het daaropvolgende revisionisme.

Elias Canetti zou geweten hebben dat elke revolutie begint met totale chaos, en eindigt in nieuwe machthebbers die weinig verschillen van de oude. Kijk maar naar de Russische Revolutie.

rara | 03-06-12 | 13:56

En als Greet zo vreselijk tegen Europa is, waarom zitten er dan PVV-ruifeters in het Brusselse?
zeg maar jansen | 03-06-12 |
Als Democratische weerwoord oh daar was nog niet opgekomen?

vrijheid-van-spreken | 03-06-12 | 13:55

@hanz71 | 03-06-12 | 13:31

Nee. simpelweg nieuwe ronden nieuwe kansen. Je kunt alleen maar afrekenen op daden immers.

pius | 03-06-12 | 13:51

@ ZKH EénOog | 03-06-12 | 12:33 | + 2 -
Chinezen proberen gewoon hetzelfde te doen wat Arabieren doen met arbeiders uit de Philippijnen en India. En wat wij zelf ook in de koloniën deden.
.
Maar voor de arbeiders in Griekenland wordt het gewoon slikken of stikken. Of jij dat nou leuk vindt of niet. Als medeinvesteerder kun je proberen er nog het beste - voor de Griekse arbeider - van te maken, terwijl als je niet investeert je geen moer hebt in te brengen. Zeker is, dat de kans aanzienlijk groter is dat je je geld wel terugkrijgt als je investeert, als dat je het weggeeft zoals Jan Kees tot nog toe heeft gedaan.
.
Vergeet niet dat er heel veel aardgas is gevonden in die buurt. Daar valt dus heel wat te ontwikkelen.
.
Het is dat ik al andere dingen doe, maar ik zie Griekenland als een geweldige plek om te investeren. Juist in deze tijden. En dat kun je van bijvoorbeeld Spanje en Portugal niet zeggen. Dat wordt alleen maar slechter daar. Wel een redelijke plek overigens om 'terug naar de natuur te leven', althans zolang je voldoende water hebt! Dat is een heikel punt.
.
Ik denk in ieder geval dat Beatrix [lees Shell] wel in Griekenland investeert momenteel. Dus waarom Jan Kees niet?

Greetje Duisenberg | 03-06-12 | 13:51

@Reinaert | 03-06-12 | 13:15

LOL

pius | 03-06-12 | 13:50

@rara | 03-06-12 | 13:09 |
Inderdaad is dat het breekpunt; als het volk zijn 'brood' wordt afgepakt komt de massa in beweging.
Ik zie die revolte niet zo somber in.
Je hebt maar een paar 'begeleiders' nodig om het volk naar bijvoorbeeld, als eerste stap, een 'Zwitsers' model te leiden.
'Het bedrog is volkomen. Het is het bedrog van alle leiders. Zij doen het zo voorkomen alsof zij hun mensen in de dood voorgaan. In werkelijkheid echter sturen ze hen vooruit de dood in, om zelf langer in leven te blijven. De list is altijd dezelfde. De leider wil overleven; daaruit put hij zijn kracht. Als hij vijanden heeft om te overleven is het goed; zo niet, dan heeft hij eigen mensen. In elk geval gebruikt hij beiden, afwisselend of tegelijkertijd. De vijanden gebruikt hij openlijk, daar zijn ze immers vijanden voor. Zijn eigen mensen kan hij slechts verkapt gebruiken.' (Elias Canetti schrijver van "Massa en Macht")

Niemands Knegt | 03-06-12 | 13:50

En als Greet zo vreselijk tegen Europa is, waarom zitten er dan PVV-ruifeters in het Brusselse?

zeg maar jansen | 03-06-12 | 13:48

Hebben we tegenwoordig nog verkiezingen nodig dan?
De politiek kan het makkelijk zonder ons af zoals deze de afgelopen weken ettelijke malen aan het bewijzen deed, hebben ze straks ook het Belgische probleem niet en geen enkel ander probleem daarbij.

vrijheid-van-spreken | 03-06-12 | 13:47

Even kijken, de VVD heeft elk principe wat ze hadden om zeep geholpen en draaien nu alle kanten op en de PVV is onbetrouwbaar?

Moonwarrior | 03-06-12 | 13:46

@damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:38
Tis maar goed dat jij de jaren 30 niet meegemaakt hebt.

La Bailaora | 03-06-12 | 13:45

www.bbc.co.uk/news/business-18281669

Krugman (Nobelprijs winnende econoom) :
.
EURO was a mistake. EURO collapse not good. Greece in EURO unlikely in future. Market will decide if politicians do not... (samenvatting van stellingname)

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 13:44

damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:06 | + 0 -

Hier ben je met mij de mist mee ingegaan
"waar dus anders extra op zou moeten worden bezuinigd, maar dat zal de PVVer wel nooit snappen"

Ik zou je eerst maar eens wat meer in PVVers verdiepen en je afvragen of zij weten hoe je moet bezuinigen. Best mogelijk dat het grootste gedeelte van de PVVers letterlijk weet wat bezuinigingen inhoudt. Zowel zakelijk als privé....

kom dan nog maar eens terug met je eurofiele verhaal. Of doe je oogkleppen af, kan ook nog helpen.

Meri59 | 03-06-12 | 13:44

@eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 11:20 | + 13 -

Ik stem normaal ook altijd VVD, maar na het kontneukakkord en het accorderen van het ESM wordt het geen VVD deze keer. Gisteren hoorde ik dat de LP nu toch meedoet aan de verkiezingen, dus ik denk dat het toch LP gaat worden. Eerst nog even het program doorlezen en als ik niet hele gekke dingen tegenkom dan is mijn keuze gemaakt.

Sir Hackalot | 03-06-12 | 13:42

Bas zit er weer eens naast. De PVV heeft geen leden.

zeg maar jansen | 03-06-12 | 13:40

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:58 | + 0 -

Eigenaardige beredenering vind ik dit. Je wilt wel dat wij dit afbouwen voor onszelf, omdat je dan denkt dat anderen zich dan hier niet meer zullen vestigen omdat de "smaak" ze niet meer bevalt. Of dat onze "smaak" is lijkt je niet uit te maken. Je zegt in feite, wij gaan onszelf inkrimpen om anderen ook niet te laten profiteren van wat wij zelf opgebouwd hebben.

Ik denk wat dat betreft heel anders.
Wij hebben wat opgebouwd en we moeten dat beschermen! We moeten dat met regels beschermen dat anderen daar niet zomaar van mee kunnen profiteren, zij moeten daar eerst wat voor doen! Zoals wij dat ook hebben moeten doen. Klinkt in mijn oren veel logischer.

Het toelaten van mensen buiten Nederland, daar moeten al restricties aan verbonden zijn, daarna zullen ze zich moeten kunnen aanpassen aan onze maatstaven voordat ze ook maar ergens van mee kunnen profiteren, buiten de normale humanitaire zaken.

Hoe doe jij dat in je eigen huis eigenlijk?

Meri59 | 03-06-12 | 13:39

La Bailaora | 03-06-12 | 13:13 |
nee hoor, als de euro valt dan is er nog steeds niet veel aan de hand. De rest gaat dan ook onderuit. En omdat het westen een goede industriele infrastructuur heeft zal het beter overleven dan de rest. Een paar weken paniek op de markten, een jaartje of 2 niet op vakantie, maar thats all.
Geld is een zero-game, dus als de hele finaciele wereld tegelijk valt dan is er feitelijk niks aan de hand. sterker nog, uiteindelijk zal het westen er beter van worden, maar het gaat wel gepaard met veel ellende voor zwakkeren (landen), dus dat kun je beter proberen te voorkomen.

damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:38

BBC WORLD - Wat als Griekenland...?
.
Geen PO zelfcensuur...

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 13:33

Maar het wás helemaal niet nodig het kabinet te ontbinden, Geert Wilders zat niet in het kabinet dus had Rutte gewoon kunnen door net het CDA en ondersteuning van widdelende partners krijgen.

Bovendien kon Wilders de regering niet laten vallen omdat hij er geen deel van uitmaakte.

Maar Rutte wilde zeker ook naar de Bilderbergs in de VS, mét Bea en Pechtold. En Bea was maar al te blij het ontslag van dit kabinet met Rutte te honoreren.

Barbertjehangt | 03-06-12 | 13:32

Natuurlijk zijn de neoliberale partijen die geregeerd hebben de laatste dertig jaar verantwoordelijk voor de toestand waar we nu inzitten. Dat zijn dus de VVD_PVDA_D66_CDA_LPF. Dan weet je dus op wie je, de PVV uitgezonderd, kunt gaan stemmen.
pius | 03-06-12 | 13:00 | + 0 -

SP, GL, PVVD, CU of de SGP moet dus de bevrijding zijn? *lach onderdrukken doet

hanz71 | 03-06-12 | 13:31

@Heksentemmer | 03-06-12 | 13:16
Wat een komische site is dat. Zit Micha Kat er achter?

rara | 03-06-12 | 13:27

@Reinaert | 03-06-12 | 13:14
Ik schets geen beeld van jou of jouw familie, maar een beeld dat gebaseerd is op mijn eigen ervaringen.

Wist je dat grefo's een indeling hanteren die neerkomt op drie soorten mensen: grefo's, anders-gelovigen en verloren zielen. Als je in de ogen van hun een verloren ziel bent dan zullen ze aardig tegen je doen, maar geen geloofszaken met je bespreken. Althans, niet op een serieuze manier. Magniet van de kerkorde, omdat ze op de achtergrond wel degelijk nadenken over manieren om Nederland weer een gristelijke staat te maken. Op alle manieren die de bijbel (Oude Testament) toestaat.

de kerk heeft nog nooit enige impact op mijn leven gehad en zal dat ook nooit krijgen

Als je dat zo wilt houden dan zou ik niet op de SGP stemmen.

rara | 03-06-12 | 13:24

@ Redactie,

Doe eens even een nieuwe TK poll, neem de LP even mee. Eens even peilen.

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 13:21

Niemands Knegt | 03-06-12 | 12:52 | + 1 -
Goeie analyse, die +1 is daarom van mij!

Jopie2009 | 03-06-12 | 13:17

Voorbarige analyse van Bassie, er gaat de komende maanden nog het een en ander gebeuren in de EU dus wacht nog maar even af. Bassie en Verhaar vind ik hier wel vreemde eenden in de bijt, erg sturend met hun mening richting status quo.

Wayan | 03-06-12 | 13:17

@pius | 03-06-12 | 13:13

"Ik ben bezet zoals Rotterdam in de jaren 40 amice".

Platgebombardeerd en onder de knoet dusch. Let love rule!

Reinaert | 03-06-12 | 13:15

@rara | 03-06-12 | 13:04

Ik herken me dus helemaal niet in het beeld wat jij schetst, en dat heeft helegaar niets van doen met indoctrinatie of een Gereformeerde variant van het Stockholm-syndroom. Ik negeer de kerk wanneer daar onzin gepredikt wordt, zo simpel is dat: de kerk heeft nog nooit enige impact op mijn leven gehad en zal dat ook nooit krijgen. Totalitaire ambities als in de islam zie ik in de traditionele Nederlandse kerken niet, even afgezien van de Roomsche kerk wellicht, waar men nog steeds afgoden en beelden aanbidt natuurlijk, maar dat beschouw ik als klein leed en bovendien loopt ook die kerk hard leeg.

Reinaert | 03-06-12 | 13:14

@Bart_Bart | 03-06-12 | 13:12

Ik ben bezet zoals Rotterdam in de jaren 40 amice. En Necro is een geilneef.

pius | 03-06-12 | 13:13

@damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:06
Nu de Euro in elkaar gaat flikkeren heb je weinig aan de 'concurrentie' met China, vooral wanneer jij straks in de rij moet gaan staan voor de voedselbank. Dan heb je geen tijd meer om te 'concurreren', en ook geen geld.

La Bailaora | 03-06-12 | 13:13

@pius | 03-06-12 | 13:10
LOL. Dat zou je wel willen he ouwe snoeperd ;-)

Maar dat kan je necrosis niet aandoen. Die is verliefd op Fleurtje.

Bart_Bart | 03-06-12 | 13:12

@Bart_Bart | 03-06-12 | 13:07

Mijn hand in het kruisje van Fleur Agema?

pius | 03-06-12 | 13:10

DE PVV is dus een typisch product van een crisispartij.

@Supermatthijs | 03-06-12 | 13:05

Opportunistus maximus die Geert.

pius | 03-06-12 | 13:09

@Niemands Knegt | 03-06-12 | 12:30
Als meer dan 70% van de mensen hun stem niet meer verkwanselt aan wildvreemde zakkenvullers, kan de revolte los.

Zolang de massa kan twitteren en boodschappen kan doen zullen ze niet in opstand komen. Mocht die massa toch in opstand komen dan moeten ook wij gewoon rennen voor ons leven.

rara | 03-06-12 | 13:09

@EA 827 | 03-06-12 | 12:06
Inderdaad zeg, fantastische analyse, chapeau.....
En nu annexeren die hap, Brussel van ons, wij 3 vingers in de pap, meer invloed, meer haven, meer direct connectie naar Frankrijk, meer grens met Duitsland, meer afzet eetmarkt, meer kennis over culinaire zaken.... Meer..., dat is wat we nu nodig hebben, meer van alles. En annexeren is daar dus een uitstekende strategie voor. Zal ze leren ons Hollanders als klein Europees ruklandje te beschouwen en de Belgen daarbij. Een grotere unie, binnen de unie. Of gewoon Beneluxïe creëren, al is het maar voor een tijdelijke periode. Meer is goed.
Een grotere economie van verstandige lui die weten wat gezond ondernemen is en de financien op orde houden.

Zoals ik zei... annexeren die Vlameloniërs

hfakker | 03-06-12 | 13:08

@pius | 03-06-12 | 13:00
In kan, net als in Inception, ideeën in iemands onderbewuste planten.

[Pius gaat PVV stemmem op 12 september]

Je denkt nu misschien nog anders, maar je arm en hand gaan toch echt een kruisje zetten bij Fleur Agema straks.

Bart_Bart | 03-06-12 | 13:07

Meri59 | 03-06-12 | 12:03 |
het gaat niet om PVV tegen NL of EU.
Het gaat er om hoe NL overleeft tegenover China, VS, India en opkomende industrien in Z-Amerika. Als klein landje ben je niks, dus dat kan alleen in de EU.
Die 2 procent koopkracht voor de babyboomers waar Wilders over viel is peanuts vergeleken bij wat er zal gebeuren als Europa echt moet gaan concurreren tegenover die andere landen. We produceren hier te weinig omdat alle productie is ge-outsourced, en dus de kennis ook. Ze hebben onze bedrijven echt niet meer nodig straks, als wij ons niet aanpassen.

Het Katshuis/kundus akkoord had alleen maar als doel de markt gerust te stellen zodat we tegen een lage rente de staatsschuld kunnen financieren. Dat heeft ons afgelopen maand een paar miljard bespaard! (waar dus anders extra op zou moeten worden bezuinigd, maar dat zal de PVVer wel nooit snappen). Hypotheekrente-beloning is een achterlijk systeem wat de prijzen enorm heeft opgedreven (in DE heb je een luxe vrijstaand huis voor 70.000), waardoor jongeren geen woning kunnen kopen. Dat het langzaam wordt afgebouwd lijkt me niet meer dan redelijk, zodat ook de jongeren een kans krijgen. Bovendien is de enige die voordeel heeft bij de Hypotheekrente-beloning de Banken, want die zien liever dat je rente betaald over een zo hoog mogelijk bedrag.

damnschreeuwer | 03-06-12 | 13:06

@pius | 03-06-12 | 13:03

En Wilders loopt ook al 20 jaar op het binnenhof rond.

Supermatthijs | 03-06-12 | 13:05

Stel dat we straks door Portugal uit het toernooi geknikkerd worden, en een maand later tien ESM-miljarden aan datzelfde Portugal moeten schenken.

Dat zou een extra tien zetels voor de SP en PVV betekenen voor 12 september.

Zelfde geldt voor Spanje, die we in de halve of hele finale tegen kunnen komen. Which is steeds waarschijnlijker, omdat Oranje in bloedvorm is.

Bart_Bart | 03-06-12 | 13:05

@Reinaert | 03-06-12 | 13:02

Ohja. Sorry. *CU toevoegt*

pius | 03-06-12 | 13:04

DE PVV is als iemand die zegt dat je geen Pompstation mag overvallen om vervolgens een uur later een pompstation te overvallen.

pius | 03-06-12 | 13:04

@Reinaert | 03-06-12 | 12:59
Moet ik respect hebben omdat de grevo's minder gewelddadig zijn? Op alle andere punten willen ze net zo graag overheersen.

Kiezen tussen Islam en Grefomeerde kerk is hetzelfde als mogen kiezen of je door de kogel of door de strop gedood gaat worden...

rara | 03-06-12 | 13:04

Maar de PVV is van alle partijen de meest akelige omdat die de oude politiek afzwoer alles anders ging doen en vervolgens alle mainstream-politieke gebruiken heeft geadopteerd. Veel walgelijker kun je het niet hebben.

pius | 03-06-12 | 13:03

@pius | 03-06-12 | 13:00

Je vergeet de extreemlinksche CU, die hebben ook nog een tijdje mee mogen doen. Voor spek (haram!) en bonen weliswaar, maar toch.

Reinaert | 03-06-12 | 13:02

@rara | 03-06-12 | 12:58 | + 0 -

Op zijn minst het stuk gelezen.

Wolkewietje | 03-06-12 | 13:01

Natuurlijk zijn de neoliberale partijen die geregeerd hebben de laatste dertig jaar verantwoordelijk voor de toestand waar we nu inzitten. Dat zijn dus de VVD_PVDA_D66_CDA_LPF. Dan weet je dus op wie je, de PVV uitgezonderd, kunt gaan stemmen.

pius | 03-06-12 | 13:00

@rara | 03-06-12 | 12:52

Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit. Nederland is toch al een land van coalities en dat zal ook deze keer niet anders zijn: iedere deelnemende partij zal concessies moeten doen of anders oppositie moeten gaan voeren. De soep wordt nooit zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend tenslotte - en de SGP zal nooit een echt grote partij worden vermoed ik zo maar eens.

Dat gezegd hebbende herhaal ik maar weer eens wat ik hierboven al geroepen heb: als het aan een groot deel van de achterban van PvdA, D'666 en GL ligt dan ligt iedere vrijdagmiddag de gansche Tweede Kamer der Staten-Generaal op een kleedje met de gehersenspoelde kop richting Mekka.

Niet omdat het kan maar omdat het *moet*. Zoek de verschillen!

Reinaert | 03-06-12 | 12:59

Tweepartijenstelsel!

Erik van Dam | 03-06-12 | 12:58

Meri59 | 03-06-12 | 12:48 |

De LP wil ook uit Europa, en daarbij zoals jij zegt : " Gelukszoekers weren doe je niet met een verzorgingssysteem af te bouwen, maar juist door het te beschermen. " Ohja? is dat wel zo? Laten we het even omdraaien, Zou jij naar een land gaan, waar je alles zelf zou moeten doen, dus zelf taal leren, geen uitkering, geen subisidie, werk jezelf omhoog, in een vreemd land en vreemde cultuur, of zou je dan toch een ander land pakken waar je wel een uitkering krijgt etc. De meeste kansarmen en gelukzoekers weten het dan wel. De LP wil juist uit Europa, dus over regelgeving zul je dan ook geen last hebben.

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:58

@Wolkewietje | 03-06-12 | 12:56
Jij had er 45 minuten voor nodig...

rara | 03-06-12 | 12:58

Leuke lap tekst. Maar het knapste vind ik altijd dat er na al die jaren interwebz nog steeds mensen geilen op de 'fipo'. Binnen één minuut een warrige reactie typen onder een stuk dat het lezen waard is. Goed hoor!

Wolkewietje | 03-06-12 | 12:56

Al sinds Bestek'81 heb ik mijn broekriem aangetrokken. Alleen maar bezuinigen, eens zal het zoet komen, maar het kwam nooit. Ik ben bezuinigmoe. Andere mensen stoppen met stemmen, maar ik niet. Ik stem echter niet meer op de partij die beweert er voor mij te zijn. En ik heb geleerd, mijn stem telt voor twee. Want immers, de ene partij een stem minder en de ander een stem meer, is toch altijd een verschil van twee.
.
En Nederland bij Vlaanderen? Joepie, dan hebben we 50+ bierbrouwerijen erbij.

Twee Jeetjes | 03-06-12 | 12:56

@pius | 03-06-12 | 12:54
Nee, hoor. Die is niet dat. Dat is iets heel anders.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:56

@soledad | 03-06-12 | 12:43
Le'es(tekens hebb%en een.*Functie... W.. ist+je ? dat! al?

rara | 03-06-12 | 12:55

@pius | 03-06-12 | 12:53

die=dat

pius | 03-06-12 | 12:54

@Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:44
Ik ben mijzelf nog aan het inwijden in Fractional Banking, dus daar kan ik nog geen commentaar opgeven. U heeft inderdaad gelijk dat dit al vele decennia teruggaat en niet 1-2-3 is uit te leggen.

Wat ik wél weet is dat de overheid, vooral in de US, het Corporatisme faciliteert. In mijn optiek kunnen we een paar dingen doen. Een: betrouwbare politici uitkiezen. Dit is jammer genoeg ondenkelijk; immers, wie zwicht er niet voor lobbyisten? Ron Paul/Nigel Farage zijn de enige twee politici uit het buitenland die ik ken die betrouwbaar zijn (en er gaan geruchten dat Ron Paul campagnefondsen voor privé-doeleinden heeft gebruikt - ook geen zuivere koffie), maar zij worden gedemoniseerd door de MSM (www.youtube.com/watch?v=qCvE2_WrpI0).

Óf we kunnen de macht die de overheid heeft om gunsten te verlenen aan de grote corporaties weghalen. Nee, dit is geen anarchisme. Weer terug naar een vrijere markt. Hoe dit overigens tewerkgesteld zou moeten worden is voor mij nog een raadsel. Dit moet beginnen in Amerika.

Leucopterus | 03-06-12 | 12:54

@Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:44

Terechte opmerking trouwens in je laatste zin. In hoeverre is het Volk die ook enorm geprofiteerd heeft van het gedoe medeverantwoordelijk. Daar hoor je nooit iemand over hier.

pius | 03-06-12 | 12:53

@Reinaert | 03-06-12 | 12:46
Standvastigheid is een goede karaktereigenschap. Betrouwbaarheid is wezenlijk. Verstandig omgaan met kennis is nog belangrijker. Op dat laatste punt heeft de SGP een probleem. In hun wereldbeeld kun je problemen oplossen door bidden...

SGP in de regering = terugkeer van het verplichte ambtsgebed.

rara | 03-06-12 | 12:52

@Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:44

Je vergeet het goudstandaard verhaal onder Nixon.

pius | 03-06-12 | 12:52

happysolo | 03-06-12 | 12:50
Van te voren wéét je al dat we verliezen..

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 12:52

Wie of wat kiest een kiezer in Nederland als hij zijn stem uitbrengt? Geen burgemeester, geen commissaris van de koningin, geen minister-president en geen staatshoofd, zelfs geen gemeenteraad, - of kamerleden, want die worden door een sollicitatiecommissie benoemd en ook geen college, - of regeringsprogramma. Het enige dat je van een verkiezingsprogramma met zekerheid zeggen kunt is dat het na de verkiezingen niet zal worden uitgevoerd. Ook in het parlement zitten geen gekozen vertegenwoordigers van het volk meer, maar benoemde mensen. Ze zien het Kamerwerk als opstapje naar een baan in het openbaar bestuur. En ja, daar moet je helaas vier jaar de politiek voor in. Die banen zijn in overvloed te vergeven, alle politieke partijen willen dezer dagen in alle regionen van het openbaar bestuur 'hun mannetje' hebben zitten. Kortom Nederland is een 'particratie', een besloten partijendemocratie ten dienste van de gevestigde orde.

De Leidse politicoloog Peter Mair omschreef het zeer raak: 'De politieke partijen in Nederland kun je zien, gezamenlijk en in vereniging, als een gesloten kartel. Naar buiten toe ontlenen ze hun identiteit aan de minieme onderlinge verschillen. Naar binnen toe hebben ze, in gedeeld belang, met elkaar het openbaar bestuur in een houdgreep genomen.'

Niemands Knegt | 03-06-12 | 12:52

Stemmen in Nederland lijkt steeds meer op de uitslag van het songfestival...

happysolo | 03-06-12 | 12:50

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:36 | + 1 -

Gelukszoekers weren doe je niet met een verzorgingssysteem af te bouwen, maar juist door het te beschermen. En die bescherming is afgelopen week compleet weggevaagd door het instemmen met het ESM verdrag. Inclusief het eurofiele gedrag van dezelfde partijen.

De grenzen staan nu wagenwijd open, worden gestimuleerd door Europa (EUSRR ) En wij hebben daar geen fuck meer over te zeggen. We hebben maar 2 oplossingen. Uit de EU en de eigen grenzen bewaken, of het verzorgingssysteem compleet de grond in boren, dus onaantrekkelijk maken voor buitenstaanders. Bij dat laatste zit een dikke vette adder onder het gras. ISLAM..........

Meri59 | 03-06-12 | 12:48

@bvdbos 'Wordt toch gewoon een kabinet VVD/PVDA/CDA/D66...'

Dat is idd voor de hand liggend maar ik denk dat deze partijen niet eens een meerderheid halen. Wellicht kunnen ze regeren mbv gedoogpartner SP haha

Pi Mol | 03-06-12 | 12:47

@rara | 03-06-12 | 12:26

Dat klopt. Ik beweer ook niet dat de SGP de Heilige Graal belichaamt, ik stel alleen maar fijntjes vast dat het wel de meest standvastige en betrouwbare partij is die je je als kiezer zou kunnen wensen - even afgezien van een deel van het gedachtengoed wat er aan kleeft.

De punten die jij noemt zijn inderdaad de minder aantrekkelijke kanten, daar staan wel een aantal positieve punten tegenover die je ook niet uit mag vlakken. Als gezegd: het is niet mijn partij, niet geweest althans, mede om de punten die jij aanvoert, maar bij gebrek aan beter weet ik het nog niet.

Ik wacht sowieso tot 12 september voor ik mijn electorale keuze maak, er zal voor die tijd door alle partijen nog héél wat gedraaikondt en gewindvaandt worden vermoed ik dus mijn definitieve beslissing staat nog lang niet vast.

En dan nog: wat zijn verkiezingsbeloftes anno tegenwoordig nog waard?

Reinaert | 03-06-12 | 12:46

Zolang de PVV maar niet meeregeert maakt het mij niet uit. Beloond worden voor intrinsiek opportunisme is het grootste kwaad van deze tijd.

pius | 03-06-12 | 12:46

@ouderejongere | 03-06-12 | 12:43

Na 7 weken poppenkast spelen is Wilders weg gelopen voor zijn verantwoordelijkheid als nederlands politicus. De andere twee partijen zetten hun handtekening en Wilders niet.

Supermatthijs | 03-06-12 | 12:45

@honderddagen | 03-06-12 | 11:13

Dit land word allang bestuurt door een bedrijf.

pius | 03-06-12 | 12:45

@Leucopterus | 03-06-12 | 12:32

Overheid of banken, wie heeft de grootset schuld?

Het is een beetje een kip of ei verhaal. De overheid heeft het inderdaad de banken mogelijk gemaakt om een pervers financieel beleid te voeren. Maar fractional banking is geen recent fenomeen. Het begon al in de 18e eeuw, in Engeland (Rothshild), en heeft zich van daaruit snel verspreid over de hele westerse wereld, tot het in de 19e eeuw bijna overal voet aan de grond gekregen had.

Als je dus nu over schuld van de overheid praat, hebt je het eigenlijk globaal over fouten die 200 of 300 jaar geleden gemaakt zijn. Door die fatale misrekeningen zijn overheden gegijzeld door het bankwezen. En veel van de tegenwoordige machteloosheid in het bestrijden van de economische crisis die regeringen tentoonspreiden is daarop terug te voeren.

Terwijl op hetzelfde moment het internationale bankwezen haar positie BLIJFT misbruiken om meer macht te vergaren, desnoods met behulp van georkestreerde crises, ten koste van de welvaart van de gewone burger.

Wie is er nu meer schuldig: de gijzelnemer of de gijzelaar?

Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:44

dat wilders niet accoord zou gaan,was zonneklaar.
er is dus met dubbele agenda.s gewerkt,en het kontdousche accoord moest het inkt nog even drogen.
deze europa aanbidders,willen nog voor de verkiezingen,de nodige bermbommen leggen,voor hun aftocht,die wel heel zeker is,door hun europa gerichte onpopulaire maatregelen,ze zijn niet voor het volk,maar voor het land,de bevolking,is van ondergeschikt belang.
het belgische cordon sanitair,en de rest van de partijen,die er niet uitkomen,de gordiaanse knoop.
zit er wel in.
democrati is de sokkel,waar iedere partij zijn beeldvorming op plaatst.
in deze wirwar,van verkiezing beloftes,wordt er iedere keer een gedrocht geschapen,die beantwoord aan de machtsbeluste politieke figuren.
wat ze vandaag zeggen,is morgen een leugen.

soledad | 03-06-12 | 12:43

waarom roept iedereen toch dat Wilders is weggelopen,ze kwamen er met z'n 3en niet uit dus kun je ook zeggen dat die andere 2 zijn weggelopen.

ouderejongere | 03-06-12 | 12:43

@Bart_Bart | 03-06-12 | 12:38

Welnee, zoveel was en is er na de nodige bezuinigingen helemaal niet meer te halen bij Afrika en NPO.

Supermatthijs | 03-06-12 | 12:42

@Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:36
Weet ik wel. Ben het er in theorie ook wel mee eens. Ik zeg alleen dat in de politieke praktijk alleen de grenzen nog verder open zullen gaan en dat de rest van de standpunten totaal onhaalbaar zijn in dit land, waar eenderde van de bevolking de rest betaalt.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:42

@jezouermoevanworden | 03-06-12 | 12:27

De islamofascistische achterban van partijen als PvdA, D'666 en GL doet hetzelfde: die schijten ook op vrouwen en heaumeaux. Alleen weten die partijen dat goed verborgen te houden wegens electorale pretenties. Laat je niet verblinden door dat dunne laagje chroom van die partijen want daarachter gaat wel degelijk een monster verborgen.

Waarmee ik overigens niet gezegd wil hebben dat de SGP niet zou moeten emanciperen, want dat vind ik wel degelijk.

Reinaert | 03-06-12 | 12:38

@Supermatthijs | 03-06-12 | 12:34
Als de VVD en het CDA in plaats van lastenverzwaringen de subsidies naar Afrika en de NPO hadden stopgezet, was Wilders gewoon doorgegaan hoor.

Maar het CDA wilde liever liev voor Afrika blijven.

Bart_Bart | 03-06-12 | 12:38

@ vetkleppert | 03-06-12 | 12:31 |

Jij hebt niet gelezen wat ik geschreven heb, of wel? Wat Libertariërszeggen: eerst verzorgingsstaat afbouwen, dan grenzen open zetten. Verder zeg ik, lees het nog eens over wat ik daar heb neer geschreven.

En dan nog iets, iedere andere partij wil de verzorgingsstaat in stand houden, dat betekend dus voedingsbodem van armoede op lokaal niveau, meer uitkeringen, meer subisidies etc. Ja lekker die PVV bijvoorbeeld, die de verzorgingsstaat juist wil vergroten, als je echt geen kansarmen en gelukzoekers meer wil, bouw het totale systeem dan af, dan komen ze niet weer, dit noemen we ; een correctie naar realisme.

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:36

Duidelijk is dat Bassie een aardig stuk heeft geschreve maar zich veel te veel laaat beinvloeden door zijn duidelijke hekel aan Wilders. Allereerst heeft de PVV een duidelijk standpunt ingenomen door niet akkoord te gaan met de belachelijke eisen van de EU en ten tweede is de PVV een verleidelijke partner met 23 zetels. Geert wil echt wel regeren en de VVD leden willen ook echt wel in één kabinet met hem. Let op mijn woorden: VVD en PVV vinden elkaar echt wel weer.

rexmundi666 | 03-06-12 | 12:36

@Parsons | 03-06-12 | 12:24
Als ik niet stem dan loop ik weg voor de problemen. Als ik wel stem dan ben ik medeplichtig.

Zeg maar wat de juiste keuze is. In beide gevallen ben ik fout bezig.

De derde weg is opstand/revolutie. Ik wens degene die dat pad bewandelt veel succes met het omvormen van ons Lumpenproletariat naar een revolutionaire massa.

rara | 03-06-12 | 12:36


Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 11:47 |
Oh, en fakkels heb ik me zojuist laten influisteren....
*
Waarbij de kanttekening;
Dat het Neerlands volk inmiddels zo Koninklijk gecastreerd is dat fakkels die eens de potentie van een volk in opstand vertegenwoordigden nu voor een laflullige vals koninklijke lijkwade worden misbruikt.

Ratzing. | 03-06-12 | 12:34

@Bart_Bart | 03-06-12 | 12:30

Zelf ook zijn handtekening voor die 3 % zetten en nu hoog van de toren blazen en ertegen zijn is betrouwbaar ? Dat geloof je toch zelf niet. Wilders is helemaal duizelig geworden van al zijn gedraai.

Supermatthijs | 03-06-12 | 12:34

@Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:21

Dat is nu juist een onrealistisch idee.

Ons land zal altijd een hogere levensstandaard kennen dan traditionele immigratielanden (tenminste, ik neem niet aan de het programma van de LP voorziet in mondiale egalisatie...) Die hogere levensstandaard alleen al is genoeg om gelukszoekers aan te trekken. En dan niet vanwege het vooruitzicht op subsidies of een uitkering, maar simpel vanwege de beschikbaarheid van een relatief goedbetaalde baan.

Denk je nu echt dat een Somalische vluchteling uitgebreid gaat bestuderen hoe hier de sociale zekerheid geregeld is voordat-ie een enkele reis Nederland regelt? Alleen al het feit daat wij hier in welvaart leven is genoeg voor immigranten om daar ook van te willen snoepen.

Het simpele feit dat in dit land massa's illegalen leven, dus verstoken van een uitkering, ontkracht je argumentatie al volledig. Als je de LP op dit punt moet geloven, zou het voor deze mensen helemaal niet aantrekkelijk moeten zijn om in Nederland te blijven. Maar zelfs het illegale circuit is blijkbaar te prefereren boven een bestaan in hun land van herkomst.

Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:34

@Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 12:13
Ik heb je epistel over oorlog van gister nog gelezen hoor! Interessant, hoewel ik een iets ander scenario voorzie. Maar het kan alle kanten op. Het is 11 tegen 11.. :-)

Bart_Bart | 03-06-12 | 12:33

@Greetje Duisenberg | 03-06-12 | 12:14

"... Je kunt veel beter allianties aangaan met Chinezen en meeinvesteren in havens in Griekenland. Dat is pas zakendoen, Jan Kees de Jager!..."

Is ook een van de beginproblemen van Griekenland geweest. Ze kennen daar geen minimumloon. Dus toen de havens in Chinese handen vielen, werden de arbeiders op zijn Chinees betaald. Maar hun leefkosten bleven Grieks. Dat houd je nooit lang vol, zonder op een gegeven moment in de schulden te geraken.

Leuk investeren is dat. In een bedrijf waar niemand voor wil komen werken. Daar moet geld bij komen, en onze overheid kennende zullen ze dan voorop staan om er geld in te pompen, want dat hebben de Chinezen niet over voor een beetje personeel. Kunnen wij er weer voor gaan bloeden. Houd toch eens op.

Als je wil dat 'wij' goede zaken zouden doen, kan de overheid er beter voor zorgen dat alle (middel)grote bedrijven in Nederlandse handen en op Nederlandse bodem blijven. Daar hebben we veel meer aan.

ZKH EénOog | 03-06-12 | 12:33

Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:09
U heeft grotendeels gelijk. Ben Bernanke (voorzitter van de FED) zei: "Wallstreet got drunk". Maar waar hebben ze al die alcohol vandaan gehaald? Vanuit de overheid. Die hield als barman de glaasjes goed gevuld. Ze zijn beiden verantwoordelijk. Het is alleen gemakkelijker om de schuld bij de overheid neer te leggen. Immers, als zij de drank niet hadden uitgedeeld, dan was er geen crisis geweest.

Ja, dit is inderdaad een zéér generaliserende uitleg. Ik weet niet alle details en veel mensen die zelf in de financiële sector werken weten het ook niet. Er is onenigheid over wie nu wel of niet de schuld heeft; de banken of de overheid? Het gros gooit het op de banken, en daar speelt de overheid mooi in mee. Immers, we kunnen de banken nu nog meer regels opleggen (=strategie) en zelfs een bankentaks invoeren. Het volk is nu zo geïndoctrineerd met 'bankenhaat' dat de overheid praktisch alles kan maken. Mensen die zeggen dat de schuld bij de overheid ligt worden weggehoond. Sterker nog: is er iemand in de Tweede Kamer die heeft gezegd dat de schuld bij de overheid ligt of heeft kunnen gelegen? Neen.

Ik zal zelf op de LP stemmen als een verstandig rechts alternatief. De gevestigde orde heeft voor mij gefaald.

Leucopterus | 03-06-12 | 12:32

@Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:21
Die open grenzen is dus het enige standpunt van die libertariers dat het wel haalt in dit land. Dank je feestelijk.
We hebben genoeg contingenten braafslaven binnengehaald die er allemaal na een paar jaar achter kwamen dat je van een uitkering precies hetzelfde leeft als van een kloteloontje. Waarna er weer een nieuwe lading onopgeleide crisislijers moest komen. Steeds opnieuw. Nu zijn het de Moe-landers en er zullen nog heel veel nieuwe ladingen komen.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:31

@Jopie2009 | 03-06-12 | 12:16

Religie is geen 'ding uit het verleden' doch alomtegenwoordig.

Neemt niet weg dat religie inderdaad geen plaats in de openbare ruimte zou moeten hebben, dat betoog ik al tijdenlang. Het verbieden van religie zou neerkomen op het invoeren van gedachtenpolitie, dat moeten we ook niet willen. Iedereen mag van mij geloven wat 'ie wil, zolang 'ie er een ander maar niet mee lastig valt.

Dat laatste gebeurt natuurlijk wel wanneer religie de landelijke politiek bereikt, dat ben ik met je eens. Een partij als de SGP valt de burger inderdaad lastig met religieus onderbouwde argumenten, da's een feit. Maar is dat erger dan het soosjalisme van de PvdA of het Maoïsme van de SP? Alsof dat vrijdenkerstheorieën zijn.

Reinaert | 03-06-12 | 12:31

Zeau, weer een prachtig "het is 11 tegen 11, de bal is rond, je kan winnen en verliezen" stukje van Blaternotte.

Hoe kan je überhaupt nog iemand serieus nemen die nog steeds zulke dingen zegt:
"Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond."

De PVV heeft zich 1.5 jaar lang een betrouwbare partner getoond, zeggen ook het CDA en de VVD, maar kon na zeven weken onderhandelen alleen geen verantwoordelijkheid nemen voor een immens lastenverzwaringspakket. Dat ook nog eens ingegeven werd door een Europa waar de PVV een godsgloeiende hekel aan heeft.

Die Paternotte is als een voetballer voor de camera van SBS6. Altijd op de woorden letten. Nooit iets origineels zeggen en altijd open deuren intrappen.

Bart_Bart | 03-06-12 | 12:30

@Jan Toeternuitje | 03-06-12 | 11:53 |
Precies.
@rara | 03-06-12 | 11:53 |
Gebruik maken van de vreemdsoortige mogelijkheid om mijn stem weg te geven aan iemand die ik niet ken en per definitie niet kan vertrouwen?
Rationeel en emotioneel kan ik de politieke schijn-coalities en trucjes in de achterkamertjes niet meer legitimeren. Zolang ik niet zelf kan kiezen wat er met mijn stem gebeurt, middels bijvoorbeeld referenda, krijgen zij mij stem niet meer. Het huidige systeem staat gelijk aan regeren door misleiding, desinformatie en bedrog.
Als meer dan 70% van de mensen hun stem niet meer verkwanselt aan wildvreemde zakkenvullers, kan de revolte los. Dan kan de Constitutionele Raad aan de slag en dit land verlossen van de EU, NAVO en de bovenonsgestelden.

Het huidige 'democratische' systeem is zo geraffineerd: Wilders en Roemer fungeren als bliksemafleider, net als een paar jaar terug. Wilders kreeg veel stemmen en ging gedogen. Meteen werd de ene na de andere verkiezings'belofte' overboord gegooid. Wat hij straks met de stemmen doet: wie het weet mag het zeggen.
Dat is mijn grote bezwaar van dit hele failliete systeem, je weet niet wat ze met hun mandaat doen. Wij worden geacht te vertrouwen op een circus-act. Het spel van het voortdurend voor de gek houden van de Nederlanders.

Niemands Knegt | 03-06-12 | 12:30

@Reinaert | 03-06-12 | 12:25
Dit is geen uitzondering. In het dorp waar dit gebeurde lopen nog steeds dezelfde ouderlingen (of hun zoons) met dezelfde ideeën rond die dezelfde onzin verkopen aan nieuwe zieken.

rara | 03-06-12 | 12:29

Begrijpt niemand hier dan dat de 3%-regel door de Europese landen samen is afgesproken, en niet vanuit Brussel, cq. de Europese Commissie, is opgelegd?

En dat Nederland, incl. Gekke Geert, behoorlijk voorop liep? Onder het mom van zuidelijke klaplopers aanpakken?

Maar onszelf eraan willen houden, ho maar.

CompassieHeeftNut | 03-06-12 | 12:29

@Reinaert | 03-06-12 | 12:18
Mijn punt is, dat je van die gristenen bijna zo rabiaat atheist zou worden, dat je zou eisen dat de kerken dan ook maar dicht moeten blijven op zondag, net als bijvoorbeeld de winkels.
We moeten eens af van het onmogelijk maken van dingen en ons concentreren op het juist wel gezeik-vrij mogelijk maken van dingen.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:28

@Reinaert | 03-06-12 | 11:57 |
Hou nou een sop met de SGP neer te zetten als 'geen slechte keuze'... Die partij discrimineert door mij als heaumeau en ook vrouwen weg te zetten als tweederangsburgers! Is nie goed!

jezouermoevanworden | 03-06-12 | 12:27

@Reinaert | 03-06-12 | 12:00
Euthanasie abortus, huwelijk, onderwijs, gezondheidszorg, bewegwijzering. Zomaar een paar puntjes waar de SGP nooit invloed op mag krijgen, omdat ze op deze punten een illusionair wereldbeeld hebben.

rara | 03-06-12 | 12:26

@rara | 03-06-12 | 12:17

Dergelijke abberaties ken ik niet, alhoewel ik wel opgevoed ben met "het geloof" als één van de uitgangspunten. Heeft er ook mee te maken dat ik 50% Roomsch en 50% Grefo ben, die combinatie houdt dominees en pastoors automagisch buiten de deur vermoed ik want er is niets te halen. In mijn familie ken ik alleen incidenten aan de Roomsche zijde, niet aan de Gereformeerde kant. In mijn omgeving ken ik ook maar weinig van dergelijke verhalen, en mijn omgeving is toch echt wel kerkelijk gezind.

Ik weet dat het gebeurt, ik ontken het dan ook niet, maar ik herken mezelf er niet in want ik heb het niet aan den lijve ondervonden. Waarschijnlijk zijn het de welbekende uitzonderingen - hoe verwerpelijk dan ook - die de regel blijven bevestigen. Tegen beter weten in, dat ben ik met je eens.

Reinaert | 03-06-12 | 12:25

We zullen zien dat de Kunduzpartijen afstand nemen van hun akkoord, hierdoor nipt de verkiezingen winnen en dan een najaarsakkoord met ongeveer dezelfde inhoud sluiten.

De Geus | 03-06-12 | 12:25

@rara | 03-06-12 | 11:53
Nee. Stemmen betekent 4 jaar lang je bek dichthouden. En bovendien maak je je door te stemmen schuldig aan het in stand houden van die corrupte volidioten.

Parsons | 03-06-12 | 12:24

@ Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:09

Ik waardeer je argumentatie, maar hoezo onrealistische asielbeleid? Ik zal het nog eens uitleggen hier:
Waarom Libertariërs zeggen ; "we gooien alles grenzen open" , heeft eigenlijk een hele simpele reden, de verzorgingsstaat die wij hier hebben is een voedingsbodem voor Immigranten om zich hier te vestigen, Als die voedingsbodem wegvalt dus zoals Libertariërs willen, gewoon 0 uitkeringen, 0 subsidies etc. Wat hebben Immigranten hier dan nog te zoeken? Ze zullen zich wel drie keer achter hun oren krabben, Ding dong.. Wake up. Zo werkt het, Dus eerst die verzorgingsstaat afbouwen, dan mag je van mij de grenzen lekker open zetten, maakt toch geen fuck uit, Geen gelukszoekers en kansarmen meer.

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 12:21

@ZKH EénOog | 03-06-12 | 12:11
Geen bangmaakfabel. Het betreffende wetsartikel dat dit bepaalde is in 2008 afgeschaft, maar dat is me ontgaan. De regel bestaat niet meer, dus je hebt op dat punt gelijk.

rara | 03-06-12 | 12:21

Die malloot is knettergek!

Rector Reflector | 03-06-12 | 12:19

@vetkleppert | 03-06-12 | 12:12

Die discussie hebben we - als ik me niet vergis - een tijd geleden ook al eens gevoerd. Wat mij betreft mag het land één dag per week wel op z'n gat liggen, kwestie van slimme logistiek, dat heb ik destijds ook al geroepen en dat blijft zo, maar dat is inderdaad mijn keuze en die is niet ingegeven door het feit dat ik zonodig ter kerke moet. Ieder z'n meug, daar zullen we het dus ook niet over eens worden maar dat is voor mij ook van ondergeschikt belang: wanneer een overgrote meerderheid van het volk een 24-uurs economie wil dan komt die er toch wel. Wat mij betreft liever niet maar ik ben democraat genoeg dat te accepteren.

Which reminds me: vandaag koopzondag! Stromende regen weliswaar, koudeputten en ander klein ongemak maar dat mag de pret natuurlijk niet drukken. Ik blij lekker thuis. Blokje hout in de kachel, berenvel uitrollen en genieten van mijn eigen slimme logistiek. En da's geen sneer doch slechts een constatering.

Reinaert | 03-06-12 | 12:18

(...) VVD’ers zijn boos dat de partij zaken heeft gedaan met GroenLinks (...)

Nee!

VVD'ers zijn boos omdat de VDD ons land in de uitverkoop heeft gedaan richting Brussel en om dat die linkse etatisten club het in de botte kop heeft weten te halen om lastenverzwaringen te presenteren als zijnde bezuinigingen.

Parsons | 03-06-12 | 12:17

De papegaai in de kroeg op de hoek van de Nieuwmarkt kan een betere politieke 'analyse' en 'voorspelling' geven dan dhr. Paternotte. En ze heeft een aangenamer stemgeluid.

propagandhi | 03-06-12 | 12:17

@Reinaert | 03-06-12 | 11:57
Ik weet het niet, hoor. Is iets persoonlijks, die grevo-haat van me.

Heb je ooit meegemaakt dat de mensen van de kerk ongevraagd langs kwamen om te bidden voor vergeving van de zonden van je zieke moeder? Heb je ook meegemaakt dat ze je vertelden dat de ziekte (MS) een straf van goD was omdat je moeder een zondig mens was? Hebben ze je ook verteld dat je moeder beter kon worden als ze meer ging bidden?

Sorry voor de rant, maar ik neem ze niet meer serieus. Voor je het weet moeten we bidden als we de belastingaangifte doen...

rara | 03-06-12 | 12:17

@Reinaert | 03-06-12 | 12:11 | + 0 -
Als atheist denk ik dat we -op een vreedzame wijze- er alles aan moeten doen om de mensen ervan te overtuigen dat religie 'een ding uit het verleden' is. Ik vind het verschrikkelijk dat het in Nederland nog steeds volkomen gelegitimeerd is om kinderen in religieuze symbolen te hijsen en te indoctrineren.

Het is daarom voor mij geen optie vanwege de lieve vrede partijen als SGP als 'redelijk' alternatief naar voren te schuiven.

Jopie2009 | 03-06-12 | 12:16

Wat een vies, klein, vuil, miezerig VVD-onderkruipsel bij Buitenhof. Ga eensch deaud!

Rector Reflector | 03-06-12 | 12:15

Bassie gaat er wel vanuit dat de euro in september nog steeds bestaat.
.
Dat vind ik een gewaagde veronderstelling.
.
Wanneer [dus niet als] het zooitje in elkaar klapt, dan hebben een hoop eurofiele politici zoveel uit te leggen, dat ze er echt niet meer aan te pas komen.
.
Peter Verhaar zei het gisteren eigenlijk zelf al, Almunia meet met twee maten, wat ongunstig uitpakt voor ING. Dus hoe lang kan Wientjes nog blijven beweren dat de EU zo gunstig zou zijn voor het Nederlandse bedrijfsleven? Dat is gewoon de grootste onzin die er bestaat, dus dan moet je zo snel en charmant als mogelijk de bakens verzetten, zoals Heineken - verstandig als ze zijn - ook daadwerkelijk doet met Griekenland.
.
Dit Euro projekt gaat mislukken, dat is volstrekt duidelijk en alle politici die nog steeds halleluja roepen zijn niet realistisch bezig. Wordt toch eens wakker jongens uit deze malle nachtmerrie. Amerikanen delen met elkaar een Amerikaanse droom, en daarom is eendracht ook mogelijk, maar in Europa delen we gewoon een gezamenlijke Europese nachtmerrie, die ook niet te repareren valt zolang tuig als Almunia in Brussel aan touwtjes mag trekken.
.
En het zit tjokkevol met Almunia's in Brussel. Daar kn geen enkele handjesschud-aktie ook maar enig goed aan doen. We zijn te goedgelovig, in de minderheid en dus worden we gestoomwalsd door de Euro horde.
.
Je kunt veel beter allianties aangaan met Chinezen en meeinvesteren in havens in Griekenland. Dat is pas zakendoen, Jan Kees de Jager!

Greetje Duisenberg | 03-06-12 | 12:14

Ik moest even terugdenken aan stukje tekst van een nummertje van Rage Against the Machine, genaamd "Know your enemy"
.
So sick of complacence
With the d the e the f the I the a the n the c the e (DEFIANCE)
Mind of a revolutionary
So clear the lane
The finger to the land of the chains
What? the land of the free?
Whoever told you that is your enemy?
.
Now something must be done
About vengeance, a badge and a gun
Cause I'll rip the mike, rip the stage, rip the system
I was born to rage against em
.
Now action must be taken
We don't need the key
Well break in
.
I've got no patience now
So sick of complacence now
I've got no patience now
So sick of complacence now
Sick of sick of sick of sick of you
Time has come to pay...
Know your enemy!
.
Come on!
Yes I know my enemies
They're the teachers who taught me to fight me
Compromise, conformity, assimilation, submission
Ignorance, hypocrisy, brutality, the elite
All of which are 'american' (POLITICIANS) dreams
.
zwepende gitaren mogen jullie erbij denken.....

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 12:13

@Reinaert | 03-06-12 | 12:00

Natuurlijk. Maar je moet even van het uiterste uitgaan, om bovenstaande auteur, en alle overigen die SGP overmoedig terzijde houden, wakker te kunnen schudden.

ZKH EénOog | 03-06-12 | 12:13

@Reinaert | 03-06-12 | 12:06
Dat is ook prima, dat mensen geloven. Maar die handicap maakt ze wel automatisch ongeschikt om zich met andermans zaken te bemoeien. Want die geloven niet. Of iets heel anders.
Geloven hoort in de privétijd en dat hoor je niet aan een ander op te dringen.
Laat die mensen bijvoorbeeld vooral lekker naar een kerk gaan op zondag, maar een ander niet zijn leven lang het nut van een van zijn twee vrije dagen ontzeggen.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:12

@Jopie2009 | 03-06-12 | 12:06

Zie mijn comment @vetkleppert van 12:06.

Geloof hoort inderdaad niet in de politiek thuis (wat mij betreft) maar hoort achter gesloten deuren beleden te worden. Zo ver zijn we nog lang niet dus leer er maar mee leven, al was het maar omdat er somtijds geen alternatieven voorhanden zijn.

En als ik dan al moet kiezen tussen confessionele partijen dan weet ik het wel: het volstrekt onbetrouwbare CDA, de met allen winden meewaaiende CU of de standvastige SGP? Zo moeilijk is die keuze dus vervolgens niet dunkt me.

Waarmee ik overigens niet gezegd wil hebben ooit SGP te gaan stemmen, dat heb ik nog nooit gedaan en dat wil ik eigenlijk ook niet maar als het mocht blijken dat het voor mij programmatisch de juiste keuze is dan sluit ik het bij deze gelegenheid niet uit. Wonderlijk genoeg.

Reinaert | 03-06-12 | 12:11

@rara | 03-06-12 | 11:53

Dat niet stemmen steun is voor de grootste partij is een bangmaakfabel. Anders had de VVD bij de vorige verkiezingen 30% meer zetels moeten hebben.

ZKH EénOog | 03-06-12 | 12:11

Nonkel Frituur | 03-06-12 | 11:31
Zomaar een vraagje, heeft u interesse om, nádat wij België hebben geannexeerd,
hier een MacNonkel op te richten? Ik kan u daar wel bij helpen.

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 12:10

De rest van het geneuzel over PVV versus SP versus VVD versus GL, CDA, SGP etc is verspilde moeite.

Jopie2009 | 03-06-12 | 12:09

@Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 11:48
@Kiwi45 | 03-06-12 | 11:52

Ik weet het zo nog niet.
De Libertarische partij heeft op punten uitstekende ideeën, en ook hun analyse van de huidige economische crisis snijdt op hoofdlijnen hout. De LP is de enige partij die ik ken die de crisis bij de wortels durft te benoemen: het rampzalige systeem van fractional banking, dat geld tot een pervers, volkomen abstract begrip heeft gemaakt, dat evengoed uit het niets kan worden gecreeerd als het in hetzelfde niets kan verdwijnen.

Mijn probleem met de LP is hun mantra "de overheid is de schuld van alle ellende." Dat is een gevaarlijk ongenuanceerde gedachte. Neem de huidige economische crisis. Een analyse die ervan uitgaat dat de overheden schuldig zijn en de banken slachtoffer is onzinnig. Het is eerder andersom. Jammer van deze blinde vlek, want voor het overige zit hun partijprogramma prima in elkaar (met uitzondering van een aantal onrealistische ideeën, bijvoorbeeld over asielbeleid).

Het constante overheids-bashen maakt de LP in mijn ogen nog teveel tot een one-issue partij. Zoals de Piratenpartij, die ik ook een warm hart toedraag, maar die ik vooralsnog ook mijn stem niet zal gunnen.

Gootbalkoning | 03-06-12 | 12:09

Ik roep nog maar weer eens dat artikel uit Trouw in herinnering wat een realistisch beeld geeft van wat er in Nederland gebeurt of beter gezegd gebeurd is. We zijn gedegradeerd tot een wingewest van de EUSSR. Onze politieke elite zal van harte meewerken om de komende jaren onze rijkdommen te transferen naar de EUSSR in de hoop voor een plaatsje op het Brussels pluche.

www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek/artic...

Jopie2009 | 03-06-12 | 12:08

Goed, de onstabiliteit is ontstaan door het jarenlang onderschatten, negeren en schofferen van de stille meerderheid door de zittende macht. De oplossing van dit probleem wordt nog steeds gezocht in het harder onderschatten, negeren en schofferen van de stille meerderheid door de zittende macht.
Het "Lenteakkoord" is daar een glanzend voorbeeld van. Als Wilders de enige roeptoeter is tegen zulke sprongen, dan moet hij maar meer zetels krijgen om het onderschatten, negeren en schofferen tot een groeiende uitdaging te maken.

Jan Passant mk2 | 03-06-12 | 12:07

België dient geannexeerd te worden
hfakker | 03-06-12 | 11:12

Leer 'ns lezen, dit gaat niet over België maar over dat hier misschien na de verkiezingen door de verdeeldheid van de partijen ook wel 'ns zo'n lange regeringsvorming tot de mogelijkheden behoort, net zoals dat toen de laatste keer bij de Belgen 't geval was. (ruim 500 dagen of zeau was dat daar)

EA 827 | 03-06-12 | 12:06

@Reinaert | 03-06-12 | 11:57
van een partij die vanuit religie politiek wil bedrijven, daar zouden we AD 2012 toch maar eens afscheid moeten gaan nemen. Die religieuze terreur heeft nu wel lang genoeg geduurd.

Jopie2009 | 03-06-12 | 12:06

@vetkleppert | 03-06-12 | 12:01

Die discussie hebben we al eens gehad als ik me niet vergis. Gelovigen hou je altijd tenzij je besluit tot een grootschalige genocide; waar het om draait is dat niet gelovigen doch *geloof* feitelijk niet in de politiek thuis hoort. Irrationele meningen en de beleving daarvan behoren inderdaad geen onderdeel te zijn van beleidsvorming maar daar zijn we nog lang niet van verlost dus zolang er nog gelovigen zijn zal dat geloof ook z'n politieke weerklank wel hebben.

Even afgezien daarvan: socialisme, Maoïsme, Leninisme, Trotskisme, veganisme en liberalisme zijn ook een zekere geloofsovertuiging, alleen om vigerende redenen nog niet als zodanig erkend.

Reinaert | 03-06-12 | 12:06

Mijn tenen krommen bij dit stuk.
De PVV weggelopen?

De PVV heeft het akkoord niet willen ondertekenen nadat voor 100% duidelijk werd dat het de economie ging schaden. Dit was overigens niet de eerste keer, dit was de tweede keer dat Wilders het niet zag zitten met CDA en VVD tijdens de Catshuis onderhandelingen. Wilders heeft tot het laatst toe geprobeerd een andere draai in het akkoord te krijgen, maar nee hoor VVD en CDA moesten dit akkoord in het belang van Europa hebben. Binnen een paar dagen wist men dan ook partners te vinden voor dit zelfde akkoord. Je maakt mij namelijk niet wijs dat daar zoveel verschil in zit.

Er lag een akkoord vanuit het Catshuis, dat hebben ze in een paar dagen aangepast met andere partijen en het voorgelegd aan Europa. EUFORIE bij de makers, maar bij de achterban is die euforie nu wel aan het inzakken. Want de achterban werd niet alleen met dit schandalige kunduz-akkoord geconfronteerd, ze kwamen er ook achter dat zowat diezelfde partijleiders hun het ESM verdrag door de strot duwde. Ondertussen, in de weken na het kunduz-akkoord weet de VVD niet meer hoe ze het hebben, electoraal zakken ze en er is onvrede bij de achterban. Resultaat, draaien van Stef BLok op de nationale televee. Groenlinks maakt inwendig andere strubbelingen mee. D66 zit volmondig op de nationale televee het ESM verdrag en kunduz-akkoord te verdedigen. CU weet met alle toestanden helemaal geen raad meer en aan god heb je ook niks in deze situatie. PvdA zwalkt van links naar rechts en de SP durft niet. De SP weet ook geen raad, zwalkt net zo hard met de rest mee.

Ondertussen is Europa zich direct met Nederland gaan bemoeien over de hypotheekaftrek en we kunnen de komende maanden nog wel meer gaan verwachten met een onstabiel Spanje en wat er allemaal misschien nog meer aan zit te komen. Geld wat naar Griekenland is gegaan zien we niet meer terug, daar kunnen we nu al op rekenen, het is gewoon afwachten wanneer ze uit de EU vallen. Het ESM verdrag wordt al verbruikt aan Bankia en het zal echt niet lang duren voordat Brussel de volgende hap op gaat eisen. Feli hoor, we zijn daar voorlopig niet vanaf.

En wie is hier dan nog de stabiele factor? Juist ja, de PVV, de SGP en PVDD, zo moeilijk is dat voor mij dus niet meer, en ik zal er ook niet meer vanaf te brengen zijn.

Meri59 | 03-06-12 | 12:03

@ Otmans: Dank je, ben alvast aan het oefenen, aangezien dat het enige is wat we over een tijdje zullen hebben.

Faux pas | 03-06-12 | 12:02

@Reinaert | 03-06-12 | 12:00
Gelovigen horen niet thuis in de politiek.

vetkleppert | 03-06-12 | 12:01

"Kolere zeg, wat slecht geschreven", zei iemand uit mijn stamcafé onlangs.

damnschreeuwer | 03-06-12 | 12:01

@Oltmans | 03-06-12 | 11:58 |

Lijkt mij geen kwestie van organisatie, meer een kwestie van dat iedere stemgerechtigde een leuk extra rood hokje tekent op het stembiljet, met erachter 'ga lekker met z'n allen van een klif springen' of iets dergelijks.

En dan die aankruisen natuurlijk.

Modderkip | 03-06-12 | 12:00

@Oltmans | 03-06-12 | 11:59

Ledigheid is des duivels oorkussen m'n waarde.

Domheid is een afgeleide daarvan.

Reinaert | 03-06-12 | 12:00

'Een keer trek je de conclusie….dé-mo-cra-tie is een illusie….' Lalalala...

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 12:00

@ZKH EénOog | 03-06-12 | 11:56

Dra de SGP regeringspartner wordt moet ook die partij concessies doen, de eerste daarvan zal ongetwijfeld zijn dat het internet op zondag wel up and running mag blijven. Er zijn voor de SGP wel interessantere issues denkbaar waar men daadwerkelijk op kan 'scoren' dunkt mij.

Reinaert | 03-06-12 | 12:00

Domheid is des duivels oorkussen.

Oltmans | 03-06-12 | 11:59

@ kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:20
Hoezo? Met links hebben we het nog niet geprobeerd. Met rechts wel, dat werd een fiasco.

* Il Principe * | 03-06-12 | 11:58

Faux pas |
Organiseer jij dat? Laat me even weten hoe, kun je schathemelrijk mee worden als je dat kunt. Succes met dromen.

Oltmans | 03-06-12 | 11:58

@Faux pas | 03-06-12 | 11:56
Ja hoor. Natuurlijk zouden ze nadenken. Hoe ze ons nog verder kunnen uitkleden, omdat we het wel best vinden, blijkbaar.

vetkleppert | 03-06-12 | 11:58

Misschien is een paar jaar politieke impasse precies wat "we" nodig hebben. Geen nieuwe maatregelen, geen nieuw beleid, geen nieuwe perverse overheidsinterventies. Een soort van gedwongen nachtwakersstaat. Zo krijgen we als volk de tijd om eens flink burgelijk ongehoorzaam te zijn en nieuwe "workarounds", samenwerkingsverbanden, en activiteiten te ontplooien buiten het bereik van de graaiende overheid...

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 11:58

@rara | 03-06-12 | 11:53

Vergeet de SGP niet. Weliswaar geen partij die zoden aan de dijk zet maar wel een toonbeeld van standvastigheid waar zowel PVV als SP een puntje aan kunnen zuigen. Goed, het is geen mainstream partij en er zitten wat nare kantjes aan het programma (en aan de partij als zodanig), maar wie verder kijkt dan zijn of haar (oeps... SGP) neus lang is beseft zich wel dat het in de gegeven situatie niet eens zo'n slechte keuze is.

Reinaert | 03-06-12 | 11:57

Als we nou eens niet zouden stemmen op 12 September.
Gewoon om kenbaar te maken dat het Nederlandse volk geen enkel partij vertrouwd, zouden ze in Den Haag dan niet eens gaan nadenken?

Faux pas | 03-06-12 | 11:56

"... En toch zou het zomaar kunnen dat op woensdag 12 september bijna iedereen wint; de VVD, de PVV, het CDA, de PvdA en de SP..."

Zeer onwaarschijnlijk scenario. Vooral PVV en SP lijken vooralsnog te gaan winnen.

VVD heeft te veel van haar eigen kiezers ganaaid met het lastenverhogingsakkoord, dus die stemmen blanco, PVV of niet.

Het CDA wordt weggevaagd. Hun kiezers gaan niet, blanco, PVV of CU stemmen. Maar houd hier bovenal de SGP in de gaten. Die partij zou procentueel wel eens een monsterzege kunnen verwachten. En dat zou dan gelijk een mooie onverwachte coalitiepartner kunnen worden helaas.

Dan mag GeenStijl straks niet meer op zondag haar stukjes tikken. Met dank aan de kunduzcoalitie.

ZKH EénOog | 03-06-12 | 11:56

Ieder systeem kun je alleen maar van binnenuit uithollen. Een nieuw systeem kan alleen maar ontstaan door totale vernietiging van het oude. Zoals lava alles vernietigt dat op z'n pad komt, maar na stolling wel de meest vruchtbare grond is die je kunt bedenken. Wilders is in dat opzicht de schok die de vulkaan doet barsten. Maar hij is niet de lava. Het worden interessante tijden.

Geneeskrachtig Kruit | 03-06-12 | 11:55

Belangenbehartiging natuurlijk.

Oltmans | 03-06-12 | 11:54

Belangenbehariging is het nieuwe politieke spectrum. Democratie heeft zijn tijd EN functie! gehad. Politici zijn niet in staat gegleken om democratie als systeem in stand te houden.

Oltmans | 03-06-12 | 11:53

@Niemands Knegt | 03-06-12 | 11:45
Niet stemmen == steunen van de grootste partij. Je denkt dat je stem dan niet meetelt, maar dat doet-ie dus wel.

Als je iets wil veranderen dan zijn er twee partijen waar je op kan stemmen: PVV of SP. De keuze is aan jou:

- niet stemmen zodat je stem bij de grootste partij terechtkomt en je het establishment ondersteunt
-stemmen.

Meer keuzes zijn niet.

rara | 03-06-12 | 11:53

Niemands Knegt | 03-06-12 | 11:45
[deleted].. Een mooie manier om dit zaakje te declasseren is om op 12 september massaal niet te gaan stemmen;
.
.
En als het aantal niet-stemmers dan de kiesdrempel haalt moet dat worden gehonoreerd met lege stoelen in de Kamer.

Jan Toeternuitje | 03-06-12 | 11:53

@Cum_Fraude | 03-06-12 | 11:49

*Instemmend knikt*

Greet mag dan bij tijd en wijle een ongeleid projectiel zijn en zich niet altijd even charmant door de kunstmatige porceleinkast die polletiek heet bewegen, vaak heeft 'ie wel een punt. Of het desbetreffende punt werkbaar is of niet da's weer een ander verhaal - maar toch: Greet blijft een luis in de pels van de Eurofielen en dat is goed zo.

Reinaert | 03-06-12 | 11:52

Er is maar één partij die daadwerkelijke oplossingen kan bieden: de Libertarische partij. De rest is bewezen dom, onbetrouwbaar of beiden.

Kiwi45 | 03-06-12 | 11:52

Je kunt stemmen op de grote partijen zoals Onredelijk, Verschrikkelijk, Desastreus en Ongelofelijk of op de kleine partijtjes zoals Blind, TeKlein, Infantiel en Aandoenlijk.
Dit om na de verkiezingen te komen tot een democratische dictatuur. Waarbij ons stemgedrag is vervallen tot leuke opiniepeilingen en de uitslag een soort column is. Een mening langs de zijlijn die men te kennisgeving aanneemt.
Er zijn andere mechanismen die die de politiek bepalen. Buiten wat cosmetische speelruimte uiteraard.
Wie betaalt... bepaalt! Is een ijzeren wet.
Het zijn de eindgenieters van het bankstelsel dus die bepalen. Aan de andere kant zijn het burgers die in werkelijkheid betalen. Dat wordt het spel van de komende periode en het groeiende besef. De touwtjes kunnen niet zonder de poppetjes, de poppetjes wel zonder de touwtjes. Er zijn letterlijk en figuurlijk andere manieren om hen te bewegen. Nu nog uit de poppenkast stappen.

dhr v Puffelen | 03-06-12 | 11:52

@moddergat

Oh jee, zei ik nooit? Nou dat was inderdaad een vergissing. Zal voortaan zorgvuldiger mijn woorden kiezen.

roze_bril | 03-06-12 | 11:51

Hoe zat het ook alweer volgens Plato, Aristoteles en Polybius?
Na democratie volgt ochlocratie, volgt monarchie, volgt tirannie, volgt aristocratie, volgt oligarchie, volgt democratie, etc. en.wikipedia.org/wiki/Anacyclosis

Gôh, waar zouden we ons toch nu in deze cyclus bevinden? nl.wikipedia.org/wiki/Ochlocratie

Chiant | 03-06-12 | 11:51

Democratie is achterhaald.

Oltmans | 03-06-12 | 11:50

Het is Wilders niet om macht te doen, Bas? Ehm, waarom dan wel eigenlijk?

Vote/View | 03-06-12 | 11:50

Goed stuk Bas,echter 1 fout:
je hebt het over ''aimabele Roemer'',moet echter ''trek eens aan mijn vinger Roemer'' zijn.

swassannuf | 03-06-12 | 11:49

Waarom zou Wilders onbetrouwbaar zijn? Onbetrouwbaar jegens achterkamertjes organismen als Rutte en Verhagen misschien, maar voor zijn eigen achterban uiterst betrouwbaar. Wat de VVD en het CDA wilden, alleen maar om Brussel te pleasen, werd Greet even te veel. Ik denk dat Greet nogal geschrokken is van de slaafsheid van Rutte en Verhagen naar Brussel. Ik denk eerder dat de VVD en het CDA zich hiermee onbetrouwbare partners hebben gemaakt, namelijk door het belang van Brussel boven het belang van Nederland te stellen. Maar toch blijft de VVD, het CDA en zelfs de media schreeuwen dat Greet onbetrouwbaar is, erg vreemd. Ik denk dat het niets te maken heeft met de betrouwbaarheid van Greet en de PVV, maar eerder met de buitengewoon onbeschofte houding van Rutte tijdens de onderhandelingen in het Catshuis. Boerengeschreeuw als 'Ik zal jou en je partijtje decimeren', richt permanente schade aan in een relatie tussen twee mensen. Wat mij betreft is het dan ook de VVD en het CDA die verantwoordelijk zijn voor het mislukken van de Catshuisonderhandelingen, en is Greet de gene die het belang van Nederland en zijn achterban boven dat van Brussel heeft geplaatst. Chapeau Greet.

Cum_Fraude | 03-06-12 | 11:49

Ik weet het wel, het is gewoon Libertarische Partij voor mij. VVD heeft haar liberale principes verkwanseld, Met lastenverzwaring, belastingverhoging, een soort van gedogen met de SGP, Jaja.. Bah zeg. De Libertarische Partij is een beter alternatief voor echte VVD'ers dan de PVV, in ieder geval, qua standpunten, De LP wil geen Europa, belastingverlaging in plaats van verhoging. de PVV is veel te autoritair, willen van Nederland een politiestaat maken, minder vrijheden voor mensen, want ze willen overal op toezien, wat een gotspe dat die partij zich Partij voor de "Vrijheid" noemt, als je hun programma werkelijk bekijkt ga je jezelf nog wel even drie keer achter je oren krabben, minder economische vrijheid, minder persoonlijke vrijheid, Daar zal iedere pure VVD'er zelfs van walgen. bin.ilsemedia.nl/m/m1cyr9jwanpa.png
Hier staat de PVV helemaal onderaan, en de LP helemaal bovenaan.

Dhr. Anti-Christen | 03-06-12 | 11:48

En zo leuk als Belgie worden we nooit want daar missen we onbevangenheid en wine en dine cultuur voor.

Oltmans | 03-06-12 | 11:48

@de Bree | 03-06-12 | 11:44
Anaal-yse, bedoel je.

vetkleppert | 03-06-12 | 11:48

Kiezen afschaffen waardoor niet meer op onderbuik maar op landsbelang wordt bestuurd.
Per 4 jaar rouleren van vak K dan komt iedereen aan de beurt. Scheelt een hoop kosten en partijpolitiek omdat je vanzelf aan de beurt komt. Je wilt dan alleen maar excelleren om te laten zien dat je het beter kunt dan je collega. Naam en mail bij de redactie bekend.

Oltmans | 03-06-12 | 11:47

@Gootbalkoning | 03-06-12 | 11:45 |

En dus riek, pek, en veren.
.
Oh, en fakkels heb ik me zojuist laten influisteren....

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 11:47

@roze_bril | 03-06-12 | 11:39 | + 0

Lekker makkelijk om zo te denken, dan verandert er namelijk nooit wat.
En 'er is nooit een gulden geweest, alleen een mark?' Ga jij eens even snel terug naar school, die gulden zat mooi aan de zilver- en later goudstandaard gekoppeld.
Tot ergens rond 1965, was de gulden gewoon van zilver.

Modderkip | 03-06-12 | 11:45

Vanuit de politiek is niets, helemaal niets te verwachten.

Er zijn zo langzamerhand legio redenen om radicaal een eind te maken aan de bestaande onwezenlijke situatie in onze illusoire 'democratie', binnen een autocratisch, technocratisch aangestuurde Europese Unie.
Het gehele huidige systeem, zowel politiek als economisch, dient naar de vuilnisbelt te worden verwezen.
Een mooie manier om dit zaakje te declasseren is om op 12 september massaal niet te gaan stemmen; immers participeren is faciliteren. Stemmen is het corrupte systeem bestendigen. Degenen die de problemen hebben veroorzaakt (politici en banksters) mogen de problemen niet meer oplossen; dat doen wij (burgers) zelf wel.
i50.tinypic.com/15g4gp4.jpg

Niemands Knegt | 03-06-12 | 11:45

"De Kunduz-coalitie valt uiteen"?

Ik geloof er niets van. Sterker nog, als de tendens in de peilingen doorzet, komen VVD, CDA, GL, D66 en CU straks op een kleine meerderheid, of - zo niet - wordt er een gedoogconstructie met de PvdA bedacht. Het beleid is al uitgestippeld, dus de kabinetsformatie gaat in recordtijd. Het zou me verwonderen als er niet al ministersposten uitgedeeld zijn.

Men zal het nooit toegeven, maar het hele streven van de pro-Europa partijen zal erop gericht zijn, de PVV en SP buitenspel te zetten. Dat doel alleen al drijft hen samen. Noem het een cordon sanitaire, maar dan niet zoals vroeger gericht tegen "onfatsoenlijk" rechts, maar tegen eurosceptici. De eurofiele fractieleiders zullen elkaar schaterlachend op de schouders slaan en in de media het mantra "kracht en welvaart door nationale eenheid" laten schallen.

Read my lips: de komende verkiezingen worden de saaiste in decennia, met de meest voorspelbare uitslag. De kiezer kan nog zo'n duidelijk signaal van onvrede afgeven door massaal op Roemer en Wilders te stemmen - het is vergeefs. De stem des volks klinkt allang niet meer tot in Den Haag door.

Gootbalkoning | 03-06-12 | 11:45

Prima analyse van Paternotte.

de Bree | 03-06-12 | 11:44

Minder Europa lijkt me gezond, maar uit de EU stappen lijkt me dom want dan is Nederland zijn zeggenschap kwijt. Verder moet de EU democratischer worden, zodat de Europeanen zowel het parlement als de president kiezen.

Ik hoop dat de VVD verkiezingen wint en een coalitie vormt met PvdA, CDA en D66.

EUgenio | 03-06-12 | 11:44

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 11:42
U vergeet den fakkels!

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:43

Het wordt riek, pek, en veren denk ik....

Parel van het Zuiden | 03-06-12 | 11:42

De Geus | 03-06-12 | 11:30
Inderdaad, hoeveel kabinetten hebben de rit van 4 jaar uitgezeten? Het gebler van het CDA en VVD is alleen om hun eigen falen te verbloemen. Misschien, is eigenlijk wel zeker, hoopte ze, zoals Rutte suggereerde om de PVV om zeep te helpen.

Boy Cot | 03-06-12 | 11:41

Haagse politiek is allemaal gedoe in de marge.Politiek "mieregeneuk" dus.De paar grote banken met omzetten van 3 x die van de staat trekken tenslotte wel hun plan met hun stok achter de deur: Plundering van de schatkist,ook over de grens.Kortom,als de banken vallen,valt ook de staat.Alleen de beveiliging speelt straks nog een rol : Onze (EU/Navo) strijdkrachten dus,zoals de jaren 40 de oplossing van de jaren 30 vormden. Het gezever van een Haags spreekgestoelte zal dan snel vergeten zijn.Oorlog = roof en je ziet het al op straat en in de winkels : Overal rovers en aangifte bij de politie ,meestal zonder enig opsporing-resultaat.Overal wachtkamers dus,wel met koffie,dat wel.

Dolphi | 03-06-12 | 11:40

We krijgen deze zomer eerst het EK, de Tour, Wimbledon en als klapstuk de Spelen. Geloof me daarna is het volk Kunduz en de ESM allang weer vergeten en stemmen ze weer op de oude zooi waar ze altijd op stemden. Ze hebbe brood en ze hebben spelen dus wat willen ze nog meer. De kater komt op Prinsjesdag maar dan is het te laat.

JoranVanderdood | 03-06-12 | 11:39

Nederland kan alleen maar achter Duitsland aanlopen op Europees niveau Alleen weer terug gaan naar de gulden is een gotspe. Er is nooit een gulden geweest, alleen een Mark.
Binnenlandse aangelegenheden zijn zo marginaal. Hier er wat bij daar een procentje er af. Gewoon lekker op een partij stemmen die voor jou dat procentje er bij doet. Thats all.

roze_bril | 03-06-12 | 11:39

Het is een zooitje. Niemand weet wat te stemmen omdat we me de slechtste generatie politici in honderd jaar zitten. We zijn er mooi klaar mee juist in deze tijden. Zucht.

zooishettoch | 03-06-12 | 11:38

België dient geannexeerd te worden
hfakker | 03-06-12 | 11:12 | + 5 -
Precies wat Paul Belien (PVV) wil.

Einde van de Domheid | 03-06-12 | 11:37

Als Wilders zich 'betrouwbaar' had getoond... Kon hij zijn partij wel opheffen. Dat hele akkoord was met of zonder de PVV in opdracht van Brussel. Wie geen landverrader wenste te zijn kon daar nooit mee akkoord gaan. Ik denk dat de VVD en het CDA zich volstrekt onbetrouwbaar hebben getoond. Ze hebben Wilders zand in de ogen gestrooid dat er wel iets te halen viel voor hem, maar naarmate de tijd vorderde zag de PVV ook wel in dat 'betrouwbaar' blijven weleens het einde kon betekenen van zijn partij. Een gedeelte van het volk laat zich niet langer meer bedriegen door de eurofiele bende in Den Haag. Deze verkiezingen, hoewel ik hoop op het tegendeel, zullen eens en voor altijd het bankroet van ons kiesstelsel aantonen. De gevestigde partijen zullen flink verliezen maar niet op dusdanige wijze dat er werkelijk iets zal gaan veranderen. Pas wanneer de Euro valt met de daarbij horende ellende zullen de ogen definitief open gaan...

Desmoulins | 03-06-12 | 11:37

Ratzing. | 03-06-12 | 11:27 |

Plakkaat van Verlathinge 2.0 dan maar? En dan gewoon alle instanties van 'koning van spanje' aanpassen naar 'dat mens uit Hannover'.

Leve de Republiek!

Modderkip | 03-06-12 | 11:36

Voordat het weer zin heeft je armen nog te bewegen zullen we eerst Europa uit moeten, want anders blijven we uitgeknepen worden t.b.v allerlei knoflook, Balkan en Oostblok beerputten. Bovendien kunnen we pas extra import overbevolking (die ook nog arbeidsmarkt onder druk zet het voor net zo weinig te moeten doen) buiten de grens houden als Europa zich er niet meer mee bemoeit.

vetkleppert | 03-06-12 | 11:34

Wat nou zwijgende meerderheid, er zijn uiteindelijk 17m minderheden die alleen maar aan zichzelf denken, hahha heerlijk!

Ik_weet_het_beter666 | 03-06-12 | 11:33

Het record staat op 541 dagen. Doe jullie best !

Nonkel Frituur | 03-06-12 | 11:31

Nationale politiek is zooo vorige eeuw. Den Haag doet er absoluut niet meer toe. Brussel is het nieuwe machtscentrum. Als je daar invloed op wilt uitoefenen moet je onder de haagse kaasstolp vandaan komen en naar Brussel afreizen.
De verkiezingen zijn een farce. De NLse burger wordt een rad voor de ogen gedraaid.
Op naar Brussel!

postmodernismisdead | 03-06-12 | 11:31

Raar ook dat Bassiehof vindt dat de PVV zich heeft geduskwalificeerd wegens ' onbetrouwbaarheid'. D66, CDA en PvdA etc etc hebben toch ook stekkers uit kabinetten getrokken? Die zijn dan zeker ook allemaal onbetrouwbaar. Dan blijft er weinig over.

De Geus | 03-06-12 | 11:30

Nou Bassie, welk een helderziende analyse zeg.
Kijk, linksom, rechtsom, we worden uiteindelijk tóch wel gepakt door de Golmann Sach's en de Bilderbergjes. De vraag is echter wie deze 'nobele' taak voor hen mag uitvoeren in deze schijndemocratie.

Banana-Hollandia | 03-06-12 | 11:30

@Wladimir Harkonnen | 03-06-12 | 11:23
Idd. Elke andere partij dan CDA en VVD had dit akkoord afgekeurd, maar Wilders die het afkeurt is meteen onbetrouwbaar. Had je eens moeten zien hoeveel kritiek er was als hij wel had ingestemd.
Ze zoeken gewoon een reden om Wilders "te mogen" negeren. Ze dachten er nu één te hebben, alleen slikt het volk die reden dus niet...

Tommygunner | 03-06-12 | 11:29

Kiezers afschaffen, dat lijkt me het beste. Die weten toch niet wat ze willen. "Fantastisch dat er een akkoord is. O, nee het kost geld. Toch maar niet. Europa en de joods-christelijke-humanistische basis worden bedreid door de Islam. O, nee, we zijn tegen Europa. Wilders zal het wezen! O, nee, die gemoedelijke Roemer gaat ons leiden. We moeten nu toch eens orde op zaken stellen. We kunnen niet meer uitgeven dan we binnnekrijgen. O nee, laten we lekker onze staatsschuld blijven verhogen" Hopeloos.

Mopperstein | 03-06-12 | 11:28

"Sybrand van Haersma Buma een degelijke lijsttrekker"??
Nee, het is gewoon een politiek correcte droplul die mede schuldig is aan de verkwanseling en uitverkoop van Nederland.
www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Elli...

Fijnstoffer | 03-06-12 | 11:28

Formatie poging is en blijft een democratische FARCE zolang die duitse von.Amsberg met haar brokkelen de melk nog steeds weet te verzuren.
Zet die toch eens opzij van de politiek.
Zelfs een ceremoniële functie is mij nog teveel.
Wegwezen, opzouten.Buiten spel.Kotsmisselijk van die vrouwelijke (?) eenmansfractie.

Ratzing. | 03-06-12 | 11:27

We zijn de risee van Europa aan het worden. Triest maar waar.

brutus68 | 03-06-12 | 11:27

@ kapotte staubsauger 11:21

Weet je wie er nog meer grootgebruiker van vaseline is?

eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 11:27

En daar is ie weer:
"Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond."
Helemaal niet. De PVV heeft juist volkomen terecht niet aan het naaien van de werkende Nederlander en de rest van die hele appeltjesgroene kontneukerij meegewerkt. De PVV is juist wel heel betrouwbaar geweest.
De PVV wordt anderhalf keer zo groot als nu. Minstens.

vetkleppert | 03-06-12 | 11:27

Nederlandse politiek is sinds 2000 al een puinhoop.

De versplintering zal nog wel even aanhouden en in de tussentijd heerst de dictatuur uit Brussel.

Kingeef1975 | 03-06-12 | 11:26

En wat ging er dan zo verschrikkelijk mis in België toen er geen regering was?

jezouermoevanworden | 03-06-12 | 11:24

Met of zonder regering een zooitje is/wordt het toch wel met ons idiote kiesstelsel.

openluchtgevangenis | 03-06-12 | 11:23

"Geert Wilders’ partij heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond." Naar de coalitie toe, inderdaad. Maar niet naar zijn kiezers toe. Wie heeft zich volstrekt onbetrouwbaar getoond naar zijn kiezers toe? Juist ja, de VVD.

Wladimir Harkonnen | 03-06-12 | 11:23

@ Superjan

PVDD is eigenlijk een soort CU-light...

eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 11:23

Nog meer platitudes van Bassiehof: de PVV-kiezer is ontevreden. Belachelijk. Alsof iemand die nuet op een centrumpartij stemt een gefrustreerde minkukel is.

De Geus | 03-06-12 | 11:23

Wat valt er nog te kiezen? Europa maakt hier de dienst uit. Bukken moeten we, voor de EU die ons volledig leeg zuigt, onze woningmarkt en immigratiebeleid bepaalt en onze soevereiniteit heeft afgepakt.

doenormaal! | 03-06-12 | 11:22

Dus om even samen te vatten, de Nederlandse politiek is een puinhoop.
Goh, Sherlock.

Modderkip | 03-06-12 | 11:21

@eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 11:20
De PvdA deelt rozen uit, de VVD vaseline.

kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:21

Over je schuduw heen springen is toch het zelfde als je verstand boven je principes laten gaan? In dat geval moet er een partij komen die wel het belang van NL stelt.

Mark van Leeuwen | 03-06-12 | 11:21

De belangrijkste factor in het Belgische politieke probleem is natuurlijk de taalstrijd. Deze factor ontbreekt in ons politieke landschap, bij ons zijn de politieke stromingen veel minder gefragmenteerd over diverse partijen. De consequentie hiervan is dat het gewoon veel makkelijker is om coalities te vormen.

rara | 03-06-12 | 11:21

Ik stem normaliter altijd VVD maar nu weet ik het echt niet...

eerstneukendanpraten | 03-06-12 | 11:20

Framingtruc

De Geus | 03-06-12 | 11:20

Wordt toch gewoon een kabinet VVD/PVDA/CDA/D66...

bvdbos | 03-06-12 | 11:20

Wilders had het pakket van VVD en CDA dus moeten slikken om niet onbetrouwbaar te zijn. De auteur loopt hier met open ogen in de feamingtruc van Rutte en Verhage. VVD en CDA wilden Wilders het vel over de oren trekken. Dat is mislukt.

De Geus | 03-06-12 | 11:20

@superjan | 03-06-12 | 11:17
Leuk politiek experiment, het is immers 'crisis', dus of het nu over links of rechts gaat, de economie wordt er toch niet beter op.

kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:20

Zanger Rinus zingt niet alleen maar schrijft nu ook, op GS nog wel! Volgende week een EK-column?

spanarchist | 03-06-12 | 11:19

De enige echt stabiele regeringsvorm is een absolute dictatuur. Als er niemand anders wil ben ik beschikbaar.

jan-lul-de-behanger | 03-06-12 | 11:19

Ging het in België nou veel slechter zonder missionair kabinet dan mét? Op naar Het Nieuwe Regeren.

yamahihi | 03-06-12 | 11:18

tweepartijen stelsel = opgelost

ojédiaré | 03-06-12 | 11:18

@Tommygunner | 03-06-12 | 11:17
Als Nederlandse bijbaantjes meetellen voor het pensioen, zou ik daar ook op mijn 60e mogen stoppen.

kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:18

Erg voorbarig. Ik denk dat er nog rare dingen gebeuren tussen nu en 12 september.
Zou best een kabinet SP PVV PVDD uit kunnen rollen.

superjan | 03-06-12 | 11:17

@kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:16
Daar heb je Hollande. Of je daar nou zo vrolijk van wordt...

Tommygunner | 03-06-12 | 11:17

@Tommygunner | 03-06-12 | 11:14
Brrrrr.... Alexander als premier van dit land. *misschien toch weer terug naar 0033 gaan*

kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:16

@honderddagen | 03-06-12 | 11:13
Die marktwerking in de zorg e.d. hebben namelijk zo lekker veel goeds gebracht...

Tommygunner | 03-06-12 | 11:15

Het kabinet staat al vast. Als we niets van ons laten horen that is. Pechtold zit niet voor niets bij Bilderberg...

Tommygunner | 03-06-12 | 11:14

Dat heeft politiek Den Haag aan zichzelf te danken: A beloven en dan (onder de noemer 'crisis') B doen, al dan niet om de EU te behagen. Ik wens ze veel succes.

kapotte_stofzuiger | 03-06-12 | 11:13

Misschien moeten we eens ophouden met het hebben van een democratie en het land gaan besturen als een bedrijf.

honderddagen | 03-06-12 | 11:13

België dient geannexeerd te worden

hfakker | 03-06-12 | 11:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken