Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grote opruimingsuitverkoop in Griekenland

eypo100.jpeg Het was een warme nacht in Athene, Thessaloniki, op Korfu, op Kreta en in het Griekse parlement. Van brandbommen op straat tot scheldpartijen en bijna-fistfights in het parlement: heel Souflakistan rolde vechtend over de grond vannacht. Maar het resultaat, na het buiten pleuren van tientallen parlementariërs, is INSTEMMING met de bezuinigen. Met andere woorden: kom maar door met die 130 miljard Noord-Europese euro's, in ruil voor 20 procent verlaging van het minimumloon en het ontslaan van een vijfde van alle Griekse ambtenaren. Besparing: 3,3 miljard euro - een fooitje vergeleken met de bedragen die de Troika tegen het museum onder de Eurolanden aan gooit om de Akropolis te behouden voor toerisme. Terwijl de Grieken tegen bezuinigingen in ruil voor reddingsgeld zijn en dat met benzinebommen (video, video) aan de overheid lieten weten, speelt de EU nog steeds met de gedachte om de Grieken gewoon buiten de eurozone te flikkeren. Want Italië wankelt. Spanje wankelt. Portugal wankelt. Heel die strook onrendabele zomervakantielanden staat op ploffen en een Griekse redding schept ook een Europese verplichting voor een Italiaanse, een Spaanse en/of een Portugese redding. Maar eerst gaan er een paar scheepsladingen goodwill naar de feta-uitvreters en hun bodemloze put vol loze beloftes. LEESVOER: Over Griekse rederijen, Barroso, Draghi, belastingontduiking, vervalste statistieken en oplopende schulden door de invoering van de euro: Souflakistan is een opeenstapeling van wanbeleid & eurodwang.

Reaguursels

Inloggen

Ik hoop dat de EU zo snel mogelijk implodeert. Hier worden smerige spelletjes gespeeld en dat gaat ten koste van de Europese bevolking.

VredeOpAarde | 14-02-12 | 00:28

alle onrendabelen er uit!
.
te beginnen met griekenland uit de euro

Snelle Gerrit | 13-02-12 | 21:23

Binnenkort verkiezingen in Griekenland. De oppositie heeft al gezegd dat wanneer ze worden verkozen ze de bezuinigingen weer terug gaan draaien. Daaag Euro's! Doe maar liever daaag Griekenland dan. Schiet allemaal totaal niet op. Het enige dat er gebeurt is dat we ons geld kwijt zijn.

doenormaal! | 13-02-12 | 19:47

De euro haalt 2013 niet. Niet eens de kerst van dit jaar. En de ruïnes van het neerkomen van het eussr-gedrocht zullen niet het bekijken waard zijn.

Willem VanDer Decken | 13-02-12 | 19:03

Vanavond 21u00 nederland 2. Documentaire van VPRO over de invloed en de trucjes van Goldman Sachs om Griekenland in 2001 de Euro in te loodsen. Eindelijk de waarheid boven tafel?

Djilleke Spoker | 13-02-12 | 18:28

@DeSteef | 13-02-12 | 11:09 | + -5 -
U kent het verschil tussen miljoen en miljard niet?

Borakh | 13-02-12 | 17:57

Griekenland; het resultaat van 3 generaties socialistisch beleid (Papandreou). Iedereen failliet en alles naar de klote. De SP doet het goed in de peilingen. Sterkte allemaal.

Rest In Privacy | 13-02-12 | 17:54

Zolang Markie Rufte & zijn vastgoed jongens de verdeel en heers politiek kunnen blijven voeren blijft het nog wel even rustig.
Maar Markie je kan een gehele bevolkingsgroep niet blijven uitknijpen.
Ik verheug me al op de dag dat jij en je volgevreten gristenvriendjes te ver gaan. En die tijd gaat komen.

oplichter | 13-02-12 | 17:12

Het is prima dat de bevolking die rechtse zuigers op brandbommen trakteert. Het is er hier ook bijna tijd voor.
De rijken hebben het land leeg geroofd, met medewerking van Goldman Sachs.
Dus wat doen we dan: het minimumloon met 20% verlagen.
Tijd om de boel eens lekker om te gooien.
Revolt motherfuckers!

oplichter | 13-02-12 | 17:06

Kortom: het is de criminele organisaties EU en Goldman-Sachs gelukt om de Griekenland geheel leeg te roven. Het is als een stel dieven met geweren buiten de bewoners oproepen om middels een bewonersoverleg te besluiten de inventaris op straat te zetten.
Zodat de boevenbende kan zeggen: Ja, maar jullie hebben er helemaal vrijwillig mee ingestemd.
Knap hoor. Dat is jatten op niveau.

Stormageddon | 13-02-12 | 16:47

Die zgn ontslagen ambtenaren gaan met vervroegd pensioen dus die zijn nog blijer dan ze al waren.

Vitayalin | 13-02-12 | 16:09

2emeREP | 13-02-12 | 13:57 |
Hopelijk zullen die vetgevreten diknekken van het bankwezen niet de bonus gekort gaan zien hierdoor, want dat zou vreselijk zijn natuurlijk. Maar gelukkig, als ze winst draaien oogsten ze rijk en als ze verliezen, dan houden ze het handje op bij de burgers en de overheid.

ZSU-23-4 | 13-02-12 | 15:49

Ok, dus wij belastingbetalers gaan geld storten in de kas van de plofBV die Griekenland heet, de rijke grieken, samen met de Fransen en Duitsers trekken het geld er weer uit en vervolgens wordt Griekenland opgezadeld met een enorme schuldenlast, niet betaalbaar dus, zodat de gewone man in de straat bijna niets te vreten heeft en dat alles alleen maar omdat de NAVO zo graag een machtsbasis next to Iran wil en de Griekse elite te asociaal is een normale bijdrage te leveren aan de staatskas. Ohja, de gewone man, de wel werkende Griek is de katvanger in deze zieke constructie.

ZSU-23-4 | 13-02-12 | 15:20

2emeREP: dat wordt WIN-WIN-WIN voor Goldman, want met deze nieuwe plannen is afgesproken dat bedrijven die op de nominatie staan voor privatisering tot 65%(!!) op de loonkosten "moeten" korten, waardoor het ontzettend smakelijke (en goedkope-) hapjes zijn.
De Duitsers huilen echt niet zo erg; ja op tv maar op de achtergrond jubelen Siemens/Deutsche Bank en velen meer. Blijft overigens niet alleen tot Duitsland beperkt.
Velen maakten het grapje een "dan pakken we een eilandje ergens daar", de harde waarheid is dat het land nu zo'n beetje weggegeven wordt.
En de schuldigen? Buiten schot natuurlijk. Sterker nog, die Mario Draghi is zelf betrokken geweest bij de zwendel om de Griekse cijfers mooier te doen voorkomen dan ze waren om zo bij de EU te komen.
En waar zit hij nu?

Zie hier het spel....

Z-PiLL | 13-02-12 | 15:20

Nu kopen westerse bedrijven alles wat los en vast zit om daar veel winst op te maken of om later weer gefragmenteerd te verkopen voor veul !

Gab3 | 13-02-12 | 15:12

@pius | 13-02-12 | 12:50
Heb je het stuk van die laatste link gelezen?
Zo niet, doen!

Daar staat iets in over reders, en nog veel meer informatie waar je stijl van achterover slaat.

La Vie En Rose | 13-02-12 | 14:00

spelen met het uit de eurro gooien van griekenland mag nu in duitsland en frankrijk
-
want de miljarden die wij kromliggen voor arme griekse leraren die hun kinderen niet meer kunnen voeden zijn inmiddels overgemaakt naar de franse en duitse banken om hun schulden te innen----
---
ergo
u is niet 1 maal genaaid
u is dubbel genaaid
ons geld gaat helemaal niet naar de grieken
ons geld gaat naar de banken van merkel en sarko
-
en u haat de grieken
-
win win voor goldman sachs

2emeREP | 13-02-12 | 13:57

Een crisis veroorzaakt door een rijke elite, zodat deze elite er beter van zou kunnen worden, wordt betaalt door de modale Griek en de modale EU burger. Zaakjes die het daglicht niet kunnen verdragen worden door deze elite verdoezeld en er wordt aan de hele afwaardering door deze rijken nog geld verdient ook.

En wij betalen niet alleen de schulden, maar ook de winst van deze rijken en als klap op de vuurpijl hebben deze rijken nu een modus operandi gevonden waarmee men zonder veel democratische poespas een heel volk (of zelf volken) kan dwingen tot de bedelstaf uit naam van een economische crisis.

Alleen daarom al zou Griekenland uit de EU moeten. Het is beter voor de modale Griek, en dan zijn de superrijken ook een partij van hun centen kwijt. We betalen het gelag toch al, dus alleen al uit rancune zou ik het systeem laten omvallen. Echt, we worden genaaid en dat gebeurt met de systemen die we "zelf" in het leven hebben geroepen. Ik ben niet een vent van de samenzweringstheoriëen, maar in dit geval hoef je niet echt diep te graven om te zien hoe er een miniscules groep mensen die werken honderden miljarden bezitten en heel volk tot horige maakt, zodat men deze rijkdom niet alleen kan behouden maar ook uitbouwen. Deze elite geeft niets om u, ze zijn de nieuwe zonnegoden en hebben u bij de ballen.

En ik ben en blijf kapitalist!

Statler en Waldorf | 13-02-12 | 13:15

@pius | 13-02-12 | 12:50
Die geen belasting betalen? En hun miljarden hebben gestald in Zwitserland?

deropofderonder | 13-02-12 | 13:09

Ik kan iedereen dat leesvoerlinkje aanbevelen. Zeker omdat het boter op het hoofd van MerKozy en andere spelers goed wordt weergegeven. Inclusief debunken van onjuistheden dat bijvoorbeeld "de Grieken" lui zijn en niet willen werken. Of dat de overheid te groot zou zijn.

deropofderonder | 13-02-12 | 13:09

Waarom hebben alle kenners het hier niet over de Griekse reders.

pius | 13-02-12 | 12:50

@tipo | 13-02-12 | 12:31

LOL. Er zijn twintig keer zoveel derivaten in omloop op deze wereld dan geld. Waar heb jij het over?

pius | 13-02-12 | 12:49

Griekenland is zelf schuldig maar wat er nu gebeurd is niets anders dan onredelijke eisen vanuit de EU. Ze steunen Griekenland alleen maar uit eigenbelang. Het gaat al heel lang fout in Griekenland en dat stapelt zich op. Maar omdat de EU op wankelen staat moet het nu in een hele korte tijd opgelost worden en dat kan gewoon niet. Om Griekenland met behoorlijk bestuur er bovenop te krijgen op een voor de bevolking leefbare manier kost jaren. Maar de EU heeft daar lak aan. De EU was ik al tegen maar het invoeren van een gemeenschappelijke munt is veel en veel te vroeg geweest. Maar wie kunnen we hiervoor verantwoordelijk houden?

doskabouter | 13-02-12 | 12:47

@r@zor - InFiDeLz! - | 13-02-12 | 10:38

Thnx! Goed stuk! Zou iedereen moeten lezen.

La Vie En Rose | 13-02-12 | 12:46

Kortom,het is allemaal erg verwarrend,dat gelul in het Griekse parlement over een besparing van 3,3 miljard terwijl er synchroon 130 miljard steun op het spel staat. Getallen in deze crisis zijn blijkbaar niet vergelijkbaar in de verhoudingen van het Griekse volk t.o.v. de eurozone.Zeker niet als je hoort dat elke dag de banken van die zone een half BILJOEN sinds December op hun depositorekening bij de ECB stallen.Overtollig kapitaal wordt het genoemd.Tjonge wat zijn ze zuinig geweest en... BLIJVEN er bovenop zitten.En dan zien we nog niet eens dat de beurs-klanten letterlijk over elkaar heen vallen zoals in 1929.Slikken zeker nu allemaal Xanax .

Dolphi | 13-02-12 | 12:40

@Pius 12.20
Als je daar niet in belegd bij de Rabo, dan heb je ook het risico niet, toch? Dat risico is 100% voor de belegger in zulke producten.

tipo | 13-02-12 | 12:31

@tipo | 13-02-12 | 12:17

Rabobank is de nummer 1 derivatenbezitter van alle Nederlandse banken. Lijkt me niet onhandig om in je betoog te integreren. Misschien veranderd het de uitkomt zelfs.

Wie weet.

pius | 13-02-12 | 12:20

@harry pikkel | 13-02-12 | 11:15

Je hebt gelijk. Er zijn meer factoren. Maar welke burgers zijn werkelijk waakzaam wanneer het ertoe doet, de onze?

pius | 13-02-12 | 12:18

@Romanov 12:08
Als je een zakelijke rekening bij de Rabobank hebt, kun je alles inzien, heb je inspraak en zeggenschap. Bovendien is die zo georganiseerd, dat er schotten tussen filialen inzitten. Als 1 filiaal van de Rabobank failliet gaat, gaat niet automatisch een ander Rabo-filiaal failliet. Die bank is heel defensief georganiseerd en dus veilig. (tenzij de huizenmarkt instort of de landbouwsubsidies ophouden te bastaan, dat is het enige risico).

Bij de ABN en ING moet je je geld sowieso weghalen, want die zijn failliet en leven enkel nog dankzij de verhoging van de staatsschuld. Dat zijn geen banken, maar belastingkantoren die je kinderen naaien en zichzelf bonussen geven. Dat zijn banken die Griekse obligaties hadden in 2009. Dat ben je als bank van de pot gerukt.

tipo | 13-02-12 | 12:17

@harry pikkel | 13-02-12 | 11:15

Tuurlijk. Er zijn meer kanten. Maar helaas zijn burgers niet zo waakzaam. kijk maar naar de onze bijvoorbeeld.

Wat zijn wij beter of slimmer dan de Grieken.

pius | 13-02-12 | 12:15

@tipo | 13-02-12 | 11:53 |

Zijn die gegevens openbaar dan? Kan ik zien hoeveel geld ING heeft geleend aan ABN?

Romanov | 13-02-12 | 12:08

De Nederlandse roverheid, moet gewoon Nederlanders geld geven om daar op vakantie te gaan.
Dan zien wij nog iets terug van ons geld, en de Grieken verdienen weer wat geld.
win-win situatie

modderator | 13-02-12 | 12:07

De benzine is daar nog lang niet duur genoeg, bleek gisteravond.

Ja nee, geen mening | 13-02-12 | 11:54

@Romanov 11:43
Dat is onzin. Je kan je geld prima parkeren bij een bank die geen Ponzi-schema hanteert.

tipo | 13-02-12 | 11:53

Ja joh, laat die Grieken lekker privatiseren ! Is namelijk geweldig. De Haarlemmerolie voor al uw vermeende problemen. Bij ons is het echt een succesnummer. Het is namelijk veel efficienter om vier verschillende postbezorgers langs de deur te krijgen ipv één postbode die alles brengt.

Bigi Bana Boy | 13-02-12 | 11:47

@tipo | 13-02-12 | 11:38
Barosso=Portugees, al die hoge pieten komen uit de kneuslanden en willen indirect hun eigen hachie redden.

zwemverbrander | 13-02-12 | 11:46

@tipo | 13-02-12 | 11:38 |
Je bepaalt als klant zelf niet hoe het zit met de interbancaire exposure. Jouw 'stabiele' bank kan zomaar omvallen als een grote minder stabiele bank omvalt. Dat was het hele punt van de crisis..

Romanov | 13-02-12 | 11:43

blinde kip | 13-02-12 | 11:40

Die NL media zijn mede schuldig aan deze poppenkast die immers door hun in stand wordt gehouden. Wie hadden ook weer meer dan 90% van de wereldmedia in handen? Sorry maar ik moet dit wel effe kwijt.

ecologiste | 13-02-12 | 11:43

De enige manier om Portugal/Italie/Spanje wakker te schudden is Griekenland te laten vallen.

zwemverbrander | 13-02-12 | 11:40

@Bertus Brulbroek | 13-02-12 | 11:16
En zoiets lees je niet in de NL media. Zegt wel weer genoeg.

blinde kip | 13-02-12 | 11:40

@Romanov 11:32
Ons geld? Ik zit niet bij een bank die in rommel handelt. Dat bepaal je als klant zelf.

Nee, banken en landen moeten failliet gaan als ze failliet zijn, anders gaat alles mis. Democratie weg, geld weg, verantwoordelijkheid weg, iedereen corrupt.

Kijk wat Barosso doet met je centjes en wie zijn vriendjes zijn. Wil je de banken nog meer in handen van Barosso geven?

tipo | 13-02-12 | 11:38

Ze blijven zeggen dat Griekenland dood gaat als ze terugkeren naar de drachme, mijn intuïtie zegt dat hier ook over gelogen wordt. Je hebt zelfs kans dat ze eerder uit de shit raken dan hier, wij,die tot in de lengte van jaren kunnen betalen voor ideeën de dictators van de EU.

lanexxx | 13-02-12 | 11:36

Die Grieken denken ook, snel nog grijpen wat je kan binnenhalen, voor het te laat is.
Die andere schuldenlanden staan er een beetje beteuterd bij te kijken, want die zien hun kans om het succevolle scenario van de Grieken tw kopiëren met de dag slinken.
.
Maar ik vind wel dat de Grieken er een goed spektakel van maken. Daar kan John de Mol nog een hoop van leren. Wat nou reality tv?

Greetje Duisenberg | 13-02-12 | 11:35

@tipo | 13-02-12 | 11:28 |
Nee. Het grootste probleem is dat die banken in de eerste plaats in de problemen zijn gekomen door met ons geld te beleggen in frauduleuze Amerikaanse producten. Niet dat onze overheid er daarna voor moest zorgen dat ons geldsysteem bleef bestaan. Ergo; nationaliseren die troep. Uiteindelijk loopt de belastingbetaler het risico, dus de belastingbetaler moet de vruchten plukken van de investeringen die banken doen.

Romanov | 13-02-12 | 11:32

Bertus Brulbroek | 13-02-12 | 11:16

Tsjonge jonge zeg bedankt voor die link. Dus die Spiro Latsos is een vriendje vvan Barroso en ze doen leuke dealtjes op zijn luxe jacht? Hij parkeert 11 miljard met zijn private bank EFG in Luxemburg, deze rijke Griek (68 op Forbes lijst. Zo eentje die verkeert op zijn jacht en af en toe in Monaco, Zwitserland en Luxemburg. Er zullen er vast nog wel meer zijn. Het lijkt wel de foute man uit een James Bond film.

ecologiste | 13-02-12 | 11:30

@r@zor - InFiDeLz! - | 13-02-12 | 10:38 |
Hartelijk dank voor deze link. Het ware te wensen dat iedereen eerst deze informatie rustig tot zich nam alvorens over de oplossing van de Griekse crisis te gaan lopen roeptoeteren.

Magnum Force | 13-02-12 | 11:29

@Romanov 11:20
Ja, en icesave ook.

Wat er mis is met het systeem, is dat banken niet failliet gaan en het wel zijn. Het grootste probleem is dat politici zoals Wouter Bos failliete banken overeind houden met geld van toekomstige belastingbetalers zonder stemrecht (onze kleuters).

Kapitalisme zonder de zalvende werking van faillissementen bestaat niet. Daarom is Europa niet kapitalistisch, maar corporatistisch (=fascisme).

De Jager en Rutte zijn uit hetzelfde hout als Wouter Bos gesneden: corporatistisch, oftwel fascistisch. Ze lachen er wel leuk bij die jongens, maar hun handelen is pervers.

tipo | 13-02-12 | 11:28

Hmm, deel verhaal weggevallen:
Enfin: algemene strekking was: EU maakt de zeepbel nog altijd alleen maar groter, waardoor het onvermijdelijk is dat de euro gaat vallen, misschien dit jaar al.
;)

je therapeut | 13-02-12 | 11:27

@ecologiste | 13-02-12 | 11:15
Belasting verhogen is altijd nogal impopulair bij politici, kost stemmen namelijk, dus ook Nederland (en de rest van de EU) doen gewoon wat Griekenland ook deed, gewoon lekker geld bijdrukken (ow nee, *kuch*, lenen!) om Griekenland uit de shit te houden. En wie dat gaat betalen? Niemand, en tegelijkertijd wij allemaal! De euro gaat vallen! Of ze het nu bewust of niet doen, 'de elite' is een weg ingeslagen die onvermijdelijk zal leiden tot de val van de euro! (Laat je ook niet bedotten: de ECB zou onafhankelijk moeten zijn, maar dat is ze overduidelijk niet, ze is politiek, de banken en overheden zijn elkaars beste vriendjes, veel betere vriendjes nog dan burger <- overheid!)
Socialisme betalen van geleend geld voor stemmen en macht - Het werkt niet, je kunt niet zonder consequentie geld blijven bijdrukken, je kunt niet de zeepbel steeds groter blijven maken en die lange termijn voorspellingen achteloos naast je neer leggen omdat ze toch niet van invloed zijn op de stemmen die je krijgt op korte termijn met je sociale (geleende geld) verkiezingsprogramma. Griekenland is nog maar het begin... Die lange termijn is korte termijn geworden... De zeepbel staat op knappen.

je therapeut | 13-02-12 | 11:24

@tipo | 13-02-12 | 11:16 |
Hij moest ons door de crisis loodsen. Hadden we ABN, ING en Fortis maar moeten laten vallen?

Romanov | 13-02-12 | 11:20

ecologiste | 13-02-12 | 11:15
Als jij het verdomt, waarom zou die Griekse belastingbetaler er dan wel voor op moeten draaien? Dat zijn ook maar gewoon mensen die nooit gevraagd hebben om het beleid van hun overheid. Een ambtenaar die jarenlang te veel verdiend heeft en profiteerde van een soepele pensioenregeling, draagt meer verantwoordelijkheid dan iemand die gewoon in de private sector zijn geld verdiend heeft. Heeft niks met rijk en arm te maken.

harry pikkel | 13-02-12 | 11:19

Goed doordachte column van Simon Nixon (voor reaguurders: achter de 'loze beloftes' link)

L. Rakker | 13-02-12 | 11:19

@Romanov 11:11
Wouter Bos heeft de belastingbetaler 100 miljard te veel gekost. Dan heb je inderdaad talent.

tipo | 13-02-12 | 11:16

@pius | 13-02-12 | 11:09 |
Het huidige systeem heeft in elk geval gefaald en kan wat mij betreft de prullenbak in.

Romanov | 13-02-12 | 11:16

Voor wie de propaganda praatjes van onze corrupte politici in NL & EU zat zijn, hier het onthutsende verhaal achter de Griekse crisis. www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/02...

Bertus Brulbroek | 13-02-12 | 11:16

Tientallen jaren belastingontduiking door de rijken en jarenlang gerommel met Goldman Sachs en andere puissant rijke volkuitvreters hebben tot dit karkas geleid en ik verdom het om voor die wereldkapodtstukmakeers en valsche wereldcasinospelers borg te staan. Het is nu tijd dat deze elite de portemonnee trekt GVD, ja?!

ecologiste | 13-02-12 | 11:15

DeSteef | 13-02-12 | 11:09 |
Euh, 500 miljard inwoners?

Ars Vivendi | 13-02-12 | 11:15

pius | 13-02-12 | 11:02
Helemaal waar, maar niet het hele verhaal. Om het tot Griekenland te beperken: de Griekse overheid ging akkoord, de Europese toezichthouder ging akkoord en de Griekse burger had ook wel even achter de oren kunnen krabben toen er een scheepslading gratis geld die kant op kwam. Er is niemand die ze een geweer op het hoofd heeft gezet.

Neemt niet weg dat de rekening zou moeten liggen bij degenen die het risico hebben genomen. Dus niet bijna volledig bij de Griekse en Europese belastingbetaler. Maar ja.

harry pikkel | 13-02-12 | 11:15

@tipo | 13-02-12 | 11:07 |

Lul niet man. Bos werkt nu bij KPMG en heeft 2 universitaire studies cum laude afgerond. Ga je nou lopen haten op succes en talent?!

Romanov | 13-02-12 | 11:11

@DeSteef | 13-02-12 | 11:09

De enige houding die arrogant is in deze is die van jou.

pius | 13-02-12 | 11:11

Mis ik ergens een reden waarom men niet met scherp schiet op idioten die molotovs cocktails gooien naar agenten?

BerendB | 13-02-12 | 11:11

Een heel duidelijk bewijs dat we met z'n allen opgelicht worden. 3,3 miljard besparen en daar 160 miljard voor lenen. Alleen al de rente daarop is meer dan de besparing laat staan dat ze dit nog ooit terug kunnen betalen. Het enige waar ze mee bezig zijn is het moment van het faillissement uitstellen.

We moeten dat geld wel uitgeven, maar daar waar de zaak misschien nog wel te redden is. Italië heeft nu een goede econoom aan de leiding, daar is wellicht nog wat mogelijk.

Als we zo doorgaan zijn we over een paar jaar met z'n allen failliet. De eerste verschijnselen zien we hier nu al. Wie komt nog goed rond?

Rest In Privacy | 13-02-12 | 11:10

De stand tot nu toe: In Ierland is men akkoord gegaan met een grootscheepse reddingsactie voor de banken terwijl een groot deel van de bevolking zit te bezuinigen op eten (!) om hun hypotheek te kunnen betalen. In Spanje en Portugal is er een massawerkloosheid. In de grote kranten zie je daar elke week wel interview met mensen die hun kinderen aanraden buiten het land een carrière op te bouwen. Zelfs in Duitsland gaat het lang niet zo goed als men ons doet voorspiegelen. De minimumlonen zijn erg laag en uitkeringen (met werkverplichting) helemaal om zgn. de export op peil te houden, waar overigens een veel kleinere groep Duitsers van profiteert. Waarom niet de hele bevolking is mij een raadsel. België, Frankrijk spelen mooi weer terwijl ze helemaal stuk zijn en de UK krijgt nog een zware kater met een 2x te groot financieel waterhoofd dat op knappen staat.
In Griekenland komt men tenminste nog op voor zichzelf. En wat gaat men doen in Nederland? Braaf EK, Voice of Holland en Wie is de mol kijken terwijl Rutte ons in de uitverkoop gooit.
Maar de hypotheekrenteaftrek blijft en we krijgen geld terug!

blinde kip | 13-02-12 | 11:10

@vip33 | 13-02-12 | 10:59
U mag ze, voor wat mij betreft, allemaal hebben. *Scheergerei alvast in cadeau-verpakking vouwen doet*

Hollander01 | 13-02-12 | 11:10

Met ruim 500 miljard inwoners binnen de europese unie, valt die 30 cent per inwoner om Griekenland overeind te houden wel mee lijkt mij...

Alles is relatief, maar 't is wel een feit dat die Grieken iets moeten doen aan die arrogante houding.

DeSteef | 13-02-12 | 11:09

Als het bezuinigen van 3 miljard al voor anarchie zorgt, hoe denken ze dan die 130 miljard ooit te kunnen terugbetalen?

Bytemaster | 13-02-12 | 11:09

@Romanov 11:05
De bankensector is helemaal niet privaat geregeld nu, maar corporatistisch. De politici zijn de toy-boys van de bank.

tipo | 13-02-12 | 11:09

@Romanov | 13-02-12 | 11:05

Misschien moeten we in het midden gaan zitten. beide uitersten bekoren mij niet.

Checks and balances wel.

pius | 13-02-12 | 11:09

De griekse regering en de EU weten dat van al die bezuinigingen niets terecht gaat komen en dat er nooit een euro van terug komt. Het Griekse kabinet heeft alleen ingestemd om het geld binnen te harken maar het griekse volk is falikant tegen. Loze beloftes die ze van geen kant waar kunnen maken. Ik vrees dat dit de laatste stuipjes van de EU zijn.

Therapietje | 13-02-12 | 11:08

Rutte en De Jager werken over 4 jaar gewoon bij Goldmansachs en krijgen dan - net als Wouter Bos - 4 ton voor het aansturen van wat managers in deeltijd.
Hun kostje is gekocht door onze kleuters die de rekening nog krijgen en geen stemrecht hebben.

tipo | 13-02-12 | 11:07

Het zou fijn zijn geweest als de Nederlandse burger hier ook nog wat over te zeggen had gehad. Maar zo werkt de democratie niet. U zult werken en wij (overheid) zullen u plukken, u heeft daar niets over te zeggen, wij doen met uw geld wat wij willen en als we het wegsmijten zullen we u harder uitknijpen. We zitten alweer terug in de tijd van de landheren die hun boeren uitmelkten.

doenormaal! | 13-02-12 | 11:07

@pius | 13-02-12 | 11:02 |

We moeten die hele bankensector helemaal niet privaat willen regelen. Gewoon staatseigendom maken en in dienst van de burger stellen.

Romanov | 13-02-12 | 11:05

@Strangetown | 13-02-12 | 10:59

De Shockdoctrine van Naomi Klein beschrijft dit proces met akelige precisie. Gezaghebbend.

Zeker nu.

pius | 13-02-12 | 11:04

De banken hebben hun nutsfunctie verloochent zoals Judas Jezus. Met alle gevolgen van dien.

pius | 13-02-12 | 11:02

Is het niet gewoon een experiment om te kijken of het lukt om de minimumlonen met 20% te verlagen, 1/5 van het ambtenaren eruit te gooien en alle andere maatregelen, zonder dat een land volledig in anarchie ten onder gaat?

Lukt het, dan volgt NL in korte tijd met de zelfde draconische maatregelen.
Een mars tegn LL mag dan in augustus genoteerd staan, de bezuinigingen die het volk nu treffen wordt vooralsnog klakkeloos geslikt.

Strangetown | 13-02-12 | 10:59

Economische malaise heeft ook voordelen... meer en goedkopere Griekse hoeren.

vip33 | 13-02-12 | 10:59

@King of the Oneliner | 13-02-12 | 10:45
Zie de link van r@zor - InFiDeLz! - | 13-02-12 | 10:38

Che_cuevara | 13-02-12 | 10:58

De kern van het probleem is volgens mij dat de Europese banken gewoon nooit zoveel geld hadden moeten lenen aan een onrendabele economie zoals die van Griekenland.
Maar ja, met een rente van 12 tot 16 % is de verleiding natuurlijk zeer groot, om makkelijk te verdienen, en in het achterhoofd houdend dat men Griekenland toch blijft helpen (de banken lobby zorgt ervoor dat de politici Griekenland zolang mogelijk binnen houden, met als chantagemiddel dat ze dan omvallen, en toch ook weer geholpen moeten worden).
De banken hebben Europa in een puinhoop veranderd.
Zij zijn de schuldigen.

King of the Oneliner | 13-02-12 | 10:57

*kuch* En als het geld terugkomt, verdeelt Jan Kees het natuurlijk over diegenen die nu moeten bloeden tijdens de bezuinigingen. Toch?

blinde kip | 13-02-12 | 10:57

@ eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:51 |
Daar was 'ie in augustus 2011 al mee bezig. Vorige week zat ome Dirk bij P&W, alwaar hij schaamteloos reclame mocht maken voor z'n nieuwe toko.

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:55

Ratzing. | 13-02-12 | 10:53 | + 0 -

Dank je!

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:54

King of the Oneliner | 13-02-12 | 10:45 | + 0 -
Naar aanleiding van het Multiculti debacle kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat heel veel politici is een soort zelfverzonnen wereldje leven waar de werkelijke realiteit buiten wordt gehouden.

Moi | 13-02-12 | 10:54

@Hans Hillen | 13-02-12 | 10:40

Dat heeft de ECB allang geregeld. En de VSEU is een betere naam. DE EUSSR wijst namelijk op en communistisch project terwijl dit een neoliberaalproject is.

Dat lijkt me helder als de dooi vandaag.

pius | 13-02-12 | 10:54

21:00 Tegenlicht: Goldman Sachs en de vernietiging van Griekenland
Hedenavond alles uit de doeken.

Ratzing. | 13-02-12 | 10:53

Den Meester | 13-02-12 | 10:35 | + -1 -

Dat wist ik toch wel, wou alleen even een sarcastisch anti-PvdA tegeltje fabriceren...

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:52

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:23 | + 0 -

Dat van DSB schoot met net te binnen, las vanochtend dat ome Dirk een factoringsbedrijf is opgestart en geld wil aantrekken tegen 10% rente...

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:51

We draaien de Grieken de duimschroeven aan, maar we verwachten wel dat ze piano gaan spelen.

flinkescheet | 13-02-12 | 10:48

"een Griekse redding schept ook een Europese verplichting"... ziehier de reden waarom de EU al dood is maar dat wanhopig probeert te ontkennen.
Het is inderdaad zo dat de redding van één land verplichtingen schept en er zijn teveel landen die gered moeten worden.
Daar is domweg geen geld voor.
De EU is een dom en helaas schrikbarend duur experiment geweest waardoor nu waarschijnlijk heel Europa failliet is.

Moi | 13-02-12 | 10:47

Een jeugdwerkeloosheid van 50%, veel corruptie, geen daadwerkelijke democratie meer en geen zicht op verbetering.
De rellen van afgelopen nacht zijn waarschijnlijk nog maar het begin.

koolteer | 13-02-12 | 10:45

Wat ik niet begrijp: alle reaguurders begrijpen hoe het in elkaar steekt, geven ook de beste oplossing aan om uit de shit te komen, en degenen die de beslissingen maken, gaan er averrechts tegenin?
Blijkbaar hebben zij heel andere belangen/bedoelingen met ons?
Maar wat kan je doen? Moet ook weer naar mijn werk, en daar mijn best doen, zodat ik niet ontslagen wordt, zodat ik per maand 500 Euroos meer te besteden heb dan een uitkeringstrekker...;(

King of the Oneliner | 13-02-12 | 10:45

@Hans Hillen 10:33
Het is een omgekeerde bankoverval.

tipo | 13-02-12 | 10:44

@Che_cuevara | 13-02-12 | 10:35

Daar huren we een paar Grieken voor in. Die schijnen tegenwoordig voor nog minder te werken dan Polen.

Biff Eagleburger | 13-02-12 | 10:43

Het enige wat Griekenland nog kan redden is de overgang van euro naar drachmen. Dan wordt duidelijk hoeveel zwart geld er in Griekenland in omloop is.

Zwart geld wat tot stand kwam door belastingontduiking. De overgang van euro naar drachmen zal gelijk een geldzuivering zijn. Hoewel het meeste al op buitenlandse rekeningen staat.

zeg maar jansen | 13-02-12 | 10:42

Je kunt ze ook geen westerlijke mentaliteit door de strot heen duwen. Maar zonder de Euro wisten ze zich toch altijd te redden, dus...

Mark van Leeuwen | 13-02-12 | 10:41

En als het nu zin zou hebben, maar in hun paniek nemen de politici ook nog eens de verkeerde maatregelen, een economie op zijn gat is gebaat bij meer private ondernemingen (daar komt het geld vandaan!), als je dan de belastingen voor die ondernemingen duizelingwekkend omhoog schroeft, dan heeft het geen enkele zin dat de werknemers goedkoper worden, bedrijven blijven nog steeds weg.

je therapeut | 13-02-12 | 10:41

@mokum4all | 13-02-12 | 10:36

40% naar buitenlandse banken? Dat had je gedacht, het ligt tussen de 70 en 80%. Als de Duitse en Franse banken voldoende geld retour hebben, dan kan Griekenland gewoon failliet gaan. Dan heet dat in de woorden van Rutte: 'dat wij er door de ingrepen nu beter voorstaan'. Lees: de banken er beter voorstaan dankzij ons geld.

Hans Hillen | 13-02-12 | 10:40

r@zor - InFiDeLz! -
Tnx, was net op zoek naar dat artikel, dat is verplicht leesvoer mensen

deministerpresident | 13-02-12 | 10:39

De huidige door de EUSSR neergezette Griekse president Papadimos was voorzitter van de Griekse centrale bank toen Griekenland toetrad tot de Euro-zone. Hij heeft aantoonbaar gesjoemeld met de cijfers (zoals we nu weten) en heeft daarbij hulp gehad van Goldman Sachs, die voor deze hulp 300 miljoen euro heeft ontvangen. Hoe kan het dan dat juist déze man in deze tijd door de EUSSR naar voren wordt geschoven als president van Griekenland. Terwijl hij een aantoonbare bedrieger is. Verbazingwekkend.

Hans Hillen | 13-02-12 | 10:39

Heden Stamppot | 13-02-12 | 10:36 | + 0 -
Vergeet de 100 jarigen niet.

dogbitedog | 13-02-12 | 10:38

Is al eerder gepost hier, maar het lezen meer dan waard. Voor sommigen een "jep, zo is het" ervaring, voor anderen uitermate vitaal leesvoer. Lees en huiver.

www.dewereldmorgen.be/artikels/2012/02...

r@zor - InFiDeLz! - | 13-02-12 | 10:38

Er gaan vooral scheepsladingen geld naar niet-Griekse banken (40% van de poet)

mokum4all | 13-02-12 | 10:36

Dat is een leuke middenklasser voor iedere Griek - baby's en oude van dagen meegerekend. Vier auto's voor een gemiddeld gezin.

Heden Stamppot | 13-02-12 | 10:36

Ik begrijp niet da Griekenland 3.3 miljard moet bezuinigen en dan 130 miljard krijgt. Wij moeten 18 miljard bezuinigen, en moeten ook nog geld storten aan de grieken. Raar volk die Hollanders.

Jeek | 13-02-12 | 10:35

@eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:20
hoeft niet, ze mogen zo binnenwandelen van vrij verkeer van personen in de EU. Snap dat dan

Den Meester | 13-02-12 | 10:35

Dus de banken en de bestuurders veroorzaken de crisis, en nu wordt het minimumloon van mensen die part noch deel hadden aan de crisis met 20% verlaagd. Ja, dat is heel logisch hoor.

Hans Hillen | 13-02-12 | 10:35

@Biff Eagleburger | 13-02-12 | 10:29
Er is wel een hoop achterstallig onderhoud aan.

Che_cuevara | 13-02-12 | 10:35

omanov | 13-02-12 | 10:32 Precies. Ze maken ook geld op dus je ziet de volgende afschrijving van 70% alweer aankomen.

Rente is er nooit te behalen geweest.

zeg maar jansen | 13-02-12 | 10:34

Gezien de herverzuiling alhier, wellicht aldaar wat marmer en graniet gehaald?

Bezorgdenverjaagster | 13-02-12 | 10:34

Voor in het grote boek der gezegden en spreekwijzen: "hij deed een Griekse belofte". Een belofte met als doel het opzettelijk op het verkeerde been zetten van degene aan wie de belofte gedaan wordt. Opzettelijk en verraderlijk van karakter teneinde het zich oneigenlijke toe-eigenen van middelen op basis van list en bedrog. Wordt vaak vanuit luiheidsmotieven gedaan en heeft een hoog ik-ben-zielig karakter.

Sliptong | 13-02-12 | 10:34

Voor niets gaat de griekse zon op.
Griekenland wordt 1 grote zonnekrachtcentrale . Betaald door de EU en vanzelfsprekend verplichte afname van dure stroom.

dogbitedog | 13-02-12 | 10:33

tipo | 13-02-12 | 10:26

Dat is ook zo. De Duitse minister van Financien zegt: De beloftes van Griekenland zijn niet meer voldoende. Hypocriet. We betalen gewoon mee aan het overeind houden van de Duitse en Franse banken. Zo'n 80% van de 130 miljard gaat linea recta daar naartoe. Dat hebben Merkel en Sarkozy slim gespeeld. NL moest z'n eigen banken overeind houden, maar de Fransen en Duitsers hebben hun pijn over heel Europa verdeeld en dat alles onder het mom van Griekenland redden. En daar betaalt het Europese volk (de Grieken net zo hard als wij) de prijs voor. Ondertussen hebben de Griekse miljonairs het afgelopen jaar meer dan 550 miljard Euro naar het buitenland gesluisd.

Hans Hillen | 13-02-12 | 10:33

Weet je wie de uitvreters hier zijn? dat zijn de banken die de leningen hebben uitgeschreven en de gewone burgers hiervoor laten bloeden die hier part nog deel aan hebben. Op deze site wordt steeds net gedaan alsof het aan de grieken die protesteren zelf ligt, maar dat is natuurlijk niet waar. Die PVV logica gaat hier echt niet op.

De Treinende Rechter | 13-02-12 | 10:33

Iemand wel eens bedacht dat je voor die laatste noodhulptransactie 260 Costa Concordia's kan kopen?
Ik weet ook niet waarom ik dit zeg.

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:32

@zeg maar jansen | 13-02-12 | 10:27 |

Het is natuurlijk ook een beetje vreemd dat die Grieken geld nodig hebben omdat ze failliet dreigen te gaan, maar ze in de toekomst dat geld terug zouden kunnen betalen met rente. Waar komt die rente vandaan dan? Die komt dan maar uit de lucht vallen, ofzo?

Romanov | 13-02-12 | 10:32

Oh ja, Nout Wellink is een valse profeet.

tipo | 13-02-12 | 10:31

Die duizenden ontslagen ambtenaren, wie gaat die onderhouden? Of is dat een potje wat buiten de bezuinigingen blijft?

Vestzak-broekzak. En het blijft een hopeloze moneypit.

zeg maar jansen | 13-02-12 | 10:30

Ik denk dat zo'n Acropolis best leuk staat, ergens in de duinen van Hoek van Holland. Inpakken hoeft niet.

Biff Eagleburger | 13-02-12 | 10:29

Zodra de volgende 130 miljard is overgemaakt komt het bericht dat er alles aan gedaan is, maar dat Griekenland toch failliet is. Zeg maar dag tegen je geld en hallo tegen de komende bezuinigingen in Nederland.

Slome Duikelaar | 13-02-12 | 10:28

Ik heb er het volste vertrouwen in dat alle euro's goed besteed zijn en allemaal terugbetaald worden. JC de Graaier roept dit al heel lang...
Misschien kan Laurence Stassen er als waarnemer naar toe gaan om de laatste puntjes op de i te zetten.

*gaat snel naar de wc om het ontbijt omgekeerd op te eten*

Frietje_Oorlog | 13-02-12 | 10:28

Broodje_Dood_Dier | 13-02-12 | 10:24 We gaan dik verdienen aan die lening. Je weet toch?

zeg maar jansen | 13-02-12 | 10:27

Ons belastinggeld ging toch naar Franse en Duitse banken en Amerikaanse CDS-verzekeraars (Goldman Sachs)?

tipo | 13-02-12 | 10:26

Broodje_Dood_Dier | 13-02-12 | 10:24 |
Dat WC papier mag dan niet door de plee, maar moet apart in een emmertje. Niet vergeten hoor! Anders verstopt de riolering...

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:26

Elke Euro die daar nog heen gaat uit mijn zakken is er één teveel! Jan-Kees, je bent een rund als je je nog een keer in de st*r laat nemen door die grieken!

Snorry! | 13-02-12 | 10:25

Jammer dat er zo weinig landen zijn buiten de EU die ik aantrekkelijk vind om te wonen!

Bac | 13-02-12 | 10:25

Het weiland is groen voor de haas. Ik herhaal, het wiland is groen voor de haas
23.05 GMT+2 A gun shop in Omonoia, Athens, has been looted.

orca | 13-02-12 | 10:25

@Romanov | 13-02-12 | 10:17

Prima godwin en waar bovendien. De citroen moet helemaal leeggeperst en de vernedering daarvan zal het zaad zijn voor een oogst aan extremisme.

Humanity will never learn.

pius | 13-02-12 | 10:24

-weggejorist-

Broodje_Dood_Dier | 13-02-12 | 10:24

@ eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:19 |
Die parallel gaat aardig op jah. Mensen geld uit de zakken kloppen en daar een museum van inrichten...

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:23

De Grieken worden kapotgemaakt door het grootkapitaal en ziet zijn middenklasse weggevaagd door de eisen van de handlangers van het neoliberalisme. De Goldman sucks-Mafia en De EU trekken gezamelijk op in de sociaal-economische genocide.

Het enige dat de Grieken nog rest is revolutie.

pius | 13-02-12 | 10:23

Concentreer je op wat de ESM en Brussel doen, daar worden de besluiten genomen en zit de macht...

La Bailaora | 13-02-12 | 10:21

lichtpunt | 13-02-12 | 10:20 | + 0 -

Lees jij geen Elsevier?

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:21

Griekenland uitruimen door opkopers kan ook.

dogbitedog | 13-02-12 | 10:21

wie had er iets anders verwacht. Geld was toch die kant opgegaan. Voor mij niets nieuws

dolffie | 13-02-12 | 10:20

Kunnen Grieken hier ook asiel aanvragen btw? Oh, domme vraag natuurlijk, als ze maar PvdA stemmen mag dat!

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:20

Gedurfd,dat geef ik toe,maar toch probeer ik t. Komt ie. Is er al aan het failliet verklaren van die betreffende landen gedacht?

lichtpunt | 13-02-12 | 10:20

Binnenkort in heel Europa.

Janssen | 13-02-12 | 10:20

Griekenland is DSB...

eerstneukendanpraten | 13-02-12 | 10:19

Dit hele verhaal doet me denken aan het Verdrag van Versailles en de bijbehorende herstelbetalingen.

Romanov | 13-02-12 | 10:17

Warme nacht ?
Lijkt wel burgeroorlog daar, en volgens mij is dat ook zo.Politieke kudtelite zakkenvullende plietici tegenover mensen die niets te verliezen hebben.
Zal even duren maar die ziekte van Uiropa komt hier ook nog wel aanwaaien.
De negatieve Zakzozie deling heet die ziekte.

Ratzing. | 13-02-12 | 10:16

Democratie: Alle "Nee"-stemmers eruit schoppen en doorgaan.

freakindelspeciaal | 13-02-12 | 10:16

Volgens mij worden we hier wederom op z'n Grieks genomen...

Ars Vivendi | 13-02-12 | 10:15

Leuk ook, al die ontslagen parlementariers die zich niet aan de fractiediscipline hielden: Jij wilt niet bezuinigen op werkloosheidsuitkeringen? Dan doen we het toch en jij bent nu werkloos.

niet voor de hond | 13-02-12 | 10:13

Daar moet je geen centen meer heen sturen.

Armageddon | 13-02-12 | 10:13

Griekenland krijgt tientallen miljarden euro's op basis van de belofte van bezuinigingen. Later zal blijken dat het loze beloftes waren.

KapiteinClaus | 13-02-12 | 10:13

Première in Griekenland, binnenkort ook in andere theaters van Europa.

vraagstaart | 13-02-12 | 10:13

De Griekse beschaving heeft in de loop der tijd toch wel een andere vorm aangenomen. Bij Zeus!

Pastor Sippenhaft | 13-02-12 | 10:13

Je kan zeggen wat je wil, maar die Grieken maken er wel een wedstrijd van

Den Meester | 13-02-12 | 10:12

Lekker goedkoop op zomervakantie dus?

Den Meester | 13-02-12 | 10:12

Ja, en wanneer de centen binnen zijn worden al die bezuinigingen gewoon weer teruggedraaid.. kijk maar eens naar alle recidivisten die de schuldhulpverlening kent.

Indates | 13-02-12 | 10:11

Laatste stuiptrekkingen van een land dat nooit rendabel is geweest.

Vroomshoopmafia | 13-02-12 | 10:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland