
Mensen zijn enorme lafaards. Wordt er aan de overkant van de straat iemand zomaar in elkaar gebatst, dan veinzen mensen desinteresse, halen gapend de schouders op en lopen rustig door. Maar genoeg is genoeg. Grens trekken. Basta zeggen. Zegt
Heiny van Meeteren, mediator met zinloosgeweldservaring. Gisteren
in P&W kondigde hij het einde van zinloos geweld aan. Eerst een codewoord. Roep 'BASTA!' en heel de treincoupé komt achter je staan als je belaagd wordt. Oogcontact maken, want uit het dierenrijk weten we: dan heb je overwicht. Vervolgens de Wet van Twee in stelling brengen: twee brave borsten tegenover iedere dronken hooligan of agressieve berover. En tenslotte actie! Niet blind terugmeppen. Geen escalatie. Maar en masse HO HO HO! roepen en de belagers op hun goed fatsoen wijzen. Voilà. Zinloos geweld voorkomen. Dankzij COWA. Dankzij Hein. Lintjes en Brazil caiprinha's (2 max) voor de hele coupé. Oh nee: geen onderscheidingen. Want mensen die ingrijpen bij zinloos geweld zouden geen heldenstatus moeten krijgen, tussenbeide komen zou gewoon vanzelfsprekend moeten zijn. Daar heeft Hein dan wel weer gelijk in. Maar goed. Succes om dat via internet tot landelijke norm te verheffen. Qua dé plek waar iedereen JA VIND IK OOK! roept en dan IRL gewoon weer wegkijkt. Grenzen trekken gaat met amper 300 vindikleuks op
Facebook nog eens heel groot worden.
Reaguursels
Inloggen-weggejorist-
Geenstijl is zo'n plek waar iedereen ja vind ik ook roept en dan gewoon weer wegkijkt lol
-weggejorist-
@Mazzeltov | 11-01-12 | 17:19 Ik ken 'm. Ca. 1.90 m en 105 kilo kickbokser als-ie afgetraind is, en dat is hij nu. Je kunt dat overigens checken bij andere GS-ers, er zijn er genoeg die hem IRL hebben gezien.
/OT "Basta" roepen, ik moet daar erg om lachen. Vooral omdat je altijd alleen blijkt te staan als de peop de ventilator raakt; dat is tenminste mijn ervaring. Als je toch iets wilt doen, leer dan vechten en doe dat zo smerig mogelijk. Krav maga, jiu jitsu, ninjutsu, wing chun, karate: het maakt niet uit. Nadeel: het vergt jaren training. Voordeel: je krijgt geen gedonder want de laffe ratjes zien aan je dat het menens wordt.
@mazzeltov
Als je het echt wilt weten vraag het dan aan Vraagstaart.
Kus.
Heiny van Meteeren; "kunnen jullie wat rustiger aandoen ik zit mij krantje te lezen" is wel het laatste wat je zegt tegen 2 beschonken hooligans!
Loop voortaan gewoon rustig weg en ga in een andere coupé zitten lezen en/of waarschuw de conducteur,of blijf zitten kijk gewoon naar buiten en was thuis het bier uit je haar dat doet geen pijn!
Per slot van rekening zijn we niet allemaal filmhelden met een gun op zak die tegen die gasten zegt "en nu is het afgelopen BASTA... boem.. boem.. you're dead!!!
Niemands Knegt | 11-01-12 | 11:18 |
Over de balk smijten, nog meer tegengestelde regeltjes uitvinden, en belastingverhoging. Problemen op lossen Ho maar! Dat mogen we dan weer zelf doen.
En: De term zinloos geweld inpliceert dat er ook zinvol geweld zou moeten zijn. Leg dat maar eens uit!
Basta voor basta en vast een stille (af)tocht voor deze kansloze proefballon.
2 mogelijkheden:
1) je kunt het winnen dus mept met rechtse directe het tuig tegen de klinkers
2) als niet 1), kun je dus niet winnen en blaast direct de aftocht; advies: zorg wel even voor rugdekking. Staat slordig zo'n mes in je rug
Zo'n eerste-klas-reizende-grachtenpand-idealist kan toch wel wat inventiever zijn dan een simpel 'basta'? Er zat immers nog maar één extra persoon in de coupé.
Bedenk dan toch minstens een app.
@NikNeem | 11-01-12 | 15:56
Ik woon GVD zélf in een arbeiderwijk en heb (vrijwel) dagelijks met deze ongein te maken.
Dat zo'n idealistisch-elitaire salonsocialist huilie huilie mag komen doen omdat hij ook eens een klapje oploopt?
Als dat de ogen van onze linkse elite doet openen, kan ik er slechts minzaam bij glimlachen.
Ik dacht dat we van Donner 'Groene IJsberen' moesten roepen als we ingrepen bij geweld.
De enige reden dat burgers niet meer ingrijpen is omdat er maar twee mogelijke uitkomsten zijn:
1 Je wordt doodgestoken/invalide geslagen én zelf vervolgd wegens 'geweld'
2 Je wordt niet doodgestoken/kreupel geslagen maar nog steeds zelf vervolgd wegens 'buitensporig geweld'
Dit is cool: reachtheempirestatebuildingna.blogspot...
Het gaat over mij. Ik ga wereldberoemd worden! Ooit ga ik Paris Hilton ten huwelijk vragen, en dan maak ik van Afrojack mijn butler. Ik wil dan wel dat ze stopt met drugsgebruik, drugs zijn slecht. het enige voordeel van drugs is dat ze je levensduur verkorten. Dat is vaak een voordeel, tenzij je net zo beroemd wordt als ik.
Vind ik ook!
*doet wegkijken*
@La Vie En Rose | 11-01-12 | 15:21 : Een warm applaus voor je bijdrage !
@pius | 11-01-12 | 11:41 : Zegt iemand met de nickname PIUS ?
Je bent net zo'n anoniem als alle anderen hier.
Of kom je nog eens met je NAW gegevens op de proppen, om eens te checken of je inderdaad wel een zg. sportschoolknaap bent.
Volgens mij is het als je BASTA!!!! roept komt de hele treincoupe achter je aan.......
BASTA!@NikNeem 15:56
-weggejorist-
@La Vie En Rose | 11-01-12 | 15:21
En Henk moet natuurlijk Hein zijn. Muts!
De beste man is zo te horen nog nooit goed in elkaar gemept.
Correctie: D66er
Eindelijk een D66 op zijn muil geslagen. Dat werd tijd.
En gelijk op de teelevee hè, en een appèl doen op medepassagiers om elkaar te helpen, met zijn code.
Niet dat er is mis is met elkaar helpen, maar wel als iemand van een partij, die zelf al jaren wegkijkt van problemen in de samenleving - ontstaan vanwege onze intolerante houding; het niet dulden van andere geuren omdat wij gewend zijn aan de spruitjeslucht in onze portieken - daartoe oproept.
Deed Hein dergelijke uitspraken ook niet in het Lagerhuis ten tijde van de opkomst van Fortuyn? Ja hè?
En hoe zit het ook al weer met die fijne D66 rechters die van die leuke educatieve straffen opleggen?
Is dat ook niet één van de oorzaken dat het tuigh hun gang kan gaan?
Maar goed. Hein is enigszins wakker geschud en heeft een blauw oog opgelopen. Henk is er achtergekomen dat er agressief tuig rondloopt en je van je medemens geen hulp hoeft te verwachten. Niet in het openbaar vervoer en ook niet daarbuiten. Van de politie overigens ook niet. Dit alles was Hein ontgaan, tot hij wat jongeren in een 1e klas treincoupé vermanend toesprak.
Hoe het zover heeft kunnen komen, dáár heeft Hein nog nooit over nagedacht.
Overigens vraag me af wat Hein had gedaan als een medepassagier hetzelfde was overkomen. Vermoed dat-tie snel in een andere coupé was gaan zitten. En de politie gebeld, dat dan weer wel.
Stelletje uitschakelaars hier die het wel even zullen oplossen: jullie vergeten één ding: Dit is Nederland. Dus je mag je niet verdedigen want dan kom je in de gevangenis. Alleen criminelen mogen zich verdedigen!
twee mogelijkheden, je roept basta en de ander snijdt je tong er uit, of je roept basta en verdedigt jezelf met succes tegen dat mes en snijdt zijn tong er uit, ga je voor minstens tien jaar de bak in, want je hebt maar 1 paspoort en dat is nog Nederlands ook. De dader gaat twintig uur schoffelen en krijgt van de zorgverzekering die hij niet betaald heeft een tongtransplantatie en beft Fatima voortaan met de tong van een ander.
Ik blijf wel zitten en kijk de andere kant op.
@SmegmaSmeer | 11-01-12 | 13:38 |
Nederland is gaan geloven in een droomwereld. Misschien is Nederland die droomwereld ook wel even geweest. Eentje waarin geweld moet vermeden worden ten koste van alles.
.
Dat werkt niet in de echte wereld. Soms zijn er slechte mensen (hoe ze dat geworden zijn is apart epistel) die slechte dingen doen. Die bedienen zich veelal van geweld. Dat geweld kan op het moment zelf alleen gekeerd worden met geweld. Gedoseerd waar het kan, all out waar nodig. Praten komt erna. Daar zit wel de structurele oplossing overigens...
Legalise guns now !
seven | 11-01-12 | 13:07 Ik blijf erbij dat fiscaal strenger straffen helpt. Geweld in of in de omgeving van een Openbaar vervoermiddel moet 5000 euro kosten. Bewijslast omkeren (met BREIN lukt dat ook), of 4 maanden abnormaal versobert regime. Geweld tegen personen met een beveiligingstaak 10.000 etc..
Parel van het Zuiden
Rare vent? U bent een man naar mijn hart! Ik had alleen zo graag gewild dat meer Nederlanders zich zo opstelden want soms moet je geweld met een overtreffende trap aan geweld tegemoetkomen. Ik ben dan helaas niet gezegend met een dergelijke familie, maar wel met gelijkgestemde trainingspartners die zoals in het verleden gebleken is net zo hecht vechten als een familie uit noord Afrika. Vergeet niet wij hebben ook mobieltjes en kunnen ook optrommelen we doen het alleen te weinig.
buitenspeler | 11-01-12
En hoe is het zover kunnen komen dat iemand een coupé in kan springen en je zomaar kan slaan? Situational awereness is een groot goed. Maw, waarom laat je iemand uit je blikveld als er een "situatie" is?
Gezien hoe Nurten, nicht van..., zuinig keek toen Heiny haar uitlegde dat er niet zomaar niks-aan-de-hand is op het COA?
Kostelijk, TOP die kop van de knuffel-turkin.
Ze kon het amper aanhoren.
Is directeur en doet zo haar best om keurig Nederlands te spreken. Total-fail
Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 13:13
Volkomen mee eens en ik vind er niets raars aan.
Als ik in het buitenland ben, ben ik zo verstandig naar de gids te luisteren die me vertelt dat dingo's geenszins lijken op onze golden retrievers. In Frankrijk luister ik naar de locals die me adviseren direct in een boom te klimmen als je een everzwijn ziet.
Lieden die ons goeie raad willen geven op basis van onze kinderboerdrijvarkentjes en kwispelstaartende afgerichte retrievers, zijn onverantwoordelijk bezig. Noch willen ze aanvaarden dat Nederland in dezen is veranderd; het is her en der gewoon rimboe geworden waar je maar beter als dompteur naar moet kijken.
Jaren terug maakte Hein ook al zo'n "sterke" indruk op de lokale TV:
video.google.nl/videoplay?docid=343635...
@Shalome | 11-01-12 | 12:34
Zoals mijn plemps al aangeven ben ik in dit soort situaties niet van gelul maar van actie. Ik denk niet zo ver voorruit wanneer een medemens in de problemen zit. Ik ben een man van principes en daar moeten de praktische implicaties dan maar even voor opzij. Het principe van toepassing hier: 'protect the weak'.
.
Culturen houd ik ook geen rekening mee. Tokkie of rifaap kan mij, gegeven het toeval dat we ontmoeten, op zijn weg vinden.
.
Ik vecht ook niet eerlijk en zal, geholpen door decennialange training, treffers plaatsen op zwakke, pijnlijke lichaamsdelen of een beslissende klem gebruiken. De schade nemen ze achteraf maar op. Een parel heeft een hele harde buitenkant.
.
Vendetta's achteraf... Tsja, ook dat varkentje wassen we wel even. Ik kom uit een familie met een militaire achtergrond en we begrijpen allemaal hoe soms de rangen gesloten moeten worden.
.
Overigens kan ik uit de praktijk delen dat vendetta geörienteerde culturen ook een gezond respect hebben voor geweld en voor de persoon die dat kan toepassen. Geen vendetta's ervaren dus...
.
Velen zullen mij hierdoor een rare vent vinden. Ik spreek uit ook hier uit ervaring, dat maakt me verder niets uit. Ik sta voor de principes waar ik in geloof. Een man die nergens voor staat is geen man. Dit kan soms moeilijk zijn, maar soit het leven is wel vaker moeilijk.
SmegmaSmeer | 11-01-12 | 12:56 | + 0 -
112 bellen had hij niet moeten doen, maar voor de rest kan je hem alleen 'verwijten' dat hij niet ergens anders is gaan zitten.
@Mazzeltov Wel mooi die Wiki-omschrijving van Heiny: mediafiguur
SmegmaSmeer | 11-01-12 | 12:56
Basta is feitelijk wat hij al deed Hij zei 'basta' tegen de overlast in het begin waardoor zijn schedel werd gekraakt. Nu moeten wij llemaal basta roepen. ;)
Beterb idee, omstanders moeten sneller 112 bellen of nog beter smsen (waarom kan dat laatste niet?)
En anders wodt het tijd voor profesionalisering. Een soort blackwater wat gefinancieerd wordt door privé-donaties en de orde op straat op private wijze hersteld.
Vertroebelelend gerommel in de marge. De aanvreetschade bevindt zich op een hoger systeemniveau. Daar waar het doorgeschoten seculier humanisme zich heeft genesteld.
Waarom zou ik me gaan bemoeien met vechtpartijen waar ik niets mee te maken heb? Flikker toch op. Ik maak me zo snel mogelijk uit de buurt.
Is het niet zo dat er hier gewoon sprake is van GeenStijl bij de NS door geen verantwoordelijkheid te nemen en haar passagiers aan haar lot over te laten?
Op zich een nobel idee van het slachtoffer, maar gaan we niet veel te ver als we de verantwoordelijkheid voor het oplossen van dit soort zaken bij onszelf gaan leggen en de NS ondertussen suggereerd dat het verstandig is met een mobiel te reizen om in onveilige situaties 112 te kunnen bellen? Het lijkt me beter om in dit soort gevallen gewoon aan de noodrem te trekken, zodat het spoorwegpersoneel de zaak kan afhandelen. Als er maar genoeg aan de noodrem getrokken wordt en de dienstregeling bij de NS in het honderd loopt zal de minister van verkeer en waterstaat uiteindelijk zelf wel Basta gaan roepen.
Pas dan mogen we hopen dat de NS zichzelf eens serieus gaat nemen en de zaak niet af doet als een maatschappelijk probleem waar zij niet verantwoordelijk voor zijn.
MMM.. een Mediator die iets niet kan de-escaleren? Dat klinkt niet heel goed.
Omgeving doet er toe.
Maar we moeten wel weer een omgeving willen en durven vormen.
'Basta' dus, goed initiatief
buitenspeler | 11-01-12 | 12:41
Dat hele verhaal zit vol met momenten waarop hij had kunnen kiezen de-escalerend te handelen, maar in plaats daarvan provoceerde de beste man het.Dan kun je wel zeggen: maar ze moeten normaal doen, maar dat doen ze toch niet dus kun je beter eieren voor je geld kiezen. Dat je dan voor de neus van deze 2 dronken en agressieve lieden de telefoon pakt en dreigt met de politie terwijl je niet in staat bent het zelf op te lossen is op zijn minst te dom voor woorden te noemen.
Ik begrijp dat hij gedacht moet hebben de politie red mij wel, maar zo werkt dat hier in Nederland nou eenmaal niet. En ja dan kom je op het bureau, en dan begint het gedonder en heel langzaam daagt dan de gedachte, hee ze doen geen reedt laat ik zelf eens wat verzinnen, en dan komt zijn ware vinexaard naar boven en komt hij met een BASTA initiatief, totaal zinloos maar hij moet toch iets doen om zijn gekrenkte zieltje te poetsen. Dit gaat in de praktijk alleen maar voor meer ellende zorgen.
Muxje | 11-01-12 | 12:45
Winkeliers/middenstanders hebben al vaak onderling zulke afspraken. Dat en een stil overvalalarm.
Muxje | 11-01-12 | 12:45
M.i. is het vechten tegen de bierkaai als je tegenstanders het idee heeft niets te verliezen maar alles te winnen met wraak. De écht doorgedraaiden - van wie er helaas veel zijn - hebben door die vervloekte doodscultus, alsook een opvoeding waarin berouw noch vergiffenis wordt bijgebracht, geen enkel probleem om tot het uiterste te gaan.
Ik verwacht geen verbetering bij mensen uit culturen waar ze zichzelf opblazen, trots zijn op jihad-kinderen of uit gekrenkt eergevoel hun bloedeigen dochters de strot afsnijden. Dat zijn geen mensen die zich door een Basta'tje laten intomen. Ik beweer ook niet dat 'die hele islamitische kluit' zo in elkaar steekt, maar een onevenredig groot aandeel dus wel.
Volledig mee akkoord. Ik ben opgregroeid in de jaren 60 en 70, toen het helemaal niet nodig was je te kunnen verdedigen. Was ik vandaag jong, ik leerde gevechtstechnieken waarbij je met zo weinig mogelijk ingrijpen zoveel mogelijk schade weet toe te brengen. Vuilnis hoort op het stort. Excrementen in het riool.
Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 12:22 |
Lol. Moeilijk ook als je Grieks-Romeins worstelaar bent, zo'n manse Pulp Fiction-zin.
@Shalome 12:34: Daar heb je gelijk in: zoals de zaken nu liggen raad ik interventie alleen aan in situaties waar je als anoniemeling weg kan komen.
Het is triest, maar voor de naaste omgeving of rottigheid in de buurt zal je de taktiek van de bontkraagjes moeten emuleren, in de vorm van een burgerwacht. Een burgerwacht is voor mij niet een patrouillerende knokploeg, maar een groep buren die bij een oproep (smsje of iets dergelijks) meteen met 20 man op komt draven, al dan niet met honkbalknuppels. Zulke afspraken zijn snel gemaakt... maar let wel op dat dit tegen het heilige de-escalatieprincipe ingaat. Ga er vanuit dat de bontkraagjes dit wellicht als aanleiding zien om met een grote groep nog eens langs te komen, maar besef je ook dat je hiermee veel aandacht van politie en polititek over je afroept. Dat laatste kan je overigens wel tot iets positiefs ombuigen, met wat moeite.
Nadat mijn bril ooit eens verpulverd is door twee man white trash, omdat ik er iets van zei dat ze een dame stonden uit te schelden en ik er vervolgens alleen voor stond, kijk ik trouwens ook wel link uit om nog eens in te grijpen als er iets gebeurt.
Hein Westerouen van Meeteren zelf over het geval twee dagen later
1. Op 22 december reisde ik eerste klasse in de sprinter van Amersfoort naar Amsterdam CS. Ik kwam terug van m'n werk, het is een regelmatige rit.
2. Te Hilversum stapten twee mannen het compartiment in waarin ik zat. Behalve hen zat er nog één man.
3. De mannen gingen op de banken naast me zitten, aan de andere kant dus van het middenpad.
4. De mannen hadden diverse blikjes bier in de hand en dronken eruit.
5. De mannen waren luidruchtig en spetterden bier naar me.
6. Ik vroeg ze rustig maar wel duidelijk of ze me met rust wilden laten
6. Een van de mannen begon me te bedreigen en sprak met z'n maat af dat hij me " volledig in mekaar zou rammen" bij het station waar ik uit zou stappen.
7. Ik zei de mannen dat ze me bedreigden en vroeg ze ermee op te houden.
8. De mannen gingen door en maakten dreigende gebaren en scholden me uit.
9. Ik pakte mijn telefoontje en probeerde 1-1-2 te bellen waarop een van de mannen het telefoontje uit m'n hand sloeg, dat ik weer oppakte
10. Niettemin bereikte ik de hulpdienst die zei me te gaan doorverbinden naar de spoorwegpolitie
11. Na enkele seconden kreeg ik de spoorwegpolitie aan de lijn, terwijl een van de mannen me pijnlijk vasthield aan m'n keel
12. Niettemin kon ik de naam van de trein noemen en het nummer wagenstel
13. Niet lang daarna verminderde de trein vaart en werd er omgeroepen dat zich " een incident" voordeed in de trein
14. Ik zag niettemin niemand van de hulpdiensten, terwijl de dreigende en fysiek belastende situatie voortduurde
15. De trein stopte in Weesp, nog steeds geen conducteur of controleur te zien
16. De deuren van de trein gingen onmiddellijk open, zodat de mannen weg konden springen het verlaten en donkere perron op
17. Een van de mannen kwam plotseling terug, ging terug de trein in via de nog steeds geopende deur, drong zich opnieuw het compartiment in en gaf me onmiddellijk een enorme vuistslag op m'n linker oog (zie foto)
18. Ik bloedde hevig, de mannen sprintten weg en pas enkele minuten later kwam de spoorwegpolitie het perron op
19. Ik werd de trein uitgehaald en moest me -al bloedend- identificeren
20. Er werd geen enkele moeite gedaan de weggevluchte mannen te achterhalen
21. Ik heb op het perron alleen mijn identiteitsbewijs moeten laten zien, het signalement van de daders moeten geven, waarop de politiemensen weer verdwenen
22. De trein was inmiddels verder gereden en ik moest, al bloedend, op de volgende sprinter wachten op een verlaten perron
23. Pas thuis gekomen kon ik de schade opnemen en verzorgde met hulp van m'n levenspartner m'n wonden
24. Op vrijdagmiddag 23 december om 15.00 uur deed ik aangifte bij de spoorwegpolitie op perron 2a van het CS
25. de aangifte duurde 1,5 uur en het systeem liep regelmatig vast, waardoor vertraging ontstond
26. na afloop van de aangifte gaf de hoofdagent die de aangifte verzorgde me de opdracht mee direct met m'n huisarts contact op te nemen voor een medische verklaring die aan de aangifte gehecht diende te worden, het was inmiddels 16.35 uur
27. Thuisgekomen belde ik de spoeddienst van de huisarts, die me vertelde dat huisartsen dat nooit mogen doen, dat mag alleen door een onafhankelijk forensisch medisch onderzoeker gebeuren, dus de GGD
28. Ik belde de GGD, die me vertelde dat er niemand meer was, dat iedereen naar huis was
29. Ik vroeg de GGD wat te doen, want een medische verklaring is belangrijk bij de opsporing en vervolging van de daders (het gaat om zware mishandeling, een misdrijf)
30. De GGD zei me het OLVG te proberen, bij spoedeisende hulp
31. OLVG gebeld, die me zei dat zij dat nooit mogen doen, dat alleen de GGD gerechtigd is zo'n verklaring af te geven
32.Opnieuw GGD gebeld, die me zei niets te kunnen doen, en me adviseerde opnieuw de politie te bellen
33. De spoorwegpolitie gebeld, die me zei het niet te weten dat alleen de GGD zulke verklaringen mag afgeven, excuses, maar niets meer aan te doen
34. Conclusie: geen medische verklaring, dus dubieus of vervolging nog kan plaatsvinden, ik ben uren en uren kwijt geweest (met m'n kapotte oog) en de daders zijn vrolijk vrij.
Noot: de spoorwegpolitie vertelde bij de aangifte dat de NS verplicht is bij een dergelijke melding om de deuren dicht te houden opdat de daders aangehouden kunnen worden. De NS verzuimde dat, en er was geen enkele bewaking.
Dronken idioten verdwijnen niet, maar de verschrikkelijke bureaucratie hier is minstens zo schrijnend.
Gelukkig gaat pius ( > pius | 11-01-12 | 11:47 ) het fulltime oplossen, hij is dan wel tijdens oudjaar & en eigenlijk altijd in de panelen ipv waarvoor hij betaald wordt, het tuig -uitschakelen- knuffelen op straat, maar suggestie doet een hoop hè. Men meet* toch niks en gaat hooguit af op opgeflufte wc-eendverslagen. Niemand interesseert het nml echt of de situatie verbetert, zolang ze er maar een makkelijk baantje (waar onbetaald overwerk door henzelf als heldendaad wordt gezien) eraan overhouden. Voor ander werk was pius volgens hemzelf niet geschikt, of dat in dit geval wel anders is valt te betwijfelen, sociaalwerkers (vh type 12 vakken 13..) die zeggen nu wel succesvol te zijn heeft soms meer te maken aan de gebrekkige/absente audits. Voor hetzelfde geld is zo'n gast bezig met het likken aan fipo's & op GS a/h trollen ipv er op straat het tuig bij de les te houden.
*meten is weten pius*
buitenspeler | 11-01-12 | 12:31 |
En een gated community met alleen D'66 stemmers.
Ik doe een plechtige belofte hier op GS: als ik ooit zoiets zie, schakel ik de daders uit. Dat kan ik. Woon echter in een rustige wijk, nog nooit iets gezien.
Drs. D. | 11-01-12 | 12:26
Daar had hij groot gelijk in wat mij betreft. Hij stelde de NS voor een duidelijke keuze: Ofwel er iets aan doen om zulke dingen te voorkomen in de toekomst, ofwel schade dokken. Hij had ook kunnen besluiten sowieso z'n advocaat het kunnen laten afhandelen en simpelweg z'n centen kunnen tellen. Dat hij liever ziet dat er iets verandert siert hem.
Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 12:27
Maar denk je ook niet dat het te westers is gedacht van Heiny? Deskundigen zouden hem nog a thing or two kunnen vertellen over generaties durende vendetta's in culturen waar het christelijke begrip vergiffenis nooit poot aan de grond heeft gekregen.
Ik wil de boel niet dramatiseren, maar ik probeer gewoon de realiteit weer te geven en vooruit te kijken. Ergo. Agressor wordt uitgeschakeld en het Basta-individu maakt zich uit de voeten. Maar dan moet de Krav Maga-training ook voorzien in het uitwissen van je sporen; agressor gaat de lik in maar ooit komt die vrij, en bovendien heeft agressor familie/vriendjes die de gekrenkte eer moeten wreken. Dat sluit Basta-interventie in je naaste omgeving al uit.
@Schoorsteenveger | 11-01-12 | 11:43
Dat is wat ik zeg: als je iets over mensen die buurten terroriseren, de ernstig toegenomen criminaliteit en overlast durft te zeggen, wordt je meteen uitgemaakt voor xenofoob, racist en fascist en roep je de toorn over je af van bepaalde mensen. Ongegrijpelijk en onlogisch. Want wie neemt het nou op voor criminelen wie richt zijn agressie nou tegen mensen die schrijnende kwesties juist graag zouden zien verbeteren!?? Ik snap dat werkelijk niet. Maar ze zijn er die mensen. Triest maar waar.
Jeu, dit gaat helpen. Als er al willekeurig bejaarde toeschouwers gedood worden bij amateur voetbalwedstrijden heb ik liever een stroomstootwapen oid in de binnenzak. Mocht BASTA niet voldoende zijn. Wat het meestal niet is als ze met een groepje iemand in elkaar trappen.
sjaakdeslinksesul | 11-01-12 | 12:25 | + 0 -
Auto met privéchauffeur dan maar?
"All I ask of you, especially young people... is one thing. Please don't be cynical. I hate cynicism, it's my least favorite quality and it doesn't lead anywhere. Nobody in life gets exactly what they thought they were going to get. But if you work really hard and you're kind, amazing things will happen. I'm telling you, amazing things will happen."
Conan O'Brien
Cynisme lost niks op en zogenaamde krachtige maatregelen ook niet perse, of laat maar een onderzoek zien waar anders uit blijkt...
Dat de man een vriend van Witteman is en of hij lid is van d66 maakt niks uit, dat staat los van het 'ongein' wat hij meemaakte in de trein.
Een groter verantwoordelijkheidsgevoel onder burgers is wel van belang, in de openbare ruimte, treinen, buurten, parken, scholen, etc. Een samenleving kan niet zonder het besef dat je wel samen met elkaar moet leven. Daarvan uit moet je problemen aanpakken, met maatregelen die effectief zijn.
@Shalome | 11-01-12 | 12:15 |
Uitschakelen en wegwezen, dat is de aan te bevelen methode. Zowel de opgetrommelde kameraden als de popo zullen je niet gunstig gezind zijn als je rond blijft hangen. Overigens ben ik dus meer van de Japanse methode...
Het is heel nobel wat hij allemaal doet, maar ik vind die gast wel zon pannenkoek. Zat die gister nog een beetje te dreigen dat als de NS zijn plan niet wilt aanhoren hij heel vervelende dingen kan gaan doen met zijn letselschade advocaat.
www.facebook.com/photo.php?fbid=292010...
www.ed.nl/nieuws/algemeen/binnenland/1...
Hier krijg ik toch een nare bijsmaak van. Hein heeft dertig jaar lang contact gezocht met mensen uit de werkende klasse en begrip lopen kweken voor geweldplegers uit die klasse, verstopt zich ondertussen voor diezelfde groep door in de eerste klas te reizen (hij zal ook wel in een goede buurt wonen en zijn kids naar een vrije school sturen) en dan een tikje en hij ziet opeens het probleem wel.
Sorry Hein, volgens de NS wordt het steeds veiliger in de trein, dus niet zo zeiken.
Zoek maar een alternatief voor TPB:
netforbeginners.about.com/od/peershari...
@Bertus Betonsloper | 11-01-12 | 12:15 |
BASTA past dan echter niet als uitspraak bij de inzet ervan. 'I'm going to get Hebrew on your ass' zou mijn suggestie zijn....
Op zich zitten er ook goede kanten aan. Hein bedoelde met oogcontact dat de omstanders een grote groep vormen die een sterke overwichtssituatie creëert tov het tuig waarna ingrijpen eenvoudiger & minder risicovol wordt en de situatie snel kan worden gede-escaleerd.
Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 12:08
In combinatie met een scrambler dat je hun mobiele telefoons onbruikbaar maakt. Want versterking is in een mum van tijd opgeroepen en dan sta je in je eentje tegen 50 man te Krav Maga-en.
Zoals ik al eerder zei: bepaalde groepen in onze samenleving hebben een compleet andere mentaliteit alsook opvatting van wat eer is, en dat hebben veel westerlingen nog altijd niet in de gaten.
Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 12:08
.
Klopt. Krav Maga is dan ook geen gevechtssport. Het kent geen kata en er wordt niet getraind in een vaste dojo. Krava Maga is een effectief zelfverdedigingssysteem dat aansluit bij de instinctieve verdedigingsmechanismen van de mens.
@Boembox | 11-01-12 | 11:50 |
Ik vertrouw de particratie van de laatste decennia voor geen meter en heb absoluut geen vertrouwen in hun kundigheid. Het kan echter niet zo zijn dat de belastingdruk en de overheidsuitgaven toenemen terwijl de kwaliteit van het geleverde afneemt.
Inderdaad mag je burgerinitiatief verwachten maar dan moet de belastingdruk en de overheidsuitgave afnemen.
De mensch wordt geïnstrumentaliseerd; door de belastingdruk en financiële verplichtingen zo hoog te maken creëert de politiek sheeples.
Vriendje van Witteman die huilie huilie mocht komen doen want een klap gekregen in de trein.
Zo kunnen ze dat 3e Nederlandse net wel 24/7 vullen met dat soort items.
Oplossing: een codewoord en iedereen komt aansnellen om te helpen? ROFL!!!!
Boyo | 11-01-12 | 12:00 | + 0 -.
Precies, ze lachen je doodgewoon uit. En omdat de winkels beter worden beveiligd gaan het scootertuig nu de deuren langs als Jehova's om mensen te beroven en dan het liefst bejaarden, want die slaan wat minder hard terug. Laf, achterlijk tuig! En als ze worden gepakt krijgen ze eerst een taakstrafje...
@Bertus Betonsloper | 11-01-12 | 11:59 |
Krav maga is inderdaad zeer geschikt. Een vechtsport waar je vrij snel een verdedigend potentieel opbouwt en het niet noodzakelijk is een 'meester' te zijn voor praktische toepassing. Een groot nadeel van de wat technischer ingestoken Japanse vechtsporten die meer tijd vergen (Judo uitgezonderd). Toch blijven die mijn voorkeur hebben vanwege de filosofische ombouw, zelfdiscipline en beheersingsaspecten.
.
"With great power comes great responsibility"
rara | 11-01-12 | 11:49 | + 1 -
Maar ik loop alleen op straat met enig wapen dan mijn blote handen! En ik ben Bruce Lee niet (meer)...
www.youtube.com/watch?v=37OWL7AzvHo&am...
Hein westerouen van Meeteren ?
Die trok 10 jaar geleden nogal tekeer tegen Fortuijn, die ex D66'er :
nl.wikipedia.org/wiki/Hein_Westerouen_...
Zolang je in Nederland geen straf krijgt voor geweldmisdaden, dus dat houd in : opsluiting + schadevergoeding, zodat de dader kan nadenken en goed kan voelen wat de consequenties zijn, zal de burger altijd de klos blijven.
En niet alleen de burger... www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/...
Sinds Joes Kloppenburg is er niks veranderd en dit zal over 10 jaar nog net zo zijn zonder krachtige maatregelen!!!!!!
Stelletje vegels! Willen jullie eens heel gauw ophouden die bejaarde te beroven?! Ja, nu gelijk!! Anders wordt ik heel boos!!!
Ja,leuk initiatief,zal wel veel succes scoren als je een overheid hebt die via postbus 51 laat weten dat je in dergelijke situatie drie tikken moet uitdelen,maar dan wel op je gsm ipv de dader.
Face it,iedereen staat er alleen voor in de jungle van de sterkste die NL heet.
Hadden we maar een soort van A-Team hier in Nederland met BA "Basta" Baracus.
BASTA? Twee woorden: Krav Maga.
Algemene uitgangspunten:
.
Zoek bedreigende situaties nooit op, ga ze altijd uit de weg. Is dit op geen enkele manier meer mogelijk en wordt je (levensbedreigend) aangevallen? Plaats dan zo snel mogelijk de 'volle tegenaanval', of handel 'preëmptive'. Val je belager(s)aan op de meest kwetsbare lichaamsdelen zoals ogen, kaak, keel, kruis en knieën. Neutraliseer je tegenstander zo snel mogelijk met een ononderbroken stroom aan tegenaanvallen, eventueel met een KO, of het breken van een gewricht. Handhaaf je situational awareness gedurende je counterattack, op zoek naar vluchtwegen, andere aanvallers, of voorwerpen die je kunt gebruiken in jouw verdediging. Verwacht je niet meer aangevallen te zullen worden: verlaat ASAP de situatie, bel 112, zoek hulp.
.
Krav Maga is imho een veel geschiktere methode voor zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden om in relatief korte tijd om te leren gaan met (levens-)bedreigende situaties.
Je weet nu al welke koppen er straks in de krant staan:
63-jarige leraar Duits met prepensioen in elkaar getimmerd in intercity na roepen Basta! tegen voetbalsupporters
Hipster op metrostation gewurgd door hangjongeren met eigen palestijnensjaal na roepen Basta!
Van Meeteren heeft ook Basta geroepen, twitteraccount afgeschermd.
Als je je schaamt voor wat je twitterde, twitter dan niet.
hfakker | 11-01-12 | 11:42
Prima.
Maar dan wil ik geen cent belasting meer afdragen voor politie/strafrecht/veiligheid, en dat geld gebruiken om een of andere commandotraining te volgen. En dan wil ik ook geen straf opgelegd krijgen als ik de agressor uitschakel. Ik ga niet dokken noch mijn leven in de waagschaal stellen noch een training volgen zodat de veiligheidsautoriteiten in Nederland over mijn rug hun leuke huis en vakantiereizen kunnen betalen en als the good guys de juiste ethische moraal prediken.
Wauw. Geniaal! "belagers op hun goed fatsoen wijzen", dat zal bij de bontkraagjes ERG veel indruk makien!
pius | 11-01-12 | 11:47
Week terug paste ik persoonlijk je deze link www.mejudice.nl/artikel/455/langere-ce... oplossen moet je niet eens proberen, gewoon verwijderen is effectiever.
@Schoorsteenveger 11:43: Geen "basta" maar "C'est Ça"
@pius | 11-01-12 | 11:47 |
Een klap voor je harses met een uitgeprinte versie van de Macro Economische Verkenningen kon nog wel eens hard aankomen, hoor. Een rechter zou het zelfs als excessief kunnen betitelen....
Ik zeg "VLEGELS"
Zolang je in Nederland geen straf krijgt voor geweldmisdaden, dus dat houd in : opsluiting + schadevergoeding ,zodat de dader een kan nadenken en voelen consequenties van zijn daad zal de burger altijd de klos blijven.
En niet alleen de burger.... www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/......... www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/01/...
@ doenormaal! | 11-01-12 | 11:39
Juiste analyse.
Overigens roep ik zelf altijd BASTARD als de boel uit de hand loopt. En vervolgens wijs ik dan naar degene die naast me zit.
pius | 11-01-12 | 11:50 Dit is dag 2, zet dat maar in je statistieken.
Nogal krom, zo'n 'oproep' juist hier. Als dat voor (direct of indirect) zinloos verbaal geweld zou gelden kon je GS wel opdoeken. Maar, ja: schelden doet geen pijn. Of toch..?
@ doenormaal! | 11-01-12 | 11:39
Juiste analyse.
Overigens roep ik zelf altijd BASTARD als de boel uit de hand loopt. En vervolgens wijs ik dan naar degene die naast me zit.
Niemands Knegt | 11-01-12 | 11:41 |
Het is juist dit denken dat ons verder terug brengt. Heb je wel eens gekeken naar de huidige politiek? Heb je serieus zoveel vertrouwen in die lui dat je alles aan ze over laat? We zijn met 16,7 miljoen mensen. Als iedereen met twee gezonde handen deze gewoon in de mouwen zou laten zitten en de politiek voor het karretje wil spannen (dat keer op keer bewijst zelf nauwelijks te weten waar ze mee bezig zijn) dan is het niet zo vreemd dat die stukken stront elke keer weg komen met geweld tegen mensen met een publieke functie, laat staan de mishandeling van een persoon in groepen.
Hallo, willen jullie even normaal doen allemaal anders mep ik jullie met mijn statistieken om jullie oren hoor!
Geneeskrachtig Kruit | 11-01-12 | 11:48 Biertjes zijn haram.
Tsja, sympathiek, maar kansloos. Mensen lafaards noemen is te makkelijk, ik, en vast veel anderen alhier, heb nog nooit een knokpartij meegemaakt of een klap uitgedeeld. En dan moet ik het opnemen tegen een doorgesnoven proleet, die als het even tegenzit op kosten van de gemeente gezellig karatelessen heeft gevolgd? Of als hobby matten in de disco heeft?
Ik denk het niet, of als het moet, dan met extreem geweld zodat de tegenpartij onmiddellijk uitgeschakeld is. Vervolgens krijgt de dader een boete van 200 euro (toeteren op straat is 350, dat je het maar weet), en jij kan de kosten betalen en als dank wordt je adres ook even doorgegeven aan de dader(s).
Als de politiek een signaal wil afgeven stel ik voor dat geweld eens zwaar gestraft gaat worden. En dat recidivisten zeer, zeer zwaar gestraft worden.
Maar dat gebeurt niet. Boetes, taakstraffen waar ze niet komen opdagen, het schorem lacht erom.
seven | 11-01-12 | 11:46 Terug naar? De meesten van die etters zijn hier geboren.
Dat is nog het meest wrange.
@eerstneukendanpraten | 11-01-12 | 11:37
Klopt. Als je zoiets niet aandurft moet je het niet doen.
Als we de straat willen terugveroveren dan is geweld niet meer uit te sluiten.
*werkt
Ik ben nog jong hè
De Gristelijke Levensovertuiging gaan aanhangen ?
Is dat ´n optie ?
De paar keer dat ik mij tegenover een doorgedraaide randdebiel heb bevonden was geduld en meegaan in zijn gekte de redding.Anders weet ik niet.
seven | 11-01-12 | 11:38
Bij dat soort lui moet je alleen ingrijpen als je de training hebt om jezelf te kunnen verweren - anders schoppen ze je dood. Er staan her en der in Nederland grafzerken als triest bewijs dat interventie van een doorsnee burger met goede moraal fataal kan aflopen.
Nogal een epitaph: "Maar... hij zei wél Basta!"
Uit eigen ervaring kan ik melden dat ipv van BASTA de vraag BIERTJE? afdoende werkt. Je plaats je zo op het niveau van de hooligan, sloopt hiërarchische blokkades en maakt ook nog vrienden, want achteraf blijken die jongens niet zo slecht te zijn. Het probleem bij die gasten is een zelfbeeld dat net zo laag is als hun IQ. Kortom, niet uit de hoogte doen, maar gezellig mee slopen die trein. Als we dat allemaal doen blijven we zelf allemaal heel. In tegenstelling tot het interieur van de trein, maar dat schuiven we onder de noemer deëscalatie. Ik zal er eens even een Facebook pagina over oprichten.
Ik trek altijd gepaste kleding aan in de trein,
waslijn.com/wp-content/uploads/2009/11...
nog nooit de maxicosi uitgemept, wekt prima.
@Jaap de Paap | 11-01-12 | 11:45 |
Misschien maar eens een offerte bij TLS aanvragen, dan....
seven | 11-01-12 | 11:46 | + 0 -
LOL. En wat ga jij daar aan doen. Boos zwaaien met je map met statistieken en linkjes zeker?
Nou daar zullen ze zeker van opkijken.
het ligt aan de situatie, maar ik ga het niet opnemen tegen drie doorgesnoven jongens die een kop groter zijn. ik ben niet echt gek, lukt het je ben je een held, lukt het niet is er een zoveelste zinloze stille mars.
hfakker | 11-01-12 | 11:39
Misschien wordt het tijd de gevaarlijke onaangepaste elementen uit onze straten&treinen te verwijderen. Gewoon (terug) naar de overhitte zandbak waar dat standaard agressieve gedrag kennelijk nog nut heeft bij een stammenoorlog oid.
@Parel van het Zuiden | 11-01-12 | 11:42
LOL. Het is werkelijk een belangwekkende uitvinding, zo blijkt.
Wat ben ik blij dat ik mijn hele leven al vechtsport beoefen en bijzonder weinig moeite heb mijzelf te redden, want als er al wat gebeurt op straat hoef je van omstanders over het algemeen helemaal niets te verwachten, dit heb ik al meerdere malen aan den lijve ondervonden. Niets ho ho ho, gewoon met rake klappen en trappen uitschakelen. Je kunt niet in discussie met een dronken iemand of met een 18 jarig bontkraagje wat je in de trein of op straat bedreigt. Ik heb het al eerder gezegd hier, ik geloof in eigenrichting sinds de politie mij ontzettend hard in de steek heeft gelaten. En voor de pacifisten hier die natuurlijk gaan roepen dat geweld barbaars is en dat je er boven moet staan, nou leg dat maar eens uit aan iemand die op je gezicht staat in te trappen, de wereld is een gewelddadige plek en je zou er goed aan doen je hier in te bekwamen, al is het alleen maar voor het geval dat.
doenormaal! | 11-01-12 | 11:39 |
Ik geef het een kleine kans. We ziteen hier ook al jaren en jaren 'basta' te roepen, niet? We hebben er allemaal genoeg van.
Maar ja, ik voorzie andere problemen. Voor je het weet wordt Heiny door de een of andere tilburgse student in een scriptie voor fascist uitgemaakt en komen allerlei advocaten met dreigende taal richting eenieder die het lef heeft om het woord van Heiny in daden om te zetten.
@Shalome | 11-01-12 | 11:26
Deels eens!
Maar die ratio kun je op gang brengen door protest vanuit de massa.
Kost wel wat, waarschijnlijk levens.
Maar 'het niet meer pikken' als Turning Point kan wel.
@Jaap de Paap | 11-01-12 | 11:37 |
Jaaa, als iedere Nederlands ingezetene een kuddossysteem aan zijn kont had hangen dan zou er toch eens even wat gaan gebeuren in de Nederlandse samenleving. Nou, nou, nou, geen woorden, maar da.. drukken.
Een paar weken geleden gingen twee gasten op de vuist voor m'n huis. Binnen een paar seconden stopten er een scooter, een auto en kwamen er twee voetgangers aangesneld, allen met de boodschap "kappen en opsodemieteren". En het werkte nog nog ook.
Toen was m'n vertrouwen in de mens weer een beetje hersteld.
Nogmaals uiterst triest dat de burger weer met een initiatief moet komen terwijl dat van de politiek verwacht mag en moet worden. Dit wordt helemaal pijnlijk omdat vandaag het Sociaal en Cultureel Planbureau met een rapport naar buiten is gekomen waarin onderzocht is of alle fors toegenomen overheidsuitgaven vanaf 1995 iets hebben opgeleverd: scp.nl/Publicaties/Alle_publicaties/Pu...
Wat blijkt: 'De forse toename van de overheidsuitgaven voor onderwijs, zorg en veiligheid sinds 1995 hebben er niet toe geleid dat deze publieke diensten ook navenant beter zijn geworden.'
www.nrc.nl/nieuws/2012/01/11/scp-publi...
Anonieme lafbekjes too the rescue. Sure.
Het CBS zegt ook basta www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking...
Basta, dat maakt wel indruk natuurlijk!
Nobel initiatief van deze man. Helaas lijdt (ja met een lange ij) dit land al jaren aan passief laf en slap gedrag. Het is een ware volksaard hier in Nederland om onverschillig te zijn. Mensen die nog opkomen voor hun medemens zijn in de minderheid. Mensen die voldoende karakter en lef hebben om fysieke of verbale agressie openlijk af te keuren worden zelfs maar al te vaak weggehoond en niet serieus genomen of krijgen zelf de toorn over zich heen.
De meerderheid van de bevolking is gewoon te slap en te laf om mensen aan te spreken op verkeerd gedrag. Zo ver zijn we al afgegeleden hier... Triest maar waar. Het is deze volksaard die er ook voor heeft gezorgd dat er hele groepen jongeren zijn die buurten terroriseren. Om de simpele reden dat we nooit grenzen hebben gesteld. De politie niet en justitie en de politiek al helemaal niet! Nederland is een slap laf land dat krijgt wat het verdient.
@ minimá-armezusvan.. | 11-01-12 | 11:27
Hoewel ik het niet eens met je oneens bent, vind ik je voorbeelden wat zwak. Ik vind een klap voor de bek bij een grote mond nou niet echt een teken van beschaving en acceptabele grenzen. Ik ben niet tegen een corrigerende tik, maar ik vind het wel een zwaktebod. De noodzaak tot een tik is juist teken dat de situatie is geëscaleerd.
We zouden juist wat meer redelijk met elkaar om moeten gaan. Ik ben toevallig laatst gematst door een conducteur omdat ik een kortingskaartje had gepakt voor 09.00 uur. Ik reis regelmatig, na negenen, en heb op de automatische piloot het verkeerde kaartje gepakt. De man zag mij (normale kerel), de oprechte schrik toen ik tot de conclusie kwam dat het niet klopte, en heeft besloten het kaartje in te nemen. Bij de overstap halverwege moest ik een nieuwe kopen. Heeft NS niks gekost. Ik blij en dankbaar. Prima toch?
Befehl ist befehl is de banvloek van onze samenleving. Alleen zwart en wit naleven, zonder speelruimte, is voor lafaards die niet kunnen of durven te redeneren en kunnen beslissen zonder te veel van zichzelf op te geven.
@superjan | 11-01-12 | 11:16
Klopt. Ben zelf geen kleintje en redelijk sterk, maar tegen onbeschaafde straatidioten die door t lint gaan ben je geen partij.
Zijn niet voor rede vatbaar, slaan/steken/schoppen je een rolstoel in, zonder na te denken.
Hoewel ik wel geloof in 'als groep opkomen' en me steevast voorneem een ander te helpen...
Maar het gebral van de 'gewoon een rechtse geven' is pertinente bullshit
Goh, en dan staan opeens alle cynische comments hier op -1.. Aan het meelezen van Meeteren?
Shalome | 11-01-12 | 11:26
Wat jij zegt klopt, bij iemand uit je eigen humanistische (aka westerse) cultuur kan je ongeveer inschatten wat de reactie van iemand kan zijn, bij mensen in een parallelle samenleving kan de reactie voor jou totaal onverklaarbaar agressief zijn.
Eer&Schaamtecultuur, de alfa-plek op de apenrots/straat houden speelt daar mee.
Kan je alleen facebook-links zien als je bent ingelogd?
Ja, druk maar op die min-toets! Er is toch niemand die 'Ho ho ho' roept immers.
rara | 11-01-12 | 11:33 | + 0 -
Dat doen er wel meer, maar die moeten het dan vaak met een messteek of de dood bekopen. De voorbeelden liggen er...
Ik stapte in op Diemen in die trein een halte nadat dit gebeurde, niemand heeft er wat aan maar ik had gewoon zin om het te zeggen.
Lijkt goddomme de kerstman wel, met je 'Ho ho ho'.
Dat je al reutelend van de brancard afbloedt, want er moet een ander, nog dringender geval, op; maar je langzaam uitdovend vol trots kunt denken: "Ik riep tenminste wèl Basta!"
Levensgevaarlijk, dit soort initiatieven. Als je je goed kunt redden grijp je toch al wel in. Als dat niet het geval is breng je anderen en jezelf in gevaar wanneer je ingrijpt.
Compromis.
De dader wordt met harde hand uitgeschakeld en dan zeggen we BASTA!
*Heeft compromis jaren geleden al geimplementeerd*
-weggejorist-
Sommige mensen moet je terugpakken met hetzelfde waar ze jou mee aanpakken. Daarnaast heb je meestal geen tijd als je belaagd wordt om na te denken en dan basta te gaan roepen. Net of er dan mensen zijn die er heen rennen met ho ho ho.
@kom hoe heet ie | 11-01-12 | 11:27
Als er iemand in elkaar wordt getikt dan mag ik zeker wel ingrijpen om die persoon te beschermen.
Die Witteman met z'n slip of the tongue, hij zou een passagier in nood niet helpen, nou misschien wel ihgv Hein, maar alleen omdat hij Hein kent. (vh Lagerhuis)
Zover gaat linkse betrokkenheid, alleen met de mond vd buhne (en op kosten vd ander).
Basta was trouwens een heel goed programma op de BRT.
Een beetje zoals dat nieuwe RAMBAM, maar dan voor volwassenen en mét humor én journalistieke waarde.
Dikke zever. De mensen waarover het gaat spreken maar één taal: die van het geweld. Om ze te woord te staan moet je je daar met andere woorden van (kunnen bedienen). Sla ze gewoon indien mogelijk het lijkenhuis in.
Waar zijn onze vigilantes? Waar is onze Kick-Ass?
Hein is altijd een wegkijkende D66-er geweest. Nu hij zelf een keer aan de beurt was is het wel BASTA?
Zolang in Nederland de dader beter wordt beschermd dan het slachtoffer heeft dit geen enkele zin!
Ik kan dus TOTAAL niet vechten, en dan moet ik iemand aanpakken die vechten als hobby heeft? De tiefus. Meestal zijn het nog bontkraagjes ook en die zijn nooit alleen.
Verder wat Superjan zegt.
In principe nobel initiatief. De interessante vraag rest wat te doen bij zinvol geweld, en of er zoiets bestaat in het publieke domein als niet zinloos geweld.
@ rara
Helaas mag je in dit land iemand niet preventief uitschakelen, je moet eerst even zelf een kaakslag op zien te vangen, daarna mag je losgaan.
heeft alles te maken met grenzen stellen en vervolgens handhaven, maar daar zijn nederlanders erg slecht in. geen kaartje in de trein, eruit en en een boete. grote mond, klap voor je bek. maar ja, kijk nou zelf eens naar oh oh cherso, hetgeen als amusement wordt uitgezonden. platheid regeert en het gedrag daarbij vertoont is navenant.
Het meeste zinloze geweld begint juist bij oogcontact maken; dan toon je geen repsect, je weet tog!
Het 'Basta'-idee werkt alleen als iedereen de ratio/redelijkheid is bijgebracht; een eigenschap die je dus zelfs bij escalatie kunt aanspreken.
Maar als bepaalde lui geen greintje ratio in zich hebben, staat een poging tot de-escalatie gelijk aan vernedering en moet er nog harder worden gewroken om de eer te redden.
Basta = studeerkamertjesrommel.
Terugslaan? Ik betaal 500,- per week aan mijn meesteres voor een lekker pak rammel.
Uit het P&W-item wordt een ding heel duidelijk: NS-reizen = onveilig reizen.
Hé Heintje, staat wel leuk op je Twitter account, als favoriete drankje zo'n Braziliaanse caiprinha, terwijl we allemaal weten dat je iedere avond twee flessen rooie wijn van de Lidl achterover giet.
Maar schrijf het dan in ieder geval goed, droplul, het is: caipirinha.
Ik zag dat een tijdje terug op tv.. Vraag me niet waarom, maar dat Spangas of zo stond aan, en daar had je dus van die scholieren die tegen elkaar te pas en te onpas "Basta" gingen roepen en dan vervolgens werd het in de klas bespreekbaar gemaakt. Linkse flauwekullie dus.
Zeker Spangas gekeken...
Beter goed gejat, ach ja.
De overheid eist bergen belastinggeld maar de burgers beschermen die dit op moeten hoesten kunnen ze niet.
Geschifte gekkies met 'r "iedereen helpen". Sloop de overheid, zou ik zeggen.
Wat een waardeloos voorkomen van Ingrid Thijssen, je zou als bedrijf de ogen uit je kop schamen
ik zie voor Ingrid nog een mooie toekomst in de politiek bij pvda of cda
Een soort flashmob dus, maar dan eentje die ergens over gaat. Geen slecht idee. Gewoon de straat terugpakken, maar dan op een constructieve manier. Een soort occupy dus, maar dan eentje die ergens over gaat. Een soort solidariteit dus, maar dan eentje die eindelijk weer eens ergens over gaat.
Ja, dag.
Dat had misschien gewerkt in het vorige Nederland. Sinds de doodscultus zich hier heeft gemanifesteerd, kun je bij ingrijpen op een volkomen andere mentaliteit stuiten.
@superjan | 11-01-12 | 11:16
Bastaaaaaaarrrghhh
Wat nou geen escalatie? Als iemand in elkaar getimmerd wordt vlieg je er met gestrekt been in. Doel is zoveel mogelijk belagers met een aanval uit te schakelen. Vuilcontainers (leeg), stoeptegels, Roel van Velzens, alles mag je gebruiken. De belager(s) die overblijft/-ven vervolgens, al dan niet met omstanders, eveneens tot pulp rammen. Ondertussen moet iemand even 112 bellen voor het slachtoffer en 144 voor de belagers.
Een welgemeende foei werpt nou niet altijd zijn vruchten af. En wat te bedenken van een groepje belagers, hoe pakken we die aan?
Vanuit het dierenrijk weten we ook dat het overleven van de groep belangrijker is dan dat van het individu. Liever een enkeling opofferen aan de belager, dan iedereen.
Met de huidige belastingdruk in ons land is het eigenlijk toch te gek voor woorden dat dit goede initiatief vanuit de burgers moet komen en uitgevoerd moet worden door de burgers. Wat doet de overheid in godsnaam allemaal met ons geld?
Helaas hebben wij hier een cultuur gecreëerd waar zinloos geweld wordt beloond en waar de slachtoffers daders worden gemaakt. Als je probeert iemand te helpen krijg je naderhand een aanklacht aan je broek omdat je een belager te hardhandig tegen de grond hebt gewerkt. De belager loopt weer vrij rond, want slechte jeugd, psychoot en aan de GHB. Jij mag ondertussen gaan verantwoorden waarom je meneer hardhandig op de stoeptegels gooide. Ik heb het zelf gelukkig niet meegemaakt en mij zal het ook niet tegenhouden om iemand tegen de grond te werken. Helaas geldt het voor de meeste inwoners van dit landje wel.
Als je dit soort initiatieven loopt af te zeiken ben je weer (zoals gebruikelijk) de cynische lul. Ach, hij bedoelt het toch gewoon goed. Donder op, het is gewoon een kut idee van een vent die ook de andere kant op zou kijken bij een steekpartij. Praatjes vullen geen gaatjes.
Over het algemeen zijn mensen idd enorme lafaards. Maar er zijn bevolkingsgroepen die net iets laffer zijn als ze alleen zijn.
Dit soort idioten zijn levensgevaarlijk. Doe een goede zelfverdedigings- en conflictbeheersingscursus bijvoorbeeld bij Mike Constantinides in Huizen. Iedere confrontatie is anders en escaleert anders. Niks voor amateurs. Niks voor Bastaroepers. Voor je t weet loop je basta te roepen met een mes tussen je ribben.
Toch is het idee goed, alleen niet ieders natuur.
Een rechtse directe werkt beter dan links gelul.
REAGEER OOK