Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De fascisten van de SP

bassiehof100.jpegSuperpeiler Maurice de Hond zat vrijdagavond bij Pauw en Witteman. Wat bleek? Drie zetels van de PVV zijn naar de SP gegaan. Wat is de aantrekkingskracht van SP-fractievoorzitter Emile Roemer op de PVV-fascisten? Is het zijn markante Teutoonse kop, de barse stem wanneer hij boos is of zijn met ijzeren vuist geleide partijorganisatie? Want SP’ers zijn ijzersterk in het permanent campagnevoeren. Let maar op, binnenkort ziet u ze weer in winkelgalerijen en op de pleinen. De straat is weldra weer in de greep van het bloedrode tomatensoep uitdelende keurkorps der socialisten! Laat u zich niet in verwarring brengen; fascisme en communisme zijn exact dezelfde verwerpelijke ideologieën. Wie SP zegt, zegt communisme ergo fascisme. Niet voor niets heette de partij bij oprichting Kommunistiese Eenheidsbeweging Nederland/Marxisties Leninisties. Gefinancierd door de haatchinees Mao Zedong De zure vruchten van de Culturele Revolutie werden in Nederland geplukt middels vuilniszakken vol bloedgeld. Want dat is het ware gezicht van de SP: Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen! SP marschiert mit ruhig mutig festem Schritt! Geleuter natuurlijk. De kommunistiese periode ligt inmiddels decennia achter de SP. Het zou flauw zijn om de SP’ers van nu de daden van hun voorgangers aan te rekenen. Anders blijven we bezig; GroenLinks komt tenslotte ook deels voort uit de CPN, pre-CDA’er Jan de Quay heulde met de Duitsers en werd er alsnog premier mee. Moeten we dus niet al te moeilijk over doen. De aantrekkingskracht die de SP op de PVV-kiezer uitoefent is ook niet moeilijk te verklaren. Conservatief populisme werkt namelijk: 65 blijft 65, geen internationale missies en weg met Europa zijn boodschappen die de SP deelt met de PVV. En aangezien het beloftetechnisch niet al te best gaat met de PVV – 500 man caviapolitie in plaats van 3000 agenten tegen het plunderende Marokkaans scootertuig, geen extra geld voor de zorg en op de huurtoeslag wordt ook al gekort – is de stap naar de SP snel gezet. Terug naar het fascisme. Sinds het aantreden van de PVV in het politieke spectrum horen we dom-links roepen dat het een fascistenbende is onder de leiding van sterke man Geert Wilders. Ik roep de artikelen in herinnering van bijvoorbeeld het VARA-vehikel Joop waarin op een quasi-wetenschappelijke manier wordt aangetoond dat Geert Wilders toch wel opmerkelijk veel overeenkomsten vertoont met Adolf Hitler. De publicaties waarin de PVV als fascistische partij wordt gekenmerkt zijn al bijna niet meer te tellen. Geert Wilders is een fascist, de PVV is een fascistische partij en de anderhalf miljoen Nederlanders die vorige zomer op de PVV hebben gestemd zijn ook fascisten. Thomas von der Dunk en Rob Riemen zeggen het zelf. En nu gaan dus drie van die fascistische zetels naar de SP. Dat zijn een kleine 200.000 bruinhemden. Links Nederland, word wakker! Ga de barricaden op, spreek je uit, maak een petitie. Werp een dam op tegen de tsunami van de fascistische Henken en Ingrids! Iets zegt mij echter dat dom-links de kaken op elkaar zal houden. Want wanneer PVV-stemmers opeens links gaan stemmen zijn ze óók geen fascist meer. Zo werkt het dom-linkse brein, nietwaar? Weg met de opportunisten.

Reaguursels

Inloggen

@ aapnbats | 08-11-11 | 13:18 | + 0 -
"en ik ben dus niet zo zielig dat ik op -1 moet drukken." hè, gelukkig maar dan hè
.
"die woorden lijken op elkaar" als je weinig meer zegt en je daarmee wil inhaken op het geijkte stokpaardje dat de één een socialist is en de andere socialist niet en waarom dit dan zo is ?? geen idee. Ben je dan aan het fantaseren, of wat ??
Wat is anders dan de strekking van uw reaguursel ??
.
Zouden er nog meer mensen zijn die het niet met je eens zijn???"
Denk het wel ja, komt u vaker in deze contreien ??
.
"Gast, socialistisch IS NIET HETZELFDE als communistisch en/of extreem links!"
Welja, dacht dat dit wel tamelijk duidelijk was en daarmee onderstreept en bevestigt u tevens mijn punt en uw punt van kritiek en aanstoot, Jawel.
.
Om deze overduidelijke en duidelijk schrijnende lacune in uw algemene ontwikkeling trachten te dichten (onbegonen werk, ik weet het)
Hieronder en tamelijk erg uitgebreide en alle in- en uitgangen dekkende verklaring met tevens de verklaring/uitleg van Marx lezing.
.
Eén bloemlezing zum mitschreiben;
"Politiek-theoretisch valt het socialisme te herleiden tot de 19de eeuw en dan met name tot de werken van Karl Marx. Marx herinterpreteerde de filosofie van Hegel en Fichte en herformuleerde hun idealistisch stelsel op basis van zijn eigen historisch materialisme dat grofweg samengevat kan worden tot de theorie dat elk maatschappelijk systeem zich door een aantal stadia heen ontwikkelt om uiteindelijk op het communisme uit te komen, een maatschappij zonder privaat eigendom en leiderschap.
.
Latere politicologen en socialisten hebben ook in gebeurtenissen als de Franse Revolutie, de Griekse democratie of het anabaptisme socialistische kenmerken gezocht. Het magnum opus 'De Socialisten' van H.P.G. Quack is daar een goed voorbeeld van.
.
Tijdens de 19e en 20e eeuw zijn er veel verschillende socialistische stromingen ontstaan. Het orthodoxe marxisme wordt, behalve door kleine 'extreem-linkse' organisaties, tegenwoordig zelden meer aangehangen. Mede door de ervaring met de communistische Sovjet-Unie is het socialisme in zijn extremere vorm niet zo populair meer. Veel van de gedachten zijn thans echter wel geïncorporeerd in modernere politieke stromingen en er bestaat een aantal grote gematigd socialistische partijen. Deze kenmerken zich veelal door een sceptische houding ten opzichte van deregulering en een terugtredende overheid en het streven naar een sterke welvaartsstaat.
.
Het christen-socialisme en het religieus-socialisme rekent men eveneens tot het socialisme. Het nationaalsocialisme wordt niet algemeen als een socialistische stroming beschouwd. Volgens sommigen, voornamelijk zij die actief overheidsingrijpen in de economie als 'socialistisch' beschouwen, komt het nationaalsocialisme hiervoor wel in aanmerking."
.
nl.wikipedia.org/wiki/Socialisme#Socia...
www.google.nl/#sclient=psy-ab&hl=n...

said_fred | 08-11-11 | 22:58

@said fred; hahaaaaahhaaa, heel goed fredje; je relaas raakt kant noch wal, en het enige dat je me concreet kunt verwijten is blijkbaar de opmerking "die woorden lijken op elkaar"... Wel, meneer fred, DAT noemen wij "fantasten" ironie.

By the way; ik zie je reactie net pas, en ik ben dus niet zo zielig dat ik op -1 moet drukken. Zouden er nog meer mensen zijn die het niet met je eens zijn??? Nee toch....

Ter volledigheid; zoals jij (en GS) het beschrijven zou iedereen die een socialistische basis hanteert dus per direct communist, en daarna ook meteen fascist en nationaal socialist zijn??
Gast, socialistisch IS NIET HETZELFDE als communistisch en/of extreem links!
(grappig, je schrijft het ook nog eens zoals een kind van 5 dat zou doen.)

En IK ben een fantast?? Mag ik naar aanleiding van je mislukte "-1" gok ook even een gokje wagen? PVV stemmer???

aapnbats | 08-11-11 | 13:18

@ aapnbats | 07-11-11 | 13:06 | + -1 -
Hilarisch, aapje drukt op -1 (zomaar een gok)
De sneuheid gaat naar een volgend en overtreffend sneu level.

said_fred | 07-11-11 | 21:05

@ aapnbats | 07-11-11 | 13:06 | + 0 -
"De schrijver van dit artikel kwam duidelijk niet verder dan het direct associëren van socialistisch goedachtengoed met fascisme/communisme en zelfs nazi's omdat die woorden op elkaar lijken. "
.
Het zou ook leuk zijn als je zelf wist waar je over praatte in plaats van dit een ander te verwijten wat je zelf blijkbaar tamelijk overduidelijk ook niet weet. Ordinaire leeghoofdige JIJ bakker. Met je "woorden lijken op elkaar" hoe sneu wil je het hebben ??
.
Als iemand nu van huis uit extreem links/communistiesch/ socialitiesch is, vervolgens een Nationaal Socialist als zijn goede mattie ziet, een lichtend voorbeeld om na te streven en vervolgens zelf een eigen theorie bedenkt en die noemt "Fascisme" wat dan ??
Een beetje te genuanceerd want de werkelijkheid ??
Of heet het weer "es kann nicht sein, was nicht darf sein" ?? Gewoon doodleuk de werkelijkheid ontkennen en enkel absurde onzinverhalen verkondigen de hele dag.
Zegt het woord "fantast" u iets ??

said_fred | 07-11-11 | 15:25

aapnbats | 07-11-11 | 13:06 | + 0 -
De inhoud maakt niet zoveel uit, het resultaat is in alle gevallen miljoenen doden!

zeefert | 07-11-11 | 13:13

Heel goed, GeenStijl; hiermee laten jullie weer even zien dat sommige zaken duidelijk te hoog gegrepen zijn voor jullie.

Tip; leer EERST het verschil tussen socialisme, communisme en fascisme, en schrijf DAARNA een artikel!

De schrijver van dit artikel kwam duidelijk niet verder dan het direct associeren van socialistisch gedachtengoed met fascisme/communisme en zelfs nazi's omdat die woorden op elkaar lijken.

Serieus; prima dat je probeert een mening te hebben, maar zorg dan alsjeblieft dat je wel weet waarover je praat. Dit is gewoon sneu!

aapnbats | 07-11-11 | 13:06

weer zo'n belachelijk karaktermoord poginkje van de zure geenstijl-redactie. beginnen we het warm onder het strakke overhemd te krijgen jongens?

ikmaar | 07-11-11 | 11:19

Toch wel lelijk, dat schrijven in de ik-vorm..

ren-forrest-ren-e | 07-11-11 | 09:12

Liever een fascist dan een communist

zeefert | 07-11-11 | 08:58

maar die superpeilert mauro de hond gebruikt wel de Diederik Stapel methode en moeten we die hond blijven geloven dan

Slurfje | 07-11-11 | 06:37

-weggejorist-

isabelblanco | 06-11-11 | 22:45

Tsja, een "Kristallnacht" organiseren gaat niet echt meer lukken denk ik. Aangezien de eerders "sociale" sosjalisten tamelijk Gründlich waren in het ausradieren van een bepaalde bevolkingsgroep die "geheel toevallig" vaak gefortuneerd en tot de upper class behoorden. Geheel stom toeval hoor !!
Door de pogroms in Rusland en aanverwante landen en de Gründlichkeit van de sosjalisten bij de Oosterburen hebben we dus een gebrek aan gebedshuizen voor genoemde bevolkingsgroep, boekverbranding gaat ook geen stemmen trekken, entartete kunst in de hens zetten evenmin.

Vandaar dat de Anja's van de SP en de rest van de socialisten zich nu maar richt op Israël dat op zijn beurt door die gezellige buurtjes "bevrijdt" moet worden zo u weet.
AH had zijn "Kraft durch Freude" met volledige werkgelegenheid in het verschiet, de Krupp fabrieken gingen vulle pulle er tegenaan, iedereen een Volkswagen en een paar weken vakantie in een vakantiekolonie speciaal gebouwd voor den Arbeitert die toch verheven moest worden.
De strijd tegen het kapitalisme werd aangebonden.
Liep alleen een beetje anders dan gehoopt. Operatie Barbarossa ging al volledig in die Hose en the shit hits the fan.

Nu hebben we nog steeds socialisten die ons den arbeitertshemel beloven, men heeft het toch zo goed voor met ons !!
En ondertussen geen kwaad woord over een Mao uiten hoor !! Het was een goede peer en absoluut geen massamoordenaar en dictator.
Stem u maar op ons en het komt voor mekaar.
Een beetje een B-film scenario die we al tig keer hebben gezien en elke keer had dezelfde film stomtoevallig elke keer de zelfde afloop.

said_fred | 06-11-11 | 21:52

Goh, zoveel commentaren op een Godwincolumn.

3*links=rechts | 06-11-11 | 20:26

SP is een stelletje burgerlijk linkspopulisten. Is al erg genoeg. Maar om ze nou als fascisten weg te zetten met een citaat uit, godbetert, het Horst Wessel Lied - overigens een Nazi marschlied, maar dat terzijde - is belachelijk. De grote roerganger zelvers, Marijnisse, heft zich publiekelijk van Mao afgekeerd. Meerdere malen.

Zo blijven we bezig: Televaag faut in WOII, ik schuldig aan het slavernijverleden, de Batavieren trokken de Rijn af, ga zo maar door! Stoppen met dat geneuzel. Aanpakken met argumenten!

Krapelle | 06-11-11 | 19:55

De SP zou trots moeten zijn. Het toont ook aan dat die partij nooit in een linkse samenwerking wordt opgenomen, sterker nog, deze volkomen blokkeert en zelfs D66, als pure Godwinpartij, en dit heeft zijn redenen waar we nu niet op ingaan, als puur links wel in de familie thuishoort. De SP wint deze zetels door hun stelling tegen Griekenland en daarmee indirect de EU terwijl Geert juist opvallend stil was. Het lijkt daardoor alsof ie het wel best vindt. DAT deze kiezers dus naar de SP fictief overlopen betekent dus deze kiezers tegen het zuiver fascistische EUSSR bolwerk zijn. De enige realisatie van het fascistische gedachtengoed, derhalve door linkse partijen alsnog gerealiseerd met TOTALkontroll, regeltjes en een minderwaardigheidsbesef. Maar waarom ziet de SP dit toch niet? Roemert als eerste? Die stemmen komen wel terug....

zoisut | 06-11-11 | 19:52

Het probleem met ideologieën is dat ze de rol van de religies overnemen. Er komen steeds meer ongelovigen op aard. Helaas zitten daar een hoop malloten tussen die beweren dat die ene leer de waarheid bevat. Die zijn eigenlijk net zo ver geëvolueerd als die malloten in de kerkbanken. Er moet een 'waarheid' bestaan.

Smarties | 06-11-11 | 19:26

het maakt geen reedt uit of die 1,5 mio stemmers, stemmen met hun onderbuik of met hun lul of met hun grote-, linkerteen. Het zijn kiezers en ze mogen hun stem laten horen en doen dat ook gewoon. Ik zeg top; zo werkt democratie.

Rest In Privacy | 06-11-11 | 18:44

-weggejorist-

ik heet joran | 06-11-11 | 18:26

Er is natuurlijk een verschil tussen de PVV als partij (bestaande uit Geert c.s.) en Henk en Ingrid. De eerste kunnen best fascisten zijn, zonder dat Henk en Ingrid dat zijn. De meeste Henk en Ingrids stemmen namelijk gewoon op wat voor hen goed lijkt en zijn niet zo ideologisch onderbouwd. Dus als Henk en Ingrid eindelijk inzien dat ze genaaid worden door de PVV en die fascisten de rug toekeren, dan is daar helemaal niets mis mee.

Doldwaas | 06-11-11 | 18:05

gewoon SP stemmen... die hebben NL niet naar de klote geholpen!

trapleuning | 06-11-11 | 17:04

Jezus_Boeddha | 06-11-11 | 15:35 |

Ik ook ken (of kende) de SP aardig van binnenuit. Ooit zelfs lid en praktiserend. Gelukkig ging ik nadenken en dat werd me niet in dank afgenomen. Wellicht verschilt het per provincie of zelfs gemeente maar mijn ervaring is dat het er behoorlijk fascistisch aan toe ging. Sterke leiding, verregaande afschaffing privatisering en typische kameraadschap en bullshit socialistisch/communistisch gelul. Naar de buitenwereld hamerend op dat sociaal-democratische gevoel. Wat ze denken en zeggen, zéér tegenstrijdig.

Reaguurbuis baby | 06-11-11 | 16:43

Er is een grote markt voor een conservatieve niet-kosmopolitische sociaal-democratische partij.

websenior | 06-11-11 | 16:09

+1@vraagstaart | 06-11-11 | 11:58
Precies. Goed gezegd!
Er kan nog aan toegevoegd worden:

Dankzij Europa hebben we al 66 jaar vrede.

Lewis Lewinsky | 06-11-11 | 16:00

Wat een demagogisch gezwets. Eindelijk wint een partij een keer puur op basis van de ideeen. En ja, bij de SP komen op dit moment de beste ideeen vandaan. Juist omdat ze revolutionair kunnen denken.

Varese | 06-11-11 | 15:57

Voor de PVV er was stemden veel van die mensen op de VVD of zelfs de SP of ze stemden helemaal niet.

Jezus_Boeddha | 06-11-11 | 15:36

Ik ken de SP redelijk goed van binnenuit en het is onjuist om ze als een soort fascisten af te schilderen. Het is wel waar dat SP kiezers en PVV kiezers wel tot dezelfde groep behoren en soms ook van partij gewisseld hebben bij verkiezingen.

De SP springt in het gat dat de PvdA heeft achtergelaten toen de laatste meende sociale veren af te moeten schudden.

De gewone kleine man heeft niks met globaliserende jet-set sociaal-democraten die meer financieel liberaal zijn dan de VVD twintig jaar eerder. Van de VVD verwacht je niks als kleine man, maar wel van de PvdA die altijd beweerde voor de minderbedeelden op te komen. Nou dat deden ze: afschaffing van allerlei sociale voorzieningen in samenwerking met het CDA en de VVD.

De SP is eigenlijk de enige Nederlandse partij die ouderwetse sociaal-democratie nog serieus neemt. Wel zit er een behoorlijk grote groep xenofoben bij de SP. Dat is precies de groep die ook bij Wilders terechtkan.

Jezus_Boeddha | 06-11-11 | 15:35

Na de "Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen! SP marschiert mit ruhig mutig festem Schritt!" dacht ik "oef Bassie, da's een gevalletje alcohol in de open wond gieten maar damage control volgde op een hele nette, prettige manier. Mooi stukje dit! SP en PVV zijn van die aardappel anders partijen waar mensen op zitten te wachten. Lekker hoor aardappels maar nu even anders. En ach, veel SP'ers kijken ook met argusogen naar de "islamisering" van onze maatschappij. BOE!

Sliptong | 06-11-11 | 15:32

Voor de PVV er was, stemden al die fascisten nog veelal christelijk.

Al SchietjemeLevend | 06-11-11 | 15:31

Het is wel duidelijk dat de PVV haar hand gruwelijk heeft overspeeld. Vol gaan op anti-islam waarna het werkelijke probleem de EU is. Maar ja, dan zit je inmiddels te gedogen en kun je geen kant op. Holle frasen en standpunten inleveren dus van Geert en dat breekt hem nou op.

Graaf van Egmont | 06-11-11 | 15:29

Och, SP nationalistisch of PVV nationalistisch. Beide ijzersterk in campagnevoeren. Mocht een coalitie gevormd moeten worden kunnen die twee dat best. Kritiek op 'gebrek' aan oplossingen ook al overeen en sociaal beleid in grote lijnen ook hetzelfde. Fascistisch gedachtegoed allebei verweten. Buiten de core dus uitwisselbaar voor veel stemmers. Mensen willen anders, linksom of rechtsom.

Reaguurbuis baby | 06-11-11 | 15:25

18konijn | 06-11-11 | 13:47
Zoals bijvoorbeeld De Mos die zegt dat de Rijksuniversiteit Groningen gekort moet worden omdat ze Al Gore uitnodigen en we klimaatsceptisch moeten zijn?

Greed=Good | 06-11-11 | 15:10

@rara | 06-11-11 | 12:43
Mijn vorige tegel was dus voor jou, snap je.

Hölzenbein | 06-11-11 | 14:53

Ja nee, maar in 12:13 zeg jij dat Einde van de Domheid het niet snapt, dus jij snapt het daar nog wel volgens eigen zeggen. Dat ik zeg dat je het niet snapt is niet zo relevant, maar leg gewoon even uit wat Einde van de Domheid niet snapt, dan snap ik ook wat hij niet snapt. Snap je?

Hölzenbein | 06-11-11 | 14:50

vraagstaart | 06-11-11 | 14:30

Petje af voor jullie, de helft van de wereld bezitten in 200 jaar is een prestatie van formaat, alleen wordt het wel saai als jullie straks de hele wereld bezitten, dan is het spelletje Risk afgelopen zeg maar. Wat zal jullie leven dan saai worden, of de wereld komt in opstand en jullie eindigen hangend aan een hoge boom, dat kan ook natuurlijk.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 14:43

@Itastijl | 06-11-11 | 14:19
PVV en SP demonisering hoort bij de links rechtse verzuiling. Ze zeggen +- hetzelfde maar zijn oooh zo eng voor kapitalisten en de medelanders.

Itastijl | 06-11-11 | 14:31

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 14:18 Dat van die Federal Reserve ben ik met je eens. First Bank of America was veel mooier, maar dat was helaas vlot afgelopen en het heeft nog een hele dure oorlog gekost om ons in de VS weer in het zadel te helpen.

Uiteraard heeft het òns geen geld gekost, enkel een fortuin opgeleverd. Ik zei toch dat we niet kunnen verliezen?

En tja, geld..... de waarde van dat geld bepalen wij, dus dat is eigenlijk geen maatstaf. Als we willen, is de Euro morgen evenveel waard als een Thaise baht. Maar 10 Engelse pond kan ook. Dus wat is ons vermogen?

Hou het er maar op dat de helft van alles op de wereld van ons is. 50.000 keer zoveel als Warren Buffett heeft, de rijkste man *proest* ter wereld.

Veel belangrijker: wij zijn De Baas. En ik kan dat hier rustig zeggen - wie gelooft het tenslotte? Soms is de waarheid te groot en gelooft men liever leugens.

vraagstaart | 06-11-11 | 14:30

drenkeling69 | 06-11-11 | 14:11
Infiltratie is bij u een bekend begrip? Enne de voorman uit de weg geruimd...

La Bailaora | 06-11-11 | 14:27

De bende van Oss doet het nog steeds goed bij de fascistische Nederlanders en half Nederlanders.

bosbaan | 06-11-11 | 14:23

@Itastijl | 06-11-11 | 14:18
PVV speelt het SP spelletje beter. Stelletje nazifasciocommunisten.

Itastijl | 06-11-11 | 14:19

imho het verschil tussen SP en PVV is dat SP wacht om aan de macht te komen en PVV erin is gejankt. "jullie doen ook nooit wat, jullie willen geen verantwoordelijkheid nemen"... En dit komt mede door de rechtse angst voor de SP fascisten. (vergelijkbaar met de angst voor PVV fascisten)

Itastijl | 06-11-11 | 14:18

vraagstaart | 06-11-11 | 14:08

Dat is ook het mooie aan jullie systeem, je licht de hele wereld op zo'n vreselijke manier op dat geen hond gelooft dat ze vreselijk worden opgelicht. Nu doen jullie dat ook goed met die mooie omfloerste termen, Internationaal Monetair Fonds, wie heeft die prachtige naam eigenlijk bedacht? Die federal reserve vind ik dan persoonlijk wel weer een beetje minder, maar goed, soms loopt het mee en soms loop het tegen.

Btw, hoeveel geld hebben jullie nu eigenlijk echt, er gaat een verhaaltje over een paar honderd biljoen, maar zeg eens eerlijk, het is toch wel ietsjes meer wat jullie met ruim 200 jaar oplichten hebben verdiend?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 14:18

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:50 Dank je. We zijn er zelf best trots op en China is natuurlijk een godsgeschenk. Een gemeenschappelijk vijand die we vooral moeten cultiveren, want zo houden we hier de Reihen fest geschlossen :-) . Oorlog is vrede tenslotte, Orwell zei het al. En dat niet alleen: (economische) oorlog kost geld en raad eens bij wie de regeringen dat geld gaan lenen?

Het is net Risk spelen met je debiele broertje dat Afrika heeft en jijzelf verder alles. Relaxed, en bij elke beurt wordt de voorsprong in legers groter. Kan me niet lang genoeg duren.

vraagstaart | 06-11-11 | 14:16

La Bailaora | 06-11-11 | 13:24

We denken er dus hetzelfde over, maar het LPF debacle moet toch ook u de ogen geopend hebben inmiddels?

drenkeling69 | 06-11-11 | 14:11

@farm | 06-11-11 | 13:42 Welnee. De tijden zijn veranderd maar de mensen zijn nog even goedgelovig. Geef ze de illusie dat alles wel meevalt, schets afschuwelijke vergezichten voor diegenen die uit de pas willen lopen en elimineer die paar die het èn door hebben èn in staat zijn om onrust te kweken.

Weet je: we hebben geïnvesteerd in een film (kaskraker: The Matrix, flink aan verdiend) waarin we nota bene op allegorische wijze hebben laten uitleggen wat we doen en nòg worden ze niet wakker! Zo erg is het.

vraagstaart | 06-11-11 | 14:08

Wilders is géén fascist, als je weet wat fascisten met hun politieke tegenstanders doen. Ik word niet opgepakt, verhoord, gemarteld, gevangen gezet, naar een werkkamp gedeporteerd of erger als ik kritiek op hem heb. En dan nog wat. Iemand die de koran vergelijkt met Mein Kampf, doet-ie dat omdat-ie Mein Kampf zo'n geweldig tof boek vindt? Nee, Wilders is gewoon een eierwekker: gaat té snel af en je kunt hem moeilijk uit zetten.

redsniper | 06-11-11 | 14:04

@ Bas Paternotte
Zeg Bas, mag ik eens weten wat jij eigenlijk stemt ? Ik begrijp dus dat het niet de SP of PVV is, maar wat is het nu eigenlijk wel ? Ik wordt persoonlijk een beetje moe van mensen die mij heel precies kunnen vertellen wat ik niet zou moeten stemmen, maar steevast verzuimen wat het dan wel zou moeten zijn, terwijl dat misschien toch veel nuttiger is. Graag volgende keer een duidelijk stemadvies Basje. En dan nog een kleine onderbouwing met het "waarom". Ik ben namelijk erg benieuwd. Je toegenegen,

Marcus Porcius Cato | 06-11-11 | 13:59

Magnum Force | 06-11-11 | 13:46
Je hebt altijd 'voor' en 'tegen'. U verwees naar een plemp met daarin vernoemd de partijen als SP en PVV, die zouden volgens u dus alleen maar overal 'tegen' zijn. Vandaar dat ik 'overdreef' om een punt te maken.

Die Partijen hebben gewoon een partij program, daar staat bij beiden gewoon een heleboel in wat ze wel en niet willen. Of je het daar mee eens moet zijn is ten tweede, maar het klopt dus gewoon niet wat u beweert.

La Bailaora | 06-11-11 | 13:55

*bruin overhemd strijken doet*

necrosis | 06-11-11 | 13:55

@NO MORE TEA FOR ME! | 06-11-11 | 13:10
Ik kan mij in uw voorstelling van zaken geheel vinden. Maar is er natuurlijk geen reden om op deze manier blijvend uw leven te laten vergallen. Of wilt u op deze manier oud worden?
Als de frustratie u dermate tot de lippen staat, wordt het tijd voor positieve actie. Misschien minder gaan werken en derhalve minder verdienen en dus ook minder belasting betalen? Of stemmen met uw voeten en de wijk nemen naar een ander land?
Dat laatste heb ik overigens gedaan.

Magnum Force | 06-11-11 | 13:55

Mooie column.

Ben Adam | 06-11-11 | 13:52

@farm | 06-11-11 | 13:42

Klopt, vroeger kwamen ze nog wel eens echt in opstand, tegenwoordig hebben ze daar de ballen niet meer voor.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:51

@texritter | 06-11-11 | 13:42
Inderdaad. En er zijn wel meer landen (en werelddelen) die zobeschouwd ook nogal 'apart' zijn.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:51

@vraagstaart | 06-11-11 | 13:39

Die ESM staatsgreep houden jullie goed buiten de publiciteit, dat moet ik je nageven. Gelukkig hebben jullie Berlusconi goed onder de duim, hij voelde zich vast behoorlijk in de ballen getrapt, maar ach, daar komt hij wel weer overheen.

Btw, lukt het al een beetje met China?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:50

Nou het grote intellect heeft weer gesproken! Wat een nonsens allemaal hierboven

dapperebobo | 06-11-11 | 13:49

JoranVanderdood | 06-11-11 | 13:42
Je vergeet de auto van Albayrak.
De zorgpremie stijgt door vergrijzing, uitkeringsimmigratie helpt ook al niet.

Geemp | 06-11-11 | 13:48

@18konijn | 06-11-11 | 13:47
En daar is hij bepaald niet uniek in, helaas.

vetkleppert | 06-11-11 | 13:48

@Greed=Good | 06-11-11 | 13:34
Een belangrijk kenmerk van de fascist is dat hij geen andere, afwijkende meningen duldt. Een fascist kan wel democratisch worden gekozen, maar neemt vervolgens per definitie een loopje met diezelfde democratie.

18konijn | 06-11-11 | 13:47

@La Bailaora | 06-11-11 | 13:09
Waar leest u in mijn plempsel dat het fout is om tegen fascisme te zijn? Ik beweer slechts dat het getuigt van een zekere geestelijke armoede om stelselmatig op te sommen waar je overal tégen bent, in plaats van uit te dragen waar je nu eigenlijk vóór bent. Maar ja, om dat laatste te formuleren vergt nu eenmaal meer denkwerk dan simpelweg "tégen" roepen.

Magnum Force | 06-11-11 | 13:46

Laten we even een minuut stilte brengen aan al het op bestiale wijze slachten van vee die het offerveest nodeloos met zich mee brengt

ziende blind | 06-11-11 | 13:43

@vraagstaart | 06-11-11 | 13:39 | + 1 -
Move Zig, for great Justice.

Überbottehork | 06-11-11 | 13:42

Ja laten we maar op die graaiers van de VVD stemmen. En dan volgende keer niet boos zijn als de zorgpremies weer stijgen, het basispakket verder wordt uitgehold, je een miljoenmiljard aan eigenrisico mag betalen voor je geholpen wordt in het ziekenhuis, nog meer van onze bevoegdheden en centen naar pleuropa gaan, meer louche bouwbedrijven overgeprijsde opdrachten krijgen, betaald uit taxpoet en meer VVD burgemeesters zich per taxi 5 km laten vervoeren voor 5000 euro door het taxibedrijf van hun zoon.

JoranVanderdood | 06-11-11 | 13:42

Ach, kapitalisme is de uitbuiting van de ene helft van de bevolking door de andere. Communisme daarentegen is het precies het omgekeerde ......

Oldtimer50 | 06-11-11 | 13:42

vraagstaart | 06-11-11 | 13:39

Je vergeet een ding, de tijden zijn veranderd en zo ook de mensen!

farm | 06-11-11 | 13:42

@AntiSoof | 06-11-11 | 13:37
Zo heb ik het ooit geleerd, inderdaad. Maar ik dacht dat die fasces een staf (knuppel) was.

vetkleppert | 06-11-11 | 13:40

Hulde @ drenkeling69 !

Exorbis | 06-11-11 | 13:40

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:19 Het is helemaal niet de bedoeling dat ze aan het werk gaan natuurlijk. Wij zijn allang short gegaan op de Euro, dus een failliet van Griekenland gaat ons geld opleveren. En met Italië gaan we de èchte grote klapper maken.

Eigenlijk doen we hetzelfde als met Engeland destijds, na de Frans-Engelse oorlog. In één klap de hele economie van ons, zonder ooit iets aan die economie te hebben bijgedragen - doe dat maar eens na!

Nou ja, dan doen we nu dus na. Maar dan wat groter. Heel Europa is van ons en het mooiste is: volkomen legaal. Niets kunnen jullie nog doen als dadelijk onze ESM-staatsgreep gepleegd is.

All your money are belong to us, resistance is futile! *maniakale lach*

vraagstaart | 06-11-11 | 13:39

De zeer sympathieke Roemer bouwt de partij op een positieve manier op, maar van Raak breekt het met zijn negativisme zo weer af, helaas.
Van Raakt draait op roddels (Curaçao), en dat hoort niet bij een partij die altijd naar de feiten oordeelt.

farm | 06-11-11 | 13:38

SP, PVV, CDA, GL. Één pot nat, heel politiek Den Haag. Vanalles beloven, gekozen worden en dan toch lekker iets anders doen. Of het nu de WAO-leeftijd is, Kunduz, de vaderlandsche lange arm der wet of dat gedrocht van een Europa.

Überbottehork | 06-11-11 | 13:38

AntiSoof | 06-11-11 | 13:34

Lol, dat is de stumper die minnetjes geeft aan Europa- kritische reacties. Een lictor dus; fascist in staatsdienst.

Geemp | 06-11-11 | 13:38

@AntiSoof | 06-11-11 | 13:34
Iemand met een staf.

vetkleppert | 06-11-11 | 13:36

@Twee Jeetjes | 06-11-11 | 13:32

Komt Jack de Vries terug?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:34

Lol, ik lees net op Wiki dat in het oude Rome en fascist een soort regeringsbewaker is: een lictor. Het is dus eigenlijk een soort beveiliger van een ambtenaar of regeringslid.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:34

18konijn | 06-11-11 | 12:47
Wil je een lijstje met gekozen fascisten? Laten we beginnen met de reeds genoemde neofascisti. Haider? Wilders? Wat is jouw definitie van fascisme?

Greed=Good | 06-11-11 | 13:34

@Geemp | 06-11-11 | 13:25

Was het maar zo een feest dat we er af waren.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:32

De PvdA was bij de ene verkiezingen half, en bij de andere verkiezingen dubbel zo groot als in de peilingen van Maurice de Hond twee maanden daarvoor. Je kan dus geen peil trekken op zijn peilingen. In de aanloop naar de verkiezingen wordt er zoveel gesjoemeld met de stemmen dat alles toch anders wordt. Wedden dat het CDA dan met een electoraal kanon komt die ze nu aan het klaarstomen zijn?

Twee Jeetjes | 06-11-11 | 13:32

Als de SP een partij is van haar eigen "principes", geeft ze de zetels netjes terug.

smdyasc | 06-11-11 | 13:31

Haarkopje | 06-11-11 | 13:27
Die keutel trokken ze meteen in toen er kritiek kwam. Daarna niets meer van gehoord. Daar heb je dus helemaal niets aan. Wat dat betreft is Pim Fortuijn dus een held. Heeft het zelfs met zijn leven moeten bekopen.

La Bailaora | 06-11-11 | 13:29

@Geemp | 06-11-11 | 13:25
Zeker. Men kijkt elke dag minstens 3 uur naar het boze oog.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:29

De SP was de eerste partij in Nederland die moslims het land wilde uitzetten. Zover durft zelfs de PVV (nog) niet te gaan.

Haarkopje | 06-11-11 | 13:27

@vetkleppert | 06-11-11 | 13:23
Nee, Jungeaanse psychoanalyse. Hij (her?)ontdekte het verschijnsel en beschreef het. De hele maatschappij is vergeven met symbolen. Dat is dus manipulatie. Alu-hoedjes vermoeden dat ook wel, denk ik.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:27

wat een lullig stukje tekst. Totaal voorbijgaand aan de ontmaskering van de PVV als merknaam van de VVD. Geleuter om te scoren met de bekende sappige clichés

Ed71886710 | 06-11-11 | 13:26

@Geemp | 06-11-11 | 13:18

Goeso, nu nog iets verder spitten en er achter komen wie er werkelijk achter zitten.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:25

AntiSoof | 06-11-11 | 13:22
Dat was vroeger, tegenwoordig heb je de publieke omroepen.

Geemp | 06-11-11 | 13:25

@texritter | 06-11-11 | 13:20
Het vervelende met het woord fascisme is dat het zo moeilijk definieerbaar is. De Romeinse overheersing was een goed voorbeeld daarvan. Dat was op fascisme gestoeld.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:25

drenkeling69 | 06-11-11 | 13:07
Ik zal je er toch even fijntjes je geheugen even opfrissen, vooral over Van Dam, Melkert, de Graaf, RosenMoller en Kok:
www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?A...

Maar mooi dat je toch begint in te zien dat het beleid de laatste 40 jaar niet zo slim was. Welkom.

La Bailaora | 06-11-11 | 13:24

@AntiSoof | 06-11-11 | 13:22
Da Aluhoed code?

vetkleppert | 06-11-11 | 13:23

@Geemp | 06-11-11 | 13:18
Het is eng hoe dicht bij het is. Maar nogmaals, je moet eens zoeken naar de symbolen. Trouwens, symbolen zijn sterker dan woorden. Die spreken meteen het onderbewuste aan.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:22

@vraagstaart | 06-11-11 | 13:10

Lukt het een beetje om die luie grieken weer aan het werk te krijgen? Welk lui volk wil nog meer niet hard genoeg voor u werken en gaat u hierna aan het werk schoppen? Ik zou eerst de Italianen doen en daarna de Fransen, de Spanjaarden en de rest van Europa in januari dan maar?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:19

AntiSoof
Fascisme is een anti-democratische (Europese Unie) militaristische (troepen in Afghanistan, bommen op Libië) en racistische (blank is slecht) ideologie.
Herkenbaar?

Geemp | 06-11-11 | 13:18

@vraagstaart | 06-11-11 | 13:02
Dank, ga het binnenkort zeker checken.

@all
prettige zondag en gaat in vrede
*out*

Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 13:16

Fascisme? Dat is toch een politieke groepering? Sterker nog, misschien ís politiek zelf wel fascisme. Kijk alleen maar naar de symbolen in kerken en regeringsgebouwen. Daar vind men vaak de symbolen van het fascisme; een bundel aren (of pijlen) samen met een bijl.

AntiSoof | 06-11-11 | 13:14

Lol @ vraagstaart.
lekker op dreef..

Geemp | 06-11-11 | 13:12

@drenkeling69 | 06-11-11 | 13:07

Die crisis hebben we gecreëerd om u anaal nog iets verder uit te wonen. Bukt u even?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:10

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:05 U ziet dat zwarte busje voor uw huis toch wel staan hoop ik? Begrijpt u ook de boodschap die wij daarmee willen geven?

Gaat uw dochtertje nog steeds via dezelfde weg naar school?

En als het beeld van uw PC-webcam me niet bedriegt, mag u zich wel eens scheren ook als is het zondag.

vraagstaart | 06-11-11 | 13:10

@Magnum Force | 06-11-11 | 12:58 |
.
U bedoelt positief zijn, de schouders eronder en 80% van je inkomen gedwongen af staan aan de staat?
Om van dat geld vervolgens:

*Achterlijke oorlogen in den vreemde te voeren?
*Wapens als JSF aan te schaffen?
*Miljarden te geven aan Afrikaanse dictators.
*Een biljoenen EU pot te spekken waarmee luie zuid Europeanen van hun natje en droogje blijven voorzien?
*Uitkeringen te financieren van mensen die hierheen kwamen op basis van leugens en bedrog?
*Om een leger aan hulpverleners te betalen die de mislukte kinderen van immigranten wel effe op het rechte pad gaan helpen? (not)
*Om de salarissen van hele onnodige bestuurslagen mogelijk te maken?
Enz enz enz.
.
Ik dacht het effe niet dat ik daar positief over kan zijn en met plezier mijn schouders onder zet.
Nederland kan voor mij dood vallen op de wijze hoe het hier functioneert.

NO MORE TEA FOR ME! | 06-11-11 | 13:10

Magnum Force | 06-11-11 | 12:58
Dus het fout om tegen het fascisme te zijn? Lekkere jongen ben jij.

La Bailaora | 06-11-11 | 13:09

Weinig mis met gezonde gemeenschapszin. En het is het bij gebrek aan beter verhaal denk ik.

Neut | 06-11-11 | 13:08

Het is zo jammer dat die rechtse lui de feiten nooit zo goed kennen. De VVD heeft decennia lang in de regering gezeten, samen met neoliberale partijen als pvda, cda en d'66. Vanaf begin jaren 80 hebben ze geen benul gehad wat ze met de inferieure allochtoon aanmoesten en hebben ze zo de getto's gecreëerd in grote steden. En voor de duidelijkheid, begin jaren 80 liet de SP bij monde van kameraad Jan Marijnissen al duidelijk weten dat de allochtoon verplicht moest worden om de taal te leren en ze niet allemaal bij elkaar dienden te wonen. Om maar te zwijgen van de afkeer van de rechtse graaiers bij banken en andere financiële instituties die ons de crisis hebben geschonken.

drenkeling69 | 06-11-11 | 13:07

Geldt dat "Weg met de opportunisten." ook voor de betreffende stemmers?

Woods | 06-11-11 | 13:06

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:59

Uw familienaam begint toevallig met een R en u voelde zich erg in het kruis getrapt door de woorden van president Jackson? Nog veel spijt dat de schutter hem niet goed raakte?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 13:05

@La Bailaora | 06-11-11 | 13:01
Harry en consorten zijn een puist in de SP. Puisten moet je met rust laten totdat ze rijp zijn. Dan kun je ze uitknijpen, en zijn ze snel weg.

rara | 06-11-11 | 13:03

@vetkleppert | 06-11-11 | 12:59
Eens. Openlijke individualisten voorop.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 13:02

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 12:57 Als je dat interessant vind (en ook waarom ze
socialisten, communisten en fascisten zien als varianten op hetzelfde thema) is deze link misschien iets voor je? hoevrijdenkjij.nl/

vraagstaart | 06-11-11 | 13:02

rara | 06-11-11 | 12:40
Juist nu gaat men er mee aan de haal. Ontkennen is al wat overblijft. Dat MSM vooral links is is het geluk van die lui, vandaar dat het verder niet opvalt.

La Bailaora | 06-11-11 | 13:01

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:48 Wat u daar stelt getuigt van een geestelijke afwijking. Waarschijnlijk komt u te veel op de verkeerde plekken op Internet, één van de redenen dat wij die vrijheid van Internet graag aan banden leggen.

Wie "wij" zijn kan ik u uiteraard niet vertellen, maar wij zorgen er wel voor dat mensen zoals u niet op plekken terecht komen waar ze een einde zouden kunnen maken aan deze situatie die dus niet bestaat.

En als ze daar per ongeluk wèl komen, dan weten we daar wel raad mee zoals Jackson, Lincoln, Kennedy en iets dichterbij: Fortuyn u wel kunnen vertellen.

O nee, dat kunnen ze niet. Dat was nou net het idee erachter. Hahaha. Sorry.

Maakt u het niet te laat hier overigens? Morgen weer vroeg op en fietsen verkopen graag, de schoorsteen moet ook roken. De onze dus.

vraagstaart | 06-11-11 | 12:59

@Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 12:57
Alle -isten zijn eenheidsworstisten.

vetkleppert | 06-11-11 | 12:59

macro economische inzichten op het niveau van een kleuter.
aceofspades | 06-11-11 | 12:15

De monetaire unie getuigt wel van macro-economisch inzicht, bedoel je dat?

Geemp | 06-11-11 | 12:58

@aceofspades | 06-11-11 | 12:15
Kudo's voor deze fraaie tegel.
Sommige partijen zijn het beste te omschrijven als "tegenpartijen" die derhalve voornamelijk "tegenstemmers" trekken. Tégen buitenlanders. Tégen rijken. Tégen bonussen. Tégen religies. Tégen bevolkingsgroepen. Tégen immigratie. Tégen auto's. Altijd maar tégen, nooit eens ergens vóór in de zin van positief, schouders eronder, vooruitkijken.
Kortom, partijen voor losers. Bevolkt met losers.

Magnum Force | 06-11-11 | 12:58

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:15
Aardig testje. Principieel libertariër en practisch centrist hier. Who knew?
De test gaat over opvattingen over vrijheid. De hoek Socialist/Communist/Fascist had vervangen kunnen worden door "voorstander van een totalitair régime." Nu lijkt het alsof de makers van de test socialisten, communisten en fascisten één pot nat vinden. Maar misschien vinden ze dat ook.

Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 12:57

"pre-CDA’er Jan de Quay heulde met de Duitsers en werd er alsnog premier mee".
Vanwege de tegenwoordige diep vriendschappelijke relatie met Duitsland en de Duitsers, zou het beter zijn te schrijven; 'de Quay heulde met de nazi's en werd......'

Hanxie | 06-11-11 | 12:56

Het Horst Wessellied wordt in het stukje niet geheel correct geciteerd. Het moet zijn:
Die Fahne hoch!
Die Reihen fest geschlossen!
SA marchiert mit ruhig festem Schritt.

Op de wijs van een oud socialistisch strijdlied en zeemanslied.

Jezus_Boeddha | 06-11-11 | 12:55

@ Bas Paternotte:
Leuk verhaal, lekker kort. En je weet: schrijven is schrappen...

F. von Zeikhoven | 06-11-11 | 12:54

Extreem rechts (Huidig kabinet) vraagt om een beetje links (SP)voor evenwicht.

nokkenaskettingklem | 06-11-11 | 12:53

In de jaren '80 werd van de SP al gezegd dat ze neo-fascisten waren. Maar dat kan helemaal niet want Heil Emile klinkt nergens naar. Dat weet toch iedereen...

F. von Zeikhoven | 06-11-11 | 12:52

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:40

Het monetarisme is een veel beter systeem, u mag u deaud werken voor uw schulden die maar niet kleiner worden. We vertellen u wel dat u vrij bent en in een democratie leeft, eens in de 4 jaar mag u ook stemmen voor de buhne als u daarna maar snel weer gaat werken om onze geldhonger te stillen. Mocht er een land zijn dat probeert onder het juk uit te komen dan storten we u financieel in de afgrond en plegen we een aanslag op uw president. Uiteraard blijven we wel uit de schijnwerpers.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:48

aceofspades | 06-11-11 | 12:15 |
De moderne maatschappij is voor een groot deel het resultaat van de druk die deze Schlechtweggekommenen hebben gezet. Via communisme en socialisme, maar in eerste instantie via het Christendom. Nu die Schlechtweggekommenen redelijk goed weg kunnen komen begint het flink te schuren, zowel binnen de christelijke politieke partijen als binnen de van oorsprong communistische en socialistische partijen. En nieuwe Schlechtweggekommenen dienen zich aan, vol ressentiment, vol haat, brengen hun eigen God en hun eigen Heilige Boek mee en houden ons een spiegel voor, laten ons zien hoe haatdragend wij waren, nog niet echt zo lang geleden.

Schoorsteenveger | 06-11-11 | 12:47

@Greed=Good | 06-11-11 | 12:39
"Democratisch uitgevoerd fascisme"? Zelden een komischer contradictie gelezen!

18konijn | 06-11-11 | 12:47

@rara | 06-11-11 | 12:35 Ja, maar daar trap ik mooi niet in! het posten van een telefoonnummer hier leidt onherroepelijk naar GSiberië, waar ik mijn dagen mag slijten met HeadsOrTails/nattebever, Brullio, hottehond, Fleauxe, Van Dal en meer van dergelijke onverbeterlijke onaangepasten.

Dus sorry....

vraagstaart | 06-11-11 | 12:46

@Deus Absurdia | 06-11-11 | 12:38
Die duizend leipo's van jou waren nooit zo leip geworden als ze niet op typisch socialistische wijze kapotgeknuffeld waren.

vetkleppert | 06-11-11 | 12:44

@Hölzenbein | 06-11-11 | 12:35
Jij zei om 12:27 dat ik het niet snap, en vervolgens zei je me om datgene wat ik niet snap uit te leggen. Dat kan ik dus niet, want ik begrijp niet wat ik niet snap. Snap je?.

rara | 06-11-11 | 12:43

La Bailaora | 06-11-11 | 12:32 | + 1 -
U verwijst naar haar antisocialistisch manifest?

van Nazareth | 06-11-11 | 12:42

PVVers zijn geen fascisten.
PVVers zijn wel nationalisten, en daar is niets mis mee.
Links NL daarentegen heeft NL nu wel lang genoeg weggegeven aan vreemden die hier niet aarden.
(zolang dat een groot deel v/d de bevolking het nu echt helemaal zat is)
Niet de PVV de schuld geven dus.

NO MORE TEA FOR ME! | 06-11-11 | 12:41

@La Bailaora | 06-11-11 | 12:37

Yup, en hun geldhonger is niet te stillen, oom dagobert is er niks bij.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:40

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:28 Zie mijn tegel van 12:38. Familieleden mogen mee of worden later nagezonden.

De macht aan het volk! Maar daar hoort u dus niet bij, op zo'n manier.

vraagstaart | 06-11-11 | 12:40

@La Bailaora | 06-11-11 | 12:34
Partijgenoten die elkaar openlijk afvallen, daar gaat de pers mee aan de haal. Voeg het woordje 'antisemiet' in, en je hebt een internationale mediarel die maandenlang duurt.

rara | 06-11-11 | 12:40

Als je Wilders en zijn beweging fascistisch noemt, maak je je aan niks meer schuldig dan politicologische kennis.
Wilders is een fascist. KLaar. Niks mis mee. Het is een stroming die wat slechte pr heeft gehad in het verleden, maar daar kunnen de huidige fascisten, zoals de neofascisti in het Italiaans parlement, weinig aan doen. De stroming is, mits democratisch uitgevoerd en er is geen enkele aanwijzing voor het tegendeel in het geval van de groepwilders, net zo legitiem als elke andere.

Greed=Good | 06-11-11 | 12:39

@vetkleppert | 06-11-11 | 12:27 Ja. Een heropvoeding in een gulag (socialistische variant) of Arbeitslager (nationaal-socialistische naam) is daarvoor de meest geschikte oplossing.

Melden aub bij uw politieke commissaris.

vraagstaart | 06-11-11 | 12:38

@vetkleppert:
"Communisme en islam zijn zieke, vrijheidsberovende en moorddadige ideologieën die je nergens mee hoeft te vergelijken."
Dat ontken ik ook helemaal niet. Net zoals ik ontken dat het christendom en Wilders daar ook wel pap van lusten. Maareh.. dat zijn woorden.. nu de daden.

Zal ik je een grap vertellen:
Volgend jaar komen aleen al in Rotterdam ongeveer 1000 mentaal instabiele leipo's, junks en ander straatvolk op .. straat. Bezuinigingen. (dus geen opvang meer). Weet je waar die gaan 'wonen'? Hint: in de wijken waar veel PVV gestemd wordt, de zgn. achterstandswijken. En dat allemaal dankzij beleid dat de PVV van harte ondersteunt.
Korte termijn politiek en onderbuikgevoelens is dan misschien stoer.. dat mes snijdt wel aan twee kanten.. een soort harikiri in de onderbuik dus.. begrijp je?
Zet dat nu eens tegen die stoere woorden...
en? ben je tevreden? en volgend jaar ?

Deus Absurdia | 06-11-11 | 12:38

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:31
Ik denk dat het systeem waar je je terecht grote zorgen over maakt gewoon corporatisme/feodalisme is. Een terugkeer naar de tijden van Lodewijk de XIV, waarin alle burgers als citroenen worden uitgekleed.

La Bailaora | 06-11-11 | 12:37

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:33
Heb je het telefoonnummer van Marcel? Misschien kan hij me redden uit deze intense geestelijke verwarring.

rara | 06-11-11 | 12:35

@rara | 06-11-11 | 12:34
Dat snap ik niet, waarom zeg je dan dat andere mensen het niet snappen als je het zelf niet snapt?

Hölzenbein | 06-11-11 | 12:35

rara | 06-11-11 | 12:29
Onzin. Je kan altijd een 'signaal' afgeven, zelfs op zo'n politieke manier dat Harry niet in zijn hemd komt te staan, zoiets als: 'het was een beetje dom van Harry', 'Harry meent dat zelf, wat hij mag, maar het is niet de visie van de SP', of wat dan ook. Daar wacht ik nog steeds op.

La Bailaora | 06-11-11 | 12:34

@Hölzenbein | 06-11-11 | 12:27
Als ik het niet snap kan ik het ook niet uitleggen.

rara | 06-11-11 | 12:34

@rara | 06-11-11 | 12:24 Dat is inderdaad een gemis. Ook wetenschappelijk belangrijke toetsvragen zoals top-onderzoeker Jaap van Domselaar die zou stellen, ontbreken. Denk daarbij aan:

Moet Mauro / Nelsa / (willekeurige negerT) onmenselijk worden uitgezet of laat u uw hart spreken en mogen ze blijven omdat er tenslotte plaats en geld genoeg is?

Draagt u graag zwarte laarzen terwijl u geen SP stemt en/of Thomas von der Dunk heet?

Enzovoort. Maar zie het als een indicatie.

Links en liberaal in combinatie bestaat trouwens niet. je bent òf links en dus goed, òf een crypto-fascist met een kapitalistische inslag ("liberaal", in de volksmond) òf een oud-rechtse, religieus besmette conservatief. Ik heb dat van Marcel van Dam zelf dus dan is het waar.

vraagstaart | 06-11-11 | 12:33

van Nazareth | 06-11-11 | 12:29
Lees jij eerst nog even het stukje van Pamela Hemelrijk...

La Bailaora | 06-11-11 | 12:32

@van Nazareth | 06-11-11 | 12:29

Monetarisme: 1 familie bezit alles

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:31

H.Stiglitz | 06-11-11 | 12:28
Bangmakerij.

Geemp | 06-11-11 | 12:30

Communisme; Met z'n allen niks.
Kapitalisme: Sommigen heel veel, waar ze voor uit komen.
Socialisme: Sommigen heel veel,waar ze niet voor uit kopmen.
Fascisme: Zie voorgaanden.

van Nazareth | 06-11-11 | 12:29

@La Bailaora | 06-11-11 | 12:16
Zulke discussies kun je beter niet via de media voeren. Ik hoop slechts dat Harry bij de volgende verkiezingen ergens op plek 35 komt te staan.

rara | 06-11-11 | 12:29

Als straks de SP de grootste partij van Nederland wordt zullen we met zn allen nog spijt hebben dat we Cohen zo hebben afgekraakt.

H.Stiglitz | 06-11-11 | 12:28

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:15

Ik scoor overal een "Eensch", wat nu?

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:28

"Want wanneer PVV-stemmers opeens links gaan stemmen zijn ze óók geen fascist meer. "
Inderdaad en andersom werkt het ook zo: Zodra een gutmensch geweld gebruikt is het per definitie geen gutmensch meer ......... al zijn zijn idealen onveranderd gebleven.

Hobbykip | 06-11-11 | 12:27

@rara | 06-11-11 | 12:13
Jij snapt het dus helemaal niet. Leg het anders even uit voor de mensen die het volgens jou niet snappen.

Hölzenbein | 06-11-11 | 12:27

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:15
100%. Is dat "erg"?

vetkleppert | 06-11-11 | 12:27

Schoorsteenveger | 06-11-11 | 12:23
Dat extra sprongetje is niet nodig, de SP zal onmiddellijk de Pvda aan de macht helpen als de kans zich voordoet.

Geemp | 06-11-11 | 12:26

@Muxje | 06-11-11 | 12:01

Btw, hebt u het ESM verdrag al bestudeerd? Onze soevereiniteit wordt definitief weggeven, geen journalist die er over schrijft.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:25

@vraagstaart | 06-11-11 | 12:13
Liberaal, en links. Maar dat wist ik al.

In jouw test komen geen vragen voor over Paul de Leeuw, Joden of moslims. Hoe representatief is die test dan nog?

rara | 06-11-11 | 12:24

@Muxje | 06-11-11 | 12:01

Even heel simpel uitlegt. U brengt 100,- naar de bank, uw bank mag nu, geheel gelegaliseerd, maar liefst 2000,- uitlenen. Stel dat u 3% rente beurt en dat uw bank 5% vraagt aan de geldleners, uw krijgt dus 3,- voor uw geld waar u hard voor hebt moeten werken en de bank beurt maar liefst 100,- een winst van 3300%. Dit is de kern van het monetaire stelsel.

En voor een ieder die het beter weet, onthoud wat de kern is, de kern is pure oplichting. laat u niet in de war brengen door allerlei mooie termen als Internationaal Monetaire Fonds.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:23

Die 200.000 die nu naar de SP springen zijn, zo zal links redeneren, precies diegenen die op tijd hebben ingezien dat die PVV echt fascistisch is en dus ook op tijd de wijk hebben genomen. Die 200.000 zijn eigenlijk, zo zal links oreren, goede mensen die dwalende waren, die misschien uit protest en uit frustratie het een keerje gewaagd hebben om op een ander te stemmen maar nu gelukkig tot bezinning inkeer zijn gekomen. Die 200.000 zijn, zo gaat links ons vertellen, het levende bewijs dat de boodschap van de PVV een verkeerde, een foute, een verderfelijke boodschap is en de goede mens uiteindelijk niet zal aanspreken.
En dat ze naar de SP springen en niet naar de PvdA, tja, dat is, zo zal de PvdA ons vertellen, omdat de sprong niet in één keer te groot kan zijn natuurlijk. Via Hans Spekman kunnen die 200.000 weer teruggeleid worden naar het ware geloof.

Schoorsteenveger | 06-11-11 | 12:23

aceofspades | 06-11-11 | 12:15 |
High five!

sjaakdeslinksesul | 06-11-11 | 12:20

Maar natuurlijk zijn SP'ers fascisten. Pak voor de grap hun partijprogramma er maar eens bij en vul joden (of moslims) in voor speculanten/bankiers, zionisme (of islam) voor neoliberalisme, en Goebbels himself zou het ze niet nadoen.

sjaakdeslinksesul | 06-11-11 | 12:20

@vraagstaart | 06-11-11 | 11:58

Ik heb slechts 1 mening die ik met verve in het rond strooi, het hele monetaire stelsel is een grotere last op onze schouders dan welk ander systeem ook. Zsm uitroeien dat systeem.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:17

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:14
Ik ook, ik kan er maar 1 verzinnen en die begint met een i.

La Bailaora | 06-11-11 | 12:17

rara | 06-11-11 | 12:11
Ik had graag toch een wat 'dimmend' geluidje van of Marijnissen of Roemer willen horen. Is belangrijk voor de balans.

La Bailaora | 06-11-11 | 12:16

Het zijn beiden adepten van wat Nietzsche ooit zo mooi heeft aangeduid met "Ressentiment der Schlechtweggekommenen". De een geeft de schuld van alles aan de buitenlanders, de ander aan de rijken. SP en PVV, bewegingen vanuit de onderkant, een neerwaartse spiraal waar men met de beste wil van de wereld niet kan voorstellen dat er nog een uitvinding, een bedrijf, een kunstwerk of een Nobel prijs uit voorkomt. Droevige ressentiment bewegingen met sjabloonachtige oplossingen en macro economische inzichten op het niveau van een kleuter.

aceofspades | 06-11-11 | 12:15

@rara | 06-11-11 | 12:05 Hier, zelfdiagnose. 10 vragen en je weet hoe erg het met je is ;-) www.sturman.net/quiz/politiek/

vraagstaart | 06-11-11 | 12:15

Je hele eerste alinea volblaffen met perverse nonsens en dat aan het begin van de tweede alinea dan ronduit toegeven ("geleuter natuurlijk"), daarmee erkennende dat het je er slechts om te doen was de aandacht van de lezer te trekken is een misselijke pootjehaaktruc, waarmee je blijk geeft van een diepe minachting voor je lezers. En die kunnen zich nog slechts afvragen: waarom zou de rest van die column na zo'n zwak begin in godsnaam wél de moeite waard zijn?

18konijn | 06-11-11 | 12:15

@La Bailaora | 06-11-11 | 11:56

Ik ken nog een systeem wat veel erger is, daarbij vergeleken waren Marx, lenin en zelfs Hitler kleine kinderen.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 12:14

rara | 06-11-11 | 12:10 Goed genoeg bij deze

Bokito ergo sum | 06-11-11 | 12:14

@rara | 06-11-11 | 12:05 Dat is heel, heel kwalijk. Maar misschien ben je wel een libertariër, misschien eentje die nog uit de kast moet komen?

vraagstaart | 06-11-11 | 12:13

@Einde van de Domheid | 06-11-11 | 12:01
Lees anders eerst even wat Bas schrijf. Misschien dat je dan snapt waar-ie het over heeft.

rara | 06-11-11 | 12:13

De echte fascisten bevinden zich in het gematigde midden.

Geemp | 06-11-11 | 12:13

Zoals al eerder gezegd, dit is te wijten aan het mauro effect. Los daarvan is elke politieke overtuiging potentieel gevaarlijk. Teveel hellend naar een van beide kanten heeft ongewenste effecten. De overdaad aan politieke keuzes heeft ons de afgelopen decennia rustig kabbelend door de tijd geholpen, echter door de huidige omstandigheden worden mensen, gevoed door berichtgeving en onderbuik gevoelena, gedwongen meer principiële keuzes te maken en richting te kiezen.

Dhr. W. Anhoop | 06-11-11 | 12:12

@La Bailaora | 06-11-11 | 12:01
Bizar, of een partijdiscipline waar het CDA jaloers op mag zijn?

rara | 06-11-11 | 12:11

Damn, er wordt echt werk gemaakt bij TMG om de blinde angst voor links te voeden. Straks nog een column van Thomas Lepeltak of wat? Kameraad Roemer for president!

www.werkenbijtmg.nl/fe/tpl_tmg01.asp

drenkeling69 | 06-11-11 | 12:11

Dom artikel. Een klassiek voorbeeld van kleinburgerlijk denken langs oude lijnen.
De wereld is veranderd Paternotte.
Helaas leven nog teveel mensen in het verleden.

hanniballetje | 06-11-11 | 12:11

@Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:57
Heb je nooit gezegd dat de SP anti-joods is? Je zei letterlijk dat de SP moest dimmen over de Joden. Trek je dat bij deze in, of blijf je ontkennen?

De SP heeft geen standpunten tegen de Joden.

Dat er een paar enge mensen rondlopen bij de SP die antisemitische denkbeelden hebben ben ik wel volledig met je eens.

rara | 06-11-11 | 12:10

@vetkleppert | 06-11-11 | 12:02

Dat gesol met Mauro's en andere bijzaken is puur voor de Bühne en heeft electoraal geen invloed behalve in de peilingen natuurlijk. Kortetermijndenken.

Dra er daadwerkelijk verkiezingen zijn stemt het overgrote deel echt niet met het hart maar met het verstand. Dan kunnen alle kostbare hobby's en alle zielige Mauro's ongezien de jeweetwel krijgen.

En ja, er blijven altijd nog wat idealisten over. Dat mag ook.

Reinaert | 06-11-11 | 12:08

Ik ben noch socialistisch, noch fascistisch. Wel nationalistisch (met mate). Kan dat?

Vindefin | 06-11-11 | 12:06

Deus Absurdia | 06-11-11 | 11:33

Zeldzame domheid, u mot u opgegeven voor de wetenschap.

Greet wilde juist OOK de Koran verbieden. Zou hij OOK Mein Kampf in vrijheid gedistribueerd willen hebben, hetgeen logischer is en hem ook werd tegengeworpen, dan zou er wellicht een suggestie kunnen leven van verbondenheid of sympathie voor het gedachtegoed uit Mein Kampf.

Nu niet en u praat dus onwaarschijnlijke peop.

NoMinister | 06-11-11 | 12:05

@vraagstaart | 06-11-11 | 11:58
Kun je me even uit mijn identiteitscrisis praten? Ik herken me namelijk in geen enkel punt.

rara | 06-11-11 | 12:05

@NoMinister | 06-11-11 | 12:00
True. Je hoeft maar een klein krasje in al dat groene geleuter te maken en het blijkt gewoon door en door rood te zijn.

vetkleppert | 06-11-11 | 12:04

Bas heeft last van het uitbraken van dronken tweets en gaat de volgende ochtend schelden als hij kritiek krijgt. Dit lijkt door te sijpelen in zijn columns, zonde.

mokum4all | 06-11-11 | 12:04

@vraagstaart | 06-11-11 | 11:58 |

Er is zelfs een extra half uurtje VARA bijgesubsidieerd voor de 'echte' twijfelaar!

*Vraagt zich nog steeds af waarom GS daar niet echt op ingegaan is. Vermoed ook een leuk extraatje voor powned*

Parel van het Zuiden | 06-11-11 | 12:04

Bassiehof ga eens een keer schijten jonguh want volgens mij heb je dikke ogen met je blindheid.

Hölzenbein | 06-11-11 | 12:03

@vraagstaart: Je bent Matthijs vergeten.

Jerry Nick | 06-11-11 | 12:03

@Reinaert | 06-11-11 | 11:58
Was het maar waar. Blijkbaar laten hele volksstammen zich nog steeds beïnvloeden door de meest ranzige emoporno. Anders waren we allang verlost geweest van de mentale waterboarding met al die tearjerkende zogenaamde zieligheid.

vetkleppert | 06-11-11 | 12:02

@neemjemoederindemali 11:53: De Occupy-beweging is geen beweging, het zijn er velen. Ze doen een goede poging om een helder issue te houden en het niet te laten verwateren, maar het is een kwestie van tijd totdat de beweging gekaapt wordt door een assertieve club professionele boe-roepers. Net als Greenpeace destijds. Bovendien, die Occupiers begrijpen de crisis niet. De oorzaken niet, de remedies niet, de actoren niet. Het weinige dat ze weten is nagepraat van de Michael Moore achtige docus die ze gezien hebben. Zoveel wordt wel duidelijk als ze geïnterviewd worden. Niet dat ik er zoveel verstand van heb, maar je hoeft geen expert te zijn om een gebrek aan competentie bij anderen te herkennen.

Prima dat ze protesteren want er is inderdaad van alles mis. Maar om ze groot gelijk te geven gaat mij veel te ver. Wat ik overigens veel enger vind... vrijwel alle politici zijn net zo clueless als die betogers in deze kwestie. Hopelijk worden ze door goede specialisten bijgestaan, en niet door lobbyisten uit het bankwezen. Maar het politiek gebeuren kennende, denk ik dat het laatste helaas wel het geval is.

Muxje | 06-11-11 | 12:01

rara | 06-11-11 | 11:52
Het is bizar dat er nooit kritiek op komt binnen SP. 'Wie zwijgt stemt toe'.

La Bailaora | 06-11-11 | 12:01

Hoe Roemer aan stemmen komt.
Omdat de peilingen gehouden worden onder mensen die de godganse dag geprogrammeerd worden door de radio en Adèle met haar 'Roemer has it'

Den Laef | 06-11-11 | 12:01

Fascisme bepleit toewijding aan een persoon, socialisme aan een groep. Nationalisme is mogelijk bij beiden.
Nee, eigenwoordjes zijn niet te moeilijk, maar af en toe is het 4chan-publiek dat wel.
Net alsof je een mongooltje moet uitleggen wat economie is.

3*links=rechts | 06-11-11 | 12:01

Bas Paternotte, onder welke champpignonkwekerij ben jij uitgekropen. Wat een trienerige Chazia Mourali aandachtshengelarij!! SP heeft al tig keer afstand genomen van dat gedachtengoed. Ruimhartig en breed. Zit het even niet mee met de autopropagande voor de PVV-pravda? Laatste immigratiecijfers gezien? Tsunami van Islamieten? Moehahaha! Polen! (Dat dan weer wel!)

Einde van de Domheid | 06-11-11 | 12:01

vetkleppert | 06-11-11 | 11:31

Mijn idee.

Maarrrrr. Zoals ook bij CO2 komen sommige gebeurtenissen of interpretaties de linkse machtwellustige mens erg goed uit.

De ramp uit WO2 werd omgezet in krankjorum gelijkheidsdenken (= meteen ook einde klassenverschillen zullen ze gedacht hebben, = veel grotere fout dan onjuist onderscheid maken).
De CO2-milieu-HOAX leidt tot maatregelen welke linkse mensen altijd al wilden en waarbij zij zich goed voelen. Dus hangen ze de CO2-HOAX aan.

In het bedrijfsleven zouden we zeggen "het ijzer smeden als het heet is" en gebeurt dat smeden op ultraklein niveau, maar is een bekend gegeven. Maatschappelijk is dit rampzalig want verdoezelt de realiteit.

NoMinister | 06-11-11 | 12:00

Overigens hoef je bij veruit de meeste kiezers niet met hoogdravende theorieën aan te komen. Vrijwel het gehele electoraat kijkt in de portemonnaie en vraagt zich af hoe die op de lange termijn (beter) gevuld blijft. Tel daar nog zaken als veiligheid, zorg en asfalt bij op en je bent er al wel zo'n beetje. De kiezer is niet zo kieskeurig meer, de kiezer stemt naar gelang de waan van het moment.

Zuerst das Fressen, dann die Moral.

Reinaert | 06-11-11 | 11:58

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:51 Zeker! Vooral blijven nabauwen wat je via de MSM krijgt toegediend, mensen die zelf een mening proberen te vormen zijn alleen maar lastig. Dus, zeg mij allen na:

Wilders is een fasjist
De islam is vredelievend
Europa is goed voor ons allemaal
De Euro brengt welvaart
Paul de Leeuw is een Groot Talent
Joden zijn gemeen
Palestijnen zijn liev
Wij moeten Griekenland redden
Iedereen die niet links is is rechts
Rechtsmensen zijn eng en gevaarlijk.

Herhaal dit mantra tien keer daags. Als je het even niet weet: een uurtje Vara kijken is voldoende.

vraagstaart | 06-11-11 | 11:58

Als straks het ware verhaal achter Mauro zichtbaar wordt, komt alles weer terug.
Dat zal alleen maar sneller gaan als die twee nieuwe gevallen weer schaamteloos worden geexploiteerd.

ThePeet | 06-11-11 | 11:57

rara | 06-11-11 | 11:52 Zeg ik ook niet. Zeg dat het er barst van de antisemitische griezels. Mag je guilt bij association noemen vind het allemaal even mooi, maar je gaat me toch niet van het tegendeel overtuigen

Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:57

@Rinus75 11.30u oja? alweer?

rien6139 | 06-11-11 | 11:56

Dit is een prachtig stukje proza, waarin uitgelegd wordt wat er mis is met socialisme, overigens ook met corporatisme en feodalisme waar we met de crisis al bijna in beland zijn, en wat linkschmensen verwarren met liberalisme en kapitalisme:
www.theovangogh.nl/antisosialistisch%2...

Zou verplichtte kost moeten zijn op scholen, als discussiestuk. Laat ze maar nadenken.

La Bailaora | 06-11-11 | 11:56

@bosbaan | 06-11-11 | 11:32

Onze goudvoorraad is al pleituh hoor.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:55

Haha geniale column!

Ir. Hak | 06-11-11 | 11:53

@Gomer Pyle 11:32: Opiniepeilers peilen vaak niet anoniem, dus ze weten precies wie er van welke naar welke partij geswitched is sinds de vorige peiling.

Muxje | 06-11-11 | 11:53

Socialism is great, untill you run out of other peoples money.

van Nazareth | 06-11-11 | 11:53

@zeg maar jansen | 06-11-11 | 11:28

Ik ben kapitalist in optima forma, maar die occupy beweging heeft groot gelijk.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:53

@Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:45
Die guilt by association-tactiek, da's dus een logische fout. Meer uitleg is niet nodig, mag ik hopen. De SP is geen antisemitische partij, en de SP doet geen antisemitische uitlatingen.

Harry is een schande voor de partij, en moet zo snel mogelijk zijn muil houden. Dat dan weer wel.

rara | 06-11-11 | 11:52

Zo gaat dat Bas.
Als hypocrysie een religie was, zou het in één klap de grootste ter wereld zijn. Met de linkschmenschen voorop.
En dan was Al Gore god.

Pastor Sippenhaft | 06-11-11 | 11:51

kan je geen nederlands leren

xmsje | 06-11-11 | 11:51

xmsje | 06-11-11 | 11:40
Probleem in dit land is dat er nog veel en veel te veel linksstemmers zijn die veranderingen tegenhouden. Daarom gaat dit land ten onder. De Pvv zou nog veel groter moeten worden, minstens verdubbelen, en/of andere partijen zouden de idealen van de Pvv moeten overnemen.

La Bailaora | 06-11-11 | 11:51

@vraagstaart | 06-11-11 | 11:27

En als je protesteert tegen het ESM ben je een complotdenker.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:51

@neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:47
En Mauro&co heet dan weer links emoterrorisme. Of policorpropaganda.

vetkleppert | 06-11-11 | 11:51

Yep, en de Telegraaf heulde in WOII met de Duitsers.
Dat wordt ze ook niet meer nagedragen.

Err | 06-11-11 | 11:51

@ToFuck Dibi 11:32
+1 voor nick.

R.B.Scott | 06-11-11 | 11:49

''There is no difference between communism and socialism, except in the means of achieving the same ultimate end: communism proposes to enslave men by force, socialism -- by vote. It is merely the difference between murder and suicide.'' – Ayn Rand

DutchLibertarian | 06-11-11 | 11:49

@xmsje | 06-11-11 | 11:40 |

Liberalen zaten vroeger in het parlement rechts ten op zichte van de regering. Ik kan je vertellen.. Liberalen vrezen jullie allemaal. Socialisme, conservatisme, religieus, etc. het komt allemaal neer op het dicteren van levenswijze aan andere. Op dit moment heeft socialisme de overhand in bestuurlijk nederland en zowel de toon als de inhoud ademen een fascistisch mentaliteit uit. Het aanhoudend verketteren van mensen met datzelfde woord, fascisme, is fascisme op zichzelf!

Parel van het Zuiden | 06-11-11 | 11:48

Ehmmm... het is of ruhig of mutig... maar niet allebei. Dat snapten die faksisten niet.

Kingeef1975 | 06-11-11 | 11:47

@Reinaert | 06-11-11 | 11:17

Dat kwam door dat geleuter over Mauro.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:47

superjulius | 06-11-11 | 11:27
Zeg linkse schreeuwerd, de banken redden met belastinggeld is tegengesteld aan de gehele definitie van het begrip van kapitalisme. Dat is namelijk corporatisme. Google dat maar eens. Jij moet wel een erg gebrekkige kennis hebben van maatschappelijke systemen om zo'n domme uitspraak te kunnen doen. En dat is best triest.

DutchLibertarian | 06-11-11 | 11:47

@3*links=rechts | 06-11-11 | 11:35
Prima citaat van u, "Socialism is a political and economic theory ...". Theorie, inderdaad.
Jammer dat de praktische uitwerking van die theorie economisch altijd zo rampzalig uitpakt.

Magnum Force | 06-11-11 | 11:47

rara | 06-11-11 | 11:43
Harry?

La Bailaora | 06-11-11 | 11:46

rara | 06-11-11 | 11:43 Ach lees de collumns van Meulenbelt, Gretta vind er een liefdevol huisje, Constant Kusters roept zijn leden op SP te stemmen, van Bommel loopt mee met pro-Hamas demonstraties, fijn hoor

Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:45

Stukje niet afgelezen, maar punt was al wel gemaakt. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe politici mensen die op een andere partij stemmen voor fascist uit kunnen maken, om vervolgens blij te zijn wanneer ze op hun partij stemmen, om ze vervolgens weer voor fascist uit te maken mochten ze op die andere partij stemmen.

Sjors W. | 06-11-11 | 11:45

@Nacho_Vidal | 06-11-11 | 11:11

Dat zie je toch echt helemaal verkeerd, de slavernij is weer helemaal terug van weggeweest, alleen nu een stukje slimmer.

neemjemoederindemali | 06-11-11 | 11:45

by the community as a whole.
3*links=rechts | 06-11-11 | 11:35
En wat was de oplossing om dat voor elkaar te krijgen? Want ja je moet natuurlijk wel voorkomen dat er een aasgier mee vandoor gaat.

De gevonden oplossing was een dictatoriale staat met als praktische uitkomst? Juist ja...

La Bailaora | 06-11-11 | 11:43

@Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:42
Als je iets beweert dan moet je het onderbouwen. Kom met concrete voorbeelden, of stop met het verspreiden van leugens.

rara | 06-11-11 | 11:43

@Deus Absurdia | 06-11-11 | 11:33
Onzin. Wilders heeft gewoon het godwinmonopoly van links afgebroken.
En dat werd hoog tijd, want doordat links decennia lang alles wat niet links genoeg was gelijk stelde aan fascisme, zouden al die kindertjes die wegens culturele gevoeligheden niet meer in de holocaust onderwezen kunnen worden op school kunnen concluderen dat fascisme gewoon gezond verstand is.
Maar Godwinnen is en blijft altijd een zieke devaluatie van al het leed dat fascisme heeft veroorzaakt.
Wilders had er wat mij betreft dus beter aan gedaan de dingen gewoon te noemen wat ze zijn.
Communisme en islam zijn zieke, vrijheidsberovende en moorddadige ideologieën die je nergens mee hoeft te vergelijken. Gewoon omdat ze van zichzelf al ruimschoots ziek genoeg zijn.

vetkleppert | 06-11-11 | 11:42

Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 11:38 De SP opeens geen antisemitisch clubje meer? Stikt er van die griezels.

Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:42

pvv is een rechtse partij met heel veel linkse trekjes, daar proberen ze ook veel stemmers mee te krijgen.
alleen van al die linkse dingen komt niks terecht, dus gaat bij die kiezers de ogen weer open vooral na januari en zal de sp waarschijnlijk de grootste partij van nederland worden.
jammer he voor al die rechtsje mensjes

xmsje | 06-11-11 | 11:40

@3*links=rechts | 06-11-11 | 11:35
En nu in je eigen woorden? Of is dat te moeilijk?

Ashtrey | 06-11-11 | 11:39

Bas over fascisten, je kunt er een boek over schrijven...

Morkovich | 06-11-11 | 11:39

@3*links=rechts | 06-11-11 | 11:35
Socialism tends to include a belief in the supremacy of the worker's group, a contempt for democracy, an insistence on obedience to a powerful leader, and a strong demagogic approach.
Fascism is a political and economic theory of social organization that advocates that the means of production, distribution, and exchange should be owned or regulated by the state as a whole.

Precies even waar als jouw definitie.

vraagstaart | 06-11-11 | 11:39

Misschien was het de bedoeling van Paternotte om de makkelijke etiketjes en hokjesgeest aan de kaak te stellen ?
Ideologieen zijn deaud. Leve de individuele afweging van elk afzonderlijk onderwerp zonder ideologische bagage !

de Bree | 06-11-11 | 11:38

@Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:34
Heeft de SP een standpunt over joden?

Dmitri Dmitrievitsj | 06-11-11 | 11:38

Waarom nu geen inhoudsloos pretentieus stukje op de zondag. We gaan toch naar de klote en er is geen politicus die het verschil maakt. En dit stuk is ook la niet nodeloos kwetsend...

penis-aqua-rosA | 06-11-11 | 11:38

Verder blijft het me verbazen dat degenen die zich luidkeels verzetten tegen een totalitaire ideologie ook hierboven weer worden aangeduid als "fascisten".

Dan snap je het dus ècht niet.

vraagstaart | 06-11-11 | 11:37

@´Wat is de aantrekkingskracht van SP-fractievoorzitter Emile Roemer op de PVV-fascisten?`
De pretglimmende varkensoogjes, Brabants bonte katholieke vals gladde glimlachende accent ?
Een troost, ze zitten er voor de centen.
Regeren weten zich altijd buiten te houden.
Socialistische ruftende ruifvreters.Die vorige ook , wat ´n gladde.

Ratzing. | 06-11-11 | 11:37

Hallo, wordt eens wakker allemaal. Lees het program van de PVV en concudeer dat de inhoud overwegend links is. (Voorzover je in deze tijden nog van links en rechts kunt spreken natuurlijk)

Ars Vivendi | 06-11-11 | 11:37

@Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:34
Antisemitisme bij de SP? Dat snap ik niet.

rara | 06-11-11 | 11:37

Ja, er is verschil tussen fascisme en socialisme.
Fascism tends to include a belief in the supremacy of one national or ethnic group, a contempt for democracy, an insistence on obedience to a powerful leader, and a strong demagogic approach.
Socialism is a political and economic theory of social organization that advocates that the means of production, distribution, and exchange should be owned or regulated by the community as a whole.

3*links=rechts | 06-11-11 | 11:35

Als liberaal mag ik dit zeggen..

Vrijwel alle andere politieke stromen hebben fascistische neigingen. Dat zit 'm in het feit dat de ondersteunende ideologieën gebaseerd zijn op het fundamenteel ingrijpen in de persoonlijke levenssfeer van bevolkingen, een voorliefde hebben voor overheidsinterventie en stoelen op een afkeur van andersdenkenden omdat ze zelf de waarheid in pacht denken te hebben.
.
Kauw daar maar eens op!

Parel van het Zuiden | 06-11-11 | 11:34

Ik heb liever met linx- dan met regtsfaksisten te maken

oze | 06-11-11 | 11:34

@zeg maar jansen | 06-11-11 | 11:23
Je moet natuurlijk wel even meegaan in de spin die Maurice er aan geeft. Als we nu ook al aan het nationale opinie-orakel gaan twijfelen, komt de linkse lente natuurlijk nooit meer terug en blijven we nog decennia in die grauwe rechtse winter hangen.

Prof. D.A.H. Vintik | 06-11-11 | 11:34

Tja SP en PVV zijn beiden volkspartijen ze vissen in dezelfde vijver. Zou willen dat ze beiden een beetje zouden dimmen, PVV tov moslims en SP tov joden

Bokito ergo sum | 06-11-11 | 11:34

@vetkleppert | 06-11-11 | 11:27
Heb je ook maar 1 recent voorbeeld waar de SP, GL of de Pvda positief is over Pol Pot danwel Stalin? Ik betwijfel het.

rara | 06-11-11 | 11:33

@vetkleppert:
Ik denk dat als Wilders en de PVV niet waren begonnen met hun hang naar fascistische symbolen en rhetoriek (mein kampf in de discussie betrekken bijvoorbeeld) in de dat het allemaal wel mee was gevallen met de vergelijking. Wilders wil dat nu eenmaal, dus dan moet je ook niet zeuren. Overigens is Wilders toch de grote voorstander van de dingen benoemen zoals ze zijn en voor vrijheid van meningsuiting?. nou dan.. gewoon allemaal poliek debat. Als je daar niet tegen kunt als politicus dan rot je maar op.

Deus Absurdia | 06-11-11 | 11:33

Als SP er drie zetels bij krijgt en PVV verliest er drie, waar ligt dan de logica dat dit dezelfde kiezers zouden zijn? Het ligt voor de hand om dit te denken, maar het is gewoon een aanname. Heeft de PvdA niet heel veel kiezers verloren laatst? Assumption is the mother of all major fuckups.

Gomer Pyle | 06-11-11 | 11:32

De SP past juist helemaal in Europa, dat zijn de fascistische dictators die binnenkort onze eigendommen gaan confisqueren.

bosbaan | 06-11-11 | 11:32

Paternotte weet het verschil niet tussen socialistisch, fascistisch en nationalistisch.

GS is niet meer wat het geweest is :(
*trotse eigenaar van een school-ip-ban back in the days*
3*links=rechts | 06-11-11 | 11:19 | + 1 -
Is er verschil dan?

ToFuck Dibi | 06-11-11 | 11:32

Stemmen op een andere partij dan voorgeschreven zou verboden moeten worden. Zo wordt op den duur iedereen die links was ooit rechts en andersom.
Gewoon stabiliteit in de politiek, is dat nou zo veel gevraagd?

Koos Knak | 06-11-11 | 11:32

@NoMinister | 06-11-11 | 11:28
Ik heb weleens het idee dat veel mensen door de schok van WO2 hun toevlucht hebben gezocht in die andere totalitaire variant, die feitelijk net zo ziek is.

vetkleppert | 06-11-11 | 11:31

Ja maar dit wist iedereen toch links is nooit fout , Castro , Chavez werden ook verafgood !

Kalaforni | 06-11-11 | 11:31

superjulius
In een echte vrije markt, zullen juist die bedrijven die winst maken hun personeel beter kunnen betalen en meer mensen in dienst nemen. Lage belastingen leiden dus to betere lonen en geen werkeloosheid. Iedereen blij!

v0tl00k | 06-11-11 | 11:31

vraagstaart | 06-11-11 | 11:27

Nog erger: dan spreekt het hart.

Christenen zouden dwepen met hun barmhartigheid en dergelijke.

Ze maken zich belachelijk, maar links boeit dat niet en de Christen realiseert zich niet dat ze met het vertoonde gedrag beter kunnen hopen dat er geen God bestaat die hen achteraf even beoordeeld. Na goddelijk inzicht hun eigen gedrag aan ze tonen zou trouwens wel de ultieme straf zijn.

NoMinister | 06-11-11 | 11:30

De echte ware fascisten blijven wel bij onze PVV zitten, maar dat de leegloop is begonnen staat vast.

Rinus75 | 06-11-11 | 11:30

@3*links=rechts | 06-11-11 | 11:19 Tussen socialistisch (en nee, dan heb ik het niet over sociaaldemocratisch) en fascistisch zit toch ook niet zoveel verschil? Nationaal versus internationaal socialisme. That's all. www.meervrijheid.nl/?pagina=1199

vraagstaart | 06-11-11 | 11:29

Juist. Uiteindelijke zijn het alllemaal dezelfde ontevreden morrende zwakke slaven die naar dominantie streven en het vrijheid noemen.

v.doing | 06-11-11 | 11:29

Henk en Ingrid zijn niet links, niet rechts, niet fascistisch en niet communistisch. Het zijn hoofdzakelijk protest-stemmers uit het midden, die vroeger op CDA en PvdA stemden, maar nu inzien dat ze door die partijen verraden zijn. En de PVV moet oppassen niet dezelfde fouten te gaan maken.

Fijnstoffer | 06-11-11 | 11:29

vetkleppert | 06-11-11 | 11:27

Volgens mij geeft mijn eerdere tegel daar wel een redelijke verklaring voor.

NoMinister | 06-11-11 | 11:28

Realisties | 06-11-11 | 11:25 Met jouw uitleg zijn de socialisten van Occupie dus fascisten te noemen..

zeg maar jansen | 06-11-11 | 11:28

Het blijft opmerkelijk dat het gedachtengoed van massamoordenaars als Stalin en Pol Pot nog steeds schaamteloos beleden wordt, terwijl alles rechts van het laffe midden genazificeerd wordt.

vetkleppert | 06-11-11 | 11:27

@Reinaert | 06-11-11 | 11:17 Heau heau mijn waarde. "onderbuikgevoelens" zijn rechts en verwerpelijk. Als het links is, heten die onderbuikgevoelens "intuïtie".

vraagstaart | 06-11-11 | 11:27

DutchLibertarian

Of je draait het om bij kapitalisme worden grote bedrijven middels lage belastingen beloond, en kunnen bij een falen het niet omvallen van de banken worden ingevuld. Dit noemen gewone mensen stelen, en leidt ook tot een gezamenlijke ondergang.

superjulius | 06-11-11 | 11:27

Het zijn geen fascisten, het zijn de ontevredenen, de 99%'ers, de mensen die het niet kado krijgen, die zich uitgesloten voelen van de elites in dit land, de onrendabelen, de machtelozen, de gefrustreerden.

Fascisten zijn mensen die met geweld een collectieve centralistische samenleving willen creëren waar afwijkende meningen niet getolereerd worden. Gezien het taboe op Griekse referenda en vrije meningsuiting over islam lijkt de huidige samenleving daar meer op dan wat de PVV/SP beoogt. Bas, think again.

Realisties | 06-11-11 | 11:25

Mensen niet op het verleden beoordelen geldt alleen voor linkse mensen heur.

Met twee maten meten is hun grondrecht. Dat mogen ze omdat zij vinden dat iedereen gelijk is en iedereen die een voor hen ongewenst onderscheid maakt, mag vanuit die ideologie verketterd worden.

NoMinister | 06-11-11 | 11:25

mantora | 06-11-11 | 11:20
Hoofdletters jongen, hoofdletters!

Nacho_Vidal | 06-11-11 | 11:25

Rekentechnisch zijn er wel wat aanmerkingen te maken.

Als de PVV drie zetels zakt in de peiling en de SP stijgt er drie wil dat nog niet zeggen dat het exact diezelfde stemmers zijn die dat veroorzaken.

Het is toeval, meer niet.

zeg maar jansen | 06-11-11 | 11:23

In de wereld van Paternotte zal, net als in de jaren dertig in Duitsland, de communisten (SP) en de nationaalsocialisten (PVV) het einde van de democratie inluiden.

El Gouda | 06-11-11 | 11:23

Mooi he, die meeste fascisten komen van oorsprong dus van de PvdA (want immers overgelopen naar de PVV)

ad melkert | 06-11-11 | 11:23

Topcolumn! Collectivisme, of het nou in de light-vorm (socialisme) of in de volle vorm (communisme) is, is gebaseerd op niets anders dan pure jaloezie. Succes wordt bestraft middels hogere belastingen en reguleringen, falen wordt beloond middels uitkeringen en subsidies. Dat leidt onvermijdelijk tot een gezamenlijke ondergang.

DutchLibertarian | 06-11-11 | 11:21

Veel PVV'ers zijn Biefstuksocialisten. Bruin van buiten, rood van binnen.

rara | 06-11-11 | 11:20

Dit land heeft op moment echt geen sp nodig, geen enkele partij wil ermee samenwerken dus krijg je een groot zwart gat in de oppositie waarin alles op een nee stuit.
De sp doet aan droompolitiek. Als die hun zin krijgen worden we een tweede griekenland.

mantora | 06-11-11 | 11:20

Je begrijpt er niet veel van, Bas. Mensen beoordeel je individueel, groepen in de juiste groepen. D66 of PvdA is niet hetzelfde als de SP. Evenmin dat die partijen hetzelfde zijn als de VARA. Verwachten dat iedereen in 'links' hetzelfde denkt, is net zoiets als verwachten dat iedereen in 'rechts' hetzelfde denkt (PVV gedachtengoed zelfs?). Je betoog raakt vervolgens kant noch wal.

j van l | 06-11-11 | 11:20

-weggejorist-

3*links=rechts | 06-11-11 | 11:19

Ideologisch gezien is het niet zo'n grote stap. SP en PVV grabbelen in dezelfde electorale ton. De ton gevuld met ongenoegen en onderbuik.

Kiezersgedrag rationeel verklaren is sowieso onbegonnen werk.

Reinaert | 06-11-11 | 11:17

> Anders blijven we bezig;

Ja, en Geenstijl was fout in 40-45.

Verder een goede column en Got verhoedde dat de SP zoveel echte zetels haalt.

P17 | 06-11-11 | 11:16

Ik ben helemaal niet fascistisch!

Hiibb | 06-11-11 | 11:14

Slavernij ligt ook achter ons, maar nog steeds worden we daar op aangerekend.

En terwijl ik zelf altijd het huis loop te stofzuigen.

Nacho_Vidal | 06-11-11 | 11:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken