Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aandacht voor bankbonussen is symboolpolitiek II

gerritenboele.jpgSuccesvolle artiesten brengen altijd een 'bonus-editie' van hun CD uit. En daarom lijken onze politici, die toch vooral dromen van een carrière op de politieke bühne, te denken: dat willen wij ook! En dus volgt hier de bonus-editie van de column van 5 februari 'Aandacht voor bonussen is symboolpolitiek'. Aanleiding: het debat van de tweede kamer met minister De Jager over de Commissie De Wit, die van de bankencrisis, Icesave en ABN AMRO. De dag begon goed. Kamerlid Huizing (VVD) had de Telegraag bereid gevonden af te trappen. In vette chocoladeletters kondigde Huizing aan dat de banken dicht gaan bij te royale bonussen. Kijk, dat is aanpakken; de 333 reaguurders reageerden vol scepsis en hoongelach. Het was natuurlijk geen toeval dat Huizing als eerste een betoog mocht afsteken van voorzitster Ineke Dezentjé Hamming-Bluemink, eh ook VVD (motto: werken moet écht lonen). Het was weer 'van dik hout zaagt men planken': er zijn weer gigantische bonussen, banken lappen Code Banken aan hun laars & minachting parlement. De andere kamerleden deden copy-paste. Nieuwsuur laat vervolgens bonus-expert Wawoe reclame maken voor zijn boekje (slimme vent hoor). Ik heb geen zin om de arrogantie van banken te verdedigen, maar dit roeptoeteren werkt averechts. Er ís een Code Banken (pdf) waar het parlement mee akkoord ging, maar óók Commissie De Wit. En JA, die is door de banken zelf opgesteld. En JA, er mogen bonussen worden uitgekeerd tot 100% van vaste salaris. En JA, de Code geldt alleen voor top van de bank. En JA, banken mogen afwijken, maar moeten dit uitleggen in jaarverslag (pas toe of leg uit). Dáár moeten de banken op afgerekend worden of je het leuk vindt of niet. Dan toch maar de feiten over die gigantische bonussen die weer betaald zouden worden. In december 2010 kwam Monitoring Commissie Code Banken (pdf - aan commissies geen gebrek in NL) met een rapport over stand van zaken. De commissie geeft een 7 minnetje, maar noemt geen namen (waar blijft 'Naming & Shaming' zoals Ewout Irrgang van SP - en ik ook- graag wil?). Een aantal banken wijkt af, maar er zijn 43 banken bekeken, en dus heel veel kleintjes en veel buitenlandse banken (17!). Het gaat natuurlijk om de Grote 4 die 80% van het personeel hebben. ABN AMRO, RABO, ING en SNS Reaal hebben aangegeven zich aan de bonuscode te houden. ABN AMRO is hierin het verst gegaan met een gedetailleerde beschrijving (zie hier en hier). De jaarverslagen over 2010 zijn cruciuaal, dat weten ook de kamerleden. SNS Reaal publiceerde deze week en wat blijkt? De heren hebben zich aan de code gehouden (zie hier); gevolg? door verlies in 2010 geen bonus voor de top (zie hier). Maar helaas geen enkel woord over eventuele bonussen aan het gewone bankpersoneel, hoeft wettelijk ook niet. Heel jammer en vooral heel dom van SNS Reaal. Zo roep je de toorn van kamerleden op je af. De boodschap is dat de banken zich vooralsnog houden aan de regels die we zelf de banken opgelegd hebben. In de VS en UK is het inderdaad bonusbal en business as usual, maar in de polder wordt er toch echt gepolderd. Toch maar 'effe dimmen', kamerleden. bank.blog.nl pfverhaar.nl @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

@ debankier | 13-03-11 | 14:53

Uiteraard is Wawoe geen expert. Wawoe is een gefaalde HR-bozo die bijna net zo wappie is als Robert Charlier.

Dat gezegd hebbende, heeft Wawoe wel degelijk een paar valide punten. Bonusgestuurd gedrag verhoogt het (operational) risicoprofiel van de organisatie (= feit, vastgesteld in verschillende onderzoeken), en is op lange termijn niet noodzakelijkerwijs winstgevender (= mijn mening).

Dat er nu in London alweer als vanouds met beloningen wordt omgesprongen verbaast me dan ook. Dit alleen niet zozeer de hoogtes van beloningen, maar de manier waarop deze beloningen tot stand komen. (= nog steeds niet transparant, korte termijn denkend, kortom nog steeds risicostimulerend).

De teneur in NL is dan wel weer zielig; de afgunst druipt er vanaf bij de stennisschoppende spruitjeseters die te pas en (vooral) te onpas "staatssteun" als stopwoordje gebruiken om hun eigen bekrompenheid te ventileren. (het doet me denken aan Eric Cartman in de rol van hallway monitor: "Hall pass! Hall pass!").

Speciaal voor deze heren een kleine verrijking in wat "de staatsteun" de belastingbetaler heeft gekost; de steun aan AEGON, ING, en SNS zal per saldo alleen maar geld opleveren. (ff kort door de bocht: ING = 15% rendement, AEGON ongeveer hetzelfde, SNS minder maar zeker 10%).

Zorgenkind blijft dan FORTIS / ABN. Mijn inschatting is dat dit de belastingbetaler zo'n 5 miljard gaat kosten op de hoofdsom (excl. financieringskosten door verhoogde staatsschuld). De afweging is dan wel wat het gekost zou hebben als de NL staat niet zou hebben ingegrepen (Hoewel je je ook kan afvragen in hoeverre dat debacle te wijten is aan de kredietcrisis, danwel aan een stel geflipte Belgen met een ego dat nog 3x groter is dan dat van Rijkman Groenink + een overheid die pas wakker werd toen het al veel te laat was).

TLDR: blijf maar lekker blaten allemaal, ik koop nog ff een nieuwe auto voor mn lunchpauze is afgelopen.

Seraphin | 14-03-11 | 12:23

Zeker geen symboolpolitiek. Een afdeling van onze staatbank ING (RVS) gaat gewoon lekker ieder jaar met de topverkopers onze premies er door jassen. En onder topverkopers verstaan ze dan die figuren die de meeste verzekeringen hebben gesleten aan onwillenden en onwetenden. Dus niet het beste advies of de hoogste klanttevredenheid, nee: aantallen verzekeringen en hoeveelheid premie die binnengehengeld wordt. Alles om maar een lekker luxe weekje op toplokaties in het buitenland (dit jaar lekker dichtbij in Schotland, in tegenstelling tot voorgaande jaren in Mexico e.d.) te krijgen met de directie (en niet te vergeten de belangrijke oorkonde die ze daar krijgen; dat kan natuurlijk niet in de schoen in Amsterdam). We worden genomen waar we bij staan. Wie gaat dit gedrag eens aan de kaak stellen?

helemaalniet | 14-03-11 | 10:43

Misschien een beetje late reactie. Is er niemand die het is opgevallen dat de salarissen in 2009 met 5 man werd gedeeld en die voor 2010 meer is en met 4 man wordt gedeeld. Dan heb je toch ook geen bonus meer nodig.
Dom Volk .....

laat.het.weten | 13-03-11 | 19:26

Wanneer komt er eens een eind aan de mythe dat Kilian Wawoe een expert is op bonusgebied? Hij heeft vaag de klepel horen luiden, maar heeft geen idee waar de klok hangt. Wawoe heeft een beetje HR gedaan in ABN AMRO Private Banking maar heeft nooit bij ABN AMRO Global Markets gewerkt, waar de echte bonussen betaald worden. We willen echte experts horen, geen 'crusaders', die toegestaan worden een persoonlijke hetze te voeren.

debankier | 13-03-11 | 14:53

en de regering is precies hetzelfde ze kleden de burgers uit tot op het bot.vies smerig tering pleuris volk.kijk maar naar oa zalm bos joritsma e.v.a

mamma5506 | 13-03-11 | 12:18

Krijgen de bankiers dan een dusdanig mager salaris dat ze het moeten hebben van bonussen? Nee toch?? Wat is dit voor een idioterie?? Welke sluwe corrupteling heeft dit bonussysteem ooit uitgedacht en welke malloten zijn hier mee akkoord gegaan?
Ze moeten hangen! Allemaal!

Bolle Wim | 13-03-11 | 08:39

Voor al die aspirant-burgemeesters in de tweede kamer is het natuurlijk altijd prettig om de aandacht van je eigen graaicultuur af te leiden.

Zaza Zebra | 12-03-11 | 23:25

Mag ik uw bonuskaart even zien meneer Boele?

Sliptong | 12-03-11 | 20:46

Dames, heren? Graag 125% belasting op de bonussen van onze Banksters!

GSpot | 12-03-11 | 19:35

*zwaait naar de andere reaguurders,en gaat pinnen want ook ik zit helaas in het systeem... zucht*

tukkertje | 12-03-11 | 16:39

tukkertje | 12-03-11 | 16:21
Zonder olie krijgen we ook een voedselgebrek, want het kost een paar calorieën om 1 calorie voedsel te
kweken, oogsten, verwerken en transporteren, dus als de olie schaars en duur gaat worden, dan gaat de poep pas echt de ventilator raken.

von sokkenstopfen | 12-03-11 | 16:35

Zie hier mijn voorspelling voor de menscheid:

4 oorlogen die de menscheid zullen veroorzaken:

1. Land of andere teritoriale grenzen:die hebben we al achter de rug want daar gingen de Eerste en Tweede wereldoorlog over.Frankrijk,Belgie en Duitschland in de qlincs welke grensovergang nu eigenlijk van wie was.

2.Oorlog over fossiele brandstoffen:Irak,nuff said.Iedere liter diesel of benzine die we in de tank gooien,komt nooit meer terug maar we zijn wel een paar kilometer verder,dat dan weer wel.Zonder dit redden we het niet want dan zal alles stilstaan.Zo hebben we onze economie ingericht.raar eigenlijk dat we plantenrestjes en diertjes in geraffineerde vorm in onze tank gooien die al ouder zijn als onze Oma.als je er zo over denkt.....

3.Voedsel.Kiezen we ervoor om de hele planeet om te ploegen om onze als maar meer hongerige monden te voeden... dan onstaat er ruimte-gebrek,zie punt 1.we zitten al aan onze tax wat dat betreft.keuze's worden al gemaakt as we speak... wat zal het worden,graan voor brood,of voor Bio diesel,zie punt 2.

4.Water.Onmisbaar voor iedereen en alles op deze planeet.verschillende processen hierboven beschreven zouden zonder dit niet eens de kans krijgen om tot wasdom te komen.Toch flusshen wij het zo door de piespot alsof er geen morgen bestaat:voor 1 flesje water van 0.3 liter in de supermarkt is 2 liter van dit goedje nodig om het uberhaupt te maken.Verhaal van kind+badwater,je kent het wel...

5.Zuurstof.Goeddomme,400 miljoen jaar geleden stond de hele evolutie op d'r kop om ons van water naar lucht te laten gaan.alle hierboven beschreven kunnen ook niet zonder.

ik ben bang dat we het niet gaan redden als mensch-heid.we lijken wel een kolonie mieren die zichzelf ten onder ziet gaan aan hun eigen succes. ooit heb ik eens een indiaans gezegde gelezen waar ik mezelf wel in kan vinden gezien het bovenstaande;

"Pas als de laatste vogel uit de laatste boom is verdwenen,dan pas zal de mens begrijpen dat goud niet te eten is..."

tukkertje | 12-03-11 | 16:21

Wat eindigen moet zijn de exorbitante vertrekpremies in de publieke sector met 80.000 euros pensioen premie per jaar. Dat en niet minder betaald wordt met belastinggeld. De deelraden in Amsterdam, veelal allochtonen, in de wachtgeldregeling zitten enz.enz.
Scheefwonen aanpakken en zelf voor 800 p.m. huren die 6000 tot 8000 p.m. kost. Ongehoorde exobitante politieke graaiers.

behangtafel | 12-03-11 | 16:19

Zo lang ik mijn geld maar heb, zij niet omvallen en de economie draait vind ik het wel best! Zie zelfs wel carriere mogelijkheden.

Tommato | 12-03-11 | 16:19

De SNS bank krijgt van mij ook een bonus of beter gezegd 'een oprotpremie'.

vrijheid-van-spreken | 12-03-11 | 15:37

@Fijnstoffer | 12-03-11 | 15:06
De USA heeft een schuld van ruim US$ 9.000.000.000.000.
Een beetje burger krijgt voor zo'n bedrag never nooit een creditcard.

necrosis | 12-03-11 | 15:18

@ Che_cuevara | 12-03-11 | 13:19
Daar heb je helemaal gelijk.
En eigenlijk is de USA al failliet.

Fijnstoffer | 12-03-11 | 15:06

@necrosis | 12-03-11 | 14:56
De zoon van Bob de Oude

Che_cuevara | 12-03-11 | 15:04

@Parsons | 12-03-11 | 14:54
Dat heeft hij nu.

Che_cuevara | 12-03-11 | 15:04

@necrosis | 12-03-11 | 14:55
Toch blijf ik bij mijn mening.
En als er eentje af valt... Who cares

Che_cuevara | 12-03-11 | 15:02

@hollandwar | 12-03-11 | 14:57
Ben je vergeten om je Prozac of Seroxat in te nemen?
*alvast zwaait*

necrosis | 12-03-11 | 15:01

@Haagse-Geertje | 12-03-11 | 14:55
Is het niet een beetje vroeg om nu al aan de drank te zitten?

necrosis | 12-03-11 | 14:58

1 haat zwerfbanken.
Bonus... 1's Bolus kunnen ze krijgen.
3 Maand geleden naar de Abn Abn Amro geweest. Scheiding, Krediet van 1000 gevraagd. 25 jaar klant. 15000,- fl. lening afgelost, nooit enig financiëel probleem. Ik heb 2 kinderen., 9/11 jr, voedselbank ? Ga, maar naar de schuldsanering, was het antwoord. Maar, ik heb geen schulden..., geen gemaar. Schuldsanering.
ING, dan maar het Zwerfpakket aandelen, spaartraject, na 12 jaar beëindigen, precies op het goede moment, RVS aandelenfonds beëindigd. Koers eur 15,40, tja, de beurs gaat zakken, haha, was het RVS/ING antwoord.
Binnen 10 dagen alles regelen. Geregeld, tja, want anders krijg je de onderkoers.
Betaling ? 1 Betaald met 1 druk op de internet knop. Pliep, betaald.
RVS betaling.... 5/10 werkdagen..., 8 dagen geleden kreeg 1 het ING antwoord, iemand moet nog op de knop drukken....
Nu nog geen 8040,00 euro, met een spaarverlies van 200-400 euro, valt gelukkig nog mee dus.
1 haat onze Economie.
De banken wedden op het geluk, dat wij achterlijk zijn.
Nou, 1 niet...
Het is oorlog.
1Holland®, Hollandwar...

hollandwar | 12-03-11 | 14:57

@Parsons | 12-03-11 | 14:54
Wie is Bob de Jong?

necrosis | 12-03-11 | 14:56

Haagse-Geertje | 12-03-11 | 14:55
had je maar beter je best moeten = had je maar beter je best moeten doen

Haagse-Geertje | 12-03-11 | 14:56

necrosis | 12-03-11 | 13:06
Ik zeg toch zolang ze aan de staatssteun hangen, maar dat hysterische geblèr over bonussen komt me me strot een beetje uit, valt het je niet op dat het altijd de gene zijn die zelf niets hebben die dat roepen over bonussen, mensen gunnen elkaar niets in dit tyfus land.

Ik zeg doe er nog maar een schepje bovenop, ongezien de tyfus voor die niets bezittende, jaloerse kudt plebs. had je maar beter je best moeten ipv 5 voor 5 bij met je jas aan bij de prikklok te staan.

Haagse-Geertje | 12-03-11 | 14:55

@Che_cuevara | 12-03-11 | 14:52
Daar ben ik niet zo zeker van.
Zie CoJoNes | 12-03-11 | 14:52

necrosis | 12-03-11 | 14:55

Niet bij te houden deze draad.

Bonus van de middag is het aanstaande goud van Bob de Jong.

Dat dan weer wel.

Parsons | 12-03-11 | 14:54

@necrosis | 12-03-11 | 14:26
"ik ken de details"

Dat zijn van die termen die suggereren dat je veel weet terwijl je eigenlijk niets weet.
Als ik de details zou kennen riep ik dat niet maar stonden ze hier al in de tweede tegel

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:53

@CoJoNes | 12-03-11 | 14:43
En mocht mij dit lukken, dan uiteraard op een betaalsite, ik ben gekke henkie niet!

necrosis | 12-03-11 | 14:52

@necrosis | 12-03-11 | 14:48
/care

CoJoNes | 12-03-11 | 14:52

@necrosis | 12-03-11 | 14:48
Dat gebeurt niet.
Het hele legioen geenstijlers staat dan achter jou.
Niemand komt aan een geenstijler.

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:52

@CoJoNes | 12-03-11 | 14:43
Natuurlijk.
Met als gevolg dat ik in alle stilte "verdwijn"...
*aluharnas vouwen doet*

necrosis | 12-03-11 | 14:48

@necrosis | 12-03-11 | 14:36
Daarom moet je zoiets ook niet patenteren maar meteen op de webs pleuren.

CoJoNes | 12-03-11 | 14:43

@Bos Hout | 12-03-11 | 14:26
Zo moeilijk is dat niet.
Als ik vandaag kan autorijden door simpelweg in mijn benzinetank te pissen, staat Shell morgen op de stoep.
Zij kopen mijn vinding voor 10 Mio, stoppen de plannen in een kluis en dumpen die in de diepste Trog die er bestaat.

necrosis | 12-03-11 | 14:36

@Bos Hout | 12-03-11 | 14:29
Jij begrijpt het.

CoJoNes | 12-03-11 | 14:33

CoJoNes | 12-03-11 | 14:15
Hij kwam met zijn voertuig in de in de gauwigheid nieuw gecreëerde klasse XXX van de wegenbelasting: 10.000 dollar per km. Toen vond hij het niet meer rendabel.

Bos Hout | 12-03-11 | 14:29

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:13
OK, die ken ik niet. Als je innovaties kan killen en politici kan controleren dan kun je iedereen ook op pindakaas laten rijden. Maar Bea/Elisabeth/Rockefeller & freunden hebben nu eenmaal meer olievelden dan pindaplantages.

Bos Hout | 12-03-11 | 14:26

@Wilhelmina Kuttje | 12-03-11 | 14:20
Doe eens openbaar maken, die details.
Dat is hetgeen de reaguurder wil weten!
*reactie afwacht met samengeknepen billen*

necrosis | 12-03-11 | 14:26

ABN AMRO doet ook symbool politiek, die prestatiecriteria zijn namelijk helemaal niet zo duidelijk als ze in het document doen lijken. Zalm was niet voor niets politicus. Het hele bonusbeleid van die bank zuigt grote tijd, ik ken de details.

Wilhelmina Kuttje | 12-03-11 | 14:20

de gouden gulden | 12-03-11 | 13:14
Probleem is dat de bankmannetjes alles doen om de regeltjes te buigen/omzeilen/wijzigen ten koste van Jan met de pet en met behulp van politiek. Met een gouden standaard kan dat evengoed.

Willem Hollander | 12-03-11 | 14:19

@CoJoNes | 12-03-11 | 14:15
Tesla hield zich bezig met zaken die mij wel interesseren. In tegenstelling tot iemand die bonussen probeert te duiden en daarin faalt dat is.

Parsons | 12-03-11 | 14:18

@Bos Hout | 12-03-11 | 14:12
Tesla bouwde honderd jaar geleden een auto die op energie in de lucht reed. Wat zou er toch met dat patent gebeurd zijn? 6000 mijl reed ie ermee, zonder batterij, zonder verbrandingsmotor.

CoJoNes | 12-03-11 | 14:15

@Bos Hout | 12-03-11 | 14:12
Weet ik wordt in een van de boeken van Clive Cusler gebruikt.

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:13

@koerbagh | 12-03-11 | 14:08
Dat wel, maar olie wordt niet alleen gebruikt om brandstof te maken.
Wat te denken van zowat alle kunststoffen, medicijnen en ga maar door.
Bovendien zouden we dan veel langer met de beschikbare olie verder kunnen.

Nogmaals, als dit waar is vind ik dit een misdaad tegen de mensheid.

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:12

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:04
Tesla bouwde 100 jaar geleden al een machine waar je draadloos stroom mee over de wereld kon sturen. Daar kon JP Morgan (hé, die had ik al genoemd hierboven) echter geen geld aan verdienen, dus killde hij het project.
Zijn apparaat kon overigens ook aardbevingen opwekken. www.teslasociety.com/biography.htm

Bos Hout | 12-03-11 | 14:12

@koerbagh | 12-03-11 | 14:08
En aangezien de van Amsbergjes vuistdiep in Royal Dutch zitten, is het niet meer dan voor de hand liggend dat Wim Lex zich met watermanagement gaat bezighouden.

CoJoNes | 12-03-11 | 14:10

@Che_cuevara | 12-03-11 | 14:04
Als je nog voor 200.000 miljoen miljard miljard dollar benzine te verkopen hebt (en daarmee ook miljoenen mensen aan het werk houdt - industrie is niet altijd slecht) en dan komt er een knakker en die laat even zien dat je gewoon uit een sloot kan tanken en rijden... Tja... Dan heb je wel een probleem als benzine-boer.

koerbagh | 12-03-11 | 14:08

@koerbagh | 12-03-11 | 13:54
Als dit waar is is het nog erger met de mensheid gesteld dan ik al dacht

Che_cuevara | 12-03-11 | 14:04

@farm | 12-03-11 | 13:52
Nee, natuurlijk niet!
Voor het brouwen van bier gebruikt men doorgaans zuiver bronwater.
Ik geef toe dat veel derde wereldlanden daar nauwelijks beschikking over hebben.
Dat had echter geen probleem hoeven zijn ivm de bodemschatten en de daaraan gerelateerde waarde aldaar.
Helaas zit "aldaar" meestal een despoot op de troon.
Begrijpen we elkaar?

necrosis | 12-03-11 | 14:01

OT: Om 14:00 uur extra nieuwsuitzending op RTL4 vanwege de Kernreactor in Japan

Raad_maar_raak! | 12-03-11 | 13:59

Het probleem zijn niet de bonussen. Het is de particulier gerunde bank DNB en haar zusjes binnen de ECB, die niet voor de burgers werken, wat ze zouden moeten doen, maar enkel voor tuig als Goldman Sachs, JP Morgan en Rothschild. De politiek faciliteert dat overigens volledig.

Bos Hout | 12-03-11 | 13:59

verbaast, verdomme

@CoJoNes | 12-03-11 | 13:57

CoJoNes | 12-03-11 | 13:58

@koerbagh | 12-03-11 | 13:54
Bizar. Wist ik niet.
Maarals je zegt dat het je niet verbaasd ben je meteen grootafnemer van AA

CoJoNes | 12-03-11 | 13:57



@Parsons | 12-03-11 | 13:51
Eerlijk? Niet echt.

CoJoNes | 12-03-11 | 13:55

@CoJoNes | 12-03-11 | 13:42
Nibiru komt ons water steeldieven? In 2012? Kut. En Wim-Lex weet er van natuurlijk, de eikel.

Hoe dan ook: de water motor werkt. De uitvinder hebben "ze" vermoord. Wist je dat? Zijn broer ook...
easygrowhouseplants.blogspot.com/2006/...

koerbagh | 12-03-11 | 13:54

necrosis | 12-03-11 | 13:41

Om bier te brouwen gebruikt men zeker vervuild water...
''Iedereen kan dag in dag uit bier drinken, ongeacht leeftijd...''

Gaat het niet om de kwaliteit van het drinkwater?
Gaat het niet om de kwaliteit van grondwater en oppervlaktewater in landen die hiervan afhankelijk zijn?
Arme landen zijn direct hiervan afhankelijk.

farm | 12-03-11 | 13:52

@CoJoNes | 12-03-11 | 13:42
Ik heb dit topic nu drie keer gelezen, maar ik begrijp nog steeds niet wat er staat.

Jij wel?

Parsons | 12-03-11 | 13:51

@Einde van de Domheid | 12-03-11 | 13:46
Nee, jouw "stukjes" zijn helder.

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:48

@dutchdj | 12-03-11 | 13:39
Jij onderschat de bevoegdheid van "de rijdende rechter"

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:48

@dutchdj | 12-03-11 | 13:39
De schuld van de VS (aan banken, etc) is plm 9 triljoen dollar.
Dat is $9.000.000.000.000
Zal ik giro666 even openen voor jouw donatie?

necrosis | 12-03-11 | 13:46

Een reboot van het financial system zal de democratie doen verdrinken: Het 1000 jarig rijk van the banksters.

Denkt Na | 12-03-11 | 13:46

Peter Verhaar, sorry hoor, maar ben jij misschien een PVV-boomer die eigenlijk de andere kant van de medaille in de zon wil krijgen?
Maar wel van dezelfde medaille (generatie)??
Je stukjes zijn een beetje onhelder en aan het einde van de dag is dat voor het grote publiek effectief: 'nou laat ook maar'....

Einde van de Domheid | 12-03-11 | 13:46

Zoiets als spaarlampen bedoel je?

Denkt Na | 12-03-11 | 13:44

@necrosis | 12-03-11 | 13:41
Klopt, mits goed gebrouwen is bier zeer drinkbaar.


*plop*

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:43

De enige reden dat er een strijd om drinkwater is losgebarsten, en dat Prins Pils zich daar zo voor inspant, is dit:
www.youtube.com/watch?v=Py8QYt54EpE

En Niburu, natuurlijk.

CoJoNes | 12-03-11 | 13:42

@farm | 12-03-11 | 13:33
Ik denk dat jij je vergist, toen de Pest huishield in Europa bleven er mensen overeind door het drinken van bier.
*nog langer wil leven en dus nog een kroonkurkje kraakt*

necrosis | 12-03-11 | 13:41

Artiesten zetten wel eens een bonustrack op hun CD.
Dat betekent dat ze meer geven dan ze eigenlijk zouden moeten.
Dat is iets heel anders Peter Verhaar.
Maar het geeft niet hoor.
Dit is het land van palingartiesten dus we kennen niets beters.

Einde van de Domheid | 12-03-11 | 13:40

@ necrosis | 12-03-11
De VS is niet failliet hoor, het probleem in de VS is dat 400 mensen daar meer geld hebben dan de helft van de Amerikaanse bevolking bij elkaar. Bovendien kan een land formeel gezien niet failliet gaan omdat er geen enkele rechter bevoegd is een land failliet te verklaren.

dutchdj | 12-03-11 | 13:39

Hahaha, ik moest wel lachen. U dacht toch echt niet dat de VVD bankiers gaat aanpakken?

Baby Rasta | 12-03-11 | 13:39

@necrosis | 12-03-11 | 13:36
Kan ook.
Neem dan euros mee ben je ginder schatrijk

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:37

@necrosis | 12-03-11 | 13:33
Was het maar zo simpel.
Ik vrees dat wij gewoon meegesleurd worden in het debacle.

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:36

@Che_cuevara | 12-03-11 | 13:32
Of je pakt het vliegtuig naar de VS.....
*je weet wie ik bedoel.... grinnik ende grijns*

necrosis | 12-03-11 | 13:36

e gouden gulden | 12-03-11 | 13:14

Je vergist je.
WATER is het woord. Water !

Goud en zilver ontginningen vernietigen op den duur de leefomgeving van de mens. Oppervlaktewater en bodemverontreiniging.
De strijd om schoon drinkwater lijkt al te zijn begonnen.

farm | 12-03-11 | 13:33

@Che_cuevara | 12-03-11 | 13:19
Volgens mij is de VS al failliet, hun staatsschuld is dermate hoog dat ze dat nooit meer kunnen aflossen.
Overigens heb ik er geen problemen mee als de Yankees er nog een paar triljoen Dollars bijdrukken.
Ik ga er vanuit dat ik straks een brullende V8 kan kopen voor minder dan $100....

necrosis | 12-03-11 | 13:33

@necrosis | 12-03-11 | 13:23
Da's vaak het probleem. Iets plempen en dan niet meer reageren.
Tja da's ook een tactiek.

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:32

aandacht voor bonussen is ook symbool politiek!

banken drukken honderden miljarden bij aan geld en dan ga je je zorgen maken over een few lousy millions.

Vic | 12-03-11 | 13:27

In financieel centrum van Europa Londen worden alweer hogere bonussen bij elkaar gegraaid als voor de crisis. Zullen die paar Nederlandse banken die onder toezicht staan daar een goed voorbeeld voor zijn?

mierus | 12-03-11 | 13:27

Dat er iets mis is met het bankwezen dat wisten de meesten toch al?

Steilloos ten Onder | 12-03-11 | 13:27

@Normpje | 12-03-11 | 13:20
*direct naar dichtstbijzijnde tuincentrum gaat om grote kei te kopen*

necrosis | 12-03-11 | 13:26

@Che_cuevara | 12-03-11 | 13:17
Geen idee, ik heb de wijsheid niet in pacht.
Ik wacht echter het antwoord van Haagse-Geertje nog even af.
Al vermoed ik dat ik kan wachten tot St. Juttemis...

necrosis | 12-03-11 | 13:23

Volgens PvdA Drenthe heeft het gelijkheidsideaal afgedaan.

#In de rust en bij grote keien komt men tot inzicht.

Normpje | 12-03-11 | 13:20

@Fijnstoffer | 12-03-11 | 13:12
Ik denk dat ze daar heel gauw gaan merken dat ze verkeerd bezig zijn.
Waarschijnlijk is het dan te laat.
Maar als Amerika failliet gaat zullen wij dat ook merken

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:19

Rente. Dat is het probleem. Iedere imbeciel met MAVO 1 wiskunde kan dat uitrekenen.

CoJoNes | 12-03-11 | 13:19

@necrosis | 12-03-11 | 13:06
Zo is het maar net.
Maar als het een volledig private onderneming is zonder staatssteun en/of subsidies, moeten ze het zelf weten.
Het drukt wel de winst en als de aandeelhouders daar mee akkoord gaan is het toch goed.

Che_cuevara | 12-03-11 | 13:17

Komt Peter en nu pas achter ?

In dat topic stelde ik destijds, dat zolang De Centrale Banken privaat blijven, geld uit het niets gecreerd KAN worden, er helemaal niets gaat veranderen.

Veel moeilijker is het niet.

En de goud/zilver standaard zie ik als oplossing voor bijna alle problemen die we vandaag de dag kennen, op zowel monetair als op politiek niveau.
'DE' oplossing bestaat niet, omdat geen enkel mens perfect is.

De goud/zilver standaard is echter het meest betrouwbaar dat we kennen.

Als we straks een 'nieuw' systeem krijgen, waarin geld nog steeds uit het niets gecreerd kan worden (papier of electronisch) , gaat er ook helemaal niets veranderen.
En zijn we er zeker van dat Robert Mugabe vroeg of laat hierheen komt met zijn Triljoenen dollars, op 1 briefje...

de gouden gulden | 12-03-11 | 13:14

Er is niks veranderd, 100% schuld van de politici. Nog steeds megagrote banken en verzekeraars, CEO's/CFO's die krankzinnige risico's nemen (met vooral als doel om er zelf middels waardestijging van hun aandelenpakket of optieregeling dan wel bonus, er beter van te worden).
Als het fout gaat, denk IJsland, Griekenland, Spanje, Japan, failliete Amerikaanse staten etc etc, dan legt de politiek de rekening gewoon weer bij de bevolking...

(Pensioenfondsen idem).

Avant | 12-03-11 | 13:13

Bankmannetjes zijn beheerders van andermans geld. Dat hebben ze met 100den miljarden tegelijk verkwanseld. Ze zijn het vertrouwen niet meer waard, en zeker geen bonussen. Bonussen zijn corrumperend, want de bonusgeile lieden gaan in principe voor eigen gewin; de risico's die ze daarbij nemen, zijn voor rekening van de spaarders, de belastingbetalers en de aandeelhouders. Keihard aanpakken dat tuig in nette pakken, en maximaal insnoeren met strakke regels. Helaas hebben die gekke Amerikanen dat nog niet erg door, want ze gaan gewoon op de oude voet verder.

Fijnstoffer | 12-03-11 | 13:12

@koerbagh | 12-03-11 | 13:08
Ik heb je zojuist een +kudo gegeven, genoeg bonus?

necrosis | 12-03-11 | 13:10

Als het symboolpolitiek is, stelt het dan niets voor?
Als het niets voorstelt, waarom maken dan juist die bankdirecteuren er zich zo kwaad om?
Een aantal van die banken zijn praktisch van de staat, omdat ze zonder de staat misschien niet meer hadden bestaan. Alleen heeft de staat er niets over te vertellen. Probleempje is ontstaan door het snelle ingrijpen van de regering.
Bos, Balkenende en Nout Wellink hadden nogal haast.
Niet goed gegaan. Wordt m.n.de PvdA nogal op afgerekend. Maar hee.. van onze onvolprezen VVD heb ik toen maar heel weinig tot geen commentaar gehoord, terwijl ze het nu zo precies weten. Met de wijsheid van nu..

Heiner | 12-03-11 | 13:10

Ik wil een leesbonus voor deze column.

koerbagh | 12-03-11 | 13:08

En wat is je punt Peter?1!?

Parsons | 12-03-11 | 13:07

@Haagse-Geertje | 12-03-11 | 13:00
Ik heb ergens gelezen dat een hoop banken nog wat miljardjes schuldig zijn aan de MinFin, en indirect aan de belastingbetalerT.
Aangezien ik een netto betalerT ben heb ik recht van spreken.

necrosis | 12-03-11 | 13:06

Wat is er mis met een bonus voor een private organisatie, alleen verbieden als ze aan de staatssteun hangen en anders je eigen er n iet mee bemoeien.

Haagse-Geertje | 12-03-11 | 13:00

@Der Lehrer | 12-03-11 | 12:50
Nooit gelezen over uitgerangeerde politici die een baantje als CEO of iets dergelijks toevoegen aan hun "neveninkomsten"?
Vertel me eens: wat is jouw aandeel in dit verhaal?
En wat betreft "bek houden", je zit hier op GeenStijl, praatjes vullen geen draadjes!

necrosis | 12-03-11 | 12:58

Politici moeten hun bek dicht houden. De aandeelhouders zijn de eigenaar en zij bepalen wat er gebeurt binnen het bedrijf. Als ze zich er zo nodig mee willen bemoeien, kopen ze maar aandelen.

Der Lehrer | 12-03-11 | 12:50

Natuurlijk geven ze bonussen, ze betalen iedereen in de politiek om dat toe te laten...

reinaarden | 12-03-11 | 12:47

Overigens grappig dat deze Peter Verhaar vorige week de PvdA van precies het zelfde de schuld gaf. Al hoewel je deze keer dichter bij de waarheid zit zou het getuigen van visie als je op zijn minst probeert jezelf niet tegen te spreken.

as-saboer | 12-03-11 | 12:36

@ Korporaal Banaal | 12-03-11 | 12:33

Inderdaad! Het is heel vervelend dat ze een hoge bonus krijgen, maar ben best wel jaloers.. Veel lullen en zakken vullen, het klinkt heerlijk.

Aron-G | 12-03-11 | 12:35

banken hebben de politiek al eeuwen geleden geadopteerd.... politici zijn weeskindjes..... zonder enig macroeconomisch benul.... en zeeeer paaibaar.

qui?moi? | 12-03-11 | 12:34

Iemand verbaasd? Met averechtse partijen krijg je averechts beleid. Moeten mensen maar eens een keer verder denken dan hoofddoekjes als ze gaan stemmen.

as-saboer | 12-03-11 | 12:34

En waar is mijn bonus!?

Korporaal Banaal | 12-03-11 | 12:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken