Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlanders oliedom met hun eigen geld

Documentairemaker Frans Bromet heeft een uitstekende documentaire gemaakt over twee vrijbuiters, de risicojongens, die dachten met onroerend goed in Montenegro miljonair te worden. Maar de zwarte bergen bleken geen gouden bergen te zijn. Het is een mooi voorbeeld van die Balkenende VOC-mentaliteit, want toen de appartementen door de bankencrisis niet verkocht werden ('de particulier heeft het nu even moeilijk') zijn de boys een reisbureau begonnen naar het 'Monaco van de Balkan'. Mooie verhalen, maar wat het meest fascineert is die kleine particuliere belegger Jan, die als echte hardwerkende Nederlander geld had verdiend met zonneschermen, woont in een Vinexwoning, jarenlang een conservatieve spaarder was, zich heeft laten verleiden tot beleggen door een zetbaas van de ABN AMRO ('ik ben geen belegger, zonder de bank was ik nu nog spaarder geweest'), vervolgens 'tonnen' verliest bij de staatsbank en het nu wil 'terugverdienen' door 100.000 euro te steken in shaslick-grond. Hij stapt voor 5 jaar in een CV en hem wordt minstens een verdubbeling in vooruitzicht gesteld. Reden? Die jongens hadden een goed verhaal, ik vertrouwde ze. Ziet zijn geld eerst op papier verdubbelen, echt waar, om daarna in een poel van onzekerheid ondergedompeld te worden ('ja, ik twijfel nu wel......'). Een uitzondering? Dacht het niet. Zo hebben we vastgoedfraude in Turkije (Golden Sun Resorts); Dubai (Palm Invest); Easy - Jan Wolberts, 'dit is een bom onder het beleggingssysteem' - Live met Amerikaanse verzekeringspolissen van terminale patiënten; de grand-slam van tennisleraar van den Berg; Jos Lemmens die 110 mio 'kwijt raakte' in Duits vastgoed; Paul- Partrust - Spee , 30 mio weg door boomtjes planten in Costa Rico; Scheepvaart CV's met een gat in de romp zo groot als de Titanic. Rode draad: Business Class van Harry Mens, investering altijd boven 50.000 dus geen vergunning van de toezichthouder AFM nodig en argeloze beleggers zonder kennis van zaken. De financiële kennis van de Nederlander is abominabel. Zie BNN's Nationale Geldquiz: 80% van de Nederlanders heeft een 'beperkte' financiële kennis (en dat is een eufemisme als je de vragen ziet). Maar het was natuurlijk wel weer een leuke, gezellige show met BN'ers, met Maxima als voorbeeld voor het zakgeldbeleid. Legio Lease klanten dachten dat zij met eigen geld belegden, maar hadden enorme schulden. Een volkomen onbekende IJslandse spaarbank biedt extreem hoge rente en Jan Publiek denkt dat zij de jackpot hebben getrokken. Onderzoek van de Friesland Bank: Nederland denkt minstens 3,4% rente te krijgen (=2% en op betaalrekening 0 %). De Nederlander schrikt dat zij 15% rente moet betalen om rood te staan en jammert dat zij dit niet konden weten. Zelfs De Jager denkt dit, helaas. Er zijn lichtpuntjes. Toezicht gaat naar 100.000 euro; Overheid gaat 'geldwinkels' beginnen; banken worden gedwongen producten echt goed uit te leggen; boetes voor overtredingen zijn fors omhoog gegaan. Maar een land waar 50% van de bevolking kijkt naar 'boer zoekt vrouw', waar de kwaliteit van de spruitjes in Moerdijk het Journaal domineert, waar John de Mol de TVoH uitmelkt zodat er sms'jes à 80 cent kunnen worden geïnd, waar de koningin van het interview, Clairy Polak, banken alleen kent als meubels, verdient ook niet beter. www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl

Reaguursels

Inloggen

De stukjes van Vergaar zijn m.i. een aanwinst voor GS,alleen in dit geval doet hij wel erg uit de hoogte t.o.v. de iets minder snuggere landgenoten dan hij zelf.
Er valt best wel te genieten van programma's als ''Boer zoekt vrouw'' en ''The Voice'' en ook daar valt zeker het nodige te leren,zelfs voor de z.g. ''kritische inteligentsia''.
Maar hij heeft weer helemaal gelijk,dat wij allemaal krijgen wat wij verdienen en ook geldt dat wij wij de bankiers krijgen die wij verdienen.

pielewaaier | 31-01-11 | 09:39

Allemaal ontstaan wij wij weten wat goed voor u is: "U mag geen kiloknallers eten", "Die Wilders is een fascist/racist", "Obama is geweldig", "U moet vandaag de weg niet op gaan want het gaat sneeuwen", "Wij bepalen wel wat goed voor u is, want wij denken voor u" Tja, vind je het gek dat mensen niet meer gaan na denken ?

Kamervraag | 31-01-11 | 09:28

Ik moet altijd wel lachen om Harry Mens en zijn gasten bij Business Class, allemachtig, wat een partijtje patsers komt daar voorbij.
Vooral de beleggingen met gegarandeerd rendement (door wie?) zijn pareltjes. Overigens, ik heb ook eens in een scheepvaart CV geld gestoken, een keer een uitkering gekregen, maar de laatste niets en al twee keer moeten bijstorten.

PalinforPresident | 30-01-11 | 08:10

Wat mij irriteert is de volgende redenering. De gemiddelde Nederlander weet niets van geneeskunde. Die dommert wil alleen maar beter worden. Die gaat dan in vertrouwen naar de dokter die hem adviseert om medicijn x in te nemen. En dan klaagt die egghead dat hij een vergiftigde lever krijgt. Lagguh. Moet hij maar niet beter willen worden, resp. eerst een medische studie volgen voordat hij naar de dokter gaat.

Alles is zo gecompliceerd geworden resp. bewust gecompliceerd gemaakt dat een mens op zeer vele terreinen adviseurs nodig heeft om beslissingen te kunnen nemen. Dat is voor heel veel mensen zeker het geval bij financiele zaken. Het kernprobleem is echter dat die financiele DIENSTverleners in de praktijk je zo adviseren dat niet jij maar zij er beter van worden. En daar laten ze jou ook nog voor betalen. Het is die schandalige mentaliteit die ons op zich goede systeem volledig heeft gecorrumpeerd.

Ik ben het dan ook geheel eens met Bolle Wim. Overigens heb ik zelf aardig geboerd, dus daar gaat het mij niet om. Waar het wel om gaat is dat door boeven die binnen de wet opereren niet alleen op grote schaal ten koste van veel mensen de boel is leeg geroofd, maar dat achteloos ons hele systeem dat voor een belangrijk gedeelte op vertrouwen is gebaseerd kapot wordt gemaakt. Die "nette" bankiers, accountants, verzekeringsmensen en financiele adviseurs zijn m.i. gevaarlijker voor ons systeem dan de haatbaarden. Maar ja, die laatste types zijn vaak veel beter te herkennen.

Jarre Tell | 30-01-11 | 06:32

goed verhaal, dat gs wordt nog 's groot

hunk | 30-01-11 | 01:20

@vliegende knorrepot

Het klopt dat veel Nederlanders financiëel slecht zijn onderlegd.
Maar dat wil niet zeggen dat alle Nederlanders John de Mol
programma's kijken en fan zijn van Boer zoekt vrouw.
Ik in elk geval niet, ik ga liever een pittig boek lezen dan dom
achter de buis hangen.

strikdewepstroper01 | 29-01-11 | 22:08

........ Maar een land waar 50% van de bevolking kijkt naar 'boer zoekt vrouw', waar de kwaliteit van de spruitjes in Moerdijk het Journaal domineert, waar John de Mol de TVoH uitmelkt zodat er sms'jes à 80 cent kunnen worden geïnd, waar de koningin van het interview, Clairy Polak, banken alleen kent als meubels, verdient ook niet beter...................
zo is 't, Verhaar,
bewijs:
een arremoejiege 111 coments.

vliegende knorrepot | 29-01-11 | 21:43

Bedragen boven de 50.000 euri zal ik mijn leven lang niet in mijn handen hebben. Laat staan dat ik ermee ga beleggen, of aan een ander geven die voor mij gaat beleggen.
Het zal me werkelijk aan de bipsch oxyderen wat een ander met zijn geld doet. Ik geef het liever zelf uit.
Ik ben d'r vroeger, toen ik nog dom was, ook ingetuind. Zo'n spaarbeleg ding.
Jaren lang torenhoge winsten die gasten, en meegenieten ho maar. Ik merkte niets aan mijn kapitaal. Sterker nog, het was minder dan ik ingelegd had. En maar winst maken die gasten. The sky is the limit.
Vervolgens, 1 jaartje, nu 2 jaartjes crisis. Van al die spaarjaren. Moet jij eens raden wie er KEIHARD mee mag delen in de verliezen.
Dus beleggen..... laat maar zitten.

Lampelul | 29-01-11 | 20:23

WikiLeaksangst slaat nu toe bij banken

Gepubliceerd op 29 jan 2011 om 07:30 | Views: 1.035

NEW YORK (AFN) -WikiLeaks-voorman Julian Assange geniet van het ongemak dat een aangekondigd ,,megalek'' veroorzaakt bij Amerikaanse banken. De beroepsklokkenluider heeft aangekondigd begin 2011 tienduizenden interne documenten van een grote Amerikaanse bank te verspreiden.

,,Ik vind dit fantastisch. Al die banken zijn doodsbenauwd, omdat ze denken dat het wel eens om hen zou kunnen gaan'', stelt Assange in een interview met Amerikaanse nieuwsprogramma 60 Minutes, dat zondag wordt uitgezonden door CBS. Enkele fragmenten uit het vraaggesprek zijn al vrijgegeven. Assange verwacht dat het vrijgeven van de documenten zal leiden tot een groot onderzoek naar de onfrisse praktijken van de betreffende bank.

De klokkenluidersparanoia kan ook op de beurs grote gevolgen hebben voor bedrijven. Zo daalde de koers van Bank of America in november met 3 procent, omdat investeerders vreesden dat interne informatie op straat zou belanden. Die angst was niet ongegrond: Assange stelde al in 2009 over 5 gigabyte aan informatie over de bank te beschikken, van een van de harde schijven van een bankbestuurder.

www.iex.nl/Nieuws/8980676/WikiLeaksang...

Bolle Wim | 29-01-11 | 19:34

Goed stuk van Verhaar, mooie docu van Bromet en verder ook eens. Ongelovelijk hoe makkelijk die raambedekkingman zijn geld toevertrouwt aan mensen die claimen er wat leuks mee te doen... Overigens: de laatste stand van zaken was nog altijd dat die ton 2 ton waard was, dat is nog altijd 100% rendement in 5 jaar. Als ze die grond ooit verkopen... En die haven, ik moet toegeven, is er gekomen ook...

Eerste stuk van Verhaar dat ik echt kan waarderen, er zit dan dus toch vooruitgang in! Er zijn trouwens zat documentaires die het probleem van banken uitleggen als men even rondzoekt

reinaarden | 29-01-11 | 17:29

Ik hoop dat de documentaire beter is dan de boring story van verhaar.

De ouwe kluunwapser | 29-01-11 | 17:24

Toch is mijn achting voor die jongens gestegen. Toen ik ze voor het eerst zag bij Business-Class dacht ik dat zijn criminelen die willen incasseren en dan met het geld vandoor gaan. Dat ze enkele jaren een cameraploeg mee durven laten lopen en ook daadwerkelijk investeren, vind ik wel bewonderenswaardig. Helaas voor iedereen is beleggen risicovol. dat blijkt wel weer.

Obelix | 29-01-11 | 16:50

He ja, kom laten we nog meer toezicht dingetjes en verboden in stellen. Daardoor denken mensen juist dat ze lekker veilig van alles kunnen doen.
Die 'beleggings' clubjes bestaan enkel door de natuurlijke hebzucht van mensen. Doe mensen in het algemeen maar eens verbieden dan.

Dagobert D. | 29-01-11 | 16:43

Boomtjes? Echt waar Boomtjes? In Costa Rico? pffff...

MDA | 29-01-11 | 15:52

nice piece Verhaar!

deropofderonder | 29-01-11 | 15:48

Mensen kijk veel te vaak enkel naar het (voorgeschotelde) rendement en zelden naar de bijbehorende beta.

Deze collumn(s) lees ik met plezier en heb ook mijn zoon er op gewezen die graag deze richting op wil (econometrie+FBA).

Thanx !

William Arcite | 29-01-11 | 15:47

Vergeet woekerpolis van de Rabobank niet. Wel onder toezicht van AFM. Mensen toch voor meer dan 50.000 opgelicht. Of heet dit anticyclisch investeren?

Randje | 29-01-11 | 15:39

ik kan die verhaar wel waarderen. goede actie gs

0nt0pic | 29-01-11 | 15:26

het liefst beleg ik in stukken uniekaas.

9-buts | 29-01-11 | 15:18

Bereid u zich trouwens alvast maar voor. De hypotheekrente gaat binnenkort skyhigh omdat het zo goed gaat in China. Dan kan ook de rest van het onder lastenverzwaringen en moordende loonmatiging zuchtende klootjesvolk hun lachwekkende en peperduur betaalde waaibomen-VINEX-hok voorgoed gedag gaan zeggen en een enkeltje schuldsanering gaan boeken.
"Medelijden op voelt komen"

Bolle Wim | 29-01-11 | 15:05

Zolang de FED, ECB en het IMF nog aan de macht zijn, zie ik geen enkel lichtpuntje.

LGND | 29-01-11 | 14:56

Einde van de Domheid | 29-01-11 | 14:48

Wie is niet gek op geld? Ik in ieder geval wel!

eerstneukendanpraten | 29-01-11 | 14:52

Peter Verhaar 'Iets van geld snappen'.
Denk jij dat dat een prestatie is, of een reden om voor te leven?

Einde van de Domheid | 29-01-11 | 14:48

hoeveel mensen ik spreek die NIET aan mij kunnen vertellen hoe HUN EIGEN hypotheek steekt!!!! SCHIKBAREND.....

eh eh eh eh ja eh eh eh iets met aflossing of zo. Ja ik betaal alleen rente. Ja en ik heb straks geen schuld meer..... ja ja ja aflossingsvrij zo heet het! Ja die ja...

stom stom stom stom

ozzam | 29-01-11 | 14:46

@vetkleppert | 29-01-11 | 14:34
Van een van hun sponsoren zeker ja, maar daar trap ik dus mooi niet in. :)

RubenE | 29-01-11 | 14:36

RubenE | 29-01-11 | 14:25
De uitkomst moest onontkoombaar zijn dat je een gebrekkige financiele kennis hebt. En dat je meer informatie nodig hebt.

vetkleppert | 29-01-11 | 14:34

prikbordpen | 29-01-11 | 14:10

Dat is het hele bestaansrecht van het monetair systeem, om te beginnen. Men stapelt abstractie op abstractie om mensen een rad voor de ogen te draaien. Daar wordt in dit artikel aan voorbij gegaan.

Free4Fall | 29-01-11 | 14:30

@luckor | 29-01-11 | 14:20
> het is pas van u als u de 67 haalt.

Nee, dat is niet waar, het zal NOOIT van jou zijn. Je krijgt je verdeeld over een groot aantal jaren je geld terug in maandelijkse termijnen. In het meest gunstigste geval is het totale bedrag groter geworden. Maar de kans dat het minder is, is even groot (momenteel zelf veel groter).

Eigenaar_IJsland | 29-01-11 | 14:29

@wcrol | 29-01-11 | 14:22, U is de burgemeester van Gouda?

gentle giant | 29-01-11 | 14:27

Verhaar? Wie?

Apotheker | 29-01-11 | 14:26

Heb net even die Nationale Geldtest gedaan en had in het eerste deel over financiele kennis 9 van de 10 vragen goed. In het tweede deel wordt je dan gevraagd hoeveel iets kost, maar daar zitten de meest idiote dingen tussen zoals wat een scooter per jaar kost of wat een meter bier in Lutjebroek kost (20 of 25 euro?). Daar scoorde ik dus heel laag op en je wordt gelijk bestempeld als iemand met gebrekkige financiele kennis. Dubieuze test dus.

RubenE | 29-01-11 | 14:25

TheLuggs | 29-01-11 | 14:10

helemaal mee eens. De test is een aanfluiting.

wcrol | 29-01-11 | 14:24

Je moet ook geen grond kopen via een bedrijf, die de ruif leeg eet, maar zelf grond kopen. Ik heb dit 3 jaar geleden gedaan, en we bezitten de grond nu twee jaar. De prijs is inmiddels verdubbelt, en wordt nog hoger als we het kavel delen in bouwkavels. (een deel is landbouwgrond dat makkelijk bouwgrond wordt omdat er alle media op aanwezig zijn).
Alleen heb ik dit niet gekocht als speculatie object, maar om later op te bouwen en een eigen huisje te hebben. Stel ik wil toch niet bouwen, dan verkoop ik het weer.
Het geld staat dus niet tegen 1,4 procent op de bank, maar ligt ergens in het buitenland.

wcrol | 29-01-11 | 14:22

2% rente is zeker, dat is de vergoeding voor je geld, krijg je meer dan is het verschil het RISICO dat je loopt. eigenlijk is alles simpel, behalve de moeilijke dingen dan.

9-buts | 29-01-11 | 14:22

NL is wat dat aangaat een KUDT land. Iedereen belegd, al is het maar via je "verplichte" pensioenfonds. Het lijkt er wel op dat het gros van de mensen dom wordt gehouden om allerhande grote financiële instellingen en constructies te behouden. Zolang niemand door heeft dat ZIJN geld vast staat bij pensioenfondsen en politiek Den Haag daar gewoon van pakt als het haar uitkomt is er niets aan de hand. Gewoon doorlopen mensen, het is pas van u als u de 67 haalt.

luckor | 29-01-11 | 14:20

Gevaarlijke combinatie van hebberigheid en naiviteit

doskabouter | 29-01-11 | 14:20

.. daarom heb ik ook zo'n vertrouwen in linkse partijen. Die willen altijd met het geld van anderen "investeren" in zaakjes waarvan zelfs een Nederlandse nitwit op financieel gebied zou kunnen weten dat het geld spoorloos gaat verdwijnen.

Jan Passant mk2 | 29-01-11 | 14:18

.. beleggen in turkije, de balkan, een islamitisch kundsteiland. Meer betrouwbaar kan het niet worden. Of het moet beleggen in iemand anders z'n cruiseschip zijn.

Jan Passant mk2 | 29-01-11 | 14:12

Even die BNN test gedaan, maar wat een k*t vragen...
Wat kost een setje siliconen tieten in amsterdam zuid... Nu heb ik nooit de behoefte gehad om implantaten te nemen dus heb ik werkelijk geen idee...

Wat kost een scooter per jaar aan brandstof, verzekering etc... Geen clue, nooit een scooter gehad, maar van mijn auto kan ik het zo zeggen...

Hier een foto van een mandje boodschappen, wat kost de inhoud bij piekema.

Wat kost een reis waarbij je met types als "sterretje" in een vliegtuig gedumpt wordt op een plek waar je nog niet dood gevonden wilt worden.

Hoe ga je met je mobiel om, je bent gierig als de pest of je hebt geen idee voor hoeveel je belt... Euh, ik weet precies wat ik uitgeef aan mijn gsm, en dat is meer dan mijn bundel, en ik ben niet zo gierig dat ik ankel gebeld wil worden. Oh ja, ik koop mijn telefoon niet als deel van het abonnement, want gezien de meerprijs die ik dan op mijn abonnement betaal ik die telefoon meerdere keren.

Nou sorry hoor, als dit soort vragen je financiele inzicht moeten bepalen dan verbaasd me de uitslag bijzonder weinig.

TheLuggs | 29-01-11 | 14:10

Goed topic. De meeste Nederlanders weten inderdaad vrij weinig van financiën. Mensen die wel wat ervan weten maken er slim gebruik van.

prikbordpen | 29-01-11 | 14:10

Mooi stuk, schud ze maar eens wakker

gruppenfuhrer | 29-01-11 | 14:01

Eigenlijk ben ik het altijd met Verhaar eens. Nu ook. Behalve dat weg-met-ons toontje. Als zouden we, als volk, niet 'beter verdienen'. Flagrante onzin. Men mag best trots zijn op Nederland als economische natie. We hebben de crisis tamelijk goed doorstaan, werken aan de staatsschuld en onze moedereconomie, Duitsland, vertoont tekenen van vooruitgang. De regering zou er beter aan doen, financiële malversatie zwaarder te straffen.

De Kampsjeng | 29-01-11 | 14:00

En als het dan misgaat omdat men is opgelicht staan ze te janken dat hun centjes verdwenen zijn.

-=Sickass=- | 29-01-11 | 13:56

Als u een manier heeft gevonden om zonder risico van 10 100 te maken, gaat u dan hiermee de boer op? Waarom verwachten we dan dat anderen dat wel doen?

Mr. Eindhoven | 29-01-11 | 13:51

Ik sprak mijn belastingadviseur, en die zei dat hij als 25jarige had uitgerekend dat als hij maandelijks 100 gulden op een spaarrekening (4% gemiddeld) zou zetten hij bij zijn pensioen miljonair zou zijn. Dat was ongeveer nu geweest. Maar ook hij heeft dat niet gedaan. Ook al was het nu 4 ton geweest, dan nog mooi om het huis van af te betalen en een fijne nieuwe auto te kopen.

Boudt | 29-01-11 | 13:50

Ik vindt het wel jammer dat er nu niet meer van die fraude shit op de reclames komt, vondt het namelijk altijd erg lachwekkend dat mensen dat serieus konden nemen.
Nog lachwekkender was natuurlijk toen alle shit boven kwam drijven en binnen enkelle weekjes al die reclame shit die jaren lang op de zenders non stop draaide plotseling weg was van de buis.

Clausewitz | 29-01-11 | 13:49

Peter "Frits Bom" Verhaar.
+1

Grisha Eisenov | 29-01-11 | 13:44

die Vladimir heeft overigens zo'n zelfde litteken als Patrick van der Eem

Paarlberg | 29-01-11 | 13:40

Goed stuk, waardeloze bnn test. Heb hem even gedaan, en voornamelijk het tweede deel was flut.

wcrol | 29-01-11 | 13:36

Rukkers zijn er genoeg. Transparantie is het codewoord op de beurs sinds dit jaar:

Openbaar trackrecord met snelle aandelenhandel
aex 2011: 0,8%
stockpicking 2011: 12,5%

Beat that:
www.marktgevoel.nl/go/portonew/

TobiasG | 29-01-11 | 13:34

Goed stuk... deskondanks toch triest dat zulke dingen gebeuren voordat er beperkt wordt opgetreden.
Maar het is dwijlen met de kraan open, want binnenkort vinden 'ze' wel weer andere methoden om mensen op te lichten.

kevin026 | 29-01-11 | 13:30

Ik roep dit al meer dan 20 jaar.... En dat mijn Mavo diploma op zak. Begin jaren 90 begonnen opeens veel mensen uit mijn omgeving te beleggen. Vele daarvan zijn het schip ingegaan. Ik heb nooit in beleggen gelooft, noem het koudwatervrees, noem het laf of noem het een buikgevoel. Ik zet mijn geld wel gewoon op de bank tegen een normaal rentetarief. Heel saai, maar het werkt prima.

Met een normale baan, een huurhuis (dus zonder hypotheek, wat gewoon een megalening is tegen een flink percentage), zonder auto, drie fietsen voor de deur én volledig schuldenvrij, ben ik op dit moment gelukkiger dan ooit!

Sydough | 29-01-11 | 13:28

Goed stuk, maar de opmerking over IceSave klopt niet, quote uit column: "Een volkomen onbekende IJslandse spaarbank biedt extreem hoge rente". Op dit moment zou die rente extreem zijn, maar toen waren de spaarrentes gestegen tot een record-niveau. Ook een aantal andere bedrijven - die niet in de problemen zijn gekomen - boven op het hoogtepunt een spaarrente tegen de 5% zonder beperkende voorwaarden. IceSave zat daar enkele tiende procenten boven, wat ook niet zo vreemd is voor een nieuwe spaarbank die klanten wil binnenhalen.

lauwebal | 29-01-11 | 13:27

Mijn complimenten voor Frans Bromet, met weinig woorden stelt hij precies de juiste vragen om die snelle jongetjes met hun kloten tussen de bankschroef te zetten. Een goed weerwoord kwam er niet uit.

joopata | 29-01-11 | 13:23

Bij dit soort 'beleggingen' heb ik altijd het idee dat als iemand zo veel geld wilt spenderen moet hij ook maar zo intelligent zijn om te beseffen dat het ook mis kan gaan. Er zijn genoeg voorbeelden in de geschiedenis te vinden waar het wat minder goed afliep op de beurzen. Dus je weet waar je aan begint.
.
Ik heb wel moeite met pensioenen, eveneens een uiterst onbetrouwbare vorm van beleggen. Echter hierbij heeft de belegger meestal geen keuze en wordt hij zogenaamd gedwongen door zijn werkgever. Er wordt geen enkele garantie gegeven dat je op je 65ste (of waarschijnlijk nog veel later) wel de uitkering krijg die je voorgehouden wordt. Nog even afgezien van het feit dat een pensioen waardeloos is voor je erfgenamen.

Eigenaar_IJsland | 29-01-11 | 13:22

ik investeer in tabak in Almere, absolute return zelfde dag: 1 blowjob door breezer

Paarlberg | 29-01-11 | 13:18

De beste manier om jezelf te beschermen tegen de banken (maar dat kost wel alleen wat zelf-dicipline) is zo min mogelijk geld op de bank laten staan (alleen om je vaste lasten te betalen); elke maand cash opnemen, al je boodschappen, benzine, etc. contant betalen. Cash thuis bewaren in een goede kluis, en als je wat gespaard hebt een blokje goud kopen.

Maar nu niet allemaal naar de automaat rennen, want oproepen tot de bank leeg trekken staat tegenwoordig in nederland de doodstraf op...

DDNL | 29-01-11 | 13:16

jullie denkt toch nie dat ik gaat vertellen wat er in mijn sondevoeding zit ....
mij is voorgehouden dat ik niet moet bijten in de hand die de naald dieper in der aderen drijft .

Centauri | 29-01-11 | 13:13

Als de minimale inleg van een beleggingsfonds 50.000 Euro is dan begrijpt iedereen toch dat er fraude in het spel is ? Je hebt dan geen toezicht meer door de AFM, (Ik weet niet of dat echt veel scheelt overigens.) Beleggingsfondsbeheerders die bewust boven die grens gaan zitten zeggen toch openlijk tegen al hun beleggers, wij zijn niet te vertrouwen ? Is er dan echt niemand die aan zo'n instelling vraagt, goh, kunnen jullie niet een minimaal investeringsbedrag verlangen van 45.000, zodat jullie nog binnen de regeling vallen ? Als er sprake is van een minimale inleg van 50K moeten bij iedereen alle alarmbellen gaan rinkelen. Maarja, kennelijk dus niet.

Marcus Porcius Cato | 29-01-11 | 13:10

Pssssst ... aandeeltje kopen? De naam is 'fried air'. Is een super aandeel!

Atlantis-95 | 29-01-11 | 13:08

Heb vandaag wel geïnvesteerd in een nng Belgische bierbrouwerij....... maar dat levert dan binnen 23-uur wel weer wat op..... dat dan weer wel.

clover | 29-01-11 | 13:07

'zucht' .... ja endan de hele dag erover doen om in 5-minuten rijk te worden ...

Centauri | 29-01-11 | 13:04

Enne Van der Sar ging toch ook pas het schip in?

GoedenMorgenDezeMorg | 29-01-11 | 13:01

clover | 29-01-11 | 12:20
Bij Mens kan je inderdaad voor 14.500 E zes minuten kopen. Je kan dan van te voren de vragen inleveren die hij gaat stellen. En dan roept hij ook nog braaf een paar keer dat het een mooi product is. Met een verveeld smoelwerk, dat wel.
Ik heb de PDF hier.
Suze item: 12500, Wijn item: 4000. Enzovoort.
Maar dat is niet uniek voor Meneer Mens. Bijna alle RTL Unilever programma's werken ongeveer zo.

vetkleppert | 29-01-11 | 12:59

Btw ik ben 19 en nog nooit wat geleend of een rekening niet betaalt

Semper fi | 29-01-11 | 12:59

Die BNN quiz zuigt. Ik ga niet naar paupervakanties op Cherso, ik drink geen pauperbier in een pauperkroeg, en mij zul je nog niet dood vinden op een pauperscooter. Dus weet ik ook niet wat die zooi kost. Dat maakt meteen dat mijn financiële kennis gebrekkig zou zijn. Wat een onzin.

Qippie | 29-01-11 | 12:59

De spijker op z'n kop !

kalasjniknal | 29-01-11 | 12:59

Klopt geen kut van het bkr, heb vorig jaar geprobeerd een abo af te sleuten bij een provider maar dat kon niet omdat ik bij het BKR geregistreert zou staan.
Heb toen bij het BKR alles opgevraagd, wat ik terug kreeg was een leeg a4tje.....

Semper fi | 29-01-11 | 12:58

Eigenlijk zou je moeten kunnen lachen om al die LEENKNEUSJES met hun tophypotheken....

... maar helaas is het om te huilen!

applaus voor de paus | 29-01-11 | 12:57

-weggejorist-

Gallego | 29-01-11 | 12:56

@Graaf Tel 1978 Wat let je...............

clover | 29-01-11 | 12:53

Ik heb de documentaire van de risicojongens van Bromet ook gezien. Vond hem erg goed! Wat mij opvalt: iedereen vindt het een fantastische locatie en een mooi project, maar er is bijna niemand die een belang in het eigendom neemt met het doel om er zelf te gaan wonen. Het doel is alleen om door te verkopen met winst. Stel dat je er een appartement voor jezelf zou kopen dan heb je (misschien tegen een te hoge prijs) in ieder geval een fysiek eigendom. Ik moet nog zien wat het gaat worden daar in Montenegro. Op zich ziet er het er wel mooi uit en je hebt er vaak lekker weer.

Graaf Tel 1978 | 29-01-11 | 12:50

Mensen met kennis van zaken zijn altijd gevaarlijk. Mensen zonder kennis van zaken ook. Geldt voor elk vakgebied, ook het mijne. Ik moet schaterlachen van de gemaakte kwaadheid en ongerustheid over dat fikkie in Moerdijk, en dat betreft ook de onkunde van sommige schrijvers hier. Van Pruisen—nu weggebonjourd—was daarvan het ergste voorbeeld. GS zou er goed aan doen meer schrijvers à la Verhaar uit te nodigen.

daniel37 | 29-01-11 | 12:50

Maak nou niemand wijzer verhaar, de resterende 20% wil wel graag die sukkels blijven uitmelken, ja?
Straks kan ik pas met mijn 45ste stoppen als jij even de Hollander gaat opvoeden.

captainobvious | 29-01-11 | 12:49

Watunflater | 29-01-11 | 12:28
Bolle Wim slaat spijkers op de kop. Ik heb geen bron nodig om te zien dat Wiegel 'solide' beleggingen zit te slijten bij Harry Mens en vervolgens lees www.evestor.nl/artikel/Door-Wiegel-aan... dat de centen weer op zijn. Ik heb ook geen bron nodig als ik zie hoe Eelco Brinkman een bouwfraude afdoet als 'niets'.

Bos Hout | 29-01-11 | 12:48

In de financiële wereld lopen veel charlatans rond. Maar wat ik nooit begrijp is de totale onwil van mensen die niet thuis zijn in financiën om zich er alsnog in te verdiepen. Ik zie het ook in mijn naaste omgeving: mensen tekenen voor hypotheken zonder dat ze weten wat voor soort hypotheek het is. De consument verwacht altijd het beste product voor een lage prijs. En niet te vergeten: gratis advies. Naar mijn idee is het voor een gedeelte luiheid. Maar consumenten zullen altijd worden bedonderd als de verkopende partij meer kan verdienen. Simpel voorbeeld: stel kan een keuken kopen voor een prijs van 14.000. Na wat wikken en wegen kan er 5000 van de prijs af. Zelfde met auto's/huizen noem maar op, het komt overal voor.

Zo'n figuur als uit de column geeft de bank in wezen de schuld, want zonder hen was hij nog spaarder geweest. Waarom kiest hij niet alsnog voor sparen, maar stapt hij opnieuw in een risicovolle onderneming?

Harry Mens is inderdaad niet te vertrouwen, zijn programma is om te huilen zo slecht en een groot toneelstukje. Puur patsen met geld, maar 0 inhoud. Verder wat Sgr zegt, beleggen in vakantieparken, schepen, teakfondsen etc. is vragen om problemen. Mensen worden verblind door hebzucht en worden daardoor irrationeel. Hetzelfde kan je wellicht zeggen over loterijen (laatst was de postcodeloterij weer een mooi voorbeeld).

KapiteinClaus | 29-01-11 | 12:44

In de VS is het overigens nog veel ernstiger. Daar heeft parallel aan de bailout zelf een megadiefstal plaatsgevonden die te complex is voor 95% van de mensen om te begrijpen. Zelfs Deutsche Bank - zoals vaak bij dit soort gevallen - deed er aan mee ten koste van Amerikaanse belastingbetalers. Gewoon, omdat het konj.

Bos Hout | 29-01-11 | 12:41

Idd, beter geschreven Verhaar. Ga zo door.

hotmint | 29-01-11 | 12:39

Hoezo is dat toegenomen overheidstoezicht een lichtpuntje? Dat is juist schromelijk tekort geschoten in het verleden dus zal wel kwalitatief beter moeten worden. Overigens heeft de overheid zelf ook in dit soort producten geparticipeerd dus de kennis is daar niet veel beter dan bij de gemiddelde Nederlander. Denk aan de provincie Noord Holland.

Simon_GS | 29-01-11 | 12:39

Jongens hou toch op.. wees niet zo kortzichtig..,maar liefst 7 miljoen woekerpolissen zijn er verkocht in Nederland. Middels de bouwfraude is 25 miljard bij elkaar gestolen! 25 MILJARD!! Deze vorme van giga-oplichting zijn echt alleen mogelijk geweest dankzij de bereidwillige medewerking van corrupte politici en toezichthouders. Dan moet je niet het Nederlandse volk uitlachen, dan moet je die nog steeds vrij rondlopende oplichters en de corrupte politieke vazallen uit hun glanzende paleizen trekken en hun van het vet glanzende harsessen van de minstens zo vette lichamen scheiden. Dan laten we de arrogante rotkop van meester-lobbyist Hans Wiegel vrolijk heuvelafwaarts rollen met de boomlange Havana er nog in. Lijkt me wel zo aardig.

Bolle Wim | 29-01-11 | 12:33

Volgens mij zijn er meer mensen die niet met geld weten om te gaan, lees het volgende stukje maar eens. bit.Iy/f2DrA7 (schuldbom VS tikt steeds sneller, Matthijs Bouwman)

Karel Kruizenruiker | 29-01-11 | 12:31

Best wel ingewikkeld hoor zo'n samenleving vooral voor mensen die de BKR nog als beeldend kunstenaars regeling hebben gekend.
Dat waren nog eens tijden.
Maar dan toch bij het lezen van de de naam J.P. Bah(kots-kots)kelende. overvallen te worden door de vreugde te zijn verlost van die gepredestineerde negativiteit en achterbakse (sluwe ) volksverlakkende leugens.

Ratzing. | 29-01-11 | 12:30

Lol @ reclame voor filminvesteringen.nl met 28% rendement naast dit topic XD

frankmeister | 29-01-11 | 12:30

Bolle Wim | 29-01-11 | 12:17
Loze kreten Wim, bronnen willen we zien. Ik word zo moe van dat gelul in de ruimte.

Watunflater | 29-01-11 | 12:28

@clover
Ja die H.Mens zit vuistdiep in dit soort projectjes inderdaad. Enige programma waar al die oplichters zijn langsgeweest :)

frankmeister | 29-01-11 | 12:25

Het begint met een nationale bank, die in de praktijk een privébank is en niet de doelen van de mensen, maar van haar stakeholders dient.
En redelijk funest zijn tevens volksvertegenwoordigers, die zich door bankiers al eeuwenlang voor de gek laten houden en/of corrumperen.
www.spingola.com/before_rockefeller.ht... geeft een interessante uitleg over hoe het allemaal zo gekomen is.

Bos Hout | 29-01-11 | 12:24

Jan in de documentaire is wel errug dom, zeg. Als je zo naief bent om in dit soort praatjesmakers vertrouwen te hebben, dan moet je ook niet huilen als je genaaid wordt.

Vredige libertariër | 29-01-11 | 12:22

O ja, en passant vertelde den Vrijbuiters nog ff: voor 14.000€ waren ze 6 minuten bij H.Mens in de uitzending om hun ding te promoten........

clover | 29-01-11 | 12:20

Een aardig stukje, maar de intelectuele suprioriteit die hij zichzelf in de laatste alinea aanmeet is onnodig. Moet dit een ver weggestopt minderwaardigheidscomplex maskeren?

Dreverhaven | 29-01-11 | 12:19

zeer goed stuk, vooral de sneer naar een deel van de nederlandse bevolking in de laatste alinea bevalt me wel

K. melenpenis | 29-01-11 | 12:18

boomtjes?
Cruz Azul | 29-01-11 | 12:15
Ja, was een of andere teak-plantage

Zaadterdag | 29-01-11 | 12:18

deze man heeft akelig gelijk maar ik verwacht niet dat er iets door zal veranderen. Zolang je mensen zo gek krijgt dat ze denken een kan te hebben in de lotto (kans op jackpot 1 op 6*45*44*43*42*41*40 is 1 op 35.186.659.200 ) dan verdienen deze mensen het om opgelicht te worden. Jammer voor ze. Het is niet anders.

jan-lul-de-behanger | 29-01-11 | 12:18

Nederlanders met geld geloven gewoon in sinterklaas.. Jij geeft 10 euro, morgen krijg je er 100 terug.. *zucht* "If it sounds to good to be true, it probably is"

frankmeister | 29-01-11 | 12:18

Montenegro.... nuff said.

Kingeef1975 | 29-01-11 | 12:17

Alleen mensen met veel geld kunnen veel geld verliezen.
Jammer dan...

da wizard | 29-01-11 | 12:17

Oldschool N. | 29-01-11 | 12:11
CDA' er Elco Brinkman en VVD'er Hans Wiegel hebben volgens velen zeer betrouwbare hoofden, spreken keurig netjes Nederlands en dragen een keurig net maatpak. Maar toch hebben deze lobbyende roofratten miljarden bij elkaar gestolen voor hun zakenvriendjes. En geen haan die er naar kraait.

Bolle Wim | 29-01-11 | 12:17

Plus de assurantietussenpersonen, kredietverschaffers, makelaars, hypotheekverstrekkers, taxateurs, notarissen die moedig voorwaarts de financiële sector zo veel kleur geven. Beleggen doe je alleen met geld dat je niet nodig hebt, hoe lager de hypotheek hoe groter het risico, 8% rendement per jaar is een fabel, elke kapitaalverzekering is een struikroof en je geld inzetten op schepen, bomen, boten, vastgoed, wijn, golfresorts, vakantieparken en soortgelijke waanzin is vragen om een schuldsanering. Maar ja, je kunt geen wetten maken tegen hebzucht.

Sgr | 29-01-11 | 12:16

Verrek, die Spee ken ik. Zow, die is een eind weggezakt, zeg.

PolarWolf | 29-01-11 | 12:16

boomtjes?

Cruz Azul | 29-01-11 | 12:15

domheid is ongeneeslijk, dat blijkt telkens weer

Flapkees | 29-01-11 | 12:14

Waarde redactie, waarom wordt die lellukke heks van een C. Polak nu weer van stal gehaald? Moet zometeen nog wel een bruine boterham met oude kaas, vergezeld van een knetterhete zelfgemaakte ossenstaatsoep zien weg te werken, maar mijn eetlust nu al weer bedorven! Dankuwel godverdomme...

eerstneukendanpraten | 29-01-11 | 12:14

Heb tenenkrommend die documentaire gezien (ergens vorige week) en het vertrouwen dat argeloze (door hun eigen bank/financiële adviseurs geadviseerde) particuliere investeerders hebben in mompelende, stotterende en bovenal geen goed verhaal hebbende "vrijbuiters". Rijdend over een net mijnen en bermbommen vrij gemaakt geitenpad in Montenegro......... en volhouden dat dit inderdaad hét nieuwe Monaco gaat worden.....

clover | 29-01-11 | 12:13

Ik heb vroeger veel in aandelen gedaan, net quitte gedraaid denk ik. Heb het vermogen nu weggezet tegen 2,3 procent rente per jaar. Wel zo safe...
En geen stress als de beurs een keer weer tegenzit!

eerstneukendanpraten | 29-01-11 | 12:12

wat vraagstaart zegt.

superjan | 29-01-11 | 12:11

Die Vladimir en Vincent hebben gewoon "onbetrouwbaar" en "oplichter" op hun hoofd geschreven staan.... Frans Bromet haalde ze met 2 vragen onderuit, hulde aan deze televisiemaker!!

Oldschool N. | 29-01-11 | 12:11

De vele oplichters en hun corrupte politieke vrienden zullen ALTIJD slimmer zijn dan het klootjesvolk. Pak wat je pakken kunt!
Als jij het niet doet doet een ander het.

Bolle Wim | 29-01-11 | 12:10

Heb reportage (beide delen) gezien, was alleen wat 'teleurgesteld' over het nogal open einde.

Crusher | 29-01-11 | 12:10

Bankiers zullen altijd het voordeel hebben ten opzichte van de burger, puur vanwege hun specifieke economische kennis. Je kan de burger wel dom noemen, maar dan vergeet je dat de bankiers uiterst sluw bezig zijn om de gewone man te belazeren. ik zou eerder iets zeggen als: Bankiers maken op grote schaal misbruik van hun kennis, ten nadele van de burger.

rara | 29-01-11 | 12:10

Ja beleggen..... een AAP doet het beter dan menig deskundige....

mierus | 29-01-11 | 12:08

Geweldig stuk Peter.

vraagstaart | 29-01-11 | 12:08

Verhaar heeft beter leren schrijven. Goed stuk.

Big Rick | 29-01-11 | 12:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken