achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@huishoudens

Meer dan de HELFT van de jongvolwassenen komt moeilijk rond

Da's niet gering

daar gaan uw centjes

Welkom bij Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Het gaat vandaag verrassend genoeg weer niet zo lekker in Nederland, en wel hierom: alles is onbetaalbaar maar niet betaalbaar en daarom zeggen steeds meer mensen dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is. En nu zegt het Nibud dat ook: Onder jongvolwassenen van 18 tot en met 30 jaar is het aandeel dat moeite heeft met rondkomen van 40 naar 54 procent gestegen. Dat krijg je als het in Nederland niet zo lekker gaat door onbetaalbare huurprijzen, onbetaalbare huizen en onbetaalbaar bier (zat in de aflevering van gisteren). Maar er zitten niet alleen de jongvolwassenen in dat schuitje, daar zitten gezelligerwijs veel meer mensen in: "Het aandeel huishoudens dat moeilijk rondkomt, is sinds 2024 gestegen van 32 naar 38 procent." Met huishoudens gaat het dus ook steeds minder lekker in Nederland, en wel hierom: "Voor veel huishoudens zijn stijgende uitgaven, hoge vaste lasten en een inkomen dat daarbij achterblijft, de reden dat zij moeite hebben met rondkomen." Goh wat gaat het weer lekker in Nederland. En daarom morgen gewoon weer een aflevering van Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Hadden we trouwens al gezegd dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is? En dat steeds meer mensen dat zeggen?

LIVE - Kringgesprek over UW ENERGIEREKENING

Zeg het maar, Henk!

Beroemde uitspraak van de bekende televisiefilosoof Bob Sikkes (KZK): "Jaren dertig-huizen zijn zo lek als een mandje." Dat geldt overigens ook voor Jaren 40/50/60/70 en 80-huizen (CBS LIJST). Allemaal leuk en aardig dat Schöner Wohnen in beroerd geïsoleerd Non-Vinexië, maar als het waait uit de wandcontactdozen en tocht uit onbekende kieren en naden giert de energierekening omhoog, en die energierekening WAS AL ZO HOOG, wegens allerhande idiote heffingen en Trumpiaanse tarieven op energie die volgens vorige kabinetten GRATIES op de panelen binnen zou komen. Speciale gast op deze kringverjaardag: Martien Visser, die dingen weet. Schakelen we nu over naar de Troelstrazaal te Den Haag, waar de horrorwinter van 2025/2026 wordt bekokstoofd.

Luisteraars Radio1 willen licht niet uitdoen

Energy Rebellion bij de Staatsomroep!

Vanochtend op de Staatsomroep! Een tamelijk treurig verzoek van De Overheid of u alstublieft een lampie minder wilt aanknippen, iets korter wilt stofzuigen, overhemden niet meer stoomstrijken, brood bakken op 120 graden (lol), de airfryer niet meer voorverwarmen, de ambilight uitzetten na het laatste NOS Journaal, en nog maar 1 pitje op de inductieplaat te gebruiken. Het hele gave land dondert naar de sodemieter en De Energieminister moet bijna iedere dag complete woonwijken "in storing" zetten, want anders is er te weinig stroom (voor de subsidie-Polestars van De Elite - gehoord op de redactie). Maar viel dat even tegen voor Stand.NL. Ruime meerderheid: ONEENS. Kortom: dat worden binnenkort nog meer black-outs in de grote steden. Dus beter haalt u een setje fijnstofgezelligheid in huis!
Update: Weer "stroomstoring" in Amsterdam

Miljoenen onderkoelde Nederlanders bij Voedselbank

Klimaatplannen Kabinet brengt groot deel Nederland naar bedelstaf

Er zijn ongeveer 8,1 miljoen huishoudens in Nederland (bron: internet). Daarvan halen slechts 2 miljoen huishoudens de nieuwe Rob Jetten KlimaatNorm van max 800 kuub gasverbruik per jaar (bron: Telegraaf Hoofdredactioneel). Wie meer alsdan 800 kuub per jaar verbruikt moet de hoofdprijs betalen. NL huishoudens verbruiken gemiddeld 1200 kuub gas per jaar (bron: internet). Kortom: ZES MILJOEN HUISHOUDENS die straks niet meer kunnen rondkomen, er koudjes bijzitten en op de analoge fiets naar de voedselbank moeten voor opeetdingen. Prettige dag verder.

Geen gasnoodplan, wel oproep tot korter douchen

Of u de thermostaat ff op 15 wilt zetten

Landgenoten. Het gaat slecht, maar verder gaat het slecht met de energiezekerheid. Het GASNOODPLAN hoeft (nog) niet in werking. Maar uw overheid komt vanaf dit weekend met een campagne om de verwarming lager te zetten, 's ochtends een klets koud water tegen uw kokosnoot te keilen, nog maar 1 x per week te douchen (met zo'n zandlopertje van 1 minuut). Nog maarr 1 x per maand in bad te gaan, en als het kan met het hele gezin + evt. Oekraïeners, bij een watertemperatuur van 25 graden max (wordt gecontroleerd door de 5000 BOA's die niets meer te doen hebben -red.) En tot slot, vergeet die frikandellen van de Dirk... support your local snackbar, die hebben het ook zwaar.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.