Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Polen komen!

tomatenplukken doe je dus ZOHet is nu zo goed als officieel, de Polen komen. Vanaf vandaag hebben ze geen werkvergunning meer nodig. Iedereen die kompas kan lezen mag komen. Tijd dus voor wat tips in de omgang. Uitknijpen is makkelijk, uitknijpen moet. Het minimumloon in Polen is 1,34 euro, dus hun bodemprijs zit op zo'n 3 euro per uur. Betaal NOOIT meer, maar vorm een front. Zo houden we het leuk en verpest je de markt niet. Alsof ze ons meer zouden betalen als wij naar Polen gingen... Worden ze vervelend? Leg het bij met een goed gesprek en een drankje, zijn ze gek op, of geef ze iets hartigs. Voorkom ten alle tijde dat ze lid worden van een vakbond, dat is niemand meer, vandaar dat de FNV en CNV zo ontzettend blij met de nieuwe zieltjes zijn. Mannen, het is een belangrijk jaar. Want als we het nu niet goed spelen, lopen ze de komende honderd jaar over ons heen. Wilhelminiamijnen, Hoogovens en Gastarbeiders. Weet u nog?

Reaguursels

Inloggen

Wat een enorme lappen tekst hierboven. Sorry jongens maar dit ga ik tog echt niet allemaal lezen. Mijn maakt het niet ut dat de polen hierheen komen als ik maar m'n leuke vakantie baantjes kan blijven houden met het zelfde salaris.

frodo de kabouter | 02-05-07 | 16:35

@Reticulated
Echt wel? Ik dacht altijd dat het meer te doen heeft met het inteelt, wegens het mijden van enige sociale contacten met de buitenlanders? Je weet, inteelt is niet goed én voor je fysieke vermogen, én voor je hersenen...

tomasz | 02-05-07 | 11:35

NL...... het land wat in rap tempo kapot gaat door invloeden van buitenaf.

Reticulated | 02-05-07 | 11:27

@Igor
Inderdaad, een ongelooflijk aardige thread, wat is er nou eigenlijk gebeurd? Alle altijd zoooo-mondige vertegenwoordigers van de uitstervende Herenvolk hebben blijkbaar last van de hitte (weinig haar = weinig protectie tegen UV). Maar éen en eenzaam Bakoenin is steeds druk bezig met het copy-en-pasten van nazi-propaganda booklets, man, krijg je geen pijn in je duim, RSI of zo?

En hulde voor alle Nederlanders hier die hun gezond verstand gebruiken. Restecp!!!

tomasz | 01-05-07 | 23:34

hiep hiep hora vooral veel poolse doctoren en technies personeel binnenhalen
de gezondheidszorg in nl is zo onzinnig duur omdat er een studenstop(toelatings beperking)voor de artssen opleiding is en niemand nog een opl techniek volgt de inport marokkanen en turken zijn hier te stom voor dus leven de polen

p-aard | 01-05-07 | 20:31

-weggejorist-

shylock88 | 01-05-07 | 20:14

is dit soms de nieuwe oplossing tegen de islam , haal meer polen binnen . die gasten vreten vet stinkende vis op brood en toveren blauwe worst op tafel en daar moet jij je broodje kaas tussen opvreten in die zure lucht . kunnen we ze niet in de uitverkoop gooien die gasten , samen met wat ander volk . te koop aangeboden : sterke pool en barmhartige marokaan , 2 halen 1 betalen , wie maakt me los !!

onzekant | 01-05-07 | 20:03

Komen hier mensen voor een normale maaltijd als dagloon werken, lopen we nog te zaniken dat ze het geld hier niet uitgeven en dat het ons banen kost. Die werklozen kunnen we best een uitkering geven voor het geld dat we uitsparen en aangezien we toch geen normaal loon geven is het geld dat in Polen wordt uitgegeven ook absurd weinig. Als je zeikt dat je je baan kwijtraakt moet je maar zelf zo hard werken voor zo'n pokkenloon. Leve de EU

Guantanamo Airways | 01-05-07 | 19:23

@bakoenin 18.19
Leuk tegencommentaar van je op mijn "kort door de bocht" comment.
Ik heb echter geen belangen bij Poolse immigratie, maar ik bespeur een erg scheve (selectieve) verontwaardiging. Ik denk eigenlijk dat die veroorzaakt wordt door een ingebakken onderhuidse zwarte- kousen-afkeer tegen Rooms- Katholieken.
Ik heb ook geen eigenbelangen om ze buiten te houden, een cent terugzien van mijn afgedragen premies en belastingen zal ik toch nooit, die gaan allemaal naar de Heilige Linkse Immigratie-industrie, dus laat de Polen onze WW kas straks ook maar leegeten, interesseert me geen lor.
De verzorgingsstaat mag van mij failliet gaan, hoe eerder hoe beter.

bejaarde op brommer | 01-05-07 | 18:47

@bakoekin
Nou dan is het nu duidelijk waar je haat vandaan komt. Door een spijtige gebeurtenis in Bialystok ben je nu een persoonlijke kruistocht begonnen tegen alles wat Pools is.

Nog steeds ontgaat mij de redenatie waarom deze hardwerkers uitvreters zijn. Ik dacht dat een uitvreter iemand was die in de bijstand voor de tv op de bank zit. Daarnaast heb ik je meerdere malen proberen uit te leggen hoeveel de Nederlandse bedrijven geprofiteerd hebben van de handel met Polen, maar gezien jouw gebrek aan macroeconomisch inzicht is deze discussie verder zinloos.

Ik vind het interbellum nog steeds een mooie periode, al is het natuurlijk niet te vergelijken met de 16de eeuw. Na 150 jaar onderdrukking weer een eigen staat opbouwen, de Russen een pak slaag geven, daarna teruggedrongen worden en toch winnen door het Wonder aan de Weichsel is gewoon prachtig!

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 18:36

he hoxha het is; te alleN tijde. Dat professoraat zeker gehaald op de universiteit van Karachi.

schele henk | 01-05-07 | 18:31

Over het algemeen zijn polen harde werkers en daar is niets op tegen. Als alle langdurig werklozen in Nederland dezelfde metaliteit hadden als de polen, dan was het verhaal waarom gastarbeiders hier komen werken beter te begrijpen.
Nu betalen deze poolse gastarbeiders ook mee aan de uitkering van de Nederlandse opvreters.

vibrakever | 01-05-07 | 18:22

TenderBranson 01-05-07 @ 17:41

Ben er verleden jaar geweest, ik hield van Dublin, en van de rest van Ierland natuurlijk, maar Dublin is mijn stad niet meer.
Totaal versjacherd, maar Igor ziet dat natuurlijk anders

bakoenin | 01-05-07 | 18:21

bejaarde op brommer 01-05-07 @ 17:29

Hoe grappig dat de grootste kankeraars op immigranten plotseling dit vergoeilijken omdat ze waarschjnlijk voor een paar euro hun huis kunnen laten verbouwen, en de schit afschuiven op de Nederlandse bevolking

bakoenin | 01-05-07 | 18:19

IgorTheHorrible 01-05-07 @ 17:42

Kom, kom, jijzelf benoemde het interbellum als een mooie periode tijdens de poolse geschiedenis.
Verder verdedig ik de Nederlanders niet, maar streep ik alleen aan wat ik zie aan Polen wat niet zo prettig is.
Ik heb er geen enkel bezwaar tegen als er kritiek op Nederlanders word geuit,
sterker nog je mag ze schoften noemen, maar dat betekent nog niet dat we zitten te wachten op uitvreters uit Polen.
Heb jarenlang zaken met Polen gedaan, en bijna het leven gelaten in Byalistok in 99, na een valletje door lokale Poolse maffia.
Katholicisme, is net zo verrot als iedere ander godsdienst.

bakoenin | 01-05-07 | 18:13

Voor al die dappere mensen die hier alleen maar wat zitten te toeteren (wat ze voor het gemak verwarren met de vrijheid je mening te uiten) hier een link naar een site waar fotos te vinden zijn van Polen die in de jaren veertig ook als 'gastarbeider' naar Nederland kwamen.
img212.imageshack.us/my.php?image=m511...

Bert op Safarie | 01-05-07 | 17:56

Ik emigreer, ik ben echt een tegenpool

Jandewit | 01-05-07 | 17:42

@bakoekin
Laten we het dan ook hebben over de 55.000 Nederlanders die vrijwillig bij de Waffen-SS zaten. Of het hoogste percentage Joden van Europa dat in Nederland gedeporteerd is naar concentratiekampen. Of de Nederlandse slavenhandel. Of de politionele acties in Indonesie. Ieder land kent zwarte pagina´s in de geschiedenisboeken. Aan de andere kant kun je best begrijpen dat na 200 jaar lang door Rusland, Pruisen en Oostenrijk onderdrukt te zijn, Polen de oude gebieden terug wilde.

Je noemt de Polen xenofoob terwijl je zelf een xenofoob bent. In ieder geval ben je niet in staat om een objectieve mening over een bepaald land/volk te vormen. Ook het antisemitisme kan verklaard worden door de samenwerking van de Joden met de bezetters tijdens de delingen van Polen. Eeuwenlang was Polen een toevluchtsoord voor Joden, die het zelfs het paradijs van Europa noemden.

En sinds wanneer is katholiek zijn een negatieve eigenschap? Misschien moet je eens met Pool gaan praten, dan zie je dat wij ook normale mensen zijn.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 17:42

Ik woon in Dublin maar af en toe lijkt het alsof ik in Polen woon.
Overal waar je komt wordt Pools gesproken. Mensen krijgen geen laagopgeleide banen omdat ze geen Pools spreken. Poolse advertenties en posters langs de weg. Ierse kranten met daarin de helft van de pagina's in het Pools. Poolse schappen in de supermarkt (met dezelfde producten, maar een pools label). Velen spreken geen Engels omdat ze alleen maar met Polen om gaan.
Nu zijn er in Polen werkers nodig om voorbereidingen te treffen voor het EK en niemand gaat terug.
Gezellig!

TenderBranson | 01-05-07 | 17:41

Opmerkelijk dat uitgerekend de immigratiegoedpraters op hun achterste benen staan bij het woord "Polen". Je mag als zandneger liegen en bedriegen om hier binnen te komen en een uitkeringsbestaantje op te bouwen, maar werkende Polen hebben we liever niet.
@Igor de Verstandige verwoordt het hierboven goed, nu even geen zin om verder iets aan toe te voegen. Zet Igor bij Poolse topics steeds op de zoekfunctie en je krijgt een gaaf plaatje van dit non-probleem.
@11.29 e.v.Igor.

bejaarde op brommer | 01-05-07 | 17:29

Jongens, jongens. Al dat gezijk hebben we ook gehoord toen de Maroks hier kwamen.. Oh, wat was het een hardwerkend volkje! Oh wat namen ze met weinig genoegen.. Kijk nu eens de derde generatie, waar het heel vaak misgegaan is. Eigen volk eerst aan het werk, geloof me. En als ik sommige reacties lees, zijn er enkelen nog slapende blind ook. Of waren nog niet geboren toen Achmed, Mohammed, Joesoef en in het kielzog Fatima en acht kinderen hier binnengehaald werden. Niet lullen, gewoon eens op een middag, avond of dag een wijk in een grote stad inlopen en om je heen kijken. Weet je, slechts enorme ezels stoten zich twee, drie keer aan dezelfde steen..
En over die werkeloosheid bij ons? Laten we eerst maar eens ophouden met die onderwijshervormingen en dat gehobby van links. Zet de ouwe ambachtschool maar weer op en je zult zien dat binnen drie jaar geen Fin, Pool, Joego, Roemeen, Bulgaar, Tetsjeen, Oekraiener of wat voor vreemd volk we nog binnen hoeven te halen. Maar zolang we pretpaketten lesgeven, krijgen we alleen maar kunsthistorici, deskundigen op het gebied van babyluiers in de Mayacultuur, maar ook jongens en meisjes die nog niet eens in staat zijn om een schroevedraaier fastoenlijk vast te houden. Hoezo werkelozen kweken en vervolgens vreemd volk binnen moeten halen?

fokkenmast | 01-05-07 | 17:20

Goede zaak, laat maar komen.

bejaarde op brommer | 01-05-07 | 17:08

Ben niet zo benauwd voor de Polen, maar WEL voor die andere Oost_europese Eurolanders !

EvertsNL | 01-05-07 | 16:45

Konrad Adenauer 01-05-07 @ 15:11
Het poolse verzet ???
Vraag dat maar eens aan een paar overlevenden uit het ghetto van Warschau....

bakoenin | 01-05-07 | 16:42

Even een commentaar van iemand die overdag wat te doen heeft en dus niet constant kan f5en.

Mythe uit de wereld helpen dat de Polen een lekker volkje zijn.
Katholiek, anti joods, anti Homo xenofoob, de rednecks van europa

Polen tijdens het interbellum
Het land verscheen na 1918 hernieuwd op de Europese kaart, na ten gevolge van de Poolse delingen anderhalve eeuw verdeeld te zijn geweest tussen de omringende grootmachten (Pruisen resp. Duitsland, Oostenrijk en Rusland). Maarschalk Józef Piłsudski, de leider van de (niet-marxistische) Poolse Socialistische Partij (PSP) werd de eerste president van de Republiek Polen. Als oostgrens werd in 1918 na Britse bemiddeling de Curzonlijn getrokken, genoemd naar de Britse minister van buitenlandse zaken, Lord George Curzon. Ten westen van deze lijn was meer dan 50 % van de bevolking Pools.

Aangemoedigd door de successen van de Oekraïense nationalisten en het Witte Leger in Rusland, ging Polen zich in 1919 in de aangelegenheden van Wit-Rusland en Oekraïne mengen, hetgeen leidt tot een oorlog met de Sovjet-Rusland. Aanvankelijk boekte het Poolse Leger grote successen tegen het Rode Leger, maar later wist de Sovjet-Russische maarschalk Michael Toechatsjevski diep in de Poolse binnenlanden door te dringen en in juli 1920 stond het Rode Leger voor de poorten van Warschau. Een Poolse tegenaanval (geassisteerd door generaal Haller met zijn Poolse troepen uit Frankrijk) in augustus 1920 verdrijft het Rode Leger echter. Onderhandelingen met de Russen leiden tot een wapenstilstand op 12 oktober 1920 en de vrede van Riga in maart 1921. Door deze vrede kwamen omvangrijke Litouwse, Wit-Russische en Oekraïnse minderheden binnen de Poolse grenzen (totaal 5 miljoen mensen).

In het westen kwamen Posen en West-Pruisen met grote aantallen Duitsers binnen de grenzen van Polen te liggen. In Opper-Silezië en zuidelijk Oost-Pruisen werden volksstemmingen gehouden. Oost-Pruisen stemde met ruim 90 % voor Duitsland, Opper-Silezië werd verdeeld in een Duits en een Pools deel. In totaal woonden in Polen nu 1 miljoen Duitsers.

Met Tsjechoslowakije werd in januari/februari 1919 een korte grensoorlog om Teschen uitgevochten. Deze grensoorlog eindigde onbeslist.

Door deze oorlogen en de spanningen rond de minderheden had Polen met al zijn buren slechte relaties. De belangrijkste bondgenoot van Polen in het interbellum was Frankrijk.

In 1923 trad Pilsudski af waarna er instabiele coalitieregeringen werden gevormd. In 1926 pleegde Piłsudski een coup en werd minister van Defensie. Hij weigerde echter het presidentschap op zich te nemen, maar regeerde in feite als dictator. Toch werd hij door velen als een soort verlicht despoot gezien, met name de bescherming van de Joodse minderheid was bij hem in goede handen. Na zijn dood in 1935 lag de macht in handen van de militairen die een autoritair bewind voerden.

Na het verdrag van München in 1938 was Tsjechoslowakije verzwakt en zag Polen zijn kans schoon om het gebied van Teschen alsnog te bezetten

bakoenin | 01-05-07 | 16:40

met polen heb je op straat geen gerol..... ze drinken puur alcohol en gaan dan gepast uit hun bol..... ze brengen weinig problemen ook al verdienen ze geen hol.

kruisjesmelker | 01-05-07 | 16:34

Nou, dat gaat interessant worden. Polen hebben trouwens een gotdteringhekel aan alles wat enigsinds meer kleur op de wangen heeft dan een 3 weken oud diepvrieslijk, hoe dat zal gaan lopen....

Lepo | 01-05-07 | 16:18

te alleN tijde

BP Richfield | 01-05-07 | 16:08

ach de vakman maakt zich niet naar , je gebit restaureren in polen is goedkoper dan 1 kroontje in NL. de positieve kanten bekijken,
Websites ontwikkelen kunnen die polen ook wel , een pool mag dan sinister donker zijn , puur afzien zit in de genen.

hemaworstje | 01-05-07 | 15:32

Zijn de IT-ers van Geen Stijl ook een stel Polen?

ipje | 01-05-07 | 15:25

Wat is dat toch met Polen? Ik heb er een slecht gevoel over. Het lijkt wel een rage, je hoort het overal om je heen. Iedereen weet wel een Pool op te trommelen voor een of andere klus. Zwarte klus wel te verstaan. Daarnaast zou het qua belasting en dergelijke voor hun toch ook even slikken zijn (bij wit werk)? Zo weinig verdienen en vervolgens meer dan de helft inleveren? Of is het voor hun anders?

Ansig | 01-05-07 | 15:17

De Polen werken hard, de Polen gaan wel terug naar hun eigen land, de Polen zijn te trots om in de uitkering te gaan. Dat zeiden ze eerst ook over de Finnen en wat blijkt….. Kan de eerste generatie goed, kan de tweede generatie goed gaan, maar of het ook de derde generatie goed gaat?? Als iedereen zo naïef is om te denken dat het nu wel goed gaat, so be it. Ga dan later ook niet klagen als blijkt dat het hele land vol zit met criminele uitkeringstrekkende Polen!

Willy Vanilly | 01-05-07 | 15:16

Een beetje meer respect voor de hardwerkende Polen is op zijn plaats. Zij hebben immers meerdere keren voor ons de kastanjes uit het vuur gehaald. Ten eerste hebben zij ervoor gezorgd dat Europa niet voortijdig geislamiseerd is (slag bij Wenen 1683), de rol van het Poolse verzet is altijd onderbelicht gebleven in ons land ook. Wij waren immers volledig into de Angelsaxen, Polen daar kwam toch een muur omheen dus wat maakt het uit om de oorlogsgeschiedenis te vervalsen. Ik heb nog steeds leuk contact met een Pools meisje, fantastisch land, hypocriet wel met die kerk, maar als je de kerkelijke toewijding net zo losjes ziet als de Polen zelf kun je er een fantastische tijd hebben. Als die muur er niet had gestaan hadden we waarschijnlijk nooit enige zandneger hoeven importeren.

Konrad Adenauer | 01-05-07 | 15:11

@Franz
4 maal is scheepsrecht zeker?

Helaas zit een kleine rechtse, nationalistische en conservatieve partij in de Poolse regering die deze onzin verspreid. Het ontslaan van leraren gaat idd. te ver, maar ik kan wel begrip opbrengen voor het feit dat het niet nodig is om 8jarigen over kontneuken te onderwijzen.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 14:53

Ik verwelkom de Polen met een heerlijk glaasje spiritus en een verwendagje in de koelcel!!

Mr.Bookie | 01-05-07 | 14:27

Igor heeft gewoon gelijk. Beetje jammer wel, dat Polen hier in 1 adem worden genoemd met Finnen. Al wel 5, 6 jaar geleden adviseerde en begeleidde ik een uitzendbureau dat toen al Polen met een Duits paspoort naar Nederland haalde.

Die gasten werkten zich 5 slagen in de rondte en draaiden met 2 vingers in de neus 30, 40% meer productie op een dag dan Nederlanders. Ze zeuren niet over arbeidsomstandigheden, doktersbezoeken, tandartsen, vrije dagen, CAO's, huisvesting of het kantine-eten en hoeven geen 5 keer daags op de grond richting Mekka te bidden. Ze komen hier maar voor 1 ding: werken! Om met goed gevulde zakken terug te keren. Liefst zouden ze elke avond en in het weekend nog doorgaan, want werken levert geld op en stilzitten met een bierfles KOST ze geld.

Overigens stijgen, vanwege de aanhoudende tekorten, de lonen in Polen ook razendsnel, met name in de bouw. Als dat loonverschil wat dichter bij elkaar komt te liggen, zullen velen terugkeren en wordt Polen binnen enkele decennia een welvarend land.

Breinstein | 01-05-07 | 13:28

Hoop van harte dat ze behalve wat centjes ook het nodige liberalisme mee terug nemen naar dat conservatieve kudtland. Want wie is er hier nu xenofoob?

www.trouw.nl/laatstenieuws/laatstenieu...

Franz | 01-05-07 | 13:17

-weggejorist-

Franz | 01-05-07 | 13:15

-weggejorist-

Franz | 01-05-07 | 13:13

-weggejorist-

Franz | 01-05-07 | 13:12

Klopt Igor, maar heb je wel eens afgevraagd WAAROM die kunsthistoricus of bijstandsmoeder geen fatsoenlijk vak hebben geleerd waarmee ze aan de bak kunnen komen, economisch gezien? Omdat onze linkse broeders in de regering jarenlang aan de ene kant het onderwijs hebben verziekt met experimenten zodat het totaal niet meer aansloot op de eisen van het bedrijfsleven, omdat kunsthistorici beschouwd werden als goede broeders uit de linkse kerk en omdat de bijstandsmoeder absoluut niks mocht doen. Anders ging ze verloren als klant voor de geiteharensokkendragers. je gaat toch geen probleem oplossen als je dat jezelf overbodig maakt, niet dan?
Maard dit faillisement van onze linkse 'maakbaarheidscultuur' heeft ver wel voro gezorgd dat in het kader vaan 'eerlijk delen' buitelandse gastarbeiders naar nederland werden gehaald, terwijl de Nederlandse werkeloze vanuit de ww de bijstand in werd getrapt. Immers, daar was geen eer aan te behalen, aan ondersteuning van gastarbeiders kon je linkse eer behalen, nietwaar?
maar we mogen dat hobbyisme wel betalen en de gevolgen zijn rampzalig, zie onze 19de en vroeg 20ste eeuwse wijken in onze grote steden. het duurt niet zo lang of we gaan binnenkort hier Franse oproertoestanden meemaken. Als 'beloning' voor het in stand houden van onze linkse mislukkingscultuur. En raad eens wie de lul is? Die linkse politicus of jan-de-lul, die in de ww en bijstand wordt gehouden? twee keer raden!

fokkenmast | 01-05-07 | 13:07

@fokkenmast
Toevallig zijn het de landen die hun grenzen wel opengezet hebben (England, Ierland, Zweden) ook de landen met een hoge economische groei, omdat het tekort aan personeel in bepaalde sectoren eindelijk opgeheven werd.

Maar als jij in staat bent om van de werkloze kunsthistoricus of bijstandsmoeder een elektromonteur te maken dan heb je idd. de Poolse arbeiders niet nodig en is de Nederlandse werkloosheid opgelost. Waarschijnlijk krijg je er de Nobelprijs voor Economie ook nog voor.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 12:45

fokkenmast 01-05-07 @ 12:32

lul toch niet zo dom

De Koreaanse Slet | 01-05-07 | 12:44

Mooi. Dan gaan we ons poetsmarrokaantje (10 euro per uur) deze week nog inruilen.

dr.spin007 | 01-05-07 | 12:35

Jarenlnag zijn we verneuqht met de smoes; 'ze doen werk wat geen nederlander wil doen'. Wat een kutsmoes. Als alle kosten die gemaakt worden om buitenlanders hier aan het werk te helpen bij diezelfde nederlander bij zijn salaris geteld werden, stonden diezelfde nederlanders in rijen van honderden op de stoep voor datzelfde kutbaantje. Maar nee, appelen met peren biijven vergelijken, Nederlanders fijn in de ww en bijstand houden en de voordeur wagewijd openzetten. Wat een tyfusland!
In elk ander land is het 'Eigen volk eerst' bij baantjes en komt er gewoon geen vreemdeling hel land binnen voordat de laatste autochtoon aan het werk is, hier verkopen we onszelf als de eerste de beste hoer... Kom maar binnen, jongens. Over een jaar of dertig hebben we weer een jihad hier, een poolse landdag, een joego afrekeningscircuit, chinese triades en jan lul de hollander mag het van zijn www en bijstand betalen. De pleuris: EIGEN VOLK EERST !

fokkenmast | 01-05-07 | 12:32

IgorTheHorrible 01-05-07 @ 11:29

volledig met je eens.
geef de polen niet de schuld maar de profiteurs die naast een laag zwart salaris,nog verplichte huur en reiskosten van de mensen hun salaris afgehouden hebben.

jentje trekhendje | 01-05-07 | 12:31

Ach, je moet het zien als een soort eco-biologie.
Daar wordt het ene (biologische) gevaar voor het gewas bestreden met een ander biologisch leven. Koekediefies tegen de luizen enz. Vul maar in.

rosalie | 01-05-07 | 12:30

die polen zijn me een stelletje......
*zoekt tegenpool*

lokhoer | 01-05-07 | 12:28

Dachthetwel 01-05-07 @ 12:24

Ga naar Google en typ: 1683. Kan je dat? Dacht het wel.

v Maerlant | 01-05-07 | 12:27

@ v Maerlant
1683? Waar praat je over man.

Dachthetwel | 01-05-07 | 12:24

Beste reaguurders,om eerlijk te zijn ruil ik graag 1 noord afrikaan voor 10 polen.
Deze hardwerkende mede Europeanen verdienen het niet om door professor Hoxha misbruikt te worden als loonslaaf voor 3 euro per uur.Een zwartwerkende bouwvakker wil al minimaal 12 € per uur.We zullen deze Poolse mensen hard nodig hebben om de vergrijzing in Nederland op te vangen.Trouwens de Poolse meisjes zijn in tegenstelling tot de hoofddoekgirls best fapwaardig.Dus van harte welkom in dit land en werk ze met veel plezier.. Gratis Tip voor de Nederlandse uitzendbureaus:ze komen werkkrachten te kort in Polen,misschien aldaar wat bussen noord afrikanen aan het werk helpen?

jentje trekhendje | 01-05-07 | 12:23

De Polen hebben in 1683 Wenen ontzet en ons zo het meest waardevolle geschenk mogelijk gegeven: dat van onze vrijheid. Ze hebben Russen, Pruisen, en Duitsers tout court over zich heen gekregen en erg geleden. Desondanks hebben ze na de landing in Normandië dapper gevochten om onderandere de Lage Landen te bevrijden. We owe them guys. Geef ze dus een eerlijke kans, en dat doe je niet, Hoxha, door ze uit te persen maar door ze behoorlijk te betalen, ook in je eigen belang, want zo voorkom je net dat delen van je economie zouden ineenzakken. Wie aan historisch besef geen boodschap heeft: de demografische vooruitzichten zijn heel erg onverkwikkelijk. Hoop dus maar dat ze met velen komen, hier blijven en meer dan vijf kindertjes op de wereld zetten. Het zou wel eens kunnen dat ze ons opnieuw moeten bevrijden. Zelf zijn we daar immers te laf en te week voor geworden.

v Maerlant | 01-05-07 | 12:21

MySQL has gone away.

CoJoNes | 01-05-07 | 12:21

Geef die arbeiders dan eerst maar een detoxbehandeling, stelletje alcoholisten. Vuilniszakken vol met bierblikjes, vind je het gek dat je geen fatsoenlijke baan vindt...

PsychiatrischPatient | 01-05-07 | 12:13

Het zal maar kort duren voordat de politiek deze lage lonen aan banden gaat leggen en wij ook gewoon 30 euro/uur moeten betalen voor een stucadoor ben ik bang.

PS: 'ten alle tijde'?

Hitman | 01-05-07 | 12:11

Correct wat eerder gepost is : Polen zijn over het algemeen hardwerkende, trotse mensen waar je prima mee door 1 deur kan. ( heb zelf 9 maanden in Warschau gewoond en gewerkt) Er is geen mentaliteits/ of religieus conflict hier. Het onderwijssysteen in Polen is degelijk, streng zelfs. Die mensen willen wat bereiken. Uiteraard zal een percentage afglijden en de fout in gaan, vervolgens hier uit de staatsruif gaan vreten voor de rest van hun leven, dat is de prijs die NL zal betalen voor deelname aan deze ridicule EU.
De tijd zal het leren, maar ik denk dat we met de Polen gewoon een goeie deal kunnen hebben, in tegenstelling tot het halve rifgebergte wat hier puur en alleen voor de soos naartoe gekomen is. Het resultaat staat iedere dag in de media. Over een jaartje kunnen we er echt wat zinnigs over zeggen, nu is het nog te vroeg.

bello | 01-05-07 | 12:00

Nog ff en de Peaulen nemen GS-ski over!

Big Ern | 01-05-07 | 11:59

@Cassini 01-05-07 @ 11:49
Je vergeet: geen Finnen, geen openbaar asociaal gedrag, geen agressie, gezelligheid en gastvrijheid. Het land zit nu een beetje met die gekke broers en op het platteland is het nog gevaarlijk... maar er is zo'n potentie.

Tray Hornay | 01-05-07 | 11:53

@Willy Vanilly 01-05-07 @ 11:25
Onzin. Polen zijn geen Finnen, Polen was tot de komst van de commies een welvarend en succesvol land in Europa. En dat is het essentiele verschil met de niet-Europese zandbak die Finland heet: nooit succesvol, wel agressief dankzij Mohammedaanse sprookjes.

Bovendien zijn Polen nogal nationalistisch en zeer katholiek, en verlaten ze dit mislukte multi-kulti experiment zo snel mogelijk (= indien de economie daar is aangetrokken). Geef ze es ongelijk.
Nederlanders leven nog altijd met de illusie dat iedereen hier zo graag wil wonen, terwijl de massale migratie alleen plaatsvindt uit achterlijke kutlanden.

Zware Guy | 01-05-07 | 11:53

IgorTheHorrible 01-05-07 @ 11:50

Oke Pool-idool:-)

Lijkt mij handig voor jou om eens te gaan kijken of je geen bedrijf kan beginnen in Polen evt. mbv. kaaskoppen. De komende jaren dan. Ik wil je niet wegjagen hoor:-)

kwarko01 | 01-05-07 | 11:53

Het is in ieder geval weer een prachtige toevoeging aan ons al zo veelzijdige menukaart: zeg maar Hallo tegen de Makowiec Poznanski Maanzaadtaart uit Poznan. Tot ziens Turkse Pizza! www.tastyweb.nl/recept/makowiec/poznan...)

JudgeJuly | 01-05-07 | 11:53

Dit is wel een extreem positief Polen-topic voor Geenstijl. Lijkt de Volkskrant wel. Moeten alle kaalkopjes nog wakker worden?

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 11:52

@Willy Vanilly 01-05-07 @ 11:25
Onzin. Polen zijn geen Finnen, Polen was tot de komst van de commies een welvarend en succesvol land in Europa. En dat is het essentiele verschil met de niet-Europese zandbak die Finland heet: nooit succesvol, wel agressief dankzij Mohammedaanse sprookjes.

Bovendien zijn Polen nogal nationalistisch en zeer katholiek, en verlaten ze dit mislukte multi-kulti experiment zo snel mogelijk (= indien de economie daar is aangetrokken). Geef ze es ongelijk.
Nederlanders leven nog altijd met de illusie dat iedereen hier zo graag wil wonen, terwijl de massale migratie alleen plaatsvindt uit achterlijke kutlanden.

Zware Guy | 01-05-07 | 11:51

Polen komen tenminste nog hierheen om te werken..
daar heb ik de finnen nog nooit op kunnen betrappen...

Baron Jaeger | 01-05-07 | 11:51

@Kwarko01
Het was ook maar een grapje, ik woon al 18 jaar in Nederland en het bevalt mij prima. Ik was het Polen-gebash van de afgelopen tijd echter een beetje zat.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 11:50

@Tray Hornay: Polen kan nu al een interessant vakantieland zijn. Mooie natuur, welwillende en mooie vrouwen en goedkoop verblijf/eten/bier. Ik ben er al twee keer geweest en bevalt me prima.

Cassini | 01-05-07 | 11:49

Prima dat deze hardwerkende Polen - allaaah d'r zal een steuntrekkert of crimineel tussen zitten - een deel der luie Nederlandse lutsers die niet wenst te werken eens een veurbeeld geven hoe 't wél moet.

wopper | 01-05-07 | 11:48

IgorTheHorrible 01-05-07 @ 11:43

Lijkt mij heel leuk, maar je vergeet dat de overgrote meerderheid van de kaaskoppen die dan in Polen wonen, geen islamieten zijn.

kwarko01 | 01-05-07 | 11:46

Zit er ook een generaal Sosabowski tussen? Kunnen we goed gebruiken.

Kan me niet schelen! | 01-05-07 | 11:46

Het is in ieder geval weer een prachtige toevoeging aan ons al zo veelzijdige menukaart: zeg maar Hallo tegen de Makowiec Poznanski Maanzaadtaart uit Poznan. Tot ziens Turkse Pizza! www.tastyweb.nl/recept/makowiec/poznan...)

JudgeJuly | 01-05-07 | 11:45

Liever 10 poolse mensen die ook iets doen dan een uitkeringtrekker uit NL

seven | 01-05-07 | 11:44

@NederPool
Czesc!
De Poolse economie groeit met 7% per jaar. Over 20 jaar willen de Nederlands naar Polen komen omdat hier een door de SP gerunde islamstaat is ontstaan, waar de belastingen 90% zijn en je op iedere straathoek door een Marokkaan op je bek geslagen wordt.

En dan gaan wij lekker op de Poolse Geenstijl xenofobische en racistische opmerkingen maken over hoe erg de kaaskoppen wel niet zijn.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 11:43

Waar blijft trouwens het filmpje met Rutger van "morgenvroeg"?

rosalie | 01-05-07 | 11:43

@NederPool 01-05-07 @ 11:37

Niet dat ik iets tegen Spanje heb maar ook dat land is nog altijd een EU subsidiespons. Om ze daarmee een een goede economie te noemen... Eerder dat ze daar wél doorhebben hoe ze geld van Brussel=ons moeten krijgen.

Iko Nal | 01-05-07 | 11:42

@Cassini 01-05-07 @ 11:39
Als Polen eenmaal echt draaiende is dan gaan NL'ers daar naartoe. Hoogopgeleiden die geen zin hebben om zich hier de pleuris te werken voor uitkeringtrekkerts, Babyboomers in Frankrijk en welzijnswerkers in kansenzones.

Tray Hornay | 01-05-07 | 11:41

KaiserSoza 01-05-07 @ 11:37

Tja, zo had ik het nog niet bekeken, maar idd. die 12 euro was niet p.p.p.d.;)

rosalie | 01-05-07 | 11:40

Mensen, geniet er nog maar van want voor je het weet zijn ze gesmolten.

Iko Nal | 01-05-07 | 11:39

kan ons rutgert niet es a-la gunther walraff undercover bij zo'n malafide pools bouwbedrijfje.. even de misstanden (ondeugdelijk materiaal, drinken tijdens het werk etc.) aan de kaak stellen van deze uitzuigers! kan natuurlijk ook zijn dat het allemaal wel mee valt en dat je voor de helft van de prijs betere kwaliteit krijgt dan de gemiddelde neerlandse beun de haas... trouwens waar blijft dat filmpje met die dronken pool eigenlijk? we willen rutger zien zwemmen!

ed.. | 01-05-07 | 11:39

Da's mooi. Ik heb nog wel voor enkele manjaren werk, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de woning...

Breinstein | 01-05-07 | 11:39

Wat een belediging van sommigen hier om de polen met finnen te vergelijken. Polen hebben een totaal andere mentaliteit. Ze gaan nog liever dood dan steun te moeten trekken. Hopelijk kunnen ze hier nog flink wat werk verzetten voordat het in Polen zo goed gaat dat ze hier niet meer komen.

Cassini | 01-05-07 | 11:39

@IgorTheHorrible 01-05-07 @ 11:29
Goede mensen, Polen. Ons land heeft veel aan ze. Veel meer dan een hoop mensen denken.

Tray Hornay | 01-05-07 | 11:38

@rosalie 01-05-07 @ 11:33

Als ze dan met z'n vieren komen klopt het toch precies?

KaiserSoza | 01-05-07 | 11:37

@IgorTheHorrible
Czesc!
@Alle azijnzeikerds: Spanje was ik de jaren 70'tig toch ook een 2e wereld land? nu is de economie een van de beste in europa. Die toekomst ligt ook voor polen in het verschiet.

NederPool | 01-05-07 | 11:37

ik ben blij dat de polen komen, iemand moet toch het gras maaien. verder zijn deze mensen meestal streng katholiek, dus hebben ze een natuurlijke afkeer van de slinkse partijen. ik zie het nog niet zo'n vaart lopen, tenzij je ze een echt arbeidscontract geeft, das natuurlijk stom.

@CoJoNes 01-05-07 @ 11:20
moet je eens op eelco keij en melkert zoeken.

daskapitalist | 01-05-07 | 11:36

Was het nou dat ze smelten of groeien ze nu juist weer aan?

KaiserSoza | 01-05-07 | 11:35

hmmm, eindelijk contact hier.

@CoJo, 11:20

Wat zou jij doen voor je vriendin?
En Melkert is een laffe koe

Wat de Polen betreft: ik kreeg laatst nog een stenciltje van een Pools klusbedrijf door de deur dat alles deed voor 12 euro per uur....

rosalie | 01-05-07 | 11:33

test...

rosalie | 01-05-07 | 11:30

@CoJoNes 01-05-07 @ 11:20
Ik zou hem helemaal verrot schoppen en dan in zijn bek schijten... alhoewel, misschien vindt hij dat wel kinky.

sjaakdeslinksesul | 01-05-07 | 11:29

Geweldig nieuws! Ik ben blij dat mijn landgenoten eindelijk toegang tot de Nederlandse arbeidsmarkt krijgen. Jarenlang hebben de Nederlandse bedrijven geprofiteerd van de vrije handel met Polen, terwijl Polen er niets voor terug kreeg.

In de media lees ik voornamelijk xenofobische uitspraken. Nederlanders zijn bang voor Marokkans/Turkse toestanden. Toch is deze vrees onterecht. De Poolse economie groeit explosief en het is maar een kwestie van tijd voordat de lonen in Polen aantrekkelijk genoeg zijn om de laagopgeleide arbeiders terug te laten komen. De meeste Polen houden veel te veel van hun land om zich hier permanent te vestigen, degenen die toch hiervoor zullen moeiteloos binnen een generatie integreren. Kijk maar de immigratiegolf van Grieken en Spanjaarden in de jaren 70, daar zijn ook geen noemenswaardige problemen mee geweest. Daarnaast lijkt de Poolse en Nederlandse cultuur veel meer op elkaar vergeleken met bv. Arabische cultuur.

Natuurlijk zal ook een aantal laagopgeleide gelukszoekers en criminelen van de situatie profiteren, gelukkig gaat het maar om een klein percentage waarbij hun overtredingen in de media helaas breed uitgemeten worden. Ik moet de eerste cijfers nog zien waarin bewezen wordt dat hier werkende Polen crimineler zijn dan laagopgeleide Nederlanders.

Wees dus blij dat er goedkope en hardwerkende arbeidskrachten hier naar toe komen om de groei van de Nederlandse economie verder te verhogen. Misschien moet jullie eens een praatje maken met ze maken dan zie je dat het gewone en vriendelijke mensen zijn.

IgorTheHorrible | 01-05-07 | 11:29

Hebben ze misschien ook de server gebouwd? Er komt geen comment van mij door!

Teen | 01-05-07 | 11:28

Zoals je niet een beetje zwanger kunt zijn, kun je ook niet een beetje deel uitmaken van Europa, al proberen sommigen dat wel. Wat mij betreft: alle Europeanen met haar op hun tanden zijn welkom. We hebben er daar te weinig van.

v Maerlant | 01-05-07 | 11:27

Don Fappo 01-05-07 @ 11:04 De polen van vandaag, zijn de finnen van morgen. Wacht maar tot ze onze sociale zorgstelsel hebben ontdekt. Dan werkt er geeneen meer en zullen ze de rest van hun leven op hun kont helemaal nix doen, van ons geld!! Denk maar niet dat er ook maar 1 fin door de komst van Polen weggaat.

Willy Vanilly | 01-05-07 | 11:25

QB 11.11: maar natuurlijk! Zijn toch ook Poolse "arbeiders"? Heb tenminste nergens gelezen dat alleen bouwlieden hier de boel nog verder mogen komen verstieren.

Nurhajati | 01-05-07 | 11:25

Ach als van de 440.000 werkeloze Nederlanders er 200.000 te beroerd zijn om te werken dan gun ik het die Polen wel.

Mokum Kosher | 01-05-07 | 11:25

Ik zie hier kansen voor de Nederlandse busmaatschappijen! Busdiensten in het weekend tussen Polen en Nederland.. De komende week zal het helemaal druk worden, misschien wat extra touringbussen inzetten?

ReneD | 01-05-07 | 11:24

da wizard 01-05-07 @ 11:14

Ja, ja en de belasting vergeet je maar even. Zit je zo op bijstandsniveau.

kwarko01 | 01-05-07 | 11:21

Als je 2 maal modaal verdient, dan kun je een Pool je werk laten doen voor de helft.
Dan kun je lekker betaald thuis gaan zitten met één maal modaal.
Betaald vakantie het hele jaar...

da wizard | 01-05-07 | 11:14

Volgens mij werken de meeste poolse vrouwen in de bouw. Zo zien ze er tenminste wel uit.

cave_canem | 01-05-07 | 11:13

hoe zit dat eigenlijk met poolse hoeren, kunnen die nu ook (zonder schijnhuwelijk) aan de bak hier in +31 ?

QB (ja die.....) | 01-05-07 | 11:11

Explosieve stijging bouwbedrijfjes door Polen. Gaat nog leuk worden.

Documentaire gezien over bouwbedrijven in Polen. Die trekken zich geen ene moer aan van de ARBO-wetgeving.

kwarko01 | 01-05-07 | 11:09

Mooi he, de EU..

ZwakZinnig | 01-05-07 | 11:09

Chinezen doen het voor de helft, trek open die container

zeurdertje | 01-05-07 | 11:04

Dag Finnen, nu kunnen jullie helemaal wel inpakken!

Don Fappo | 01-05-07 | 11:04

kunnen ze in peaulen fijn hun hier verdiende geld uitgeven.

preston spears | 01-05-07 | 11:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken