Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geld verdienen aan files

lekker in de fileZo, dat was vanochtend weer een rit. Weer die kudtfile tussen Zoetermeer en Den Haag. Hebben we geen zin meer in, dus mogen we even VANGEN! Want automobilisten die NIET in de ochtendspits op de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag rijden, kunnen elke dag twee tot vijf euri verdienen bij Rijkswaterstaat. Gewoon tussen zeven en negen wat langer in bed blijven liggen. Ofwel, de overheid begint met omkoperij. Waar kunnen we ons aanmelden?! Feiten willen we, invulformulieren! Veel is het niet, die 5 euri, maar een goed begin en snel verdiend. Dit initatief gaat gegarandeerd een doorslaand succes worden, en aangezien we -net als iedereen straks- ook een flexkantoor hebben, en er elke ochtend 100 files zijn... Reken maar uit!

Reaguursels

Inloggen

@kabaal
onzinverhaal. Kwestie van organiseren. De ene helft vóór de ochtendspits, de andere helft erna. De week erop wisselen. Geen problemen met bereikbaarheid.

Verder zal de werkgever idd om compensatie gevraagd worden. Dit stimuleert nu net beide partijen om te zoeken naar een oplossing. Hetgeen ze nu vertikken. En uiteindelijk zullen degenen die daadwerkelijk in de ochtendspits aan het verkeer moeten deelnemen gecompenseerd worden. En terecht.

Overigens is van één maatregel geen wonder te verwachten en zal idd op een aantal plekken gewoon ook de capaciteit moeten worden vergroot. Maar ook daarvoor geldt dat we het alleen met asfaltdraaien ook niet trekken.

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 16:06

@Tobus 07-10-05 @ 12:07
Helder verhaal. Maar eerste argument is simpel te weerleggen. Wat je in de spits extra rekent, compenseer je in de daluren. Net zoals de NS ook al jaren doet. Op die manier 'bestraf'je mensen in de spits en 'beloon' je mensen erbuiten. Prijsdifferentiatie is niet zo'n gek begrip. Alleen in de bioscoop vindt iedereen het logisch dat ze in het weekend (want druk) meer betalen, in het verkeer niet. En kijk eens naar Londen. Daar heeft Rekeningrijden (prijsdifferentiatie) absoluut gewerkt.

@mental kees
OK, ik kom niet met onderzoeken (hoewel ieder onderzoek dit mechanisme bevestigd), maar kort met de logische redenatie erachter. Zodra een weg voldoende capaciteit heeft, trekt deze weg forensen aan die normaliter via een alternatief zouden reizen. Dit geldt zowel voor automobilisten als gebruikers van het openbaar vervoer. Dit proces gaat redelijk snel en net zo lang door totdat ook de nieuwe extra asfalt is bezet door dagelijkse files. En wederom niet uit onderzoeken, maar uit de praktijk. Ieder nieuw stuk snelweg naar een 'gewilde' locatie (niet een stuk van niets naar nergens...) zie ik in de randstad binnen no-time voorzien van een extragratis eigen file. Maar als jij al jaren zonder verder na te denken automatisch aansluit in de file Zoetermeer - Den Haag en het vertikt om op basis van je eigen analyse onderzoeken te vertrouwen, zul je dat proces niet herkennen. Vergeef mij in ieder geval als ik wel (in dit geval) die onderzoeken vertrouw. Want: op het moment dat er een nieuw stuk snelweg komt tussen Zoetermeer en Den Haag zul jij toch ook voor dat nieuwe stuk snelweg kiezen? Net als jouw collega's? En duizenden anderen die wel werken in Den Haag maar er niet wonen?

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 16:02

@Jackrandom: Meer asfalt zorgt niet voor meer files, deze gedachtengang is net krom als ' meer winkels zorgen voor meer aankopen' en meer 'gevangenissen zorgen voor meer criminelen'.
Ik weet uit ervaring dat veel figuren in de overheid, en in de 'groene sferen' deze filosofie aanhangen, maar het slaat nergens op.
Ik zie echt niet af van de aankoop van een nieuwe auto omdat er iedere dag 250+ km file staat hoor! Of andersom: ik ga echt niet meer rijden, of een extra auto kopen als er minder files komen in de toekomst.
En kom niet met 'onderoeken' want niemand heeft mij, of mijn vrienden, collega's of personeel ooit onderzocht mbt dit soort verhalen, en wij vormen toch echt een behoorlijk gedeelte van de file tussen zoetermeer en den haag!

mental kees | 07-10-05 | 14:22

@Brusselmans, nee ik heb gewoon benzineslurpende oldtimers als hobby...

KABAAL | 07-10-05 | 13:10

@ KABAAL 07-10-05 @ 12:04

Ben je 'n katvanger?

Brusselmans | 07-10-05 | 12:57

Er is maar een oplossing: asfalt draaien.
-
Thuiswerken en gespreide werktijden werkt niet. Van thuiswerken gaat de productie omlaag, dus kost ook geld. Gespreide werktijden geven veel onbereikbaarheid, dus kost ook geld.
Beoaalde spitstarieven brengen werknemers en werkgevers alleen maar in een lastig parket: bij de eerstvolgende salarisonderhandelingen zal om compensatieworden gevraagd, waardoor onze loonkosten weer hoger worden en dardoor onze concurentiepositie t.o.v. het "walhalla" Europa weer slechter wordt.De besluiteloosheid van de overheid, inspraak van allerlei milieubewegingen e.d. heeft ons nu al genoeg geldt gekost. Laat alstublieft iemand een besluit nemen en de asfaltmachine in beweging zetten! Enkele jaren geleden is de gehele A1 van de Duitse grens tot A'dam gerenoveerd. Dit heeft jaren geduurt met de nodige vertragingen. Waarom zijn er toen niet 1 of 2 banen bij aangelegt?

KABAAL | 07-10-05 | 12:46

Ik woon er niet eens in de buurt. Das makkelijk verdienen zeg!
Hebben ze nog meer van die randdieb... randstad oplossingen?

Dikke tieten | 07-10-05 | 12:38

@Lof
Ben het gedeeltelijk met je eens. Wegdek in de spits is schaars en dus duur? Prima, maar daar betaal ik wegenbelasting en belachelijke accijnzen voor. Mij extra belasten via tolheffing in de spits puur en alleen maar omdat ik naar mijn werk moet vind ik laag. En mensen belonen die sluitroutes gaan zoeken en zo binnenverkeer vast te zetten lijkt me ook niet de oplossing.
Vergeet niet dat opvolgende regeringen hebben bepleit dat woon- en werkkernen uit elkaar zijn getrokken en er tegelijkertijd minder en minder geld naar openbaar vervoer is gegaan. Men moet nu dus gemiddeld genomen verder reizen tussen wonen en werken met minder alternatieven dan de auto. Verder zijn veel bedrijven via subsidies in afgelegen hoekjes in het land gepropt onder het mom van kennisoverdracht tussen steden/gebieden/provincies. Nu blijkt dat de infrastructuur niet berekend is op dit beleid gaat men piepen en kiest men voor de indirect meest kostende maar op korte termijn goedkoopste oplossing. Maar een structurele oplossing neerleggen ho maar. Waarom staat de A13 tegenwoordig richting R'dam 10 uur per dag vast? Omdat er al 38 jaar geneuzeld wordt over het doortrekken van de A4 naar Schiedam. Wanneer leert men het nou eens in dit land: It takes money to make money!

Tobus | 07-10-05 | 12:07

Mooi, ik heb nog 13 kentekens op mijn naam staan en ik rij daar nagenoeg nooit.... Vang ik nu 65 euro per dag?

KABAAL | 07-10-05 | 12:04

@Tobus
Hééé, een meningsverschil! Zelfs als de spits 4 uur duurt heb je per weggedeelte per dag maar vier uur congestie (meestal staat 's avonds de file de andere kant op, uitzonderingen daargelaten). De overige 20 uur heeft dat weggedeelte overcapaciteit. Die overcapaciteit moet je beter uitbuiten. En aangezien dat op basis van vrijwilligheid niet gaat, moet je mensen prikkelen. En een al oud marketingadagium stelt: dat wat schaars is, is duur. Wegdek in de spits is schaars. We leven in een kapitalistische maatschappij. Ergo, we gooien de prijs omhoog. (prijselasticiteit enzeau...). Hier ligt voor een deel de oplossing van het probleem. Overigens kun je ook in Amerika (waar mobiliteit het sleutelwoord is bij het vormgeven van de openbare ruimte) in de ochtendspitsfile terecht komen. En wanneer ze het daar niet volledig op kunnen lossen, zijn mijn verwachtingen voor hier ook niet al te hoog....

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:53

waar kan ik me aanmelden, kom er nooit. o ja hier in wallonie staat de autoweg onder rook omdat een paar wegwerkers fikkie aan het stoken zijn.

ganzo | 07-10-05 | 11:49

waar kan ik me aanmelden, kom er nooit. o ja hier in wallonie staat de autoweg onder rook omdat een paar wegwerkers fikki aan het stoken zijn.

ganzo | 07-10-05 | 11:48

@Lof
ik denk dat je gelijk hebt. Maar wat is er dan bereikt? De druk is er op gezette tijden even af, maar drukker wordt het zowiezo. Er zijn nu al snelwegen die spitstijden van 4 uur hebben. Het enige dat er dus bereikt wordt is meer schuiven met geld, dus meer bureaucratie en nog maar wat meer regeltjes. Dit is al met al weer typisch Nederland: halfzacht.

Tobus | 07-10-05 | 11:41

@Tobus 07-10-05 @ 11:28
Mijn échte punt is dat als iedereen ook nog eens ? 200 p/m moet gaan betalen om in de file te staan er bottom up een beweging komt om hierover te praten met de baas. En wanneer dit breed gebeurd, kunnen de werkgevers er niet meer omheen. En dan zul je zien dat die spreiding cq. afspraken hierover voor een aanzienlijk percentage wél kan. En degenen die écht niet anders kunnen? Die zullen (uiteindelijk) wel een vergoeding van de baas krijgen.

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:37

@Brusselmans
Hahaha! Klopt! Maar ik weet wel meer zaken die die Amerikanen wel goed doen. Het is alleen zo jammer dat het niet zo goed lukt om een leider te kiezen die [eufemisme] wat diplomatieker omgaat met de gevoelens van de rest van de wereld [/eufemisme]. En op enig benul van wat er buiten Amerika gebeurd kan ik de gemiddelde Amerikaan ook niet betrappen. Maar goed, da's next topic... ;-)

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:34

@ Lof

ja die Zweed, daar heb ik n stukje van in het AD gelezen. (dat kan tegenwoordig betekenen dat je zowel uit Zoetermeer als Oene afkomstig zou kunnen zijn, maar enfin..)

Die had een prachtig betoog over het creatieve, vernieuwende en innovatieve Amerika.

Ik spring even naar het volgende topic:)

Brusselmans | 07-10-05 | 11:29

@Lof
je hebt groot gelijk, maar mijn werk laat dat maar tot op zekere hoogte toe. Ik begin doorgaans vroeger (07:30) om de ergste file voor te blijven en ga als het kan dus ook wat eerder weg. Dit is in geen manier "officieel" vast te leggen bij mijn bedrijf. Het valt me op dat het de afgelopen jaren ook op deze vroege tijden drukker en drukker wordt.

Tobus | 07-10-05 | 11:28

@Zakkenvuller: als ik om 6.30 uur de A2 pak heb ik geen probleem, een 1/2 uur later wel. Zelfde geldt voor de terugweg.
Trouwens indien de woon-werk afstand onder de 15 km ligt dient er gefietst te worden met bonus!

Don Quichote | 07-10-05 | 11:17

@ZakkenVuller 07-10-05 @ 11:13
Spreiding mijn vriend, Spreiding is het toverwoord...

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:13

Dat wordt dus met z'n allen een uurtje later in de file staan.

ZakkenVuller | 07-10-05 | 11:13

@JackRandom 07-10-05 @ 11:06
Dan zou je nu een minuutje of tien aan het werk zijn... ;-)

Maar goed, je maakt dus een bewuste keuze. Uit iedere keuze volgen consequenties. En zolang 95% van de kantoorslaven (en andere nine-to-fivers) dezelfde keuze blijft maken als jij zullen er files blijven. Onafhankelijk van de lappen asfalt die erbij gelegd worden...

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:11

@. JackRandom 07-10-05 @ 11:06
Redelijk subjectief. Ik functioneer beter naarmate het later op de dag wordt (al kun je dat niet uit m'n comments opmaken..).

Huh..? | 07-10-05 | 11:11

@Lof der Zotheid 10:47
De perfecte oplossing, veel bedrijven (waaronder het mijne) werken al jaren met flexibele werktijden tot grote tevredenheid en zonder files.

Het bonus-voorstel is te gek voor woorden.

Don Quichote | 07-10-05 | 11:11

@Brusselmans
Ach, die Zweed gisteren heeft gelijk. We zijn als volk weinig creatief. Als ik niets aan de file kan doen, kan ik dan iets aan mijn eigen omstandigheden doen?

De modale Nederlander moet je echter een (rekeningrij-)boete van ? 200 voorhouden wil hij écht in actie komen.

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 11:07

Andere werktijden: flauwekul. Er is een reden waarom de huidige werkdag loopt van 8-9 uur tot 5-6 uur. Je moet wel 8 uur per dag maken, en 's nachts slapen we, en 's avonds is er tijd voor je partner/gezinsleven. Ik moet er niet aan denken dat ik pas om 11 uur kan beginnen, maar dan tot 8 uur 's avonds zou moeten doorwerken.

JackRandom | 07-10-05 | 11:06

dit is natuurlijk bedacht door een ambtenaar die in Den haag werkt en in Zoetermeer woont, samen met nog wat lotgenoten van andere ministeries, gaan die hier een hoop geld aan verdienen. want ik denk niet dat burgers worden toegelaten tot het test panel

DJmarco | 07-10-05 | 11:05

@ Lof

Dergelijke actieve participatie is een hoop werknemers vreemd, maar je schetst wel hoe het in de ideale situatie opgelost kan worden.

Over dit kabinet, en de voorgaande, zijn we het eens.

Brusselmans | 07-10-05 | 11:04

Die 90 in de Randstad zou ik niet zo mee zitten, als ze die k*t-A4 eindelijk eens zouden doortrekken. Hoe lang ligt dat plan er al? 20 jaar? 30 jaar? Dat is het echte probleem... de plannen zijn er wel, maar het kost een halve eeuw om de milieuvergunningen rond te krijgen, en als ze dan eindelijk met het werk beginnen, haalt de minister al het geld weg om aanpassingen in de Betuwelijn en HSL te kunnen betalen (daarom zijn er zoveel half afgemaakte projectjes in de provincies). Of een paar zeikgemeentes komen langs omdat je geen f*cking bouwvergunning voor de tent hebt, die daar staat om het drogende beton te beschermen (op de Moerdijk geloof ik). Een bouwvergunning! En die gemeenteambtenaren zeggen lachend dat ze tot de bodem door gaan met vechten om die tent weg te krijgen. Regels zijn immers regels.
..
Dat is het probleem in Nederland. We wíllen gewoon niet. Bovendien is het aanleggen van een weg een vrij ingrijpende operatie, dus je krijgt dan werkelijk álle zeikerts die ons land rijk is over je heen.

Muxje | 07-10-05 | 11:01

@Tobus
En wat is de reden dat jij iedere ochtend op dezelfde tijd als honderdduizenden andere debielen aan moet sluiten. Kan jouw werk objectief gezien niet op iets andere werktijden plaatsvinden?

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 10:55

Dus omdat ik WEL werk voor mijn centjes en de baas dus verwacht dat ik rond een bepaalde tijd aansluit tussen alle andere lotsgenoten, worden van mijn belastingcentjes personen betaald die elke dag uit kunnen slapen en zo hun ritje naar de sociale dienst een uurtje of twee later mogen rijden?

Tobus | 07-10-05 | 10:54

dat wordt frauderen bij het leven!

Utopiad | 07-10-05 | 10:52

Waarom verdwijnen mijn witregels toch altijd, zodat het een (bijna) onleesbare brei van woorden en zinnen wordt... *zucht*

@Huh..? 07-10-05 @ 10:39
Precies! Ik werk niet van 9.00 tot 17.30 maar van 10.00 tot 18.30. Heerlijk! Zowel 's ochtends als 's middags na de file vertrekken en (raar maar waar!) nu fileloos nagenoeg net zo laat thuis...

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 10:50

Wat een lulverhaal.
Als iedereen kantoor ambtenaar nu eens verplicht om 06.00 begint met werken is het probleem al bijna opgelost.
En nou niet zeiken dat je geen zin hebt, je word van ons belastingsgeld betaald...

da wizard | 07-10-05 | 10:49

en gaarbakken in de slachtofferrol

neuzel | 07-10-05 | 10:48

@Brusselmans maar gelukkig kennen we in Nederland veel overleg tussen werkgevers en werknemers en komen werktijden niet alleen tot stand door eenzijdige oplegging door werkgever. Maar goed, de filerijder wil blijkbaar nog wat jaartjes filerijden.

neuzel | 07-10-05 | 10:47

En op basis van je telefoon zien ze of je aan het file rijden bent of niet, gewoon een prepaid nemen en geld vangen :-D

Administrator | 07-10-05 | 10:47

@Brusselmans
Iedereen is voorstander van de 24-uurseconomie (uitgezonderd de SGP en vergelijkbare extremistische groeperingen). Nagenoeg iedereen is thuis filevrij aangesloten op de digitale snelweg. Nagenoeg alle werkzaamheden hoeven niet per sé tussen 9.00 en 17.00 of in het kantoor te worden uitgevoerd.

Alleen vinden wij suffe Hollanders dat ingebakken ritme wel lekker. 10 % minder verkeer in de spits betekent 90% minder files! Het is toch te zot voor woorden dat hiervoor geen oplossing gevonden kan worden? Die oplossing ligt niet in kostbaar asfalt wat de rest van de dag voor asfalt met de korte achternaam ligt, maar in spreiding van de werktijden.

De Nederlandsche arbeider heeft in het verleden bij de werkgevers veel veranderingen kunnen bewerkstelligen. Daarbij gold slechts één voorwaarde: de druk moest hoog genoeg zijn! Dit geldt ook voor een betere verdeling van de arbeid over de dag.

Daarom: zo snel mogelijk rekeningrijden invoeren tussen 7.00 en 9.00. Daarmee wordt de druk voor den arbeider om te onderhandelen met zijn baas opgevoerd. Iedereen heeft een goede reden voor verschuiving van de werktijden en het fileprobleem wordt eindelijk fors teruggebracht. Als men zelf de discipline niet op kan brengen, dan dient de regering maar omzeilbare dwangregelingen op te leggen. Maar zoals al in diverse andere topics geconstateerd: Dit kabinet (en de vorige drie/vier) durven geen keuzes meer te maken. Niet voor meer asfalt, niet voor het terugdringen van het autoverkeer. En daarmee ligt een oplossing verder weg dan ooit....

Lof der Zotheid | 07-10-05 | 10:47

't is weer de hoogste tijd dat men de Martinitoren met een Boeing neerhaalt..

Brusselmans | 07-10-05 | 10:44

'k stao aanders voak met fietse veur 't stoplicht bie herebrug in riehe te wacht'n

noorderling | 07-10-05 | 10:42

@Brusselmans Die 90 km/uur in de Randstad heeft volgens mij als doel de doorstroom beter te reguleren. Ik meende mij te herinneren dat de proeven om files tegen te gaan door met 2 pliesie auto's met 70 km/u voor de stoet uit te rijden een doorslaand succes was. Waarom wordt dat dan niet ingevoerd? Maar inderdaad, het is ook heel logisch om EN autorijden duurder te maken EN openbaar vervoer uit te kleden en onbetaalbaar te maken. Das heel logisch, want zo gaan mensen met de trein ipv met de auto.

wattan!! | 07-10-05 | 10:39

Misschien is niet alleen de overheid verantwoordelijk voor het in stand houden van het file-probleem.
Het voegt aan mijn functioneren geen meerwaarde toe iedere dag naar kantoor te rijden. Wat ik daar doe kan ik ook van huis uit. We hebben breedband, VPN-tunnels, goed georganiseerde informatie, uitstekende telefoonverbindingen tegen lage tarieven, en wat zegt de manager: Ik zie iedereen graag op kantoor, kennisoverdracht, groepsprocessen blablabla. Wat hij eigenlijk vreest is dat wat hij niet ziet hij niet kan sturen. En dus klim ik iedere dag weer in de voiture.
Ik vraag me af op hoeveel werkplekken hetzelfde geldt.

Huh..? | 07-10-05 | 10:39

File??? Was dah??? Die kenn'n wie nait hier in Grunn.

fuckje | 07-10-05 | 10:33

Slaat echt nergens op, de overheid pakt dit helemaal fout aan!

kevin119 | 07-10-05 | 10:31

@ neuzel

Mee eens, maar daar kan de automobilist in de file niets aan doen. Die kan niet tegen zijn baas zeggen: "Sorry, maar die werktijden hier zijn onzin, ik kom vanmiddag wel".

Brusselmans | 07-10-05 | 10:30

dat het wenselijk is dat iedereen om 9 uur (of laten we eens flexibel zijn: om 9:30 uur) moet beginnen en daarbij ook nog eens op kantoor moet zijn, is de allergrootste flauwekul en de oorzaak van alle files.

neuzel | 07-10-05 | 10:28

Soms valt te vrezen dat onze bewindslieden gewoon supporter van de achteruitgang zijn. In ieder geval hebben ze niet zoveel op met het fenomeen "Opschieten".

Toch zijn auto's, vliegtuigen en treinen ooit uitgevonden met het doel zo snel mogelijk te kunnen verplaatsen. Maar in de randstad willen ze 90 gaan rijden, vliegtuigen worden voor Jan Lul in de lucht gehouden en de HSL.. Nu ja, u weet wel..

De vervoersproblematiek is om somber van te worden want een oplossing lijkt niet voorhandig te zijn in de hersentjes van onze grote leiders. Die somberheid leidt echter wel naar achteruitgang en een gebrek aan innovatie. De angst om eens iets anders te proberen dan het leven van de automobilist zo zuur mogelijk te maken is dan ook groter dan de wil daadwerkelijk het probleem op te lossen.

Brusselmans | 07-10-05 | 10:26

@wattan, carpoolen is ook verre van praktisch. Ik wil de vrijheid hebben om weg te kunnen gaan wanneer ik dat wil.

McCool | 07-10-05 | 10:20

Vergeet niet dat de oorzaak van de files voor een groot deel worden veroorzaakt door de individualisering van de maatschappij. Ik moet er persoonlijk niet aan denken om 's ochtends vroeg met een collega in de auto te gaan zitten, terwijl carpoolen filetechnisch wel verdomde handig zou zijn. Verder moet het openbaar vervoer veel goedkoper gemaakt worden met een uitgebreider netwerk. En beste mensen, laten we niet vergeten dat we met 16 miljoen mensen op 1 vierkante centimeter leven, dus dat het druk is, is nogal logisch.

wattan!! | 07-10-05 | 10:17

ligt het aan mij of is het twee keer dezelfde link?

McCool | 07-10-05 | 10:14

De echte oplossing ligt volgens mij een een autopilot syteem dat de bestuurder op de snelweg uitschakelt en een file creert waar men op een meter afstand van elkaar met 120+ reist over de snelweg. Bij Mercedes zijn ze al erg ver met dat systeem. Kun je onderweg gewoon je krantje of GS lezen.

Lucifer | 07-10-05 | 10:14

@Albert Heijn: Mijn werkgever, een overheiddienst ter groote van 2000 werknemers, gaat per 2007 verhuizen. Dat moet dan van Den Haag naar Den Haag. Ik vraag me ook af of er ooit een kabinet komt dat de visie heeft om te zeggen, 'jullie gaan naar Heerenveen' (om maar een plaats te noemen). Alleen zo lossen we de files op.

JackRandom | 07-10-05 | 10:13

Het is de bedoeling dat je omrijd. Niet dat je op bed blijft liggen.

Eraser | 07-10-05 | 10:11

Overigens is deze proef met duizend man gedoemd te mislukken. Een rijstrook kan met 100 km/u 2000 auto's per uur verwerken zonder filevorming. Naar Den Haag zijn er 3 stroken die in 2 uur dus 12000 auto's filevrij kunnen verwerken. Dus: of het is een druppel op de gloeiende plaat of we zijn met zijn allen jarenlang voor gek gehouden en zou een halve strook in theorie al voldoende moeten zijn om het fileprobleem op te lossen. Een wisselstrook zou het truukje dus al moeten kunnen doen.

Lucifer | 07-10-05 | 10:09

De oorzaak van al die file-ellende moet worden aangepakt. Werkgelegenheid is vooral in de grote steden te vinden, de leefbaarheid van die steden is echter (ver) benedenmaats. Ik kan mij derhalve goed voorstellen dat een gezin er voor kiest om in een dorp op enige afstand te gaan wonen. En dan maar in de auto naar het werk, met alle gevolgen die dat met zich meebrengt.
Ik kan me niet herinneren ooit een politieke partij over dit punt te hebben gehoord.

Albert Heijn | 07-10-05 | 10:07

Wat moet je trouwens met een hypermodern digitaal apparaat met actuele reisinformatie als je toch buiten de drukte reist?

Traag | 07-10-05 | 10:07

Een ring rond Den Haag zou wonderen doen. Maar die komt er waarschijnlijk pas in 2080 of zo...

BlackMagic® | 07-10-05 | 10:06

@Brusselmans: Ook het verbreden van de op- en afritten zal weinig helpen denk ik. Ik heb geen rijbewijs, maar volgens mij kun je niet met 120 km/h invoegen op een snelweg. Het kan alleen maar langzaam, en zal dan ook een bottleneck blijven. Dat van die bedrijventerreinen klopt ten dele. Het probleem zit 'm in het gebrek aan spreiding. Bijna alle bedrijvigheid zit in de Randstad. Gevolg is dat iedereen daar dan ook moet werken en forensen. Spreid de werkgelegenheid over heel Nederland! De overheid moet het goede voorbeeld geven, en ministeries over heel Nederland spreiden, en bedrijven een bonus geven als ze uit de Randstad willen vertrekken naar andere delen van het land.

JackRandom | 07-10-05 | 10:05

Koos Spee en zijn flits-pliesie gaan straks ook uitbetalen als je 75 op een 80 km/h weg rijdt.

Pritt Stift | 07-10-05 | 10:05

Anders rij je ff de binnenstad in naar je werk, dat schiet lekker op!

Aat | 07-10-05 | 10:00

Da's maximaal 1303 euro op jaarbasis. Snel verdiend; kan je in je vrije tijd tenminste lekker onzuinig gassen in je SUV.

YerOldeNewspaper | 07-10-05 | 10:00

Ik heb geen auto Dus: 2keer 5euro per dag = 10 euro per dag is een inkomensaanvulling van ? 3650,= Toch een leuke vakantie! Of een OV jaarkaart of 91 grammetjes losgeld.

CHZS de PCZS | 07-10-05 | 10:00

@Jack
Aangezien we voor het overgrote deel het nog doen met exact hetzelfde wegennet als 30/ 40 jaar geleden is het tijd dat te moderniseren naar de huidige tijd. Automobilisten klonen zich toch wel, laten we dat dan ook met de wegen doen. Openbaar vervoer heeft simpelweg de capaciteit niet om iedereen te verplaatsen hoewel dat ook een stuk beter mag, kijk maar naar Japan. Overigens loop ik zelf naar mijn werk en gebruik ik mijn auto zelden.

Lucifer | 07-10-05 | 09:58

@ JackRandom

Gelul in de ruimte.

Nederland hoeft echt niet volgeasfalteerd te worden maar als je ziet hoe -voornamelijk- op en afritten en smalle rijkswegen die de toevoer naar snelwegen verzorgen vele files in de hand werken kan er hier en daar echt wel wat meer geasfalteerd worden.

Over dit topic. Wederom de zoveelste zinloze actie van de overheid de automobilist te pesten. Een bonus als je niet in de file gaat staan! Alsof mensen dat voor hun lol doen? Tussen 7 en 9 moet het gros nu eenmaal op het werk zijn.

Als de VVD jaren terug zich niet hard had gemaakt voor die in- en intreurige bedrijventerreinen maar gewoon had gepleit voor het bouwen van kantoren dicht bij woongebieden hadden we nu niet zoveel depressieve kantoorslaven in de file gehad.

Brusselmans | 07-10-05 | 09:58

Ik moet er bij zoetermeer af dan heb ik er ook recht op.

Conundrum | 07-10-05 | 09:55

Ik sta nooit in de file bij Denhaag, krijg ik nu ook dagelijks geld?

Thygros | 07-10-05 | 09:50

Wij staan iedere dag met vier auto's in dezelfde file, ik in mijn Porsche, mijn vrouw in haar X5 en mijn dochters in hun Ford K en Mini. Nu vroeg ik me af, komen we nu 4 x voor deze mobiliteitsincentive in aanmerking?

config.sijs | 07-10-05 | 09:48

Tussen Zoetermeer en Den Haag ga je toch gewoon met de trein? Er gaat bijna elke 5 minuten een treintje...

@Lucifer: Extra asfalt heeft geen zin. Al leg je nog 10 extra stroken aan, die staan binnen no-time ook vol met file. Is een natuurwet. Zodra er ergens een beetje extra asfalt is, klonen automobilisten zich.

JackRandom | 07-10-05 | 09:48

Toch fijn om te lezen dat belastinggeld goed wordt besteed.

Traag | 07-10-05 | 09:48

Nehhh... Dit gaat niet werken.

bethundered | 07-10-05 | 09:46

Leg nou gewoon eens een extra strookje asfalt neer, zou stukken schelen heus.

Lucifer | 07-10-05 | 09:44

In het kader van OV promotie? ga toch fietsen man!

ed.. | 07-10-05 | 09:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken