Nederland! Minitreintje van machinist Ewald mag niet meer rijden van NVWA & ministerie
Zucht
Social
Nederland o Nederland jij bent de kampioen VAN HET KAPOTNEUQEN VAN DE REGELTJES. Machinist Ewald bouwde met z'n eigenste mannenklauwen een heus minitreintje. Op een minispoortje. En dan komen er wat minimensjes in de miniwagonnetjes achter het minilocomotiefje zitten. En dan zijn die kindertjes blij en gelukkig en hoera hiep hoi. MAAR HET MAG NIET MEER VAN DE NEDERLANDSE VOEDSEL- EN WARENAUTORITEIT. Applaus voor de helden van de NVWA. Machinist Ewald moet na al die jaren plots een 'technisch constructie dossier' aanleveren met schakelschema's, materiaalcertificaten, testresultaten en meer gezeik, want anders boete boete boete. Maar dat heeft-ie natuurlijk niet, want zelfbouw. Een minitrein. Die langzamer gaat dan een drol uit je kont. Nou gefeliciteerd hoor NVWA echt supermooi en dapper enzo.
Reaguursels
InloggenKrijg het gevoel dat reacties hier niet alleen 'weggejorist' e.d. worden, maar ook totaal verwijdert. Moet nu een bestand bijhouden van al die onzin die ik hier neerpoot. Tijdrovend, maar jah. Die VMU moet je wel actief bewaken,
Tot z'n treintje ontspoort en kindjes bekneld raken. Dan komt de OVV en sneuvelt de BM.
Kiijk naar de foto. Bekneld?
Is in de afgelopen 50 jaar (voor zover ik weet) nog nooit gebeurd.
Zucht
Nou inderdaad, veiligheid voor alles, stel je voor dat er eens iets mis gaat in deze wereld.
De regelplaag is landelijk, zo te zien. In het Zuiderpark in Den Haag zijn ze er ook niet blij mee.
www.omroepwest.nl/nieuws/4704351/stoo...
Tijd voor een keuringsdienst voor ambtenaren.
Hij had zijn zelfbouw waarschijnlijk ook niet Europees uitbesteed. Tja daar ga ja dan met je hobby.
De overheid, die is er om een klein probleem groot te maken
Kutland dus.
De burger zoekt een oplossing voor zijn problemen.
Een ambtenaar zoekt problemen voor zijn oplossingen.
Ze creëren hun eigen werk.
Stop ze!
Je moet gewoon met 10000 personen illegaal minitreintjes rijden op een oud legerterrein, dan grijpt de overheid niet in.
Echt triest dit? En wat is anders precies het gevaar? En welk sneu persoon heeft dit bij de overheid aangezwengeld? Of is het iemand bij de overheid zelf? Begrijp best dat er regels zijn, maar is dit niet een vorm van pesten?
Oa degene verantwoordelijk voor de uitbereiding van de spoorbaan bij Nienoord (Groningen) die flink geinvesteerd hebben in nieuwe (commercieel gebouwde) locomotieven, een enorme lading wel willende vrijwilligers en historie buiten de deur gezet heeft en bij de NVWA is gaan klagen/zeuren dat er geen regels gelden voor die treinen. En dat terwijl er (voor zover mij bekend) nog NOOIT een ernstig ongeval met dit soort modeltreinen is gebeurd in Nederland. De snelheden zijn laag en na de hoeveelheid werk die iemand in zo'n trein gestopt heeft is men er echt zuinig op. Maar in typisch Nederlandse "nu gaan we regels maken ook" wijze gaan de nieuwe regels echt absoluut helemaal nergens over en zijn totaal belachelijk.
Meestal een randstedeling die andere geen lol gunt.
archive.org/details/filmcollectief-00...
Liever dit?
Ja, want toen kon een vrouw nog topless lopen op het strand.
@Verbandmeester | 04-05-23 | 21:35: nou die dame op 17 minuten lijkt helemaal niet zo op haar gemak van die camera. Dit soort net te opzichtig geviezerik heeft t wel een beetje voor de anderen verpest
Als je teveel overheid hebt dan krijg je dit soort grappen.
Terecht.
Nope, dit valt m.i. onder de Inspectie Leefomgeving en Transport
Plezier, moeten we toch niet meer willen in Nederland.
Wat fijn om te horen dat de capaciteitsproblemen bij de NVWA tot het verleden behoren. Eindelijk is er een einde gekomen aan misstanden zoals in, pak ‘m beet, slachthuizen.
Zou het een idee zijn om een wisselbeker in te stellen voor de ambtenaar die de meest pietluttige maatregel treft? Eens kijken, hoe zullen we hem noemen? De Bromsnorbokaal?
Zeikstraalprijs.
Zeiksnorwisselbokaal
Nee de wisselbekers vallen dan niet aan te slepen.
Zo te zien een baan met 5" en 7¼" spoorbreedtes, iets wat zo rond de jaren '70 uit de UK is overgewaaid, dus al ruim 50 jaar bekend in Nederland. Ook bij de gemeenten die, bijna altijd in goed overleg, ruimte vrijgaven om de diverse banen aan te leggen.
Keuring was (en is) er zowiezo voor de stoomketels maar de baan zelf en de diesel/elektro lokjes en rijtuigen vielen daar buiten. Ik ben benieuwd welke expertise de NVWA in huis heeft of haalt om deze 'kermis attracties' te gaan beoordelen en op welke criteria dit dan gaat gebeuren.
Ongetwijfeld met een flinke rekening dus dan kunnen de hobbyisten wel inpakken.
Wat een land, brrr.
Leuk lokje trouwens, zou je bijna vergeten met al dat gedoe.
Wie gaat dat keuren? Iemand van prorail?
NL gaat ten onder aan regels. Woningbouw, gezondheidszorg, immigratie, noem maar op. De maatschappij komt nog een keer piepend tot stilstand…zero-risk policy.
Immigratie, daar handhaven ze dan weer niet op.
Je had na vier woorden kunnen stoppen
Tot stilstand?Volgens mij staan we onderhand in z'n achteruit..
Ambtenaren sporen niet
De overheid is ontspoord.
Iemand heeft 7 gulden 50 gekregen voor het aangeven van Ewald.
kopgeld ?
Dat soort lui waren er altijd al in het spoorwegwezen. Er waren bijvoorbeeld conducteurs die gingen natellen of de Duitsers niet stiekem smokkelden en te weinig keer stuksprijs opgaven voor goederenwagons naar het oosten.
Overigens, er waren natuurlijk ook hele dappere spoormensen zoals bij de februaristaking
Nederland letterlijk op z'n smalst.
Terecht, regels zijn regels.
Jawohl, Herr Obersturmbahnführer!
Juist! Hij zal je maar omver rijden op de spoorwegovergang! Levensgevaarlijke gek dat ie is! Wedden dat ie 's nachts, als het rustig is, twee keer harder rijdt?
@marcoplarco | 04-05-23 | 19:36: Sturmbannführer. Zonder H. Hij werkt namelijk niet op het station.
Maar die regels waren dus nog geen regels en zijn door een of andere bezopen aardbei verzonnen omdat men het opeens nodig vond regels te gaan maken.
Ridicule. Vraag me alleen af of dit uit plotseling uit de lucht is komen vallen, of dat er wellicht meer correspondentie dan wel communicatie ueberhaubt.
Ja,ja... gaat om het idee.
Misschien dingetje na de Stint-crisis
Hoe komt NVWA uberhaupt uit bij Machinist Ewald uit. Zag een kantoorpikkie van NVWA dit toevallig, of lekker aangegeven door iemand die vroeger thuis ook nooit lol mocht hebben?
Misschien hadden de andere treintjes in dat parkje wel certificaten. Er zijn meer van dat soort lui en die rijden vaak met stoomtreinen... Ik kan er wel in vinden dat ze daar minstens een boilercertificaat bij hebben.
@Muxje | 04-05-23 | 19:36: Elke stoomlok in Nederland met een inhoud boven (ik meen me te herinneren) 500ml of een werkdruk boven 3 bar dient voorzien te zijn van een keuringscertificaat en een afpersbewijs (onder die druk raden oa de NVM alsnog aan een pers test te doen en een eigen certificering te doen om gezeik te voorkomen). Er is voor model stoom reeds een goed ingericht en functioneel systeem van keurmeesters in Nederland en er zijn duidelijke regels voor. De nu vereiste certificeren en regelgeving voor model locs gaat echt helemaal nergens over echter en stijgen VER uit boven de redelijkheid
Voedsel en Waren. Wat heeft dat met supersmalspoor treinen te maken?
Waren is verleden tijd van het werkwoord "zijn". Verleden tijd dus. En alle leuke dingen waar deze vervloekte overheid zich mee bemoeit, zijn daarna verleden tijd.
Nederland op zn smalst, dus JA.
Als met ontspoord beleid de seinen op rood gaan en de trein uitgerangeerd wordt, trekt dat wel een wissel op je.
Bouw dat ding rond een moskee, foutparkeren mag daar gewoon ongestraft dus dan mag dit vast ook wel.
www.geenstijl.nl/5170147/voor-de-haat...
Alsof die Weps zo’n lekker ding is.
Die weps? Interweps?
Doe anders even een foto van haar sturen, beoordelen we hier met z'n allen of het al dan niet een lekker ding is.
Kinderziektes. De angel moet er nog uit, als het ware.
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 18:58: Treinrukken is onfatsoenlijk in het openbaar.
Here kid, have a cigar
Bij ons om de hoek zit ook zo’n hobbyspoor.
“Rading Spoor” in jawel! Hollandsche Rading.
Eens, of een paar keer per jaar, komen die tsjoeketsjoeke fanaten met hun treintjes treinen.
Alle kindertjes blij alsook de machinisten.
Blijkbaar komt er soms een autistische ambtenaar het kinderfeesten vergallen.
Totaal ontspoord.
Zo!
hollandscherading.com/wp-content/uplo...
Die is moo! Zullen behoorlijk wat uren inzitten om die te bouwen.
@Basil Fawlty | 04-05-23 | 19:12:
Puur passie!
Prachtige bouwsels, blije kinderen en trotse machinisten.
@Basil Fawlty | 04-05-23 | 19:12: En als je dan pech hebt, komt de NVWA de boel dus verbieden. Dan kun je wel janken als je in zoiets moois veel energie gestoken hebt.
@Ruimedenker | 04-05-23 | 19:31:
Inderdaad. Ik heb er het geduld en de kennis niet voor maar mooi!
@Kopieerapparaat | 04-05-23 | 19:42:
Vroeger noemden wij die types ambtenarenburgermannetjes met witte sokken.
Sssst! Straks komen ze daar ook
Die gasten sporen niet.
Zijn ze al klaar met het onderzoek van het ongeval met de grote mensen trein?
Al 10 minuten na het ongeval: er stond iets op het spoor dat er niet had mogen staan en alle veiliggeidsprotocollen om dat te voorkomen hebben gefaald door nalatigheid.
@_pacman_ | 04-05-23 | 18:50:
10 minuten?
Dat moet in de guinness book of ambtenaren!
@Papualist | 04-05-23 | 18:54: Er was wellicht een ambtenaar aan boord, die wakker werd door de klap en direct besloot: 'Ja maar DIT laten we niet toe?!'
Tsja, op een Franse kermis hebben ze na iedere verplaatsing een hand verroeste schroeven over van de attractie die door een pastis zuipende proleet in elkaar is geflanst. Geen coq die er naar kraait maar in ons aangeharkte landje is dit treintje een doodzonde.
www.ad.nl/buitenland/studente-sterft-...
"Dergelijke attracties moeten extreem goed gecontroleerd worden"
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:01: Dit is precies wat ik bedoelde, het is overigens de moeder van de verongelukte vrouw die dat zei over controles.
Dit dan alleen nog maar waar het daadwerkelijk dramatisch mis is gegaan maar ik gok dat 85-90 van de dorpskermissen in Frankrijk zwaar onveilig zijn.
@_pacman_ | 04-05-23 | 19:07: +procent
Ah, daarom zijn die ritjes in Frankrijk zo verrekkes duur: ze moeten in ieder dorp eerst schroeven kopen om de boel weer in elkaar te zetten.
@_pacman_ | 04-05-23 | 19:07: Heb in de jaren 80 nog op een franse dorpskermis nog met een .22 vuurbuks in plaats van een luchtbuks geschoten als tiener zijnde.
Het verspinterde lood en van de kogel en doelschijfje vloog mij toen letterlijk om de oren.
NL heeft ook amper eisen voor een kermis. Sommige gemeentem en kermissen zijn maar een Tüvkeur gaan vragen. Dat hebben ze vaak toch al om ib Duitsland te kunnen staan.
Laat deze stoere inspecteurs eens de mocro maffia lastig vallen met deze terreur.
Nieuwe wet per 1 juli.... Daar wordt niemand vrolijk van behalve snow flakes. Ewald heeft een attractie gebouwd en dat kan niet zonder aan de regels te voldoen. Ook niet hobbymatig op een terrein waar publiek kan komen. Dus hoeft niet perse openbare grond te zijn maar wel toegankelijk voor publiek. Dus ook het meest simpele speeltuintje op een schoolplein, buurtpleintje of camping moet tegenwoordig gecertificeerd worden. Hoera rubberentegel mentaliteit.
Laten bouwen door een aannemer met certificering is vaak goedkoper dan gecertificeerd kopen. Maar ja, omdat je dan hout ipv staal kiest.
Helemaal met je eens, maar als er wat gebeurt staat de letselschade-advocaat meteen bij jou aan de deur. Met een mega-claim aan je broek omdat Pietje Piksma van 10 zo dom was om zijn handje tussen de draaiende tandwielen te steken. Niemand die dan vraagt aan Pietje Piksma: "Maar Pietje Piksma, waarom stak jij dan ook je handjes tussen die draaiende wielen, ben je dan helemaal achterlijk of zo?"
De oplossing in dit land is dan om alles Pietje Piksma-proof te gaan maken met afschermingen, waarschuwingsbordjes en dure certificaten, trainingen en diplomas aan de muur. Omdat er soms domme Pietjes Piksma in dit land wonen.
BL 19:02;
Een enkele keer lukt het jou om iets heel raak te omschrijven. Dit is er zo één!
Kudoos en mee eens.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 19:02: Yep, op z'n Amerikaans: "Stop uw kat (en juridische volzin voor alle beesten etc etc) NIET in de magnetron."
Nederland, anno 2023... belachelijk en compleet doorgeslagen.
U ziet het helemaal goed.
En kwijlende advocaten die bloed ruiken...
'De inspecteur heeft op het spoor gestaan, overzag het traject en constateerde dat de afstand tussen de rails steeds kleiner werd.'
Hij vondt de leuningen ook te laag.
Zoveelste bewijs dat we véél te veel ambtenaren hebben....die zoeken waar ze niet zoeken moeten...
Het lijkt me dat kinderen met obesitas niet in dat treintje passen: afgekeurd.
Even doorgezocht.
Het spoorlijntje ligt in een openbaar park bij een modelbouwvereniging, een gesloten speeltuinvereniging en de algemene doven vereniging twente.
Ik gok nu even, maar het zal in deze een gehuurd terrein zijn. Ofwel, een bijna eigen terrein.
Er zullen ooit afspraken zijn gemaakt over spoorlijnen, vanwege het 'modelbouw' karakter. En dat is van lieverlee uitgegroeid tot een meneer die besloten heeft een héél grote trein te bouwen. Om de kosten te dekken wordt er een euro per rit gevraagd.
Tja, dan wordt het wel een beetje wazig, moet ik toegeven.
Heeft Ewald niet rondgevraagd of er geen regeltjes zijn of zo? Hij zal toch niet de enige in Nederland zijn met dit idee. En tja, als het nou gratis ritjes waren, of enkel voor zijn eigen familie en vrienden, maar het ziet er naar uit dat dit dus een exploitatie is.
Wat dan rest is eigenlijk hoe de NVWA dit gaat aanvliegen; hadden ze bijvoorbeeld aangeboden dat ze samen een oplossing zoeken (lekker Nederlands polderen), dan hadden ze niet deze imago-deuk opgelopen. Want door de juiste toon te zetten (zelfgebouwd, 62 jaar oud, rijdt rondjes met kinderen, mag niet meer) raakte ik ook even in de stemming die er heerst.
Dank voor de info.
pfffffff het is en blijft gezeik in de marge...
@Briver | 04-05-23 | 18:43: En dat ben ik hartsgrondig met u eens!
Ja, er moet sprake zijn van een veilige situatie. En ja, dertig jaar geleden (zo oud blijkt dat spoor al) keken we niet zo nauw daarnaar. Heck, 30 jaar geleden neukten we nog gewoon zonder condoom terwijl HIV nog dodelijk was. Tegenwoordig kan je als professioneel (/ bedrijf) al een aanrdige douw krijgen als een kind een schrammetje oploopt.
Doorgeslagen? Tja.
Maar goed, dat een ministerie zich over dit soort zaken druk maakt? Alsof de wereld verder af is.
@EEnzame SchizofrEEN
Mensen die dit bouwen zijn vaak pensionado's met een technische achtergrond of komen bijvoorbeeld van de NS of aanverwante bedrijven en vinden het mooi om hun vrije tijd te besteden aan het bouwen van een piepkleine locomotief. Zoiets als vroeger het bouwen van echte HO of N modelspoorbanen maar dan iets groter. Ik kan mij nog herinneren in de jaren '70 en '80 waren er best wel wat mensen die zoiets hadden gebouwd en bij speeltuinen of parken kon je als kind in een wagonnetje mee rondtuffen voor een 1 gulden of 1 mark. Geen hond die daar moeilijk over deed, veel plezier en niemand verloor een been. Maar in deze rubbertegel wereld voeren de boterhammentrommelregeltjeslandgenoten de boventoon.
Uitstekende conduct, topic en guursels bewaard in geval deze tegen de gewenste dienstregeling zou inkoersen. Ophetzen van meutes gevaarlijk, kritisch blijven lezen.
@Basil Fawlty | 04-05-23 | 19:03:
Zou het uit de NS hoek komen? Concurrentie ligt altijd op de loer...
Voor zover ik 't kan zien is het een modelbouwvereniging en geen commercieel gebeuren. En dat 'hele grote' is relatief, ik heb in de jaren '80 op hetzelfde spoor (7¼`) een Tinkerbell class stoomloc gebouwd waar dit lokje wel 6 keer in kan. Stoomketel geheel onder toezicht van (toen nog) het Stoomwezen gebouwd, het laswerk bij Backer&Rueb in Breda gedaan.
Het enige positieve aan deze zaak is dat er straks een nieuwe taskforce van een ambtenaar of 30 wordt opgezet die dit landelijk (en in EU verband natuurlijk) gaat bekijken, zijn toch weer broodnodige banen.
@BL!ZZ | 04-05-23 | 20:09:
Lol!
Bij Aurora Borealis waren ze er ook als de kippen bij, daar gooiden ze met sinasappelen.....
Terecht dat zoiets gekeurd moet worden. En dat moet gewoon gratis gedaan worden, ook eventuele aanpassingen. Ik zie hierin een mooi afstudeerproject voor wat handige en broodnodige 'laagopgeleiden'. Win win.
Gratis keuren: dat is een mooi voorstel.
Rare wereld brood fokker kunnen ze niet pakken maar een oude man wel hulde
Logisch, totaal niet voorbereid op een treinkaping.
Zoiets trekt wel een wissel op je.
Zal best. Maar die ambtenaren sporen niet.
Die gasten handhaven toch niet. Hebben ze geen budget voor.
Ik ben toevallig nu aan het schijten en als die trein niet harder loopt dan dit hier dan moeten ze toch maar eens een uitzondering maken. Hier snelheid komen meten mag ook.
Die trein rijdt volgens het artikel (had ik nog niet gelezen) 10 km/u max..
Met die snelheid poepen kan resulteren in barsten in het porselein, vermoed ik!
Crazy Train. Met desnoods Randy Rhoads. Maar dan onze Opa Flodder in charge.
Wat ik wel een leuk plaatje vind. Sigrid Kaag als Oma. Doe je eigen Kees.
Die Karolein. En de kracht van wel zwaartekracht onafhankelijke jetsers: don't push your luck www.youtube.com/watch?v=W1btg3mpEOc
Die overeenkomst tussen Mark en Karolijn. Niet in mijn ledikantje.
Voor wie Randy Rhoads niet kent: youtu.be/Hzp2DfiUMtY
@Niet_Van_Hier | 04-05-23 | 18:47: When will I ever learn?
Ik heb vroeger wel grappige dingen gedaan met afgedankte elektrische rolstoelen. Die hadden twee accu's, en werkten op 24 volt. Lijkt me zeer geschikte techniek om toe te passen op een treintje als dit. Componenten en schema's zijn al bekend en gekeurd, en eventuele aanpassingen zet je dan in een apart schema als dat moet.
Ik las "afgedankte elektrische stoelen".
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:40: Dat is dan een enkele reis.
Met zelfgebouwde bootjes daarentegen kan je de halve wereld over en word je hier met open armen ontvangen in Ter Apel.
De deugtrein vol met idioterie blijft doordenderen door Nederland . Morgen komen ze de schommel aan Uw boomtak controleren. Uiteraard voor de veiligheid van Uw kroost.
Vandaag ben ik weer in verzet gegaan en heb de eenden in 010 stiekum wat brood gegeven.
En de naar het station vragende ambtenaar de verkeerde kant op gestuurd zeker ook nog, ondeugd die u daar bent.
@Peerkeoud | 04-05-23 | 19:11: Do ist der Bahnhof!
Het hertenkampje hier waar ik als kind dol op was moet verdwijnen. Als peuter was ik al gek op de damhertjes, schaapjes en geitjes daar. Ze zaten achter een stevig hek maar je kon ze wel aaien. In 170! jaar nog nooit iets vervelends gebeurd.
Maar ja, het moet verdwijnen, anders volgt een boete tot 900.000 (negenhonderdduizend) euro.
Eerst de dieren in het circus, nu de hertenkampjes, dan het Dolfinarium, vervolgens de dierentuinen, en daarna de huisdieren bij u thuis.
@SNAFU | 04-05-23 | 18:34: Zoals u het brengt, is de laatste stap dat we zelf achter de tralies gaan...
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 18:40:
Deze man vertelt het.
twitter.com/mariusknulst/status/16355...
Ja maar, wat als iedereen dat zomaar gaat doen? Dat moeten we toch niet willen. /
Hij kan de trein 5 km verderop laten rijden, dan zit hij in Duitsland en dat zijn niet zulke mierenneukers.
A long, very long time ago bouwde de jeugd van plankjes, spijkers en step- of kinderwagenwielen een zeepkist. Dienen deze nu ook door het CBR gekeurd te worden? Gordels, remmen, verlichting, materiaalkeuze en kreukelzones etc. etc.
Zelfgemaakte vliegers, je ziet ze niet meer en die van Kitesurfers dienen natuurlijk een bewijs van luchtvaardigheid te hebben. Kom ik ga eens wat inschenken. Cheers!
Nee eenmalige zelfbouw zaken zoals een huttenbouwdorp zijn uitgezonderd van deze onzin.
@Zuma | 04-05-23 | 18:47: niet automatisch. Als je echt gewoon de weg gerbuikt met je zeepkist kan dat niet. Op eigen terrein kan t. En men keek/kijkt ook wel eens weg als je dat op een voor anderen neit gevaarlijke plek doet op een parkeerterrein, akker of afgelegen dijk
@Shoarmamasutra | 04-05-23 | 22:53: Voor een zeepkist heb je rijbewijs B nodig. Lullig als je een jaar of 8 bent.
Nou ja het is een elektrische trein en die rijden meestal met 15.000 volt dus daar moet wel even naar gekeken worden. Je wilt je kinderen toch niet onder hoogspanning in een denderende trein laten meerijden. Hij moet gewoon even naar de keuring en alle constructie tekeningen mee nemen, daar gaat dan een commissie onderzoek in doen en geven hem voor de zomer nog antwoord ( zomer 2034 dus)
Hier foto's van de trein. www.google.de/maps/place/Mini+Spoorwe...
@jan huppeldepup | 04-05-23 | 18:29: Huh? Een Duitsche google? Wiezo?
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 18:40: Omdat Jan ook over een Duitse trein praat (15.000 Volt 16,7 Hz = Duitse spanning op de bovenleiding, in Nederland 1.500 Volt gelijkspanning)
Het kan door het mooie weer komen maar ik heb hardop gelachen. Bedankt monsieur Moutarde!
Ik wil maar 1 ding weten en dat is of die dingen kunnen kantelen als die kinderen gaan hangen in de bocht. Zo ja, heeft de overheid een punt. Zo nee, niet zeiken.
*NVWA, maar dat is volgens mij ook een overheidsinstantie.
Ik denk dat ie wel kan kantelen als alle kinderen naar een kant leunen. Maar als ie volledig gecerticiceerd is dan kan dat ook nog.
Even het artikel lezen, daar staat het in. Je ziet ook een leuke foto van kleine kinderen op een nog kleiner treintje.
Kijk de foto's maar op 18:23, dat kan niet kantelen dus ze moeten niet zeiken.
Enkel met volle lading en als hij de turrrrrrrrrbo opentrekt! Boven de 215 km/u moet'ie wel gaan hangen in de bocht.
@DeKees | 04-05-23 | 18:28:
Paywall...
Het is geen TGV. Wat een gezeur weer.
Man man man..
Waar rijdt dat treintje dan? Hij zal er toch niet de A27 mee op gaan?
Op een spoor. Door zijn eigen achtertuin, vermoed ik.
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 18:21:
In dat geval kan die hele NVWA de pip krijgen toch?
Lees het artikel eens, daar staat het haarfijn uitgelegd...
@DeKees | 04-05-23 | 18:27:
Betaalmuur.
Dan moeten ze die eerst doortrekken naar ergens bij Enschede want daar schijnt deze aardige peer met z’n treintje te rijden. Maar ja; er schijnen van 6 boeren op de Veluwe stikstofrechten opgekocht te zijn en nu ‘mogen’ ze een mooi stuk Amelisweerd omhakken, dus ze gaan die A27 vast door heel Nederland laten slingeren.
Maar alle gekheid op een stokje; wat een ziekelijke regelneukerij is dit weer.
@Nuuk | 04-05-23 | 18:38:
Vind ik jammer, laat Amelisweerd maar wat het is.
Of doe het goed en pleur die A27 voor een kilometer in een tunnel en plant er een bos op.
@DeKees | 04-05-23 | 18:27: Zie archive.ph/LYZaN.
Ik heb het nog niet gelezen...
Die sporen niet.
Heb het filmpje gezien. Even hoopte ik op een stoomlocomotiefje, maar hij is elektrisch. Da's dan wel weer jammer.
StRoomlocomotiefje.
@Met_baard | 04-05-23 | 18:17: Hij is leuk!
Feynman en/of Feiten – Verkeersminister Van Nieuwenhuizen blijft aanmodderen met de Stint
www.geenstijl.nl/5146533/feynman-en-o...
Oh, toen lag alles anders toch, GeenStijl?
Iets wat dagelijks op de openbare weg rijdt en waar er duizenden van zijn vergelijken met deze casus.
Knap gevonden.
@Kruijffje | 04-05-23 | 18:17: Ja maar hij passeert wel een spoorwegovergang. Voor de rest is mevrouw Beste Landgenoten een zeur.
Oh ja dat is de loophole. Ik verklap vast dat wanneer de buurtkinderen een beentje over dat treintje verliezen, dan sta jij als eerste te brullen om de schuldige te straffen en dan voorspel ik dat jij de instantie aanwijst die dit het moeten controleren. Want zo ben jij ook wel weer.
Je hebt weer eens he-le-maal gelijk. Een Stint is helemaal vergelijkbaar met een enkele elektrische mini-trein, die op een spoor op eigen terrein rondrijdt..
Uw tegeltje deed me oprecht zachtje : 'Jeeeee-zus' tegen het scherm zeggen.
De stint haalde bijna 18km per uur. Dit apparaat ook denk je, of kan zelfs jij dat locomotiefje bijhouden?
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:23: Verwacht je dat er suïcidale kinderen voor het treintje springen?
Het punt is, schizofreen, dat er altijd wat te zeiken valt. Of te veel regels, of te weinig en ondertussen gebruikt geen mens meer zijn gezonde verstand. De stint kapot procederen omdat een wicht dat ding op een spoor parkeert vol kinderen, wiens schuld is dat nou dan? Shit happens, dat is inbegrepen bij het leven. Alles vol neuken met regeltjes, dat is waar het volk om schreeuwt.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:30:
Wat ben je eigenlijk een harteloze zak stront. Meerdere overheidsinstellingen hebben geconstateerd dat dat ding niet deugde. Waar jij zoveel vertrouwen in hebt. Sloeg op hol. Je noemt een mevrouw met een levenslang trauma een dom wicht. Wat een treurige vent ben je eigenlijk.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:30: Voor wat betreft het specifieke treintje; zie mijn latere (eerder?) tegel. Alles heeft twee zijdes.
Voor wat betreft de Stint... er volgde een zucht.
@JJMS | 04-05-23 | 18:33:
Hahaha jij met je deugsmoel. Precies jij, bent het voorbeeld van wat ik hier aanhaal. Gaat er wat mis, dan loopt iedereen hier te janken en te klagen, dat het niet mocht, dat het niet deugde, dat het onwettig was. Dat het nooit de weg op had gemogen!
Nu vind je Ewald zielig, omdat er regels zijn. Je hebt gewoon niet door hoe hypocriet je bent en dat vind ik dan weer heel vermakelijk. Man man man. En dan mij afkammen. Leuk!
@EEnzame SchizofrEEN | 04-05-23 | 18:23:
Inderdaad en ik had meer dit gevoel:
thumbs.gfycat.com/AlarmingAlienatedKa...
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:47:
Ik zeg alleen dat die twee zaken volstrekt onvergelijkbaar zijn èn dat is gebleken dat die stint niet deugde. Je weet.NIETS van de feiten omtrent die mevrouw die de dood van een paar kinderen op haar geweten heeft maar toch durf je de vergelijking te maken. Neem je valium. Kun je je terugtrekken in je eigen koppie. Het enige plekje dat vertrouwd voor je voelt. Kneus.
Lulkoek. Er is geen enkel defect gebleken aan die stint. Hooguit werd het ontwerp als onveilig bestempeld, achteraf. Meer omdat er wat ergs mee was gebeurd dan dat het echt een onveilig ding was. Dus moest hij wel gevaarlijk zijn. Fabrikant failliet. Ook leuk.
Als je achttienjarigen of hoe oud was ze, met deze dingen vol kinderen bij spoor overgangen laat rijden kan je op je vingers natellen dat ooit, eens, een vreselijk ongeluk gaat gebeuren. Puur domme pech.
@JJMS | 04-05-23 | 19:23: Allereerst zou het je sieren als je geen schuttingtaal zou gebruiken.
Bij bakfietsen hoeft er geen keuring te zijn van het RDW, dus had de stint in plaats van een sta plank een fietsinrichting gehad dan had ook na een eventueel ongeluk er geen keuring hoeven zijn. Alsof je daarbij geen falende sensor zou kunnen hebben wat resulteert in een equivalent van een blijven hangende gashendel i.c.m. een versleten/ondeugdelijke rem.
We hadden dus een organisatie die best wel meedacht in dit vraagstuk en niet al te moeilijk deed, nu is die organisatie strenger en is het opnieuw niet goed.
Stel deze trein heeft een ondeugdelijke sluiting op het hekje/railing/... waar een kind tegenaan hangt, ding breekt of gaat open, kind valt eruit komt ongelukkig terecht en dat ding rijdt over een kinder-nekje heen. Dan is heel Nederland weer te klein. Waar ga je die grens leggen wanneer je wel een keuring nodig hebt en wanneer niet. Ik begrijp volledig dat men hier nu een stuk strenger is en de letter van de wet volgt. Dat is het enige waar men zich op kan beroepen mocht het mis gaan. En ja, het valt niet uit te sluiten dat het bij een langzaam treintje mis gaat, net als dat het niet uit te sluiten valt dat het bij een bakfiets mis zal gaan.
Er is dan alleen geen blaam bij de uitvoerende organisaties wanneer de letter van de wet opgevolgd is.
@JJMS | 04-05-23 | 19:23:
"Hoewel het lastig is om met zekerheid de oorzaak van het ongeval vast stellen, lijkt het onwaarschijnlijk dat de Stint op hol is geslagen. Het meest waarschijnlijke scenario is dat door paniek de gashendel niet is losgelaten terwijl er werd geremd."
feitoffake.wordpress.com/2018/11/03/s...
Ofwel, een te jong wicht in paniek die verkeerd handelt. Menselijk en tragisch, maar geen regeltje had dit ongeval kunnen voorkomen.
Nu jij weer, deuger.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:25: Ben het nooit met je eens, maar ja, die kapotte klok...
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 20:25: stint was een commercieel massaproduct, dit ding is een hobby die jij (tegel hierboven) kleineert. Kan jij zo'n ding bouwen? Nou?
@Is dit nog nieuws? | 04-05-23 | 20:59:
Oh ja dat kan ik wel bouwen. Geen enkel probleem, ik ben handiger dan je denkt en niet de buro-lul die jij voor ogen hebt.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 21:43: buro-lul...
Aan je vele spelfouten te zien was die illusie nooit gewekt hoor, geen zorgen.
@Is dit nog nieuws? | 04-05-23 | 22:01:
schrijftafelpenis.
Wat een prachtig kutland is het dan ook eh. Aan de ene kant staat het in brand, overstroomt het en stormt het tegelijk, en aan de andere kant, is er nog tijd voor dit soort miereneukerij door bejaarde bureaucratische hompen eikel. Ze moesten zich kapotschamen.
Stel dat iemand op zijn bakfiets met nog meer kinderen zijn spoor oversteekt. Een botsing tussen trein en bakfiets is wel genoeg geweest moet de warenautoriteit hebben gedacht.
Ordnung muss sein!
Ja dat krijg je dat ongeluk met de kar op het spoor laatst. Dan regelt Nederland alles kapot, omdat het volk moord en brand schreeuwt en de fabrikant aan de hoogste boom wil knopen. Dus extra regels. Keuringen, certificaten, niet omdat het extra veiligheid geeft maar omdat dan de aansprakelijkheid helder afgebakend ligt een dààr draait alles om. Wie krijgt de schuld ervan? Dat één of ander dom wicht zo'n electrische bolderkar dan niet begrijpt en op het spoor parkeert, daar gaat het niet over. Nee het gaat over de remmen, de constructie, de vergunningen.
Dit is wat we zelf graag wilden. Ook jullie, reaguurders, maar omdat het nu ome Piet is met een trein, moet nu alles weer kunnen want is de overheid weer als vanouds de vijand. Echter als ome Piet kindertjes dood rijdt met zijn trein, dan komt het volk in opstand. Wie heeft dit ooit toegestaan? Klinkt het dan uit duizend kelen.
Ik herhaal: "Dit is wat we zelf graag wilden. Ook jullie reaguurders."
Helemaal eens (al is d66 nog steeds de schuld van alles)
Wat een vergelijking, manmanman. Trauma's overgehouden van de Efteling?
Eens met Linda, en dus by proxy met BL. Het is kneuterig en triest maar nu nie meer zeuren jongens.
Ja inderdaad, stel dat dat treintje ontspoort. De gevolgen daarvan zullen niet te overzien zijn. Of stel dat dat treintje aangereden wordt door een op hol geslagen Stint, dan heb je pas echt problemen.
Wat ik maar zeggen wil, laat deze kneus lekker zijn treintje bouwen maar zeik dan ook niet maanden lang om een freak accident met een stint. Waar het aan ontbreekt in dit land is een portie gezond verstand en eigen verantwoordelijkheid. Als jij geen stint kan rijden, begin er dan niet aan. Als ome Wim zijn treintje een beetje veilig heeft gebouwd, rijd dan lekker en eindje mee. Als jij je kind bij ome Wim laat spelen, klaag hem dan niet achteraf voor de rechter. Zo ongeveer.
@Beste_Landgenoten | 04-05-23 | 18:27:
Waarom noem je zo’n man nou een kneus? In godesnaam, wat heeft ie je misdaan?! Hij heeft iets leuks gebouwd en heeft daar lol mee, wat een schande!! De Stint werd commercieel verkocht, dan gelden er andere regels, snap je dat? Mijn God, spoor (ha!) jij wel?!
Ik lees heel veel hier over wat als een kindje gewone raakt. Hebben die reaguurders het treintje wel gezien? Wat een land!
Maar als Ewald zichzelf een genderneutrale machinist noemt die ook nog eens 5 keer per dag opde knietjes gaat naar het oosten wellicht dat het dan wel mag
De NVWA - een club die zelfs bezwaren heeft tegen massaal gebruik van fentanyl, terwijl dat gewoon heel goedkoop is.
Zo'n clubje serieus nemen, echt?
Voedsel en waren, je hoeft de locomotief toch niet op te eten ?
Hij is wel groen.
Het hoort inderdaad bij de waren, niet bij het voedsel
Als de kinderlijkjes over het spoor uitgesmeerd worden dan wordt er weer gejankt dat er geen regeltjes waren.
Exact
"Altijd weer die treinen naar het o..."
Oh, dit gaat ergens anders over. Sorry, na al die topics over 4 mei ben ik een beetje verward.
Maar als een kind een keer een beentje of armpje verliest door een zelfgemaakte trein, is het land ook weer te klein.
Meeste kinderen komen met 2 armpjes en 2 beentjes. Houden ze er nog altijd eentje over.
@Osdorpertje | 04-05-23 | 19:48: Wel wat onhandig dan.
IND doet nauwelijks keuringen. Kom maar heerlijk binnen met je na-reizenden.
moet je ook niet op willen eten.
@nobodiesunmighty | 04-05-23 | 18:33: daar wordt wel hard op gereden
Net als regels, is dit topic ook typisch Nederlands, nu zeiken over de regels maar als er dan een kind gewond raakt zeiken waarom er geen controle was. Het is gewoon nooit goed.
Jep, zie ook de stint.
De Stint was een mooi voorbeeld van hoe fout zoiets kan gaan en hoe mensen daar vervolgens over gaan zeiken. Dus dan maar volle kracht controleren en handhaven, dan zijn mensen hooguit teleurgesteld omdat iets niet meer doorgaat en staan ze niet op de begrafenis van een peuter.
Het is nooit goed of 't deugt niet.
Heb je die stint wel eens bekeken? Daar gaat een 18-jarige kleuterleidster met 4-6 kleuters de openbare weg mee op, tijdens de spits. Knettergek. Zou jij je zoon of dochter daarin stoppen? Zo ja, meteen uit de ouderlijke macht ontzetten.
Nederland op zijn smalst (spoor)
Kutland
Ga dan
Overheid doet niets!
Weinig nuttigs of althans op de verkeerde momenten.
REAGEER OOK