Feynman en/of Feiten — Richard de Mos
De vervolging kwam op tijd, de vrijspraak komt te laat
Jarenlang is Richard de Mos gevolgd en vervolgd. De politie zette zware middelen in, echt alles werd uit de kast gehaald. Dit heeft recherche en justitie veel tijd en energie gekost en het OM wordt ongenadig hard teruggefloten door de rechter. Dat het OM met lege handen naar de rechtbank komt en met lege handen vertrekt, bewijst dat de verdachte onkreukbaar is. Er was 22 maanden cel geëist.
Ik begin een beetje allergisch te worden hoe gemakkelijk succesvolle oppositiepartijen vervolgd worden. Het is ontzettend moeilijk een nieuwe partij op te zetten, dat is echt nachtwerk. Als je dan de top van een partij jarenlang vervolgd, kunnen ze hun werk niet volwaardig doen en saboteer je zo'n partij. Als we een onderzoekje moeten doen over corruptie, dan is die over politieke vervolgingen.
Wat deze zaak extra triest maakt, zijn de strafzaken waar hetzelfde OM helaas niet aan toekomt. We praten over vrouwenrechten en veilige omgevingen, ondertussen liggen er bijna duizend zedenzaken bij de politie op de plank. Oh, sorry geen tijd, kom volgende maand maar terug. Een structureel probleem dat nog ouder is dan de het toevallig gelekte strafdossier tegen Richard de Mos.
Politie en justitie hebben de vrijheid te kiezen welke zaken ze wel of niet vervolgen. Ze verliezen de grip op de drugshandel. Het lukt niet genoeg kopstukken te vervolgen, de nieuwe generatie staat al klaar en het geweld wordt steeds openlijker en intensiever. Het parlement spreekt over subtiele ondermijning terwijl de burger last heeft van keihard geweld op straat.
De timing binnen deze strafzaak kan niet onbesproken blijven. De arrestatie en doorzoekingen waren vlak voor het aftreden van burgemeester Krikke, Richard de Mos had haar anders mogen vervangen. 2018 zei Krikke nog: “mooier dan dit wordt het niet, het waait heel erg hard” Op RTL Business Class zei ze hoe bruisend Scheveningen is, en de jaarlijkse steeds grotere vreugdevuren fantastisch vond.
Van Krikke haar trots bleef niets over toen de wind verkeerd stond en er een poging werd gedaan half Scheveningendorp in de fik te zetten. Het onderzoek van de Onderzoekraad voor Veiligheid was vernietigend over het ontbrekende veiligheidsbeleid van de gemeente. Die conclusies waren vooraf bekend. Op 1 oktober 2019 werd Richard de Mos kapot gemaakt, op 6 oktober trad Krikke af.
De verhoren van de Richard de Mos in deze strafzaak waren pas elf maanden later, september 2020 vlak voor de verkiezingen van de gemeenteraad. Daarmee doorkruiste het OM een normale campagne. Toen gaf het OM al aan dat een inhoudelijke behandeling minimaal nog een jaar ging duren, nota bene voordat het verhoor van Richard de Mos gestart was.
De strafeis tegen Richard de Mos zat zes weken voor de verkiezingen van Waterschappen, Provinciale Staten en indirect de Senaat. Hem kon je toen kiezen als lijstduwer, maar het was ook een landelijk signaal om niet op nieuwe oppositiepartijen te stemmen. De vrijspraak kwam pas na de verkiezingen, dan is de schade al gedaan en volledig onherstelbaar.
Kijken we naar de afgelopen jaren, dan zien we meermaals een OM dat op het ene moment net een paar dagen, weken of maanden op tijd is, en het andere moment een jaar stilstaat. Ik wil heel graag weten of dit allemaal toeval is, of dat er een poppenspeler het ene moment gas geeft, en het andere moment op de rem trapt. Meerdere keer toeval geloof ik niet in.
Onafhankelijke rechtspraak klinkt leuk, maar is in deze casus echt mosterd na de maaltijd. De politieke carrière van Richard de Mos en ontwikkeling van zijn partij heeft jarenlang op pauze gestaan, die tijd krijgt niemand terug. Rond zijn partij is een cordon sanitaire gelegd, eindeloze onderhandelingen zorgden ervoor dat Den Haag als laatste een nieuw bestuur had.
Het OM is teleurgesteld en overweegt over een hoger beroep. Voor hoogleraar decentrale overheden Geerten Boogaard is het na al deze jaren genoeg geweest. We hebben jaren gewacht op een smoking gun, die is er niet, nu is het tijd om Richard de Mos en de Haagse politiek te bevrijden van deze zaak. Hart voor Den Haag / Groep de Mos is de grootste partij van Den Haag, daar kan je niet omheen.
Gezien hoe lang en hoeveel zware opsporingsmiddelen zijn ingezet, hadden we moeten zwemmen in bewijs. Het OM had vooral citaten die met hun context een compleet andere betekenis hadden. De advocaten van Richard de Mos hoefden alleen de rest van het gesprek aan te reiken. Dat soort spelletjes heeft echt niemand tijd voor. Daarin zit een stukje wangedrag van het OM. Je kan Richard feliciteren met zijn vrijspraak, of condoleren met een jarenlange heksenjacht.
Reaguursels
InloggenRichard Leeuwenhart .
De ware linkse professionals hebben zich mooi erin laten kletsen, al die vooroordelen en linkse hysterie en dan een vrijspraak.
De mos moet weer de kans krijgen als loco burgemeester en verder onderzoek naar de gevestigde partijen: penthouse d66 is erg stil, typisch hoor, waar zijn nu de voorgedrukte aangiftes en stille brul tocht?
Waarom wordt Crimineelie niet eens van haar bed gelicht?
Is van de VVD en de zaak is te ingewikkeld: Paarlberg, Uber, en nog veel meer. Zoiets als Alexander P: het OM kan zo'n ingewikkelde zaak niet aan (grond in Leiden, huis Scheveningen, Meppel)
Het is nu eenmaal niet bekend wanneer Rutte in bed ligt.
" De arrestatie en doorzoekingen waren vlak voor het aftreden van burgemeester Krikke, Richard de Mos had haar anders mogen vervangen. "
Gedurende de paar dagen totdat de CdK een waarnemer benoemd had.
Misschien iets meer kennis van staatsrecht, Feynman.
Niet zo naïef aub.
"Ik begin een beetje allergisch te worden hoe gemakkelijk succesvolle oppositiepartijen vervolgd worden."
Welke succesvolle oppositiepartijen zijn er dan zoal vervolgd de laatste tijd?
Volgens m ij zijn er alleen maar personen vervolgd en geen partijen.
Persoon en partij kan een zijn, dus correct weergegeven. Buiten dat om richt je je niet op het onrecht van een afglijdende democratie, maar op futiliteiten. Reden?
Natuurlijk is dit geen toeval. Dit is bewuste sabotage van de democratie om de zachte heelmeesters in het zadel te houden. Je zal maar een daadkrachtige partij aan de macht krijgen die niet om de roze olifant heen draait.
Vraag me af of Rutte ook voor omkoping aangeklaagd kan worden. We hadden immers iets met de dividendbelasting en zijn warme contacten met Unilever etc? Die bedrijven die maandelijks even op de koffie komen en wat in de partijkas van de VVD storten.
De miljonair die D66 een miljoen gaf in ruil voor strenge klimaatwetten?
We wachten af wat het OM doet
Het OM is de echte maffia vriend. Kunnen doen wat ze willen al volgen er nog 1000 berispingen. Onaantastbaar.
Alles wat Rutte onwettelijk doet heeft het OM geen actiever herinnering aan zoals ook zijn SMS verkeer.
Als ik dit zo allemaal lees krijg ik de indruk dat het een enorm zooitje is in deze zaak bij het OM. Bovendien ruikt dit heel erg naar d66 en ook pvda als " tipgevers " en roddelaars.
Hoewel de 66 vrijwel altijd aanwezig zijn waar het stinkt, denk ik dat de echte klabani nu bij de VVD te vinden zijn, de partij die Krikke als burgemeester opzette.
@funda | 22-04-23 | 21:17: Denk ik ook en iedere verklaring die hierop volgt van de VVD is niets waard, omdat iedereen weet dat de VVD een partij is die groot geworden is met liegen.
@funda | 22-04-23 | 21:17:
Eensch. De vvd offert een ieder op ten faveure van heur doelen.
U verzint een theorie dat de tipgevers d 66 ers en pvda ers zijn. U schrijft dit vervolgens op als een mogelijkheid en suggereert dat dit zo maar waar kan zijn. En u krijgt bijval dus dan zou het zo maar waar kunnen zijn. En ja hoor... weer een nieuwe complot theorie erbij. U verwijt dat het bij het OM een zooitje is... ik daag u vervolgens uit om met bewijs te komen voor uw zelfbedachte theorie.
@funda | 22-04-23 | 21:17: In dit geval zou dat ook kunnen, zeker.
@johnyl | 22-04-23 | 21:40: "U verwijt dat het bij het OM een zooitje is... ik daag u vervolgens uit om met bewijs te komen voor uw zelfbedachte theorie." Ga weg man, een zooitje is nog zacht uitgedrukt. Het lijkt op puur machtsmisbruik en intimidatie. Er is NUL! bewijs! Nooit geweest ook. Dus daarvoor zijn 3 jaar lang ik weet niet hoeveel ambtenaren bezig geweest om bewijs te vergaren tegen een politiek kopstuk om die kalt te stellen. een andere conclusie is er niet. Deze bijna maffia praktijk uit naam van de overheid is de zoveelste in een lange rij van politieke acties om ongewenste politieke partijen en personen tegen te houden. Terwijl andere politieke kopstukken het vele malen bonter maken zonder een rimpeling bij het OM te veroorzaken. Dit corrupte OM en de poppetjes die aan de touwtjes trekken moeten uit hun ambt gezet worden en vervolgt wegens machtsmisbruik. Uitmesten die handel.
Johnyl, waar de PvdA plotsklaps vandaan komt weet ik ook niet, wat wel vrij gebruikelijk is tijdens onderzoeken is de vraag ‘wie waar een belang in had’. Op dit moment, en in mijn beperkte beleving komen er twee partijen bovendrijven, de VVD (1e lijns machtsbehouds belang) en de D66 (2e lijns, uitsluitings belang). Echter, dit zijn mogelijke belangen en zeker nog geen harde bewijze, maar die komen wel boven water. Feit is dat er sprake is van vrijspraak en dus laster waardoor onterechte vervolging. Dan heeft de vervolgende partij niet goed opgelet. Om nog even bij de PvdA te blijven, deze partij zit weer vuistdiep in de toeslagen. Ook zo’n onfris dossier.
Ja zo makkelijk gaat het. Beschuldig maar links en rechts, promoveer de mogelijkheid tot waarheid en Joepie, je hebt er weer een alternatieve waarheid bij.
B_L, kom nu eens tot jezelf. Wie sloot op voorhand anderen uit? Dat was de D66 naar ik meen. Wie verloor er door onkunde (ook ’n beetje door het weer) een hoge Burgemeesterspost in Den Haag? Dat was de VVD en door wie werd deze post ingevuld nadat dhr. De Mos een aanklacht aan z’n broek kreeg zodat hij geen Burgemeester kon worden? Wederom de VVD. Mijn simpele stelling vervolging middels laster = vrijspraak blijft vooralsnog staan. Zo niet dan verneem ik dit wel.
Correct dat er aannames zijn, ik zal wel moeten omdat het dossier geanonimiseerd is.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 23:25: moet het niet eens naar bedje, ik ga de zuster roepen hoor, de gehele dag dezelfde dreun
B_L, ok, ik zal voor jou gemoedsrust een alternatieve theorie opgooien, komt ‘ie. De anonieme aangevers in de zaak de Mos kunnen mogelijk gedupeerde horeca ondernemers zijn. Deze hadden een appeltje met dhr. de Mos te schillen omdat ze ’s nachts langer open mochten blijven.
Voorts: deze hele struggle zou niet nodig zijn geweest indien men zo coulant was om de door het volk gekozen voormannen cq. partijen deel te laten nemen a.h. politieke proces i.,p.v. ze te belasteren, uit te sluiten en te vervolgen. Doen ze het slecht, worden ze vanzelf afgerekend bij de eerst volgende verkiezingen. De latente angst voor de wil v.h. volk is nergens voor nodig lijkt mij.
Partijen welke ‘Ein Reich’ in hun partijprogram hebben staan kun je terecht weigeren, niet partijen die wat voor een stad, regio of land willen doen. Hierdoor vind ik de huidige methoden van belasteren, uitsluiting en vervolging waarna vrijspraak compleet overtrokken en eerder neigen naar machtsbehoud en eigenbelang. Aldus, niet de wil v.h. volk en tegen Demos. Dat is mijn punt.
Resume, het maakt mij geen moer uit of het om Jantje, Pietje of Samir gaat, je speelt oprecht of je verlaat het speelveld.
Ongekend hoe zo'n relatief kleine vis als De Mos zoveel deining in de Hofvijver veroorzaakt.
Sinds Omtzigt en Caroline lijken er dingen te verschuiven.
Drain the swamp.
Make The Hofvijver Clean Again!
@funda | 22-04-23 | 21:15:
GROT. Zo !
Een wijze les over politiek: "It's good to know the truth and speak it, it's better to know the truth and speak of trees"
Kundige mensen snappen wat dit betekent. Zo niet? Dan heb je meteen je antwoord waarom bepaalde politici van bepaalde kleurtjes nooit wat zullen bereiken. Nooit.
Omdat lieden de boel structureel saboteren? Welnu, dan kun je beter het veld ruimen lijkt mij. Liefst vrijwillig.
De ‘ wie zijn toch die mensen’ elite welks van niets anders wilt heuren dan hetgeen zij veurzichzelfe ,op instigatie van medeverklaarders, zeau hebben bedisseld.
maw: gaat heen, koekwaus.
Och zo gaat t toch? Eens kijken wat zometeen -even tot hier- weer te zeiken heeft over Caroline of een andere “succesvolle” oppositiepartij. Wiens brood men eet diens woord men spreekt. Bijt niet in de hand die je voet….
Vorige week na twee minuten vdPlas bot afkraken afgezet.
In t begin waren ze nog eerlijk kritisch op alle partijen en stromingen, iedereen kreeg ervan langs. Was verfrissend. Maar de heren hebben hun televisierring binnen en zijn als n blad aan de boom omgedraaid. T wachten is nu op een nieuwe ronde demonisering á la Fortuyn.
Ik denk dat de partij BBB nog heel wat te wachten staat. Met allerlei nieuwe mensen in de staten zitten er vast wel mensen tussen die er niet zouden moeten zitten. Is bij alle partijen zo. Maar bij BBB wordt het natuurlijk landelijk nieuws en een spektakel van jewelste. BBB mag wel heel goed oppassen.
Met de Mos is het net zoals met Trump. Hij moet hangen! Denk aan Al Capone, als het moet met iets kleins...
(PS ik heb niets met de Mos, is mijn stad niet, noch met Trump, is mijn land niet).
Nee, dit is echt iets anders, hoewel jouw redenering ook wel iets wegheeft van een spiegelpaleis. (En ik heb niet met kermisattracties.)
Jij wil postuum eerherstel voor Capone? ‘Barbertje moest hangen’. Free Al!
Ik begrijp nu de voorkeur voor uw gekozen nickname
@BobDobalina | 22-04-23 | 21:12: Je vat het weer eens niet.
Wanneer treedt minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius af, maandag of dinsdag? Een of twee dagen is meer dan genoeg dat ze de conclusie trekt dat dit niet kan.
Kakelkipje is VVD, die treden niet af, maar smeren zich gewoon in met een verse laag vaseline
@WibionFire | 22-04-23 | 21:09: ze gaat vast het OM keihard, aanpakken
Yep is wel zo’n naar boven likken naar onderen schijten typje
Zij van VenJ is al sedert half jaren 90tig werkzaam op justitie, voor de vvd.
Hoe verliep e.e.a. qua stas&minister de laatste 14 jaren? Schandaal na schandaal, Meermaals deze luyden in vak k zien aftreden. There you go, Dilan. Up yours!
Wat ook irritant was dat de media waarschijnlijk allemaal al op de hoogte waren. Want die gingen voor de uitspraak allemaal artikelen publiceren met de insinuaties van het OM als waarheid om toch maar het drama te zetten. En daarna artikeltjes van 2 zinnetjes oh het volledige vrijspraak. En daarna weer door met insinueren.
De media zijn zo embedded en dociel geworden dat ze niet op de hoogte gehouden hoeven worden. Ze praten het liefst de gevestigde spindokters en woordsmeden na. Begrijpelijk.
Wiens brood men eet diens woord men spreekt.
Totaal niet. De vrijspraak is door alle media uitgebreid gebracht inclusief de blamage voor het OM. Geen idee waarom je dit verhaal verzint maar het is zoals zoveel dat ik hier lees, totale onzin.
Zelfs op Nieuwsuur werd erover gesproken met één of andere hoogleraar o.i.d.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 21:16: ja Partei Hat Immer Recht
Ik denk niet dat de Mos 100% brandschoon is maar dat zijn er wel meer niet, ik noem een Neelie Kroes maar van die tante vindt iedere VVDer al 40 jaar dat ze haar gang moet kunnen gaan en daar wordt dan ook zeker geen 3,5 jaar tegen geprocedeerd, laat staan dat er een aanklacht komt. Het is dan ook heel vreemd dat vooral VVDers en D66 alles uit de kast trekken om zo'n relatief klein visje als die de Mos te pakken te krijgen en dan ook nog eens vreselijk falen ook.
Barberbetje zal en moet hangen. Meer niet.
Wat hebben D66 en de VVD precies met zijn vervolging te maken?
Vertel, wat heeft D66 exact gedaan aan het vervolgen van De Mos. Of lul je maar wat mee met de meute, zodat ze je aardiger vinden?
@BobDobalina | 22-04-23 | 21:15: Net zoveel als het feit dat Kroes nooit vervolgd zal worden, of dat Wilders voor z'n minder minder uitspraak wel gepakt wordt, of zo'n Akwasi met z'n zwartepiet uitspraak die er wel mee weg komt. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nogal eens met twee maten gemeten wordt, mede ingegeven door enige politieke druk.
Het peil daalt. Tot bijkans het komende zeteltal van d666. Laag dus, diep laag.
Er is een regel met een haakje in het betoog van Feynman: 'op 1 oktober 2019 werd Richard de Mos kapot gemaakt, op 6 oktober trad Krikke af'. Hier wordt de suggestie gewekt alsof er sprake zou zijn geweest van een complot. Dat er een kongsi is geweest die niet alleen het OM een opdracht tot onderzoek naar de handel-en-wandel van De Mos heeft gegeven, maar het OM vervolgens ook heeft aangestuurd. Dat lijkt mij ongeloofwaardig. In een dynamiek als gemeente Den Haag zullen er waarschijnlijk altijd gebeurtenissen zijn die elkaar ongelukkig opvolgen. Daar val niet tegenop te plannen. Het alternatief, alsof De Mos en zijn partij de mond gesnoert moest worden, is een stevige bewering. Zijn manier van politiek bedrijven, die hem in de problemen heeft gebracht. Door de uitleg van de rechter is het muntje nu de ene kant opgevallen, en dat zou later tijdens het hoger beroep zomaar de andere kant op kunnen vallen. Dat heeft niets met een complot te maken maar met het toepassen en wegen van de wet, de taken van het OM en een rechter.
Nee, maar het is wel opvallend dat de Mos - loco burgermeester en in de positie om Krikke (tijdelijk) op te volgen- plotseling vervolgd wordt als Krikke moet aftreden zodat hij niet meer in de weg liep. Toeval, uiteraard. Het vervelende is alleen dat we in vier kabinetten Rutte hebben geleerd dat liegen, geheugenverlies en bedriegen heel normaal zijn geworden.
Je moet toch echt een hoge mate van politieke naiviteit bezitten om hier nog 'toeval' te durven opperen.
Helemaal mee eens. Er wordt nogal makkelijk beweerd dat er een complot gesmeed zou zijn geweest. Totaal niet hard te maken. En ik vind het ook nogal over the top, dat gedweep met De Mos alsof hij nu opeens een heilige zou zijn. Waarom toch altijd dat totaal los gaan qua slachtofferschap? Het heeft iets religieus. Christus aan het kruis. Geofferd voor ons. Rechts wordt helemaal warm van dit soort drama.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 21:09: Nee, er is geen speciaal complot gesmeed, wat er wel is gebeurd is dat men van de nood een deugd heeft gemaakt en de gecreëerde kans heeft aangegrepen. Overigens plaats ik de Mos ook helemaal niet op een voetstuk, ik acht hem niet beter of slechter als andere politici, maar het is wel opvallend dat in dit land nieuwe succesvolle partijen die plots sterk stijgen in de peilingen steeds te maken krijgen met processen (wilders, de Mos), brandstichting (kedichem), of zelfs uit de weg geruimd worden door een toevallige lone woldf (Fortuijn). Toeval is geen toeval meer als er een patoon in zit.
Het zal mij benieuwen wat het "toeval" wordt straks bij BBB
Een ex PVV-er die mogelijk burgemeester van Den Haag zou worden waar de regering zetelt. Dan wordt alles uit de kast getrokken dat te voorkomen. Eens zien wat er tussen nu en de eerstkomende gemeenteraadsverkiezingen in Den Haag gaat gebeuren. Wordt nog spannend de komende jaren.
Dat is puur complot gepraat. Het zou natuurlijk ook kunnen dat nieuwe partijen in hun enthousiasme fouten maken en op zaken over de schreef gaan. Omdat ze de wet niet kennen of erkennen. Wilders had de vervolging geheel aan zichzelf te danken en ik denk zelfs, zo gewenst. Dat slachtofferschap heeft hem zeer veel sympathie opgeleverd bij zijn doelgroep.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 21:09: U had liever Qaqa aan het kruis? Geofferd en geflambeerd met een fakkel, de heilige vredesstichter, de niet of wel gehuwde ( ik ben net mijn volk getrouwd) die voor ons uit de diplomatieke hemel is nedergedaald. Zucht. Morgen zondag.
De rechter vond dat er door het OM ernstige schade was toegebracht aan de Haagse democratie in zijn uitspraak, dat heeft hij voorzeker niet voor niets uitgesproken, het is een vaststelling.
Een wijze les voor allen: "If you're not part of the solution, you are part of the problem."
Staat vanaf nu op mijn grote wijze lessen bord in de gang.
Klinkt een beetje gezocht om een complottheorie aan te voeren dat ten grondslag ligt aan de vervolging van Richard de Mos. Er wordt gemakshalve aan voorbijgegaan dat als er signalen zijn van corruptie en omkoping, dat het OM niet de andere kant op kan kijken, maar verplicht is om de verdenking van dit soort strafbare feiten te onderzoeken. En dat een rechter later anders oordeelt is natuurlijk niets vreemds aan. Bij meer dan 95 % van de strafzaken volgt wel een veroordeling. Bovendien is de vergelijking met Krikke belachelijk. Bij Krikke was er geen verdenking van een strafbaar feit. Zij maakte een beoordelingsfout en werd daar politiek op afgerekend. Het is een vreemde conclusie om de zaak Krikke te vergelijken met de zaak De Mos. Door genuanceerd naar de zaak de Mos te kijken kan je niets anders concluderen dat het recht is toegepast waar het voor bedoeld is. Door te suggereren dat er meer aan de hand is geeft voeding aan complottheorieen die je juist zou moeten bestrijden ipv aan te moedigen.
Ik zou het graag met je eens zijn, maar ik heb de laatste jaren te vaak gezien dat een het kartel niet gevaligge partij bij dreiging van succes met behulp van rechtszaken geprobeerd wordt kapot te maken. Voorbeelden ten overvloede in de tegels hieronder.
Het OM mag de Mos uiteraard vervolgen wanneer zij denkt dat zij een zaak heeft. De prijs van deze vervolging, namelijk de Mos en diens kiezers 3,5 jaar effectief buiten spel zetten, is echter wel disproportioneel en na de uitspraak van de rechter ronduit schrijnend, dat is de kern van deze zaak.
‘maar verplicht is om de verdenking van dit soort strafbare feiten te onderzoeken. En dat een rechter later anders oordeelt ….’
Eh, het OM stelt vervolging in, een rechtbank oordeelt hierover met de bewijslast eerder aangedragen door het OM.
Vervolgen en niet vervolgen hoort bij dezelfde signalen tot hetzelfe te leiden, maar dat gebeurt dus juist ook niet en dat is het probleem.
Klopt! Net als immigratie berust deze zaak op louter toeval, alleen klimaat wordt door mensen gestuurd.
"Een beetje"?
@Ndranghitiari | 22-04-23 | 20:42: Alle reden toe, maar de blinden zullen het niet zien.
Precies. En we zullen het hoger beroep afwachten.
@Red shirt | 22-04-23 | 20:45:
‘We’ wie zijn toch die mensen …
lolz
Het betrof een low-crime zaak met een high-profile verdachte (loco Burgemeester Den Haag). Het OM neemt de zaak aan o.b.v. een handvol anonieme getuigen. Dat is in de basis al Juridisch drijfzand, dus kan ik niet anders concluderen dat het om eveneens high-profile getuigen gaat (lees opponenten). Anders zou het OM hierin niet acoord zijn gegaan en als het om gewone getuigen gaat, is het OM bijzonder naïef geweest.
In beide gevallen rammelt de zaak.
Op voorhand concluderen dat er niet meer aan de hand zou zijn is op zijn minst gezegd een tikje goedgelovig. Ik beschouw het meer als onwetendheid als het zuiver zou zijn, maar met een viezig politiek zaakje als dit denk ik eerder aan een graad van machtsmisbruik.
Zoals Feynman betoogt is het vreemd dat er vele duizenden (zeden)zaken op de plank blijven liggen en zaken als die van de Mos na anonieme tips wel gevoerd wordt in een , voor de regering, heel welkome periode. Daar kun je vragen bij hebben, zeker als je dochter bijvoorbeeld verkracht is en er niets mee wordt gedaan en er wel door het OM actie wordt ondernomen nav uitspraken van Derksen oid.
Dat zijn allemaal politieke keuzes. Je mag je toch afvragen waarom die keuze zo gemaakt wordt? Of ben je dan gelijk van het padje?
Wat mij intrigeert is hoe het OM de Mos 3,5 jaar als verdachte kon beschouwen. De uitspraak van de rechter is duidelijk, de Mos is volledig vrijgesproken en het OM heeft totaal geen zaak. Maar waarom is het OM naar een paar maanden zelf niet tot de conclusie gekomen dat de zaak op drijfzand is gebaseerd? Groepsdenken, dogmatisch vasthouden aan veronderstellingen? Binnen iedere professionele organisatie mag je verwachten dat er genoeg kritische tegenkrachten zijn..
Helaas standaardpraktijk in langlopende onderzoeken. Soms probeert het OM de zaak te redden met een halfbakken schikkingsvoorstel.
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:36: maar wanneer de aanwijzingen en het zogenaamde bewijs zo flinterdun is mag je van een professionele organisatie verwachten dat er genoeg tegenkrachten zijn om bij te sturen. Het OM heeft in deze gewoon gefaald Bob.
@therealbraindump | 22-04-23 | 20:39: nou dat is niet zeker. Stel dat hij in hoger beroep alsnog wordt veroordeeld. Wat zou je dan schrijven?
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:41: maar door deze rechter is de Mos niet schuldig bevonden. Nu de Mos nog een keer aanklagen bij een hogere rechter door het OM zou m.i. totaal disproportioneel zijn. Het OM heeft een tik over de neus gekregen Bob..
@therealbraindump | 22-04-23 | 20:46:
Eh, neen. Hoger beroep aantekenen is een oordeel afwachten van een rechtbank die middels nieuw, aanvullend bewijs, een andere uitspraak kán leveren.
@bij gelegenheid | 22-04-23 | 20:57: dank voor de aanvulling, ik ben geen jurist.
En dat! Vind ik mooi een terechte vraag.
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:41: waarom zou hij worden veroordeeld; hij heeft geen wet overtreden!
Zie ook artikel in trabantia: Paul van Buitenen doet: klacht tegen overheid over rol in onderzoek naar vuurwerkramp in Enschede. 23 doden en 947 gewonden. Hij deed 4 jaar onderzoek en constateert fouten door OM, politie, TNO,rijksrecherche, NFI en college van procureurs generaal. Oftewel: dit is niet nieuw.
Nu zegt iedereen opeens dat er eigenlijk helemaal geen zaak was! Maar op 20 Januari was dit de mening van een expert op basis van een gelekt dossier: www.omroepwest.nl/nieuws/4676052/stra.... Wellicht dat de desbetreffende professor ook zijn functie kan neerleggen!
De Mos is niet onkreukbaar. Dat heeft deze zaak wel laten zien. De rechtbank is kennelijk van oordeel dat giften in de partijkas niet als omkoping kunnen worden gezien. Daar kan een hoger beroeprechter nog wel eens anders over denken. Het maakt in ieder geval de handelwijze van De Mos nog niet probleemloos.
Giften zijn mogelijk dubieus. Penthouses daarentegen......
Is er reeds hoger beroep aangetekend? Indien niet, dan efkens dimmen met deze op niets afdoende insinuatie.
Vooralsnog gewoon vrijspraak, Bob.
De Mos is volledig in het gelijk gesteld Bob, het OM had volgens de rechter geen zaak. En welke gevoelens en opvattingen jij daarbij hebt doen niet ter zake.
@EenGoedBegin | 22-04-23 | 20:27: en een gift van 1 miljoen! Officieel dan.
@therealbraindump | 22-04-23 | 20:32: hij is niet in het gelijk gesteld. De rechter vond zijn handelen niet strafbaar. Daarmee is het nog geen toonbeeld van integriteit. De vvd-er De Keizer pakte voor een prikkie die crematoriumvereniging met al het vastgoed. Het OM zag geen strafrechtelijke aansprakelijkheid, maar dat maakte zijn handelen niet minder schandelijk.
Zien we graag politici die bijzondere diensten verrichten aan hen die de partijkas spekken?
Ook een rechtbank is niet alwetend en indien het OM hoger beroep aantekend, kan er alsnog een veroordeling volgen. Zal niet de 1e keer zijn.
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:39: allemaal juridische haarkloverij. Het OM heeft geen zaak en de Mos is door de rechter niet schuldig bevonden. Persoonlijk vind ik hel veel erger dat het OM het democratische proces 3,5 jaar frustreert. Dat had in een paar maanden bekeken moeten zijn.
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:39:
De last die de Mos tendeel viel , vervolging door het OM, is door de rechterlijke uitspraak j.l. van tafel geveegd. Omdat: geen aantoonbaar bewijs.
@therealbraindump | 22-04-23 | 20:44:
Jep!
Welke giften doel je op, dat etentje van €50,- tijdens een bespreking?
Of campagnedonaties aan de partij, dat overigens een schijntje is, vergeleken met de tientallen miljoenen gemeenschapsgeld die de zogeheten 'gevestigde' partijen ontvangen. VVD'er Van Zanen pleitte niet voor niets al weer enige tijd geleden, dat gezien zo'n 1/3 kiesgerechtigden stemt op lokale partijen, die dan ook het recht zouden moeten hebben op dat geld. Reken maar dat ook dit onrecht spoedig opgeheven wordt zodat ook lokale politieke partijen normaal campagne kunnen voeren zonder met de vinger nagewezen te worden van: 'waar doet 'ie 't van', zoals destijds de kinnesinne over dat reclamebillboard bij de verkiezingsaftrap van HvdH.
@drs.Nee | 22-04-23 | 20:52: is dit retorisch of ben je een slechte lezer?
‘Politie en justitie hebben de vrijheid te kiezen welke zaken ze wel of niet vervolgen. ’
@Feynman,
Het openbaar ministerie beslist of zij tot vervolging wil ingaan tav in heur zienswijze strafbaar delict. Niet anders, me dunkt. Overtredingen van (…) komen ten laste van een politieofficier en uiteindelijk bij een politierechter uit.
Nederland onder Rutte is hard op weg een dystopie te worden. Al jaren bezig met het kalt stellen van alles wat tegen de heersende elite is.
Wisten jullie dat meneer Feynman de zus is van Beste_Landgenoten?
Is die niet een beetje te oud voor het hebben van een zus? Zomaar een vraag toch.
Nee.
De Mos is een proleet. En een hofnar. Leuk in het decor, grappig. Meer niet. Hetzelfde geldt voor zijn meelopers. Jezelf groter voelen dan het geheel zonder je tekortkomingen, die maximaal groot zijn, te zien. De Mos is de metafoor voor de vis die in zijn eigen water verdrinkt. Keer op keer. Omdat hij niet weet hoe te ademenen. Te dom.
Een winnaar die te dom is, hoee dom is de verliezende partij, het OM, dan wel niet.
Goeie nick. Getuigt van zelfinzicht.
Beetje zielige tegel dit.
Hé Joker, je vergat de sarcasmeknop aan te zetten. Toch?
Ik begin een beetje allergisch te worden hoe gemakkelijk succesvolle oppositiepartijen vervolgd worden.
Feynman,
Zo begint een dictatuur.
Eerst schakel je de oppositie uit. Daarna ontsla je kritische rechters, wetenschappers, intellectuelen en vervolg je kritische schrijvers, journalisten en bloggers.
Precies, het Russische model!
@bqbq | 22-04-23 | 20:20:
Mwoah, het heersende eumodel heden ten dage, bijv,
@bqbq en @bij gelegenheid
Laten we on-topic blijven. Het is geen Russisch of EU model. Het is gewoon een strategie. Een techniek. Die gebruikt wordt om aan de macht te komen of te blijven. Ook door de coalitiepartijen in NL. Zo simpel is het.
blokkeer je het vrije internet door alleen algemeen goedgekeurd nieuws door te laten van 'eigen' nieuws bronnen en vooral de andere kant kaltstellen
@gaffelbaard | 22-04-23 | 20:37:
Hetgeen ons aller superb commenter @Schoorsteenveger al sedert heugenis op GS ter berde brengt: aan welke kant van de Fatsoenskloof wil je staan. ( de invulling kunt u zelf invullen, m.i., u zo door de jaren lezende, acht ik u aan een zijde staan waarbij wij ons de vrijheid gunnen als individu te denken et cet.
Je bedoelt, het scenario wanneer de PVV ooit aan de macht komt. Ik heb daar geen enkele illusie over.
@bij gelegenheid | 22-04-23 | 20:25: Zo zie ik het ook.
"Ik begin een beetje allergisch te worden hoe gemakkelijk succesvolle oppositiepartijen vervolgd worden. Als je dan de top van een partij jarenlang vervolgd, kunnen ze hun werk niet volwaardig doen en saboteer je zo'n partij. Als we een onderzoekje moeten doen over corruptie, dan is die over politieke vervolgingen."
"Extraordinary claims require extraordinary proof."
Zie iemand ooit.
Maar daar ben ik nou dus ook heel benieuwd naar. Kan het me niet voorstellen dat OM in opdracht van zittende machten, zij het landelijke of lokale partijen, een concurrent laat vervolgen. Ten eerste werkt het zo niet, er is scheiding der machten en ten tweede lijkt het me extreem schadelijk voor de geloofwaardigheid als dit ooit zou uitkomen en typisch iets dat thuishoort in echte (maar dan echte) bananenrepublieken, China of Rusland, kortom centraal en dictatoriaal geleiden landen.
In ons land kiezen we om de zoveel tijd nieuwe volksvertegenwoordigers, die steeds weer blanco beginnen. De aanname dat die dan opeens zouden gaan samenzweren, het OM op dezelfde lijn weten te krijgen zonder dat iemand daar achter komt om een mogelijke opkomende concurrent dwars te zitten, lijkt me zeer, zeer onwaarschijnlijk.
Je komt echt op het terrein van complot-theorie als je dit soort dingen echt gelooft en voor mogelijk, zelfs voor niet alleen een uitwas, maar zelfs een eigenschap van onze Trias Politica ziet. Dan ben je volgens mij geestelijk gestoord, maar dat is dan mijn idee erover.
Ik ken best een aantal politici, bestuurders en industriëlen, van school nog of van later, zowel in de landelijke politiek als lokaal werkzaam als officieren van justitie en naar mijn beste kennis staat dergelijk gedrag ver af van hun handelswijze en overtuigingen. Het lijkt me voer voor een mooie politieke Netflix-serie maar met de realiteit heeft het denk ik weinig te maken.
Sommige mensen zijn echt niet in staat om verder te kijken dan hun eigen extreem bevooroordeelde (en bevoordeelde) bubbels. Knul, ga een keer naar buiten, snuif een keer frisse lucht, wees bereid een keer je eigen gelijk tegen de spiegel te houden.
Bla bla, gebakken lucht, rechter zit fout, het is geen politieke rechtzaak, bla bla. En een goede avond verder.
Kan het me niet voorstellen dat OM in opdracht van zittende machten, zij het landelijke of lokale partijen, een concurrent laat vervolgen.
Ik wel hoor.
De realiteit is "zo werkt het meestal niet".
In ons land kiezen we om de zoveel tijd nieuwe volksvertegenwoordigers, die steeds weer blanco beginnen
Is dat zo? Na vier kabinetten Rutte (16 jaar!) zit iemand zo diep in de politiek van een land verweven dat bij vertrek er een soort machtsvacuüm ontstaat. Niet voor niks hebben vele landen vastgesteld dat een president maximaal twee periodes mag dienen om te voorkomen dat hij teveel een stempel op het landsbestuur drukt. En geen enkele bestuurder begint blanco. Zowat alle tweede kamer leden en/of bestuurders hebben functioneren in een bestuursfunctie langzaam opgebouwd vanaf bestuur studenten club naar bestuur bedrijf of gemeente en dan steeds hogerop. Inderdaad , er zijn er die van leraar basisschool ineens minister worden, maar dat zijn dan over het algemeen ook grandioze mislukkingen die de bestuurlijke ervaring duidelijk missen.
Echt, bij het lezen van de eerste regels weet ik al dat BL weer op dreef is. Wat een afgunst, wat een ubermensch ben je toch, denk je. Stop er gewoon mee ouwe, zeker op deze site. Niemand staat achter je, behalve die andere namen onder wie je inlocht. Stop ermee, neem je verlies en voeg je bij je eigen electoraat. Joop misschien, of ga stukjes schrijven voor je geliefde dsssig partijtje. You loose....
Zo zijn er zovelen die best een aantal politici, bestuurders en industriëlen kennen. Dat zegt niks. Mocht jij soms denken dat mocht een van hen zich met onoorbare praktijken bezighouden, die dat dan aan jouw neus komt hangen, heb je het mis.
Dat dit soort praktijken thuishoort in bananenrepublieken ben ik met je eens.
@Pa Nadol | 22-04-23 | 20:23:
"Inlocht"
En daar moet ik dan respect voor opbrengen?
Ik voel een boer opkomen vol dedain.
Samengevat: Ik heb verloren, ik ben fout geweest, maar ik weiger het toe te geven. Groots in Kleinheid
@drs.Nee | 22-04-23 | 20:24:
Het zal best. Dat er rotte peren bij zijn, ongetwijfeld. Maar dat het OM zich zou lenen voor politieke opzetjes, dat is echt zo ongeloofwaardig. Vooral omdat het geheimhouding vereist van het veel betrokkenen, die nou niet bepaald qua leven en welvaart afhankelijk zijn van het behoud van hun positie zoals in een dictatuur. Hooguit krijgen ze een ander baantje ergens. Dat is niet de driver om alles op het spel voor te zetten. Het gebeurt gewoon niet een mocht het toch zo zijn, dan daag ik GeenStijl uit met bewijzen daarvan op de proppen te komen
Een hele woordenbrij om te zeggen: ik wil dat niet geloven want zo zou het niet mogen zijn. Nou weet ik niet of u wel eens buiten komt maar ik heb zelf aan den lijve ondervonden dat het in kringen rondom het openbaar bestuur en de ambtenarij lang niet altijd werkt zoals het op papier is geregeld. ER wordt gekonkeld, gemalverseerd en gemanipuleerd dat het een lieve lust is. Wellicht dat die ervaringen mij argwanend hebben gemaakt, maar zeker niet geestelijk gestoord. Ik vind het andersom wel grenzen aan onnozelheid om te denken dat de scheiding der machten en nieuwe volksvertegenwoorders (gniffel, speciaal voor deze) voldoende waarborgen zijn om dit alles te voorkomen. U mag dat van mij best geloven als u zich daardoor beter voelt.
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 20:33: Bruls doet aangifte als burgemeester op voorbedrukte formulieren, hoezo scheiding der machten, hoezo misbruik maken van positie. Het OM maakt fouten, zelfs Thom de Graaf +d666, geeft dat toe. Iemand die nu nog gelooft in de onfeilbaarheid van het OM, gelooft in sprookjes en het Parteiprogramma.
"Ten eerste werkt het zo niet, er is scheiding der machten..." Nee, er WAS scheiding der machten. Die heeft het partijkartel afgeschaft. De wetgevende macht is inmiddels verworden tot een applausmachine voor de uitvoerende macht en de rechterlijke macht ligt steeds meer onder één deken met de uitvoerende macht en leent zich steeds vaker voor politieke beïnvloeding (vervolging Wilders en de Blokkeerfriezen, geen vervolging Akwasi en KOZP - noem maar op). Bij De Mos was er dus een O.M. dat meeging met de uitvoerende macht, maar een rechter die de plannetjes blokkeerde. Prima, dat laatste, maar het is dieptriest dat het zover kon komen.
@dathoujetoch | 22-04-23 | 20:42:
Fouten maken, is heel wat anders dan structureel misbruik maken van het OM voor het vergezochte politieke doel om een bepaalde partij te dienen. Inderdaad zo werkt het niet, zo is het niet ontworpen, sterker nog het is juist zo ontworpen dat de drie machten elkaar controleren. Het is niet alleen onwaarschijnlijk in theorie maar ook in de uitvoering. Simpel omdat er teveel mensen betrokken zijn. Maar nogmaals, je kunt zoiets best beweren, dat het daadwerkelijk zo gebeurd is moet je dan maar bewijzen. Je vermoeden is te weinig. Het zal best dat hier op GeenStijl iedereen zo achterdochtig is als de neten, daar bestaat GS op. Maar geloof in de slechtheid van het OM is te weinig, je niet het bewijzen. Anders is het puur speculatie en zonder bewijs, ongefundeerde kwaadsprekerij.
Het hele idee waarop rechts teert, is de nijdigheid over het niet mee kunnen draaien in de machtsstructuren van dit land. Frustratie en onkunde. Je hebt er tact voor nodig, vrienden maken, coalities aangaan, water bij de wijn, polderen. Dat alles kan rechts niet. Teveel focus op het eigen gelijk, te weinig bereid tot compromis, te star en vooral, te incompetent. En dan ga je dingen verzinnen. Dat iedereen tegen je samenspant. En dat is een sterke emotie, die je eigen falen extern verklaart. Daar doet rechts graag, de schuld bij de ander leggen. Ik loop al wat langer mee en herken het van verre, het wordt bijna saai
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 20:57: '
Er hoeven helemaal niet veel mensen bij betrokken te zijn, hoor. Het OM is een tamelijk hiërarchische organisatie waar top-down de marsorders worden uitgedeeld en veel ruimte om daar kritische vraagtekens bij te zetten is er simpelweg niet. Het vervolgingsbeleid is wel vaker onnavolgbaar en de prioriteiten worden wel degelijk door de politiek gesteld. Dat de machten gescheiden zijn is mooi maar dat betekent niet dat de belangen van ons-kent-ons niet veel krachtiger zijn. Voor deze kliek van gelijkgestemden is er ook niet veel voor nodig om zaken in beweging te krijgen op de partij-bbq. En verder is uw links-rechts analyse behoorlijk sneu en daar zou ik tegenover zetten dat rechts zich niet met politiek wenst bezig te houden omdat die wel wat beters te doen hebben in het bedrijfsleven. Links mag dus dat vacuum invullen en dan krijg je het tweede garnituur. Ik loop al wat langer mee en ik herken dat van verre.
B_L, Kortom, tribale politiek is wat jij voorstaat: ik geef jou dit, jij geeft mij dat... Dacht dat we het niveau van achterdeurtjes en handjeklap allang ontgroeid waren. Voorts zie ik niet in wat de uitwassen van jullie politieke ruilhandel met ‘rechts’ te maken heeft. Immers, zo naaien jullie links en midden ook een oor aan.
Rechts is totaal incompetent politiek gezien. Lieten ze maar eens zien wat ze kunnen, maar het leidt nooit tot iets. Alrijd ruzie, altijd belangrijke mannetjes met te grote egos, altijd angst voor inspraak van leden, altijd valt de boel uit elkaar. De lijst is lang. Valt het jou dan echt niet op? En het komische is, maar ook weer tekenend voor de totale onkunde en gebrek aan zelfreflectie, krijgen anderen de schuld. Ik vind dat grappig. Ik heb daar leedvermaak over, vooral wegens die grote waffels van ze altijd maar weer, wat ze dan in no time plat op die dikke plaat mee gaan. FvD, iemand?
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 20:57: door de linkse D666 kan er anders niet gepolderd worden over het stikstofdossier laat staan dat er gepolderd kan worden met BBB en nu jij weer.
Hallo roze juristen!
In het romeins recht bestaat zoiets als Capitis deminutio. Bestaat dat nog en is dat de reden waarom de belastingdienst mijn naam in hoofdletters schrijft? Of heb ik teveel naar complotters geluisterd?
Nu ik toch bezig ben, hebben mensen en personen dezelfde rechten en plichten in een samenleving of maatschappij?
Maxima, media en minima, die Romeinen hadden een vooruitziende blik.
Nee, nee, ja en ja, tenzij de/het ongelijke plicht/recht bij wet is vastgelegd.
Nederland wordt langzamerhand een failed state. Een belastingparadijs voor _grote_ buitenlandse ondernemingen is het al (behalve The Stones, U2, IKEA, en met dank aan Kroes/Rutte Uber... wil het door en door Spaanse Ferrovial (een soort Heijmans) nu ook Nederlands worden).
Gerechtelijke dwaling door een D66-rechter. Zoveel is wel duidelijk.
Ja, die wordt geroyeerd.
Zoveel is wel duidelijk,
dat overtuigend vastgesteld en bewezen kan worden verklaard, dat u met uw opmerking, op de stoel van de door u aangehaalde rechter bent gaan zitten.
Dit is echt zooo flauw. Regel 1 van GS: UItspraak rechter niet goed: D66 rechter, Regel 2: uitslag wel goed dan een vergissing of geen D66 rechter. Is dit *echt* het niveau waarop de discussie moet gaan?
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 20:17:
Vind ik ook, laten we het eens een keer over PVV rechters hebben.
Ja, idd. Alle 0.....
@Beste_Landgenoten | 22-04-23 | 20:17:
U vervalt in herhaling. Voor de zoveelste keer.
PVV rechters zijn er niet. Ze willen die van niet want het vereist een bepaalde visie en neutraal overzicht. En dat ontbreekt totaal. Ze zijn niet geschikt als rechters. En dat weten ze.
Zoals ik al eerder heb gesteld; de slag gewonnen de oorlog verloren. De Mos was loco burgermeester ten tijde van Krikke (VVD), en had na haar aftreden haar -tijdelijk- op zullen volgen. Door hem op smerige wijze pootje te lichten is hem dit ontnomen, waarna een VVer Remkes) de honeurs waarnam tot van Zanen werd aangesteld (VVD). Conclusie; de Mos is genaaid zodat er hoe dan ook een VVD er burgermeester van den Haag aan zou blijven.
Krikke was en is nog steeds een faalhaas. Onbegrijpelijk.
Koste wat kost de macht behouden. De vvd66.
Richard de M. Richard de Martelaar.
Richard Leeuwenhart.
Daar heb je de hele middag over nagedacht?
@Roos | 22-04-23 | 20:00:
Nee hoor, kwam zo bij me op.
@Mr_Natural | 22-04-23 | 20:04: ik bedoelde jou niet, maar de meneer die iedereen de maat neemt.
@Roos | 22-04-23 | 20:10: Hij heeft het duidelijk moeilijk met het feit dat het niet is gelopen, zoals hij had gehoopt.
@Roos | 22-04-23 | 20:10:
Dat weet ik toch dat iedereen weet dat ik nooit nadenk.
Sterker nog, als je iemand jaren laat bungelen en 2jaar cel voorhoudt kun je iemand behoorlijk gek krijgen. Dan kun jij weer ‘ziejewel’ zeggen!
De regering, de belastingdienst, het OM en nog een paar volstrekt corrupte anti-democratische instellingen zijn al heel lang aan de macht. Gaat niet veranderen want wij pikken gewoon alles zolang het enigszins buiten de deur blijft.
Heel Nederland was op 6 mei 1945 ineens in het verzet. Die houding wordt gecultiveerd en gebruikt door de overheid. Hopeloze zaak dus. Wegwezen is ook hopeloos want de macht is overal tegen de burgers en voor de corruptie.
Gewoon de het bestuur hier te lande wegzetten als "anti-democratisch" heeft geen pas. We hebben geregeld verkiezingen. Dat een flink deel zich niet vertegenwoordigd voelt en dat een schreeuwende minderheid hun puntjes voor mekaar weet te boksen kan zijn. Maar beter dat dan de gang bergafwaarts van een dictatuur al dan niet na een revolutie of coup.
@Heurtebise | 22-04-23 | 20:04:
Vertel... Wie ken jij, en wie heeft er een eigen mandaat in de kamer?
@Louter Leuter | 22-04-23 | 20:09: sowieso die Kauthar van GL. Die stond op een onverkiesbare plaats maar is door voorkeursstemmen toch in de kamer terecht gekomen. Verder Omtzigt, maar die zou als nr 2 op de lijst toch al in de kamer komen.
@Heurtebise | 22-04-23 | 20:32:
Het zijn er bar weinig (als ze al, behalve Omtzigt, de kiesdeler al halen - de lat ligt voor de voorkeurstemmen al lager dan vroeger). Sta je op de lijst op een verkiesbare plaats, dan kom je er in (of Smeets van Dedain66, er weer in). Dat is een van de grootste problemen van ons systeem, dat Thorbecke niet voorzien heeft. De kwaliteit van de Kamer, en de vvd fractie, is navenant. Het _is_ anti-democratisch zoals het nu is.
Het OM moet hangen. De Media moeten hangen. Ik vind dit stukkie maar mild.
OM, ambtenaren, vervolgen is (gedekt door de RvS, ook ambtenaren), onmogelijk.
En d666 wast de handjes in onschuld met een pr excuuspraatje. Als ze het menen, kan het regeerakkoord van Den Haag worden opgebroken maar zoveel mans zijn ze niet, denkelijk, of vrouws. Wanneer zijn er weer verkiezingen? Al zou het maar een referendum.... eh.... ogenblikje.. wat? afgeschoten.... door wie?.... je meent.... het... okay
toch bijzonder hoe een OM keer op keer kan falen.... wanneer wordt de er een minister hiervoor ter verantwoording gesteld wegens misbruik belasting geld
Kijk wat voor een oportunistische zeikfluit daar nu de dienst uitmaakt.
Omdat hij niet veroordeeld is, is dat het bewijs dat hij onkreukbaar is?
Wat een onzinnige opmerking. Dan snap je niets van het strafrecht.
Misschien niet onkreukbaar maar in ieder geval kreukvrij.
Hoe zou u het als expert noemen?
Het rechtbank verslag is bijzonder duidelijk.
Iemand van moord vrijspreken, is dat het bewijs dat hij in de toekomst nooit iemand zal vermoorden?
@donkieshot | 22-04-23 | 19:44: vrijspraak. Dus is het niet bewezen. Dat is alles.
@Schadenfreude | 22-04-23 | 19:51: Nee, onschuldig. Dat is alles.
De Mos is niet het soort politicus dat ik hier graag zie, eerder iemand die in een bananenrepubliek thuis hoort. Maar dat is dan in de eerste plaats een kwestie van niet op zo iemand stemmen. Ga je hem vervolgen, een belangrijk figuur in de lokale politiek, dan moet je wel met een ijzersterke zaak komen vanwege de gevoeligheid. De rechter heeft gehakt gemaakt van de zaak van het OM. Kenners zeggen: er was eigenlijk helemaal geen zaak.
Kennissen met kennis van zaken - die ook helemaal niets met de Mos hebben, zitten zelfs ex D66 kiezers tussen - zijn het met Feynman eens. Kijk naar de tijdlijn. Dit heeft alles van een politieke vervolging, het OM misbruiken om een politieke tegenstander kalt te stellen. Dat zijn de echte Russische toestanden, een directe ondermijning van de democratie zelf. Daarbij vergeleken zijn de streken waar de Mos van beschuldigd wordt klein bier.
Terugkijkend op dit vonnis blijkt er nauwelijks grond te zijn geweest voor een zaak. Zelfs het onderzoek rammelt aan alle kanten.
Hij is in absolute zin onkreukbaar gebleken, daar hij nooit is meegegaan in de aanklacht of bezweken is onder de druk. Zo lees ik het commenaar van Feynman.
Iedereen in Nederland is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen. Ergo, de Mos is onschuldig.
OM en politie zijn er om de zittende macht te beschermen, niet de burger. Dat is een misverstand. Ook moeten we ophouden om de zittende macht 'elites' te noemen, dat is te veel te veel eer. De 'parasiterende klasse' lijkt me een betere benaming.
Nou Feynman, je zal wel in de dossiers van de AIVD komen als gevaarlijke in complotdenkende rechts extremist.
Weg met wettenrecht en laten we dan maar teruggaan naar gewoonterecht. Het wettenrecht is zo corrupt daar hebben we niets meer aan.
De zittende magistratuur is onafhankelijk (hoewel, laat Paul Ruijs daarover eens aan het woord), de staande magistratuur is dat heel zeer zeker niet. Er is een vervolgingsbeleid, dwz. het ene vervolgen we niet en het andere wel en daarbij geldt ook een genormeerde strafeis. Ten slotte is er ook nog zoiets als "beleidssepot" waarbij strafbare feiten afgedaan worden op voorwaardelijke basis. En daar is allemaal niks mis mee. De politiek moet een beetje mee kunnen struren waar de accenten komen te liggen qua vervolging door het OM, een kwestie van democratische legitimatie.
Maar dit lijkt toch heel andere koek te zijn.
-Of het OM heeft een aanwijzing gehad.
-Of enkele hoogmoedige lieden binnen het OM hebben een wel heel erg nadrukkelijke voorkeur tegen bepaalde politieke partijen want de verweten feiten spelen bij talloze partijen en politici.
-Of een soort combinatie van beide nl. een congsi van politici en OM-beambten die zoeken naar een stok om een hond te kunnen slaan.
"Collusion" zeg maar, maar dan in het eggie ipv. die hoax van een "Russia collusion". In elk geval allemaal heel merkwaardig en in het licht van al die zaken die op de plank blijven liggen ronduit schandalig.
Goed stuk Feynman.
De Mos is de Lech Walensa van Den Haag.
Humm, de Mos met Walensa snor.
Gezicht lijkt er ook nog eens op. Lol!
upload.wikimedia.org/wikipedia/common...
@Basil Fawlty | 22-04-23 | 20:04:
Verdomd!
Nu is er wel meer mis met de Haagse gemeenteraad, en De Mos is maar een kleine krabbelaar op het gladde ijs van corruptie en cliëntelisme aldaar, maar om nu te doen of De Mos de Messias is …
Rommelen met bewijslast mag gewoon niet. Het lekken van vertrouwelijke stukken was eigenlijk al voldoende.
Wie doet dan alsof de Mos een messias is?
Wie heeft hier gelekt? De Mos, alleen?
@Joris Beltsin | 22-04-23 | 19:31: Iedereen die het met de rechter eens is, vermoed ik?
Wie zijn degenen die aangifte tegen de Mos en Hart voor den Haag hebben gedaan? Interessant te weten tot welke politieke groepering die behoren. Bovendien lijkt daar een aangifte van laster en smaad door de Mos nu op zijn plaats.
Dat zal -uit oogpunt van privicy - nooit bekend worden. Privicy is dan ook een prachtig wapen in handen van de overheid als ze geen antwoord willen geven, maar wordt even makkelijk overboord gezet als men een verdachte wil beschadigen.
Lijkt wel duidelijk. Een Partei die koste wat kostcDe Mos buiten het stadsbestuuur wilde hebben en houden. Ik zou zo gauw niet weten welke. Kom, ik ga weer een wandelingetje doen. Langs de Lange Houtstraat....
Nederland is het nieuwe Italië. Qua misdaad en corruptie zijn we er al, qua financiën liggen we aardig op koers. Jammer van het weer.
En het eten.
En de vrouwen.
En de natuur.
En het is niet voor het eerst. Herinneren we ons de vooraf ingevulde aangifteformulieren nog voor het proces tegen Wilders? Herinneren we ons raadsheer Tom Schalken? De driehonderd rechtszaken tegen Hans Janmaat?
De lijnen zijn kort, te kort, tussen politiek en justitie.
Je kunt regels net zolang buigen tot ze breken.
@Mr_Natural | 22-04-23 | 19:25:
Of ze tot spaghetti koken, dat valt minder op als breken
'Hart voor Den Haag / Groep de Mos is de grootste partij van Den Haag, daar kan je niet omheen.' Sterker nog, nadat hij onterecht werd afgetapt waarna de inval, verhoren en een rechtszaak in het verschiet, stemden bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen nóg meer Hagenaars en Scheveningers op zijn partij. Waarom? Omdat zij intuïtief altijd al geweten hebben dat hem een kunstje werd geflikt. Dat hij onschuldig is werd gisteren tijdens de rechtszaak duidelijk. De rechter sprak hem volledig vrij.
ALs grootste partij behoort hem het recht een college te formeren. Ik ga er van uit dat het huidige Haagse college wordt ontbonden om Richard de Mos alsnog die kans te geven.
@Sieg Hein | 22-04-23 | 19:31:
De Mos heeft aangegeven dat er geen partijen weg hoeven, maar dat zijn partij er wel bij hoort. Terecht, want de zaak stinkt. Richard is de aangewezen persoon om de lucht te klaren.
@drs.Nee | 22-04-23 | 19:33: Het lijkt me dat als de Mos wordt opgenomen in het college er bijvoorbeeld ook aanpassingen in het college-akkoord moeten worden aangebracht. Ook moeten er op sommige plaatsen andere (Hart voor Den Haag) mensen komen te zitten. Dat daar nu geen partijen voor weg hoeven lijkt mij een coulante geste van de Mos. Wanneer een van die partijen de machinaties ingang blijkt te hebben gezet, lijkt het mij dat deze partij alsnog mag opzouten.
@Sieg Hein | 22-04-23 | 19:42:
In het vorige collegebestuur waren van de bestuurders twee wethouders vertegenwoordigd met De Mos aan het roer. Zo had het huidige college er ook uit kunnen zien als justitie geen roet in het eten had gegooid.
Dit geintje heeft dus ook nog eens redelijk wat belastinggeld gekost. Neem aan dat de opdrachtgever binnen het OM wel netjes gepromoveerd wordt.
Zeker, prima materiaal voor de landelijke politiek. Voor wat, hoort wat.
En anders wel een baantje bij een NGO van Sorros of de Gates Foundation
Netwerkcorruptie.
En het Engelstalige "influence peddling" waar een mooie wikipedia pagina van is, maar niet in het Nederlands. Dat geeft te denken, over bvb. een blinde vlek in hoe we naar openbaar bestuur kijken, in Nederland.
Kan mij nog van jaren 80 films herinneren dat er zoiets bestond als internal affairs in de USA. Geen idee of dat hier ook bestaat maar is er niemand die het OM controleert? Wanneer dat wel het geval is dan hebben zij gefaalt. En zoniet dan is het er tijd voor.
Internal Affairs, WC-Eend.
Goede manier om van dissidenten af te komen.
Maar in de films lijkt het anders.
Gefaalt.
Lol.
@Ichneumonidae | 22-04-23 | 19:31: Juist. Inhoudelijk ook nog iets toe te voegen?
Een advocaat wil eerst en voor alles een zaak winnen. Dat is bij het OM niet anders en het OM heeft doorgaans veel meer middelen.
Advocaten worden vaak afgezeken, maar ga het maar eens in je eentje doen tegen het OM.
Zijn ambtenaren, interesseert ze geen zak.
Voor de reaguurders die denken dat advocaten maatjes zijn van criminelen of simpelweg verdachten.
Het OM is vele malen erger.
Ze zijn niet erger maar eerder onwetend. Hebben geen idee van het feit dat zij op hun woord worden geloofd, rechters in de meeste gevallen zullen veroordelen en advocaten het vaak moeten doen met de schaarse middelen die ze hebben. Daarnaast is ook de werkdruk een probleem: officieren en rechters lezen nauwelijks het hele dossier. Krijgen meestal een uittreksel. Ze zijn vaak niet geïnteresseerd in de andere kant van het verhaal en zoeken een makkelijke uitweg. De ellenlange motivering in de zaak van De Mos is dan ook uitzonderlijk en belachelijk: een normale verdachte krijgt dat privilege niet. Ronduit beschamend.
@BobDobalina | 22-04-23 | 20:21: Dus recht bestaat niet of nauwelijks in Nederland. Weten we ook weer.
Met of zonder hoger beroep, de schimmige rol van met name de VVD-ers in deze heksenjacht mag eens goed onderzocht worden. Maar dat zal van komende verkiezingsresultaten afhangen, vermoed ik zo.
Ik zou niet te veel rekenen op een 'paper trail' Ieder normaal denkend mens zal uit bovenstaand verhaal van Feynman aanvoelen dat de boel geflest is, maar bewijzen is een andere zaak.
@me163komet | 22-04-23 | 19:33: Zeker, maar er kan altijd ergens een bedekt feitje of gesprekje opduiken. Dat zou mooi zijn, nog afgezien van de inhoud.
De sms'jes zijn al uitgeveegd, de papierversnipperaars ten stadhuize en in sommige fractiekamers draaien overuren, digitale systemen geschoond.
@funda | 22-04-23 | 19:51: Een bedekt feitje of gesprekje... je hebt een smoking gun nodig, anders eindigt het in twijfel. Ik denk dat dathoujetoch 19.54 er niet ver naast zit.
@me163komet | 22-04-23 | 20:06: En zo denken we allemaal wat.
Ik heb al genoeg blunders gezien in deze zaak om niet verbaasd te zijn als er weer een serietje nieuwe blunders komt.
Interessante uiteenzetting.
Het zou inzicht geven verschillende data over duur en aanpak van het OM met elkaar te vergelijken.
De digitalisering van het rechtssysteem is overigens een ramp.
Het OM blijkt keer op keer ingezet te worden als politiek instrument, in een corrupte rechtsstaat is hierop structureel ingrijpen ook bijna onmogelijk, maar het moet wel gebeuren.
Met dat in het achterhoofd kun je wel raden wat er straks - zo'n twee a drie maanden voor de tweede kamer verkiezingen- met BBB gaat gebeuren. Geloof me, de dolken worden reeds geslepen.
Bij de minder minder minder aangifte tegen Wilders lagen de voorbedrukte formulieren al klaar. Bent u echter aangerand of beroofd door een inwoner van een AZC wordt u dringend verzocht geen aangifte te doen.
Precies!
@me163komet | 22-04-23 | 19:21: Dat moet ik de tegenstanders van BBB ten zeerste afraden, want als je geknipt en geschoren wordt is dit doodstil over je heen laten komen de enige optie om nog iets van de coalitiepartijen over te houden mochten zij dat wensen. Het electoraat van BBB heeft ruimschoots aangetoond hoe de vlag ervoor staat. Dus na de nodige zelfreflectie gewoon wenen en de tanden knarsen. Niet te luid, want dat stoort alleen maar. Cheers!
@Een vrije paling | 22-04-23 | 19:51:
De tegenstanders van BBB in de politiek? Die kijken wel uit. En het OM heeft geen politieke kleur, kan ook niet vervolgd worden als blijkt dat zij de boel -zoals hier bij de Mos- gesaboteerd hebben, en zijn aan niemand een verklaring schuldig. Het OM krijgt slechts 'een anonieme tip" en handelt daar 'naar eer en geweten" naar.
me163komet, de insteek van ‘n naïef OM welke simpeltjes is misleid door een handjevol anonieme tips geloof ik helemaal niets van. Want ook de politie (Recherche) moet optreden om de vermeende verdachte in de kraag te vatten en sluitend bewijs veilig te stellen. Gaat het om een politicus dan zal zelfs de MinIster v. Justitie er aan te pas zijn komen. Kortom, de zaak is in de top behandeld en daarna doorgezet.
@Unsinkable-Sam | 22-04-23 | 20:47: Hoe kan dat dan zijn geëindigd in een oorvijg voor het OM? Volledige vrijspraak.... niet eens veroordeeld op een klein feitje.....
me163komet, ja, dat weet ik niet, he?! Heb wel een idee en dat is dat het doel de naams beschadiging zelf was, tevens 3.5 jr. achterop gooien van een opponent. Sommige dingen zijn minder ingewikkeld dan ze lijken, de Mos is door het slijk getrokken: een waarschuwing of voorbeeld eventueel. Don't fuck with het torentje.
"een corrupte rechtsstaat": maar ik zie niemand verhuizen naar een land waar dan wel de perfecte rechtstaat is: Orban's Hongarijë? Waar zien jullie dan die perfecte rechtsstaat als Nederland volgens rechts zo corrupt is?
@cugel | 22-04-23 | 22:25:
Nederland is decennia lang een voorbeeld geweest van hoe het wel moest. Stond decennia lang bovenin de lijst van de minst corrupte landen ter wereld waar transparantie -zowel politiek als bestuurlijk- hoog in het vaandel stonden. Na 3,5 kabinetten Rutte zijn we aardig afgezakt op die lijst.
@me163komet | 22-04-23 | 23:25:
Ik weet dat iedereen hier Rutte als links ziet, maar vraag hem of welke VVD'er dan ook of zij links zijn en zij zullen dat verontwaardigd ontkennen, dus als Nederland onder Rutte is afgezakt dan is dat toch echt de schuld van rechts.
Aankomend ex. premier Rutte is WEF, tezamen met D66 nu RENEW.
Om in jou terminologie te blijven: linksrechts,
Herzie je aantijging.
REAGEER OOK