Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Europese Patriotten (7) — Interview Philip Claeys

"Het klimaat heeft in Brussel een quasi-godsdienstige status. Zo kon Timmermans uitgroeien tot de goeroe van Europees groen-links." 

Dossier: hierrr. Tekst: Arthur van Amerongen. Foto's: Teun Voeten

Philip Claeys (Gent, 24 mei 1965) zat jaren in het Europees Parlement namens Vlaams Belang. Sinds 2019 is hij in het EP secretaris van de fractie Identiteit en Democratie.

ID heeft 64 leden in het Europees Parlement. Verreweg de meeste zetels komen voor de rekening van de Lega (24) en de Rassemblement National (19). Politiek speerpunt van de partij is het streven naar het behoud van soevereiniteit voor de lidstaten van de Europese Unie, en het zoveel mogelijk tegengaan van verdere integratie. Daarnaast is de partij tegen immigratie en wil het de toetreding van Turkije tot de Europese Unie stoppen.

Claeys: De Green Deal, asiel en migratie zullen een centrale rol zullen spelen in de respectievelijke campagnes van de meeste ID-partijen. De EU legt zich met de Green Deal normen op die niet bestaan in werelddelen die concurrent zijn van ons. Daar gaan wij een hoge prijs voor betalen. Met de carbon border tax gaan we de problemen niet oplossen. De doelstelling is niet realistisch, en zeker niet wat de elektrificatie betreft. De Belgische regering beslist om de kerncentrales te sluiten terwijl wij geen alternatief hebben. Met wind en zon gaan we het niet halen. Carlos Tavares, de CEO van Stellantis (o.a. Renault) waarschuwt dat het totaal mis gaat met de productie van auto’s, met de laadpalen, met de elektriciteitsproductie. De auto wordt een luxeproduct. Dat interesseert groene bobo’s niet, want die wonen in grote steden, niet op het platteland.

Timmermans kan met zijn Green Deal mooi weer maken in de echokamer die het EP is. Het is geweten dat Timmermans in 2019 nog meer ambitie had dan ondervoorzitter van de Europese Commissie te worden. Als Europees 'Spitzenkandidat' van de socialisten wilde hij het voorzitterschap, maar heeft hij Von der Leyen moeten laten voorgaan omdat de christendemocraten en conservatieven van de Europese Volkspartij (EVP) nu eenmaal meer stemmen hadden behaald. Hij heeft die niet-waargemaakte ambitie deels kunnen compenseren door het klimaatthema naar zich toe te trekken. Dat thema heeft voor de Commissie, net zoals het Europees Parlement, een quasi-godsdienstige status. Zo is Timmermans kunnen uitgroeien als een soort Europese goeroe voor groen-links. Ik bedoel daar niet de gelijknamige Nederlandse partij mee, maar de brede politieke strekking die dwars door de traditionele politieke fracties snijdt en die zwaar dominant is in het Europees Parlement en de Europese Commissie. Timmermans heeft als links politicus zeer goed aangevoeld vanwaar de wind zou waaien. Het is natuurlijk zeer de vraag of de traditionele PvdA-kiezers in Nederland iets opschieten met Timmermans zijn Green Deal, zeker nu ze moeite hebben om door de hoge energierekeningen het einde van de maand te halen. Maar binnen de EU-bubbel is Timmermans als een vis in het water. Hij spreekt een vijftal talen, en zijn Engels is voortreffelijk. Dat laat hij in zijn voordeel spelen in de plenaire vergadering van het Europees Parlement, bijvoorbeeld. Dat Parlement is een echokamer voor gelijkgezinden die in veel gevallen altijd maar radicaler pro-EU worden en steeds meer losgezongen raken van hun kiezers. Nogmaals: daar voelt Timmermans zich optimaal in zijn sas. He “talks the talk” die men daar wil horen. Hij wil natuurlijk alsnog het felbegeerde baantje van Von der Leyen. Dat zal hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren als de EVP na de Europese verkiezingen opnieuw als grootste fractie in het Europees Parlement uit de bus komt, en de socialisten opnieuw de tweede viool moeten spelen. En dan moet hij eerst opnieuw als Europees 'Spitzenkandidat' van de socialisten worden aangesteld. Dat laatste kan uiteraard, maar laat ons eerst afwachten of er geen andere kapers op de kust komen.

Rechts heeft geen meerderheid in het EP, we winnen zelden een stemming. Recentelijk was er stemming over het ondervoorzitterschap van het parlement. Er zijn 14 ondervoorzitters in het Europese parlement. De socialisten leveren er 5. De EVP 4. ID is de enige fractie die geen ondervoorzitter levert. Die 14 ondervoorzitters maken het bureau van het parlement uit, het bestuursorgaan voor administratieve zaken. Die zaken kunnen belangrijk zijn, aankoop van gebouwen, het interne reglement voor medewerkers e.d. Niet alle fracties hebben toegang tot alle informatie die bij die vergadering circuleert. Transparantie in het EP geldt maar tot zekere hoogte. Veel vergaderingen vinden plaats achter gesloten deuren. We sturen wel een waarnemer, een collega van mij. Die mag de vergadering bijwonen tot het in camera wordt, met gesloten deuren. Dan moet mijn collega weg.

Eva Kaili, de socialiste die al 2 maanden in de bak zit in Brussel, moest vervangen worden. We wilden natuurlijk niet weer een socialist. Onze fractie heeft 64 leden, de centrumrechtse ECR-fractie 63. De ECR heeft al een ondervoorzitter en leverde dus geen kandidaat.  De socialisten, de groenen en wij wel. Onze kandidaat kreeg185 stemmen van de 705. Uiteindelijk werd het toch weer socialist, een Luxemburger.

Wat de Qatar Gate betreft: veel socialisten in het EP waren verbijsterd dat er collega’s zijn die tegen betaling stemmen op iets. Maar die waren toch bij de debatten, die zagen toch dat mevrouw Kaili ineens riep dat Qatar een enorme vooruitgang had geboekt op het vlak van mensenrechten en de bescherming van arbeiders? Als socialist gaat er dan toch een lampje bij je branden? Maar dat lampje ging pas branden toen mevrouw Kaili tonnen smeergeld bleek te hebben gehad. In de week dat het schandaal losbarstte stond er op de agenda een stemming voor visumvrijstelling voor burgers van Qatar. Dat wil Qatar, daar hebben ze hun invloed voor ingezet. Erdogan wil dat ook al heel lang, die visumvrijstelling, dat zit al 15 jaar in de pijpleiding.

Als we dan toch samenwerken op Europees niveau, is het goed om de buitengrenzen van de EU te beschermen. Maar dan ook effectief. Het Schengen-verhaal steunt op 2 pijlers: geen controles meer aan de binnengrenzen van de EU, maar als tegenprestatie worden dan de buitengrenzen goed bewaakt. Daar klopt niets van, want tot nu toe zijn die grenzen zo lek als een zeef. De EU kent ook geen terugkeerbeleid, zoals ooit beloofd werd. Juist daarin zou een EU-meerwaarde kunnen bestaan, wanneer de lidstaten samenwerken als ze mensen terug willen sturen naar het land van herkomst en daar bijvoorbeeld charters voor regelen. Maar het grote patronaat heeft belang bij goedkope arbeidskrachten want dan kunnen ze lonen laag houden. Links wil gewoon kiezers importeren en de multiculturele heilstaat realiseren.

Je hebt binnen de ID-fractie partijen die een exit uit de EU bepleiten, en je hebt er andere die voor een afgeslankte of hervormde EU zijn. Soms heb je partijen die in de ene of de andere richting een evolutie doormaken. Neem het thema asiel en migratie. Het Vlaams Belang vond vroeger dat de EU daar volledig af moet blijven. Die bevoegdheid wordt nu nog altijd beschouwd als fundamenteel deel uitmakend van de soevereiniteit van elk land, bijvoorbeeld de vraag wie onder welke voorwaarden wordt toegelaten tot het grondgebied. Maar ook is het inzicht gegroeid dat samenwerking tussen de lidstaten een meerwaarde kan bieden om de gemeenschappelijke buitengrenzen beter te beschermen, of om illegalen en uitgeprocedeerde asielzoekers terug te brengen naar hun landen van herkomst. Als landen als Italië, Spanje en Griekenland hun buitengrenzen beter kunnen beschermen, dan komt dat onrechtstreeks ook de andere lidstaten ten goede, want dan kunnen illegalen en andere gelukzoekers niet meer zo gemakkelijk naar hen doorreizen.

Reaguursels

Inloggen

Je staat erbij en kijkt er naar: Van handelsblok naar Brusselse dictatenmachine die zo maar even voorschrijft aan lidstaten dat ze elektrisch moeten rijden, dat de binnengrenzen open moeten terwijl de buitengrens zo lek is als een mandje, dat we een gemeenschappelijke munt moeten hebben die vervolgens sneller wordt bijgedrukt dan Griekenland het kan uitgeven, dat we biologisch moeten vreten, dat we door moeten naar 50 lidstaten en dat we maar vertrouwen moeten hebben in de schimmige deals met Pfizer.
Niemand controleert, niemand eist verantwoording en niemand drukt op de rem.

Zeddegeizot | 26-02-23 | 09:29

"Met de carbon border tax gaan we de problemen niet oplossen."

Misschien helpt het als je je beseft dat de "problemen oplossen" ook helemaal niet het doel is, maar de tax zélf. Dat groene gedoe is het alibi.

Gladiator Fap | 26-02-23 | 09:19 | 2

Dat dus inderdaad. Wat doet het EP eigenlijk tegen het zinoos heen en weer reizen van dat circus?

Dandruff | 26-02-23 | 09:29

Het is bedoeld tegen valse concurrentie.

cugel | 26-02-23 | 09:29

NPO1 aan met Floortje Dessing in Turkije als kritische toeschouwer bij plaatselijk volksvermaak op de zondag: Worstelde kamelen in een arena. Weer eens wat anders dan een middagje Ikea.

Cornelis12 | 26-02-23 | 09:03

Is er ergens nog een plek waar links en woke niet bestaat, men in achtcilinders rijdt en elke dag vlees eet? Daar wil ik heen…

stikstofhelp | 26-02-23 | 08:57 | 4

Delen van de VS, maar dan moet je het wel goed voor elkaar hebben, want anders krijg je het niet beter dan hier.

Ruimedenker | 26-02-23 | 09:17

Alleen balkons en ramen zoveel mogelijk ontwijken.

Die-eikel | 26-02-23 | 09:27
▼ 1 antwoord verborgen

Voor we een gasbel hadden liep de belastingdruk in Nederland vrij snel op. Van 9% in 1900 tot wel 24% in 1950. Die "hoge" belastingen vlak na de oorlog waren deels het gevolg van de wederopbouw.
Op dit moment zit de belastingdruk op 39%; daarin zitten niet de relatief hoge ziektekostenverzekeringen en de relatief hoge woonlasten in Nederland.

De vraag "wat doen ze met ons geld" is dus meer dan gerechtvaardigd.
- Er gaat jaarlijks zo'n 11 miljard naar Defensie, maar we hebben nauwelijks wapens. Zelfs onze kazernes worden niet onderhouden, en ons "beggers army" werd met *afgekeurde* mortieren naar Afghanistan en Mali gestuurd. Met fatale gevolgen.
- Er gaat jaarlijks zo'n 12 miljard naar Politie en justitie, maar op wat schijnprocessen tegen de oppositie na krijgen die weinig voor elkaar. Iran wist eerder dat Taghi een huurmoordenaar was dan Nederland.
- Er gaat jaarlijks zo'n 30 miljard naar ongecontroleerde massaimmigratie, maar er zijn tekorten aan opvang, aan COA-medewerkers, aan IND-medewerkers, etc. Van integratie is geen sprake, integendeel; allochtonen voeren vrijwel alle negatieve lijstjes aan.
- Er gaat jaarlijks zo'n 50 miljard naar Onderwijs, maar bijna de helft van de leraren heeft moeite met schrijven of rekenen. En zelfs aan slechte leraren is een tekort, zeker op "zwarte" scholen.

De veel te hoge belastingen leidden nooit tot een betere samenleving, integendeel. Er zijn hele structuren gecreëerd van overbodige managementslagen, baantjesmachines en "externe" subsidieadviseurs. Die als het er op aan komt *niks* voor elkaar krijgen omdat niemand verantwoordelijkheid hoeft te nemen.
Er gaat jaarlijks zo'n 110 miljard naar de Zorg. Toen begin 2020 covid uitbrak hadden de landen rond China vrij snel van alles geregeld; grootschalig testen, mondkapjes, etc. Toen covid 2 maanden later NL bereikte duurde het daarna (!) nog maanden voor men in actie kwam. Nota bene het OMT hield grootschalig testen tegen, en het RIVM raadde gebruik van mondkapjes af.

Een te grote overheid is niet alleen een ramp voor de koopkracht van de werkende Nederlander. Het leidt tot structureel wanbeleid.

Een te grote overheid is als de hoofdpersonen in "My 600 lb Life". Iemand met een normaal eetpatroon kan zelf douchen, daarna gaan werken, na zijn werk even boodschappen doen, stofzuigen, misschien nog even sporten, etc. Iemand die "te groot" wordt kan hooguit van bed naar bank waggelen, en weer terug. Vaak moeten partners en familieleden hen nog helpen douchen.
Alleen flink afvallen kan de overheid weer productief maken.

Dandruff | 26-02-23 | 08:42 | 6

Heb jij ook onderlegging van jouw beweringen hier. Want voor zover ik kan inschatten zijn al jouw aannames onzin. Maar jij beweert dus graag je bronnen.

Schout-bij-Nacht-J | 26-02-23 | 09:13

Dandruff, misschien wel je beste tegel ooit. Kan niets anders dan volledig instemmen met je schrijfsel.

Gladiator Fap | 26-02-23 | 09:23

@Schout-bij-Nacht-J | 26-02-23 | 09:13:

Dit is allemaal makkelijk te googelen. Kan ik inderdaad best voor jou doen, maar omdat jij het gebruik van controleerbare feiten en cijfers in elke discussie toch altijd afwijst is dat zonde van mijn tijd.
Je hebt al zo vaak zo veel bronnen genegeerd; ik trap geen 1001 keer tegen die steen.

Dandruff | 26-02-23 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

@Sneerpoets | 26-02-23 | 08:55: Ik hou niet zo van reizen, wil altijd zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn en zonder al te veel planning. Doorgaans 4 uur rijden, kwartier rust (met z'n tweeën rijden dan he).

Ichneumonidae | 26-02-23 | 09:03

@Ichneumonidae | 26-02-23 | 08:45: Niet ver bij mij vandaan is een laadstation van Tesla, die ook nog uitgebouwd wordt. www.google.com/maps/place/Tesla+Super... . Daar is altijd wel plaats. maar.... je moet wel even 1 km van de Autobahn af en dat schijnt no altijd heel moeilijk te zijn.

Zelf rijd ik ook een (schone) Diesel en verbaas mij er nog steeds over dat mensen voor 2,04 aan de Autobahn tanken terwijl je kort van de autobahn af tot 40 ct (!) per liter minder betaalt. Mooi voorbeeld: www.google.com/maps/place/JET+Tankste... Bij Shell aan de Autobahn betaal je de hoofdprijs, de Jet Tankstelle ligt er door de lucht nog geen 100 m vandaan.

bergsbeklimmer | 26-02-23 | 09:08
▼ 9 antwoorden verborgen

Doet iedereen hier nog vrolijk de energienota betalen?

kleybeuker | 26-02-23 | 08:30 | 6

Het meeste komt hier van de zon en voor verwarmen al helemaal geen gas.. alleen een mooie fornuis wat af en toe even knalt voor een snelle hap of ei , lang koken sudderen en braden laat ik aan de GS confrere @wilderst over ;)

Smoelensmid | 26-02-23 | 08:47

Makkelijk, maar dat komt omdat wij harder deugen dan Frans, Diederik, Rob, Jesse en al die andere klimaatkwezels bij elkaar.
Onze doelstelling is zo onafhankelijk mogelijk worden van derden hebben we deels gesubsidieerd bereikt: een superlage energierekening omdat we zelf heel veel opwekken.

ratelaar | 26-02-23 | 08:56

Parool : ‘We moeten ons voorbereiden op nog hogere voedselprijzen’
De prijs van ons eten is te laag, omdat we maar een deel van de echte productiekosten betalen. Dat is niet houdbaar, vindt hoogleraar Barbara Baarsma.

Zo worden we maar weer eens voorgemasseerd voor het idee dat de prijzen niet meer zullen dalen, dat we "te lang te weinig hebben betaald voor onze energie en ons voedsel."
www.parool.nl/columns-opinie/opinie-w...

Asteroid-B612 | 26-02-23 | 09:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Hij gaat er wel van uit dat Dikkie Timmermans de volgende keer weer door Den Haag voor de commissie voorgedragen wordt. Het was nu al belachelijk dat splinterpartij PvdA zo´n belangrijke positie krijgt, maar iets zegt mij dat deze plek volgende keer geclaimd gat worden door VVD of D66. Kaag wil maar wat graag commissaris voor informatie worden (niet te verwarren met IT)

bergsbeklimmer | 26-02-23 | 08:18

Môgge allen.
Er ligt hier een aanmaning van de RET.
Maar; als je dagelijks van ergens regio Rijnmond naar Rdam centraal / Oost rijdt, ben je pakweg een tientje kwijt.
Sinds maanden rijd k alleen nog zwart.
Dus; 50 ritten x 10 = 500 eur. 1 aanmaning eraf = 50 eur.
M.a.w. > 450 eur winst ja. Moeten ze het OV maar niet zo ontieglijk duur willen lopen maken.

chicago river | 26-02-23 | 07:43 | 18

Ik veroordeel je niet CR. Dit is ook hoe calculerend wegpiraten en criminelen te werk gaan. Wat is de kans om betrapt te worden en wat zijn de sancties.

BrutusBosch | 26-02-23 | 08:34

Die keer dat je gepakt werd, was je zeker vergeten eerst een kruisje te slaan.

aflaatverkoper | 26-02-23 | 08:35
▼ 15 antwoorden verborgen

Voor wie nog een hele goede journalistieke docu wil zien over waarom wij onder andere in deze shit zitten kan ik de documentaire The Crown Prince of Saudi Arabia aanraden van Frontline. Vrij te bekijken op YouTube. Linkje kan ik niet posten helaas. Een geeft een goed beeld van totale schoft Mohammed bin Salman en erger hoe hij met hulp van andere machtige totale klootzakken deel uit maakt van axis-of-evil 2.0. Als je het zo bekijkt krijg je toch een ander beeld over dat land. Je dacht altijd religieuze zeloten maar het is veel erger. Nog erger.

Ndranghitiari | 26-02-23 | 07:42 | 6

Is er ook een tlds versie?
Wel benieuwd hoe een saudische narcistische machtswellusteling het voor elkaar krijgt dat we hier met een Rutte blijven opgescheept?

EEnzame SchizofrEEN | 26-02-23 | 08:11

@Ichneumonidae | 26-02-23 | 08:00:

Ja, dank. Die inderdaad. Het is echt de 2 uur waard. Gedurende de documentaire gaan er ook lampjes branden die anno 2023 nog steeds gelden. Dit eventjes afgezien van de zaken die je zijdelings al via het nieuws had meegekregen maar nooit in een totaalplaatje had gezet.

Ndranghitiari | 26-02-23 | 08:16

@Ndranghitiari | 26-02-23 | 08:16: Zojuist een klein stukje bekeken, de rest later.
Wat is het toch een godvergeten desolate troep daar - lijkt me afgrijselijk om te wonen. Dit terzijde.

Ichneumonidae | 26-02-23 | 08:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Uit de Groene:
"De Venezolaanse schrijver en oud-minister Moíses Naím zei in een interview: ‘Het grootste geopolitieke gevolg van de oorlog in Oekraïne is dat Europa ontdekte dat het zonder het te weten een supermacht was.’"

cugel | 26-02-23 | 07:27 | 13

Haha!
Ik vind het een mooi stukje tekst, een groot compliment, jammer dat het niet waar is.
Zeker vwb Oekraïne heeft Eur juist laten zien géén supermacht te zijn.
Besluiteloos, verdeeld, geen militaire inzet etc.
Enkel een zak geld.
Altijd maar weer kijkend naar de Amerikanen.
Beter had Moises Naím kunnen concluderen dat Rusland iig Géén supermacht is, maar ja… kernwapens hè.
Europa…. haha… supermacht….. dan zal de oorlog weldra gelukkig over zijn, dankzij Ursela.

Ruimedenker | 26-02-23 | 08:28

@cugel | 26-02-23 | 08:10: Ergens wel jammer dat het CDA zo gemarginaliseerd is. Was toch soort van middenpartij, iets wat we nu niet meer hebben.

Ichneumonidae | 26-02-23 | 08:30

@Ichneumonidae | 26-02-23 | 08:30:
Ik ben benieuwd naar, maar niet optimistisch over, wat er 15 maart gaat gebeuren. @05:25 heb ik trouwens sorry gezegd dat ik, oa, jou gister niet meer kon beantwoorden.
@Ruimedenker | 26-02-23 | 08:28:
Ken je het boek van Rodolphe Töpffer, Mijnheer Prikkebeen? Het eerste Nederlandse stripboek? Von der Leyen doet me altijd denken aan die zuster Ursula daaruit.

cugel | 26-02-23 | 09:18
▼ 10 antwoorden verborgen

Die greendeal uit de koker van het ijdele zwijn Timmermans en de deugende anti-olie activist Samson gaat nog wel op teruggekomen worden.
Er gaat een dag komen dat we smakelijk lachen om de dwalingen van het EP en deze dwaallichten. Dat losgezongen EP is dodelijker voor de unie dan welke ‘populistische’ rechts-conservatieve partij dan ook.
Ik geloof er helemaal niets van dat de greendeal überhaupt succesvol wordt. Als de greendeal iets wordt dan is het wel vergelijkbaar met andere grootse plannen van socialistische heilstaten: een fiasco waarvoor de inwoners een hoge prijs moeten betalen voor de ijdele hoogmoed van haar leiders.
en.wikipedia.org/wiki/Four_Pests_camp...
en.wikipedia.org/wiki/Soviet_famine_o...
Grootse plannen voor nieuwe tijden! De gouden toekomst tegemoet!

ratelaar | 26-02-23 | 07:23 | 8

@ratelaar | 26-02-23 | 08:29:
“ De industriële revolutie ontstond *niet* omdat dit het idee van politicus was die zag dat het anders moest.”

ratelaar | 26-02-23 | 08:38

@Ndranghitiari | 26-02-23 | 08:10:
Feit is dat zon en wind wel een flink aandeel kunnen leveren, wat prima is om zo weinig mogelijk met Poetin te maken te hebben, maar dat het geen basis is voor energie-zekerheid.

Kunnen opslaan en even bewaren is nog niet eens echt gelukt.
Ze zijn bezig met waterstof en synthetische brandstof daarvoor.
We hebben auto's accu's en misschien wel huizen met accu's straks, maar dat is allemaal tijdelijk bufferopslag.
Biomassa is een soort opgeslagen zonne-energie, leuk, maar je stookt het veel sneller weg dan het groeit.

Voor een basis, is nog geen oplossing.
Zolang die er niet is, kun je alleen dromen om van het gas en kolen af te komen.
Maar wie weet, als kernfusie ineens lukt. Of ze ontdekken een nieuwe natuurkracht.

AdvocatusDiaboli | 26-02-23 | 08:50

@ratelaar | 26-02-23 | 08:38:

Dit is niet waar. Let eventjes op. Ik geef je voorbeelden:

Ik weet dat Obama destijds in Amerika veel regulering heeft opgelegd om de "oude" en vooral vervuilende industrie, en dat is heel erg in Amerika, op de rem te zetten. Vooral voor simpele dingen zoals schoon drinkwater. Niet om gierige oude mannen te pesten.

Toen Trump president werd heeft hij Executive Order na Executive Order getekend om de Obama-era regulering ongedaan te maken.

Met gevolgen uiteraard.

De "East-Palestine" ramp met die trein is een direct gevolg van Trump zijn Executive Order. De Donald is te dom om dat zelf te beseffen maar het is niet anders.

Maar dat stoorde mij niet zo heel erg. Het is immers waar de Amerikanen zelf voor kozen destijds.

Wat mij wel stoorde was dat Trump de regulering met betrekking tot mijnen nagenoeg heeft opgeheven met als reden dat mijnwerkers dan weer aan de bak konden.

Maar niet alleen was dat niet zo.

Het ging gewoon om miljoenen in de zakken van hele koolsteenrijke magnaten.

De groene energie-industrie leverde niet alleen schonere energie en geld op maar het leverde vooral OOK meer werk voor oud-mijnwerkers. Dit terwijl de mijnen weer open doen bijna geen werk opleverde. En daar gaat het natuurlijk mis.

Politici moeten uitdagingen stellen, of doelstellingen die in het algemeen belang zijn en de markt moet deze realiseren. Zo was het destijds namelijk ook.

Al die spoorwegen die zijn aangelegd daar waren op initiatief of zelfs met sponsoring van politici en bedrijven zijn daar groot mee geworden waar tevens de arbeider een aardige boterham mee kon verdienen.

Maar ik ben een kapitalist.

Schout-bij-Nacht-J | 26-02-23 | 09:18
▼ 5 antwoorden verborgen

De cirkel is bijna rond lieve mensen. We begonnen ooit als jager verzamelaars, met nadruk op verzamelaars want jagen was veel te gevaarlijk en meestal weinig succesvol met die oorbeesten die of te groot en sterk waren of te klein en snel. Vissen met een speer of een steen ging ook niet al te best en dus leefden we opportunistisch van knollen, wortels, wilde groenten, zaden, fruit en larven en insecten.

Als iemand die zowel kleine geleedpotigen zeer graag eet zoals garnalen en grote, krabben en kreeften, denk ik dat ik wel ready ben om de overstap te maken naar krekels.
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/536...

Schout-bij-Nacht-J | 26-02-23 | 07:18 | 5

Nee, hoor. Jagen op vlees met hoog persoonlijk risico bestond toen ook al. Bovendien loont het de inspanning om op die manier aan hoog calorische voeding te komen.
In Suriname heb ik met eigen ogen gezien hoe de Indianen (oorspronkelijke inwoners van Suriname) eens in de zoveel tijd op jacht gingen om op dieren te jagen in de jungle. Een dag of drie op pad voor een volle vriezer om van te eten en te verkopen voor een djoko parbo.
Hier onze Afrikaanse voorouders.
youtu.be/QDubMeNlSxc
youtu.be/zJ6rQmKVdrE
Insecten zijn toch vooral go-to voedsel in tijden van schaarste. Ik hoef maar de foto’s van de insectenpromotors te zien om nog meer afkeer te krijgen van zulk dieet. Meer zwaar bewerkt voedsel! Supergezond… En uiteraard de remedie voor alle gepredikte klimaat ideologische ellende.

ratelaar | 26-02-23 | 07:51

@ratelaar | 26-02-23 | 07:51:

Lijkt mij ook vreselijk goor, wat de boer niet kent dat vreet hij immers niet. Maar ik heb het idee dat dit meer een "gevoel" is dan dat het daadwerkelijk smerig is. Als ik zelf alles goed heb begrepen dan ontsnappen we er niet aan. Om de simpele reden dat andere producten te duur zijn om op grote schaal te produceren en er te weinig van is om iedereen te voeden. De EU gaat iets van 360 miljard euro investeren in duurzaam produceren de komende jaren. Het biefstukje blijft wel. Maar niet meer de bio-industrie kiloknaller biefstuk. Dus ergens zullen producten van insecten wel een groot deel van de markt pakken.

Ndranghitiari | 26-02-23 | 08:04

@Ndranghitiari | 26-02-23 | 08:04:
Het wordt opgedrongen. Net als de vleesvervangers gaan insecten alleen in de productgroep zwaar bewerkt voedsel verkocht worden. En bewerkt voedsel is per definitie ongezond.
Bovendien zijn er verschillende eetculturen. In Frankrijk kun je langs de kust heerlijk plateaus de fruits de mers krijgen en escargots en eendenvlees met de kop er nog aan en orgaanvlees.
Op de een of andere reden eet men dat in Nederland niet. Dat kun je proberen mensen op te dringen, maar die zullen dat weigeren en uiteindelijk zal het marktaandeel een stuk kleiner blijken dan de paarse broeken hadden gehoopt.

ratelaar | 26-02-23 | 08:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Volle pot illy, broodbakmachine nog 20minuutjes met een Abdij Donker Pompoenbrood in maak, de geuren hier zijn beter dan de sfeer..

Een geladen sfeer, spanning, sensatie, voorpret, maar vooral een ruis van boosheid die ertussen door dwarrelt..

Een aantal van u weet dat 3 maand geleden hondje (1jr.) van ex hier kwam te wonen, want druk geen tijd koud weekend werken, blabla, beestje niet zindelijk..
Heeft me toch heel wat verscheurde nachtjes bezorgd, maar beestje had het gauw door, ook goeie klik met mijn eigen (herplaatser) kneus, die helemaal als grote broer het kleintje onder z'n hoede nam, en urenlang spelen met z'n twee, prachtig.

Tot gister, ik krijg een appje, ik kom het hondje weer ophalen, ze komt niet meer bij je terug.
Dus toen was hondje weer weg, en die siepel van mij helemaal van de mik..
Lag de hele avond te janken naast haar mandje.. @*&^%$#$%

Kort lang, mensen die ik ken, kennen mensen, met een nestje Stabijtjes, daar was er nog 1 vrouwtje over, 'Ët Voila - dus dan moest het zo zijn..
We gaan straks kijken, en wie weet.. (haha droom verder, als je bukt voor een pup ben je verloren)
ûs bijke en we noemen haar Popke (Fries voor schatje)

Belt ex om 22:30 uur nog..
Ze was wat snel geweest, hondje hoefde niet perse mee maar mocht wel weer terug als ik wou..

----

Exacter vergelijking met ons regeersel kun je niet bedenken
Doen wat, doen wat anders, komen daar op terug, en doen wat anders

Hey - kun je gebarentaal ??
Kijk goed.. Een hele dikke vinger voor je en ik hoop dat je ondersteboven in een hoop stront zakt, waardeloos figuur..

Kijk Zondags traditie in optima forma
de klok zegt 6
De broodbak *ping*
De thermos zegt niks
Eitjes zijn afgekoeld
Ontbijten en straks de maggiknietzeggen Hei op.. maar met verrekijker al drie keer een wolf gespot in de schemer..
En DAT vind ik nou mooi

Om 10 uur bij pup gaan kijken..
De dag zou nog es goed kunnen komen

En onbetrouwbare mensen moet je gewoon uit je leven bonjouren,
die kronkelen alleen maar voor zichzelf, niet voor jou..

Se kinne deafalle

(:edit: zat ik dit in verkeerde te zetten.. vroeg hè)

AldNuut | 26-02-23 | 06:51 | 24

@Ruimedenker | 26-02-23 | 09:01:
Had ik al en ging 'onhandig' maar goed genoeg om er van te genieten, 23 keer op 1 loopje al die riempjes in de knoop

nahjah hondje 3 is chihuahua, te klein voor die andere om mee te spelen, die scheld iedereen uit, maar 1 beweging haar kant op en ze zit te bibberen onder je stoel

AldNuut | 26-02-23 | 09:04
▼ 21 antwoorden verborgen

Speelt er iemand wel eens Risk op de computer? Mijn kleinzoon begon in Australië met een sterke positie maar stootte met zijn hoofdleger door naar Centraal Azië waarna iemand vanuit Iran zijn hele achterland, Australië, inpikte. Hij kon via Afrika Zuid Amerika inlopen waarna mijn zoon het overnam die er uiteindelijk in slaagde NoordAmerika in te pikken na heel veel heen en weer tussen twee machtige andere spelers, waarna hij briljant en onverwacht snel opeens alle hoofdsteden in handen had en won.

cugel | 26-02-23 | 05:53

Teksten van Lennaert Nijgh en de gitaar daarbij zijn meesterlijk.
music.youtube.com/watch?v=U3X85dLO-5U...
Verdronken vlinder.
Het is rustig. Ik ga nog even wat anders doen. ;)

cugel | 26-02-23 | 06:06

Tralalala....

neonreclame | 26-02-23 | 05:29

Ik zat gisterochtend vroeg eerst in de trein en toen in de bus van Twente naar mijn jongste zoon in Deventer en kon daardoor de volgende personen in het nachtcafë niet meer beantwoorden voor het café @09:30 dichtging, waarvoor mijn excuses: Gebakschep | 25-02-23 | 08:35, Ruimedenker | 25-02-23 | 08:36, Andersdenkend | 25-02-23 | 08:49, kleybeuker | 25-02-23 | 08:55, Ichneumonidae | 25-02-23 | 09:05 en DankeSchon | 25-02-23 | 09:20.
Heeft weinig zin om het hier, buiten de context van de discussie van gister alsnog te doen.
Wel zette de tocht van Deventer naar Beilen me aan het denken door de route die omzoomd was met omgekeerde vlaggen en borden voor een BBBeter Nederland, en het gesprek met die zoon die veeeel conservatiever is dan ik ben.
Dan vanochtend nog een artikel van NRC over Remkes:
"„In het huidige politieke klimaat, met een bijzondere rol voor sociale media, is zenden, zenden, zenden te veel in de plaats gekomen van luisteren, luisteren, luisteren.”
www.nrc.nl/nieuws/2023/02/25/het-kabi...
Waarvan ik me bewust ben dat ik me er ook schuldig aan maak.
"Het kabinet kan alleen met „een zeer luisterend oor” voorkomen dat de vlam weer in de pan slaat, waarschuwt Johan Remkes."
Heb ik het fout en heeft rechts wel gelijk?
Maar dan kom ik een artikel als dit tegen:
The Salton Sea, an Accident of History, Faces a New Water Crisis nyti.ms/3Svu06A
En dan denk ik: rechts heeft altijd de economie boven zorg voor de natuur gesteld, eerst door klimaatverandering te ontkennen, toen dat niet meer ging door te zeggen dat het niets met de mens te maken had en toen ook dat niet meer ging door alle plannen van links om er wat aan te doen belachelijk te maken.
En dan hier weer een interview met Philip Claeys door Arthur van Amerongen in de serie "Europese patriotten" terwijl ze alleen Europa kapot willen maken: na de ramp van de Brexit, moet er nu eigenlijk een Nexit komen en anders moet in ieder geval alles teruggebracht worden tot louter economische samenwerking. Tucker Carlson en Trump die eigenlijk pro Poetin zijn en in ieder geval pro Orban die weer pro Poetin is, dubieuze figuren op rechts als de charmante Baudet: het lijkt mij dat we op zijn minst links het voordeel van de twijfel moeten geven.
Maar mijn door BBB met omgekeerde vlaggen omringde tocht naar Beilen doet me beseffen dat we een ongelofelijke politieke aardverschuiving naar extreem rechts gaan krijgen op 15 maart. Extreem want alle nieuwe partijen vinden de traditioneel meest rechtse partij, de VVD, véééél te links. Jammer dan voor de Partij voor de Dieren, de PvdGL, jullie gaan volledig weggevaagd worden, samen met de coalitie.
Bij de kinderboerderij, waar we met de kleinkinderen waren kwam ik trouwens nog wel een interessant uitziend boekje tegen van een zekere Floris Alkemade: De toekomst van Nederland, de kunst van richting te veranderen:
"De auteur betoogt dat onze hedendaagse welvaart zo'n onvoorstelbare vlucht heeft genomen dat iedere verandering allereerst als een bedreiging wordt ervaren."
Naast Philip K. Dick: De tranen van de politieman.

cugel | 26-02-23 | 05:25 | 4

@CLoVis | 26-02-23 | 05:36:
"Je hebt een abonnement nodig om dit artikel te lezen" :-(
Maar bedankt voor de samenvatting! Ja, dat denk ik dus ook: een zegetocht voor de partijen rechts van de VVD op 15 maart. Hopelijk valt het mee, want ik geloof niet in hun oplossingen.

cugel | 26-02-23 | 05:45

@cugel | 26-02-23 | 05:45:
Het spijt me Cugel, ik gebruik een appje dat de betaalmuur omzeilt. Deze app is echter door veel browsers '-weggejorist en opgerot-' dus ik kan die niet meer aanbevelen.

CLoVis | 26-02-23 | 05:50

@CLoVis | 26-02-23 | 05:50:
Geen probleem: je copy paste, bedankt daarvoor, vat de essentie ongetwijfeld goed samen.

cugel | 26-02-23 | 05:55
▼ 1 antwoord verborgen

Het was weer een crazymaison hier.
Ik sluit af met een #

TheOne48 | 26-02-23 | 04:32 | 1

laters

Lafayette | 26-02-23 | 04:45

Hans Zimmer - Chevaliers De Sangreal (Live in Prague)
youtu.be/aAi5FHSkUAQ

Lafayette | 26-02-23 | 04:07 | 1

Prachtig! Ik heb Zimmer vorig jaar live in Amsterdam gezien. Samen met mijn jongste dochter, die én van metal én van filmmuziek houdt.

Pardoes | 26-02-23 | 07:08

The Cinematic Orchestra - Arrival of The Birds & Transformation
youtu.be/n88MReEC27k

Lafayette | 26-02-23 | 03:52

De Nachtbraker Deel 2:
K̶r̶e̶k̶e̶l̶b̶u̶r̶g̶e̶r̶ Buffalowormenburger van Insecta®
www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/...

Dankjewel EU!
Iedere dag weer een WTF moment. Hoe krijgen ze het voor elkaar?

keestelpro | 26-02-23 | 03:38

Hoe maak je van de eerste wereld doelbewust en stapsgewijs de derde?

MickeyGouda | 26-02-23 | 08:02

Uitleg van een electriciteitsnetwerk,
Eigenlijk wordt er geen stroom geleverd,
youtu.be/bHIhgxav9LY

steekmug | 26-02-23 | 03:19 | 5

@keestelpro | 26-02-23 | 04:01: Als dat zo is, waarom is de dikte van de kabel dan nog wel relevant voor de stroom? En hoe kun je twee kabels zonder probleem naast elkaar leggen? Sterker nog; de fase en nul zitten vlak naast elkaar dezelde kabel...

Sneerpoets | 26-02-23 | 08:06

Aanvulling; voor een stroompje voor een LED-lampje spreken we niet over field-effects, niet te meten, daarvoor moet je meerdere kilowatts hebben. Zelfs om een LED-lamp te laten werken aan een kabel met de lengte van één lichtseconde zul je een hele dikke kabel nodig hebben om de verliezen te overbruggen, zeker met AC maar dus ook met DC, waar de vermeende spanning in 1 seconde overgebracht zou zijn.

Sneerpoets | 26-02-23 | 09:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Lhasa De Sela - The Lonely Spider
youtu.be/Y8_yoVJBkLQ

Hier hou ik van. Helaas is ze veel te jong overleden,

Lafayette | 26-02-23 | 03:18 | 1

Mooi!

bitterpete | 26-02-23 | 05:54

Ben er weg van, mensen. Voor degenen die warmte misten, maar nog geen afscheid konden nemen:
Lullaby - Tom Waits
youtu.be/TzVN7gjXXOU
Voor u, die zich daarin niet aangesproken voelde:
I Never Talk To Strangers - Tom Waits with Bette Midler
youtu.be/6lu51WVRfmE
Wens u allen een zonnige-dag!

PPuk | 26-02-23 | 03:11

Nog één nummertje.
Een funky jazzy eentje,
Klaus Doldinger's Passport - Infusion Rag,
youtu.be/AY6A1EIfRz8

steekmug | 26-02-23 | 02:55 | 2

Lekker nummertje mug!

TheOne48 | 26-02-23 | 03:06

Funky as hell!

keestelpro | 26-02-23 | 03:36


Het valt mij op dat de tekst van het topic absoluut NIET is geschreven in de stijl van Arthur van Amerongen.
Maar ik kan me vergissen.
Maakt niet uit, ik begrijp alles.

King of the Oneliner | 26-02-23 | 02:49 | 7

@keestelpro | 26-02-23 | 03:32: Kees, LOL. Ik heb jou nagedaan en ook Chat GPT iets laten schrijven, ik durf het hier niet te plaatsen, maar ik kreeg er een warm gevoel van.

King of the Oneliner | 26-02-23 | 03:56

@keestelpro | 26-02-23 | 03:01: Ik denk dat Arthur zich niet lekker voelde, en dat iemand de honneurs waargenomen heeft, bijvoorbeeld zijn vriendin of zo.
Want ik mis namelijk de over the top anekdotes over drugs en drank.

King of the Oneliner | 26-02-23 | 03:59
▼ 4 antwoorden verborgen

Aretha Franklin - Precious Lord Take My Hand,
youtu.be/KOt9Q9dPnRM
Welterusten en maak er er wat moois van!
Out.

steekmug | 26-02-23 | 02:46
-weggejorist-
wilderst | 26-02-23 | 02:44 | 9
▼ 9 antwoorden verborgen

Blijf gewoon even ruim een kwartier van je toetsenbord verwijderd (na het aanklikken van de volgende link) en geniet:
youtu.be/bm03wqLY3Nc
Prince and The Revolution - Purple Rain (Live in Syracuse 1985).

PPuk | 26-02-23 | 02:30

Kreeg vandaag de eindafrekening van de energieboer: € 630,45. Toch mooi gedaan. Veel saldering natuurlijk en een zonnig en warm jaar.

wijsvinger | 26-02-23 | 02:13 | 4

@wijsvinger | 26-02-23 | 02:49: nee helaas. Maar we zitten kort voor de jaarafrekening, en de energieboeren hebben besloten om in de nog enigszins koude maanden nog even te cashen.

Iets anders. Mijn spellingschecker probeert opeens allerlei woorden uit elkaar te trekken die toch echt aan elkaar geschreven horen te worden. Is dit de Gen-Z update of zo?

Muxje | 26-02-23 | 02:59

@Muxje | 26-02-23 | 02:59:

Ik heb de spellingscontrole en andersoortige 'hulpmiddelen' allemaal uitstaan. Die onzin maakt mensen dommer.

de IJsman | 26-02-23 | 03:28
▼ 1 antwoord verborgen

Led Zeppelin - Babe I'm Gonna Leave You

youtu.be/zX_wwlIZ6ko

Datzullenwenogweleen | 26-02-23 | 02:12

Kapitein (Sjaak Mus) & Tennille - Do That To Me One More Time,
youtu.be/fbe_WNzCbvg

steekmug | 26-02-23 | 01:57 | 1

Sorry.
Ik lag al te kooi.
Iemand had mij een soortgelijke vraag gesteld.

Kapitein Sjaak Mus | 26-02-23 | 06:32

Okay,

Wat vinden we van een stembewijs?

Niet gebaseerd op scholing, maar op kennis van de politiek. Net zoals een rijbewijs.

Een x aantal vragen vooraf voordat je mag stemmen

wilderst | 26-02-23 | 01:54 | 8

@Muxje | 26-02-23 | 02:12:
Dat vind ik ergens wel redelijk. Je stemt in principe over waar het geld in de schatkist aan uitgegeven wordt. Mensen die meer aan deze schatkist bijdragen zouden ook meer zeggenschap mogen hebben.

Nu krijg je, kort door de bocht' mensen die teren op de staatsruif die stemmen op een partij die hen hun staatskas-afhankelijkheid waarborgt.

keestelpro | 26-02-23 | 02:20

Nee. Stemgerechtigde leeftijd verhogen naar 50 én je moet minimaal 51 jaar in Nederland wonen.

vladimirows | 26-02-23 | 02:21

Het zijn met name de hoogopgeleiden die middels hun voorkeur voor D66 en GL dit land naar de afgrond drijven. Het lijkt mij derhalve niet opportuun om nu de onderbuikstemmers uit het electoraat te gaan filteren. Die zorgen nog voor enig tegenwicht.

MickeyGouda | 26-02-23 | 07:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Randy Marsh

Theodorik1 | 26-02-23 | 01:44

Mooi

wilderst | 26-02-23 | 01:46

Zeer goed weer don Arturo.

Friedrich Frayek | 26-02-23 | 01:42

Truste, Pegaje.

PPuk | 26-02-23 | 01:33

Pffff,

In 020 Zuidoost werd zaterdag een skatepark voor vrouwen en lhbti’ers geopend. Bij de machomannen op de doorsnee skatebaan voelt deze groep skaters zich minder op zijn plaats. ‘Hier voel ik me vrij.’

Initiatiefnemer Selma Hamouda (31) van skatepark Paasheuvelweg voor vrouwen en lhbti’ers kan er kort en bondig over zijn. “Skaten wordt veel door mannen beoefend. Op een skatepark doen ze stoer en sloven ze zich uit. Ze pakken hun ruimte en dat allemaal kan voor vrouwen en queers intimiderend aanvoelen. Want je moet wel lef hebben om ertussen te springen.”

Een ander punt is, zegt ze, dat veel outdoor skateparken aan de rand van een wijk of half in de bosjes staan. “Ook niet veilig voor onze groep.”
www.parool.nl/amsterdam/skatepark-voo...

Cornelis12 | 26-02-23 | 01:25 | 2

Met die hyena's moet je alles alles gaan scheiden tussen man en vrouw

wilderst | 26-02-23 | 01:28

Wow: die racistische skaters toch! Gelukkig zijn vrouwen en uhgfaerérs in de Bijlmer net zo veilig als welke burger dan ook.

vladimirows | 26-02-23 | 02:16

I don't need no doctor!!!!
Humble Pie
youtu.be/_cYfFTAgT_o
Remember Steve Marriott..

PPuk | 26-02-23 | 01:23

Vraagje:

Mijn 'wijlen' zus van 52 heeft de afgelopen 35 jaar met 7 mannen samengewoond. 3 daarvan hebben zich door haar laten dichtbinden. Met 3 ervan stelde ze een samenlevingscontract en/of erfenis op met een escapemodule van 10.000 euro.

De huidige sukkel was ze al van weg, en daarom troggelde ze een huisje af van ma. 140.000 euro op een Polen-park, met een historie van schietpartijen en verdwenen vrouwen.

Maar ze kon hem ook niet laten gaan, want ze stond in het testament... dus ging ze toch weer latten.

Daarvoor hadden ze al een wurgend samenlevingscontract. Nu is het testament herzien.

Echter in juli gaan ze trouwen op een kasteel!

Wat zal ik doen?

A. Haar nu verrot schelden? (gaat niet, want geen contact meer)
B. Afwachten, want voor de bruiloft hebben ze toch alweer mot?
C. Naar de bruiloft gaan? No way!
D. Boeken voor de scheidings-dag in november
E. Alles negeren en lalalalala

wilderst | 26-02-23 | 01:16 | 10

F. Loat goan.

keestelpro | 26-02-23 | 01:50

E natuurlijk

De_fluitlokker | 26-02-23 | 08:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Precies het soort 'grafherrie' dat ik nog zocht! XD

keestelpro | 26-02-23 | 02:39

Waar ik dus echt de schurft aan heb zijn van die types die neuzelen 'ik ben een mensenmens'. Sodemieter op !!!!

Cornelis12 | 26-02-23 | 01:10 | 9

@de IJsman | 26-02-23 | 01:54:
We zullen het met elkaar eens zijn dat de kwalificatie 'fascistische complotmarmot' in deze geen verzachtende omstandigheid kan zijn...

PPuk | 26-02-23 | 02:00

En na de komma: Maar dit moeten we toch niet willen? of: maar nu is mijn grens bereikt?

vladimirows | 26-02-23 | 02:18

@Cornelis12 | 26-02-23 | 01:22:
Gna. Dat zijn wel redelijk specifieke criteria. *druipt met hangende schouders af vanwege 1.74 m en stijl haar*

MickeyGouda | 26-02-23 | 07:39
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is klaar. Ik trek het stemrecht voor vrouwen in.

Nergens in verdiepen en geloven in de waarheden van faecesbook. Net zoals ze geloven in alles wat in het Kruitvat ligt. Een bom daarop, ach een vuurtje is genoeg gna gna, en we missen werkelijk helemaal niets!

wilderst | 26-02-23 | 00:51 | 27

@keestelpro | 26-02-23 | 02:00: Kees, ik mag toch hopen dat jij niet zo generaliseert over vrouwen? Dit soort generalisaties berust vaak op persoonlijke ervaringen. Om daarbij de eigen rol buiten beschouwing te laten, wordt de generalisatie ingezet. De meesten leren er van en gaan op zelfonderzoek uit: waarom trek ik bepaalde partners aan? Na het inzicht volgt de verandering.
Anderen die dit niet doen blijven volharden in hun patroon.

Roos | 26-02-23 | 08:31

Je bedoelt zeker het stemrecht van je moeder. Of ken je nog andere vrouwen?

entredeuxverres | 26-02-23 | 08:43

@keestelpro | 26-02-23 | 03:01:
Ik heb nog nooit tussen de regels doorgelezen dat jij dezelfde generaliserende vreemde gedachtes erop na houdt als onze kok en dat hoop ik ook nooit te doen. Wij dames weten ook wel dat er doortrapte vrouwen bestaan, maar de uitlatingen die hier af en toe getegeld worden zijn gewoonweg sneu. (Wel complimenten voor je humorvolle relativering)

letopuwzaak | 26-02-23 | 09:29
▼ 24 antwoorden verborgen

1972, hun tijd zo ver vooruit. Prachtig.

Datzullenwenogweleen | 26-02-23 | 01:45

"Boze blanke man" van Arthur maar eens besteld, benieuwd hoe het boek is. Iemand het al gelezen toevallig?

Jan, Leiden | 26-02-23 | 00:48

@Roos | 26-02-23 | 01:04:
Iemand uit de entourage van Meiland. Marga Bult zie ik op Twitter duidelijk stelling nemen, en er was jaren geleden gedoe rond Haye van der Heide die sympathie uitte voor de PVV en vervolgens geen werk meer kreeg.
Het zijn niet de grootsten, maar ja het is wat.

In de journalistiek is Jeroen Pauw bij vlagen wel kritisch, en Fidan Ekiz natuurlijk.

Nuuk | 26-02-23 | 01:28

Toevallig hebben wij gisteravond een show van hem gekeken op Netflix. Gervais is onverschrokken en niet van koers te krijgen. Ik hou van die man.

MickeyGouda | 26-02-23 | 07:51

@Nuuk | 26-02-23 | 01:28: Fidan is een schatje, maar Pauw een grote zakkenvuller, hetzelfde als Nieuwkerk, Ben blij dat hij van de buis is.

gato | 26-02-23 | 08:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Mystery train,comin' around the bend.

Theodorik1 | 26-02-23 | 00:39

"Als landen als Italië, Spanje en Griekenland hun buitengrenzen beter kunnen beschermen, dan komt dat onrechtstreeks ook de andere lidstaten ten goede, want dan kunnen illegalen en andere gelukzoekers niet meer zo gemakkelijk naar hen doorreizen.''

Basale logica, waarvoor je geen 'rocket scientist' hoeft te zijn om het te snappen. Maar voor Gutmenschen en linksisten is dit ongeveer hetzelfde als kwantummechanica.

Dr_Johnson | 26-02-23 | 00:33 | 3

En hoe denkt u dat te managen, als er straks 3 of 4 miljoen "vluchtelingen" uit Turkije naar het noorden worden gejaagd. Erdogan is niet nog een keer met een paar miljard Euro om te kopen. En er komt een moment dat Turkije onder Erdogan deze machtige troefkaart gaat uitspelen. En als ik zo'n despoot was, had ik het via Griekenland gedaan. Dat is de allerzwakste keten in de poort naar Europa. De Turken boren ook gewoon naar olie en gas in de Griekse wateren. De Grieken helemaal in paniek de EU wakker schudden, maar die houden wijselijk hun mond dicht. Als de Turken morgen Griekenland of om te beginnen Cyprus veroveren, gebeurt er helemaal niks vanuit de EU. We kunnen namelijk niks doen. En straks staan we op drie of vier fronten te vechten, en in de menselijke geschiedenis loopt dat vrijwel altijd fout af. Ik ben serieus blij dat ik geen kinderen heb. Als het verkeerd loopt, groeien zij op in een afschuwelijk hellhole.

Xaphan | 26-02-23 | 00:52

@Xaphan | 26-02-23 | 00:52: Wie is de leider die de rampzalige bouwmethodes goedkeurde in zijn land? Zijn "machtige troefkaart" blijkt een kaartenhuis te zijn waar zijn volk onder gestorven is. Er zijn eventjes wat andere problemen in huize Erdogan dan de EU te plagen waar net miljoenen zijn opgehaald om zijn ingestorte landje wat smartengeld te gunnen. Kereltje despoot weet het ook allemaal niet meer.

dijkbewaker | 26-02-23 | 01:18

@Xaphan | 26-02-23 | 00:52:

"En hoe denkt u dat te managen, als er straks 3 of 4 miljoen vluchtelingen" uit Turkije naar het noorden worden gejaagd.''

Nou ja, alles is uiteindelijk mogelijk natuurlijk, maar het lijkt me op dit moment niet heel waarschijnlijk. Erdogan heeft nu zijn handen vol aan de gevolgen van die aardbeving, hij ontvangt heel veel geld uit de EU - uit Nederland al weer meer dan 100 miljoen, dacht ik - om de slachtoffers te helpen, dus om nu al die Syriërs deze kant op te schoppen, zou niet heel aardig zijn, en zie ik ook niet zo snel gebeuren.

Dat kan over een aantal jaren uiteraard weer heel anders zijn, en vandaar dat ik er voor blijf pleiten: grote hekken op de landsbuitengrenzen, en pushbackbeleid op de zee. Als er in de toekomst weer van die volksverhuizingen deze kant opkomen, moeten ze gestuit worden bij de buitengrenzen.

En het kan, ongeacht wat je al de Gutmenschen hoort beweren (''Hekken zullen ze niet tegenhouden; ze zullen toch wel blijven komen''). Dat het kan, hebben de Polen destijds bewezen toen ze niemand doorlieten van die ca 8000 klaplopers die Loekasjenko van Belarus had uitgenodigd om via zijn land de Poolse grens over te steken en zo in de EU te geraken, waarna ze natuurlijk wilden doorreizen naar de gratis goed gevulde vleespotten van Duitsland (en Nederland).

''De Turken boren ook gewoon naar olie en gas in de Griekse wateren.''

Nou, ik begrijp dat daar een conflict over is, maar de details weet ik even niet. In ieder geval, Turken en Grieken is water en vuur. En begrijpelijk: de Grieken zijn ook tijden onderdrukt door de Ottomanen. Die kijken naar Turkije ongeveer zoals de Polen naar Rusland kijken, denk ik.

Dr_Johnson | 26-02-23 | 01:19

Lekker voetballen op de zaterdagmiddag,

'Geweldsexplosie' na wedstrijd amateurclubs NVC en BVV'31: twee spelers mishandeld

Een wedstrijd tussen twee lagere elftallen van amateurclubs NVC uit Naarden en BVV’31 uit Blaricum eindigde zaterdagmiddag met twee zware mishandelingen. Zo'n zes tot zeven personen sloegen en schopten een 26-jarige en een 29-jarige speler van BVV'31.
www.nhnieuws.nl/nieuws/315369/gewelds...

Cornelis12 | 26-02-23 | 00:28 | 4

Hihi, dat logo; Voetbal is Vriendschap, het tegenovergestelde is ook met een V.
www.sv-nvc.nl/

Sneerpoets | 26-02-23 | 07:24
▼ 1 antwoord verborgen

Hoobastank - The reason

Koppig | 26-02-23 | 00:19 | 1

Het is blijkbaar niet alleen slecht voor je portemonnee, maar biologisch voedsel schaadt blijkbaar ook nog eens de mondiale biodiversiteit. Eat that, Timmermans!
www.ewmagazine.nl/kennis/opinie/2023/...

MickeyGouda | 26-02-23 | 00:13 | 13

@MickeyGouda | 26-02-23 | 00:23:
Ben het vaak en ook nu weer met je eens.
Simon Rozendaal heeft nogal een recalcitrante pen en tegelijkertijd een nuchtere en open blik. Ik kan hem volgen en in die zin ben ik het gewoon met hem en met jou eens.
Maar tegelijkertijd naderen we een momentum waarin bewezen stellingen opnieuw worden bevraagd. En zonder bewijs, zonder pardon opzij worden gezet.

Ik verwijs hier naar de komende PFAS-episode, die op onze drempel staat: Onbewezen bedreigingen worden niet langer vertaald in: 'Grote mate van onzekerheid'.
Echter. Onbewezen bedreigingen worden worden nu genoemd: 'Mindere mate van zekerheid.
Hier gaan heel veel organisaties/mensen een enorme hoeveelheid geld aan verdienen.

LD69 | 26-02-23 | 01:25

@Nuuk | 26-02-23 | 00:53:
Eens, Nuuk. Gegeven het genre hadden de karakters verrassend veel diepte. Puik acteerwerk ook.

MickeyGouda | 26-02-23 | 06:54

@LD69 | 26-02-23 | 01:25:
Ongetwijfeld. Wat dat betreft gaan de grootste plagen van deze tijd - milieu- en klimaatproblematiek en migratiemisère -gelijk op.

MickeyGouda | 26-02-23 | 07:05
▼ 10 antwoorden verborgen

Las er bijna overheen. Maar die 14 ondervoorzitters beslissen nogal behoorlijk wat achter gesloten deuren waar fracties pas naderhand vernemen wanneer het gaat over bijvoorbeeld opkoop van gebouwen e.d.? Nu vond ik het EP al behoorlijk ondemocratisch van gehalte, maar hoe ondemocratisch is dit?

Jan, Leiden | 26-02-23 | 00:13

Radiohead - Creep

Koppig | 26-02-23 | 00:11 | 5

De muziek keuze is top vannacht!

J-van-de-Bontekoe | 26-02-23 | 00:25

Heerlijk

wilderst | 26-02-23 | 00:25

@LD69 | 26-02-23 | 00:23:
Wat jij zegt. Die tekst heeft eeuwigheidswaarde en doet me denken aan al die 'shorts' op YT, waarin iedereen wil opvallen door koortsachtig iets origineels te doen dat helaas voor hen op datzelfde moment op precies dezelfde manier door kuddes anderen wordt gedaan.

MickeyGouda | 26-02-23 | 00:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Ga mijn ......

GKJP | 26-02-23 | 00:11

Elk weldenkend mens weet dat een elektrische auto niet de toekomst is. Dat wisten ze meer dan 100 jaar geleden ook al.

Gervano | 26-02-23 | 00:09 | 2

T'is wel de toekomst, misschien in het jaar 2530 AD, onder Keizer Timmerfrans LVIII.

funda | 26-02-23 | 00:11

Hybride en waterstof is de toekomst. Een ieder die puur elektrisch koopt verspilt z'n geld.

Cornelis12 | 26-02-23 | 00:25

Nieuwe dag, feestmuziek met feestclip:
youtu.be/6_jH-TXUhzU
Sam & Dave "I Thank You" on The Ed Sullivan Show

funda | 26-02-23 | 00:05

De linkse EU, vandaar dat Rutte zo knuffelt op links en schijt op rechts...

Nederlanddraaitdoor | 26-02-23 | 00:03 | 1

En nog steeds de grootste, vroeger was het een marginaal partijtje en terecht. Men denkt dat de VVD rechts is, voor de ondernemers. Uh nee, maar veel plezier ermee.

Koppig | 26-02-23 | 00:09

De Nachthap.

Nailed it!

Zijn die bief en kippenlever medium-rood of wat?

Salade was ook heerlijk!

twitter.com/beschaafdrechts/status/16...

Voor beschrijving zie gisteren 22:08

wilderst | 25-02-23 | 23:53 | 2

Al een paar keer ben ik de oproep voor een "pluchen revolutie" tegengekomen.

Wie weet hier meer van?

Roos | 25-02-23 | 23:39 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen

Alweer iemand van holocaust-ontkennerspartij VB

JTKDM | 25-02-23 | 23:30 | 2
-weggejorist-
Nuchternederland | 25-02-23 | 23:47

www.hln.be/binnenland/15-kandidaten-v...

Geen idee waarom dat VB hier zo gepromoot wordt. Ik heb al weinig op met de Belgische politiek maar dit is echt bottom of the barrel. Ik begrijp dat men zich graag met de rechterzijde van het spectrum identificeert maar deze kun je beter links laten liggen.

BobDobalina | 26-02-23 | 00:13

Pearl Jam - Alive

Koppig | 25-02-23 | 23:30 | 2

Lekker zeg.
Nog een keer bijna compleet van de wereld meegemaakt bij Pinkpop.
Geweldig.

J-van-de-Bontekoe | 26-02-23 | 00:23

Ik wist niet dat nonkel frituur zo mooi kon zingen.

keestelpro | 26-02-23 | 00:24

Kan Europa hier eens iets aan doen: stofzuigerzakken!
Er zijn tientallen modellen, ieder merk stofzuiger heeft er minimaal twéé! Sta je in de Blokker, je hebt model SM02 nodig: is dat type gecanceld door de Blokker. Ik ga gvd toch geen 12 euro uitgeven aan een origineel filter Electrolux per 4 vier stuks?
Ik heb zelfs overwogen om een courant model stofzuiger te kopen, maar mijn model trekt met 1300 watt de naden uit mijn parket.
Meer dan 750 watt is tegenwoordig verboten door de EU, dat konden ze wel, na hevige lobby.
En ik ga zeker ook niet zakloos zuigen, dus mijn stofzuiger ook niet.
Een Dyson heeft stiekem nog twee filters die langzaam vollopen die je voor de hoofdprijs kunt vervangen, en ik wil niet in een stofwolk hangen om de bak te legen. Gadver!
Is er een F5 ende parlementariër die hier eens aan wil doen?
Komt er ook een meter stellingruimte vrij in de Blokker!
Alvast dank

Analia von Solmsch | 25-02-23 | 23:27 | 10

Je hebt je punt hard gemaakt, eensch!

wilderst | 26-02-23 | 00:11

Mijn vrouw zuigt ook niet zakloos... wel zonder zak...

bowlfabriek | 26-02-23 | 00:16

@Muxje | 25-02-23 | 23:45: Een Dyson is uitstekend voor vlakke oppervlakken en tapijten, maar wat zand uit een nauw gootje/naadje; waardeloos, geen zuigkracht. Hij heeft het grootste effect van de borstel.
En lawaai? Zeg 't tegen m'n bovenbuurvrouw, elke morgen om 08:00 tegen alle plinten van het huis...

Sneerpoets | 26-02-23 | 07:17
▼ 7 antwoorden verborgen

Bakhmut is bijna operationeel omcirkeld. En het is niet Joost Niemoller die het zegt, dus het is vrij betrouwbare informatie. Helaas, zat er al een tijd aan te komen, hopelijk krijgt Oekraïne z’n mensen er nog weg.

Komjehiervaker | 25-02-23 | 23:26 | 13

@Xaphan | 26-02-23 | 00:27:

Inderdaad, waar ik zei 100% afhankelijk moet je Rusland/China zien.

NAVO opheffen is alles weggeven. Denk dat het Westen dit moet winnen anders kunnen we het schudden met de energie transitie. Ben er steeds meer van overtuigd dat deze oorlog eigenlijk om grondstoffen draait. Net als Afghanistan destijds.

www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/lee...

Wattman | 26-02-23 | 01:49

@Muxje | 26-02-23 | 00:45:

Langetermijn, daar hebben de Chinezen ons verslagen want het Westen ging voor korte termijn door China zelf de fabriek van de wereld (ook van hightech)) te maken en alle Chinezen toe te laten aan onze universiteiten.

Ook dat China ongestoord half Afrika mocht ontginnen is een strategische fout geweest.

Misschien moeten we weer eens wat minder willen deugen willen we overleven.

Wattman | 26-02-23 | 02:04

@Wattman | 26-02-23 | 02:04: verlagen wij ons tot het niveau van de Chinezen, of is er een andere oplossing. Een van de grote uitdagingen van deze eeuw.

Muxje | 26-02-23 | 02:14
▼ 10 antwoorden verborgen

Verplicht leesvoer voor eenieder die supergroep Asia een warm hart toedraagt.
"The game-changing, self-titled debut album from a brand-new group named Asia was released on March 8, 1982. Though the band responsible was a fresh entity, its four members could not have been any more familiar. Guitarist Steve Howe and keyboard player Geoff Downes both came from Yes (before that, Downes had been one half of the chart-topping pop duo The Buggles). Carl Palmer boasted a lengthy resume that included The Crazy World Of Arthur Brown, Atomic Rooster and, most recently, Emerson, Lake & Palmer. Last but by no means least, on bass and vocals was John Wetton, formerly of Family, King Crimson, Roxy Music, UK and Wishbone Ash, among others."
www.loudersound.com/features/i-really...

Met_baard | 25-02-23 | 23:25 | 1

Dat klinkt goed, ga morgen luisteren!
Overigens net een 2021 nummer van Billy Idol gehoord in The Umbrella Academy, klonk ook erg goed.
Er is hoop.

Nuchternederland | 25-02-23 | 23:50

Als dit de kroeg is, dan wil ik graag; We are the champions aanvragen. Dat is volgens mij van Queen. De reden dat ik dit aanvraag is, omdat RKC vanavond gehakt heeft gemaakt van Heerenveen, terwijl iedereen liep te roepen dat het andersom zou worden. En nu de rookwolken zijn opgetrokken, staat RkC gewoon netjes op plek 8 en is FC Utrecht het volgende slachtoffer op de ranglijst.

Xaphan | 25-02-23 | 23:25 | 6

@nuchternederland: tis toch queen, ik ken de hele letterbak, al zijn er een hoop bijverzonnen tegenwoordig

Analia von Solmsch | 26-02-23 | 00:03

Na de eerste helft is het wel een klein wonder dat het zo'n grote overwinning is geworden, maar uitsteekbare prestatie van RKC.

RM666 | 26-02-23 | 00:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit klinkt niet goed.....

Realiseer me wederom op welke helling we staan en welke kant we opgaan.

Zomaarwat | 25-02-23 | 23:17

Overigens wel goed om even te benadrukken dat de PvdA, met Timmerfrans en Samsom, de ECHTE klimaatpartij is. Klimaat staat nummer 1 bij die partij. Als ik een concurrerende politieke partij was dan zou ik dit blijven benadrukken, en ook olie op het vuur gooien vwb de competitie met GL op dit vlak.

skoftig | 25-02-23 | 23:05

Wat een prutsers, herkennen de de BMW Z1 niet eens.

Andersdenkend | 25-02-23 | 23:03

Dank!
Ik zit aan de oude jenever.
Neem een borrel van me.

J-van-de-Bontekoe | 26-02-23 | 00:20

Timmermans is toch geen goeroe, hooguit een gourmet.
De enigen die naar Fransie luisteren zijn de mensen die een baantje van hem willen, of lekker mee uit vreten op kosten van de belastingbetaler.

Zeurders | 25-02-23 | 22:29 | 9

@LD69: als je een coherent antwoord wilt zou ik tot maandag wachten. Proost!

RM666 | 26-02-23 | 00:02
▼ 6 antwoorden verborgen

'Dat interesseert groene bobo’s niet, want die wonen in grote steden, niet op het platteland.'
Dat zou juist WEL hun ogen doen openen, gezien de puinhoop die ze zouden kunnen zien; dorpen als Lippenhuizen en Schalkwijk hebben geen 'Bijlmer' of 'Kanaleneiland'.

klimgek | 25-02-23 | 22:25 | 2

Lippenhuizen heeft niet eens een buurtsupertje meer..

oh maar wel wolven.. hah

AldNuut | 25-02-23 | 22:29

Schalkwijk Haarlem? Dat is als de Bijlmer.

P-unit | 25-02-23 | 23:45

Arthur, het is een farce en niets anders dan dat. Kun je er iets tegen doen. Nee, helaas. Ondergaan is wat rest, opwinden is verspillen van energie. Het wachten is op een too big to 'moffelweg' moment waardoor de slinger weer eens de goede kant op gaat.

DrJaap | 25-02-23 | 21:54 | 1

Uit nederland vertrekken is een optie en "het" ondergaan?... No way...

BL!ZZ | 25-02-23 | 22:29

@Komjehiervaker | 25-02-23 | 21:36
Kwam daar ooit regelmatig, was niet echt mijn plek. Maar toch.

Duwbak_Linda | 25-02-23 | 21:50 | 2

Mark dat ik moeite heb coherente zinnen te maken. Dus stop.

Duwbak_Linda | 25-02-23 | 21:52

Ieder huisje heeft zijn kruisje. Ook in de VB-fractie van het Europees Parlement gebeuren zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik zou de naam van 1 vrouw kunnen noemen die Philip Claeys heel erg ongemakkelijk op zijn stoel doet schuiven. En zijn EP-collega Tom V heeft ook wel wat uit te leggen in verband met Russische connecties.
Dat de hele EU-kliek een corrupte bende is, daar hoeft u mij niet van te overtuigen. Maar of Philip Claeys goed geplaatst is om anderen de les te spellen, daar denk ik het mijne van.

Nonkel Frituur | 25-02-23 | 21:47 | 4

@Zoelense Hobbyboer | 25-02-23 | 21:55: U denkt toch niet dat ik me een proces ga riskeren wegens laster en eerroof?
Verder doen wij hier niet aan pindasaus, maar echte mayonaise kan u krijgen, niet dat zoetige spul dat bij onze noorderburen voor mayonaise moet doorgaan.

Nonkel Frituur | 25-02-23 | 22:02

@Nonkel Frituur | 25-02-23 | 22:02:
Beste Nonkel Frituur, uw opmerking over onze mayonaise is terecht. Ik heb als Nederlander toch al het idee dat wij onze sauzen (net als onze groenten) infantiliseren, ofwel steeds meer zoet en minder karaktervol maken.

LD69 | 25-02-23 | 23:25

@Nonkel Frituur | 25-02-23 | 22:02:
Wij doen hier wel aan “pindasaus”, of wel “satésaus”.
Je hebt nooit echte mogen proeven. Jullie doen alles uit een zakje en denken dat je Bourgondiër bent.
Met je vriendin naar de frituur op zaterdagavond, zie hier de Bourgondische Belg.
Als het maar goedkoop is.

J.Cash | 26-02-23 | 01:08
▼ 1 antwoord verborgen

Fact check. Renault is 0% onderdeel van Stellantis. Citroën/ Peugeot, Fiat, Opel daarvan tegen wel.
Oftewel. Hoe betrouwbaar is de rest van het artikel?

Vrijheidlievend | 25-02-23 | 21:46 | 4

De fout was mij ook opgevallen. Dat krijg je ervan als je op een dieet staat van 5 flessen Chardonnay per dag.

Nonkel Frituur | 25-02-23 | 21:51

@Nonkel Frituur | 25-02-23 | 21:51:
Ah, dus, ja, na 5 flessen Chardonnay beginnen de fouten op te vallen, altijd al gedacht dat de waarheid in de wijn zit/zat...
*Chardonnay-dieet volgen gaat*

LD69 | 25-02-23 | 23:17

Scherp opgemerkt, Stellantis is juist *niet* Renault.
Maar het is tegelijkertijd een detail lijkt me. Timmermans is namelijk nog steeds een soort groene goeroe en daar gaat het hier over.

LD69 | 25-02-23 | 23:21
▼ 1 antwoord verborgen

Oh, dacht dat het het stamcafé was. Schijnbaar niet? Dan on topic: leuke foto’s!

Komjehiervaker | 25-02-23 | 21:45

Arm Europa.

Duwbak_Linda | 25-02-23 | 21:40 | 4

@Flightless bird | 25-02-23 | 21:44: Aude auto. Care/

Duwbak_Linda | 25-02-23 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Komjehiervaker | 25-02-23 | 21:36 | 3

Prachtig en voorwaar pijnlijke omschrijving..

Mooi opinie stuk..

AldNuut | 25-02-23 | 21:36

Timmerfrans is een ongekozen farizeeër.

Flightless bird | 25-02-23 | 21:34 | 2

Ik ken Frans nog van zijn tijd in Heerlen. Een eigenheimer was het, alleen bezig met zichzelf terwijl hij deed of hij 't voor de gemeenschap deed.
Een echte Farizeeër.

Bakkeleures | 25-02-23 | 22:39

Bakkeleien

Ook ik heb de "eer" gehad dit heerschap mee te moeten maken.
Vol van zichzelf, driftig op zoek naar betere baantjes ten koste van anderen.
Kreeg dit heerschap zijn zin niet bleef hij gewoon thuis met behoud van salaris.
Ronald Plasterk heeft als enige daarover geschreven.
Timmermans is altijd al een gevaarlijk heerschap geweest door zijn eigen ego.
Nu kan iedereen in Europa gaan dansen naar zijn pijperij!!

Mispel | 26-02-23 | 08:28

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl